Zoals verwacht heeft Gunther Monnens zich in de East Belgian Rally voor de eerste keer gekroond tot kampioen in de RACB M Cup. Met de oranje BMW M3 van Chris Vandamme won Monnens ook de slotmanche van de M Cup, de East Belgian Rally. 

"Deze ochtend was Franky Boulat sneller in de regen. Ik zag amper iets door condens op de voorruit. Vanaf het foutje van Franky heb ik de wedstrijd gecontroleerd. Het was trouwens al 10 jaar geleden dat ik hier nog gereden had," vertelde Gunther Monnens. 

Bij de copiloten ging de titel naar Peggy De Busser, de navigatrice van Franky Boulat. "We gingen goed van start, maar ik heb me in een remzone laten verrassen op KP 3, Sankt-Vith. We schoven in een veld en op het gras schoof ik erg ver door. In de natte weide geraakte ik niet meteen terug omhoog richting de weg. Het kostte ons anderhalve minuut. Gunther had meteen een beslissende kloof geslagen," vertelde Franky Boulat, die de vorige vier edities van de M Cup had gewonnen. 

Na afloop van de voorlaatste manche van het Belgische rallykampioenschap, die in de streek rond St Vith werd verreden, legden Sébastien Bedoret en Thomas Walbrecq voor de zesde keer dit seizoen beslag op een podiumplaats in een nationale rally (op zeven wedstrijden). Maar de derde plaats in de East Belgian Rally, drie weken na een eerste zege in de Omloop van Vlaanderen, liet het duo in de kleuren van ŠKODA België en het SXM team wel op hun honger zitten.

“We wilden om de zege strijden en zijn daar niet in geslaagd”, stelde Sébastien met zijn gebruikelijke eerlijkheid. “Al in de eerste lus, afgewerkt in heel lastige weersomstandigheden, liepen we een grote achterstand op, die we niet meer konden dichtrijden. Ik zoek geen excuses. Voor één keer had ik aan het stuur van mijn ŠKODA FABIA R5 Evo niet het nodige vertrouwen. De feeling was niet goed, zonder te weten waarom, en ik kon het juiste ritme niet vinden. Zelfs in de tweede en derde lus, toen ik zowat de dezelfde tijden als Adrian (Fernémont, de latere winnaar, red.) draaide, begreep ik niet waarom we wel sterk voor de dag kwamen of waarom niet. Dit was een heel bizarre dag en ook een wat frustrerend. Hoewel het toch een beetje deugd doet, is dit podium maar een magere troost.” .....

Patrick Snijers en Davy Thierie zijn met hun Porsche 997 GT3 by BMA in de East Belgian Rally op de negende plaats geëindigd. Ze wonnen ook de GT-categorie. Daarmee maakte het Limburgse duo hun vooropgestelde ambities waar. Ook de ‘plezierfactor’ was opnieuw aanwezig. Snijers genoot in zijn vertrouwde Porsche en trakteerde het publiek op het verraderlijke parcours op enkele mooie passages.    

Zaterdagochtend viel de regen met bakken uit de lucht. Niet meteen een ideale combinatie voor een krachtige tweewiel aangedreven Porsche. “Vooraf had ik toch wel op regen gehoopt” zegt Patrick Snijers. “Alleen regende het harder dan ik had verwacht waardoor onze bandenkeuze iets te optimistisch was en we in de aanvangsfase wat terrein verloren. Gelukkig konden we om de twee ritten ons schoeisel aanpassen. We beschikten over één type banden dat we naar gelang de omstandigheden konden opsnijden. Iets over half wedstrijd zijn we de top 10 ingeslopen en namen we de leiding in de GT klasse. Een negende plaats en de zege bij de GT’s is in dit deelnemersveld een uitstekend resultaat. Vanaf de eerste meters werd er bijzonder hard gereden, dat zegt veel over het niveau van dit BK. We zijn de dag goed doorgekomen, kenden geen technische problemen en hebben geen fouten gemaakt. Ik heb genoten in mijn vertrouwde Porsche. Tijdens de allerlaatste rit was het écht verraderlijk. Plaatselijk kwam het water gewoon door het wegdek omhoog. Dat zorgde voor spekgladde omstandigheden.”  .....

