Met een aardige armada aan Nederlandse deelnemers was het nauwelijks een verrassing om een van onze noorderburen als winnaar te zien van de eerste echte Monteberg Rally. De eer kwam uiteindelijk toe aan Hans Weijs en een lokale inwoner nl. Arne Bruneel.
De Nederlander, twee jaar geleden ook al de snelste samen met Arne Bruneel in een Ford Fiesta R5, verscheen met een gloednieuwe VW Polo R5 aan de start en pakte nog maar eens uit met zijn talent. Hij won met 41 seconden voorsprong op Sander van Hoof (Mitsubishi Lancer Evo X). Paul Lietaer leek nog podiumambities te koesteren met zijn nieuw geprepareerde Ford Escort Cosworth en naderde zelfs tot op 5 seconden van Weijs maar ... toen brak een wiel af. Na Weijs en Van Hoof was Steve Becaert uitermate gelukkig met zijn derde plaats. Hij zette zijn Evo X tussen heel wat zwaardere machinerie en overweegt een nieuw seizoen in het regionale VAS gebeuren. Met Piet van Hoof (Evo IV Gr.A) als vierde en Kevin Van Deijne (Skoda Fabia R5) als vijfde werd de rest van de top 5 verder aangevuld met Nederlanders. In Historic ging de overwinning naar Stefaan Prinzie met zijn Opel Ascona, voor de Porsches van Piet Declercq, Lode De Keyser en Geert Lacour. Bij de Youngtimers debuteerde Bjorn Syx met een knappe zege in zijn BMW M3, voor merkgenoten Christophe Merlevede en Patrick Spillebeen. Ludovic Vitse tenslotte, won op Opel Astra de divisie 1-2. .....

Hans Weijs en Arne Bruneel hebben de 47ste Station Le Seau Monteberg Rally gewonnen. De Nederlander, twee jaar geleden ook al de snelste samen met Arne Bruneel in een Ford Fiesta R5, verscheen met een gloednieuwe VW Polo R5 aan de start en showde nog maar eens zijn talent. De VW-rijder won met 41"50 voorsprong op Sander van Hoof met een Mitsubishi Lancer EvoX. 

"We hadden voor de start amper 3 km met de auto gereden, dus deze ochtend ben ik redelijk voorzichtig gestart toen het parcours er nog nat bij lag. Maar, in de loop van de dag heeft de Polo R5 zijn potentieel getoond. Het is een fantastische wagen, met veel koppel. We hebben vandaag goed gewerkt om de afstellingen verder te verbeteren en naar mijn hand te zetten. Dit geeft zin in meer, maar voorlopig heb ik nog geen plannen. Als ik het budget had om Ieper te rijden, dan zou ik niet twijfelen," lachte Hans Weijs Jr, die de droom van Arne Bruneel waar maakte. "Met een nieuwe Polo R5 mijn thuisrally winnen, daar ben ik heel blij mee. Vooraf leek het een droom, maar toen de Polo R5 in Loker arriveerde, wist ik dat het waarheid was," genoot de navigator.

Even leek Paul Lietaer voor een verrassing te zorgen. De snor had de motor van zijn Ford Escort Cosworth opnieuw laten prepareren en dat was duidelijk te zien: "Ik was in Tielt niet tevreden over de tijden die we reden. Nu was de motor veel bruter. Met twee snelste tijden naderde ik tot op 5" van Weijs in Busseboom, waar ik blijkbaar op een iets drogere baan kon rijden. Jammer genoeg brak daarna het wiel rechts vooraan af."

"Het was mijn eerste rally dit seizoen, dus ik ben wel tevreden met de tweede plaats. Het was een mooi gevecht met Steve Becaert," verklaarde Sander van Hoof, die deze ochtend even rechtdoor ging, nadat hij de snelste was op de openingsproef. Steve Becaert, deze keer eens niet tweede, genoot met volle teugen van zijn derde plaats: "Ik had twee doelstellingen: de top 5 en als eerste Belg finishen. Dat is allebei gelukt. Ik was zelf verbaasd over onze snelle tijden, want we reden constant in de top 3. Toen het droger werd, wist ik dat ik Sander Van Hoof niet zou kunnen volgen," verklaarde Becaert, die mogelijk toch het VAS-kampioenschap verder zal afwerken. .......

