Een blik op de deelnemerslijst… die pas vanavond wordt afgesloten, leert dat het bijna onmogelijk is om zich aan een pronostiek te wagen. De lijst met zegekandidaten is dan ook erg lang en doet de liefhebber watertanden. Het aftellen is nu echt begonnen…De 44ste editie van de Rally van de Condroz lijkt een echte nagelbijter te worden, door een erg glibberig parcours en een deelnemerslijst die een erg onvoorspelbare, voornamelijk Belgische, strijd voorspelt voor de zege en het podium.

Het parcours van deze editie werd eerder al uitgebreid uit de doeken gedaan. Tijd nu voor de deelnemers… Tot ieders tevredenheid hebben enkele topteams hun deelname de afgelopen dagen bevestigd. Het zoals altijd talrijk verwachte publiek zal dus waar voor zijn geld krijgen: een twintigtal R5’s, minstens vijf WRC’s, zes Porsche, een S2000, een RRC, een S1600, zonder de sterke R3’s en R2’s en het peloton in historic te vergeten… Voor ieder wat wils.
In WRC staat Yves Matton, bijgestaan door Daniel Elena, weer aan de start met een Citroën C4 WRC, net als David Bonjean. Zij mikken op het algemene podium. Zelfde vaststelling voor twee deelnemers met een Skoda Fabia WRC: Yannick Albert en Manu Canal-Robles moeten in het oog gehouden worden voor de ereplaatsen.
Maar de favorieten bevinden zich zonder twijfel in de R5-categorie. Vincent Verschueren komt naar Hoei als leider in het kampioenschap en zal vooral zijn titel willen veiligstellen. Kris Princen, gemotiveerd door zijn zege in de East Belgian Rally, zal het maximum geven om een nieuwe overwinning te boeken in de Condroz en zijn rivaal tot het uiterste te dwingen. Opgepast voor Ghislain de Mevius, de meest recente winnaar van de JMC Rally van Jalhay en op het podium in Hoei in 2016, maar ook voor Xavier Bouche, altijd in grootse doen in Hoei. Guillaume Dilley is de vierde man met een Skoda Fabia R5 en ook hij zal vooraan willen meespelen…
Tegen de armada van Skoda staan enkele virtuozen die aangetrokken zijn door Citroën, te beginnen met François Duval aan het stuur van een exemplaar van PH Sport, in het gezelschap van Xavier Portier. Kevin Demaerschalk zal van de partij zijn op een wagen van J-Motorsport, terwijl Cédric Cherain en corijder Eric Gressens een van de grote favorieten zullen zijn. Emmanuel Gonay ontdekt daarentegen een R5-wagen. Maar wat het meeste aandacht naar zich toe trekt, is de grote terugkeer van Bruno Thiry op een topwagen – de DS3 R5 van Armand Fumal die klaargestoomd wordt door Burton Racing. Bruno bestuurt voor het eerst een R5-bolide in competitie en zal voor de gelegenheid een team vormen met de legendarisch Stéphane Prévot. Hun laatste rally samen, dat was… vijftien jaar geleden, in 2002… in de Rally van de Condroz. Het sympathieke duo won met de vingers in de neus aan boord van een Peugeot WRC.
Ook Peugeot komt naar Hoei met zegeambities. Het speerpunt, Abbring-Tsjoen, zal de crash tijdens de East Belgian Rally willen vergeten en schitteren in Hoei. Cédric de Cecco is er opnieuw bij en hoopt meer geluk te kennen dan in 2016, terwijl het RNT-team Guillaume de Mevius en Louis Louka voor het eerst te zien zal zijn in een Peugeot 208 T16…
We vergeten uiteraard de Ford Fiesta niet van Litt, Vanneste, Loyen en vooral Adrian Fernémont, die na een knappe Rallye de Wallonie wil bevestigen op eigen bodem.
Een streling voor het oog en het oor, de verschillende Porsche op de deelnemerslijst: naast de gebruikelijke Francis Lejeune, Henri Schmelcher en Patrick Mylleville, wordt het ook opletten voor Boelens, Busin en Wartique.
We noteerden nog de deelname van een Citroën RRC voor Fernandes, een Mitsubishi WRC voor lokale rijder Jean-Fred Collignon, een Skoda R5 voor streekgenoot Etienne Monfort, een Peugeot S2000 voor Anthony Martin, de Fiat Punto S1600 van Stéphane Hermann, en enkele snelle Mitsubishi zoals die van Marc Streel. Voeg daarbij de sterke R3’s (onder meer Rouard en Collette op DS, Jupsin en Verhees op Renault Clio), de competitieve R2’s (Bédoret, Molle, Delhez, Docquier…), de verschillende lokale teams en de wagens uit de historic-categorie – met een zekere Renaud Verreydt aan het stuur van zijn Ford Escort MK1 Gr.4 – en u krijgt een bomvol, gevarieerd en hoogstaand startveld… vooral omdat enkele lastminutedeelnames heel wat stof kunnen doen opwaaien.
Op het moment dat deze info wordt neergepend, hebben 156 teams hun deelname aangegeven.

Verder vermelden we op vlak van animaties vooral de handtekeningensessie in de tent op vrijdag om 18.30u, met de aanwezigheid van alle tenoren en daarnaast Nicolas Gilsoul, de webradio die in Hoei en omstreken eveneens op FM zal uitzenden (90.0 FM) en natuurlijk de andere activiteiten in de grote tent.

Niet te missen

  • Tickets zijn in voorverkoop op de website Condrozrally.be aan voordelige tarieven, met pakketten als ‘tickets + programma’ of ‘tickets + petje’…
  • De testproef is voorzien op vrijdagnamiddag in Ben-Ahin.
  • De handtekeningensessie vindt plaats in de grote tent, vrijdag om 18.30u.
  • Het programma wordt vanaf vrijdagochtend verkocht in de tent en op bepaalde verkooppunten op het parcours. Het bestaat uit alle deelnemers per startnummer, een precieze gids voor de proeven en de spektakelpunten, de ‘handtekeningenpagina’s’ en alle nodige info om het verloop van de rally te kunnen volgen.
  • Volg de wedstrijd live op de webradio van de rally dankzij de FM-frequentie (90.0 FM) in Hoei en omstreken.

In de kantoren van de Royal Motor Club de Huy heerst er een gezellige drukte. Op minder dan drie weken van de start van de 44ste editie van de Rally van de Condroz staat het parcours volledig vast en wordt de nu al rijke deelnemerslijst dag na dag aangevuld. De 44ste editie van de Rally van de Condroz oogt veelbelovend, dankzij een opgefrist parcours en een – nog onvolledige – deelnemerslijst die nu al een stevige en onvoorspelbare strijd belooft voor de zege en het podium tussen verschillende Belgische rijders.

