Ook de derde editie van de Aarova Rallysprint Oudenaarde-Kruishoutem belooft weer een fantastisch spektakel te worden. Een rallyfeest in het teken van gezelligheid en kameraadschap, maar wel met een flinke portie competitiviteit, want iedereen wil in de voetsporen treden van Chris Van Woensel en Vincent Verschueren, de winnaars van de vorige edities.
Ze zullen er allemaal zijn, de Oost-Vlaamse rallytoppers. Samen met organisator Superstage, willen ze aan het Oost-Vlaamse publiek tonen hoe mooi, spectaculair, professioneel en hoogstaand de rallysport is. En, de kleppers brengen topmateriaal aan de start. Vincent Verschueren verdedigt zijn "titel" van vorig jaar met zijn vertrouwde Skoda Fabia R5.
In de Ford Fiesta R5+ van Pieter Tsjoen zullen de nota's met een Nederlands accent gelezen worden, want de 8-voudige Belgische kampioen zal genavigeerd worden door zijn maatje Kevin Abbring. Wellicht zullen ze elkaar ook aflossen aan het stuur. De derde keer moet de goede keer worden voor Pieter Tsjoen, die zijn thuiswedstrijd nog niet kon winnen.
Ook Fred Miclotte zorgt voor een verrassing. Ook hij ruilt van plaats met zijn vaste piloot, Jourdan Serderidis. De navigator zal een Skoda Fabia R5 besturen.

En, nog verrassender is het aangekondigde rallydebuut als piloot van... Steven Vergalle, die genavigeerd zal worden door Michel van Welden. "Nonkel" Steven was de grondlegger van de fantastische carrière van Pieter Tsjoen (en onrechtstreeks van vele anderen, zoals die van Tim Van Parijs en Fred Miclotte). Samen met Pieter won Steven in 2001 de Rally van Ieper met een Toyota Corolla WRC. Deze keer neemt Steven Vergalle het op tegen zijn poulain met een Skoda Fabia R5.

Van een interessante affiche gesproken. En dat is nog niet alles, want in het R5-kamp vinden we verder Geoffrey Van der Schelden, die zijn kans wil wagen met een Ford Fiesta R5, en Steve Bécaert met de DS 3 R5 van J-Motorsport.

Natuurlijk zijn ook de Porsches 997 GT3 weer van de partij, aangevoerd door Tim Van Parijs, de lokale specialist, en Claudie Tanghe. In Historic is Paul Lietaer de referentie, maar Dirk Vermeirsch is niet te onderschatten, terwijl bij de voortrekkers Steven Dolfen en de broers Vauterin voor spektakel zullen zorgen.

Kortom, de Aarova Rallysprint Oudenaarde-Kruishoutem stevent af op een topeditie op 9 en 10 september.
Meer informatie op www.arsrally.com.

Twee maanden na de Ypres Rally, gewonnen door Kevin Abbring en Pieter Tsjoen, herneemt het Belgian Rally Championship volgend weekend in Roeselare. De 58ste editie van de ConXioN Omloop van Vlaanderen pakt uit met een aantal verrassende vernieuwingen. Zo verhuist het rallycentrum voor het tweede jaar op rij.
Vorig jaar leek de ConXioN Omloop van Vlaanderen, de 7de manche van het Belgisch kampioenschap, een nieuwe locatie gevonden te hebben in de buurt van het station, maar dit jaar verhuist de wedstrijd opnieuw. Deze keer wordt het hoofdkwartier van de wedstrijd ondergebracht in de gebouwen van Team Floral op de Zoning van Roeselare. Een locatie die elke rallyfan kent.

"Dit jaar wordt alles opnieuw gecentraliseerd, wat de sfeer ten goede zal komen," vertelt voorzitter Joost Demeestere. "Het grote ronde punt op de Zoning, bekend van de showproef die er jarenlang verreden werd, zal het centrum worden van het servicepark. Het podium komt midden op het rond punt. De straten ernaast zijn voorzien voor het servicepark en parkeren wordt bijzonder makkelijk voor de toeschouwers die via afrit 7 van de E403 komen. Zij kunnen parkeren in de Maislaan, een weg die vroeger ook gebruikt werd voor de Zoningproef."

Bij het rallycentrum zal de kayakclub, die vroeger de deuren moest sluiten tijdens de wedstrijd, volgend weekend geopend zijn en gebruikt worden als cafetaria voor de toeschouwers.

Voor de liefhebbers van het spektakel van een rondkoers, is er goed nieuws. De showproef op de Zoning krijgt een opvolger. Er is een nieuwe rondkoers voorzien van 6,71 km lang, op wandelafstand van het servicepark. Een proef die op smallere baantjes drie keer verreden wordt op zaterdag.