De 47ste editie van de Station Le Seau Monteberg Rally wordt een topper, niet alleen omdat de wedstrijd dit jaar voor de eerste keer uitgroeit naar een volwaardige rally met 3 verschillende klassementsproeven, maar vooral omdat de affiche bijzonder sterk is, met zes R5's, drie Porsches en vooral een reeks snelle Nederlanders. Hans Weijs is de attractie en de topfavoriet met zijn fonkelnieuwe Volkswagen Polo R5.  

Wat het parcours betreft, heeft Superstage dit jaar gekozen voor Loker als rallycentrum van de 47ste Station Le Seau Monteberg Rally. De wedstrijd start om 8h10 en rond 17h is de winnaar gekend. Daartussen werken de deelnemers 80 km tegen de klok af, verdeeld over drie lussen van drie proeven: Monteberg, een proef in lijn van 7,35 km, Busseboom (6,30 km) en de nieuwe proef in Dikkebus, de langste van de wedstrijd met 7,53 km. Zoals het hoort, volgt als finale nog een vierde doortocht op de Monteberg. 

Sportief ligt het niveau erg hoog, met een sterke Nederlandse armada aan de start. Hans Weijs is, samen met navigator Arne Bruneel, de topfavoriet met zijn nieuwe VW Polo R5. Twee jaar geleden bewees Hans Weijs al dat hij de Monteberg kan winnen. Hij heeft zelf voor concurrentie gezorgd, want zijn makker, voormalig Nederlands kampioen Jeroen Swaanen, zal zijn comeback maken met een Skoda Fabia R5. Benieuwd of Swaanen het stof van zijn spieren kan rijden.

Kevin Van Deijne start met een gelijkaardige Skoda Fabia R5, net als de Duitser Heinz-Walter Schewe, zoals gewoonlijk genavigeerd door Frank Blondeel. Filip Pyck, in 2016 de snelste op de Monteberg, wil ook eens proeven van een R5. Hij kiest voor een  Ford Fiesta R5, de wagen die vorig jaar won, net als het jonge Nederlandse talent Jim Van den Heuvel. Erik Moree blijft dit jaar trouw aan zijn Citroën DS3 R5. 

De grootste concurrentie voor de R5's zal niet van de Subaru Impreza WRC S6 van Jeoffrey Lerminez komen, maar wel van de supersnelle Mitsubishi's "made by Van Hoof", ingezet door Piet van Hoof en zijn neefje Sander, vorig jaar nipt geklopt door Davy Vanneste.  Nog snel Mitsubishi-geweld wordt ingezet door Steve Becaert, Bert Coene, Philip Barbier en Hein Jonkers, stuk voor stuk ervaren kleppers die een gooi doen naar een dichte ereplaats. ......

De “Monteberg”. De wedstrijd heeft een lange traditie, was jarenlang nog de enige overblijvende nationale rallysprint en ambieerde vele jaren om te groeien. Met de 47ste editie is het dan eindelijk zover: de ‘Monteberg” wordt een volwaardige rally!
 
De wedstrijd wordt verreden op zondag 5 mei. Naast de Monteberg is er de bijgekomen proef van Busseboom en om er een rally van te maken komt er dit jaar de klassementsproef in Dikkebus bij. Een naam die vele adepten van de Rally van Ieper bekend in de oren zal klinken, al laat de organisatie weten dat de proef van de Monteberg er anders zal uitzien dan de bekende Ieperse passage.
 
De “Monteberg” is nu een volwaardige rally, dat is leuk, maar dat betekent ook dat het ritme zal omhoog gaan en de uitdaging voor de deelnemende teams hoger zal liggen.
De deelnemers wachten 10 klassementsproeven met drie lussen van 3 klassementsproeven en een finale doortocht op de Monteberg.
 
