Patrick Snijers en Davy Thierie zijn met hun MAES VW Polo R5 dit weekend als vierde geëindigd in de Spa Herock rally, de tweede van in totaal negen wedstrijden die meetellen voor het Jobfixers Belgian Rally Championship. Na de uppercut van Haspengouw heeft het duo zich uitstekend herpakt.
 
De grote hoeveelheid regen die eerder deze week met bakken uit de lucht viel zorgde ervoor dat de klassementsritten van de Spa Herock rally er bijzonder zwaar bij lagen. Wie dacht dat het weekend droger zou worden was eraan voor de moeite. Het noopte de deelnemers tot enige voorzichtigheid. “De eerste wedstrijddag stond volledig in het teken om de wagen te leren kennen. Het parcours en de omstandigheden waren helemaal anders dan dewelke wij hadden tijdens de testen in aanloop van de rally van Haspengouw en de rally zelf. We verloren veel tijd. Het ging niet zo slecht maar goed is anders” aldusPatrick Snijers.
 
“Gisteren voelde het heel onwennig aan toen we instapten” vult Dayv Thierieaan. “Maar eens onderweg ging het beter en beter. De omstandigheden waren moeilijk, zwaar, onvoorspelbaar. Ik weet niet echt in welke volgorde ik die woorden moet rangschikken. Maar op het einde van de dag hadden we ons doel bereikt: betere tijden rijden en vertrouwd worden met de wagen.”    ......

Van start tot finish aan de leiding

De Herock Spa Rally 2019, de tweede wedstrijd van het JobFIXers Belgian Rally Championship, werd overtuigend gewonnen door Cédric Cherain, die daarmee zijn titelambities benadrukte. Met een Skoda Fabia R5 reed Cherain van start tot finish aan de leiding, hoewel hij uiteindelijk, na 2 dagen en 24 klassementsproeven tegen de klok, amper 13" voorsprong had op Adrian Fernémont met een identieke Skoda. Ondanks de erg natte weersomstandigheden bleef de wedstrijd erg boeiend tot de laatste meters. 

De 5de editie van de Herock Spa Rally werd door regenweer geteisterd. Vrijdag, tijdens de laatste officiële testsessie, viel al één slachtoffer te noteren. Guillaume de Mevius liet zich verrassen door watergladheid en ging van de baan met zijn Citroën C3 R5. De wagen was te zwaar toegetakeld om te kunnen starten. 

Cédric Cherain, tweede in Haspengouw met een VW Polo R5, stapte voor zijn thuisrally terug over naar een Skoda Fabia R5, omdat er geen VW Polo R5 beschikbaar was. Het speelde in de openingsronde ongetwijfeld in zijn kaart, want Cherain had veel ervaring met een Fabia R5, terwijl Kris Princen, de winnaar van Haspengouw, op zoek moest naar de ideale afstellingen voor de VW Polo R5.  "Tijdens de shakedown en in de openingsronde was de VW nog te nerveus. Ik weet niet goed hoe de wagen zal reageren wanneer hij begint te schuiven. Ik heb nog wat meer kilometers nodig om het onderste uit te kan te halen," vertelde de titelverdediger na de eerste lus, waarin hij twee snelste tijden klokte. Veel verder zou hij niet geraken, want op de 7de proef brak de transmissie en de ophanging van de Polo R5 op een strook met veel putten en sporen in de weg.  .....

Het was al langer geweten dat THX Racing geen VW Polo R5 beschikbaar had voor de Herock Spa Rally, ondanks het knappe debuut van Cédric Cherain met deze wagen in Haspengouw. Ook elders in Europa bleek er geen Polo meer beschikbaar. Enkele dagen voor de start hebben Cédric Cherain en Pierre Sibille dan toch een oplossing gevonden. ......

Met de Spa Herock Rally zijn we dit weekend toe aan de tweede van in totaal negen wedstrijden die meetellen voor het Jobfixers Belgian Rally Championship. Na de valse start in de rally van Haspengouw kunnen Patrick Snijers en Davy Thierie (Polo VW R5) een flinke opkikker gebruiken. 
 
