De Historic Rally Ypres start dit jaar op de markt en dit zullen we zeker en vast geweten hebben want de belangrijkste tenoren van het Europees kampioenschap staan aan de start. Deze piloten gaan het opnemen tegen de streekpiloten die maar al te graag pronken op het podium na de finish. De parkoerkennis van de lokale rijders zal zeker en vast doorwegen t.o.v. de buitenlanders , maar we weten allemaal dat het parkoer rond Ieper een slijtageslag kan zijn en diegene die de finish halen altijd eeuwige roem krijgen. 

Op dit moment staat de teller op 36 FIA piloten en 21 nationale piloten. Bovendien hebben we nog een late inschrijving kunnen constateren van Ville Silvasti die een Lancia 037 aan de start brengt. 

In categorie 4 kan Daniel Alonso zich zeker op het voorplan werken. De motivatie is duidelijk aanwezig bij de Spaanse Ford Sierra Cosworth-rijder, na onder andere de tweede plaats in Asturië. Wat de concurrentie betreft, wordt het voor Alonso vooral uitkijken naar zijn landgenoot Antonio Sainz (Subaru Legacy), tweede in de tussenstand, en voor de Lancia Delta Integrale van "Lucky", genavigeerd door Fabrizia Pons, destijds copilote van Michèle Mouton in het Wereldkampioenschap. Er is ook nog die andere Cosworth'er Tim Jones(GB). Valter Jensen kan van zijn kant belangrijke punten scoren voor het kampioenschap aan het stuur van zijn vertrouwde BMW M3, waarmee hij vorig jaar de titel veroverde. Carlo Fiorito wil punten scoren met zijn BMW 2002 Ti. .....

De ideale voorbereiding op Ieper. Het is de slogan waarmee de Rally van Wervik, normalerwijze een van de kleinere broertjes in de regionale rallywereld, zijn deelnemers wil lokken. In het verleden konden zij steeds rekenen op goedgevulde startvelden door de FIRC, het Flanders International Rally Challenge. Maar dit seizoen staan ze ook op de kalender van het Protyre Britse rallykampioenschap en dat weerspiegelt zich duidelijk in de deelnemerslijsten.

Maximaal 150 teams zullen worden toegelaten, staat er in het wedstrijdreglement. Maar de deelnemerslijst, die loopt al door tot nummer…157. Het zal voor Filiep Forrest en zijn detachement van Scuderia Vervica een meer dan goedgevulde agenda worden! Meerdere filmploegen, rallyradio, live facebook pagina… Wervik heeft het allemaal.

Voor de fans niets dan voordeel uiteraard. De tickets schelen meer dan een slok op de borrel met het Ieperse programma en voor die democratische prijs zien zij toch een aantal toppers aan het werk zoals Paul Lietaer op zijn Ford Escort Cosworth RS, Sébastien Bédoret op de Skoda Fabia R5, Philip Cracco en PJM Cracco, elk op hun eigen Ford Fiesta R5, Vincent Verschueren met de GoDrive Fabia R5 en natuurlijk ook Freddy Loix en Pieter Tsjoen op hun eigen PTS Racing Skoda Fabia R5.

Het publiek zal ongetwijfeld ook de lokale helden aanmoedigen en dan denken we in de eerste plaats aan Steven Dolfen in de Opel Adam R2 en Davy Vaneste met de VW Polo GTi R5! Vul dat nog aan met Tim Van Parijs op zijn iconische Porsche 997 GT3 en met een aantal buitenlandse vedetten als een Jim Van den Heuvel (Fiesta R5) en Martin McCormick (Fabia R5), een Fiesta R5 voor Tuur Vanden Abeele, een Fabia R5 voor Bjorn Renier, wat Britse WRC wagens en nog zo veel meer. .....

Met nog 2 dagen te gaan vooraleer de inschrijvingen definitief worden afgesloten hebben we een beter zicht wie er allemaal zal deelnemen aan de Renties Ypres Rally. Vandaag staan er immers in totaal 74 teams ingeschreven waarvan 25 R5 wagens.

Ziehier alle namen met R5 die zich reeds geregistreerd hebben voor de 55ste editie van de Renties Ypres rally 2019.

