Pieter-Jan Maeyaert en Yves Dewulf mikten dit weekend in de ConXioN Omloop van Vlaanderen op een plaats in de Top 6. Ze eindigden met hun Ford Fiesta R5 op de vijfde plaats. Opdracht volbracht in de 7de manche van het Belgian Rally Championship, al zat er nog meer in, want het was een bewogen wedstrijd voor het Ford-duo.
De start van Pieter-Jan en Yves mocht gezien worden. Na de eerste twee proeven in het donker klokte de Ford Fiesta R5 als vijfde af, maar op het einde van de eerste avond stond Pieter-Jan op de zevende plaats.
"Ik had voor de tweede lus de side pods van de verstralers, de grote lampen op de hoeken om de koorden bij het insturen van de bocht goed te verlichten, niet laten monteren. Een vergissing, want ik miste twee keer het juiste punt om in te sturen, waardoor ik op het vuil rechtdoor schoof. Het deed mijn vertrouwen ook geen goed. We verloren twee plaatsen," vertelde Maeyaert.

Zaterdag werd de achtervolging ingezet, tot het in de late namiddag begon te regenen.
"In Rumbeke gingen we rond. We kwamen in een zware stortbui terecht en in een remzone blokkeerden de wielen. We schoven van de baan. Voor de start van de Zoning wilde de motor niet starten. Dat heeft ons nog eens twee minuten straftijd gekost. Ik reed ook nog lek in de laatste bocht op die proef en tijdens de service bleek ook de versnellingsbak aan vervanging toe. Het team heeft keihard gewerkt om de wagen binnen de tijd weer klaar te krijgen voor de slotronde. De beoogde top 6 leek ver weg op dat moment, maar we waren er nog bij," vertelt Pieter-Jan.

In de allerlaatste ronde rukte de Ford-rijder toch nog op naar een knappe 5de plaats algemeen. In de gietende regen schoof hij nog eens van de baan in Houthulst, waar meerdere rijders zich lieten verrassen.

"We zijn dit weekend niet van pech en foutjes gespaard gebleven, maar we staan wel in de top 5 aan de finish. Het waren echt moeilijke omstandigheden en ik ben trots op een aantal van onze tijden. In de regen kon ik me nog eens amuseren met de "Escort stijl", lekker dwars door de bochten. Zo reden we op de laatste proef een mooie tweede tijd. De progressie met de Ford gaat verder," besluit Pieter-Jan Maeyaert.

Met de 58ste ConXioN Omloop van Vlaanderen werd dit weekend de finale van het Belgian Rally Championship ingezet. Het was een erg boeiende strijd. Felle regen leek de wedstrijd in de slotfase in het voordeel van Andy Lefevere te doen kantelen, maar toen die zelf in de fout ging, pakte Vincent Verschueren zijn tweede overwinning van het seizoen. De Skoda-rijder uit Zingem neemt een optie op een eerste Belgische titel.
De ganse wedstrijd stond in het teken van de strijd tussen de drie titelkandidaten, Skoda-rijders Kris Princen en Vincent Verschueren en Peugeot-piloot Kevin Abbring, die recent de Ypres Rally won. De vierde die zich in het strijdgewoel mengde was lokale specialist Andy Lefevere, die voor de gelegenheid een Skoda Fabia WRC had gehuurd, een wagen die geen punten scoort in het Belgisch kampioenschap.

Kris Princen opende vrijdagavond het beste, maar zaterdagochtend ging hij aan hoge snelheid van de baan in Passendale, verrast door koude banden. Vincent Verschueren nam het commando over, maar Lefevere bleef aanklampen. Toen het in de slotfase begon te regenen, maakte Verschueren een klein foutje, waardoor de kloof gedicht werd. Lefevere leek in Passendale, in de gietende regen, de beslissing te forceren met een kanontijd: 20 seconden sneller dan de rest. Maar, op de volgende proef, in Houthulst, ging de garagehouder van de baan.
"Ik had vooraan regenbanden gelegd, maar achteraan stond ik nog op banden voor droog weer. Bij het remmen voor een chicane, blokkeerden de wielen achteraan door watergladheid. Ik heb nog aan de handrem getrokken en we zijn zijdelings op de chicane geknald. Helaas was de ophanging stuk en kon ik niet verder. Heel jammer, want ik had de overwinning voor het grijpen," aldus Lefevere.

Vincent Verschueren liet zich in de slotfase niet gek maken. Hij bouwde voldoende zekerheid in om zijn punten voor het kampioenschap niet in gevaar te brengen. Die keuze werd beloond met een knappe overwinning, waardoor hij zijn voorsprong op zijn titelrivalen vergroot tot 16 punten met nog twee rally's te rijden.
"Ik dacht dat het weer niet zou lukken toen het begon te regenen, want ik wilde geen risico's nemen. De Omloop is een van mijn lievelingsrally's, maar ik heb hier zelden geluk. Ik ben strak en geconcentreerd blijven rijden en dat werd beloond. Ik voelde me vandaag heel zeker in de Skoda, maar toen het zo fel regende moest ik geen risico's nemen, want ik deed al een gouden zaak voor het kampioenschap."

De tweede plaats ging naar Kevin Abbring, die met de Peugeot nooit een vuist kon maken. "Ik heb even hard gereden als in Ieper, maar hier volgden de tijden niet. Ik begrijp het niet. Misschien is het de configuratie van de proeven. Ik ben blijven aanvallen, zoals ik altijd doe," vertelde Abbring, die voor de eerste keer de Omloop van Vlaanderen reed.

Voor de derde podiumplaats werd de ganse dag fel gestreden tussen de overige R5-rijders. Polle Geusens ging in Rumbeke in de regen door watergladheid definitief van de baan. Pieter-Jan Maeyaert liet vrijdagavond tijd liggen door twee kleine foutjes, waarna hij in de regen nog eens van de baan ging en de motor even weigerde te starten voor de Zoning. Maeyaert werd nog vijfde. De derde plaats ging naar Didier Duquesne, die vrijdagavond op de eerste plaats aan hoge snelheid in een maïsveld schoof en die vandaag een veld bloemkolen ging bezoeken.
"Ik heb een paar keer serieus geluk gehad. In de laatste ronde reed ik het achterwiel nog eens krom, maar we staan wel op het podium," lachte de piloot van de blauwe Ford Fiesta R5.
Achiel Boxoen, de jonge rekruut van Skoda België die Freddy Loix moet opvolgen, rukte na een verstandige en progressieve wedstrijd op naar een knappe en onverhoopte vierde plaats. "Ik heb deze zomer niet meer met een rallywagen gereden. Blijkbaar heeft de rust me mentaal goed gedaan. Ik was minder nerveus en in de slotfase kon ik het hoofd koel houden. Opdracht volbracht," genoot Boxoen.

