Vorig seizoen werd de fantastische sound van de boxer zescilinders gemist op onze nationale rallyproeven, maar gelukkig mogen we dit seizoen opnieuw spektakel verwachten van de ronkende Duitse GT's. Onder impuls van Tim Van Parijs, sinds 2006 "Mister Porsche" in de Belgische rallysport en razend populair dankzij zijn genereuze rijstijl, komen alvast 3 Porsches op regelmatige basis aan de start in het BRC, terwijl een vierde 997 GT3 klaar staat om ingezet te worden in de kleuren van Degro.

"De Porsche blijft een mythische en erg amusante wagen om mee te rijden. Ook na tien jaar blijft elke proef met de Porsche een geweldige ervaring. Dit jaar gaan we met drie Porsches hetzelfde programma afwerken, want we gaan als team met drie wagens een aantal BRC-manches rijden, aangevuld met enkele mooie regionale wedstrijden," vertelt Tim Van Parijs, die er ook voor gezorgd heeft dat de Degro Porsche ingezet kan worden door het team, mits een budget gevonden wordt voor de running kosten door de piloot in kwestie.

De tweede Porsche 997 GT3 is de Croky Porsche van Jochen Claerhout. De bandenhandelaar amuseert zich geweldig met de Porsche: "De Porsche spreekt altijd tot de verbeelding en het blijft een serieuze uitdaging om een Porsche te besturen, want al het vermogen komt op de achterwielen terecht en het gaat hard. We gaan terug wat meer in het Belgisch kampioenschap rijden en in het BRC krijgen we ook een goede startpositie, maar aan de punten gaan we niet denken. We willen ons vooral amuseren, zowel voor, tijdens als na de wedstrijd."

De derde Porsche 997 GT3 werd in Kortrijk gepresenteerd in een schitterende kleurencombinatie zilvergrijs en rood. Chris Debyser heeft na zijn ervaring met de Porsche 996, opnieuw de stap gezet naar een 997. "Ik zal misschien Haspengouw nog rijden met de Trans Europe in Historic, maar daarna starten we met de Porsche. Het blijft een wagen die het publiek enorm aanspreekt. Ik heb al met veel achterwielaandrijvers in Historic gereden, maar de Porsche blijft toch iets apart."

Het definitieve programma van de Porsche-boys zal in de loop van het seizoen ingevuld worden, maar er staan al een hele reeks wedstrijden aangestipt in de agenda. In het BRC staan Spa, de TAC Rally in Tielt (zonder Jochen Claerhout), de Kenotek Ypres Rally, de ConXioN Omloop van Vlaanderen en de East Belgian Rally op het programma. Verder nemen ze natuurlijk deel aan de Short van de Monteberg en de Aarova Short in Oudenaarde, de 6 Uren van Kortrijk, de Rallysprint van Moorslede en de Rallye du Valais in de TER.

Verder maakte Kristof Goethals bekend dat zijn rol zich niet zal beperken tot die van navigator van Chris Debyser. Kristof, uitbater van Worldkarts in Kortrijk, wil dit seizoen ook een wedstrijd rijden met de Porsche 997 GT3 als piloot...

Toen Freddy Loix eind vorig jaar een punt zette achter zijn actieve carrière als piloot en aankondigde zich met de steun van Skoda Import te willen toeleggen op het begeleiden van een jong rallytalent, voelden velen zich geroepen om die gegeerde plaats aan het stuur van een Skoda Fabia R5 in te nemen. Na alle aspecten goed te hebben overwogen viel de keuze op de 20-jarige Achiel Boxoen. “Achiel beantwoordt het best aan onze criteria”, klinkt het in koor.

Het was één van de meest gewilde zitjes voor het rallyseizoen 2017. Dat Freddy Loix en Skoda Import voor de relatief onbekende Achiel Boxoen kozen, is een verrassing, maar er waren een aantal redenen die tot deze keuze hebben geleid.

“Het plaatje klopt helemaal”, aldus Vincent Struye, Marketing & Communication Manager bij Skoda Import. “Bij onze keuze gaat het om een geheel van elementen die aanwezig moeten zijn en we lieten ons dan ook leiden door vier criteria. Het sportieve talent speelde een rol, al verwachtten we niet dat de rijder waarop onze keuze viel meteen zou gaan winnen. Hij of zij zou de tijd krijgen, dat stond op voorhand vast. Dan was er het communicatiegedeelte, want hoe je het ook draait of keert, in de autosport moet je naar de buitenwereld toe ook goed overkomen. We wilden ook dat onze rijder een zekere carrièreplanning had, waarbij hij of zij bepaalde – haalbare - doelen stelde. En tenslotte moest ook het financiële plaatje kloppen. We hebben in het verleden al gemerkt dat dat aspect zeker niet mag worden verwaarloosd. Van alle rijders die we hebben bekeken, paste Achiel het best bij onze vier voorwaarden. Het plaatje klopt dus helemaal.”