- Ole Christian Veiby (Hyundai i20 R5)  

- Craig Breen (Polo R5)

- Freddy Loix (Fabia R5)  

- Rhys Yates (Fabia R5)

- Vincent Verschueren (Fabia R5)

- Kris Princen (Polo R5)

- Kevin Demaerschalk (C3 R5)

- Filip Pyck (Fiesta R5)
- Bjorn Renier (Fabia R5)
- Bruno Parmentier (Fabia R5)
- Alex Laffey (Fiesta R5)
- Joachim Wagemans (Peugeot 208 T16 R5)
- Pieter-Jan Michiel Cracco (Fabia R5)
- Davy Vanneste (Polo R5)
- Tuur Vanden Abeele (Fiesta R5)
- Marty McCormack (Fabia R5)
- Tom Cave (Hyundai i20 R5)
- Darren Gass (Fabia R5)
- Philip Cracco (Fiesta R5)
- Sebastien Bedoret (Fabia R5)
- Kevin Van Deijne ( Fabia R5)
- Bert Coene (Fiesta R5 )
- Matt Edwards (Fiesta R5 )
- Vincent Prégardien (Fabia R5 )
- Kurt Dujardyn ( Fabia R5 )
 
Na de koninginneklasse met de R5 wagens zullen we opnieuw het mooie geluid van de Porsches GT3 kunnen horen in en rond de stad Ieper. ( nl. Tim Van Parijs , Claudie Tanghe en Chris Van Woensel )
 
Verder zien we ook nog de Evo's staan van Steve Bécaert (Evo X), Kurt Boone (Evo 6), John Morrison ( Evo 9 ) en Damon Noyelle (Evo 7). In de RC4 klasse zien we echter wat piloten ontbreken van het Belgisch kampioenschap maar zien we toch enkele bekende namen verschijnen zoals Steven Dolfen (Opel Adam R2), Timo Van Der Marel (Opel Adam R2) en enkele andere streekpiloten zoals Freek Vanbeveren, Gilles Pyck en Manuel Merlevede die alle 3 deelnemen met een Peugeot 208 R2. 
 
In dezelfde klasse komen er naar jaarlijkse gewoonte enkele Engelsen en Ieren naar de kattestad met name Niall William Creighton , Marty Gallagher , James Wilson , Josh MC Erlean en James Williams. .....

2 dagen voor het einde van inschrijvingen nog een topper bijgekomen met name Christian Veiby.

Op zijn 23ste is Ole Christian Veiby een van de meest ervaren jonge talenten in het Wereldkampioenschap. De Noor is dit seizoen actief in WRC2 met een Volkswagen Polo R5, maar in Ieper komt hij aan de start met een Hyundai i20 R5. Een ideale kans voor Ole Christian om eens te proeven van een andere R5, nadat hij vorig jaar met een Skoda Fabia R5 en een Citroën C3 R5 actief was. Maar, het is ook een mooie kans om de parcourskennis die hij vorig jaar heeft opgedaan om te zetten in een mooi resultaat in een van de mooiste asfaltrally's van Europa.

“Ik heb echt van de Ypres Rally genoten vorig jaar. Het is een heel speciale wedstrijd met een unieke sfeer en je hebt er ervaring nodig. Het is ongelofelijk," vertelt Ole Christian, die zich vorig jaar vrijdagavond liet verrassen. Zijn 21ste plaats weerspiegelde niet zijn prestatie, want de Noor deed zaterdagochtend beroep op Rally2 om zijn wedstrijd te vervolgen, met de nodige straftijd. Het parcours zal hij zeker niet onderschatten. ....

Achtvoudig Belgisch rallykampioen Pieter Tsjoen zal de nota's lezen voor Freddy Loix in de Skoda Fabia R5 ingezet door PTR, het nieuwe team Pieter Tsjoen Racing. De teambaas, Pieter Tsjoen, won zelf de Ypres Rally in 2001, samen met zijn oom Steven Vergalle in een Toyota Corolla WRC. Het bleef bij die ene overwinning als piloot.

"Vanaf 2003 mochten we in Ieper niet meer rijden met een WRC, dus moest ik voor die wedstrijd altijd een andere wagen huren en me aanpassen," vertelt de Oost-Vlaamse zakenman. "Vooral de periode met de Super 1600's was moeilijk, want ik was een WRC gewend met zijn turbomotor, terwijl ik in Ieper plots met een opgevoerde S1600 moest rijden met enkel voorwielaandrijving. Ik stond wel een paar keer op het podium, maar uiteindelijk was Freddy Loix toch een maatje te sterk. Ik heb altijd bewondering gehad voor Freddy. Nu is Thierry Neuville de beste rallyrijder die België ooit gekend heeft, maar ik keek als jonge rijder op naar Freddy Loix, die knap presteerde in het Wereldkampioenschap. Ik heb 8 Belgische titels veroverd, maar Freddy was toch nog van een ander niveau. Dat heeft hij in Ieper wel bewezen."