De publicatie van de deelnemerslijst is altijd een van de meest langverwachte momenten in de aanloop naar Rallylegend, gepland van 10 tot 13 oktober in de Republiek San Marino.
 
De lijst bevat veel grote kampioenen, de sterren uit het heden en verleden, evenals auto's om van te dromen en het verlangen naar een niet te missen show. Met de laatste updates die momenteel worden gemaakt, wordt de inschrijvingslijst de komende dagen gepubliceerd. Opmerkelijke namen zijn Thierry Neuville, de gast van dit jaar, met de Hyundai i20 coupé WRC van het fabrieksteam Hyundai Shell Mobis WRC, die trouwens Rallylegend heeft gekozen om een paar ​​belangrijke tests tijdens deze race uit te voeren. Ook teamdirecteur Andrea Adamo zal trouwens aanwezig zijn.
Als toevoeging aan de unieke WRC-sfeer is Andreas Mikkelsen ook voor het eerst aanwezig met zijn Hyundai i20 WRC van het Italiaanse team HMI en "gekleed" in de 958 Santero-kleuren, en tevens ook Craig Breen, die terugkeert naar San Marino na zijn mooie overwinning in 2018.
 
Een andere langverwachte terugkeer is die van Gigi Galli, die zijn rallycross Kia Rio RX voor het eerst zal testen tijdens deze speciale fase, terwijl de Amerikaanse Ken Block ook voor het eerst deelneemt aan Rallylegend met zijn Ford Escort Cosworth, bijgenaamd "Cossie".
 
Met de Italiaanse vlag op Rallylegend 2019 zijn aanwezig : Miki Biasion, die bezig zal zijn op verschillende "fronten", "Tony" Fassina zal racen met zijn prachtige Lancia Stratos, Piero Longhi  aan boord van de Ford Fiesta WRC en vervolgens Bruno Bentivogli (Ford Sierra Cosworth), Simone Romagna (Lancia Delta 16V), Mauro Sipsz die zijn debuut maakt (Lancia Stratos), "liefhebber" Graziano Rossi (BMW M3 E46), een voormalige rijder en vader van Valentino, en natuurlijk ook sensatiezoeker Paolo Diana (Fiat 131 Racing). .....

57 teams gingen deze ochtend in Sankt-Vith van start in de East Belgian Rally. De 4 klassementsproeven lagen er uitermate verraderlijk bij door de regen. Adrian Fernémont kroonde zich meteen tot "rainmaster", want hij klokte drie snelste tijden op vier proeven.

1ste Ronde:

"We zijn gestart met opgesneden slicks. Ik dacht dat we de verkeerde keuze hadden gemaakt, maar blijkbaar werkten die banden goed," lachte Adrian Fernémont, die een voorsprong van 13"1 heeft op Ghislain de Mevius, eveneens sterk gestart. Voor Ghislain de Mevius was vooral de scratch op de vierde proef een enorme opsteker. 

De verschillen zijn na de openingsronde al verrassend groot. Kris Princen, die dit weekend zijn titel kan verlengen met een overwinning, volgt op 24"8: "Ik heb voor regenbanden gekozen. Dat was de voorzichtige keuze, maar ik ga dan ook geen onnodige risico's nemen. Ik moet vooral finishen. Bovendien moest ik nog wat wennen aan de Fabia R5 Evo." .....