“Ja, Achiel is een minder bekende rijder, met weinig ervaring.”, vervolgt Struye. “So what? Dat is precies het hele opzet. Een Belgisch talent dat met de steun van een Belgische invoerder carrière kan maken, mooier kan het toch niet worden? Het profiel van Achiel sluit bovendien perfect aan bij de jonge doelgroep die we willen bereiken, jongeren die we graag met de kwaliteiten van onze producten willen laten kennis maken.”

“Hoed af voor Skoda Import”, vult Freddy Loix aan. “Ik kan het niet genoeg herhalen: dat een Belgische invoerder beslist om een jonge gast voluit te steunen, dat is anno 2017 uniek in België. Om in de kijker te rijden hadden de mensen van Skoda Import evengoed buitenlandse sterren kunnen aantrekken, maar in de plaats daarvan gingen ze in op mijn voorstel om een jong talent te begeleiden. En jong talent, dat hebben we gevonden. Achiel past perfect in het kader dat we hadden geschetst. Vooraleer de knoop definitief door te hakken heb ik uitvoerig met hem gewerkt, en raakte overtuigd van zijn kunnen, van zijn potentieel ook. Maar nu begint het harde werk voor hem. Nu moet hij de boksring instappen en tonen wat hij waard is. Achiel begint het seizoen met een R2 wagen, om dan in de loop van het seizoen over te stappen naar de Skoda Fabia R5. Ondertussen zullen we alle facetten van de rallysport uitvoerig onder handen nemen. Niet alleen met wedstrijden en testwerk, maar ook op vlak van fysieke en mentale voorbereiding. Alles komt aan bod. Ik heb er een heel goed oog in, dat kan ik je wel vertellen.”

Eind vorig jaar werd de geboorte van de Classic Rally Challenge aangekondigd, met drie VAS en drie ASAF wedstrijden. De interesse in deze nieuwe cup is uiteraard erg groot en nu staat ook de website www.rallychallenge.be online met de reglementen en de nodige algemene informatie. Deelnemen aan de Classic Rally Challenge kost 200 euro, maar is eigenlijk gewoon gratis.
Alle deelnemende wedstrijden geven namelijk 50 euro korting op inschrijving. Wie dus slechts vier van de zes wedstrijden rijdt heeft zijn inschrijvingsgeld al terugverdiend. Enkel de vier beste resultaten komen in aanmerking, dus wie eens pech heeft kan makkelijk herkansen.
Ook belangrijk is dat een FIA historic paspoort niet vereist is, beantwoorden aan het VAS of ASAF reglement is voldoende. Vier wedstrijden tellen trouwens ook mee voor het FIRC, dus is de kans erg groot dat ook een paar Britse piloten zich in de strijd komen mengen wat nog interessant kan worden. Eerste afspraak op de kalender is de Rallye Salamandre, daarna komt de Challenge naar Vlaanderen voor de ORC Canal Rally. Naast prijzengeld vallen er ook zes gratis starts te winnen voor het seizoen 2018.
Parallel met de Historics worden ook de WRC 2.0 uitgenodigd in dezelfde wedstrijden. Ook hier hebben reeds een aantal piloten duidelijke interesse getoond, dus maakt de organisatie zich sterk een aantal van deze nog steeds erg populaire en spectaculaire wagens aan de start te krijgen. Voor verdere info kan iedereen steeds via mail contact opnemen.

Door zijn wortels te planten in de provincie Luxemburg heeft de Legend Boucles niet alleen een ongelofelijk speelterrein ontdekt, maar ook de harten van de talloze autosportfans uit de regio veroverd. In die mate zelfs dat het aantal Luxemburgse teams blijft stijgen: het record werd de afgelopen jaren telkens geklopt. Een van de locomotieven die een impuls hebben gegeven en het virus hebben overgedragen, is de familie Glaude, waar vader Christian niemand anders is dan de burgemeester van streekgemeente Bertogne.

In het gezelschap van een van zijn zonen, Sébastien, is Christian Glaude al sinds 2006, in Spa, besmet geraakt met het virus van de Legend Boucles! En ook toen viel de keuze bij Volvo… “Het was de familiewagen waarmee ik leerde om op de weg te rijden”, legt de burgemeester uit. “Ik heb er een teruggevonden en tijdens een maaltijd met de familie zijn mijn zoon Sébastien en ik overeengekomen om deel te nemen aan de Legend Boucles, voorbehouden aan wagens van weleer. Sindsdien stonden we aan de start in andere wedstrijden, zowel rally’s als klimkoersen. Sébastien heeft uiteindelijk zijn eigen wagen aangeschaft en zijn broer Guillaume heeft een derde auto bij de familie ondergebracht. De rest is geschiedenis!”

