De 59ste Ardeca Ypres Rally, de zesde manche van het Belgisch rallykampioenschap, bleef tot de absolute slotfase spannend. Vooraan lag het tempo bijzonder hoog, wat voor heel wat schuivers en foutjes zorgde. Zelfs de winnaar bleef niet foutloos. Toch was Stéphane Lefebvre duidelijk de snelste. De 32-jarige Nordist, die als kind gefascineerd als toeschouwer naar de rallywagens stond te kijken in Ieper, won met 40"46 voorsprong op Maxime Potty, terwijl Cédric Cherain derde werd.
"Deze overwinning, daar heb ik jaren van gedroomd. Ik heb hier in WRC2 al gewonnen tegen de wereldtop in die categorie, maar dat is niet hetzelfde als een algemene overwinning. Ik heb mijn naam op het palmares kunnen zetten. Het was ook een van de moeilijkste edities van Ieper. Dat zag je vanochtend in Dikkebus, waar ik zelf ook verrast werd in een remzone. Gelukkig was er plaats in het veld rechtdoor en verloor ik maar een paar seconden," lachte Stéphane Lefebvre, die zijn eerste wedstrijd met een Hyundai i20 N Rally2 met succes kon afronden.
Lefebvre zette de eerste drie snelste tijden van de wedstrijd op de tabellen. Vrijdagavond werd hij eerst belaagd door Jos Verstappen, tot de Nederlander zijn snelle start bekocht met een lekke band in Zonnebeke. Zondagochtend ging Verstappen, die aanvallend van start ging, hard van de baan in het bos op de Kemmelberg. Niels Reynvoet, die vrijdagavond een snelste tijd klokte op KP 4, ging op de vijfde proef, in Vleteren, van de baan. Hij stuurde te vroeg in, raakte een muurtje en brak de ophanging vooraan. De leider in het BRC moest meteen opgeven. ......
Op zaterdag bleef Maxime Potty nog even in het spoor van Lefebvre, tot de Toyota-rijder twee foutjes maakte in Dikkebus. Daardoor schoof Cédric Cherain door naar de tweede plaats, tot hij zich in de tweede ronde liet verrassen in de laatste T-situatie op KP Dikkebus, waar hij een kleine minuut verspeelde. Zo ging de tweede plaats toch opnieuw naar regerend kampioen Maxime Potty, al voor de vijfde keer dit seizoen in het BRC.
"Door de opgave van Niels Reynvoet, ligt het kampioenschap weer helemaal open. Natuurlijk had ik liever gewonnen, maar met deze tweede plaats doen we weer een prima zaak. Ik had voor dit resultaat getekend bij mijn debuut in de Toyota Yaris GR Rally2. We hebben pas vorige week beslist om met de Yaris te rijden en ik voelde me meteen goed in de auto," aldus Maxime Potty, die blij was dat de aanpassing vlot verliep. "Ik ben al een paar jaar actief met een Citroën. Deze autowissel was een nieuwe uitdaging die ik tot een goed einde heb gebracht."
Cédric Cherain, die donderdag zijn data nog kon vergelijken met die van Thierry Neuville die de qualifying reed met een gelijkaardige Hyundai, pakte nog nipt de derde plaats, 3" voor een sterk rijdende Bernd Casier. "Het zit in details dit jaar in het Belgisch kampioenschap. Ik heb een foutje gemaakt in Dikkebus, maar quasi niemand is foutloos gebleven. Alles blijft mogelijk in het kampioenschap. Op de laatste proef ben ik nog voluit gegaan om de 5 punten van de Powerstage te pakken en dat is gelukt."
Bernd Casier was tevreden met de onverhoopte vierde plaats, al betreurde hij wel die 2"5 die hem van het podium hielden. "Ik heb het nog geprobeerd, maar ik ging ook bijna van de baan in die laatste T-situatie en we hadden nog een hachelijk momentje eerder op de proef. Misschien zijn dat die 3" die we te kort kwamen. Maar, vooraf had ik hier zeker voor getekend. Onze eerste wedstrijd met de Skoda Fabia RS was meer dan geslaagd. Het ging bijzonder hard en het doet deugd dat ik het niveau nog aan kan," vertelde Bernd Casier.
