Van start tot finish aan de leiding in zijn "thuisrally". Mooier kon Vincent Verschueren zijn allereerste overwinning in het Belgisch rallykampioenschap niet wensen. De 37-jarige piloot uit Zingem behaalde in de TAC Rally zijn eerste grote triomf in het Belgisch rallykampioenschap. Daarmee onderlijnt hij zijn titelambities, want in West-Vlaanderen bleef hij Kris Princen, zijn belangrijkste titelrivaal, 14 proeven lang de baas.
Onder een stralende lentezon werd de derde manche van het Belgisch rallykampioenschap afgewerkt, maar het mooie weer bracht weinig geluk voor Kevin Abbring. De Nederlander, een van de topfavorieten, viel al voor de start van de eerste proef uit met de Peugeot 208 T16 van Peugeot België-Luxemburg. Ondertussen maakte Vincent Verschueren van de mistige openingsfase gebruik om een kleine kloof te slaan op Kris Princen, zijn enige overgebleven titelconcurrent. Terwijl Princen gokte op een hardere compound, koos Verschueren resoluut voor een zachte band en daarmee maakte hij op het koude asfalt het verschil. De 15" die hij op de eerste vier proeven pakte, zou Princen nooit meer goedmaken. Na een spannende finale pakte Vincent Verschueren zijn eerste algemene overwinning met 8" voorsprong op Kris Princen.
"Deze eerste overwinning doet enorm veel deugd, niet alleen voor mezelf, maar vooral ook voor het ganse team van Godrive, voor Veronique, mijn copilote en natuurlijk voor Gaby Goudezeune, die dit allemaal mogelijk heeft gemaakt," aldus een geëmotioneerde Vincent Verschueren. "Ik heb op de laatste proeven geen moment getwijfeld. De auto was perfect vandaag. Ik ben een Oost-Vlaming, maar toch voelt de TAC Rally aan als een thuiswedstrijd. Dat maakt deze zege nog zoveel mooier."
Kris Princen had vooraf getekend voor de tweede plaats, want enkele dagen geleden was deelnemen hoogst onzeker door de gebroken rib. "Maar, ik heb geen pijn gehad en ik ga die blessure zeker niet als excuus gebruiken. Deze ochtend koos ik voor te harde banden en was mijn vertrouwen ook niet optimaal na onze crash in Spa. Daar heb ik de rally verloren, maar we hebben ons geamuseerd, want we hebben de ganse rally hard gestreden," vertelde Kris Princen erg sportief.
Voor de derde plaats werd de ganse rally hard gestreden. In de openingsronde brak Melissa Debackere een draagarm op haar Skoda Fabia, vervolgens ging de servopomp stuk op de DS 3 R5 van Bert Cornelis, zodat uiteindelijk Tim Van Parijs kon schitteren met zijn Porsche 997 GT3, al beleefde de spektakelman nog een spannende slotfase. "Op de voorlaatste proef had ik plots drukverlies in de band rechts achteraan. Bij controle bleek de velg gescheurd. Ik vreesde een lekke band, dus reed ik voorzichtig. Gelukkig is onze podiumplaats niet in gevaar gekomen, al kwam Lietaer terug tot op 4"," genoot Van Parijs, die met zijn team vier Porsches aan de finish bracht, bovendien allemaal in de Top 12!

De 4de plaats ging naar Paul Lietaer met zijn historic Subaru Legacy RS. Lietaer won natuurlijk ook de strijd in het Historic-kampioenschap, maar de 4de plaats algemeen was een stunt: "Ik heb vandaag het potentieel van de Subaru pas echt gevoeld. De afstellingen stonden op punt en ik kon voluit aanvallen. Ik denk dat we klaar zijn voor de strijd in de Ypres Historic Rally!"
Polle Geusens rukte na een voorzichtige start nog op naar de 5de plaats op 4"8 van Lietaer, nadat Pieter-Jan Maeyaert in de slotfase nog een foutje maakte en daardoor van de 4de naar de... 28ste plaats tuimelde.
De Top 10 werd vervolledigd door Guino Kenis, zesde met zijn Mini RRC, Chris Van Woensel, die de Croky Porsche van Jochen Claerhout feilloos naar de finish stuurde, Benoît Allart, Claudie Tanghe en Bruno Parmentier.
Bij de Juniors liet favoriet Guillaume de Mevius zich in de openingsronde al verrassen. De Peugeot-piloot ging van de baan. Sébastien Bédoret, winnaar van de Junior Award, won de strijd in RC4, voor Pierre Vauterin en Tobias Brüls.
In Historic stond er geen maat op Paul Lietaer. Dirk Vermeirsch werd tweede met zijn Ford Sierra Cosworth. De twee titelkandidaten Robin Maes en Stefaan Prinzie werden respectievelijk derde en vierde, met amper 5"6 verschil.

