Het Kampioenschap van België Rally was zelden zo spannend en boeiend als dit jaar en de Koninklijke Automobielclub Midden Vlaanderen (KAMV) is vastbesloten om na de zomervakantie met de ConXioNOmloop van Vlaanderen een memorabele manche te organiseren. De oudste wegwedstrijd van het land viert op 6 en 7 september zijn 60ste editie.

"Ter gelegenheid van dat jubileum willen we een groot autosportfeest op poten zetten," kondigen de organisatoren aan. "We werken al verschillende jaren aan een grotere internationale uitstraling van onze wedstrijd. Dit jaar zullen we een grote stap in de goede richting zetten. De ConXioN Omloop van Vlaanderen wordt immers de BRC-wedstrijd die meetelt voor de meeste kampioenschappen en competities." Ook opgenomen in de nieuwe TER Historic De grote nieuwigheid is dat de ConXioNOmloop van Vlaanderen mee zal tellen voor de Tour European Rally (TER) in plaats van de… Renties Ypres Rally. De TER is een internationale competitie die zich profileert als alternatief voor het Europees kampioenschap, dus net onder het Wereldkampioenschap. De competitie werd twee jaar geleden gelanceerd en telt vijf (misschien zes) manches in vijf of zes verschillende landen. De debatten worden geopend op 17-19 mei in Antibes. Daarna volgt op 19-20 juli de Rallye de Ferrol in Spanje, waarna de karavaan naar Roeselare komt voor de ConXioN Omloop van Vlaanderen. Daarna volgen de Transilvania Rally (26-29/9) in Roemenië en de Rallye du Valais (17-19/10) in Zwitserland. ......

De eerste grote naam voor de Ypres Rally Masters is gekend. Thierry Neuville en Nicolas Gilsoul, de vice-Wereldkampioenen Rally en winnaars van de Renties Ypres Rally 2018, komen aan de start met hun Hyundai i20 Coupé WRC, de wagen waarmee ze de kleuren van het Koreaanse merk verdedigen in het Wereldkampioenschap. Voor de eerste keer zal een WRC van de nieuwe generatie te zien zijn op Belgische klassementsproeven.

De lancering van de Ypres Rally Masters, een nieuwe wedstrijd voor youngtimers en de nieuwe generatie World Rally Cars, maakt deze deelname mogelijk. "Opnieuw de Renties Ypres Rally rijden met de R5, zoals vorig jaar, dat zou weinig nieuws gebracht hebben voor de fans. We hebben vorig jaar de wedstrijd gewonnen. Wat zouden we meer kunnen doen? Anderzijds willen we heel graag van de partij zijn in Ieper, want het is erg fijn om voor onze fans in eigen land te rijden. Het enthousiasme van onze supporters was vorig jaar in Ieper fantastisch. Daarom komen we opnieuw aan de start in Ieper, maar deze keer wel met de Hyundai i20 Coupé WRC."

De viervoudige vice-Wereldkampioen kijkt in al uit naar de passages op de smalle baantjes rond Ieper. "Vorig jaar hebben Nicolas en ik ons al afgevraagd hoe het zou zijn om op het Ieperse parcours met de WRC te rijden. Het parcours is heel specifiek, met diepe coupures, en ook erg snel. Het zal een uitdaging zijn om hard te gaan met onze Hyundai i20 Coupé WRC," lacht Thierry. "We gaan misschien een stukje competitiegevoel missen omdat we niet strijden tegen de andere R5's, maar zo kunnen we de fans extra vermaken. Voor mezelf is het in elk geval leerrijk om ook de Ieperse baantjes te temmen met de WRC. We gaan een hoog tempo rijden, zonder onnodige risico's te nemen. Het wordt mooi voor de fans!" ......

Het minste wat we kunnen schrijven is dat Sébastien Bedoret en Thomas Walbrecq dezer dagen weinig tijd hebben om zich te vervelen. Voor het derde opeenvolgende weekend gaat het duo van ŠKODA België aan de slag met hun ŠKODA FABIA R5 uit de ateliers van SXM. Twee weken na een heel mooie tweede plaats in de TAC Rally snijden de twee kerels volgende vrijdag de Rallye de Wallonie aan. Om deze vierde manche van het Belgische rallykampioenschap optimaal voor te bereiden kwamen Sébastien en Thomas afgelopen zondag aan de start in de Rallye Salamandre, een regionale wedstrijd in Beaumont. Na een wedstrijd waarin de tegenstand uiteraard minder sterk was dan in het nationale kampioenschap klom het duo op het hoogste podiumtrapje.

