In de derde manche van het Pirelli Junior Belgian Rally Championship, hopen we op een eerste rechtstreeks duel tussen Niels Reynvoet en Grégoire Munster, de winnaars van de twee openingsmanches.

In Landen bleef het duel uit omdat Munster vroegtijdig moest opgeven, terwijl Reynvoet forfait gaf voor de Herock Spa Rally. In eigen streek wil de Ford-rijder en zoon van ex-rallyrijder Kurt Reynvoet zijn leidersplaats verdedigen tegenover de 19-jarige zoon van Bernard Munster.
 
De twee kemphanen moeten wel uitkijken voor de Ford Fiesta R2 van Jean Dilley, die in Spa zijn snelheid toonde. Dilley wil zeker een gooi doen naar de overwinning, net als Gilles Pyck, de zoon van Filip, die zijn kans waagt in het Pirelli Junior BRC met een Peugeot 208 R2. Tobias Brüls kiest voor eenzelfde Peugeot 208 R2, terwijl Thibaud Mazuin trouw blijft aan zijn Skoda Fabia R2. Tanguy De Mulder debuteert met een Ford Fiesta R2.
 
Klassement (2/9) : 1. Reynvoet 20 punten; 2. Munster 16; 3. Dilley 13; 4. Mazuin 8; 5. Brüls 7; 6. Pacolet.

De 45steeditie van de TAC Rally, de 3demanche van het Jobfixers Belgian Rally Championship, pakt uit met een bijzonder sterke affiche. Naast het duel tussen kampioenschapsleider Kris Princen en Belgisch kampioen Vincent Verschueren, staan er nog 10 snelle topwagens van de categorie R5 aan de start. Het spektakel wordt verder verzorgd door een dozijn Porsches, een reeks potente BMW's en de snelste Historic-rijders van het land. Spektakel verzekerd.
 
De Tieltste Automobiel Club heeft het parcours voor deze 45steeditie niet gewijzigd: 3 lussen van 4 klassementsproeven (Schuiferskapelle, Ondank, Oosthoek, Poelberg), aangevuld met een 4depassage over Schuiferskapelle en de Poelberg. Een parcours van 162 km tegen de chrono, tussen 8h en 21h, rond het West-Vlaamse Tielt.
 
Kris Princen start als leider in het Belgisch kampioenschap na winst in Haspengouw en een tweede plaats in Spa, maar Vincent Verschueren, tweede in Landen, staat op scherp. De titelverdediger liet de Herock Spa Rally als joker schieten. De twee Skoda-rijders krijgen weerwerk van enkele lokale specialisten, zoals Melissa Debackere en Didier Duquesne, beiden met een Skoda Fabia R5. Nog een Skoda-rijder die zich wil tonen is Robin Maes, net als Steve Matterne, die zijn mooi debuut in Landen zal moeten bevestigen buiten eigen streek. David Bonjean zal zijn geluk eveneens beproeven met een Skoda Fabia R5. En dan is er natuurlijk nog het grote debuut van Sébastien Bedoret als officiële piloot van Skoda België. De vice-Junior kampioen van 2017 toonde begin dit seizoen met een Peugeot 208 T16 zijn potentieel en deze keer mag hij zich tonen in een officiële context.
 
Naast de Skoda Fabia's R5 die de eerste twee manches van het Jobfixers BRC volledig domineerden, is het uitkijken naar het optreden van de drie Jobfixers Ford Fiesta's R5, onder andere bestuurd door twee jonge wolven, Pieter-Jan Michiel Cracco en Achiel Boxoen. Philip Cracco wil zich in de eerste plaats amuseren, net als Bruno Parmentier, die zijn fraaie matzwarte Fiesta R5 aan de start brengt.
 
Maar, de meute R5's zal, zeker bij droog weer, op moeten letten voor enkele snelle Porsches 997 GT3's. Zeker omdat ze bestuurd worden door enkele klasbakken die het potentieel van de 400 pk sterke boxermotor durven te benutten. Denk maar aan Kevin Abbring, die in Kortrijk mister Porsche Tim Van Parijs kon verslaan. Dat vraagt om een revanche van de Tabaknatie-rijder, maar ook Patrick Snijers, Chris Van Woensel en Gunther Monnens zijn vastbesloten om hun Porsche in de kijker te rijden. Bij droog weer is een Top 5 voor een Porsche zeker niet uitgesloten. De meute Porsches GT3 is overigens indrukwekkend, want ook Rudy Buyse, Henri Schmelcher, Johan Dekens, Laurent Vanneste en Darrel Taylor pakken uit met een 997. 
 
Nog kanshebbers op een Top 10 notering zijn de Fiat Punto S1600 van Stephan Hermann, de Mitsubishi's van Bert Coene, Bastien Rouard, Hans Depla en Steve Bécaert en de toprijders van de BMW M Cup, aangevoerd door Mats van den Brand, overtuigend winnaar in Haspengouw, titelverdediger Franky Boulat, streekrijder Kurt Braeckevelt, smaakmaker Wim Muilwijk en outsiders zoals Thierry Cokelaere en Didier Spillebeen. 
 
En dan hebben we nog het knappe startveld in Historic en de 35 deelnemers aan het RACB Criterium (8 KP's, 93 km), waaronder lokale kleppers als Brecht Hoorne, Xavier Alliet, Wouter Lievens en Philip Lommers. 
 
Kortom, het belooft een uitermate spannende 45steTAC Rally te worden, want de verschillen zijn traditioneel erg klein op de snelle proeven rond het West-Vlaamse Tielt.

Na de verrassende overwinning van Christophe Daco in Spa, mogen we in de derde wedstrijd van het Historic Belgian Rally Championship opnieuw de titelkandidaten vooraan verwachten. Te beginnen met Paul Lietaer, die geprikkeld aan de start komt na zijn diskwalificatie in Haspengouw. Deze keer mikt de snor op de overwinning met zijn fonkelnieuwe Opel Manta 400.
 
Dertig jaar na zijn nationale titel met deze Manta 400, wil Paul Lietaer nog eens Belgisch kampioen worden, maar dan in Historic, met de Opel. Na de uitsluiting in Landen en zijn forfait in Spa, kan Lietaer zich geen misstap meer veroorloven in Tielt, waar hij recordhouder is. Aan tegenstand is er zeker geen gebrek, te beginnen met de Ford Sierra Cosworth van Stefaan Stouf en de gelijkaardige bolide van Dirk Vermeirsch. Twee rijders die altijd snel zijn in Tielt. Nick Toorre en Frank Baert komen ook aan de start met een Ford Sierra.
 