De wedstrijd gaat van start op de gekende proef van de Monteberg, goed voor 7,35 km, deze keer in lijn zonder rondkoers. Daarna volgt Busseboom, goed voor 6,30 km en de lus wordt afgesloten met een nieuwe klassementsproef in Dikkebus, met 7,53 km meteen de langste van de wedstrijd. In totaal telt de wedstrijd een kleine 80 km tegen de chrono.
 
De lijst, die telt ondertussen al het maximaal aantal inschrijvingen van 150 wagens! Er is dus ondertussen een wachtlijst in voege. Een vol huis noemt men dat…
 
De regionale rijders zullen moeten uitkijken voor een Nederlandse armada op volle oorlogssterkte. Jeroen Swaanen is terug van weggeweest en dient zich aan met een Skoda Fabia R5. Meteen een ernstige zegekandidaat. Daarnaast zijn er Piet en neefje Sander Van Hoof, beiden op Mitsubishi Lancer Evo, respectievelijk op de Evo X R4 en de Evo IV in groep A configuratie. Die kennen het klappen van de zweep in de VAS competitie. Dan zijn er nog Erik Moree met de Citroën DS3 R5 en stuurkunstenaar Hans Weijs, met Arne Bruneel op de VW Polo.
 
Bij de Vlamingen kijken we dan vooral naar Claudie Tanghe op de Porsche 997 GT3 en naar Paul Lietaer, met zijn nieuwe Ford Escort Cosworth RS. Die laatste is misschien niet opgewassen tegen het moderne geweld maar blijft in handen van “The Best of the West” op eigen terrein een te duchten wapen. .....

In een Rallye de Wallonie die werd getekend door immer wisselende weersomstandigheden wisten Sébastien Bedoret en Thomas Walbrecq als derde aan te tikken. Reden voor een brede glimlach, want bij hun derde deelname aan een manche van het Belgian Rally Championship 2019 wisten de rijders van ŠKODA België ook voor de derde keer op het podium te klimmen. Nochtans beseffen ze maar al te goed dat ze hard hebben moeten werken om deze derde top-3 plaats te veroveren.

“Onze start op vrijdagavond verliep heel goed, want op de Citadel van Namen zetten we de eerste scratch van de wedstrijd neer, waarna we de openingsdag als tweede afsloten”, legt Sébastien uit. “Maar de regen op zaterdag gooide alles overhoop. Ik had nog nooit met regenbanden op mijn ŠKODA FABIA R5 gereden, en ik miste duidelijk wat referentiepunten. Bij de eerste chronorit van de dag kreeg ik onmiddellijk een draai van 16 seconden om de oren. Ik had onmiddellijk door dat ik het gripniveau van mijn Michelin-banden op de natte wegen had onderschat, en probeerde die fout snel recht te zetten.”

Het duo van SXM zat bij de volgende twee KP's opnieuw in het juiste ritme, maar liet zich bij de eerste doortocht op de lange klassementsproef van Nettinne-Mohiville verrassen. “Een klein foutje en we belandden in een wei”, vertelt Sébastien. “Niet ontzettend erg, maar er tikten wel 25 seconden voorbij vooraleer we opnieuw op de weg stonden. We lagen meteen al een vijftigtal tellen achter de leiders en vielen terug naar de vijfde stek.”  .....

Patrick Snijers en Davy Thierie zijn met hun MAES Containers VW Polo R5 van BMA als achtste geëindigd in de rally van Wallonië, de vierde van in totaal negen manches van het Jobfixers Belgian Rally Championship 2019. Snijers deed het afgelopen weekend het nodige vertrouwen op maar een slipper tegen een hooibaal en een verkeerde bandenkeuze op zaterdag zorgden ervoor dat Patrick Snijers en Davy Thierie tevreden moeten zijn met de achtste plaats.
 