De Haspengouw 2019 was voor Patrick Snijers en DavyThierie voorbij vooraleer hij goed en wel begonnen was. “De uitleg was bijzonder simpel net zozeer de gevolgen enorm zwaar waren” begint Patrick Snijers zijn analyse.“In de eerste rit waren we té voorzichtig. In de tweede rit wou ik in al mijn enthousiasme in één keer de verloren tijd proberen goed te maken. En dus remde ik iets later. Alleen was iets later té laat. We botsten op een opstap van een weide. Onze wedstrijd zat er in één klap op.”
 
Intussen is de geel en zwarte VW Polo R5 in de ateliers van BMA rijklaar gemaakt voor de rally van Spa. “Spa is altijd één van mijn lievelingsrally’s geweest. Dat werd vorige week zondag nogmaals bevestigd tijdens de verkenningen. Het parcours is net als de streek: prachtig. De klassementsritten hebben alles te bieden wat het hart van een rallyrijder kan en mag verlangen. Een mix van snelheid en techniek in combinatie met smalle en bredere wegen. Het is totaal iets anders dan de wegen die we in de Haspengouw voor de wielen geschoven kregen. In vergelijking met vorig jaar is de impact van het circuit op de klassementsritten veel minder wat het voor mij sowieso al veel aantrekkelijker maakt. Het weer zal ook zijn rol spelen. Zondag lagen enkele stukken er bijzonder verraderlijk bij.”  .......

Dit weekend begint Joachim Wagemans in Spa aan zijn campagne van 2019. Na zijn zege vorig seizoen in de TER2 Cup, zet de jonge rijder uit Kapellen dit jaar de stap naar de topklasse met een Peugeot 208 T16. De Herock Spa Rally staat in het teken van de voorbereiding op de openingsmanche van de Tour European Rally, die eind april start. 

Omdat hij een van de jongste deelnemers aan de TER is, zal het dit jaar vooral zaak zijn om veel wedstrijdervaring op te doen. Dat betekent veel kilometers maken en, wanneer de kans zich voordoet, meestrijden voor een podiumplaats. Daarvoor investeerde het team in een Peugeot 208 T16, een wagen van de topklasse. Als winnaar van de TER2 Cup, krijgt hij van de TER-organisatie trouwens twee keer een kans met een nog snellere Skoda Fabia R5. 

Joachim Wagemans: “Mijn verwachtingen van de Herock Spa Rally zijn niet al te hoog: enerzijds omdat ik er nog nooit aan heb deelgenomen, anderzijds omdat ik sinds de Rallye du Valais in november geen wedstrijd meer gereden heb. Mijn doel is dan ook om in Spa vooral opnieuw het juiste wedstrijdritme te vinden met oog op mijn eerste TER-rally in april, de Italiaanse Rally Valli Cuneesi. Waar ik in Spa tevreden ben met top 5, wil ik in Italië bij de beste drie eindigen, want daar zal ik met een competitieve Skoda Fabia R5 kunnen rijden." ......

Voor het tweede jaar op rij had de Rallysprint van Moorslede het niet onder de markt met de weersomstandigheden. Uiteindelijk trotseerde de organisatie met verve de problemen die ze toegeworpen kreeg en kon Moorslede met trots een winnaar uit eigen rangen vieren. Zondagochtend was het bar koud en guur weer toen de eerste wagens zich op weg begaven voor het afwerken van de eerste KP van Moorslede.
 
Veel verrassingen vielen er in de voormiddag niet te noteren want zoals verwacht namen Gunther Monnens en co-piloot Nick Degryse, met de Skoda Fabia R5, de leiding. Zoals verwacht want zonder technische problemen zagen we niet gauw wie er de ervaren Monnens aan het stuur van de enige R5 in het veld van de zege zou houden. Steve Bécaert (Evo X) weerde zich goed want hij gaf slechts 6/10de toe op de eerste passage. Xavier Beel met de Subaru Impreza STi volgde op de derde plaats voor Paul Lietaer, die zijn nieuwe Ford Escort RS meebracht.
 
