Met de Omloop van Vlaanderen die vrijdag en zaterdag in Roeselare en omstreken georganiseerd wordt is het Jobfixers Belgian Rally Championship toe aan de 7e van in totaal 9 wedstrijden. BK leider Kris Princen (Skoda Fabia R5) neemt bij een nieuwe zege in Roeselare een optie op een tweede opeenvolgende titel. Patrick Snijers (Porsche 997 GT3) start met zijn vertrouwde Porsche 997 GT3 en krijgt voor de gelegenheid Grégoire Munster naast zich als corijder. Broer Charles Munster start met een Opel Adam Cupversie. Voor Pieter-Jan Michiel Cracco (Skoda Fabia R5) blijft 2019 een leerjaar. In zijn thuiswedstrijd is de ambitie de finish halen.

Even terug naar vorig weekend waar BMA in Frankrijk met drie wagens aan de start stond in de onverhard rally Terre de Lozère. Bernard Munster kreeg Charles Munster naast zich als corijder. Het werd geen onverdeeld succes. Vader en zoon stuurden de BMA Skoda naar de 8e plaats algemeen en een 3e in de R5 categorie. Alexandre Venazza eindigde met de VW Polo R5 als 26e. Philippe Dubaere reed in Frankrijk zijn allereerste rally ooit. In de Historic wedstrijd eindigde hij met de Porsche als 16e.

Dit weekend ligt de focus op het Jobfixers Belgian Rallychampionship. Kris Princen won dit jaar al 3 wedstrijden (Haspengouw, TAC, Sezoens) en eindigde in de rally van Ieper als tweede. In het kampioenschap heeft hij 16 punten voorsprong op Cédric Cherain die in Roeselare niet aan de start komt. “Uiteraard wil ik voor de zege gaan maar eigenlijk is het aan de andere rijders om mij aan te vallen” zegt Kris Princen. “Als zij in het kampioenschap terrein willen goedmaken ligt het initiatief bij hun. De titel is het hoofddoel dit seizoen. Het zou een prachtige bekroning zijn voor de partners die het mogelijk maken om het BK te rijden. Het ziet er mooi uit maar de buit is nog lang niet binnen.” Princen won deze wedstrijd drie keer. Vorig jaar met de BMA Skoda Fabia R5. In 2014 met een Subaru Impreza WRC en in 1999 met de Renault Maxi Mégane. .....

Patrick Snijers neemt vrijdag en zaterdag deel aan de ConXioN Omloop van Vlaanderen, de zevende van in totaal negen wedstrijden die meetellen voor het Jobfixers BRC. Snijers ruilt zijn VW Polo R5 in voor zijn vertrouwde geel-zwarte Porsche 997 GT3 uit de ateliers van BMA. Behalve een andere wagen neemt er dit weekend ook een andere corijder plaats in de Porsche. Omwille van professionele redenen kan Davy Thierie, de vaste corijder van Patrick Snijers, niet deelnemen aan de ConXioN Omloop van Vlaanderen. Zijn plaats wordt ingenomen door Grégoire Munster, titelverdediger en huidig leider in het BRC. 

Begin dit jaar begonnen Patrick Snijers en Davy Thierie, in samenspraak met hoofdpartner Yves Maes, aan een nieuw uitdaging. Na het behalen van de titel in GT3 koos de ervaren Snijers voor de nieuwste rallywagen van dat moment, een VW Polo R5. “Onze trouwe sponsor MAES Containers wou ons de kans geven om met een topwagen mee te strijden voor de eindzege” zegt Patrick Snijers. “Davy en ikzelf zijn Yves Maes daar nog steeds dankbaar voor. De VW Polo R5 is een fantastische wagen, met heel veel potentieel. Maar de eerlijkheid gebiedt mij te zeggen dat je er heel veel moet mee rijden om die wagen volledig onder de knie te krijgen. Het is dan ook absoluut niet verkeerd om achteraf te durven concluderen dat het project niet gebracht heeft wat we ervan verwacht hadden en dat we daarom teruggrijpen naar de vertrouwde Porsche.” .....