De imposante Volvo en de familie Glaude blijven mogelijk niet onopgemerkt op 17, 18 en 19 februari tijdens de Legend Boucles @ Bastogne 2017. Christian Glaude krijgt Jean-Marc Piret als corijder aan boord van de 144 GL, Sébastien Glaude en Jacques Gérard mikken op een sterk resultaat met hun 144 S, terwijl Guillaume Glaude en Alisson Henrot de dienst zullen uitmaken met een 142 S.

En dat is niet alles, aangezien Aurélie Van Houdenhove, de vriendin van Sébastien Glaude, ook van de partij zal zijn aan het stuur van een Opel Kadett GT/E. Het wordt een van de honderd procent vrouwelijke bemanningen van deze Legend Boucles @ Bastogne 2017, aangezien haar teamgenote Daphné Venneman wordt, en dat alles in de kleuren van Peek Energy Drink, een nieuwe energiedrank… voor vrouwen! Goed nagedacht…

“We doen zelfs nog beter tijdens de volgende editie, aangezien mijn dochter Anne, die al eens corijder was, volgend jaar haar terugkeer in competitie zal maken”, gaat Christian door. “Ze herstelt van een auto-ongeval, maar is niet van plan om lang afwezig te blijven!”

De naam Glaude mag dus in verband gebracht worden met een groot deel van het spektakel, maar de ambities zijn reëel. Vorig jaar sloot Guillaume de wedstrijd af op een twaalfde plek in ‘Legend’, en dat met een vermogen van 158 pk! “De Volvo lijken even lang als ze breed zijn, maar zijn veel handelbaarder dan verwacht”, leggen de zonen uit. “De drie wagens worden op identieke wijze klaargestoomd, en met een verschil van maximaal tien paarden hebben ze dus ongeveer evenveel vermogen. Onze twee auto’s zullen daarnaast over een nieuwe versnellingsbak beschikken. Het zijn erg solide machines, hoewel ze al 45 lentes oud zijn…” En zelfs een halve eeuw in het geval van de 144 S van Sébastien…

Op het moment dat de uitrusting al eens gepast wordt en de burgemeesterssjerp gestreken, wil Christian Glaude enthousiasme blijven opwekken voor de Legend Boucles @ Bastogne, niet alleen in de gemeente Bertogne maar ook de volledige provincie Luxemburg. “Het aantal inwoners dat we op de proeven terugzien, is verbazingwekkend”, geeft de burgemeester toe. “Over het algemeen is de bevolking in de wolken met de doortocht van zo’n competitie, vooral omdat de organisatie niets aan het toeval overlaat. En ook op economisch vlak is dit een zegen voor de regio. Ik daag jullie trouwens uit om in de regio nog een beschikbare overnachting te vinden tijdens het weekend van de Legend Boucles! De burgemeesters van naburige gemeentes delen die mening en doen er dan ook alles aan om de wedstrijd op hun grondgebied te krijgen. Zo’n evenement toont aan dat de provincie Luxemburg niet alleen toeristisch is, maar ook sportief! Verder is de vrijdagavond in het centrum van Bastenaken gewoon magisch… En dat doet ons echt plezier!”

U heeft het begrepen, met de (bijna) voltallige familie Glaude heeft de Legend Boucles enkele onvoorwaardelijke supporters gevonden… nog voor Pierre Delettre afzakt naar de provincie Luxemburg! De komst van de rally in de regio van Bastenaken blijft enthousiasme opwekken…

Stoer vakmanschap in extreme omstandigheden. Binnen een maand gaat het Belgian Rally Championship 2017 van start met de Rally van Haspengouw in Landen. De vooruitzichten zijn opnieuw veelbelovend, want na het afhaken van Freddy Loix mogen we een razend spannende titelstrijd verwachten tussen een reeks R5-piloten.

Het Belgian Rally Championship heeft alvast Blåkläder overtuigd. De Zweedse fabrikant van werkkleding wordt partner van het Belgisch rallykampioenschap.
" Blåkläder is al meer dan 50 jaar fabrikant van werkkleding en de rallysport past perfect bij het DNA van ons merk," vertelt Andy Moens, Marketing Manager bij Blåkläder Belux . "Rally is stoer en avontuurlijk, maar ook hoogtechnologisch. Rallyrijders nemen het niet alleen op tegen de chrono, maar ook tegen de natuurelementen. Wind, regen, modder, ongeacht de omstandigheden besturen ze hun bolides op de limiet over de smalle baantjes. De werkkleding van Blåkläder is ook voor stoere werklui die in alle weersomstandigheden hun werk doen. Onze kleding is van hoogwaardige kwaliteit en we kunnen werklui de gepaste kleding bieden voor de meest extreme weersomstandigheden, mede omdat onze roots in Zweden liggen."

