Het was lang geleden, maar bij de finish van de 43ste Sezoensrally straalden Vincent Verschueren en Gert Broekaert. Na een waanzinnig spannende finale, waarin op en over de limiet werd aangevallen op de maaskiezel, behaalde het duo van GoDrive de tweede plaats, als eerste Skoda-team. Een prestatie die deugd deed, na een reeks tegenslagen in de vorige wedstrijden dit seizoen.

Na de eerste lus van vijf klassementsproeven, stond Vincent Verschueren op de vierde plaats, op 28"7 van leider Kris Princen.  "Ik ben wel tevreden. We zijn in strijd met de andere Skoda-rijders, Adrian Fernémont en Sébastien Bedoret. Dat de Polo's sneller zijn, dat hadden we verwacht," vertelde Vincent, die in Gerdingen wel even rechtdoor was gegaan in een remzone. "Op de eerste proeven heb ik wat tijd laten liggen omdat we voor de "21" van Michelin hadden gekozen. Dat is de band met een harde compound en onder de bomen lag het asfalt er nog nat bij. Misschien was ik iets te voorzichtig. En in Gerdingen was ik op weg naar een toptijd, maar ik miste een rempunt. Daar kunnen we nog wat winnen, want ik heb de indruk dat ik niet laat genoeg kan remmen. De auto is niet stabiel genoeg." ......

Voor de start van de Sezoens Rally mikten Sébastien Bedoret en Thomas Walbrecq op een vierde podium in vier wedstrijden voor het Belgische rallykampioenschap. Zaterdagavond hadden ze bij het overschrijden van het finishpodium met een derde plaats hun opdracht helemaal vervuld. Toch konden ze niet verstoppen dat ze licht ontgoocheld waren.

“Tot in de laatste klassementsproef waren we met Vincent Verschueren aan het strijden om de tweede plaats”, legt de 23-jarige rijder uit. “Ondanks mijn gebrek aan ervaring in deze rally, ik stond hier pas voor de tweede keer aan de start, hadden we de hele dag een stevig tempo kunnen aanhouden en lieten we ook twee snelste tijden optekenen. In die laatste proef waren we echt goed vertrokken, en het duel met Vincent beloofde tot de laatste meter spannend te blijven. Maar bij het overschrijden van een jump reed ik lek. Nochtans had ik mijn rijlijn al wat aangepast, om een steeds dieper wordende put te vermijden. Ik wist onmiddellijk dat de tweede plaats verloren was, maar we zijn toch zo snel mogelijk blijven gaan om de derde positie te behouden. Uiteraard is zo een wedstrijdslot wat ontgoochelend, maar toch zijn we heel blij. Voor de start hadden we met beide handen voor zo een uitslag getekend!”   Aan het stuur van de Skoda Fabia R5 #5 van SXM bevestigden Sébastien en Thomas de stijgende lijn in hun prestaties. ......

In de vijfde wedstrijd van het Historic Belgian Rally Championship, verreden in het kader van de Sezoensrally, werd de logica gerespecteerd. Met zijn vierwielaangedreven Ford Sierra Cosworth maakte Dirk Deveux zijn favorietenrol waar, hoe hard Guino Kenis ook trapte in zijn BMW M3. 

Even leek het nog spannend te worden, toen de Ford-rijder lek reed, maar Guino Kenis kon de kloof nooit dichten. "Er was die lekke band en de temperatuur van de motor liep ook redelijk hoog op, maar voor het overige kenden we geen problemen. Ik begin de Sierra steeds beter te kennen. Het deed deugd om eens veel kilometers te kunnen maken op een droog parcours, want zowel in Spa als in de Wallonie was het overwegend nat en in Tielt reden we met een kapotte versnellingsbak," vertelde Dirk Deveux, die ook veel lof had voor Guino Kenis. De BMW-rijder strandde met zijn M3 op 47" van de winnaar. "Met onze achterwielaandrijving waren we op het onverhard kansloos tegen de Sierra," vertelde Guino. "Maar, ik hou van het rijden op onverhard. Het ging heel hard, soms misschien over de limiet, en ik kon aardig in de buurt blijven, maar meer zat er echt niet in. Deze ochtend hebben we zelfs de versnellingsbak uit voorzorg nog gewisseld na de derde proef." ......