Na de zomerpauze en de uitstap naar de Deutschland Rally maken Sébastien Bedoret en Thomas Walbrecq dit weekend opnieuw hun opwachting in het Belgische rallykampioenschap. De – goede – leerlingen van Skoda België konden na de eerste seizoenshelft een eerder positief rapport voorleggen. Op vijf wedstrijden behaalden ze vier keer een podiumplaats, met een tweede plek in de TAC Rally als beste prestatie. Maar wie “terug naar school” denkt, denkt ook aan nieuwe ambities! 

“Er resten ons drie manches van het Belgische kampioenschap en het zijn drie wedstrijden waar ik ontzettend dol op ben”, stelt Sébastien. “In de Omloop van Vlaanderen kwamen we altijd goed voor de dag. In 2015 wist ik er bij mijn allereerste wedstrijd op nationaal niveau de R1-categorie te winnen. In 2017 was ik de beste bij de Juniors en vorig jaar veroverde ik er mijn allereerste scratch in een wedstrijd voor het BK Rally. Ik hoop dus op dat elan door te kunnen gaan en vanaf vrijdag om de zege te kunnen strijden.”   

De fans van het Belgian Rally Championship krijgen voor het eerst de gelegenheid om de nieuwe Fabia R5 Evo in actie te zien, de wagen die in de catalogus van Skoda Motorsport de auto met het mooiste palmares uit de R5-categorie vervangt. “Ik hoop deze Fabia R5 Evo zo snel mogelijk een eerste nationale zege te kunnen bezorgen”, glimlacht de 23-jarige rijder. “Ik heb al bewezen snel te kunnen gaan, maar ik moet de laatste horde nog overschrijden. Ik besef terdege hoe zwaar die opdracht is: om in een hoogstaand kampioenschap als dit te kunnen winnen, moet je van start tot finish in het juiste ritme zitten, maar ook elke fout weten te vermijden. Verloren tijd maak je niet meer goed, ik moet dus nog wat aan mijn regelmaat denken en tegelijk aanvallen en nauwkeurig rijden. Ik steek het dan ook niet onder stoelen of banken dat ik tijdens de laatste drie wedstrijden van het seizoen mijn concentratie en constant presteren wil verbeteren om van de eerste tot de laatste meter helemaal alles te kunnen geven.”   .....

Twee maanden voor de 46e editie van de Rally van de Condroz is het voltallige team van de Royal Motor Club van Huy volop in de weer om de laatste hand te leggen aan de voorbereidingen van dit evenement in Huy, dat traditioneel gezien de apotheose vormt van het Belgisch Kampioenschap Rally (Jobfixers BRC).

Dit jaar maakt de Rally van de Condroz ook deel uit van de European Rally Trophy (ERT), een kampioenschap dat 36 rally's omvat in 21 verschillende landen. Aan het parcours wordt momenteel de laatste hand gelegd en er zijn wat nieuwigheden. De belangrijkste is dat de voorverkoop van de tickets vanaf nu geopend is via de website www.condrozrally.be.

Voor de deelnemers is het van belang te weten dat de inschrijvingen en reservaties van de assistentieplaatsen beschikbaar zijn aan een voordelig tarief tot 2 oktober middernacht. De vrije testsessie is voorzien op vrijdag 1 november van 9u00 tot 17u00. De toegang tot deze klassementsproef-testsessie is gratis voor de toeschouwers die in het bezit zijn van een "weekend pass", en kost 5 € voor de anderen. Er wordt ook steeds een show voorzien bij "La Cabane" tijdens de klassementsproef van Ben-Ahin. .....

De Historic-deelnemers nemen in de ConXioN Omloop van Vlaanderen bijna 40% van het startveld in de nationale wedstrijd voor hun rekening. De Britten zijn immers weer talrijk op post, vooral om de 60ste verjaardag van de legendarische Mini te vieren, samen met de 60ste verjaardag van de oudste rally van het Belgisch rallykampioenschap. Vooraan belooft het een erg boeiende strijd te worden op verschillende niveaus. 

