Het JobFixers Belgian Rally Championship schakelt in de maand april een versnelling hoger. Drie weken na de TAC Rally in Tielt, staat dit weekend de Rally van Wallonië op het programma in Namen. De driedaagse klassieker kan rekenen op een erg sterke affiche met maar liefst 16 wagens in de topklasse R5. En dat terwijl Kris Princen, de leider in het kampioenschap, afwezig blijft.

Nadat Vincent Verschueren forfait gaf voor de Spa Rally, blijft Kris Princen in de Rally van Wallonië aan de kant. Reglementair mag men maar punten scoren in 8 van de 9 wedstrijden van het kampioenschap, dus het is logisch dat de rijders een van de wedstrijden laten liggen. Maar, de affiche van deze Rally van Wallonië oogt nog altijd bijzonder indrukwekkend.

Met 10 Skoda Fabia's R5, het model dat nog niet verslagen werd dit seizoen, zijn heel wat rijders goed gewapend. Te beginnen met Vincent Verschueren. De titelverdediger wil de kloof op Kris Princen verkleinen met een topresultaat. Maar, daarvoor moet hij wel voorbij Adrian Fernémont, de winnaar van de Spa Rally, Cédric Cherain, die op zoek is naar vertrouwen na twee vroegtijdige crashes, Sébastien Bedoret, die erg sterk debuteerde als officieel Skoda-piloot in Tielt, en Xavier Bouche, de routinier die altijd bijzonder snel is in eigen streek. Nog een streekrijder die wel eens kan verrassen is Olivier Collard, die voor de eerste keer aan de start komt met een R5. 

De andere Skoda Fabia's R5 zijn in handen van David Bonjean, Steve Matterne, de Nederlander Edwin Schilt en Etienne Monfort. 

Guillaume de Mevius wil zich tussen de Skoda's mengen met zijn nieuwe Peugeot 208 T16. In deze Rally van Wallonië moet de jongste van de broers de Mevius het vertrouwen opkrikken na zijn zware sortie tijdens de verkenningen voor de Tour de Corse. Ook Martin van Iersel moet de kleuren van Hyundai op zijn eentje verdedigen. 

De Ford Fiesta's R5 worden natuurlijk bestuurd door de drie JobFIXers-piloten, aangevoerd door de  jongeren Pieter-Jan Michiel Cracco en Achiel Boxoen, naast teambaas Philip Cracco. De twee jongeren mikken ongetwijfeld op een dichte ereplaats op de snelle proeven rond Namen. 

Naast de R5's, moet ook rekening gehouden worden met de twee Skoda Fabia's WRC, bestuurd door Francis Lejeune en Manu Canal-Roblès, maar vooral ook met de Porsches. In het verleden waren de GT's in de kopgroep te vinden op dit parcours bij mooi weer. Patrick Snijers hoopt dat hij deze keer van pech gespaard zal blijven om het potentieel te tonen van de Maes-Porsche. Met de 997 GT3 van Fredericq Delplace heeft hij een stevige concurrent. De andere Porsches zijn in handen van Henri Schmelcher, Laurent Léonard, Laurent Mottet en Olivier Cartelle.

Voor de Top 10 zijn er nog een paar outsiders, zoals Jonas Langenakens en Steve Becaert met hun Mitsubishi's, Stephan Hermann met zijn Fiat Punto S1600 en Christophe Verstaen met zijn snelle Opel Astra. 

Kortom, spanning verzekerd op de 22 klassementsproeven van deze 35ste Rally van Wallonië, die vrijdagavond van start gaat met de unieke en sfeervolle showproef op de Citadel in Namen. Na 221 km tegen de chrono, zal de winnaar zondag rond 16h op het finishpodium gehuldigd worden. 

Met een podiumplaats in de TAC Rally zorgden Sébastien Bedoret en Thomas Walbrecq bij hun eerste rally met de ŠKODA FABIA R5 van het Pevatec team voor ophef. De beschermelingen van ŠKODA België en Freddy Loix reden in Tielt met panache naar de bronzen medaille, door in de afsluitende chronoritten hele goede tijden neer te zetten. Zullen hun ambities aan de vooravond van de Rallye de Wallonie, waarvan de start op vrijdag 27 april in Jambes wordt gegeven, wat scherper worden gesteld ?

“Geen sprake van!”, stelt de 22-jarige rijder. “Hoewel we in Tielt op het podium stonden heb ik vooral moeten vaststellen dat er nog een hele kloof met de tijden van de snelsten moet worden gedicht. Mijn ervaring met een R5-wagen is nog altijd heel beperkt en daarom zal ik mijn aanpak van de Rallye de Wallonie niet veranderen: ik ben hier om te leren, zonder onnodige risico’s te nemen. Qua resultaat hebben we geen enkele ambitie. Het enige doel is het verschil per kilometer met de referentierijders te verkleinen. Als we dat plan kunnen volgen, volgt een resultaat dan misschien vanzelf. Het zou een mooi extraatje zijn, maar het is niet het allerbelangrijkste.”

De Rallye de Wallonie begint vrijdagavond met een dubbele doortocht op de showetappe van de Citadel en beschikt over een heel ander profiel dan de TAC Rally. “Eerlijk? In het BK Rally is er geen enkel parcours dat me niet bevalt”, gaat de inwoner van Donstiennes verder. “Enkel de Sezoens ken ik nog niet, maar ik kijk er nu al naar uit om daar aan de slag te gaan… Om terug te keren op de Wallonie: het klopt dat het de wedstrijd is die het dichtst bij me thuis wordt georganiseerd en er zijn inderdaad wel een paar KP’s die ik heel graag rijd. Maar ik stond er uiteraard nog nooit met de ŠKODA FABIA R5 aan de start en we zullen dus kalmpjes moeten beginnen. Na de TAC Rally hebben we een lange en grondige debriefing gehad met Freddy en ik weet nu welke aspecten ik als eerste moet aanpakken. Daar zal ik me dan ook op toeleggen.”

Thomas Walbrecq: “Ik heb nota’s in het Nederlands voorgelezen”

Sébastien krijgt dus heel wat goede raad van Freddy Loix, maar de rijder is niet de enige die door de viervoudige Belgische rallykampioen wordt bijgestaan. “Enkele dagen na de TAC Rally nodigde Freddy me uit om hem tijdens testwerk voor Michelin te vergezellen”, glimlacht Thomas Walbrecq. “Daar zat ik dan, naast hem in de rally-auto, nota’s lezend… in het Nederlands! Die enkele dagen in de streek rond Toulouse waren fantastisch. Niet alleen heb ik heel wat over de werking van de banden geleerd, maar heb ik ook kunnen vaststellen hoe Freddy te werk gaat als hij nota’s moet opstellen. En hij heeft zeker niet nagelaten om me enkele handige tips mee te geven! Hij beschikt over een enorme ervaring en zijn raad is altijd heel waardevol. Samen met Seb hebben we daar tijdens de verkenningen voor de Rallye de Wallonie trouwens al rekening mee gehouden… maar we hebben nog heel wat werk voor de boeg. Ik hoop dat de kleine aanpassingen die we hebben doorgevoerd al hun vruchten zullen afwerpen en we in Namen een goede rally kunnen rijden.”