Dit moet u weten alvorens tijdens het weekend van 4 en 5 november af te zakken naar de regio van Hoei. Na enkele aanpassingen die in laatste instantie werden opgelegd door bepaalde autoriteiten, werd het parcours erg laat definitief gemaakt. Op zaterdag staan twee lussen van vijf proeven op het menu, voor een totaal van 330 kilometer en 122,60 kilometer tegen de klok. De eerste halve lus begint met een grote klassieker: Ben-Ahin (5,98 km)! Een korte proef, maar meteen delicaat door zijn erg gladde stroken en zijn hoge ritme. De sfeer zal op de afspraak zijn aan de Cabane in Faveroule. Vervolgens wagen de deelnemers zich aan de langste etappe van de rally, Perwez-Marchin, maar liefst 24,46 kilometer lang! Het parcours bestaat uit klassieke delen uit de voormalige proeven van Marchin en Goesnes, maar in een onuitgegeven versie. De teams die goed wakker zijn, zullen er het verschil kunnen maken. Terugkeer naar Hoei nadien, waar zoals gewoonlijk een spannende sfeer in de lucht zal hangen door de continue doorkomst van rallywagens voor een korte assistentieperiode. De tweede halve lus bestaat uit drie proeven: Forseilles in een nieuw kleedje, 10,73 kilometer lang met snelle en gladde stukken, Wanzoule (7,49 km) in zijn traditionele uitvoering en Villers-le-Bouillet (12,64 km), dat gebruikmaakt van enkele stroken die enkele jaren geleden al te zien waren. De start van de eerste proef is voorzien om 8.00u en de eerste deelnemers worden omstreeks 18.30u terugverwacht in Hoei. Een dag later worden twee lussen van vier proeven voorgeschoteld aan de overgebleven rijders. Om 7.00u wordt de start gegeven voor een eerste halve lus die de auto’s naar Ramelot (7,83 km) brengt en daarna naar Strée (12,25 km), voor een onuitgegeven proef met een start dicht bij de begraafplaats van Strée, waar een showgedeelte heel wat publiek zou moeten lokken. Na een doortocht in Hoei trekken de bolides naar Amay-Bodegnée (11,42 km) met een nieuwe look, en uiteindelijk naar Wanze (9,99 km) voor een proef die identiek is in vergelijking met vorig jaar. Zondag staat garant voor 83 kilometer proeven, met een totaal van 273 kilometer. Op een deelnemerslijst is het nog heel even wachten, aangezien enkele topteams hun deelname nog moeten bevestigen. De deadline voor de inschrijvingen is 24 oktober. Maar het peloton zal van hoog niveau zijn, dat staat vast, met een twintigtal R5’s aan de start. Het merendeel van de Belgische hoofdrolspelers zal overigens van de partij zijn… Verder vermelden we op vlak van animaties vooral de handtekeningensessie in de tent op vrijdag om 18.30u, de webradio die in Hoei en omstreken eveneens op FM zal uitzenden (90.0 FM) en natuurlijk ook de andere activiteiten in de grote tent.

Op iets meer dan 100 dagen voor de editie van de Legende Boucles van 2, 3 en 4 februari 2018, is er nu woensdag al de persconferentie, in de Abdij van Saint Hubert, één van de belangrijke gemeenten voor deze vierde uitgave in en om Bastogne.

De orde van de dag van deze persmeeting, staat in het teken van de veranderingen aan deze winterklassieker. Zelfs al organiseren we de mooiste historische proef van het seizoen, dan nog wil de RAC Spa op regelmatige basis in vraag stellen, om zo rekening te houden met de opmerkingen van de deelnemers.Naast de vroegere datum, het eerste weekend van februari, zijn er vandaag nog drie grote nieuwigheden bekend gemaakt. Zo is er de creatie van een categorie tussen de Legend (zonder tijd) en Classic (60 km/u) met de naam Challenger en een gemiddelde van 80 km/u. Daarnaast worden de coëfficiënten herzien, in functie van de homologatiedatum van de voertuigen. Met het oog op het sportieve evenwicht, en om de oudere wagens niet te veel voordeel te geven, en om discussies omtrent bouwjaar en homologatie uit te sluiten, heeft het comité der wijzen volgende indeling vastgelegd:

-Voor de wagens van leeftijdscategorie 1 gehomologeerd voor 31 december 1961: 0,95

- Voor de wagens van leeftijdscategorie 4 gehomologeerd tussen 1 december 1982 en 21 december 1986: 1,05

- Voor vierwielaangedreven wagens met meer dan 2000cc motorinhoud: een bijkomende correctie van 1,1

- Voor vierwielaangedreven wagens met minder dan 2000cc motorinhoud: geen correctie.

-  Voor de wagens van leeftijdscategorie 2 en 3 gehomologeerd tussen 1 januari 1962 en 31 december 1981: geen bijkomende correctie.

Deze ingreep zou de berekeningen moeten vereenvoudigen.Het parcours blijft uiteraard geheim en de verkenningen mogen enkel op vrijdag voor de proef, en dan nog enkel voor de proeven buiten de wouden van de eerste dag. Maar toch is er ook al nieuws over het parcours.

“De streek is zo uitgestrekt en de vraag zo groot, dat we ons kunnen veroorloven op een aantal gemeenten maar één jaar op twee aan te doen”, legt organisator Pierre Delettre uit. “In 2018 doen we vier nieuwe gemeenten aan. Zaterdag zijn er 6 RT’s die we tweemaal rijden, voor een totale afstand van 106 km, terwijl er zondag zeven proeven zijn voor 104 km tegen de chrono met een nieuwe proef van 35 kilometer. Het zal er weer stevig aan toe gaan.”

De inschrijvingen gaan open op zondag 15 oktober om middernacht via de site www.racspa.be

Het zal niet de belangrijkste nieuwigheid worden van de Legend Boucles© in Bastogne 2018, en zeker niet de meest populaire maatregel… maar men moet ernstig blijven! Al zeer lang genieten de deelnemers in de categorie ‘Classic’ (60 km/u) van inschrijvingsvoorwaarden die men op zijn minst gezegd kan betitelen als ‘zeer aangenaam’, namelijk 1050 euro per wagen. Dat is een situatie die eenvoudig gesteld, onhoudbaar is. En dat om diverse redenen…

Eerst en vooral dient er gezegd te worden dat op het einde van de editie 2017 van de Legend Boucles© in Bastogne, de financiële balans…in de rode cijfers zat!”, legt Pierre Delettre, verantwoordelijke van de organiserende RAC Spa, uit.  “Er zijn wellicht mensen die denken dat we, zeker met 300 wagens aan de start, een soort ‘Win For Life’ lotje hebben gewonnen. Dat is echter helemaal niet het geval! Door een onuitgegeven wedstrijd op poten te willen zetten, op een parcours dat met zekerheid behoort tot de mooiste van Europa en exclusief voorbehouden aan oude wagens, maken we onszelf het leven wat moeilijk … en worden de kosten de hoogte ingejaagd! Het verveelvoudigen van de proeven op onverhard op zondag en met een regelmatigheidsproef van onuitgegeven lengte, waardig aan de RAC Rally, het heeft allemaal zijn prijs. Een hoge pri js. En een prijs die zelfs steeds hoger wordt. We komen tenslotte uit op een totaal van 60 baanposten per proef, met professionele baanposten (27 enkel en alleen maar voor de langste proef!) die het behoud moeten garanderen van de natuurzones van het plan ‘Natura 2000’ die wij doorkruisen, dokters, ambulances, extractieploegen, enz… Kortom, voor de Legend Boucles© in Bastogne, hanteren we eenzelfde niveau van veiligheid als voor de Rally van Ieper… en dat voor veel meer proeven (in totaal 13 verschillende!) en op een zeer specifiek terrein, wat de zaken op het vlak van organisatie alleen maar compliceert. Het is relatief simpel Als we willen dat onze winterse klassieker blijft bestaan, hebben we geen andere keuze dan het inschrijvingsgeld van de categorie ‘Classic’ te verhogen…”

Waarom zij en niemand anders? Ook hier zit er een zekere logica achter de beslissing. “Het inschrijvingsgeld van de categorie ‘Classic’ is al jaren hetzelfde gebleven, en dat terwijl de wedstrijd van één dag naar twee dagen ging”, vervolgt Pierre Delettre. “En wanneer men praat over de tweede dag, dan weet men wat dat in de Legend Boucles© betekent. Het parcours dat aan de ‘Classic’ deelnemers wordt voorgesteld is nu hetzelfde als dat van de ‘Legend’, terwijl ze vroeger maar twee derden daarvan aflegden. Dat betekent dat de aanhangers van de regularity aan 60 km/u van dezelfde voordelen genieten als de anderen, te weten 100 km in een enkele proef, doorheen de bossen op zondag. Maar ook het gebruik van het tracking systeem, dat men in geen enkele andere wedstrijd vindt, en de live timing die men als app kan downloade n op de telefoon zodat iedereen de voortgang van de teams kan volgen. En dan is er nog de fleece ‘Jn-Joy’ die aan alle rijders wordt geschonken, de officiële rallyplaat in aluminium (in plaats van een simpele sticker) en de DVD die na de wedstrijd aan alle rijders en copiloten wordt toegezonden. Het inschrijvingsgeld voor de ‘Classic’ op 1050 euro laten, daar waar de ‘Legend’ 1650 euro betalen, zou gewoon niet eerlijk zijn. Er zijn wel kostenposten die minder zijn voor de ‘Classic’ dan voor de ‘Legend’, daarom werd er beslist om het inschrijvingsgeld voor deze editie 2018 van 1050 naar 1350 euro te brengen. En dat is alles bij elkaar nog zeer schappelijk als men het vergelijkt met het inschrijvingsgeld voor andere regularity wedstrijden, zij het in het noorden of het zuiden van het land, en die zeker niet het prestige genieten van de Legend Boucles©.

