Na een dominante prestatie in de Rally van Haspengouw, start Guillaume de Mevius als uitgesproken favoriet in het Junior BRC in de Spa Rally, de tweede manche van het Belgian Rally Championship. Maar, op het zware parcours van 203 km tegen de chrono, zijn verrassingen niet uitgesloten. Wie neemt de handschoen op?
Met 11 snelste tijden op evenveel verreden klassementsproeven, was er geen discussie over wie de snelste was bij de Juniors in de Spa Rally. De piloot van het RACB National Team start in Spa dan ook als uitgesproken favoriet, maar de Peugeot 208 R2 #42 zal voor alle andere jongeren het mikpunt zijn.
Romain Delhez neemt alvast de handschoen op met zijn Opel Adam R2. Andy Dewallef kiest voor eenzelfde Opel Adam R2.
Na een hoopgevend optreden in de Rally van Haspengouw, kijken we benieuwd uit naar de tijden van Pierre Vauterin met zijn Peugeot 208 R2. Hetzelfde kan gezegd worden van Niels Reynvoet, die deze keer verlost hoopt te zijn van de elektrische storingen op zijn Fiesta R2. Tobias Brüls kiest voor een gelijkaardige Ford Fiesta R2.
Luikenaar Romain Degeer maakt, na drie seizoenen op circuit, de overstap naar de rallysport. Degeer waagt zijn kans met een Citroën C2 R2 Max.
Enkele andere jongeren rijden in Spa buiten het Junior BRC. Grégoire Munster, die knap debuteerde in Haspengouw met de Opel Adam Cup, zal opnieuw ervaring trachten op te doen op een technischer parcours, terwijl Amaury Molle de overstap maakt naar een krachtigere DS 3 R3T.

Klassement Junior BRC: 1. de Mevius 21 punten; 2. Vermeire 8; 3. Pacolet 6; 4. Vauterin 5; 5. Reynvoet 4; 6. Dewallef 3

Na twee seizoenen met een Ford Escort RS in het Historic Belgian Rally Championship, maakt Pieter-Jan Maeyaert dit jaar de overstap naar een moderne topwagen. De 33-jarige ondernemer kiest in zijn derde seizoen als rallypiloot voor een topwagen, een fonkelnieuwe Ford Fiesta R5, bijgestaan door TeamFloral. Samen met copiloot Yves Dewulf zal Pieter-Jan Maeyaert bijna een volledige campagne in het Belgisch rallykampioenschap afwerken, aangevuld met enkele regionale wedstrijden.
In zijn eerste volledige seizoen zorgde Pieter-Jan Maeyaert voor furore door zijn snelle Ford Escort meteen naar de Belgische titel in Historic te sturen. Vorig jaar bleek echter dat de Escort BDA geen hoofdrol meer kon spelen in het Historic BRC.
"Dat is de reden waarom ik beslist heb om de overstap te maken naar een moderne topwagen. Door de komst van de Youngtimers, zoals de Legacy van Lietaer en de toekomstige Sierra Cosworth van Stouf, zouden we in het Historic BRC kansloos zijn met onze snelle Escort, een topwagen in zijn klasse. Ik heb even gedacht aan een Porsche, maar dan spreken we weer over een auto van 8 jaar oud. We zijn aan tafel gaan zitten met een aantal partners en we hebben beslist te investeren in een nieuwe Ford Fiesta R5 Evo," vertelt Pieter-Jan, die de wagen zelf heeft aangekocht. "Dat is een bewuste keuze. Als ik hem op het dak leg, dan kan ik het alleen mezelf verwijten," lacht Pieter-Jan.

Dat is vanzelfsprekend niet de bedoeling. Samen met copiloot Yves Dewulf zal Pieter-Jan Maeyaert vanaf de Spa Rally alle manches van het Belgisch kampioenschap rijden, met uitzondering van de Sezoensrally. Naast de nationale wedstrijden start de piloot uit Roeselare-Oekene ook in Wervik, Staden en Kortrijk.
"In Spa kan Yves me niet navigeren, want hij is professioneel verhinderd. In mijn eerste rally met de Fiesta R5 zal ik genavigeerd worden door Rik Snaet. Met zijn ervaring, zal Rik me zeker kunnen helpen op het vlak van het nemen van nota's, want die zullen ook anders zijn omdat de snelheid een stuk hoger zal liggen, en het vinden van een goede afstelling voor de Fiesta R5," vertelt Pieter-Jan, die deze week al even kon rijden met de Ford Fiesta R5 Evo. "Dat was meer een kleine shakedown. We willen in de buurt van Spa deze week een degelijke testsessie afwerken, samen met Adrian Fernémont, die ook met een Ford Fiesta R5 van TeamFloral zal rijden. En we rijden dit weekend de Rallysprint van Moorslede!"

Hoe dan ook blijft Pieter-Jan Maeyaert met de voeten op de grond voor zijn eerste wedstrijd met een topwagen. De piloot uit Roeselare laat zich niet gek maken.
"Kijk, kleppers als Princen, Abbring, Cherain of Verschueren gaan we niet kloppen. Ik ga niet teveel naar de rest kijken. Wij rijden onze wedstrijd. Ik wil de auto leren kennen en stelselmatig progressie maken. Maar, natuurlijk ga ik het beste van mezelf geven. We zien zaterdagavond wel waar we staan," vertelde Pieter-Jan, die vanavond zijn fonkelnieuwe Ford Fiesta R5 presenteerde in de gebouwen van TeamFloral, het team dat de technische bijstand zal verzorgen.

De eerste afspraak van het seizoen staat volgend weekend op het programma in de Spa Rally, waar een technisch parcours van 203 km, gespreid over twee dagen, wacht. Een parcours waarop P-J vorig jaar het duel aan durfde te gaan met een zekere François Duval...