Freddy Loix: “Nog altijd in de leerfase”

Zijn brede glimlach na afloop van de TAC Rally sprak boekdelen. Een mengeling van vreugde en trots, dat was duidelijk. “Meer nog dan met het resultaat ben ik vooral blij met de manier waarop Sébastien de hele dag lang vooruitgang wist te boeken… en dat ook tijdens de debriefing achteraf verder zette”, stelt ‘Fast Freddy’ enthousiast. “Samen met de ingenieur hebben we de gegevens die tijdens de rally werden verzameld in detail doorgenomen. We konden zo vaststellen dat Sébastien bij het remmen nog veel kon verbeteren en dat wordt dan ook het eerste punt waar we zullen aan werken, al bij de testsessie die voor volgende woensdag is voorzien. Tijdens een rally is het soms moeilijk om je slechte gewoontes weg te werken, want je moet je ook voortdurend aanpassen aan het parcours. De Rallye de Wallonie is op dat vlak heel verschillend van de TAC. Het zijn hele snelle chronoritten, met heel wat verschillende bochten, wat reliëf… Kortom, een typisch ‘Waalse’ rally. De concurrentie zal ook sterker zijn dan in Tielt, maar mijn opdracht blijft ongewijzigd: tijdens de eerste lus rustig beginnen, en dan beetje bij beetje het ritme verhogen. Ondanks het podium in de TAC zitten we nog volop in een leerproces.”

De Rallye de Wallonie begint vrijdag om 18u15 en zijn 22 chronoritten (negen verschillende) zijn goed voor maar liefst 220 km tegen de klok. Op vrijdag wordt de showproef twee keer afgewerkt, op zaterdag zijn er drie lussen van vier KP’s en op zondag twee lussen van vier andere chronoritten. De finish in Jambes is gepland om 15u40. “Dat is dan wat heet ‘een gevuld weekend’”, lacht Catherine Van Geel, de PR Manager van ŠKODA België. “De Rallye de Wallonie is een heel populaire wedstrijd en trekt duizenden toeschouwers, vooral met de show op de Citadel op vrijdagavond. We staan te popelen om onze samenwerking met Sébastien en Thomas verder te zetten. In Tielt hebben ze hun eerste wedstrijd met de FABIA R5 perfect ingedeeld en het is duidelijk dat ze bovendien nog over een grote progressiemarge beschikken. We hebben het volste vertrouwen in hun coach Freddy Loix, en zijn er dan ook  van overtuigd dat ze in en rond Namen nog enkele stappen voorwaarts zullen zetten.”

Met een vijftiental deelnames aan de rally sinds het begin van de jaren 2000, kunnen we Laurent Leonard een reguliere deelnemer aan de Rallye van Wallonie noemen. "Omdat ik van Schaltin ben, is dit een thuisrally voor mij en ik heb altijd zin om deel te nemen. Sinds enkele jaren probeer ik elke keer weer een goede wagen aan de start te brengen, zoals de Mitsubishi van vorig jaar, de DS3 R5 uit 2016 of de Subaru Impreza WRC waarmee ik in 2015 als zesde eindigde.

Deze keer viel mijn keuze op een Porsche 997 GT3. Ik heb het geluk om gesteund te worden door Piragri welke ook partner is van de rally. Zonder hen kon ik dit soort projecten duidelijk niet financieren. Dus we wilden het verschil maken met iets origineels en leuks voor het publiek. De Porsche voldeed perfect aan deze criteria."

Altijd vergezeld door Jean-Michel Hubin als copiloot, zal de voormalige winnaar van het evenement in Criterium (2010) vooral willen finishen. "Als het regent denk ik niet dat we risico’s gaan nemen. De Porsche is niet het soort raceauto dat getemd is vanaf de eerste etappe. In het geval van droog weer, nemen we eerst de auto in de hand en waarom niet streven naar een top 15 in functie van de evenementen. Op proeven welke ik beter ken, zoals Natoye, zou het hartverwarmend zijn om niet ver van de tijden van Patrick Snijers te zijn in de derde passage. We zullen zien. "

Olivier Collard, al jaren een smaakmaker van de Belgische rally's, zal de Rally van Wallonië rijden met een Skoda Fabia R5. De piloot uit Marche-en-Famenne zal in zijn thuisrally eindelijk aan de start kunnen komen met een wagen die mee kan doen voor de algemene overwinning. 

Na weken zoeken naar het vereiste budget, is het gelukt. Olivier Collard kan de komende Rally van Wallonië rijden met een R5. Een bekroning voor de rijder uit Marche-en-Famenne: "Ik ben al meer dan 20 jaar actief, maar ik heb nog nooit aan de start gestaan van een wedstrijd van het Belgisch kampioenschap met een wagen waarmee ik kan winnen. Die droom kan ik in Namen eindelijk realiseren. Even heb ik eraan gedacht om een Fabia WRC te huren, maar de reacties van piloten die recent overgestapt zijn naar een R5 hebben me overtuigd. We hebben ook gedacht aan een Ford Fiesta, maar uiteindelijk is in de voorbije wedstrijden gebleken dat een Skoda Fabia R5 nog altijd de absolute referentie is in de Belgische rally's."

Toch maakt Olivier Collard, in 2002 nog Belgisch kampioen Super 1600, zich geen illusies. Samen met copilote Nathalie Borlon wil hij vooral finishen en genieten. "Op papier zouden we kunnen rivaliseren met de tenoren, maar kleppers als Vincent Verschueren, Cédric Cherain, Adrian Fernémont en de broers de Mevius spelen op een ander niveau," lacht "Flash". "Al naargelang het budget, zal ik een dertigtal kilometer met de Skoda kunnen rijden voor de start. Ik ga de wagen pas leren kennen op de eerste echte proef van 23 km zaterdagochtend in Mohiville. Mijn doel is gewoon te finishen en me te amuseren..." 

Het sportief seizoen gaat aan een hoog tempo verder voor BMA, dat meer dan ooit op alle fronten actief is. Vorig weekend werd met de TAC Rally al de derde manche van het Belgian Rally Championship 2018 verreden. Kris Princen en Bram Eelbode, ook al winnaars van de openingsmanche in Landen, domineerden de wedstrijd met de Skoda Fabia R5 ingezet door BMA! Met 12 snelste tijden op 14 klassementsproeven, hadden ze zaterdag voortdurend de koppositie in handen.
 
