Ook Conxion Omloop van Vlaanderen en Condroz Rally gaan niet door !
‘Corona’ heeft de wereld jammer genoeg in zijn greep. Tal van maatregelen worden in alle delen van het land en de wereld opgelegd om deze onzichtbare ‘vijand’ van de mens in te dijken, waardoor ook onze geliefde autosport wordt getroffen.
Na overleg tussen de Burgemeesters van de betrokken gemeenten, de politiediensten en de organisatie, werd beslist om de East Belgian Rally 2020 te annuleren.
De beste condities om een rally te organiseren - rekening houdend met de huidige Covid-19 pandemie - kunnen niet gewaarborgd worden, niet naar de rijders toe, noch naar de honderden vrijwillige medewerkers die dergelijke organisatie vereisen.
Om de huidige regelgeving te volgen, en zoals nu door de provincie ook wordt gevraagd om geen toeschouwers toe te laten, is het voor de politiedienst onmogelijk om voldoende steun te leveren.
De gezondheid van de mensen ligt ons allen aan het hart en we moeten al het mogelijke doen om verder onheil te vermijden. ......

"De verdienste van het ganse team van Club Superstage"

Voor de eerste keer in de geschiedenis zal een manche van het FIA World Rally Championship in België verreden worden. De FIA heeft de Renties Ypres Rally Belgium als slotwedstrijd van het FIA Wereldkampioenschap Rally 2020 op de kalender gezet. Van 19 tot 22 november zal Club Superstage sommige van de beste rallyrijders van de wereld een schitterende driedaagse en op en top Belgische rally voorschotelen, als grandioze finale van het Wereldkampioenschap. Deze keer is het officieel: België ontvangt voor de eerste keer in de geschiedenis een manche van het FIA World Rally Championship. 

Drie dagen - 288 kilometer

"Het was een enorme eer dat we die vraag kregen en we zijn meteen aan de slag gegaan," vertelt Jan Huyghe, bestuurslid van Club Superstage. "We hebben de etappe van vrijdag en zaterdag op de gekende klassementsproeven van Ieper aangepast aan het format en de timing van het Wereldkampioenschap. We zullen telkens twee lussen van 5 klassementsproeven afwerken. Op de slotdag van de wedstrijd trekken we naar een ander icoon van de Belgische autosport, het circuit van Spa-Francorchamps, met zijn mythische Raidillon. De slotdag telt twee klassementsproeven in de omgeving van het circuit, in Ster en Malmedy, en een klassementsproef waarbij we het F1-circuit gebruiken. Die proef zal ook gebruikt worden als PowerStage. In totaal zal de Renties Ypres Rally Belgium een parcours van ongeveer 300 km tegen de klok presenteren. .....

Grégoire Munster en Louis Louka zijn in de Rally Liepaja, de tweede wedstrijd van het ERC, bij hun debuut op onverhard met de Hyundai i20 R5 meteen op het podium geëindigd bij de junioren. Een sterke prestatie, goed voor de zevende plaats algemeen. Voor Munster – Louka is het hun eerste podium in ERC1. De Rally Liepaja werd gewonnen door Oliver Solberg (VW Polo GRI R5).
 

Grégoire Munster kan bij zijn debuut met de Hyundai i20 R5 op gravel terugblikken op een leerrijke wedstrijd en een prima resultaat. Na de goede testsessie van afgelopen woensdag verliep op vrijdag de shakedown niet naar wens en slaagden Munster – Louka er niet in om de kwalificatierit af te werken. Het gevolg daarvan was dat het duo op zaterdag als laatste van start ging bij de ERC1 rijders, iets wat op het Letse onverhard niet meteen een nadeel hoefde te zijn.

