Een week na de Ronde van Vlaanderen staat op 07 April de 45ste TAC Rally in en rond Tielt op het programma voor het RACB M-Cup Kampioenschap. Met 15 Beierse bolides aan de start zijn de M-Cup rijders nadrukkelijk aanwezig in deze 3de manche van het JobFIXers Belgian Rally Championship. De routiniers Franky Boulat-Peggy De Busser, Wim & Nadia Muilwijk en het in Landen onfortuinlijke duo Kurt Braeckevelt-Bjorn Pattyn zijn natuurlijk de vooraan te verwachten. Anderzijds zullen lokale toppers als Tobi Vandenberghe, Chris Algoedt en Thierry Cokelaere hun terreinkennis benutten om in de voorste gelederen mee te strijden met hun snelle Beemers! 

En wat te denken van Mats Van den Brand-Eddy Smeets, die in Haspengouw domineerden? Indrukwekkend bij hun debuut in de M-Cup! Met de 162km aan KP over West-Vlaamse wegen zullen Didier Spillebeen, Lorenzo Vandenheede en Diego Claeys spektakel aan snelheid willen koppelen, terwijl een Philippe Eggermont of een Xavier Debaere meer voor een gezond ritme zullen kiezen. En uitdagende proeven als den Ondank of de Poelberg zullen M-Cuppers als Fré Vandeloock, Tom Ceuppens en Jan Vandenberghe willen benutten om hun klasse in goede tijden om te zetten om zo hun ambities in het Kampioenschap kracht bij te zetten.  

We kijken al uit naar de eerste chrono's van de TAC Rally om te zien of Mats Van den Brand weer zal knallen en of Tobi Vandenberghe, Wim Muilwijk, Kurt Braeckevelt en Franky Boulat hem kunnen bekampen. 

Op zaterdag 7 april beginnen Sébastien Bedoret en Thomas Walbrecq tijdens de TAC Rally hun samenwerking met ŠKODA België.

De FABIA R5 van het jonge duo dat voor de laatste zeven manches van het Belgisch rallykampioenschap op de goede raad van Freddy Loix kan rekenen – steekt voor de gelegenheid in een splinternieuw kleedje. Voor de wedstrijd is er nog een testsessie voorzien, maar nu al afspraak in Tielt voor de eerste competitiemeters van het nieuwe jonge talent van ŠKODA België!

Het is met grote interesse dat de specialisten van regelmatigheidsrally’s de ontwikkelingen van de Ypres Rally® regularity, nieuw op de Europese kalender der regelmatigheidsrally’s, de afgelopen maanden volgden. In tussentijd werkten de organisatoren, club SuperStage vzw, hard om de roemrijke geschiedenis van de Rally van Ieper te verwerken in een spraakmakende regelmatigheidsrally met een geheim parcours verreden op de openbare weg, zoals de oorsprong van het evenement het wil.

Ook al lijkt het evenement - dat plaats zal vinden van 30 november tot en met 2 december 2018 - nog ver weg, het reglement is vanaf heden beschikbaar en inschrijven kan vanaf 1 april om 20u00. Een inschrijving aan gereduceerd tarief is beschikbaar tot 1 mei en als we de bookmakers mogen geloven zal enige haast op zijn plaats zijn…

Europese topper

Ondertussen mochten de organisatoren ook het heuglijke nieuws ontvangen dat de wedstrijd meteen op de internationale FIA-kalender mag prijken en dat afgevaardigden de eerste editie komen beoordelen om vanaf 2019 integraal deel uit te maken van het Europees kampioenschap. Een unicum voor een regelmatigheidsrally die zich 100% op Belgische bodem afspeelt. Van een spraakmakende première gesproken!

Back to the roots

Ook sporting directors Bjorn en Jens Vanoverschelde hebben goed nieuws wat het parcours betreft: “De verkenningen van het parcours zijn achter de rug. Het wedstrijdcentrum middenin het stadscentrum van Ieper -waar we ondermeer elke avond de voertuigen in de schaduw van de Lakenhallen in het parc fermé opstellen- is uitgetekend en de eerste toelatingen zijn binnen. En om de verwijzing naar de eerste edities van de Rally van Ieper te versterken gaan we de eerste etappe aanvangen op vrijdag 30 november om 18u30 en die pas beëindigen op… zaterdag 1 december om 16u00! We onderbreken weliswaar de etappe door een korte nachtelijke regroup van een 6-tal uur waarbij de teams even hun hotelkamer kunnen opzoeken. Na de finish van deze lange etappe maken we plaats voor ontspanning op één van de Ieperse verwarmde terrassen om op zondag 2 december vanaf 6u30 de derde wedstrijddag aan te vatten. De aankomst over het finishpodium op de Grote Markt van Ieper is voorzien rond 14u. Een perfecte mix tussen sportiviteit en ontspanning!”

Goed om weten

… TRIPY zal, net zoals tijdens de Monte Carlo Historique en tal van andere regelmatigheidsrally’s, instaan voor de tijdsregistratie;

… de winnaar zal op het podium meteen na de laatste regelmatigheidsproef gehuldigd worden en zijn naam op het palmares tussen namen zoals Freddy Loix, Patrick Snijers, Robert Droogmans, Gilbert Staepelaere maar ook Jean Ragnotti, Miki Biaision, Henri Toivonen en Tony Pond kunnen schrijven;

… naast het podium op de Grote Markt en het parc fermé in de schaduw van de Lakenhallen krijgen ook de service crews hun eigen gereserveerde ruimte in het centrum van Ieper. Daarenboven worden service crews extra verwend. Tijdens de lunches gaan de deelnemende voertuigen in een verplicht gesloten wagenpark en kunnen service crews gezamenlijk mee aanschuiven bij de lunch alvorens opnieuw aan de slag te gaan;

… tijdens de ‘closed road stages’ zullen de prestaties van de piloten en niet de prestaties van de deelnemende voertuigen beloond worden! Voertuigen zullen immers ingedeeld worden in verschillende categorieën op basis van cylinderinhoud en tijdstraffen zullen toegekend worden op basis van de prestatie binnen de categorie;

… op de voorlopige timing prijken 29 regelmatigheidsproeven, 3 closed road stages en 850 roemrijke kilometers.

Targa Florio Grand Prix - de balade

Ook goed nieuws voor de bezielers van historische voertuigen die zonder competitie de historie van de Ieperse rally willen ontdekken. Het exacte programma is gekend en de inschrijvingen voor de Targa Florio Grand Prix worden op 1 april geopend.