"In vergelijking met vorig jaar, had ik me nu voorgenomen om zo snel mogelijk van start te gaan en dat plan werkte," vertelt Kris Princen. "De afstellingen waren uitstekend, de nota's perfect en ik heb geen foutje gemaakt. Met deze overwinning op zak, heb ik bijna een perfecte score in het kampioenschap na drie rally's met twee zeges en een 2de plaat. Maar, er is nog niets beslist."
 
"Toen ik Kris zag zweten na KP 1, wist ik dat hij meteen hard wilde uithalen," analyseert Bernard Munster, de verantwoordelijke van BMA. "In de carrière van een piloot zijn er altijd enkele uitzonderlijke rally's. Zaterdag was dat ongetwijfeld het geval voor Princen. Top!"
 
BMA was op volle sterkte aanwezig in Tielt, met nog twee andere Fabia's R5, waaronder die van Didier Duquesne en François Geerlandt in de kleuren van Konvert. "Een team dat een sterke wedstrijd reed, want ze verhoogden progressief het tempo," vervolgt Bernard Munster. "De laatste keer dat Duquesne met de Skoda reed was in Ieper twee jaar geleden. Zonder een klein foutje in het begin van de wedstrijd, waar hij een veertigtal seconden verloor, was de Top 5 zeker mogelijk. Hoe dan ook is deze 6de plaats een uitstekend resultaat voor een piloot die slechts een paar rally's per jaar rijdt."
 
Voor Steve Matterne en Rik Vanlessen, in de kleuren van E.S.B., was er geen top 10. Ze gingen nochtans goed van start, maar door een schuiver in een greppel verloren ze heel wat tijd. We zullen Matterne, die zijn leerproces stap voor stap verderzet, en zijn navigator, die nog maar zijn tweede rally reed, snel weer aan het werk zien in de Fabia R5 van BMA.
 
 "Ik wil trouwens verduidelijken dat het voor de volgende manche van het BRC, de erg populaire Rally van Wallonië, nog altijd mogelijk is om een van onze Skoda Fabia's R5 te huren. Een wagen die duidelijk de beste is in dit soort wedstrijden en zelfs op internationaal niveau. Dat hebben we afgelopen weekend nog eens kunnen vaststellen in Corsica," besluit Munster.
 
De laatste vertegenwoordiger van BMA in Tielt, Grégoire Munster, ging op jacht naar de titel in het Junior BRC. Hij werd in de Opel Adam R2 genavigeerd door Antoine Podgorny. Het werd een eerder moeilijke wedstrijd voor de jonge kerel. De bandenkeuze, geadviseerd door… papa Bernard himself, bleek niet ideaal. "Dat was duidelijk mijn fout," bekent de baas van BMA. "Ik dacht dat het monteren van vier identieke banden de beste keuze was, maar Pirelli's zijn niet hetzelfde als Michelins. Daardoor moest Grégoire rijden met een wagen die achteraan heel vaak uit brak. In het slot van de rally namen we dezelfde bandenkeuze als de anderen en kon hij op scratches jagen om bijkomende bonuspunten te scoren in het Junior-klassement. Maar, in een bochtencombinatie lag er grind op de baan. De Opel schoof in een gracht. Zonder schade… maar het was onmogelijk om de auto terug op de baan te krijgen want er stonden op die plaats te weinig toeschouwers. Game over, maar ik kan mijn zoon niets verwijten…"
 
Meteen weer winst… de volgende dag!

Vincent Prégardien, zoals steeds genavigeerd door Grégory Durand, was ook van de partij met zijn prachtige Ford Escort MK2. Hij vermaakte het publiek met brede schuivers. Een lekke band kostte helaas een pak tijd, maar het belangrijkste was dat het team zich amuseerde op de prachtige klassementsproeven, onder een stralende lentezon…
 
Grégoire Munster bleef niet bij de pakken zitten. De volgende ochtend stond hij aan de start van de Rallye de Trois-Ponts, met deze keer zijn mama Andrée Hansen als copilote. Deze keer kon niemand de jonge rijder van toptijden houden, met als resultaat een onbetwiste zege in Klasse 4.12 en een Top 4 algemeen in Divisie 4. Een overtuigende prestatie. Of hoe je een weekend toch nog kunt afsluiten op een positieve noot!
 
En ondertussen in Kenia…
 
En dat is nog niet alles! Vorige week reden drie Porsches 911 Safari gebouwd door BMA een wedstrijd die aan uitstraling wint op de internationale kalender: de Top Fry Safari Classic! Baldev Chager en Onkar Rai, in de kleuren van Kabras Sugar Racing, hadden lange tijd de eerste twee plaatsen in handen in het algemeen klassement van deze erg veeleisende rally van vijf dagen op de Keniaanse pistes! Tijdens de vierde etappe werden Onkar Rai en Des Page-Morris helaas slachtoffer van een olielek, waardoor ze naar de 3de plaats in het algemeen klassement zakten.
 
De overtuigende overwinning van Baldev Chager en Ravi Soni kwam echter nooit in gevaar. Zij toonden het potentieel en de extreme competitiviteit in internationale historic rally's van de Porsches 911 die gebouwd werden in de ateliers in Thimister-Clermont.
 
Minder geluk was er voor Tejvir Rai, de broer van Onkar Rai, die genavigeerd werd door Zahir Shah. Doordat een steen vast kwam te zitten op een ongelukkige plaats, viel het duo zonder remmen. Ze maakten er toch een erezaak van om alsnog te finishen, op de 14de plaats algemeen.
 

Besluit: het was een drukke autosportlente voor team BMA, maar ook een vruchtbare. En het seizoen is nog lang niet voorbij…

De Legend Boucles @ Bastogne zijn het winterevenement bij uitstek in onze autosport, maar het team van de Royal Automobile Club de Spa, die de organisatie van het evenement garandeert, werkt er twaalf maanden per jaar aan. Getuige, dinsdag 10 april, tekenden Pierre Delettre en de gemeente Bertogne, een buurgemeente van Bastogne, een akkoord voor een nieuwe samenwerking en dat voor de duur van vijf jaar. De Legend Boucles @ Bastogne doen Bertogne dus op zijn minst tot de editie 2023 aan!