Vanaf de Spa Rally, de tweede manche van het Belgian Rally Championship, zal een nieuwe smaakmaker de rangen vervoegen van de R5-piloten, de topklasse in ons kampioenschap. Adrian Fernémont komt immers opnieuw in actie met de Ford Fiesta R5 waarmee hij vorig jaar al sterk presteerde. Bovendien zal hij met deze wagen dit jaar maar liefst vier rally's afwerken: de Spa Rally, de Rally van Wallonië, de East Belgian Rally en de Condroz Rally.
Met een enorme glimlach kan Adrian Fernémont vandaag zijn programma voor 2017 officieel aankondigen. "Dankzij de steun van onze trouwe partners en TeamFloral, kunnen we in Spa, Jambes, St-Vith en Hoei aantreden met de Ford Fiesta R5 Evo die eigendom is van Bernd Casier," bevestigt de piloot uit Namen. "In Spa zal ik het parcours nog moeten ontdekken met een R5, maar dat zal niet het geval zijn in de tweede rally op mijn programma. In de Rally van Wallonië zal ik met andere ambities aan de start komen, want die wedstrijd zal ik voor de tweede keer rijden met een R5. De ervaring die ik vorig jaar opgedaan heb met deze Fiesta R5 zal me goed van pas komen."

Een duurzame samenwerking

Al vijf seizoenen rijdt Adrian Fernémont bij Ford en TeamFloral. Jean-Marc Valckenaere, de verantwoordelijke van het team uit Roeselare, is heel enthousiast over die mooie programma: "Het is een mooi verhaal, want Adrian is een piloot die zijn sporen verdiende in de Ford Fiesta Sport Trophy. Hij was ook de piloot die de eer had om de nieuwe Ford Fiesta R2T EcoBoost, ontwikkeld door M-Sport, zijn vuurdoop te geven op asfalt. Dat was in Ieper in 2015. Adrian is een puur product van onze filière. Dat hij nu vier rally's van het BRC zal rijden met een Ford Fiesta R5, nadat hij vorig jaar al van die categorie proefde, is een mooie bekroning. En zeker een hoopgevende boodschap voor alle jongeren die dit jaar in het BRC zullen rijden in het kader van onze nieuwe Trophy."

Adrian werd vorig jaar schitterend zesde in de Rally van Wallonië bij zijn debuut met een R5. In het slot van het seizoen bewees Adrian zijn snelheid op het delicate parcours van de Condroz Rally. Logischerwijze ligt hij dit seizoen de lat wat hoger. "Ons eerste doel is natuurlijk beter doen dan vorig jaar," vervolgt Adrian. "Omdat ik in die wedstrijden al ervaring heb met de Ford Fiesta R5, zal ik in de Rally van Wallonië en de Condroz Rally met meer ambitie starten dan in de Spa Rally of in de East Belgian Rally. Ik denk niet dat het haalbaar is om de top drie van de voorbije Rally van Haspengouw te bedreigen, maar ik denk wel dat ik vooraan in het tweede groepje R5's kan rijden. Ik hoop toch de chrono's van de tenoren te benaderen."

Ook dit jaar zal Adrian Fernémont in dit mooie programma genavigeerd worden door Samuel Maillen. "Een winnend team, dat verander je niet," lacht de piloot uit Namen. "Afspraak op vrijdag 17 maart in Spa voor de eerste wedstrijd van dit schitterende programma!"

Na een lange winterslaap ontwaakt komend weekend de Ford Pinto Cup. Vier teams zullen zondag 12 maart de strijd met elkaar aangaan op het uitdagende parcours van de Rallye de Hannut. Hannuit is de eerste van zes manches, mogelijks zelfs zeven manches.

Het is al het vierde opeenvolgende jaar dat de Ford Pinto Cup wordt ingericht, een cup voorbehouden voor Escorts met een Pintomotor. De interesse blijft groot in deze merkencup, maar de eerste manche moet het stellen met slechts vier teams. Later dit jaar wordt dit aantal opgekrikt naar minstens zeven rallyteams.

De Pinto Cup 2017 telt zes manches. De vier beste resultaten worden in rekening gebracht. “Maar als we allemaal kunnen starten in de 6 uren van Kortrijk, dan pikken we die op in het kampioenschap. Er komt dan wel een derde schrapresultaat bij”, aldus Christof Anckaert, bezieler van de Pinto Cup.

Christof Anckaert – Timothy Demets, Franklin Temperville – Xavier Van Eeckhoutte, Koen Verhaeghe – Tamara Peeters en Sam Warnez – Juha Bos gaan meteen op zoek naar punten in en rond Hannuit. De kampioen van vorig jaar, Jeroen Van Wanseele, laat deze wedstrijd aan zich voorbij gaan.

Het belooft een open strijd te worden tussen de tenoren. Na een sabbatjaar met slechts één deelname doet Christof Anckaert een gooi naar de overwinning, maar ook naar de titel. “Vorig jaar zorgde ik voor de omkadering, maar dit jaar wil ik terug zelf achter het stuur kruipen”, aldus Anckaert. “We starten in Hannuit. Het is de eerste keer dat we deze rally aandoen met de Pinto Cup. We voelen veel respect en een grote dankbaarheid naar ons toe. Het wordt een uitdaging voor iedereen op dat prachtige, selectieve parcours.”

Koen Verhaeghe bevestigde reeds zijn deelname aan alle manches en behoort dus zeker bij de favorieten om Jeroen Van Wanseele op te volgen. De Zwevezelenaar begint zondag aan zijn vijftiende seizoen in zijn rallycarrière. Ook Franklin Temperville dient zich aan in Hannuit. Het is het tweede jaar dat Temperville zich gaat meten met de concurrentie in de Pinto Cup. Sam Warnez is de youngster van het kwartet. Warnez kende vorig jaar veel technische problemen en zag enkel in Tielt de finish.

De Pinto Cup doet mee bij de historics. Zondag moeten er ruim 120 kilometers tegen de klok worden afgewerkt. De rijders krijgen zondag tien uitdagende proeven voorgeschoteld, verspreid over twee lange en een korte lus.