Hopelijk blijft Guino Kenis deze keer gespaard van pech, zodat de BMW M3 zijn potentieel eens kan tonen. Deze keer is Tom Van Rompuy, die een prima zaak deed in Spa, niet van de partij. 
 
Aan outsiders geen gebrek. Denk maar aan Bert Cornelis, die zijn Opel Monza nog eens van stal haalt, en Eric Louies, die zijn kans waagt met een Opel Ascona, net als Jens Maes. Patrick Mylleville brengt zijn vertrouwde Porsche aan de start, terwijl Geert Vandoorne rekent op zijn snelle Ford Escort Mk1. Ook Jeroen Van Wanseele en Tom Nemegheer verschijnen aan de start met een Escort. 
 
Wie na de passage van de Historic-rijders nog even wil genieten van de rijke rallyhistorie kan terecht bij de deelnemers van Slowly Sideways, die weer een demonstratie zullen geven met enkele sublieme en zeldzame Groep B's. De kers op de Historic-taart in deze 45steTAC Rally.

Na de bewogen en veelbesproken finale van de Rally van Haspengouw en het forfait voor de Spa Rally, maakt GoDrive zich op voor de derde wedstrijd van het JobFixers Belgian Rally Championship, de TAC Rally in Tielt. Daar wachten zaterdag 7 april 14 klassementsproeven, goed voor 162 km tegen de snelheid. Een parcours dat Belgisch kampioen Vincent Verschueren en zijn copilote Veronique Hostens goed ligt, want precies een jaar geleden behaalden ze hun eerste grote nationale overwinning in Tielt.

Voor de meeste teams was de snelle opeenvolging van wedstrijden in het begin van het seizoen hels, maar GoDrive besliste om niet aan te treden in Spa. 
"Die beslissing hing al een tijdje in de lucht en had niets te maken met het verloop van de wedstrijd in Haspengouw," vertelt Vincent Verschueren. "Reglementair moeten we een wedstrijd laten vallen en zowel logistiek als budgettair was Spa voor ons team de meest logische om te schrappen, want onze mecaniciens, die nog een andere job hebben, zouden bijna dag en nacht hebben moeten werken om de Skoda klaar te stomen voor Spa. Natuurlijk is het niet fijn om aan de kant te blijven, maar ik heb geen spijt van die keuze."

Om toch nog het gevoel van snelheid te hebben, ging Vincent Verschueren in Frankrijk een meeting rijden met zijn "oldtimer" 500cc MotoGP bolide. Een rasechte NSR 500 ex-Alex Barros,  waarmee hij zich eens kon meten met enkele wereldkampioenen van vroeger, zoals Freddy Spencer, Wayne Gardner, Christian Sarron, Olivier Jaque, Steve Baker...

"Zoals mijn startnummer 46 doet vermoeden, ben ik een fan van Valentino Rossi. Wat die kerel op zijn leeftijd nog kan, dat is uitzonderlijk. Maar, ook die oude gloriën die met pensioen zijn, bleken nog bloedsnel. Ik heb me kunnen uitleven," lacht Vincent, die zelf vroeger snelheidsraces op de moto reed.

Die snelheid zal de Skoda-rijder uit Zingem zeker kunnen gebruiken in Tielt, waar de concurrentie goed gewapend is. Titelrivaal Kris Princen, de leider in het BRC, is ook weer van de partij. 
"Ik ben blij dat Kris erbij is, want dan moet ik absoluut het beste uit mezelf halen om te kunnen winnen," vertelt Vincent. "We kunnen ons geen foutjes veroorloven, want het niveau zal weer erg hoog liggen met 12 R5's aan de start. Ook bij de Porsches staan er kleppers aan de start, maar in principe mogen ze ons niet bedreigen. In Tielt wordt vaak diep gesneden in de bochten en komt er nogal wat grind op de baan terecht. Dat is niet ideaal voor een Porsche, maar ze zullen wel redelijk kort in de buurt blijven."

Traditioneel zijn de verschillen klein in Tielt. Vorig jaar won Vincent met 8"0 verschil en in 2016 had Freddy Loix amper 6"4 voorsprong op Kris Princen. 
"Het is heel moeilijk om het verschil te maken. De voorbije edities is gebleken dat de eerste ronde van vier proeven cruciaal is. Vorig jaar pakten we daar 15" op Kris Princen en hij kreeg die kloof niet meer dicht. De wagen moet perfect zijn om in de eerste ronde voluit aan te vallen. Daar moet ik het verschil kunnen maken..."

Want, de ambitie van Vincent Verschueren en Veronique Hostens voor deze 45ste TAC Rally is duidelijk.
"Kris Princen heeft al een overwinning op zak. Het is aan ons om zo snel mogelijk ook een overwinning te veroveren. Ik wil zaterdag in elk geval meestrijden voor de overwinning..."

De TAC Rally gaat zaterdag om 8h van start in Tielt. Na 14 klassementsproeven zal de winnaar omstreeks 21h op het finishpodium gehuldigd worden.

Een nieuwe uitdaging voor Achiel Boxoen

Het JobFIXers Rally Team heeft zijn intrede in het Belgisch rallykampioenschap niet gemist. In de Spa Rally stuurde Pieter-Jan Michiel Cracco zijn Ford Fiesta R5 naar een onverhoopte en knappe vijfde plaats algemeen. Maar, we zullen dit jaar nog veel meer zien van het jobFIXers Rally Team, want vanaf de TAC Rally zullen drie Ford Fiesta's R5 aan de start komen van alle manches van het jobFIXers Belgian Rally Championship. Naast Pieter-Jan Michiel Cracco, zullen de kleuren van het dynamische team verdedigd worden door Philip Cracco, natuurlijk, en door Achiel Boxoen, die door de grote poort terugkeert in het Belgisch rallykampioenschap. 

Achiel Boxoen: "Een unieke kans om me te tonen"

Nadat hij vorig jaar zijn debuut maakte in de R5-categorie met Freddy Loix als coach, keert Achiel Boxoen vanaf de TAC Rally in Tielt op 7 april terug in het Belgisch rallykampioenschap. 

