De deelnemers aan de Legend Boucles @ Bastogne 2020 stromen binnen in de categorieën ‘Legend’, ‘Challenger’ en ‘Classic’. Heel wat fans hebben echter ook vragen over de categorie ‘Démo’. Na rijp beraad, komen Pierre Delettre een zijn team met een duidelijk antwoord dat de mensen… zeker zal bevallen!

“Er zal zeker een categorie ‘Démo’ tijdens de volgende Legend Boucles @ Bastogne zijn, maar enkel op uitnodiging”, aldus de verantwoordelijke van de Royal Automobile Club de Spa, organisator van het evenement in Bastogne. “Dat betekent dat de mensen die interesse hebben ons een dossier kunnen toesturen, op This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it., met een presentatie van het project, zeker met foto’s. Het doel is om een meerwaarde te bieden aan het evenement, met wagens die een link met de historiek met het evenement hebben. We gaan dus kiezen voor kwaliteit en niet voor kwantiteit.” ......

De terugkeer naar Ieper van de Ypres Historic Rally werd twee jaar geleden al ingezet. In 2020, het jaar waarin ook Club Superstage met zijn hoofdzetel terugkeert in het centrum van Ieper, zal de Ypres Historic Rally nog prominenter aanwezig zijn in het centrum van de stad. Deze keer zal ook het servicepark van de Ypres Historic Rally zich op en rond de Markt bevinden, net zoals dat van de moderne Renties Ypres Rally. Bovendien zullen alle wagens over hetzelfde start- en finishpodium rijden op de Markt. 

Voor de eerste keer sinds lange tijd, zal de Ypres Historic Rally geen deel uitmaken van het Europees kampioenschap. 
"We hebben kennis genomen van de beslissing van de FIA om andere wedstrijden op te nemen op de kalender van het Europees kampioenschap. De FIA geeft de voorkeur aan aparte Historic-evenementen, terwijl wij in Ieper tegelijkertijd ook de moderne Renties Ypres Rally organiseren," verklaart Alain Penasse, de voorzitter van Club Superstage. "Dat betekent organisatorisch dat we voortaan één grote Ypres Historic Rally presenteren, want we moeten het startveld niet meer opdelen in een nationaal en FIA-gedeelte." ......

Het gaat Autostal Groeninghe voor de wind. Zo lijkt het wel. De Zes Uren van Kortrijk zijn weer op weg om een van de belangrijkste rally evenementen op Vlaamse bodem te worden van 2019!
 
Amper 24 uur na het openen van de inschrijvingen zat de deelnemerslijst al vol. De organisatie werkt samen met de stad Moeskroen en daardoor konden ze weer beschikken over de Lavano site, toneel van een spectaculaire showproef sedert enige jaren! Op hun persconferentie kregen ze van de Kortrijkse burgemeester Vincent Van Quickenborne te horen dat hij garant stond voor de rally. De toekomst lijkt verzekerd. Een officiële startlijst is er op moment van schrijven nog niet en dat heeft waarschijnlijk ook zijn redenen want de namen van de vedetten vallen ook opnieuw uit de lucht. Eén ding is duidelijk: iedereen wil rijden in Kortrijk! Wat weten we ondertussen wel? Dat ene Freddy Loix het met de Porsche 997 GT3 van Jochen Claerhout opneemt tegen het exemplaar van Patrick Snijers. .....

Driemaal de besttijd op Niel en Borlo. Dat was wat Kris Princen en Peter Kaspers nodig hadden om met hun Skoda Fabia R5 de zege te pakken in de Rally van Zuid-Limburg. De voorlaatste rally van de VAS regionale kalender kon bogen op enkele kleppers van formaat. Kwestie van een leuke rally te rijden voor de enen, kwestie van zich voor te bereiden op de zaken die op het einde van de maand in Kortrijk nog moeten komen voor de anderen.

Zo kwam het dat aan de aftrap van deze regionale rally er maar liefst vijf R5 machines stonden. Bernd Casier en Tuur Vanden Abeele kwamen het stof van hun Fiesta R5 afblazen voor Kortrijk. Jimmy D’Hondt, de lokaalste aller lokale rijders (zijn atelier staat letterlijk op een paar honderd meter van het rallycentrum) proefde van een Skoda Fabia R5. Steve Matterne kende een emotionele comeback. Ook hij is een kind van de streek en koos voor het eerst sinds het dramatische ongeval in de Condroz, waarbij zijn vriend en co Rik Vanlessen het leven liet, opnieuw de start van een rally. Deze keer met een Ford Fiesta R5. ......