Met een tiende en een vijfde tijd op de esplanade van de Citadel van Namen begon Patrick Snijers aan de rally van Wallonië. Zaterdagochtend begon de rally in natte weersomstandigheden. Snijers begon met een vijfde tijd maar werd in de volgende rit verrast door aquaplanning. “Het parcours lag er bijzonder vuil bij. Toen ik remde begon de wagen te glijden en botsten we tegen een hooibaal. Davy en ik waren passagiers. Er was niets aan te doen. Behalve wat carrosserieschade was de wagen in orde. In de volgende rit deden we vooraan opnieuw mee en waren we slechts drie seconden trager dan de snelste tijd. Maar het gat was gevallen en om tegen zo’n ontzettend hoog tempo als hier gereden werd de kloof met de concurrentie proberen te dichten was onbegonnen werk. In de tweede ronde besloot ik om opgesneden slicks te monteren. Jammer genoeg begon het te regenen en verloren we opnieuw wat tijd. Voor de laatste ronde van vier klassementsritten kozen we regenbanden maar ook dat was de verkeerde keuze want de voorspelde regen bleef uit en het parcours droogde op.” ......

Pieter-Jan Michiel Cracco maakte dit weekend, in de Rally van Wallonië, kennis met zijn nieuwe Skoda Fabia R5, ingezet door BMA, het team van Bernard Munster. Het klikte meteen met zijn nieuwe bolide. Ondanks een paar foutjes, zat Pieter-Jan Michiel het ganse weekend met een brede smile aan het stuur van zijn Skoda.

Hoewel de Skoda pas woensdag geleverd werd, wat de voorbereiding tot enkele runs op de Shakedown beperkte, zat Pieter-Jan Michiel meteen goed in het ritme. Na de eerste kletsnatte ronde op zaterdag, stond de Jobfixers-piloot op een mooie 6de plaats op 35" van de leider, maar voor kleppers als Patrick Snijers en Kevin Demaerschalk.

"We hebben in de eerste ronde nochtans niet aangevallen. Het was vooral een kwestie van overleven, want het water viel met bakken uit de hemel. Gelukkig hadden we regenbanden gemonteerd," vertelde Pieter-Jan Michiel, die zich goed voelde in de Skoda. "De Ford was soepeler, maar in de Skoda voel je dat alles stijver, strakker en scherper is. De wagen reageert vinniger. Als hij uitbreekt, moet ik sneller reageren, maar dat mag in een competitiewagen."

Helaas ging het mis bij het begin van de tweede lus op zaterdag in Mohiville, waar meerdere rijders, waaronder Bedoret en Snijers, zich even lieten verrassen. 

"In een gladde links-rechts schoven we rechtdoor het veld in. Dat had ons hooguit 15" gekost, maar toen we terug uit de weide reden, moest ik onder de prikkeldraad rijden. Die prikkeldraad rukte een spiegel en de ventilatieklep op het dak af, maar het ergste was dat mijn ruitenwisser ook stuk was. Ik moest drie proeven in de regen afwerken zonder ruitenwisser... Dat heeft ons nog meer tijd gekost." .......

De Rally van Wallonië, de enige driedaagse wedstrijd van het Jobfixers Belgian Rally Championship, bleek een zware dobber voor de deelnemers aan het Histroric-kampioenschap. Zoals aangekondigd werd het een afvallingsrace. De drie topfavorieten gaven vroegtijdig op, waardoor Arthur Kerkhove zijn leidersplaats in het kampioenschap kon verstevigen met een knappe algemene overwinning in zijn Ford Escort Mk2.

Dirk Deveux ging vlot van start met de snelste tijd vrijdag op de Citadel, maar vanaf de tweede passage nam Guino Kenis met zijn BMW M3 E30 de leiding. Zaterdag, in de regen, hield Guino Kenis vooraan stand aan de leiding: "De intermediate-banden van Hankook doen het uitstekend in de regen. Het gaat prima, ook al had ik vrijdagavond de verkeerde banden gekozen voor de eerste passage op de Citadel." Guino Kenis had de zege binnen bereik toen zijn concurrenten vroeg moesten opgeven, maar ook bij hem begaf de koppeling.

Dirk Deveux moest in de achtervolging op de BMW-rijder. "Er zit zeker nog veel meer in de Sierra. Onze progressiemarge zit nog vooral in de rijder," lachte Dirk, die even later zou opgeven met een defecte alternator.

