Na een bloedstollende en verrassende finale, heeft Adrian Fernémont de Herock Spa Rally 2018, de tweede manche van het Jobfixers Belgian Rally Championship, gewonnen. De piloot uit Namen werd vooraf als outsider bestempeld, want het was pas zijn eerste nationale wedstrijd met de Skoda Fabia R5. Uiteindelijk hield hij een dikke 5 seconden over op Kris Princen, de leider in het kampioenschap, die door een lekke band de overwinning uit handen gaf. De derde plaats ging al even verrassend naar Michaël Albert, die voor eigen publiek en bij zijn debuut met een Ford Fiesta R5 op het podium eindigde.

Na de eerste avond leek Kris Princen goed op weg naar de overwinning. Met 17"1 voorsprong op Ghislain de Mevius en 35" op Adrian Fernémont, beiden eveneens met een Skoda Fabia R5, kon Princen zaterdag de wedstrijd controleren. De leider bleek ook een goede strateeg, want hij monteerde "full wet" regenbanden, hoewel het droog was, voor de eerste lus op zaterdag. Princen verloor wat tijd op droog asfalt, maar op het onverhard van de Clémentine sloeg hij toe. De Fabia R5 met startnummer 1 keerde met 22"7 voorsprong op Ghislain de Mevius terug naar het servicepark. Adrian Fernémont volgde al op 26"9. Verschillende andere tenoren ontbraken al op het appel, zoals Cédric Cherain, die van de baan ging in Fays, Guillaume de Mevius, die hard op een boom knalde op de Clémentine, Armand Fumal die een injector brak en Frédéric Bouvy, die zijn Porsche 997 GT3 in het decor parkeerde.

Maar, bij het begin van de tweede ronde op zaterdag kantelde de wedstrijd plots in Blanchimont, een rondkoers op en rond het circuit van Spa-Francorchamps. Kris Princen verloor meer dan 40" door een lekke band. Ghislain de Mevius verloor bijna 4 minuten nadat hij een velg stuk reed op een blok beton. Adrian Fernémont stond plots helemaal aan de leiding met nog drie korte proeven te rijden, maar zijn voorsprong op Kris Princen was miniem. 

"Met amper 13"7 voorsprong maak ik me geen illusies. Als ik de schade kan beperken op asfalt, dan zal Kris me zeker 20" aan de broek geven op de Clémentine. Een 2de plaats achter een klepper als Princen bij mijn nationaal debuut met de Skoda zou al erg knap zijn..."

Maar, in zijn binnenste had de piloot van San Mazuin de overtuiging om zijn vel duur te verkopen. In Fays verloor hij amper 2"3 en op de Clémentine kon hij de schade beperken tot 5"1. Daardoor begon hij met 6"3 voorsprong aan de prachtige afdaling van de Maquisard. De leider reed beheerst als een ervaren rot en gaf amper 1"1 toe op zijn rivaal. Voor de eerste keer mocht Adrian Fernémont op het hoogste schavotje staan van een nationale rally. 

"Ik realiseer me nog niet wat me overkomt," genoot hij op het podium. "Dit was een erg moeilijke en zenuwslopende rally, maar ik bleef foutloos en ik heb geen overdreven risico's genomen. Die strategie werd beloond. Ik wil niet te hoog van de toren blazen, maar ik ben erg trots dat ik een topper als Kris Princen achter me heb gehouden!"

Kris Princen was groots in het verlies. Hij benadrukte de verdienste van de winnaar: "Om te winnen had ik nog een paar proeven meer nodig, want we reden met dezelfde auto, dus was het moeilijk om het verschil te maken. Na mijn lekke band heb ik geen overdreven risico's meer genomen. Zelfs een tweede plaats is een goede zaak voor het kampioenschap, al ben ik natuurlijk ontgoocheld, want ik had veel liever gewonnen."

Michael Albert eindigde op het podium na een erg regelmatige wedstrijd met de Ford Fiesta R5 die hij voor de eerste keer bestuurde: "Dit weekend was het vooral een kwestie van regelmatig te zijn en fouten te vermijden. Dat werd beloond. Deze podiumplaats, daar had ik niet op gehoopt, maar ik heb wel leren rijden op de baantjes van het circuit van Spa-Francorchamps. Dit is mijn thuisrally!"

Ghislain de Mevius, die zeker had kunnen winnen, moest tevreden zijn met de vierde plaats. Hij was zwaar ontgoocheld, maar hij deed wel beter dan zijn broertje, die op de Clémentine van de baan ging. De top 5 werd vervolledigd door Pieter-Jan Michiel Cracco, die voor het eerst sinds 3 jaar weer aan de start van een rally stond. De Jobfixers-rijder sloot zijn debuut met de Ford Fiesta R5 af met een knappe vijfde plaats. "We hebben in Spa enkel gereden om kilometers te maken en ervaring op te doen. Ik reed misschien aan 75% van mijn mogelijkheden. We hebben zelfs geen warm moment gehad. De volgende wedstrijden zal ik het tempo verhogen," aldus Cracco.

Patrick Snijers werd uiteindelijk 6de met zijn Porsche 997 GT3. Een mooie revanche voor de pech die hij in Haspengouw had. De Luxemburger Yann Munhowen werd 7de, voor Grégoire Munster, de winnaar in het Pirelli Junior Belgian Rally Championship met zijn Opel Adam R2. De tweede plaats bij de jongeren ging naar Jean Dilley.

In Historic stond er geen maat op Christophe Daco, die erg spectaculair was met zijn ex-Lietaer Ford Escort. Tom Van Rompuy werd tweede, voor André Lausberg, die een pak tijd verloor door een schakelprobleem vrijdagavond.

Met 17 wagens aan de start, waren de Historic-deelnemers goed vertegenwoordigd in het peloton van de Herock Spa rally, de tweede manche van het Jobfixers Belgian Rally Championship. Het parcours, grotendeels nieuw en vooral geconcentreerd op en rond het circuit van Spa-Francorchamps, was in elk geval uitdagend voor de rijders en beproevend voor de mechaniek. 

Een van de eerste slachtoffers was Guino Kenis, die de ophanging van zijn BMW M3 stuk reed op een grote steen. Op de openingsproef verloor Luc Caprasse enkele minuten door een probleem met een turboslang, terwijl Tom Van Rompuy vrijdagavond al meteen de achterbrug van zijn Opel Ascona 400 moest vervangen. 

Wie gaan problemen kende was Christophe Daco, die in zijn tweede rallyseizoen indrukwekkend naar de 11de plaats reed met zijn ex-Lietaer Ford Escort. De 48-jarige rijder uit Léglise in de provincie Luxemburg kreeg tips van Arnaud Clause, nog een snelle kerel uit Luxemburg die tegenwoordig ook aan het werk is met een Ford Escort. 
"Vorig jaar heb ik een paar kleinere wedstrijden gereden, maar dit seizoen wil ik vaker in het Historic BRC rijden met deze Escort," lachte Christophe, die debuteerde in Spa en voor de eerste keer in het donker reed. "Ik reed vroeger motocross en deed 20-25 wedstrijden per jaar. Dan moet een tiental rally's per jaar ook haalbaar zijn. Onze Escort was dit weekend geweldig. Ik reed met een erg soepele afstelling, omdat de wagen in de vorige wedstrijd te hard afgesteld stond, waardoor ik weinig tractie had."

André Lausberg, uiteindelijk derde met zijn Porsche 911, bekende dat Daco te snel was. "Een tweede plaats was mogelijk, maar Daco was dit weekend gewoon te snel. Ik verspeelde vrijdagavond de tweede plaats toen ik een groot gedeelte van de lange proef van Mont-Rivage in tweede versnelling moest afwerken door een defect schakelsysteem. In Ster haalde ik Van Rompuy in, maar toen viel ik plots zonder aandrijving. Via een klep in de transmissietunnel kon ik toch de 2de versnelling inschakelen om de finish te halen," vertelde André Lausberg.

Tom Van Rompuy was heel tevreden met zijn tweede plaats. "We kwamen in extremis aan de start met de Opel Ascona 400 van mijn vader, want de motor van mijn M3 is nog niet hersteld. In het begin moest ik wennen aan het gedrag van de Ascona en na de eerste proeven hebben we de achterbrug vervangen. Voor het overige ging het goed. Met deze tweede plaats doen we alvast een goede zaak voor het kampioenschap."

Johnny Delhez werd vierde, voor Patrick Deblauwe, die drie keer lek reed in de openingsronde zaterdagochtend. "Een dubbele lekke band op de proef van Blanchimont kostte ons bijna vijf minuten," vertelde Deblauwe, die toch weer met vers rubber aan de start stond van de proef in Combes. Vincent Prégardien eindigde op de zesde plaats met zijn Ford Escort, voor Luc Caprasse en Vincent Steven. Verder volgden Jean-Michel Gérome met zijn Ford Escort, René Marin met een Renault R5 GT Turbo en Luc Pauwels met zijn Audi Quattro. 

Naast Guino Kenis, noteerden we bij de uitvallers ook Jean-Louis De Roeck (BMW M3), Raphaël De Borman (Ford Escort - wiel afgerukt) en Geoffrey Leyon (Ford Escort).

De volgende afspraak: de TAC Rally in Tielt op 7 april, waar Paul Lietaer de te kloppen man zal worden. 

In de Spa Rally, de tweede manche van het Pirelli Junior Belgian Rally Championship, onderstreepte Grégoire Munster zijn titelambities. In het begin van de wedstrijd moest de 19-jarige rijder uit Verviers zijn meerdere erkennen in Jean Dilley, die met een Ford Fiesta R2 erg snel was op de openingsproeven. Maar, vrijdagavond in het donker zette de zoon van Bernard Munster de strijd bij de jongeren helemaal naar zijn hand. 

