De Ypres Rally is één van de vaste waarden in het Belgische autosportseizoen en vormt eind juni een traditionele afspraak voor alle rallyliefhebbers. De Vlaamse klassieker is niet alleen de zesde manche van het Belgian Rally Championship, maar telt ook voor het Brits rallykampioenschap en de FIA Benelux Trophy. En alsof dat niet voldoende was hebben enkele internationale sterren – zoals huidig WK-leider Thierry Neuville – de rally in hun programma opgenomen, om zo voor een vijfsterrenstartveld te zorgen!

Sébastien Bedoret en Thomas Walbrecq staan in Ieper voor de eerste keer met een wagen uit de koninginneklasse aan de start. De vertegewoordigers van Skoda België komen in de Kattenstad – op enkele kilometer van de thuisbasis van hun Pevatec-team – echter terdege voorbereid aan de start. 

“Eind juni werkten we de Claudy Desoil Rally af”, vertelt Sébastien. “Het rallycentrum in Erquelinnes ligt op een tiental kilometer van mijn woonst en in 2014 was deze regionale wedstrijd ook mijn allereerste rally. Ik vond het prachtig om er extra ervaring aan het stuur van onze Skoda Fabia R5 op te doen, en tegelijk in actie te komen voor onze familie en supporters. Als kers op de taart behaalden we er ook onze allereerste overwinning algemeen. Echt een heel leuke dag!”   

Een week later trokken beide vrienden naar de Rally van Wervik. “De chronoritten in Wervik zijn typisch voor de Westhoek”, glimlacht Thomas. “Ons enige doel was er te werken aan onze zwakke punten en verder te evolueren. Tegelijk hebben we de afstellingen van onze Skoda Fabia R5 bekeken, zodat Seb zich bij het diep aansnijden van de bochten en de remzones wat comfortabeler zou voelen. We lieten geen enkele keer nieuwe banden monteren, maar wisten toch enkele interessante tijden te laten noteren, die uiteindelijk goed waren voor een vierde plaats. Tuurlijk zal het er in Ieper anders aan toegaan, maar het was een uitstekende voorbereiding.”   

Freddy Loix, zegerecordhouder in de Ypres Rally, is het best geplaatst om Sébastien en Thomas te begeleiden. “Mijn geheim om Ieper te winnen? Dat vertel ik je niet!”, glimlacht de elfvoudige winnaar van de West-Vlaamse topper. “Het is een heel lange en ingewikkelde rally. Je moet altijd het hoofd koel weten te houden, zelfs al laat je eens een minder goede tijd optekenen. Omdat het startveld er heel indrukwekkend is, kan het gebeuren dat je na een mindere klassementsproef pas zevende of achtste bent. Sébastien moet er vooral zijn eigen ritme aanhouden, maar ik reken er op dat hij zijn progressie bevestigt. We hebben ons geen precies doel gesteld, maar een top-5 zou een hele mooie prestatie zijn.”   

Voor Skoda België draait het bij deze belangrijke afspraak over heel wat meer dan louter het sportieve aspect. “Qua imago is de Ypres Rally één van de belangrijkste evenementen voor ons”, bevestigt Catherine Van Geel, PR-verantwoordelijke voor het Tsjechische merk. “We voeren enkele specifieke acties, en ontvangen ook zowat 300 gasten in onze infrastructuur op de Grote Markt. Het zal Sébastien en Thomas, wiens populariteit immer stijgt, zeker niet aan supporters ontbreken!”     

Op maandag staat er al een testsessie geprogrammeerd. Op donderdag begint het dan echt, met eerst de shakedown, gevolgd door de Qualifying Stage om 19u35, waarbij de 15 snelste rijders hun startpositie voor de eerste dag mogen kiezen. De start van de wedstrijd wordt op vrijdag om 16u20 gegeven, uiteraard op het startpodium op de Grote Markt. Die eerste dag staan er negen chronoritten op het programma, goed voor 91,73 km tegen de klok. Op zaterdag volgen er veertien proeven (186,82 km), waarna het eindpodium om 22u26 zal plaatsvinden. Met een totaal van 278,55 km tegen de klok is de Ypres Rally de langste wedstrijd van het hele seizoen.

Net als voorgaande jaren zorgt autostal Atlantic uit Koekelare ook nu voor een karrenvracht deelnemers aan de Ieperse rally, verdeeld over de drie wedstrijden: Renties Ypresrally voor de moderne, en de Las Vegas Ypres Historic Rally en de Sas Pils Classics Ypresrally voor de historics. En waar vroeger door sommigen wel eens denigrerend werd uitgehaald naar dat “kleine” clubje uit West-Vlaanderen, mogen we nu gerust stellen dat we deze fase inmiddels al heel lang voorbij zijn.
 
“In alle geledingen zullen we met bijna 70 deelnemende teams ons woordje kunnen meepraten” aldus secretaris Freddy Hindryckx en voorzitter Danny Debruyne. “Zelfs voor de dichte ereplaatsen in de Renties Ypres Rally kunnen we enkele pionnen naar voor schuiven. Maar bij ons krijgt iedereen evenveel aandacht, ongeacht het startnummer, ongeacht de wagen waarmee je aan de start verschijnt. We helpen onze rijders zoveel mogelijk, door onder andere tijdens de Ieperse rally een uitgebreide assistentiestand op te stellen. Net zoals de laatste jaren zal deze weer in de buurt van het Minneplein te vinden zijn. Eerlijkheidshalve moeten we natuurlijk vermelden dat niet iedereen zijn “service” minuten bij ons doorbrengt, wat bijvoorbeeld het geval is voor mensen die een wagen huren bij een team die op een andere locatie staan. Maar het is de hele periode door altijd toch wel een gezellige drukte in de stand van autostal Atlantic. Iedereen, van supporters tot familie alover sponsors is van harte welkom op de Atlantic-stand.  Je kunt er de mecaniciens in volle ijver bezig zien met sleutelen aan de wagen, je kan er de nodige info krijgen rond je geliefkoosde team, of gewoon eventjes verpozen. Ook zorgen we voor de nodige klassementen, met telkens terug aandacht voor de Atlantic-sterkhouders. Wat het voor ons interessant maakt is de terugkeer van de Historics naar Ieper. Weliswaar hebben zij een apart assistentiepark in de nabijheid van de Menenpoort, maar de twee zones liggen op wandelafstand van elkaar en je zal ons daar ook vaak aantreffen om ook deze rijders een hart onder de riem te steken. Kortom wij zijn klaar voor het hopelijk succesvolle Ieper-weekend!”
 
