Terwijl de inschrijvingen voor de Renties Ypres Rally vlot binnenstromen bij VZW Superstage, is het de hoogste tijd om de wedstrijd in detail voor te stellen. Zoals elk jaar, werd gesleuteld aan het parcours om de nodige vernieuwingen te garanderen. Zo blijft het voor binnen- en buitenlandse piloten een uitdaging om de valstrikken te ontdekken tijdens de verkenningen en om op snelheid het verschil te maken op de smalle baantjes.

Het competitieve gedeelte begint donderdagavond met de gekende Qualifying Stage en shakedown in Nieuwkerke. Na 2 verkenningen op de 5,37 km lange proef, krijgen de Gold-entries vanaf 19h35 één kans om een toptijd te realiseren. De 15 snelste rijders mogen vrijdagmiddag hun startpositie kiezen. Voor de andere deelnemers (Gold Entry - RGT & RC2) is de uitslag van de QS meteen ook hun startpositie.

Langemark opent

Na het kiezen van de startpositie vrijdagmiddag op het podium in Ieper, rijdt de eerste deelnemer om 16h20 over het startpodium. Daarna zetten ze koers richting... Langemark, de nieuwe openingsproef van de wedstrijd. Deze proef wordt vrijdagavond enkel als openingsproef gereden, waarna ook nog twee passages van de Historics voorzien zijn.De lus vervolgt met de KP's van Dikkebus, Dranouter, Mesen en een licht ingekorte versie van Hollebeke. De proef in Dranouter herneemt een deel van de vroegere proef "Heuvelland" en van de shakedown. Na de service in Ieper, volgt een tweede doortocht in Dikkebus, Dranouter, Mesen en Hollebeke. 

Al heel vaak is gebleken dat de openingsavond in Ieper, goed voor meer dan 91,73 km op snelheid, beslissend kan zijn. Recordhouder Freddy Loix vertelde in het verleden meermaals dat de piloot die de snelste tijd klokt in Langemark een goede kans maakt op winst... 

Nieuwe proef in Vleteren

Na een goede nachtrust, staan er zaterdag vanaf 10h nog 14 klassementsproeven en 186,82 km tegen de klok op het menu. De dag begint met de 15 km lange proef op de Kemmelberg, sinds vorig jaar befaamd om zijn twee jumps. Menig rijder werd vorig jaar verrast. Daarna volgt Zillebeke, een proef waarvan het einde gewijzigd werd, en Zonnebeke, met een nieuwe start en vooral een gewijzigde finale vlakbij het centrum van Ieper, zodat de deelnemers na een heel korte verbinding terug arriveren op de Markt voor de service.De tweede halve lus bevat 4 proeven, te beginnen met een ingekorte en in het begin gewijzigde versie van Reninge. Daarna volgt de gloednieuwe chronorit van Vleteren en de gekende klassiekers in Watou en Westouter-Boeschepe, de langste proef. 

Na twee lussen zal de winnaar van de Renties Ypres Rally 2018 op Franse bodem, bij de finish in Boeschepe, de champagne mogen ontkurken, alvorens met vuurwerk gevierd te worden op het altijd sfeerrijke finishpodium op de Grote Markt in Ieper. Afspraak op vrijdag 22 en zaterdag 23 juni voor een grandioze Renties Ypres Rally 2018, een strijd tussen Belgen, Britten en internationale outsiders op erg hoog niveau in Flanders Fields!

De examens zijn begonnen en de Werelbeker voetbal in Rusland staat voor de deur, maar rallyfans kijken in juni elk jaar opnieuw uit naar de Renties Ypres Rally. Ook dit jaar zal de topwedstrijd op de Belgische en internationale kalender weer kunnen uitpakken met een erg hoogstaande affiche, want de inschrijvingen stromen binnen bij VZW Superstage. We kunnen nu al aankondigen dat Thierry Neuville, de leider in het Wereldkampioenschap Rally, de overwinning niet cadeau zal krijgen in de Westhoek!

Abbring met de nieuwe Citroën C3 R5

In afwachting dat de Rode Duivels de Wereldbeker veroveren - dromen is niet verboden - is België trots op zijn nationale trots in de rallysport. Thierry Neuville en Nicolas Gilsoul hebben de leiding genomen in het Wereldkampioenschap Rally! En de Hyundai-bemanning komt aan de start in Ieper. Natuurlijk starten ze als favoriet, maar aangezien ze niet met hun WRC, maar met de Hyundai i20 R5 rijden, is winst geen zekerheid. Dat bleek vorig jaar al, toen Thierry en Nicolas zich al vroeg lieten verrassen...

Een referentie van dit formaat motiveert andere tenoren natuurlijk om de handschoen op te nemen, te beginnen met Kevin Abbring, de winnaar van vorig jaar. De Nederlander, opnieuw genavigeerd door Pieter Tsjoen, de enige die in Ieper won als rijder en ecorijder, zal een fonkelnieuwe Citroën C3 R5 besturen. Een nieuwe Citroën C3 R5 verwachten we ook voor Kevin Demaerschalk. 

Bouffier met een Skoda

En dan is er natuurlijk de armada Skoda's, aangevoerd door de Bryan Bouffier, die vorig jaar op 8"0 strandde van de overwinning. De Fransman, recent nog winnaar van de Rallye d'Antibes, is zeker een serieuze kandidaat op de zege, net als de Noor Ole-Christian Veiby, die asfaltervaring op komt doen in Ieper. Voor een dichte ereplaats moeten we ook denken aan Hermen Kobus, die telkens een gooi doet naar de Top 5 met zijn Skoda Fabia R5. En dan zijn er nog de Belgische tenoren met snelle Skoda Fabia's R5, aangevoerd door Belgisch kampioen Vincent Verschueren, Kris Princen, Sébastien Bedoret, Didier Duquesne, Davy Vanneste en nog een paar andere kleppers die nog verwacht worden, waaronder Cédric Cherain. 

Keith Cronin verdedigt de Britse eer met een Hyundai i20 R5

Net als de Jobfixers, kiezen heel wat Britten, die de tweede wedstrijd van het MSA British Rally Championship, afwerken voor een Ford Fiesta R5, zoals Alex Laffey, Sam Moffett en Matt Edwards. Keith Cronin, die vorig jaar de Tony Pond Award won als eerste Britse piloot aan de finish, verdedigt zijn Britse titel met een Hyundai i20 R5, terwijl andere kleppers voor een Skoda kiezen, zoals Martin McCormack en Rhys Yates. En bij Peugeot, vorig jaar aan het feest met Kevin Abbring, is het vertrouwen gegroeid na de overwinning van Guillaume de Mevius in Oostrozebeke. 

