We zijn al toe aan de dertiende editie van de Legend in ‘Historic’ filosofie en opnieuw kondigt het evenement zich zeer mooi aan, met om en bij de 300 deelnemers. Er komen een dertigtal verschillende merken aan de start en de deelnemerslijst is een mix van grote namen van weleer, vandaag en morgen. Het is ook een bonte mengeling van amateurs en professionele rijders, sterren en liefhebbers, met een Porsche of een 2PK, het maakt niet uit.

De overtuigende winnaar van vorig jaar, toen met meer dan 6 minuten voorsprong, Thierry Neuville zal weer de grote vedette van de volgende Legend Boucles zijn. De rijder uit Sankt-Vith bergt echter meteen zijn zegekansen op… want hij doet het eigenlijk buiten klassement. “Ik hou van deze rally: het parcours, de ambiance en het publiek zijn fantastisch”, vertelt de drievoudige vicewereldkampioen. “We hebben ons vorig jaar erg goed geamuseerd en ik wilde terugkomen, maar enkel voor de fun, de fans en om samen met Nicolas (Gilsoul) een schitterend weekend te beleven.”  De rijder van Hyundai in WRC zal dus tussen de Monte-Carlo en Zweden, aan de start staan van de Legend Boucles in Bastogne met de Opel Corsa A waarmee hij zijn rallydebuut heeft gemaakt. “Ik heb mijn eerste wagen opnieuw gekocht, de Corsa waarmee ik in mijn eerste rally in Luxemburg reed, in de Crêtes en in een heuvelklim in 2007. Ik heb met mijn broer de carrosserie volledig hersteld in het familiale atelier van Sankt-Vith. We hebben de auto een beetje verbeterd, het is nu een wat hybride wagen. Het is de reden waarom we buiten klassement rijden in Legend met het nummer TN5. Ik wil niet in Demo rijden want daar is geen competitie. Ik zal echter niet in de einduitslag opgenomen worden, maar we gaan wel de show verzekeren in dit Belgische rallyfeest.”

Porsche met Munster en de Mevius als favorieten

Uiteraard zal het een plezier zijn om de kleine Opel Corsa met startnummer ‘TN5’ in de kleuren van Red Bull en alle andere partners van Thierry aan het werk te zien. Maar naast Thierry zijn er nog heel wat andere deelnemers en een aantal onder hen gaan een stevig gevecht om de zege leveren. Nu het systeem van de coëfficiënten herzien is, met een minder bepalende rol voor het bouwjaar, is de strijd mogelijk nog meer onbeslist. Daarom maken meer recente wagens nu meer kans, uiteraard met respect voor de leeftijdsgrens van 1 januari 1987.

De winnende Porsche 911 van BMA en dat zowel in 2016 als 2017, behoort weer tot de topfavorieten. Bernard Munster won in 2016 en was de beste na Neuville vorig jaar en is dus logischerwijze groot favoriet dit jaar. Hij zal echter niet de enige zijn, want Grégoire de Mevius is na een jaar afwezigheid terug en wil de Boucles voor de vierde maal op zijn palmares inschrijven, wat meteen de eerste maal in Historic zou zijn.

Duval, Verreydt en Bouffier in een Escort

Ford kende een moeilijke editie vorig jaar, waarna François Duval dit jaar weer voor een minder krachtige Escort opteert; Het is de meer betrouwbare Escort MKI met een Pinto krachtbron met 8 kleppen, uit de ateliers van Caren Burton. Duval doet het met Yasmine Gérard aan boord, die haar comeback maakt. Renaud Verreydt zit in een soortgelijke wagen, net als Xavier Bouche en Stefaan Stouf, nog een voormalige winnaar. De man uit de streek, Geoffrey Leyon, is ook altijd snel in eigen huis en comeback man Gino Bux doet het ook met een oudere Escort.

De MKII zullen in de meerderheid zijn, en dan kijken we vooral naar Christophe Jacob die met zijn team een goede kans op de zege maakt. De derde man van Ford in de WRC Monte-Carlo, de Fransman Bryan Bouffier, zal met het startnummer 1 mogen starten.

De Engelsen meester op onverhard

Voor de derde opeenvolgende maal, komen de Britten met ambities naar Bastogne. Paul Griffith (de beste op zondag twee jaar geleden) en Tim Pearcey, een andere snelle man uit de Britse wouden, zullen de Belgen zeker het vuur aan de schenen willen leggen.

Andere outsiders met een Escort die een plek in de top 10 als ambitie hebben: Fred Caprasse, maar ook Johny Delhez, Sébastien Cuvelier, Raphaël Beaufort, Arthur Kerkhove en de Duitser Eric Uhl.

Nissan 240RS, Mazda RX7 en Audi Quattro Groep B

De editie 2018 van de Legend Boucles zal echter meer zijn dan een duel Porsche-Ford. Ghislain de Mevius doet het bijvoorbeeld met de Nissan 240 RS Groep B uit de familiestal. Een andere snelle Groep B is de Mazda RX7 van de Fransman François Mourgues met naast hem onze Stéphane Prévot. Ook Cédric Cherain met een Opel van bij Delhez zal ook weer vooraan meespelen. Afhankelijk van het weer zien we misschien de Audi Quattro van Michael Lottefier als verrassing

Vande in BMW, Duez in Porsche

Er zijn echter nog outsiders en onder hen een aantal die een goed resultaat najagen. Zo is er Jean-Pierre Van de Wauwer die zijn eigen Lancia ditmaal inruilt tegen een BMW 323i. We kijken ook naar de prestaties van de Porsche Groep 4 van Fréderic Bouvy, Marc Duez, de Fransman Alain Deveza, de Luxemburger Aly Kridel, André Lausberg, maar ook Guillaume Mondron, de Duitser Andreas Gerst en Felix-Marie Brasseur die blijft terugkomen...

