Ook de derde editie van de Aarova Rallysprint in de buurt van Oudenaarde (Kruishoutem) belooft weer een fantastisch spektakel te worden. Superstage weet zijn volk te verwennen want er zal opnieuw een topaffiche op bezoek komen. Er zal ook een spektakelpunt zijn vlakbij de service en een heuse VIP-zone. Als er nu nog een nazomerzonnetje op de afspraak komt dan is het succes compleet.
Het begon als een projectje onder vrienden en het werd vervolgens een ongebreideld succesverhaal. Er zou zelfs de overstap gemaakt worden van rallysprint naar short rally. Dat feest ging uiteindelijk niet door, maar ook daar paste Superstage een mouw aan. “We hadden een Short Rally willen presenteren, maar het blijft dit jaar een Rallysprint. Daarom hebben we beslist om geen inschrijvingsgeld te vragen aan de deelnemers,” aldus Alain Penasse, voorzitter van Superstage. “De deelnemers betalen dit jaar enkel het deelnamerecht en de verzekering aan de VAS.” De boodschap werd snel begrepen en de inschrijvingslijst liep dan ook gauw vol.
Zoals steeds zullen alle Oost-Vlaamse rallytoppers van de partij zijn. Logisch ook aangezien deze rallysprint de enige rally is in Oost-Vlaanderen. Vincent Verschueren verdedigt zijn zege van vorig jaar met zijn vertrouwde Skoda Fabia R5.  Pieter Tsjoen wisselt voor de gelegenheid opnieuw van stoel. Hij brengt zijn eigen Ford Fiesta R5+ mee en deze keer mag Kevin Abbring de nota’s lezen. Ook Fred Miclotte neemt opnieuw plaats achter het stuur van een Skoda Fabia R5 waarbij Jourdan Serderidis deze keer de navigator wordt. Ook werd het rallydebuut aangekondigd van Steven Vergalle, ook al op een Skoda Fabia R5. De nonkel van Pieter Tsjoen was bepalend voor de start van de carrière van de achtvoudige Belgische kampioen… maar achter het stuur zat hij nooit!  Natuurlijk is er ook Tim Van Parijs op de Porsche 997 GT3 en deze keer zal hij weerwerk krijgen van Claudie Tanghe op eenzelfde machine en zoals de traditie het wil zien we ook Geoffrey Van der Schelden (Ford Fiesta R5) de start nemen.
Voor de rijders die ambities hebben binnen het VAS regionale kampioenschap wordt het moeilijk om tussen al dat nationale geweld zich te laten opvallen. Vermelden we alvast dat Steve Bécaert met de DS 3 R5 van J-Motorsport zal proberen zijn koppositie in de Divisie 3 veilig te stellen. Verder is er ook Steven Dolfen, die met de Renault Clio R3 alsnog hoopt mee te draaien in de VAS strijd, terwijl Stefaan T’Joens op zoek zal gaan naar zijn 8ste opeenvolgende zege in de Divisie 1-2. Voor hem is de titel sedert twee weken al binnen. Bij de Historics is Paul Lietaer de referentie, maar ook Danny Kerckhof, Bram Fonteyne en Ronny Declerck zullen er op zoek gaan naar kampioenschapspunten.

Het servicecenter bevindt zich opnieuw in het Industriepark De Bruwaan vlakbij Oudenaarde. Van daaruit is er ook een deel van het parcours, inclusief publiekszone toegankelijk. Afspraak dus op zondag 10 september maar noteert u voor de allerkleinsten toch ook dat op zaterdag 9 september Bliksem McQueen, de vedette uit Cars 3, levensgroot te gast zal zijn bij Total Oudenaarde (Deinzestraat 63), samen met heel wat toprijders.
Het lijkt erop dat volgend weekend nu al niet meer stuk kan!

Met meer dan 100 inschrijvingen, is de derde editie van de Aarova Rallysprint van Oudenaarde de sterkst bezette editie. Zeker omdat er ook topkwaliteit aan de start komt. 8 R5's en 5 Porsches GT3, daar is menige organisator jaloers op. De gratis inschrijving die Superstage aan de deelnemers bood, miste zijn effect niet.
Sportief lijken we een duel te krijgen tussen Vincent Verschueren, de winnaar van de Omloop van Vlaanderen en de leider in het Belgisch kampioenschap, en Pieter Tsjoen, die in zijn thuisbasis Oudenaarde met een Ford Fiesta R5+ het best gewapend lijkt. Zeker omdat hij kan rekenen op de hulp van Kevin Abbring.
"Die extra pk's en dat extra koppel van de R5+ voel je wel, maar in die configuratie is de Fiesta wel moeilijker te besturen. De wagen blijft immers duwen in de bochten. Ik weet niet of hij veel efficiënter is, maar hij is wel plezanter om mee te rijden. En de ARS is voor ons een dag pure fun," lacht Pieter, die zijn makker Kevin Abbring ook zal laten rijden. "In principe rijden we elk twee proeven, maar als het regent mag hij wel meer rijden."

Pieter Tsjoen mag trouwens niet teveel risico's nemen, want zijn Ford gaat maandagochtend al op transport richting het Eiland Man voor de Manx Rally.
Vincent Verschueren komt met vertrouwen aan de start: "Ik mik weer op de zege, net zoals vorig jaar. Hier rijden, voor eigen publiek, dat is heel plezant!"

Naast de twee lokale toppers, komen ook Bert Cornelis en Steve Bécaert met een Citroën DS3 R5 aan de start. Ook Reinaud Van Eecke kiest voor een DS3 R5. Geoffrey Vander Schelden kiest voor een Ford Fiesta R5. Copiloot Fred Miclotte ruilt van plaats met zijn vaste rijder Jourdan Serderidis. Het duo van J-Motorsport komt aan de start met een Skoda Fabia R5.