De band met Freddy Loix is altijd speciaal geweest, want in 2007 zette Pieter Tsjoen in Ieper tijdelijk een punt achter zijn carrière en hij gaf Freddy Loix de kans om hem te vervangen in de Abarth Grande Punto S2000. Het was het begin van de tweede carrière van Freddy Loix. 

"Ik herinner me dat nog goed. Pieter belde me om eens te praten. We spraken af in Café Het Vervolg op de Markt en daar kondigde hij aan te stoppen. Ik kreeg de kans zijn programma met de Abarth S2000 over te nemen. Echt een uniek gebaar," aldus Freddy Loix. .....

De Renties Ypres Rally 2019 heeft de eer de gloednieuwe Ford Fiesta R5 in wereldpremière te kunnen voorstellen aan het Belgische publiek. Precies 6 jaar nadat Thierry Neuville de huidige Ford Fiesta R5 presenteerde als openingswagen in Ieper, krijgt Eric Camilli de eer om de nieuwe versie van de Ford Fiesta R5 van M-Sport voor te stellen als openingswagen. 

De Fransman is trots dat hij het nieuwe wapen van M-Sport mag presenteren in Ieper.

“Ik ben vereerd dat ik de gloednieuwe Ford Fiesta R5 mag besturen in de Renties Ypres Rally. Ik herinner me dat Thierry Neuville de originele versie bestuurde in 2013. Het is tof dat ik zes jaar later dezelfde kans krijg met de nieuwe en verbeterde wagen!
Ik was nauw betrokken bij de ontwikkeling en het testen van de nieuwe wagen. Ik moet zeggen dat de mensen  van M-Sport fantastisch werk hebben geleverd. Aan het stuur voel je meteen de verbeteringen. De ontwerpers en de ingenieurs hebben de wagen op elk vlak beter gemaakt!"
Het wordt de eerste kennismaking van Eric Camilli met de befaamde klassementsproeven van de Renties Ypres Rally. 
“Ik heb nog nooit in Ieper gereden, maar elke rallyrijder weet dat de proeven hier prachtig en heel specifiek zijn. Ik kijk ernaar uit om te bewijzen tot wat de fonkelnieuwe Fiesta R5 in staat is op deze snelle proeven," reageert hij enthousiast. .....

De ORC Canal Rally had spanning en spektakel beloofd, en dat kregen fans en toeschouwers dan ook. Melissa Debackere, altijd een graag geziene gaste op de rally’s in West-Vlaanderen, kon voor de vijfde maal de rally op haar naam schijven. Maar dat was minder makkelijk dan het klinkt! Sommige hadden PJ Maeyaert verwacht, in de Ford Escort met de krachtige Millington motor en de sequentiële versnellingsbak. Maar de populaire rijder uit Oekene kon nooit een vuist maken en moest al in de derde KP naar de kant met technische problemen. De tegenstand voor de Skoda Fabia R5 van Melissa Debackere en Cindy Cockelaere kwam van een andere Escort nl. het exemplaar van Paul Lietaer. De Ford Escort Cosworth in Groep A uitvoering is een “historic” wagen, dat klopt. Maar het is er eentje van de Youngtimer generatie van de jaren negentig en dus meer dan krachtig genoeg en met bovendien “the best in the west” aan het stuur. Lietaer opende met een besttijd op de eerste proef, maar daarna liet Melissa Debackere het jonge en moderne geweld spreken met zes besttijden. Een gat dat ook “De Polle” ondanks vier scratches niet meer kreeg dichtgereden.
 
Twee proeven werden geannuleerd wegens de vele incidenten. Met Debackere, die aan de finish zei slechts de ORC en Kortrijk op het programma te hebben staan, en Paul Lietaer, van wie geweten is dat hij geen regionale titel meer nastreeft, was het de vraag wie nu in het VAS Regionale rallykampioenschap de beste zaak deed… Dat werd Steve Bécaert, die met zijn Evo X een derde plaats algemeen behaalde. Hij moest het aanstormende talent Bjorn Syx (BMW M3 Gr.A) van het lijf houden. Bécaert pakte met zijn derde plaats heel wat punten voor het VAS regionale kampioenschap en bevestigde opnieuw te willen gaan voor de regionale VAS titel. Een vierde plaats was er dan voor Bjorn Syx, de jongeman uit Dikkebus die gerenommeerde namen als Stouf, Barbier, Prinzie en Cockelaere achter zich hield. Dit zijn bepaald geen debutanten en zijn allen voorzien van krachtig materiaal.
 