Op zondag 2 december vertrekken de deelnemers aan de Targa Florio Grand Prix vanaf het startpodium op de Grote Markt in Ieper voor een tocht van zo’n 150 kilometer aan de hand van een zéér gedetailleerd bol-pijl roadbook made by SuperStage vzw. De tocht wordt opgedeeld in 2 gedeeltes: in de voormiddag volgt een tocht langsheen Ypres Rally point of interests met voldoende ademruimte of een koffiestop. ’s Middags lunchen de Targa Florio Grand Prix deelnemers samen met de deelnemers aan de Ypres Rally regularity om na de lunch het tweede gedeelte van de tocht aan te vatten met als apotheose 2 afgesloten ‘klassementsproeven’for fun en een finale foto ter aandenken bij de passage over het finishpodium in het centrum van Ieper.

Een must voor wie op eigen tempo de historische Ieperse rallysfeer wil mee beleven!

Tijdens het weekend van 27, 28 en 29 april viert de rally van Wallonië haar 35 ste editie. Bij die gelegenheid, tevens de vierde manche van het Belgisch kampioenschap, zijn er zowel voor deelnemers als toeschouwers diverse aanpassingen en nieuwigheden ! Terwijl de eerste twee manches van het Belgisch rally kampioenschap reeds achter de rug zijn, stellen de organisatoren van de Rally van Wallonië de laatste details van hun evenement op punt.

" We zijn klaar," zegt Etienne Lerson, voorzitter van de Automobielclub van Namen. " Hoewel de werkzaamheden en de Citadel het ons deze keer niet gemakkelijk maakten, zorgde de goede ontvangst van de gemeenten tijdens de voorbereiding voor extra motivatie.“ Zo moesten we het showgedeelte op de esplanade van de citadel van Namen aanpassen ten gevolge van de plaatsing van het Belgisch paviljoen van Milaan. Een afgesloten deel op de N4 laat ons toe een nieuwe proef te organiseren. “ Dankzij de medewerking van Havelange en Somme-Leuze, gemeenten die ons voor deeerst toestemming geven om er een rally te laten passeren, zullen we dit jaar aan de kant van Hamois-Mohiville inderdaad een kp in lijn inlassen van maar liefst 24 km. Daarbij wel een minder interessante sectie van 2.5 km, maar de resterende 20 km zullen zeker bekoren. We weten dat dit een beetje tegen de huidige trend van sprintproeven ingaat, maar in Namen willen we met respect voor de regels en rekening houdend met de wensen van de deelnemers een echte rally organiseren. Daardoor wordt het zaterdaggedeelte wel minder druk, waardoor we eveneens tegemoet komen aan de deelnemers, die 's avonds ook tijd met hun team willen doorbrengen. Begrijpelijk tijdens een druk weekend. We behouden wel drie ronden, maar ze zullen slechts vier i.p.v. vijf proeven bevatten, waardoor ze ongeveer twee uur eerder kunnen eindigen en we tevens een behoorlijk aantal nutteloze verbindingskilometers kunnen schrappen. Kortom de Rally van Wallonië zal voor een totaal van 220 km aan specials (9 verschillende), verdeeld zijn over twee ronden van één kp op vrijdagavond, drie ronden van 4 kp’s op zaterdag en twee ronden van 4 andere proeven op zondag. Verder nog vermelden, dat er net zoals vorig jaar een test kp georganiseerd wordt en dat de veiligheid vóór en tijdens de rally versterkt zal worden. Zo zullen met steun van de politiezones de controles tijdens de verkenningen opgevoerd worden. De organisatoren verbinden zich er immers toe dat de deelnemers (ook tijdens de verkenningen) alle regels zullen respecteren. Bij deze is dus iedereen gewaarschuwd ! Er zijn dit jaar ook enkele bijkomende verboden publiekzones, terwijl de rally van Wallonië dit jaar de luxe heeft om f.v. de veiligheid beroep te kunnen doen op Grégoire de Mévius, een autoriteit voor het publiek. Hij wordt op pad gestuurd om kort voor de deelnemers er passeren alle klassementsproeven nog eens te checken. Ten slotte betreurt de Automobielclub van Namen de aanpassing van het programma van de Euro-Challenge. De cup die tijdens de Rally van Wallonië van start zou gaan. “ Uiteraard zijn we ontgoocheld met die beslissing, maar niet verbitterd. Onze Nederlandse vrienden weten dat we ze hier altijd goed ontvangen hebben en dat ze welkom blijven. Bovendien zijn we al klaar om de Euro-challenge in 2019 te ontvangen!

Na het behalen van de titel Open Nederlands Rallykampioen in 2017 willen Hermen Kobus en Erik de Wild in 2018 opnieuw schitteren tijdens het Open Nederlands Rallykampioenschap (ONRK). Ronde één van het ONRK werd afgelopen weekend verreden in de Noordoostpolder, in en rondom Emmeloord. Het team wist de rally na 160 kilometer op snelheid te bezegelen met een nette tweede plaats.

Dat het een uitdaging zou worden om het resultaat van vorig jaar te evenaren was voor de start van de Zuiderzeerally 2018 al duidelijk. Aan de start een 7-tal R5 auto’s. Het resultaat; een ijskoude strijd op de koudste 17 maart ooit gemeten.

Hermen en Erik startten de rally met startnummer 1, maar bleken gedurende de dag niet in staat om dat startnummer waar te maken. Na 160 kilometer bleek Hans Weijs in zijn Ford Fiesta R5 te sterk. Hermen en Erik finishten de rally op een achterstand van 24,6 seconden.

“Lang heb ik gedacht dat we de aansluiting zouden kunnen vinden tijdens de langste proef van de rally. Deze proef kent een aantal hele snelle stukken waar onze auto bijna 200 km/h rijdt. De auto van Hans kent niet zo’n hoge topsnelheid waardoor ik hier mijn slag wilde slaan. De hoop was tevergeefs. Hans bleek vandaag te snel voor ons”, vertelt Hermen.

Na een secondenstrijd bleken Hans Weijs en Hans van Goor in hun Ford Fiesta R5 een maat te groot voor het team van Kobus Tuning Competition, maar de verschillen met de concurrentie in de titelstrijd verraden het tempo dat voorin het veld verreden werd.