Die thuisoverwinning doet deugd”, glimlacht Sébastien. “Aan het stuur van onze ŠKODA FABIA R5 scheurde ik tegen meer dan 150 km/u langs mijn huisdeur in Donstiennes. Normaal gezien zit ik daar aan het stuur van de bestelwagen van ons familiebedrijf en hou ik me aan de snelheidsbeperking van 50 km/u. Dit geeft een heel ander effect (lacht)!”

Naast het emotionele aspect had deze deelname ook een heel precies doel. “Zowel voor ons als voor onze partners is het plezant om in eigen regio en voor onze enthousiaste supporters te kunnen rijden. Maar het belangrijkste was de voorbereiding op de Rallye de Wallonie!”, bevestigt de 23-jarige. “De hele dag lang hebben we de afstellingen aangepast – soms gingen we met opzet zelfs wat te ver – om zo het rijgedrag van onze ŠKODA FABIA R5 te verfijnen. Samen met onze ingenieur en het hele SXM-team hebben we goed werk geleverd. Hoewel het parcours rond Namen iets sneller en iets minder hobbelig zal zijn, trekken we dus vol vertrouwen richting de vierde manche van het Belgische kampioenschap. Ons doel is duidelijk: we willen van bij de start voluit gaan, net zoals in de TAC Rally, en proberen om de zege te strijden.”.........

Van vrijdag tot en met zondag wordt in Namen de rally van Wallonië georganiseerd, de vierde van in totaal negen wedstrijden die meetellen voor het Jobfixers Belgian Rally Championship. Met 22 R5 wagens aan de start belooft het een spannende wedstrijd te worden. Eén van de R5’s is de geel-zwarte MAES Containers VW Polo R5 van Patrick Snijers en Davy Thierie. Afgelopen weekend mochten de rijders het parcours verkennen. Patrick Snijers hield er een goed gevoel aan over.
 
In de schaduw van de Citadel van Namen wordt er zaterdag en zondag in Namen rally gereden. Het feest start op vrijdagavond met een dubbele superspecial op en rond de Citadel met als hoogtepunt de doortocht op de esplanade. “Het is altijd een heerlijk moment om rechtstreeks contact te hebben met een grote groep enthousiaste toeschouwers” weet Patrick Snijers. “Uiteraard ligt de focus op het rijden maar je voelt die vibes van het publiek écht tot in de wagen. Ik zal alle steun kunnen gebruiken want met 22 R5’s aan de start zal er flink getrapt moeten worden. Afgelopen weekend zijn Davy en ik nota’s gaan nemen. Ik voelde me meteen comfortabel. Dat gevoel had ik niet tijdens de TAC Rally waar ik in het begin té krampachtig aan het rijden was wetende dat elke fout die je daar maakt meteen afgestraft wordt. Vorig jaar betekende deze wedstrijd de definitieve start van de samenwerking met Davy. De nota’s zijn goed, het gevoel is goed. Van mij mag de rally beginnen.” .......

Het gaat niet alleen waanzinnig hard op de klassementsproeven van het JobFIXers Belgian Rally Championship. Ook de wedstrijden volgen elkaar in snel tempo op. Met de 36ste Rally van Wallonië zijn we al toe aan de 4de manche van het Belgisch rallykampioenschap. In en om Namen zullen de achtervolgers dit weekend trachten de kloof te dichten op de leider in de tussenstand, regerend kampioen Kris Princen. Het belooft een boeiende en open strijd te worden tussen Vincent Verschueren, Cédric Cherain, Adrian Fernémont, Xavier Bouche en enkele snelle jongeren, zoals Sébastien Bedoret. Wie profiteert van de afwezigheid van Kris Princen?