Naast de 88 deelnemers in de hoofdwedstrijd, kan de TAC Rally ook in de tweede manche van het RACB Rally Criterium uitpakken met een sterk startveld. 39 teams schreven zich in voor de kortere nevenwedstrijd over 8 klassementsproeven, goed voor 93 km tegen de chrono. Onder hen een aantal kanshebbers en snelle streekpiloten.
Stefaan T'joens krijgt als leider in het kampioenschap het startnummer 201 op de deuren van zijn snelle Renault Mégane RS. T'joens is zeker een kanshebber, maar hij zal moeten afrekenen met het BMW-geweld van Philip Lommers, Johnny Louies, Wouter Lievens, Xavier Alliet en Wim Dereu. En dat is zeker niet alles, want naast de Nissan 350Z van Stefan Van Craenenbroeck, is het ook uitkijken voor de snelle chrono's van Chris Dobbelaere met zijn Opel Kadett GT/E.

Devos in Slowly Sideways

De piloten van het Criterium starten aansluitend op de deelnemers aan de nationale TAC Rally. Naast het Criterium, wordt het spektakel verder verzorgd door een 20-tal wagens die de demo verzorgen van Slowly Sideways. Deze pareltjes van vroeger rijden hun demonstratie (geen wedstrijd en geen tijdopname) vanaf KP 5 tussen de "000"-wagen en de "00"-wagen.

Er worden enkele juweeltjes verwacht ,zoals een Audi SportQuattro, een Porsche 911 RSR, een Lancia Stratos, een Subaru Impreza WRC, een Ford Escort in de beroemde kleuren van Rothmans... En het is uitkijken naar de schitterende Toyota Celica GT4 van William Devos en Remo Monchy, winnaars van de TAC Rally in 1994, 1997 en 1998...
Op zondag 7 mei presenteert vzw Superstage zijn eerste grote evenement van het seizoen: de 45ste Station Le Seau Monteberg Short Rally. Zoals de naam doet vermoeden, wordt de beroemde rallysprint dit jaar uitgebreid naar een echte Short Rally met twee verschillende klassementsproeven.

Het rallycentrum en het servicepark verhuizen van het gezellige Dranouter naar het al even gastvrije Wijtschate. Het Rally HQ zal zich bevinden in Ontmoetingscentrum "De Klaverhulle" (Schoolstraat 12B, Wijtschate).

De Shortrally telt twee verschillende klassementsproeven. De gekende proef van 8,10 km over de Monteberg blijft ongewijzigd. Deze proef wordt vier keer afgewerkt. Vervolgens rijden de deelnemers naar de Brandhoek voor KP Busseboom, een nieuwe chronorit van 8,44 km die drie keer afgewerkt zal worden. De totale afstand van de Short Rally bedraagt 114,7 km, waarvan 57,84 km tegen de chrono afgewerkt zullen worden.

Vorig jaar ging de overwinning met een halve seconde verschil naar Filip Pyck, maar de streekpiloot mag zich dit jaar aan serieuze concurrentie verwachten. De Short Rally van de Monteberg is immers de ideale voorbereidingswedstrijd voor de Kenotek Ypres Rally. Het parcours in Heuvelland en Poperinge is heel representatief voor de klassieker in juni. Aangezien het Brits kampioenschap in juni te gast is in Ieper, verwachten we een aantal Britse toppers aan de start in Wijtschate voor een eerste kennismaking met de verraderlijke proeven in de Westhoek.

De inschrijvingen zijn alvast geopend op de website www.monteberg.com. Wees er snel bij, want we hebben maar plaats voor 150 deelnemers... Afspraak op 7 mei in Wijtschate voor de Station Le Sea Short Rally van de Monteberg!

Het Belgian Rally Championship 2017 is op kruissnelheid gekomen. Na de Spa Rally, staat dit weekend de derde manche van het Belgisch kampioenschap op het programma. De TAC Rally, verreden in en om Tielt, is voor Vincent Verschueren bijna een thuisrally. De leider in het kampioenschap wil dan ook goed scoren met de Skoda Fabia R5 van GoDrive.
Aan de leidersplaats in het kampioenschap hecht Vincent Verschueren, die in Tielt natuurlijk weer genavigeerd wordt door Veronique Hostens, niet zoveel belang. "We zijn nog maar twee rally's ver in het kampioenschap, dus het heeft geen zin om in Tielt al te rijden in functie van die leidersplaats. We zullen normaal wel als eerste mogen starten, maar dat is niet meteen een voordeel. In Tielt ligt altijd een laagje stof op de baan, want op de smalle baantjes is veel landbouwverkeer. Daarom liggen de proeven er 's ochtends in de eerste ronde vaak erg glad bij. Wie als eerste start, is in het nadeel. Anderzijds zal er bij onze doortocht iets minder grind in de bochten liggen. Ik denk dat een derde of vierde plaats in de startorde ideaal is, maar we gaan ons vel duur verkopen," vertelt Vincent, die wel meteen de aanval wil openen.

"De TAC Rally is een compacte wedstrijd waarin je meteen mee moet zijn met de kopgroep, want een achterstand krijg je moeilijk nog gedicht. Ik wil mee zijn met Kevin Abbring en Kris Princen, mijn twee belangrijkste concurrenten. Als dat lukt, dan is alles mogelijk," vervolgt Vincent, die in elk geval blij is dat de concurrentie van de partij is. "Natuurlijk ben ik blij dat Abbring aan de start komt en hoop ik dat Princen het licht op groen krijgt van de dokter. Met hen erbij moet ik tot het uiterste gaan en dat geeft een eventueel goed resultaat meer voldoening en glans. Bovendien wordt het niveau in het Belgisch kampioenschap daardoor omhoog getild."