Blåkläder is al de trotse partner van de Superprestige Veldrijden en van Robin Larsson in het Wereldkampioenschap Rallycross. Daar komt nu dus nog het Belgisch rallykampioenschap bij.
"We zijn trots dat Blåkläder partner wordt van het Belgisch rallykampioenschap," aldus BRC Promotor Stevy Courteyn. "Het BRC biedt een uitstekende return en we mogen trots zijn op het niveau van ons nationaal rallykampioenschap. We hebben één van de sterkste nationale rallykampioenschappen van Europa."
Samen met Blåkläder maken we ons op voor een spectaculair seizoen op alle fronten, want er is meer dan enkel de titelstrijd tussen de R5's van Kris Princen, Vincent Verschueren, Guillaume Dilley, Polle Geusens, Melissa Debackere, Bert Cornelis, enz. De Porsches zullen weer voor muzikaal spektakel zorgen, terwijl getalenteerde jongeren zich kunnen meten met Guillaume de Mevius, de piloot die de zwart-geel-rode kleuren van het RACB National Team mag verdedigen. En dan hebben we nog niet eens over de strijd in Historic gesproken.

Terwijl het maximumquota voor de wagens bijna bereikt is en de inschrijvingen binnenkort al worden afgesloten, hebben de gelukkige organisatoren van de Legend Boucles de laatste toelatingen gekregen voor een opnieuw weergaloos parcours.

Zoals vorig jaar zal de etappe op zondag bijna volledig op onverhard en in de bossen betwist worden, met nog meer kilometers dan in 2016, onder meer dankzij een geheime RT van 37,5 kilometer!

“Thierry Neuville zal geen aanpassingsproblemen hebben”, glimlacht Pierre Delettre. “De etappe in kwestie wordt een echte scherprechter, de langste in België en volledig in lijn, zonder plaatselijke ronden. De deelnemers in Legend worden echt verwend tijdens deze editie die duidelijk een grand cru aan het worden is. We onthullen de namen van de bezochte gemeentes van de marathon op onverhard uiteraard niet, maar ik kan u garanderen dat het een monument wordt dat de corijders zich nog lang zullen herinneren.”

 


Een geheim bewaren is niet altijd makkelijk en zeker niet als het om onze helden van de voorbije rally van Monte-Carlo gaat! Na drie jaar afwezigheid zijn Thierry Neuville en Nicolas Gilsoul weer van de partij in de Legend Boucles 2017, van 17 tot 19 februari in Bastogne. Dankzij de medewerking van Hyundai Motorsport, zal onze ambassadeur in WRC met een Porsche 911 Gr.4 uit de stal van BMA in Bastogne aan de start staan.

“Het gaat om de Carrera RS 3.0 uit 1973, de wagen waarmee ik vorig jaar gewonnen heb”, aldus Bernard Munster die ondertussen de zaken prima voorbereidt. Zo staat er onder meer een testsessie op het programma voor de WRC-rijder, om alvast te wennen aan de achterwielaangedreven Porsche 911, die uiteraard het nummer 5 zal dragen. De wagen zal om het ‘af’ te maken ook de oranje en blauwe look van de i20 WRC krijgen waardoor de fans zich niet kunnen vergissen! “Naast Hyundai en Bernard Munster, die alles gedaan hebben om dit project tot een goed einde te brengen, wil ik ook de sponsors bedanken die deze opdracht ondersteund hebben, te weten Alcomel, Bodart et Gonay naast ook Domestia”, weet Pierre Delettre, die uiteraard in de wolken is met dit nieuws, dat zijn evenement uiteraard nog meer aandacht zal opleveren. “Het is zeer fijn om weer in de Boucles te starten, want het is een proef die mijn ouders 41 jaar geleden ontdekt hebben en die ons altijd is bijgebleven”, aldus Nicolas Gilsoul. “Mijn vader wilde absoluut Stig Blomqvist zien. Zonder de Zweed stond ik nu niet waar ik sta.” Thierry Neuville is echt opgewonden over het feit dat hij met een GT op asfalt en onverhard voor het spektakel zal kunnen zorgen, mogelijk ook in de sneeuw. De achterwielaangedreven wagen spreekt hem enorm aan: “Het is echt een goed project en het zal een gelegenheid zijn om voor onze fans te rijden zonder enige druk. We willen ons amuseren en mee voor het spektakel zorgen en dat met een mythische auto. Opgepast, dat wil niet zeggen dat we niet willen winnen.” De eerste grote winnaars van de Legend Boucles 2017 zijn al bekend: het zijn de tienduizenden toeschouwers langs de wegen van de rally!