Naast de nieuwe Zoningproef, werd ook de proef van Passendale gewijzigd. Ook deze proef heeft voortaan een "rondje", waardoor de proef 17 km lang wordt. Meteen de langste proef van de wedstrijd die opnieuw gespreid is over twee dagen. Vrijdagavond om 18h15 rijdt de eerste wagen over het startpodium om vervolgens twee keer de proeven van De Ruiter en Beveren af te werken, goed voor een afstand van 33,06 km tegen de chrono. Op zaterdag 2 september volgen nog eens drie lussen van 5 proeven: Passendale, Houthulst, Zilverberg, Rumbeke en Zoning. Omstreeks 20h15 weten we wie Chris Van Woensel zal opvolgen op de erelijst van de ConXioN Omloop van Vlaanderen, na een boeiende wedstrijd van 198 km tegen de chrono.

Meer informatie op www.omloopvanvlaanderen.be.

De regionale autosport boert goed. En dat is niet altijd af te leiden uit het aantal verkochte licenties, maar komt tot uiting in de deelnemerslijsten van de organisatoren. Die zetten graag een bepaald bordje aan het raam: “Uitverkocht!” Het verdict viel eigenlijk al op 8 augustus, een goede drie weken voor het sluiten van de deelnemerslijst in de Short Rally van Kasterlee. Met 93 teams wordt het “full house”, voor de anderen bestaat er een reservelijst.
De Short Rally Kasterlee is de enige overblijvende rallywedstrijd in de provincie Antwerpen alsook de eerste wedstrijd van het Vlaamse regionale kampioenschap die dit seizoen buiten West-Vlaanderen wordt gereden. Een vereiste in het kampioenschap is dat er minstens één wedstrijd buiten de eigen provincie dient te worden gereden. Even kijken dus welke West-Vlaamse titelpretendenten en toppers er afzakken naar de Kempen. De short rally heeft de status van “open” wedstrijd en dus kunnen ook rijders met niet VAS-vergunningen deelnemen. Een gegeven waar traditioneel onze Noorderburen gretig gebruik van maken. De gedoodverfde winnaar wordt Piet Van Hoof met de supersnelle Lancer Evo IV. Hij wordt niet voor niets “Mister Kasterlee” genoemd want hij mocht hier al menig beker mee naar huis nemen. En als de Nederlanders afzakken, dan brengen ze uiteraard hun vrienden mee! Die zijn allemaal kanshebber op een podium, zelfs op de overwinning. Zoals Arjen De Koning met de originele en mooie ex-Tommi Mäkinen Lancer Evo VI, en Sander Van Hoof (Lancer Evo X). Dan zijn er ook nog Martin Van Iersel (Evo X) en Hein Jonkers (Lancer Evo VI). In de Divisie 3 kunnen de Belgen tegen deze Nederlandse armada weinig weerstand bieden. Vorig jaar nog kon (de nu afwezige) VAS kampioen Steve Bécaert vaststellen dat het niveau van de Nederlandse Evo’s zeer hoog lag. Eddy Vandevelde kan hopen op een mooie klassering, maar zijn Evo X in eigen beheer zal waarschijnlijk niet kunnen optornen tegen de Nederlandse profi’s. Misschien tovert de wederoptredende Steve Matterne, met co Rik Vanlessen, iets uit zijn hoge hoed en zijn Evo X? Het belang voor de Vlaamse rijders ligt in de andere klassen. Zoals de Divisie 1-2, waar het de vraag is wie Stefaan T’Joens zal afhouden van zijn 8ste opeenvolgende zege in de categorie? Stefaan brengt deze keer de Renault Clio aan de start in klasse 2D (terwijl de Mégane wordt klaargezet voor de komende Omloop van Vlaanderen). Maar wie legt hem iets in de weg? Erik Lefevere misschien met een Clio RS of Patrick Gaethofs in zijn vertrouwde Honda Civic? Bij de Historics wordt het waarschijnlijk een zeer open strijd. De winnaar van vorig jaar, Mats Van den Brand, komt opnieuw naar Kasterlee met zijn E30 M3, samen met Eddy Smeets. Weerwerk zal er ongetwijfeld komen van thuisrijder en BMW-specialist Guino Kenis, die net als Tom Van Rompuy eveneens kiest voor een E30 M3. Dat wordt ongetwijfeld knokken. Maar binnen de Historics woedt nog een andere strijd, die voor de winst bij de Oldtimers. Daar komen vooral Danny Kerckhof (BMW E21), Ronny Declerck (Opel Ascona) en Bram Fonteyne (Volvo 240) kampioenschapspunten sprokkelen. Zij moeten opletten voor de Opel Kadetts van de immer snelle Willy Cools en de jonge Glenn Rogiers. Verder zijn er nog de vele belangen in de lagere klassen, waar mensen als Mark Karnier (BMW) punten komen sprokkelen in functie van hun plaats in het VAS-kampioenschap. Doorloopt u even de tussenstanden en de deelnamelijst en u zal tal van duels vinden. Het weer kondigt zich tamelijk mooi aan voor deze 13de editie. Even meegeven dat het wedstrijdcentrum zal verhuizen naar Stoeterij De Vier Dagmaelen, aan de Retiesebaan 244 in Kasterlee. De proef van De Hese werd behouden maar KP Goor wordt dit jaar vervangen door de proef van Retiesheike. Het staat garant voor 102 kilometer, waarvan 66,8 kilometer tegen de tijd en 35,2 kilometer verbindingstraject. Op zondag 27 augustus gaan de eerste deelnemers van start op KP1 om 9 uur. De aankomst wordt voorzien vanaf 17u.