De  Atlantic-vertegenwoordigers RENTIES YPRES RALLY 19.PJM Cracco-Jasper Vermeulen(Ford Fiesta R5); 20.Didier Duquesne-François Geerlandt(Skoda Fabia R5); 23.Robin Maes-Christophe Declerck(Skoda Fabia R5); 25.Steven Dolfen-Thijs Ozeel(Citroën DS3 R5); 30.Bruno Parmentier-Hans Delorge(Ford Fiesta R5); 31. Filip Pyck-Peter Dehouck(Mitsubishi Lancer EvoX); 32.Patrick Snijers-Davy Thierie(Porsche 997 GT3); 34.Fredericq Delplace-Arne Bruneel(Porsche 997 GT3); 35.Gunther Monnens-Stijn Vandaele(Porsche 997 GT3); 38.Chris Van Woensel-Diederick Pattyn(Porsche 997 GT3); 39.Steve Bécaert-Nico Beernaert(Mitsubishi Lancer EvoX); 41.Bert Coene-Petra De Duytsche (Mitsubishi Lancer EvoX); 49.Joachim Wagemans-Ward Hanssens(Peugeot 208 R2); 53.Jelle Vermeire-Michelle Demeestere(Peugeot 208 R2); 63.Henk Bakkenes-Cindy Verbaeten(Mitsubishi Lancer EvoX); 67.Pedro Samaey-Laure Poissonnier(Peugeot 207 RC); 71.Frédéric BervilleWim Eggermont(Opel Adam R2); 72.Hans Depla-Steven Santy(Peugeot 208 R2); 79.Pieter-Jan Maeyaert-Yves Dewulf(Ford Escort MKII); 80.Peter Lemahieu-Didier Bostoen(Ford Escort MKII); 81.Tom Ceuppens-Frank Werner(BMW 130i); 83.Stephan Hanoulle-Kimberly Gryson(BMW M3); 84.Cris Algoedt-Steven Rotsaert(BMW 1M); 85.Dries Vergote-Jonas Samyn(BMW M3); 86.Chris Vandamme-Kurt Declerck(BMW M3); 88.Stijn Lietaert-Bjorn Pattyn(BMW Compact M3); 96.Jo Muylle-Nicolas Tjoen(Peugeot 208 R2); 100.Bjorn DeruyterChristophe Samyn(Ford Fiesta R200); 101.Frederick Vandeputte-Kurt Pauwels(Opel Adam Cup); 102.Marc Karnier-Saskia Vandewalle(BMW M3); 108.Maxime Soete-Rudi Boterman(Ford Fiesta R2T); 110.Vincent Verstraete-Christophe Dewickere(Renault Clio R3); 111.Marnix Verfaillie-Brian Renier(Mini John Cooper Works S); 112.James Gruwez-Michaël Pittellioen(Mercedes 190); 113.Steve Parmentier-Pieter Lampaert(Peugeot 205); 114.Christophe Lagache-Pieter Clabau(Opel Ascona B); 115.Ludovic Vitse-Gauthier Bovy(Opel Astra). LAS VEGAS YPRES HISTORIC RALLY 204.Stefaan Stouf-Joris Erard(Ford Sierra Cosworth 4X4); 206.Didier Vanwijnsberghe-Paul Snoeck(Toyota Celica GT4); 224.Dirk Depuydt-Peter Meuleman(Ford Escort MKII); 225.Danny Kerckhof-Kristof Dejonghe(BMW M3); 229.Bart Vanhaverbeke-Filip Deplancke(Mercedes 500 SLC); 230.Piet Declercq-Dieter Denys(Ford Escort MKII); 231.Edwin Degeyter-Michael Houthoofd(Ford Escort MKII); 233.Patrick Spillebeen-Danny Markey(Ford Escort MKII); 234.Jochen Platton-Vincent Vandenplas(Ford Escort MKII); 235.Jef Lapeire-Stefaan Bekaert(Toyota Celica GT4); 236.Philippe Vallaeys-Caroline D'Haese(VW Golf GTI); 237.Mats Van Den Brand-Eddy Smeets(BMW M3). SAS PILS CLASSICS YPRESRALLY 301.Christophe Merlevede-Giljan Vandromme(BMW E30 M3); 302.Alain Vermeulen-Peter Van Laeken(BMW E30 M3); 303.Fréderic Chambon-Patrick Milleville(Porsche 911 turbo); 306.Rik Vannieuwenhuyse-Kenny Deroo(Ford Escort); 307.Geert Lacour-Kris Casier(Porsche 911 SC); 308.Danny Vancoillie-Bjorn Depoortere(Opel Kadett C GTE); 309.Rudi Dekimpe-Christophe Leroy (Opel Kadett C); 310.Pascal Clarys-Jochen Lippinois(Opel Kadett D); 311.Nikias PriemMaxim Froyman(Opel Corsa); 312.Patrick Mylleville-Jochen Vandersarren(Porsche 911); 313.StephenVankemmel-Marc Vandemoortele(Opel Ascona A); 315.Bart Ruyssen-Filiep Vynckier(Volkswagen Golf MK2 GTI 16v); 316.Wouter De Keyser-Mathieu Vandoolaeghe(Volkswagen Golf); 317.Bram Fonteyne-Sabine Bruyneel(Volvo 240); 318.Eric Louies-Colin Degroote(Opel Ascona); 319.Frank Baert-Christophe Verhelle(Ford Sierra); 323.Bart Vanacker-Lucy Norman(Fiat Tipo); 325.Bjorn Hamiaux-Pedro Houthoofd(Ford Escort MKII); 326.Kevin Vanmassenhove-Louis Vynckier(Triumph TR7); 327.Sascha Oosterlinck-Bjorn Verhamme(Ford Escort); 328.Franklin Temperville-Xavier Van Eeckhoutte(Ford Escort MKII); 329.Koen Beyne-Eli Peel(Peugeot 205 GTI)

De ConXioN Omloop van Vlaanderen is niet zo maar de 7de wedstrijd in het Belgisch Rally Kampioenschap, want  met 59 lentes op de teller is de klassieker in en rondom Roeselare de oudste Belgische rallywedstrijd en dat willen de nieuwe bewindsmannen van de Koninklijke Automobielclub Midden Vlaanderen op passende wijze vieren. Dit jaar, maar nog meer in 2019 met de 60ste verjaardag.

“Het leek ons opportuun de feestelijkheden te koppelen aan het herbronnen van het weekend van de Omloop,” stelt Yves Olivier, de gewezen F3- en DTM-piloot, tevens voorzitter van KSV Roeselare en nu dus de sterke man achter de Omloop. “Aan het sportieve karakter raken we bijna niet, met slechts vijf van de zeven proeven die wijzigen en hierbij denken we vooral aan de nieuwe KP van Passendale, met 26 km tegen de chrono de langste klassementsproef. Wij willen een breder publiek aanspreken en dat kan enkel door het gebeuren dichter bij de mensen te brengen en hen een ander soort beleving aan te bieden.” 

Om dat te verwezenlijken wil men het rallycentrum in de zoning Zwaaikom optimaal gebruiken door het onderbrengen van wagenpark, assistentie, start en finish vlakbij de gebouwen van JB Motorsport en, niet onbelangrijk, een klassementsproef op wandelafstand! 

“Zij die totdan de Omloop niet kenden, toelaten om makkelijker en van dichtbij kennis te maken met de rallysport,” vervolgt Wouter Muylle. “En dat geldt ook voor genodigden van sponsors en partners. Uiteraard is het systeem van shuttles van en naar de klassemenstproeven prima, maar alles vlakbij kunnen beleven, vergemakkelijkt toch het aantrekken van een ander, ja, jonger publiek, zoals familie en kinderen.”  

Dat de 59ste editie opnieuw van start gaat op vrijdag 31 augustus en afsluit op zaterdagavond 1 september, wil men ook beter benutten. “Op vrijdag sluit iedereen de werkweek af en dat heeft ons geïnspireerd om een Omloop van Vlaanderen After Work Party te organiseren, “ verduidelijkt Jean-Marc Valckenaere, de derde man van de nieuwe ploeg. “Het zou de aanzet moeten zijn voor de start van het weekend en op die manier willen wij iedereen, ook andere bedrijven op de Zoning, deelnemers én publiek, rechtstreeks betrekken en hen een voorsmaakje geven van wat de Omloop in de aanbieding heeft. En zondag is dan voor iedereen rustdag. Niet op zijn minst voor de Britse teams in Historic die tijdig de oversteek kunnen maken, richting het thuisland!” 