Twee zaken die van belang zijn dienen duidelijk te worden gesteld. Ten eerste, dit bedrag komt “BTW inbegrepen”, wat betekent dat de Belgische deelnemers de mogelijkheid hebben om het in te brengen in hun aangifte. En ten tweede: de verhoging had een lager bedrag kunnen zijn, waarna men het in 2019 opnieuw had moeten verhogen. De organiserende RAC Spa wenste dat spelletje niet te spelen en verkoos een bedrag van 1350 euro te zetten dat voor meerdere jaren kon gegarandeerd worden.

“Met de komst van Eric Chapa en Vincent Franssen in de organisatie van de Legend Boucles© in Bastogne, wilden we alles in het werk stellen om de categorie ‘Classic’ in de watten te leggen”, herneemt Pierre Delettre. “Ik denk dat niemand kan klagen over het resultaat. Onze wedstrijd geniet van steeds meer prestige, getuige de zondag, die duur kost aan de organisatie, met een passage door semi-beschermd gebied. Als we nog lang de deze ‘Goodwood Revival van de Historic Rally’ wilden behouden, dan moesten we de inschrijvingsgelden evenwichtiger maken. Dat is nu gebeurd.”

De RAC Spa blijft uiteraard ter beschikking voor ieder die bijkomende inlichtingen wil verkrijgen rond deze materie.

Het wordt één van de belangrijkste nieuwigheden van deze uitgave 2018 van de “Legend Boucles in Bastogne” ©. Naast de vertrouwde categorieën van ‘Legend’ en ‘Classic’, besliste de RAC Spa om nog een derde categorie boven de doopvont te houden, de ‘Challenger’.

Het was niet onze bedoeling om zoals de gekende Franse presentator Jacques Martin een spelletje te spelen waarbij alle kindjes uiteindelijk hebben gewonnen”, bekent organisator Pierre Delettre. “Maar sinds de invoering van de ‘Target Time’ binnen de ‘Legend’ laten sommige deelnemers het hoofd hangen, omdat ze beseffen dat het onmogelijk is om op een resultaat te hopen tegenover jongens als een Thierry Neuville, om maar iemand te noemen. En tegelijk hoorden we dat verschillende rijders vonden dat hun gemiddelde te laag was in de categorie ‘Classic’ (60 km/u). Met het creëren van deze nieuwe categorie ‘Challenger’, hopen we dat we een groter aantal deelnemers tevredenstellen. Er zijn nu teams die de mogelijkheid zullen krijgen om te gaan voor een overwinning in het algemene klassement, en anderen die kunnen dan eindeli jk het tempo wat verhogen zonder dat ze zich hoeven te meten met de referenties in de ‘Legend’. In eerste instantie zal het zeker niet de categorie worden met het grootst aantal deelnemers aan de start, maar ze heeft wel een bestaansreden en we denken dat het zeer snel zal evolueren…”

Vanuit sportief oogpunt herneemt de nieuwe categorie ‘Challenger’ de spelregels van de vroegere ‘Legend’ … “Het gemiddelde zal inderdaad 80 km/u worden, ongeacht de regelmatigheidsproef”, vervolgt Pierre Delettre. “En bovendien zal slechts één enkele tijd in rekening worden genomen: die aan de Flying Finish. Er worden dus geen tussentijden opgenomen. Het systeem voor tijdswaarneming zal identiek zijn aan dat van de ‘Legend’, en de deelnemers aan ‘Challenger’ zullen dan ook de start nemen onmiddellijk na de wagens van de categorie ‘Legend’. Het inschrijvingsgeld zal gelijk zijn aan dat van onze koninginnenklasse.”

Het verschijnen van de nieuwe categorie ‘Challenger’ heeft ook als doel om een oplossing te beiden aan een probleem van een meer “structurele” orde. In de editie 2017 van de Legend Boucles in Bastogne©, bestond twee derde van het deelnemersveld uit ‘Classic’ en één derde uit ‘Legend’. Een onevenwicht dat de organisatie graag wilde recht trekken om te vermijden dat “de slang in zijn eigen staart zou bijten”. Daarmee wordt bedoeld dat de eerste ‘Legend’ deelnemers de laatste concurrenten van de ‘Classic’ zouden inhalen op de proeven van de zaterdag.

Wat er ook gebeurt, op het podium in Bastogne zullen de toeschouwers op zondagmiddag kunnen applaudisseren voor de allereerste winnaars van deze nieuwe categorie ‘Challenger’ die zeer snel in kracht zal winnen en zijn adelbrieven zal verzamelen…