Nadat hij vorig weekend derde werd in de Opel Adam Cup in de ADAC Saarland Pfalz Rallye, een wedstrijd verreden in de sneeuw, kwam Grégoire Munster met veel ritme aan de start van de Spa Rally. Toch moest hij in zijn thuisrally aanvankelijk zijn meerdere erkennen in Jean Dilley, maar vrijdagavond sloeg de zoon van Bernard Munster toe. De Opel-rijder sloeg een beslissende kloof, al bleef hij zaterdag aanvallen om zoveel mogelijk snelste tijden te rijden. Het leverde hem 6 bonuspunten op en natuurlijk 4 nieuwe Pirelli's.

"Deze overwinning is prachtig, want de Spa Rally is in feite mijn thuisrally," genoot de 19-jarige Opel-piloot. "Maar, in het begin van de wedstrijd stond de vering te hard afgesteld en had ik niet de juiste banden. Na de eerste service voelde de wagen beter aan en kon ik aanvallen. Zeker op de laatste proef, met veel mist en modder, kon ik het verschil maken. Ik had vertrouwen in de nota's en ik hield het gas open in de mist."

Zaterdag bleef Grégoire wel aanvallen. "In het Pirelli Junior BRC bedraagt het verschil tussen een zege en een tweede plaats slechts 2 punten. Maar, voor elke snelste tijd krijg je wel een bonuspunt. Ik moest dus blijven aanvallen om zoveel mogelijk punten te scoren."

Uiteindelijk bedraagt de puntenwinst van Grégoire Munster 16 punten, waarmee hij nadert op leider Niels Reynvoet, die in Haspengouw 20 punten pakte. Jean Dilley, die eveneens een erg sterke wedstrijd reed met zijn Ford Fiesta, behaalde 13 punten, dankzij een tweede plaats en 5 snelste tijden. 

"We hebben alles gegeven, maar die Opel van Grégoire is erg sterk," lachte Jean, die bekende in de mist op de proef van Mont-Rivage het gas gelost te hebben. "Ik wilde geen overdreven risico's nemen in de mist. Daar heb ik teveel tijd laten liggen om een gooi te doen naar de overwinning. Ik reed hier vooral om ervaring op te doen en om te finishen."

De derde plaats ging uiteindelijk naar Tobias Brüls, die op de laatste drie proeven het tempo moest laten zakken. "We hadden een alarm op het dashboard. Er was geen oliedruk meer. Gelukkig heeft de motor het uitgehouden tot de finish, maar ik nam geen risico's meer. Deze derde plaats is een mooi resultaat, zeker omdat het nog een nieuwe Pirelli oplevert," lachte de Peugeot-rijder in de 208 R2 van Chazel. 

Thibaud Mazuin, lang in strijd voor de derde plaats met Tobias Brüls, moest met technische problemen opgeven. 

Stand na 2/9 manches: 1. Reynvoet 20; 2. Munster 16; 3. Dilley 13; 4. Mazuin 8; 5. Brüls 7; 6. Pacolet

Ook de tweede manche van het Jobfixers Belgian Rally Championship, de Spa Rally, kan opnieuw rekenen op een prachtig startveld. Ondanks de afwezigheid van regerend Belgisch kampioen Vincent Verschueren, zullen tien R5's strijden voor de overwinning. Kan Kris Princen na zijn zege in Haspengouw een kloof slaan in het kampioenschap of zal Cédric Cherain zijn revanche nemen.

Het belooft een duel te worden tussen de leider in het kampioenschap, Kris Princen, en Cédric Cherain. Beiden hebben wat goed te maken in Spa, want Princen was vorig jaar op weg naar de overwinning toen hij over de kop ging op de allerlaatste proef, de fameuze Clémentine, terwijl Cédric Cherain zijn overwinning moest inleveren wegens het gebruik van niet-reglementaire banden. Zeker na zijn sortie in Haspengouw, zal Cédric Cherain een gooi naar de overwinning willen doen met zijn Skoda Fabia R5.

Maar, na zijn schitterende openingswedstrijd in Landen, mogen we de rijder van het RACB National Team ook niet uit het oog verliezen. Guillaume de Mevius zal in Spa een parcours voor de wielen geschoven krijgen dat hem beter ligt en waarop de Peugeot ook goed tot zijn recht komt. Nog een kanshebber voor de zege is de oudere broer van Guillaume, want Ghislain de Mevius heeft vorig jaar met zijn Skoda Fabia R5 al bewezen het tempo van de snelsten te kunnen evenaren. Mogen de broers ervan dromen om allebei op het podium te staan...

De verrassing op de inschrijvingslijst is het aantreden van Melissa Debackere, die in Spa opnieuw start met haar Skoda Fabia R5. We zijn ook benieuwd naar de chrono's van Michael Albert, die de WRC deze keer ruilt voor een Fabia R5, en vooral naar die van Adrian Fernémont, die na jaren trouwe dienst bij Ford heeft gekozen voor de Skoda Fabia R5 van San Mazuin. Een topwagen die vorig seizoen de zege wegkaapte in Spa...

Sébastien Bedoret zal zijn sterk debuut van Haspengouw willen bevestigen, terwijl Armand Fumal graag opnieuw mee zal strijden voor een podiumplaats in zijn DS3 R5. 

Voor het spektakel en het muzikale entertainment, kunnen we rekenen op de pk-zwangere GT's, te beginnen met de drie Porsches bestuurd door Patrick Snijers, die hoopt op wat meer geluk dan in Landen, Fred Bouvy, die vorig jaar wereldwijd furore maakte met zijn waanzinnige topsnelheid in de regen in Spa, en Olivier Cartelle. Zij krijgen het gezelschap van Cédric De Cecco, die overstap van een R5 naar een prachtige Fiat 124 Abarth!

Het is ook uitkijken naar de chrono's van de hoogst originele Renault Clio 4 van Florian Jupsin die wil rivaliseren met de Mitsubishi's van Steve Vanbellingen, Jean-Philippe Radoux en Jimmy D'hondt. 

Het spektakel begint in Spa vrijdagmiddag al om 15h met de klassementsproef van Eau Rouge. Na 15 klassementsproeven en een kleine 200 km tegen de chrono, zal de winnaar zaterdagavond omstreeks 18h30 op het podium in Spa de champagne ontkurken.

Liefst 130 inschrijvingen. Dat is hoe de teller staat op minder dan een week voor de Rallysprint van Moorslede. Al geruime tijd mag Autoclub Dadizele het Vlaamse regionale rallyseizoen openen. De formule van de “rallysprint”, met vier passages over eenzelfde proef is een succes. Rijders komen er graag hun materiaal testen want de timing geeft hen voldoende ruimte om aanpassingen uit te voeren.
Voor debuterende rijders is het ideaal om hun vooruitgang te peilen met opeenvolgende passages over eenzelfde proef. Wat brengt de editie 2018 ons?
Dit seizoen moet de Rallysprint van Moorslede optornen tegen stevige concurrentie. Zo loopt datzelfde weekend ook de Rally van Spa, een proef voor het BK Rally en de immens populaire Rally van Hannuit, een regionale proef net over de taalgrens. Dat maakt dat heel wat toppers, die anders wel aan de start zouden komen in Moorslede, deze keer verstek moeten laten gaan.
Geen R5’s van Dolfen of Maes. Geen Porsches van Debyser of Van Parijs. Zelfs geen Paul Lietaer! Maar het maakt wel dat de Rallysprint van Moorslede herleid wordt tot de essentie: een proef voor het regionale kampioenschap!
Er werd gefluisterd dat de Van Hoof familie zou komen, Piet en Sander. Als dat het geval is dan heeft de Rallysprint onmiddellijk zijn favorieten. Op dit moment zijn we geneigd de favorietenrol toe te wijzen aan een lokale held,
Bert Coene en zijn Mitsubishi Lancer Evo. Of misschien komt de zege wel toe aan Gunther Monnens met de Porsche GT3. Ook in dat geval vieren we een echte “Moorsleedse” overwinning want co-rijder Nick Degryse stelde zoals ieder
jaar weer een mooi programma samen om een topper naar Moorslede te halen. Of wordt het die andere Lancer, van Steve Brown? En dan is er natuurlijk Dennis Degroote. Hij liet vorig seizoen al mooie dingen zien op zijn Lancer
en staat te trappelen van ongeduld om een eerste regionale overwinning binnen te halen. Maar er zijn nog andere zegekandidaten en misschien moet de toekomstige winnaar wel gezocht worden in het indrukwekkend grote peloton
aan BMW-rijders en waarom niet Brecht Hoorne?
Maar de liefhebbers van een goed robbertje vechten hoeven zich niet te beperken tot de “grote” Divisie 3. Ze kunnen zich ook wenden tot de drukbezochte Divisie 2 en de klasse C, waar Guy Dierckx, Patrick Gaethofs, Eddy Buntinx en Luc Diet de dienst zullen uitmaken, of tot de Historics met Dirk Vermeersch en de Fiat 124 Spider in de hoofdrol.
Nu, sommige dingen veranderen niet. Zo blijft op zondag 11 maart het zenuwcentrum van de wedstrijd café De Pompeschitter en wordt alle actie gecentraliseerd in de grote tent voor de mooie basiliek. De eerste wagens worden er aan de start verwacht om 8u30. De volgende passages zijn er om 11u00, 13u30 en 16u00.

In tegenstelling tot voorgaande jaren, zullen de Historic-wagens geen afzonderlijke wedstrijd rijden in het kader van de Spa Rally. Met Paul Lietaer blijft een belangrijke titelkandidaat afwezig, maar de BMW-tenoren Tom Van Rompuy en Guino Kenis zullen wel van de partij zijn om het op te nemen tegen de lokale specialisten.

Een ontgoochelde Paul Lietaer besliste niet af te reizen naar Spa. Aangezien dit jaar enkel de 6 beste resultaten mee zullen tellen in de eindstand, heeft hij die mogelijkheid zonder zijn titelkansen in gevaar te brengen. Andere kleppers, zoals Glenn Janssens, Patrick Mylleville, Frank Baert en Dirk Deveux blijven ook afwezig. 