Het zal voor iedereen duidelijk zijn dat de ouderdomsdeken van het BK Rally springlevend is en zich opmaakt voor een tweede jeugd. “Dit jaar maken wij een eerste stap voorwaarts en voor de 60ste editie volgt de spreekwoordelijke kers op de taart,” besluit Yves Olivier vastberaden.

In een ‘Rally van Wervik’ die volgepakt zat met nationale en internationale spelers zou er voor de VAS regionale rijders weinig plaats in het voetlicht zijn weggelegd. Zoveel was duidelijk nog voor de start van de rally. Het bleef dan ook de vraag wie van de Belgen, de Vlamingen of de regionale rijders, het meeste eer zou rapen.
Voor aanvang van de rally liepen er nog wat forfaits binnen zodat de concurrentie voor de lokale rijders er een klein beetje lichter op werd. De Ier Cronin werd verhinderd omdat hij met de Hyundai i20 R5 elders een testsessie moest afwerken. McCormack kon zich dan beroepsmatig niet vrijmaken en Melissa Debackere kreeg ook niet tijdig de vervangstukken binnen, nodig voor de reparatie van haar Skoda Fabia R5, die in de ORC met pech aan de kant moest. En Kevin Demaerschalk kreeg een DS3 WRC in handen in plaats van de verwachte R5 versie.
Over de strijd om de zege kunnen we kort zijn. Die was er hoegenaamd niet. De Brit Rhys Yates (Skoda Fabia R5) ging van bij aanvang van de rally aan de leiding en stond die niet meer af. Nadat Demaerschalk tegen een lading straftijd liep (wegens een rondje te weinig op de rondkoers in Wervik) leek Yates zich nog weinig zorgen hoeven te maken. Andy Lefevere was met de Evo X toch weer de verrassing want hij hield lang stand op de tweede plaats. Pas in de namiddag moest hij plaatsen toegeven. Eerst aan De Mevius (Peugeot 208T16 R5) en daarna aan Vanneste (Skoda Fabia R5). Maar aan de voorsprong van Rhys Yates viel niet meer te tornen. Guillaume De Mevius moest genoegen namen met de tweede plaats voor de lokale held Davy Vanneste.
Daarmee was de geboren Wervikaan (die nu echter in het nabijgelegen Menen woont en werkt) de eerste lokale rijder op de derde plaats. Een plaats waar hij vooraf had voor willen tekenen. “Vooral als je het deelnemersveld hier ziet”, stelt Vanneste. “Wat Yates hier liet zien is erg sterk. Hij draaide hier tijden waar wij absoluut niet aan konden.” Denis Degroote bracht zijn Mitsubishi Lancer Evo X binnen op een 15de plaats algemeen. “Maar dat is bijna een zege waard”, meende de VAS-klassementsrijder, die mooie punten oogstte in het regionale kampioenschap, want daar draaide het in feite wel om in deze “regionale” wedstrijd!
Bij de Historics was het uiteraard Paul Lietaer die met de Manta 400 naar een ogenschijnlijk zeer gemakkelijke overwinning reed. Bij de Youngtimers was er een eerste succes voor de Toyota Celica 4WD van Didier Vanwijnsberghe. Bram Fonteyne, nog steeds op de ongewone Volvo 242, eindigde derde bij de Historics. De beste zaak doet misschien nog Koen Verhaeghe (Ford Escort), op een verre 56ste plaats, maar wel met de mooie punten van de 9de plaats bij de Historics. In de Div. 1-2 was de overwinning opnieuw voor Stefaan T’Joens met de Renault Megane. Hij hield een voorsprong van meer dan 2 minuten op de Subaru Impreza STi van Vanhoutte. T’Joens lijkt opnieuw goed op weg voor een kampioenschapstitel in de “kleine” Divisie. In de komende twee weken staat alles en iedereen in rallyland in het teken van Ieper. Daarna is het weer de beurt aan de VAS-competitie. De volgende regionale rally is de Rallysprint TBR in Oekene bij Roeselare, begin juli.
Voorlopige tussenstand
Div 1-2 1 T’joens Stefaan-Passchyn  Greet  210 2 Diet Luc-Jodts Marnick 189 3 Ramboer Bjorn  185
Div 3 1 Lefevere Andy 206 2 Vanneste Davy 203 3 Delbaere Angelo 195
Div 4 1 Verhaeghe Koen 234 2 Wallyn Franky-Cathry Filiep 201 3 Vermeersch Dirk -Vanderveken Kim*  156
Div 5 1 Lambrecht Dick-Brock Peggy 260 2 Demuynck Devy -Deschuytter Sofie*  227 3 Lippinois Jochen 187

De Rally van Wervik heeft de wind in de zeilen. Al eind april kondigde Filiep Forrest van de organiserende AC Vervica aan dat de wedstrijd volzet was. De teller werd gestopt op 159 inschrijvingen. Het wordt zonder twijfel een gloeiendhete zaterdag op 9 juni... Al jaren schuift de Rally van Wervik zich naar voren als “de voorbereiding op Ieper”.

Het is een lokroep waaraan in toenemende mate nationale deelnemers gevolg geven en dat zorgt voor indrukwekkende deelnemerslijsten. Zo krijgen we dit jaar aan de start Sebastien Bedoret (Fabia R5), Kevin Demaerschalk (Citroen C3 R5), Pieter-Jan Michiel Cracco en vader Philip Cracco (beiden op Fiesta R5), hun nieuwe poulain Achiel Boxoen (Fiesta R5), Robin Maes (Fabia R5) en à la carte rijder Bruno Parmentier (Fiesta R5).

Nog maar afgelopen weekend kwam daar RACB National Team rijder Guillaume de Mevius (Peugeot 208 T16) bij. Maar voor de Wervikse fans zijn er natuurlijk de eigen thuisrijders als Davy Vanneste (Fabia R5), de graag geziene Melissa Debackere (Fabia R5) en uiteraard Steven Dolfen (Citroën DS3 R5). Maar de organisatie onthaalt al jaren de Flanders International Rally Cup (FIRC), een zeer geliefde competitie bij heel wat Engelse deelnemers.

Dat ontging ook de organisatoren van het Britse rallykampioenschap niet. De FIRC en Protyre MSA Asphalt Rally Championship brengen op hun beurt nog een lading topmateriaal mee en rijders die even komen voorproeven van het Vlaamse asfalt voor de hoogmis in Ieper. Onderschat ze niet deze Britten en Ieren zoals David Bogie (Fabia R5), Keith Cronin (Hyundai i20 R5), Martin McCormack (Fabia R5), Rhys Yates (Fabia R5) of Lawrence White (Fiesta R5).

En voor de liefhebbers van de gloriedagen van de WRC komen er ook nog enkele leuke wagens aan de start met de Subaru WRC’s van Chris Ford (S11), David Campling, Adrian Spencer (S11), de Mini WRC van Daniel Harper, de Ford Fiesta WRC van Damian Cole en onze eigen Jeoffrey Lerminez (Subaru S11 WRC). Zeer leuk allemaal. Maar het maakt het de VAS regionale rijders natuurlijk eens zo moeilijk om in het voetlicht te treden tegenover al dit (inter)nationale geweld. Waar zal Fredericq Delplace met zijn Porsche 997 GT3 eindigen? Of Andy Lefevere, een Philip Barbier of Bert Coene.