In het Historic BRC komt Arthur Kerkhove als kersvers Belgisch kampioen in de klasse PTN niet aan de start. Na een erg knappe eerste seizoenshelft waarin de jonge piloot uit Ronse als enige in elke wedstrijd punten scoorde met zijn Ford Escort, heeft hij al zes resultaten op zijn naam. Arthur Kerkhove kan de druk bij zijn achtervolgers leggen die de achterstand eerst nog goed moeten maken. 

Voor de overwinning wordt een strijd tussen de Youngtimers verwacht. De West-Vlaamse klassieker kan zelfs rekenen op een topaffiche, want alle tenoren zijn van de partij. Zo komt Paul Lietaer aan de start met de Opel Manta 400 waarmee hij vorig jaar kampioen werd. De snor heeft nog wat goed te maken in Roeselare, waar hij vorig jaar zijn Manta zwaar toetakelde bij een ongelukkige crash op de Zoning. .....

Met de 60ste editie van de ConXioN Omloop van Vlaanderen begint het Jobfixers Belgian Rally Championship vrijdag in Roeselare aan het tweede deel van het seizoen 2019. Vincent Verschueren en Stéphane Prévot mikken met de GoDrive Skoda Fabia R5 op het podium in de wedstrijd die Vincent in 2017 won. 

De zomervakantie heeft lang geduurd voor Vincent Verschueren, die geen voorbereidingswedstrijd heeft gereden. "Vorig jaar reed ik de Rally van Staden, maar deze keer zullen we enkel de shakedown rijden. De honger om terug het stuur van de Skoda Fabia R5 te nemen is heel groot. Die twee maanden hebben lang genoeg geduurd," lacht Vincent Verschueren, die als toeschouwer de Rally van Duitsland volgde. "Mijn concurrenten zullen meer ritme hebben. Pieter Tsjoen had een goed ritme in Staden en in Duitsland, terwijl Sébastien Bedoret ongetwijfeld een belangrijke stap heeft gezet. Hij heeft Staden gewonnen, draaide sterke tijden in Duitsland en hij start met de nieuwe Fabia R5 Evo. De Evo zal zeker beter zijn op het vlak van tractie en motorvermogen."

In de Renties Ypres Rally klokte Vincent Verschueren sterke tijden, wat vertrouwen geeft voor de klassieker in West-Vlaanderen. "In Ieper was mijn doelstelling als eerste niet-Volkswagen te finishen en we waren goed op weg om dat te realiseren. Tot een onderdeel in de versnellingsbak brak. In Roeselare start ik met dezelfde doelstelling. En dan zijn er nog Adrian Fernémont, Ghislain de Mevius en Kevin Demaerschalk. Het zal een mooie strijd worden," vertelt Vincent. "Ik verwacht trouwens een moeilijke editie. Als het weer wisselvallig is, dan wordt het veel moeilijker. Ik herinner me de felle regenbui in 2017, toen ik vol in strijd was met Andy Lefevere voor de overwinning." ....

Na twee maanden zomervakantie herneemt het JobFIXers Belgian Rally Championship op 6 en 7 september in de ConXioN Omloop van Vlaanderen. De West-Vlaamse klassieker viert zijn 60ste verjaardag en het belooft een bijzonder boeiende wedstrijd te worden. Het startveld wordt aangevoerd door Kris Princen met zijn VW Polo R5, maar de concurrentie zal de regerende Belgische kampioen de zege zeker niet cadeau doen. Integendeel, want het is quasi hun laatste kans om de Limburger, vorig jaar winnaar in Roeselare, van een derde Belgische titel te houden. 

De ConXioN Omloop van Vlaanderen is de 7de manche van het Jobfixers BRC. Aangezien enkel de zes beste resultaten meetellen, is de titelstrijd zeker nog niet beslist. Kris Princen heeft met drie maximale scores alvast de beste papieren in handen, maar zelfs een zege in Roeselare zal hem mathematisch nog geen zekerheid geven, al komt een verlenging van zijn titel dan wel heel dichtbij. Na zijn ongelukkig forfait voor de Rally van Duitsland, is Kris Princen er zeker op gebrand om goed te scoren in Roeselare.