In Tielt kwam Vincent al twee keer dicht bij een podiumplaats. "Voor mij is Tielt de moeilijkste wedstrijd in West-Vlaanderen. De baantjes zijn heel smal en het asfalt is op sommige plaatsen bijzonder glad. Een foutje is snel gemaakt. Ik heb er nog nooit op het podium gestaan. Een keer werd ik in extremis van het podium gehouden door Hermen Kobus en vorig jaar begon het in de slotfase fel te regenen. Onze wagen was niet goed afgesteld, waardoor ik het duel verloor van Kevin Demaerschalk voor de derde plaats. Ondertussen weten we hoe we onze Skoda Fabia R5 af moeten stellen voor regenweer."

Vincent en Veronique zullen woensdagavond als ultieme test de shakedown nog afwerken, waarna de GoDrive-formatie klaar is voor de 16 uitdagende klassementsproeven van de 44ste TAC Rally in Tielt.

Komend weekend, op zaterdag 8 april, is de Ford Pinto Cup aan zijn tweede manche toe. Koen Verhaeghe verdedigt er zijn leidersplaats in het kampioenschap en mag vooral zware tegenstand verwachten seizoensdebutanten Jeroen Van Wanseele en Rik Vannieuwenhuyse.

Niet minder dan vijf teams geven elkaar afspraak op de gladde wegen rond Tielt. Koen Verhaeghe komt als leider in de Pinto Cup aan de start. De Zwevezelenaar won de openingsmanche, de Rallye de Hannut, nadat topfavorieten Sam Warnez en Christof Anckaert hun wagens vroeg op kant moesten zetten. Verhaeghe kan meteen een goede zaak doen in Tielt, net zoals Franklin Temperville -tweede in Hannuit -, want Sam Warnez verschijnt niet aan de start na zijn opgave in Hannut en ook Christof Anckaert laat de TAC aan zich voorbij gaan.

Maar daarom zal de strijd er niet minder om zijn, want Rik Vannieuwenhuyse, Arthur Kerkhove en Jeroen Van Wanseele maken hun seizoensdebuut. Vooral voor Van Wanseele is de rally van Tielt heel speciaal, want de tweevoudige kampioen staat dagelijks op met zicht op de Poelberg. “Ik rij heel graag in Tielt. Ik passeer bijna dagelijks over een deel van de proef rond de Poelberg, dus het is echt wel iets speciaals. Het is de derde keer dat ik aan de start sta, maar ik blijf echt genieten van de proeven”, aldus de “régional de l’étappe”.

Van Wanseele rijdt maar een beperkt programma dus de Tieltenaar heeft maar één doel. “Dat is winnen. Als het droog is, denk ik dat het ontzettend hard zal gaan. Voor mij mag het een beetje nat liggen. Ik vrees vooral Rik Vannieuwenhuyse. Het belooft zeker een mooie wedstrijd te worden. We kijken er naar uit.”

De voorbije weken was er heel wat te doen rond de motoren van de historische wagens. Er zouden controles volgen en wie een te zware motor heeft, moet vrezen voor het verlies van zijn licentie. “Ik heb er op zich geen probleem mee. Wie een te zware motor heeft moet zich maar inschrijven in klasse M, probleem opgelost. Het heeft geen zin om er veel over te palaveren. We rijden binnen de cup allemaal voor ons plezier en willen er met de middelen die we hebben het beste van maken”, besluit Van Wanseele.

De TAC Rally telt veertien proeven, goed voor 160 kilometer tegen de klok, slopend voor man en machine. De eerste proef, Schuiferskapelle, start om 8u13. Rond 21u worden de eerste wagens op het eindpodium verwacht in de Tieltste Europahallen.

Agenda: 11-12/03: Rallye de Hannut; 08-09/04: TAC Rally Tielt; 10-11/06: Rally van Wervik; 23-24/06: Historic Ypres Rally; 02-03/09: Rallye de la Semois; 07-08/10: Rallye de Tournai; 25-26/11: 6 uren van Kortrijk

Tal van deelnemers aan de rally van Wallonië drongen er al jaren op aan en op donderdag 27 april wordt het realiteit. Dan zal Haltinne gastheer zijn voor de officiële testkp van de 34ste Rally van Wallonië. “Tijdens de vorige edities waren er vaak privé initiatieven.” Vertelt Etienne Lerson, voorzitter van de Automobielclub van Namen. “ Soms erg goed georganiseerd, soms een beetje minder.