De wedstrijd in Staden ging van start onder een stevige onweersbui. Dat maakte de wegen eerst vochtig, dan vettig en het zorgde voor moeilijke omstandigheden. De wedstrijd kende dan ook heel wat incidenten en uitvallers. Andy Lefevere kwam er zijn Skoda Fabia WRC uitproberen, al wilde hij zelf zijn geld eerder zetten op een zege voor een R5 wagen. En dan waren er twee zeer ernstige kandidaten met BK-leider Vincent Verschueren in zijn Skoda Fabia R5, en Davy Vanneste met de Fiesta R5+ Evo. Maar Lefevere liet zich niet zo gauw de kaas van het brood eten. Hij begon met een reeks van vier besttijden, waarbij achtervolger Verschueren alvast naar 21 seconden achterstand werd verwezen. “Ik had geluk met de regen”, verklaarde Lefevere achteraf. “Het maakte dat de snelheid niet zo hoog lag en dat stuurkunst primeerde op de kennis van de wagen. Bovendien rij ik graag in de regen. “
Voor de uitdagers ging het redelijk vroeg van kwaad naar erger. Vanneste raakt al in de eerste proef een boordsteen en moest opgeven. Verschueren leek dan de wedstrijd naar zijn hand te kunnen zetten toen Lefevere een lekke band kreeg, maar in de daaropvolgende proef verloor hij zelf dan weer veel tijd. Een losgekomen uitlaatcollector duwde hem in de achtervolging en met 7 scratches op 12 proeven maakte Lefevere duidelijk wie de keizer van Staden was. De opgelopen achterstand kon Verschueren nooit meer goed maken. Jelle Vermeire (Ford Fiesta R5) maakte een mooi debuut in de topklasse met de wagen van Floral en pakte de beker van de derde plaats. Voor het overige haalde Filip Barbier (Evo X) een mooie 5de plaats, ondanks een losgekomen turbodarm. Frederic Delplace zette de Porsche 997 GT3 op een 7de plaats in zeer moeilijke omstandigheden voor dit type wagen. En dan was er nog de uitstekende 8ste plaats voor het duo Degroote-Willemyn in de Lancer Evo, net voor het exemplaar van Hans Depla. Brecht Horne sloot de top 10 af nadat hij eerder in de rally problemen kreeg met het gaspedaal. Bij de Historics was het Stefaan Stouf, die met de nieuwe Ford Sierra Cosworth 4x4 oldtimer-leider Paul Lietaer met de Escort achter zich hield. Voor Lietaer was er een 6de plek algemeen.
Maar de regionale “open” wedstrijden zijn niet steeds een goede graadmeter voor het verloop van zaken in het VAS regionale kampioenschap. Zo zien we bijvoorbeeld in Staden de afwezigheid van Divisie 3 puntenleider Steve Bécaert en van achtervolger Pieter Tailleu. Dat betekent dat BMW-rijder Marc Karnier in principe in Staden de beste zaak doet, want Karnier gaf aan dat hij dit seizoen het volledige kampioenschap rijdt. “Op aangeven van mijn collega’s ga ik naar Kasterlee”, vertelde hij. “Dit is mijn vierde seizoen en na allerlei problemen met een Peugeot eerder, rij ik nu het kampioenschap op BMW.” Zo doet Karnier het puntengewijs niet zo slecht ondanks een 44ste plaats algemeen, want het betekent wel een 4de plaats in de klasse 3H! Vreugde ook bij de winnaar van 3H, Kris Gellinck, die met de eigen geprepareerde BMW E36 eindigde op een 13de plaats algemeen.
In de Divisie 1-2 werd het een nieuwe overwinning voor Stefaan T’Joens in de Renault Mégane RS, al was het een beetje tot zijn eigen verbazing. Na een lekke band in de ochtend en een uitstapje in de kant nadien leken zijn kansen verkeken. Maar daarna scoorde T’Joens besttijd na besttijd, zette de concurrenten onder druk en profiteerde nog toen leider Vanhoutte met de Subaru Impreza in de fout ging. De zege ging naar T’Joens, met ...1,8 seconden. Ondanks de overheersing van Stouf en Lietaer, en een ongrijpbare Prinzie die met de Ascona de grond voor de Omloop kwam verkennen, verdeelden de VAS-titelaspiranten in de Historics mooi de kostbare punten. Danny Kerckhof (BMW E21) zette een sterke prestatie neer met een 4de plaats. Hij hield daarbij à la carte rijder Devleeschauwer (Escort MkII) en Cornelis met de krachtige Opel Monza achter zich.
Meer punten en glorie zijn er te verdienen op zondag 27 augustus in de nu al volzette Short Rally van Kasterlee.