Het is officieel: de 56steRenties Ypres Rally zal verreden worden op 26 en 27 juni 2020. Noteer de data alvast in je agenda, want het wordt opnieuw een topevenement op internationaal niveau. 
 
Het Belgisch rallykampioenschap 2019 werd afgelopen weekend afgesloten in Hoei. Adrian Fernémont en Samuel Maillen veroverden voor de eerste keer de Belgische rallytitel met de Skoda Fabia R5. Club Superstage feliciteert hen met het behalen van deze titel en we dagen hen meteen uit om in 2020 hun titel te bevestigen met een knalprestatie in de Renties Ypres Rally, de zesde wedstrijd van het Kampioenschap van België. Zoals al eerder bevestigd, zal ook het British Rally Championship eind juni weer te gast zijn in Ieper.
 
De Renties Ypres Rally wordt verreden op vrijdag 26 en zaterdag 27 juni, maar het spektakel begint al op donderdag 25 juni met de Qualifying Stage en Shakedown. De Ypres Historic Rally wordt eveneens op vrijdag 26 en zaterdag 27 juni verreden, met een shakedown op woensdag 24 juni. Het parcours ligt trouwens al quasi volledig vast, maar daarover binnenkort meer.

De 46ste editie van de Condroz Rally, de negende en laatste manche van het Jobfixers Belgian Rally Championship, werd gedomineerd door de Franse belofte Stéphane Lefebvre. Achter de Ford-rijder was de strijd om de Belgische rallytitel razend spannend, tot Kris Princen zondagmiddag in Ouffet-Clavier twee banden lek reed. De titelstrijd was meteen beslist in het voordeel van Adrian Fernémont. De omstandigheden waren erg delicaat door het wisselvallige weer. Stéphane Lefebvre zette de wedstrijd meteen naar zijn hand, ondanks een minder geslaagde bandenkeuze zaterdag- en zondagochtend.  

"Twee keer gingen we 's ochtends van start op banden die niet voldoende waren bijgesneden om het water en de modder te evacueren. Vooral zaterdagochtend was het erg verraderlijk, maar de Ford Fiesta R5 MkII gaf me meteen veel vertrouwen. Ik moest minder risico's nemen dan vorig jaar. Toch kon ik nooit temporiseren, want Sébastien Bedoret bleef me op de hielen zitten," verklaarde Stéphane Lefebvre, die als tiener met zijn papa naar de Condroz Rally kwam kijken. "Deze overwinning doet deugd en bewijst het potentieel van deze Ford Fiesta R5 MkII in dergelijke gladde omstandigheden." 

Sébastien Bedoret leek op weg naar de tweede plaats en de titel van vice-kampioen. Hij kreeg carte blanche van Skoda om voluit aan te vallen en hij bleef Stéphane Lefebvre onder druk zetten. Helaas bekocht hij zijn aanvalslust met een schuiver op de allerlaatste proef, waar even later ook Vincent Verschueren en Niels Reynvoet van de baan schoven.  ......

Jonge kandidaat-coureurs die hun zinnen zetten op een deelname aan het BK Rally krijgen, opnieuw, van de Ford Fiesta SportTrophy de unieke kans om via verschillende etappes de stiel te leren, zich in de kijker te rijden en zo mogelijk door te groeien naar  het Junior WRC en later WRC 2!

In samenwerking met M-Sport, Ford, Pirelli, TeamFloral, Mobil1 en RACB Sport wordt hiervoor een drievoudig programma opgezet waarin kan gereden worden met een 150 pk-rijke Ford Fiesta R2T Junior en een Ford Fiesta R2T, goed voor zo’n 200 pk.

“Het is gebleken dat de stap naar een R2T voor een debutant te hoog is gegrepen,” stelt Jens Vanoverschelde, coördinator van de Ford Fiesta SportTrophy. “Daarom hebben wij samen met M-sport het concept “Ford’s ladder of opportunity” gelanceerd waarbij een nieuwkomer met een beperkt budget zich vooreerst kan scholen in ééndagsrally’s, lees minder duur. Gezien wij het systeem toepassen van “arrive & drive”, hoeft zo een rijder niet te investeren in een eigen structuur, aankoop van een auto. Hij of zij kunnen zich toeleggen op hun eerste taak en dat is racen!” .....

Volg dit weekend de spannende ontknoping van de titelstrijd live op de Facebookpagina van het Jobfixers Belgian Rally Championship. We brengen live beelden en interviews in het Frans, Engels en Nederlands vanuit het servicepark van de slotwedstrijd van het Belgisch kampioenschap. 