Hermen: “Oké, ik had vandaag niet mijn beste dag, maar de verschillen met de concurrentie in de strijd om de Nederlands titel spreken boekdelen. Bob de Jong kan zijn draai duidelijk nog niet vinden in zijn nieuwe Hyundai R5, Erik van Loon kan ondanks meer vermogen in zijn Fabia R5 niet volgen en ook Kevin van Deijne en Jim van den Heuvel komen niet in de buurt van de tijden die Hans en ik draaien op de smalle dijkproeven. Ik denk dat we zeer tevreden kunnen zijn met dit resultaat!”

Prolongatie van de ONRK titel en van de Benelux Rally Trophy staan op de target-list van het team.

“We hebben vandaag goede zaken gedaan in de strijd om de ONRK titel. Daarnaast is met deze 2e plaats algemeen een eerste stap gezet in het najagen van de prolongatie van de FIA Benelux Rally Trophy titel. Ik verheug me op de volgende ronde van beide kampioenschappen!” aldus Hermen.

Meerdere cups en nieuw clublokaal voor ConXion Omloop van Vlaanderen! Achter de schermen van de ConXion Omloop Van Vlaanderen wordt alweer hard gewerkt aan de 59ste editie die doorgaat vrijdag 31 augustus en zaterdag 1 september.

De nieuwe wind die doorheen de Koninklijke Automobielclub Midden Vlaanderen waait heeft duidelijk een positieve invloed op het reilen en zeilen binnen de club. "Na de aanstelling van onze nieuwe voorzitter en de intrede van enkele nieuwe bestuursleden die in perfecte harmonie samenwerken met de anciens van de club, zijn we klaar om de ConXion Omloop Van Vlaanderen terug een stap hogerop te tillen. De jongste bestuursvergaderingen verliepen dan ook zeer constructief."

Hiervoor zal de KAMV binnenkort moeten uitwijken naar een nieuwe locatie. "Jurgen Grymonprez en Heidi Tuyte, de uitbaters van Café De Nieuwe Ruiter in Roeselare, besloten onlangs om hun leven een nieuwe wending te geven. Dit betekent ook het einde van de jarenlange samenwerking tussen dit gezellige café en de KAMV. We willen Jurgen en Heidi en hun voorgangers nogmaals bedanken voor de gastvrijheid en wensen hen alle succes toe in hun nieuwe uitdaging.

De zoektocht naar een nieuw clublokaal bracht ons in contact met Claude Vanbesien, de uitbater van Brasserie Den Arend op het Polenplein in Roeselare. Voortaan zullen hier alle bestuursvergaderingen doorgaan en ook tijdens het rallyweekend voorzien we een prominente rol voor Brasserie Den Arend." Leuk detail is dat de KAMV in 1959 werd opgericht in café Wiels de Mandel op een boogscheut van het nieuwe clublokaal. Er waren zelfs sigarenbandjes van deze café.

Wat de deelnemers betreft was er reeds een overeenkomst met de M-Cup die jaarlijks goed zijn voor 10 à 15 spectaculaire BMW's in de Rodenbachstad, maar sinds kort mag de ConXion Omloop Van Vlaanderen nog een tweede Cup aan zijn wedstrijd toevoegen. "Na een afwezigheid van twee jaar zijn we verheugd dat de Ford Pinto Cup opnieuw zijn weg heeft gevonden naar Roeselare. We hopen ook hiervan een achttal wagens te verwelkomen."

De Pinto rijders zullen zich ongetwijfeld mengen tussen de andere Belgische en Britse Historics. Van deze laatste groep is er eveneens nieuws. Er hebben zich reeds een dertigtal teams geregistreerd voor het HRCR Mintex Old Stager Mini Sport Championship dat in september te gast is in de 'Tour Of Flandres'. Met een twintigtal Mini's van allerlei type uitvoering is duidelijk welke wagen het meest frequent is in dit kampioenschap. Daarnaast zien we nog andere typisch Britse wagens als de Triumph, Vauxhall Chevette, Hillman Avenger en de onvermijdbare Escorts. Maar dankzij Kevin Jones hebben we ook een exotische verschijning in de vorm van een Ferrari 308. En hij zal misschien niet de enige zijn met een illustere Italiaanse bolide.

Eind 2016 kondigt Freddy Loix het einde van zijn sportieve carrière aan, na een vierde Belgische rallytitel en een elfde overwinning in de Ypres Rally te hebben veroverd. De Limburger en ŠKODA België zijn het er echter roerend over eens dat het Tsjechische merk zijn Belgisch rallyprogramma moet verder zetten. De invoerder beslist om een jong talent een kans te geven, een rijder die meteen door de viervoudige Belgische rallykampioen zal worden gecoacht.

Na een eerste ervaring in 2017, lieten ŠKODA België en Freddy Loix voor het seizoen 2018 hun oog vallen op Sébastien Bedoret. Vanaf de TAC Rally (op 7 april) zal de 22-jarige uit Donstiennes aan de start verschijnen van de resterende zeven manches van het Belgian Rally Championship, met een ŠKODA FABIA R5 van het Pevatec team. Thomas Walbrecq, al sinds zijn debuut naast de regerende vice-juniorkampioen, wordt uiteraard zijn corijder.

 

“Hoewel de afgelopen maanden niet alles volgens het voorziene scenario is verlopen werd onze inzet in de rallysport en de samenwerking met Freddy Loix nooit in vraag gesteld”, stelt Catherine Van Geel, communicatieverantwoordelijke bij ŠKODA België. “Het doel van ons project is meer dan ooit een jonge rijder te steunen en hem te helpen bij zijn ontwikkeling, vooral door de ervaring die Freddy Loix met hem kan delen. Gebaseerd op wat hij tot nu toe heeft laten zien, maar ook door zijn persoonlijkheid en zijn aanpak, is Sébastien de ideale kandidaat. We zijn heel blij dat hij vanaf de TAC Rally de kleuren van ŠKODA België zal kunnen verdedigen.”

 

Freddy Loix: “Onder de indruk van zijn snelheid en zijn aanpak”

 

De keuze werd uiteraard in totale samenspraak met Freddy Loix genomen. Die is bijzonder enthousiast om met Sébastien te kunnen samenwerken. “Eerst en vooral moet ŠKODA België voor dit schitterende initiatief bedankt en gefeliciteerd worden”, glimlacht de voormalige WRC-rijder. “In het begin van mijn carrière kreeg ik ook enkele belangrijke duwtjes in de rug. Indien ik die steun op dat moment niet had gekregen, had ik nooit hetzelfde parcours kunnen afleggen. Nu krijgt Sébastien ook die kans, en ik ben er van overtuigd dat hij ze met beide handen zal grijpen.”