Met de teams die nog enkele formaliteiten moeten regelen, naderen we de kaap van 30 R5's, zodat we weer afstevenen op een prachtige affiche. Zeker omdat de strijd tussen de Britse en Belgische Junioren in R2 eveneens erg boeiend zal worden. En dan is er natuurlijk nog het grandioze spektakel van de Porsches 997 GT3, met kleppers als Tim Van Parijs, Patrick Snijers, Gunther Monnens, Chris Van Woensel, Claudie Tanghe, Jochen Claerhout, Fredericq Delplace en Yves Bruneel, stuk gereputeerde rijders die hun snelheid niet meer moeten bewijzen. De snelheid zal weer bijzonder hoog liggen op de 23 klassementsproeven van de Renties Ypres Rally!

Bij alle autsportfans staat 21-23 juni al lang aangeduid in de agenda. Dan vindt namelijk de topmanche van het Belgian Rally Championship plaats, de Renties Ypres Rally. Met zijn servicepark midden in het historische Ieperse stadscentrum, zijn heel specifieke en spectaculaire klassementsproeven, en vooral zijn traditioneel internationaal rijk gevuld deelnemersveld, zet de Renties Ypres Rally niet alleen fans van de sport, maar ook een breed publiek aan het dromen.

PSA Belux blikt terug op een vorige editie met het best mogelijke resultaat. Kevin Abbring en Pieter Tsjoen noteerden in 2017 een ronduit spectaculaire overwinning in de Peugeot 208 T16, met amper een handvol seconden voorsprong op Bryan Bouffier. Voor Kevin was het één van de mooiste overwinningen in zijn loopbaan. En Pieter Tsjoen werd zo meteen de eerste man in de geschiedenis die in Ieper zowel aan het stuur als in de copiloot-stoel wist te winnen. Kers op de taart: de autoritaire winst van Guillaume de Mévius in de Junior-categorie met de Peugeot 208 R2, op zijn beurt tegen internationaal gerenommeerde concurrentie in de persoon van Chris Ingram.   

Voor jaargang 2018 wilde PSA Belux sterker dan ooit terugkeren naar de plaats van hun mooiste overwinning van de voorbije jaren. En daarvoor brengt het Belgische filiaal dit jaar een wel heel originele opstelling naar Ieper. Voor het eerst in de geschiedenis bundelen Peugeot Belux en Citroën Belux de krachten, in samenwerking met het rallyteam van DG Sport.    

Dankzij de steun van Citroën Racing, Peugeot Sport en het RACB National Team, krijgt de Peugeot 208 T16 van Guillaume de Mévius dit jaar het gezelschap, in dezelfde DG Sport-omkadering, van het nieuwste wapen uit de stal van PSA Motorsport: de Citroën C3 R5. Aan boord niemand minder dan de winnaars van vorig jaar: Kevin Abbring en Pieter Tsjoen!              

Eén Peugeot en één Citroën, een gedeeld VIP-onthaal, één enkel team voor de beide merken. In de Peugeot 208 T16, de Belgische juniorkampioen van 2017, die de stap heeft gezet naar de koningsklasse. En in de Citroën C3 R5, de winnaar van 2017, die de stap heeft gezet naar de nieuwste rallywagen van de PSA-groep. Nooit eerder kon PSA Belux zijn passie voor de autosport, en voor rally in het bijzonder, zo origineel uitwerken. Zo origineel… en tegelijk zo vanzelfsprekend!    

Afspraak op 22 en 23 juni in Ieper, voor een wel heel bijzondere uitgave van de Renties Ypres Rally!

Een beetje regen om de tuin wat te bevochtigen. Daarna een stralende zomerdag, tropische temperaturen, de Belgische kampioen rally aan de start en heel wat gerenommeerde uitdagers voor de zege. Dat werd de ORC-Canal Rally in Oostrozebeke.
 
De strijd om het VAS-rallykampioenschap is nog lang niet losgebarsten. “De Rally”, de populairste autosportdiscipline in (West-) Vlaanderen en aanpalende regio’s, telt langzaam af naar de belangrijke hoogmis: de Ypres Rally op het einde van juni. Dat weinigen nog kiezen voor een pure VAS-campagne van bij aanvang van het seizoen en dat de regionale wedstrijden overspoeld worden met nationale en internationale toppers ... het zal de fans worst wezen. Zij krijgen toprijders in topmachines aan de start en kunnen op zomerse zondagen kijken naar spectaculaire wedstrijden! Vooraf waren er al enkele wijzigingen in het deelnemersveld. Philip Eggermont zou zijn rallyloopbaan beeindigen met een deelname op een Skoda Fabia R5, maar diende eerder deze maand zijn rijbewijs in te leveren.
Daardoor kwam hij al in de Rally van Doornik in de problemen en ook in deze rally diende hij het stuur over te geven aan een inderhaast opgetrommelde Davy Vanneste. Didier Van Wijnsberghe, die had zijn Toyota Celica niet tijdig klaar. De fans, die keken vooral uit naar de confrontatie tussen Belgisch rallykampioen Verschueren, RACB National team rijder Guillaume De Mevius, Melissa Debackere, recordhoudster in de ORC, en de nooit te onderschatten Andy Lefevere op zijn Evo X “rode raket”…
 
Wie op zondagochtend de rolluiken optrok zag de bui al hangen. Letterlijk dan. Enkele Franse onweersbuien hadden ons mooie zomerweer geïnfiltreerd en dat betekende voor bepaalde streken donder en regen. In Oostrozebeke ontsnapte men er niet aan. Het leverde een leuk resultaat op na de openingsproef van de ORC. Stefaan Stouf, op de Ford Sierra Cosworth 4x4, kon het beste overweg met de omstandigheden en ging als leider algemeen en Historic naar de tweede proef. Brecht Hoorne (BMW) kwam nooit zover. Hij ging eraf in KP1 en hierdoor verloor de rally al één van zijn smaakmakers. Het zouden vooral de favorieten zijn die klappen kregen. Vincent Verschueren deed wat van hem verwacht werd. Na een voorzichtig begin reeg hij vanaf KP2 de besttijden aan elkaar en zette zich aan de kop van de rally. De Skoda van Melissa Debackere en de Peugeot T16 R5 Guillaume De Mevius gingen in de achtervolging. Maar een tegenstribbelende versnellingsbak noodzaakte hem op KP7 om de handdoek in de ring te gooien. Ook Melissa Debackere ging er daarna quasi onmiddellijk uit door problemen met de oliedruk.
 