Op het moment dat RACB hieromtrent een wettelijk kader uitwerkt leek het ons dus een goed moment voor de AC van Namen om in een optimale veiligheid ook een testnamiddag te organiseren voor alle deelnemers. Zo zullen we een veiligheidsteam, een ploeg van het Rode kruis en een arts aanwezig zijn. Kortom net hetzelfde als voor een echte klassementsproef ! “ In de beste veiligheidsomstandigheden dus maar tevens ook op een representatief parkoers voor de rally van Wallonië.” vervolgt Etienne Lerson. “ Vaak worden organisatoren gedwongen om die test te organiseren op een traject dat niet vergelijkbaar met hun wedstrijd of dat veel te kort is. Niet uit gemakzucht maar simpelweg omdat ze gewoon geen keuze hebben. Dankzij onze goede contacten met diverse gemeenten in deze regio kunnen wij wel een representatief traject aanbieden, aangezien het gaat om een ex-proef van onze wedstrijd, die tot twee jaar geleden nog gebruikt werd. En wij aanbieden aan de vooravond van onze wedstrijd aan de deelnemers is namelijk niet minder dan 4.250 km van de kp van Haltinne. “ Om de bewoners ’s avonds niet te storen zal dat gebeuren van 13 tot 18u, al kunnen zij zich ook dan (weliswaar enkel in de richting van de proef) verplaatsen. Want in overleg met de gemeente Gesves, die we bedanken voor hun toestemming, zullen we voor hen regelmatig een korte pauze inlassen. “ Het zenuwcentrum van die testkp ligt evenwel in Haut-Bois, daar liggen immers zowel de start en de finish van de proef. Deelnemen is simpel. De teams moeten enkel het formulier (beschikbaar op onze website: www.rallyedewallonie.be/concurrents) invullen en ons terugsturen voor 14 april en verder een bijdrage van 150€ betalen. Het laatste goed nieuws dat velen zal plezieren is dat de toegang tot dat leuk aperitiefje in optimale veiligheid volledig gratis is voor het publiek !

Enkele weken geleden werd Claudie Tanghe mooi 9de in de Rally van Le Touquet met de Ford Fiesta R5 Evo van Renties Racing. Dit weekend is het opnieuw de beurt aan Polle Geusens om zich te tonen met de snelle groene Fiesta. De jonge Limburger start zaterdag samen met navigator Filip Cuvelier in de TAC Rally, de tweede wedstrijd van het Belgian Rally Championship.

De openingswedstrijd van het Belgisch kampioenschap, de Rally van Haspengouw, was helaas van korte duur voor Polle Geusens en Filip Cuvelier. Een klein foutje op de tweede proef zorgde voor een vroege opgave...
"Veel te vroeg," vertelt Polle. "Ik ben er weken niet goed van geweest. Elke dag spookte het wel eens door mijn hoofd. Ik remde misschien 5 meter te laat. We schoven even rechtdoor, maar we hadden de pech dat er op die plaats een stuk metaal in de berm stak. Dat heeft de radiator beschadigd. Bijna iedereen ging in Haspengouw wel een keer in de fout, maar voor ons was het afgelopen..."

Het voorval zal de aanpak van Polle Geusens in Tielt zeker beïnvloeden. "Voor mij is het belangrijkste het verwerven van ervaring met de Fiesta R5. Daarom wil ik zoveel mogelijk kilometers maken. Ik zal dan ook met een veiligheidsmarge onder de voet van start gaan in Tielt. Voor mij is het belangrijkste kilometers te maken. Dat zal ook zo zijn in de Rally van Wallonië, want pas in de Sezoensrally wil ik me eens meten met de rest."

De TAC Rally heeft een moeilijk parcours dat vaak onderschat wordt. "Het is zeker een verraderlijk parcours. Het asfalt is heel glad en je hebt helemaal geen foutmarge, want er liggen diepe grachten naast de weg. Ik ga het tempo rustig opbouwen," vertelt Polle, die in Le Touquet mee de service verzorgde voor Claudie Tanghe.

Polle en Filip zullen woensdagavond de shakedown rijden als ultieme voorbereiding op de eigenlijke start zaterdagochtend. Renties heeft nog een tweede team in de wedstrijd, want Laurent Vanneste zal, samen met Justine Demeestere, de kleuren van Renties verdedigen in de Ford Fiesta R2T die Polle vorig jaar nog bestuurde.

Achter de Top R5's, wordt het spektakel onder andere verzekerd door zes huilende Porsches. De fabuleus klinkende zescilinder boxers  kunnen zich bij droog weer zeker meten met een aantal R5's. Fred Bouvy slaagde er zelfs in een 997 GT3 naar een podiumplaats te sturen in Spa!
Tim "Mr Porsche" Van Parijs zal de zege bij de GT's zeker niet cadeau krijgen, want meervoudig GT-kampioen Chris Van Woensel neemt voor de gelegenheid het stuur over van Jochen Claerhout in de Croky Porsche.

Met de tractie van de Porsche, zal Van Woensel ongetwijfeld toptijden rijden, zeker nu hij in de winning mood is na zijn zege in de Franse champagnestreek met zijn Mitsubishi Lancer WRC05.
Ook Claudie Tanghe, die voor de gelegenheid de Degro 997 GT3 zal besturen, heeft in het verleden zijn snelheid al bewezen met een Porsche, terwijl Chris Debyser zijn grijs-rood exemplaar op nationaal niveau zal presenteren.

Deze vier Porsches worden bijgestaan door JT Motors uit Ieper. Zij krijgen weerwerk van Henri Schmelcher met zijn rode 997 GT3 en van de Brit Darren Taylor in een 996 GT3.