Met 14 Skoda Fabia's R5 tegenover 4 VW Polo's R5 lijkt het een ongelijke broederstrijd tussen de twee telgen van de VAG-familie. Maar, bij afwezigheid van Kris Princen, die de Polo R5 al twee overwinningen bezorgde, wordt vooral gekeken naar Cédric Cherain om de kleuren van VW hoog te houden. Na zijn misser in de TAC Rally, heeft de Luikenaar een topresultaat nodig om zijn titelkansen gaaf te houden. Patrick Snijers wil aansluiten bij de kopgroep, terwijl Xavier Bouche in het verleden al bewezen heeft dat hij geen aanpassingsperiode nodig heeft om snel te zijn met een nieuwe wagen. Henri Schmelcher zal de vierde Polo R5 besturen.

In het kamp van Skoda is het vertrouwen groot. Zowel Sébastien Bedoret, de officiële rijder van Skoda België, als Adrian Fernémont behaalden een podiumplaats op verplaatsing in Tielt. In eigen streek viseert Fernémont zeker de overwinning. Sébastien Bedoret komt ook steeds feller aandringen. Afgelopen weekend won hij nog de Salamandre als voorbereiding.  Ook Ghislain de Mevius is sterk aan het seizoen begonnen. Ook hij kan in eigen streek voor de verrassing zorgen.  Op de erg snelle proeven heeft ook Vincent Verschueren zijn zinnen gezet op een topprestatie. De winnaar van vorig jaar houdt van de snelle, vloeiende klassementsproeven.  En hoe hoog kunnen Cédric De Cecco, sterk in Spa tot zijn opgave, en Bastien Rouard mikken? .....

De Rally van Wallonië is dit weekend toe aan zijn 36ste editie. Voor enkele jongeren van het Pirelli Junior BRC is deze vierde wedstrijd van het kampioenschap een nieuwe kans, nadat ze in de vorige wedstrijd in de fout gingen. Daarbij denken we in de eerste plaats aan Grégoire Munster, die erg hard van de baan ging in de TAC Rally, maar ook aan Gilles Pyck, die een quasi zekere overwinning liet liggen door een foute inschatting. In elk geval zullen de jongeren stevige concurrentie krijgen op de snelle klassementsproeven in de omgeving van Namen.

Ook na zijn sortie aan hoge snelheid in de TAC Rally, komt Grégoire Munster aan de start van de Rally van Wallonië als leider in de tussenstand van het Pirelli Junior BRC. Munster is de logische topfavoriet, al zal hij deze keer vooral mentaal moeten bewijzen dat de crash geen invloed heeft op zijn snelheid. Gilles Pyck was in Tielt ook bijzonder snel, maar de streekrijder liet zich in de slotfase verrassen. De Peugeot-rijder wil zijn mooie prestatie bevestigen. Ook Thibauld Mazuin wil voor eigen publiek belangrijke punten scoren, net als Tobias Brüls, terwijl Glenn Snaet zijn tweede plaats wil bevestigen of zelfs verbeteren. Valentin Vertommen wil op de snelle proeven mikken op een podium bij de jongeren. ........

Tijdens het zonovergoten Paasweekend trok het SRP-Racing Team naar Beaumont nabij de Franse grens om er de Rallye Salamandre te betwisten, alweer de vijfde manche van het Waalse ASAF kampioenschap. Deze wedstrijd staat bekend voor haar uitermate moeilijke technisch parcours en haar supergladde asfalt stroken. Stefan stond er voor de eerste maal aan de start terwijl Han er verleden jaar deelnam als co van Johan Dekens in de Porsche 997 GT3. Vijf verschillende proeven dienden elk driemaal te worden afgewerkt.

Tegenover de voorgaande editie was er één nieuwe proef die Stefan dan weer gedeeltelijk kende van de Rallyesprint St. Roch, waaraan hij reeds eerder deelnam. Han lijstte dan weer vakkundig de valstrikken op over de resterende proeven, waarvan het parcours grotendeels hetzelfde was gebleven. Een top 10-plaats werd als realistisch doel voorop gesteld. Gezien het uitermate sterke deelnemersveld beloofde dit al een pittige opdracht te worden. Stefan en Han besloten vanaf het begin een hoog tempo aan te houden. Dit resulteerde reeds in een zesde tijd na de eerste proef. Maar ook de concurrentie zat niet stil en ging in de tegenaanval. Naast drie Fabia’s R5 stonden er ook enkele zeer snelle collega Evo-rijders aan de start, die over een grotere parcourskennis beschikten. Gedurende de ganse dag zou Stefan een felle secondenstrijd met Mathieu Lapaille in een snelle Peugeot 207 KitCar uitvechten waarbij beide kemphanen regelmatig haasje over speelden in het algemene klassement. Tijdens de laatste servicebeurt na kp 13 was de Peugeotrijder vijf seconden uitgelopen op het duo in de SRP-Racing Evo. Stefan en Han besloten een ultieme aanval in te zetten. ......