De populariteit van het Jobfixers Belgian Rally Championship is mede te danken aan de promotie van het kampioenschap, met een kwalitatief hoogstaande TV-productie, korte clips die online op de sociale media worden gepubliceerd en een eigen, periodieke talkshow, BRC Talk. Dit weekend kan je de Condroz Rally nog beter volgen, want regelmatig zullen live beelden uitgezonden worden via Facebook Live op de Facebook Pagina van het Jobfixers Belgian Rally Championship.

"In de Condroz Rally gaan we met enkele camera's live vanuit het servicepark op Facebook uitzenden. De beelden van de wagens die weer op punt gezet worden door de mecaniciens worden afgewisseld met live interviews met de tenoren. De interviews zullen in het Frans, Engels en Nederlands zijn, want het Jobfixers BRC wordt ook goed gevolgd door rallyfans in het buitenland," vertelt Stevy Courteyn, samen met Chris Courteyn de promotor van het BRC. .....

Zaterdag en zondag wordt in Hoei en omstreken de Condroz Rally verreden, de slotwedstrijd van het Jobfixers Belgian Rally Championship. BMA is met zes wagens sterk vertegenwoordigd in Hoei. Na hun succesvol Belgisch debuut in de East Belgian Rally starten Grégoire Munster en Louis Louka ook in de Condroz Rally met de BMA-Pirelli Skoda Fabia R5. Pieter-Jan Michiel Cracco (Skoda Fabia R5) maakte de voorbije maanden heel wat progressie en wil het seizoen in schoonheid afsluiten. Nadat hij eerder dit seizoen al eens van de VW Polo R5 proefde, neemt Henri Schmelcher opnieuw plaats in de competitieve R5 van Duitse makelij waarmee ook Xavier Baugnet van start gaat. Charly Munster stapt in de Opel Adam R2. Bij de Historics is André Lausberg de BMA vertegenwoordiger met een Porsche.

Dinsdag organiseerde BMA een testsessie voor zijn klanten. “Voor ons kwam het erop aan om opnieuw wat kilometers te maken” zegt Grégoire Munster. “Met de Skoda Fabia R5 hebben we nog niet zoveel ervaring en is het belangrijk om kilometers te maken. Dat was het hoofddoel van de testsessie. De Condroz van dit jaar is er één van een ongelofelijk hoog niveau met maar liefst 32 R5's aan de start. Dat is écht gek. Behalve de titelkandidaten staan er ook snelle buitenlandse en lokale rijders aan de start. Die laatste hebben dan ook nog heel veel parcourskennis, iets wat wij niet hebben. Ons voordeel is dat wij zonder druk en verwachtingen starten. In de East Belgian Rally eindigden wij als zesde. Ik droom ervan om één plaats beter te doen en als vijfde te eindigen maar dat wordt zeer zeer moeilijk.” ......

Met de Condroz Rally wordt het Jobfixers Belgian Rally Championship 2019 volgend weekend afgesloten. De klassieker langs de oevers van de Maas zal ook in het Historic-Kampioenschap de definitieve beslissing brengen. Maar, de tweedaagse rond Hoei is traditioneel erg verraderlijk en slopend voor de klassiekers.

Na een prachtig seizoen met twee algemene overwinningen gaat Arthur Kerkhove met de beste titelkansen van start. De jonge rijder uit Ronse, die alle Youngtimers het nakijken geeft, heeft een voorsprong van 12 punten, het equivalent van een derde plaats. 

Op het slopende en ongetwijfeld verraderlijke parcours kan Dirk Deveux rekenen op de integrale aandrijving van zijn Ford Sierra Cosworth, maar de transmissie van de Sierra is niet altijd even betrouwbaar. Deveux kan zich in elk geval geen foutje veroorloven. .....

Dit weekend wordt het Belgisch rallykampioenschap afgesloten in de Condroz Rally. In het kader van deze razend populaire wedstrijd, wordt ook de slotmanche van het Pirelli Junior Belgian Rally Championship verreden. Gilles Pyck mikt op de titel van vice-kampioen achter Grégoire Munster, die al enige tijd zeker is van de verlenging van zijn Junior-titel.

Grégoire Munster waagt zijn kans met een Skoda Fabia R5 in de topklasse, net als Amaury Molle, die we eerder dit jaar ook nog aan het werk zagen bij de Juniors met een voorwielaangedreven R2. Dat Tobias Brüls niet aan de start komt, is verrassend. De winnaar van de vorige manche in Sankt-Vith staat op de tweede plaats met zes resultaten.