De winnaar in Historic, Paul Lietaer, stuurde zijn Subaru Legacy RS naar een erg mooie 6de plaats algemeen, voor de snelste Gr.N-rijder, Bert Coene. Franky Boulat werd voor het derde jaar op rij kampioen in de M Cup met een mooie 9de plaats. De kempenaar was ook de snelste bij de achterwielaandrijvers, want Fredericq Delplace werd na een schuiver in de slotfase 10de met zijn Porsche 997 GT3.

Bij de Juniors stond er geen maat op Sébastien Bedoret, tevens winnaar van de Junior BRC Award, goed voor een gratis deelname aan de East Belgian Rally.

Het RACB Criterium werd gewonnen door Wim De Reu, terwijl Bram Fonteyne de eerste laureaat is van de E-Rally, een regelmatigheidswedstrijd voor elektrische en hybride wagens.

Afgezien van een foutje in de Rally van Haspengouw, werkte Polle Geusens een feilloos seizoen af met de Ford Fiesta R5 in de kleuren van Renties. De progressie was duidelijk. In de ConXioN Omloop van Vlaanderen was Polle, genavigeerd door Filip Cuvelier, op weg naar een sterke 4de of 3de plaats, tot hij verrast werd door watergladheid in Rumbeke.
Dankzij een extra inspanning van enkele partners, ging Polle toch van start in de klassieker in Roeselare in plaats van in de East Belgian Rally aan te treden. Daardoor was de voorbereiding kort, want Polle verhuisde vorige week met zijn vriendin naar een nieuwe woonst. Er was geen tijd  om vooraf even te testen met de Ford Fiesta R5 van Renties en dat was te merken in de openingsfase. Het was meer dan twee maanden geleden dat ik nog gereden had en dat merkte ik wel in het begin. Ik was niet scherp genoeg. Bovendien moesten we na 2 KP's de benzinepomp wisselen, want die gaf niet voldoende benzinedruk in de hoge toeren. De vervanging kostte wel extra servicetijd," bekent Polle, die vrijdagavond kon afsluiten op de 6de plaats.

Zaterdag ging het een stuk vlotter. Het juiste gevoel kwam terug en Polle klokte een aantal mooie tijden, al was de eerste ronde ook lastig. "Het was deze ochtend nog een beetje nat in Passendale, wat de proef erg verraderlijk maakte. Ik had de afstelling wat zachter gezet voor meer tractie bij nat weer, maar de resterende vier proeven van de eerste ronde waren kurkdroog. We hebben de set-up snel terug harder gezet."

Polle paste zijn rijstijl aan. Minder forceren, minder agressief rijden leverde betere chrono's op. De weg naar een dichte ereplaats lag open, tot de Renties Fiesta van de baan schoof in de regen op de proef van Rumbeke.

"We stonden op banden voor droog weer en plots begon het erg hard te regenen. 2 km na de finish, in een remzone na een snel recht stuk, begon de Ford te schuiven door watergladheid. Er was geen houden aan. We schoven rechtdoor in een tuin en stopten vlak voor het huis, maar onderweg hadden we wel een boomstronk geraakt, waardoor een wiel afgebroken was. Een klein foutje met grote gevolgen, want voor de rest was de wagen niet beschadigd."

Wat de volgende wedstrijd wordt van Polle Geusens en Filip Cuvelier is nog niet zeker. Hopelijk zien we Polle en Filip snel terug in actie.

Na zes manches blijft de titelstrijd in het Historic Belgian Rally Championship bijzonder spannend. Na twee maanden pauze, staan de titelkandidaten allemaal aan de start van de ConXioN Omloop van Vlaanderen. Toch zijn de titelkandidaten niet de favorieten in Roeselare.
Iedereen kijkt immers uit naar het duel tussen Paul Lietaer met zijn Subaru Impreza Legacy, de winnaar van de Ypres Rally, en Stefaan Stouf met zijn prachtige en vooral krachtige Ford Sierra 4x4 Cosworth. Een Top 10, zelfs een dichte ereplaats is niet uitgesloten voor deze twee kleppers.
Voor de titelstrijd kijken we eerder naar de strijd tussen kampioenschapsleider Stefaan Prinzie met zijn Opel Ascona 400, uitdager Robin Maes met zijn gillende BMW M3 en Gunther Monnens, die met zijn Ford Escort meesterlijk naar de overwinning reed in de Sezoensrally. Het verschil tussen deze drie kemphanen in het kampioenschap bedraagt amper 6 punten!
Er zijn nog meer kanshebbers in deze ConXioN Omloop van Vlaanderen, zoals Guino Kenis met zijn BMW M3 E30, die in Bocholt meteen mee kon strijden voor de overwinning. Frank Baert start met zijn Ford Sierra Cosworth, terwijl Jens en Steven Maes elk mikken op een dichte ereplaats met een Opel, net als Chistophe De Leeuw. Arthur Kerkhove, nog altijd erg mooi vijfde in de tussenstand van het kampioenschap in zijn debuutjaar, verdedigt zijn kansen met zijn vertrouwde Escort. Met routinier Geert Vandoorne en de Brit Graham Samuel heeft hij twee interessante referenties. Dirk Vermeersch blijft voor een originele noot zorgen met zijn Fiat 124 Abarth, een wagen die perfect beantwoord aan de spirit van de Historic rallysport.

Na zijn dominante overwinning in de Ypres Rally, heeft Guillaume de Mevius de titel in het Junior BRC al bijna op zak. De piloot van het RACB National Team heeft al 92 punten gescoord, ondanks twee opgaves, terwijl Romain Delhez, de tweede in de tussenstand, 28 punten heeft. De leider in het kampioenschap kijkt in Roeselare vanaf de zijlijn toe hoe zijn rivalen de kloof trachten te verkleinen.
Voor de dichtste ereplaats blijft de strijd wel boeiend, want Romain Delhez, die een prachtige Rally van Duitsland achter de rug heeft, verdedigt zijn tweede plaats. De Opel Adam-rijder heeft één puntje voorsprong op Pierre Vauterin en Jelle Vermeire, die in eigen streek willen schitteren. Ze moeten beiden uitkijken voor Sébastien Bedoret, die met 22 punten op de 5de plaats volgt met zijn Peugeot 208 R2.