Na de bijzonder geslaagde editie van de Ypres Rally eind juni en de deugddoende zomervakantie, kijkt Superstage al uit naar zijn derde evenement van het jaar, de Aarova Rallysprint Oudenaarde-Kruishoutem. Op 10 september wordt de derde editie van de Rallysprint verreden op het ondertussen bekende en gereputeerde parcours.
Achter de schermen werd de voorbije maanden hard gewerkt om de Rallysprint uit te breiden tot een Short Rally, net zoals eerder dit jaar gebeurde op de Monteberg. Helaas is het voor dit jaar niet gelukt, zodat op zondag opnieuw één klassementsproef van 8 km op het programma staat. Na de technische en administratieve controle op zaterdag 9 september, gevolgd door de verkenningen, zal deze klassementsproef zondag vier keer op snelheid afgewerkt worden. Dan weten we wie Vincent Verschueren zal opvolgen op de erelijst van de Aarova Rallysprint van Oudenaarde.

Teams die willen deelnemen doen er goed aan niet lang te wachten met hun inschrijving, want Superstage doet een mooie geste.

"We hadden een Short Rally willen presenteren, maar het blijft dit jaar een Rallysprint. Daarom hebben we beslist om geen inschrijvingsgeld te vragen aan de deelnemers," aldus Alain Penasse, voorzitter van Superstage. "De deelnemers betalen dit jaar enkel het deelnamerecht en de verzekering aan de VAS, in totaal 97 euro."

Meer informatie over de Aarova Rallysprint van Oudenaarde-Kruishoutem op www.arsrally.com.