Met slechts 3 punten voorsprong op Gilles Pyck, kan de West-Vlaamse Peugeot-rijder dit weekend een gooi doen naar de titel van vice-kampioen. Wees er maar zeker van dat Gilles Pyck zich wil tonen op de verraderlijke klassementsproeven van de Condroz Rally, nadat hij niet geselecteerd werd voor de finale van het RACB National Team Stuur. Charles Munster en titelhouder Grégoire zijn wel geplaatst voor de finale. Pyck wil ongetwijfeld tonen wat hij in zijn mars heeft tegenover Charles Munster, die voor de eerste keer met een Opel Adam R2 start. .....

De 46ste editie van de Condroz Rally zal op zaterdag 2 en zondag 3 november in Hoei het Belgisch rallykampioenschap 2019 afsluiten. Op het traditioneel erg verraderlijke parcours belooft het spektakel grandioos te worden, want de affiche telt meer dan 30 R5's en een reeks snelle Porsches. Spektakel verzekerd. 

Maar, natuurlijk ook spanning, want de Belgische titelstrijd is nog niet beslist. Kris Princen start in Hoei als favoriet om zijn Belgische titel te verlengen. Bij een zege of een tweede plaats is Princen altijd zeker van de titel, maar dat is makkelijker gezegd dan gedaan, want de overstap van de VW Polo R5 naar de Skoda Fabia R5 Evo van Pieter Tsjoen Racing leverde niet meteen succes op in Sankt-Vith. De Condroz Rally is in elk geval wel de favoriete wedstrijd van Kris Princen, die in Hoei genavigeerd wordt door Peter Kaspers.

Sébastien Bedoret, de officiële rijder van Skoda België, won de Omloop van Vlaanderen, maar hij heeft al het maximum van de resultaten ingebracht. Bedoret volgt op 2 puntjes van Princen, maar hij moet wel een score van 12 punten, het equivalent van een derde plaats, verbeteren. 

Het gevaar komt eerder van Adrian Fernémont, overtuigend winnaar van de East Belgian Rally, met de Skoda Fabia R5 van SAN Mazuin. Net als Princen kan Fernémont nog een volledig resultaat inbrengen. Het verschil met leider Princen bedraagt slechts 8 punten. Alles blijft mogelijk. .....

Hij prijkt in het groot op de affiche van de Condrozrally 2019. Organisator Motor Club de Huy heeft inderdaad zijn ŠKODA FABIA R5 uitgekozen om alle communicatie te illustreren. “Ik moet toegeven dat me dat wel iets doet”, glimlacht Sébastien Bedoret. “Ik heb al zoveel rally-affiches met prestigieuze rijders gezien dat ik nooit heb gedacht in aanmerking te kunnen komen voor de affiche van een mythische wedstrijd als de Condroz. Dat doet echt plezier!” De jongeman van 24 pauzeert even, en vult dan met een brede glimlach aan: “Maar ik wil jullie wel vertellen dat ik nog blijer zou zijn indien ik zondagavond op de belangrijkste foto zal staan, die van de winnaar!”

Vooraleer aan zich helemaal aan de finale van het Belgische rallykampioenschap te wijden heeft Sébastien nog tijd om te grappen. “De doelen die in het begin van het seizoen door ŠKODA België en Freddy Loix werden gesteld zijn al bereikt”, stelt hij ontspannen. “Samen met Thomas zijn we zes keer op zeven op het podium gefinisht, streden we regelmatig om de overwinning, komen we nog steeds in aanmerking voor de titel en hebben we in de Omloop van Vlaanderen een eerste nationale rally gewonnen. We trekken zonder druk richting Condroz, behalve dan die verbonden aan de wil om het seizoen in schoonheid te eindigen. Telkens we dit jaar aan de finish stonden eindigden we bij de eerste drie, dat zouden we ook hier graag bewerkstelligen. Hoewel dit een schitterend startveld is, met een tiental favorieten, zou ik willen stellen dat we voor een podiumplaats gaan. Minstens een podiumplaats! Want ik hoop ook om de zege te kunnen strijden.” ......

In de Condroz Rally, de klassieker die de finale vormt van het Belgian Rally Championship, begint Vincent Verschueren aan een nieuw hoofdstuk in zijn rallycarrière. Samen met zijn vaste navigator Stéphane Prévot komt Vincent Verschueren aan de start met een Volkswagen Polo GTI R5. Het wordt een eerste kennismaking met het nieuwe wapen van Volkswagen met het oog op de toekomst.