De vijfde plaats ging naar de revelatie van de wedstrijd, Bjorn Syx uit Poperinge. "Ik had hier vooraf ook voor getekend," aldus Syx. "We stonden even op de derde plaats, maar ik wist dat ik niet de snelheid had om Cherain en Casier achter me te houden. We hebben een foutloze wedstrijd gereden. Alleen vrijdagavond verloren we wat tijd door een kapot differentieel vooraan. In de slotfase wilde ik geen overdreven risico's nemen, want ik wilde de mensen die me geholpen hebben bedanken voor het vertrouwen met een mooi resultaat," aldus Bjorn Syx.
Op de allerlaatste proef wipte Freddy Loix, de recordhouder in Ieper die een mooie 4de plaats verspeelde door een lekke band, nog net over Gilles Pyck, die drie keer kleine foutjes maakte. Fred Miclotte werd 8ste en was de eerste Master, voor de winnaar in GT, Kris Princen en Tim Van Parijs, die de Top 10 afsloot.
Pechvogels in de topklasse waren Niels Reynvoet (sortie), Tom Boonen (sortie) en vooral Davy Vanneste, auteur van een scratch, maar vrijdag ook out met een benzineprobleem en zaterdag even van de baan in Zillebeke.
Bij de jongeren ging de overwinning naar Pierre-Manuel Brasseur, die ook de Stellantis Cup won, voor Jonas Dewilde. In Historic stond er geen maat op Pieter-Jan Maeyaert met zijn BMW M3 E30. Paul Lietaer moest opgeven na een sortie. En in klasse RC5 debuteerde Thomas Martens met een mooie overwinning na een ultieme aanval op de slotproef.
In Divisie 2 was Filip Pyck de snelste in een Renault Clio Rally3.
Juniors:
In het Junior BRC stond dit weekend de Ardeca Ypres Rally op het programma. Een uitdagende wedstrijd, met 18 klassementsproeven en 222 km tegen de chrono op de smalle, hobbelige asfaltbaantjes in de regio van Ieper. Ook bij de jongeren lag het tempo van bij de start bijzonder hoog. Zoals verwacht waren het de tenoren van de Stellantis Cup die de wedstrijd bij de jongeren kleur gaven. Pierre-Manuel Brasseur was van start tot finish de snelste van het pak, voor Junior-kampioen Jonas Dewilde en een sterk rijdende Maxim Decock.
Net als in de Rally van Wallonië, reed Pierre-Manuel Brasseur van start tot finish aan de leiding, al bleven de verschillen klein. Na 18 proeven had hij een marge van 39"4 op dichtste achtervolger Jonas Dewilde. De ontlading bij de jonge Pierre-Manuel Brasseur was dan ook groot. "Het is mentaal lastig om vrijdagavond al aan de leiding te staan, want iedereen komt je feliciteren, maar je hebt nog niets in handen. Zaterdag stonden er immers nog 135 km op het programma. Het bleef ook spannend, want op de voorlaatste proef kregen we plots een natte baan voorgeschoteld. We moesten nog snel twee andere banden monteren op de verbinding. Het is niet mijn type parcours, maar een goede piloot moet overal snel zijn. Ik had me ook heel goed voorbereid. Ik heb goede vrienden, zoals Charles Munster, die me hun onboards geven om te bestuderen," vertelde Brasseur.
Jonas Dewilde was ook tevreden, want met de snelste tijd op de laatste proef wipte hij nog net over Maxim Decock. "Pierre-Manuel was dit weekend een fractie sneller. Zelf heb ik een klein foutje gemaakt in de afdaling op kasseien op de Kemmelberg, waar ik te enthousiast aan de handrem trok en een paaltje raakte. Ik ben wel blij met de tweede plaats, want we hebben hard gestreden met Maxim Decock, die ik nog net kon kloppen," aldus Dewilde, die leider blijft in de tussenstand.