Toen hij zaterdagochtend het servicepark verliet was het al van 2019 en de rally van Finland geleden dat Grégoire Munster nog eens met een R5 op onverhard had gereden. En dus moest hij zich toch wat aanpassen, niet alleen aan de wagen, de nota’s en de bandenslijtage maar ook aan de snelle en technische Letse gravelwegen. Iets wat bijvoorbeeld Solberg, Breen, Lukyanuk en andere Lindholm’s gezien hun grotere ervaring op gravel niet hoefden te doen. .....

Woensdag of in de loop van deze week komt er normaal officieel nieuws. Zal er in de eerste weken en maanden nog rally gereden worden ? Dit blijft iedereen zich wel degelijk luidop afvragen. Deze corona crisis maakt het de organisatoren echt moeilijk met allerhande opgelegde maatregelingen.
 
Als een rally doorgaat dan zal dit normaal gezien zonder publiek en ook zonder buitenlandse piloten moeten gebeuren.
 
Wat betreft het niet aanvaarden van buitenlandse piloten is dit heel jammer maar in tijden van corona-testen en quarantaine voor buitenlanders is dit zogoed als bijna onvermijdbaar.
 
Voorlopig zou de Monteberg Rally , ConXion Omloop van Vlaanderen en de East Belgian Rally nog steeds officieel doorgaan zoals gepland maar dit is natuurlijk geen zekerheid. Normaal gezien zal zonder extra hindernissen er woensdag voor alle 3 de wedstrijden duidelijkheid komen of het al dan niet kan doorgaan. Geen paniek officiele communicatie komt er dus wel degelijk.
 
De organisatoren van KAMV zijn immers nog altijd druk aan het onderhandelen achter de schermen om de rally te kunnen laten plaatsvinden. Deze organisatie deed er trouwens ook alles aan om hun wedstrijd meer nationale en Europese uitstraling te geven met extra buitenlandse inschrijvingen. 
 
Doordat deze buitenlandse piloten nu plots niet meer welkom zouden zijn door de nodige covid maatregelingen is dit natuurlijk een enorme aderlating voor de KAMV. Dit is trouwens ook het geval voor de andere organisatoren. .....

De Tricolore terra, in het afgelopen weekend uit Toscane gehaald, wachtend op de tweede ronde aan het einde van de maand in San Marino, de "ronde" van de nationale rallysport ziet er nog verder uit. Kijk naar september, op de 27e Rally Adriatico, een van de klassieke vaste punten, een van de zekerheden van off-road racen in Italië.
 
De Rally, georganiseerd door PRS GROUP, samen met de gemeente Cingoli, heeft zijn plaats gevonden op de nationale sportkalender, op 26 en 27 september, uiteraard met het pad dat een radicale verandering zal ondergaan ten opzichte van het oorspronkelijke project, in overeenstemming met de nieuwe federale richtlijnen. afgegeven voor epidemiologische insluiting. De zekerheid van Cingoli blijft bestaan, dat altijd de referentielocatie zal zijn, het hoofdkantoor, zoals al jaren gebeurt, voor een “verviervoudigde” geldigheidsafspraak.
 
Bij de verbouwing van de nationale sportkalender na Covid19 is de Rally delle Marche (die daarom in november niet zal plaatsvinden) opgenomen, die de Rally Adriatico verkiest als de eerste test van de Challenge Raceday Rally Terra 2020-2021, een meerwaarde voor een challenge. die opwindende uitdagingen aankondigt zoals de traditie voorschrijft. De race is ook geldig als de laatste ronde van de 5e zone Rally Cup, met een coëfficiënt van 1,5.
 
Naast de 13e editie van de uitdaging bedacht door Alberto Pirelli om de essentie van wegracen te vieren, zullen er drie andere verschillende races worden gehouden, met dezelfde geldigheid voor "driekleuren" -titels: Italian Rally Land Championship, waarvan het de derde ronde wordt. , naast die van gelijk eigenaarschap voor de historische Rally's (vierde ronde, genaamd "Medio Adriatico") waaraan zal worden toegevoegd - de derde ook in dit geval - van Cross Country, waarvan de protagonisten na zeven seizoenen terugkeren naar de Adriatische Rally afwezigheid. .....