Al sedert 1994 zijn ze bij de Automobielclub van Staden in de ban van de rallydiscipline. Traditioneel racen de bolides in en om de kerktoren op 15 augustus, de hoogdag van de zomer. Dit jaar is het, uiteraard, niet anders! De Rally van Staden, van het statuut “Open” waardoor ook nationale en internationale rijders kunnen deelnemen, pakt dit jaar uit met 3 nieuwe proeven, hoewel de namen ongewijzigd bleven, nl. de klassementsproeven van Staden, Oostnieuwkerke en Westrozebeke. Vorige zaterdag sloten de organisatoren de deelnemerslijst. De teller staat op 112 inschrijvingen en dus tijd om een blik te werpen op de deelnemers.
Topfavoriet, met stip, lijkt voormalig winnaar Andy Lefevere te worden. De thuisrijder pakt immers uit met een Skoda Fabia WRC-bolide, een speelgoedje dat hij huurt bij de Waalse specialist Cunin. Het is de bedoeling dat Andy er de Omloop van Vlaanderen mee rijdt, maar om wat wedstrijdkilometers in de benen te hebben, maakt hij er zijn debuut mee in Staden. “Voor de fun”, volgens Lefevere, want de Stadense concessiehouder gelooft rotsvast dat de overwinning in zijn thuisstad zal toekomen aan een R5 en dan keren alle hoofden zich natuurlijk in de richting van Vincent Verschueren, die zijn Skoda Fabia in R5 versie uit de zomerslaap zal halen. Verschueren zit, althans in het Belgische rallykampioenschap, in de vorm van zijn leven en is een meer dan geduchte kandidaat voor de overwinning. Dan is er nog de Ford Fiesta R5 Evo+ van Davy Vanneste, die Stadenaar Eddy Snaet naast zich in de co-stoel zal hebben. Schenkt hij hem een thuiszege? Naast dit top trio dat het podium ambieert zien we nog ander volk met wie het kwaad kersen eten is. Een vloot aan krachtige BMW’s bijvoorbeeld, aangevoerd door spektakelmaker Hans Weijs Jr. in de Schmid BMW 1 serie. Maar ook met Brecht Hoorne, dit seizoen in zeer goede doen, en met zijn collega’s uit de M-Cup zal ernstig rekening moeten worden gehouden. Een Mitsubishi Lancer Evo, ook al komen ze in diverse smaken, kan je ook nooit uitsluiten voor een ereplaats of, indien de topmachinerie zou sputteren, waarom niet een zege? Houden we Philip Barbier in de Evo X zeker in het oog, of het exemplaar van Hans Depla. Dan nog de Historics en de Youngtimers. Wel, ze worden beter en beter, en ook steeds sneller. Wees dus niet verbaasd als je enkele van deze “oudjes” hoog in de top-10 ziet eindigen. Frederik Benouwt en Scotty Callewaert zullen in de mooie Peugeot 309 GTi hun leidersplaats in de Divisie 5 (Youngtimer) verdedigen. Maar deze keer staat er ernstige concurrentie te wachten want Stefaan Stouf komt er zijn Ford Sierra Cosworth 4x4 aan de tand voelen. Ook voormalig VAS-kampioen Nick Toorre beproeft zijn Ford Sierra Cosworth verder. Bij de Historics staat Paul Lietaer aan de start met zijn Ford Escort en hij is uiteraard de topfavoriet, met of zonder stuur, zoals hij vorig seizoen demonstreerde. Danny Kerckhof zal proberen zijn puntentotaal verder aan te dikken met de getrouwe BMW E21. Stefaan T’Joens staat met de Megane RS niet op de lijst en dat laat in de Divisie 1-2 de strijd wijd open. Liefst 110 kilometer zullen de deelnemers tegen de tijd rijden, verdeeld in 4 lussen van 3 proeven. Op zondag om 7u59 gaat de eerste wagen van start aan de Brouwerijstraat voor KP Staden. Omstreeks 17u42 passeren ze weer aan het finishpodium en kennen we de winnaar. Het servicepark ligt als vanouds verspreid onder de kerktoren in Staden en het rallycentrum is opnieuw gevestigd in zaal Blommenhof, op het Guido Gezelleplein in Staden. Het zal een leuke wedstrijd worden om de aftrap te geven voor de tweede seizoenshelft in de discipline “rally”.

Met Pieter-Jan Maeyaert kreeg de Rallysrpint van Oekene een verwachte en tevens populaire winnaar. Tevens werd het een dag die voor de toeschouwers, de VIPS en de rijders best als amusant bestempeld kan worden. Voor de TBR organisatie was het opnieuw allesbehalve vanzelfsprekend. Er was weer een opeenvolging van incidenten en ongevallen en dat hakte ernstig in op het tijdschema.