 

Voor Freddy is de beslissing om voor Sébastien Bedoret te gaan een logische keuze. “Eerlijk? Hij stond eind 2016 al op mijn lijstje”, legt hij uit. “Maar zijn entourage en hijzelf dachten toen dat het waarschijnlijk nog te vroeg was… Sindsdien heeft hij een prachtig seizoen in R2 afgewerkt, door vorig jaar vier keer de Junior-categorie te winnen en vice-kampioen van België te worden. Hij was de enige die het Guillaume de Mévius lastig kon maken, hoewel hij over heel wat minder ervaring beschikt. Ik stond langs de proeven, ik heb gezien tot wat hij in staat is… Ik was onder de indruk van zijn snelheid, maar ook van zijn aanpak. Hij stelt zich heel bescheiden op, geeft zichzelf de tijd om te leren. Nu gaan we de details bijschaven en ik zal hem in mijn ervaring laten delen voor het opstellen van een wedstrijdtactiek, de afstelling van de wagen of de manier waarop hij met alle randfenomenen moet omgaan. Hij krijgt in de eerste plaats de opdracht zichzelf de tijd te gunnen om te leren, maar ik ben er van overtuigd dat Sébastien de kleuren van ŠKODA in de toekomst met verve zal verdedigen!”

 

Sébastien Bedoret: “Freddy Loix is altijd een voorbeeld geweest”

 

Op zijn 22ste krijg Sébastien Bedoret voor het eerst in zijn carrière de steun van een invoerder. De ex-karter van hoog niveau, met onder andere een Belgische Junior-titel en een vierde plaats in de X30 Challenge Europa op zijn palmares, richtte zich vanaf zijn achttiende op de rallysport. Sindsdien gaat het in stijgende lijn, rustig en beheerst. Vorig jaar reed hij met vier overwinningen naar de Belgische Junior-rallytitel en dit jaar werkte hij de eerste twee manches van het Belgian Rally Championship met een R5-wagen af. Kwestie van ervaring op te doen. “Maar deze nieuwe samenwerking met ŠKODA België is een heel andere uitdaging”, stelt de rijder uit Donstiennes verheugd. “Worden uitgekozen door een merk met een klinkende erelijst en door Freddy Loix is een hele eer. Ik weet dat ik met de ŠKODA FABIA R5 voortaan aan het stuur zit van de beste wagen uit de categorie, zowel qua prestaties als qua betrouwbaarheid.”

 

Maar de jongeman laat zich het hoofd niet gek maken en beseft terdege dat hij nog een hele weg heeft af te leggen. Geen sprake van stappen over te slaan. “Ik heb maar heel weinig ervaring met een auto van dit type, ik sta dan ook nog maar aan het begin van mijn leerproces. Ik besef echter wel dat het feit dat ik nu Freddy Loix als persoonlijke coach heb een enorme meevaller is. Freddy is altijd een voorbeeld voor me geweest! Gedurende 25 jaar reed hij op het hoogste niveau. Podiumplaatsen in WRC, vice-kampioen in IRC, vier Belgische titels, elf overwinningen in Ieper, da’s om van te dromen! Samen met mijn corijder Thomas hadden we ons geen betere coach kunnen bedenken. Bovendien zijn we heel blij dat we onze samenwerking met Pevatec kunnen verder zetten. Hun motivatie grenst aan het ongelooflijke. De sfeer binnen het team is uitstekend, het zijn heel competente mensen en ik ben er zeker van dat ze dat dit jaar met de ŠKODA FABIA R5 zullen kunnen bewijzen.”

 

Thomas Walbrecq: “Dit is een buitenkans”

 

Bij zo goed als alle rally’s van Sébastien Bedoret zat hij aan zijn rechterzijde. Thomas Walbrecq, ook hij 22, maakt deel uit van die jonge generatie getalenteerde corijders. De Bergenaar onderscheidt zich door zijn zorg voor detail, zijn motivatie en het feit dat hij zichzelf ook in vraag kan stellen. Uiteraard is hij bij dit avontuur aan de zijde van ‘zijn’ rijder te vinden! “Wat ŠKODA België en Freddy Loix ons aanbieden is een ware buitenkans. Ik kan niet anders dan ze daarvoor te bedanken”, stelt hij geestdriftig. “Sébastien en ik voelen ons heel bevoorrecht en deze samenwerking laat onze motivatie – in zoverre dat dat nog mogelijk was – vertienvoudigen. Ik zou graag alle mensen die achter de schermen hard hebben gewerkt om dit programma mogelijk te maken willen bedanken. Dank ook aan Peter Vandenbroucke, de baas van Pevatec, die eveneens heel wat inspanningen heeft geleverd. Onze eerste twee rally’s met een R5 hebben ons al duidelijk gemaakt hoe we onze nota’s kunnen verbeteren en Freddy zal ons helpen nog meer vooruitgang te boeken. Ik kan haast niet wachten om begin april in Tielt aan de start te staan!”

 

Peter Vandenbroucke (Pevatec): “Sébastien verdient dit”

 

Het laatste stukje van de puzzel, maar zeker niet het minst belangrijke, is het team dat de ŠKODA FABIA R5 in de kleuren van ŠKODA België zal laten rijden. De keuze viel op Pevatec, het team waarmee Sébastien vorig jaar zowel in de East Belgian Rally als in de Condrozrally de Junior-categorie wist te winnen en ook de structuur waarmee hij zijn eerste stappen in de R5-categorie zette. “Als teambaas ben ik uiteraard heel blij het vertrouwen van ŠKODA België en Freddy Loix te hebben gekregen”, stelt Peter Vandenbroucke, die aan het hoofd staat van het in Geluwe bij Ieper gevestigde team. “Maar ik ben vooral heel verheugd dat Sébastien deze kans krijgt. Hij verdient dit echt! Vorig jaar verbaasde hij mij door zijn snelheid en begin dit jaar ook door de manier waarop hij zich aan de R5 kon aanpassen. Niet alleen is hij heel snel, maar het is ook een aangename kerel om mee samen te werken. Het hele team is fan, en aan motivatie zal het ons zeker niet ontbreken. Naast een top-ingenieur krijgen we ook de versterking van twee mecaniciens met WRC-ervaring, die allebei de ŠKODA FABIA R5 door en door kennen. Samen zullen we er alles aan doen om hem een topwagen af te leveren en hem in een ideale context te laten rijden. Voor de TAC Rally rest er ons niet veel tijd, maar we zullen er staan!”