Aanstaande zaterdag wordt in Sankt-Vith en omstreken de East Belgian Rally georganiseerd, de achtste van in totaal negen wedstrijden die meetellen voor het Jobfixers Belgian Rally Championship. BMA zet in totaal vijf wagens voor vijf totaal verschillende rijders in. Kersvers Belgisch kampioen bij de Juniors Grégoire Munster ruilt zijn Opel Adam R2 in voor de Skoda Fabia R5 in Pirelli kleuren. Pieter-Jan Michiel Cracco (Skoda Fabia R5) komt voor het eerst in zeven jaar aan de start van deze uitdagende rally. Patrick Snijers krijgt Davy Thierie opnieuw naast zich in de Porsche 997 GT3. Charles Munster (Opel Adam Cup maakt zijn debuut in de Oostkantons. Thuisrijder Kevin Hommes mikt op een plaats in de top 5 met de VW Polo R5.

Na zijn knappe prestatie in de Omloop van Vlaanderen die hij bekroond zag met een vierde plaats zet Pieter-Jan Michiel Cracco voor de EBR de tellers terug op nul. “Ik las op Facebook dat men mij dit weekend op het podium verwacht. Laat mij meteen zeggen dat dit niet de bedoeling is. Het moet zowat 7 jaar geleden zijn dat ik met een R2 deelnam aan deze rally. Uiteraard ben ik tevreden met wat ik in Roeselare getoond heb maar ik laat mij het hoofd niet gek maken. De East Belgian is een totaal andere wedstrijd. Het is een heel snel parcours met heel veel grip. Parcourskennis zal zeer belangrijk zijn en dat heb ik niet. Ik grijp terug naar de succesformule dewelke Bernard Munster mij in aanloop van elke wedstrijd telkens herhaalt: kilometers maken en finishen. Dat is de opdracht voor dit seizoen, dat is de opdracht voor aanstaande zaterdag. Doet er zich een opportuniteit voor om een goed resultaat te behalen dan zou het kunnen dat die strategie aangepast wordt.” .....

Patrick Snijers en Davy Thierie nemen dit weekend met de MAES-Containers Porsche 997 GT3 deel aan de East Belgian Rally, de achtste manche van het Jobfixers Belgian Rally Championship. Voor Snijers, die onlangs overstapte van de R5 naar zijn vertrouwde GT, staat er weinig op het spel. Snijers wil zichzelf, én de toeschouwers, amuseren in wat hij de mooiste rally van het jaar noemt. Met de East Belgian Rally komt er stilaan een einde aan het 2019 Jobfixers Belgian Rally Championship. Na deze wedstrijd rest, op BK niveau, enkel nog de Condroz. 

Met zijn mooie glooiende parcours vindt Snijers de East Belgian Rally één van de mooiste rally’s van het jaar. “Het is niet alleen de mooiste rally maar ook de meest complete” voegt Snijers er meteen aan toe. “Het parcours is tegelijk snel, technisch en heuvelachtig. Dit is echt een rally waar de piloot het verschil kan maken.” 

Snijers weet waarover hij spreekt want hij is de enige die deze wedstrijd ooit wist te winnen met een GT. Daarvoor moeten we terug naar 2013, het jaar dat Snijers een gelijkaardige Porsche bestuurde. “De Porsche is in vergelijking met toen veel geëvolueerd, net zoals de sport in zijn geheel geëvolueerd is. Vraag me niet waarom, maar ik heb iets met de Porsche. Toen ik aankondigde dat ik met een R5 ging rijden bracht dat nogal wat teweeg net zozeer toen ik aankondigde dat ik opnieuw met de Porsche zou rijden. Tijdens de Aarova rally in Oudenaarde zijn we opnieuw gewoon geraakt aan de 997. Het is alleen jammer van die lekke band op de allerlaatste klassementsproef, maar eigenlijk deed het eindresultaat er niet echt toe. Het was een test in het vooruitzicht van de East Belgian. Rijden met een R5 of een GT is een wereld van verschil. Ik moest er toch even opnieuw aan gewoon worden. Ik wil me dit weekend samen met Davy amuseren. Maar dat wil niet zeggen wat we er met onze ‘klak’ naar gaan gooien. De GT klasse is een  doel, net zoals de top 10 dat ook is. Ik heb veel vertrouwen in de Porsche en in Davy. Ik ben dan ook maar wat blij dat ik dit weekend opnieuw met hem team kan vormen.” ......