Maar, Guino Kenis en Tom Van Rompuy zullen wel van de partij zijn. Allebei hadden ze mechanische pech in de openingsfase in Haspengouw en Guino Kenis vond in extremis nog een navigator in de persoon van Hein Verschueren om zijn nota's te lezen. 

De twee tenoren zullen wel moeten afrekenen met enkele snelle lokale specialisten, zoals Porsche-rijder André Lausberg, met de BMA 911. Lausberg stond vorig jaar al op het podium in Spa en eerder dit jaar werd hij tweede in de Legend Boucles. De belangrijkste tegenstand komt van een aantal snelle Escort-rijders, zoals Raphaël de Borman, Geoffrey Leyon, Thierry de Latre du Bosquau, Vincent Prégardien en Patrick Deblauwe. Als de weersomstandigheden even moeilijk zijn als vorig jaar, dan moeten we zeker ook rekening houden met de Audi Quattro's van Luc Caprasse en Luc Pauwels.

In de Herock Spa Rally wordt de tweede manche verreden van het Pirelli Junior Belgian Rally Championship. In totaal tellen we acht deelnemers in de klasse RC4, waaronder vijf Juniors die een gooi doen naar de prachtige prijzen van Pirelli en Rodania. De winnaar van de openingswedstrijd, Niels Reynvoet, laat deze wedstrijd links liggen, waardoor Thibaud Mazuin, de enige die scoorde in Haspengouw die vrijdag aan de start staat in Spa, een unieke kans krijgt om leider te worden in het Pirelli Junior BRC. Het zou de jonge rijder uit Namen deugd doen in zijn tweede seizoen met de Skoda Fabia R2.

Maar, het is vooral uitkijken naar de tijden van de snelle Peugeots van Tobias Brüls en Amaury Molle. De Oostkantonner heeft al heel wat ervaring in eigen land, terwijl Amaury Molle zich dit jaar vooral concentreert op een campagne in het Wereldkampioenschap. 

In Landen ging de overwinning naar een Ford Fiesta R2 EcoBoost. Jean Dilley, de jongere broer van Guillaume, heeft dan ook het ideale wapen om zijn kansen te verdedigen in het Pirelli Junior BRC. Hopelijk zien we zijn broer ook snel weer in actie in het Jobfixers BRC.

Maar, bij de bookmakers wordt veel verwacht van Grégoire Munster, de man van de streek. De zoon van Bernard viel te vroeg uit in Haspengouw, maar in eigen streek wil hij een hoofdrol spelen met zijn Opel Adam R2. 

Het wordt ongetwijfeld een spannende strijd tussen de jongeren in de Herock Spa Rally.

Stand na 1 van 9: 1. N. Reynvoet 20 punten; 2. T. Mazuin 8; 3. S. Pacolet 6; G. Munster (LUX) 0

De Renties Ypres Rally belooft in juni uit te pakken met een prachtige affiche. Na de bevestiging dat Thierry Neuville aan de start zal staan met de Hyundai i20 R5, heeft ook de jonge Noor Ole Christian Veiby zijn komst bevestigd. De WRC-2-rijder, recent nog knap derde in Zweden, wil met een Skoda Fabia R5 vooral ervaring opdoen op asfalt met het oog op de asfaltwedstrijden in WRC-2.


“Ypres Rally is een rally waar ik veel over gehoord heb, maar waar ik nog nooit aan deelgenomen heb. Ik heb veel gehoord over de diepe grachten die je kunnen verrassen," vertelt Ole Christian, die een week voor de topwedstrijd van het Belgisch en het Brits rallykampioenschap zijn 22ste verjaardag zal vieren. 
 
Veiby verwacht zware concurrentie, maar dat schrikt hem geenszins af.

"De Ypres Rally is de ideale voorbereiding op de asfaltwedstrijden in WRC2. Omdat er nog WRC-piloten aan de start zullen komen, zal ik mijn prestaties met die van hen kunnen vergelijken," aldus Veiby, die nog niet weet met welke wagen hij precies aan de start zal staan. "Onze plannen zijn nog niet helemaal rond wat betreft het team dat de auto zal runnen of hoe we het precies gaan doen, maar we zullen in elk geval als privé-team aan de start komen. Ik ben blij dat ik de kans krijg om de Renties Ypres Rally te rijden. Ik kijk al uit naar deze uitdaging."

Met Thierry Neuville zal Ole Christian Veiby alvast een ideale referentie als concurrent hebben, maar ook de Belgische Skoda-tenoren, waaronder Belgisch titelverdediger Vincent Verschueren en Kris Princen, winnaar van de openingswedstrijd van het BRC, zullen uitstekende referentiepunten zijn. 

Afspraak in de Renties Ypres Rally van 21 tot 23 juni!

De laatste weken deden er verschillende geruchten de ronde, maar met deze nieuwsbrief wenst KAMV duidelijkheid te scheppen. Onder-voorzitter Christof Seynaeve neemt het woord: "Na de 58ste editie van de ConXion Omloop Van Vlaanderen heeft Joost Demeestere besloten zijn functie als voorzitter ter beschikking te stellen. De KAMV wil Joost nog eens van harte bedanken voor zijn jarenlange inzet, maar ondertussen vergde het even wat tijd om de verschillende functies binnen het bestuur in te vullen.Tijdens onze laatste bestuursvergadering hebben we nu ook een nieuwe voorzitter verkozen... Met trots stellen we Yves Olivier als onze nieuwe voorzitter voor." 

Yves Olivier is alom gekend in de autosportwereld waar hij zijn sporen verdiende in het circuit gebeuren. Van het Belgisch kartkampioenschap, de Formule Ford Benelux, Duits Formule Renault en Formule 3 Kampioenschap, tot aan het Formule 3000 Kampioenschap. Na de éénzitters kwamen twee seizoenen DTM met Opel. In 2003 volgde nog een jaartje de V8 Starserie. Yves heeft niet alleen een groot hart voor de autosport, maar is eveneens bedrijfsleider van Olivier Construct en voorzitter van voetbalclub KSV Roeselare.

"Tevens verwelkomen we maar liefst zeven nieuwe leden: naast mensen met ruime ervaring in de autosport ook jonge wolven die volop gemotiveerd zijn om onze club de nodige diensten te bewijzen. Samen gaan we ons ten volle inzetten om de komende jaren topedities te organiseren."

Yves en het bestuur willen de deelnemers en hun teams meer verwennen door extra bijstand, ambiance en promotie aan te bieden."We stellen een tweedaagse rally voor, met zeven verschillende aantrekkelijke proeven waaronder enkele extra lange. In totaal wordt dit meer dan 200 kilometer tegen de klok."

Maar er is nog meer vernieuwing op til ...

"De toeschouwers krijgen meer interactie met de deelnemers, sportieve sfeer in ons rallycentrum JB Motorsport en een meer centrale rol in de beleving van onze rally. De verzorgde publiekspunten worden meer uitgebouwd, en een deel ervan zullen toegankelijk voor mindervaliden zijn.

Om dit in goede banen te leiden rekenen we opnieuw op de tomeloze inzet van de baanposten en stewards die we zullen bedanken door hen op een ludieke manier extra in de bloemetjes te zetten.

Het VIP gedeelte zal met enkele vernieuwingen en extra animatie een ideale plaats om te netwerken worden.

Daarnaast wil de club zich meer engageren voor de lokale non-profit organisaties en komt het ecologische aspect aan bod met het uitbouwen van onze E rally.


De ConXion Omloop kan onmogelijk goed verlopen zonder de medewerking van de lokale overheden. Wij danken daarom de stad Roeselare en de andere gemeentebesturen voor hun belangrijke bijdrage in de organisatie van onze rally."

Het bestuur onderstreept onomwonden de doelstelling om de ConXion Omloop van Vlaanderen opnieuw tot de absolute top van de Belgische rallysportwereld te brengen. "We wachten daarvoor niet tot onze 60ste jubileumeditie, maar reeds dit jaar gaan wij met  de 59ste uitgave met onze vernieuwingen van start."

Save the date, vrijdag 31 augustus en zaterdag 1 september.

De wegen liggen er besneeuwd bij in Bastogne en de deelnemers zijn ondertussen bezig aan de verkenningen van de eerste etappe van de Legend Boucles.

 

De 60ste editie van de wedstrijd kondigt zich bijzonder open en spannend aan. Niet alleen omwille van het weer dat nog even leek te aarzelen tussen sneeuw en regen, maar op de hoogtes in de Ardennen lijkt alles nu toch wit te worden.

 

Thierry Neuville kent zondag zijn opvolger, want hij rijdt met de kleine Corsa buiten klassement. De drievoudige vicewereldkampioen en zijn trouwe co Nicolas Gilsoul, zijn er dus bij voor het plezier en het spektakel, net als bijvoorbeeld Bruno Thiry die in de categorie Demo rijdt, een klasse met heel wat prachtige exemplaren van het mythische merk Subaru. We betreuren daar  het forfait van de ex-McRae WRC Subaru van de Brit Martyn Spurrell, die met motorschade niet uit zijn thuisland kon vertrekken.

 

In de categorie Legend zien we een tiental kandidaten op de zege. Beginnen doen we met de twee Porsche 911 Groep 4 van BMA met twee voormalige winnaars achter het stuur, Bernard Munster en Grégoire de Mevius. Marc Duez geeft  weer, na een moeilijke test, maar uitkijken is het wel naar de allrounder Fred Bouvy, de Fransman Alain Deveza, Félix-Marie Brasseur en de Duitser Andreas Gerst, alleen outsiders in een Porsche 911.