Matton in een Datsun, Triumph voor Galand

Bij de nog meer originele wagens en soms zelfs unieke bolides, zijn er ook een aantal die opvallen. Misschien kunnen ook zij een plek in de top 10 ambiëren en dan denken we aan de Datsun Violet Gr.2 van Yves Matton die recent van PSA naar de FIA overstapte, de Opel Manta 400 van Pascal Deroek, de Peugeot 504 V6 van de Fransman François Lethier, de Renault Turbo van Paul Chieusse, de Triumph TR7 V8 van Benoît Galand, de VW Golf Gr.2 van Timothy Van Parijs, en de nieuwe BMW 2002 van Guino Kenis.

Van de Poele trouw, Monin na 18 jaar

De Belgische ex-F1 rijder Eric van de Poele is er weer bij met zijn BMW. Hij neemt het op tegen onder meer een armada Opel met de immer spectaculaire Duitser Thomas Kleinwachter (Kadett), Romuald Thirion (Ascona), Romain Delhez (Kadett) en de MINI van Alexandre Leens, de Audi Quattro van Luc Caprasse, de Volvo van de familie Glaude, de Escort MKI van Christophe Van Riet (met Caroline Grifnée), de Golf van Eric Cunin, de Skoda van Franis Listrez en de Peugeot 205 van Didier Monin, ex-winnaar van de 205 GTI Cup die na 18 jaar samen met Dominique Dricot zijn comeback maakt.

Een zeer mooi en volledig deelnemersveld, met een kleine 100 deelnemers in de categorie Legend. Negen voormalige winnaars zullen tegen meer dan 80 km/u gemiddeld uitmaken zondag als eerste het podium over mag.

 

Volgende maand gaat het Wereldkampioenschap Rally van start in Monte-Carlo. Ook in eigen land staat het Belgian Rally Championship in de startblokken. Op 24 februari staan de titelkandidaten aan de start van de Rally van Haspengouw in Landen. 

De kalender van het Belgisch rallykampioenschap telt opnieuw 9 wedstrijden, waarvan de deelnemers 8 wedstrijden selecteren waarin ze punten kunnen scoren voor het kampioenschap. Van deze 8 wedstrijden zullen slechts de 6 beste resultaten meegeteld worden in de eindstand van het kampioenschap. Dat betekent één resultaat minder dan in 2017. 
Het seizoen 2017 was razend spannend, met een driestrijd voor de titel tussen Vincent Verschueren, Kris Princen en Kevin Abbring, maar we mogen niet op onze lauweren rusten na dit succesjaar. Om rekening te houden met de economische context, zullen nog slechts 6 resultaten in rekening worden gebracht. De reden voor deze reglementswijziging spreekt voor zich. Teams die het budget vinden voor 4 of 5 rally's, zoals we er elk jaar een aantal zien, zullen nu misschien een extra inspanning doen om toch aan de maximale 6 resultaten te komen. Ook piloten die twee mindere scores hebben, zullen gemotiveerd worden om verder te doen. De reglementswijziging is dus bedoeld om meer rijders te overtuigen minstens 6 wedstrijden van het Belgian Rally Championship af te werken. Bij voorkeur natuurlijk 8 wedstrijden of zelfs 9, al ben je in die laatste wedstrijd transparant voor de toekenning van de punten.
 
Een andere reglementswijziging betreft de R2-wagens. Zij moeten niet langer op commerciële benzine rijden, maar ze mogen gebruik maken van speciale racing fuel, waardoor de R2's met een turbomotor opnieuw competitief zullen zijn.

Indrukwekkende kijkcijfers 

Ook in 2018 zal het Belgian Rally Championship weer uitgebreid in beeld worden gebracht op diverse nationale en internationale zenders, dankzij de inspanningen van BRC-promotor Chris Courteyn en zijn team. De kijkcijfers en het bereik in 2017 waren weer indrukwekkend. Zo hadden de uitzendingen op VRT/Sporza een marktaandeel van 20%, met een totaal aantal kijkers van 1.759.000. De meest bekeken reportage was trouwens die van de... Rally van Haspengouw, met 384.000 kijkers. Gemiddeld keken 195.000 kijkers naar de samenvattingen van het BRC op VRT/Sporza, terwijl ook de RTBF ruim aandacht besteedde aan het BRC, met telkens ongeveer 100.000 kijkers per uitzending. 