Niels Reynvoet (Ford) en Thibaud Mazuin (Skoda) willen in de eerste plaats de finish halen om zoveel mogelijk ervaring op te doen.

Junior BRC na 6/9 manches: 1. de Mevius 92 pin; 2. Delhez 28; 3. Vauterin & Vermeire; 5. Bedoret 22; 6. Reynvoet 15; 7. Pacolet 12; 8. Dewallef 11; 9. Degeer & Wagemans...

De 58ste editie van de ConXioN Omloop van Vlaanderen presenteert op sportief vlak een innovatie met de eerste editie van de E-Rally voor elektrische en hybride wagens, maar, natuurlijk kijkt iedereen uit naar het vervolg van de titelstrijd in het Belgisch rallykampioenschap. Twee maanden na de Ypres Rally maken de rallyfans zich op voor een bloedstollende finale van het kampioenschap.

In Ieper verspeelde Vincent Verschueren zijn leidersplaats aan Kris Princen, gewoon omdat de GoDrive-piloot besliste om geen punten te scoren in Ieper. In Roeselare moet Vincent Verschueren  bewijzen dat het inzetten van zijn joker in Ieper geen vergissing was. De Skoda-rijder was vorig jaar ook op weg naar de tweede plaats in Roeselare, tot hij uitgesloten werd na motorproblemen…
Kris Princen, die vier puntjes voorsprong heeft, reed eveneens een beresterke Ypres Rally, maar de piloot van de Skoda Fabia R5 van BMA verloor in de Westhoek kostbare punten door een lekke band. Een dergelijk voorval kan Princen missen in Roeselare.
Kevin Abbring komt zeker met vertrouwen naar Roeselare, nadat hij in Ieper zijn Peugeot 208 T16 naar de overwinning stuurde. Een zege die voor een vertrouwensboost zal zorgen.

Lefevere voluit voor winst
De drie titelkandidaten starten als favorieten, maar vorig jaar bewees Chris Van Woensel op de West-Vlaamse proeven dat een WRC zeker niet kansloos is tegen de R5's op het gladde asfalt. Voor Van Woensel had zijn schitterende zege in de ConXioN Omloop van Vlaanderen nare en onvoorziene gevolgen, want hij mag zijn Mitsubishi Lancer WRC05 dit seizoen niet inzetten in het Belgisch kampioenschap. Het zal Andy Lefevere niet beletten om voluit voor de aanval te kiezen met de Skoda Fabia WRC.
"Ik ga voluit voor de zege met de WRC, die goedkoper is om te huren dan een R5. Mijn situatie is niet te vergelijken met die van Van Woensel. Als ik win, dan huur ik volgend jaar wel een andere auto," vertelde Lefevere, die in 2007 al eens tweede was in zijn thuisrally. "Ik wil gewoon nog eens genieten aan het stuur van een WRC. De Skoda is me prima bevallen in Staden. Hij is toch agressiever dan een R5, al is de ophanging van een R5 wellicht nog efficiënter."

Het startveld bij de R5's oogt nog indrukwekkender, want ook Melissa Debackere en Achiel Boxoen zullen de kleuren van Skoda verdedigen met hun R5's. Kevin Demaerschalk zal de kleuren van Citroën verdedigen in de DS 3 R5 van J-Motorsport en Polle Geusens wil zijn sterke prestaties van Ieper en Bocholt bevestigen in de Renties Ford Fiesta R5, terwijl Pieter-Jan Maeyaert zijn progressie verder wil zetten. Didier Duquesne is ook vertrouwd met de proeven in Roeselare.

Met drie Porsches, zien we opnieuw een sterke delegatie GT's, met onder andere de 997 van hoofdsponsor Chris Debyser, die het op zal nemen tegen Fredericq Delplace en Henri Schmelcher. Johan Dekens moet na Kasterlee forfait geven omdat hij zijn wagen niet tijdig hersteld krijgt.

Outsiders voor een dichte ereplaats zijn de Mitsubishi-rijders die de streek uitstekend kennen, zoals Bert Coene, Hans Depla, Philip Barbier en Dennis Degroote.

De Pinto Cup start het najaar op 3 september in de Rallye de la Semois, in de provincie Namen. Vijf teams trekken ten strijde tegen elkaar op het wondermooie parcours rond Bièvre. Opvallende afwezige is Koen Verhaeghe die de voorkeur geeft aan de Omloop van Vlaanderen, datzelfde weekend.

Komend weekend geven Christof Anckaert, Franklin Temperville, Jeroen Van Wanseele, Rik Vannieuwenhuyse en Sam Warnez elkaar partij in de Rallye de la Semois, een van de meest aantrekkelijke wedstrijden van België en voor de tweede keer op de kalender van de Cup.

“Rik Vannieuwenhuyse en Rudy Catteeuw hebben me warm gemaakt voor deze wedstrijd. Ze waren vol lof over de proeven en de organisatie. Alles wat ze zeiden bleek te kloppen”, aldus regerend kampioen Jeroen Van Wanseele die vorig jaar voor het eerst deelnam. “Prachtige proeven, een fantastische sfeer en een geweldig weekend onder vrienden in een mooie streek.” Van Wanseele zag dit jaar de finish nog niet. “We zijn al twee keer uitgevallen, dus we hebben er echt wel zin in. We zijn allemaal aan elkaar gewaagd op een parcours dat toch heel wat lef vraagt”, aldus Van Wanseele die nog goed nieuws had, want hij zal ook de resterende manches van de Pinto Cup afwerken.

Er wordt uiteraard ook uitgekeken naar de prestaties van Rik Vannieuwenhuyse die de jongste twee manches, de Rally van Wervik en de Ypres Rally, won. “Het is een uniek parcours, we worden er hartelijk ontvangen, er hangt een toffe sfeer en er is veel belangstelling”, opent co-rijder Kenny Deroo. Het duo heeft de titel met twee overwinningen nog niet opgegeven. “Alles is nog mogelijk. We gaan altijd voor de overwinning, maar uitrijden is een must, zeker in functie van het kampioenschap. Uitrijden is al een redelijke opgave daar.” Vorig jaar werd het duo tweede, achter een ongenaakbare Van Wanseele die zelfs op het algemene podium stond bij de historics.