Grégoire Munster en Louis Louka (Hyundai i20 R5) zijn als zevende geëindigd in de Rally di Alba, een asfaltrally waar het duo net als vorige week de steun genoot van Hyundai Motorsport customer racing en Hyundai Belux. Na hun zevende plaats van vorige week in de Rally Capital di Roma is dit opnieuw een sterke prestatie van de nog steeds maar 21-jarige Munster. De eindzege in deze asfaltrally ging naar WK-rijder Craig Breen (Hyundai i20 R5) die 8 sec sneller was dan Jari Huttunen (Hyundai i20 R5) die als tweede eindigde. Dani Sordo (Hyundai i20 R5) eindigde als derde op 25.3 sec.

Met een 7e plaats in de Rally di Roma, de openingswedstrijd van het ERC, en een pak ervaring in de rugzak werd woensdag de voorbereiding aangevat van de volgende opdracht, de Rally di Alba. Tijdens een testsessie van 30 km een basisafstelling gevonden voor de shakedown van zaterdag.

De Rally di Alba bestond uit drie lussen van telkens drie klassementsritten. Grégoire Munster zat meteen in het goede ritme en parkeerde zijn Hyundai i20 R5 na de eerste ronde op de 6e plaats met een bonus van 2.1 sec op de Noor Veiby (Hyundai i20 R5), officieel WRC2 rijder van Hyundai Motorsport. Munster, die zowel over de Luxemburgse als de Belgische nationaliteit beschikt, begon de tweede ronde van drie ritten met de 5e tijd en was daarbij slechts 1.1 sec trager dan de ervaren WK-rijder Dani Sordo die voor de gelegenheid zijn WRC had ingeruild voor een Hyundai i20 R5.  In de daaropvolgende klassementsrit spinden Munster – Louka waarna de motor afsloeg en er 17 sec wegtikten. Munster reageerde gevat met een derde tijd waarbij hij over de 10.96 km slechts 1.4 sec trager was dan winnaar Craig Breen (Hyundai i20 R5), 0.4 sec trager dan Jari Huttunen (Hyundai i20 R5) en zelfs 0.3 sec sneller dan Dani Sordo. Munster – Louka besloten een geslaagde wedstrijd als 7e op 5.6 sec van de ervaren Veiby die hij puur op snelheid in vijf van de negen ritten achter zich wist te houden. ......

Grégoire Munster en Louis Louka zijn met hun BMA Hyundai i20 R5 op een knappe 7e plaats algemeen geëindigd in de Rally di Roma Capitale, de openingswedstrijd van het ERC. Een sterke prestatie van Munster - Louka in wat nog maar hun tweede wedstrijd was met de Hyundai i20 R5. Duits kampioen Fabian Kreim (VW Polo GTI RT5) moest zondagochtend opgeven met een afgebroken wiel. Volgend weekend starten Munster - Louka in de Rally di Alba, opnieuw met de steun van Hyundai Motorsport en Hyundai Belux.

Vooraleer Grégoire Munster afreisde naar Italië liet hij weten dat hij ging om te presteren en de wagen beter te leren kennen. Een goede ingesteldheid van de immer ambitieuze en leergierige rijder die over de Belgische en Luxemburgse nationaliteit beschikt. Na een bevredigende testsessie en shakedown reed Munster vrijdag de 13e tijd in de kwalificatieproef.