"Philip Cracco, jarenlang een trouwe sponsor en goede vriend van mijn vader, heeft ons meteen na het stopzetten van het vorige programma gecontacteerd," vertelt Achiel. "Vanaf de TAC Rally zullen we in principe alle manches van het jobFIXers Belgian Rally Championship rijden, mogelijk nog aangevuld met Wervik en Staden als voorbereidingswedstrijden. Dit is een schitterende kans om de leerschool die ik vorig jaar van Freddy Loix heb gekregen om te zetten in resultaten."

De gloednieuwe Ford Fiesta R5 Evo2 van Achiel zal pas twee dagen voor de start in Tielt geleverd worden. De 21-jarige piloot zal, samen met Kris D'Alleine, die voor de gelegenheid de nota's zal lezen, zonder veel testkilometers aan de start komen. 
"Dat schrikt me niet af, al zal ik wel even moeten wennen aan het gedrag van de Ford Fiesta R5 Evo2. Ik kijk er vooral naar uit om dit jaar een versnelling hoger te schakelen. Ik heb een schitterende opleiding gekregen van Freddy Loix. Zijn tips moet ik dit jaar in de praktijk om kunnen zetten, zeker omdat ik een jaar ervaring heb met een R5. We gaan het wel stap voor stap opbouwen."

De TAC Rally was in 2017 de eerste wedstrijd van Achiel Boxoen in het Belgisch kampioenschap met een kleine voorwielaangedreven R2. De versnellingsbak ging vroegtijdig stuk. 
"Ik herinner me vooral het erg gladde asfalt. Het schrikt me echter niet af, want ik heb veel zin om me te tonen. Pieter-Jan Michiel Cracco had me op de Spa Rally uitgenodigd om hem te helpen bij het afstellen van de Ford Fiesta R5. Dat heeft mijn goesting alleen maar aangescherpt."

Joost Boxoen, de mentor en papa van Achiel, kijkt uit naar deze nieuwe uitdaging. "Het is geweldig dat twee telefoontjes, met Philip Cracco en Jean-Marc Valckenaere van Team Floral, volstonden om dit project rond te krijgen. Het is fantastisch dat dit seizoen een aantal jonge piloten de kans krijgen met een R5 in het Belgisch kampioenschap. We zijn Freddy Loix natuurlijk heel dankbaar voor de opleiding die Achiel vorig jaar gekregen heeft. Op korte tijd heeft Achiel erg veel geleerd, als rijder, maar ook over de algemene gang van zaken in de rallywereld. Hij krijgt nu de kans om het volledige BRC af te werken in een uitstekende context en zonder teveel druk."

Philip Cracco benadrukt dat het een win-win verhaal is. "We zagen de mogelijkheid om een derde Ford Fiesta R5 in te zetten in dezelfde kleuren van jobFIXers. Met Achiel en Pieter-Jan Michiel hebben we twee jonge talenten in het jobFIXers Junior Rally Team. Ik ben er zeker van dat we een mooi seizoen tegemoet gaan," lacht Philip, die zelf natuurlijk ook van de partij zal zijn in Tielt. 

Pieter-Jan Michiel Cracco: "Mijn eigen tempo rijden"

Met een uitstekende 5de plaats in de Spa Rally maakte Pieter-Jan Michiel Cracco een opmerkelijke comeback in de rallysport. De drie jaren afwezigheid wegens studies hadden geen invloed op de snelheid en het talent van de 22-jarige Ford-piloot. Ondanks zijn jonge leeftijd, houdt Pieter-Jan Michiel de voetjes stevig op de grond.
"Die 5de plaats in Spa geeft misschien een vertekend beeld. Een aantal rijders haalde de finish niet en zelf bleef ik foutloos, zonder risico's te nemen," lacht Pieter-Jan Michiel. "Ik heb zelf niet naar de chrono's van de concurrentie gekeken en dat ga ik in Tielt ook niet doen. Jasper, mijn navigator, heeft me zelfs verboden om de tijden van de andere R5's te bekijken. Voorlopig ben ik enkel tegen mezelf aan het rijden. We zullen nog een paar rally's op deze manier afwerken. Ik ben blij dat Achiel Boxoen ook in ons team zit. Hij heeft ons goed geholpen in Spa en hij is vooral een toffe gast. Ik denk dat Achiel en ik tegen Ieper wel klaar zullen zijn om daar eens te zien hoe ver we al staan..."
In Tielt zal Pieter-Jan Michiel eveneens aan de start komen met een Ford Fiesta R5 Evo2. Vooraf zal hij normaal de shakedown afwerken.
"We hebben drie afstellingen voor de Fiesta R5 en ik wil eens voelen hoe de wagen reageert op het typische gladde asfalt in Tielt. Ik rij het liefst met de hardste set-up, maar die zal wellicht te hard zijn op het gladde asfalt. Het mag voor mij ook regenen op 7 april, want in Spa ontdekte ik dat de Fiesta R5 Evo2 bijzonder efficiënt is in de regen!

Philip Cracco: "We gaan ons amuseren!"

Met drie identiek gedecoreerde Ford Fiesta's R5, zal het jobFIXers Rally Team niet onopgemerkt blijven in de resterende manches van het gelijknamige Belgian Rally Championship. Philip Cracco, de sterke man achter het project, zal zelf een Evo1-versie besturen. De drie Fords worden geprepareerd en bijgestaan door Team Floral. 

"Het is prachtig om met drie auto's in de kleuren van jobFIXers in het Belgisch kampioenschap te rijden. Zelf zal ik volgende week de shakedown rijden. Dat zal voor mij volstaan als voorbereiding. Ik ga me dit weekend in de eerste plaats amuseren en genieten, want ik ben vooral blij dat ik nog eens een rally kan rijden," aldus Philip Cracco, die nog eens de ambitie van zijn jonge teamgenoten overloopt. 

"Pieter-Jan Michiel heeft zich in Spa geen gunst bewezen door vijfde te worden. Ik vrees dat mensen hierdoor meer gaan verwachten. Hij moet gewoon kilometers maken om de wagen verder te leren kennen, zonder zich druk te maken over zijn tijden. Achiel Boxoen zal voor de start amper of niet gereden hebben met de nieuwe Ford Fiesta R5. Hij zal ook eerst zijn draai moeten vinden in de auto."

Hoe dan ook, het jobFIXers Rally Team zal met drie wagens in de topklasse zeker bijdragen tot het spektakel in de TAC Rally, de derde wedstrijd van het jobFIXers Belgian Rally Championship. Afspraak op 7 april in Tielt.