Door het forfait van Cédric Cherain, zijn dichtste achtervolger, hypothekeert de Luikenaar wel zijn titelkansen. Mathematisch kan hij nog aan 6 resultaten komen, maar hij mist wel de kans om zijn minst goede score (8 punten in de Sezoensrally) te verbeteren. Adrian Fernémont, de winnaar van de Rally van Wallonië, blijft wel geloven in zijn titelkansen met zijn Skoda Fabia R5, al bedraagt de kloof al 18 punten. Ook Sébastien Bedoret, 4de in de tussenstand, mikt hoog in de ConXioN Omloop van Vlaanderen. Na zijn zege in de Rally van Staden en het knappe optreden in de Rally van Duitsland, doet de officiële Skoda-rijder een gooi naar een eerste algemene overwinning in het Jobfixers BRC. Bedoret heeft in het verleden altijd sterk gepresteerd in de "Omloop". Ook Ghislain de Mevius, erg regelmatig in de eerste seizoenshelft, is er weer bij in Roeselare. Hij wil deze keer een gooi doen naar het podium. .....

Op zondag 15 september wordt de 6deeditie verreden van de Aarova Shortrally, die dit jaar uitgroeit naar een heuse Shortrally met twee verschillende klassementsproeven. Naast de gekende klassementsproef "De Bruwaan" in Oudenaarde, wordt een nieuwe proef verreden op grondgebied Kruisem. En het grote rallyfeest begint deze keer al op zaterdag 14 september met een ceremoniële start op de Markt van Oudenaarde.
 
Ceremoniële start op de Markt
Het rallyfeest op zaterdagavond opent al om 18h met een Apero-avond in samenwerking met Horeca Oudenaarde en een DJ-set. Vanaf 19h30 worden alle teams voorgesteld op het podium, waarna ze hun bolides parkeren in het gesloten wagenpark op de Markt, waar de fans de glimmende rallywagens kunnen bewonderen. Omstreeks 20h30 volgt een signeersessie en een "meet & greet" met de fans. Vanaf 18h kunnen in de tent de tickets in voorverkoop ingeruild worden voor toegangsbandjes.
Voor de eerste keer staan de rallyteams in de spotlights op de Markt van Oudenaarde. 
"Dat is fantastisch. Als rallypiloot droom je er altijd van om in je eigen stad op de Markt te kunnen starten. Dat zal dit jaar gebeuren. Ik kan je verzekeren dat de lokale rijders hiervan zullen genieten," vertelt Fred Miclotte, die een Skoda Fabia R5 van zijn team SXM zal besturen. ......

“Ik kan niet wachten om de rallycross Kia Rio RX van mijn GRXX-team voor de eerste keer naar de speciale rally te brengen. Ik beloof een show, de sleutel is "maximale glijden". Ik weet zeker dat we veel plezier zullen hebben, allemaal samen, zowel publiek als chauffeurs ”. De Kia Rio RX is een 1300 kg, 600 pk beest dat in 1,9 seconden van 0 naar 100 km / u gaat en waarmee Gigi Galli momenteel het Italiaanse Rallycrosskampioenschap 2019 domineert. En het is met deze auto dat hij zich bij de sterren van Rallylegend 2019 zal voegen.
 
Op donderdag 10 oktober zal Galli een van de grote namen zijn die deelnemen aan de "Legend Show", een echte adrenaline-aangedreven uitdaging voorbehouden aan twintig elite-coureurs en hun auto's, die het uitvechten rond twee rotondes, gelegen op slechts een korte afstand van het Rallylegend Village en verbonden door een rechte lijn van 350 meter. Het spreekt voor zich dat de meest langverwachte strijd Ken Block en zijn Ford Escort Cosworth zal betreffen, voor een werkelijk geweldige show. In de daaropvolgende dagen neemt Gigi Galli ook deel aan de speciale etappes met zijn Kia Rio RX en vermaakt hij de fans met zijn acrobatische rijgedrag. De Italiaanse kampioen is al enthousiast.
 