Dat betekende dat De Mevius de leiding in de schoot geworpen kreeg. Vanaf de 8ste proef keek hij naar een voorsprong van 23 seconden op Andy Lefevere. De uitgeweken Oostrozebekenaar (hij heeft nu zijn concessie in Staden), zal met spijt teruggekeken hebben op de seconden die hij toegaf in de openingslus waarbij vooral de 30 verloren tikken op D’Hooie er aardig inhakten. Wie weet had Lefevere nog een tegenwicht kunnen vormen voor De Mevius? Spanning was er zeker bij de Historics, waar Stefaan Stouf met de Sierra Cosworth vroeg in het offensief ging. Hij dobbelde met Paul Lietaer, die zijn Manta 400 opnieuw van stal had gehaald, om de leiding. Tot Stouf in de 8ste van de 12 proeven de Ford diende te parkeren. Voor Lietaer bleef er dan niet veel anders meer te doen dan uitrijden, aangezien hij op dat moment al een voorsprong telde van 40 seconden op de Escort van Depuydt. Die zou nog tijd verliezen in de allerlaatste KP en zo een mooie tweede plaats door de vingers laten glippen. Bert Cornelis zette de spectaculaire Opel Monza op de tweede plaats, voor de BMW M3 van Christophe Declerck. Vermelden we nog dat de zege in Divisie 1-2 ging naar het Van De Hel duo op de Opel Astra GSi. De regionale rally trekt op 9 juni naar Wervik.
 
Nog zo’n rally die telt als voorbereiding op Ieper. Onnodig te zeggen dat die deelnemerslijst al helemaal volzet is!

Het Belgian Rally Championship 2018 was afgelopen zaterdag in de buurt van Bocholt al toe aan zijn vijfde wedstrijd. Deze keer stond de Sezoensrally op het programma. Een rally die heel geliefd is bij de fans, want grote delen van de klassementsproeven worden op vlot berijdbaar onverhard afgewerkt, wat uniek is in ons land. Team BMA van Bernard Munster was op volle sterkte van de partij, met de Skoda Fabia's R5 van Kris Princen en Yannic Sterken, Steve Matterne en Rik Vanlessen, maar ook Didier Duquesne en François Geerlandt, zonder de Porsche 997 GT3 van Patrick Snijers en Davy Thierie en de Opel Adam R2 van Grégoire Munster en André Leyh te vergeten.

Deze keer was er geen zege in het algemeen klassement, al begon Kris Princen sterk aan de wedstrijd. Hij nam de leiding voor Vincent Verschueren, zijn grootste concurrent in de race voor de titel… tot een foutje bij het inklokken van zijn copiloot het team van de Skoda Fabia R5 van BMA 3 minuten straftijd kostte… "Zoiets is altijd frustrerend, maar je kan een copiloot die nog maar zijn vierde rally ooit rijdt weinig verwijten. Hij reed om te leren, naast een rijder die de overwinning ambiëerde," vertelt Bernard Munster. "Zonder de aanwezigheid van Yannic Sterken stond Kris misschien zelfs niet aan de start. De reactie van de piloot was heel mooi. Hij trok alle registers open, klokte toptijden en sleepte nog een 3de plaats algemeen uit de brand, goed voor een pak punten."

 "Natuurlijk is dit geen goede zaak voor het kampioenschap, maar we hebben de schade nog goed beperkt," vertelde Kris Princen laconiek. Hij was al blij dat er nog een podiumplaats in zat.

De wedstrijd van de andere twee Fabia's R5 ingezet door BMA was delicater. "Steve Matterne zet zijn aanpassingsperiode verder. Hij wisselde goede zaken, zoals de 2de tijd op KP 12 voor de latere winnaar Vincent Verschueren, af met kleine foutjes die hem vaak veel tijd kosten," analyseert Bernard Munster. "We mogen niet vergeten dat het 10 jaar geleden was dat Steve nog gereden had. Wat de prestaties betreft, had hij de snelheid voor de Top 5 of zelfs een 4de plaats. Wanneer hij geen fouten maakte, zat hij telkens in de buurt van Bedoret. Naarmate hij meer rally's in de benen krijgt, bouwt hij ervaring op met de Fabia. Dat is het belangrijkste."

Didier Duquesne ging op de openingsproef van de rally rond. Hij realiseerde een knappe remonte, tot de derde Fabia R5 van BMA van de baan ging, verrast door veel grind in een bocht. Gelukkig zonder erg voor de bemanning, maar de wedstrijd was wel meteen afgelopen voor de bemanning.

Na een sterke Rally van Wallonië, realiseerde Patrick Snijers weer een schitterende prestatie met de BMA Porsche 997 GT3 die hem op het lijf geschreven lijkt. "Hij was weer onberispelijk," lacht Bernard Munster. "Afgezien met een probleem met een waterdarm, was hij verbluffend. Hij stond zelfs 4de algemeen na de 1ste proef, voor een hele reeks R5's! Nochtans is de Porsche niet meteen in het voordeel op dit parcours, met heel wat stroken onverhard! Maar, Snijers voelt zich één met deze Porsche en hij scoort telkens een erg mooi resultaat…"

Blijft Grégoire Munster, de zoon van Bernard, die in Noord-Limburg zijn derde overwinning in het Pirelli Junior BRC veroverde. Eens te meer hanteerde de jonge kerel met zijn Opel Adam R2 de perfecte strategie: met een beetje reserve onder de voet de nota's verifiëren in de eerste ronde om vervolgens het ritme te verhogen. Grégoire stond even achter Jean Dilley, maar hij nam in de tweede ronde de leiding over en won vervolgens overtuigend. "Na mijn twee opgaves in het begin van het seizoen en rekening houdend met het feit dat ik de East Belgian Rally niet kan rijden wegens samenloop met een wedstrijd van de Duitse ADAC Opel Rally Cup, moet ik absoluut de wedstrijden uitrijden," vertelt Grégoire Munster. "Die aanpak, waarbij ik niet alles geef op de eerste proeven, blijkt goed te werken. In elk geval kan ik daarna bevrijd aanvallen. Dat loont, zoals we zaterdag hebben gezien in Bocholt…"

Volgend weekend reist team BMA weer af naar Duitsland, waar Christian Riedemann met een BMA Skoda Fabia R5 de Sachsen-Rallye, tevens de tweede manche van de ADAC Opel Rally Cup, zal afwerken. Grégoire Munster zal er weer rijden met de Opel Adam Cup. De wedstrijd zal wel minder specifiek zijn dan de Saarland-Pfalz, die begin maart nog in winterse omstandigheden werd verreden…

Voor de organisatoren kondigt de ORC Canal Rally zich groots aan. Op zondag 27 mei zal die al voor de 11de maal van start gaan en met meer dan 120 inschrijvingen is de interesse onder de deelnemers op zijn minst gezegd groot! De ORC-Canal rally is een regionaal evenement uit het boekje. Een proef in het VAS Rallykampioenschap die eigenlijk vooral mikt op regionale rijders en lokale teams.
 