 

Wat Ford betreft, zien we uiteraard niemand minder dan de Franse WRC-rijder Bryan Bouffier het peloton aanvoeren en dat in een MKII BDA Groep A van Christophe Jacob. De nummer twee van de Ypres Rally van vorig jaar en de nummer acht van de voorbije Monte-Carlo – in een officiële Fiesta WRC – is mogelijk klaar voor zijn eerste zege in de Legend. Het verdict kennen we zondagnamiddag. Fred Caprasse droomt ook van een podium, net als de Britten Paul Griffiths en Tim Pearcey, mannen die we kennen uit de historische RAC Rally en dus zijn zij zeker goed op onverhard. We vinden ook toppers in de diverse MKI. Zo is er de oud-winnaar Stouf, die een schitterende krachtbron van BDA onder de motorkap heeft. De andere mannen in de diverse MKI doen het met een Pinto 8 kleppen, of goed 50 pk minder. In de winterse omstandigheden die we verwachten, mag dat echter geen probleem zijn voor François Duval (drievoudig winnaar), Renaud Verreydt (idem) en Xavier Bouche. Vermelden we nog de man uit de streek Geoffrey Leyon en de comeback van Gino Bux met een MKII 8S en een corijder zonder enige ervaring.

 

De Legend Boucles is meer dan een duel tussen Porsche en Ford, want we zien ook de Nissan 240 RS Groep B van Ghislain de Mevius, de Mazda RX7 Groep B van de voormalige Franse kampioen Jean-François Mourgues, de Opel Ascona A van Cédric Cherain en Romuald Thirion, de BMW 323i van Jean-Pierre Van de Wauwer en mogelijk in dit weer, de  Audi Quattro Groep B van de jonge Michael Lottefier.

 

We vinden de winnaar mogelijk toch wel in de voornoemde namen, maar kijken we nog even verder, onder meer naar Didier Monin na 18 jaar afwezigheid (205 GTI), Tim Van Parijs (VW Golf) en Guino Kenis (BMW 2002) of andere grote namen zoals Yves Matton (Datsun Violet), Eric Van de Poele (BMW 2002) en Guy Verhofstadt in de categorie Classic, met een voormalige fabriekswagen van Lada!

 

In de categorie Legend zal de Target Time quasi onmogelijk te behalen zijn, in Classic rijden ze nog steeds aan 60 km/u (in de sneeuw is dat geen makkelijke opgave), en in de nieuwe categorie Challenger doen een dertigtal deelnemers het aan een gemiddelde van 80 km/u.

 

Naargelang de laatste cijfers zouden er tussen 270 en 280 auto’s (het officiële cijfer kennen we straks na de diverse controles) om 7u40 aan de start moeten staan voor 12 proeven op zaterdag (2x6). Op zondag zijn er nog 7 proeven op onverhard en rond 14u00 is de eerste Classic weer in Bastogne.

 

We verwachten veel volk in de Legend Boucles dit jaar. Met de weersomstandigheden die winters lijken en veel politiecontroles, vragen we iedereen om voorzichtig te zijn, zowel op als naast de wegen!

Legend Subaru-avond bij concessie Lambin in Houffalize met Bruno Thiry op donderdagavond

Het grote feest van de Legend Boucles 2018 begint al op donderdagavond. In het hart van Bastogne zijn er de technische controles op de Place McAuliffe en tevens is er een aangename avond in de Subaru-concessie Lambin in Houffalize.De voornaamste partner van de Impreza N12 RS Sport van Bruno Thiry ontvangt vanaf 19u00 al de Subaru die in Demo ingeschreven zijn. Meteen kan u er de ambiance van de Legend al proeven.

Bruno Thiry zal de vedette van de avond zijn en er is dan ook een handtekeningsessie open voor iedereen. Tevens is er een tombola met als prijzen onder meer twee plaatsen in de wagen Michel Luxen die in een andere Subaru de rally opent. Ook zijn er VIP-plaatsen te winnen voor de 80’s-avond in Bastogne op vrijdagavond.

Ik ben blij dat ik aan deze editie van de Legend kan deelnemen met een Subaru in de kleuren van Lambin en RS Sport”  vertelt Bruno Thiry, winnaar van de Boucles 2010. “En sindsdien volgden enkel opgaven. Ik ben dus blij nog eens mee te rijden met een betrouwbare auto. Ik kijk vooral naar de mooie proeven van zondag uit. Ik rij in Demo, zonder chrono, dus kan ik voor het spektakel zorgen. We gaan ons zeker amuseren.”

Bruno Thiry, die officiële rijder van Subaru was in het WK van 1999, rijdt voor het eerst een rally met een Impreza N12. “Ik zal de Legend afwerken met Renaud Herman, mijn teamgenoot van vorig jaar in de Monte-Carlo als ouvreur van Thierry Neuville.”

De “place McAuliffe” gaat vintage, in de kleuren van Gulf!

 

Bij elke nieuwe editie van de Legend Boucles in Bastogne slaat niet alleen de magie van de wedstrijd aan, maar wordt het vintage concept steeds verder doorgedreven. Het succes van de jaargang 2018 is dan al wel verzekerd met 300 officieel ingeschreven wagens, maar de organisator, de Royal Automobile Club van Spa, besliste dat het altijd nog wat beter kan en verzorgde eenvoudigweg…de versiering van het McAuliffe-plein!

 

Begin februari zal er moeilijk naast de indrukwekkende centrale tent van 600 vierkante meter kunnen gekeken worden, want die zal hulde brengen aan de meest iconische petroleumleverancier uit de autosport: Gulf! Op de flanken van de tent zal er, naast het beroemde logo in oranje en blauw, de afbeelding staan van Steve McQueen, die een legende werd door de cultfilm ‘Le Mans’.

 

Deze krachttoer kon Pierre Delettre realiseren door de hechte samenwerking met een echte gepassioneerde fan. “Vorig jaar decoreerde ik het Gulf benzinestation in Martelange, waarvan ik de eigenaar ben. Ik gebruikte ook de vintage Gulf kleuren, kwestie van op mijn manier de 50ste verjaardag te vieren van de nominatie van Steve McQueen bij de Oscars”, legt Philippe Van den Abbeel uit. “Ik had de toelating gevraagd om het heldere blauw te gebruiken van dat tijdperk, en dat werd toegestaan door Gulf Luxemburg, Engeland en de USA! Het idee was dermate goed dat Gulf nu toelaat dat er één station per Europees land deze vintage look mag toepassen. Toen ik Pierre Delettre tegenkwam, ontmoette ik een andere gepassioneerde fan en al gauw hadden we begrepen dat het oldtimer evenement, dat de Legend Boucles te Bastogne toch zijn, zich perfect leende voor een gelijkaardige operatie…”

 

Het idee van een Gulf tent was dus geboren, en het wordt een ontegensprekelijk pluspunt voor deze Legend Boucles 2018. “Het is een echt kwaliteitsproduct, en dat is wat me van in het begin beviel”, vervolgt Philippe Van den Abbeele. “Het sluit aan bij de waarden en het imago van een premium merk. Buiten de aankleding van de tent, zal Gulf ook aanwezig zijn met een Citroën Type H, die zal dienen als verkooppunt van de programma’s, terwijl de hostessen in Gulf kledij 10.000 stickers zullen uitdelen, vintage cadeaus, herbruikbare tassen enz… Heel mijn team zal aanwezig zijn gedurende het hele weekend, want wij hebben beslist om ook een feestelijk evenement te organiseren in het kader van de Legend Boucles.”

 

Geen enkele liefhebber en gepassioneerde van oude wagens zal het tegendeel durven beweren: de afgelopen jaren werd het vintage imago van Gulf steeds meer synoniem van passie. Het merk wil duidelijk meeliften op deze trend en het partnership met de Legend Boucles in Bastogne 2018 slaat onmiskenbaar deze richting in. Het is dus onder het toeziende oog van Steve McQueen dat deelnemers en toeschouwers door het hart van Bastogne zullen defileren…

 

Pierre Delettre: “60 jaar plezier en traditie”

De Legend Boucles zagen het levenslicht in 1953, toen onder de naam van de Routes Blanches en dit jaar zijn we aan de 60ste editie toe, de 13de ondertussen al als Legend.

En sinds de introductie van een reglement dat enkel open staat voor de wagens van weleer, is het succes op de afspraak. Er zullen zaterdag 3 februari weer om en bij de 300 wagens in Bastogne aan de start verschijnen. En dat met een gevarieerd startveld, tot grote vreugde van de organisatoren, de RAC Spa.

Na Brussel en Spa, is Bastogne nu het hart van deze historische rally”, aldus organisator Delettre. “De warme ontvangst en het prachtige parcours hebben weer een extra cachet aan deze winterse proef gegeven, een evenement dat in de kalender van de autosportliefhebber onder geen enkel beding mag ontbreken. De ‘transfer’ is dermate geslaagd dat we al vergeten zijn dat de Clémentine lange tijd de enige proef op onverhard in ons land was. Sneeuw is zelfs niet meer nodig om het spektakel extra te kruiden. Glijden zal er sowieso gedaan worden.

De winnaar van vorig jaar, met verve toen, en tegelijkertijd onze drievoudige vicewereldkampioen Thierry Neuville is vandaag onze beste ambassadeur. “Hij is een jonge rijder die graag met de wagens van weleer rijdt! Hij komt 'just for fun’ terug en we zijn he daarvoor ook dankbaar! We zijn ook trots op de komst voor deze 60ste editie van een vaste waarde uit de internationale rallysport, Bryan Bouffier, een voormalig winnaar van de Tour de Corse en de Rallye de Monte-Carlo, een rally die hij vorig weekend nog reed met de 3de officiële Ford.”

Eens te meer zijn de Legend Boucles er voor alle generaties. De jongste fans van Neuville of de mensen die de Groep B gekend hebben.

Voormalige winnaar van de ‘Boucles’ en laureaat van de 24 Uren van Spa schrijft zich in aan het stuur van een VW Golf II… 

‘Chavan’, een halve eeuw later!