Maxim Decock uit Komen strandde op 3"4 van Jonas Dewilde. "Het was een spannend duel, met hier en daar een foutje, zoals vrijdagavond op de Kemmelberg, waar ik rechtdoor ging en de motor liet afslaan. Dat kostte zeker 10". Er is echt hard gereden!," aldus Maxim Decock.
Lander Depotter, de winnaar van de manche in de Sezoensrally, kwam voor de eerste keer aan de start in Ieper. Vrijdagavond klokte hij 2 keer de snelste tijd in Zillebeke en plaatste hij zich voor Jonas Dewilde in de tussenstand, maar zaterdagochtend reed hij lek op de Kemmelberg. Er tikten bijna 3 minuten weg. Met een 4de plaats kon hij de schade nog beperken. Het andere slachtoffer van lekke banden was Tom Heindrichs, die het ganse weekend bijgestaan en aangemoedigd werd door zijn halfbroer, Thierry Neuville, de huidige leider in het Wereldkampioenschap. Het mocht echter niet zijn. "Dit was duidelijk mijn weekend niet. Eerst ben ik vrijdagavond twee keer rechtdoor gegaan en daarna hebben we veel tijd verloren door twee lekke banden. We hebben de ganse rally moeten achtervolgen," aldus een ontgoochelde Heindrichs.
Lander Dhaene eindigde in zijn thuisrally op 4'03". De jonge rally-ingenieur reed wel zijn eerste snelste tijd in de klasse. "Natuurlijk in Watou, mijn thuisbasis," lachte Dhaene. "Ik heb gemerkt dat ik nog te onregelmatig ben op de proeven. Ik moet me langer kunnen concentreren, maar het zijn drukke tijden. Vorige week was ik aan het werk in Zweden in het Europees kampioenschap en morgen ben ik aan het werk op een testsessie in Polen voor de volgende WRC-wedstrijd."
Thomas Martens, de 18-jarige Limburger die vorige week zijn rijbewijs haalde, heeft zijn rallydebuut in België met glans doorstaan. Het was zijn eerste ervaring op asfalt en met een Clio Rally5, maar op de allerlaatste proef klopte hij referentie Benoit Verlinde met 0"5. "Dit had ik zelf ook niet verwacht, want Benoit Verlinde werd twee jaar geleden kampioen in de Clio Trophy, maar we zaten meteen goed in het ritme. Op de laatste proef heb ik alles op alles gezet om de overwinning te pakken. Dit was ongetwijfeld de spannendste wedstrijd die ik ooit reed."
Natuurlijk was Benoit Verlinde, 8ste Junior, ontgoocheld. "Bravo voor Thomas, want hij heeft heel sterk gereden. We hebben door kleine problemen met de auto, zoals twee proeven met slechte remblokken, misschien 20" laten liggen, maar voor het overige hebben we hard gereden," besloot Benoit Verlinde.
Masters:
n de Ardeca Ypres Rally, een wedstrijd met internationale weerklank en uitstraling, hebben de 50+ piloten getoond dat ze het tempo van de Belgische toppers nog kunnen evenaren. Jos Verstappen deed in de openingsfase zelfs even een gooi naar de leidersplaats, maar het was uiteindelijk Freddy Loix die meesterlijk naar de zege in de Master Cup reed.
Jos Verstappen opende vrijdagavond erg sterk. Na drie proeven had hij de tweede plaats in handen op amper 3"3 van leider Stéphane Lefebvre. Maar, in Zillebeke moest hij de rol lossen door een lekke band links vooraan, opgelopen door een tik tegen een betonblok bij het snijden. Verstappen zette vrijdagavond nog twee snelste tijden op de tabellen, maar zaterdag ging het mis op de eerste proef. In het bos op de Kemmelberg lag de snelheid in een rechtse te hoog, waardoor Verstappen frontaal op een boom knalde.