Ook Guino Büx zette de achtervolging in. "Het zal moeilijk worden om Kenis bij te benen, zeker omdat we al twee keer tijd verloren. Op de Citadel werden we opgehouden en in Wartet verloor ik een vijftiental seconden door motorstoringen...," sakkerde Büx, die op zijn beurt zaterdagnamiddag moest opgeven met een kapotte alternator. Zondag ging Gino opnieuw van start om het spektakel te verzorgen: "En om de ontgoocheling van me af te rijden," lachte Gino. "Als de bocht scherp genoeg is, trek ik aan de handrem. Vandaag rijden we enkel voor de fun en de supporters!" .......

Patrick Snijers (VW Polo R5) is dit weekend als achtste geëindigd in de rally van Wallonië. Een slipper en een foute bandenkeuze op zaterdag voorkwamen een beter resultaat. Positief is dat de Limburger een moeilijke wedstrijd tot een goed einde heeft gebracht en met het oog op de toekomst vertrouwen heeft getankt. Grégoire Munster deed dat ook. Na zijn crash in de TAC Rally was dat dé missie van deze wedstrijd. Munster eindigde 18e algemeen en was, net als in Haspengouw en Spa, opnieuw de beste junior. Henri Schmelcher mag tevreden terugblikken op zijn debuut met een R5. Schmelcher eindigde als 17e, Pieter-Jan Michiel Cracco (Skoda Fabia R5) als 21e.

“Zowel Davy Thierie als ik hebben het gevoel dat we heel hard gereden hebben alleen uit zich dat niet in het resultaat” zegt Patrick Snijers. “Na ons foutje van gisteren moesten we achtervolgen en zijn we er niet meer in geslaagd om de kloof op de concurrentie te dichten. De wisselende weersomstandigheden zorgden dan ook nog een voor een moeilijke bandenkeuze waardoor we nooit echt met de juiste banden van start zijn gaan. Maar we hebben opnieuw en volledige rally met de R5 gereden. Dat geeft vertrouwen voor de rest van het seizoen.” ......

Teleurstelling, dat gevoel heerste bij Vincent Verschueren, Stéphane Prévot en het ganse team van GoDrive na de 36ste Rally van Wallonië. Een zevende plaats in de vierde wedstrijd van het Jobfixers Belgian Rally Championship, dat was niet de ambitie van de Belgische kampioen van 2017. De start was nochtans redelijk, met een vijfde plaats na de dubbele passage op de showproef op de Citadel van Namen vrijdagavond. Maar, meteen op de eerste klassementsproef in Natoye had Vincent Verschueren al pech. De Skoda Fabia R5 bereikte de finish met een velg waar geen band meer op te zien was.

"We zijn na een kilometer al lek gereden. Ik kan het niet geloven. Drie jaar reden we geen enkele keer lek en dit seizoen regent het lekke banden. We verliezen 1'05". Een topresultaat is verkeken," aldus Vincent ontgoocheld. 

De rest van de dag was een loterij op het vlak van de bandenkeuze door het extreem wisselvallige weer. Vincent reed het grootste deel van de etappe op "01"-banden, een band met de rubbersamenstelling van een regenband, maar met de tekening van een slick voor droog weer. De tijden volgden echter niet zoals Vincent het wenste. De tweede etappe werd afgesloten op de 7de plaats op 1'48" van de leider. "Onze afstellingen waren veel te hard, zeker op dit nat parcours. We hebben in de slotronde de afstellingen soepeler gezet, maar ik geraak nog altijd niet aan de tijden van Adrian Fernémont en Cédric Cherain. Ik kan je nochtans verzekeren dat ik keihard aangevallen heb. We hebben zelfs "zot" aangevallen, met risico's, maar nog volgen de tijden niet. Sinds Ieper vorig seizoen, na onze overstap naar deze Fabia R5, heb ik geen snelste tijd meer gereden. Dat is niet normaal. Onze bandenkeuze was misschien niet altijd optimaal, maar ook dat verklaart het verschil niet. Er is iets met de auto, maar als ik een verklaring had, dan zou het natuurlijk al opgelost zijn..." .....