En het houdt maar niet op! Zoals aangekondigd op de persconferentie op 23 januari, was het mogelijk dat de deelnemerslijst van de Legend Boucles @ Bastogne 2018 nog zou verrijkt worden met een grote naam uit de Belgische autosportscene. En het is niemand minder dan een dubbele winnaar van de Boucles de Spa, en tevens laureaat van de 24 Uren van Spa-Francorchamps, die zich vandaag aanbood in de categorie ‘Challenger’ (80 km/u). Met zijn 77 lentes is Charles Vanstalle, alias ‘Chavan’, echter niet van plan om de toerist uit te hangen in de provincie Luxemburg!              
 

Het is in het jaar…1963 dat ‘Chavan’ begint aan zijn lange carrière, aan het stuur van een Volkswagen Kever. Eén jaar later al staat hij aan de start van de ‘Boucles de Spa’, of anders gezegd, de ‘Routes Blanches’… “Samen met de Tour de Belgique was het zeker wel de moeilijkste wedstrijd die op de kalender stond”, legt Charles uit. ”Ik was toen bevriend met Alphonse Delettre…ook al moet ik toegeven dat we af en toe eens tegen elkaar riepen!”

 

‘Chavan’ zou de kans niet laten liggen om zijn stempel te drukken op de geschiedenis van de Boucles de Spa. Zijn eerste deelname is er in 1964, aan het stuur van een Mercedes 220 SE, een wagen die dan de tijdsgeest markeert. Vier jaar later, in 1968, haalde hij een eerste overwinning op het palmares van de wedstrijd, als copiloot op de Renault 8 Gordini, bestuurd door Jacquemin. Twee jaar later was het opnieuw de beurt aan ‘Chavan’, deze keer zelf aan het stuur van een Alfa Romeo Spider Duetto, met aan zijn zijde Destat.

 

Ik heb de Boucles al 34 keer gereden”, vervolgt ‘Chavan’. “En ik finishte ofwel in de top 10, ofwel moest ik opgeven! Eén keer werd ik 11de. Om maar te zeggen dat ik meer dan genoeg herinneringen heb aan de wedstrijd. Zo weet ik nog dat ik de editie 1976 eerst zou afleggen aan het stuur van een Datsun 240 Z. Maar de eigenaar kreeg schrik dat zijn mooie wagen zou beschadigd worden, en hij trok zich terug. En toen kwam Charles Naveau en vertelde me dat hij de perfecte wagen had voor mij: een Honda Civic 1500, eerste generatie! Het was het eerste jaar dat we zonder spijkerbanden reden, de wagen leverde 52 pk en op de woensdag voor de wedstrijd kwam ik tot het besluit dat het ding niet vooruitging…En dat was ook logisch. Want wat Naveau me niet had verteld was dat het ging om een demonstratiewagen uit de Honda garage waar hij werkte. Maar nog straffer was dat we de Boucles uitreden op een 8ste positie in het algemene klassement en dat de wagen nog voor de start was verkocht aan een klant! En diegene die achteraf de wagen kocht, die wist uiteraard van niets! Het waren andere tijden… En dan spreek ik nog niet van het jaar dat ik de nieuwe BMW 2002 heb ingereden… van mijn vriendin! Toen ik de start nam stonden er 300 km op de teller. En we eindigden als 4de van het algemene klassement…”

  

Hoewel ‘Chavan’ zijn stempel drukte op de geschiedenis van de “Routes Blanches”, die achteraf de Boucles de Spa werden en uiteindelijk dan de Legend Boucles de Spa en de Legend Boucles te Bastogne, kan hij ook prat gaan op een overwinning in de 24 Uren van Spa-Francorchamps! Dat was in 1976, het laatste succesjaar van de spectaculaire BMW 3.0 CSL, en in gezelschap van Jean-Marie Detrin en Nico Demuth. Enkele jaren voordien had hij ook al de Ralli International TAP, de toekomstige Rally van Portugal in het Wereldkampioenschap, tot een goed einde gebracht, met een 3de plaats in de Datsun 1600. “En zonder een klein detail in het reglement, dat mijn copiloot niet goed had begrepen, zouden we gewonnen hebben”, herinnert Charles Vanstalle zich.

 

Na twee deelnames aan de Legend Boucles te Bastogne, keert ‘Chavan’ dit jaar nog eens terug, maar dan in de nieuwe categorie ‘Challenger’. En wat nog meer is, hij doet dit samen met Pascal Lopès, de zoon van Alain Lopès, aan zijn zijde… “Ik heb altijd al bij de 80 km/u, gereden, en ik heb beslist om daarin verder te doen, vooral omdat deze nieuwe categorie me wel bevalt”, verduidelijkt de zeventiger, die geen leek is als het op racewagens aankomt. “Ik heb een VW Golf 2 gekocht om de Regularity rally van Portugal mee af te werken en dat is echt een krachtige wagen. Ik kijk al uit naar proeven als die van Stoumont, een proef waar ik van hou en die echt wel compleet is, maar evenzeer naar de bosetappes van de zondag. Onverhard en kleine wegeltjes, dat is echt mijn ding!”

 

Goed 54 jaar na zijn debuut in een wedstrijd die werd georganiseerd door een Delettre, doet ‘Chavan’ het nog een keertje over. Hij zou er meer dan één kunnen verrassen. En nu koers richting Bastogne!

 

Demo: Bruno Thiry en Subaru als vedetten

Na een aantal jaren met een kleiner deelnemersveld, is de Demo categorie in de Legend Boucles terug op volle kracht. Zo is er onder meer voor de eerste maal sinds de deelname van Marc Duez in de MG Metro 6R4, een echte Belgische ster bij de deelnemers en dat in de persoon van Bruno Thiry.

Na een zege in de Legend met de Audi Quattro zal Thiry na enkele moeilijke jaren met onder meer Alfa, Citroën en Datsun nu een robuuste Subaru Impreza N12 besturen uit de ateliers van Jos Boon. Deze operatie wordt mede mogelijk gemaakt door de garage Subaru Lambin uit Houffalize, die blij zijn met de terugkeer van de voormalige officiële rijder van het merk. “Ik ga heel waarschijnlijk nog eens de finish zien en me amuseren op zondag op de onverharde proeven”, aldus Bruno.

Hij zal echter niet de enige zijn die met het Japanse merk aan de start verschijnt. Er zijn naast de horde Japanse vierwielaangedreven wagens ook de Audi Quattro S1 van Marc Vereecke en de Porsche Dakar van Stéphane Henrard, maar de meerderheid van de wagens is dus Subaru.

Maxime Fannoy, een regionale rijder die trouw aan de proef is, is er bij en we zien ook nog diverse andere Impreza 555 Groep A of WRC. Alles bijeen zijn er een tiental exemplaren, waaronder de authentieke Impreza WRC97 chassisnummer 12, waarmee de betreurde Colin McRae zijn bijdrage leverde aan de constructeurswereldtitel van Subaru in 1998. De wagen is vandaag eigendom van de Brit Martyn Spurrell en ooit zagen we er ook Grégoire de Mevius en Patrick Snijers mee rijden.

Zijn landgenoten Steven Rockingham en Ros Dean hebben ook zo’n vrij unieke Impreza WRC. We verwachten ook de Impreza van de Fransman Emile Premont, Kenneth Poels, en mooie versie 555 van Benoît Allart (in de kleuren van Winfield waarin we onder meer Renaud Verreydt en Bruno Thiry zagen rijden) of Julien Elleboudt alias Monsieur Enseignes Plexi die ook een mooie wagen zal inzetten. Tot slot is ook de 00-wagen een Subaru, maar dan een nieuwe WRX, de laatste versie in Europa, in de handen van journalist Joost Custers. 

Voor wie de première in ‘Challenger’?

 

Het is zeker de nieuwigheid van deze editie van de Legend Boucles in Bastogne! Er is nu een derde categorie, luisterend naar de naam ‘Challenger’ met als filosofie die van de regularity, maar dan aan 80 km/u. Het team van de RAC Spa had voor die categorie diverse objectieven en die zijn al bereikt.

 

Eerst en vooral wilden we een nog betere verdeling van de deelnemers aan de Legend Boucles in Bastogne, de deelnemers die diverse richtingen uitgaan bij de start door het systeem van de lussen”, doet Pierre Delettre het verhaal. “Er waren echter te veel deelnemers in ‘Classic’ en onvoldoende in ‘Legend’, waardoor het systeem met de lussen in de war dreigde te raken. In geval van een probleem kon het zijn dat de eerste bolides in Legend de laatste in Classic zouden bijhalen en dat mag niet. Met een goede dertig inschrijvingen in de categorie ‘Challenger’, is dat aangepast. Zij zullen dus volgen achter het peloton van de Legend. Hierdoor zien we nu in beide pelotons evenveel wagens en is ons doel bereikt. De Challenger is ook een oplossing voor diegene die zich niet thuis voelen in de categorie Legend, wegens te snel en ook in Classic hun ding niet vonden, wegens te traag. Hier vinden zij de oplossing op maat. En misschien trekken we zo ook nieuwe deelnemers aan?” 

 

De formule vond in Yves Deflandre en Joseph Lambert (Porsche 911) snel een soort aanvoerder. Zij zijn de referentie van de regularity en tellen een indrukwekkend aantal zeges met hun in het oog springende oranje bolide. Yves Deflandre proefde eerder al van de categorie Legend, maar hij wist ook dat de toppers daar gaan halen, zeer moeilijk zou zijn. In de nieuwe categorie ‘Challenger’ aan 80 km/u gemiddeld, zal hij zijn favorietenrol waar kunnen maken, maar met stevige concurrentie.