De Ypres Rally is al jaren een van de meest innoverende wedstrijden op de internationale rallykalender en dat zal dit jaar niet anders zijn. Naast de Renties Ypres Rally, de Las Vegas Ypres Historic Rally en de SAS Pils Classic Ypres Rally, introduceert Superstage een vierde nationale wedstrijd met internationale uitstraling: de Ypres Rally Masters. De nieuwe wedstrijd brengt op uitnodiging een 15-tal fantastische bolides aan de start waaronder de... World Rally Cars van de nieuwe generatie!

In Historic beleven we de laatste jaren een overgangsfase. Nadat het kampioenschap jarenlang gedomineerd werd door Porsches, Opel Manta's en Ford Escorts uit de jaren '70 en '80, kreeg het Historic-gebeuren een nieuw gezicht door de introductie van de categorie Youngtimers, genre BMW M3 E30, Ford Sierra Cosworth, Subaru Legacy RS en Lancia Delta Integrale. Het is echter een ongelijke strijd tussen de vroegere Gr.4's en de Gr.A's van begin jaren '90. 

Vandaar het idee om een aparte wedstrijd te organiseren voor Youngtimers, waarbij die categorie dan uitgebreid wordt voor kit cars en 4x4's Gr.A. Daardoor kunnen ook de huilende en spectaculaire kit cars weer aan de start verschijnen. Denk maar aan de Peugeot 306 Maxi, de Citroën Saxo en Xsara kit car, de Renault Maxi Mégane, de Seat Ibiza kit car, de Skoda Octavia kit car, enz. Bij de 4x4's krijgt de Ford Escort Cosworth het gezelschap van de Toyota Celica's GT-Four (ST205), de wagen waarmee Freddy Loix zijn eerste zege in Ieper behaalde, en 4WD (ST185), de Subaru Impreza 555, de Nissan Sunny GTi-R, de Mazda 323 GT-R...  .......

De 46ste editie van de TAC Rally, de derde manche van het Jobfixers Belgian Rally Championship, loste de verwachtingen helemaal in. Alle Belgische tenoren stonden aan de start en de ganse dag werd voor elke seconde op de limiet gestreden. Toch stak één man er nipt bovenuit: regerend Belgisch kampioen Kris Princen, die vanaf de 2de proef de leiding nam en met 18"5 voorsprong won. 

Zijn 4de overwinning in Tielt was voor Kris Princen zeker niet gemakkelijk. "Nee, we hebben vandaag echt van start tot finish hard moeten aanvallen. Met een 15-tal seconden kan je niet controleren, want achter mij waren ze hard aan het strijden. Het parcours in Tielt was dit jaar uitermate glad, dus het bleef uitkijken tot de finish," aldus Kris Princen, die de leiding neemt in de tussenstand van het kampioenschap. Maar, hij zal de volgende manche, de Rally van Wallonië eind april, aan zich voorbij laten gaan.

De tweede plaats ging naar Sébastien Bedoret, de officiële rijder van Skoda België, die op 18"5 strandde op het parcours waarop hij zijn eerste Junior-zege veroverde. "Ik hou wel van deze proeven, ook al heb je hier geen foutmarge. We zijn foutloos gebleven en in de namiddag kon ik afstand nemen van Adrian Fernémont en Vincent Verschueren. Ik ben heel blij met dit resultaat, zeker omdat ik twee snelste tijden kon rijden."  .......

