Nog een jaartje te gaan voordat de Hemicuda Rally aan een feesteditie toe is. Voor seizoen 2019 zijn we aanbeland bij de 19de editie van deze populaire rally in Koekelare.
 
Andy Lefevere is de recordhouder. Hij won de Hemicuda al zes keer en op divers materiaal. Van Mitsubishi Lancer Evo en diverse BMW’s (herinner u de “blauwe” raket) tot zijn Evo X, de “rode” raket… Hij zou daar maar al te graag een vervolg aan breien, deze keer met zijn Porsche 997 GT3. Maar... er zijn meerdere kapers op de kust. Steve Bécaert bijvoorbeeld, die deze keer een Ford Fiesta R5 Mk2 meebrengt. Hij zal vooral moeten kijken naar John Reddington, de snelle Engelsman die eveneens aantreedt met een Ford Fiesta R5.
 
En dan zijn er de weersomstandigheden. Het zit erin dat het een natte zondag zal worden en dan kunnen de kansen nog wel keren voor sommigen. Hou dus vooral ook Philip Barbier in het oog met zijn Evo X en onderschat de Porsche’s van Patrick Snijers en Fredericq Delplace niet, ook al zou het gaan regenen. Last but not least is er Paul Lietaer, met de Ford Escort Cosworth en “de Polle” heeft al bewezen dat hij kan meespelen aan de kop van de wedstrijd.
 
Bij de Historics zijn er buiten Lietaer ook nog Stefaan Prinzie, die deze keer aan de slag gaat met een “Van den Brand” BMW M3 E30 met Thijs Ozeel aan zijn zijde. Veel ogen zullen er ook gericht zijn op Bjorn Syx, winnaar met de BMW M3 in Ieper en de Omloop. Deze mensen zijn de gedoodverfde favorieten maar we vergeten dan natuurlijk alle regionale rijders, die voor het VAS klassement en de punten in de diverse kampioenschappen gaan. .....

Het was een memorabele editie van Rallylegend. Dat is het bijvoeglijk naamwoord dat elk jaar wordt geassocieerd met de viering van de rally in de Republiek San Marino. Dit jaar had de aanwezigheid van Thierry Neuville en het Hyundai Motorsport-team, met de leiding van Andrea Adamo die de reeks geplande tests bijwoonde, en van Andreas Mikkelsen en Craig Breen, ook van WRC, al veel belangstelling.
 
Samen met de Amerikaanse "koorddanser" Ken Block, die met Gigi Galli, de laatste "officiële" Italiaanse coureur in de World Rally, en Mattias Ekstrom, rallycross wereldkampioen in 2016 en tweemaal op het circuit in de DTM, een trio maakte dat heeft het publiek ontstoken: veel meer dan de bijna zeventigduizend fans in 2018. Miki Biasion, dan de tweemaal wereldkampioensrally, onmisbare coureur bij Rallylegend, met de laatste 'kers' van Andrea Dovizioso, die zondag zijn hand wilde proberen aan het stuur. Het resultaat was wederom vier intense dagen van grote passie en een viering van de rally's van gisteren en vandaag. Als de vele aanwezige jonge mensen de gastvrijheid en de speciale podia om de helden van vandaag te vieren hebben verdrongen, heeft Rallylegend Heritage voor fans met grijs haar een duik in een glorieus verleden gecreëerd, gematerialiseerd in ongeveer twintig 'vierwielige wonderen', dat zoveel ogen stralen met emoties.
 
Ook "The Legend Show", de andere nieuwigheid van deze editie, een uitdaging in paren, zonder tijdsdetectie maar slechts rond twee rotondes te laten zien, zal waarschijnlijk een andere "must" van de volgende Rallylegend worden. "Veel mensen zelfs op donderdagavond - verklaar tevreden Vito Piarulli en Paolo Valli, vanaf de commandobrug van het evenement - voor een nieuw ding dat we hebben uitgevonden. Dus Rallylegend strekt zich uit, om veel toeschouwers te bieden, afkomstig uit heel Europa en daarbuiten , een unieke en onnavolgbare show ". .....