Foto : www.belgianrallychampionship.be

Bij Rock'n Roll Classics in Brugge stelden Jochen Claerhout en Piero Vandeputte deze week hun plannen voor 2018 voor. Na 4 jaar trouwe  steun van Croky, moest het duo op zoek naar een nieuwe hoofdsponsor en die werd voorgesteld. De decoratie van de Porsche 997 GT3 draagt voortaan de kleuren van Luxauto. De decoratie verwijst naar de beroemde kleuren van Martini.

Jochen Claerhout en Piero Vandeputte zullen dit seizoen een uitgebreid programma in het BRC afwerken. Na de TAC Rally, neemt Jochen Claerhout voor de eerste keer deel aan de Rally van Wallonië. Daarna volgen de Renties Ypres Rally, de ConXioN Omloop van Vlaanderen en de East Belgian Rally. Op regionaal niveau zal de Porsche te zien zijn in Oudenaarde en Kortrijk, terwijl eventueel de Rallye du Valais de kroon op het werk zal worden. 

Omdat de bandenhandelaar met zijn gezin op vakantie is tijdens de paasvakantie, zal de Porsche in Tielt bestuurd worden door Kevin Abbring. "Ik verwacht een heel mooie strijd met Tim Van Parijs, die zeker op zoek zal gaan naar een revanche, want vorig jaar in Kortrijk heb ik hem verslagen. Nee, het is altijd een gezellige strijd tussen de Porsches en een rally rijden met deze 997 GT3 blijft een uitdaging. Het is niet de makkelijkste auto."

De Porsches zullen in Tielt een groot aandeel hebben in het spektakel, want er staan maar liefst 8 exemplaren aan de start. Naast de GT's van Kevin Abbring en Tim Van Parijs, worden ook Chris Van Woensel, Laurent Vanneste, Gunther Monnens, Patrick Snijers, Henri Schmelcher en Rudy Buyse aan de start verwacht. 

Foto : www.belgianrallychampionship.be

Een week na de Ronde van Vlaanderen staat op 07 April de 45ste TAC Rally in en rond Tielt op het programma voor het RACB M-Cup Kampioenschap. Met 15 Beierse bolides aan de start zijn de M-Cup rijders nadrukkelijk aanwezig in deze 3de manche van het JobFIXers Belgian Rally Championship. De routiniers Franky Boulat-Peggy De Busser, Wim & Nadia Muilwijk en het in Landen onfortuinlijke duo Kurt Braeckevelt-Bjorn Pattyn zijn natuurlijk de vooraan te verwachten. Anderzijds zullen lokale toppers als Tobi Vandenberghe, Chris Algoedt en Thierry Cokelaere hun terreinkennis benutten om in de voorste gelederen mee te strijden met hun snelle Beemers! 

En wat te denken van Mats Van den Brand-Eddy Smeets, die in Haspengouw domineerden? Indrukwekkend bij hun debuut in de M-Cup! Met de 162km aan KP over West-Vlaamse wegen zullen Didier Spillebeen, Lorenzo Vandenheede en Diego Claeys spektakel aan snelheid willen koppelen, terwijl een Philippe Eggermont of een Xavier Debaere meer voor een gezond ritme zullen kiezen. En uitdagende proeven als den Ondank of de Poelberg zullen M-Cuppers als Fré Vandeloock, Tom Ceuppens en Jan Vandenberghe willen benutten om hun klasse in goede tijden om te zetten om zo hun ambities in het Kampioenschap kracht bij te zetten.  

We kijken al uit naar de eerste chrono's van de TAC Rally om te zien of Mats Van den Brand weer zal knallen en of Tobi Vandenberghe, Wim Muilwijk, Kurt Braeckevelt en Franky Boulat hem kunnen bekampen. 

Op zaterdag 7 april beginnen Sébastien Bedoret en Thomas Walbrecq tijdens de TAC Rally hun samenwerking met ŠKODA België.

De FABIA R5 van het jonge duo dat voor de laatste zeven manches van het Belgisch rallykampioenschap op de goede raad van Freddy Loix kan rekenen – steekt voor de gelegenheid in een splinternieuw kleedje. Voor de wedstrijd is er nog een testsessie voorzien, maar nu al afspraak in Tielt voor de eerste competitiemeters van het nieuwe jonge talent van ŠKODA België!

Het is met grote interesse dat de specialisten van regelmatigheidsrally’s de ontwikkelingen van de Ypres Rally® regularity, nieuw op de Europese kalender der regelmatigheidsrally’s, de afgelopen maanden volgden. In tussentijd werkten de organisatoren, club SuperStage vzw, hard om de roemrijke geschiedenis van de Rally van Ieper te verwerken in een spraakmakende regelmatigheidsrally met een geheim parcours verreden op de openbare weg, zoals de oorsprong van het evenement het wil.

Ook al lijkt het evenement - dat plaats zal vinden van 30 november tot en met 2 december 2018 - nog ver weg, het reglement is vanaf heden beschikbaar en inschrijven kan vanaf 1 april om 20u00. Een inschrijving aan gereduceerd tarief is beschikbaar tot 1 mei en als we de bookmakers mogen geloven zal enige haast op zijn plaats zijn…

Europese topper

Ondertussen mochten de organisatoren ook het heuglijke nieuws ontvangen dat de wedstrijd meteen op de internationale FIA-kalender mag prijken en dat afgevaardigden de eerste editie komen beoordelen om vanaf 2019 integraal deel uit te maken van het Europees kampioenschap. Een unicum voor een regelmatigheidsrally die zich 100% op Belgische bodem afspeelt. Van een spraakmakende première gesproken!

Back to the roots

Ook sporting directors Bjorn en Jens Vanoverschelde hebben goed nieuws wat het parcours betreft: “De verkenningen van het parcours zijn achter de rug. Het wedstrijdcentrum middenin het stadscentrum van Ieper -waar we ondermeer elke avond de voertuigen in de schaduw van de Lakenhallen in het parc fermé opstellen- is uitgetekend en de eerste toelatingen zijn binnen. En om de verwijzing naar de eerste edities van de Rally van Ieper te versterken gaan we de eerste etappe aanvangen op vrijdag 30 november om 18u30 en die pas beëindigen op… zaterdag 1 december om 16u00! We onderbreken weliswaar de etappe door een korte nachtelijke regroup van een 6-tal uur waarbij de teams even hun hotelkamer kunnen opzoeken. Na de finish van deze lange etappe maken we plaats voor ontspanning op één van de Ieperse verwarmde terrassen om op zondag 2 december vanaf 6u30 de derde wedstrijddag aan te vatten. De aankomst over het finishpodium op de Grote Markt van Ieper is voorzien rond 14u. Een perfecte mix tussen sportiviteit en ontspanning!”