Agenda:

11-12/03: Rallye de Hannut; 08-09/04: TAC Rally Tielt; 10-11/06: Rally van Wervik; 23-24/06: Historic Ypres Rally; 02-03/09: Rallye de la Semois; 07-08/10: Rallye de Tournai; 25-26/11: 6 uren van Kortrijk

Zondag 12 maart opent de Rallysprint van Moorslede naar gewoonte het Vlaamse rallysportseizoen. “ De teller staat voorlopig op 116 deelnemers ” liet Marnik Malengier van de organiserende Autoclub Dadizele vandaag weten, één week voor het einde van de inschrijvingen En daarmee is al duidelijk dat deze 16de Rallysprint van Moorslede afstevent op een nieuwe succeseditie.

Het is de eerste van het seizoen, vele rijders hebben nieuw materiaal of veranderden van wagen en dan is een ral - lysprint het ideale testparcours. Er wordt immers vier keer hetzelfde parcours gereden, met een ruime tussentijd zodat men makkelijk de afstellingen kan aanpassen en de wijzigingen kan inschatten. Het parcours echter is ver - schillend van de vorige edities, met een nieuw stuk dat gebruik maakt van twee private wegen. De mogelijke winnaars van het algemene klassement moeten we zoeken in de Divisie 3, de categorie van de zwaar - ste competitiewagens. Bernd Casier, die met collega-rallyrijder Brian Renier zal plaatsnemen achter het stuur van zijn Ford Fiesta R5 Evo, is op papier onverslaanbaar. De enige andere R5 wagen is die van regerend VAS-dubbel - kampioen Steve Bécaert, die de Citroën DS3 R5 komt klaarstomen voor zijn eigen seizoen 2017, dat vooral op West- Vlaamse bodem zal doorgaan. Als de toppers steken laten vallen dan staat er meer dan één rallyrijder klaar om over te nemen. Voorop Tim Van Parijs die op zijn Porsche 997 GT3 zal begeleid worden door Nick Degryse, die net als verleden jaar opnieuw eerste Moorsledenaar kan worden in zijn thuisrally. Een ideaal wapen om op een regionale rally in hinderlaag te liggen is de Mitsubishi Lancer, in al zijn verschillende “Evo”luties. Sluit dus zeker een Micheal Lynneel of een Steve Brown niet uit voor een goede klassering. En moest Piet Van den Heuvel nog komen afgezakt, zoals hier en daar wordt gefluisterd, dan hebben we er zeker een zegekandidaat bij! Daarnaast is er ook een ware horde aan BMW’s aanwezig, in diverse smaken en kleuren en bemand met rijders die aan een stuur kunnen draaien. Menige daarvan zullen waarschijnlijk meedingen voor de publieksprijs, die de rijder met de spectaculairste passages zal belonen. In de divisie 1-2, bij de “lichtere” klassen, liggen alle mogelijkheden wijd open. De winnaars daar zullen wellicht uit de felbevochten klasse 2C komen. David Deckmijn en Luc Diet (beiden Peugeot 106), Ludovic Vitse (Opel Astra) en Eddy Buntincks (Opel Corsa) zijn daar kanshebbers maar deze lijst is natuurlijk verre van volledig. Blijven er dan nog de Historics, waar de vraag vanouds luidt: “wie stopt Lietaer?”. De ‘Best of the West’ zal in prin - cipe aantreden met zijn Ford Escort en hij zal het hoofd moeten bieden aan Tom Calcoen (Escort RS1600), Patrick Mylleville (als de motor van de Porsche 911 tijdig hersteld raakt), Danny Kerckhof (met de BMW E21) of oude vos Ronny Declerck (Opel Ascona). Onder de noemer Histo - rics zullen ook de Youngtimers rijden, maar die horen in de VAS thuis in een aparte, en immer groeiende Divisie 5. Daar wordt Christophe Merlevede op de BMW M3 de te kloppen man. Alles gebeurt in het gezellige centrum van Dadizele, in de schaduw van de basiliek. Zondag gaan de eerste wagens er van start om 8u30. De laatste rit wordt ingezet om 16u en daarna weten we wie deze 16de editie van de Rally - sprint van Moorslede heeft gewonnen.

De afgelopen jaren hebben zich voor Hermen Kobus en Erik de Wild op rallygebied voornamelijk afgespeeld buiten Nederland. In 2012 nam het duo nog deel aan het Open Nederlands Rally Kampioenschap en wist het team de titel vicekampioen te veroveren in een Ford Fiesta S2000. In de jaren die zouden volgen waren Kobus en de Wild echter veelal op visite bij de zuiderburen. Met de herintreding van het ONRK heeft het team van Kobus Tuning Competition voor 2017 opnieuw een poging gedaan om de rallykalender te voorzien van een behoorlijk Nederlands tintje.

Voor 2017 zijn de plannen duidelijk; het team van Kobus Tuning Competition zal met Hermen Kobus en Erik de Wild aantreden in het ONRK. Met de opnieuw opgebouwde Skoda Fabia R5 zal het team dit seizoen proberen om hoge ogen te gooien met als doel het resultaat uit 2012, waarin Hermen en Erik vicekampioen van Nederland wisten te worden, te verbeteren.

“We hebben even moeten nadenken over de kalender voor 2017, maar toen duidelijk werd dat er opnieuw een Open Nederlands Rally Kampioenschap zou zijn dit seizoen was de keuze snel gemaakt. Daarbij komt dat ook de FIA European Rally Trophy een aantal van de ONRK wedstrijden in zijn kalender heeft opgenomen, dit maakt het voor ons nog interessanter om het gehele ONRK te rijden”, aldus Hermen.

Naast het ONRK zal het team van Kobus Tuning Competition ook deelnemen aan de Kenotek Ypres rally. “Het programma voor dit jaar is erg gaaf!”, aldus Erik de Wild. “Ik hoop dat we komend seizoen kunnen laten zien dat we een heleboel geleerd hebben in België en in het Europees Kampioenschap de afgelopen jaren. De keuze voor het ONRK en de FIA European Rally Trophy past ons perfect. Helemaal gezien de drukke agenda’s van zowel Hermen als mijzelf. Dan zijn wedstrijden die iets dichter bij huis zijn toch net iets eenvoudiger in te passen.”