Afgezien van Vincent Verschueren, komen alle tenoren van het Belgisch kampioenschap aan de start van de East Belgian Rally. Last minute heeft ook Cédric Cherain zich ingeschreven.

Niet met een VW of een Skoda, maar wel met de Ford Fiesta R5 MkII van J-Motorsport, de wagen waarmee Kevin Demaerschalk indruk maakte in de ConXioN Omloop van Vlaanderen.

Nadat Dirk Deveux met een vierde plaats zijn achterstand kon verkleinen in de Omloop van Vlaanderen, gaat de titelstrijd in het Historic Belgian Rally Championship zaterdag verder in de Oostkantons, waar dertien Historic-deelnemers voor de punten zullen strijden op het erg snelle parcours van de East Belgian Rally. 

Arthur Kerkhove uit Ronse start als leider in het kampioenschap. De jonge rijder uit Ronse verdedigt zijn kansen met een Ford Escort. Het lijkt een ongelijke strijd met Dirk Deveux, die één resultaat en 4 punten minder telt. Deveux kan immers rekenen op zijn vierwielaangedreven Ford Sierra Cosworth, die ondertussen betrouwbaar is. De Sierra-rijder staat nog 4 punten in het krijt. 

Voor de overwinning moeten de twee titelkandidaten echter uitkijken voor de snelle BMW M3 van Guino Kenis, voorlopig derde in het kampioenschap, en vooral voor de Opel Ascona 400 van streekrijder Michaël Kuches. Ook de Duitser Jurgen Geist doet een gooi naar de overwinning met een Opel Manta 400, maar hij scoort geen punten voor het Belgisch kampioenschap.  Ook Patrick Deblauwe kan verrassend sterk voor de dag komen met zijn Ford Escort.  We zijn ook benieuwd hoe snel Christophe De Leeuw zal zijn op de technische proeven van de East Belgian Rally met zijn Opel Ascona A. .....

Drie weken nadat ze in de Omloop van Vlaanderen een eerste zege in het Belgische rallykampioenschap veroverden, trekken Sébastien Bedoret en corijder Thomas Walbrecq hypergemotiveerd richting de East Belgian Rally: “We hebben er alle vertrouwen in en staan in St Vith aan de start om te winnen!”, stellen de rijders van ŠKODA België.
 
Vorig jaar liet het duo in deze wedstrijd al een aantal snelste tijden optekenen, en dat was geen toeval. “Qua rijplezier staat deze rally bovenaan mijn lijstje”, bevestigt de jonge rijder uit Donstiennes, die volgende donderdag 24 wordt. “Ik kan me geen mooier verjaardagsgeschenk dromen dan op deze chronoritten opnieuw voluit te mogen aanvallen. Het is een heel glooiend parcours, met meer grip dan elders, en de ideale rijlijn is er heel belangrijk... Ik voel me altijd goed op deze wegen en het tracé zou ook mijn ŠKODA FABIA R5 Evo van het SXM team moeten liggen. In Roeselare werd ik geholpen door de opgave van een tegenstander. Deze keer wil ik winnen door mijn concurrenten te overvleugelen!” .....
Door zijn overwinning in Roeselare staat Sébastien nu tweede in de tussenstand van het BK Rally – op slechts vier punten van leider Kris Princen – met nog slechts twee rally's te gaan. Dat verandert echter niets aan de aanpak van ŠKODA België en van de coach die door de invoerder van het Tsjechische merk werd aangeduid. “Geen sprake van dat we nu aan het kampioenschap beginnen denken!”, benadrukt Freddy Loix. “Dat is niet het doel voor dit seizoen. Ik zou graag zien dat Sébastien zijn progressie verder zet, en dat hij blijft werken aan zijn snelheid. Een rijder die aan de titel denkt kan niet zo vrij rijden als een rijder die enkel voor de zege gaat. Het doel van Sébastien en Thomas is nog voor het einde van het seizoen een tweede rally te winnen. Ik ben er van overtuigd dat hij daar in de East Belgian Rally zeker voor in aanmerking komt. Vorig jaar kwam hij hier al sterk voor de dag. Misschien helpt zijn verleden als karter van hoog niveau hem wel, op deze heel snelle klassementsproeven met heel veel grip. Ik ben er ook zeker van dat die eerste zege voor een mentale klik heeft gezorgd. In St Vith staat hij sterker dan ooit aan de start.” .....