Zaterdag begon hij met een 12e en een 11e tijd eerder voorzichtig om dan tijdens de tweede ronde van drie ritten progressie te maken en de dag als 8e af te sluiten. “Ik ben tevreden over het verloop van deze dag, al moet ik toegeven dat mijn eerste ronde niet echt geweldig was” vertelde Grégoire Munster na afloop in de assistentiezone. “Op dit uitdagende parcours waren we in het begin op zoek naar de juiste setup. Tijdens de middagassistentie hebben we, in samenspraak met onze ingenieur Lewis, de afstelling van de wagen verfijnd waardoor ik me een pak comfortabeler voelde, wat ook bleek uit de tijden. We sluiten de dag af als achtste algemeen, vijfde Junior en tweede Hyundai. Eerlijk: daar had ik vooraf voor getekend. Vergeet niet dat dit nog maar mijn tweede rally ooit is met deze fantastische wagen.” .....

Op 1 juli gingen de inschrijvingen open voor de 20e Hemicuda Rally en nog nooit was er zo'n wedloop, in die mate dat de inschrijvingslijst met 160 startposities bijna vol is en dat we met een wachtlijst zullen moeten werken. Onder de ingeschreven teams opnieuw heel wat piloten uit Engeland, Schotland en Ierland met schitterende, snelle wagens.
De teams die zich inschreven (én betaald hebben !) kregen in elk geval een bevestigings e-mail dat hun zitje gereserveerd is. Kort voor de wedstrijd wordt de inschrijvingslijst gepubliceerd via www.hemicuda.be ......

Na bijna 5 maanden zonder competitie, snakt de ganse rallywereld naar het moment waarop de motoren opnieuw kunnen ronken in de velden en bossen en de banden kunnen gieren op asfalt. In België hoopt iedereen dat het JobFIXers Belgian Rally Championship tijdens het eerste weekend van september, net als het Wereldkampioenschap Rally, verder kan gaan. In ons land met de ConXioN Omloop van Vlaanderen in Roeselare.

De vraag die iedereen zich momenteel stelt is: "Zal de gezondheidscrisis toelaten dat de 2de manche van het kampioenschap verreden kan worden?" KAMV, de organiserende club uit Roeselare, vertelt hoe het team zich momenteel voelt… "Daar de Corona-vooruitzichten in mei hoopgevend waren, beslisten we met het bestuur om alle noodzakelijke voorbereidingen voor de 61ste editie van de ConXioN Omloop van Vlaanderen (TER, BRC, Criterium en RnR Regularity wedstrijd) te laten doorgaan," verklaart Marc Vandemoortele, Secretaris van KAMV en Adjunct-Wedstrijdleider van de rally. .....

Grégoire Munster en co-rijder Louis Louka (Hyundai i20 R5) nemen dit weekend deel aan de Rally di Roma Capitale, de openingswedstrijd van het ERC 2020. Eén week later komt het duo ook aan de start van Rally di Alba. Voor beide wedstrijden kan de jonge Grégoire Munster rekenen op de steun van Hyundai Motorsport Customer Racing en Hyundai Belux.

Vrijdag 24 juli staat met stip genoteerd in de agenda’s van Hyundai Motorsport, Hyundai Belux en BMA. Voor het eerst sinds 29 februari oftewel na 146 dagen zonder competitie nemen Grégoire Munster en Louis Louka opnieuw plaats in hun Hyundai i20 R5. Niet voor zomaar een uitje, wel om hun leerproces aan het stuur van de Hyundai i20 R5 verder te zetten. Na hun veelbelovende vierde plaats in de rally van Haspengouw, de openingswedstrijd van het Jobfixers Belgian Rally Championship, zorgde Covid-19 voor een lockdown en een lange periode zonder sporten. “Ik kijk er enorm naar uit om vrijdagochtend de shakedown te rijden” zegt een hongerige Grégoire Munster. .....

Gratis BRC testdag voor nationale licentiehoudersNa de afgelasting van de Legend Boucles Rallyshow & Rallycross, heeft RACB Sport beslist om de tweedaagse op het circuit Jules Tacheny in Mettet toch te behouden. Naast de wedstrijd voor X-Cross Cars, organiseert RACB Sport op zaterdag 1 augustus een testdag voor houders van een nationale rallylicentie (of buitenlandse deelnemers die ingeschreven zijn in het Jobfixers BRC). 