10 punten als winnaar bij de Juniors, een zege in de klasse RC4 en alle snelste tijden in het Pirelli Junior BRC, goed voor nog eens 13 bijkomende bonuspunten. Het is duidelijk dat Grégoire Munster de sterkste was in het jongerenklassement tijdens de Sezoensrally in Bocholt.  De regerende Junior-kampioen scoorde daarmee de maximale 23 punten voor het Pirelli Junior BRC.

Voor de start leek het nog een boeiend duel te worden tussen Grégoire Munster, de vertegenwoordiger van Opel Motorsport en Opel Belgium, en Timo Van der Marel, de rijder van Opel Nederland. Maar, op de maaskiezel was de 20-jarige Munster, die dit jaar het Europees kampioenschap rijdt, telkens sneller.  "Ik denk dat we een perfecte rally hebben gereden," lachte Grégoire. "We stonden van start tot finish op de eerste plaats. Dit geeft me vertrouwen voor onze volgende wedstrijd in het Europees kampioenschap, de Liepaja Rally in Letland. Maandag stappen we op het vliegtuig voor onze volgende internationale afspraak," besloot Munster, die dit seizoen al een tiental rally's heeft gereden, wat hem natuurlijk een pak ervaring en ritme oplevert.

Ondanks een straftijd van een minuut wegens een foutje bij het inklonken, ging de tweede plaats bij de jongeren naar Gilles Pyck, die het rijden op maaskiezel ontdekte in zijn Peugeot 208 R2. "In het begin moest ik wennen aan het zwevende gevoel op de kiezel, maar het begon na enkele proeven aardig te lukken. Ik had de onboards van vorig jaar ook goed bekeken, zodat ik niet verrast was dat het parcours op sommige plaatsen in de slotronde heel erg uitgereden was. Met de tweede plaats hebben we het maximum eruit gehaald, want Grégoire Munster is een klasse apart dit seizoen," vertelde de piloot uit Poperinge. ......

Patrick Snijers en Davy Thierie hebben met hun VW Polo R5 van BMA het einde van de Sezoensrally niet gehaald. Op de 12de proef begaf de centrale aandrijfas van de VW Polo waardoor Patrick Snijers zijn wagen na een sterke wedstrijd aan de kant moest zetten. Een ontgoocheling die de Limburger positief benadert. Hij kon enkele toptijden rijden, zodat het leerproces definitief afgerond lijkt. 

Na vier asfaltrally’s kregen de deelnemers aan de Sezoensrally een serieuze portie maaskiezel voor de wielen geschoven. Na vier klassementsrproeven keek Patrick Snijers al tegen een achterstand van 43 seconden aan. Vanaf de vijfde proef had hij het goede ritme beet, mengde hij zich volop in de debatten en reed hij in de achtste proef de snelste tijd. Ook in de daaropvolgende proeven was Patrick goed mee. Jammer genoeg haalden ze het einde van de wedstrijd niet. “Op de twaalfde proef moest ik de wagen aan de kant zetten” zegt Patrick Snijers. “De centrale aandrijfas begaf het op drie ritten van het einde.Op dit soort parcours met enkel voorwielaandrijving rijden had geen enkele zin. Het is jammer want ik had net de handleiding hoe je een VW Polo R5 bestuurt gevonden. Mijn start deze ochtend was niet al te best en op de eerste vier proeven verloren we wat tijd. Nadien ging het beter, reden we in de achtste proef de snelste tijd en waren onze tijden zeer goed. Ik hoop dat we ons leerproces hebben afgerond, we hebben daar genoeg over gezeurd en gezaagd, en vanaf nu kunnen focussen op een goed resultaat. Mijn vader zegt dat ik dit jaar maar één rally hoef te winnen en dat is Ieper (lacht).”  ......