Aan dwars spektakel zal er geen gebrek zijn in deze TAC Rally, want de BMW M Cup is toe aan zijn tweede manche van 2017. Met twaalf BMW's aan de start, is deze merkencup voor amateur-piloten opnieuw een voltreffer. Het is uitkijken naar de nieuwe BMW 1M van thuisrijder Kurt Braeckevelt en naar de chrono's van Thierry Cokelaere, de garagehouder uit Oostrozebeke, met zijn 420-pk sterke BMW 1M. Stevige concurrentie voor titelverdediger Franky Boulat en de Nederlander Wim Muilwijk. Maar ook Chris Algoedt, Bert Truyens, Wim Lootens, Brecht Hoorne en Jens Maes mogen we niet vooraf kansloos achten.

Met maar liefst 88 wagens aan de start van het nationale gedeelte, zal er aan spanning en spektakel geen
tekort zijn in deze 44ste TAC Rally. Afspraak zaterdag 8 april in Tielt  voor de tweede manche van het Belgian Rally Championship !

Na de bewogen Spa Rally, die voorlopig, tot de uitspraak van het beroep, gewonnen werd door Benoît Allart, staat dit weekend de derde wedstrijd van het Belgian Rally Championship op het programma. Na de gebeurtenissen in Spa, komen enkele tenoren ongetwijfeld geprikkeld aan de start van deze 44ste TAC Rally. Alle tenoren zijn in elk geval van de partij en ze hebben iets goed te maken, maar ook de West-Vlaamse baantjes rond Tielt straffen het kleinste foutje af.
Gekend concept.
De Tieltse Automobiel Club heeft aan het parcours in elk geval niet veel gesleuteld. Er staan opnieuw vier lussen van vier proeven op het menu. De vier gekende klassementsproeven Schuiferskapelle, de Ondank, de Oosthoek en de Poelberg. Enkel het begin van de "De Oosthoek" is lichtjes gewijzigd.
Driestrijd Princen, Abbring, Verschueren
De affiche oogt in elk geval fantastisch met maar liefst 11 R5's aan de start, aangevoerd door Vincent Verschueren, die als leider in het kampioenschap met de Skoda Fabia R5 #46 de weg zal openen. Kris Princen, momenteel tweede in het kampioenschap, zal de jacht openen op Verschueren met zijn gelijkaardige Fabia R5, als de dokters het licht op groen zetten om met een gebroken rib te rijden. De Skoda die toegetakeld werd in Spa zal voor de gelegenheid vervangen worden door de quasi nieuwe Fabia R5 van BMA die in Spa werd bestuurd door Guillaume Dilley.

Benoît Allart is de derde Skoda-rijder in de kopgroep, maar de Fabia-piloten zullen vooral moeten uitkijken voor de chrono's van Kevin Abbring, die iets recht wil zetten in Tielt. De piloot van Peugeot Belux wil bewijzen dat hij niet alleen snel is, maar ook een zege veilig kan stellen. Deze keer zullen de nota's niet gelezen worden door Pieter Tsjoen, die met vakantie is, maar door Renaud Jamoul.

Enkele West-Vlamingen willen in eigen streek ook schitteren tussen deze kleppers, te beginnen met Bert Cornelis, die in zijn thuisrally wil knallen na zijn mooi debuut in Haspengouw. Bert wil zeker rivaliseren met Melissa Debackere, die in Spa knappe tijden reed met haar Skoda, en zeker met Steve Bécaert, die een gelijkaardige DS 3 R5 van J-Motorsport zal besturen.

Drie kleppers kiezen voor een Ford Fiesta R5 Evo, te beginnen met Polle Geusens, die zich in Haspengouw meteen in de top 5 nestelde tot hij een foutje maakte. In Tielt wil de piloot uit Lommel zijn talent nog eens in de verf zetten met de Fiesta R5 van Renties. Hij wordt een ideale referentie voor Pieter-Jan Maeyaert, die veelbelovende tijden reed bij zijn R5-debuut in Spa, en voor zakenman Philip Cracco, die zijn comeback viert in de rallysport met een gloednieuwe Ford Fiesta R5.  Bruno Parmentier kiest eveneens terug voor een Ford Fiesta R5 in Tielt.

In de klasse RC2 tracht Guino Kenis zich met zijn agressieve Mini RRC alvast staande te houden. We zijn ook benieuwd naar de chrono's van de snelste Mitsubishi's op het snelle, maar erg technische parcours van de TAC Rally. Bert Coene, Tuur Vanden Abeele en zeker Jonas Langenakens zijn ongetwijfeld in staat mee te strijden voor een dichte ereplaats.

Voor de derde manche van het Junior Belgian Rally Championship, reizen de jongeren af naar West-Vlaanderen. De TAC Rally is de eerste van drie afspraken op West-Vlaamse bodem. Bekend terrein voor onder andere Jelle Vermeire, die met zijn Ford Fiesta R2T de strijd aan wil gaan met favoriet Guillaume de Mevius.
De winnaar van de Spa Rally en tevens de laureaat van de Junior Award in Spa, Romain Delhez, is niet van de partij.