Het nieuwe jaar is nog maar enkele dagen ver en de Ypres Rally is nog 5 maanden verwijderd, maar de voorbije dagen was organisator Superstage al druk in de weer om een topaffiche samen te stellen. Op het Autosalon van Brussel werd door Hyundai België immers aangekondigd dat ze, in samenwerking met Hyundai Motorsport, een i20 R5 in zullen zetten voor Thierry Neuville, de vice-Wereldkampioen van 2016.
Ook op Autosport International, de wereldberoemde beurs in Birmingham, was Club Superstage vertegenwoordigd op de stand van de MSA en het British Rally Championship. Verschillende Britse toppers brachten een bezoek aan de stand en bevestigden hun voornemen om naar de Ypres Rally af te zakken. Natuurlijk is het nog te vroeg en zijn de inschrijvingen nog niet open, maar Marty McCormack, Neil Simpson, Fredrik Ahlin, David Bogie, Callum Devine, Matt Edwards, Desy Henry en Jamie Anderson willen dolgraag met hun R5's aan de start komen van de Ypres Rally. Het Brits kampioenschap maakt zich in elk geval op voor een sterk tweede seizoen.

Ook de Tour European Rally (TER) kondigde deze week zijn eerste inschrijvingen aan, met als mooie verrassing de deelname van Chewon Lim met een Hyundai i20 R5. Pieter Tsjoen heeft zich ingeschreven in de Tour European Rally met zijn vertrouwde Ford Fiesta R5, terwijl de Nederlander Henk Bakkenes zijn kans waagt met een Mitsubishi Lancer EvoX. Krzysztof Schenk kiest voor een Honda Civic Type-R en Roland Stengg voor een Opel Adam R2. Daniel Popov heeft zich aangemeld met een Peugeot 208 R2.

Het beloven nog boeiende maanden te worden in afwachting van de Ypres Rally 2017 !

Superstage, de organisator van de Kenotek Ypres Rally, zal ook dit jaar een ambitieus en indrukwekkend programma presenteren. Deze week wordt alvast de aanzet gegeven, want de Ypres Rally is vertegenwoordigd op de grootste professionele autosportbeurs van Europa, Autosport International in Birmingham. De Ieperse klassieker staat dit seizoen immers voor de eerste keer sinds vele jaren op de kalender van het hoogstaande British Rally Championship.

Om alle deelnemers, zeker ook de buitenlandse, zoveel mogelijk gelijke kansen te bieden, zal het parcours voor maar liefst 55% gewijzigd worden ten opzichte van de editie van vorig jaar. Natuurlijk wordt er wel op dezelfde wegen en in dezelfde dorpen gereden, maar door kleine aanpassingen of andere richtingen, zorgt Superstage voor een uitdagende vernieuwing.

De Ypres Rally telt bovendien ook mee voor de Tour European Rally, een boeiende internationale competitie met onder andere de Rallye du Valais en de Rally van Madeira op de kalender, net zoals Ieper voormalige klassiekers in het Europees kampioenschap. En verder telt Ieper mee voor de European Rally Trophy, zodat het FIA-reglement wel van kracht blijft.

Deelnemen aan de Ypres Rally zal dit jaar een stuk goedkoper worden, niet enkel voor de toppers, maar voor iedereen.

Superstage werkt alvast aan een topeditie met internationale uitstraling. Binnenkort zullen we de eerste namen kunnen aankondigen...

Maar, Superstage werkt ook in de breedte. Terwijl de Ypres Historic Rally zijn 25ste jubileum zal vieren met een passende expositie,
worden ook de andere evenementen van de dynamische club verder ontwikkeld. Zowel de Rallysprint van de Monteberg (7/5) als de AArova Rallysprint (10/9) in Oudenaarde zullen in 2017 uitgroeien tot een Short Rally, met twee verschillende klassementsproeven. En recent presenteerde de Targa Florio O.C. (oldtimer Club) zich een eerste keer op Dream Car in Kortrijk. De afdeling voor historische rallysport binnen Superstage organiseert op 23 april de eerste editie van de Schelde-Leie rondrit.

De Ypres Rally heeft zijn eerste grote naam al aangekondigd. Vice-wereldkampioen Thierry Neuville neemt deel aan de ‘Ypres Rally’ aan het stuur van een Hyundai New Generation i20 R5 van Hyundai Motorsport. Thierry Neuville, de regerende vicewereldkampioen WRC, kondigde tijdens de persdag van de Brussels Motor Show 2017 aan dat hij zal deelnemen aan de editie 2017 van de Rally van Ieper (23-24 juni 2017).  Invoerder Hyundai Belux stelde voor om Thierry te laten deelnemen aan de Rally van Ieper en Hyundai Motorsport is onmiddellijk ingegaan op dit voorstel.

Olivier Sermeus, Managing Director van Hyundai Belux zegt: “Thierry is een geweldige ambassadeur voor ons merk en wij zijn bijzonder trots dat we een vice-wereldkampioen hebben in het WRC-kampioenschap. Aangezien hij niet vaak voor eigen publiek rijdt, zijn we op zoek gegaan naar een alternatief voor Thierry. De rally van Ieper leek ons de perfecte rally om Thierry te laten schitteren voor zijn eigen publiek en we zijn heel blij dat Hyundai Motorsport ons steunt in dit initiatief.”