Nog minder dan twee maanden en dan vindt de 27ste editie van de 6 uren van Kortrijk plaats, de 7de editie in de 2.0 versie. Autostal Groeninghe houdt vast aan de succesformule van de voorbije jaren. Hartje Kortrijk blijft het epicentrum van deze afsluiter van de Vlaamse rallykalender. Maar er staan ook enkele belangrijke vernieuwingen op het programma, niet enkel op, maar ook naast het parcours.

Het parcours

Autostal Groeninghe staat voor de grootste vernieuwing in jaren als het op het parcours aankomt. Zowel KP Bellegem als KP Moeskroen ondergaan enkele veranderingen, en daarnaast komt er een gloednieuwe, onuitgegeven klassementsproef bij: KP Marke. De korte KP ’t Hoge verdwijnt.

Zaterdag start de rally op de showproef van KP Moeskroen/Lavano/MAN West-Vlaanderen. Die blijft onveranderd. Het is de enige proef op zaterdag. Zondag volgen dan nog dertien proeven. Er moeten drie lussen in sneltempo worden afgewerkt, te beginnen in Aalbeke, gevolgd door Marke, Bellegem en Zwevegem. KP Bellegem wordt ongetwijfeld de scherprechter met zijn 15 kilometer. Tussenin komt KP Moeskroen nog één keertje terug, met een vernieuwde finish die veel herinneringen zal oproepen aan onze eerste editie.

De 7de editie van de 6 uren is meteen ook de langste. Niet minder dan 113 kilometer tegen de klok staan op het programma. Nog nieuw is dat de deelnemers dit jaar naar het centrum van Moeskroen trekken voor een regroup in de schaduw van het oude stadhuis. ......

Editie nummer 17, gepland van 10 tot 13 oktober, heeft opnieuw een volledige line-up, met 150 geselecteerde piloten uit 24 landen, grote menigten die hotels bezetten in de Republiek San Marino en langs de hele Adriatische Rivièra, maar vooral een rijk plateau van kampioenen en grote namen. Meer dan ooit in feite, voor een evenement dat de historische rally als zijn kernactiviteit blijft promoten, maar dat ook uniek en origineel is geworden met het allerbeste van de rallysport, zowel in het verleden als in het heden.
 
Organisatie : Elk jaar vraag ik mezelf of we in staat zullen zijn om te overtreffen wat we de vorige keer hebben gedaan, dan bekijk ik de inschrijvingen en zeg ik meteen tegen mezelf ja… ". Er is overduidelijk trots en voldoening te zien op het gezicht van Vito Piarulli, de 'uitvinder', samen met Paolo Valli, van Rallylegend, het meest verwachte rallyevenement van het seizoen, een evenement dat elk jaar kan verbazen wat betreft zijn inzendingen en inhoud, die kampioenen, teams en bezoekers van over de hele wereld aantrekt.
 
VEEL BELANGRIJKE WERELDKAMPIOENEN EN MEER ...
 
Dit jaar komt belangrijke erkenning uit verschillende bronnen, te beginnen met Hyundai Motorsport, het team dat momenteel het Wereldkampioenschap Rally Constructor leidt. Teamdirecteur Andrea Adamo selecteert Rallylegend - waar hij aanwezig zal zijn - Thierry Neuville en de Hyundai i20 Coupè WRC waarmee de Belgische piloot momenteel vecht voor de titel. Een beslissing waarbij Neuville, die al 'dynamisch' aanwezig was op het San Marino-evenement, een enthousiaste ambassadeur is geworden, waar hij ook tests kan uitvoeren voor het WRC. Een andere vroege inzending is Andreas Mikkelsen, op aanbeveling van Luis Moya, een goede vriend van Rallylegend, tijdens de rally in Turkije, met de Zweedse coureur die het stuur van de Hyundai i20 WRC van HMI gaat overnemen en "gekleed" in de kleuren van 958 Santero, een dynamische partner met een geweldige aanwezigheid in de rallywereld en een voorstander van Rallylegend 2019. Craig Breen heeft ook zijn uiterste best gedaan om tijd te maken voor Rallylegend in zijn drukke agenda, rijdend met een Subaru Impreza 555 Group A, in dezelfde categorie als zijn vader Raymond, die een prachtige groep B MG Metro 6R4 zal besturen.
 