Ook Christof Anckaert staat terug aan de start. Ook hij moest al twee keer de wagen vroegtijdig op kant zetten dit jaar en is dus gebrand op een mooie prestatie, maar in tegenstelling tot Van Wanseele en Van Nieuwenhuyse heeft Anckaert geen terreinkennis, net zoals Sam Warnez. De Moorselenaar kan wel rekenen op de nota’s van de ervaren Kurt Declerck. Ook voor Franklin Temperville wordt het een vuurdoop. Grote afwezige is de leider in de Pinto Cup, Koen Verhaeghe. Hij gaf de voorkeur aan de Omloop van Vlaanderen. Verhaeghe kan wel al twee overwinningen en twee podiumplaatsen inbrengen in zijn eindresultaat en kan dus zonder veel gevolgen de Semois links laten liggen.

Het rallycentrum ligt in Bièvre. Eerste proef is om 08u12. (info: www.promoracing.be)

Tussenstand: Verhaeghe: 102; Vannieuwenhuyse: 58, Temperville: 48, Warnez: 22

Als in Kasterlee de naam Van Hoof op de affiche prijkt dan weten de andere deelnemers dat ze strijden voor de tweede plaats en zo was het in deze editie niet anders. Piet Van Hoof schreef er zijn 13de zege in de Kempen op zijn naam weliswaar met 2 rallysprints. Ook de rest van het Nederlandse legioen was niet te stoppen. Maar werpen we eerst eens een blik op de deelnemerslijst.
Met 86 starters afficheerde die al een drietal weken op voorhand ‘volzet’. Opnieuw een succesverhaal, maar wat moeten we hierachter zoeken? “Het is een algemene tendens”, meent Titanic voorzitter Kristof Verhoeven. “Overal scoort de rally goed. Misschien speelt dit jaar het VAS kampioenschap ook een klein beetje mee. We kregen heel wat telefoons van deelnemers, vooral West-Vlamingen dan, die bevestigden dat ze naar hier kwamen om punten te pakken. Een positieve evolutie want wie zich regionaal kampioen wil noemen moet toch overal kunnen rijden. Deze rally biedt toch een ander gegeven dan de West-Vlaamse waaiers. Hier zijn er veel snelle stukken en is het kiezen van de juiste remzone cruciaal. Ook een kunst op zich natuurlijk.” “Het schrappen van de proef in Goor, met het kleine stukje onverhard, is misschien ook een factor”, vult secretaris Kris Peeters aan. “De kans om daar schade te rijden, schrikte blijkbaar heel wat deelnemers af, die nu onmiddellijk present gaven.” De enige die Van Hoof van de zege kon houden was... een andere Van Hoof. Neefje Sander opende de vijandelijkheden in de eerste proef op De Hese met een besttijd in zijn Evo X. Daarna wisselden Sander en ‘nonkel’ Piet (op de onnavolgbare Lancer Evo IV) de besttijden af. De stand was uiteindelijk 4-4, maar het was Piet Van Hoof die een iets grotere kloof kon slaan. De basis voor de zege werd al gelegd op de tweede proef, in Retiesheike, toen Piet Van Hoof 14 seconden voorsprong nam. Toch nog even vermelden dat Mats Van Den Brand, met de BMW M3 op KP7 (De Hese) een identieke tijd liet noteren als Van Hoof... zonder meer een exploot. Na Piet en Sander Van Hoof en de Evo 6 van Hein Jonkers, was het dan ook Van Den Brand die met een 4de plaats algemeen en veel gespierde passages probleemloos de zege bij de Historics (en bijgevolg ook de Youngtimers) opstreek. Voor de Belgen, en dus voor de VAS rijders, bleven alleen de troostprijzen over. Tom Van Rompuy, 7de algemeen  en de 2de plaats bij de Youngtimers, maar op meer dan 3 miHup, hup, Nederland hup! nuten 20 van de leider en Eddy Vandevelde, met Kristien Simons, die met hun Evo X verdienstelijk 8ste werden. De successen moeten gezocht worden bij de VAS kampioenschapsrijders. Ronny Declerck pakt met de Opel Ascona de winst bij de Oldtimers (Divisie 4) na een zeer sterke wedstrijd, die hem op een 12de plaats algemeen bracht. Daarmee deelt hij een stevige klap uit in de tussenstand van het kampioenschap want Bram Fonteyne eindigt achter hem op de 14de plaats. Bovendien was Lietaer niet aanwezig in Kasterlee en diende Danny Kerckhof de BMW E21 aan de kant te zetten. Een vette puntenoogst dus voor Declerck. Met Van Den Brand en Van Rompuy, zonder enige betekenis in het VAS-kampioenschap, doet Dick Lambrecht op een verre 42ste plaats met de Opel Corsa in Kasterlee de beste zaak in de Divisie 5 (Youngtimer), in afwezigheid van Benouwt en met Sijbers (in problemen met de Fiesta XR2) die achter hem eindigt. Een andere zege was die van Stefaan T’Joens, die daarmee een beetje de kroniek van een aangekondigde titel afwerkte. In Kasterlee stond dan wel Rob Verhees met een BMW 325i aangeduid op een eerste plaats, maar de Nederlanders tellen niet binnen het VAS-kampioenschap en dus scoorde Stefaan T’Joens, deze keer met de Renault Clio, de facto zijn zevende opeenvolgende overwinning (!) in de Divisie 1-2. T’Joens, zoals steeds bijgestaan door Olivier Balcaen, kan nu niet meer worden bijgebeend in het kampioenschap en wordt dus de eerste VAS-kampioen die dit seizoen wordt gekroond. “Met de Mégane of de Subaru hadden we meer kunnen gaan zoeken”, aldus Stefaan T’Joens. “Maar de Subaru staat klaar voor verkoop en de Mégane wordt volgende week gebruikt in de Omloop. Tja, je moet het toch nog maar doen, zeven keer na elkaar winnen. De strijdmakkers van vroeger, zoals een Brecht Hoorne vorig seizoen, hebben gewisseld van klasse. Eigenlijk zijn wij de enige overgebleven oud-strijders. Ik wil nog proberen om VASkampioen en Criterium kampioen te worden in hetzelfde seizoen. Maar daarna? Misschien ga ik een klasse hoger.” Een vol veld, een populaire winnaar, een nieuwe kampioen en veel tevreden gezichten. Gooi daarbij nog het fantastische zomerweertje en deze Short Rally van Kasterlee krijgt zonder meer opnieuw een goed rapport mee naar huis. Op naar de 14de editie!