De omstandigheden zouden ervoor zorgen dat deze top 4 niet meer zou wijzigen. Eerst waren er Christophe Pittellioen en co Thijs Ozeel, die met de Renault Clio tegen een elektriciteitspaal reden. Rijder en co kwamen er met de schrik vanaf maar de geknakte paal diende opgeruimd te worden. Dus werd de tweede passage geannuleerd. ......

In de Rally van Haspengouw controleerde Guino Kenis de wedstrijd in Historic, terwijl hij ondertussen de afstellingen van zijn BMW M3 verder verfijnde. In de Herock Spa Rally zal de BMW-dealer ongetwijfeld de handen meer dan vol hebben met de concurrentie. 

Hopelijk is zijn rug hersteld, zodat Dirk Deveux in Spa zijn Ford Sierra Cosworth kan presenteren aan de Belgische fans. Op papier zou de Sierra Cosworth de sterkste machine moeten zijn, maar de voormalige Historia-Kampioen moet zijn wagen nog leren kennen en onder de knie krijgen.  

De gevaarlijkste concurrent voor Guino Kenis wordt wellicht Gino Bux, die vorig jaar in de East Belgian Rally een schitterend Historic-debuut maakte met de Ford Escort MK1 van zijn corijder Steven Spitaels. Stefaan Prinzie zal ook willen schitteren met zijn beproefde Opel Ascona 400, net als Patrick Deblauwe, Johnny Delhez en Jean-Michel Gerome met hun snelle Ford Escorts Mk2. Stuk voor stuk mooie referenties voor Arthur Kerkhove, die in Landen verklaarde een gooi te doen naar de Belgische titel in klasse PTN met zijn Escort. .....

Na zijn dominant optreden in de Rally van Haspengouw, de openingswedstrijd van het Pirelli Junior BRC, start Grégoire Munster ook in de Herock Spa Rally logischerwijze als favoriet. Vorig jaar was de zoon van Bernard immers ook de snelste in eigen streek. Alleen heeft hij in R2 deze keer een speelkameraad die geen figurantenrol wil spelen.

Afgelopen weekend reed Grégoire de Saarland Pfalz Rally in Duitsland, waar hij samen met zijn broer Charles de 15de plaats behaalde, de tweede in de klasse. Als officieel rijder van Opel Motorsport en Opel Belgium, neemt hij het in Spa op tegen Timo Van der Marel, die de kleuren verdedigt van Opel Nederland. Timo heeft zich ingeschreven in het Belgisch kampioenschap, dus de Nederlander wil een gooi doen naar de titel in RC4. Het wordt ongetwijfeld een interessant duel, zeker omdat Van der Marel ook bonuspunten kan afnemen van de Junior-kampioen.

Bij de jongeren zal Tobias Brüls even naar het vertrouwen moeten zoeken na zijn zware koprol in Haspengouw. Het team heeft de tweede Peugeot 208 R2 van het team geprepareerd. Amaury Molle zal uiteindelijk ook met zijn Peugeot 208 R2 starten, net als Thibaud Mazuin, die zijn tweede plaats van Haspengouw wil bevestigen. .....

Met de Herock Spa Rally gaat zaterdag 16 maart de tweede manche van het JobFIXers Belgian Rally Championship van start. De tweedaagse klassieker in Spa kan rekenen op een schitterende affiche. Na zijn zege in Haspengouw, start Kris Princen als favoriet met zijn nieuwe Volkswagen Polo R5.

Het parcours van de Herock Spa Rally is grondig vernieuwd. De Clémentine staat niet meer op het programma en er wordt ook niet op het circuit van Spa-Francorchamps gereden, maar de paddock wordt wel ingepalmd door het servicepark. In totaal staan 206,69 km tegen de klok op het programma, verdeeld over 24 KP's.

Princen versus Cherain, Fernémont, de Mevius.

Kris Princen zal als leider in de tussenstand en als regerend kampioen het parcours openen met de VW Polo R5 van BMA. Het verleden heeft echter al aangetoond dat een verrassing niet uitgesloten is in de Herock Spa Rally. Na de verrassende zege van Benoît Allart in 2017, profiteerde Adrian Fernémont vorig jaar van een lekke band bij Princen om zijn eerste grote zege te veroveren. In elk geval wil Kris Princen veel punten scoren, want zijn belangrijkste titelconcurrent, Vincent Verschueren, komt niet aan de start, terwijl ook Sébastien Bedoret niet van de partij zal zijn. ......