1,4 miljoen views

In 2018 zal het BRC opnieuw kunnen rekenen op heel wat visibiliteit. Sporza/VRT heeft zich geëngageerd om nog langere samenvattingen te tonen, al blijft dit engagement afhankelijk van de overige sportactualiteit die dag. RTBF zal eveneens het BRC volgen, terwijl de samenvattingen geproduceerd door de promotor telkens veelvuldig (120 keer per rally in 2017) te zien zullen zijn op Sport 10 en Sport 40. En dan is er nog de internationale coverage op de meest uiteenlopende zenders over gans de wereld.
Op sociale media heeft de aandacht voor het BRC ook een boost gekregen. Afgelopen seizoen werden de filmpjes van het BRC 1,4 miljoen keer bekeken op YouTube en Facebook (in totaal 928.000 minuten). De pagina van het BRC op Facebook telt meer dan 23.000 likes en op Instagram heeft het BRC ook meer dan 22.000 volgers.

Je zal dus in 2018 niet naast het Belgian Rally Championship kunnen kijken. Afspraak op 24 februari in Landen voor de Rally van Haspengouw!

De kalender van het BRC 2018 

24/02.        Rally van Haspengouw
9-10/03.     Spa Rally
07/04.        TAC Rally
27-29/04    Rally van Wallonië
19/05         Sezoensrally
22-23/06    Renties Ypres Rally
31/08-1/09 Omloop van Vlaanderen
29/09         East Belgian Rally
3-4/11.       Condroz Rally

Het is opnieuw een van de sterke punten van de Legend Boucles: het parcours! Sinds de verhuis naar Bastogne, vier jaar geleden, hebben de organisatoren een nieuw speelterrein ontdekt, met de mogelijkheid om jaar na jaar te variëren.

We hadden veranderingen beloofd en we hebben woord gehouden. We bieden drie nieuwe proeven aan en een vierde is grondig anders”, vertelt de organisator Pierre Delettre. “En is nog meer op komst. We hebben de helft van het parcours gewijzigd in vergelijking met 2017 en een derde is volledig nieuw.”

Naar goede gewoonte zullen de namen en de details van de 13 proeven (totaal 19 Rt’s) niet op voorhand bekend gemaakt worden. Het parcours is goed voor 216 km tegen de chrono, of de lengte van een moderne Belgische rally. Nu kunnen we wel al enkele details vrijgeven.

De etappe op zaterdag is meer traditioneel. Ze bestaat uit zes proeven die tweemaal moeten afgewerkt worden, volgens het lussenssysteem en dat met een finish rond de klok van 20u00. De laatste proeven zullen dus in het donker verreden worden.

“De dag zelf begint met een nieuwe proef van goed 10 kilometer voor de deelnemers aan de Legend en dan gaat het richting de provincie Luik voor enkele klassiekers”, gaat Delettre voort.

Het eerste deel van het weekend omvat 122,82 kilometer tegen de chrono op asfalt, terwijl op zondag nog 93 km op het menu staat, met 7 RT’s waarvan twee nieuwe en een scherprechter van 35 km die deels over bekend terrein gaat.

Het is duidelijk dat de etappe van zondag, door de wouden, geheim blijft en dat we weer goed onverhard gezocht hebben om een mooie dag aan te bieden. De teams gaan er van genieten en de toeschouwers ook. Tweederde van typische RAC wegen zullen eigenlijk nieuw zijn. Show en spektakel gegarandeerd. Vooral gezien de Power Stage met dubbele bestraffingen.”

Zoals u vaststelt, hebben de organisatoren eens te meer hun best gedaan, met 13 verschillende proeven, iets wat uniek is in ons land.

Guillaume de Mevius en Louis Louka hebben in 2018 een goed gevulde agenda, met zes manches van het Belgian Rally Championship en drie wedstrijden van het WK rally, allemaal aan het stuur van een door Peugeot Belux ondersteunde Peugeot 208 T16.

“Het is ongelooflijk wat ons overkomt”, stelt de rijder. “Over enkele dagen mogen we al aan de slag, want ons seizoen begint in de WRC2-klasse van de Rally van Monte Carlo. Er staan nog twee andere WRC-manches op ons programma, met Corsica en de Deutschlandrally. In België zullen we zes keer aan de start verschijnen.”

“Dit is een serieuze stap voorwaarts”, vervolgt corijder Louis Louka. “We hebben heel wat werk voor de boeg, zeker in het vereenvoudigen van onze nota’s voor de meer technische rally’s. Maar we zijn er klaar voor en heel gemotiveerd. Zes Belgische en drie WRC2-rally’s met een heel competitieve wagen afwerken, dat is gewoonweg uitzonderlijk. Een droom die werkelijkheid wordt, inderdaad.”

“We rekenen op Guillaume en Louis om een maximum aan kilometers af te werken en hun ervaring uit te breiden”, stelt Geoffroy Theunis, manager van het RACB National Team.

Het programma

25-28/01: Rallye Monte-Carlo*

23-24/02: Rally van Haspengouw

9-10/03: Spa Rally

5-8/04: Tour de Corse*

27-29/04: Rallye de Wallonie

21-23/06: Renties Ypres Rally

16-19/08: Deutschlandrally*

28-29/09: East Belgian Rally

2-4/11: Rallye du Condroz

*WRC2

Achiel Boxoen zal ook in 2018 heel wat rally’s afwerken met de ŠKODA FABIA R5 uit de ateliers van SXM Competition. De 21-jarige West-Vlaming verdedigt immers ook dit seizoen de kleuren van ŠKODA België en kan nog steeds rekenen op de best mogelijke coach, viervoudig Belgisch rallykampioen Freddy Loix.