Vooral de rijders moesten dat ontgelden want zij dienden soms lang aan te schuiven in een brandende hitte. De toeschouwers en de VIP’s kwamen er beter vanaf want in deze editie werd er immers een heus publiekspunt ingericht aan de Kantinestraat en Ieperstraat, met drankentent, catering en uitgebreid zicht op de proef. Zeker voor herhaling vatbaar! “We zijn van bij het begin ten aanval getrokken”, vertelde winnaar Pieter-Jan Maeyaert achteraf. “Maar eerlijk gezegd had ik niet verwacht dat ik onmiddellijk zulke grote kloof zou slaan. Het parcours lag er tenslotte toch zeer glad bij. Nu goed, dat zijn omstandigheden die voor iedereen gelden. Ik ben zeer tevreden dat ik hier in de eigen gemeente kon winnen. Na ons goede resultaat in Ieper geeft dat toch extra vertrouwen om te weten dat de wagen in topconditie staat.” Voor Leonie Dewulf, dochter van de trouwe sponsor (Motul) werd het een leuke vuurdoop. De jongedame mocht mee in het rechterstoeltje en was toch wel onder de indruk. “De snelheid, vooral dan in de bochten, was echt wel hoog. Veel nota’s moest ik niet lezen want Pieter-Jan kent de baantjes hier van buiten. Het spel met de aanmeldingen en de tijdscontroles moet ik als co nog onder de knie krijgen, maar dit smaakt zeker naar meer. Eerst de studies, en dan zien we wel binnen een paar jaar!”
Steve Bécaert meldde zich in Oekene dan toch met een Citroën DS3 R5. Niet de wagen waarmee hij in Ieper crashte, waardoor het lange tijd niet zeker was dat hij in deze wedstrijd wel zou starten. “De wagen van Ieper, die was voor de vuilbak”, meldde Steve na de laatste lus. “Ik heb vandaag nog altijd wat pijnlijke ribben, maar ik kwam hier niet voor de winst. Er zijn punten te verdienen voor het VAS kampioenschap en ik wil de wagen mooi aan de finish brengen om dan met een gerust gevoel op verlof te kunnen vertrekken. Dus, ik ben heel tevreden met mijn tweede plaats hier! En eerlijk gezegd, zelfs al was ik in goede conditie, dan nog is het twijfelachtig of ik Pieter-Jan het moeilijk had kunnen maken.”
En dan was het tijd voor een resem aan ereplaatsen. Laten we eerst Steven Dolfen vermelden. Een hele dag goed aan de slag met de (Bulgaarse) Clio R3 Max en met een 5de plaats algemeen (4de in de Divisie 3) als beloning. “Vooral blij dat we ons kunnen tonen. De wagen stond in Ieper nog helemaal niet op punt en dan rij je mee op een 60ste positie. Hier draaien we toch mooie tijden en we strijden met Kjell Vandenberghe die hier vandaag een fantastisch goede wedstrijd rijdt.” Paul Lietaer bracht de Ford Escort binnen op de vierde plaats en was daarmee met overschot de winnaar bij de Historics. Eenzelfde scenario voor Stefaan T’Joens, die de Megane RS naar een makkelijke zege loodste in de Divisie 1-2. “Tja, ik nodig de mensen uit om het tegen ons op te nemen”, zei hij aan de finish. “Meer concurrentie is natuurlijk leuker. Met meerdere voor de zege strijden is altijd plezanter.” Het duo Benouwt-Callewaert tenslotte mocht de zege binnenhalen in de Divisie 5, Yopungtimers, met de mooie Peugeot 309 GTi.
Een leuke anekdote was de deelname van vader Pascal en dochter Alanis Clarys. “Ze wilde al lang eens een rally meerijden en nu ze gaat studeren was dit de ideale gelegenheid om dit eens te doen”, aldus Pascal Clarys. Met de Opel Kadett D mochten ze de hele dag als allerlaatste deelnemer over de proeven. Maar laatste werden ze bijlange niet! Uiteindelijk kwam het vader-dochter duo aan op de 35ste plaats algemeen, met de winst in de divisie 4 (historics), klasse 2 er bovenop.
De deelnemers aan het VAS regionale rallykampioenschap mogen nu even uitrusten en hernemen de competitie op 15 augustus, met de Rally van Staden.