Zonder de leider in het Junior BRC aan de start, wordt de favorietenrol doorgeschoven naar Guillaume de Mevius in de Peugeot van het RACB National Team. Guillaume snakt naar een probleemloze wedstrijd na de vroege motorpanne in Spa. Dat geldt zeker ook voor Sébastien Bédoret, die in Haspengouw al op de eerste proef aan de kant moest.
Jelle Vermeire wil in eigen streek meestrijden voor de zege, terwijl Niels Reynvoet vooral het vertrouwen terug wil opbouwen voor eigen publiek, na zijn zware sortie in Spa. Pierre Vauterin zal zich op de West-Vlaamse baantjes ongetwijfeld ook beter voelen dan in Spa.
Tobias Brüls komt vanuit de Oostkantons zijn kansen verdedigen met zijn vertrouwde Fiesta R2, terwijl Romain Degeer beter wil doen dan in Spa met zijn Citroën C2-R2 Max. We verwelkomen ook het debuut in het Junior BRC van Thibaud Mazuin met een Fabia R2.

En tot slot is de TAC Rally het toneel van het grote debuut van Achiel Boxoen in het Belgisch rallykampioenschap. De zoon van Joost werd gekozen door Skoda België om in de voetsporen te treden van Freddy Loix als piloot van de officiële Skoda Fabia R5. In Tielt zal Boxoen, die een intensief leertraject volgt onder leiding van Freddy Loix, aan de start komen met de Opel Adam R2 van J-Motorsport die vorig jaar nog door Amaury Molle werd bestuurd.

Klassement Junior BRC: 1.Delhez 23 punten; 2. de Mevius 22; 3. Vauterin & Dewallef 11; 5. Vermeire 8; 6. Pacolet 6; 7.Degeer 5; 8. Reynvoet 4

In de TAC Rally wordt tevens de derde manche van het Historic Belgian Rally Championship afgewerkt. Een wedstrijd die bijzonder boeiend belooft te worden. Zelfs een glansrol in het algemeen klassement is niet uitgesloten voor de snelste youngtimers...
Denk maar aan de Subaru Legacy RS van Paul Lietaer, die zich als een vis in het water voelt op het gladde asfalt van de TAC Rally. Met zijn grommende boxer kan Lietaer in de top 10 finishen, maar daartoe zien we ook Dirk Vermeirsch in staat met zijn gekende Ford Sierra Cosworth. Ook Frank Baert presenteert zijn nieuwe Sierra Cosworth, maar dan een vierdeurs met enkel achterwielaandrijving.
We mogen ons ook opmaken voor een strijd tussen de top BMW's M3 van Robin Maes en Didier Vanwijnsberghe. Tom Van Rompuy kiest deze keer voor een Opel Ascona 400, net als de leider in het kampioenschap, Stefaan Prinzie, en Rainer Hermann, de snelle veteraan uit de Oostkantons.
De krachtige Porsches van Glenn Janssens en Patrick Mylleville, die een nieuwe, betere wagen bouwde deze winter, behoren tot de outsiders, net als de spectaculaire Ford Escorts van kampioen Dirk Deveux en Gunther Monnens, de winnaar van de openingswedstrijd in Haspengouw.
Kortom, we tellen een tiental potentiële podiumkandidaten, terwijl er zeker nog evenveel kandidaten zijn voor een dichte ereplaats. Het zal hard gaan in Historic in de TAC Rally !

Een van de mensen die steevast present tekent in de Tieltse TAC-rally is Didier Vanwijnsberghe. Ook dit jaar wil de man uit Sint-Eloois-Vijve zijn kansen gaan met de BMW M3. “We hebben alles goed overwogen en bekeken voor dit seizoen, en besloten dan maar om bij onze huidige BMW M3 te blijven. Onze verwachtingen zullen we niet al te hoog leggen.
We hopen dat we bij de Historics ons mannetje kunnen staan tussen de tweewielaangedreven wagens. Het is intussen ook alweer van november dat ik nog eens zelf het rallystuur in handen nam. En dan zien we wel waar wij uitkomen tegenover de “dikke” auto’s. Al gaan we toch proberen onze huid duur te verkopen. Het is van 2013 geleden dat we nog eens konden zegevieren in Tielt.
Met de BMW M3 willen we naast Tielt, ook nog starten in de rally van Wallonië, een rally met voor mij één van de mooiste parcours uit ons land, en Ieper, waar ik vorig jaar wel mijn meerdere moest erkennen in Paul Lietaer met de onverslaanbare Subaru Legacy, maar wel na een mooie strijd met Stefaan Stouf, toch een mooie tweede plaats wist te behalen. Al konden we ook daar vroegtijdig in het opgeverspark terecht gekomen zijn, maar gelukkig kon collega Robin Maes ons helpen met een andere versnellingsbak. Het was overigens in Ieper ongeveer anderhalf jaar geleden dat ik nog eens aan de finish kwam (Haspengouw 2015).
Net als in 2016 sluiten we het seizoen terug af met de M3 in de rallye du Var. We hopen ook daar wat op sportieve revanche, gezien we vorig jaar op zaterdag de handdoek moesten gooien. Eerst deed de versnellingsbak ons flink wat minuten verliezen, daarna was het definitief “game-over” na een breuk aan de collector.
Intussentijd gaan we ook de eerder aangekochte Toyota Celica, die ons door de vele problemen toen weghield van Ieper 2015 en nog enkele rally’s, volledig opnieuw opbouwen om er hopelijk mee klaar te zijn tegen de Condroz begin november.”