En wat met de Historic waar men dient af te rekenen met de Manta 400 van Paul Lietaer, de BMW E30 M3 van Christophe Merlevede, de Fiat 124 Spider GT van Vermeersch en wellicht ook nog met de Toyota Celica 4WD van Didier Vanwijnsberghe... Hoe dan ook. De fans zullen er duimen en vingers bij aflikken en voor wie de pre-Ieper sfeer wil komen opsnuiven is deze rally een schot in de roos. Nu maar hopen op een goed verloop want het tijdschema zal strak zijn... zeer strak!

Om 8u35 lanceren de eerste bolides zich voor vier lussen van drie proeven: Geluwe, Kruiseke en Wervik. Het servicepark wordt opnieuw verdeeld over verschillende plaatsen in Wervik.

Het Rallycentrum met podium blijft als vanouds in basisschool De Graankorrel Magdalenastraat 29 in Wervik.

Het startveld in de FIA Las Vegas Ypres Historic Rally is ook dit jaar weer van erg hoog niveau. De buitenlanders zorgen voor enkele exotische en exclusieve wagens, zoals de imposante Ford Falcon van de. Fin Sverre Norrgard, de Saab 99 van zijn landgenoot Jukka Aromaa en de Porsche van Pentti Veikkanen. En dan is er nog de indrukwekkende Lancia Stratos van Steve Perez. Verder keert Harri Toivonen terug naar Ieper, waar zijn betreurde broer in 1984 op indrukwekkende wijze de wedstrijd won met zijn bekende Porsche. Harri Toivonen kwam in 1985 op zijn beurt aan de start in Ieper.

Maar, voor de overwinning wordt vooral naar de streekrijders gekeken. Stefaan Stouf bewees in de ORC Rally en de RS van de Monteberg dat zijn Ford Sierra Cosworth klaar is voor de prestigestrijd, maar dan moet de Cosworth wel betrouwbaar blijven. De Opel Manta 400 van Paul Lietaer, leider in het Belgisch kampioenschap, heeft zijn betrouwbaarheid al bewezen. De '"snor" reed trouwens slechts één keer met deze Manta 400 in Ieper... in 1986. Na zijn klinkende zege met de Subaru Legacy RS in 2017, start Lietaer deze keer als underdog met de achterwielaangedreven Opel Manta 400.

Maar, er zijn meer kanshebbers, zoals de BMW-rijders Tom Van Rompuy, vorig jaar tweede, Danny Kerckhof, op het podium in Antibes, en Guino Kenis, die in de Sezoensrally sterk op dreef was. Of kan Didier Vanwijnsberghe verrassen met zijn Toyota Celica? 

Strijd voor BK-punten

In de SAS Pils Ypres Classic Rally komen enkel wagens aan de start die geen FIA-technisch paspoort hebben. Deze wedstrijd is voorbehouden voor deelnemers met een auto in klasse PTN en de "Classics" rijden een proef minder. Vrijdagavond staat Dikkebus voor hen niet op het programma. 

Tot de Sezoensrally stond Patrick Mylleville aan de leiding in het Historic Belgian Rally Championship. De Porschist draaide in de Sezoensrally mooie chrono's dankzij een nieuwe versnellingsbak, maar een schakelfoutje van de piloot zorgde voor een vroegtijdige opgave. In eigen streek wil Mylleville belangrijke punten scoren voor het kampioenschap, maar hij is zeker niet de enige. Ook Dirk Deveux behoort tot de kanshebbers op eremetaal met zijn Ford Escort, net als Eric Louies, Stephen Vankemmel en Frank Baert.

De inschrijvingen zijn nog lang niet afgesloten, dus we mogen zeker nog een aantal mooie namen verwachten. Het belooft gezellig spannend te worden in het nieuwe servicepark aan de Menenpoort in Ieper !

Terwijl de inschrijvingen voor de Renties Ypres Rally vlot binnenstromen bij VZW Superstage, is het de hoogste tijd om de wedstrijd in detail voor te stellen. Zoals elk jaar, werd gesleuteld aan het parcours om de nodige vernieuwingen te garanderen. Zo blijft het voor binnen- en buitenlandse piloten een uitdaging om de valstrikken te ontdekken tijdens de verkenningen en om op snelheid het verschil te maken op de smalle baantjes.

Het competitieve gedeelte begint donderdagavond met de gekende Qualifying Stage en shakedown in Nieuwkerke. Na 2 verkenningen op de 5,37 km lange proef, krijgen de Gold-entries vanaf 19h35 één kans om een toptijd te realiseren. De 15 snelste rijders mogen vrijdagmiddag hun startpositie kiezen. Voor de andere deelnemers (Gold Entry - RGT & RC2) is de uitslag van de QS meteen ook hun startpositie.

Langemark opent

Na het kiezen van de startpositie vrijdagmiddag op het podium in Ieper, rijdt de eerste deelnemer om 16h20 over het startpodium. Daarna zetten ze koers richting... Langemark, de nieuwe openingsproef van de wedstrijd. Deze proef wordt vrijdagavond enkel als openingsproef gereden, waarna ook nog twee passages van de Historics voorzien zijn.De lus vervolgt met de KP's van Dikkebus, Dranouter, Mesen en een licht ingekorte versie van Hollebeke. De proef in Dranouter herneemt een deel van de vroegere proef "Heuvelland" en van de shakedown. Na de service in Ieper, volgt een tweede doortocht in Dikkebus, Dranouter, Mesen en Hollebeke. 

Al heel vaak is gebleken dat de openingsavond in Ieper, goed voor meer dan 91,73 km op snelheid, beslissend kan zijn. Recordhouder Freddy Loix vertelde in het verleden meermaals dat de piloot die de snelste tijd klokt in Langemark een goede kans maakt op winst... 

Nieuwe proef in Vleteren

Na een goede nachtrust, staan er zaterdag vanaf 10h nog 14 klassementsproeven en 186,82 km tegen de klok op het menu. De dag begint met de 15 km lange proef op de Kemmelberg, sinds vorig jaar befaamd om zijn twee jumps. Menig rijder werd vorig jaar verrast. Daarna volgt Zillebeke, een proef waarvan het einde gewijzigd werd, en Zonnebeke, met een nieuwe start en vooral een gewijzigde finale vlakbij het centrum van Ieper, zodat de deelnemers na een heel korte verbinding terug arriveren op de Markt voor de service.De tweede halve lus bevat 4 proeven, te beginnen met een ingekorte en in het begin gewijzigde versie van Reninge. Daarna volgt de gloednieuwe chronorit van Vleteren en de gekende klassiekers in Watou en Westouter-Boeschepe, de langste proef. 

Na twee lussen zal de winnaar van de Renties Ypres Rally 2018 op Franse bodem, bij de finish in Boeschepe, de champagne mogen ontkurken, alvorens met vuurwerk gevierd te worden op het altijd sfeerrijke finishpodium op de Grote Markt in Ieper. Afspraak op vrijdag 22 en zaterdag 23 juni voor een grandioze Renties Ypres Rally 2018, een strijd tussen Belgen, Britten en internationale outsiders op erg hoog niveau in Flanders Fields!

De examens zijn begonnen en de Werelbeker voetbal in Rusland staat voor de deur, maar rallyfans kijken in juni elk jaar opnieuw uit naar de Renties Ypres Rally. Ook dit jaar zal de topwedstrijd op de Belgische en internationale kalender weer kunnen uitpakken met een erg hoogstaande affiche, want de inschrijvingen stromen binnen bij VZW Superstage. We kunnen nu al aankondigen dat Thierry Neuville, de leider in het Wereldkampioenschap Rally, de overwinning niet cadeau zal krijgen in de Westhoek!