Voor Hans Degryse, Rik Clinckemaillie en het gehele TBR bestuur was er na de openingseditie van de “Rallysprint van Oekene” vorig jaar een moment van bezinning. Na heel wat problemen met de TBR in “rally” uitgave, werd er in 2016 beslist tot een terugkeer naar de rallysprint formule en de uitvalsbasis Oekene. Het was een terugkeer naar de basis en 2016 moest het jaar van de ommekeer worden.
Maar nu ook weer zorgden een misverstand over brandblussers en enige ongevallen voor lange vertragingen, de annulatie van een proef en ontevreden gezichten. Maar Hans Degryse en Rik Clinckemaillie van het TBR-bestuur laten het niet meer aan hun hart komen. Anno 2017 gaan zij met nieuwe moed aan de slag. “Vorig jaar hadden we enkel een probleem in de eerste ronde. Verkeerde brandblussers, iets latere opdagende vertegenwoordigers van de overheden en een wagen die een elektriciteitspaal omver reed en die achterstand sleepten we de hele dag mee”, steekt voorzitter Hans Degryse van wal. “En dan krijg je kritiek, maar na al die jaren hebben we een olifantenvel gekweekt. Het is nooit makkelijk en ik ben al zeer tevreden als op de dag van de wedstrijd iedereen op zijn post staat. We zijn een sprint en dat is typisch voor een rallysprint. We hebben geen alternatieve routes die we kunnen gebruiken.”
Secretaris Rik Clinckemaillie geeft tekst en uitleg bij het parcours van de editie 2017. “De belangrijkste wijziging is het wegvallen van de St-Eloois-Winkelse straat. Dat was een lang stuk, met veel inwoners, ook vele ouden van dagen, en daar kregen we dan ook de meeste vragen. Om iedereen gerust te stellen besloten we het grootste stuk van die straat niet meer in het parcours op te nemen. Het snelle stuk aan de Toveressestraat is gebleven maar we hebben er een chicane ingestoken, die dit jaar zal aangepast worden. Er worden normaal gezien viermaal 14.85 km afgelegd voor een totaal van 59,4 km. De proef ligt nu op grondgebied Ledegem, Izegem en Oekene. De servicezone ligt aan de Armoedestraat. Op de Markt blijft een finishboog en een tent, maar die wordt uitgebaat door de mensen van café “De Platte Tube”, waar ook de administratieve zaken gebeuren.”
“Belangrijk is ook dat er een echte publiekszone komt aan de Kantinestraat, ter hoogte van de Ieperse weg, met parkeergelegenheid, een tent en catering” licht Degryse toe. “De mensen moeten zich dan niet meer door Oekene verplaatsen om de wagens te zien. Ze kunnen er de rally volgen op drie verschillende punten.”
Op de deelnamelijst staan een 95-tal namen. Publiekstrekkers moeten de vier R5 wagens worden. Dirk Vermeirsch en Reinaud Van Eecke op de DS3 R5 nemen het op tegen de Fiesta’s van Pieter-Jan Maeyaert en Christophe Devleeschauwer. Voor Devleeschauwer en Vermeirsch wordt het een kennismaking met dit type machines. Ook Steve Bécaert staat ingeschreven maar na zijn crash in Ieper is het niet duidelijk of en met welke wagen hij aan de start zal verschijnen. Verder staan er een 18-tal Britse en Ierse ploegen ingeschreven en 19 historics, waaronder Paul LIetaer met de Escort, Bram Fonteyne (Volvo) en Danny Kerckhof (BMW E21). Ook Brecht Hoorne met de BMW Compact mag de rol van publiekstrekker opnemen.
Voor organisator Degryse worden het weer drukke, maar ook uitdagende tijden... “maar ik zal ook weer blij zijn als op zondagavond alles zonder problemen is verlopen!”
Afspraak in Oekene, nabij Roeselare, op zondag 9 juli.

Kevin Abbring en Pieter Tsjoen hebben historie geschreven in de 53ste editie van de Ypres Rally. Na een zenuwslopende wedstrijd met een bloedstollende finale, stuurden ze hun Peugeot 208 T16 naar een knappe overwinning. Voor Kevin zijn tweede overwinning van het seizoen in het Belgisch kampioenschap, nadat hij de Rally van Wallonië won, en tevens de eerste overwinning van een Nederlander in de Kattenstad. Maar, ook voor navigator Pieter Tsjoen was het een prachtig succes, want na zijn zege in 2001 als piloot met een Toyota Corolla WRC en daarna nog eens in de Cats Rally in 2005, boekte hij als eerste ooit een zege als piloot en copiloot.
Na de sterke opening van Thierry Neuville vrijdagavond, ging de Belgische WK-topper van Hyundai in de fout op de zesde chronorit, waar hij meermaals over de kop ging. Neuville moest opgeven, maar hij kon zaterdag nog wel het spektakel verzorgen met een herstelde Hyundai i20 R5.
Na de opgave van Neuville nam Bryan Bouffier het commando over, maar met slechts 14"6 voorsprong op Kevin Abbring was hij nog niet zegezeker. Dat bleek zaterdagochtend, toen enkele rijders zich lieten verrassen door de grote jump op de proef van de Kemmelberg. Bouffier ging er te optimistisch over en sprong een motorsteun stuk. Als bij wonder geraakte hij heelhuids in het servicepark, maar na het vervangen van de versnellingsbak, bleek de bediening van de bak het te laten afweten op de proef van Reninge, KP 12. Met een versnellingsbak geblokkeerd in derde versnelling, verloor de Fransman 39" op de proef, waarna hij zelf een herstelling kon uitvoeren op de verbinding.

Vanaf dat moment zette Bryan Bouffier de achtervolging in, maar de nieuwe leider, Kevin Abbring liet zich niet verrassen. Bouffier naderde tot op 4"1 bij het ingaan van de allerlaatste proef, Westouter-Boeschepe. Maar, de Peugeot-rijder zette zich schrap en won uiteindelijk met 8" voorsprong op Bryan Bouffier.

"Vrijdagavond verloren we wat tijd omdat we gekozen hadden voor een versnellingsbak met korte verhoudingen, maar zaterdag kon ik maximaal aanvallen, ook al vloog onze achterruit stuk op die fameuze jump. Ik heb Bryan voor de slotronde gezegd dat ik nooit seconden cadeau zou doen," lachte Abbring.