De 43ste editie van de Sezoensrally in Bocholt was van een bijzonder hoog niveau. De voltallige top van het Belgisch rallykampioenschap kwam aan de start van deze vijfde manche van het seizoen en de tenoren gaven elkaar geen duimbreed toe op de prachtige klassementsproeven in Noord-Limburg. Op de stroken maaskiezel werd ongelofelijk hard aangevallen. Maar, één duo was toch een fractie sterker dan de rest van het veld. Kris Princen en navigator Bram Eelbode domineerden de wedstrijd van start tot finish met hun Volkswagen Polo R5 ingezet door BMA. Meteen de derde zege van de Belgische kampioen in Bocholt en zijn derde overwinning in het Belgisch kampioenschap. 

Kris Princen reed een perfecte openingsronde en vervolgens controleerde hij zijn voorsprong, al bleef de voorsprong beperkt. Eerst werd hij opgejaagd door merkgenoot Cédric Cherain, tot de Luikenaar lek reed. Vervolgens pikte Sébastien Bedoret aan, maar ook die reed lek op dezelfde plaats in Gerdingen op de allerlaatste proef. Zo eindigde Vincent Verschueren op een erg knappe 2de plaats op amper 12" van winnaar Princen.

"Deze ochtend lag het parcours er heel verraderlijk bij, want onder de bomen lag het asfalt nog nat. Ik had gekozen voor een zachte slick en dat was de juiste keuze. Ik kon een beetje afstand nemen. In de namiddag bleef het hard gaan, maar de auto voelde perfect aan. Het nieuwe differentieel maakte de Polo R5, een gloednieuw exemplaar dat deze week geleverd werd, een stuk minder nerveus. Dit is een heel mooie zege. Mijn derde zege van het seizoen. Hopelijk krijgen we het budget nog rond om in Ieper te rijden en onze leidersplaats in het kampioenschap te verdedigen," aldus Kris Princen. ......

HAYDEN PADDON EN KEN BLOK AAN DE START!
 
NIEUWE FUNCTIES INCLUSIEF "RALLYLEGEND ERFGOED" EN DE "LEGEND SHOW"
Republiek San Marino. Met nog vijf maanden te gaan voor het meest langverwachte evenement op de rallykalender, blijft Rallylegend 2019 vorm krijgen. Nu in zijn 17e editie, zal het evenement plaatsvinden van 10 tot 13 oktober, in de gastvrije en suggestieve Republiek San Marino. En het eerste nieuws bevestigt al dat deze nieuwste editie niet te missen is ...
 
EEN WRC PLUS EN EEN GROTE NAAM UIT DE RALLYWERELD AAN DE START.
In de komende weken, zodra de details zijn afgerond, zullen drives en teams worden onthuld, maar voor nu, om de fans te laten smaken, is een WRC Plus al bevestigd, ingesteld om te worden gereden op Rallylegend door een van de toonaangevende World Rally-coureurs. Nogmaals, het populaire en aantrekkelijke San Marino-evenement zal als een belangrijke etalage fungeren en de aanwezige internationale fans een echte traktatie bieden.
 
HAIDEN PADDON KEERT TERUG NAAR RALLYLEGEND. OOK EERSTE KEER VOOR KEN BLOK.
Dezelfde geest heeft de Nieuw-Zeelandse rijder Hayden Paddon, een fabrieksrijder in de fabriek in de afgelopen seizoenen, aangemoedigd en nog steeds erg druk in zowel zijn thuisland als met internationale evenementen, met de Hyundai-auto's van zijn team. Paddon genoot enorm van het deelnemen aan de 2015 en 2016 edities van Rallylegend en aarzelde daarom niet om het evenement van dit jaar toe te voegen aan zijn internationale kalender van 2019. Hij zal een Hyundai i20 WRC besturen aangeboden door team HMI.
 
De aanwezigheid van Ken Block, die al enkele weken geleden werd aangekondigd, wordt bevestigd, de bestuurder heeft zijn plannen onthuld om Rallylegend bij te wonen tijdens een videopresentatie van de "Cossie" World Tour 2019. De Amerikaanse coureur, een media-fenomeen dankzij zijn spectaculaire shows en ook een World Rally-deelnemer, gaat met een ‘ingepakte’ Ford Escort Cosworth uit de jaren 90 aan de start en wordt vergezeld door navigator Alex Gelsomino.  .....