Meerdere elementen maken dat wij een dergelijke samenwerking nastreven”, vertelt Christian Glaude, Burgemeester van Bertogne en een trouwe deelnemer aan de Legend Boucles -  net als een hele familie trouwens! “Vooreerst is er het professionalisme van de organisatie. In onze landelijke gemeente, kijken wij niet enkel naar de veiligheid, maar ook naar het respect voor de natuur. Ieder jaar vormt de Legend Boucles @ Bastogne een belangrijk evenement dat echter voor zeer weinig hinder zorgt. Het is ook hartverwarmend om te zien dat sommige mensen, die normaal geen uitgesproken rallyfans zijn, naar de proeven komen om vooral de mensen uit de streek aan te moedigen. We moeten onderlijnen dat in februari, 17 deelnemers uit onze gemeente aan de start verschenen, wat ook aangeeft hoe populair het evenement in onze regio is. De komst van de wedstrijd is een perfect uithangbord voor onze gemeente en samen met Liège-Bastogne-Liège, is het een hoogtepunt in ons sportief en toeristisch jaar. Ook de lokale economie vaart er immers wel bij, met onder meer 400 overnachtingen in de diverse gîtes in onze gemeente, we zitten eigenlijk ‘vol’ die dagen. Normaal is het dan bovendien eerder kalm als we het van uit toeristisch oogpunt bekijken. Het is een buitenkans om die samenwerking dus met vijf jaar te verlengen.”

Hetzelfde enthousiasme is er in de rangen van de organisatie van de Legend Boucles @ Bastogne…

“We zijn uiteraard heel verheugd om de samenwerking te verlengen, omdat zowel Bertogne, als Bastogne, deel van de historiek van de rally uitmaken”, weet Pierre Delettre. “Al in 2014, tijdens onze eerste korte passage in de streek, stonden Bastogne en Bertogne op het menu in de toenmalige Legend Boucles de Spa. Deze overeenkomt betekent dat er minstens één proef per dag passeert in Bertogne. Gezien de ‘Eglantine’ een van de populaire passages in de wouden is en ‘Withimont-Cobru’ op zaterdag een vaste waarde is geworden, heb ik de overeenkomst met veel plezier ondertekent.”

Enkele weken na de akkoorden die de Legend Boucles met de stad Bastogne aangingen, is dit akkoord voor een half decennium een nieuw bewijs van de verwevenheid tussen het evenement van Pierre Delettre en de provincie Luxemburg. De editie 2019 is dus al goed begonnen…        

Sébastien Bedoret en Thomas Walbrecq hebben hun eerste afspraak aan het stuur van een ŠKODA FABIA R5 niet gemist! Dankzij de goede omkadering van Freddy Loix en het Pevatec-team wisten de jonge wolven de hele TAC rally lang progressie te boeken. Beter nog, ze zijn er uiteindelijk zelfs in geslaagd om in deze derde manche van het Belgische rallykampioenschap beslag te leggen op een podiumplaats!

“Dit podium is echt de kers op de taart”, glimlachte de 22-jarige Bedoret aan de finish. “Nochtans had niemand ons onder druk gezet om dit resultaat te behalen! Ons doel was om te leren, kilometers af te malen en beetje bij beetje dichter te komen bij de toppers. Na een eerste voorzichtige lus wisten we tijdens de tweede al wat vooruitgang te boeken en stonden we op een derde plaats. Nadien maakte ik echter een foutje, en raakte een steen aan de binnenkant van een bocht. De voortrein van mijn auto stond wat open en ik verloor een dikke halve minuut. Melissa Debackere kon ons zo passeren, maar – na akkoord van Freddy – heb ik tijdens de twee laatste proeven het tempo wat verhoogd. Ik reed tegen 90 procent, want ik wou niet alles riskeren. Het wierp zijn vruchten af en dat geeft mijn eerste podium in het BK rally nog wat extra uitstraling.”

Hoewel het resultaat ver boven de verwachtingen bleek, is Sébastien er niet de man naar om daarover op te scheppen. “De hele dag lang kon ik gebruik maken van de goede raad van Freddy, mijn ingenieur en het Pevatec-team”, benadrukt de rijder uit Donstiennes. “Dat was heel interessant! En dat laat me ook toe te beseffen dat ik nog heel wat werk op de plank heb om de tijden van referenties als Kris Princen of Vincent Verschueren te benaderen. Ik heb de limieten van mijn ŠKODA nog lang niet bereikt. We zullen dus blijven werken om die stap voor stap te kunnen benaderen!”

De man in het rechterzitje van de door ŠKODA België ondersteunde FABIA R5 had eveneens een brede glimlach op het gelaat. “Nooit hadden we gedacht hier op het podium te kunnen staan”, stelde Thomas Walbrecq. “Ons doel was enkel om ervaring op te doen, en we vertrokken dan ook heel rustig. Sébastien voelde zich echter heel goed aan het stuur en instinctief verhoogde hij het ritme. Na die klap tegen de steen bleef hij heel rustig… maar was wel vastbesloten om zijn fout recht te zetten. We hebben al enkele kleine verbeteringen in ons notasysteem aangebracht, en dat zullen we ook voor de Rallye de Wallonie nog doen. Ik hoef jullie niet te vertellen dat ik er nu al heel erg naar uitkijk om ons leerproces op de rallywegen rond Namen verder te zetten!”

Tijdens de podiumceremonie op zaterdagavond was Freddy Loix niet weinig trots op zijn pupil. “Sébastien heeft exact gedaan wat we van hem gevraagd hebben”, stelde de viervoudige Belgische rallykampioen. “Tijdens de eerste lus moest hij zich rustig houden, kwestie van in het ritme te komen. Nadien mocht hij geleidelijk aan een tandje bijsteken. Aanvankelijk verloor hij twee seconden per kilometer, nadien werd dat verschil gereduceerd tot vijf à zes tienden, en aan het eind zelfs nog wat minder. Een goed teken! Er was dat incidentje met die steen, op een plek waar het parcours steeds dieper was uitgereden, maar dat is eerder een wedstrijdincident dan een grote fout. We zullen deze wedstrijd nu terdege analyseren, werken aan de te verbeteren puntjes en ons zo goed mogelijk voorbereiden op de Rallye de Wallonie.”

Bij ŠKODA België was men uiteraard heel tevreden over deze eerste samenwerking. “Onze felicitaties aan de ŠKODA-teams die de eerste vier plaatsen van deze rally wisten te veroveren!”, glimlachte Catherine Van Geel, PR-verantwoordelijke van het Tsjechische merk. “In het bijzonder aan onze vertegenwoordigers, Sébastien en Thomas. Ze hebben in hun eerste wedstrijd met de FABIA R5 een schitterende rally gereden! Meteen goed voor een uitstekend resultaat, en men voelt ook dat het klikt tussen de rijders en Freddy. Ze staan open voor zijn goede raad en willen echt bijleren. Een goed voorteken voor het vervolg van het seizoen!”

Dat vervolg komt er in de eerste plaats tijdens de Rallye de Wallonie, op 27, 28 en 29 april in de buurt van Namen.

Patrick Snijers en Luc Bouchat hebben in de 3e rit van de TAC Rally moeten opgeven nadat hun Porsche op een duiker botste. Het linker voorwiel van de Maes Porsche brak af. Snijers moest bijgevolg al snel de handdoek werpen.
 