Team Principal van Hyundai Motorsport Michel Nandan ondersteunt de lokale initiatieven met plezier: “We kunnen het alleen maar aanmoedigen wanneer een plaatselijke invoerder initiatieven neemt om de rallysport, ons merk en onze rijders te promoten. Thierry Neuville is een grote naam in België en wij zijn blij dat wij betrokken kunnen zijn bij zijn eerste deelname aan de Rally van Ieper aan het stuur van een Hyundai. Het is een uitgelezen kans om het potentieel van onze R5 aan te tonen op dit zeer specifieke terrein en voor Thierry is elke rally weer een bijkomende ervaring.”

Thierry Neuville heeft geen ogenblik geaarzeld toen hij het voorstel kreeg: “De voorbije jaren heb ik niet veel kans gehad om voor eigen publiek te rijden vanwege de drukke kalender met rally’s en tests voor het WRC. Behalve de East Belgian Rally in 2014… Maar Ieper is toch nog van een ander kaliber en ik sta te popelen om de New Generation i20 R5 hier te mogen uittesten. Ik hoop dat de fans talrijk zullen komen opdagen!”

Hij is er al 69… maar zijn enthousiasme is dat van een jong veulen! René Marin,  dat is de perfecte incarnatie van een gentleman driver in het peloton van de Legend Boucles @ Bastogne. Hij begon relatief laat met de autosport, nadat hij eerder voorrang gaf aan zijn professionele carrière. “Ik was inderdaad 47 toen ik met rally begon”, aldus René. “Dat was in 1996, met een Renault Clio Williams, in de… Boucles de Spa! Mijn zoon Stéphane was toen corijder. Onze eerste proef was de Clémentine… in de sneeuw! Het was een hels avontuur, maar ook het begin van een lang verhaal…

Sindsdien is René Marin aan zijn 20ste ‘Boucles’ toe, steeds met Renault, van de Clio Williams over de Clio RS en nu in de Boucles ‘Legend’, zal de man van de streek het doen met een Renault 5 GT Turbo. Hij blijft dus trouw aan het Franse merk, en het is nu al het tweede exemplaar dat hij inzet, nu in de categorie ‘Legend’.

De auto dateert uit 1985 en heeft 110 paarden”¸ vertelt René. “Het is echt geen auto zoals de 5 GT Turbo Groep N/A van Jean Ragnotti en Alain Oreille! De wagen waar wij mee rijden is veel eenvoudiger, maar toch wel zeer efficiënt!”

Hij komt oorspronkelijk uit de buurt van Winamplanche, maar nu spreken we af met René Marin in het centrum van La Gleize, een deelgemeente van Stoumont, voor de traditionele fotosessie. De proeven op het grondgebied van Stoumont en Trois-Ponts zijn de link met de voormalige Legend Boucles. René Marin heeft echter geen last van nostalgie…

De RT’s in de buurt van Bastogne zijn schitterend, gewoonweg enorm mooi”, gaat de bijna 70-jarige Marin verder. “Op zondag rijden we echt in een onwaarschijnlijke mooie streek op ongeëvenaarde proeven op onverhard in ons land. Voor een amateur zoals ik, die rally’s rijdt voor zijn plezier, is het een genot om in die omstandigheden te kunnen en mogen rijden. Het parcours is zeker niet makkelijk en het is desondanks mogelijk om met slechts 110 pk in de bovenste helft van de uitslag te eindigen.

René Marin is gehecht aan de Legend Boucles @ Bastogne en zet zijn R5 GT Turbo naast de mooie tank aan het Musée December 44 van La Gleize. Een knipoog uiteraard naar het exemplaar op de Place McAuliffe in Bastogne. Ieder zijn tank, zullen we maar zeggen…

Op 25 februari gaat het Belgian Rally Championship 2017 van start met de Rally van Haspengouw in het Vlaams-Brabantse Landen. Ook dit jaar kunnen de deelnemers en organisatoren rekenen op een uitstekende return van het Belgisch rallykampioenschap in de media. Dankzij de inspanningen, de ervaring en de relaties van de promotor, Chris Courteyn, kan het Belgisch rallykampioenschap rekenen op een geweldige return op televisie. En dat zeker niet alleen in België. De cijfers van het BRC 2016 spreken voor zich:

Nationale Televisie

Rally van Haspengouw - VRT/Sporza : 8'40 - 425.127 kijkers (44% marktaandeel) - RTBF : 3'15 Spa Rally - VRT/Sporza : 12'14 - 300.199 kijkers (35,8%) - RTBF 19'35 TAC Rally - VRT/Sporza : 10'26 - 577.478 kijkers (57,1%) - RTBF 2'15 Rally van Wallonië - VRT/Sporza : 8'34 - 191.304 kijkers (30,7%) - RTBF 9'23 Sezoensrally - VRT/Sporza : 11'49 : 198.729 kijkers (20,3%) - RTBF 2'40 Ypres Rally - VRT/Sporza : 10'19 : 173.792 kijkers (13,1%) - RTBF 26'00 Omloop van Vlaanderen - VRT/Sporza : 11'36 : 302.294 kijkers (36,2%) - RTBF 2'22 East Belgian Rally - VRT/Sporza : 15'45 : 232.564 kijkers (34,4%) - RTBF 4'37 Condroz Rally - VRT/Sporza : 13'13 : 307.179 kijkers (22,7%) - RTBF 20'45