Met de Sezoensrally is het Belgian Jobfixers Championship halfweg. Twee van de vier gereden wedstrijden werden gewonnen door Kris Princen aan het stuur van de BMA VW Polo R5. Met Kris Princen en Patrick Snijers beschikt BMA over twee rijders die in het verleden deze wedstrijd al wisten te winnen. Kris Princen in 2014 en 2017 en Patrick Snijers in 2002 en 2009. Grégoire Munster kan bij een goed resultaat de titel bij de Junioren al ruiken. Pieter-Jan Michiel Cracco zet zijn leerproces verder aan het stuur van zijn competitieve Skoda. Charles Munster is opnieuw van de partij met zijn Opel Adam Cup versie en Henri Schmelcher komt opnieuw aan de start met een VW Polo R5.

Voor Grégoire Munster staat het kampioenschap centraal in de Sezoensrally. In de tussenstand heeft hij een voorsprong van twee straten oftewel 49 punten op eerste achtervolger Tobias Brüls. “Omdat ik moet passen voor de Ypres Rally moet ik hier wel aan het kampioenschap denken. Ik ga tactisch rijden, geen risico’s nemen en proberen het klassement bij de Junioren te winnen. Bocholt is een leuke, compacte rally met veel onverhard. Het enige nadeel is dat de wagen er niet voor afgesteld is omdat het grootste deel van de rally verhard is.”

Pieter-Jan Michiel Cracco toonde in de Rally van Wallonië zijn kwaliteiten. Vorig jaar eindigde hij achtste in de Sezoensrally. “Mijn opdracht in de Sezoensrally is simpel: ik moet kilometers maken om de wagen nog beter te leren kennen. Ik begrijp de wagen al een beetje en moet me nog wat aanpassen maar het belangrijkste is rijden, rijden en nog eens rijden. De Sezoensrally vraagt een specifieke rijstijl. Je moet op gevoel rijden en niet teveel nadenken.” .....

Toen het nieuws enkele dagen geleden via de sociale media bekend raakte, waren hun supporters dolenthousiast: Sébastien Bedoret en Thomas Walbrecq zullen met hun Skoda Fabia R5 van het team SXM wel degelijk aan de start van de Sezoens Rally staan! 

“Aan het begin van het seizoen was het niet gepland dat we zouden deelnemen aan de vijfde manche van het Belgische kampioenschap, maar ik kijk er nu wel naar uit”, glimlacht de 23-jarige jongeman. “Toch koesteren we in de regio rond Bocholt geen al te grote ambities. Uiteraard willen we ons wel meten met de besten, maar ik besef ook dat de Sezoens van alle rally's op de BK-kalender de wedstrijd is die ik het minste ken. Het parcours is bovendien ook niet echt op mijn maat gesneden. Ik heb heel weinig ervaring op onverhard en iedereen weet dat deze rally bekend staat voor de proeven met maaskiezel, proeven die we bovendien met gewone asfaltbanden moeten afwerken. Bij onze eerste deelname vorig jaar konden we nog van de pech van sommige van onze tegenstanders gebruik maken om als tweede aan te tikken. Echt snel waren we echter niet... Ik weet dat we sindsdien heel wat progressie hebben geboekt, maar ik vermoed niet dat dat voldoende zal zijn om een gooi naar de zege te doen. Gezien alle tenoren van het kampioenschap opnieuw van de partij zijn, zou een vierde opeenvolgende podiumplaats in het Belgische kampioenschap al uitstekend zijn!” ......

Met de Sezoensrally staat zaterdag al de vijfde manche van het Jobfixers Belgian Rally Championship op het programma. Het parcours rond het Noord-Limburgse Bocholt wordt gekenmerkt door een flink aandeel maaskiezel. Op die ondergrond wil Vincent Verschueren opnieuw een gooi doen naar een goed resultaat, maar dan moet alles kloppen. 