“Eigenlijk crash ik weinig of nooit” zucht Patrick Snijers. “Dit is letterlijk un accident de parcours. Ik ben er kapot van. Mijn corijder was deze ochtend ziek en heeft tijdens de eerste klassementsrit bijna constant overgegeven. Ik moest rijden op het zicht en dat is natuurlijk niet ideaal. De tweede klassementsrit was iets beter maar tijdens de derde rit werd Luc opnieuw ziek. Ik kreeg geen nota’s door en probeerde het er zonder te redden. Plots was er dan die duiker. De impact was zwaar. Ik voel me nu wat stram. Ik ben zeer ontgoocheld. Ontgoocheld voor mijn partner Yves Maes die me dit seizoen de kans geeft om me te tonen. Ontgoocheld in mijn corijder en ontgoocheld in mezelf. Ik ben en blijf een winnaar. Opgeven is niets voor mij. Helaas gebeuren er soms dingen waar je niets aan kan doen.”
 
Eind deze maand staat de Maes Porsche aan de start in de rally van Wallonië.

Het JobFixers Rally Team heeft zijn intrede in het Belgisch kampioenschap niet gemist. De drie Ford Fiesta's R5 geprepareerd en bijgestaan door Team Floral stonden alle drie aan de finish van de 45steTAC Rally, de derde manche van het JobFIXers Belgian Rally Championship. Maar elk van de drie met een eigen verhaal, want het was een bewogen weekend in en om het West-Vlaamse Tielt.

Achiel Boxoen: "Veel progressie gemaakt in de slotfase"

Voor Achiel Boxoen, genavigeerd door Kris D'alleine, was deze TAC Rally eerder een grote testsessie. Zijn fonkelnieuwe Ford Fiesta. R5 Evo2 werd immers pas donderdagochtend geleverd bij Team Floral, zodat Achiel zonder veel testkilometers in de benen aan de start kwam. 
 "We hebben de shakedown niet kunnen rijden," vertelde Achiel na de eerste lus van vier klassementsproeven. "Ik heb natuurlijk al wat ervaring met een R5, maar elke auto heeft zijn eigen karakter. De Fiesta gedraagt zich helemaal anders dan de wagen die ik vorig jaar bestuurde. Ik ben de wagen nog aan het ontdekken."
Na de tweede lus was Achiel Boxoen opgeklommen naar de 9deplaats. "Onze chrono's zijn nog niet wat ze moeten zijn," vertelde Achiel. "Ik heb de indruk dat de afstellingen niet optimaal zijn. De wagen lijkt in de snelle waaiers te zweven en dat geeft niet veel vertrouwen."
In de slotfase kon Achiel Boxoen het tempo toch verhogen om af te sluiten met een knappe 3detijd algemeen. De Ford-rijder eindigde op de 7deplaats.
"We hebben drie ronden gezocht naar de juiste afstellingen en op de laatste twee proeven bleek de set-up te kloppen en waren mijn tijden een stuk beter. We waren hier om progressie te maken en om de auto te leren kennen. Dat is gelukt en die ervaring moet ik meenemen naar de volgende wedstrijd, de Rally van Wallonië," besloot Achiel Boxoen.

Pieter-Jan Michiel Cracco: "Een fractie te snel..."

Wie enkel naar het resultaat kijkt, zal denken dat Pieter-Jan Michiel Cracco zich niet amuseerde in de TAC Rally. De 47steplaats weerspiegelt echter geenszins het humeur van de jonge JobFixers-piloot, die met een brede smile de finish haalde van zijn tweede wedstrijd met de Ford Fiesta R5. 
"Op de derde proef deze ochtend heb ik me even laten verrassen. Ik dook een fractie te snel in een gladde rechtse. De wagen brak achteraan uit en we tikten de waterbak aan. Helaas precies met het achterwiel, waardoor de ophanging brak. Echt jammer, want als we die waterton met de deur raken, dan is er niets aan de hand. Samen met Jasper heb ik op de proef gewerkt aan de ophanging links achteraan. We verloren 21 minuten op de proef, maar opgeven was geen optie. Het was immers belangrijk om ervaring op te doen. Op de Poelberg verloor ik nog eens 6 minuten. Het resultaat was om zeep, maar dat was niet erg, want ik moet vooral kilometers maken om ervaring op te doen," vertelde Pieter-Jan Michiel.
De rest van de wedstrijd werd gebruikt om te testen. Cracco Jr amuseerde zich.
"Ik heb me geamuseerd en ik kon al eens een keer aan de handrem trekken, want het resultaat was niet meer belangrijk," lachte Pieter-Jan Michiel. "Ik heb eens een andere rijstijl geprobeerd en het was gewoon zalig! Ik heb niet naar de tijden gekeken, maar Jasper, mijn copiloot, is tevreden over onze progressie, met onder andere een vijfde en een derde tijd. Ik wil zeker mijn vader en onze sponsor nog bedanken voor deze kans."

Philip Cracco: "Genoten van elke proef!"
Samen met Jeannick Breyne, reed Philip Cracco een regelmatige wedstrijd. De patron van het JobFIXers Rally Team sloot de wedstrijd af op de 21steplaats.
 "Weet je, toen ik mijn zoon Pieter-Jan Michiel vertelde dat ik een rallywagen voor hem gekocht had, reageerde hij heel enthousiast. Op dat moment had ik nog geen R5 gekocht voor hem, maar zijn reactie overtuigde me om mijn plan te realiseren. Het resultaat is dat we vandaag aan de start stonden met drie Ford Fiesta's R5 in de kleuren van JobFIXers. Rally is een fantastische sport die me al enorm veel plezier heeft bezorgd," vertelde Philip Cracco voor de start van de wedstrijd. 
En de zakenman reed, luid aangemoedigd door het JobFIXers promoteam, de ganse dag met een brede smile rond. "Natuurlijk mis ik ritme en ervaring met deze Fiesta R5. Op de eerste proeven was het asfalt superglad en was het opletten. Maar daar lig ik niet wakker van. Ik heb gewoon enorm genoten van elke klassementsproef!," lachte Philip Cracco, die al uitkijkt naar de volgende afspraak in het JobFIXers Belgian Rally Championship, de Rally van Wallonië op 27, 28 en 29 april.

 

Voor Vincent Verschueren en Veronique Hostens viel er weinig plezier te beleven in de 45ste TAC Rally in Tielt. In de derde manche van het Jobfixers Belgian Rally Championship was de regerende Belgische kampioen met zijn Skoda Fabia R5 machteloos tegen de identieke machine van Kris Princen, de leider in het kampioenschap. De nieuwe evolutiemotor waar Princen gebruik van maakte bleek sterker dan verwacht.