Nadat hij gekozen had voor de rallysport, was hij een officiële Mitsubishi-coureur in het World Rally Championship in 2004 en 2005, en een semi-officiële coureur met de Ford Focus WRC Stobart, waarmee hij een derde plaats behaalde in Zweden en een vierde plaats in Sardinië in 2008. “Een paar jaar geleden vond ik mezelf opnieuw uit als constructeur - legt Gigi Galli uit - versterkt vanaf mijn vroege dagen als monteur en om een ​​passie te bevredigen die ik altijd heb gehad. Bijgestaan ​​door enkele getalenteerde ingenieursvrienden van mij, heb ik samen met mijn GGRX-team de rallycross Kia Rio RX gemaakt en ben ik begonnen met een lege pagina. ......

Piet Van Hoof won de Short Rally van Kasterlee. Tradities zijn er immers om in ere te worden gehouden en net als de vorige jaren speelden de Nederlanders een prominente rol. De spanning voor de deelnemers aan de VAS regionale competitie moest worden gezocht binnen de divisies en de klasses. Zinderend heet werd het in de Kempen.
 
Voor bepaalde mensen, zoals de ijscoman, betekende dit een recordomzet. Voor de rallydeelnemers gemengde gevoelens. Er was niet alleen de hitte, maar ook het feit dat het parcours kurkdroog en stoffig lag en dat veel droge aarde en zand vanuit de coupures op de baan terecht kwam. Het maakte het allemaal zeer verraderlijk. En dat zouden sommigen geweten hebben, zoals de broers Brulez, die de SEAT Ibiza afschreven na een klap tegen een boom. “Einde seizoen”, liet Lieven Brulez weten via zijn facebook, “maar we zijn al blij dat we dit nog kunnen navertellen…”. Later op de dag zou ook Craenenbroeckx zijn Evo X, na een kwalijk uitziende crash, in de kant boren. Ook daar kwam men met de schrik vrij.
 
Voor Piet Van Hoof was het business-as-usual. De Nederlander reed met zijn Evo IV naar een voorsprong van drie seconden op de eerste proef. Daarna begon hij zijn vermenigvuldigingsdans: vijf seconden, dan tien, dan elf… tot hij op de laatste proef uitbolde en met  36 seconden verschil over de streep ging. Achter hem wisselden de achtervolgers af met Roald Leemans (Citroën DS3 R5) en Erik Van Loon (Subaru Impreza WRC)  Van Iersel klampte nog even aan op de derde plaats maar toen hij met de Hyundai i20 R5 uit de wedstrijd verdween lag de weg naar het podium open voor respectievelijk Van Loon, tweede, en Leemans, derde. Een Nederlands podium dus. Tegenstand moest er komen van een peloton aan BMW’s maar de achterwielaangedreven wagens hadden op het droge  zanderige parcours geen verhaal tegen de vierwielaangedreven bolides. Tom Ceuppens plaatste zijn BMW 130i op de vierde plaats. Serge Vervondel (Lancer Evo VI), zesde, en Kjell Vandenberghe (BMW E36 M3), zevende, volgden om de Belgische eer te redden. .....

Pieter-Jan Michiel Cracco (Skoda Fabia R5) is in de rally van Duitsland als 25e geëindigd. De jonge West-Vlaming kan terugblikken op een foutloze wedstrijd. Minder goed verging het de Fransmans Stéphane Lefebvre (VW Polo R5). De Fransman reed zaterdagochtend aan de leiding in WRC 2 maar moest na een foutje opgeven. Eerder had ook al de Duitser Sebastian Schwinn (VW Polo R5) de strijd moeten staken.