Goed om weten

… TRIPY zal, net zoals tijdens de Monte Carlo Historique en tal van andere regelmatigheidsrally’s, instaan voor de tijdsregistratie;

… de winnaar zal op het podium meteen na de laatste regelmatigheidsproef gehuldigd worden en zijn naam op het palmares tussen namen zoals Freddy Loix, Patrick Snijers, Robert Droogmans, Gilbert Staepelaere maar ook Jean Ragnotti, Miki Biaision, Henri Toivonen en Tony Pond kunnen schrijven;

… naast het podium op de Grote Markt en het parc fermé in de schaduw van de Lakenhallen krijgen ook de service crews hun eigen gereserveerde ruimte in het centrum van Ieper. Daarenboven worden service crews extra verwend. Tijdens de lunches gaan de deelnemende voertuigen in een verplicht gesloten wagenpark en kunnen service crews gezamenlijk mee aanschuiven bij de lunch alvorens opnieuw aan de slag te gaan;

… tijdens de ‘closed road stages’ zullen de prestaties van de piloten en niet de prestaties van de deelnemende voertuigen beloond worden! Voertuigen zullen immers ingedeeld worden in verschillende categorieën op basis van cylinderinhoud en tijdstraffen zullen toegekend worden op basis van de prestatie binnen de categorie;

… op de voorlopige timing prijken 29 regelmatigheidsproeven, 3 closed road stages en 850 roemrijke kilometers.

Targa Florio Grand Prix - de balade

Ook goed nieuws voor de bezielers van historische voertuigen die zonder competitie de historie van de Ieperse rally willen ontdekken. Het exacte programma is gekend en de inschrijvingen voor de Targa Florio Grand Prix worden op 1 april geopend.

Op zondag 2 december vertrekken de deelnemers aan de Targa Florio Grand Prix vanaf het startpodium op de Grote Markt in Ieper voor een tocht van zo’n 150 kilometer aan de hand van een zéér gedetailleerd bol-pijl roadbook made by SuperStage vzw. De tocht wordt opgedeeld in 2 gedeeltes: in de voormiddag volgt een tocht langsheen Ypres Rally point of interests met voldoende ademruimte of een koffiestop. ’s Middags lunchen de Targa Florio Grand Prix deelnemers samen met de deelnemers aan de Ypres Rally regularity om na de lunch het tweede gedeelte van de tocht aan te vatten met als apotheose 2 afgesloten ‘klassementsproeven’for fun en een finale foto ter aandenken bij de passage over het finishpodium in het centrum van Ieper.

Een must voor wie op eigen tempo de historische Ieperse rallysfeer wil mee beleven!

Tijdens het weekend van 27, 28 en 29 april viert de rally van Wallonië haar 35 ste editie. Bij die gelegenheid, tevens de vierde manche van het Belgisch kampioenschap, zijn er zowel voor deelnemers als toeschouwers diverse aanpassingen en nieuwigheden ! Terwijl de eerste twee manches van het Belgisch rally kampioenschap reeds achter de rug zijn, stellen de organisatoren van de Rally van Wallonië de laatste details van hun evenement op punt.

" We zijn klaar," zegt Etienne Lerson, voorzitter van de Automobielclub van Namen. " Hoewel de werkzaamheden en de Citadel het ons deze keer niet gemakkelijk maakten, zorgde de goede ontvangst van de gemeenten tijdens de voorbereiding voor extra motivatie.“ Zo moesten we het showgedeelte op de esplanade van de citadel van Namen aanpassen ten gevolge van de plaatsing van het Belgisch paviljoen van Milaan. Een afgesloten deel op de N4 laat ons toe een nieuwe proef te organiseren. “ Dankzij de medewerking van Havelange en Somme-Leuze, gemeenten die ons voor deeerst toestemming geven om er een rally te laten passeren, zullen we dit jaar aan de kant van Hamois-Mohiville inderdaad een kp in lijn inlassen van maar liefst 24 km. Daarbij wel een minder interessante sectie van 2.5 km, maar de resterende 20 km zullen zeker bekoren. We weten dat dit een beetje tegen de huidige trend van sprintproeven ingaat, maar in Namen willen we met respect voor de regels en rekening houdend met de wensen van de deelnemers een echte rally organiseren. Daardoor wordt het zaterdaggedeelte wel minder druk, waardoor we eveneens tegemoet komen aan de deelnemers, die 's avonds ook tijd met hun team willen doorbrengen. Begrijpelijk tijdens een druk weekend. We behouden wel drie ronden, maar ze zullen slechts vier i.p.v. vijf proeven bevatten, waardoor ze ongeveer twee uur eerder kunnen eindigen en we tevens een behoorlijk aantal nutteloze verbindingskilometers kunnen schrappen. Kortom de Rally van Wallonië zal voor een totaal van 220 km aan specials (9 verschillende), verdeeld zijn over twee ronden van één kp op vrijdagavond, drie ronden van 4 kp’s op zaterdag en twee ronden van 4 andere proeven op zondag. Verder nog vermelden, dat er net zoals vorig jaar een test kp georganiseerd wordt en dat de veiligheid vóór en tijdens de rally versterkt zal worden. Zo zullen met steun van de politiezones de controles tijdens de verkenningen opgevoerd worden. De organisatoren verbinden zich er immers toe dat de deelnemers (ook tijdens de verkenningen) alle regels zullen respecteren. Bij deze is dus iedereen gewaarschuwd ! Er zijn dit jaar ook enkele bijkomende verboden publiekzones, terwijl de rally van Wallonië dit jaar de luxe heeft om f.v. de veiligheid beroep te kunnen doen op Grégoire de Mévius, een autoriteit voor het publiek. Hij wordt op pad gestuurd om kort voor de deelnemers er passeren alle klassementsproeven nog eens te checken. Ten slotte betreurt de Automobielclub van Namen de aanpassing van het programma van de Euro-Challenge. De cup die tijdens de Rally van Wallonië van start zou gaan. “ Uiteraard zijn we ontgoocheld met die beslissing, maar niet verbitterd. Onze Nederlandse vrienden weten dat we ze hier altijd goed ontvangen hebben en dat ze welkom blijven. Bovendien zijn we al klaar om de Euro-challenge in 2019 te ontvangen!