Ook Steven Vergalle, de oom van Pieter en jarenlang zijn mentor en mecenas, gaat de uitdaging aan om met een Skoda Fabia R5 te rijden. Een wagen van BMA die hij donderdag zal ontdekken, samen met zijn navigator Michel van Welden.
"Finishen is de eerste uitdaging. Michel wilde zeker iemand navigeren, maar Pieter had beloofd met Kevin Abbring te rijden. Ik heb me dan maar opgeofferd om de Skoda te besturen," lacht Steven. "Ik wil me gewoon amuseren zondag."

Onder impuls van Tim Van Parijs komen er ook vijf Porsches aan de start: Van Parijs, Claudie Tanghe, Jochen Claerhout, Rudy Buyse en Chris Debyser. Verder zijn er nog tal van snelle kerels die naar Oudenaarde komen, zoals Steven Dolfen, Pierre en Thomas Vauterin, Jean-Baptiste Broekaert en kersvers  Criterium-kampioen Stefaan Tjoens.

In Historic mogen we ook een boeiende strijd verwachten tussen Paul Lietaer, aan de start met zijn Escort, Dirk Vermeirsch, met zijn Ford Sierra Cosworth, de BMW's van Danny Kerckhof, Jean-Louis De Rouck en vooral Alain Vermeulen, de Opels van Tom Tytgat en Michel Casseyas en de Volvo van Bram Fonteyne.

Afspraak zondag in Oudenaarde voor de derde editie van de Aarova Rallysprint! Meer informatie op www.arsrally.com.

Rik Vannieuwenhuyse heeft een loepzuivere hattrick gescoord in de Pinto Cup. Hij won samen met zijn co-rijder Kenny Deroo de Rallye de la Semois, de vijfde manche van het kampioenschap. Vannieuwenhuyse heeft met zijn derde winst op rij, na Wervik en Ieper, zijn zinnen gezet op de titel.

Het werd een topweekend voor de vijf deelnemende teams in en rond Bièvre, het epicentrum van een schitterende Rallye de la Semois. Niet enkel de rijders beleefden een fantastische dag, maar ook de vele toeschouwers genoten met volle teugen van het Vlaamse geweld op de Waalse wegen.

Rik Vannieuwenhuyse reed de Semois al voor de derde opeenvolgende keer en buitte die terreinkennis uit met een verschroeiende start. Jeroen Van Wanseele probeerde in het spoor te blijven maar halfweg koers had Vannieuwenhuyse al ruim een halve minuut voorsprong. In de tweede ronde kon Van Wanseele beter volgen maar op de voorlaatste proef klokte Vannieuwenhuyse een weergaloze tijd. De besttijd zelfs bij de historics, en dat op een proef van ruim 22km. Hij kwam daarmee zelfs op 20 seconden van winst.

“We zaten wel echt de hele wedstrijd aan de limiet. Doel was zo goed mogelijk eindigen voor het kampioenschap. Maar we bleven hard gaan nog voor het podium ook”, aldus co-rijder Kenny Deroo. “We stonden tweede bij het begin van de laatste proef, Gedinne. Daar gingen we echter rond en uiteindelijk moesten we vrede nemen met de derde plaats, maar toch een uitstekend resultaat. Jammer dat we de volle buit niet konden meenemen op de Power Stage. Het was een fantastisch weekend met een goede sfeer en veel onderlinge hulp tussen de teams. ’t Was super!”

Jeroen Van Wanseele moest tevreden zijn met de tweede stek maar zet zijn naam, na twee opgaves, eindelijk op het puntenbord. Hij toonde zich ook een sportieve verliezer. “Rik was echt beresterk. Maar we staan aan de finish, en dat was ons doel.” De Tieltenaar pakte wel nog de volle punten op de Power Stage, weliswaar ex aequo met Sam Warnez.

Warnez werd voor de gelegenheid door Kurt Declerck over het snelle parcours geloodst. De jonge West-Vlaming reed in klasse SR en overklaste daar iedereen, zelfs Maxime Hebrant (Opel Manta) die zeker een goede referentie is op Waalse wegen. Warnez ging alsmaar snellere tijden draaien en strandde uiteindelijk op minder dan een halve minuut van Van Wanseele en besloot dus met een besttijd op de Power Stage. Coudron Express Transport Team zet dus met Vannieuwenhuyse op één en Warnez op drie, twee wagens op het podium.

Voor Christof Anckaert was het, net zoals Warnez, zijn vuurdoop op het bloedsnelle, bloedmooie parcours. “Er stond geen maat op Warnez en Van Wanseele, om nog maar niet te spreken over Vannieuwenhuyse. Hier was één ding zeer duidelijk, wie hier aan de start komt zonder terreinkennis is op achtervolgen aangewezen”, aldus Anckaert. Hij verbeterde tijdens de tweede rond wel gevoelig zijn tijden en kon aanpikken bij de snelste mannen vooraan, maar op het einde liep het nog fout. “We hebben waarschijnlijk een klep gebroken op de laatste proef”, aldus de West-Vlaming die het niet aan zijn hart liet komen. “Ik heb nog nooit een rally gereden in zo’n ontspannen sfeer. Aan het begin van de dag hadden we wat vertraging, maar in de Walen moeten we niet de ganse dag wachten en op tijd inklokken, daar roepen ze ons op om binnen te rijden en direct te starten”, duidt hij. “Meer Vlamingen zouden hier moeten rijden. De sfeer, het publiek, de organisatie, de streek… Alles was aanwezig voor een prachtig weekend”, besluit Anckaert die jammer genoeg achterblijft met nul punten.

Ook Franklin Temperville zag de finish niet, ondanks een nieuwe motor. Rallyteam Belle Ford moesten de handdoek in de ring werpen toen de ophanging brak na de vierde proef. “Jammer, maar het blijft een mechanische sport. Ons team heeft zich toch geweldig geamuseerd en we zijn heel tevreden over de nieuwe motor. Onze volgende rally wordt Doornik, op 8 oktober.”