Maar de zaken zijn in de afgelopen tien jaren wel drastisch veranderd. Meer en meer wordt ook deze ORC Rally betrokken in het voorbereidingsproces voor “Ieper” en meer en meer worden er toppers en grote namen aangetrokken voor een weekendje in centrum Oostrozebeke. Ook dit jaar wordt het een deelnemerslijst om ‘U’ tegen te zeggen. Volgt u maar even mee. Melissa Debackere is recordhoudster in Oostrozebeke, zij komt met de Skoda Fabia R5 zoeken naar een 5de zege.
 
De zwaarste tegenstand zal komen van Guillaume de Mevius. De rijder van het RACB national team zal aan de start staan met Martijn Wydaeghe als nieuwe copiloot. Maar wie durft er Andy Lefevere afschrijven? Ook al rijdt hij niet met een R5 maar “slechts” met een Mitsubishi Lancer Evo X R4? Lefevere won hier al twee keer, had jarenlang zijn zaak in Oostrozebeke en kent de streek dus op z’n duimpje. Reken dus maar op hem voor een topprestatie. Als het op Mitsubishi Lancers aankomt zijn er meerdere gegadigden voor een podiumpositie zoals Steve Bécaert (Evo X R4), Bert Coene (Evo X R4), Hans Depla (Evo X Gr N), Joost Vanbeveren (Evo 7), Dennis Degroote (Evo 6) en de Brit Johnnie Ellis (Evo X).
 
Klap op de vuurpijl, de ORC Rally kreeg op de valreep ook nog de inschrijving van Vincent Verschueren (Skoda Fabia R5) binnen, regerend Belgisch kampioen rally. Hij wordt meteen ook de topfavoriet. Daarnaast zijn er ook nog de snelle BMW’s van Kurt Braeckevelt, Thierry Cokelaere, Cris Algoedt (1M), Wim De Reu (E30 M3), Tobi Vandenberghe (E36 M3) en Brecht Hoorne (Compact M3). Paul Lietaer (Opel Manta 400), is zoals steeds topfavoriet bij de Historics maar ook Stefaan Stouf (Ford Sierra Cosworth 4×4) en Didier Vanwijnsberghe (Toyota Celica) komen aan de start. Bert Cornelis (Opel Monza), Christophe Declerck (BMW M3 E30) en Nick Toorré (Ford Sierra Cosworth) kunnen mooie dingen laten zien maar zij worden bij de outsiders gerekend.
 
De ORC Canal Rally zelf bestaat opnieuw uit vier lussen van drie klassementsproeven met de KP’s van Hulste, De Ginste en de nieuwe proef op de industriezone D’Hooie. Het publiek kon al eens kennismaken met deze proef toen enkele jaren geleden deze dienst deed als showproef op zaterdagavond. Omdat er toen hele wat problemen waren, vooral met het lokale verkeer, werd deze nu op een ander moment gezet. Het is een rondkoers en dus interessant voor het publiek dat meerder passages kan zien. Lotjes trekken en rondjes rijden Naar jaarlijkse traditie strijden de piloten voor hun startnummer bij Worldkarts in Kortrijk.
 
Op dinsdag 22 mei zullen ze karten voor een goede startpositie en het publiek kan hen komen aanmoedigen vanaf 20u. Afscheid van Philip Eggermont De ORC Canal Rally wordt de afscheidswedstrijd voor streekpiloot Philip Eggermont. Philip zal voor de gelegenheid starten met een Skoda Fabia R5. Magis Trading, het bedrijf rond Philip, zet voor deze feestelijke gelegenheid ook een apart VIPdorp neer in het rallycentrum, middenin alle actie!

Vincent Verschueren en Veronique Hostens hebben de 42ste editie van de Sezoensrally in het Noord-Limburgse Bocholt op hun naam geschreven. Met deze tweede overwinning op rij in het Belgisch rallykampioenschap, neemt de Belgische kampioen opnieuw de leiding in het kampioenschap voor de grote afspraak in Ieper. De zege in de Sezoensrally was een mooie beloning voor het harde werk van team Godrive.

Vincent Verschueren en Veronique Hostens konden in de Sezoensrally voor de eerste keer aantreden met een evolutiemotor in hun Skoda Fabia R5. Om daarmee aan de start te komen, leverden de mecaniciens van GoDrive knap werk. 
"Woensdagavond werd de motor geleverd en donderdagavond werd de motor gemonteerd. Ons team bestaat immers uit vrijwilligers die aan de wagen werken na hun dagtaak. Vrijdagochtend, na amper vier uurtjes slaap, zijn ze naar Bocholt vertrokken. Ik had niet met de nieuwe motor gereden. De wagen gaf geen krimp," vertelt Vincent, die blij was dat hij met de nieuwe motor kon rijden. "Nee, het verschil is niet enorm, maar bij het uitkomen van de bochten is deze motor zeker beter. In de strijd met Kris Princen, die ook nergens iets laat liggen, wordt het verschil tussen winst en verlies bepaald door kleine details. Een betere motor is een essentieel element in de titelstrijd."

Nochtans moest Vincent in het begin van de wedstrijd zijn titelrivaal voor laten gaan, al was het verschil nooit groter dan 9"3. "In het begin had de wagen veel onderstuur en stond de vering te laag. Ik voelde me niet goed, waardoor ik niet voluit kon aanvallen. Pas toen de afstellingen aangepast waren, kon ik voluit gaan," aldus Verschueren.

Vanaf KP 6 begon de Godrive-piloot aan een remonte. Met vier snelste tijden naderde hij tot op 1"5 van Kris Princen. En toen werd het duel beslist door... een straftijd, omdat Kris Princen drie minuten te vroeg inkookte. 
"Ik ging maximaal in de aanval en we kwamen terug tot op 1"5 met nog vijf proeven te rijden. Het zag er goed uit met nog vijf proeven te gaan. Toen Princen drie minuten te vroeg inklokte, hebben Veronique en ik onze tijd zeker tien keer nageteld om zeker te zijn. Wij waren juist. Ach, het is jammer voor Kris, want ik had het duel liever op de proeven uitgevochten. Hoe dan ook, in de laatste ronde heb ik gecontroleerd om de zege veilig te stellen," lacht Vincent, die voor de eerste keer in de Sezoensrally aan de start kwam samen met Veronique Hostens. 

Vincent Verschueren neemt hiermee opnieuw de leiding in het kampioenschap, vier punten voor Kris Princen. Na een ongelukkige start van het seizoen, is Godrive weer helemaal terug in het kampioenschap. Maar, naast euforie, waren er ook emoties...