Zijn kameraad Roger Hodenius overkwam quasi hetzelfde. Ook hij reed al vroeg in de wedstrijd lek bij het aansnijden van een bocht. "In Zillebeke doken we in het bos. Door de overgang van licht naar donker, moeten je ogen daar even wennen en daardoor zag ik het paaltje om niet te snijden aan de binnenkant niet. We hebben de band gewisseld. Het klassement was verkeken," vertelde Hodenius, die op de Kemmelberg zaterdagochtend ook van de baan ging en bij het zoeken naar een uitweg uit de weide in de sloot reed.
Na de opgave van Verstappen, was Freddy Loix veruit de snelste Master met de Toyota Yaris GR Rally2. Even kwam het podium in zicht, tot hij door een lekke band bijna 2 minuten verloor op de Kemmelberg. Freddy Loix won bij de Masters en werd uiteindelijk 6de algemeen. "Ik ben heel tevreden, want zonder die lekke band zouden we net naast het podium geëindigd zijn. Dat betekent dat de Yaris heel competitief was. Het is logisch dat de toppers van het BRC net wat sneller zijn. Niet alleen zijn ze een stuk jonger, maar ze hebben ook veel meer ritme dan ik," aldus Freddy Loix, nog steeds recordhouder met 11 zeges in Ieper.
De tweede plaats bij de Masters was voor Fred Miclotte, 8ste algemeen met een gloednieuwe Skoda Fabia RS die aanvankelijk voor John Wartique bestemd was. "John gaf maandag forfait en toen heb ik beslist om zelf te rijden met de Fabia RS. Ik moest de auto nog ontdekken. Hij reageert anders, maar ik vond snel mijn draai. Dit was mijn eerste Ieper als piloot. In sommige snelle waaiers heb ik bewust wat marge genomen, want ik weet dat regelmaat in Ieper de sleutel tot succes is. Ik ben blij met dit resultaat," aldus Fred Miclotte, die kon rekenen op de hulp van Grégoire Munster, de WRC-rijder van M-Sport. "Jourdan Serderidis en Grégoire Munster waren hier aan het werk als mijn ouvreurs. Merci aan hen!"
Kris Princen, winnaar bij de GT's, was de derde Master met zijn Porsche 991 GT3 op een knappe 9de plaats algemeen. "Ik blijf enorm onder de indruk van de Porsche. Deze wagen heeft zoveel power en je zit heel snel aan hoge snelheden. Ik heb heel wat nota's à fond wat voorzichtiger moeten maken, want aan 220 km/h waren de bochten die ik vroeger vol gas nam niet haalbaar. Het gaat echt hard met zo een Porsche," vertelde Princen, die 46" voorsprong had op Tim Van Parijs.
"Ik heb vrijdag in de eerste ronde al een fout gemaakt waarbij ik twee banden lek reed en een minuut verloor. Ik heb het ganse weekend een prachtig duel uitgevochten met Kris Princen. Lang geleden dat ik me nog zo geamuseerd heb," lachte Tim. Glenn Janssens, ook slachtoffer van een lekke band vrijdagavond, knokte zich terug naar de 5de plaats bij de Masters, gevolgd door Bert Coene en Alpine-rijder Christophe Kerkhove.
2WD:
In de 2WD Trophy heeft Thyrsa Eertmans een droomdebuut gemaakt op nationaal niveau. Met de Renault Clio RS die door haar papa geprepareerd werd, was de 20-jarige Limburgse de winnares in de 2WD Trophy in de Ardeca Ypres Rally. Thyrsa, die we al leerde kennen als de erg gemotiveerde copilote van kampioen Christiaan Spelmans, werd in Ieper trouwens genavigeerd door de 24-jarige Inya Vanrijkel.
“Ik was vandaag zeker niet de snelste, maar wel de slimste," vertelde Thyrsa. "Gewoon mijn eigen rally blijven rijden zonder mezelf enige druk op te leggen. Het geheim? Misschien de goede voorbereiding die we hadden. Een deugddoende zege, maar nu ga ik gewoon het kampioenschap verder afwerken aan de zijde van Christiaan Spelmans.”