VRT gemiddeld 300.918 kijkers / 32,77% marktaandeel RTBF gemiddeld 75.000 kijkers

Review Shows - 24 minuten per rally

De officiële review van elke wedstrijd, een samenvatting van 24 minuten, is quasi wereldwijd te bekijken, van Dubai (Dubai Sport Channel : 2 herhalingen) tot Zuid-Afrika (Fox Sports Africa - 2 herhalingen), maar ook in Noord-Amerika (Motors TV North America : 4 herhalingen) en natuurlijk in alle Europese landen via Motors TV International en Motors TV France (5 tot 10 herhalingen). In eigen land kan je de samenvattingen telkens 24 maal bekijken op Sport 10 en Sport 40.

Social Media

Maar, het Belgian Rally Championship wordt ook op de sociale media door duizenden fans gevolgd. De video views op de BRC Facebook en Youtube : 1.171.446 views sinds 1/1/2016 ! De facebookpagina heeft 16.365 leden, goed voor een toename met meer dan 10.000 likes sinds 1/1/2016. Ook Twitter, met 822 tweets het voorbije jaar, in Instagram blijven aan populariteit winnen.

De cijfers spreken voor zich. Het Belgian Rally Championship leeft ook bij de fans en dat zal in 2017 niet anders zijn, want we verwachten een razend spannend seizoen met een gevecht tussen een handvol snelle R5-kleppers voor de titel.

Kalender BRC 2017

25 februari              Rally van Haspengouw

17-18 maart            Spa Rally

8 april                    TAC Rally

28-30 april              Rally van Wallonië

19-20 mei               Sezoensrally

23-24 juni               Kenotek Ypres Rally

1-2 september        Omloop van Vlaanderen

30 september         East Belgian Rally

4-5 november         Condroz Rally

BRC: beste 7 resultaten uit 8 gekozen wedstrijden Junior BRC : beste 6 resultaten uit 8 gekozen wedstrijden

Autoclub Dadizele wenst alle piloten, baanposten, medewerkers, mede organisatoren, toeschouwers, fotografen….. kortom iedereen die de autosport genegen is, de beste wensen voor 2017 toe. Laten we er met zijn allen een veilig, sportief en spannend autosportseizoen 2017 ervan maken.
Terwijl velen in “ winterslaap modus “ stonden, werkten wij met onze club een volledig vernieuwde rallysprint uit. Deze gaat door tijdens het weekend van 11 en 12 maart. Het rallycentrum is, zoals voorgaande jaren, terug gesitueerd in het gezellige centrum van Dadizele. Servicepark en tent zijn er terug op de gekende plaatsen. De inschrijvingen gaan terug door in ons lokaal De Pompeschitter. De technische controle situeert zich opnieuw in de tent op de Plaats. Het verplichte nachtpark is dit jaar op een afgesloten parking in de Nijverheidslaan te Dadizele. Daar is ook het gesloten wagenpark na de wedstrijd.
Op zondag 12 maart begint dan het echte werk. Er staan opnieuw 4 gechronometreerde ritten op de timing : 8u30 – 11 u – 13u30 en 16 uur. De grootste wijziging is de nieuwe snelheidsproef. Deze is ongeveer 10,2 km lang en voor 99 % verhard. Een mix van snelle, gladde waaiers afgewisseld met snelle stroken zal voor vele deelnemers een uitdaging worden. Dit gemengd met een deel onverhard en een haarspeld op kasseien zal voor een spektakelrijke wedstrijd zorgen. Dus voorzien we ook dit jaar opnieuw de A.S.B. spektakelprijs, dit beloond met een waardebon twv 250 euro. Indien er personen zijn, die zich geroepen voelen om hiervoor punten te geven, gelieve contact op te nemen met de organisatie.
Vanaf vrijdag 13/01 kan het reglement en de inschrijving geraadpleegd worden via onze site : www.rallysprintmoorslede.be
Affiches kunnen vanaf volgende week afgehaald worden in ons lokaal De Pompeschitter, Plaats 1 te Dadizele.
Nog 1 belangrijk bericht vanwege de organisatie : de nieuwe proef passeert 2 privéstraten. Mogen wij dan ook met aandrang vragen NIET te verkennen. Wij zullen daar streng op toezien, want wij willen graag volgend jaar opnieuw deze stroken gebruiken. Op zaterdag 11 maart zijn er 3 verkenningen voorzien.
Dank om hiermee rekening te houden.
Voor vragen en informatie : This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.