In Doornik zal de strijd dus verder gezet worden en dat kan wel eens een heel belangrijke rally worden in de strijd om de titel. Met drie overwinningen en amper vier in te brengen resultaten, ruikt Vannieuwenhuyse zijn kans. “Nu richting Doornik. We mogen vier resultaten op het rekenbord zetten en nu hebben we drie overwinningen op rij. We hebben nog twee wedstrijden om kampioen te worden maar we zitten in de “winning mood””, kijkt Deroo vooruit.

Tussenstand: Verhaeghe: 102; Vannieuwenhuyse: 85, Temperville: 48, Warnez: 45, Van Wanseele: 25

Agenda: 11-12/03: Rallye de Hannut; 08-09/04: TAC Rally Tielt; 10-11/06: Rally van Wervik;
23-24/06: Historic Ypres Rally; 02-03/09: Rallye de la Semois; 07-08/10: Rallye de Tournai; 25-26/11: 6 uren van Kortrijk
Niets dan blije gezichten in het Konvert team na afloop van de Omloop van Vlaanderen. Na een lange en moeilijke wedstrijd sloot Konvert piloot Didier Duquesne de wedstrijd af als derde. “Op vrijdagavond gingen we slapen als vijfde en dat was voor mij al een verrassing.
Met Polle Geusens en Pieter-Jan Maeyaert had ik meteen wat speelkameraden in de wedstrijd. Op zaterdagmorgen vertrok ik met de verkeerde banden en dat koste me wat tijd op Passendale, maar vanaf de tweede ronde verliep het super! De wagen ging bijzonder goed en na enkele opgaves van concurrenten konden we de top 3 binnensluipen. Een resultaat waar ik vooraf zeker had willen voor tekenen.”
Didier Duquesne en co François Geerlandt kwamen in Roeselare voor het eerst aan de start met de R5 versie van de Fiesta. De piloot uit Aalbeke heeft een groot aanpassingsvermogen en kon een pak meer ervaren piloten achter zich houden.
“Al had ik op de Zoning toch ook wel het geluk aan mijn zijde. De wagen schoof in een rechtse bocht weg en ik raakte een van de baan. Gelukkig kon ik zonder schade verder. Achteraf merkten we op dat we een leegloper hadden…”
De Rally van Kortrijk is de volgende en laatste wedstrijd van dit seizoen voor het Konvert team. “Kortrijk blijft iets speciaal voor ons, hier ontstond het bedrijf en werd het kantorennet uitgebouwd met als resultaat 70 vestigingen in Vlaanderen, Brussel en Wallonië. Hopelijk kunnen we, net zoals hier in Roeselare, met Didier terug op het podium.” aldus de marketing verantwoordelijke van Konvert België.
"In die laatste wedstrijd gaan we weer van start met de Fiesta WRC, deze R5 leunt er heel dicht bij aan, maar de WRC is net iets agressiever. En ook voor het publiek is de WRC een meerwaarde.” besluit Didier Duquesne.

De ConXion Omloop van Vlaanderen liep op de slechtst mogelijk wijze af voor Robin Maes. De BMW M3 kreeg op vrijdagavond af te rekenen met een afgebroken versnellingspook, om dezelfde reden verdwenen Robin en Joke op zaterdag uit de koers.

Vrijdagavond begon heel goed,” vertelt Robin. “Na de eerste ronde stonden we tweede op amper 12 seconden van Lietaer, maar bij de tweede doortocht op Passendale brak de versnellingspook af… Gelukkig kon ik de wagen in derde krijgen en heb ik zo de 2 resterende proeven afgewerkt.

Het serviceteam heeft dan proberen de wagen te herstellen, maar dit duurde iets langer dan voorzien. Hierdoor werd te laat ingeklokt en Robin en Joke werden uit koers genomen…

Het is een mechanische sport en zoiets kan gebeuren… Maar we blijven optimistisch! De volgende wedstrijd is de East Belgian Rally, één van mijn favorieten. We gaan in de East Belgian en de Condroz keihard aanvallen, de titel is en blijft mijn ambitie! In de proeven die we reden waren we bijna dan een seconde per kilometer sneller dan de Ascona van Prinzie, ik blijf er 100% in geloven. Maar als het niet zou lukken zal ik wel de eerste zijn om Stefaan en Sharon proficiat te wensen.

Paul Lietaer heeft nog maar eens zijn fenomenale stuurmanskunst getoond in de ConXioN Omloop van Vlaanderen. De snelle snor stuurde zijn Subaru Legacy RS naar een 6de plaats algemeen, maar liefst 8 minuten voor de tweede in Historic, de leider in het kampioenschap, Stefaan Prinzie.
Nochtans had het anders kunnen verlopen, want op de eerste proef bewees Stefaan Stouf met een tweede tijd op amper 3 tienden dat zijn Ford Sierra Cosworth wel een speelkameraad kon zijn voor de Subaru. Alleen moest Stouf na de tweede proef al opgeven met een losgekomen turbodarm.
"Onze Subaru is dit jaar niet alleen snel, maar ook erg betrouwbaar," vertelde Paul Lietaer, die het jammer vond dat zijn concurrent zo vroeg uitgevallen was. "Ik heb nog geprobeerd om wat te spelen met de R5's, maar die zijn tegenwoordig ook verder geëvolueerd. In de regen was het met deze banden bijna onverantwoord, maar ik hoefde geen risico's meer te nemen."

Achter Lietaer werd een spannende driestrijd verwacht tussen de titelkandidaten. Robin Maes nam de beste start, maar de BMW-rijder moest vrijdag opgeven met een gebroken bediening van de versnellingsbak. Zaterdag werd hij na de eerste ronde, weer na schakelproblemen, uit koers genomen wegens tijdsoverschrijding. Gunther Monnens, die zijn Escort verkocht en de Transeurope nog eens huurde, stevende af op een mooie 2de plaats: "Motorisch is de TE sterker dan de Ford, maar de Opel is veel zwaarder op de neus, hij heeft meer power en minder gewicht op de achtertrein. Het vergde een aanpassing, want de TE is veel moeilijker te temmen op glad asfalt. Maar, als we achter Lietaer finishen, dan doen we een goede zaak..."