Ook de derde editie van de Aarova Rallysprint Oudenaarde-Kruishoutem belooft weer een fantastisch spektakel te worden. Een rallyfeest in het teken van gezelligheid en kameraadschap, maar wel met een flinke portie competitiviteit, want iedereen wil in de voetsporen treden van Chris Van Woensel en Vincent Verschueren, de winnaars van de vorige edities.
Ze zullen er allemaal zijn, de Oost-Vlaamse rallytoppers. Samen met organisator Superstage, willen ze aan het Oost-Vlaamse publiek tonen hoe mooi, spectaculair, professioneel en hoogstaand de rallysport is. En, de kleppers brengen topmateriaal aan de start. Vincent Verschueren verdedigt zijn "titel" van vorig jaar met zijn vertrouwde Skoda Fabia R5.
In de Ford Fiesta R5+ van Pieter Tsjoen zullen de nota's met een Nederlands accent gelezen worden, want de 8-voudige Belgische kampioen zal genavigeerd worden door zijn maatje Kevin Abbring. Wellicht zullen ze elkaar ook aflossen aan het stuur. De derde keer moet de goede keer worden voor Pieter Tsjoen, die zijn thuiswedstrijd nog niet kon winnen.
Ook Fred Miclotte zorgt voor een verrassing. Ook hij ruilt van plaats met zijn vaste piloot, Jourdan Serderidis. De navigator zal een Skoda Fabia R5 besturen.

En, nog verrassender is het aangekondigde rallydebuut als piloot van... Steven Vergalle, die genavigeerd zal worden door Michel van Welden. "Nonkel" Steven was de grondlegger van de fantastische carrière van Pieter Tsjoen (en onrechtstreeks van vele anderen, zoals die van Tim Van Parijs en Fred Miclotte). Samen met Pieter won Steven in 2001 de Rally van Ieper met een Toyota Corolla WRC. Deze keer neemt Steven Vergalle het op tegen zijn poulain met een Skoda Fabia R5.

Van een interessante affiche gesproken. En dat is nog niet alles, want in het R5-kamp vinden we verder Geoffrey Van der Schelden, die zijn kans wil wagen met een Ford Fiesta R5, en Steve Bécaert met de DS 3 R5 van J-Motorsport.

Natuurlijk zijn ook de Porsches 997 GT3 weer van de partij, aangevoerd door Tim Van Parijs, de lokale specialist, en Claudie Tanghe. In Historic is Paul Lietaer de referentie, maar Dirk Vermeirsch is niet te onderschatten, terwijl bij de voortrekkers Steven Dolfen en de broers Vauterin voor spektakel zullen zorgen.

Kortom, de Aarova Rallysprint Oudenaarde-Kruishoutem stevent af op een topeditie op 9 en 10 september.
Meer informatie op www.arsrally.com.

Twee maanden na de Ypres Rally, gewonnen door Kevin Abbring en Pieter Tsjoen, herneemt het Belgian Rally Championship volgend weekend in Roeselare. De 58ste editie van de ConXioN Omloop van Vlaanderen pakt uit met een aantal verrassende vernieuwingen. Zo verhuist het rallycentrum voor het tweede jaar op rij.
Vorig jaar leek de ConXioN Omloop van Vlaanderen, de 7de manche van het Belgisch kampioenschap, een nieuwe locatie gevonden te hebben in de buurt van het station, maar dit jaar verhuist de wedstrijd opnieuw. Deze keer wordt het hoofdkwartier van de wedstrijd ondergebracht in de gebouwen van Team Floral op de Zoning van Roeselare. Een locatie die elke rallyfan kent.

"Dit jaar wordt alles opnieuw gecentraliseerd, wat de sfeer ten goede zal komen," vertelt voorzitter Joost Demeestere. "Het grote ronde punt op de Zoning, bekend van de showproef die er jarenlang verreden werd, zal het centrum worden van het servicepark. Het podium komt midden op het rond punt. De straten ernaast zijn voorzien voor het servicepark en parkeren wordt bijzonder makkelijk voor de toeschouwers die via afrit 7 van de E403 komen. Zij kunnen parkeren in de Maislaan, een weg die vroeger ook gebruikt werd voor de Zoningproef."

Bij het rallycentrum zal de kayakclub, die vroeger de deuren moest sluiten tijdens de wedstrijd, volgend weekend geopend zijn en gebruikt worden als cafetaria voor de toeschouwers.

Voor de liefhebbers van het spektakel van een rondkoers, is er goed nieuws. De showproef op de Zoning krijgt een opvolger. Er is een nieuwe rondkoers voorzien van 6,71 km lang, op wandelafstand van het servicepark. Een proef die op smallere baantjes drie keer verreden wordt op zaterdag.

Naast de nieuwe Zoningproef, werd ook de proef van Passendale gewijzigd. Ook deze proef heeft voortaan een "rondje", waardoor de proef 17 km lang wordt. Meteen de langste proef van de wedstrijd die opnieuw gespreid is over twee dagen. Vrijdagavond om 18h15 rijdt de eerste wagen over het startpodium om vervolgens twee keer de proeven van De Ruiter en Beveren af te werken, goed voor een afstand van 33,06 km tegen de chrono. Op zaterdag 2 september volgen nog eens drie lussen van 5 proeven: Passendale, Houthulst, Zilverberg, Rumbeke en Zoning. Omstreeks 20h15 weten we wie Chris Van Woensel zal opvolgen op de erelijst van de ConXioN Omloop van Vlaanderen, na een boeiende wedstrijd van 198 km tegen de chrono.

Meer informatie op www.omloopvanvlaanderen.be.