Vincent Verschueren had het vooraf aangekondigd. Hij zou aanvallen in de openingsronde van de TAC Rally, want 's ochtends wordt de wedstrijd rondom Tielt vaak beslist. Deze keer was geen uitzondering op die regel, alleen besliste Kris Princen de wedstrijd meteen in zijn voordeel door 25" voorsprong te nemen op de GoDrive Skoda. 
"Kris rijdt hier voor de eerste keer met een nieuwe evolutiemotor en die is blijkbaar erg sterk. Men had ons verteld dat die motor slechts een paar pk's meer zou hebben, maar het verschil is enorm. We verliezen 25" op vier proeven. Ik heb misschien wel een vijftal seconden laten liggen, mede door een kapotte stabilisator, maar geen 25 tellen!" 

Na die eerste ronde was de wedstrijd in feite al beslist. Kris Princen controleerde verder zijn voorsprong, terwijl Vincent en Veronique alles uit de kast haalden om de tijden van de Limburger te evenaren. Zonder succes.

"We strijden normaal in alle wedstrijden op de seconde en telkens kan ik dan een aantal snelste tijden rijden, maar deze keer is het duidelijk dat zijn wagen meer vermogen heeft, want ik kom niet aan zijn chrono's. Mijn afstellingen zijn perfect, de banden zijn goed en ik laat als piloot niets liggen. Ik heb mijn tijden vergeleken met die van vorig jaar en we zijn overal merkelijk sneller. Ik was 7" sneller op de proef van Schuiferskapelle in vergelijking met vorig jaar. Dat is 0"5 per km sneller. Maar, Princen was nog een pak sneller. Het is duidelijk dat we een oplossing moeten vinden tegen de volgende wedstrijd, want op deze manier strijden we niet met gelijke wapens..."

Vincent Verschueren en Veronique Hostens konden de schade wel beperken met een tweede plaats, ruim 2 minuten voor de derde in de stand, Sébastien Bedoret. De volgende afspraak voor het GoDrive team is de Rally van Wallonië, eind deze maand in Namen. 

In de derde wedstrijd van het Historic Belgian Rally Championship, de TAC Rally, stond er geen maat op de piloot die van de titel zijn hoofddoel heeft gemaakt. Paul Lietaer demonstreerde nog maar eens zijn fenomenaal gevoel voor spektakel en snelheid met de Opel Manta 400 waarmee hij in 1988 Belgisch rallykampioen werd. De Opel Manta 400 werd bij zijn debuut alvast gedoopt met champagne!

Na de eerste ronde had Paul Lietaer al een brede glimlach op de lippen. In het klassement moest hij Stefaan Stouf met zijn Ford Sierra Cosworth nog 7" voor laten gaan, maar dat kon de Opel-rijder niet van zijn stuk brengen.
"De wedstrijd is nog lang en ik moet er meestal wat inkomen," lachte de snor. "De Manta 400 doet het uitstekend en ik ben heel blij met de tijden die we draaien. Ik merk wel dat onze verhoudingen iets te lang zijn, waardoor ik een paar keer op de begrenzer zit, aan 9.000 t/min."

Wanneer Stefaan Stouf even later het strijdperk moet verlaten door problemen met de benzinetoevoer op zijn prachtige Sierra Cosworth, ligt de weg naar de overwinning helemaal open voor Paul Lietaer, die in... 1979 al zegevierde in de 12 Uren van Tielt. Paul Lietaer heeft zijn titelambities nog eens onderstreept.
"Ik vond ons startnummer 47 eigenlijk schandalig, want je ziet dat we op de 11de plaats algemeen zijn geëindigd. Met een nummer in de top 20 zouden nog meer toeschouwers kunnen genieten hebben van ons spektakel en zou ik nog dichter geëindigd zijn, want we waren in het nadeel omdat de weg al vuil lag toen we passeerden. Hoe dan ook, ik ben weer gelanceerd in de titelstrijd. Ik ga met de Opel Manta naar de Rally van Wallonië, waarna ik met de Subaru Legacy RS de Sezoensrally wil rijden."

De tweede plaats ging naar Dirk Vermeirsch met zijn Ford Sierra Cosworth, voorzien van de 34 mm Gr.A restrictor. "Ik zou met een 38 mm kunnen rijden, maar met de huidige 286 pk kan ik me al uitleven en de mechaniek blijft dan ook betrouwbaar. Meer dan de tweede plaats achter de Polle zat er niet in. Ik reed bovendien in de openingsronde drie proeven met drie remklauwen..."

Bert Cornelis stuurde zijn Opel Monza naar de derde plaats, ondanks een kapotte schokdemper. De Opel-rijder amuseerde zich, wat niet altijd gezegd kon worden van Guino Kenis, die vierde werd met zijn gekende BMW M3. 
"We staan aan de finish. Dat is al beter dan in de vorige twee rally's, maar ik vond in de eerste ronde absoluut geen grip. We maakten de foute bandenkeuze en onze wagen stond te stug afgeveerd. Pas vanaf de tweede ronde begon het beter te gaan, maar het duurde een tijdje voor ik mijn vertrouwen terug had, want deze ochtend was de auto amper op de baan te houden op dit gladde asfalt."

Danny Vancoilllie stuurde zijn Opel Kadett naar de 5de plaats, voor Patrick Mylleville en Marijn Hoens. Nick Toorre, Kurt Vandevenne en Jozef Lapeire maakten de top 10 vol.

In de derde wedstrijd van het Pirelli Junior Belgian Rally Championship, verreden in het kader van de TAC Rally, werd nogmaals bevestigd dat het een erg open kampioenschap zal worden. Niels Reynvoet leek op weg naar de overwinning, tot hij zich liet verrassen op de voorlaatste proef. Gilles Pyck kreeg de overwinning bij zijn debuut in het Pirelli Junior BRC in de schoot geworpen. 
 
Na de klinkende overwinning van Grégoire Munster in Spa en de overtuigende zege van Niels Reynvoet eerder in Haspengouw, werd uitgekeken naar een rechtstreeks duel tussen de tenoren. Dat duel draaide uit in het voordeel van de streekpiloot. Niels Reynvoet nam vastberaden de leiding, terwijl Grégoire Munster zich verslikte in de bandenkeuze.
 
"Blijkbaar is ons tempo goed, want we hebben een halve minuut voorsprong genomen op Grégoire Munster," aldus Niels Reynvoet uit Zingem, die in Tielt zijn thuisrally afwerkte. Ook in de tweede lus bleef de Fiesta-rijder de wedstrijd controleren. 
 