In divisie 1-2 was er Stefaan T’Joens en… de rest! T’Joens pakte met zijn Evo X, wel uitgerust met een beperkende bride, alle besttijden binnen zijn klasse. Achtervolgers Vitse en Goudeseune konden op de Opel Astra alleen maar toekijken en moesten vanaf de helft van de wedstrijd ook afrekenen met het Vandewalle duo op een andere Opel Astra. Die haalden uiteindelijk de tweede plaats binnen voor Vitse, die derde werd. De resultatenpagina van de organisatie maakte geen onderscheid tussen de Divisie 4 Oldtimers en Divisie 5 Youngtimers, die allen onder “Historic” zaten gegroepeerd. Bij de Divisie 5 was het een duidelijke zaak met een zege voor Lietaer (Escort), gevolgd door Syx (BMW) en Stouf (Sierra Cosworth). Stefaan Prinzie (Opel Ascona) werd vierde bij de Historics en winnaar bij de Oldtimers Maes (Opel Ascona) en Van Coillie (Opel Kadett GT/E) vervolledigden er het podium. .....

Drie jaar na zijn 11de overwinning komt Freddy Loix eind juni terug aan de start van de Renties Ypres Rally, met een Skoda Fabia R5 van de nieuwe formatie PTR, Pieter Tsjoen Racing.Tussen 1996 en 2016 won Freddy Loix maar liefst 11 keer in Ieper. 113 keer was de Limburger de snelste op een klassementsproef en in totaal stond hij 14 keer op het podium. 

De doorbraak

Nadat hij de gevestigde waarden al twee keer het vuur aan de schenen had gelegd met een Opel Astra GSi, verraste Freddy Loix, samen met huidig VW Motorsport-baas Sven Smeets, vriend en vijand door bij zijn eerste deelname met en topwagen WK-vedette Armin Schwarz op een hoopje te rijden. Met een identieke officiële Toyota Celica GT-Four werd de Duitser op 2'44" gereden. Patrick Snijers moest als derde al meer dan 5 minuten toestaan. 

"In 1995 werd ik vierde in Ieper met de Opel Astra Gsi, voor heel wat rijders met een krachtige 4x4, zoals Andrea Aghini, die vijfde werd met een Mitsubishi Lancer Evo," vertelt Freddy. "We reden toen echt met het mes tussen de tanden. Een jaar later, in 1996, zat datzelfde mes tussen mijn tanden, alleen reden we toen met een veel snellere topwagen. In Spa was ik al dicht bij de zege geweest met de Toyota Celica GT-Four, maar daar maakte ik een klein foutje en omdat de achteruitversnelling niet werkte, verloren we teveel tijd. In Ieper reden we aan het tempo van een jaar eerder. Blijkbaar heel snel, want we klopten onze teamgenoot Armin Schwarz met 2'44"!"

Het zegerecord in Ieper, gedeeld door Gilbert Staepelaere, Robert Droogmans en Patrick Snijers, stond jarenlang op 4 stuks. Maar, na 4 opeenvolgende overwinningen van 1996 tot 1999 evenaarde "Fast Freddy" het record, dat hij vervolgens scherper zou zetten in 2008, toen hij de Peugeot 207 Super 2000 naar de overwinning stuurde.Maar, echt verpletterend was zijn overwicht met de Skoda Fabia's vanaf 2010. Maar liefst 6 keer was Loix ongenaakbaar met een Tsjechische machine. Een van zijn meest emotionele momenten in zijn loopbaan beleefde Freddy Loix in de aanloop naar zijn deelname... en overwinning in 2013. ......

Met de 13de editie van de ORC Canal Rally worden de eerste voorbereidingen richting Ieperse Grote Markt aangevat. Dat geldt vooral voor de vele lokale West-Vlaamse deelnemers en ook voor enkele Britten die hun rally-heil komen zoeken in de Westerse gouw.
 
Viervoudig winnares Melissa Debackere zal opnieuw aantreden in haar Skoda Fabia R5 en ook Philip Eggermont neemt opnieuw deel met een R5 machine van het Tsjechische merk. Voeg daarbij een vloot aan Mitsubishi’s EVO, een handvol Subaru’s en een armada aan BMW’s en dan kunnen we garanderen dat er aan spanning en spektakel zeker geen gebrek zal zijn, in en rond Oostrozebeke. Wie er vooral op gebrand zal zijn een goede eindpositie te verwerven is Steve Bécaert, die met de Evo X voorlopig het klassement aanvoert voor de Escort “Millington” van Pieter-Jan Maeyaert. De vreemde eend in de bijt is misschien wel de Evo VI van Kurt en Fries Boone, die voorlopig heel wat gerenommeerd volk achter zich houden.
 