Na het behalen van de titel Open Nederlands Rallykampioen in 2017 willen Hermen Kobus en Erik de Wild in 2018 opnieuw schitteren tijdens het Open Nederlands Rallykampioenschap (ONRK). Ronde één van het ONRK werd afgelopen weekend verreden in de Noordoostpolder, in en rondom Emmeloord. Het team wist de rally na 160 kilometer op snelheid te bezegelen met een nette tweede plaats.

Dat het een uitdaging zou worden om het resultaat van vorig jaar te evenaren was voor de start van de Zuiderzeerally 2018 al duidelijk. Aan de start een 7-tal R5 auto’s. Het resultaat; een ijskoude strijd op de koudste 17 maart ooit gemeten.

Hermen en Erik startten de rally met startnummer 1, maar bleken gedurende de dag niet in staat om dat startnummer waar te maken. Na 160 kilometer bleek Hans Weijs in zijn Ford Fiesta R5 te sterk. Hermen en Erik finishten de rally op een achterstand van 24,6 seconden.

“Lang heb ik gedacht dat we de aansluiting zouden kunnen vinden tijdens de langste proef van de rally. Deze proef kent een aantal hele snelle stukken waar onze auto bijna 200 km/h rijdt. De auto van Hans kent niet zo’n hoge topsnelheid waardoor ik hier mijn slag wilde slaan. De hoop was tevergeefs. Hans bleek vandaag te snel voor ons”, vertelt Hermen.

Na een secondenstrijd bleken Hans Weijs en Hans van Goor in hun Ford Fiesta R5 een maat te groot voor het team van Kobus Tuning Competition, maar de verschillen met de concurrentie in de titelstrijd verraden het tempo dat voorin het veld verreden werd.

Hermen: “Oké, ik had vandaag niet mijn beste dag, maar de verschillen met de concurrentie in de strijd om de Nederlands titel spreken boekdelen. Bob de Jong kan zijn draai duidelijk nog niet vinden in zijn nieuwe Hyundai R5, Erik van Loon kan ondanks meer vermogen in zijn Fabia R5 niet volgen en ook Kevin van Deijne en Jim van den Heuvel komen niet in de buurt van de tijden die Hans en ik draaien op de smalle dijkproeven. Ik denk dat we zeer tevreden kunnen zijn met dit resultaat!”

Prolongatie van de ONRK titel en van de Benelux Rally Trophy staan op de target-list van het team.

“We hebben vandaag goede zaken gedaan in de strijd om de ONRK titel. Daarnaast is met deze 2e plaats algemeen een eerste stap gezet in het najagen van de prolongatie van de FIA Benelux Rally Trophy titel. Ik verheug me op de volgende ronde van beide kampioenschappen!” aldus Hermen.

Meerdere cups en nieuw clublokaal voor ConXion Omloop van Vlaanderen! Achter de schermen van de ConXion Omloop Van Vlaanderen wordt alweer hard gewerkt aan de 59ste editie die doorgaat vrijdag 31 augustus en zaterdag 1 september.

De nieuwe wind die doorheen de Koninklijke Automobielclub Midden Vlaanderen waait heeft duidelijk een positieve invloed op het reilen en zeilen binnen de club. "Na de aanstelling van onze nieuwe voorzitter en de intrede van enkele nieuwe bestuursleden die in perfecte harmonie samenwerken met de anciens van de club, zijn we klaar om de ConXion Omloop Van Vlaanderen terug een stap hogerop te tillen. De jongste bestuursvergaderingen verliepen dan ook zeer constructief."

Hiervoor zal de KAMV binnenkort moeten uitwijken naar een nieuwe locatie. "Jurgen Grymonprez en Heidi Tuyte, de uitbaters van Café De Nieuwe Ruiter in Roeselare, besloten onlangs om hun leven een nieuwe wending te geven. Dit betekent ook het einde van de jarenlange samenwerking tussen dit gezellige café en de KAMV. We willen Jurgen en Heidi en hun voorgangers nogmaals bedanken voor de gastvrijheid en wensen hen alle succes toe in hun nieuwe uitdaging.

De zoektocht naar een nieuw clublokaal bracht ons in contact met Claude Vanbesien, de uitbater van Brasserie Den Arend op het Polenplein in Roeselare. Voortaan zullen hier alle bestuursvergaderingen doorgaan en ook tijdens het rallyweekend voorzien we een prominente rol voor Brasserie Den Arend." Leuk detail is dat de KAMV in 1959 werd opgericht in café Wiels de Mandel op een boogscheut van het nieuwe clublokaal. Er waren zelfs sigarenbandjes van deze café.

Wat de deelnemers betreft was er reeds een overeenkomst met de M-Cup die jaarlijks goed zijn voor 10 à 15 spectaculaire BMW's in de Rodenbachstad, maar sinds kort mag de ConXion Omloop Van Vlaanderen nog een tweede Cup aan zijn wedstrijd toevoegen. "Na een afwezigheid van twee jaar zijn we verheugd dat de Ford Pinto Cup opnieuw zijn weg heeft gevonden naar Roeselare. We hopen ook hiervan een achttal wagens te verwelkomen."

De Pinto rijders zullen zich ongetwijfeld mengen tussen de andere Belgische en Britse Historics. Van deze laatste groep is er eveneens nieuws. Er hebben zich reeds een dertigtal teams geregistreerd voor het HRCR Mintex Old Stager Mini Sport Championship dat in september te gast is in de 'Tour Of Flandres'. Met een twintigtal Mini's van allerlei type uitvoering is duidelijk welke wagen het meest frequent is in dit kampioenschap. Daarnaast zien we nog andere typisch Britse wagens als de Triumph, Vauxhall Chevette, Hillman Avenger en de onvermijdbare Escorts. Maar dankzij Kevin Jones hebben we ook een exotische verschijning in de vorm van een Ferrari 308. En hij zal misschien niet de enige zijn met een illustere Italiaanse bolide.

Eind 2016 kondigt Freddy Loix het einde van zijn sportieve carrière aan, na een vierde Belgische rallytitel en een elfde overwinning in de Ypres Rally te hebben veroverd. De Limburger en ŠKODA België zijn het er echter roerend over eens dat het Tsjechische merk zijn Belgisch rallyprogramma moet verder zetten. De invoerder beslist om een jong talent een kans te geven, een rijder die meteen door de viervoudige Belgische rallykampioen zal worden gecoacht.