De regionale autosport boert goed. En dat is niet altijd af te leiden uit het aantal verkochte licenties, maar komt tot uiting in de deelnemerslijsten van de organisatoren. Die zetten graag een bepaald bordje aan het raam: “Uitverkocht!” Het verdict viel eigenlijk al op 8 augustus, een goede drie weken voor het sluiten van de deelnemerslijst in de Short Rally van Kasterlee. Met 93 teams wordt het “full house”, voor de anderen bestaat er een reservelijst.
De Short Rally Kasterlee is de enige overblijvende rallywedstrijd in de provincie Antwerpen alsook de eerste wedstrijd van het Vlaamse regionale kampioenschap die dit seizoen buiten West-Vlaanderen wordt gereden. Een vereiste in het kampioenschap is dat er minstens één wedstrijd buiten de eigen provincie dient te worden gereden. Even kijken dus welke West-Vlaamse titelpretendenten en toppers er afzakken naar de Kempen. De short rally heeft de status van “open” wedstrijd en dus kunnen ook rijders met niet VAS-vergunningen deelnemen. Een gegeven waar traditioneel onze Noorderburen gretig gebruik van maken. De gedoodverfde winnaar wordt Piet Van Hoof met de supersnelle Lancer Evo IV. Hij wordt niet voor niets “Mister Kasterlee” genoemd want hij mocht hier al menig beker mee naar huis nemen. En als de Nederlanders afzakken, dan brengen ze uiteraard hun vrienden mee! Die zijn allemaal kanshebber op een podium, zelfs op de overwinning. Zoals Arjen De Koning met de originele en mooie ex-Tommi Mäkinen Lancer Evo VI, en Sander Van Hoof (Lancer Evo X). Dan zijn er ook nog Martin Van Iersel (Evo X) en Hein Jonkers (Lancer Evo VI). In de Divisie 3 kunnen de Belgen tegen deze Nederlandse armada weinig weerstand bieden. Vorig jaar nog kon (de nu afwezige) VAS kampioen Steve Bécaert vaststellen dat het niveau van de Nederlandse Evo’s zeer hoog lag. Eddy Vandevelde kan hopen op een mooie klassering, maar zijn Evo X in eigen beheer zal waarschijnlijk niet kunnen optornen tegen de Nederlandse profi’s. Misschien tovert de wederoptredende Steve Matterne, met co Rik Vanlessen, iets uit zijn hoge hoed en zijn Evo X? Het belang voor de Vlaamse rijders ligt in de andere klassen. Zoals de Divisie 1-2, waar het de vraag is wie Stefaan T’Joens zal afhouden van zijn 8ste opeenvolgende zege in de categorie? Stefaan brengt deze keer de Renault Clio aan de start in klasse 2D (terwijl de Mégane wordt klaargezet voor de komende Omloop van Vlaanderen). Maar wie legt hem iets in de weg? Erik Lefevere misschien met een Clio RS of Patrick Gaethofs in zijn vertrouwde Honda Civic? Bij de Historics wordt het waarschijnlijk een zeer open strijd. De winnaar van vorig jaar, Mats Van den Brand, komt opnieuw naar Kasterlee met zijn E30 M3, samen met Eddy Smeets. Weerwerk zal er ongetwijfeld komen van thuisrijder en BMW-specialist Guino Kenis, die net als Tom Van Rompuy eveneens kiest voor een E30 M3. Dat wordt ongetwijfeld knokken. Maar binnen de Historics woedt nog een andere strijd, die voor de winst bij de Oldtimers. Daar komen vooral Danny Kerckhof (BMW E21), Ronny Declerck (Opel Ascona) en Bram Fonteyne (Volvo 240) kampioenschapspunten sprokkelen. Zij moeten opletten voor de Opel Kadetts van de immer snelle Willy Cools en de jonge Glenn Rogiers. Verder zijn er nog de vele belangen in de lagere klassen, waar mensen als Mark Karnier (BMW) punten komen sprokkelen in functie van hun plaats in het VAS-kampioenschap. Doorloopt u even de tussenstanden en de deelnamelijst en u zal tal van duels vinden. Het weer kondigt zich tamelijk mooi aan voor deze 13de editie. Even meegeven dat het wedstrijdcentrum zal verhuizen naar Stoeterij De Vier Dagmaelen, aan de Retiesebaan 244 in Kasterlee. De proef van De Hese werd behouden maar KP Goor wordt dit jaar vervangen door de proef van Retiesheike. Het staat garant voor 102 kilometer, waarvan 66,8 kilometer tegen de tijd en 35,2 kilometer verbindingstraject. Op zondag 27 augustus gaan de eerste deelnemers van start op KP1 om 9 uur. De aankomst wordt voorzien vanaf 17u.

De wedstrijd in Staden ging van start onder een stevige onweersbui. Dat maakte de wegen eerst vochtig, dan vettig en het zorgde voor moeilijke omstandigheden. De wedstrijd kende dan ook heel wat incidenten en uitvallers. Andy Lefevere kwam er zijn Skoda Fabia WRC uitproberen, al wilde hij zelf zijn geld eerder zetten op een zege voor een R5 wagen. En dan waren er twee zeer ernstige kandidaten met BK-leider Vincent Verschueren in zijn Skoda Fabia R5, en Davy Vanneste met de Fiesta R5+ Evo. Maar Lefevere liet zich niet zo gauw de kaas van het brood eten. Hij begon met een reeks van vier besttijden, waarbij achtervolger Verschueren alvast naar 21 seconden achterstand werd verwezen. “Ik had geluk met de regen”, verklaarde Lefevere achteraf. “Het maakte dat de snelheid niet zo hoog lag en dat stuurkunst primeerde op de kennis van de wagen. Bovendien rij ik graag in de regen. “
Voor de uitdagers ging het redelijk vroeg van kwaad naar erger. Vanneste raakt al in de eerste proef een boordsteen en moest opgeven. Verschueren leek dan de wedstrijd naar zijn hand te kunnen zetten toen Lefevere een lekke band kreeg, maar in de daaropvolgende proef verloor hij zelf dan weer veel tijd. Een losgekomen uitlaatcollector duwde hem in de achtervolging en met 7 scratches op 12 proeven maakte Lefevere duidelijk wie de keizer van Staden was. De opgelopen achterstand kon Verschueren nooit meer goed maken. Jelle Vermeire (Ford Fiesta R5) maakte een mooi debuut in de topklasse met de wagen van Floral en pakte de beker van de derde plaats. Voor het overige haalde Filip Barbier (Evo X) een mooie 5de plaats, ondanks een losgekomen turbodarm. Frederic Delplace zette de Porsche 997 GT3 op een 7de plaats in zeer moeilijke omstandigheden voor dit type wagen. En dan was er nog de uitstekende 8ste plaats voor het duo Degroote-Willemyn in de Lancer Evo, net voor het exemplaar van Hans Depla. Brecht Horne sloot de top 10 af nadat hij eerder in de rally problemen kreeg met het gaspedaal. Bij de Historics was het Stefaan Stouf, die met de nieuwe Ford Sierra Cosworth 4x4 oldtimer-leider Paul Lietaer met de Escort achter zich hield. Voor Lietaer was er een 6de plek algemeen.
Maar de regionale “open” wedstrijden zijn niet steeds een goede graadmeter voor het verloop van zaken in het VAS regionale kampioenschap. Zo zien we bijvoorbeeld in Staden de afwezigheid van Divisie 3 puntenleider Steve Bécaert en van achtervolger Pieter Tailleu. Dat betekent dat BMW-rijder Marc Karnier in principe in Staden de beste zaak doet, want Karnier gaf aan dat hij dit seizoen het volledige kampioenschap rijdt. “Op aangeven van mijn collega’s ga ik naar Kasterlee”, vertelde hij. “Dit is mijn vierde seizoen en na allerlei problemen met een Peugeot eerder, rij ik nu het kampioenschap op BMW.” Zo doet Karnier het puntengewijs niet zo slecht ondanks een 44ste plaats algemeen, want het betekent wel een 4de plaats in de klasse 3H! Vreugde ook bij de winnaar van 3H, Kris Gellinck, die met de eigen geprepareerde BMW E36 eindigde op een 13de plaats algemeen.
In de Divisie 1-2 werd het een nieuwe overwinning voor Stefaan T’Joens in de Renault Mégane RS, al was het een beetje tot zijn eigen verbazing. Na een lekke band in de ochtend en een uitstapje in de kant nadien leken zijn kansen verkeken. Maar daarna scoorde T’Joens besttijd na besttijd, zette de concurrenten onder druk en profiteerde nog toen leider Vanhoutte met de Subaru Impreza in de fout ging. De zege ging naar T’Joens, met ...1,8 seconden. Ondanks de overheersing van Stouf en Lietaer, en een ongrijpbare Prinzie die met de Ascona de grond voor de Omloop kwam verkennen, verdeelden de VAS-titelaspiranten in de Historics mooi de kostbare punten. Danny Kerckhof (BMW E21) zette een sterke prestatie neer met een 4de plaats. Hij hield daarbij à la carte rijder Devleeschauwer (Escort MkII) en Cornelis met de krachtige Opel Monza achter zich.
Meer punten en glorie zijn er te verdienen op zondag 27 augustus in de nu al volzette Short Rally van Kasterlee.