Ook in het historic gedeelte zal er volop spektakel zijn want “the best of the west”, Paul Lietaer, neemt het met zijn Escort Cosworth op tegen de Sierra Cosworth van Stefaan Stouf. Het zou ons niet verbazen als deze beiden ook een rol gaan spelen in het algemene klassement... Stefaan Prinzie (Opel Ascona 400), Bert Cornelis (Opel Monza), Alain Vermeulen (BMW E21) en Bjorn Syx (BMW M3) zullen de stoorzenders zijn als de favorieten in de problemen komen. .....

De Renties Ypres Rally zal in het laatste weekend van juni eens te meer zijn status van internationale topwedstrijd waarmaken. Naast de tenoren van het Belgisch en het Brits kampioenschap, komt immers ook voormalig WRC-fabrieksrijder Craig Breen aan de start. De Ier kiest voor een Volkswagen Polo R5 van BMA, het team van Bernard Munster, om een gooi te doen naar de overwinning.

De 29-jarige vice-Europese kampioen van 2015 heeft drie seizoenen gereden als fabrieksrijder voor Citroën in het Wereldkampioenschap. Dit jaar heeft hij een gemengd programma samengesteld, naast een campagne in het Iers kampioenschap. 

"Dit seizoen kan ik van diverse zaken proeven. Zo heb ik al getest met een Supercar in Rallycross, maar rally blijft mijn prioriteit. In het Iers kampioenschap gaat het uitstekend. We zijn nog ongeslagen met onze Ford Fiesta R5, nog steeds de meest competitieve wagen op het hobbelige Ierse asfalt. Daarnaast reed ik ook twee wedstrijden van het Italiaans kampioenschap met een Skoda Fabia R5, met onder andere een overwinning in Sanremo. Het is mijn ambitie om zo snel mogelijk terug te keren in het Wereldkampioenschap en daarom zoek ik bewust wedstrijden met een sterk startveld op. Op dat vlak worden we in Ieper altijd verwend. De Renties Ypres Rally is niet alleen een van de mooiste, maar ook sterkst bezette asfaltrally's in Europa."

Craig Breen is erg populair in België, onder andere door zijn overwinning in de Condroz Rally, maar zeker ook door zijn drie deelnames aan de Ypres Rally. Na een derde plaats in 2013 met de Peugeot 207 Super 2000, volgden twee opgaves in 2014 en 2015, telkens door mechanische problemen. .....

BMA kan terugblikken op een bijzonder sterke Sezoensrally. Kris Princen loodste zijn VW Polo R5 voor de 3e keer in 4 rally’s naar de zege. Grégoire Munster was voor de 4e keer dit seizoen beste Junior. Broer Charly Munster eindigde als 4e Junior. Pieter-Jan Michiel finishte als 7e. In zijn 2e wedstrijd met de VW Polo R5 pakte Henri Schmelcher net naast de top 10. Patrick Patrick Snijers is de enige rijder van BMA die de finish niet haalde. Hij verloor een 5e plaats toen een aandrijfas het begaf.

Voor aanvang van de Sezoensrally zat Princen met vragen over hoe zijn VW Polo R5 zich zou gedragen op de maaskiezel. Na afloop van de eerste ronde van 5 klassementsritten waren alle vragen beantwoord. Kris Princen won 5 ritten op rij en won uiteindelijk op overtuigde manier de Sezoensrally. “We hebben de perfecte wedstrijd gereden. Vanaf het begin hebben we een mooie voorsprong kunnen uitbouwen waarna we konden beginnen te controleren en onze wedstrijd afstemmen op onze tegenstanders. In de laatste ronde was het uitkijken om de slechte koorden te vermijden. De VW Polo gedroeg zich perfect op het onverhard. Ik had meteen een goed gevoel, heb de ganse dag met de wagen kunnen spelen en deed echt ermee wat ik wou. We gaan nu op zoek naar een extra budget om proberen de rally van Ieper te rijden.”