In 2016 werd het initiatief unaniem toegejuicht en zo zal DG Sport, de organisator van de Herock Spa Rally - de tweede manche van het Belgisch kampioenschap - weer alles in het werk stellen om de habitués van de provinciale wedstrijden ook van het nationale niveau te laten proeven en dit in de meest interessante omstandigheden.

Dit initiatief vertaalt zich in tal van voordelen voor de teams die in 2016 meededen met een ASAF of een VAS licentie (en die geen RACB licentie hadden in 2016, behalve voor hun deelname aan de Spa Rally), en die een wagen hebben uit divisie 1, 2, 3 of 4 van het ASAF regelement.

Op zaterdag 28 januari zal DG Sport in haar atelier in Theux (avenue du Stade 27) een dag organiseren die volledig in het teken staat van deze deelnemers. Zij zullen de kans krijgen hun voertuig te tonen aan de technische controleurs van de RACB die zullen nakijken of er wijzigingen moeten aangebracht worden om aan een nationale wedstrijd te kunnen deelnemen.

Bovendien zullen diegenen die op 28 januari deelnemen aan de informatiedag bij DG Sport alsook alle provincialen die voldoen aan de bovenstaande criteria, een aanzienlijke korting krijgen op hun inschrijvingsgeld voor de Spa Rally, een korting die bovenop de korting komt die reeds toegekend is aan de deelnemers die zich voor 20 februari 2017 inschrijven. Deze actie zorgt voor een serieuze korting voor de provinciale teams, want zij kunnen zich nu inschrijven voor de Spa Rally aan de prijs van 990 € ipv 1.300 €

Een inschrijvingsformulier voor de "Provinciale Informatiedag" is te vinden op de website van de wedstrijd sparally.com. Het volstaat om dit in te vullen en ondertekend terug te sturen.

Alle informatie met betrekking tot de acties of de Spa Rally 2017 in het algemeen kunt u bekomen door een mail te sturen naar This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it. of door de organisatie te bellen op het nummer 087/53.90.09 tussen 8u30 en 12u30.

20 jaar geleden was er de eerste editie van de 6 uren van Landen. Bedoeling was om de tijd van de “Haspengouwrally” ooit terug te beleven…. Na 6 edities onder VAS-vlag, werd de 7de editie in 2001 al opgenomen in het toenmalig Divisie 2, nationaal kampioenschap. Amper 2 jaar later beloonde men de inzet van Topspeed Rally Club Haspengouw, door in 2003 de wedstrijd te laten promoveren naar het nationaal Divisie 1 kampioenschap. 2003 was ook een uniek jaar, aangezien als enige organisatie ooit, er zowel een VAS-wedstrijd, D1 en D2 wedstrijd samen werd ingericht.

Als we het palmares bekijken zien we heel wat legendarische wagens en piloten. De meeste overwinningen (5) staan op naam van Pieter Tsjoen ex-aequo met Historic-rijder Dirk Deveux, gevolgd door Freddy Loix die één overwinning minder telt. Voor de 20ste editie starten we zoals de afgelopen jaren, om 8 uur in domein ’t Park in Landen om 3 ronden van 4 KP’s af te werken, goed voor ongeveer 150km tegen de klok. Naar goede gewoonte hebben we weer voor wat afwisseling ten opzichte van de vorige jaren gezorgd door KP Walshoutem wat te herschikken, maar gewoontegetrouw staat een doortocht aan het beruchte kapelletje zeker op het programma.

Na deze KP zakken we voor het eerst in jaren terug af naar Gingelom. Wie in 2015 de rally van Zuid-Limburg gevolgd heeft, zal deze mooie klassementsproef zeker herkennen.

De klassementsproeven van Heers en Horpmaal konden in de vorige editie op veel  bijval rekenen, zodoende werden deze terug opgenomen in het parcours. Voor sommigen een opluchting, voor anderen misschien spijtig, maar het onverhard in KP Heers zit er dit jaar niet meer bij.

Dat betekent dat we dit keer een 100% verharde rally presenteren. Alhoewel de weergoden er soms anders over denken, want in Haspengouw kunnen verharde wegen ook bijzonder modderig zijn bij regenweer...

De “goede oude tijd” van de Haspengouwrally zal nooit meer terugkeren. Daarvoor zijn de veiligheidsvoorschriften en wagens in al die jaren te zeer veranderd. Die oude wagens kan je echter nog wel bewonderen bij de mensen van Slowly Sideways, en ook bij de deelnemers van de 4de Gitter Regularity die ook dit jaar weer van de partij zijn.

Spektakel is er nog steeds te zien in en om Landen op 25 februari 2017… Zodoende hopen we toch dat we een klein beetje in ons opzet van 20 jaar geleden geslaagd zijn...