De 46ste editie van de TAC Rally in Tielt, de derde wedstrijd van het Belgian Rally Championship, wordt ongetwijfeld een van de mooiste edities ooit. Alle titelkandidaten staan aan de start, wat bewijst dat het Belgisch rallykampioenschap meer dan ooit leeft. Naast de eenzame WRC van David Bonjean, op papier de krachtigste wagen van het veld, staan er vooral 13 R5's aan de start. Bovendien zijn alle toppers van de partij in Tielt, waar de verschillen op de 14 klassementsproeven traditioneel heel klein blijven. 

De winnaars van de eerste twee wedstrijden van het seizoen, Kris Princen en kampioenschapsleider Cédric Cherain, kiezen beiden voor een Volkswagen Polo R5. Princen krijgt een nieuw exemplaar bij BMA, nadat zijn winnende bolide van Haspengouw in rook op ging in de Tour de Corse. Cédric Cherain, die in Spa won met een Skoda Fabia R5, gaat op jacht naar een eerste zege in Vlaanderen met de VW Polo R5 van THX Racing. De derde Volkswagen van de nieuwe generatie is in handen van Patrick Snijers, die zijn eerste scratch van Spa wil bevestigen op bekend terrein. 

Sterke armada van Skoda

Vincent Verschueren, voor wie de TAC Rally een thuiswedstrijd blijft, is het speerpunt van de grote Skoda-armada. De vice-kampioen gaat voluit voor winst, na een geslaagde bandentest in Trois-Ponts. Hetzelfde kan gezegd worden van Adrian Fernémont, die in Spa twee dagen lang Cherain het vuur aan de schenen kon leggen, en Ghislain de Mevius, knap 2de in het BRC na de eerste twee wedstrijden. Sébastien Bedoret, de officiële rijder van Skoda Belgium, wil eveneens bevestigen. ......

Volgend weekend staat de derde manche van het Jobfixers Belgian Rally Championship op het programma in Tielt. De 46ste TAC Rally blijft trouw aan het succesrecept. De Tieltse Automobiel Club kan opnieuw rekenen op een schitterende affiche, die garant staat voor een volledige dag top autosport. 

Wat het parcours betreft, blijft de TAC Rally trouw aan dezelfde vier klassementsproeven. De klassementsproef van Schuiferskapelle is licht aangepast in het begin van de proef en in het slot. Op KP Ondank werd het onverhard geschrapt, maar in de plaats komt een rondkoers vlak na de start. De proeven van De Oosthoek en de Poelberg zijn ongewijzigd gebleven. De BRC-deelnemers werken drie lussen van vier proeven af, afgesloten met een 4de doortocht in Schuiferskapelle en de Poelberg. ......

De ASAF Rallye de Trois-Ponts, die eerder ter discussie stond maar uiteindelijk toch doorgang vond, werd de eerste wedstrijd van het seizoen voor Serge Vervondel met de BMW M3. Aangezien vaste co Erik Van Beneden nog herstellende was van een operatie, leende streekgenoot Stefan Van Craenenbroeck zijn vaste copiloot Han De Bock uit.

Beide heren zouden kennis maken met deze ASAF rallyklassieker die bekend staat om zijn pittige parcours en elk jaar een aanzienlijk aantal opgaves te verwerken krijgt. Op zaterdag werden de drie proeven zorgvuldig verkend en werd getracht om alle valstrikken in kaart te brengen. Groot was de verbazing, hoewel het wedstrijdreglement het anders aangaf, toen bleek dat één van de proeven enkele moeilijke en erg slecht bijliggende stroken onverhard bevatte. Maar niets dat voor paniek zorgde binnen het Brabants-Antwerpse gelegenheidsduo.

Toen de hemelsluizen op zaterdagnacht volledig open gingen met een korte maar krachtige regenbui en er bovendien ook nog eens een zware mist optrok op zondagmorgen, waren Serge en Han er toch al iets minder gerust in. Zou het parcours op tijd opdrogen voor de start? Zouden de stroken tussen de bomen er vettig blijven bijliggen?

De bandenkeuze werd er niet gemakkelijker op. Serge opteerde na het consulteren van enkele weerwebsites voor zachte slicks rondom: “De mist was bij de eerste proeven nog niet opgeklaard waardoor het parcours nog niet volledig kon opdrogen maar er stond ook geen water op de baan. We besloten van start te gaan op onze zachtste slicks. .....