Abbring met de nieuwe Citroën C3 R5

In afwachting dat de Rode Duivels de Wereldbeker veroveren - dromen is niet verboden - is België trots op zijn nationale trots in de rallysport. Thierry Neuville en Nicolas Gilsoul hebben de leiding genomen in het Wereldkampioenschap Rally! En de Hyundai-bemanning komt aan de start in Ieper. Natuurlijk starten ze als favoriet, maar aangezien ze niet met hun WRC, maar met de Hyundai i20 R5 rijden, is winst geen zekerheid. Dat bleek vorig jaar al, toen Thierry en Nicolas zich al vroeg lieten verrassen...

Een referentie van dit formaat motiveert andere tenoren natuurlijk om de handschoen op te nemen, te beginnen met Kevin Abbring, de winnaar van vorig jaar. De Nederlander, opnieuw genavigeerd door Pieter Tsjoen, de enige die in Ieper won als rijder en ecorijder, zal een fonkelnieuwe Citroën C3 R5 besturen. Een nieuwe Citroën C3 R5 verwachten we ook voor Kevin Demaerschalk. 

Bouffier met een Skoda

En dan is er natuurlijk de armada Skoda's, aangevoerd door de Bryan Bouffier, die vorig jaar op 8"0 strandde van de overwinning. De Fransman, recent nog winnaar van de Rallye d'Antibes, is zeker een serieuze kandidaat op de zege, net als de Noor Ole-Christian Veiby, die asfaltervaring op komt doen in Ieper. Voor een dichte ereplaats moeten we ook denken aan Hermen Kobus, die telkens een gooi doet naar de Top 5 met zijn Skoda Fabia R5. En dan zijn er nog de Belgische tenoren met snelle Skoda Fabia's R5, aangevoerd door Belgisch kampioen Vincent Verschueren, Kris Princen, Sébastien Bedoret, Didier Duquesne, Davy Vanneste en nog een paar andere kleppers die nog verwacht worden, waaronder Cédric Cherain. 

Keith Cronin verdedigt de Britse eer met een Hyundai i20 R5

Net als de Jobfixers, kiezen heel wat Britten, die de tweede wedstrijd van het MSA British Rally Championship, afwerken voor een Ford Fiesta R5, zoals Alex Laffey, Sam Moffett en Matt Edwards. Keith Cronin, die vorig jaar de Tony Pond Award won als eerste Britse piloot aan de finish, verdedigt zijn Britse titel met een Hyundai i20 R5, terwijl andere kleppers voor een Skoda kiezen, zoals Martin McCormack en Rhys Yates. En bij Peugeot, vorig jaar aan het feest met Kevin Abbring, is het vertrouwen gegroeid na de overwinning van Guillaume de Mevius in Oostrozebeke. 

Met de teams die nog enkele formaliteiten moeten regelen, naderen we de kaap van 30 R5's, zodat we weer afstevenen op een prachtige affiche. Zeker omdat de strijd tussen de Britse en Belgische Junioren in R2 eveneens erg boeiend zal worden. En dan is er natuurlijk nog het grandioze spektakel van de Porsches 997 GT3, met kleppers als Tim Van Parijs, Patrick Snijers, Gunther Monnens, Chris Van Woensel, Claudie Tanghe, Jochen Claerhout, Fredericq Delplace en Yves Bruneel, stuk gereputeerde rijders die hun snelheid niet meer moeten bewijzen. De snelheid zal weer bijzonder hoog liggen op de 23 klassementsproeven van de Renties Ypres Rally!

Bij alle autsportfans staat 21-23 juni al lang aangeduid in de agenda. Dan vindt namelijk de topmanche van het Belgian Rally Championship plaats, de Renties Ypres Rally. Met zijn servicepark midden in het historische Ieperse stadscentrum, zijn heel specifieke en spectaculaire klassementsproeven, en vooral zijn traditioneel internationaal rijk gevuld deelnemersveld, zet de Renties Ypres Rally niet alleen fans van de sport, maar ook een breed publiek aan het dromen.

PSA Belux blikt terug op een vorige editie met het best mogelijke resultaat. Kevin Abbring en Pieter Tsjoen noteerden in 2017 een ronduit spectaculaire overwinning in de Peugeot 208 T16, met amper een handvol seconden voorsprong op Bryan Bouffier. Voor Kevin was het één van de mooiste overwinningen in zijn loopbaan. En Pieter Tsjoen werd zo meteen de eerste man in de geschiedenis die in Ieper zowel aan het stuur als in de copiloot-stoel wist te winnen. Kers op de taart: de autoritaire winst van Guillaume de Mévius in de Junior-categorie met de Peugeot 208 R2, op zijn beurt tegen internationaal gerenommeerde concurrentie in de persoon van Chris Ingram.   

Voor jaargang 2018 wilde PSA Belux sterker dan ooit terugkeren naar de plaats van hun mooiste overwinning van de voorbije jaren. En daarvoor brengt het Belgische filiaal dit jaar een wel heel originele opstelling naar Ieper. Voor het eerst in de geschiedenis bundelen Peugeot Belux en Citroën Belux de krachten, in samenwerking met het rallyteam van DG Sport.    

Dankzij de steun van Citroën Racing, Peugeot Sport en het RACB National Team, krijgt de Peugeot 208 T16 van Guillaume de Mévius dit jaar het gezelschap, in dezelfde DG Sport-omkadering, van het nieuwste wapen uit de stal van PSA Motorsport: de Citroën C3 R5. Aan boord niemand minder dan de winnaars van vorig jaar: Kevin Abbring en Pieter Tsjoen!              

Eén Peugeot en één Citroën, een gedeeld VIP-onthaal, één enkel team voor de beide merken. In de Peugeot 208 T16, de Belgische juniorkampioen van 2017, die de stap heeft gezet naar de koningsklasse. En in de Citroën C3 R5, de winnaar van 2017, die de stap heeft gezet naar de nieuwste rallywagen van de PSA-groep. Nooit eerder kon PSA Belux zijn passie voor de autosport, en voor rally in het bijzonder, zo origineel uitwerken. Zo origineel… en tegelijk zo vanzelfsprekend!    

Afspraak op 22 en 23 juni in Ieper, voor een wel heel bijzondere uitgave van de Renties Ypres Rally!

Een beetje regen om de tuin wat te bevochtigen. Daarna een stralende zomerdag, tropische temperaturen, de Belgische kampioen rally aan de start en heel wat gerenommeerde uitdagers voor de zege. Dat werd de ORC-Canal Rally in Oostrozebeke.
 