Patrick Snijers en Davy Thierie (VW Polo R5) nemen dit weekend deel aan de rally van Haspengouw, de openingsmanche van het BK Rally 2019. In het tussenseizoen ruilde het duo hun vertrouwde geel-zwarte Porsche 997 GT3 in voor een nagelnieuwe VW Polo R5 uit de ateliers van BMA Autosport in de kleuren van MAES Containers. 
 
Patrick Snijers beleeft zijn tweede jeugd. Voor het eerst sinds 2012 komt Snijers met een competitieve wagen aan de start waarmee hij kan strijden voor de eindzege. De voorbije dagen maakte hij uitgebreid kennis met de VW Polo R5 waarmee hij dit weekend van start gaat in de rally van Haspengouw. “We hebben de voorbije dagen hard gewerkt. Het is geweldig om opnieuw met een competitieve wagen te rijden. De VW Polo is een fantastische wagen. Omdat ik weinig ervaring heb met R5 wagens kan ik niet echt vergelijken maar de resultaten die deze wagen eerder dit seizoen behaalde tonen aan dat de Polo uiterst competitief is. Alles is voor handen om te presteren. Nu is het aan mij om het af te werken. Makkelijke wordt het zeker niet want behalve drie Polo’s staan er nog een rist snelle Skoda’s aan de start. Ik zal hard mijn best moeten doen om mee te zijn maar het competitiebeest in mij is wakkerder dan ooit. .....

Zaterdag gaat het Belgisch rallykampioenschap van start met de Rally van Haspengouw in Landen. De affiche oogt fantastisch, met 13 topauto's aan de start. Een van de toppers die niet op de afspraak zal ontbreken is Vincent Verschueren, die opnieuw de GoDrive Skoda Fabia R5 met startnummer 46 zal besturen. De kampioen van 2017 wil dit seizoen opnieuw een gooi doen naar de Belgische titel. 

Vincent Verschueren en team GoDrive hebben zich de voorbije weken in alle rust voorbereid op het komende seizoen. De motivatie is daarom echter niet minder groot. Integendeel.
"Nee, ik kijk echt uit naar het begin van het seizoen. Alle toppers zijn van de partij in Haspengouw. Het gaat een fantastische strijd worden. Als het droog blijft, zal het moeilijk zijn om het verschil te maken. In die omstandigheden zal het echt van kleine details afhangen. Maar, je moet dan wel de ideale afstellingen hebben om constant op de limiet te rijden. Het zal ongetwijfeld bijzonder hard gaan," lacht Vincent Verschueren, het speerpunt van GoDrive, het team van Gaby Goudezeune. "Ik ben trots dat we met GoDrive weer mee zullen strijden voor de titel in het Belgisch kampioenschap. We zijn echt een vriendenteam, een team van kameraden die alles zelf doen. Dan geeft een goede prestatie zoveel meer voldoening." ......

De persvoorstelling van de 22ste editie van de Rally van Haspengouw werd maandagavond weer druk bezocht in feestzaal Aulnenhof te Walshoutem. De burgemeester van Landen, Gino Debroux, opende met de bevestiging dat zijn stad de wedstrijd steunt, wat gerechtvaardigd wordt door de professionaliteit van de organisatie. Nadat hij de wijzigingen aan het parcours verduidelijkt had, kon een tevreden Benny Giebens, de Wedstrijdleider, een last minute verrassing aankondigen.

We hadden hem niet meer verwacht, maar Cédric Cherain kondigde aan dat hij aan de start kom met een VW Polo R5 van team THX Racing. Hij zal genavigeerd worden door Pierre Sibille, de gerant van de shop van Spa Racing in Stavelot.
 