"In gedachten zijn we ook bij de familie van de betreurde Frank Broekaert," besluit Vincent. "Zoals voor veel Oost-Vlaamse rallyrijders, was Frank de rallyrijder waar ik naar op keek toen ik jong was; Hij heeft veel betekend voor de rallysport in Oost-Vlaanderen..."

Na twee overwinningen met zijn Opel Manta 400, heeft Paul Lietaer een derde zege op rij behaald in de Sezoensrally. Deze keer niet met de achterwielaangedreven Manta, maar met zijn vertrouwde Subaru Legacy RS. Met de vierwielaandrijver nam Lietaer afstand van de BMW M3's van Guino Kenis en Tom Van Rompuy, die beiden een sterke wedstrijd reden.

Het was echter niet Paul Lietaer die de beste start nam. Met een kanonstart stond Guino Kenis de eerste vier proeven aan de kop van het klassement. De BMW-rijder amuseerde zich op het onverhard, maar hij maakte zich geen illusies: "Het is niet normaal dat we voor de Subaru van Paul Lietaer staan. Hij heeft 100 pk meer en beschikt over 4x4. Op de kiezel zal hij vanaf de tweede ronde, met wat meer parcourskennis, zeker afstand nemen," aldus Guino Kenis.

Dat gebeurde ook. De winnaar van de edities 1992 en 1993 van de Sezoensrally nam steeds meer afstand om uiteindelijk met 2'41" voorsprong te winnen, als 10de in het algemeen klassement.  "Het duurde toch een paar proeven voor ik het ritme te pakken had," vertelde Paul. "Het was al een tijd geleden dat ik nog op kiezel gereden had. Mijn laatste deelname hier dateert toch al van 2009. Het onverhard lag er op sommige plaatsen heel zwaar bij, zeker na de tweede ronde. Maar, de punten zijn binnen en we trekken als leider naar Ieper!"

Guino Kenis werd sterk tweede: "Onze nieuwe motor is fantastisch en ik geniet altijd als ik op onverhard kan rijden. Ik ben trots op het feit dat ik Lietaer toch van een paar snelste tijden kon houden. Afspraak in Ieper!"

Tom Van Rompuy kende in het begin van de wedstrijd wat motorstoringen, maar die hielden hem niet van het podium. Dirk Deveux strandde op de vierde plaats en daar was de Alkenaar niet tevreden mee: "Nee, ik had het gevoel dat we goed reden, maar de tijden volgden niet. De motor gaf duidelijk niet het vermogen dat we mogen verwachten. Het is uitkijken naar de Sierra die hopelijk tegen de Omloop van Vlaanderen klaar is."

De vijfde plaats ging naar een tevreden Frank Baert, voor Dirk Van Rompuy en Jens Maes, die heel wat minuten verloor door een sortie. Bij de opgevers noteerden we Stefaan Prinzie, Bert Truyens, twee kleppers die meespeelden voor een podiumplaats, en vooral Patrick Mylleville, de leider in het Historic BRC. De Porschist brak de motor na een schakelfout: "We reden met een nieuwe Hollinger versnellingsbak en daarmee zijn onze tijden een pak verbeterd. Het schakelen gaat veel sneller. Maar, dan mag je niet verkeerd schakelen..."

In de 42ste Sezoensrally leek kampioenschapsleider Jean Dilley in de openingsronde op weg naar een eerste zege in het Pirelli Junior BRC, maar na de middag kwam Grégoire Munster pas goed op dreef. De Opel-rijder nam stelselmatig meer voorsprong en behaalde zijn derde overwinning van het seizoen op de maaskiezel in Bocholt, goed voor 4 nieuwe Pirelli's en een prachtig Rodania horloge. 

Met drie overwinningen op vijf wedstrijden, heeft Grégoire Munster zijn stempel gedrukt op de eerste seizoenshelft van het Pirelli Junior BRC. En toch is de 19-jarige zoon van Bernard, deze keer genavigeerd door André Leyh, nog helemaal niet zeker van de eindzege, want ook de bonuspunten voor snelste tijden spelen een belangrijke rol. In Bocholt had Grégoire het aanvankelijk moeilijk om het tempo van de Ford Fiesta's R2T te volgen, maar toch kon hij afstand nemen in de tweede helft van de wedstrijd.  "In de eerste ronde was de Adam R2 achteraan te nerveus. De auto stond te hoog afgesteld. Bovendien kampten we met een gebrek aan topsnelheid. De Opel haalt 160 km/h, goed 30 km/h minder snel dan de Fiesta's. En hier zijn nogal wat rechte stukken," vertelde Grégoire, die vorig jaar na drie proeven hard van de baan ging. Deze keer zette hij zijn leerproces op de maaskiezel met succes verder. "Met de atmosferische Opel-motor moet je vloeiend rijden en tractie zoeken. Het ging steeds beter, met 8 snelste tijden als resultaat."

Jean Dilley domineerde de openingsronde met de Fiesta R2T. Het koppel van de turbomotor en zijn gevoel voor het betere glijwerk maakten het verschil, maar toch moest hij weer tevreden zijn met een tweede plaats. "Ik vind dit parcours schitterend en ik hou van het rijden op onverhard, maar het is niet simpel," vertelde Jean, die tot de laatste ronde nog helemaal mee in strijd was voor de overwinning. Het verschil bedroeg amper 4"2 seconden... "Er zijn een aantal zaken waar ik niet tevreden over kan zijn. Zo verloren we op de rondkoers 10" achter een tragere deelnemer en op de volgende proef kregen we een tijd die niet correct was volgens mijn copiloot. We zouden daar 6" sneller geweest zijn..."

Dilley blijft wel tweede in het kampioenschap, amper 4 punten achter Munster. Tobias Brüls klokte drie snelste tijden in Bocholt. De Duitstalige Peugeot-rijder was de ganse dag in strijd voor de 2de plaats, tot hij zich liet verrassen... "Het ging prima, al was het moeilijk om de remzones op gravel goed in te schatten. Zo verloor ik in de eerste ronde 20" door een schuiver rechtdoor, maar 4 proeven voor het einde was onze achterstand amper 27" op de leider. Helaas heb ik me toen laten verrassen. We gingen van de baan en schoven in een veld. Het kostte ons uiteindelijk meer dan 7 minuten om weer op de baan te komen... Heel jammer, maar ik onthoud vooral onze snelle tijden. Dat belooft voor Ieper," vertelde Brüls.

Niels Reynvoet werd derde, maar de Ford-rijder was niet helemaal gelukkig. In de eerste ronde verloor hij kostbare tijd door twee schuivers rechtdoor, een keer door een probleem in de nota's. Met bijna 4'50" achterstand knokte hij zich nog terug naar de derde plaats. Voor Thibaud Mazuin, die het eens probeerde met een Ford Fiesta R2T van TeamFloral omdat zijn vertrouwde Skoda Fabia niet gereviseerd was, werd het een wedstrijd om ervaring op te doen. Helaas moest ook de jonge rijder van SAN Mazuin in de slotfase opgeven.