 

Nog heel wat andere teams hebben besloten een gooi te doen naar de zege in deze eerste uitgave van de Challenger. Dat geldt voor de Nederlanders Armand Adriaans en Anne-Marie Magis (Datsun 240 Z), de ex-winnaar van de 24 Uur van Spa Dirk Vermeersch, met Christel Bauwens (Fiat 124 Sport Spider 1600), de Franse Belg Laurent Richard met Nicolas Hubert (BMW 2002 Tii), of andere bekende namen zoals Bernard Cornet met Daniel Renard (VW Coccinelle 1302), de circuitrijders Tony Furlotti en Serge Istas (Opel Manta i200), Jean-Marc Bourdouch (met Julien Penasse, Porsche 911 SC 3.0 Gr.3), vader en zoon Marin (René en Max, Renault 5 GT Turbo), Thierry de Latre du Bosqueau en Nadine Michaux (Ford Escort MK1), René Brugmans en een zekere Eric Gressens (Ford Escort MK2)… zonder Luc Caprasse en Christophe Marquet te vergeten die met hun Audi Quattro ook voor de zege willen gaan!

 

Er zijn ook nieuwkomers in deze Legend Boucles in Bastogne, die van deze categorie ‘Challenger’ hun springplank hebben gemaakt. Pierre-Yves Paque en Grégory Paisse zijn zo twee namen, die we normaal op circuit zien, maar die het nu doen in een Volkswagen Golf I van Tony Kevers. Zij gaan het stuur om beurten nemen…

 

De Ford Escort en Porsche 911 zijn dus in de meerderheid in de ‘Challenger’, maar er zijn ook andere wagen en welke de ideale bolide is om in de 80 km/u te winnen? Dat kunnen we nu nog niet zeggen, maar dat weten we op zondag 4 februari. 

 

KORTNIEUWS UIT BASTOGNE

 

Handtekeningensessie op vrijdag van 18u tot 19u

Vaak geïmiteerd, zelden geëvenaard De handtekeningsessie van de Legend is het eerste grote moment van de wedstrijd. Een populaire afspraak waar de fans hun idolen en de belangrijkste spelers en grote namen uit de rally kunnen ontmoeten. Een poster van 24 vedetten zal aan de supporters worden aangeboden die deze daarna kunnen laten handtekenen door alle rijders, met onbegrip van onze ambassadeurs op de internationale scene Thierry Neuville en Nicolas Gilsoul. Maar ook Bruno Thiry, François Duval, Grégoire de Mevius, Jean-Pierre Van de Wauwer, Renaud Verreydt, Bernard Munster, Yves Matton, Fred Bouvy, ze zullen er allemaal zijn, en dan mogen we nog onze Franse vedette Bryan Bouffier niet vergeten.

 

Parade in de stad met veel animatie

En volgend op de handtekeningensessie zullen de 300 wagens tussen 19u en 21u tentoongesteld worden in een immens…open wagenpark, gesitueerd op de belangrijkste verkeersader van Bastogne, te midden alle handelszaken, waarvan het grootste deel voor de gelegenheid zal geopend zijn. Meerder tienduizenden toeschouwers zullen de stad overspoelen. Een niet gering aantal animaties worden voorzien met onder andere drie verschillende muziekgroepen, maar ook animatie dankzij onze partners Toyo, Gulf, Inbev, J&Joy, VW Classic Club en Classic 21. Voldoende om een legendarische avond door te brengen in aan sfeer die 100% rally uitademt.

 

Twaalf oud-winnaars

Minstens twaalf voormalige laureaten van de Boucles (en misschien komt er nog wel iemand zich in laatste instantie op deze lijst zetten) zullen aan de start staan van deze editie 2018. Bij de rijders vernoemen we bijvoorbeeld drievoudig winnaars François Duval, Grégoire de Mevius en Renaud Verreydt, maar eveneens Bruno Thiry, Marc Duez, Jean-Pierre Van de Wauwer, Stefaan Stouf en uiteraard Thierry Neuville. Bij de copiloten zijn er al vier die al eens van de champagne konden proeven op dit evenement. Het gaat over Nicolas Gilsoul uiteraard, Jean-François Elst, Andrée Hansen en Joris Erard.

 

18% buitenlanders

Ondanks de concurrentie van de Monte-Carlo Historic Rally, die tegelijk loopt en de reden is dat we enkele Italiaanse, Spaanse en Franse teams moeten missen in de categorie Classic, kunnen we toch tellen op 56 buitenlandse teams. Dat betekent 18% van het deelnemersveld met 21 Franse, 17 Nederlandse, 7 Luxemburgse, 5 Britse, 4 Duitse en 2 Zwitserse equipes.

 

Herziene en verbeterde coëfficiënten

Eén van de grote nieuwigheden van deze editie is de opstart van een tussenliggende categorie Challenger (80 km/u) en de afschaffing van de jaarcoëfficiënten in de categorieën Legend en Challenger. Er zullen slechts drie corrigerende coëfficiënten zijn voor de bestraffingen op de punten: 0,95 voor wagens van voor 1961, 1,05 voor wagens van na 1981 en 1,1 voor vierwiel aangedreven wagens. Dat zou de debatten evenwichtig moeten maken, met name tussen de Escort en de Porsche, maar moet het terug toelaten aan wagens uit de jaren 80 om mee te dingen voor de overwinning, ook als het niet sneeuwt.

 

Vraag een programma... nu al vanaf vrijdagavond!

Op algemene vraag zal het programma al verkocht worden vanaf de vrijdagavond in het centrum van Bastogne, in de centrale tent, aan de Gulf Vintage bestelwagen op het McAuliffe plein maar ook in de straten gedurende de parade, aan het Total tankstation (op de weg van Marche naar Bastogne) en ook nog op de Place de l'Abbatiale in Saint-Hubert.

Het programma telt 72 bladzijden in kleur en is onmisbaar voor het volgen van de rally. Binnenin alle kaarten (algemeen en ook per proef), het tijdsschema van de vier categorieën, de genummerde deelnemerslijst maar ook de toeschouwersgids, de spektakelpunten, de locatie van de drankstandjes plus een poster van Thierry Neuville en ruimte voor de handtekeningen van 24 vedetten die op de affiche staan. Het programma wordt verkocht aan 10 euro en het is de enige bijdrage die aan het publiek wordt gevraagd. De toegang tot de proeven is, zoals steeds, gratis.

Net als in de voorgaande jaren zal het programma ook beschikbaar zijn op zaterdag vanaf 7u00 in de ochtend op verschillende strategische plaatsen waarvan u bijgevoegd een lijst krijgt.

 

Sneeuwbanden voor iedereen

Wat ook de weersomstandigheden zullen zijn, alle deelnemers (met uitzondering van de categorie Demo, die vrije keuze hebben) dienen sneeuwbanden te gebruiken die verkrijgbaar zijn in de handel. Dit om de kosten te beperken en het voordeel af te zwakken dat de krachtigere wagens hebben. Het is een garantie tot spektakel. Maar wel opgepast voor het verhoogde risico op lekke banden als er zondag op onverhard wordt gereden.

 

De nota’s van Eddy voor een ganse dag in het geheim

De zes proeven van zaterdag kunnen worden verkend (enkel maar op vrijdag, de dag voor de wedstrijd), de zeven woudetappes van de zondag blijven echter geheim en verkenningen zijn formeel en totaal verboden. Overtreders zullen bestraft worden, boetes krijgen of zelfs buiten koers worden gezet. Voor deze proeven kunnen de teams in de Demo, Legend, Challenger en Classic enkel maar de on-board camera’s bekijken. Enkel de deelnemers van de eerste drie categorieën zullen beschikken over identieke nota’s, die allemaal werden opgemaakt door de ervaren Eddy Chevaillier. Buiten het roadbook, zullen ook de kaarten van de proeven en pijlen genre “RAC” de belangrijkste richtingsveranderingen aanduiden.
 

Technische controle op donderdag

De technische controle van de 300 voertuigen begint op donderdagochtend voor de regionale deelnemers en de rijders in de categorie Legend en Challenger kunnen het parcours verkennen vanaf vrijdag. Nog even herhalen dat verkenningen niet zijn toegelaten voor de categorie Classic, zodat die wel de vrijheid hebben om hun technische controles op vrijdag te laten uitvoeren, waardoor ze ook doorheen de dag van de animaties kunnen genieten op de place McAuliffe.

 

Servicepark op de place Général Patton

Zoals in de afgelopen drie jaren zal het algemene servicepark gelegen zijn op de place Général Patton, op ongeveer 200 meter van de place McAuliffe. De belangrijkste favorieten hebben daar ook hun regroup. De andere deelnemers zien elkaar op de rijksweg in de richting van Luxemburg, vanaf het ronde punt aan het Q8 benzinestation.

 

Kindertekeningen in de uitstalramen

In de 1ste, 2de en 3de leerjaren van de basisscholen in de regio wordt een grote tekenwedstrijd georganiseerd. De mooiste tekeningen zullen worden opgehangen in de uitstalramen van de lokale handelszaken en de auteurs zullen enkele sympathieke geschenkjes krijgen.

 

Ook een app voor het publiek

Voor de allereerste keer zal er voor de toeschouwers een applicatie zijn voor mobiele media op Apple en Android. Daarop kunnen ze alle klassementen rechtstreeks volgen, de diverse nieuwsberichten van de wedstrijdleiding maar je kan er ook 7FM, de rally radio, als livestream kunnen beluisteren.

 

7FM, rally radio met de speaker van Standard Luik!

Voor het vierde jaar op rij al, zal 7FM kosten noch moeite sparen om het evenement in de ether te brengen vanaf de studio op de place McAuliffe, en met live uitzendingen vanaf vrijdag. Met meer dan 48 uren aan live uitzendingen, zal de antenne enkel en alleen voorbehouden zijn voor commentaren, interviews en klassementen van de wedstrijd, met zelfs reporters aan de finish van de RT’s en het servicepark of de regroup, zoals in de goede, oude tijd. En achter de micro zal de animatie zal verzorgd worden door de beroemde Jacques Massart, die gewoonlijk het publiek in het stadion van Standard Luik aanspoort! Om alles te volgen gedurende de wedstrijd kan iedereen afstemmen op 96.2 FM voor de regio van Vielsam-Gouvy-Saint Vith-Reuland en op 89,1 FM voor de streek rond Bastogne en het noorden van het Groot-Hertogdom. Dankzij enkele nieuwe zenders zal het mogelijk zijn om de rally radio te ontvangen langs de proeven op alle RT’s.