Legend Boucles in Bastenaken met het duo Neuville-Gilsoul en de Rally van Haspengouw met Princen-Kaspers! Het seizoensbegin van team BMA is ronduit perfect, met twee algemene overwinningen. Zaterdag werd de openingsmanche van het Belgian Rally Championship 2017 verreden in Haspengouw. Zoals aangekondigd werd het een spannende strijd tussen Kris Princen, Vincent Verschueren en de Nederlander Kevin Abbring.
Door meteen de eerste vier snelste tijden te rijden, sloeg Kris Princen een kleine kloof. Hij bewees dat hij zich goed voelde aan het stuur van de Skoda Fabia R5 die hij enkele dagen eerder ontdekte...
« En we hebben nochtans niet geforceerd, vertelde Kris bij zijn terugkeer in het servicepark in Landen. Ik heb getracht zo zuiver mogelijk te rijden door in de sporen te blijven, want buiten die sporen was het erg glad. Met team BMA maakten we vooral een prima bandenkeuze, in tegenstelling tot mijn tegenstanders. Ik begrijp nu waarom het de voorbije twee jaar zo moeilijk was voor ons. Met deze Skoda Fabia R5 is het niet nodig om overdreven veel risico's te nemen om vooraan mee te draaien. Hij is gewoon erg efficiënt in de hernemingen en dat is heel belangrijk op dit soort parcours... »
In de laatste ronde lichtte Kris het voetje, terwijl zijn concurrenten nog voluit gingen voor de zilveren medaille. Maar, Princen en Kaspers stelden hun zege veilig, meteen bij de eerste samenwerking met het team van Bernard Munster... « De omstandigheden waren niet makkelijk voor ons vandaag, zeker niet in het begin van de dag, maar we kenden niet het minste probleem, genoten piloot en copiloot op het podium in Landen. Onze voorsprong is niet enorm, want door te temporiseren met deze wagen, verlies je snel meer tijd dan je verwacht. Opdracht volbracht! Dit is een prachtig begin van de samenwerking met BMA. We kijken uit naar het vervolg... »
« Deze eerste zege van Kris en Peter geeft veel voldoening, want ze ontdekten het team en de wagen, vertelt een gelukkige Bernard Munster. In totaal had Kris een vijftigtal km gereden voor de start. Hij moest dus nog heel wat ontdekken. We hebben hem een wagen ter beschikking gesteld die vooral makkelijk te besturen was, een wagen die heel stabiel was. Kris had meteen vertrouwen en dat was te zien aan zijn eerste tijden. Bovendien bleef hij foutloos en was onze bandenkeuze de juiste. In het slot van de rally ontweek hij de koorden om zeker niet lek te rijden, waardoor hij wat seconden liet liggen, terwijl Verschueren en Abbring fel streden voor de tweede plaats. Maar, uiteindelijk kwam onze overwinning niet in gevaar. Perfect! »
Goed nieuws komt nooit alleen. De BMA-familie was ook blij met de eerste rally van een zekere... Grégoire Munster, de zoon van Bernard, die met een Opel Adam Cup reed als voorbereiding op de Duitse promotieformule voorbehouden voor deze wagens. In zijn eerste wedstrijd was het enige doel van Grégoire het opdoen van ervaring. Maar, hij reed zich ook in de kijker... « Het was een moeilijk parcours en op deze proeven speelt het vermogen van de wagens een grote rol. Dat was niet in het voordeel van onze Adam Cup, die in dezelfde categorie werd ingedeeld als de snellere R2's, terwijl we niet met een echte R2 rijden, maar een minder snelle versie van de Adam, vertelt Grégoire. Nochtans reden we op de eerste proef een 3de tijd in de klasse, mede dankzij de ervaring van mijn copiloot Johan Jalet. Een aangename verrassing. Toen het parcours droger werd, waren de krachtigere R2's maar afgezien van een of andere schuiver rechtdoor, hebben we onze opdracht perfect vervuld. We hadden als opdracht te finishen en ervaring op te doen op dit lastige parcours. De volgende wedstrijd wordt de Spa Rally, met onder andere een doortocht op de Clémentine. Een andere uitdaging... die we zonder druk zullen aangaan, want de Duitse Opel Adam Cup gaat pas officieel van start in april in de Hessen Rally Vogelsberg. »
Na deze succesvolle dubbel, zal team BMA de rest van het seizoen voorbereiden, met de tweede grote afspraak voor Kris Princen en Peter Kaspers in de Spa Rally op 17 en 18 maart. Geen twee zonder drie?
De eerste manche van het Historic Belgian Rally Championship, verreden in de Rally van Haspengouw, kende een uitermate spannend verloop. Niet de gedoodverfde favorieten waren aan het feest, maar wel Gunther Monnens, die met zijn Escort RS op het gladde parcours de ideale omstandigheden vond om met zijn Ford naar de zege te schuiven, voor het modernere geweld.
Nog voor de start verloren we twee belangrijke spelers. Patrick Mylleville moest forfait geven omdat de motor brak op de testbank, terwijl Dirk Deveux wegens ziekte af moest melden. Eric Louies moest op de eerste proef zijn Kadett GTE al aan de kant zetten met pech, terwijl Graham Samuel het einde van de derde proef niet haalde. Vooraan bleef het na vier proeven razend spannend. Stefaan Prinzie nam de leiding met zijn Opel Ascona 400, gevolgd op 3"2 door Gunther Monnens en op 6"2 door Danny Kerckhof, die zijn nieuwe BMW M3 leerde kennen. Vice-kampioen Robin Maes volgde op de 4de plaats.

In de tweede ronde moest Tom Van Rompuy de strijd staken na een technisch probleem op zijn schitterende BMW M3 E30. Ook Frank Baert zette zijn Opel Manta 400 aan de kant. En vooraan had Gunther Monnens zijn voorsprong uitgebouwd tot 9"6 op Robin Maes, die de forcing voerde toen het droger werd. Maes zou uiteindelijk op 3" stranden... Tot de straftijd van één volle minuut effectief werd toegekend, waardoor Stefaan Prinzie nog tweede werd, achter winnaar Gunther Monnens.