Toen Freddy Loix eind 2016 aankondigde een punt te zetten achter zijn actieve rijderscarrière, maakte hij meteen duidelijk dat hij heel graag een jong rallytalent de klappen van de zweep wou aanleren. De keuze viel op de jonge Achiel Boxoen, die in de loop van 2017 enkele rally’s van het Belgian Rally Championship afwerkte.

Aan het stuur van een ŠKODA FABIA R5 was het belangrijkste doel van Boxoen om de broodnodige ervaring op te doen. Die ervaring wil hij in 2018 gebruiken om op ’s lands rallywegen mooie dingen te laten zien.

“Vorig jaar was de belangrijkste opdracht de finish te halen, dit jaar wil ik af en toe een uitschieter laten noteren”, stelt Boxoen. “Tonen dat ik snel kan gaan en de kloof met de Belgische toppers gevoelig verminderen. Ik heb me afgelopen winter terdege voorbereid op het nieuwe seizoen en kan haast niet wachten om aan de start van mijn eerste rally te komen.”

Ook coach Freddy Loix kijkt uit naar het tweede luik van zijn samenwerking met Boxoen. “Achiel mag zich laten gaan”, klinkt het vol vertrouwen. “Hij beschikt over een heel goede ‘car control’, en als hij zich helemaal kan ontspannen, ben ik er zeker van dat hij één en ander kan laten zien. Ik verwacht van hem dat hij van bij de eerste rally van het seizoen hetzelfde tempo ontwikkelt als tijdens zijn beste chronoritten van 2017, en dat hij dat ritme een heel seizoen lang kan volhouden, met een bepaalde progressie er bovenop. Goed, hij zal onderweg wel wat fouten maken, maar dat doet iedere jonge rijder. Dat hoort bij het leerproces.”

Hoe het programma 2018 van Achiel Boxoen en de ŠKODA FABIA R5 in de kleuren van ŠKODA België er precies uit zal zien wordt eerstdaags beslist.

Thierry Neuville aan de start van de Legend met de Opel Corsa van zijn debuut: “Voor de show”

De uitmuntende winnaar van vorig jaar, toen met meer dan 6 minuten voorsprong, Thierry Neuville zal weer DE grote vedette van de volgende Legend Boucles zijn. De rijder uit Sankt-Vith bergt echter meteen zijn zegekansen op… want hij doet het eigenlijk buiten klassement. 

“Ik hou van deze rally: het parcours, de ambiance en het publiek zijn fantastisch”, vertelt de drievoudige vicewereldkampioen. “We hebben ons vorig jaar erg goed geamuseerd en ik wilde terugkomen, maar enkel voor de fun, de fans en om samen met Nicolas (Gilsoul) een schitterend weekend te beleven.” 

De rijder van Hyundai in WRC zal dus tussen de Monte-Carlo en Zweden, aan de start staan van de Legend Boucles in Bastogne met de Opel Corsa A waarmee hij zijn rallydebuut heeft gemaakt.

“Ik heb mijn eerste wagen opnieuw gekocht, de Corsa waarmee ik in mijn eerste rally in Luxemburg reed, in de Crêtes en in een heuvelklim in 2007. Ik heb met mijn broer de carrosserie volledig hersteld in het familiale atelier van Sankt-Vith. We hebben de auto een beetje verbeterd, het is nu een wat hybride wagen. Het is de reden waarom we buiten klassement rijden in Legend met het nummer TN5. Ik wil niet in Demo rijden want daar is geen competitie. Ik zal echter niet in de einduitslag opgenomen worden, maar we gaan wel de show verzekeren in dit Belgische rallyfeest.” 

Voor de gelegenheid zal de Corsa van het bekende duo Neuville-Gilsoul in een totaal nieuw kleedje staan, want naast de trouwe partners van Thierry et Nicolas, is er ook het bedrijf Trace dat aan dit feestje deelneemt. De officiële aankondiging van de aanwezigheid van Thierry Neuville en Nicolas Gilsoul zal het publiek van de Legend Boucles van Bastogne zeker plezieren, al 
komen ze niet in de uitslag voor. De man uit Sankt-Vith zal zeker wel willen laten zien wat hij met de auto kan!

Met de start van het nieuwe Belgische rallykampioenschap editie 2018 vlak voor de deur – traditioneel weerklinkt het startschot ook dit jaar op 24 februari in de Landense “Rally van Haspengouw” – pakt de Benelux importeur van DMACK banden in het BRC uit met een nieuwe “DMACK Trophy”. Niet alleen na iedere wedstrijd, maar vooral aan het eind van het seizoen, zullen de laureaten hun beloning in ontvangst mogen nemen.

  “Vorig jaar ging het debuut van de DMACK banden in het nationale rallykampioenschap – met dank aan piloten als Cédric Cherain, Andy Lefevere, Cédric De Cecco of Davy Vanneste – niet onopgemerkt voorbij”, licht Renaud Jamoul toe. Jamoul is naast Benelux importeur van DMACK banden ook in het WRC verantwoordelijk voor de verkoop van de DMACK producten. 