Een overvol startveld. Organisatoren zien het graag passeren. De 17de Hemicuda Rally kreeg uiteindelijk 119 auto’s aan de start. Met de nodige vedetten en een streepje mooi weer zorgt dit dikwijls voor een mooie toeloop aan fans en toeschouwers. Maar je kan niet alles hebben en ondanks het slechte weer in de aanvangsfase kregen we een zeer mooie, boeiende wedstrijd met een dolgelukkige, “andere”, winnaar! Het was nat in de ochtend, kletsnat.
Bandenkeuze werd cruciaal, wagenbeheersing ook. Het duurde helemaal niet lang voor het eerste slachtoffer viel. Meteen ook niet één van de minsten want het was topfavoriet Bert Cornelis. Op papier was hij de gedoodverfde winnaar want aan de overmacht van de DS3 R5 kon normaal gezien niemand tornen. Maar een lek gereden band, die op de proef moest worden vervangen, sloeg hem meteen meer dan drie minuten terug en dus mocht hij meteen vaarwel zeggen aan een eventuele overwinning. Op slechts 9 KP’s zou het immers onmogelijk blijken zo’n gat dicht te rijden. Het was dan die andere lokale held die de vrijgekomen positie invulde. Philip Barbier kon met zijn Mitsubishi Evo X aanvankelijk 13 seconden voorsprong bij elkaar sprokkelen. Achter hem zagen we die andere Mitsubishi Evo, van Dennis Degroote en die liet zich meer dan opmerken met uitstekende tijden. Naarmate gedurende de dag de wegen opdroogden was het echter duidelijk dat er zou moeten rekening gehouden worden met een derde speler: de Porsche 997 GT3 van Fredericq Delplace. Stukje bij beetje haalde hij zijn achterstand op en in de 8ste proef, op Houthulst, nam hij over. Barbier ontbond alle duivels maar moest toezien hoe Delplace met 7 seconden voorsprong over de finish ging. Een dolgelukkige Delplace. “Dit is een echte topwagen”, juichte hij. “Eindelijk past alles samen. We gaan hiermee volgend seizoen zeker nog mooie dingen doen!” Een vleugje teleurstelling bij Philip Barbier, die zich genekt zag met een straftijd van 10 seconden voor een te late aanmelding. “Er stond na de onderbrekingen op Kortemark een lange rij wachtenden aan de controle. Mijn copiloot liep nog naar de tafel maar kwam blijkbaar te laat. Het is wel heel spijtig dat een wedstrijd zo werd beslist, want het was toch wel een speciale situatie. Uiteindelijk speelt toch wat men op de baan doet! Daar verloren we het vooral van de hoge topsnelheid van de Porsche.” Dennis Degroote ging in de laatste proef nog van de baan en verloor daardoor een mooie 3de positie aan de Evo X van Bert Coene. Steven Dolfen (Clio R3) liep binnen op een 9de plaats. Daarmee doet hij, in afwezigheid van Bécaert, de beste zaak in het VAS-kampioenschap. Maar ook hij had zijn dosis geluk nodig. “Kampioenengeluk”, lachte hij. “We gingen rechtdoor maar konden onze weg vervolgen. De wagen had echter vibraties. Uiteindelijk bleek het te liggen aan het voorwiel. We hebben geluk gehad dat die band niet sprong, want dan was de rally over geweest.” En inderdaad haalt Steven een band uit de koffer met een kale plek, doorgesleten tot op de draad… De officiële berekeningen moeten nog worden gemaakt maar het lijkt erop dat Steven Dolfen de leiding zal overnemen in de Divisie 3, voor Bécaert en Karnier. De deelname van Dolfen aan de Rally van Zuid-Limburg staat al vast. De forfaits van Merlevede en Vermeirsch, waarvan de wagens niet klaar waren, gaf de facto een vrijgeleide aan Paul Lietaer en zijn Escort bij de Historics. Met een 9 op 9 haalde hij royaal de zege. Stefaan Prinzie, die de Ascona A meebracht, moest genoegen nemen met de 3de plaats, want de 2de positie ging naar de snelle Porsche 911 van Lode De Keyser. Lietaer zal naar eigen zeggen “normaal gezien niet” naar Gingelom gaan en door de afwezigheid van Danny Kerckhof zou in dat opzicht Bram Fonteyne met de Volvo 240 de beste zaak hebben gedaan binnen het Historics kampioenschap. Hij kwam binnen op een 4de plaats. “We gaan naar Zuid-Limburg”, verklaarde Bram. “Ik heb al een verplaatsing naar Kasterlee op de zak en dus kunnen we deze keer relax naar Gingelom, in tegenstelling tot vorig seizoen want toen moesten we er punten halen!” De zege in de Divisie 1-2 was voor Frederic Berville met de Renault Clio Ragnotti. “Voor het amusement”, verklaarde hij. “We kwamen voor een klassezege, een top 20 maar spelen niet mee voor het kampioenschap. We zijn tevreden, we haalden waar we voor kwamen.” Het was Jeffrey Decock, gezeten naast Jess Noyelle in de Honda Civic, die met een 9de plaats in de divisie de goede zaak deden door het duo Anton en Anton (Peugeot 206) achter zich te houden. Dick Lambrecht zette de Opel Corsa A op een 2de plek in de Divisie 5 Youngtimers. “Ik moest enkel maar punten pakken voor het kampioenschap”, vertelde Dick. Hij liet daartoe de Peugeot 205 GTi van de Brit Allfrey naar de zege gaan. De algemene lijnen worden langzaam duidelijk binnen het kampioenschap en na de volgende wedstrijd in Gingelom, met de Rally van Zuid-Limburg, zal de stand van zaken nog helderder worden.
Het zilveren jubileum werd vorig jaar gevierd maar ook in de aankomende 26ste editie van de Hemicuda Rally, een organisatie van Hemicuda en Atlantic, gaat men vlot door op het succesvolle elan. De deur van de inschrijvingslijsten staat nog op een kiertje, maar veel open plaatsen zijn er niet meer te verdelen. Zondag verschijnen er in principe 78 moderne wagens, samen met 43 historics en youngtimers aan de start in Koekelare, echter zonder Lefevere.
Dat de VAS regionale rallykampioenen West-Vlamingen zouden worden, leek een quasi zekerheid aangezien de tabellen uitpuilen van de West-Vlaamse licentiehouders. Antwerpenaar Guy Dierckx, bijgestaan door (let wel: mevrouw) “Krisje” Mertens op de ‘divisie 1’ Toyota Corolla, had dat tij kunnen keren. Maar in de lichtere divisie 1-2 was Stefaan T’Joens dit seizoen onverslaanbaar. Die kwam zijn titel veiligstellen, uitgerekend op de thuisgrond van Dierckx in Kasterlee. Klassewinst in Divisie 1A lijkt een zekerheid maar een vice-kampioenschap behoort met 415 punten in de tussenstand ook nog tot de mogelijkheden. Dan moeten ze wel voorbij Jeffrey Decock (470 punten), de veelzijdige copiloot, die in Koekelare staat ingeschreven in Divisie 2 en naast Jess Noyelle zal zitten in de Honda Civic. Het wordt een klassieke Divisie 1-2 strijd “uit de boekjes”. Probeer dit zeker eens te volgen! West-Vlamingen... Een volkje van goede rallyrijders maar soms iets te verknocht aan de eigen poldergrond. Alle gekheid op een stokje, er dient om kampioen te worden wel één wedstrijd buiten de eigen provincie te worden gereden. Een groot deel van de West-Vlaamse toppers hebben dit nog niet gerealiseerd! Wordt alles dan gezet op de volgende Rally van Zuid-Limburg? Steve Becaert vervolgde dit seizoen een aanpassingscampagne op zijn Citroen DS3 R5. Hij leek regelrecht op weg naar een derde opeenvolgende regionale titel. Maar sedert de zomer, en na zijn kwalijke crash in Ieper, volgden enkele forfaits. Met een 6de plaats in Oudenaarde schiep hij opnieuw wat ademruimte maar in de tabellen van de Divisie 3, smelt de riante voorsprong van in de lente als sneeuw voor de zon. Nog 317 punten zitten er in het zakje voor het duo Bécaert-Beernaert. Maar een Marc Karnier, één van die West-Vlaamse noeste doe-het-zelvers op een snelle BMW E30, sluipt dichterbij. Zijn teller staat op 308 punten, maar hij kan in de Hemicuda gouden zaken doen, al staat hij tegenover stevige concurrentie. Steven Dolfen ademt met 305 punten in zijn nek. Hij staat met de Renault Clio R3 voor het eerst sinds 2011 weer aan de start van de Hemicuda Rally en in principe is de BMW geen partij voor de Clio R3. Binnen de eigen klasse 3H moet Karnier ook nog oppassen voor de snelle BMW’s van Lorenzo Vandenheede-Mario Debels en het exemplaar van Serge Dumortier. Zij kunnen hem kostbare punten afpakken. In de Divisie 5 (Youngtimers) zal de strijd om de zege bij de Historics worden uitgevochten, met toppers als Christophe Merlevede (BMW M3) en Dirk Vermeirsch (Ford Sierra Cosworth) aan de start. Dick Lambrecht (Opel Corsa A) kan zijn kansen gaan in het kampioenschap, maar moet Koen Beyne (Peugeot 205 GTi) dan afhouden. Paul Lietaer (Escort) is naast Stefaan Prinzie (Opel Ascona 400) torenhoog favoriet voor de Divisie 4 Oldtimers en tevens voor de algemene Historics zege. Maar Bram Fonteyne (Volvo) speelt het kampioenschap en kan in afwezigheid van de BMW van Danny Kerckhof belangrijke punten pakken. Bert Cornelis op de Citroen DS3 R5, de Brit Johnnie Ellis en lokale held Philip Barbier op de Misubishi Evo’s, Steven Dolfen op de Clio R3 en Fredericq Delplace op de krachtige Porsche GT3, worden getipt als kanshebbers op de algemene overwinning. Voor de ereplaatsen mogen we zeker Dennis Degroote op zijn Lancer, Stadenaar Kris Gellinck op zijn BMW en Renzo Herpoel op de Fiesta R5 niet vergeten.  Een hele tijd geleden, op de Slalom van Kuurne, won een rijder een gratis inschrijving voor de Hemicuda rally. Hij liet voorlopig nog niets van zich horen. Maar wie weet komt deze “mystery driver” toch nog zijn startnummer ophalen… het nummer 46? Zondag 8 oktober start de eerste deelnemer om 8u40 vanop het podium in het rallycentrum. Dat is zoals steeds gelegen op de terreinen van Bouwmaterialen Willaert, in Koekelare. Omstreeks 17u10 wordt er opnieuw over de finish gereden en nadat de winnaars gekend zijn volgt om 19u de prijsuitreiking op het finish podium.