Hij droomde ervan als kind en het is hem gelukt. Nadat hij vorig jaar al in strijd was voor de overwinning, won Namenaar Adrian Fernémont deze keer "zijn" Rally van Wallonië. De piloot van de Skoda Fabia R5 in de kleuren van SAN Mazuin moest er hard voor knokken, tot de finish. Uiteindelijk hield hij een minieme voorsprong van 3 seconden over op de VW Polo R5 van Cédric Cherain.

Deze 36ste editie van de Rally van Wallonië werd verreden in extreem wisselvallige weersomstandigheden. Het maakte de wedstrijd erg lastig voor de 86 deelnemende teams, maar het zorgde ook voor heel wat spektakel en spanning. Het ganse weekend werden buien afgewisseld met opklaringen. De bandenkeuze van de rijders leek een loterij en was zenuwslopend. 

Adrian Fernémont begon niet goed aan de wedstrijd. Hij klokte vrijdagavond slechts de 9de tijd op de openingsproef op de Esplanade van de Citadel van Namen. Zaterdag rukte hij al snel op en in de tweede ronde nam hij de leiding in handen. De piloot afkomstig uit Vedrin verdrong Cédric Cherain van de koppositie, maar die gaf zich niet zomaar gewonnen. De piloot van de VW Polo R5 bleef in een zege geloven tot de laatste meter zondagmiddag, maar uiteindelijk strandde hij op amper 3" van de Namenaar. 

Voor Adrian Fernémont was deze zege voor eigen publiek een absoluut hoogtepunt in zijn carrière. Hij was dan ook erg emotioneel bij de finish van de laatste proef in Nannine: "Cédric heeft me tot de finish onder druk gezet, maar deze overwinning wilde ik absoluut voor mezelf houden! Ik heb de ganse rally aangevallen. Ik maakte elke keer de juiste bandenkeuze dankzij de informatie en het advies van mijn ouvreurs en mijn vrienden langs de proeven, maar voor de laatste vier proeven had ik regenbanden gekozen, terwijl het parcours er droog bij lag. Ik heb bijzonder hard aangevallen. Het was soms op het randje want ik wist dat Cédric wel de juiste banden had gemonteerd. Ik beschouw deze zege als mijn eerste grote overwinning. In Spa heb ik vorig jaar ook gewonnen, maar dat was eerder dankzij de pech van mijn rivalen. Deze overwinning heb ik zelf veroverd. Deze heb ik samen met Samuel dik verdiend. Dit pakken ze me niet meer af." .......

In de Rally van Wallonië, de vierde manche van het Belgisch rallykampioenschap en tevens de vierde wedstrijd van het Pirelli Junior Belgian Rally Championship, heeft Grégoire Munster zijn meesterschap nog eens getoond. De Opel-rijder won niet alleen de strijd bij de jongeren. Hij maakte er ook een erezaak van om Guillaume Dilley te verslaan in R2 en met 16 bonuspunten voor evenveel snelste tijden in klasse RC4 doet de titelverdediger een gouden zaak in het kampioenschap.

Na een eerder voorzichtige start, verhoogde Grégoire Munster zaterdagmiddag het tempo in de 3, de 36ste Rally van Wallonië, die geteisterd werd door bijzonder regenachtig en wisselvallig weer. Hij reed weg van de concurrentie bij de jongeren, maar hij passeerde ook Guillaume Dilley, voormalig Belgisch algemeen vice-kampioen.  "In het begin had ik wat moeite om het vertrouwen te vinden na onze zware klapper in Tielt, maar al snel kwam het goede gevoel terug. Het was jammer dat ik de leiding zaterdagavond weer uit handen moest geven na een lekke band op de voorlaatste proef. Ik reed gewoon lek op de rand die gevormd werd bij de overgang van onverhard naar verhard op een recht stuk. Die lekke band kostte me anderhalve minuut," vertelde Grégoire Munster, die zondag meteen weer de leiding nam. "Ik hou wel van dit wisselvallig weer en moeilijke omstandigheden. Ik kan weer met vertrouwen naar mijn volgende afspraak. Vanavond neem ik het vliegtuig vanuit Eindhoven naar de Canarische Eilanden, waar ik volgend weekend de kleuren van Opel zal verdedigen."   .....