“De prestaties die deze rijders neerzetten, en vooral dan de chrono's die  Cédric Cherain in Condroz tot aan zijn ongelukkige opgave liet optekenen, beklemtoonden niet alleen de kwaliteit van de banden maar vooral ook het feit dat ze wel écht geschikt waren voor de Belgische rallywegen! Sinds het afsluiten van het seizoen 2017 zijn de contacten met teams en rijders dan ook alleen maar uitgebreid en zo groeide het idee om een interne competitie te organiseren. Een soort van 'koers in de koers' die zich richt tot de piloten die met DMACK banden zullen aantreden in het BRC 2018”.   

Concreet komt het er op neer dat de beste vier resultaten van het seizoen 2018 zullen weerhouden worden om de eindrangschikking op te maken. “Maar ook na iedere rally zijn er prijzen te verdienen en dat op basis van de algemene uitslag, zonder rekening te houden met de ranking in groep of klasse. Over het geheel van het seizoen wordt er op die manier ruim 50.000 euro aan aankoopbonnen uitgereikt aan de laureaten. Kers op de taart: de eindwinnaar van de DMACK Trophy 2018 krijgt de toezegging om in het seizoen 2019 aan één BRC wedstrijd te kunnen deelnemen aan het stuur van de officiële DMACK wagen uit de R5 categorie. Uiteraard in de DMACK kleuren...”   

Gelijktijdig zal DMACK Benelux instaan voor de optimale opvolging van haar Trophy 2018 in de media. Uiteraard mogen de rijders die ook aan andere dan BRC rally's deelnemen, hun wagens ook met DMACK banden uitrusten. Alle nuttige info is te verkrijgen via This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it. of via het nummer +32 470 92 83 58 van Renaud Jamoul. Eerste afspraak met de DMACK troepen over enkele weken in Landen...

Op 23 en 24 februari zal Landen "the place to be" zijn voor alle Belgische autosportliefhebbers en fans uit de omliggende landen. Het doet deugd vast te stellen hoeveel journalisten en toeschouwers uit Nederland, Duitsland, Frankrijk en zelfs van verder speciaal naar Haspengouw komen voor de openingsmanche van het Belgisch rallykampioenschap.

Terwijl iedereen genoot van de feestdagen, was Topspeed Rally Club Haspengouw volop bezig met de voorbereidingen van de 21ste editie van de Rally van Haspengouw. In 2017 was deze rally het startschot van een weergaloos kampioenschap dat spannend bleef tot in de laatste meters…. Zal het BRC dit jaar opnieuw de verwachtingen inlossen?

Om de deelnemers aan het kampioenschap voor te stellen, is het nog veel te vroeg. Iedereen is nog volop bezig met budget te zoeken, maar we hebben uit betrouwbare bronnen vernomen dat de meute R5 wagens ook in 2018 weer present zullen zijn, om er ongetwijfeld een spannende wedstrijd van maken. Samen met de achterwiel aangedreven BMW’s, Porsches en anderen, zullen zij weer zorgen voor het nodig spektakel op de soms wel erg gladde Haspengouwse wegen.

Na het openen van de inschrijvingen zal duidelijk worden wie een gooi gaat doen naar de nationale titel 2018.

Kwestie parcours, wordt er gekozen voor de gekende waarden. We beginnen in Halle-Booienhoven, terug van weggeweest, waar natuurlijk de bekende passages op de kasseien niet mogen ontbreken. KP Gingelom is de volgende die de deelnemers mogen betwisten, en dit ongewijzigd tegenover 2017.

Hierna verplaatsen de wagens zich naar Heers en Horpmaal, ook niet onbekend natuurlijk. Kp Heers is een rondkoers geworden, waardoor er constant spektakel zal te zien zijn op de slechte strook verhard die op deze proef te vinden is. Horpmaal, is eveneens ongewijzigd tegenover 2017, alhoewel er wel minstens 1 boom minder naast het parcours staat.

Al deze kp’s zijn tussen de 12 en 15 km lang, en worden 3 maal gereden, in totaal goed voor een kleine 160 km klassementsproeven.

Zoals steeds wordt er rond de klok van 8:00 uur gestart op zaterdag, om na een goed gevulde rally dag omstreeks 19:00 uur de eindwinnaar op het podium te kunnen verwelkomen.

Naast het Belgian Rally Championship, samen met de Historics en M-Cup deelnemers, zal er eveneens een manche van het Criterium kampioenschap verreden worden. Deze deelnemers zullen ongeveer 110 km tegen de tijd afhaspelen, zodat we na 2 passages weten wie de winnaar wordt.

Ook de Gitter Regularity is weer van de partij, en deze zullen na de Criterium deelnemers mogen aantonen dat rijden volgens een opgelegd gemiddelde niet zo eenvoudig is.

Er staat dus een goed gevuld programma klaar op 24 februari in Landen en omstreken. Vergeet dit zeker niet aan te stippen in je agenda….

Vice-wereldkampioen Thierry Neuville neemt samen met Nicolas Gilsoul opnieuw deel aan de Renties Ypres Rally aan het stuur van een Hyundai New Generation i20 R5 van Hyundai Motorsport. Thierry Neuville, de regerende vice-wereldkampioen WRC, kondigde net als vorig jaar, tijdens de persdag van de Brussels Motor Show 2018 aan dat hij zal deelnemen aan de editie 2018 van de Rally van Ieper (21-23 juni 2018). 