Pieter-Jan Michiel Cracco stond donderdagavond voor de derde keer aan de start van de rally van Duitsland. Bij zijn twee vorige deelnames in 2013 en 2014 moest de 24 jarige West-Vlaming telkens opgeven. Daar wou Cracco nu verandering in brengen. De ambitie was om uit te rijden en ervaring op te doen. Pieter-Jan Michiel Cracco slaagde met glans in zijn opzet. “Dit was de mooiste maar ook meteen moeilijkste wedstrijd uit mijn carrière. De klassementsritten waren pareltjes, de sfeer fantastisch. Het opzet was om te finishen en ervaring op te doen. Opdracht volbracht! Ik ben heel tevreden. Omdat we maar twee keer mochten verkennen moest ik volledig op nota’s rijden. Dat was een heel goede leerschool. Tijdens een lange klassementsrit zoals die van Panzerplatte komt het erop aan om de focus te houden en alert te blijven. Mijn corijder Jasper moedigde mij aan en voor je het weet sta je aan de finish. Onze volgende wedstrijd komt er snel aan. Over twee weken rijden wij de Omloop van Vlaanderen.” .....

Stellen dat Sébastien Bedoret en Thomas Walbrecq zaterdagavond ontgoocheld waren is zwak uitgedrukt. De twee jonge Belgen bleven na de Deutschland Rally, negende manche van het wereldkampioenschap, duidelijk op hun honger zitten. Tijdens de Panzerplatte-proef hadden ze hun ŠKODA FABIA R5 voortijdig moeten parkeren, na te zijn geraakt door een... everzwijn.

“Ik kon er absoluut niets aan doen”, stelde rijder van het SXM-team. “In volle rechte lijn kwamen er opeens drie everzwijnen uit het bos de weg opgelopen. Ik kon er twee vermijden, maar niet het derde. Ik had onmiddellijk door dat de schade te groot was om onze weg verder te zetten. Dit valt heel moeilijk te verteren.”

Ook al omdat voor het incident de vertegenwoordigers van ŠKODA België in hun derde deelname aan een WK-manche een mooie progressie hadden laten optekenen. “Vrijdag was de dag nochtans niet zo goed begonnen”, stelt Thomas. “Tijdens de eerste proef van de dag haalden we een andere deelnemer bij die net een band had gewisseld en vlak voor ons opnieuw de baan opkwam. Gedurende vijf kilometer zaten we vast achter hem. Zonder frisse lucht liepen onze remmen warm en dat kostte ons ook in de volgende proef heel wat tijd.” ......

Kasterlee is altijd een scharnierpunt in het regionale seizoen want het vormt de allereerste wedstrijd, in de vorm van een Short Rally, “buiten de provincie”.  Dit geldt voor heel wat deelnemers, in casu de West-Vlaamse rallyrijders. Het wordt typisch Kempen-weer, met temperaturen die volop zomers kunnen worden want voor zondag staan er 27 à 28 graden op het programma. En de deelnemerslijst? Die afficheert voorlopig 77 deelnemers. Er zal voor elk wat wils zijn. Liefhebbers van het zware rallygeweld kunnen zich nog eens vergapen aan een WRC wagen, met de Subaru Impreza WRC van Erik Van Loon.
 
Voor de rest staan er een aantal top R5 wagens aan de start, de Citroën DS3 R5 van Roald Leemans bijvoorbeeld en de Hyundai i20 R5 van Martin Van Iersel. Het zijn ernstige tegenstanders voor Piet Van Hoof en zijn Mitsubishi Lancer Evo, de absolute koning van Kasterlee. Maar daarmee is het verhaal nog niet afgelopen want er zijn nog wat serieuze outsiders zoals spektakelman Hans Weijs Jr. op de BMW 130i en uiteraard ook stuurkunstenaar Mats Van den Brand met de BMW M3. Mogen we hem nog eens vermelden voor de ereplaatsen? Eddy Vandevelde met de Mitsubishi Lancer Evo X. Het geluk zit niet altijd aan zijn zijde maar gegeven de juiste omstandigheden kan hij zeker voor de verrassing zorgen. 
 