Een van de grote namen op deze Rallylegend-editie is Gigi Galli, de laatste Italiaanse World Rally-fabrieksrijder, die voor het eerst de rallycross van zijn GGRX-team Kia Rio RX in een speciale fase zal plaatsen. Ken Block draagt ​​ook bij aan wat gegarandeerd een spectaculaire show zal zijn, de opwindende Amerikaanse coureur die enthousiast is om zijn Ford Escort Cosworth naar Rallylegend te brengen. ......

Met al meer dan 90 inschrijvingen stevent de Ypres Historic Regularity af op een fantastische tweede editie. Die krijgt alvast een bijzonder internationaal karakter, want 1 op de 5 teams komt uit het buitenland. Zij zullen een uitdagend parcours van 800 km voorgeschoteld krijgen, verdeeld over 3 wedstrijddagen en 2 etappes. 

Het internationale karakter van de wedstrijd wordt nog versterkt door de lancering van de Historic Regularity Challenge, een samenwerking tussen de organisator van de Ypres Historic Regularity en de Rally Catalunya Historic - Rally de Les Caves, verreden op 28 en 29 februari met start- en finish in Barcelona. 
 

De twee hoog aangeschreven Europese regelmatigheidswedstrijden slaan de handen in elkaar voor de lancering van de Historic Regularity Challenge. De winnaar van de Ypres Historic Regularity (29-30 nov.-1 dec.) 2019 mag gratis deelnemen aan de Rally Catalunya Historic 2020 (28-29 februari). .....

Met een schitterende derde tijd op de allerlaatste proef nam Pieter-Jan Michiel Cracco afscheid van deze East Belgian Rally 2019. Even later zette hij zijn Skoda Fabia R5 Evo aan de kant na een erg leerrijke wedstrijd op een uiterst snel en moeilijk parcours.

Na zijn mooie podiumplaats in de Omloop van Vlaanderen, waren de verwachtingen bij de volgers toegenomen. De piloot van het Jobfixers Rally Team, zoals steeds genavigeerd door Jasper Vermeulen, temperde de verwachtingen.  "Voor de eerste keer in mijn leven heb ik gereageerd op een bericht dat geplaatst werd op de sociale media. Ik mik immers niet op een podium in deze wedstrijd, want ik besef dat dit een heel snel en moeilijk parcours is. Ik ben realistisch. Mijn voorbereiding was verre van ideaal, want ik kwam vrijdagnamiddag pas terug van vakantie. Mijn verkenningen waren uiterst beperkt," vertelde Pieter-Jan Michiel. .....

Wat hem door pech drie weken geleden ontnomen werd in de Omloop van Vlaanderen, is Adrian Fernémont deze keer wel gelukt in de East Belgian Rally. De Skoda-rijder uit Namen domineerde de wedstrijd in de Oostkantons van start tot finish. Fernémont onderstreept daarmee zijn titelambities, want hij nadert tot op 8 punten van Kris Princen, de titelverdediger. 

Adrian Fernémont begon verschroeiend aan deze East Belgian Rally met een kanontijd in de regen op de openingsproef in Bullingen. De kloof die hij daar sloeg, 7" op Ghislain de Mevius en 12" op Kris Princen en 19" op Sébastien Bedoret, kregen zijn rivalen niet meer dicht.  "Deze overwinning doet enorm veel deugd na de ontgoocheling van enkele weken geleden in Roeselare," vertelde Fernémont, die met 15"5 voorsprong won op de Mevius. "Het was een perfecte wedstrijd. Ik weet nu wat me te doen staat in de Condroz: winnen!"

Ghislain de Mevius was erg blij met zijn tweede plaats. "We hebben bijna de ganse dag gelijke tred gehouden met Adrian, die momenteel erg sterk is. Deze tweede plaats, op een erg mooi en snel, maar ook moeilijk parcours, is een opsteker, want er is erg hard gereden." ......

De 8ste manche van het Junior Belgian Rally Championship werd  in de Oostkantons verreden. Op het technische en snelle parcours van de East Belgian Rally was streekrijder Tobias Brüls de sterkste, net als vorig jaar. De 24-jarige rijder uit Weywertz behaalde zijn tweede opeenvolgende zege voor eigen publiek.