Revanche voor eigen publiek  

Thierry verscheen vorig jaar ook al aan de start in Ieper. Helaas ging hij van de baan, waardoor hij de wedstrijd niet positief kon besluiten.  Op vraag van de invoerder Hyundai Belux zullen Thierry en Nicolas in 2018 revanche nemen voor eigen publiek, aan het stuur van een i20 R5 van Hyundai Motorsport. 

Thierry moest niet lang nadenken: “Onze vorige deelname aan de Ypres Rally was geen succes, ondanks de snelle tijden die we er lieten optekenen. Dit jaar speelt de WRC kalender in ons voordeel, waardoor we ons beter zullen kunnen voorbereiden. Ik ben erop gebrand om onze Belgische fans een mooi resultaat te bezorgen !”

Hyundai Belux PR & Communications Manager William Meerschaut is blij dat Thierry de uitnodiging opnieuw heeft aanvaard:  “Thierry is en blijft een geweldige ambassadeur voor ons merk en we zijn bijzonder trots dat we de Vicewereldkampioen opnieuw aan de start hebben in Ieper. Beschouw het gerust als een traktatie van ons, aan de Belgische fans van Thierry en Nicolas. We denken trouwens ook na over een vervolg op de ‘Back in Town-actie’ van vorig jaar. Die oefening zal bepalend zijn voor de look van de wagen, maar daarover zullen we later nog communiceren.”

Dat Belgen uitblinken in regelmatigheid is een feit! Zowel "op het thuisfront" als in het buitenland spelen onze piloten een belangrijke rol in deze discipline. De wedstrijden gaan vaak door op openbare wegen maar meer en meer adepten van de sport verkiezen om deze regelmatigheidswedstrijden op afgesloten proeven te rijden. Ze kunnen dan inderdaad in optimale veiligheidsomstandigheden rijden, zonder te moeten rekening houden met "externe elementen" die hen kunnen verrassen of roet in het eten gooien. 

DG Sport heeft dat goed begrepen. Al vanaf de eerste editie van de Spa Rally heeft de organisator uit Theux de VHRS specialisten (Véhicules Historiques de Régularité Sportive) uitgenodigd om de vedetten van de snelheid te vergezellen. Dat is opnieuw het geval op 9 en 10 maart aanstaande waar de fans van de discipline - ongeacht hun niveau - een ideaal speelterrein zullen hebben in het kader van een nationaal evenement.  

Hun programma zal hetzelfde zijn als dat van de deelnemers aan de tweede ronde van het Belgian Rally Championship (BRC) en het Historic Belgian Rally Championship (HBRC), met dat verschil dat ze de klassementsproeven - Regularity Test genoemd - zullen afleggen aan een gemiddelde snelheid van maximaal 60 km/u. De chronopunten worden door Tripy gecontroleerd, wat toelaat om een live klassement te hebben na elke RT van zodra de laatste wagen is aangekomen.  

Belangrijk punt : op uitzondering van een helm (voor elk van de inzittenden van de wagen...) wordt geen enkele specifieke uitrusting opgelegd aan de teams ; en dat geldt ook voor hun wagen : "Een carterbescherming wordt aangeraden maar is niet verplicht", benadrukt de organisator.

Ook op administratief vlak zal alles in het werk gesteld worden om de taak te vergemakkelijken van de deelnemers die geen Nationale of Internationale H Regularity licentie hebben (beschikbaar via de site van RACB Sport). Zij zullen ter plekke een daglicentie kunnen kopen aan de prijs van 50€. Je ziet, de formule van de "drie wedstrijden in één" blijft meer dan ooit actueel voor de Herock Spa Rally 2018!

Nu de rally naar het eerste weekend van februari verschoven is, is het begin van het nieuwe jaar meteen een goed moment om een eerste blik op het startveld van de Legend Boucles te werpen, een editie die zich bijzonder goed aankondigt.

Op vier weken voor de start van het evenement, een evenement dat de rallyliefhebbers absoluut niet willen missen, en minder dan twee weken voor het sluiten van de inschrijvingen (19 januari), is de kaap van de 250 deelnemers overschreden.

“Door het systeem van de lussen in onze rally, moeten wij ons tot 300 wagens beperken”, legt de organisator Pierre Delettre uit. “Met de wagens van de organsiatie, de tijd die deelnemers hebben om te laat te komen en het klaaar stomen van de RT voor de volgende passage, is er minimaal 6 uur tussen de passages nodig.”

Het is nog niet te laat, maar wel hoog tijd om het inschrijvingsfiormulier op te sturen. Het succes van de Legend is er één dat jaar na jaar bevestigd wordt. De zondag op onverhard heeft daar nog eens een schepje bovenop gedaan en is een aantrekkingskracht voor rijders en toeschouwers.

Het is een schitterende manier voor de mensen om zich te amuseren en dat een hele dag lang”, vertelt Fred Bouvy die zeker weer van de partij zal zijn. “We kijken er nu al naar uit. We amuseren ons in de wagen en ook de ambiance langs het parcours is geweldig. De Legend, dat is drie dagen plezier.”

Met de lanncering van de nieuwe categorie Challenger aan 80 km/u en de comeback van de Demo, staan er in Bastogne op 3 februari maar liefst vier categorieën aan de start.