De tweede manche van de M-Cup belooft een mooie strijd te worden binnen de M-Cup. Maar liefst 12 deelnemers schreven zich in, waarmee de M-Cup opnieuw de grootste cup binnen het RACB rallygebeuren is. Enkele nieuwe piloten maken hun opwachting binnen de M-Cup waaronder Wim Lootens met een E36M3. Vorig seizoen wist Wim nog de criterium manches in de Haspengouw en de Seizoensrally te winnen. Dit jaar maakt hij de overstap naar de M-Cup om zich te meten met 'grotere' jongens. We hopen alvast dat Wim zijn kunnen demonstreerd en de strijd vooraan aangaat!

Een andere nieuwkomer is Jens Maes. Na jaren bij de historics zal hij nu aantreden bij de moderne wagens. In de TBR 2016 mocht hij reeds kennismaken met de 130 als 0-wagen, maar nu rijdt hij mee met de M-Cup. De snelle jongens zullen allicht iets te hoog gegrepen zijn, maar we hopen vooral dat Jens een goede progressie zal maken doorheen de wedstrijd.

Pistoletto zaakvoerder Jan Vandenberghe die dit jaar de overstap maakte naar het nationale gedeelte zal ook in Tielt aan de start verschijnen. In de snelle Haspengouw moest hij wat kostbare seconden toegeven, maar de Tieltse wegen zouden hem beter moeten liggen.

Ook voor Cris Algoedt begint het M-Cup seizoen in Tielt. Hij wordt vergezeld door dakar-piloot Steven Rotsaert. De 1M zal tevens in een nieuwe livery aan de start verschijnen. Tijdens testen de afgelopen heeft de motor de geest gegeven, dus er zal nog mogen gesleuteld worden om de  wagen raceklaar aan de start te hebben. Met reeds een 10-tal deelnames in Tielt op zijn palmares weet Cris allicht alle valstrikken te ontwijken. Een plaatsje dicht bij het podium moet haalbaar zijn voor deze snelle traiteur!

Jean-Louis De Roeck moest in de Haspengouw jammergenoeg opgeven op de eerste proef. Hopelijk horen we de E30M3 langer meedraaien tijdens de TAC rally. Voor De Roeck zijn de weekends alvast goed gevuld, daar hij naast rally ook deelneemt aan autocross en klimkoersen.

Bert Truyens, in de Haspengouw nog goed voor een 2de plaats binnen de M-Cup zal het op de Westvlaamse wegen allicht iets moeillijker hebben. De wegen rond Tielt hebben immers hun specifieke karakter en zijn met momenten zeer glad.
Tom Ceuppens heeft intussen reeds wat ervaring in Tielt, en neemt ook buiten de M-Cup aan vele manches van het BK deel. Een podiumplaats is hem alvast van harte gegund, maar de beschikbare plaatsen zijn schaars en er zal hard moeten gereden worden !

Thierry Cokelaere zal voor het eerst in de eigen regio aantreden met de nieuw aangeschafte 1M. In 2015 bewees hij reeds zijn kunnen met een 3de plaats binnen de M-Cup te Tielt. Met de huidige snellere wagen moet hij zeker opnieuw kunnen meestrijden voor het podium!

Slechts 1 Nederlander aan de start voor deze tweede manche, maar het is een snelle man! Met zijn E46M3 bewijst Wim Muilwijk dat het ook met een 4-deurs hard kan gaan. In de Haspengouw koos hij echter voor een te late remzone met een schuiver tot gevolg. We hopen dat hij in Tielt het vuur aan de schenen kan leggen van onze lokale piloten.

Brecht Hoorne, in de Haspengouw goed voor een onverhoopte 3de plaats zal ook in Tielt aantreden. Mits een foutloos parcours zien we hier een mooie strijd met Cokelaere en Muilwijk voor de derde podiumtrede.

Voor de belangrijkste podiumplek verwachten we een strijd tussen Kurt Braeckevelt en Franky Boulat. Vorig jaar wist Kurt Franky te kloppen met slechts een halve seconde!

Fingers crossed dus dat we dit jaar opnieuw een mooie strijd te zien krijgen.

Op zaterdag 20 mei 2017 is het gezellige Bocholt opnieuw the place to be voor alle rallyliefhebbers. Het team van Racing Team Moustache zet de vernieuwende trend van de voorbije jaren verder en presenteert voor het derde jaar op rij een volledig nieuwe klassementsproef !

In 2015 lanceerde RT Moustache voor het eerst  KP De Hees, een volledig verharde rondkoers die de laatste twee jaar als openingsproef van de wedstrijd fungeerde. Naar aanleiding van het jubileum – in 2016 was het de 40ste editie van de Sezoensrally – kregen de deelnemers voor het eerst KP Steenberg voor de wielen geschoven. Deze voor de Sezoensrally atypische en volledig verharde proef kreeg erg veel lof van de deelnemers. Wie dacht dat de vernieuwing daarmee stopte, heeft het mis want in 2017 komt er wéér een nieuwe KP bij in de Sezoens.