Van bij de start nam Tobias Brüls het commando met de Peugeot 208 R2 van Chazel. Nochtans gaf Thibaud Mazuin zich niet meteen gewonnen. De Peugeot-rijder uit Namen realiseerde de helft van de snelste tijden, evenveel als Tobias Brüls, maar de kloof dichten lukte hem niet. 

"Op de tweede proef in Amel, een nieuwe proef, heb ik vanochtend een paaltje geraakt en liet ik de motor afslaan. Dat kostte me een 20-tal seconden. De rest van de dag kon ik mijn voorsprong wel controleren," vertelde Tobias Brüls, die voor het tweede jaar op rij de sterkste was in eigen streek.

Thibaud Mazuin strandde op 20"2 van de zege: "We zaten er deze keer kort bij, maar het was net niet genoeg om Tobias in eigen streek te kloppen. Jammer." .....

Zoals verwacht heeft Gunther Monnens zich in de East Belgian Rally voor de eerste keer gekroond tot kampioen in de RACB M Cup. Met de oranje BMW M3 van Chris Vandamme won Monnens ook de slotmanche van de M Cup, de East Belgian Rally. 

"Deze ochtend was Franky Boulat sneller in de regen. Ik zag amper iets door condens op de voorruit. Vanaf het foutje van Franky heb ik de wedstrijd gecontroleerd. Het was trouwens al 10 jaar geleden dat ik hier nog gereden had," vertelde Gunther Monnens. 

Bij de copiloten ging de titel naar Peggy De Busser, de navigatrice van Franky Boulat. "We gingen goed van start, maar ik heb me in een remzone laten verrassen op KP 3, Sankt-Vith. We schoven in een veld en op het gras schoof ik erg ver door. In de natte weide geraakte ik niet meteen terug omhoog richting de weg. Het kostte ons anderhalve minuut. Gunther had meteen een beslissende kloof geslagen," vertelde Franky Boulat, die de vorige vier edities van de M Cup had gewonnen. 

Na afloop van de voorlaatste manche van het Belgische rallykampioenschap, die in de streek rond St Vith werd verreden, legden Sébastien Bedoret en Thomas Walbrecq voor de zesde keer dit seizoen beslag op een podiumplaats in een nationale rally (op zeven wedstrijden). Maar de derde plaats in de East Belgian Rally, drie weken na een eerste zege in de Omloop van Vlaanderen, liet het duo in de kleuren van ŠKODA België en het SXM team wel op hun honger zitten.

“We wilden om de zege strijden en zijn daar niet in geslaagd”, stelde Sébastien met zijn gebruikelijke eerlijkheid. “Al in de eerste lus, afgewerkt in heel lastige weersomstandigheden, liepen we een grote achterstand op, die we niet meer konden dichtrijden. Ik zoek geen excuses. Voor één keer had ik aan het stuur van mijn ŠKODA FABIA R5 Evo niet het nodige vertrouwen. De feeling was niet goed, zonder te weten waarom, en ik kon het juiste ritme niet vinden. Zelfs in de tweede en derde lus, toen ik zowat de dezelfde tijden als Adrian (Fernémont, de latere winnaar, red.) draaide, begreep ik niet waarom we wel sterk voor de dag kwamen of waarom niet. Dit was een heel bizarre dag en ook een wat frustrerend. Hoewel het toch een beetje deugd doet, is dit podium maar een magere troost.” .....

Patrick Snijers en Davy Thierie zijn met hun Porsche 997 GT3 by BMA in de East Belgian Rally op de negende plaats geëindigd. Ze wonnen ook de GT-categorie. Daarmee maakte het Limburgse duo hun vooropgestelde ambities waar. Ook de ‘plezierfactor’ was opnieuw aanwezig. Snijers genoot in zijn vertrouwde Porsche en trakteerde het publiek op het verraderlijke parcours op enkele mooie passages.    