"Indrukwekkend wat Gunther hier heeft gedaan. We hebben misschien 30 km/h minder topsnelheid en minder pk's dan de moderne BMW's M3. Dan ben je normaal kansloos op deze proeven, maar Gunther heeft alles gecompenseerd in de bochten en de remzones. Heel knap," genoot copiloot Chris Debyser van de zege.
"Ik heb enorm moeten aanvallen om aan de leiding te blijven. Akkoord, Robin kreeg nog een straftijd, maar die 3 seconden verschil heb ik wel met hand en tand verdedigd. Toen het droger werd, was de BMW zeker in het voordeel, maar we hielden stand. Misschien kan ik Chris overtuigen om toch een gooi te doen naar de titel," aldus Monnens.

Stefaan Prinzie was heel tevreden met zijn tweede plaats, ook al brak de versnellingspook af. "De Opel is fantastisch op een nat en modderig parcours. De tractie is geweldig. Ik kon het verschil maken in de eerste ronde," vertelde Prinzie.

Robin Maes mocht mee op het podium, maar hij had liever zijn zege van vorig jaar herhaald. Helaas stak een straftijd van een minuut daar een stokje voor.... "Ik ben furieus, want gisteren hebben we aan mensen van de RACB gevraagd of we met opgesneden banden mochten starten. Ze wisten het niet... Maar, het is onverantwoord om ons met verkeerde banden de baan op te sturen! We kunnen enkel kiezen tussen slicks en regenbanden, want intermediates zijn niet gehomologeerd op 17"! In de eerste ronde had ik de slicks wat bijgesneden om toch een beetje tractie te vinden. En dan krijgen we daar 1 minuut straftijd voor, nadat we het gisteren nog vroegen aan de RACB... In de namiddag monteerde ik noodgedwongen regenbanden, maar die houden het maar 4 proeven vol... En dan spreken ze over besparingen. Ach, ik moet Gunther feliciteren, want hij heeft echt fantastisch gereden, maar de bandenkwestie zorgt voor een wrange nasmaak," verklaarde Robin Maes.

Arthur Kerkhove werd bij zijn debuut vierde, eveneens met een minuut straftijd, terwijl Josef Lapeire de punten van de vijfde plaats pakte. Danny Kerckhof moest zijn nieuwe BMW M3 nog aan de kant zetten met motorpech.

In de Rally van Haspengouw werd ook de eerste wedstrijd verreden van het Junior Belgian Rally Championship, voor piloten geboren na 1 januari 1990. Guillaume de Mevius, de piloot van het RACB National Team en Peugeot Belux, maakte zijn favorietenrol meteen waar. De Peugeot-piloot domineerde de wedstrijd en reed op elke proef de snelste tijd, wat hem niet alleen een pak punten, maar logischerwijze ook de Junior Award opleverde.

"In de eerste ronde lag het parcours er uitermate glad en verraderlijk bij. Ik heb in Heers ook een schuiver gemaakt. In een erg modderige linkse, schoven we met de neus tegen de talud en gingen we rond. Maar, ondanks die schuiver, reden we toch nog de snelste tijd. We sloten de eerste ronde af met bijna een minuut voorsprong op Stijn Pacolet," vertelde Guillaume, die zijn voorsprong uiteindelijk verder uit kon bouwen tot 3'08". "We hebben onze opdracht volbracht en we scoren 11 bonuspunten voor de snelste tijden," lachte Guillaume, tevens winnaar van de Junior Award. "Ik ben toch blijven aanvallen, zonder overdreven risico's te nemen. Uiteindelijk is het ook belangrijk om je te amuseren."

Voor de tweede plaats werd een mooi duel uitgevochten tussen de Fiesta-piloten Stijn Pacolet en Jelle Vermeire. Toen het parcours er nat bij lag, nam Pacolet de beste start, maar eens het droger werd, moest de jonge streekpiloot plooien voor Vermeire.
"Petje af voor de tijden van Guillaume," lachte Vermeire, die genavigeerd werd door Sabine Bruyneel omdat zijn vrouw en vaste copilote Michelle Demeestere in blijde verwachting is van hun tweede spruit. "Daar kon ik niet aan, maar ik ben wel tevreden over de eerste wedstrijd met onze nieuwe Fiesta R2 EcoBoost. Ik moest nog een beetje wennen en in de slotronde brak de versnellingspook nog af, maar dat kon ons niet van de tweede plaats houden."

Stijn Pacolet werd derde. Een mooie opwarmer voor de rest van het seizoen in de Fiesta Trophy. "We reden hier inderdaad met een gehuurde Fiesta R2 EcoBoost, maar vanaf Tielt rijden we met onze eigen Fiesta in Junior-configuratie. Toen het droger werd kon ik Jelle niet meer volgen. Hij reed met speciale racing fuel, terwijl wij gewone benzine gebruikten. Op de snelle proeven kon ik niet meer volgen," aldus Pacolet.

De vierde plaats ging naar Peugeot-piloot en nationaal debutant Pierre Vauterin, de broer van Thomas. De jonge kerel uit Kortrijk draaide veelbelovende tijden bij zijn debuut. Niels Reynvoet eindigde op de 5de plaats, maar op meer dan 16  minuten na een elektrische panne op de tweede proef. De zesde plaats ging naar Andy Dewallef, die eveneens minuten stil stond door technische problemen en een sortie. Sébastien Bedoret, een van de verwachte smaakmakers, moest op de eerste proef de strijd al staken door een geblokkeerde versnellingsbak op zijn Peugeot.