De kwantiteit is er al en de kwaliteit volgt nog”, glimlacht Pierre Delettre, die groot nieuws voor ons heeft. “We wachten nog op de offiicële inschrijving van enkele grote, Belgische namen, maar het gevecht voor de opvolging van

Thierry Neuville zal intens zijn. Ik denk dat de strijd om de zege heel open zal zijn.”

Ook in Demo zijn er al mooie wagens, met de Subaru Impreza WRC 97 (PWRC12) die mee de constructeurstitel aan het Japanse merk bezorgde, toen onder meer met de legendarische Colin McRae aan het stuur. Hij won dat jaar overigens vijfmaal. Het is een zeer mooie WRC waarmee de Engelse eigenaar Martyn Spurrell met plezier naar hier komt. Alvast een wagen die de fotografen graag zullen zien komen. Maar er zijn nog verassingen voor de persconferentie van 23 januari.

Pierre Delettre houdt er graag de spanning in en telt samen met u de dagen naar de schitterende rally af, hoogst waarschijnlijk de mooiste en grootste in ons land!

Het nieuwe jaar is pas ingezet en meteen kan de promotor van het Belgian Rally Championship goed nieuws aankondigen. Na een succesvolle eerste samenwerking in 2017 verlengt Blåkläder zijn partnership. Ook in 2018 zal het logo van de Zweedse fabrikant van werkkledij prominent te zien zijn op alle wagens die deelnemen aan het Belgisch rallykampioenschap. 

Het Belgian Rally Championship beleefde een topeditie in 2018. Elk van de 9 wedstrijden op de kalender kon rekenen op een sterk deelnemersveld en de titelstrijd bleef spannend tot de allerlaatste wedstrijd, de Condroz Rally. Het BRC was in binnen- en buitenland uitgebreid te volgen op televisie, terwijl ook de cijfers op de sociale media een boost kenden. 

Blåkläder verlengt zijn partnership met het Belgian Rally Championship. De rallysport past immers uitstekend bij de filosofie van de Zweedse fabrikant van werkkledij."Ons bedrijf heeft heel wat raakpunten met de rallysport," vertelt Mathew Vandorpe van Blåkläder. "In rally draait alles rond techniek, teamspirit en wordt er gereden op wegen die moeilijk zijn en niet voor de hand liggen. Bij Blåkläder gaan we altijd voor nieuwe technische oplossingen voor meer comfort, meer efficiëntie, meer functionaliteit van onze kleding voor de drager ervan. We kiezen ook niet altijd voor de makkelijkste weg, maar wel voor de oplossing die op lange termijn het beste resultaat oplevert. En onze mensen werken samen keihard om het beste product en de beste service te kunnen aanbieden aan onze dealers en onze klanten. We werken hard, maar we vergeten ook het stukje amusement niet. Al die eigenschappen vinden we ook terug in het Belgisch rallykampioenschap."

Ook voor rallyteams heeft Blåkläder de gepaste kledij. "Zeker en vast," vervolgt Mathew Vandorpe. "Kijk zeker eens op onze website, www.blaklader.com. Via de contactpagina kan je de dealer in je regio contacteren die vervolgens samen met jou de verschillende mogelijkheden bekijkt voor de meest geschikte kledij."

In weer en wind, zon of regen, met Blåkläder maken we ons op voor een schitterend Belgian Rally Championship 2018. Afspraak op 24 februari in Landen voor de start van het seizoen met de Rally van Haspengouw.

Op 23 en 24 februari wordt Landen weer de “place to be” voor alle autosportliefhebbers van België en omstreken…Terwijl iedereen geniet van de feestdagen, is Topspeed rally club Haspengouw volop bezig met de voorbereidingen van de 21e editie van de rally van Haspengouw. In 2017 was deze rally het startschot van een weergaloos kampioenschap dat spannend bleef tot in de laatste meters….zal het BRC dit jaar opnieuw de verwachtingen inlossen?

Om de deelnemers aan het kampioenschap voor te stellen, is het nog veel te vroeg. Iedereen is nog volop bezig met budget te zoeken, maar we hebben uit betrouwbare bronnen vernomen dat de meute R5 wagens ook in 2018 weer present zullen zijn, om er ongetwijfeld een spannende wedstrijd van maken. Samen met de achterwiel aangedreven BMW’s, Porsches en anderen, zullen zij weer zorgen voor het nodig spektakel op de soms wel erg gladde Haspengouwse wegen.Na het openen van de inschrijvingen zal duidelijk worden wie een gooi gaat doen naar de nationale titel 2018.

Wat het parcours betreft, wordt er gekozen voor de gekende waarden. We beginnen in Halle-Booienhoven, terug van weggeweest, waar natuurlijk de bekende passages op de kasseien niet mogen ontbreken. KP Gingelom is de volgende die de deelnemers mogen betwisten, en dit ongewijzigd tegenover 2017.Hierna verplaatsen de wagens zich naar Heers en Horpmaal, ook niet onbekend natuurlijk. Kp Heers is een rondkoers geworden, waardoor er constant spektakel zal te zien zijn op de slechte strook verhard die op deze proef te vinden is. Horpmaal, is eveneens ongewijzigd tegenover 2017, alhoewel er wel minstens 1 boom minder naast het parcours staat.