Stand na 5/9:1. Munster 46 punten; 2. Dilley 42; 3. Reynvoet 32; 4. Brüls 28; 5. Mazuin 20; 6. Pyck 13; 7. Pacolet 6; 8. Vertommen 5

Patrick Snijers en Davy Thierie zijn in de Sezoensrally met de Maes Porsche op een knappe vijfde plaats algemeen geëindigd. Net zoals dat in Spa en in Namen het geval was won het duo ook in Bocholt de GT klasse.    Elke passage van de geel-zwarte Porsche was een streling voor het oog. De 997 danste als het ware op de bolletjes maaskiezel. Het talrijk opgekomen publiek reageerde telkens enthousiast. 

“Samen met de Haspengouw is de Sezoensrally mijn thuiswedstrijd” zegt Patrick Snijers. “De fans waren massaal op de afspraak en waren allen zeer enthousiast. Je ziet die mensen genieten en die aanmoedigingen doet je wel iets. Maar het blijft zaak om het hoofd erbij te houden. De focus moet er zijn want een fout is snel gebeurd.”   “Vanaf het begin zaten we goed in het ritme.

Tot mijn eigen verbazing stonden we na twee ritten op de vierde plaats” begint Patrick Snijers zijn analyse. “En toch zaten we toen nog niet op de limiet. Eigenlijk waren we in het begin van de rally zelfs een beetje te voorzichtig. Na de eerste ronde hebben we de wagen iets verhoogd, hadden we een nog beter gevoel en konden we voluit gaan. Dat was nodig want tot de voorlaatste proef streden we met Erik Van Loon voor de vierde plaats.

In de voorlaatste proef deed er zich een technisch probleem voor en moesten we alle zeilen bijzetten om het op te lossen. Ei zo na waren we buiten koers. We boden ons 13 minuten te laat aan bij de volgende tijdcontrole en kregen daardoor 2 min 10 sec straftijd. 3 minuten later zou einde wedstrijd betekend hebben. Maar eind goed al goed. We eindigden vijfde na een heerlijke rally. Eens te meer is gebleken dat de Porsche een sterke beer is die nog altijd tot de verbeelding spreekt. Een zalige combinatie!”

In de 42ste editie van de Sezoensrally heeft Pieter-Jan Michiel Cracco zijn potentieel nog eens getoond. Met de Ford Fiesta R5 in de kleuren van Jobfixers reed hij drie keer een derde tijd, twee keer op een fractie van een seconde van de scratch. Het zou de eerste niet-snelste tijd van het seizoen geweest zijn voor een... niet-Skoda-rijder. Het geeft aan hoe snel de 22-jarige piloot progressie maakt, want hij debuteerde met een topauto op de Limburgse maaskiezel.

De wedstrijd begon nochtans erg ongelukkig voor de Jobfixers-piloot. Op de allereerste proef, de rondkoers van De Hees, moesten Pieter-Jan Michiel en zijn navigator Jasper Vermeulen een lekke band wisselen op de proef. Het kostte bijna 5 minuten. Een goed resultaat was meteen verkeken, want we moesten vanaf de 53ste plaats terugvechten... "Al in ons eerste rondje reden we links achteraan lek. De afstand naar de finish was nog te groot om verder te rijden op de lekke band. Vanaf dat moment moest ik me even terug opladen, want een goed resultaat kon ik wel vergeten. Maar, het belangrijkste was het rijden op de maaskiezel onder de knie te krijgen," vertelde Pieter-Jan bij de eerste hergroepering. Hij was op dat moment al opgerukt naar de 37ste plaats. "En die maaskiezel, dat is toch iets apart. In het begin was het moeilijk om goede rempunt te vinden en om efficiënt tractie te zoeken bij het uitkomen van de bochten."

Naarmate de wedstrijd vorderde, werden de tijden van de Jobfixers Fiesta steeds beter. Na de tweede lus van 5 proeven was Pieter-Jan Michiel opgeklommen naar de 17de plaats met een 4de tijd in Steenberg en een 5de in Goolder.  "Pieter-Jan Michiel heeft al heel wat progressie gemaakt. In het begin dook hij te snel de bochten in, waardoor we op het grind te ver naar buiten schoven. Wanneer hij dan de handrem gebruikte, gingen we te breed. Nu gaan we iets trager de bocht in en gaat Pieter-Jan zo vroeg mogelijk op het gas. Je moet vertrouwen hebben dat er grip te vinden is in de sporen," vertelde copiloot Jasper.

In de slotronde had Pieter-Jan Michiel zijn draai helemaal gevonden. Met drie keer een tweede tijd en nog een derde in Veldhoven, was hij zelfs de derde beste performer in de wedstrijd, achter het duo Verschueren-Princen.  "Ik ben heel blij met de tijden die ik gereden heb. Deze keer heeft Jasper me trouwens de tijden wel meteen getoond," lachte Pieter-Jan Michiel, die na de finish ook felicitaties kreeg van Freddy Loix, zijn vroegere leermeester. "Ik denk dat onze aanpak goed is. Eerst nemen we de tijd om te leren, om daarna stelselmatig het ritme te verhogen. Die maaskiezel, dat is echt iets speciaal. Ik heb al wedstrijden op gravel gereden, zoals de WK Rally van Portugal, maar dan kan je rijden met een specifieke ophanging en banden voor onverhard die bijna evenveel grip geven als een gewone band op asfalt. Hier moeten we aan hoge snelheid over de kiezel scheuren met banden die quasi geen grip geven. Ik had wel even tijd nodig om te wennen aan dat gevoel en om de techniek bij het remmen onder de knie te krijgen. Ik had niet gedacht dat ik enkele tijden zo dicht in de buurt van Princen of Verschueren zou kunnen draaien. We zaten dicht bij een scratch! "

Dat belooft, want voor de Renties Ypres Rally wil Pieter-Jan Michiel zich grondig voorbereiden. Afspraak eind juni in de Westhoek voor de topwedstrijd op de Belgische rallykalender.

Na hun derde plaats in de TAC Rally – de eerste wedstrijd die ze betwistten in samenwerking met ŠKODA België – reden Sébastien Bedoret en Thomas Walbrecq nu naar het tweede podiumtrapje in de Sezoens Rally. Nochtans was deze Limburgse rally helemaal nieuw voor hen.