Helaas voor de Limburger brak de aandrijflijn, waardoor Stefaan Prinzie onverhoopt zijn leidersplaats kon behouden met een tweede plaats. "Ik was niet tevreden over de nieuwe ophanging, opgebouwd volgens de specificaties van de ontwikkelaars van destijds. En zaterdagmiddag hadden we een probleem met de starter en het vliegwiel, waardoor ik de wagen niet meer stil mocht leggen... We hebben het overleefd," lachte de lokale held uit Houthulst.

Jens Maes werd met zijn Opel Ascona heel mooi derde, voor Arthur Kerkhove, die zaterdag vreesde dag de versnellingsbak aan vervanging toe was. Maar, ook al kraakte de bak, de Ford Escort hield stand tot de finish. De top 5 werd vervolledigd door Christophe Declerck met zijn prachtige BMW M3 E30.

Voor de jongeren van het Junior Belgian Rally Championship bood de afwezigheid van Guillaume de Mevius, die afgetekend aan de leiding staat in het kampioenschap, een ideale kans om in zich in de kijker te rijden. Aanvankelijk leken we een mooie strijd te krijgen, maar al snel bleek Sébastien Bedoret toch te sterk voor de concurrentie.
Met 14 snelste tijden op 18 verreden klassementsproeven, zette Sébastien Bedoret de wedstrijd al snel naar zijn hand. De 21-jarige piloot werd logischerwijze beloond voor zijn sterke prestatie met de Junior Award, goed voor een gratis deelname aan de East Belgian Rally.
"Deze proeven liggen me goed. Hier maakte ik twee jaar geleden mijn rallydebuut," vertelde Sébastien, die slechts één spannend momentje had. "In de regen gleed ik iets te ver naar buiten en een elektriciteitspaal kwam wel heel dicht, maar we hadden nog 5 cm over!"

Voor Bedoret was het alvast een goede opwarming voor het vervolg van zijn campagne in het ERC Junior. "We reden in Polen de motor stuk, waardoor ik niet van de partij was in de Barum. Vandaar dat we deze wedstrijd op ons programma hebben gezet. Zo kan ik nog wat ritme opdoen voor de EK-manche in Rome."

Romain Delhez bleef in het begin goed in de buurt met zijn Opel Adam R2, maar een geblokkeerde versnellingsbak deed hem al vroeg de das om. Ook Niels Reynvoet behoorde bij de vroege uitvallers, net als Stijn Pacolet, die op weg naar de eerste proef zonder remdruk viel. Pacolet zou wel opnieuw starten en nog vierde worden.

Vooraan werd Jelle Vermeire, die tevergeefs bleef vechten om de kloof met Bedoret te dichten, mooi tweede. Maar, de hoofdprijs had hij vrijdag voor de start al gewonnen, want zijn vrouw Michelle Demeestere schonk vrijdagochtend het leven aan Amber, het zusje van Helena.
"Ongelofelijk! We waren aan het verkennen donderdag, maar plots moest ik naar het ziekenhuis. Amber werd om 9h 's ochtends geboren, dus ik had amper geslapen voor de start. Maar, dat vergeet je wanneer je aan het rijden bent," genoot Jelle Vermeire, die zaterdag al even werd aangemoedigd door zijn kersverse dochter.

Pierre Vauterin scoorde de punten van de derde plaats, waardoor hij opgerukt is naar de vierde plaats in de stand van het Junior BRC.
"Het was een lastige wedstrijd, want de proeven zijn verrassend glad hier. Op de Zilverberg zijn we rond gegaan. Maar ik heb me goed geamuseerd. Ik moest er wel even in komen, want in Ieper moest ik al vroeg opgeven met een motorbreuk. Het was in feite al van de Wallonie geleden," vertelde Pierre.

De volgende en voorlaatste manche van het Junior BRC is de East Belgian Rally op 30 september.

Junior BRC na 7/9 manches: 1. de Mevius 92 pin; 2. Bedoret 56; 3. Vermeire 44; 4. Vauterin 41; 5. Delhez 29; 6. Pacolet 22; 7. Reynvoet 15; 8. Dewallef 11; 9. Degeer & Wagemans...

Pieter-Jan Maeyaert en Yves Dewulf mikten dit weekend in de ConXioN Omloop van Vlaanderen op een plaats in de Top 6. Ze eindigden met hun Ford Fiesta R5 op de vijfde plaats. Opdracht volbracht in de 7de manche van het Belgian Rally Championship, al zat er nog meer in, want het was een bewogen wedstrijd voor het Ford-duo.
De start van Pieter-Jan en Yves mocht gezien worden. Na de eerste twee proeven in het donker klokte de Ford Fiesta R5 als vijfde af, maar op het einde van de eerste avond stond Pieter-Jan op de zevende plaats.
"Ik had voor de tweede lus de side pods van de verstralers, de grote lampen op de hoeken om de koorden bij het insturen van de bocht goed te verlichten, niet laten monteren. Een vergissing, want ik miste twee keer het juiste punt om in te sturen, waardoor ik op het vuil rechtdoor schoof. Het deed mijn vertrouwen ook geen goed. We verloren twee plaatsen," vertelde Maeyaert.

Zaterdag werd de achtervolging ingezet, tot het in de late namiddag begon te regenen.
"In Rumbeke gingen we rond. We kwamen in een zware stortbui terecht en in een remzone blokkeerden de wielen. We schoven van de baan. Voor de start van de Zoning wilde de motor niet starten. Dat heeft ons nog eens twee minuten straftijd gekost. Ik reed ook nog lek in de laatste bocht op die proef en tijdens de service bleek ook de versnellingsbak aan vervanging toe. Het team heeft keihard gewerkt om de wagen binnen de tijd weer klaar te krijgen voor de slotronde. De beoogde top 6 leek ver weg op dat moment, maar we waren er nog bij," vertelt Pieter-Jan.

In de allerlaatste ronde rukte de Ford-rijder toch nog op naar een knappe 5de plaats algemeen. In de gietende regen schoof hij nog eens van de baan in Houthulst, waar meerdere rijders zich lieten verrassen.