 

Dit zijn de verschillende frequenties:

 

-96.2 FM > Eifel, Vielsalm, Gouvy, Houffalize

- 89.1 FM > Pays de Bastogne, Houffalize, Bertogne

- 100.7 FM > Stoumont, Basse-Bodeux

- 89.6 FM > Saint-Hubert (Oost), Tenneville, Sainte-Ode

- 99.8 FM > Libin, Saint-Hubert (West)

- 107.4 FM > Vaux-sur-Sûre, Sainte-Ode (in samenwerking met Studio S)

 

Vergeet www.7fm.be ook niet, de app van 7FM (Apple en Android) en de FB-pagina.

Het hing al een tijdje in de lucht en de geruchtenmolen draait al enkele weken op volle toeren, maar nu kunnen we het bevestigen. Voor de eerste keer sinds het vertrek in 1999 zal de Ypres Historic Rally opnieuw te gast zijn in Ieper. Niet enkel voor een passage op het podium, maar met een eigen servicepark en een podium vlakbij de Menenpoort. Sfeer verzekerd!

De Ypres Historic Rally werd gecreëerd in 1993. De eerste editie werd gewonnen door Geoffrey Crabtree met zijn Porsche 911. Al snel groeide de nevenwedstrijd voor historische rallywagens uit tot een Europese topwedstrijd, waardoor het centrum van Ieper erg druk werd. In 1999 verhuisde de wedstrijd naar Poperinge, waarna in 2001 de Ypres Historic Rally te gast was in Boezinge. Het pittoreske dorpje was tot vorig jaar de uitvalsbasis van de Ypres Historic Rally.

Maar, in juni zullen de deelnemers aan de Ypres Historic Rally en de nationale Ypres Classic Rally weer te gast zijn in Ieper. Samen met de Renties Ypres Rally zal een groots evenement gecreëerd worden, waarbij de historische deelnemers mee kunnen proeven van de unieke sfeer die Ieper tijdens het rallyweekend te bieden heeft. 

Het servicepark bevindt zich langs de Kasteelgracht in Hoornwerk en de Leopold III-laan, net buiten de vesten. Het podium en de hergroepering bevinden zich vlakbij de Menenpoort. 

"Organisatorisch werd de wedstrijd de voorbije jaren al gerund vanuit de Rally HQ in het centrum van Ieper. Deze keer keer de Ypres Historic Rally volledig terug naar Ieper, wat ongetwijfeld voor een unieke sfeer zal zorgen," vertelt Alain Penasse, die de rol van wedstrijdleider in Historic op zich zal nemen. "Vrijdagavond opent de Ypres Historic Rally meteen met een vernieuwing. We starten al om 17h40 in Ieper om richting Zonnebeke te rijden. Daar volgt een hergroepering van een uur op het prachtige domein van het Passchendaele museum. De rallywagens worden opgesteld voor het kasteel en we organiseren een signeersessie. Het serieuze werk zal rond 19h20 van start gaan in Langemark. De openingsavond omvat twee passages in Langemark en een doortocht in Dikkebus. Zaterdag volgen nog 10 klassementsproeven, in totaal goed voor  164 km tegen de chrono!"

Voor de deelnemers aan de Ypres Historic Rally en de Ypres Classic Rally, zal dit ongetwijfeld heel wat meer aandacht opleveren van de fans. 

"Het podium van de Renties Ypres Rally en de Ypres Historic Rally staan op 250 meter afstand van elkaar. De Menenstraat, de verbinding tussen de Grote Markt en de Menenpoort, zal de verbinding vormen tussen de moderne en de Historic rally. Er zal altijd wat te beleven zijn voor de fans in Ieper," vertelt Jan Huyghe, Marketing & Sales Director van Superstage.

Kortom, sfeer verzekerd voor de Ypres Historic Rally in de schaduw van de Menenpoort.

De toeters en bellen van de inhuldiging van de nieuwe gebouwen van BMA op het industrieterrein van Plenesses in Thimister-Clermont liggen terug in de kast. Ondertussen is het team van Bernard Munster al aan het seizoen 2018 begonnen met een trip naar Transsylvanië, waar van 12 tot 14 januari de Romania Historic Winter Rally werd verreden. Daar kwamen twee Porsches 911 aan de start, enerzijds voor Jean-Michel Martin en Vincent de Raikem en anderzijds voor Bernard en Grégoire Munster…
 
 "Het was niet eenvoudig voor de jonge organisatie, want door het gebrek aan sneeuw moesten bepaalde proeven geannuleerd worden en moesten op minder dan 24 uur andere proeven gevonden worden," vertelt Bernard Munster. "Dat stoorde sommige mensen, maar eens de rally begon was het genieten! Dit was ongetwijfeld het mooiste parcours van de laatste tien jaar, met winterse weersomstandigheden, uitstekende sneeuw en ijs en de mogelijkheid om te rijden met lange spijkers in de banden. Het concept van de wedstrijd, waarbij alle deelnemers in hetzelfde hotel verblijven, was erg goed. De organisatoren moeten nog wel een of ander punt verbeteren, maar ondanks de concurrentie met Ieper en Marokko, zou hun wedstrijd in de zomer, de Romania Historic Gravel Rally, verreden van 19 tot 23 juni op dezelfde plaats, toch wel succes moeten hebben…"
 
Sportief verliep alles uitstekend voor BMA. Bernard Munster en zijn zoon Grégoire streden voortdurend mee voor de overwinning tegen een goed bestuurde Toyota Celica 4WD. "We reden de helft van de snelste tijden op de snelle proeven. We waren vaak het snelste," vertelt Bernard. "Maar, op de technische stroken, met veel hernemingen, was het logischerwijze lastiger voor ons. Daarom is onze tweede plaats een logisch en heel goed resultaat."
 
Op de laatste proef gaf Bernard het stuur aan zijn zoon Grégoire, die ook eens kon genieten van het prachtige parcours en van de efficiëntie van de BMA Porsche in dergelijke omstandigheden.
 
Jean-Michel Martin, meteen in de top 5, streed tot de finish met de Fransman Paul Chieusse (Renault 5 Turbo), die genavigeerd werd door Andrée Hansen. Met een paar seconden verschil op de laatste proef had Chieusse het laatste woord. Hij pakte de 4de plaat. "Dit is een uitstekend resultaat. Jean-Michel was heel blij met de set-up en de banden op zijn Porsche," vervolgt Bernard Munster. "Hij was trouwens de tweede beste rijder met een 911 aan de finish, zodat BMA een erg mooie dubbel scoorde in deze officieuze categorie…"
 
Op naar Bastenaken !
 
Quasi zonder overgang is BMA begonnen aan de voorbereiding van de Legend Boucles in Bastenaken 2018, onmiskenbaar de grote afspraak in het seizoensbegin op vrijdag 2, zaterdag 3 en zondag 4 februari. Er ligt heel wat werk op de plank bij het team uit Thimister-Clermont, want er zullen maar liefst… 9 wagens onder de tent van BMA staan in het servicepark op een boogscheut van de Place McAuliffe.
 
 "Dit jaar gaan we proberen om ons in de kijker te rijden in de drie categorieën die gecreëerd zijn door de organisator, te weten 'Legend', 'Challenger' en 'Classic'," analyseert Bernard Munster. "In totaal zal ons team bestaan uit een twintigtal personen. Het zal een hele uitdaging worden op organisatorisch en logistiek vlak."
 
In 'Legend' zal BMA het best vertegenwoordigd zijn, met vier Porsches 911, naast de Renault 5 Turbo van Paul Chieusse, eveneens bijgestaan door BMA en genavigeerd door Andrée Hansen. Grégoire de Mevius en Louis Louka zullen serieuze kandidaten voor de overwinning zijn. Zij nemen het op tegen Bernard, die zelf nog op zoek is naar een copiloot. Zijn zoon Grégoire zal de Fransman Alain Deveza navigeren in een Porsche 911. We kennen de genereuze rijstijl van de Fransman. Marc Duez en Jacques Castelein zullen het plezier hebben om de prachtige Porsche 911 SC RS Groep B in de kleuren van 'Rothmans', eigendom van Joseph Charlier, te bemannen.
 
In 'Challenger', waarin gemiddeld 80 km/h aangehouden moet worden, maken André Lausberg en zijn zoon Guillaume zeker een kans om te schitteren in de categorie, die op hun maat geschreven lijkt. Ze zullen vervoegd worden door de Ford Escort MK2 van Vincent Prégardien en Adrien Grégory Durand, die ook in staat geacht worden om een dichte ereplaats te behalen. Kurt Dujardyn en Filip Deplancke, echte specialisten in Regularity, behoren tot het tiental teams dat favoriet is in 'Classic' (60 km/h gemiddeld). Ze zijn vastbesloten om hun resultaten uit het verleden in Bastenaken te bevestigen. In deze categorie rijden ook Joseph en Mireille Charlier, die aan de start komen met een Porsche 911 SC in de kleuren van Martini.
 
Tot slot vermelden we nog dat de ex-BMA en ex-Princen Skoda Fabia R5, verkocht aan de Zwitser Olivier Burri, dit weekend aan de start stond van de legendarische Rally van Monte-Carlo, de openingsmanche van het WRC 2018. De wagen kan een nieuwe lijn toevoegen aan zijn palmares, want hij eindigde op de 12de plaats algemeen, de 3de in de categorie RC2 voorbehouden voor R5-wagens. Een bijkomend bewijs van de kwaliteit van de preparatie van de bolides door het team van Bernard Munster.
 