Zaterdagochtend viel de regen met bakken uit de lucht. Niet meteen een ideale combinatie voor een krachtige tweewiel aangedreven Porsche. “Vooraf had ik toch wel op regen gehoopt” zegt Patrick Snijers. “Alleen regende het harder dan ik had verwacht waardoor onze bandenkeuze iets te optimistisch was en we in de aanvangsfase wat terrein verloren. Gelukkig konden we om de twee ritten ons schoeisel aanpassen. We beschikten over één type banden dat we naar gelang de omstandigheden konden opsnijden. Iets over half wedstrijd zijn we de top 10 ingeslopen en namen we de leiding in de GT klasse. Een negende plaats en de zege bij de GT’s is in dit deelnemersveld een uitstekend resultaat. Vanaf de eerste meters werd er bijzonder hard gereden, dat zegt veel over het niveau van dit BK. We zijn de dag goed doorgekomen, kenden geen technische problemen en hebben geen fouten gemaakt. Ik heb genoten in mijn vertrouwde Porsche. Tijdens de allerlaatste rit was het écht verraderlijk. Plaatselijk kwam het water gewoon door het wegdek omhoog. Dat zorgde voor spekgladde omstandigheden.”  .....

De publicatie van de deelnemerslijst is altijd een van de meest langverwachte momenten in de aanloop naar Rallylegend, gepland van 10 tot 13 oktober in de Republiek San Marino.
 
De lijst bevat veel grote kampioenen, de sterren uit het heden en verleden, evenals auto's om van te dromen en het verlangen naar een niet te missen show. Met de laatste updates die momenteel worden gemaakt, wordt de inschrijvingslijst de komende dagen gepubliceerd. Opmerkelijke namen zijn Thierry Neuville, de gast van dit jaar, met de Hyundai i20 coupé WRC van het fabrieksteam Hyundai Shell Mobis WRC, die trouwens Rallylegend heeft gekozen om een paar ​​belangrijke tests tijdens deze race uit te voeren. Ook teamdirecteur Andrea Adamo zal trouwens aanwezig zijn.
Als toevoeging aan de unieke WRC-sfeer is Andreas Mikkelsen ook voor het eerst aanwezig met zijn Hyundai i20 WRC van het Italiaanse team HMI en "gekleed" in de 958 Santero-kleuren, en tevens ook Craig Breen, die terugkeert naar San Marino na zijn mooie overwinning in 2018.
 
Een andere langverwachte terugkeer is die van Gigi Galli, die zijn rallycross Kia Rio RX voor het eerst zal testen tijdens deze speciale fase, terwijl de Amerikaanse Ken Block ook voor het eerst deelneemt aan Rallylegend met zijn Ford Escort Cosworth, bijgenaamd "Cossie".
 
Met de Italiaanse vlag op Rallylegend 2019 zijn aanwezig : Miki Biasion, die bezig zal zijn op verschillende "fronten", "Tony" Fassina zal racen met zijn prachtige Lancia Stratos, Piero Longhi  aan boord van de Ford Fiesta WRC en vervolgens Bruno Bentivogli (Ford Sierra Cosworth), Simone Romagna (Lancia Delta 16V), Mauro Sipsz die zijn debuut maakt (Lancia Stratos), "liefhebber" Graziano Rossi (BMW M3 E46), een voormalige rijder en vader van Valentino, en natuurlijk ook sensatiezoeker Paolo Diana (Fiat 131 Racing). .....

57 teams gingen deze ochtend in Sankt-Vith van start in de East Belgian Rally. De 4 klassementsproeven lagen er uitermate verraderlijk bij door de regen. Adrian Fernémont kroonde zich meteen tot "rainmaster", want hij klokte drie snelste tijden op vier proeven.

1ste Ronde:

"We zijn gestart met opgesneden slicks. Ik dacht dat we de verkeerde keuze hadden gemaakt, maar blijkbaar werkten die banden goed," lachte Adrian Fernémont, die een voorsprong van 13"1 heeft op Ghislain de Mevius, eveneens sterk gestart. Voor Ghislain de Mevius was vooral de scratch op de vierde proef een enorme opsteker. 

De verschillen zijn na de openingsronde al verrassend groot. Kris Princen, die dit weekend zijn titel kan verlengen met een overwinning, volgt op 24"8: "Ik heb voor regenbanden gekozen. Dat was de voorzichtige keuze, maar ik ga dan ook geen onnodige risico's nemen. Ik moet vooral finishen. Bovendien moest ik nog wat wennen aan de Fabia R5 Evo." .....