Klassement Junior BRC: 1. de Mevius 21 punten; 2. Vermeire 8; 3. Pacolet 6; 4. Vauterin 5; 5. Reynvoet 4; 6. Dewallef 3

Het was een bijzonder geslaagde Rally van Haspengouw voor Vincent Verschueren, Veronique Hostens en het voltallige team van GoDrive. De knalrode Skoda Fabia R5 was tijdens de openingsmanche van het Belgian Rally Championship de ganse dag in strijd voor de tweede plaats en uiteindelijk strandde Vincent op amper 4"8 van de winnaar. Slechts enkele tellen na 140 km tegen de chrono. Dat belooft voor de rest van de titelstrijd!
De zon scheen toen de 54 bolides zaterdagochtend aan de eerste van 12 klassementsproeven begonnen, maar het parcours lag er bijzonder nat en modderig bij, met hier en daar zelfs een rijmplek. Het was uitermate glibberig. Na 4 proeven keerden Vincent en Veronique terug naar het servicepark op de tweede plaats met 14"3 achterstand op leider en merkgenoot Kris Princen, terwijl Kevin Abbring met de officiële Peugeot op 22" volgde.
"We hadden niet de juiste bandenkeuze voor de openingsronde. Ik dacht dat er minder modder zou liggen, waardoor we de banden te weinig bijgesneden hadden om de modder te evacueren. Ik vond gewoon geen tractie bij het uitkomen van de bochten. Maar, we hebben de schade kunnen beperken," vertelde Vincent, die in de tweede ronde zijn banden wat meer profiel gaf.

Op de volgende vier proeven liep Kris Princen nog een beetje meer uit, tot 21"7, terwijl Kevin Abbring zijn achterstand verkleinde tot 2"4  op de Godrive Skoda. 
"Het parcours droogde op. Voor deze omstandigheden had ik de banden beter niet extra bijgesneden," aldus Vincent. "We gaan nog heel hard moeten trappen om Kevin Abbring af te houden, want hij is en blijft een piloot met WK-talent.

Bescheidenheid die Vincent siert, maar het was de Godrive piloot die de snelste van het pak was in de slotronde. Met een kanontijd op de allerlaatste proef, stelde hij niet alleen zijn tweede plaats veilig, maar kwam hij zelfs nog terug tot op... 4"8 van winnaar Kris Princen. 4"8 verschil na 140 km tegen de chrono...
"Dan heb je natuurlijk gemengde gevoelens," aldus Vincent. "Een tweede plaats hier is een prima begin van het seizoen, zeker omdat het de thuisrally is van Kris Princen. Maar, op dit parcours is een seconde niets. In elke bocht kan je een beetje te ver schuiven en een paar tienden verliezen. Als ik dan zie hoeveel we verloren door onze slechte bandenkeuze deze ochtend, dan hadden we ook kunnen winnen... Het belooft in elk geval een heel spannend kampioenschap te worden, want we zijn duidelijk met drie aan elkaar gewaagd..."

De volgende afspraak van de GoDrive-formatie is de Spa Rally op 17 en 18 maart.
De Rally van Haspengouw, de openingswedstrijd van het Belgian Rally Championship 2017, werd onder een frisse winterzon verreden, maar de omstandigheden waren uitermate moeilijk en verraderlijk. Door de aanhoudende regen in de week voor de wedstrijd, lag het parcours er bijzonder modderig en glad bij. Niet de ideale omstandigheden om te debuteren met een topauto. Nochtans was dat de uitdaging voor Polle Geusens met de Ford Fiesta R5 in de kleuren van Renties. De jonge Limburger begon overtuigend, maar een klein foutje had ongelukkige gevolgen, waardoor Polle Geusens en Filip Cuvelier veel te vroeg de strijd moesten staken.

Polle Geusens kwam met vertrouwen aan de start van de Rally van Haspengouw. Vooral de testsessie in Kruishoutem had het vertrouwen van de jonge piloot uit Lommel een boost gegeven.

"We hebben in heel wisselvallige omstandigheden getest in Kruishoutem en de wagen gaf me meteen veel vertrouwen," vertelde Polle Geusens vrijdag op de persconferentie voor de start. "Tijdens die test heb ik verschillende afstellingen getest en zo kwamen we tot een prima basisafstelling die me vertrouwen geeft. De wagen is afgesteld met het oog op veel tractie en feedback aan de piloot. We gaan het tempo stelselmatig opdrijven. Ik ga me in de eerste ronde zeker niet gek laten maken door de tijden van piloten met veel meer ervaring in een R5."

Polle opende de wedstrijd met een schitterende 4de tijd, voor de R5-collega's Bert Cornelis, Melissa Debackere en Benoît Allart. Zonder aan te vallen sloot Polle meteen aan bij de tenoren die zouden strijden voor het podium. Maar, helaas ging het op de volgende proef, in Gingelom, meteen fout.

"Ik remde overal te vroeg en ik probeerde eens wat later te remmen, maar voor een linkse ging ik een paar meter te laat in de remmen. Er lag enorm veel modder op de baan en we schoven even tegen de talud. Niet aan hoge snelheid, maar misschien aan 10 km/h. Helaas werd de radiator beschadigd door een ijzeren pin die in die berm stak. De radiator was stuk," vertelt Polle. "Op de proef verloren we maar 22", maar we moesten nog twee proeven rijden voor de volgende service. We goten water bij en ik reed zonder ALS om de motor te sparen, maar toch liep de motor warm. We hoopten dat de motor niet teveel geleden had om de wedstrijd verder te zetten, maar het mocht niet zijn..."

Inderdaad, Polle en Filip Cuvelier begonnen nog aan de tweede ronde, maar in Walshoutem bleek de motor toch nog problemen te ondervinden van die verhitting in de openingsronde. De opgave was onvermijdelijk...

"Dit is een bijzonder hard verdict, want het was een miniem foutje in een bocht die bijna iedereen verraste," vertelt Filip Cuvelier. "Polle was schitterend aan de wedstrijd begonnen. We hadden beter verdiend."