"We zijn dit weekend niet van pech en foutjes gespaard gebleven, maar we staan wel in de top 5 aan de finish. Het waren echt moeilijke omstandigheden en ik ben trots op een aantal van onze tijden. In de regen kon ik me nog eens amuseren met de "Escort stijl", lekker dwars door de bochten. Zo reden we op de laatste proef een mooie tweede tijd. De progressie met de Ford gaat verder," besluit Pieter-Jan Maeyaert.

Met de 58ste ConXioN Omloop van Vlaanderen werd dit weekend de finale van het Belgian Rally Championship ingezet. Het was een erg boeiende strijd. Felle regen leek de wedstrijd in de slotfase in het voordeel van Andy Lefevere te doen kantelen, maar toen die zelf in de fout ging, pakte Vincent Verschueren zijn tweede overwinning van het seizoen. De Skoda-rijder uit Zingem neemt een optie op een eerste Belgische titel.
De ganse wedstrijd stond in het teken van de strijd tussen de drie titelkandidaten, Skoda-rijders Kris Princen en Vincent Verschueren en Peugeot-piloot Kevin Abbring, die recent de Ypres Rally won. De vierde die zich in het strijdgewoel mengde was lokale specialist Andy Lefevere, die voor de gelegenheid een Skoda Fabia WRC had gehuurd, een wagen die geen punten scoort in het Belgisch kampioenschap.

Kris Princen opende vrijdagavond het beste, maar zaterdagochtend ging hij aan hoge snelheid van de baan in Passendale, verrast door koude banden. Vincent Verschueren nam het commando over, maar Lefevere bleef aanklampen. Toen het in de slotfase begon te regenen, maakte Verschueren een klein foutje, waardoor de kloof gedicht werd. Lefevere leek in Passendale, in de gietende regen, de beslissing te forceren met een kanontijd: 20 seconden sneller dan de rest. Maar, op de volgende proef, in Houthulst, ging de garagehouder van de baan.
"Ik had vooraan regenbanden gelegd, maar achteraan stond ik nog op banden voor droog weer. Bij het remmen voor een chicane, blokkeerden de wielen achteraan door watergladheid. Ik heb nog aan de handrem getrokken en we zijn zijdelings op de chicane geknald. Helaas was de ophanging stuk en kon ik niet verder. Heel jammer, want ik had de overwinning voor het grijpen," aldus Lefevere.

Vincent Verschueren liet zich in de slotfase niet gek maken. Hij bouwde voldoende zekerheid in om zijn punten voor het kampioenschap niet in gevaar te brengen. Die keuze werd beloond met een knappe overwinning, waardoor hij zijn voorsprong op zijn titelrivalen vergroot tot 16 punten met nog twee rally's te rijden.
"Ik dacht dat het weer niet zou lukken toen het begon te regenen, want ik wilde geen risico's nemen. De Omloop is een van mijn lievelingsrally's, maar ik heb hier zelden geluk. Ik ben strak en geconcentreerd blijven rijden en dat werd beloond. Ik voelde me vandaag heel zeker in de Skoda, maar toen het zo fel regende moest ik geen risico's nemen, want ik deed al een gouden zaak voor het kampioenschap."

De tweede plaats ging naar Kevin Abbring, die met de Peugeot nooit een vuist kon maken. "Ik heb even hard gereden als in Ieper, maar hier volgden de tijden niet. Ik begrijp het niet. Misschien is het de configuratie van de proeven. Ik ben blijven aanvallen, zoals ik altijd doe," vertelde Abbring, die voor de eerste keer de Omloop van Vlaanderen reed.

Voor de derde podiumplaats werd de ganse dag fel gestreden tussen de overige R5-rijders. Polle Geusens ging in Rumbeke in de regen door watergladheid definitief van de baan. Pieter-Jan Maeyaert liet vrijdagavond tijd liggen door twee kleine foutjes, waarna hij in de regen nog eens van de baan ging en de motor even weigerde te starten voor de Zoning. Maeyaert werd nog vijfde. De derde plaats ging naar Didier Duquesne, die vrijdagavond op de eerste plaats aan hoge snelheid in een maïsveld schoof en die vandaag een veld bloemkolen ging bezoeken.
"Ik heb een paar keer serieus geluk gehad. In de laatste ronde reed ik het achterwiel nog eens krom, maar we staan wel op het podium," lachte de piloot van de blauwe Ford Fiesta R5.
Achiel Boxoen, de jonge rekruut van Skoda België die Freddy Loix moet opvolgen, rukte na een verstandige en progressieve wedstrijd op naar een knappe en onverhoopte vierde plaats. "Ik heb deze zomer niet meer met een rallywagen gereden. Blijkbaar heeft de rust me mentaal goed gedaan. Ik was minder nerveus en in de slotfase kon ik het hoofd koel houden. Opdracht volbracht," genoot Boxoen.

De winnaar in Historic, Paul Lietaer, stuurde zijn Subaru Legacy RS naar een erg mooie 6de plaats algemeen, voor de snelste Gr.N-rijder, Bert Coene. Franky Boulat werd voor het derde jaar op rij kampioen in de M Cup met een mooie 9de plaats. De kempenaar was ook de snelste bij de achterwielaandrijvers, want Fredericq Delplace werd na een schuiver in de slotfase 10de met zijn Porsche 997 GT3.

Bij de Juniors stond er geen maat op Sébastien Bedoret, tevens winnaar van de Junior BRC Award, goed voor een gratis deelname aan de East Belgian Rally.

Het RACB Criterium werd gewonnen door Wim De Reu, terwijl Bram Fonteyne de eerste laureaat is van de E-Rally, een regelmatigheidswedstrijd voor elektrische en hybride wagens.