Aanstaande zaterdag wordt in Sankt-Vith en omstreken de East Belgian Rally georganiseerd, de achtste van in totaal negen wedstrijden die meetellen voor het Jobfixers Belgian Rally Championship. BMA zet in totaal vijf wagens voor vijf totaal verschillende rijders in. Kersvers Belgisch kampioen bij de Juniors Grégoire Munster ruilt zijn Opel Adam R2 in voor de Skoda Fabia R5 in Pirelli kleuren. Pieter-Jan Michiel Cracco (Skoda Fabia R5) komt voor het eerst in zeven jaar aan de start van deze uitdagende rally. Patrick Snijers krijgt Davy Thierie opnieuw naast zich in de Porsche 997 GT3. Charles Munster (Opel Adam Cup maakt zijn debuut in de Oostkantons. Thuisrijder Kevin Hommes mikt op een plaats in de top 5 met de VW Polo R5.

Na zijn knappe prestatie in de Omloop van Vlaanderen die hij bekroond zag met een vierde plaats zet Pieter-Jan Michiel Cracco voor de EBR de tellers terug op nul. “Ik las op Facebook dat men mij dit weekend op het podium verwacht. Laat mij meteen zeggen dat dit niet de bedoeling is. Het moet zowat 7 jaar geleden zijn dat ik met een R2 deelnam aan deze rally. Uiteraard ben ik tevreden met wat ik in Roeselare getoond heb maar ik laat mij het hoofd niet gek maken. De East Belgian is een totaal andere wedstrijd. Het is een heel snel parcours met heel veel grip. Parcourskennis zal zeer belangrijk zijn en dat heb ik niet. Ik grijp terug naar de succesformule dewelke Bernard Munster mij in aanloop van elke wedstrijd telkens herhaalt: kilometers maken en finishen. Dat is de opdracht voor dit seizoen, dat is de opdracht voor aanstaande zaterdag. Doet er zich een opportuniteit voor om een goed resultaat te behalen dan zou het kunnen dat die strategie aangepast wordt.” .....

Patrick Snijers en Davy Thierie nemen dit weekend met de MAES-Containers Porsche 997 GT3 deel aan de East Belgian Rally, de achtste manche van het Jobfixers Belgian Rally Championship. Voor Snijers, die onlangs overstapte van de R5 naar zijn vertrouwde GT, staat er weinig op het spel. Snijers wil zichzelf, én de toeschouwers, amuseren in wat hij de mooiste rally van het jaar noemt. Met de East Belgian Rally komt er stilaan een einde aan het 2019 Jobfixers Belgian Rally Championship. Na deze wedstrijd rest, op BK niveau, enkel nog de Condroz. 

Met zijn mooie glooiende parcours vindt Snijers de East Belgian Rally één van de mooiste rally’s van het jaar. “Het is niet alleen de mooiste rally maar ook de meest complete” voegt Snijers er meteen aan toe. “Het parcours is tegelijk snel, technisch en heuvelachtig. Dit is echt een rally waar de piloot het verschil kan maken.” 

Snijers weet waarover hij spreekt want hij is de enige die deze wedstrijd ooit wist te winnen met een GT. Daarvoor moeten we terug naar 2013, het jaar dat Snijers een gelijkaardige Porsche bestuurde. “De Porsche is in vergelijking met toen veel geëvolueerd, net zoals de sport in zijn geheel geëvolueerd is. Vraag me niet waarom, maar ik heb iets met de Porsche. Toen ik aankondigde dat ik met een R5 ging rijden bracht dat nogal wat teweeg net zozeer toen ik aankondigde dat ik opnieuw met de Porsche zou rijden. Tijdens de Aarova rally in Oudenaarde zijn we opnieuw gewoon geraakt aan de 997. Het is alleen jammer van die lekke band op de allerlaatste klassementsproef, maar eigenlijk deed het eindresultaat er niet echt toe. Het was een test in het vooruitzicht van de East Belgian. Rijden met een R5 of een GT is een wereld van verschil. Ik moest er toch even opnieuw aan gewoon worden. Ik wil me dit weekend samen met Davy amuseren. Maar dat wil niet zeggen wat we er met onze ‘klak’ naar gaan gooien. De GT klasse is een  doel, net zoals de top 10 dat ook is. Ik heb veel vertrouwen in de Porsche en in Davy. Ik ben dan ook maar wat blij dat ik dit weekend opnieuw met hem team kan vormen.” ......

Page 1 of 120