In de voorlaatste wedstrijd van het Belgisch rallykampioenschap, de East Belgian Rally in de Oostkantons, speelden de drie titelkandidaten de hoofdrol. Door fel regenweer in de openingsronde, was het de lastigste editie sinds jaren. Na een voorzichtige start, trok Kris Princen in de namiddag alle registers open. De Limburger behaalde zijn derde overwinning van het seizoen met 11 seconden voorsprong op Vincent Verschueren, die leider blijft in de tussenstand van het BRC met 12 punten voorsprong. Alles wordt beslist in de Condroz Rally in het eerste weekend van november.
De snelste starter in de Oostkantons was nochtans Kevin Abbring, die met de officiële Peugeot 208 T16 de eerste twee beste tijden klokte. Maar, toen Princen het vertrouwen gevonden had, moest Abbring in de achtervolging. Hij bleef duwen, tot hij in Bütgenbach een fout maakte: "Na een snelle rechtse ging ik iets te enthousiast op het gas en in de modder brak de achtertrein bruusk uit. We stonden 2 minuten vast in een gracht. Daarna vond ik het vertrouwen niet meer, want ik wilde liefst aanvallen, maar dat had geen zin meer, want de titel mochten we vergeten..."

Abbring zou uiteindelijk 9de worden. Mathematisch is hij uitgeteld voor de titel. Hans Weijs bleef nog even aandringen bij Kris Princen, maar de snelle Nederlander bleek ook op de verbinding op de openbare weg te snel, waardoor hij zijn rijbewijs moest inleveren. Zo rukte Vincent Verschueren op naar de 2de plaats. Een ideaal resultaat om zijn titelkansen veilig te stellen, maar de overwinning ging naar zijn enige titelconcurrent, Kris Princen.
"Deze wedstrijd stond hoog op mijn verlanglijstje," aldus Princen. "De klassementsproeven zijn schitterend en zeker vandaag lagen ze er bijzonder verraderlijk bij. Het begon deze ochtend slecht, want op de eerste proef ging ik rechtdoor en sloeg de motor af. Maar, in de namiddag, toen er veel modder lag, heb ik het verschil gemaakt en na de fout van Kevin Abbring kon ik de wedstrijd controleren. De titelstrijd zal beslist worden in de Condroz."

Vincent Verschueren, tweede, blijft leider in het BRC voor de slotmanche in Hoei.
"Ik wist dat ik niet moest winnen en ik heb me op geen enkel moment druk gemaakt. Ik heb mijn eigen tempo gezocht. De proeven lagen er bijzonder verraderlijk bij, maar we hebben geen foutje gemaakt. Op de laatste proef naderde ik nog tot op 11 seconden van Kris Princen, hoewel ik dacht dat ik enorm veel tijd verloor in de mist. Dit is een perfect resultaat voor het kampioenschap," lachte Vincent Verschueren, die de Belgische titel van zijn copilote mocht vieren. Veronique Hostens is immers al zeker van de Belgische titel bij de copiloten.

Cédric Cherain eindigde in het spoor van Verschueren op de 3de plaats met een DS 3 R5. "Een prima resultaat met het oog op de Condroz Rally," aldus Cherain. "Motorisch waren de Skoda's gewoon te sterk."
Ghislain de Mevius was uitermate tevreden met zijn 4de plaats na een lange afwezigheid, terwijl Michaël Albert de Top 5 kon afsluiten met de Skoda Fabia WRC, voor Adrian Fernémont in een Ford Fiesta R5. Stuk voor stuk snelle jongens die zich kwamen voorbereiden op de grote finale van het seizoen in de Condroz. Daar mogen we ook Cédric De Cecco verwachten, na zijn mooie prestatie met de Peugeot 208 T16, voor Achiel Boxoen, die opnieuw probleemloos de Skoda aan de finish bracht.

Kevin Demaerschalk moest opgeven met een elektronische motorstoring, terwijl Guillaume Dilley zelfs forfait moest geven met motorproblemen.

In de BMW M Cup ging de overwinning naar Kurt Braeckevelt voor Tom Ceuppens en Wim Muilwijk, die aan de derde plaats voldoende had voor de titel van vice-kampioen.

In het Junior BRC stond er geen maat op Sébastien Bedoret, de enige die mathematisch Guillaume de Mevius in de Condroz Rally nog van de Junior-titel kan houden. Romain Delhez werd tweede.

In het Historic BRC viel de leider in het kampioenschap, Stefaan Prinzie, 2 km voor het einde van de wedstrijd nog uit met een kapotte motor. De Opel-rijder zal nog flink aan de bak moeten in de Condroz om de Historic-titel te pakken, want hij wordt in de tussenstand gepasseerd door Robin Maes, die voor de tweede opeenvolgende keer de East Belgian Rally op zijn naam zette. Maes troefde lokale specialist Rainer Hermann af. Stefaan Stouf moest na enkele kanontijden opgeven met koppelingsproblemen.

Het RACB Criterium werd met ruim overwicht gewonnen door Bruno Blaise, voor Dany Born.

Er stonden bijzonder veel snelle teams aan de start van de East Belgian Rally. De voorlaatste manche van het Historic Belgian Rally Championship kende dan ook een erg boeiend verloop. Mats Van den Brand en Stefaan Stouf kleurden het begin van de wedstrijd, maar de champagne ging naar Robin Maes, de nieuwe leider in het kampioenschap voor de slotmanche in de Condroz Rally.
Mats Van den Brand bewees dat hij geen aanpassingsperiode nodig heeft. De jonge Nederlander zette de eerste twee scratchen op zijn naam met zijn prachtige BMW M3, maar helaas brak de motor op de 4de proef. De leidersplaats werd meteen overgenomen door Stefaan Stouf met zijn Ford Sierra Cosworth. Op de modderige proeven kon Stouf natuurlijk zijn vierwielaandrijving benutten. De chrono's van de Ford waren indrukwekkend, met een 12de plaats in het algemeen klassement na de eerste ronde. Na KP 7 had hij bijna een minuut voorsprong op Robin Maes, maar door lekkende olie op de koppeling moest Stouf zijn Sierra aan de kant zetten.

Robin Maes nam het commando over. Ondanks de verschrikkelijke weersomstandigheden, liet hij de zege niet meer schieten. Dat Stefaan Prinzie 2 km voor de finish van de laatste proef de motor van zijn Opel Ascona 400 brak, gooide het kampioenschap weer helemaal open.
"Twee keer op rij de East Belgian Rally is schitterend, zeker omdat deze editie bijzonder moeilijk was. In de tweede ronde lag het parcours er ongelofelijk verraderlijk bij met enorm veel modder in de bochten. Ik reed de slotronde, toen het droog was, zelfs met regenbanden om toch een beetje grip te hebben. De BMW is echt niet makkelijk te besturen in dergelijke omstandigheden," vertelde Robin, die kon rekenen op knap werk van zijn team. "Voor het ingaan van de slotronde begon de koppeling plots te slippen. Het team heeft binnen de tijd een gloednieuwe koppeling met vliegwiel gemonteerd. Straf werk! We komen nu weer aan de leiding in het Historic BRC voor de Condroz. Het zal nog spannend worden!"

De tweede plaats ging naar Rainer Hermann, de veteraan die eens te meer zijn snelheid toonde voor eigen publiek met zijn Ascona 400. Na de opgave van Arthur Kerkhove (technisch), leek Frank Baert met zijn Sierra op weg naar de derde plaats, maar de restauranthouder wist dat zijn nachtblindheid een probleem zou vormen. In de slotronde werd hij dan ook gepasseerd door Jochen Platton met zijn Escort. Luc Caprasse stuurde zijn Audi Quattro naar de vijfde plaats.

Vincent Verschueren en Veronique Hostens hebben in de East Belgian Rally, de voorlaatste manche van het Belgian Rally Championship, exact gedaan wat van hen verwacht werd. Met 16 punten voorsprong in het Belgisch kampioenschap, moesten ze niet winnen en konden ze de kat uit de boom kijken. Ze behaalden een prima tweede plaats, waardoor ze met een mooie voorsprong van 12 punten naar de finale in de Condroz Rally trekken.
Het was van bij de start duidelijk dat Vincent Verschueren zich niet zou mengen in het duel tussen Kris Princen en Kevin Abbring voor de leidersplaats. Maar, na de eerste lus van vijf proeven volgde Vincent al op de derde plaats in het spoor van zijn twee titelrivalen.
"De wagen stond iets te soepel afgeveerd, waardoor ik geen vertrouwen had op de eerste drie proeven. Maar, ik maak me geen zorgen. Ik wil vandaag geen risico's nemen. Deze derde plaats is voor mij uitstekend," vertelt Vincent Verschueren.