Vorig jaar pakte Vincent Verschueren zijn eerste overwinning van het seizoen in de Rally van Wallonië en dat wil de Godrive-piloot ook dit weekend doen in de 36ste editie van de Waalse klassieker. De vroegere motorracer voelt zich als een vis in het water op de supersnelle, natuurlijke klassementsproeven rond Namen. Samen met Stéphane Prévot wil hij meestrijden voor de overwinning.

Het belangrijkste nieuws vanuit het Godrive-kamp is de beslissing die genomen werd inzake de banden. "We hebben in overleg met het team beslist om terug over te stappen naar Michelin. We hebben alles goed geanalyseerd en we zijn ervan overtuigd dat we in de Belgische rally's een betere kans maken met de banden van de Franse fabrikant. Maar, het zal ook deze keer niet makkelijk zijn om de VW Polo's te bekampen. Kris Princen is er niet bij, maar Cédric Cherain wel. Al verwacht ik een beresterke Adrian Fernémont in eigen streek met zijn Skoda."

De klassementsproeven zijn erg snel in Namen, maar tegelijkertijd waren de verschillen vorig jaar erg klein. Vincent won na drie wedstrijddagen met amper 8"7 voorsprong op Cherain en 17" op Fernémont. De top 5 werd volledig ingenomen door Skoda Fabia's R5. .....

Dit rally-weekend start met een dubbele superspecial op en rond de Citadel van Namen, de rally van Wallonië. De vierde manche van het Jobfixers Belgian Rally Championship is de enige wedstrijd van het kampioenschap die gespreid wordt over drie dagen. Dat is meteen de hoofdreden waarom Kris Princen, winnaar in Haspengouw en in Tielt, past voor deze rally. BMA zet dit weekend drie wagens in. Een VW Polo R5 voor Patrick Snijers én voor Henri Schmelcher. Na zijn klapper in de TAC Rally start Grégoire Munster om terug vertrouwen op te doen met het oog op zijn volgende opdracht voor Opel Motorsport, de rally van de Canarische eilanden die volgende week gereden wordt.

Bij aanvang van het seizoen vertelde Kris Princen dat hij een budget had voor zeven wedstrijden en dat de rally van Wallonië niet in zijn programma paste. “We mogen maximum acht van de negen wedstrijden nomineren om punten te sprokkelen. Als ondernemer houd ik het kostenplaatje nauwlettend in de gaten. Als er dan toch een keuze gemaakt moet worden dan lijkt mij logisch dat ik pas voor de duurste wedstrijd. Een rally gespreid over drie dagen is bovendien ook niet meer van deze tijd. Ik kijk met belangstelling uit hoe mijn titelconcurrenten het er dit weekend van af zullen brengen.” ......

De vierde manche van het Historic Belgian Rally Championship is met 10 deelnemers niet zo talrijk bezet, maar er staat wel kwaliteit aan de start van deze Rally van Wallonië. Het belooft een erg boeiende en open strijd te worden tussen een viertal kanshebbers. De Historic-rijders hebben vrijdagavond in elk geval de eer om het parcours te openen op de Citadel in Namen. 

Om een kans te maken op de overwinning in Namen, moet in de eerste plaats de wagen drie dagen lang betrouwbaar blijken. De drie belangrijkste favorieten weten dat dit niet altijd evident is in deze categorie. Guino Kenis, winnaar in Haspengouw, moest in Spa zijn snelle BMW M3 aan de kant zetten met een gebroken transmissie. Op de vloeiende proeven moet de M3 zijn vermogen kunnen uitspelen. 

Dat kan zeker ook gezegd worden van de Ford Sierra Cosworth van Dirk Deveux, die in Spa meteen debuteerde met een overwinning. Maar, de versnellingsbak van de Ford liet het afweten in Tielt, waar de Limburger nog een tweede plaats uit de brand kon slepen. 

Zijn twee grootste rivalen hebben de pechduivel ook al ontmoet dit seizoen. Gino Bux wil eindelijk eens van pech gespaard blijven. Met zijn snelle Ford Escort Mk1 wil Büx de modernere Youngtimers het vuur aan de schenen leggen. Het gebrek aan vermogen zal Gino trachten te compenseren in de technische stroken. ......