Na de bijzonder geslaagde editie van de Ypres Rally eind juni en de deugddoende zomervakantie, kijkt Superstage al uit naar zijn derde evenement van het jaar, de Aarova Rallysprint Oudenaarde-Kruishoutem. Op 10 september wordt de derde editie van de Rallysprint verreden op het ondertussen bekende en gereputeerde parcours.
Achter de schermen werd de voorbije maanden hard gewerkt om de Rallysprint uit te breiden tot een Short Rally, net zoals eerder dit jaar gebeurde op de Monteberg. Helaas is het voor dit jaar niet gelukt, zodat op zondag opnieuw één klassementsproef van 8 km op het programma staat. Na de technische en administratieve controle op zaterdag 9 september, gevolgd door de verkenningen, zal deze klassementsproef zondag vier keer op snelheid afgewerkt worden. Dan weten we wie Vincent Verschueren zal opvolgen op de erelijst van de Aarova Rallysprint van Oudenaarde.

Teams die willen deelnemen doen er goed aan niet lang te wachten met hun inschrijving, want Superstage doet een mooie geste.

"We hadden een Short Rally willen presenteren, maar het blijft dit jaar een Rallysprint. Daarom hebben we beslist om geen inschrijvingsgeld te vragen aan de deelnemers," aldus Alain Penasse, voorzitter van Superstage. "De deelnemers betalen dit jaar enkel het deelnamerecht en de verzekering aan de VAS, in totaal 97 euro."

Meer informatie over de Aarova Rallysprint van Oudenaarde-Kruishoutem op www.arsrally.com.

Al sedert 1994 zijn ze bij de Automobielclub van Staden in de ban van de rallydiscipline. Traditioneel racen de bolides in en om de kerktoren op 15 augustus, de hoogdag van de zomer. Dit jaar is het, uiteraard, niet anders! De Rally van Staden, van het statuut “Open” waardoor ook nationale en internationale rijders kunnen deelnemen, pakt dit jaar uit met 3 nieuwe proeven, hoewel de namen ongewijzigd bleven, nl. de klassementsproeven van Staden, Oostnieuwkerke en Westrozebeke. Vorige zaterdag sloten de organisatoren de deelnemerslijst. De teller staat op 112 inschrijvingen en dus tijd om een blik te werpen op de deelnemers.
Topfavoriet, met stip, lijkt voormalig winnaar Andy Lefevere te worden. De thuisrijder pakt immers uit met een Skoda Fabia WRC-bolide, een speelgoedje dat hij huurt bij de Waalse specialist Cunin. Het is de bedoeling dat Andy er de Omloop van Vlaanderen mee rijdt, maar om wat wedstrijdkilometers in de benen te hebben, maakt hij er zijn debuut mee in Staden. “Voor de fun”, volgens Lefevere, want de Stadense concessiehouder gelooft rotsvast dat de overwinning in zijn thuisstad zal toekomen aan een R5 en dan keren alle hoofden zich natuurlijk in de richting van Vincent Verschueren, die zijn Skoda Fabia in R5 versie uit de zomerslaap zal halen. Verschueren zit, althans in het Belgische rallykampioenschap, in de vorm van zijn leven en is een meer dan geduchte kandidaat voor de overwinning. Dan is er nog de Ford Fiesta R5 Evo+ van Davy Vanneste, die Stadenaar Eddy Snaet naast zich in de co-stoel zal hebben. Schenkt hij hem een thuiszege? Naast dit top trio dat het podium ambieert zien we nog ander volk met wie het kwaad kersen eten is. Een vloot aan krachtige BMW’s bijvoorbeeld, aangevoerd door spektakelmaker Hans Weijs Jr. in de Schmid BMW 1 serie. Maar ook met Brecht Hoorne, dit seizoen in zeer goede doen, en met zijn collega’s uit de M-Cup zal ernstig rekening moeten worden gehouden. Een Mitsubishi Lancer Evo, ook al komen ze in diverse smaken, kan je ook nooit uitsluiten voor een ereplaats of, indien de topmachinerie zou sputteren, waarom niet een zege? Houden we Philip Barbier in de Evo X zeker in het oog, of het exemplaar van Hans Depla. Dan nog de Historics en de Youngtimers. Wel, ze worden beter en beter, en ook steeds sneller. Wees dus niet verbaasd als je enkele van deze “oudjes” hoog in de top-10 ziet eindigen. Frederik Benouwt en Scotty Callewaert zullen in de mooie Peugeot 309 GTi hun leidersplaats in de Divisie 5 (Youngtimer) verdedigen. Maar deze keer staat er ernstige concurrentie te wachten want Stefaan Stouf komt er zijn Ford Sierra Cosworth 4x4 aan de tand voelen. Ook voormalig VAS-kampioen Nick Toorre beproeft zijn Ford Sierra Cosworth verder. Bij de Historics staat Paul Lietaer aan de start met zijn Ford Escort en hij is uiteraard de topfavoriet, met of zonder stuur, zoals hij vorig seizoen demonstreerde. Danny Kerckhof zal proberen zijn puntentotaal verder aan te dikken met de getrouwe BMW E21. Stefaan T’Joens staat met de Megane RS niet op de lijst en dat laat in de Divisie 1-2 de strijd wijd open. Liefst 110 kilometer zullen de deelnemers tegen de tijd rijden, verdeeld in 4 lussen van 3 proeven. Op zondag om 7u59 gaat de eerste wagen van start aan de Brouwerijstraat voor KP Staden. Omstreeks 17u42 passeren ze weer aan het finishpodium en kennen we de winnaar. Het servicepark ligt als vanouds verspreid onder de kerktoren in Staden en het rallycentrum is opnieuw gevestigd in zaal Blommenhof, op het Guido Gezelleplein in Staden. Het zal een leuke wedstrijd worden om de aftrap te geven voor de tweede seizoenshelft in de discipline “rally”.