Omdat Stéphane Prévot een eerder engagement was aangegaan om de Rally van Antibes te rijden, zal Vincent dit weekend genavigeerd worden door Gert Broekaert in de Skoda Fabia R5 van GoDrive. Vincent hoopt in de eerste plaats een wedstrijd af te kunnen werken zonder tegenslagen. "Het zit dit jaar niet mee. In Haspengouw twee lekke banden, in Tielt zes trage leeglopers en in de Wallonie na 1 km opnieuw een lekke band. Ik heb mijn deel van de pech wel gehad. Ik hoop gewoon dat ik eens een normale wedstrijd kan afwerken, zonder incidenten," vertelt Vincent Verschueren. "Vroeger moest alles kloppen om te kunnen winnen. Maar, als je ergens tijd verloor, kon je nog terugkeren tot een podiumplaats. Zo reed ik in Spa eens een rondje teveel op de superspecial en eindigden we toch nog op de tweede plaats. Ondertussen ligt het niveau in het Belgisch kampioenschap zo hoog dat het gewoon allemaal moet kloppen om kans te maken op een podiumplaats. De top is breder geworden en de verschillen zijn erg klein.".....

Patrick Snijers en Davy Thierie nemen aanstaande zaterdag deel aan de Sezoensrally, de vijfde manche van het Jobfixers Belgian Rally Championship. De Sezoensrally is altijd een beetje thuiskomen voor Patrick Snijers, die opgegroeid is op de maaskiezel in de buurt van Gerhagen, waar hij zijn car control kweekte. Op diezelfde kiezel in Bocholt kon hij in het verleden twee keer winnen. De voorbije wedstrijden stonden in het teken om zijn VW Polo R5 beter te leren kennen. In zijn thuiswedstrijd wil Snijers het ritme opdrijven. 

De Sezoensrally is het gezellige buitenbeentje van het kampioenschap. Op het Kerkplein staat iedereen op elkaar gepropt en kuieren de fans van het ene naar het andere team. Nergens zijn de deelnemers zo bereikbaar als onder de kerktoren in Bocholt. Een groot deel van het parcours bestaat uit maaskiezel, kleine bolletjes die het de rijders bijzonder moeilijk maken. Overmoed wordt afgestraft. Ervaring is een pluspunt. ......

De Ierse rallypiloot Stephen Wright begint stilaan een trouwe klant te worden bij de Sezoensrally. Voor het vijfde jaar op rij zal hij aan de start verschijnen in Bocholt. Alhoewel het eerst niet zo gepland was, zal Limburger Eddy Smeets opnieuw de nota’s voorlezen voor de Ier. Voor Smeets wordt het de 19de deelname in zijn thuisrally.

Stephen Wright: "Ondanks het feit dat Eddy normaal gezien zijn vaste piloot Mats van den Brand ging navigeren in de BMW, had ik de Sezoensrally wel op mijn kalender gezet. We laten twee rally’s in Ierland links liggen om in Bocholt aan de start te kunnen komen. We worden er altijd zeer goed ontvangen en ik blijf het een erg leuke rally vinden, erg compact met 15 KP’s op één dag. Ook de Maaskiezel vind ik erg leuk... Die vind je natuurlijk niet in Ierland. Om goed voorbereid aan de start te komen, zullen we op vrijdagavond nog een privé-test doen. Het is meteen de gelegenheid om enkele sponsors eens een co-drive aan te bieden, een leuke extra voor zij die ons steunen in dit avontuur. De Fiesta R5 zal in configuratie 2018 zijn. Ondanks de evoluties is het ten opzichte van de Fabia en zeker de Polo een oudere R5 maar dat heeft ons in het verleden niet belet om een mooi resultaat te behalen in Bocholt...".....

Vier keer jaar op rij heeft Franky Boulat de eindzege veroverd in de RACB M-Cup. Mats van den Brand leek de titelverdediger het vuur aan de schenen te zullen leggen, maar de preparateur van M3's E30 liet zich twee keer verrassen. Zowel in Haspengouw als in Tielt ging hij over de kop. Door de schade en het gebrek aan vertrouwen, geeft van den Brand forfait voor de Sezoensrally in Bocholt. Voor eigen publiek wil Gunther Monnens wel een gooi doen naar de zege in de M-Cup. 