Christiaan Spelmans was wel de snelste van het pak, maar hij liet zich op de jump van Dikkebus verrassen, waarbij meer dan 4 minuten verloren gingen en de geometrie van de Clio ontregeld werd. “Het foutje in de eerste ronde, wanneer we iets te optimistisch een jump aansneden, heeft ons de das omgedaan. Dus kunnen we niet volledig tevreden zijn over onze prestatie. Ieper is een heel moeilijk parcours, met heel afwisselende snelheidsritten. Typisch is dat je echt diep in de 'coupures' moet gaan om optimaal te rijden," aldus Spelmans, die vierde werd.
Stefaan T'joens eindigde, na de opgave van Laurent Vanton met mechanische pech, op de tweede plaats: "“We begonnen KP Watou in de tweede ronde met een leegloper, wat niet zo goed was. Voor de rest kenden we geen noemenswaardige problemen. Na de vele pech die we dit seizoen al kenden nu een perfecte dag. Spijtig dat we te laat vernamen dat we met onze Mitsubishi eventueel wel konden starten in de divisie 1 rally.”
Serge Taymans vervolledigde na de 8 proeven van de Divisie 2-wedstrijd het podium. “Het was van 2015 geleden dat ik nog eens startte in Ieper. Ik hield constant wel een zekere marge. Bovendien zorgden het zien van beelden van piloten uit divisie 1 die een sortie maakten er voor dat ik zeker moment te voorzichtig rondreed. Typisch aan deze rally is dat alles eigenlijk van bocht naar bocht gaat, en het wegdek constant wisselt.”
En de leider in de tussenstand van de 2WD Trophy? “Voor mij zaten de herinneringen nog verder in het achterhoofd, want mijn laatste keer Ieper dateert al van 2000. We rijden ook heel wat VAS-rally's in West-Vlaanderen, maar geen enkele valt te vergelijken qua traject met deze Ardeca Ypres Rally. Onze doelstelling was eenvoudig en dan ook weer niet: gewoon op de baan blijven. Nog belangrijker dan de einduitslag was het binnenrijven van de nodige punten. Nu zijn we al zeker van de titel in de klasse NAT3, nu nog mikken op het algemeen klassement.”
Divisie 2:
Filip Pyck is met de Renault Clio Rally3 de leider na ronde 1 in de Ardeca Ypres Rally Divisie 2. Na vier klassementsproeven heeft de Poperingnaar een voorsprong van bijna 28 seconden op Nick Toorré(Ford Sierra Cosworth) en bijna 40 seconden op Benoit Cornette(BMW M3 E46).
Pyck kan naar eigen zeggen vooral zijn streekkennis en zijn ervaring uitspelen tegenover de concurrentie, die hier vaak hun debuut maken.
Thierry Dekoninck(Mitsubishi Lancer Evo X) verloor wat tijd door een schuiver op KP Zillebeke en staat nu 4de. Huidig kampioenschapsleider Jérôme Septon staat vijfde, en voor hem is het heel belangrijk dat hij hier de nodige punten scoort voor zijn maidentrip in Ieper. Wel beleefde hij op KP Kemmel een warm momentje, toen hij met de Peugeot 208 Rallye4 te snel over de jump ging. Bij het neerkomen ging de wagen enkele malen om zijn as, maar gelukkig werd niets geraakt en wees de neus terug in de goede richting. Zijn rechtstreekse concurrent Christiaan Spelmans bereikte Ieper met een gehavende Renault Clio, na een sortie. Ook de achteras zorgde voor wat problemen.
Ook al een pak tijdverlies voor Claudie Tanghe, die een lekke band moest gaan wisselen op de Ford Escort RS2000 in Watou, en een viertal minuten verloor.
De deelnemers aan Divisie 2 kregen nog een volledige ronde van 4 proeven voorgeschoteld, vooraleer tegen 19 uur het eindpodium te bereiken.