In de namiddag ging Kevin Abbring in de fout, waardoor de Nederlander zichzelf uitschakelde voor de titel. Uiteindelijk eindigde Vincent Verschueren op een prima tweede plaats, achter Kris Princen. De GoDrive-piloot trekt met 12 punten voorsprong naar de finale in de Condroz Rally.
"Dit is een perfect resultaat. Om te winnen had ik teveel risico's moeten nemen en dat was niet nodig in deze wedstrijd. Het parcours lag er bijzonder delicaat bij. Op de laatste proef hing er plots veel mist. Ik ben achterstevoren over de finish geschoven, maar dat was ons enige spannende moment van de ganse wedstrijd," lachte Vincent.

Zijn copilote, Veronique Hostens, mocht al meteen vieren. Omdat zij de punten van de Ypres Rally wel mee kan tellen in haar puntentotaal, is de charmante navigatrice zeker van de Belgische titel bij de Copiloten.

"Dat is fantastisch natuurlijk, maar het belangrijkste is de titel bij de Piloten," vertelde Veronique. "Ik heb er tijdens de wedstrijd niet teveel aan gedacht, maar natuurlijk ben ik bijzonder blij met deze Belgische titel. Ongelofelijk, want ik ben nog maar een paar jaar bezig. Ik kijk al uit naar de Condroz!"
Na zijn mooie overwinning in de Omloop van Vlaanderen, deed Sébastien Bedoret het nodige om de titelstrijd in het Junior BRC spannend te houden. Ook in Sankt-Vith domineerde Sébastien Bedoret, al kwam Romain Delhez in de slotfase goed op dreef.
Door het herfstweer, met veel regen, waren de proeven van de East Belgian Rally bijzonder verraderlijk. De wedstrijd tussen de jongeren draaide meteen uit op een tweestrijd tussen Sébastien Bedoret en Romain Delhez. Jelle Vermeire liet zich in de openingsronde al verrassen door... de politie, want de Ford-rijder moest zijn rijbewijs inleveren na een snelheidsovertreding op de verbinding.
Jean Dilley nam ook een prima start met zijn Ford Fiesta R2T, maar de jongere broer van Guillaume nam niet deel aan het Junior-kampioenschap: "Om mee te strijden in het Junior BRC, moeten we rijden met conventionele benzine, maar we rijden met de R2T op speciale benzine. Caren Burton en mijn broer willen dat ik met gelijke wapens kan strijden in R2, om mijn progressie te meten in vergelijking met Sébastien Bedoret en de andere R2-piloten. Het is pas mijn tweede rally met de Fiesta, maar ik heb me fantastisch geamuseerd. Dit zijn schitterende proeven en ik geniet van de modder en de gladde situaties," aldus Jean, die op de derde plaats eindigde in RC4.

Vooraan domineerde Sébastien Bedoret het gebeuren. Hij won afgetekend met 1'11" voorsprong op Romain Delhez en onderweg reed hij 8 snelste tijden op 13 proeven: "We hebben maximaal aangevallen, ook al reden we hier met onze wagen van vorig jaar. De motor van onze auto van dit jaar is immers stuk gegaan bij de nakeuring in Roeselare. Het is nog even wachten op het verslag van de experts voor we de wagen herstellen en terug kunnen gebruiken."

Sébastien Bedoret won overtuigend voor Romain Delhez, die pas in de slotfase op dreef kwam: "Op de eerste proef ging ik rechtdoor in de regen. We schoven in een veld en het duurde 40" voor ik terug op de baan was. Daarna was het vertrouwen weg. We hadden niet de juiste afstellingen voor de natte omstandigheden. Pas toen we na 8 KP's de kas een paar mm hoger hadden gezet, kon ik met vertrouwen aanvallen en reden we nog een vijftal snelste tijden."

Tobias Brüls, voor de eerste keer in actie met de turbo Ecoboost in de regen, behaalde voor eigen publiek een mooie derde plaats, voor Stijn Pacolet.

Junior BRC na 7/9 manches: 1. de Mevius 92 ptn; 2. Bedoret 64; 3. Delhez 42; 4. Vermeire 36; 5. Vauterin 35; 6. Pacolet 22; 7. Reynvoet 15; 8. Brüls 12; 9. Dewallef 11; 10. Degeer & Wagemans 9...

In het Historic Belgian Rally Championship staat met de East Belgian Rally de voorlaatste wedstrijd van 2017 op de kalender. Op zaterdag 30 september wachten 13 uitdagende en snelle chronoritten in de Oostkantons. Op het natuurlijke parcours gaat de titelstrijd tussen Stefaan Prinzie en Robin Maes verder, maar voor de overwinning zijn er veel meer kanshebbers.
Deze keer is Paul Lietaer, dit jaar al drie keer aan het feest, niet van de partij, maar Stefaan Stouf kan de fakkel overnemen. De vishandelaar bewees in Roeselare dat zijn Ford Sierra Cosworth ook bijzonder snel is. Alleen ontbreekt voorlopig de betrouwbaarheid om die eerste zege binnen te halen. Rainer Hermann is een andere grote kanshebber. De veteraan is voor eigen publiek altijd bijzonder snel met zijn Opel Ascona 400. Hermann is de ideale referentie voor Stefaan Prinzie, die met een gelijkaardige Opel Ascona 400 zijn leidersplaats in het kampioenschap verdedigt. Prinzie kan nog één keer vol scoren, want dan heeft hij zijn maximale 7 resultaten behaald en kan hij enkel nog zijn minst goede score verbeteren in de Condroz. Robin Maes, die moest opgeven in Roeselare, volgt op 15 punten, maar de BMW-rijder kan nog twee keer scoren. Alles blijft dan ook mogelijk.

Een andere schaduwfavoriet is Mats Van Den Brand met zijn BMW M3 E30. De jonge Nederlander heeft dit seizoen al erg snelle chrono's gereden.

Frank Baert trekt naar de Oostkantons met zijn Ford Sierra. Arthur Kerckhove verdedigt zijn mooie 5de plaats in het kampioenschap met zijn Escort Pinto. Ook Bob Kellen, Jochen Platton, Tom Nemegheer en Sascha Oosterlinck kiezen voor een "good old' Ford Escort. Pierre Jamin zorgt voor de afwisseling met zijn Daf 66 Marathon.

Meer info: www.eastbelgianrally.eu

Met 7 Juniors aan de start, belooft het een mooie en spannende strijd te worden op de 13 klassementsproeven van de East Belgian Rally. Toch is de kans groot dat de champagne ontkurkt zal worden voor de grote afwezige, Guillaume de Mevius, de autoritaire leider in het Junior BRC die wacht op zijn R5-debuut in de Condroz Rally. Enkel met een klinkende overwinning en een uitstekende score aan snelste tijden kan Sébastien Bedoret de Peugeot-rijder mathematisch nog van de Junior-titel houden.
Na zijn overtuigende zege in Roeselare, bekroond met de Junior Award, komt Bedoret met vertrouwen aan de start in Sankt-Vith. De Peugeot-rijder mag zich echter aan weerwerk verwachten van Romain Delhez, die een sterk seizoen in Duitsland wil bevestigen in eigen land, en Jelle Vermeire met zijn Ford Fiesta R2T. Jelle Vermeire kan definitief afstand nemen van Pierre Vauterin, die niet van de partij zal zijn in de Oostkantons.
Achter de drie tenoren, kijken we uit naar de chrono's van Jean Dilley, de broer van Guillaume. Na zijn knap debuut in de Rally van Wallonië, wil de Brusselaar bevestigen op de technische proeven in de Oostkantons. Kan hij in duel gaan met Tobias Brüls, die voor eigen publiek rijdt met zijn Peugeot 208 R2?

Stijn Pacolet verdedigt zijn 6de plaats in het Junior BRC, waarin Thibaud Mazuin zijn leerproces met de Skoda Fabia R2 verder zal zetten.