Na een eerste ervaring in 2017, lieten ŠKODA België en Freddy Loix voor het seizoen 2018 hun oog vallen op Sébastien Bedoret. Vanaf de TAC Rally (op 7 april) zal de 22-jarige uit Donstiennes aan de start verschijnen van de resterende zeven manches van het Belgian Rally Championship, met een ŠKODA FABIA R5 van het Pevatec team. Thomas Walbrecq, al sinds zijn debuut naast de regerende vice-juniorkampioen, wordt uiteraard zijn corijder.

 

“Hoewel de afgelopen maanden niet alles volgens het voorziene scenario is verlopen werd onze inzet in de rallysport en de samenwerking met Freddy Loix nooit in vraag gesteld”, stelt Catherine Van Geel, communicatieverantwoordelijke bij ŠKODA België. “Het doel van ons project is meer dan ooit een jonge rijder te steunen en hem te helpen bij zijn ontwikkeling, vooral door de ervaring die Freddy Loix met hem kan delen. Gebaseerd op wat hij tot nu toe heeft laten zien, maar ook door zijn persoonlijkheid en zijn aanpak, is Sébastien de ideale kandidaat. We zijn heel blij dat hij vanaf de TAC Rally de kleuren van ŠKODA België zal kunnen verdedigen.”

 

Freddy Loix: “Onder de indruk van zijn snelheid en zijn aanpak”

 

De keuze werd uiteraard in totale samenspraak met Freddy Loix genomen. Die is bijzonder enthousiast om met Sébastien te kunnen samenwerken. “Eerst en vooral moet ŠKODA België voor dit schitterende initiatief bedankt en gefeliciteerd worden”, glimlacht de voormalige WRC-rijder. “In het begin van mijn carrière kreeg ik ook enkele belangrijke duwtjes in de rug. Indien ik die steun op dat moment niet had gekregen, had ik nooit hetzelfde parcours kunnen afleggen. Nu krijgt Sébastien ook die kans, en ik ben er van overtuigd dat hij ze met beide handen zal grijpen.”

 

Voor Freddy is de beslissing om voor Sébastien Bedoret te gaan een logische keuze. “Eerlijk? Hij stond eind 2016 al op mijn lijstje”, legt hij uit. “Maar zijn entourage en hijzelf dachten toen dat het waarschijnlijk nog te vroeg was… Sindsdien heeft hij een prachtig seizoen in R2 afgewerkt, door vorig jaar vier keer de Junior-categorie te winnen en vice-kampioen van België te worden. Hij was de enige die het Guillaume de Mévius lastig kon maken, hoewel hij over heel wat minder ervaring beschikt. Ik stond langs de proeven, ik heb gezien tot wat hij in staat is… Ik was onder de indruk van zijn snelheid, maar ook van zijn aanpak. Hij stelt zich heel bescheiden op, geeft zichzelf de tijd om te leren. Nu gaan we de details bijschaven en ik zal hem in mijn ervaring laten delen voor het opstellen van een wedstrijdtactiek, de afstelling van de wagen of de manier waarop hij met alle randfenomenen moet omgaan. Hij krijgt in de eerste plaats de opdracht zichzelf de tijd te gunnen om te leren, maar ik ben er van overtuigd dat Sébastien de kleuren van ŠKODA in de toekomst met verve zal verdedigen!”

 

Sébastien Bedoret: “Freddy Loix is altijd een voorbeeld geweest”

 

Op zijn 22ste krijg Sébastien Bedoret voor het eerst in zijn carrière de steun van een invoerder. De ex-karter van hoog niveau, met onder andere een Belgische Junior-titel en een vierde plaats in de X30 Challenge Europa op zijn palmares, richtte zich vanaf zijn achttiende op de rallysport. Sindsdien gaat het in stijgende lijn, rustig en beheerst. Vorig jaar reed hij met vier overwinningen naar de Belgische Junior-rallytitel en dit jaar werkte hij de eerste twee manches van het Belgian Rally Championship met een R5-wagen af. Kwestie van ervaring op te doen. “Maar deze nieuwe samenwerking met ŠKODA België is een heel andere uitdaging”, stelt de rijder uit Donstiennes verheugd. “Worden uitgekozen door een merk met een klinkende erelijst en door Freddy Loix is een hele eer. Ik weet dat ik met de ŠKODA FABIA R5 voortaan aan het stuur zit van de beste wagen uit de categorie, zowel qua prestaties als qua betrouwbaarheid.”

 

Maar de jongeman laat zich het hoofd niet gek maken en beseft terdege dat hij nog een hele weg heeft af te leggen. Geen sprake van stappen over te slaan. “Ik heb maar heel weinig ervaring met een auto van dit type, ik sta dan ook nog maar aan het begin van mijn leerproces. Ik besef echter wel dat het feit dat ik nu Freddy Loix als persoonlijke coach heb een enorme meevaller is. Freddy is altijd een voorbeeld voor me geweest! Gedurende 25 jaar reed hij op het hoogste niveau. Podiumplaatsen in WRC, vice-kampioen in IRC, vier Belgische titels, elf overwinningen in Ieper, da’s om van te dromen! Samen met mijn corijder Thomas hadden we ons geen betere coach kunnen bedenken. Bovendien zijn we heel blij dat we onze samenwerking met Pevatec kunnen verder zetten. Hun motivatie grenst aan het ongelooflijke. De sfeer binnen het team is uitstekend, het zijn heel competente mensen en ik ben er zeker van dat ze dat dit jaar met de ŠKODA FABIA R5 zullen kunnen bewijzen.”

 

Thomas Walbrecq: “Dit is een buitenkans”

 

Bij zo goed als alle rally’s van Sébastien Bedoret zat hij aan zijn rechterzijde. Thomas Walbrecq, ook hij 22, maakt deel uit van die jonge generatie getalenteerde corijders. De Bergenaar onderscheidt zich door zijn zorg voor detail, zijn motivatie en het feit dat hij zichzelf ook in vraag kan stellen. Uiteraard is hij bij dit avontuur aan de zijde van ‘zijn’ rijder te vinden! “Wat ŠKODA België en Freddy Loix ons aanbieden is een ware buitenkans. Ik kan niet anders dan ze daarvoor te bedanken”, stelt hij geestdriftig. “Sébastien en ik voelen ons heel bevoorrecht en deze samenwerking laat onze motivatie – in zoverre dat dat nog mogelijk was – vertienvoudigen. Ik zou graag alle mensen die achter de schermen hard hebben gewerkt om dit programma mogelijk te maken willen bedanken. Dank ook aan Peter Vandenbroucke, de baas van Pevatec, die eveneens heel wat inspanningen heeft geleverd. Onze eerste twee rally’s met een R5 hebben ons al duidelijk gemaakt hoe we onze nota’s kunnen verbeteren en Freddy zal ons helpen nog meer vooruitgang te boeken. Ik kan haast niet wachten om begin april in Tielt aan de start te staan!”