De strijd om het VAS-rallykampioenschap is nog lang niet losgebarsten. “De Rally”, de populairste autosportdiscipline in (West-) Vlaanderen en aanpalende regio’s, telt langzaam af naar de belangrijke hoogmis: de Ypres Rally op het einde van juni. Dat weinigen nog kiezen voor een pure VAS-campagne van bij aanvang van het seizoen en dat de regionale wedstrijden overspoeld worden met nationale en internationale toppers ... het zal de fans worst wezen. Zij krijgen toprijders in topmachines aan de start en kunnen op zomerse zondagen kijken naar spectaculaire wedstrijden! Vooraf waren er al enkele wijzigingen in het deelnemersveld. Philip Eggermont zou zijn rallyloopbaan beeindigen met een deelname op een Skoda Fabia R5, maar diende eerder deze maand zijn rijbewijs in te leveren.
Daardoor kwam hij al in de Rally van Doornik in de problemen en ook in deze rally diende hij het stuur over te geven aan een inderhaast opgetrommelde Davy Vanneste. Didier Van Wijnsberghe, die had zijn Toyota Celica niet tijdig klaar. De fans, die keken vooral uit naar de confrontatie tussen Belgisch rallykampioen Verschueren, RACB National team rijder Guillaume De Mevius, Melissa Debackere, recordhoudster in de ORC, en de nooit te onderschatten Andy Lefevere op zijn Evo X “rode raket”…
 
Wie op zondagochtend de rolluiken optrok zag de bui al hangen. Letterlijk dan. Enkele Franse onweersbuien hadden ons mooie zomerweer geïnfiltreerd en dat betekende voor bepaalde streken donder en regen. In Oostrozebeke ontsnapte men er niet aan. Het leverde een leuk resultaat op na de openingsproef van de ORC. Stefaan Stouf, op de Ford Sierra Cosworth 4x4, kon het beste overweg met de omstandigheden en ging als leider algemeen en Historic naar de tweede proef. Brecht Hoorne (BMW) kwam nooit zover. Hij ging eraf in KP1 en hierdoor verloor de rally al één van zijn smaakmakers. Het zouden vooral de favorieten zijn die klappen kregen. Vincent Verschueren deed wat van hem verwacht werd. Na een voorzichtig begin reeg hij vanaf KP2 de besttijden aan elkaar en zette zich aan de kop van de rally. De Skoda van Melissa Debackere en de Peugeot T16 R5 Guillaume De Mevius gingen in de achtervolging. Maar een tegenstribbelende versnellingsbak noodzaakte hem op KP7 om de handdoek in de ring te gooien. Ook Melissa Debackere ging er daarna quasi onmiddellijk uit door problemen met de oliedruk.
 
Dat betekende dat De Mevius de leiding in de schoot geworpen kreeg. Vanaf de 8ste proef keek hij naar een voorsprong van 23 seconden op Andy Lefevere. De uitgeweken Oostrozebekenaar (hij heeft nu zijn concessie in Staden), zal met spijt teruggekeken hebben op de seconden die hij toegaf in de openingslus waarbij vooral de 30 verloren tikken op D’Hooie er aardig inhakten. Wie weet had Lefevere nog een tegenwicht kunnen vormen voor De Mevius? Spanning was er zeker bij de Historics, waar Stefaan Stouf met de Sierra Cosworth vroeg in het offensief ging. Hij dobbelde met Paul Lietaer, die zijn Manta 400 opnieuw van stal had gehaald, om de leiding. Tot Stouf in de 8ste van de 12 proeven de Ford diende te parkeren. Voor Lietaer bleef er dan niet veel anders meer te doen dan uitrijden, aangezien hij op dat moment al een voorsprong telde van 40 seconden op de Escort van Depuydt. Die zou nog tijd verliezen in de allerlaatste KP en zo een mooie tweede plaats door de vingers laten glippen. Bert Cornelis zette de spectaculaire Opel Monza op de tweede plaats, voor de BMW M3 van Christophe Declerck. Vermelden we nog dat de zege in Divisie 1-2 ging naar het Van De Hel duo op de Opel Astra GSi. De regionale rally trekt op 9 juni naar Wervik.
 
Nog zo’n rally die telt als voorbereiding op Ieper. Onnodig te zeggen dat die deelnemerslijst al helemaal volzet is!

Het Belgian Rally Championship 2018 was afgelopen zaterdag in de buurt van Bocholt al toe aan zijn vijfde wedstrijd. Deze keer stond de Sezoensrally op het programma. Een rally die heel geliefd is bij de fans, want grote delen van de klassementsproeven worden op vlot berijdbaar onverhard afgewerkt, wat uniek is in ons land. Team BMA van Bernard Munster was op volle sterkte van de partij, met de Skoda Fabia's R5 van Kris Princen en Yannic Sterken, Steve Matterne en Rik Vanlessen, maar ook Didier Duquesne en François Geerlandt, zonder de Porsche 997 GT3 van Patrick Snijers en Davy Thierie en de Opel Adam R2 van Grégoire Munster en André Leyh te vergeten.

Deze keer was er geen zege in het algemeen klassement, al begon Kris Princen sterk aan de wedstrijd. Hij nam de leiding voor Vincent Verschueren, zijn grootste concurrent in de race voor de titel… tot een foutje bij het inklokken van zijn copiloot het team van de Skoda Fabia R5 van BMA 3 minuten straftijd kostte… "Zoiets is altijd frustrerend, maar je kan een copiloot die nog maar zijn vierde rally ooit rijdt weinig verwijten. Hij reed om te leren, naast een rijder die de overwinning ambiëerde," vertelt Bernard Munster. "Zonder de aanwezigheid van Yannic Sterken stond Kris misschien zelfs niet aan de start. De reactie van de piloot was heel mooi. Hij trok alle registers open, klokte toptijden en sleepte nog een 3de plaats algemeen uit de brand, goed voor een pak punten."

 "Natuurlijk is dit geen goede zaak voor het kampioenschap, maar we hebben de schade nog goed beperkt," vertelde Kris Princen laconiek. Hij was al blij dat er nog een podiumplaats in zat.

De wedstrijd van de andere twee Fabia's R5 ingezet door BMA was delicater. "Steve Matterne zet zijn aanpassingsperiode verder. Hij wisselde goede zaken, zoals de 2de tijd op KP 12 voor de latere winnaar Vincent Verschueren, af met kleine foutjes die hem vaak veel tijd kosten," analyseert Bernard Munster. "We mogen niet vergeten dat het 10 jaar geleden was dat Steve nog gereden had. Wat de prestaties betreft, had hij de snelheid voor de Top 5 of zelfs een 4de plaats. Wanneer hij geen fouten maakte, zat hij telkens in de buurt van Bedoret. Naarmate hij meer rally's in de benen krijgt, bouwt hij ervaring op met de Fabia. Dat is het belangrijkste."

Didier Duquesne ging op de openingsproef van de rally rond. Hij realiseerde een knappe remonte, tot de derde Fabia R5 van BMA van de baan ging, verrast door veel grind in een bocht. Gelukkig zonder erg voor de bemanning, maar de wedstrijd was wel meteen afgelopen voor de bemanning.

Na een sterke Rally van Wallonië, realiseerde Patrick Snijers weer een schitterende prestatie met de BMA Porsche 997 GT3 die hem op het lijf geschreven lijkt. "Hij was weer onberispelijk," lacht Bernard Munster. "Afgezien met een probleem met een waterdarm, was hij verbluffend. Hij stond zelfs 4de algemeen na de 1ste proef, voor een hele reeks R5's! Nochtans is de Porsche niet meteen in het voordeel op dit parcours, met heel wat stroken onverhard! Maar, Snijers voelt zich één met deze Porsche en hij scoort telkens een erg mooi resultaat…"

Blijft Grégoire Munster, de zoon van Bernard, die in Noord-Limburg zijn derde overwinning in het Pirelli Junior BRC veroverde. Eens te meer hanteerde de jonge kerel met zijn Opel Adam R2 de perfecte strategie: met een beetje reserve onder de voet de nota's verifiëren in de eerste ronde om vervolgens het ritme te verhogen. Grégoire stond even achter Jean Dilley, maar hij nam in de tweede ronde de leiding over en won vervolgens overtuigend. "Na mijn twee opgaves in het begin van het seizoen en rekening houdend met het feit dat ik de East Belgian Rally niet kan rijden wegens samenloop met een wedstrijd van de Duitse ADAC Opel Rally Cup, moet ik absoluut de wedstrijden uitrijden," vertelt Grégoire Munster. "Die aanpak, waarbij ik niet alles geef op de eerste proeven, blijkt goed te werken. In elk geval kan ik daarna bevrijd aanvallen. Dat loont, zoals we zaterdag hebben gezien in Bocholt…"