Vanuit VAS kampioenschaps-standpunt zien we de gooi naar de titel van Stefaan T’Joens (Evo X) in Divisie 1-2, en bevestigen Dick Lambrecht (Opel Corsa) in Divisie 5, Matthieu Lietaer (Ford Escort MkII) en Koen Verhaeghe (Ford Escort MkI) in Divisie 4 alvast hun titelambities met deelname in Kasterlee. Ook weer van de partij, Ronny Declercq die met de gele Opel al slechte, maar ook goede tijden kende in de Kempen. .....

Drie weken voor de wedstrijd, stromen de inschrijvingen voor de 60ste editie van de ConXioNOmloop van Vlaanderen, die op 6 en 7 september verreden wordt, binnen. De inschrijvingen zijn nog een kleine week geopend, maar de kaap van 100 inschrijvingen is al net overschreden.

De laatste grote naam die werd toegevoegd aan de lijst is Kris Princen, genavigeerd door Bram Eelbode. De Limburger wil met zijn VW Polo GTI R5 van team BMA zijn overwinning van vorig jaar (met een Skoda Fabia) bevestigen om zijn leidersplaats in het JobFIXers Belgian Rally Championship te verstevigen. Hij zal ongetwijfeld rekening moeten houden met Sébastien Bedoret, de officiële rijder van Skoda Belgium. Hij gaf met de nieuwe Skoda Fabia R5 Evo een demonstratie van zijn kunnen in de Rally van Staden, op een parcours dat vergelijkbaar is met dat van de Omloop van Vlaanderen.  

Minstens één ander exemplaar van de nieuwste versie van de populaire Tsjechische wagen zal van de partij zijn, bestuurd door de recordhouder in Roeselare (8 zeges), Pieter Tsjoen. De vroegere navigator van Pieter, Steven Vergalle, maakt zijn comeback in competitie. Maar niet als copiloot. Hij zal het stuur nemen van een andere Fabia R5. De strijd belooft erg boeiend te worden voor de algemene overwinning en hetzelfde kan gezegd worden van de strijd in de Tour European Rally, want de Duitser Stefan Göttig, 2de in het voorlopige klassement op amper 7 punten van Luxemburger Steve Fernandes, gaat de uitdaging in West-Vlaanderen aan met zijn Skoda Fabia R5. Hij zal genavigeerd worden door Michaela Alexy.  .....

Grégoire Munster en Louis Louka hebben het einde van de Barum Rally niet gehaald. Na een moeilijk wedstrijdbegin doken er op de slotdag problemen met de alternator op waardoor Munster zijn officiële Opel Adam aan de kant moest zetten. Ook het debuut van de VW Polo R5 in het Keniaanse kampioenschap verliep niet meteen zoals beoogd. Vanaf donderdag neemt BMA met drie wagens deel aan de WRC wedstrijd in Duitsland.
 
Na een bemoedigend leerproces op het hoogste niveau in de rally van Finland en een dominante zege in de Opel Adam Cup in Sullingen vertrok Grégoire Munster met hoge verwachtingen naar de Barum rally. “Ons tempo op de eerste dag was niet goed. Ik was ook niet meteen tevreden over de afstelling van de wagen wat ook niet goed was voor het vertrouwen. Ik had de indruk dat ik hard reed maar dat bleek niet uit de tijden. Om hetzelfde tempo als mijn tegenstanders te rijden had ik het gevoel dat ik veel meer risico’s zou moeten nemen. In de tweede ronde ging het iets beter. Vandaag zijn we, met een andere afstelling, terug vanaf nul begonnen. Het gevoel zat meteen goed, net als onze tijden. Jammer genoeg hebben we maar drie ritten kunnen rijden tot de alternator stuk ging. Een gelijkaardig probleem kenden we ook tijdens de rally van de Azoren. Het is niet evident om op te geven door mechanische pech maar het is onlosmakelijk verbonden met een mechanische sport. Dit is niet de manier waarop we onze Europese campagne wilden beëindigen. Maar het is niet anders. Ons Europees seizoen was niet perfect maar we hebben heel wat ervaring opgedaan en die nemen ze mij niet meer af.”  .....

Page 5 of 121