Voorzitter Jeff Steensels:  In 2017 blijft één van onze klassiekers – KP Goolder - even op het schap liggen. Er zijn werken gepland aan de Brogelerweg, die zowel in het begin als in het midden van de KP gebruikt wordt. Omdat je nooit helemaal zeker weet hoe zo’n werken vorderen, besloten we om Goolder dit jaar niet te rijden. Binnen het bestuur waren er nog enkele ideeën voor nieuwe KP’s en één daarvan heeft nu vaste vorm gekregen. Dankzij de samenwerking van het stadsbestuur, de plaatselijke politie en de lokale omwonenden presenteren we de deelnemers in 2017 voor het eerst KP Peer: ongeveer 16 km lang waarvan 30% mooi onverhard, want dat typische ingrediënt van onze wedstrijd willen we toch ook behouden. Trouwens, wie zegt dat de Sezoensrally een zware rally is, moet de finishpercentages van alle wedstrijden in 2016 er maar eens bijnemen. 68 % van onze deelnemers stond toen aan de finish. Dat was samen met de wedstrijden nà ons in het BRC het hoogste percentage in het BRC 2016.

Wedstrijdleider Gerard Vrijens:  Eigenlijk blijft alleen KP De Steenberg hetzelfde in 2017. Naast de nieuwe KP Peer gevolgd door een regroup op het gezellige stadsplein van Peer, zijn er ook wijzigingen bij de andere drie proeven: De Hees, Gerdingen en Veldhoven. We hopen dat een gewijzigd parcours de BRC-deelnemers kan warm maken om bij ons te komen rijden. In plaats van al in het begin van het seizoen te melden dat ze bij ons niet komen rijden, hopen we dat er in 2017 positief vóór de Sezoensrally gekozen zal worden want ook in 2017 zullen de afwezigen ongelijk krijgen… Met de nieuwe KP, de andere wijzigingen en de afwezigheid van de kampioen van 2016 Freddy Loix zal de strijd meer open zijn dan ooit !

De Sezoensrally presenteert 15 KP’s voor het BRC en 10 KP’s voor de Criterium-rijders. De derde nevenwedstrijd – de Sezoens Regularity – zal na het succesvol debuut vorig jaar ook opnieuw georganiseerd worden.

Peugeot België-Luxemburg en DG Sport brengen hun 208 T16 wel degelijk aan de start in de TAC Rally, volgende week in Tielt. Aan het stuur natuurlijk Kevin Abbring, in de rechterstoel voor één keertje geen Pieter Tsjoen, maar wel Renaud Jamoul. Dat verdient een woordje uitleg. De Spa Rally eindigde in mineur voor Kevin Abbring en Pieter Tsjoen. Na dag 1 stonden ze indrukwekkend aan de leiding, en in de aartsmoeilijke omstandigheden op dag 2 lieten ze meermaals indrukwekkende dingen zien. Tot hun weg naar de winst ongelukkig eindigde met een kapotte velg en een opgave.

“Het hele team is in Spa echt op zijn honger naar winst blijven zitten”, vertelt Wim Doms, PR Manager van Peugeot België-Luxemburg. “Meteen wilden we allemaal zo snel mogelijk verder werken op het elan dat we in Spa hebben gevoeld. De auto, het team, het hele plaatje klopte. Dat ritme moeten we vasthouden, en daarom besloten we allemaal samen om in de TAC Rally aan de start te komen. Bovendien is de TAC Rally ook een uitstekende testbasis voor een goeie setup in het koninginnenstuk van het kampioenschap: de rally van Ieper.”

Zonder Pieter Tsjoen dus deze keer, maar wel met Renaud Jamoul naast Kevin Abbring. “Bij de start van het seizoen gaf Pieter al aan dat hij voor de TAC Rally zijn agenda echt niet kon vrijmaken. Kevin reed al wat kilometers met Renaud Jamoul tijdens tests, en die ervaring was zo positief dat hij Renaud graag naast zich wil hebben in Tielt”, legt Wim Doms verder uit. “Maar voor alle duidelijkheid: vanaf de Rallye de Wallonie en voor de rest van het seizoen blijft Pieter onveranderd onze copiloot. Renaud springt even bij ad interim, zeg maar.”

Pieter Tsjoen zelf besluit nuchter: “Van zodra we uitvielen in Spa, zelfs nog voor het einde van de wedstrijd, gaf ik binnen het team al aan dat we beter meteen verder kunnen bouwen op de prestaties die we in Spa hebben neergezet, ondanks mijn agenda. Dat ik er zelf niet bij kan zijn in Tielt, is natuurlijk jammer. Maar zoals alles nu aanvoelt, twijfel ik er niet aan dat we de rest van het seizoen nog rally’s gaan winnen. Die titel blijft onveranderd ons doel, ik mis alleen één klein stukje van de weg ernaartoe, maar zal er bij zijn aan het eind van de rit.”