Volgend weekend reist team BMA weer af naar Duitsland, waar Christian Riedemann met een BMA Skoda Fabia R5 de Sachsen-Rallye, tevens de tweede manche van de ADAC Opel Rally Cup, zal afwerken. Grégoire Munster zal er weer rijden met de Opel Adam Cup. De wedstrijd zal wel minder specifiek zijn dan de Saarland-Pfalz, die begin maart nog in winterse omstandigheden werd verreden…

Voor de organisatoren kondigt de ORC Canal Rally zich groots aan. Op zondag 27 mei zal die al voor de 11de maal van start gaan en met meer dan 120 inschrijvingen is de interesse onder de deelnemers op zijn minst gezegd groot! De ORC-Canal rally is een regionaal evenement uit het boekje. Een proef in het VAS Rallykampioenschap die eigenlijk vooral mikt op regionale rijders en lokale teams.
 
Maar de zaken zijn in de afgelopen tien jaren wel drastisch veranderd. Meer en meer wordt ook deze ORC Rally betrokken in het voorbereidingsproces voor “Ieper” en meer en meer worden er toppers en grote namen aangetrokken voor een weekendje in centrum Oostrozebeke. Ook dit jaar wordt het een deelnemerslijst om ‘U’ tegen te zeggen. Volgt u maar even mee. Melissa Debackere is recordhoudster in Oostrozebeke, zij komt met de Skoda Fabia R5 zoeken naar een 5de zege.
 
De zwaarste tegenstand zal komen van Guillaume de Mevius. De rijder van het RACB national team zal aan de start staan met Martijn Wydaeghe als nieuwe copiloot. Maar wie durft er Andy Lefevere afschrijven? Ook al rijdt hij niet met een R5 maar “slechts” met een Mitsubishi Lancer Evo X R4? Lefevere won hier al twee keer, had jarenlang zijn zaak in Oostrozebeke en kent de streek dus op z’n duimpje. Reken dus maar op hem voor een topprestatie. Als het op Mitsubishi Lancers aankomt zijn er meerdere gegadigden voor een podiumpositie zoals Steve Bécaert (Evo X R4), Bert Coene (Evo X R4), Hans Depla (Evo X Gr N), Joost Vanbeveren (Evo 7), Dennis Degroote (Evo 6) en de Brit Johnnie Ellis (Evo X).
 
Klap op de vuurpijl, de ORC Rally kreeg op de valreep ook nog de inschrijving van Vincent Verschueren (Skoda Fabia R5) binnen, regerend Belgisch kampioen rally. Hij wordt meteen ook de topfavoriet. Daarnaast zijn er ook nog de snelle BMW’s van Kurt Braeckevelt, Thierry Cokelaere, Cris Algoedt (1M), Wim De Reu (E30 M3), Tobi Vandenberghe (E36 M3) en Brecht Hoorne (Compact M3). Paul Lietaer (Opel Manta 400), is zoals steeds topfavoriet bij de Historics maar ook Stefaan Stouf (Ford Sierra Cosworth 4×4) en Didier Vanwijnsberghe (Toyota Celica) komen aan de start. Bert Cornelis (Opel Monza), Christophe Declerck (BMW M3 E30) en Nick Toorré (Ford Sierra Cosworth) kunnen mooie dingen laten zien maar zij worden bij de outsiders gerekend.
 
De ORC Canal Rally zelf bestaat opnieuw uit vier lussen van drie klassementsproeven met de KP’s van Hulste, De Ginste en de nieuwe proef op de industriezone D’Hooie. Het publiek kon al eens kennismaken met deze proef toen enkele jaren geleden deze dienst deed als showproef op zaterdagavond. Omdat er toen hele wat problemen waren, vooral met het lokale verkeer, werd deze nu op een ander moment gezet. Het is een rondkoers en dus interessant voor het publiek dat meerder passages kan zien. Lotjes trekken en rondjes rijden Naar jaarlijkse traditie strijden de piloten voor hun startnummer bij Worldkarts in Kortrijk.
 
Op dinsdag 22 mei zullen ze karten voor een goede startpositie en het publiek kan hen komen aanmoedigen vanaf 20u. Afscheid van Philip Eggermont De ORC Canal Rally wordt de afscheidswedstrijd voor streekpiloot Philip Eggermont. Philip zal voor de gelegenheid starten met een Skoda Fabia R5. Magis Trading, het bedrijf rond Philip, zet voor deze feestelijke gelegenheid ook een apart VIPdorp neer in het rallycentrum, middenin alle actie!

Vincent Verschueren en Veronique Hostens hebben de 42ste editie van de Sezoensrally in het Noord-Limburgse Bocholt op hun naam geschreven. Met deze tweede overwinning op rij in het Belgisch rallykampioenschap, neemt de Belgische kampioen opnieuw de leiding in het kampioenschap voor de grote afspraak in Ieper. De zege in de Sezoensrally was een mooie beloning voor het harde werk van team Godrive.

Vincent Verschueren en Veronique Hostens konden in de Sezoensrally voor de eerste keer aantreden met een evolutiemotor in hun Skoda Fabia R5. Om daarmee aan de start te komen, leverden de mecaniciens van GoDrive knap werk. 
"Woensdagavond werd de motor geleverd en donderdagavond werd de motor gemonteerd. Ons team bestaat immers uit vrijwilligers die aan de wagen werken na hun dagtaak. Vrijdagochtend, na amper vier uurtjes slaap, zijn ze naar Bocholt vertrokken. Ik had niet met de nieuwe motor gereden. De wagen gaf geen krimp," vertelt Vincent, die blij was dat hij met de nieuwe motor kon rijden. "Nee, het verschil is niet enorm, maar bij het uitkomen van de bochten is deze motor zeker beter. In de strijd met Kris Princen, die ook nergens iets laat liggen, wordt het verschil tussen winst en verlies bepaald door kleine details. Een betere motor is een essentieel element in de titelstrijd."

Nochtans moest Vincent in het begin van de wedstrijd zijn titelrivaal voor laten gaan, al was het verschil nooit groter dan 9"3. "In het begin had de wagen veel onderstuur en stond de vering te laag. Ik voelde me niet goed, waardoor ik niet voluit kon aanvallen. Pas toen de afstellingen aangepast waren, kon ik voluit gaan," aldus Verschueren.

Vanaf KP 6 begon de Godrive-piloot aan een remonte. Met vier snelste tijden naderde hij tot op 1"5 van Kris Princen. En toen werd het duel beslist door... een straftijd, omdat Kris Princen drie minuten te vroeg inkookte. 
"Ik ging maximaal in de aanval en we kwamen terug tot op 1"5 met nog vijf proeven te rijden. Het zag er goed uit met nog vijf proeven te gaan. Toen Princen drie minuten te vroeg inklokte, hebben Veronique en ik onze tijd zeker tien keer nageteld om zeker te zijn. Wij waren juist. Ach, het is jammer voor Kris, want ik had het duel liever op de proeven uitgevochten. Hoe dan ook, in de laatste ronde heb ik gecontroleerd om de zege veilig te stellen," lacht Vincent, die voor de eerste keer in de Sezoensrally aan de start kwam samen met Veronique Hostens. 