 

De zeven resterende rally’s van het Belgisch Kampioenschap prijken op het programma van Sébastien Bedoret, Thomas Walbrecq en het Pevatec team. Afspraak in Tielt, op 7 april !

Michelin en partner Kronos Tyres, de exclusieve verdeler voor competitiebanden in de Benelux, mogen tevreden terugblikken op de Spa Rally, de tweede manche van BK Rally die de rallysport sinds 2015 terug naar een streek bracht waar in het verleden geschiedenis in de Belgische rallysport werd geschreven. Ondanks het nipte verlies – een verschil van 5,2 seconden – in de Spa Rally blijven Kris Princen (Skoda Fabia R5 – BMA) en Michelin dankzij een tweede plaats immers leider in het BK Rally.

Het slot van deze Spa Rally was dan ook ijzingwekkend. Eerst was Princen bijna uitgeteld, toen hem een minuut straftijd boven het hoofd hing. Dat werd later gecorrigeerd, maar bijna tegelijkertijd reed de Skoda-rijder lek op de KP van Blanchimont, verloor kostbare tijd en moest plots afrekenen met een ontketende Adrian Fernémont. Ondanks een geweldige eindsprint moesten Kris Princen en corijder Bram Eelbode, na hun zege in de Haspengouw Rally, de duimen leggen met een verschil van amper vijf seconden.   

“We wonnen elf van de veertien klassementsproeven en zonder de pech van de de Mévius-broers hadden wij opnieuw beslag kunnen leggen op alle podiumplaatsen”, maakt Alexis Letellier, competitieverantwoordelijke van Michelin Benelux, de balans op. “Net zoals in de Haspengouw Rally domineerden wij opnieuw, onder meer dankzij het perfect functioneren van de FW-band (‘full wet’) in deze erg verraderlijke omstandigheden. Kris Princen kreeg af te rekenen met een lekke band, maar dat maakt nu eenmaal deel uit van de harde wetten van de mechanische sporten. Hij blijft aan de leiding van het kampioenschap en in het vooruitzicht van de eerstvolgende krachtmeting in het BK maakt die eerste plaats veel goed. Tot slot zijn er terechte felicitaties voor Adrian Fernémont!”   

De derde manche van het BK Rally is de TAC Rally (7-9 april) in Tielt, en dat is meteen de eerste van de drie West-Vlaamse wedstrijden op de kalender. Het servicepark en het hoofdkwartier van de TAC Rally bevinden zich zoals steeds aan de Europahallen, op wandelafstand van het stadscentrum van Tielt.

Patrick Snijers en zijn corijder Davy Thierie zijn met hun Maes Containers Porsche 997 GT3 op de zesde plaats geëindigd in de Herock Spa Rally, de tweede van in totaal negen wedstrijden die meetellen voor het Jobfixers BRC. Snijers en Thierie wonnen de GT klasse.

Na zijn valse start in de Rally van Haspengouw was Patrick Snijers uit op eerherstel. De Herock Spa Rally mocht dan niet op maat van zijn tweewiel aangedreven Porsche zijn, Snijers zou er alles aan doen om een zo goed mogelijk resultaat neer te zetten.   Snijers-Thierie begonnen met een 6de tijd maar zakten tegen het einde van de eerste wedstrijddag weg naar de 10de plaats. De zware onverharde stukken waren niet echt in het voordeel van de Porsche. Zaterdagochtend maakte Patrick Snijers meteen drie plaatsen goed en schoof op naar de 7de plaats. Op het einde van de eerste ronde stond hij op de 5de plaats, na de sorties van Cédric Cherain en Guillaume de Mevius. In de tweede ronde van 5 klassementsritten vocht Snijers een verbeten duel uit met de 22-jarige Pieter-Jan Michiel Cracco, die uiteindelijk de Porsche uit de top 5 zou houden.

“Vooraf mikte ik op de zege in GT en hoopte ik stiekem op de 5de plaats, maar de weersomstandigheden speelden dit weekend niet in ons voordeel. Op heel wat proeven lag er verrassend veel modder. Ik ben tevreden met de 6de plaats, maar er zat misschien iets meer in, want de eerste passage op de Clémentine werd geannuleerd voor ons. Jammer, want ik reed er in de tweede ronde een vierde tijd. Ik wil in elk geval mijn sponsor, Yves Maes, die een bezoek bracht aan het servicepark, bedanken, net als mijn gelegenheidscopiloot Davy Thierie. Hij was een perfecte gids op het verraderlijke parcours. Begin april wil ik in de TAC Rally opnieuw knallen.”

Na een bloedstollende en verrassende finale, heeft Adrian Fernémont de Herock Spa Rally 2018, de tweede manche van het Jobfixers Belgian Rally Championship, gewonnen. De piloot uit Namen werd vooraf als outsider bestempeld, want het was pas zijn eerste nationale wedstrijd met de Skoda Fabia R5. Uiteindelijk hield hij een dikke 5 seconden over op Kris Princen, de leider in het kampioenschap, die door een lekke band de overwinning uit handen gaf. De derde plaats ging al even verrassend naar Michaël Albert, die voor eigen publiek en bij zijn debuut met een Ford Fiesta R5 op het podium eindigde.

Na de eerste avond leek Kris Princen goed op weg naar de overwinning. Met 17"1 voorsprong op Ghislain de Mevius en 35" op Adrian Fernémont, beiden eveneens met een Skoda Fabia R5, kon Princen zaterdag de wedstrijd controleren. De leider bleek ook een goede strateeg, want hij monteerde "full wet" regenbanden, hoewel het droog was, voor de eerste lus op zaterdag. Princen verloor wat tijd op droog asfalt, maar op het onverhard van de Clémentine sloeg hij toe. De Fabia R5 met startnummer 1 keerde met 22"7 voorsprong op Ghislain de Mevius terug naar het servicepark. Adrian Fernémont volgde al op 26"9. Verschillende andere tenoren ontbraken al op het appel, zoals Cédric Cherain, die van de baan ging in Fays, Guillaume de Mevius, die hard op een boom knalde op de Clémentine, Armand Fumal die een injector brak en Frédéric Bouvy, die zijn Porsche 997 GT3 in het decor parkeerde.