De eerste manche van het Kampioenschap van België Rally 2017, de Rally van Haspengouw in en om het Vlaams-Brabantse Landen, werd van start tot finish gedomineerd door de lokale favoriet. Kris Princen, genavigeerd door Landenaar Peter Kaspers, reed van start tot finish aan de leiding met zijn fonkelnieuwe Skoda Fabia R5. Naar goede gewoonte, want twee jaar geleden debuteerde hij in Haspengouw ook met winst toen hij overstapte naar de nieuwe Peugeot 208 T16. Het podium werd vervolledigd door Vincent Verschueren met een gelijkaardige Skoda Fabia R5 en Kevin Abbring die met een Peugeot 208 T16 aan de start kwam.
Toch maakte Princen het onverwacht en onbedoeld nog erg spannend. Terwijl de leider al met zijn gedachten bij de champagne was, realiseerde Vincent Verschueren een kanontijd. Verschueren strandde op 4"8 van de leider, terwijl Kevin Abbring tot op 13" naderde.

"Het was geen gemakkelijke wedstrijd, maar ik wist gewoon dat onze Skoda Fabia R5 beter was dan de Peugeot. We hebben met onze Fabia R5 meer koppel bij het uitkomen van de bochten, de motor is sterker en de wegligging is beter. Nadat ik tijdens de eerste ronde het verschil kon maken, heb ik vervolgens de wedstrijd gecontroleerd. Ik ging bewust niet te diep snijden in de bochten om lekke banden te vermijden. Maar, wanneer je gas lost met dit soort wagen, dan verlies je bakken tijd...," vertelde winnaar Kris Princen, die met het nummer 1 op de Skoda van start ging en die meteen ook de leiding neemt in het Belgisch kampioenschap.

De tweede plaats ging na een spannend duel naar Vincent Verschueren, eveneens met een Skoda Fabia R5. De Oost-Vlaming was daarmee heel tevreden: "Ik heb het verloren door een slechte bandenkeuze. In de eerste ronde had ik te weinig opgesneden banden, terwijl ik voor de tweede ronde teveel profiel had, terwijl het toen droger was."

Kevin Abbring, genavigeerd door achtvoudig Belgisch rallykampioen Pieter Tsjoen, kwam niet verder dan de derde plaats. "In de eerste ronde hebben we een foutje gemaakt wat ons 17" heeft gekost. Ik maakte een kleine schuiver in een veld. Daarna hebben we het maximum uit de Peugeot gehaald, maar we kwamen iets te kort in vermogen en koppel bij het uitkomen van de haakse bochten..."

Bert Cornelis werd knap 4de bij zijn debuut met de ex-Verschueren DS3 R5, ondanks een schuiver op de derde proef in Heers. Guino Kenis bekroonde een sterke wedstrijd met de 5de plaats in zijn Mini RRC: "Als ik zie wie er voor ons geëindigd is, dan ben ik heel tevreden. Ik verloor veel tijd in de eerste ronde, maar daarna ging het veel beter."

Melissa Debackere verloor bijna 3 minuten door een schuiver op de derde proef, waarbij ze met haar Skoda vast zat op de talud. Ze werd nog zesde. Andere schuivers hadden meer gevolgen. Benoît Allart velde met zijn Fabia R5 een boom op de vierde proef, terwijl Polle Geusens op de tweede proef een kleine slipper maakte die enkele proeven later tot zijn opgave zou leiden omdat de radiator stuk was en de motor daardoor warm was gelopen. Jonas Langenakens haalde wel de finish, maar hij stond 14 minuten stil na een schuiver op een talud in het begin van de wedstrijd.

De 7de plaats ging naar Franky Boulat, tevens winnaar van de M Cup, voor Christophe Verstaen, de snelste bij de voortrekkers. Steve Vanbellingen stuurde zijn Mitsubishi naar de zege in N4 en de 9de plaats algemeen, voor Bastien Rouard, de verrassing van de wedstrijd met zijn DS3 R3T.

Bij de Juniors stond er geen maat op Guillaume de Mevius, 11de algemeen, net voor de winnaar in Historic, Gunther Monnens, die met zijn Escort RS 3 seconden bonus had op de BMW M3 van Robin Maes.
Met 7 jongeren aan de start, mogen we ons meteen aan een interessante openingsmanche van het Junior BRC verwachten. Dit kampioenschap voor jonge talenten geboren na 1 januari 1990 is vanaf dit seizoen enkel toegankelijk voor piloten met een R2, wat een evenwichtigere strijd zal opleveren. De interesse voor het Junior BRC is meteen toegenomen.
Ook dit jaar tellen in het Junior BRC enkel de 6 beste resultaten. Het systeem van de bonuspunten blijft ook behouden, zodat de deelnemers er alle belang bij hebben om op elke klassementsproef maximaal aan te vallen. De winnaar krijgt immers 10 punten (geen 20, want er is dit jaar geen toekenning van punten op basis van de klasse meer), terwijl er in deze Rally van Haspengouw ook nog eens 12 bonuspunten te verdienen zijn. Het belang van een scratch is dus niet te onderschatten.

De topfavoriet bij de jongeren is vanzelfsprekend Guillaume de Mevius, die de kleuren van het RACB National Team zal verdedigen met een officiële Peugeot 208 R2 van DG Sport. Het doel van de jongere broer van Ghislain is zo snel mogelijk de Belgische titel te pakken, maar zijn 208 R2 zal natuurlijk de ideale referentie zijn voor andere jongeren die zich in de kijker willen rijden.

Daarbij denken we in de eerste plaats aan de jongeren die al ervaring hebben in het Junior BRC, zoals Jelle Vermeire, die voor de eerste keer zijn kansen zal verdedigen met een Ford Fiesta R2 EcoBoost, net als Stijn Pacolet, twee jaar geleden al winnaar van de Junior-wedstrijd in Haspengouw. Ook Niels Reynvoet, zoon van voormalig rallyrijder Kurt, maakt zijn debuut met een Fiesta R2.

Naast de 208 R2 van Guillaume de Mevius, kiest ook Sébastien Bedoret, vorig jaar een van de smaakmakers van het Junior BRC, voor een Peugeot, net als Pierre Vauterin, die vorig jaar al enkele knappe wedstrijden reed met de Peugeot op regionaal niveau.