“Als je daar nog onze top-5 van de Rallye de Wallonie aan toevoegt, kan je stellen dat onze samenwerking met ŠKODA België relatief goed begonnen is”, glimlachte de rijder van het Pevatec team. “Net zoals bij de twee vorige wedstrijden was ons belangrijkste doel de finish te halen, zonder onnodige risico’s te nemen. Zonder incidenten hadden we hier als vierde kunnen finishen, wat voor ons voldoende was. Maar door de pech van Adrian (Fernémont, red.) en Kris (Princen, red.) legden we uiteindelijk beslag op de tweede plaats. Jammer voor hen, maar iedereen weet dat dit bij de sport hoort. Voor ons is deze zilveren medaille in Bocholt een heel aangename verrassing!”

Als coach van Sébastien en Thomas mocht Freddy Loix eens te meer trots zijn op zijn poulains. “Je mag vooral niet vergeten dat het pas de eerste keer was dat ze hier in Bocholt aan de start stonden, een wedstrijd die nochtans bij de lastigste van de kalender hoort”, benadrukt de viervoudige Belgische rallykampioen. “Ze zijn er pas 22 en iedereen weet dat het tijd vergt om ervaring op te doen! In drie rally’s met de ŠKODA FABIA R5 zijn ze er telkens in geslaagd om aan de finish te geraken, zonder grote fouten te maken. Bovendien was ook een duidelijke progressie merkbaar, zelfs op dit bijzondere parcours – niet alleen door de stroken onverhard die de rijders met slicks moeten weten af te werken, maar ook door de vele kiezel die op de asfaltstroken te vinden was. Toen Adrian moest opgeven en Kris tegen een straf opliep hebben we onze strategie echter veranderd, door ze op te dragen de tweede plaats veilig te stellen en de wagen gewoon aan de finish te brengen. Op zeker rijden en een resultaat binnenhalen maakt ook deel uit van de leerschool van een jonge rallyrijder… en Sébastien heeft dat plan tot in de perfectie gevolgd.”

Nochtans was de uitdaging niet min. En dat geeft Sébastien ook toe. “Ik moest nog alles leren over het rijden op onverhard. Ik wist dat we het op ons eigen tempo moesten leren, zonder te forceren”, stelt de rijder uit Donstiennes. “Ik had snel door dat er meer grip was dan ik vooraf had gedacht. In de tweede lus heb ik op de plaatsen waar ik wist dat er een foutenmarge was dan ook iets geprobeerd, vooral door zo laat mogelijk te remmen. Ik ben een keer rechtdoor geschoven, dat heeft me wat tijd gekost, maar het heeft me ook toegelaten vast te stellen waar de limiet precies lag. Zo kon ik nadien nog sneller vooruitgang boeken. Aan de streep hadden we een achterstand van twee minuten op Vincent Verschueren, dat toont aan dat er nog heel wat werk aan de winkel is. Maar voor deze Sezoens Rally zijn we in onze opdracht geslaagd!”

Door deze tweede plaats in Bocholt klimmen Sébastien en Thomas naar de derde plek in de tussenstand voor het Belgian Rally Championship. Dat zal echter niets veranderen aan het vervolg van het seizoen. “De eindstand van het kampioenschap is niet ons belangrijkste doel”, bevestigt Freddy Loix. “Het enige wat op dit ogenblik telt, is dat ze ervaring opdoen en progressie boeken op het vlak van hun tijden. Rally na rally moet Sébastien dichter bij de chrono’s van de toppers weten te komen. Het is dan ook in die optiek dat we richting Ieper trekken.”

De Renties Ypres Rally, zonder twijfel één van de hoogtepunten van het seizoen, wordt op 22 en 23 juni in de Westhoek afgewerkt.

Net als de voorgaande jaren, stond de finale van de 42steSezoensrally weer bol van de omwentelingen. Net toen Vincent Verschueren genaderd was tot op 1"5 van leider Kris Princen, maakte de navigator van de Limburger een rekenfout bij het inklokken. Princen kreeg drie minuten straftijd en Vincent Verschueren liet de kans niet liggen om zijn tweede overwinning op rij veilig te stellen. De Oost-Vlaming trekt als leider in het Jobfixers Belgian Rally Championship naar de Renties Ypres Rally. 

Kris Princen, die voor de eerste keer genavigeerd werd door Yannic Sterken, nam de beste start, maar de verschillen bleven erg klein. Na de 6devan de 15 chronoritten bedroeg het verschil 9"3, maar vanaf dat moment stak Vincent Verschueren een tandje bij. Hij naderde met 4 snelste tijden tot op 1"5. Het leek een razend spannende finale te worden, maar net op dat moment maakte de leider een foutje bij het inklokken. Ze reden drie minuten te vroeg de hergroepering binnen, wat drie minuten straftijd betekent. Vincent Verschueren liet de kans niet liggen. De Godrive-rijder won voor de tweede keer op rij en neemt de leiding in het kampioenschap, met 4 punten voorsprong op Princen. 

"Dit is echt een overwinning van het team, want de jongens van Godrive hebben letterlijk dag en nacht gewerkt om de nieuwe evolutiemotor donderdagnacht nog in te bouwen," aldus Verschueren. "We begonnen niet zo sterk, want de wagen had teveel onderstuur en dat gaf me weinig vertrouwen. Vanaf de tweede ronde, met de juiste afstellingen, kon ik voluit aanvallen en naderden we op Princen. Jammer dat hij dat foutje maakte, maar het hangt van kleine details af dit jaar." Natuurlijk was Kris Princen ontgoocheld. "Dit is geen goede zaak voor onze titelkansen, maar met de derde plaats hebben we de schade toch nog beperkt…" 

Een aantal andere tenoren lieten zich immers ook nog verrassen. Adrian Fernémont, op weg naar de tweede plaats, moest de strijd staken door een defecte stuurbekrachtiging en Erik Van Loon reed zijn ophanging stuk op een steen op de laatste proef. De tweede plaats ging naar Sébastien Bedoret, de 22-jarige rekruut van Skoda België die zijn beste resultaat ooit behaalde: "Dit is natuurlijk beter dan we gedacht hadden. Ik ben voorzichtig begonnen, want ik had nog nooit op maaskiezel gereden. Het bleek een heel speciale ervaring, want de snelheid ligt erg hoog en vooral het vinden van de juiste rempunten was lastig. Het belangrijkste was finishen en progressie maken. Dat is weer gelukt," vertelde Bedoret, die derde werd voor Princen en Stephen Wright, die na drie opeenvolgende podiumplaatsen deze keer op de vierde plaats strandde. De Ier was echter niet helemaal tevreden.  "Ik ben heel blij dat we weer in Bocholt konden rijden, maar ik was vandaag niet zo snel als de vorige jaren. Ik miste wat lef, maar toch komen we weer dicht in de buurt van het podium. En dit blijft een enorm gezellige wedstrijd," vertelde Wright die profiteerde van de lekke band van Steve Matterne, de crash van Didier Duquesne en de kapotte koppeling van Porschist Gunther Monnens. 