Enkele weken geleden werd hun deelname al officieel aangekondigd en Superstage kan het nieuws vanzelfsprekend enkel toejuichen: drie jaar na zijn 11de overwinning komt Freddy Loix eind juni terug aan de start van de Renties Ypres Rally. Bovendien start hij met een fonkelnieuwe Skoda Fabia R5 van de nieuwe formatie PTR, Pieter Tsjoen Racing.

Tussen 1996 en 2016 won Freddy Loix maar liefst 11 keer in Ieper. 113 keer was de Limburger de snelste op een klassementsproef en in totaal stond hij 14 keer op het podium. Nadat hij de gevestigde waarden al twee keer het vuur aan de schenen had gelegd met een Opel Astra GSi, verraste Freddy Loix, samen met huidig VW Motorsport-baas Sven Smeets, vriend en vijand door bij zijn eerste deelname met en topwagen WK-vedette Armin Schwarz op een hoopje te rijden. Met een identieke officiële Toyota Celica GT-Four werd de Duitser op 2'44" gereden. Patrick Snijers moest als derde al meer dan 5 minuten toestaan. 

Het zegerecord in Ieper, gedeeld door Gilbert Staepelaere, Robert Droogmans en Patrick Snijers, stond jarenlang op 4 stuks. Maar, na 4 opeenvolgende overwinningen van 1996 tot 1999 evenaarde "Fast Freddy" het record, dat hij vervolgens scherper zou zetten in 2008, toen hij de Peugeot 207 Super 2000 naar de overwinning stuurde. ......

Rally is net als fietsen, je verleert het nooit. Door de winst te pakken in de R-GT reeks afgelopen weekend in de Spa Rally, toonde Pascal Gaban dat de jaren van afwezigheid niets hadden veranderd aan zijn stuurkunsten. Vijf jaar na zijn laatste race (Legend Boucles 2014) of acht jaar na zijn laatste 'echte' rally met uitzondering tot een kleine test in de Boucles Claviéroises, kan het duo Gaban-Delmelle alleen maar spreken van een geslaagde comeback op de Porsche 997 GT3 3.6L die recent werd aangeschaft door zijn nieuwe structuur, Gaban Motorsport.

« We stonden meteen aan de leiding in de GT-klasse en dat voor andere Porsches met een 3.8L motor. Ik wist dat de delicate weersomstandigheden tijdens deze Spa Rally ervoor zouden zorgen dat de kloof op prestatievlak kleiner zou zijn en we hebben uiteindelijk het hele weekend van start tot finish gedomineerd. » zei de voormalig Gr.N-wereldkampioen aan de eindmeet. Enkele kleine motorstoringen die veroorzaakt werden door een defecte bobine en een fout in KP Theux op zaterdagavond zorgden voor wat problemen. 

« De ruim veertig seconden voorsprong die ik had op Frédéric Bouvy, waren dus al sterk verminderd, vooral toen ik zondagochtend in de 1e KP naast het Circuit van Francorchamps bij de start stil viel. Ik raakte echter nooit in paniek en ik wil ook iedereen bedanken voor de goede sfeer die heerst tussen de hoofdrolspelers van de GT-klasse »,vervolgt de sprankelende vijftiger. Aan de zijde van Pascal, kon Jean-Pierre Delmelle aan de laatste TRC zijn emoties van geluk nog moeilijk verbergen, hij die twee jaar geleden gediskwalificeerd werd met Cédric Cherain, winnaar van deze editie.  ......

Philip Cracco verscheen met een identieke Ford Fiesta R5 aan de start. In de eerste plaats om zich te amuseren. En dat deed de patron van JobFIXers, ondanks het rotweer.

"De klassementsproeven liggen er heel glad en verraderlijk bij, maar ik hou wel van dat soort omstandigheden. Lekker dwars gaan in de bochten, dat blijft plezant," genoot Philip, die voor de gelegenheid werd genavigeerd door Jordy Cruys. "Jeannick Breyne heeft een blessure aan de schouder. Hij zal me binnenkort opnieuw navigeren. Ondertussen heeft Jordy het uitstekend gedaan."

"Ik wil zeker Philip bedanken voor deze unieke kans," aldus de jonge navigator uit Overpelt. "Het was mijn eerste ervaring in een R5. Ja, bij momenten ging het echt hard!" ......