"Het was niet voorzien dat ik zou rijden in Landen, maar sommige kansen laat je niet liggen," vertelde Cédric Cherain in zijn persbericht dat tegelijkertijd werd verspreid. "De onderhandelingen met THX Racing en Lionel Hansen geraakten eind vorige week in een stroomversnelling. Alles zal in het werk gesteld worden (hij zal 3 testsessies afwerken, NvdR) opdat we in Haspengouw in de best mogelijke omstandigheden kunnen rijden, dus moest ik niet lang nadenken over deze kans. Deze rally kunnen rijden met een auto die kan winnen, een volledig testprogramma zoals het hoort en een corijder die uitermate gemotiveerd is, maakt dat de ambitie duidelijk is: we starten om te winnen!"  ......

Het Historic Belgian Rally Championship gaat zaterdag van start tijdens de Rally van Haspengouw, de openingswedstrijd van het JobFIXers Belgian Rally Championship. Titelverdediger Paul Lietaer kiest dit seizoen voor een programma à la carte met een Ford Escort Cosworth.

Hij blijft afwezig, maar de favorietenrol wordt overgenomen door een andere Cosworth-rijder. Dirk Deveux, opnieuw genavigeerd door Kris D'Alleine, presenteert in Haspengouw immers zijn fonkelnieuwe Ford Sierra RS Cosworth 4x4. 
De Historic-kampioen van 2016 is daarmee meteen de grote favoriet, maar het blijft de vraag of de nieuwe machine meteen op topniveau zal presteren. De grootste concurrent van de Cosworth is de BMW M3 van Guino Kenis, die komaf wil maken met de pechduivel die hem vorig seizoen bleef achtervolgen. .....

Hij heeft ons lang in spanning gelaten, maar sinds gisterenavond is het officieel: Kris Princen komt aan de start van de Rally van Haspengouw met een fonkelnieuwe VW Polo GTI R5. De plaatselijke specialist heeft tot het laatste moment gewacht om zijn programma voor dit seizoen op sociale media aan te kondigen. De te kloppen man volgend weekend in Landen is dus gekend. 
 
"Ik ben blij dat ik de VW Polo kan voorstellen waarmee ik mijn titel van Kampioen van België zal verdedigen," vertelt Kris. "Twee copiloten zullen me bijstaan: Peter Kaspers zal me navigeren in Landen en in de Condroz, terwijl Bram Eelbode de nota's zal lezen in de andere wedstrijden. Op dit moment hebben we het budget voor 7 rally's, maar ik hoop er uiteindelijk 8 te kunnen rijden. Het is aangenaam om aan het seizoen te kunnen beginnen in mijn achtertuin. Ik heb de Rally van Haspengouw al vier keer gewonnen. Ik zou de Polo R5 graag zijn eerste overwinning in België kunnen aanbieden in Landen." 
 
Er was nog meer goed nieuws gisteren, want ook Gunther Monnens schreef zich in. Chris Debyser geeft hem de kans om zijn enorm talent te showen met een topwagen, meer bepaald een Skoda Fabia R5. .....

Patrick Snijers en Davy Thierie nemen met een VW Polo R5 van BMA Autosport deel aan het BK Rally. Snijers – Thierie wonnen vorig seizoen met de Porsche 997 GT3 de Belgische titel in de GT klasse. Met de steun van hun partner MAES Containers wil Snijers dit seizoen strijden voor de overwinning. Snijers rijdt het BK rally 2019 en begint het seizoen in de rally van Haspengouw.
 
De jaren hebben geen vat op Patrick Snijers die in een ver verleden 7 keer kampioen van België werd en 1 Europese titel won. Vorig seizoen introduceerde Patrick Snijers met MAES Containers een nieuwe partner in de rallysport. Na het behalen van de GT titel ruilde Snijers zijn vertrouwde Porsche in voor een Skoda R5 waarmee hij tweede eindigde in de rally van Kortrijk. “Het is daar dat het competitiebeest in mij opnieuw de bovenhand kreeg” zegtPatrick Snijers“Ik heb het al duizend keer gezegd: ik ben een winnaar en ik haat verliezen. Dat heeft alles met ambitie te maken. Volgende week zaterdag starten we in de rally van Haspengouw met een VW Polo R5. Het is de meest recente wagen van de nieuwe generatie. .....

Page 5 of 114