Kortom, 2018 begint met een vliegende start voor BMA. Na dit historic luik, zal alle aandacht gaan naar de openingswedstrijd van het Belgian Rally Championship, de Rally van Haspengouw. Daarover binnenkort meer…

Met meer dan 150 teams in de categorie ‘Classic’, ofwel de echte liefhebbers van de Régularity aan 60 km/u, is het minste wat we kunnen zeggen, dat de Legend Boucles à Bastogne meer dan ooit de grote afspraak van dit begin van het seizoen is. En dat was geen makkelijke uitdaging…

“Met de directe concurrentie van de Rallye de Monte-Carlo Historique, en ook nog de Rallye Neige et Glace in de zelfde periode, de prijsverhoging van de inschrijvingen en de komst van de categorie ‘Challenger’, was het niet onwaarschijnlijk dat we minder inschrijvingen in ‘Classic’ zouden hebben”, aldus Pierre Delettre. “We hebben inderdaad iets minder deelnemers, maar het resultaat is beter dan verwacht. De liefhebbers van deze discipline die in ons land ontstaan is, zijn er bij en de strijd om de zege zal eens te meer intens zijn.”

En we stellen inderdaad vast dat de… eerste 9 van de uitslag in ‘Classic’ in 2017 weer van de partij zullen zijn! Eric Piraux en Catherine Monard (Renault 5 Alpine) verdedigen hun titel, en gaan voor een tweede opeenvolgende zege, maar ze mogen zich aan een stevige concurrentie verwachten.

De jacht op de R5 is open en bij de jagers horen heel wat mooie namen: Daniel Reuter en Robert Vandevorst (Porsche 914/6), Eric Gengou en Didier Gathy (Volvo 142S), Gaëtan Schoonbroodt en François Gehlen (Ford Escort MK1), Patrice Simon en Vincent Duchesne (Porsche 924 S), Marc Van Dalen en Julien Minguet (Ford Escort MK2), Etienne Baugnée en Benoît Remion (Ford Escort MK1), Kurt Dujardyn en Filip Deplancke (Porsche 911 Carrera RS), Claude Ninane en Christophe Simon (Opel Kadett C), Jean-Jacques Martens en Aswin Pyck (Volvo PV444), Damien Chaballe en Georges Chalsèche (Citroën Visa GTI), Patrick Lambert en Patrick Lienne (BMW 2002 Ti), Tristan Miroux en Benjamin De Moor (Datsun 240 Z), Nicolas Hennes en Luc Wilputte (BMW 320i), Jean-Paul Bertrand en Jérôme Bestgen (BMW 2002 Tii)...

Deze specialisten zullen zeker rekening moeten houden met de jonge garde die heel snel leert! Zo zijn er Alexandre Delhez (zoon van Johnny Delhez) en Christian Bernard (Ford Escort MK1), maar ook Jonathan Georges en Elisabeth Fagnant (Peugeot 205 GTI) !

Alleen tegen de Belgen!

En de buitenlanders in dit alles? Ze hebben het vaak moeilijk om het de Belgen lastig te maken, met uitzondering echter van Frédéric Magdziarek en Philippe Lhomme (VW Golf GTI) enerzijds en Jérôme Ambrosini en Montgomery Abel (Audi 80 GT) anderzijds. Zij kunnen wel schitteren in Bastogne. Wat gaan ze dit jaar kunnen doen in de Luxemburgse wouden?

Zoals de traditie het wil in ‘Classic’ zijn verrassingen steeds mogelijk. In Bastogne zijn er ook heel wat outsiders bij die het de favorieten moeilijk kunnen maken. Kevers-Charlier (Ford Escort MK1), Franchi-Thirionet (Audi Quattro), Hooreman-van Rijckevorsel (Volvo 122), van Rijckevorsel-Colson (Volvo 122S), Vinette-Cornelis (BMW 2002 Tii), Cialone-Ruth (Porsche 911 T), Charlier-Charlier (Porsche 911 SC), Neutelers-Hardenne (Saab 99), Sotrez-Gulpen (Citroën BX Sport) en andere, want de lijst is lang, kunnen hun neus aan het venster steken.

De dames zijn er ook, met heel wat vrouwelijke teams en als we het over ‘Girl Power’ hebben, dan denken we aan Aurélie Van Houdenhove en Yasmina Lanners (Opel Kadett GT/E), of Sylviane Michel en Cindy Brusselmans (Saab 99). 

Onze ex-Premier in een… Lada!

De categorie ‘Classic’ onderscheidt zich ook vanwege het zeer gevarieerde startveld, wat voor de liefhebbers langs de proeven ook mooi meengenomen is. De auto’s komen misschien minder op de limiet langs, maar de auto’s zijn op zich al de moeite waard om te gaan kijken.

Bij de niet te missen deelnemers van 2018, zien we drie wagens uit het Abarth Works Museum van Guy Moerenhout, maar ditmaal gaat het om… Lada! Het Russische merk had heel wat modellen gebaseerd op Fiat. ex-Premier Guy Verhofstadt, die samen met Guido Devreker maar al te graag naar Bastogne komt, doet het met een VAZ 21011 uit 1975, en Moerenhout-De Munck en Vlaisloir-Nijs zien we in de Lada VFTS, de rallyversie van de 2105. Te zien!

Ook erbij is de Porsche 911 SC 3.0 Gr.4 in de kleuren van Belga, of de bolide waarmee Marc Duez en Willy Lux Belgisch kampioen werden! De huidige eigenaar van de wagen, Johan Frank Dierickx, doet het met Hans Calsius.

Vermelden we verder de Mercedes 450 en 500 SLC, Mini Cooper in diverse maten en gewichten, Citroën 2CV (onder meer Maréchal-Beaujean), Trabant P601, DAF 66 Marathon, Alfa Romeo Giulia Sport en GT Junior, Peugeot 104 ZS, Ford Anglia 105 E, Chrysler Avenger GT of nog de Triumph Spitfire. Zonder de prachtige Austin Healey 3000 te vergeten, met de bolide van Renard-Sigtermans, uit 1958, en zo de oudste wagen van het plateau!

Meer dan ooit is de categorie ‘Classic’ in de Legend Boucles in Bastogne de categorie waar heel diverse mensen elkaar vinden om echt plezier te beleven ! 

Binnen een maand gaat het Belgian Rally Championship van start met de Rally van Haspengouw in  Landen. In hun werkplaatsen bereiden de teams hun bolides voor op het begin van de titelstrijd, terwijl andere teams internationaal ritme op gaan doen op de besneeuwde klassementsproeven van de Rally van Monte-Carlo.

Denk maar aan Guillaume de Mevius, de Junior-kampioen die zich dit jaar wil meten met titelverdediger Vincent Verschueren, Historic-kampioen Robin Maes en Skoda-protégé Achiel Boxoen, drie tenoren met een Skoda Fabia R5, net als Kris Princen, die de rol van topfavoriet toegeschoven krijgt in zijn thuiswedstrijd, de Rally van Haspengouw. Ook VAS-kampioen Steven Dolfen wil zich dit jaar in de kijker rijden met een DS 3 R5. 

Onze partner,  Blåkläder Workwear, is alvast klaar voor de strijd. De nieuwe catalogus voor 2018 is uit! Wil jij, net als Team BRC met betrouwbare, functionele en comfortabele kleding aan het werk? Check dan snel de nieuwste catalogus voor 2018 op de website en kies kleding tegen een stootje kan. Dé workwear voor echte Vikings!
 
Kijk voor meer informatie en de nieuwe online catalogus op www.blaklader.be
 
De kalender van het BRC 2018 

24/02.        Rally van Haspengouw
9-10/03.     Spa Rally
07/04.        TAC Rally
27-29/04    Rally van Wallonië
19/05         Sezoensrally
22-23/06    Renties Ypres Rally
31/08-1/09 ConXion Omloop van Vlaanderen
29/09         East Belgian Rally
3-4/11.       Condroz Rally

  1. Rally Legend Boucles Bastogne 2018: Opnieuw een topeditie in de maak. Neuville zal rijden buiten klassement.
  2. BRC 2018: 6 resultaten moeten zorgen voor meer spanning.
  3. Rally Legend Boucles Bastogne 2018: Het parcours is 50% veranderd tegenover 2017 en 30% vernieuwd.
  4. BRC 2018: Een goed gevulde agenda voor Guillaume de Mevius en Louis Louka , nl. 6 BRC en 3 WRC manches.
  5. BRC 2018: Achiel Boxoen opnieuw met SKODA FABIA R5 uit de ateliers van SXM Competition.
  6. Rally Legend Bastogne 2018: Thierry Neuville aan de start met de Opel Corsa van zijn debuut.
  7. BRC 2018: De de eindwinnaar van de DMACK Trophy 2018 krijgt de toezegging om in het seizoen 2019 aan één BRC wedstrijd te kunnen deelnemen aan het stuur van de officiële DMACK wagen uit de R5 categorie.
  8. BRC 2018: Topspeed Rally Club Haspengouw volop bezig met de voorbereidingen van de 21ste editie van de Rally van Haspengouw.
  9. Thierry Neuville opnieuw in Ieper aan de start met de Hyundai New Generation i20 R5 van Hyundai Motorsport.
  10. Rally Legend Boucles Bastogne 2018 : Enkele updates ivm Regularity in Spa.
  11. Rally Legend Boucles Bastogne 2018: De ex-McRae Subaru, wereldkampioen 1997, in geschreven in Demo.
  12. BRC 2018 : Blåkläder verlengt zijn partnership met het BRC.
  13. BRC Haspengouw Rally 2018 : Enkele wijzigingen aan het parcour met o.a. toevoeging van KP Halle-Booienhoven.
  14. Legend Boucles Bastogne 2018 : De eerste WRC en lagere inschrijving in Demo.
  15. Rally Kortrijk 2017 : Tuur Vanden Abeele pakt mooie 5de plaats met Renties Ford Fiesta.