Met Pieter-Jan Maeyaert kreeg de Rallysrpint van Oekene een verwachte en tevens populaire winnaar. Tevens werd het een dag die voor de toeschouwers, de VIPS en de rijders best als amusant bestempeld kan worden. Voor de TBR organisatie was het opnieuw allesbehalve vanzelfsprekend. Er was weer een opeenvolging van incidenten en ongevallen en dat hakte ernstig in op het tijdschema.

Vooral de rijders moesten dat ontgelden want zij dienden soms lang aan te schuiven in een brandende hitte. De toeschouwers en de VIP’s kwamen er beter vanaf want in deze editie werd er immers een heus publiekspunt ingericht aan de Kantinestraat en Ieperstraat, met drankentent, catering en uitgebreid zicht op de proef. Zeker voor herhaling vatbaar! “We zijn van bij het begin ten aanval getrokken”, vertelde winnaar Pieter-Jan Maeyaert achteraf. “Maar eerlijk gezegd had ik niet verwacht dat ik onmiddellijk zulke grote kloof zou slaan. Het parcours lag er tenslotte toch zeer glad bij. Nu goed, dat zijn omstandigheden die voor iedereen gelden. Ik ben zeer tevreden dat ik hier in de eigen gemeente kon winnen. Na ons goede resultaat in Ieper geeft dat toch extra vertrouwen om te weten dat de wagen in topconditie staat.” Voor Leonie Dewulf, dochter van de trouwe sponsor (Motul) werd het een leuke vuurdoop. De jongedame mocht mee in het rechterstoeltje en was toch wel onder de indruk. “De snelheid, vooral dan in de bochten, was echt wel hoog. Veel nota’s moest ik niet lezen want Pieter-Jan kent de baantjes hier van buiten. Het spel met de aanmeldingen en de tijdscontroles moet ik als co nog onder de knie krijgen, maar dit smaakt zeker naar meer. Eerst de studies, en dan zien we wel binnen een paar jaar!”
Steve Bécaert meldde zich in Oekene dan toch met een Citroën DS3 R5. Niet de wagen waarmee hij in Ieper crashte, waardoor het lange tijd niet zeker was dat hij in deze wedstrijd wel zou starten. “De wagen van Ieper, die was voor de vuilbak”, meldde Steve na de laatste lus. “Ik heb vandaag nog altijd wat pijnlijke ribben, maar ik kwam hier niet voor de winst. Er zijn punten te verdienen voor het VAS kampioenschap en ik wil de wagen mooi aan de finish brengen om dan met een gerust gevoel op verlof te kunnen vertrekken. Dus, ik ben heel tevreden met mijn tweede plaats hier! En eerlijk gezegd, zelfs al was ik in goede conditie, dan nog is het twijfelachtig of ik Pieter-Jan het moeilijk had kunnen maken.”
En dan was het tijd voor een resem aan ereplaatsen. Laten we eerst Steven Dolfen vermelden. Een hele dag goed aan de slag met de (Bulgaarse) Clio R3 Max en met een 5de plaats algemeen (4de in de Divisie 3) als beloning. “Vooral blij dat we ons kunnen tonen. De wagen stond in Ieper nog helemaal niet op punt en dan rij je mee op een 60ste positie. Hier draaien we toch mooie tijden en we strijden met Kjell Vandenberghe die hier vandaag een fantastisch goede wedstrijd rijdt.” Paul Lietaer bracht de Ford Escort binnen op de vierde plaats en was daarmee met overschot de winnaar bij de Historics. Eenzelfde scenario voor Stefaan T’Joens, die de Megane RS naar een makkelijke zege loodste in de Divisie 1-2. “Tja, ik nodig de mensen uit om het tegen ons op te nemen”, zei hij aan de finish. “Meer concurrentie is natuurlijk leuker. Met meerdere voor de zege strijden is altijd plezanter.” Het duo Benouwt-Callewaert tenslotte mocht de zege binnenhalen in de Divisie 5, Yopungtimers, met de mooie Peugeot 309 GTi.
Een leuke anekdote was de deelname van vader Pascal en dochter Alanis Clarys. “Ze wilde al lang eens een rally meerijden en nu ze gaat studeren was dit de ideale gelegenheid om dit eens te doen”, aldus Pascal Clarys. Met de Opel Kadett D mochten ze de hele dag als allerlaatste deelnemer over de proeven. Maar laatste werden ze bijlange niet! Uiteindelijk kwam het vader-dochter duo aan op de 35ste plaats algemeen, met de winst in de divisie 4 (historics), klasse 2 er bovenop.
De deelnemers aan het VAS regionale rallykampioenschap mogen nu even uitrusten en hernemen de competitie op 15 augustus, met de Rally van Staden.