 

Peter Vandenbroucke (Pevatec): “Sébastien verdient dit”

 

Het laatste stukje van de puzzel, maar zeker niet het minst belangrijke, is het team dat de ŠKODA FABIA R5 in de kleuren van ŠKODA België zal laten rijden. De keuze viel op Pevatec, het team waarmee Sébastien vorig jaar zowel in de East Belgian Rally als in de Condrozrally de Junior-categorie wist te winnen en ook de structuur waarmee hij zijn eerste stappen in de R5-categorie zette. “Als teambaas ben ik uiteraard heel blij het vertrouwen van ŠKODA België en Freddy Loix te hebben gekregen”, stelt Peter Vandenbroucke, die aan het hoofd staat van het in Geluwe bij Ieper gevestigde team. “Maar ik ben vooral heel verheugd dat Sébastien deze kans krijgt. Hij verdient dit echt! Vorig jaar verbaasde hij mij door zijn snelheid en begin dit jaar ook door de manier waarop hij zich aan de R5 kon aanpassen. Niet alleen is hij heel snel, maar het is ook een aangename kerel om mee samen te werken. Het hele team is fan, en aan motivatie zal het ons zeker niet ontbreken. Naast een top-ingenieur krijgen we ook de versterking van twee mecaniciens met WRC-ervaring, die allebei de ŠKODA FABIA R5 door en door kennen. Samen zullen we er alles aan doen om hem een topwagen af te leveren en hem in een ideale context te laten rijden. Voor de TAC Rally rest er ons niet veel tijd, maar we zullen er staan!”

 

De zeven resterende rally’s van het Belgisch Kampioenschap prijken op het programma van Sébastien Bedoret, Thomas Walbrecq en het Pevatec team. Afspraak in Tielt, op 7 april !

Michelin en partner Kronos Tyres, de exclusieve verdeler voor competitiebanden in de Benelux, mogen tevreden terugblikken op de Spa Rally, de tweede manche van BK Rally die de rallysport sinds 2015 terug naar een streek bracht waar in het verleden geschiedenis in de Belgische rallysport werd geschreven. Ondanks het nipte verlies – een verschil van 5,2 seconden – in de Spa Rally blijven Kris Princen (Skoda Fabia R5 – BMA) en Michelin dankzij een tweede plaats immers leider in het BK Rally.

Het slot van deze Spa Rally was dan ook ijzingwekkend. Eerst was Princen bijna uitgeteld, toen hem een minuut straftijd boven het hoofd hing. Dat werd later gecorrigeerd, maar bijna tegelijkertijd reed de Skoda-rijder lek op de KP van Blanchimont, verloor kostbare tijd en moest plots afrekenen met een ontketende Adrian Fernémont. Ondanks een geweldige eindsprint moesten Kris Princen en corijder Bram Eelbode, na hun zege in de Haspengouw Rally, de duimen leggen met een verschil van amper vijf seconden.   

“We wonnen elf van de veertien klassementsproeven en zonder de pech van de de Mévius-broers hadden wij opnieuw beslag kunnen leggen op alle podiumplaatsen”, maakt Alexis Letellier, competitieverantwoordelijke van Michelin Benelux, de balans op. “Net zoals in de Haspengouw Rally domineerden wij opnieuw, onder meer dankzij het perfect functioneren van de FW-band (‘full wet’) in deze erg verraderlijke omstandigheden. Kris Princen kreeg af te rekenen met een lekke band, maar dat maakt nu eenmaal deel uit van de harde wetten van de mechanische sporten. Hij blijft aan de leiding van het kampioenschap en in het vooruitzicht van de eerstvolgende krachtmeting in het BK maakt die eerste plaats veel goed. Tot slot zijn er terechte felicitaties voor Adrian Fernémont!”   

De derde manche van het BK Rally is de TAC Rally (7-9 april) in Tielt, en dat is meteen de eerste van de drie West-Vlaamse wedstrijden op de kalender. Het servicepark en het hoofdkwartier van de TAC Rally bevinden zich zoals steeds aan de Europahallen, op wandelafstand van het stadscentrum van Tielt.

Patrick Snijers en zijn corijder Davy Thierie zijn met hun Maes Containers Porsche 997 GT3 op de zesde plaats geëindigd in de Herock Spa Rally, de tweede van in totaal negen wedstrijden die meetellen voor het Jobfixers BRC. Snijers en Thierie wonnen de GT klasse.

Na zijn valse start in de Rally van Haspengouw was Patrick Snijers uit op eerherstel. De Herock Spa Rally mocht dan niet op maat van zijn tweewiel aangedreven Porsche zijn, Snijers zou er alles aan doen om een zo goed mogelijk resultaat neer te zetten.   Snijers-Thierie begonnen met een 6de tijd maar zakten tegen het einde van de eerste wedstrijddag weg naar de 10de plaats. De zware onverharde stukken waren niet echt in het voordeel van de Porsche. Zaterdagochtend maakte Patrick Snijers meteen drie plaatsen goed en schoof op naar de 7de plaats. Op het einde van de eerste ronde stond hij op de 5de plaats, na de sorties van Cédric Cherain en Guillaume de Mevius. In de tweede ronde van 5 klassementsritten vocht Snijers een verbeten duel uit met de 22-jarige Pieter-Jan Michiel Cracco, die uiteindelijk de Porsche uit de top 5 zou houden.

“Vooraf mikte ik op de zege in GT en hoopte ik stiekem op de 5de plaats, maar de weersomstandigheden speelden dit weekend niet in ons voordeel. Op heel wat proeven lag er verrassend veel modder. Ik ben tevreden met de 6de plaats, maar er zat misschien iets meer in, want de eerste passage op de Clémentine werd geannuleerd voor ons. Jammer, want ik reed er in de tweede ronde een vierde tijd. Ik wil in elk geval mijn sponsor, Yves Maes, die een bezoek bracht aan het servicepark, bedanken, net als mijn gelegenheidscopiloot Davy Thierie. Hij was een perfecte gids op het verraderlijke parcours. Begin april wil ik in de TAC Rally opnieuw knallen.”