"Ik heb me twee keer in de bandenkeuze vergist," vertelde Grégoire Munster, die met zijn Opel Adam R2 op de tweede plaats stond na 8 proeven. "Op de allereerste proef in Schuiferskapelle was ik verrast dat het zo glad was. Ik had als enige slicks achteraan gelegd, terwijl onze concurrenten achteraan een zachtere compound voor regenweer hadden gemonteerd. In de tweede rond had ik weer een iets te harde band liggen achteraan. Ik had veel last van overstuur…"
 
Na de volgende service schoof Munster van de baan, zodat Reynvoet helemaal zegezeker leek. Jean Dilley had immers zijn eerste sortie uit zijn carrière gemaakt in de tweede ronde. 
"Ik vind het parcours hier super: glad en erg snel. Alleen heb ik me even laten verrassen toen de wagen achteraan uit brak. We staken een vijftal minuten in een gracht," vertelde Jean Dilley ontgoocheld. 
 
In de slotfase kantelde de wedstrijd plots, toen Niels Reynvoet op de voorlaatste proef in Schuiferskapelle over de kop ging. Plots kreeg Gilles Pyck, de 22-jarige zoon van rallyrijder Bart uit Poperinge, de overwinning in de schoot geworpen. Onverhoopt.
"Ik vind het erg jammer voor Niels, want hij was de beste," vertelde Gilles Pyck, genavigeerd door Emile Mourisse, eerlijk. "Zelf beleefde ik een erg mooi debuut in het Pirelli Junior BRC. We maakten met de Peugeot 208 R2 die vorig jaar nog bestuurd werd door Sébastien Bedoret in Ieper een mooi debuut. Ik had gepland om vanaf Ieper alle wedstrijden van het Pirelli Junior BRC af te werken. Maar, na deze overwinning zal ik proberen om het programma wat uit te breiden," aldus Gilles Pyck, die als winnaar 4 nieuwe Pirelli's en een prachtig Rodania-horloge in ontvangst mocht nemen. 
 
Thibaud Mazuin stuurde zijn Skoda Fabia R2 naar een keurige tweede plaats, goed voor 8 punten, voor Tobias Brüls, die geluk had toen hij door remproblemen aan 150 km/h in een veld schoof. Ook de Duitstalige Peugeot-rijder verloor enkele minuten.
 
In de stand van het kampioenschap blijft Niels Reynvoet dankzij de 6 snelste tijden aan de leiding, terwijl Gilles Pyck met 13 punten de hoogste score liet noteren in Tielt, waar vier piloten een snelste tijd lieten noteren. Het wordt een heel open titelstrijd…
 
Klassement (3/9) : 1. Reynvoet 26 punten; 2. Brüls 22; 3. Dilley 19; 4. Munster 17; 5. Mazuin 16; 6. Pyck 13; 7 Pacolet 6

Met 12 snelste tijden op een totaal van 14 verreden klassementsproeven, heeft Kris Princen de 45ste editie van de TAC Rally van start tot finish gedomineerd. De leider in het Belgisch kampioenschap verstevigt daarmee zijn voorsprong op titelverdediger Vincent Verschueren, die voor de tweede keer dit seizoen op de tweede plaats strandde. Sébastien Bedoret en Melissa Debackere maakten er een volledige Skoda-triomf van, met vier Fabia's R5 op de eerste vier plaatsen.

78 teams gingen zaterdagochtend van start in de TAC Rally, de 3de wedstrijd van het JobFixers Belgian Rally Championship. De talrijk opgekomen hoopten onder de stralende lentezon van een spannende wedstrijd te genieten, maar dat was buiten Kris Princen gerekend. De Limburger sloeg in de openingsronde meteen keihard toe in de Skoda-rijder controleerde de rest van de wedstrijd. De fonkelnieuwe evolutiemotor was daar niet vreemd aan.

"Ik voel dat verschil in vermogen niet, maar het heeft wellicht wel een rol gespeeld," genoot de piloot die de TAC Rally voor de derde keer op zijn naam schreef. "Ik had me voorgenomen om deze keer snel te starten en dat is gelukt. De afstellingen waren uitstekend, de nota's perfect en ik heb me niet laten verrassen. Met deze zege heb ik bijna een perfecte score in het kampioenschap na drie rally's, met twee zeges en een tweede plaats. Maar, er is nog niets beslist."

Vincent Verschueren reed de twee laatste snelste tijden, maar de Godrive-piloot kon niet helemaal tevreden zijn. "Ik heb er alles aan gedaan, maar ik geraakte niet aan de tijden van Kris. Dan weet je dat het aan de motor ligt, want normaal strijden we telkens op de seconde, terwijl hij hier echt oppermachtig was. We zullen een oplossing moeten zoeken tegen de volgende wedstrijd...," aldus de titelverdediger.

Sébastien Bedoret was tot de slotmeters in strijd met Melissa Debackere voor de derde plaats. De 22-jarige nieuwe rekruut van Freddy Loix en Skoda België hield stand en bekroonde zijn Skoda-debuut met een podiumplaats. "Dit had ik zeker niet verwacht. Het belangrijkste is niet die podiumplaats, maar wel de progressie die ik gemaakt heb. Van 2" per km kon ik het verschil met de besten verkleinen tot 0"5 per km. Dat is veelbelovend," lachte Sébastien Bedoret.

Melissa Debackere bekroonde een erg mooie wedstrijd met een verdiende 4de plaats in haar Skoda Fabia R5. Het mooie weer en de samenwerking met haar vertrouwde navigatrice Cindy Cokelaere was daar zeker niet vreemd aan. 

Didier Duquesne strandde, na een foutje in de openingsronde, op de 6de plaats op 4'09", gevolgd door Achiel Boxoen, die in de slotfase zijn draai vond in de nieuwe Ford Fiesta R5 Evo2 in de kleuren van Jobfixers. Hij versloeg Robin Maes, die de pijn van een blessure verbeet om toch de TAC Rally te kunnen rijden, en David Bonjean, die op amper 0"7 van zijn Skoda merkgenoot eindigde. Een mooi debuut van de Waalse zakenman die aangenaam verrast was door het rijplezier met een Fabia R5.

Twee Porsche-rijders eindigden tussen de R5's in de Top 10. Tim Van Parijs, deze ochtend de snelste starter, werd 10de na een lekke band en een schuiver. Gunther Monnens won de strijd bij de GT's. De Limburgse spektakelman bekroonde zijn wedstrijd met een onverhoopte Top 5. 
"Dit had ik gehoopt, maar niet gedacht. Ik heb vooral genoten van het duel met Kevin Abbring, die helaas moest opgeven door koppelingsproblemen. In elk geval is deze Porsche een fantastische machine!," vertelde Monnens.
Chris Van Woensel (benzinetoevoer) en Laurent Vanneste (sortie) gaven vroegtijdig op.

De overige R5-rijders verging het minder goed. Steve Matterne verloor kostbare tijd door twee uitstapjes in het decor. Hij werd 11de. Bruno Parmentier (Ford) ging van de baan, terwijl Pieter-Jan Michiel Cracco na een kleine tik tegen een waterbak zijn achtertrein plooide en zo nog twee proeven moest afwerken. De Jobfixers-piloot kon de wedstrijd wel uitrijden en ervaring opdoen. Zijn vader Philip Cracco stuurde zijn Fiesta R5 naar een 20ste plaats.