Junior BRC na 7/9 manches: 1. de Mevius 92 pin; 2. Bedoret 56; 3. Vermeire 44; 4. Vauterin 41; 5. Delhez 29; 6. Pacolet 22; 7. Reynvoet 15; 8. Dewallef 11; 9. Degeer & Wagemans...

Met de East Belgian Rally, die aanstaande zaterdag 30 september wordt verreden in de omgeving van Sankt-Vith, is het Belgian Rally Championship toe aan zijn voorlaatste wedstrijd. Na zijn overwinning in de Omloop van Vlaanderen leek Vincent Verschueren op weg naar de titel, maar Kevin Abbring en Kris Princen geven de titelstrijd nog niet op. Het belooft razend spannend te worden op de 13 technische, vloeiende en snelle klassementsproeven in de Oostkantons, want aan kanshebbers en outsiders geen gebrek.
Kan Vincent Verschueren zijn eerste Belgische titel vieren in Sankt-Vith? De kans bestaat, maar dan moet de Oost-Vlaming vijf punten meer scoren dan zijn rechtstreekse titelconcurrenten, Kris Princen en Kevin Abbring. Niet onmogelijk, maar ook niet evident, want het startveld in de Oostkantons is bijzonder sterk en de verschillen zijn er meestal bijzonder klein.
Kris Princen had aangekondigd een punt te zetten achter zijn seizoen, maar de Skoda-rijder zal zijn kansen toch verdedigen in de wedstrijd waarin hij al eens tweede werd. Kevin Abbring heeft eveneens 16 punten achterstand  in het kampioenschap. De Peugeot-rijder wacht af of zijn maatje Pieter Tsjoen hem zal kunnen navigeren, nadat de 8-voudige Belgische rallykampioen een aantal ribben brak bij een verkeersongeval tijdens de voorbereiding op de Manx Rally op het Eiland Man. Geen van de drie titelkandidaten kon ooit winnen in Sankt-Vith...

Wie al wel een zege op zijn naam heeft is Cédric Cherain, die vorig jaar won met een Skoda Fabia R5. De Luikenaar, dit jaar van de partij met een DS 3 R5, was eerder al eens tweede achter Thierry Neuville en het feit dat hij zijn zege in Spa moest inleveren zal Cherain ongetwijfeld extra prikkelen. Cédric Cherain is een van de favorieten, net als Hans Weijs Jr, die vorig jaar al zijn snelheid bewees met zijn Ford Fiesta R5. Weijs, genavigeerd door Bjorn Degandt, wil dit jaar hoger mikken dan een podiumplaats. Ook Adrian Fernémont kiest voor een Ford Fiesta R5, net als Alain Litt.

En wat te denken van Ghislain de Mevius, die vorig jaar erg sterk presteerde in de Condroz Rally met de Skoda Fabia R5 van BMA. Wellicht zal de Skoda-rijder kampen met een tekort aan ritme, maar hij heeft zeker het potentieel om snelste tijden te klokken. Achiel Boxoen, knap vierde in Roeselare, verdedigt de kleuren van de invoerder van Skoda. De poulain van Freddy Loix zal in Sankt-Vith aan vergelijkingspunten geen gebrek hebben.

Kevin Demaerschalk mikt op een goed resultaat met de DS 3 R5 van J-Motorsport, net als Guillaume Dilley, die het potentieel van de Hyundai i20 R5 nog eens wil bevestigen na zijn vierde plaats in de Rally van Wallonië.

Cédric De Cecco kondigde aan dat hij mikt op een Top 5 met de Peugeot 208 T16 van Pevatec geschoeid op DMack-banden. Xavier Lannoo verrast door eveneens met een Peugeot 208 T16 aan te treden, meer bepaald een wagen die recent werd gekocht bij het Hongaarse Takacs Motorsport. Kevin Hommes kon vorig jaar ook al proeven van het potentieel van de 208 T16 voor eigen publiek.

Guino Kenis is met zijn Mini Cooper WRC (in RRC-configuratie) opnieuw van de partij, nadat hij in Bocholt in Historic aan de start kwam.

Naast de R5's is het voor de podiumplaatsen en zelfs de zege uitkijken naar de chrono's van de Skoda Fabia's WRC van Manuel Canal-Roblès en Michaël Albert.

Maar, er is op alle fronten spektakel te verwachten op het prachtige parcours van de East Belgian Rally. De vijf Porsches, aangevoerd door de 997 GT3 van Tim Van Parijs en Jochen Claerhout krijgen hun geliefde snelle proeven voor de wielen. En voor eigen publiek mogen we zeker ook vuurwerk verwachten van Stephan Hermann, die aan de start komt met zijn nieuwe aanwinst: een Fiat Punto S1600. Sensatie verzekerd!

In de BMW M Cup is Franky Boulat zeker van de titel, maar voor de titel van vice-kampioen zal nog flink gestreden worden. Kurt Braeckevelt heeft een kleine achterstand op Wim Muilwijk, terwijl ook Tom Ceuppens nog niet uitgeteld is voor de tweede plaats.

Verder verwachten we een boeiende strijd in het Junior BRC en gaat de titelstrijd in
het Historic BRC in alle hevigheid verder. In het Criterium, verreden over de eerste 8 chronoritten, neemt Bruno Blaise het met zijn befaamde Renault Clio op tegen kersvers kampioen Stefaan T'joens.

Afspraak zaterdag in Sankt-Vith, waar we mogelijk de naam zullen kennen van de opvolger van Freddy Loix op de erelijst van het Belgian Rally Championship.

Na de bijzonder geslaagde Aarova Rallysprint in Oudenaarde, kan VZW Superstage terugblikken op een bijzonder geslaagd seizoen 2017. De Ypres Rally telde voor de eerste keer mee voor het British Rally Championship en de Tour European Rally, wat voor een fantastisch startveld en een razend boeiende strijd zorgde. In 2018 zal het niet anders zijn. Integendeel.
De Renties Ypres Rally zal in 2018 verreden worden van 21 tot 23 juni. En opnieuw staat de Renties Ypres Rally, een evenement dat een schitterend rapport kreeg van de FIA Observer, op het programma van het Belgian Rally Championship, het British Rally Championship, de FIA Benelux Rally Trophy en de Tour European Rally. Kan Keith Cronin, in de Manx Rally net gekroond tot Brits kampioen, volgend jaar de Belgische tenoren verrassen in de Westhoek?
Ondertussen werkt VZW Superstage al naarstig aan de editie 2018. Opnieuw zal het parcours erg compact zijn, met meer dan 50% kilometers tegen de chrono. Langemark wordt de nieuwe openingsproef op vrijdagavond, terwijl Zonnebeke naar zaterdag verhuist. Meer details zullen later onthuld worden.

In elk geval is er opnieuw goed nieuws voor de Ypres Historic Rally, want de Europese status blijft behouden.

Op 6 mei kunnen geïnteresseerden al eens proef komen draaien in de regio tijdens de Short Rally van de Monteberg. In september organiseert Superstage de vierde editie van de Aarova Short Rally, het enige rallyevenement in Oost-Vlaanderen dat hopelijk dit jaar wel uitgebreid kan worden met een bijkomende klassementsproef.

In 2018 wordt het seizoen afgesloten met de Ypres Regularity Rally, een nieuwe hoogstaande regelmatigheidsrally met het kwaliteitslabel en de uitstraling van Superstage.

Pieter Tsjoen heeft bij de derde poging dan toch de Aarova Rallysprint in zijn woonplaats Oudenaarde gewonnen. Wel als navigator, want het was Kevin Abbring die met drie snelste tijden op vier proeven de Ford Fiesta R5+ naar de overwinning stuurde. Vincent Verschueren eindigde op de tweede plaats, voor Fred Miclotte, die met de Skoda Fabia R5 voor de verrassing zorgde.
"Nee, ik heb de laatste passage het stuur niet genomen. Als je de ganse dag nog niet gereden hebt, dan kan je onmogelijk meteen in het ritme zitten. Kevin heeft dat goed gedaan. En Vincent Verschueren zal hierdoor geprikkeld zijn om in de East Belgian Rally revanche te nemen. We gaan daar het duel aan in de titelstrijd," lachte Pieter Tsjoen, die eindelijk die zege voor eigen publiek vast heeft. "Ik heb me geweldig geamuseerd," vierde Kevin Abbring zijn overwinning. "Deze Fiesta R5+ heeft erg veel tractie en hij heeft veel punch dankzij de R5+ configuratie. We hebben tijdens de service de wagen telkens een beetje verbeterd."