Afgezien van een foutje in de Rally van Haspengouw, werkte Polle Geusens een feilloos seizoen af met de Ford Fiesta R5 in de kleuren van Renties. De progressie was duidelijk. In de ConXioN Omloop van Vlaanderen was Polle, genavigeerd door Filip Cuvelier, op weg naar een sterke 4de of 3de plaats, tot hij verrast werd door watergladheid in Rumbeke.
Dankzij een extra inspanning van enkele partners, ging Polle toch van start in de klassieker in Roeselare in plaats van in de East Belgian Rally aan te treden. Daardoor was de voorbereiding kort, want Polle verhuisde vorige week met zijn vriendin naar een nieuwe woonst. Er was geen tijd  om vooraf even te testen met de Ford Fiesta R5 van Renties en dat was te merken in de openingsfase. Het was meer dan twee maanden geleden dat ik nog gereden had en dat merkte ik wel in het begin. Ik was niet scherp genoeg. Bovendien moesten we na 2 KP's de benzinepomp wisselen, want die gaf niet voldoende benzinedruk in de hoge toeren. De vervanging kostte wel extra servicetijd," bekent Polle, die vrijdagavond kon afsluiten op de 6de plaats.

Zaterdag ging het een stuk vlotter. Het juiste gevoel kwam terug en Polle klokte een aantal mooie tijden, al was de eerste ronde ook lastig. "Het was deze ochtend nog een beetje nat in Passendale, wat de proef erg verraderlijk maakte. Ik had de afstelling wat zachter gezet voor meer tractie bij nat weer, maar de resterende vier proeven van de eerste ronde waren kurkdroog. We hebben de set-up snel terug harder gezet."

Polle paste zijn rijstijl aan. Minder forceren, minder agressief rijden leverde betere chrono's op. De weg naar een dichte ereplaats lag open, tot de Renties Fiesta van de baan schoof in de regen op de proef van Rumbeke.

"We stonden op banden voor droog weer en plots begon het erg hard te regenen. 2 km na de finish, in een remzone na een snel recht stuk, begon de Ford te schuiven door watergladheid. Er was geen houden aan. We schoven rechtdoor in een tuin en stopten vlak voor het huis, maar onderweg hadden we wel een boomstronk geraakt, waardoor een wiel afgebroken was. Een klein foutje met grote gevolgen, want voor de rest was de wagen niet beschadigd."

Wat de volgende wedstrijd wordt van Polle Geusens en Filip Cuvelier is nog niet zeker. Hopelijk zien we Polle en Filip snel terug in actie.

Na zes manches blijft de titelstrijd in het Historic Belgian Rally Championship bijzonder spannend. Na twee maanden pauze, staan de titelkandidaten allemaal aan de start van de ConXioN Omloop van Vlaanderen. Toch zijn de titelkandidaten niet de favorieten in Roeselare.
Iedereen kijkt immers uit naar het duel tussen Paul Lietaer met zijn Subaru Impreza Legacy, de winnaar van de Ypres Rally, en Stefaan Stouf met zijn prachtige en vooral krachtige Ford Sierra 4x4 Cosworth. Een Top 10, zelfs een dichte ereplaats is niet uitgesloten voor deze twee kleppers.
Voor de titelstrijd kijken we eerder naar de strijd tussen kampioenschapsleider Stefaan Prinzie met zijn Opel Ascona 400, uitdager Robin Maes met zijn gillende BMW M3 en Gunther Monnens, die met zijn Ford Escort meesterlijk naar de overwinning reed in de Sezoensrally. Het verschil tussen deze drie kemphanen in het kampioenschap bedraagt amper 6 punten!
Er zijn nog meer kanshebbers in deze ConXioN Omloop van Vlaanderen, zoals Guino Kenis met zijn BMW M3 E30, die in Bocholt meteen mee kon strijden voor de overwinning. Frank Baert start met zijn Ford Sierra Cosworth, terwijl Jens en Steven Maes elk mikken op een dichte ereplaats met een Opel, net als Chistophe De Leeuw. Arthur Kerkhove, nog altijd erg mooi vijfde in de tussenstand van het kampioenschap in zijn debuutjaar, verdedigt zijn kansen met zijn vertrouwde Escort. Met routinier Geert Vandoorne en de Brit Graham Samuel heeft hij twee interessante referenties. Dirk Vermeersch blijft voor een originele noot zorgen met zijn Fiat 124 Abarth, een wagen die perfect beantwoord aan de spirit van de Historic rallysport.

Na zijn dominante overwinning in de Ypres Rally, heeft Guillaume de Mevius de titel in het Junior BRC al bijna op zak. De piloot van het RACB National Team heeft al 92 punten gescoord, ondanks twee opgaves, terwijl Romain Delhez, de tweede in de tussenstand, 28 punten heeft. De leider in het kampioenschap kijkt in Roeselare vanaf de zijlijn toe hoe zijn rivalen de kloof trachten te verkleinen.
Voor de dichtste ereplaats blijft de strijd wel boeiend, want Romain Delhez, die een prachtige Rally van Duitsland achter de rug heeft, verdedigt zijn tweede plaats. De Opel Adam-rijder heeft één puntje voorsprong op Pierre Vauterin en Jelle Vermeire, die in eigen streek willen schitteren. Ze moeten beiden uitkijken voor Sébastien Bedoret, die met 22 punten op de 5de plaats volgt met zijn Peugeot 208 R2.

Niels Reynvoet (Ford) en Thibaud Mazuin (Skoda) willen in de eerste plaats de finish halen om zoveel mogelijk ervaring op te doen.

Junior BRC na 6/9 manches: 1. de Mevius 92 pin; 2. Delhez 28; 3. Vauterin & Vermeire; 5. Bedoret 22; 6. Reynvoet 15; 7. Pacolet 12; 8. Dewallef 11; 9. Degeer & Wagemans...

De 58ste editie van de ConXioN Omloop van Vlaanderen presenteert op sportief vlak een innovatie met de eerste editie van de E-Rally voor elektrische en hybride wagens, maar, natuurlijk kijkt iedereen uit naar het vervolg van de titelstrijd in het Belgisch rallykampioenschap. Twee maanden na de Ypres Rally maken de rallyfans zich op voor een bloedstollende finale van het kampioenschap.