In Historic stond er geen maat op Paul Lietaer, die al vroeg verlost was van zijn grootste belager, Stefaan Stouf (storingen in de benzinetoevoer). De tweede plaats ging naar Dirk Vermeirsch, voor Bert Cornelis.

In het Pirelli Junior BRC leek Niels Reynvoet op weg naar een klinkende zege, maar in de slotfase liet hij zich verrassen en ging de Fiesta-rijder over de kop. Grégoire Munster was eerder al van de baan gegaan, terwijl Jean Dilley ook minuten verloor in een gracht. Zo ging de overwinning naar de sterk debuterende Gilles Pyck, de 22-jarige zoon van rallyrijder Bart Pyck uit Poperinge. 

De wedstrijd voor het RACB Criterium werd gewonnen door Philip Lommers voor Wouter Lievens en Xavier Alliet. 

Zaterdagochtend iets voor achten zullen Sébastien Bedoret en Thomas Walbrecq over het startpodium van de TAC Rally rijden. Voor de Belgische vice-juniorkampioenen is de derde manche van het BK rally de officiële start van hun samenwerking met ŠKODA België.

Om deze eerste stappen goed voor te bereiden kregen de nieuwe pupillen van Freddy Loix en het Pevatec-team donderdag de gelegenheid om in de streek rond Chimay hun ŠKODA FABIA R5 tijdens een testsessie aan de tand te voelen. Hoewel de regen aan het eind van de voormiddag even voor stoorzender speelde, kon achteraf een positieve balans worden opgesteld. “Deze FABIA R5 gedraagt zich schitterend”, glimlacht Sébastien. “In vergelijking met de wagen die ik aan het begin van het seizoen bestuurde, is deze van een andere wereld! Alles is gewoon beter: het vermogen van de motor, maar ook de wegligging en de grip. Deze ŠKODA lijkt me heel makkelijk te besturen en bovendien heel precies. De auto doet me zelfs terugdenken aan mijn kartjaren…”

Op zijn 22ste heeft Sébastien nog heel weinig ervaring met een vierwielaangedreven bolide met turbomotor. Maar hij leert snel… “Hij heeft me – nog maar eens – verbaasd”, stelt corijder Thomas Walbrecq. “Na amper een paar kilometer voelde ik al dat hij zich goed voelde achter het stuur, sereen ook. Ik heb hem meer dan eens in de gaten gehouden en hij bleek zo cool dat ik de indruk had dat hij thuis met de PlayStation aan het spelen was. De wagen lijkt perfect bij hem te passen en lijkt ook makkelijk te besturen. Uiteraard is er een groot verschil tussen een testbasis en een rally, maar ik ben heel tevreden over de manier waarop alles vandaag is verlopen.”

In de regio van Tielt, waar 14 chronoritten (162 km tegen de klok) op het programma staan, komen Sébastien en Thomas echter met bescheiden ambities aan de start. “Het is heel eenvoudig: we stellen hen qua resultaat geen enkel doel”, aldus Freddy Loix, hun coach en raadgever van ŠKODA België. “Het enige wat we vragen is dat ze zonder druk hun FABIA R5 onder de knie krijgen. Ze moeten ervaring opdoen, en daarvoor is het halen van de finish de belangrijkste voorwaarde. De TAC Rally is een heel geschikte wedstrijd om een wagen te leren kennen, want er zijn slechts vier verschillende klassementsritten, die de deelnemers drie of vier keer moeten afwerken. Als de weersomstandigheden constant blijven dan kan je in iedere lus progressie boeken. De tenoren – die het parcours uitstekend kennen – zullen allicht onmiddellijk in het juiste ritme zitten, en ik besef dat Sébastien en Thomas nogal wat tijd zullen verliezen. Dat is maar normaal! Het belangrijkste is dat ze bij iedere doortocht wat vooruitgang boeken en zo het verschil met de snelsten beetje bij beetje kunnen verkleinen.”

Sébastien en Thomas zullen hun samenwerking met ŠKODA België dus in alle rust en kalmte afwerken. “We vertrekken tegen 70 %”, besluit de rijder uit Donstiennes. “En als we aan het eind van de dag aan 80 of 85 % zitten, dan is dat uitstekend! We zullen later in het seizoen nog genoeg kansen krijgen om voluit aan te vallen…”

Aanstaande zaterdag wordt in Tielt en omstreken de TAC Rally gereden, de 3e van in totaal 9 wedstrijden die meetellen voor het BK rally. Patrick Snijers en Luc Bouchat tekenen present met de knalgele MAES Porsche. Samen met hen komen nog 9 andere Porsches aan de start.
 
Na de betonnen verkavelingswegen van de Haspengouw, de brede circuitwegen in Spa krijgen de deelnemers van de TAC Rally dit weekend smalle en gladde asfaltwegen voor de wielen geschoven. “Het wordt opnieuw aanpassen” zegt Patrick Snijers. “De TAC oogt heel makkelijk maar niets is minder waar. Afhankelijk van de weersomstandigheden kan de grip hier meteen veranderen. Zelfs in droge omstandigheden ligt het asfalt er plaatselijk zeer glad bij. Vrijdag ontdekken we het parcours maar we weten uit ervaring dat dit een zeer snelle wedstrijd is waar een rijder weinig marge heeft. Wie in de fout gaat betaalt dat cash.”
 
Snijers eindigde in Spa op de 6e plaats en won de GT-klasse. “En toch ben ik nog op zoek naar meer vertrouwen” pikt Snijers in. “In de Haspengouw hebben we niet veel gereden en in Spa waren er niet echt veel moeilijkheden, de Clémentine niet te na genomen. Zaterdag moet het er boenk op zijn. Samen met ons komen er nog 9 andere rijders met een Porsche aan de start. Uiteraard wil ik de GT-klasse winnen maar de concurrentie is niet van de poes. Kevin Abbring is een toprijder die zijn huid duur zal verkopen. Daarnaast heb je nog Van Parijs, Monnens en Van Woensel. Het wordt bikkelen om elke seconde. Maar het wordt ook leuk. Ik vind het fantastisch dat de organisatie erin geslaagd is om 10 Porsches aan de start te krijgen. Dat is fijn voor ons en voor het publiek. En al zijn ze misschien niet allemaal even snel, een Porsche is en blijft een streling voor het oog en zijn specifiek geluid blijft fantastisch.”
 
De TAC Rally start zaterdagochtend om 08.00 u. 14 klassementsritten en 162.52 km verder mag de winnaar omstreeks 21.00 u de champagne ontkurken.

Foto :De Broodplank