"We willen de deelnemers aan het Jobfixers BRC een mogelijkheid bieden om hun wagen te testen en ritme op te doen voor het rallyseizoen begin september verder gaat. RACB Sport biedt maximaal 50 teams de kans om hun wagen gratis te testen op een showproef deels uitgestippeld op het rallycrosscircuit in Mettet," vertelt Xavier Schene, algemeen directeur van RACB Sport. "Het is natuurlijk een evenement achter gesloten deuren, dus niet toegankelijk voor publiek."

De testdag is toegankelijk voor rallywagens die beantwoorden aan het technisch reglement van het Jobfixers BRC 2020 en voor rijders met een nationale RACB-licentie of houders van een licentie van een buitenlandse ASN die ingeschreven zijn in het Jobfixers BRC. Inschrijven kan vanaf 23 juli via de website van RACB Sport via de rubriek "Return to Rally by RACB Sport". .....

Rallylegend blijft een onuitputtelijke sportmagneet, met zijn ongelooflijke unieke reeks evenementen, deelnames van wereldwijd niveau en een show die nu nog unieker en ongeëvenaarder is geworden. Het persbericht van M-Sport kondigde een paar dagen geleden zijn deelname aan Rallylegend aan met de nieuwste evolutie van de Ford Fiesta WRC EcoBoost en met de fabrieksrijders van het World Rally Championship.

Dit is een duidelijk teken van de grote waardering die het San Marino-evenement heeft verdiend, een operatie die mogelijk werd gemaakt dankzij de samenwerking tussen Michelin en Sparco met de dubbele rol van technisch sponsor M-Sport en nieuwe partner van Rallylegend. Grote voldoening blijkt uit de woorden van Paolo Valli, organisator van Rallylegend samen met Vito Piarulli: “Het is nu een mooie en, naar ik zou zeggen, gevestigde gewoonte geworden - legt Valli uit - om WRC-leidende teams en coureurs te hebben aan het begin van Rallylegend, samen met zoveel idolen uit het verleden en de belangrijkste historische auto's. Wat ons nog steeds verbaast is het enthousiasme en de overtuiging die ze tonen wanneer ze besluiten om deel te nemen aan Rallylegend. Daar zijn we dankbaar voor, maar dit is ook het bewijs van de goede reputatie die ons evenement heeft. ”

M-SPORT EN MICHELIN NAAR RALLYLEGEND

Zoals aangekondigd door het team onder leiding van Malcom Wilson: “M-Sport en Michelin zullen in oktober de Rallylegend bijwonen met hun topspecificatie EcoBoost-aangedreven Ford Fiesta WRC. Het evenement in San Marino, dat wordt beschouwd als een van de meest prestigieuze festivals van de rally, trekt een ongelooflijke inzending met enkele van de meest opwindende en inspirerende auto's uit een rijke en gevierde geschiedenis. Dankzij de steun van toegewijde en langdurige partners zoals Michelin en M-Sport, zijn de twee bedrijven verheugd om de Fiesta met topspecificaties op Rallylegend te presenteren. Het team maakt later bekend welke coureur aan het stuur gaat zitten ”. Richard Millener, teambaas van M-Sport Ford, zei: “De Ford Fiesta WRC is een van onze meest bijzondere en succesvolle auto's en wat we hebben bereikt, zal nog lang in de herinnering blijven. Maar niets van dit alles zou mogelijk zijn geweest zonder de steun van onze partners, en het is een genoegen om het te laten zien op een evenement zo prestigieus als Rallylegend met een partner die zo gewaardeerd en gerespecteerd wordt als Michelin. '' Arnaud Remy, Rally Manager bij Michelin Motorsport, zei: “Rallylegend is een evenement dat je gezien moet hebben voor alle rallyliefhebbers. We zijn dan ook erg trots dat Michelin is geselecteerd als de exclusieve bandenpartner voor dit meest iconische kampioenschap, waar de deelnemerslijst luidt als een who's who van de motorsport ter wereld.