In Ieper verspeelde Vincent Verschueren zijn leidersplaats aan Kris Princen, gewoon omdat de GoDrive-piloot besliste om geen punten te scoren in Ieper. In Roeselare moet Vincent Verschueren  bewijzen dat het inzetten van zijn joker in Ieper geen vergissing was. De Skoda-rijder was vorig jaar ook op weg naar de tweede plaats in Roeselare, tot hij uitgesloten werd na motorproblemen…
Kris Princen, die vier puntjes voorsprong heeft, reed eveneens een beresterke Ypres Rally, maar de piloot van de Skoda Fabia R5 van BMA verloor in de Westhoek kostbare punten door een lekke band. Een dergelijk voorval kan Princen missen in Roeselare.
Kevin Abbring komt zeker met vertrouwen naar Roeselare, nadat hij in Ieper zijn Peugeot 208 T16 naar de overwinning stuurde. Een zege die voor een vertrouwensboost zal zorgen.

Lefevere voluit voor winst
De drie titelkandidaten starten als favorieten, maar vorig jaar bewees Chris Van Woensel op de West-Vlaamse proeven dat een WRC zeker niet kansloos is tegen de R5's op het gladde asfalt. Voor Van Woensel had zijn schitterende zege in de ConXioN Omloop van Vlaanderen nare en onvoorziene gevolgen, want hij mag zijn Mitsubishi Lancer WRC05 dit seizoen niet inzetten in het Belgisch kampioenschap. Het zal Andy Lefevere niet beletten om voluit voor de aanval te kiezen met de Skoda Fabia WRC.
"Ik ga voluit voor de zege met de WRC, die goedkoper is om te huren dan een R5. Mijn situatie is niet te vergelijken met die van Van Woensel. Als ik win, dan huur ik volgend jaar wel een andere auto," vertelde Lefevere, die in 2007 al eens tweede was in zijn thuisrally. "Ik wil gewoon nog eens genieten aan het stuur van een WRC. De Skoda is me prima bevallen in Staden. Hij is toch agressiever dan een R5, al is de ophanging van een R5 wellicht nog efficiënter."

Het startveld bij de R5's oogt nog indrukwekkender, want ook Melissa Debackere en Achiel Boxoen zullen de kleuren van Skoda verdedigen met hun R5's. Kevin Demaerschalk zal de kleuren van Citroën verdedigen in de DS 3 R5 van J-Motorsport en Polle Geusens wil zijn sterke prestaties van Ieper en Bocholt bevestigen in de Renties Ford Fiesta R5, terwijl Pieter-Jan Maeyaert zijn progressie verder wil zetten. Didier Duquesne is ook vertrouwd met de proeven in Roeselare.

Met drie Porsches, zien we opnieuw een sterke delegatie GT's, met onder andere de 997 van hoofdsponsor Chris Debyser, die het op zal nemen tegen Fredericq Delplace en Henri Schmelcher. Johan Dekens moet na Kasterlee forfait geven omdat hij zijn wagen niet tijdig hersteld krijgt.

Outsiders voor een dichte ereplaats zijn de Mitsubishi-rijders die de streek uitstekend kennen, zoals Bert Coene, Hans Depla, Philip Barbier en Dennis Degroote.

De Pinto Cup start het najaar op 3 september in de Rallye de la Semois, in de provincie Namen. Vijf teams trekken ten strijde tegen elkaar op het wondermooie parcours rond Bièvre. Opvallende afwezige is Koen Verhaeghe die de voorkeur geeft aan de Omloop van Vlaanderen, datzelfde weekend.

Komend weekend geven Christof Anckaert, Franklin Temperville, Jeroen Van Wanseele, Rik Vannieuwenhuyse en Sam Warnez elkaar partij in de Rallye de la Semois, een van de meest aantrekkelijke wedstrijden van België en voor de tweede keer op de kalender van de Cup.

“Rik Vannieuwenhuyse en Rudy Catteeuw hebben me warm gemaakt voor deze wedstrijd. Ze waren vol lof over de proeven en de organisatie. Alles wat ze zeiden bleek te kloppen”, aldus regerend kampioen Jeroen Van Wanseele die vorig jaar voor het eerst deelnam. “Prachtige proeven, een fantastische sfeer en een geweldig weekend onder vrienden in een mooie streek.” Van Wanseele zag dit jaar de finish nog niet. “We zijn al twee keer uitgevallen, dus we hebben er echt wel zin in. We zijn allemaal aan elkaar gewaagd op een parcours dat toch heel wat lef vraagt”, aldus Van Wanseele die nog goed nieuws had, want hij zal ook de resterende manches van de Pinto Cup afwerken.

Er wordt uiteraard ook uitgekeken naar de prestaties van Rik Vannieuwenhuyse die de jongste twee manches, de Rally van Wervik en de Ypres Rally, won. “Het is een uniek parcours, we worden er hartelijk ontvangen, er hangt een toffe sfeer en er is veel belangstelling”, opent co-rijder Kenny Deroo. Het duo heeft de titel met twee overwinningen nog niet opgegeven. “Alles is nog mogelijk. We gaan altijd voor de overwinning, maar uitrijden is een must, zeker in functie van het kampioenschap. Uitrijden is al een redelijke opgave daar.” Vorig jaar werd het duo tweede, achter een ongenaakbare Van Wanseele die zelfs op het algemene podium stond bij de historics.

Ook Christof Anckaert staat terug aan de start. Ook hij moest al twee keer de wagen vroegtijdig op kant zetten dit jaar en is dus gebrand op een mooie prestatie, maar in tegenstelling tot Van Wanseele en Van Nieuwenhuyse heeft Anckaert geen terreinkennis, net zoals Sam Warnez. De Moorselenaar kan wel rekenen op de nota’s van de ervaren Kurt Declerck. Ook voor Franklin Temperville wordt het een vuurdoop. Grote afwezige is de leider in de Pinto Cup, Koen Verhaeghe. Hij gaf de voorkeur aan de Omloop van Vlaanderen. Verhaeghe kan wel al twee overwinningen en twee podiumplaatsen inbrengen in zijn eindresultaat en kan dus zonder veel gevolgen de Semois links laten liggen.