"Laat me duidelijk zijn," opent Vincent Verschueren het verhaal van deze transfer. "Ik ben altijd heel tevreden geweest over de Skoda Fabia R5, die me in 2017 de titel heeft opgeleverd. Maar, het was tijd voor een frisse wind, een nieuwe uitdaging. Voor volgend seizoen heeft Godrive een nieuwe Volkswagen Polo GTI R5 besteld. Tijdens een gesprek met de verschillende betrokken partijen, deden de Belgian VW Club en THX Racing ons een interessant voorstel om in de Condroz Rally al te rijden met de VW Polo GTI R5. Iedereen, Gaby Goudezeune en mijn sponsors, was enthousiast. Vandaar deze beslissing. Ik kijk trouwens ook uit naar de samenwerking met THX Racing, het team van de familie Jupsin, die ik al jaren ken, van toen ik nog in het motorracen actief was."

De Condroz Rally wordt in de eerste plaats een test met het oog op volgend seizoen. "We zullen onze nieuwe VW Polo GTI R5 pas in februari 2020 geleverd krijgen. Veel tijd zullen we niet hebben om de auto te leren kennen voor de start van het seizoen in Haspengouw. Ook voor onze mecaniciens zal het een nieuwe uitdaging zijn. Zij kunnen dit weekend samen met de mecaniciens van THX Racing de VW ontdekken. Ze kijken er ook naar uit, want Godrive heeft een speciale band met het merk Volkswagen. Alles is immers begonnen met de Volkswagen Polo Super 2000 die door Hans ontwikkeld werd. Die band met VW blijft," vertelt Vincent, die met de Condroz Rally niet de makkelijkste wedstrijd heeft uitgekozen om een nieuwe wagen te ontdekken. .....

Eenendertig wagens van de klasse R5, zes Porsche 997 GT3, drie WRC van de oude generatie, een dikke tien Ford Escort MKII... 141 geregistreerde inschrijvingen op het moment van de afsluiting van de inschrijvingen, de 46e Rally van de Condroz wordt spannend.
Al zullen de critici zeker wel de afwezigheid van een echte grote internationale ster aan de startlijn betreuren, als men de lijst van de deelnemers bekijkt kan men toch niet anders dan daar blij van worden, want er zijn toch wel een kleine tien kandidaten voor de overwinning.
 

De drie topkandidaten voor de  titel van Belgisch kampioen zijn Kris Princen, Sébastien Bedoret en Adrien Fernémont.  Maar bovenop deze drie Skoda piloten zijn er ook Ghislain de Mevius  (Skoda), Cédric Cherain (VW Polo), de jonge Franse belofte Pierre-Louis Loubet (Skoda), Vincent Verschueren (VW Polo) en Kevin Demaerschalk (Ford Fiesta II), die zeker en vast ook in aanmerking komen voor de overwinning.

En dan mag je ook niet vergeten dat er nog een pak piloten zijn die minder vaak aanwezig zijn in het kampioenschap maar altijd in topvorm zijn tijdens de Rally van de Condroz : Yves Matton (Skoda), Xavier Bouche (VW Polo), Cédric De Cecco (Skoda), Davy Vanneste (Skoda), Olivier Collard (Skoda), Guillaume de Mevius (Citroën).

Tal van regionale piloten zal ook het beste van zichzelf geven om hun "R5" zo goed mogelijk te benutten : Xavier Baugnet, Cédric Busin (Skoda), Etienne Monfort (Skoda), Emmanuel Gonay (Citroën C3), Bastien Rouard (Skoda), Harry Bouillon (Ford Fiesta), zonder de jongeren te vergeten : Grégoire Munster (Skoda), PJM Cracco (Skoda), Maxime Potty (VW Polo) en Amaury Molle. De lijst van de R5 piloten wordt vervolledigd met de Brit Neil Simpson (Skoda), die ook al in 2018 van de partij was, Henri Schmelcher (VW Polo), Jourdan Serderidis (Skoda), Serge Verstaen (Skoda), Melissa de Backere (Skoda), Niels Reynvoet (Skoda), Félicien Bastien (Skoda) en Alain Litt (Skoda). In totaal dus 32 "R5" waaronder 22 Skoda Fabia, drie VW Polo, twee Ford Fiesta, twee Citroën C3 en twee nog te bevestigen wagens voor Xavier Baugnet en Amaury Molle. .....

Page 5 of 125