”SPARCO, EEN ZEER PRESTIGIEUZE PARTNER ZAL RALLYLEGEND

Sparco, een van de toonaangevende merken in de sector race-uitrusting, zullen deelnemen aan Rallylegend 2020 als sponsor en officiële technische partner. Het bedrijf zal technische en sportkleding leveren voor het festivalpersoneel en de nieuwe Sparco-MARTINI RACING® teamwear-collectie voor 2021 presenteren, die de Heritage-lijn, bestaande uit technische race-uitrusting, zal verrijken. .....

Dit is absoluut het slechtste nieuws van het einde van deze week. De Nationale veiligheidsraad van afgelopen woensdag heeft de start van de fase 5 van de afbouw van de maatregelen in verband met de coronapandemie uitgesteld en de Royal Automobile Club of Spa ziet zich dus gedwongen om de eerste editie van de Legend Boucles Rallyshow & Rallycross op het Circuit van Mettet uit te stellen tot de zomer van 2021 ...
We hebben alles geprobeerd, we hebben alles gedaan wat mogelijk was om het eerste Belgische post-Covid-evenement te organiseren”, legt Pierre Delettre, drijvende kracht achter de R.A.C. Spa, uit. “Maar gezien de huidige omstandigheden zijn de financiële en andere risico's te hoog. In het kader van fase 5 hadden we plaats kunnen bieden aan 800 toeschouwers in Mettet. .....

Het aantal nachten dat we nog moeten slapen voor de eerste editie van de Legend Boucles Rallyshow & Rallycross op de WRX-piste van het Circuit Jules Tacheny in Mettet zaterdag en zondag 1 en 2 augustus, neemt stevig af. Voor de mensen van de Royal Automobile Club van Spa, is de uitdaging dubbel: de bevoegde autoriteiten bewijzen dat het evenement wel degelijk  in alle veiligheid door de fans kan gevolgd worden en maken het totaal nieuwe concept van deze proef bekend.
“Tijdens de komende dagen zal het Schepencollege van Mettet zijn definitief akkoord geven, een positief akkoord, maar binnen de limieten van wat de Nationale veiligheidsraad heeft beslist”, aldus Pierre Delettre. “We hebben het Covid Event Risk Model ingevuld, en we voldoen aan de eisen, wat betekent dat er publiek toegelaten is, maar de plaatsen zijn enkel te koop via de website en dat aan 25 euro. Er zullen food-trucks en drankenstands zijn, maar iedere toeschouwer die zich verplaatst moet een masker dragen. We zullen daarom specifiek voor de fans communiceren om alles goed te laten verlopen tijdens de 1ste Legend Boucles Rallyshow & Rallycross.”
Het fenomeen Duval niet één maar tweemaal! .....

Na de noodgedwongen onderbreking wegens de Covid-19 gezondheidscrisis, zal het Jobfixers Belgian Rally Championship op 4 en 5 september verder gaan in de ConXioN Omloop van Vlaanderen. Aanvankelijk stonden er 9 manches op de kalender, maar de TAC Rally, de Sezoensrally en de Rally van Wallonië werden voor 2020 definitief geannuleerd.

De kalender bevat nog zes wedstrijden, waarvan er 5 verreden zullen worden na de herneming van het kampioenschap begin september.  Na overleg met de verschillende betrokkenen, teams, rijders en organisatoren, hebben RACB Sport en de promotor van het Jobfixers BRC beslist om de puntentelling aan te passen. Van de 6 manches op de kalender, kunnen de deelnemers in 5 wedstrijden punten scoren. Voor de eindstand zullen enkel de 4 beste resultaten in rekening gebracht worden.  .....

Page 2 of 128