"Het was aanvankelijk de bedoeling om met een Skoda Fabia R5 te rijden in de Sezoensrally, maar Chris Vandamme heeft me voorgesteld om de volledige M-Cup te rijden met zijn BMW M3. Ik heb zijn wagen verder op punt gezet, onder andere door de Proflex-dempers te vervangen door dempers van Intrax, waar ik heel tevreden over ben. In Bocholt mik ik resoluut op de overwinning," lacht Gunther, die vorig jaar ook al met een achterwielaandrijver reed. "In vergelijking met de Porsche van vorig jaar, heeft een BMW wel een ander gedrag, want de motor ligt deze keer voorin. Een Porsche heeft misschien meer tractie, door het gewicht op de achterwielen. En een BMW wordt lichter en nerveuzer achteraan wanneer je fors in de remmen gaat. Maar, het is altijd plezant om hard te gaan op maaskiezel. Al wil ik graag zo snel mogelijk met onze nieuwe Porsche 991 GT3 aan de start komen, als die gehomologeerd geraakt..." .....

De voorbije seizoenen was de titelstrijd in het Belgisch kampioenschap razend spannend, maar uiteindelijk draaide het telkens uit op een tweestrijd tussen Kris Princen, dit seizoen de titelhouder, en Vincent Verschueren, de kampioen van 2017. Dit jaar is de titelstrijd nog spannender. Na vier wedstrijden, hebben al drie verschillende rijders een overwinning op zak, terwijl een aantal tenoren dit jaar ook nog op het hoogste schavotje willen staan. Denk maar aan Vincent Verschueren, maar ook aan de jongeren, zoals Sébastien Bedoret.

Alle tenoren van het kampioenschap staan dit weekend aan de start in het Noord-Limburgse Bocholt voor de vijfde manche van het JobFIXers Belgian Rally Championship.  Daar wacht hen een bijzondere uitdaging, want ongeveer een kwart van het parcours bestaat uit maaskiezel. De rollende keien zorgen voor een heel apart rijgevoel.  Je hebt lef nodig om het gas onderin te houden op de befaamde maaskiezel.

Kris Princen leek vorig jaar op weg naar de zege, tot een tijdstraf roet in het eten gooide. De titelhouder start ook dit jaar als favoriet, zeker met zijn VW Polo R5 van BMA. Vincent Verschueren, vorig jaar winnaar, neemt de handschoen op met de Skoda Fabia R5 van GoDrive. Dat geldt zeker ook voor Cédric Cherain, die als leider in de tussenstand van het kampioenschap naar Bocholt komt met een VW Polo R5, en Adrian Fernémont, de winnaar van de Rally van Wallonië, die vorig jaar mee streed voor de zege tot zijn Fabia R5 het mechanisch liet afweten. .....

Na de overstap van Paul Lietaer naar een modernere 4x4, is de titelstrijd in het Historic Belgian Rally Championship dit seizoen erg open. Dirk Deveux presenteerde in Spa zijn nieuw wapen, een schitterende Ford Sierra 4x4 Cosworth, waar zijn team anderhalf jaar aan gewerkt heeft. 

De Alkenaar houdt bovendien van de maaskiezel, maar het is afwachten of de Sierra Cosworth deze keer van technische problemen gespaard blijft. In Tielt brak de versnellingsbak en in Namen begaf de alternator.  Dat biedt mogelijkheden voor Guino Kenis, die destijds in de rallycross veel ervaring op heeft gedaan op onverhard. De BMW-rijder wil zijn overwinning van Haspengouw een verlengstuk geven, na zijn opgaves in Spa en Namen. Arthur Kerkhove verdedigt zijn leidersplaats in de tussenstand met zijn Escort Mk2. Hij moet uitkijken voor de snelle streekrijders Eric Louies, die ondertussen al een tijdje is uitgeweken naar West-Vlaanderen, en vooral voor Christophe De Leeuw, die met zijn Opel Ascona A het spektakel zal verzorgen op de maaskiezel. ......

Page 7 of 120