Het rallycentrum ligt in Bièvre. Eerste proef is om 08u12. (info: www.promoracing.be)

Tussenstand: Verhaeghe: 102; Vannieuwenhuyse: 58, Temperville: 48, Warnez: 22

Als in Kasterlee de naam Van Hoof op de affiche prijkt dan weten de andere deelnemers dat ze strijden voor de tweede plaats en zo was het in deze editie niet anders. Piet Van Hoof schreef er zijn 13de zege in de Kempen op zijn naam weliswaar met 2 rallysprints. Ook de rest van het Nederlandse legioen was niet te stoppen. Maar werpen we eerst eens een blik op de deelnemerslijst.
Met 86 starters afficheerde die al een drietal weken op voorhand ‘volzet’. Opnieuw een succesverhaal, maar wat moeten we hierachter zoeken? “Het is een algemene tendens”, meent Titanic voorzitter Kristof Verhoeven. “Overal scoort de rally goed. Misschien speelt dit jaar het VAS kampioenschap ook een klein beetje mee. We kregen heel wat telefoons van deelnemers, vooral West-Vlamingen dan, die bevestigden dat ze naar hier kwamen om punten te pakken. Een positieve evolutie want wie zich regionaal kampioen wil noemen moet toch overal kunnen rijden. Deze rally biedt toch een ander gegeven dan de West-Vlaamse waaiers. Hier zijn er veel snelle stukken en is het kiezen van de juiste remzone cruciaal. Ook een kunst op zich natuurlijk.” “Het schrappen van de proef in Goor, met het kleine stukje onverhard, is misschien ook een factor”, vult secretaris Kris Peeters aan. “De kans om daar schade te rijden, schrikte blijkbaar heel wat deelnemers af, die nu onmiddellijk present gaven.” De enige die Van Hoof van de zege kon houden was... een andere Van Hoof. Neefje Sander opende de vijandelijkheden in de eerste proef op De Hese met een besttijd in zijn Evo X. Daarna wisselden Sander en ‘nonkel’ Piet (op de onnavolgbare Lancer Evo IV) de besttijden af. De stand was uiteindelijk 4-4, maar het was Piet Van Hoof die een iets grotere kloof kon slaan. De basis voor de zege werd al gelegd op de tweede proef, in Retiesheike, toen Piet Van Hoof 14 seconden voorsprong nam. Toch nog even vermelden dat Mats Van Den Brand, met de BMW M3 op KP7 (De Hese) een identieke tijd liet noteren als Van Hoof... zonder meer een exploot. Na Piet en Sander Van Hoof en de Evo 6 van Hein Jonkers, was het dan ook Van Den Brand die met een 4de plaats algemeen en veel gespierde passages probleemloos de zege bij de Historics (en bijgevolg ook de Youngtimers) opstreek. Voor de Belgen, en dus voor de VAS rijders, bleven alleen de troostprijzen over. Tom Van Rompuy, 7de algemeen  en de 2de plaats bij de Youngtimers, maar op meer dan 3 miHup, hup, Nederland hup! nuten 20 van de leider en Eddy Vandevelde, met Kristien Simons, die met hun Evo X verdienstelijk 8ste werden. De successen moeten gezocht worden bij de VAS kampioenschapsrijders. Ronny Declerck pakt met de Opel Ascona de winst bij de Oldtimers (Divisie 4) na een zeer sterke wedstrijd, die hem op een 12de plaats algemeen bracht. Daarmee deelt hij een stevige klap uit in de tussenstand van het kampioenschap want Bram Fonteyne eindigt achter hem op de 14de plaats. Bovendien was Lietaer niet aanwezig in Kasterlee en diende Danny Kerckhof de BMW E21 aan de kant te zetten. Een vette puntenoogst dus voor Declerck. Met Van Den Brand en Van Rompuy, zonder enige betekenis in het VAS-kampioenschap, doet Dick Lambrecht op een verre 42ste plaats met de Opel Corsa in Kasterlee de beste zaak in de Divisie 5 (Youngtimer), in afwezigheid van Benouwt en met Sijbers (in problemen met de Fiesta XR2) die achter hem eindigt. Een andere zege was die van Stefaan T’Joens, die daarmee een beetje de kroniek van een aangekondigde titel afwerkte. In Kasterlee stond dan wel Rob Verhees met een BMW 325i aangeduid op een eerste plaats, maar de Nederlanders tellen niet binnen het VAS-kampioenschap en dus scoorde Stefaan T’Joens, deze keer met de Renault Clio, de facto zijn zevende opeenvolgende overwinning (!) in de Divisie 1-2. T’Joens, zoals steeds bijgestaan door Olivier Balcaen, kan nu niet meer worden bijgebeend in het kampioenschap en wordt dus de eerste VAS-kampioen die dit seizoen wordt gekroond. “Met de Mégane of de Subaru hadden we meer kunnen gaan zoeken”, aldus Stefaan T’Joens. “Maar de Subaru staat klaar voor verkoop en de Mégane wordt volgende week gebruikt in de Omloop. Tja, je moet het toch nog maar doen, zeven keer na elkaar winnen. De strijdmakkers van vroeger, zoals een Brecht Hoorne vorig seizoen, hebben gewisseld van klasse. Eigenlijk zijn wij de enige overgebleven oud-strijders. Ik wil nog proberen om VASkampioen en Criterium kampioen te worden in hetzelfde seizoen. Maar daarna? Misschien ga ik een klasse hoger.” Een vol veld, een populaire winnaar, een nieuwe kampioen en veel tevreden gezichten. Gooi daarbij nog het fantastische zomerweertje en deze Short Rally van Kasterlee krijgt zonder meer opnieuw een goed rapport mee naar huis. Op naar de 14de editie!