Terwijl de teams de laatste hand leggen aan de voorbereidingen van hun auto voor de laatste grote afspraak van het jaar in de autosport, is de Royal Motor Club van Huy in "overdrive" geschakeld om de laatste keuzes te valideren, de laatste details van de organisatie te regelen, "de violen af te stemmen" tussen alle betrokken partijen : de gemeenten en al hun diensten, de stad van Huy, de Provincie Luik, het Ministerie van Binnenlandse zaken, de co-organisatoren, de stewards, commissarissen en alle vrijwilligers...
Het parcours ligt wel al vast, behoudens een slechte verrassing op het laatste ogenblik. Op het menu staan 10 klassementsproeven die 2 keer moeten doorlopen worden, voor een totaal van meer dan 220 km klassementsproeven, i.e. meer dan in 2018 !
De habitués van de Rally van de Condroz zullen niet gedestabiliseerd worden door de grote "klassiekers" als daar zijn Strée, Wanze, Bodegnée-Amay, Wanzoul, Ramelot en Perwez-Marchin - de langste klassementsproef van de rally met haar bijna 21 km - die in grote lijnen het parcours van vorig jaar overnemen, af en toe wel in de omgekeerde richting.
Ben-Ahin,Héron en Villers-le-Bouillet zijn nieuw, maar maken gebruik van stukken die al gekend zijn. De grootste nieuwigheid is de terugkeer van de klassementsproef van Ouffet-Clavier in een nieuwe versie die iets meer dan 14 km lang is. .....

Na de last minute inschrijving van Ghislain de Mevius, kunnen de organisatoren van de East Belgian Rally, de voorlaatste manche van het Jobfixers Belgian Rally Championship, rekenen op 11 R5's aan start. Het belooft vooral een Skoda-festival te worden, met 9 Fabia's R5, al wil Hans Weijs Jr die dominantie graag breken met zijn VW Polo R5. 

De titelstrijd in het Belgisch kampioenschap leek beslist, maar Kris Princen liet in de ConXioN Omloop van Vlaanderen zijn derde "blanco" score noteren. De leider in het kampioenschap heeft nog maar vier scores behaald, terwijl de beste zes resultaten meetellen in de eindstand. Een opgave in Sankt-Vith kan het kampioenschap helemaal open gooien. Maar, Kris Princen, die na de breuk met BMA aan de start komt met een Skoda van PTR, heeft aan een zege genoeg om zijn titel te verlengen. 

Vincent Verschueren laat de East Belgian Rally links liggen, terwijl Cédric Cherain nog op zoek is naar de nodige middelen om misschien nog aan de start te komen...

Sébastien Bedoret veroverde in Roeselare zijn eerste nationale overwinning. Hij wil in Sankt-Vith opnieuw meestrijden voor de zege. Dat is zeker ook de ambitie van Adrian Fernémont, de sterkste in Roeselare tot hij door een mechanische panne moest opgeven. Fernémont gaat voluit voor de zege in de Oostkantons en in de Condroz Rally. 