Opel kan rekenen op Andy Dewallef, die hoopt wat meer geluk te hebben dan vorig jaar met zijn Adam R2. Een interessante debuut is dat van Grégoire Munster, de zoon van BMA-baas Bernard, die met een Opel Adam aan de start komt. Deze Cup-versie is geen full spec "R2", maar een minder geëvolueerde versie van de Opel Adam.

We zijn in elk geval benieuwd wie de valstrikken op  het ongetwijfeld verraderlijke en vettige parcours van de Rally van Haspengouw zal kunnen ontwijken. Afspraak zaterdagochtend om 8h in Landen voor de start van de eerste van 12 chronoritten van deze Rally van Haspengouw 2017.
Na een lange winterbreak van meer dan drie maanden, gaat zaterdag in het Vlaams-Brabantse Landen het Belgisch rallykampioenschap van start met de Rally van Haspengouw. De nervositeit stijgt bij de teams die een gooi willen doen naar de Belgische titel, want na het afscheid van drievoudig Belgisch kampioen Freddy Loix ligt de titelstrijd meer dan ooit open. Toch wordt vice-Belgisch kampioen in eigen streek getipt als favoriet.
Kris Princen liet er deze winter geen twijfels over bestaan. De Truienaar mikt dit seizoen resoluut op een tweede Belgische rallytitel. De kampioen van 1999 reserveerde alvast het nummer 1 voor het volledige seizoen! Met dat nummer op zijn Skoda Fabia R5 profileert hij zich alvast tot titelkandidaat, zeker omdat de Rally van Haspengouw, zijn thuisrally, geen geheimen kent voor de Limburger.

Een week geleden werd Princen unaniem tot titelfavoriet gebombardeerd, maar ondertussen heeft Peugeot België-Luxemburg een serieuze knuppel in het hoenderhok gegooid door aan te kondigen dat hun 208 T16 bestuurd zal worden door Kevin Abbring, voormalig fabriekspiloot van Volkswagen en Hyundai in het Wereldkampioenschap. De jonge Nederlander moet Pieter Tsjoen aan een 9de Belgische titel helpen, maar deze keer voor Pieter in de rol van copiloot.

Skoda waande zich al kampioen, maar dat is nu verre van zeker, al zijn de Tsjechische machines wel in de meerderheid, want ook Vincent Verschueren rekent op de Fabia R5, vorig jaar de winnende machine in België. Verschueren wil meestrijden voor de titel, terwijl ook Melissa Debackere opieuw mee komt strijden voor de Belgische titel. En Benoît Allart, twee jaar geleden nog derde in Haspengouw, mag evenmin uit het oog verloren worden.

Naast Skoda en Peugeot, wordt DS vertegenwoordigd door de DS 3 R5 van Bert Cornelis, die zijn debuut maakt in deze categorie. Dat geldt ook voor Polle Geusens, die van een voorwielaangedreven Fiesta R2 de overstap maakt naar een Fiesta R5 Evo. Geusens zal de eerste wedstrijden gebruiken om te leren, maar in het Junior BRC heeft de Limburger zijn snelheid al voldoende bewezen.

De R5's zullen wellicht toonaangevend zijn in de topklasse RC2, maar daarin krijgen ze wel weerwerk van de Mini RRC van Guino Kenis, die vorig weekend nog schitterde in de Legend Boucles met een BMW 2002 Ti, en de Mitsubishi Lancer EvoX van Jonas Langenakens, altijd erg snel voor eigen publiek in Landen. Jimmy D'hondt en Steve Vanbellingen kiezen eveneens voor een Lancer EvoX.

De tenoren van de BMW M Cup mogen we op de snelle proeven rond Landen zeker in de Top 10 verwachten. Franky Boulat start als titelverdediger, maar hij zal de zege niet cadeau krijgen van Brecht Hoorne, thuisrijder Patrick Diels en vooral de Nederlanders Jan Nijhof en Wim Muilwijk.

Naast de 57 deelnemers in de hoofdwedstrijd, gaan er nog 34 teams van start in het RACB  Rally Criterium, waarin we een mooie strijd verwachten tussen BMW-rijders Lommers en Louies, Opel-piloten Dobbelaere, Deveux en Schoenmakers en Renault-piloot Stefaan T'joens.

De eerste proef gaat zaterdag om 8h15 van start in Landen. De winnaar zal na 12 chronoritten en 140 km tegen de chrono, om 19h over het podium rijden.

Meer info: www.rallyvanhaspengouw.be en op www.belgianrallychampionship.be.
Ook in 2017 zal het Belgian Rally Championship kunnen rekenen op heel wat zendtijd op televisie. Het Belgisch rallykampioenschap zal zowel nationaal, regionaal als internationaal te bekijken zijn, maar natuurlijk ook online via clips gemaakt door de promotor van het BRC, Chris Courteyn Productions.
Laten we beginnen met de nationale zenders. Van elke manche van het BRC, te beginnen met de Rally van Haspengouw, zal een samenvatting van gemiddeld 15 minuten te zien zijn op Sporza, in het weekend van de wedstrijd op zondagnamiddag.
RTBF brengt van elke wedstrijd een samenvatting van 5 minuten op televisie, met extra lange samenvattingen van de Spa Rally, de Rally van Wallonië, de Ypres Rally en de Condroz Rally.
Verder realiseert de promotor een samenvatting van 24 minuten, voorzien van commentaar in het Nederlands, Frans en Engels, die verdeeld wordt over quasi gans de wereld. Deze samenvattingen zijn bij ons onder andere te zien op Sport 10 (Belgacom) en Sport 40 (Telenet), maar verder ook op Motors TV, Fox Europe, Fox Africa, enz.
En om in te spelen op de populariteit van de sociale media, worden voor, tijdens en na de wedstrijd korte clips met highlights en onboards online geplaatst.
Kortom, ook in 2017 zal het Belgian Rally Championship overal te volgen zijn!