“De Skoda liet zich zeer goed sturen over het Limburgse onverhard” zegt Pieter-Jan Michiel Cracco die een zeer constante wedstrijd met een 7e plaats bekroonde. “Ik ben voorzichtig begonnen om dan het ritme een beetje proberen op te drijven. Op een paar kleine foutjes na hebben we een goede wedstrijd gereden. We nemen binnenkort deel aan de rally van Wervik als voorbereiding op de Ypres Rally.” ......

Bij zijn debuut met de Skoda Fabia R5 van BMA klokte Pieter-Jan Michiel Cracco al een aantal sterke tijden. Die goede indruk werd bevestigd in de 43ste Sezoensrally die zaterdag verreden werd in het Noord-Limburgse Bocholt. De 23-jarige Skoda-rijder maakte heel wat progressie voor de grote afspraak in Ieper eind juni.

Voor Pieter-Jan Michiel Cracco was het zijn derde deelname aan de Sezoensrally, een wedstrijd waarvan het parcours voor een kwart bestaat uit onverhard. Zijn tweede deelname met een R5, nadat hij vorig seizoen achtste werd met een Ford Fiesta R5. Pieter-Jan Michiel ging van start om de Skoda Fabia R5 nog beter onder de knie te krijgen, maar van bij de start zat hij vlot in het tempo.

"De start was uitstekend. Twee keer reden we een zesde tijd, terwijl alle tenoren nog maximaal aan het aanvallen waren. Maar, nog belangrijker dan de positie is het verschil in tijd. In de Rally van Wallonië zaten we op 0"5 / km van Cédric Cherain. Deze keer is het verschil kleiner," lachte Pieter-Jan Michiel, die zich amuseerde. 

De achtste plaats van vorig jaar werd verbeterd naar een zevende plaats, maar de progressie is veel groter. .....

Het was lang geleden, maar bij de finish van de 43ste Sezoensrally straalden Vincent Verschueren en Gert Broekaert. Na een waanzinnig spannende finale, waarin op en over de limiet werd aangevallen op de maaskiezel, behaalde het duo van GoDrive de tweede plaats, als eerste Skoda-team. Een prestatie die deugd deed, na een reeks tegenslagen in de vorige wedstrijden dit seizoen.

Na de eerste lus van vijf klassementsproeven, stond Vincent Verschueren op de vierde plaats, op 28"7 van leider Kris Princen.  "Ik ben wel tevreden. We zijn in strijd met de andere Skoda-rijders, Adrian Fernémont en Sébastien Bedoret. Dat de Polo's sneller zijn, dat hadden we verwacht," vertelde Vincent, die in Gerdingen wel even rechtdoor was gegaan in een remzone. "Op de eerste proeven heb ik wat tijd laten liggen omdat we voor de "21" van Michelin hadden gekozen. Dat is de band met een harde compound en onder de bomen lag het asfalt er nog nat bij. Misschien was ik iets te voorzichtig. En in Gerdingen was ik op weg naar een toptijd, maar ik miste een rempunt. Daar kunnen we nog wat winnen, want ik heb de indruk dat ik niet laat genoeg kan remmen. De auto is niet stabiel genoeg." ......

Voor de start van de Sezoens Rally mikten Sébastien Bedoret en Thomas Walbrecq op een vierde podium in vier wedstrijden voor het Belgische rallykampioenschap. Zaterdagavond hadden ze bij het overschrijden van het finishpodium met een derde plaats hun opdracht helemaal vervuld. Toch konden ze niet verstoppen dat ze licht ontgoocheld waren.

“Tot in de laatste klassementsproef waren we met Vincent Verschueren aan het strijden om de tweede plaats”, legt de 23-jarige rijder uit. “Ondanks mijn gebrek aan ervaring in deze rally, ik stond hier pas voor de tweede keer aan de start, hadden we de hele dag een stevig tempo kunnen aanhouden en lieten we ook twee snelste tijden optekenen. In die laatste proef waren we echt goed vertrokken, en het duel met Vincent beloofde tot de laatste meter spannend te blijven. Maar bij het overschrijden van een jump reed ik lek. Nochtans had ik mijn rijlijn al wat aangepast, om een steeds dieper wordende put te vermijden. Ik wist onmiddellijk dat de tweede plaats verloren was, maar we zijn toch zo snel mogelijk blijven gaan om de derde positie te behouden. Uiteraard is zo een wedstrijdslot wat ontgoochelend, maar toch zijn we heel blij. Voor de start hadden we met beide handen voor zo een uitslag getekend!”   Aan het stuur van de Skoda Fabia R5 #5 van SXM bevestigden Sébastien en Thomas de stijgende lijn in hun prestaties. ......

Page 1 of 114