Hans Weijs Jr kan helemaal bevrijd voluit voor de overwinning gaan met zijn Volkswagen Polo R5. De Nederlander, genavigeerd door Bjorn Degandt, zijn vaste co-rijder toen hij enkele jaren geleden voor VW het Zuid-Afrikaans kampioenschap reed, heeft zijn talent al geshowd op de prachtige klassementsproeven rond Sankt-Vith. Ook streekrijder Kevin Hommes kiest voor een VW Polo R5, maar de lokale specialist heeft niet de ambitie om voor een podium te strijden. .....

Fantastisch nieuws voor de Belgische rallyfans: Thierry Neuville zal deze week een bezoek brengen aan de East Belgian Rally, de voorlaatste manche van het Jobfixers Belgian Rally Championship. Onze viervoudige vice-Wereldkampioen Rally zal vrijdagavond tussen 18h en 20h aanwezig zijn in de Triangel in Sankt-Vith voor een Meet & Greet met de fans en een korte reactie op de persconferentie van het BRC. 

Donderdagavond vanaf 17h zal Thierry Neuville, de winnaar van de East Belgian Rally 2014, zijn stuurmanskunst nog eens tonen aan het stuur van zijn gekende Opel Corsa GSi Gr.A, de wagen waarmee we Thierry Neuville al eerder zagen in de Legend Boucles de Spa en waarmee Bruno Thiry in Ieper reed. Spektakel verzekerd.

Nadat hij in de ConXioN Omloop van Vlaanderen zijn titel in het Pirelli Junior BRC veilig kon stellen, zal Grégoire Munster zijn titel op gepaste wijze vieren in de East Belgian Rally, de voorlaatste manche van het Belgisch kampioenschap 2019. De tweevoudige Junior-kampioen komt aan de start met een Skoda Fabia R5 in de kleuren van Pirelli. Voor de eerste keer zal de jongere het met gelijke wapens opnemen tegen de tenoren van het kampioenschap. 

Gilles Pyck, tweede in de tussenstand, is niet van de partij. Zo start Tobias Brüls als favoriet voor eigen publiek. Vorig jaar was de 24-jarige rijder uit Weywertz ook al de beste in Sankt-Vith met zijn Peugeot 208 R2. Op het erg uitdagende parcours krijgt Brüls weerwerk van de 24-jarige Thibaud Mazuin, die dit seizoen al een paar keer mocht proeven van de Skoda Fabia R5 van SAN Mazuin.

Corentin Vertommen maakt zijn debuut in het Pirelli Junior BRC met een Ford Fiesta R2. Een mooie referentie voor Charles Munster, de jongere broer van Grégoire, die zijn leerproces verder kan zetten met de Opel Adam Cup. .....

De al overvloedige lijst met sterren op Rallylegend wordt langer en beter. De Noor Andreas Mikkelsen, officieel piloot van het Hyundai Motorsport-team in het World Rally Championship, debuteert in de evenementrace van San Marino Republic, gepland van 10 tot 13 oktober, en zal aan zijn zijde Anders Jaeger krijgen in een Hyundai i20 WRC door het HMI Italian Rally Team.
 
Mikkelsen, derde in de recente Turkse WRC rally en momenteel vierde in het piloten-klassement  staat aan de start in de WRC2-categorie op Rallylegend, een nuttige training met het oog op de komende WRC rally’s en tevens ook bepalend voor de titel van de fabrikant Hyundai die tot op vandaag leider is.
 
Voor de Ierse Craig Breen is het daarentegen een terugkeer naar Rallylegend, na de overwinning onder de WRC's vorig jaar, ook overwonnen door de unieke sfeer en de passie die heerst in San Marino. Hij koos ervoor om er zeker te zijn met een World Rally Car - nog te kiezen - waarmee hij de toeschouwers zal verrassen in de categorie Legend Stars, de categorie "alle shows".
Breen, officieel bestuurder van het Citroën-team in het wereldkampioenschap tot vorig jaar, kreeg dit jaar een grote kans in de rally van Finland met de officiële Hyundai i20 Coupe WRC en waar hij ook zijn snelheid heeft kunnen tonen voor de eerste keer in de Hyundai. .....

Page 3 of 121