Vincent Verschueren neemt hiermee opnieuw de leiding in het kampioenschap, vier punten voor Kris Princen. Na een ongelukkige start van het seizoen, is Godrive weer helemaal terug in het kampioenschap. Maar, naast euforie, waren er ook emoties...

"In gedachten zijn we ook bij de familie van de betreurde Frank Broekaert," besluit Vincent. "Zoals voor veel Oost-Vlaamse rallyrijders, was Frank de rallyrijder waar ik naar op keek toen ik jong was; Hij heeft veel betekend voor de rallysport in Oost-Vlaanderen..."

Na twee overwinningen met zijn Opel Manta 400, heeft Paul Lietaer een derde zege op rij behaald in de Sezoensrally. Deze keer niet met de achterwielaangedreven Manta, maar met zijn vertrouwde Subaru Legacy RS. Met de vierwielaandrijver nam Lietaer afstand van de BMW M3's van Guino Kenis en Tom Van Rompuy, die beiden een sterke wedstrijd reden.

Het was echter niet Paul Lietaer die de beste start nam. Met een kanonstart stond Guino Kenis de eerste vier proeven aan de kop van het klassement. De BMW-rijder amuseerde zich op het onverhard, maar hij maakte zich geen illusies: "Het is niet normaal dat we voor de Subaru van Paul Lietaer staan. Hij heeft 100 pk meer en beschikt over 4x4. Op de kiezel zal hij vanaf de tweede ronde, met wat meer parcourskennis, zeker afstand nemen," aldus Guino Kenis.

Dat gebeurde ook. De winnaar van de edities 1992 en 1993 van de Sezoensrally nam steeds meer afstand om uiteindelijk met 2'41" voorsprong te winnen, als 10de in het algemeen klassement.  "Het duurde toch een paar proeven voor ik het ritme te pakken had," vertelde Paul. "Het was al een tijd geleden dat ik nog op kiezel gereden had. Mijn laatste deelname hier dateert toch al van 2009. Het onverhard lag er op sommige plaatsen heel zwaar bij, zeker na de tweede ronde. Maar, de punten zijn binnen en we trekken als leider naar Ieper!"

Guino Kenis werd sterk tweede: "Onze nieuwe motor is fantastisch en ik geniet altijd als ik op onverhard kan rijden. Ik ben trots op het feit dat ik Lietaer toch van een paar snelste tijden kon houden. Afspraak in Ieper!"

Tom Van Rompuy kende in het begin van de wedstrijd wat motorstoringen, maar die hielden hem niet van het podium. Dirk Deveux strandde op de vierde plaats en daar was de Alkenaar niet tevreden mee: "Nee, ik had het gevoel dat we goed reden, maar de tijden volgden niet. De motor gaf duidelijk niet het vermogen dat we mogen verwachten. Het is uitkijken naar de Sierra die hopelijk tegen de Omloop van Vlaanderen klaar is."

De vijfde plaats ging naar een tevreden Frank Baert, voor Dirk Van Rompuy en Jens Maes, die heel wat minuten verloor door een sortie. Bij de opgevers noteerden we Stefaan Prinzie, Bert Truyens, twee kleppers die meespeelden voor een podiumplaats, en vooral Patrick Mylleville, de leider in het Historic BRC. De Porschist brak de motor na een schakelfout: "We reden met een nieuwe Hollinger versnellingsbak en daarmee zijn onze tijden een pak verbeterd. Het schakelen gaat veel sneller. Maar, dan mag je niet verkeerd schakelen..."

In de 42ste Sezoensrally leek kampioenschapsleider Jean Dilley in de openingsronde op weg naar een eerste zege in het Pirelli Junior BRC, maar na de middag kwam Grégoire Munster pas goed op dreef. De Opel-rijder nam stelselmatig meer voorsprong en behaalde zijn derde overwinning van het seizoen op de maaskiezel in Bocholt, goed voor 4 nieuwe Pirelli's en een prachtig Rodania horloge. 

Met drie overwinningen op vijf wedstrijden, heeft Grégoire Munster zijn stempel gedrukt op de eerste seizoenshelft van het Pirelli Junior BRC. En toch is de 19-jarige zoon van Bernard, deze keer genavigeerd door André Leyh, nog helemaal niet zeker van de eindzege, want ook de bonuspunten voor snelste tijden spelen een belangrijke rol. In Bocholt had Grégoire het aanvankelijk moeilijk om het tempo van de Ford Fiesta's R2T te volgen, maar toch kon hij afstand nemen in de tweede helft van de wedstrijd.  "In de eerste ronde was de Adam R2 achteraan te nerveus. De auto stond te hoog afgesteld. Bovendien kampten we met een gebrek aan topsnelheid. De Opel haalt 160 km/h, goed 30 km/h minder snel dan de Fiesta's. En hier zijn nogal wat rechte stukken," vertelde Grégoire, die vorig jaar na drie proeven hard van de baan ging. Deze keer zette hij zijn leerproces op de maaskiezel met succes verder. "Met de atmosferische Opel-motor moet je vloeiend rijden en tractie zoeken. Het ging steeds beter, met 8 snelste tijden als resultaat."

Jean Dilley domineerde de openingsronde met de Fiesta R2T. Het koppel van de turbomotor en zijn gevoel voor het betere glijwerk maakten het verschil, maar toch moest hij weer tevreden zijn met een tweede plaats. "Ik vind dit parcours schitterend en ik hou van het rijden op onverhard, maar het is niet simpel," vertelde Jean, die tot de laatste ronde nog helemaal mee in strijd was voor de overwinning. Het verschil bedroeg amper 4"2 seconden... "Er zijn een aantal zaken waar ik niet tevreden over kan zijn. Zo verloren we op de rondkoers 10" achter een tragere deelnemer en op de volgende proef kregen we een tijd die niet correct was volgens mijn copiloot. We zouden daar 6" sneller geweest zijn..."

Dilley blijft wel tweede in het kampioenschap, amper 4 punten achter Munster. Tobias Brüls klokte drie snelste tijden in Bocholt. De Duitstalige Peugeot-rijder was de ganse dag in strijd voor de 2de plaats, tot hij zich liet verrassen... "Het ging prima, al was het moeilijk om de remzones op gravel goed in te schatten. Zo verloor ik in de eerste ronde 20" door een schuiver rechtdoor, maar 4 proeven voor het einde was onze achterstand amper 27" op de leider. Helaas heb ik me toen laten verrassen. We gingen van de baan en schoven in een veld. Het kostte ons uiteindelijk meer dan 7 minuten om weer op de baan te komen... Heel jammer, maar ik onthoud vooral onze snelle tijden. Dat belooft voor Ieper," vertelde Brüls.

Niels Reynvoet werd derde, maar de Ford-rijder was niet helemaal gelukkig. In de eerste ronde verloor hij kostbare tijd door twee schuivers rechtdoor, een keer door een probleem in de nota's. Met bijna 4'50" achterstand knokte hij zich nog terug naar de derde plaats. Voor Thibaud Mazuin, die het eens probeerde met een Ford Fiesta R2T van TeamFloral omdat zijn vertrouwde Skoda Fabia niet gereviseerd was, werd het een wedstrijd om ervaring op te doen. Helaas moest ook de jonge rijder van SAN Mazuin in de slotfase opgeven.

Stand na 5/9:1. Munster 46 punten; 2. Dilley 42; 3. Reynvoet 32; 4. Brüls 28; 5. Mazuin 20; 6. Pyck 13; 7. Pacolet 6; 8. Vertommen 5

Page 6 of 107