Al deze kp’s zijn tussen de 12 en 15km lang, en worden 3 maal gereden, in totaal goed voor een kleine 160km klassementsproeven.Zoals steeds wordt er rond de klok van 8uur gestart op zaterdag, om na een goed gevulde rally dag omstreeks 19:00 uur de eindwinnaar op het podium te kunnen verwelkomen.

Naast het Belgian rallychampionship, samen met de Historics en Mcup deelnemers, zal er eveneens een manche van het criterium kampioenschap verreden worden. Deze deelnemers zullen ongeveer 110 km tegen de tijd afhaspelen, zodat we na 2 passages weten wie de winnaar wordt.Ook de Gitter regularity is weer van de partij, en deze zullen na de criterium deelnemers mogen aantonen dat rijden volgens een opgelegd gemiddelde niet zo eenvoudig is.

Er staat dus een goed gevuld programma klaar op 24 februari in Landen en omstreken. Vergeet dit zeker niet aan te stippen in je agenda….

De categorie Demo was niet zeker van zijn plek tijdens de editie 2018 van de Legend Boucles, maar uiteindelijk zullen ze er wel zijn.

De sterke vraag van meerdere deelnemers maakte dat wij overtuigd werden van de mogelijkheid om een startveld bijeen te krijgen en dus komt er een categorie Demo”, legt organisator Pierre Delettre uit. “We willen een mooi gevuld startveld bijeen krijgen en we aanvaarden wagens tot en met 1 januari 2001, of de WRC van de eerste generatie zoals de Impreza, Corolla, Lancer ou Escort, maar ook de N4, A7, A8 en Kit Car uit dezelfde periode. Dankzij een partner voor deze categorie, waar de look van weleer niet meer verplicht is, kunnen we het inschrijvingsgeld verlagen tot 400 euro per team.”

Dit alles is goed nieuws voor de liefhebbers van mooie wagens en voor de eigenaars die hun prachtige wagen op het mooiste parcours van het land willen showen.

Tuur Vanden Abeele heeft een opmerkelijk debuut gemaakt in de Renties Ford Fiesta R5. In de 25ste “6 uren van Kortrijk” stuurde hij zijn wagen naar een onverhoopte vijfde plaats. “En misschien zat er wel meer in”, aldus Vanden Abeele.

Na een test vorige vrijdag, maakte Vanden Abeele zaterdagavond zijn eerste wedstrijdkilometers met de Ford Fiesta R5. Op de gladde proef van Moeskroen, de openingsetappe van de 6 uren van Kortrijk, klokte de Kortrijkzaan meteen achtste tijd, voor onder meer Andy Lefevere, Thomas Vauterin en Melissa Debackere. “Ik voelde meteen dat het goed zat”, aldus Vanden Abeele.

Zaterdagochtend verging het hem nog beter. Na Aalbeke 1 rukte Vanden Abeele op naar het virtuele podium. Hij zou die positie vasthouden tot de middag. “De wegen lagen nog nat ’s ochtends. Vroeger verloor ik daar veel tijd mee, maar sinds ik enkele sessies op ijs reed in Lapland, heb ik van mijn zwakte een sterkte gemaakt”, aldus Vanden Abeele. “Ook Fabio Lazzerini van R-Tec had een groot aandeel in die goede tijden. Hij luisterde heel goed en kon de wagen wat meer op de achtertrein afstellen. Dat ligt me goed. Hij vertaalde perfect mijn gevoel op de wagen.”

Na de middag raakte Vanden Abeele verwikkeld in een stevige strijd om het podium met onder meer Davy Vanneste, Melissa Debackere, Thomas Vauterin, Steve Bécaert en Paul Lietaer. “Ik voel dat ik nog meer progressie kan maken in droge omstandigheden. Heel wat van onze concurrenten hadden op het droge meer vertrouwen, terwijl ik vaak te vroeg in de remmen ging.”

Uiteindelijk eindigde de Kortrijkzaan op 25 seconden van het podium op een vijfde plaats. “Lietaer besloot met een fenomenale besttijd op de slotproef. Jammer dat hij nog die vierde plaats afsnoepte”, aldus Vanden Abeele die zelfs heel eventjes droomde van het podium. “Als je op dik 20 seconden van het podium eindigt, begin je natuurlijk te rekenen. ’s Middags kozen we een verkeerde band en ik denk dat we daar zeker 20 seconden laten liggen. In de slotronde wilden we ook geen domme dingen meer doen en gewoon uitrijden, maar er zat dus misschien wel iets meer in. Maar het resultaat overtreft mijn stoutste dromen. We zijn ontzettend tevreden.”

“Deze wagen is me echt op het lijf geschreven, met heel veel koppel en veel gevoel op de achtertrein. We kenden niet één warm momentje. Ik hou een goed gevoel over aan deze “6 uren”. Het was alsof we semi-profs waren, in zo’n hyperprofessioneel team. Bovendien was er ook op menselijk vlak een klik”, aldus Vanden Abeele. “Het deed ook eens deugd om een probleemloze wedstrijd te rijden, na alle problemen met de Mitsubishi van de jongste jaren.”

Vanden Abeele dankt alle sponsors en partners die dit mogelijk maakten en ook zijn co-rijder Vincent Van Quickenborne die de nota’s vlekkeloos voorlas. “Het was een fantastische ervaring om te kunnen rijden tijdens de 25ste editie van de “6 uren van Kortrijk”, besluit hij.