Maar, bij het begin van de tweede ronde op zaterdag kantelde de wedstrijd plots in Blanchimont, een rondkoers op en rond het circuit van Spa-Francorchamps. Kris Princen verloor meer dan 40" door een lekke band. Ghislain de Mevius verloor bijna 4 minuten nadat hij een velg stuk reed op een blok beton. Adrian Fernémont stond plots helemaal aan de leiding met nog drie korte proeven te rijden, maar zijn voorsprong op Kris Princen was miniem. 

"Met amper 13"7 voorsprong maak ik me geen illusies. Als ik de schade kan beperken op asfalt, dan zal Kris me zeker 20" aan de broek geven op de Clémentine. Een 2de plaats achter een klepper als Princen bij mijn nationaal debuut met de Skoda zou al erg knap zijn..."

Maar, in zijn binnenste had de piloot van San Mazuin de overtuiging om zijn vel duur te verkopen. In Fays verloor hij amper 2"3 en op de Clémentine kon hij de schade beperken tot 5"1. Daardoor begon hij met 6"3 voorsprong aan de prachtige afdaling van de Maquisard. De leider reed beheerst als een ervaren rot en gaf amper 1"1 toe op zijn rivaal. Voor de eerste keer mocht Adrian Fernémont op het hoogste schavotje staan van een nationale rally. 

"Ik realiseer me nog niet wat me overkomt," genoot hij op het podium. "Dit was een erg moeilijke en zenuwslopende rally, maar ik bleef foutloos en ik heb geen overdreven risico's genomen. Die strategie werd beloond. Ik wil niet te hoog van de toren blazen, maar ik ben erg trots dat ik een topper als Kris Princen achter me heb gehouden!"

Kris Princen was groots in het verlies. Hij benadrukte de verdienste van de winnaar: "Om te winnen had ik nog een paar proeven meer nodig, want we reden met dezelfde auto, dus was het moeilijk om het verschil te maken. Na mijn lekke band heb ik geen overdreven risico's meer genomen. Zelfs een tweede plaats is een goede zaak voor het kampioenschap, al ben ik natuurlijk ontgoocheld, want ik had veel liever gewonnen."

Michael Albert eindigde op het podium na een erg regelmatige wedstrijd met de Ford Fiesta R5 die hij voor de eerste keer bestuurde: "Dit weekend was het vooral een kwestie van regelmatig te zijn en fouten te vermijden. Dat werd beloond. Deze podiumplaats, daar had ik niet op gehoopt, maar ik heb wel leren rijden op de baantjes van het circuit van Spa-Francorchamps. Dit is mijn thuisrally!"

Ghislain de Mevius, die zeker had kunnen winnen, moest tevreden zijn met de vierde plaats. Hij was zwaar ontgoocheld, maar hij deed wel beter dan zijn broertje, die op de Clémentine van de baan ging. De top 5 werd vervolledigd door Pieter-Jan Michiel Cracco, die voor het eerst sinds 3 jaar weer aan de start van een rally stond. De Jobfixers-rijder sloot zijn debuut met de Ford Fiesta R5 af met een knappe vijfde plaats. "We hebben in Spa enkel gereden om kilometers te maken en ervaring op te doen. Ik reed misschien aan 75% van mijn mogelijkheden. We hebben zelfs geen warm moment gehad. De volgende wedstrijden zal ik het tempo verhogen," aldus Cracco.

Patrick Snijers werd uiteindelijk 6de met zijn Porsche 997 GT3. Een mooie revanche voor de pech die hij in Haspengouw had. De Luxemburger Yann Munhowen werd 7de, voor Grégoire Munster, de winnaar in het Pirelli Junior Belgian Rally Championship met zijn Opel Adam R2. De tweede plaats bij de jongeren ging naar Jean Dilley.

In Historic stond er geen maat op Christophe Daco, die erg spectaculair was met zijn ex-Lietaer Ford Escort. Tom Van Rompuy werd tweede, voor André Lausberg, die een pak tijd verloor door een schakelprobleem vrijdagavond.

Met 17 wagens aan de start, waren de Historic-deelnemers goed vertegenwoordigd in het peloton van de Herock Spa rally, de tweede manche van het Jobfixers Belgian Rally Championship. Het parcours, grotendeels nieuw en vooral geconcentreerd op en rond het circuit van Spa-Francorchamps, was in elk geval uitdagend voor de rijders en beproevend voor de mechaniek. 

Een van de eerste slachtoffers was Guino Kenis, die de ophanging van zijn BMW M3 stuk reed op een grote steen. Op de openingsproef verloor Luc Caprasse enkele minuten door een probleem met een turboslang, terwijl Tom Van Rompuy vrijdagavond al meteen de achterbrug van zijn Opel Ascona 400 moest vervangen. 

Wie gaan problemen kende was Christophe Daco, die in zijn tweede rallyseizoen indrukwekkend naar de 11de plaats reed met zijn ex-Lietaer Ford Escort. De 48-jarige rijder uit Léglise in de provincie Luxemburg kreeg tips van Arnaud Clause, nog een snelle kerel uit Luxemburg die tegenwoordig ook aan het werk is met een Ford Escort. 
"Vorig jaar heb ik een paar kleinere wedstrijden gereden, maar dit seizoen wil ik vaker in het Historic BRC rijden met deze Escort," lachte Christophe, die debuteerde in Spa en voor de eerste keer in het donker reed. "Ik reed vroeger motocross en deed 20-25 wedstrijden per jaar. Dan moet een tiental rally's per jaar ook haalbaar zijn. Onze Escort was dit weekend geweldig. Ik reed met een erg soepele afstelling, omdat de wagen in de vorige wedstrijd te hard afgesteld stond, waardoor ik weinig tractie had."

André Lausberg, uiteindelijk derde met zijn Porsche 911, bekende dat Daco te snel was. "Een tweede plaats was mogelijk, maar Daco was dit weekend gewoon te snel. Ik verspeelde vrijdagavond de tweede plaats toen ik een groot gedeelte van de lange proef van Mont-Rivage in tweede versnelling moest afwerken door een defect schakelsysteem. In Ster haalde ik Van Rompuy in, maar toen viel ik plots zonder aandrijving. Via een klep in de transmissietunnel kon ik toch de 2de versnelling inschakelen om de finish te halen," vertelde André Lausberg.