Patrick Snijers verloor op de laatste proef de vierde plaats door een losgekomen waterdarm, waardoor hij met de Porsche 13 minuten te laat aan de start kwam. Snijers leverde weer een topprestatie en won de categorie voor GT's. Steve Becaert stuurde zijn Mitsubishi naar een knappe 6deplaats, voor Steve Matterne en Pieter-Jan Michiel Cracco. De Jobfixers-rijder verloor vijf minuten door een lekke band op de openingsproef. Zonder die lekke band was zelfs een podiumplaats haalbaar voor de Ford-piloot. 

In het Pirelli Junior BRC ging de overwinning voor de derde keer op rij naar Gregoire  Munster, die in de tweede ronde de leiding nam voor Jean Dilley. De derde plaats ging naar Tobias Brüls, die veel tijd verloor door een sortie. 

In Historic stond er geen maat op Paul Lietaer, al reed Guino Kenis met zijn BMW M3 ook enkele snelle tijden. Tom Van Rompuy eindigde op de derde plaats. Patrick Mylleville, de leider in het Historic BRC, gaf op met motorpech. Ook Stefaan Prinzie en Bert Truyens moesten vroegtijdig de strijd staken. 

Het RACB Rally Criterium werd gewonnen door Philip Lommers, voor Wouter Lievens. Voor de start van de slotproef volgde Johnny Louies op 2"7 van Philip Lommers, maar de streekrijder reed lek.

 

In de vijfde wedstrijd van het Jobfixers Belgian Rally Championship, worden de kleuren van het gelijknamige team verdedigd door Pieter-Jan Michiel Cracco en zijn navigator Jasper Vermeulen. Het duo staat voor een nieuwe uitdaging, want aan hoge snelheid met een R5 over de maaskiezel scheuren met banden die niet gemaakt zijn voor gravelwegen, dat is geen sinecure. 

Pieter-Jan Michiel en Jasper zullen dit weekend alleen de kleuren verdedigen van Jobfixers. Philip Cracco is immers actief in de legendarische Mille Miglia met zijn Porsche 550 Spyder, terwijl Achiel Boxoen zich concentreert op zijn volgende grote afspraak, de Renties Ypres Rally. De Sezoensrally is voor Pieter-Jan Michiel, de sterke man achter Gardenfixers, ook geen bekend terrein.

"Ik ben in 2014 gestart in de Sezoensrally, maar op de tweede proef moesten we al opgeven met mechanische pech. Veel ervaring heb ik dus niet. Ik weet wel dat het niet evident zal zijn, want je kan het niet vergelijken met een echte gravelrally. In Bocholt moeten we rijden met gewone slicks en de auto staat ook afgesteld voor asfalt. We rijden op onverhard met een auto die daar niet voor aangepast is. Dat geeft een heel speciaal gevoel," vertelt Pieter-Jan Michiel, die toch al heel wat ervaring heeft op onverhard. "Ja, ik leerde rallyrijden bij Urmo Aava in Estland, waar we veel op onverhard reden, maar wel met een auto voorzien van gravelbanden een specifieke ophanging. Ook in de Rally van Portugal reden we natuurlijk met onverhardbanden. Je kan dat gewoon niet vergelijken..."

Pieter-Jan Michiel is druk bezig met zijn bedrijf Gardenfixers, het Roeselaarse bedrijf gespecialiseerd in het outsourcen van medewerkers in tuinwerken. "Het tuinseizoen is volop bezig, dus het is bijzonder druk op de zaak. Het gaat heel goed, maar dat betekent natuurlijk dat er quasi geen tijd is om me voor te bereiden op de Sezoensrally. We rijden dit weekend in de eerste plaats om ervaring op te doen. Het resultaat is nog niet belangrijk. In Ieper wordt het een ander verhaal. Daar wil ik me goed op voorbereiden en in Ieper wil ik me eens meten. Daar ga ik toch wat harder aanvallen..."

De Sezoensrally in Bocholt gaat zaterdag om 8h van start. Na 15 klassementsproeven en 145 km tegen de chrono, wordt de winnaar omstreeks 19h op het podium gehuldigd. 

Patrick Snijers en Davy Thierie komen aanstaande zaterdag met de MAES Porsche 997 GT3 aan de start van de Sezoensrally, de vijfde van in totaal negen rally’s die meetellen voor het BK. Na zeges in hun klasse in de rally’s van Spa en Wallonië gaat het duo voluit voor een derde GT zege.
 
De Sezoensrally is een wedstrijd die Patrick Snijers na aan het hart ligt. De Limburger won er in 2002 en 2009.  “Eigenlijk is dit de leukste wedstrijd van het jaar. De gezelligheid op het Bocholtse Kerkplein speelt daar een grote rol in” zegt Patrick Snijers. “Gezelligheid is één ding, presteren een ander. Davy en ikzelf willen opnieuw de GT klasse winnen en algemeen zo hoog mogelijk proberen te eindigen. Snel en zonder risico’s rijden is de opdracht. Ik kijk nu al uit naar een nieuw duel met Gunther Monnens die eveneens met een Porsche aan de start komt.”
 
Een kwart van het parcours is onverhard. Dat is niet meteen een voordeel voor de tweewiel aangedreven Porsches. “Rijden op onverhard is sowieso speciaal” legt Patrick Snijers uit. “Met een Porsche is dat zo mogelijk nog specialer. Het is ook moeilijk omdat het zwaartepunt van de wagen zich achteraan bevindt waardoor de wagen de neiging heeft om beginnen zoeken. Komt daarbij dat het onverhard in Bocholt en omstreken een eigen karakter heeft en met niets te vergelijken is. Maaskiezel zijn eigenlijk bolletjes die uit het gravel losgetrokken worden van zodra een wagen op het gas gaat.  Vanaf dat moment rol en zweef je als het ware over die bolletjes. Het is speciaal maar bijzonder leuk. Het feit dat de banden van een Porsche breder zijn dan die van de doorsnee 4x4 zorgt ervoor dat we niet in hun sporen kunnen rijden. Dat is een extra moeilijkheidsfactor. Maar die nemen wij er graag bij.”
 
De Sezoensrally start zaterdagochtend om 08u15 op het Kerkplein in Bocholt en eindigt omstreeks 18u30. In die tussentijd krijgen de deelnemers 15 klassementsritten, opgedeeld in 3 ronden van 5 ritten, voor de wielen geschoven goed voor een totaal van 145.15 competitieve kilometers.