Vincent Verschueren strandde op de tweede plaats op 12"7: "Ik wil Pieter feliciteren met zijn overwinning... als copiloot. Hij heeft sterk gelezen," prikkelde de Godrive-piloot zijn plaatselijke concurrent. "We hebben erg hard gereden, maar zonder over de limiet te gaan. Maar, tegen de Ford waren we kansloos deze keer. Die 35 of 40 pk maken toch een serieus verschil."

Fred Miclotte reed onverhoopt, maar dik verdiend naar de derde plaats, met Jourdan Serderidis als navigator in de Skoda Fabia R5 van SRX. "Vooraf had ik gehoopt op een Top 5, maar dit overtreft mijn stoutste verwachtingen," aldus Fred. "Deze Skoda is echt een plezante auto voor een piloot met weinig ervaring."

Geoffrey Vander Schelden werd vierde met de Ford Fiesta R5 van Hans Weijs, op 5"8 van Miclotte. "Jammer dat we nipt het podium missen, maar we hebben ons toch getoond. In de eerste ronde heb ik het laten liggen door een gebrek aan ervaring met de Ford. Maar, ik was toch sneller dan Viaene."

Claudie Tanghe pakte in de slotronde nog de vijfde plaats over van Steve Bécaert, die nog wat vertrouwen miste aan het stuur van de DS 3 R5.

Dirk Vermeirsch was de beste in Historic. De Sierra-piloot had 11" voorsprong op Paul Lietaer. Vauterin viel in de slotronde nog uit met mechanische pech, zodat de derde plaats naar Bram Fonteyne met zijn Volvo ging, voor Danny Kerckhof, die profiteerde van het feit dat Tom Tytgat zijn Kadett niet in het gesloten wagenpark parkeerde om geen punten af te nemen van de piloten die het kampioenschap rijden.

Knap was de 12de plaats van Joost Vanbeveren met zijn Mitsubishi, want het was pas zijn 4de wedstrijd. En natuurlijk de 14de plaats van Steven Vergalle en Michel Van Welden, die bij elke passage hun chrono's verbeterden met hun Skoda Fabia R5.

Nadat ze zich in de Ypres Rally weer konden lanceren in de nationale titelrace, kwamen Kris Princen en Peter Kaspers uitermate gemotiveerd aan de start van de Omloop van Vlaanderen, vrijdag en zaterdag in de buurt van Roeselare. Op het typisch West-Vlaamse parcours, trok het duo in de aanval met de Skoda Fabia R5 van BMA. Vrijdagavond werden twee snelste tijden gereden, waardoor de bolide met #1 na de eerste etappe van vier proeven helemaal bovenaan de tabellen stond.

"De klassementsproeven waren uitermate glad," verklaarde Kris bij zijn terugkeer in het servicepark. "Mijn rechtstreekse concurrenten waren ook goed wakker en we beseften dat een foutje fataal kon zijn in de titelstrijd. We konden dus niet op de limiet rijden… maar dat heeft ons niet belet om twee keer de snelste tijd te rijden en de eerste avond als leiders af te sluiten…"

Helaas ging de Skoda Fabia R5 op de eerste proef zaterdagochtend, de eerste van een reeks van vijf proeven zonder service, van de baan. "Het gebeurde in een snelle linkse die ik al honderd keer in mijn carrière genomen heb. Een bocht die normaal zonder problemen vol gas genomen kan worden," vertelt Kris. "Na een bui in de vroege ochtend, lag de proef er nog een beetje nat bij. We hadden de hardste slicks van Michelin gemonteerd. De banden waren een beetje te koud op die plaats en de wagen ontsnapte me… Gelet op het niveau in het kampioenschap dit jaar, kon ik het me niet veroorloven om 20" te verliezen op die proef onder het voorwendsel dat het asfalt nog niet volledig droog was. Er was ook een minder goede communicatie met de ouvreur. Het is een geheel van omstandigheden dat geleid heeft tot dit trieste resultaat. Maar, uiteindelijk is het altijd de piloot die verantwoordelijk is voor een sortie…"

Er zijn nog 40 punten te verdelen in het kampioenschap, terwijl Kris Princen en Peter Kaspers een achterstand hebben van 16 eenheden. Ze hebben beslist om het daarbij te laten. Ze zullen niet aan de start komen van de East Belgian Rally en de Condroz Rally. "In elk geval hadden we niet het budget om de wedstrijd in Sankt-Vith te rijden," herneemt Princen. "Daardoor zijn we definitief uitgeteld in de titelstrijd. En, rijden om te rijden, gelet op de vereiste budgetten voor dergelijke auto's, dat is ook niet zinvol…"

Natuurlijk was ook Peter Kaspers, de copiloot van Kris Princen, teleurgesteld: "We wisten dat we moesten opletten met harde slicks op die eerste proef van de dag. Maar, we zouden kunnen profiteren van die bandenkeuze op de vier volgende proeven. Kris wilde die bocht vol gas nemen en dat was een vergissing. Heel jammer, want tot op dat moment ging het prima. Het seizoen is inderdaad afgelopen voor ons. Dat is heel frustrerend, want in de Condroz doet Kris het normaal heel goed. Ik ga nog even afwachten wat de kostprijs is voor de herstelling van de wagen, waarna ik over het vervolg zal beslissen wat mij betreft…"

Het is dus afgelopen voor het topteam van BMA van dit seizoen… "Dat is zeker betreurenswaardig, maar het team zal niet klagen," vertelt Bernard Munster, de verantwoordelijke van BMA. "Ik wil Kris Princen en Peter Kaspers bedanken voor de samenwerking, al is een nederlaag altijd moeilijk te verteren. Fouten heb ik zelf ook gemaakt in mijn carrière. Dat maakt deel uit van de sport. We zullen de Skoda Fabia R5 normaal wel in actie moeten zien in het slot van het seizoen, want de wagen staat te huur. Geïnteresseerden mogen ons contacteren."

Bij team BMA is men vastbesloten om de bladzijde snel om te draaien, zeker omdat er volgend weekend al twee afspraken op de agenda staan. Te beginnen met de Aarova Rallysprint in Oudenaarde op zondag 10 september. Voor de gelegenheid zet het team van Bernard Munster een Skoda Fabia R5 in voor… Steven Vergalle! Vergalle, gekend als een prima navigator en de man die aan de basis lag van de carrière van Pieter Tsjoen, heeft immers beslist zich te amuseren in goede omstandigheden, met Michel Van Welden als navigator. Wanneer we de startlijst van deze Rallysprint bekijken, zal het een felle strijd worden!

Volgend weekend zal Grégoire Munster, de zoon van Bernard, zijn seizoen ook verderzetten in de Duitse ADAC Opel Rallye Cup. Na zijn uitstekende prestatie in de Rallye Deutschland, wil het jonge talent zich met zijn Opel Adam Cup opnieuw tonen in de Rallye Niedersachsen, gebaseerd in Osterode. Voor deze wedstrijd staan Grégoire Munster en Johan Jalet op de 7de plaats in deze hoogstaande competitie waarin maar liefst 24 teams zich willen bewijzen. We kruisen de vingers…

Naast de verhuis naar de nieuwe gebouwen die in de herfst in gebruik genomen zullen worden, maakt BMA serieus werk van de voorbereiding van de Balkan Classic Rally, voorbehouden voor oldtimers. De Balkan Classic Rallye wordt van 18 tot 23 september verreden in Bulgarije, langs de Zwarte Zee. Het team van Bernard Munster brengt maar liefst zes Porsches 911 type Safari aan de start, natuurlijk met de overwinning als doelstelling. Een stevige uitdaging waarover binnenkort meer…