Tom Van Rompuy was heel tevreden met zijn tweede plaats. "We kwamen in extremis aan de start met de Opel Ascona 400 van mijn vader, want de motor van mijn M3 is nog niet hersteld. In het begin moest ik wennen aan het gedrag van de Ascona en na de eerste proeven hebben we de achterbrug vervangen. Voor het overige ging het goed. Met deze tweede plaats doen we alvast een goede zaak voor het kampioenschap."

Johnny Delhez werd vierde, voor Patrick Deblauwe, die drie keer lek reed in de openingsronde zaterdagochtend. "Een dubbele lekke band op de proef van Blanchimont kostte ons bijna vijf minuten," vertelde Deblauwe, die toch weer met vers rubber aan de start stond van de proef in Combes. Vincent Prégardien eindigde op de zesde plaats met zijn Ford Escort, voor Luc Caprasse en Vincent Steven. Verder volgden Jean-Michel Gérome met zijn Ford Escort, René Marin met een Renault R5 GT Turbo en Luc Pauwels met zijn Audi Quattro. 

Naast Guino Kenis, noteerden we bij de uitvallers ook Jean-Louis De Roeck (BMW M3), Raphaël De Borman (Ford Escort - wiel afgerukt) en Geoffrey Leyon (Ford Escort).

De volgende afspraak: de TAC Rally in Tielt op 7 april, waar Paul Lietaer de te kloppen man zal worden. 

In de Spa Rally, de tweede manche van het Pirelli Junior Belgian Rally Championship, onderstreepte Grégoire Munster zijn titelambities. In het begin van de wedstrijd moest de 19-jarige rijder uit Verviers zijn meerdere erkennen in Jean Dilley, die met een Ford Fiesta R2 erg snel was op de openingsproeven. Maar, vrijdagavond in het donker zette de zoon van Bernard Munster de strijd bij de jongeren helemaal naar zijn hand. 

Nadat hij vorig weekend derde werd in de Opel Adam Cup in de ADAC Saarland Pfalz Rallye, een wedstrijd verreden in de sneeuw, kwam Grégoire Munster met veel ritme aan de start van de Spa Rally. Toch moest hij in zijn thuisrally aanvankelijk zijn meerdere erkennen in Jean Dilley, maar vrijdagavond sloeg de zoon van Bernard Munster toe. De Opel-rijder sloeg een beslissende kloof, al bleef hij zaterdag aanvallen om zoveel mogelijk snelste tijden te rijden. Het leverde hem 6 bonuspunten op en natuurlijk 4 nieuwe Pirelli's.

"Deze overwinning is prachtig, want de Spa Rally is in feite mijn thuisrally," genoot de 19-jarige Opel-piloot. "Maar, in het begin van de wedstrijd stond de vering te hard afgesteld en had ik niet de juiste banden. Na de eerste service voelde de wagen beter aan en kon ik aanvallen. Zeker op de laatste proef, met veel mist en modder, kon ik het verschil maken. Ik had vertrouwen in de nota's en ik hield het gas open in de mist."

Zaterdag bleef Grégoire wel aanvallen. "In het Pirelli Junior BRC bedraagt het verschil tussen een zege en een tweede plaats slechts 2 punten. Maar, voor elke snelste tijd krijg je wel een bonuspunt. Ik moest dus blijven aanvallen om zoveel mogelijk punten te scoren."

Uiteindelijk bedraagt de puntenwinst van Grégoire Munster 16 punten, waarmee hij nadert op leider Niels Reynvoet, die in Haspengouw 20 punten pakte. Jean Dilley, die eveneens een erg sterke wedstrijd reed met zijn Ford Fiesta, behaalde 13 punten, dankzij een tweede plaats en 5 snelste tijden. 

"We hebben alles gegeven, maar die Opel van Grégoire is erg sterk," lachte Jean, die bekende in de mist op de proef van Mont-Rivage het gas gelost te hebben. "Ik wilde geen overdreven risico's nemen in de mist. Daar heb ik teveel tijd laten liggen om een gooi te doen naar de overwinning. Ik reed hier vooral om ervaring op te doen en om te finishen."

De derde plaats ging uiteindelijk naar Tobias Brüls, die op de laatste drie proeven het tempo moest laten zakken. "We hadden een alarm op het dashboard. Er was geen oliedruk meer. Gelukkig heeft de motor het uitgehouden tot de finish, maar ik nam geen risico's meer. Deze derde plaats is een mooi resultaat, zeker omdat het nog een nieuwe Pirelli oplevert," lachte de Peugeot-rijder in de 208 R2 van Chazel. 

Thibaud Mazuin, lang in strijd voor de derde plaats met Tobias Brüls, moest met technische problemen opgeven. 

Stand na 2/9 manches: 1. Reynvoet 20; 2. Munster 16; 3. Dilley 13; 4. Mazuin 8; 5. Brüls 7; 6. Pacolet

Ook de tweede manche van het Jobfixers Belgian Rally Championship, de Spa Rally, kan opnieuw rekenen op een prachtig startveld. Ondanks de afwezigheid van regerend Belgisch kampioen Vincent Verschueren, zullen tien R5's strijden voor de overwinning. Kan Kris Princen na zijn zege in Haspengouw een kloof slaan in het kampioenschap of zal Cédric Cherain zijn revanche nemen.

Het belooft een duel te worden tussen de leider in het kampioenschap, Kris Princen, en Cédric Cherain. Beiden hebben wat goed te maken in Spa, want Princen was vorig jaar op weg naar de overwinning toen hij over de kop ging op de allerlaatste proef, de fameuze Clémentine, terwijl Cédric Cherain zijn overwinning moest inleveren wegens het gebruik van niet-reglementaire banden. Zeker na zijn sortie in Haspengouw, zal Cédric Cherain een gooi naar de overwinning willen doen met zijn Skoda Fabia R5.

Maar, na zijn schitterende openingswedstrijd in Landen, mogen we de rijder van het RACB National Team ook niet uit het oog verliezen. Guillaume de Mevius zal in Spa een parcours voor de wielen geschoven krijgen dat hem beter ligt en waarop de Peugeot ook goed tot zijn recht komt. Nog een kanshebber voor de zege is de oudere broer van Guillaume, want Ghislain de Mevius heeft vorig jaar met zijn Skoda Fabia R5 al bewezen het tempo van de snelsten te kunnen evenaren. Mogen de broers ervan dromen om allebei op het podium te staan...

De verrassing op de inschrijvingslijst is het aantreden van Melissa Debackere, die in Spa opnieuw start met haar Skoda Fabia R5. We zijn ook benieuwd naar de chrono's van Michael Albert, die de WRC deze keer ruilt voor een Fabia R5, en vooral naar die van Adrian Fernémont, die na jaren trouwe dienst bij Ford heeft gekozen voor de Skoda Fabia R5 van San Mazuin. Een topwagen die vorig seizoen de zege wegkaapte in Spa...

Sébastien Bedoret zal zijn sterk debuut van Haspengouw willen bevestigen, terwijl Armand Fumal graag opnieuw mee zal strijden voor een podiumplaats in zijn DS3 R5. 

Voor het spektakel en het muzikale entertainment, kunnen we rekenen op de pk-zwangere GT's, te beginnen met de drie Porsches bestuurd door Patrick Snijers, die hoopt op wat meer geluk dan in Landen, Fred Bouvy, die vorig jaar wereldwijd furore maakte met zijn waanzinnige topsnelheid in de regen in Spa, en Olivier Cartelle. Zij krijgen het gezelschap van Cédric De Cecco, die overstap van een R5 naar een prachtige Fiat 124 Abarth!

Het is ook uitkijken naar de chrono's van de hoogst originele Renault Clio 4 van Florian Jupsin die wil rivaliseren met de Mitsubishi's van Steve Vanbellingen, Jean-Philippe Radoux en Jimmy D'hondt. 

Het spektakel begint in Spa vrijdagmiddag al om 15h met de klassementsproef van Eau Rouge. Na 15 klassementsproeven en een kleine 200 km tegen de chrono, zal de winnaar zaterdagavond omstreeks 18h30 op het podium in Spa de champagne ontkurken.

Liefst 130 inschrijvingen. Dat is hoe de teller staat op minder dan een week voor de Rallysprint van Moorslede. Al geruime tijd mag Autoclub Dadizele het Vlaamse regionale rallyseizoen openen. De formule van de “rallysprint”, met vier passages over eenzelfde proef is een succes. Rijders komen er graag hun materiaal testen want de timing geeft hen voldoende ruimte om aanpassingen uit te voeren.
Voor debuterende rijders is het ideaal om hun vooruitgang te peilen met opeenvolgende passages over eenzelfde proef. Wat brengt de editie 2018 ons?
Dit seizoen moet de Rallysprint van Moorslede optornen tegen stevige concurrentie. Zo loopt datzelfde weekend ook de Rally van Spa, een proef voor het BK Rally en de immens populaire Rally van Hannuit, een regionale proef net over de taalgrens. Dat maakt dat heel wat toppers, die anders wel aan de start zouden komen in Moorslede, deze keer verstek moeten laten gaan.
Geen R5’s van Dolfen of Maes. Geen Porsches van Debyser of Van Parijs. Zelfs geen Paul Lietaer! Maar het maakt wel dat de Rallysprint van Moorslede herleid wordt tot de essentie: een proef voor het regionale kampioenschap!
Er werd gefluisterd dat de Van Hoof familie zou komen, Piet en Sander. Als dat het geval is dan heeft de Rallysprint onmiddellijk zijn favorieten. Op dit moment zijn we geneigd de favorietenrol toe te wijzen aan een lokale held,
Bert Coene en zijn Mitsubishi Lancer Evo. Of misschien komt de zege wel toe aan Gunther Monnens met de Porsche GT3. Ook in dat geval vieren we een echte “Moorsleedse” overwinning want co-rijder Nick Degryse stelde zoals ieder
jaar weer een mooi programma samen om een topper naar Moorslede te halen. Of wordt het die andere Lancer, van Steve Brown? En dan is er natuurlijk Dennis Degroote. Hij liet vorig seizoen al mooie dingen zien op zijn Lancer
en staat te trappelen van ongeduld om een eerste regionale overwinning binnen te halen. Maar er zijn nog andere zegekandidaten en misschien moet de toekomstige winnaar wel gezocht worden in het indrukwekkend grote peloton
aan BMW-rijders en waarom niet Brecht Hoorne?
Maar de liefhebbers van een goed robbertje vechten hoeven zich niet te beperken tot de “grote” Divisie 3. Ze kunnen zich ook wenden tot de drukbezochte Divisie 2 en de klasse C, waar Guy Dierckx, Patrick Gaethofs, Eddy Buntinx en Luc Diet de dienst zullen uitmaken, of tot de Historics met Dirk Vermeersch en de Fiat 124 Spider in de hoofdrol.
Nu, sommige dingen veranderen niet. Zo blijft op zondag 11 maart het zenuwcentrum van de wedstrijd café De Pompeschitter en wordt alle actie gecentraliseerd in de grote tent voor de mooie basiliek. De eerste wagens worden er aan de start verwacht om 8u30. De volgende passages zijn er om 11u00, 13u30 en 16u00.

In tegenstelling tot voorgaande jaren, zullen de Historic-wagens geen afzonderlijke wedstrijd rijden in het kader van de Spa Rally. Met Paul Lietaer blijft een belangrijke titelkandidaat afwezig, maar de BMW-tenoren Tom Van Rompuy en Guino Kenis zullen wel van de partij zijn om het op te nemen tegen de lokale specialisten.

Een ontgoochelde Paul Lietaer besliste niet af te reizen naar Spa. Aangezien dit jaar enkel de 6 beste resultaten mee zullen tellen in de eindstand, heeft hij die mogelijkheid zonder zijn titelkansen in gevaar te brengen. Andere kleppers, zoals Glenn Janssens, Patrick Mylleville, Frank Baert en Dirk Deveux blijven ook afwezig. 

Maar, Guino Kenis en Tom Van Rompuy zullen wel van de partij zijn. Allebei hadden ze mechanische pech in de openingsfase in Haspengouw en Guino Kenis vond in extremis nog een navigator in de persoon van Hein Verschueren om zijn nota's te lezen. 

De twee tenoren zullen wel moeten afrekenen met enkele snelle lokale specialisten, zoals Porsche-rijder André Lausberg, met de BMA 911. Lausberg stond vorig jaar al op het podium in Spa en eerder dit jaar werd hij tweede in de Legend Boucles. De belangrijkste tegenstand komt van een aantal snelle Escort-rijders, zoals Raphaël de Borman, Geoffrey Leyon, Thierry de Latre du Bosquau, Vincent Prégardien en Patrick Deblauwe. Als de weersomstandigheden even moeilijk zijn als vorig jaar, dan moeten we zeker ook rekening houden met de Audi Quattro's van Luc Caprasse en Luc Pauwels.