Bryan Bouffier had natuurlijk gemengde gevoelens na zijn tweede plaats. Hij had de overwinning ook verdiend, maar een klein technisch probleem hield hem van die grote zege in Ieper.

De derde plaats ging naar Vincent Verschueren, die voor de tweede keer in zijn carrière op het podium stond in Ieper, de thuisrally van Godrive, het team van Gaby Goudezeune. Voor het Belgisch kampioenschap scoort hij niet de punten van de tweede plaats, want Verschueren gaf vooraf aan dat hij Ieper niet wilde laten meetellen.
"Ik heb nog nooit zo hard gereden als dit weekend met de Skoda. Petje af voor Kevin en Bryan. Er zat voor ons niet meer in. Helemaal in het begin was ik even verrast door de gladheid van de proeven," aldus Verschueren.

Bernd Casier werd vierde, een plaats die hij voor de vijfde keer behaalde in Ieper. Enkel vorig jaar mocht de Ford-rijder op het podium. Maar, Bernd Casier is wel de winnaar van het klassement van de Tour European Rally, voor Giandomenico Basso, 7de met zijn Hyundai i20 R5. Na een moeilijke openingsfase rukte Hermen Kobus met zijn Skoda Fabia op de slotdag nog op naar de vijfde plaats, precies zijn doelstelling voor de start van de wedstrijd. De Nederlander deed ook een goede zaak in de Benelux European Rally Trophy, al ging daarin de zege ook naar Kevin Abbring (elke piloot met een internationale licentie is automatisch ingeschreven).

De eerste Brit, tevens winnaar van de Belgische manche van het Brits rallykampioenschap en van de Toni Pond Trophy, werd Keith Cronin met zijn Ford Fiesta R5. Cronin bleef foutloos, wat niet gezegd kon worden van de twee Skoda-rijders die de leiding in het kampioenschap in handen hadden. Zowel David Bogie als Fredrik Ahlin gingen al erg vroeg in de wedstrijd van de baan, net als Marty McCormack, de piloot die als favoriet werd getipt. Matt Edwards werd tweede bij de Britten, voor Osian Pryce.

Voor het Belgisch kampioenschap beperkte Kris Princen de schade met een 8ste plaats, goed voor de punten van de derde plaats, achter Abbring en Casier. Princen verloor veel tijd door een lekke band. Hij ging in de slotfase nog voorbij Polle Geusens, die een regelmatige wedstrijd in de Renties Ford Fiesta R5 bekroonde met de 9de plaats.

Tim Van Parijs stuurde zijn Porsche 997 GT3 naar een klinkende zege bij de GT's, voor Fredericq Delplace. Chris Debyser, Jochen Claerhout en Chris Van Woensel moesten opgeven.

Bij de jongeren in R2 was er de ganse wedstrijd een schitterende strijd aan de gang tussen de Opel-rijders Chris Ingram, Callum Devine en Timo van der Marel en de Peugeot-rijder van het RACB National Team, Guillaume de Mevius.

Met 129 inschrijvingen, is de 53ste editie van de Ypres Rally bijzonder sterk bezet. De wedstrijd telt dit jaar immers mee voor het Belgisch kampioenschap, maar ook voor het Brits kampioenschap, de Tour European Rally en de Benelux European Rally Trophy. Topfavoriet is Thierry Neuville, onze landgenoot die op dit moment tweede staat in het Wereldkampioenschap Rally met zijn Hyundai i20.
Nochtans zal Thierry Neuville zich moeten aanpassen, want hij start met een R5-variant van de Hyundai i20 in plaats van de veel krachtigere WRC. "Dat wil niet altijd zeggen dat het makkelijker is, want een R5 reageert gewoon anders dan een WRC," vertelde Thierry vanmiddag. "Maar, dat mag geen excuus zijn. Ik zal wat vroeger moeten remmen dan met onze WRC. Nochtans zijn er geen garanties. Ik heb 5 keer in Ieper gereden, de laatste keer als demonstratie, en ik heb maar één keer de finish gehaald in 2010. Toen werd ik derde. Ik kijk er enorm naar uit om weer voor eigen publiek te rijden."

Bryan Bouffier wordt met een Skoda Fabia R5 een serieuze concurrent voor Thierry Neuville. De Fransman heeft voldoende ervaring in Ieper om het duel aan te gaan. Voor het Belgisch kampioenschap wordt Neuville alvast een kwaaie klant voor Vincent Verschueren en Kris Princen, de twee Skoda-rijders die het kampioenschap domineren. Verschueren rijdt een thuiswedstrijd en hij stond twee jaar geleden op het podium, terwijl Kris Princen als oud-winnaar ook alle geheimen van de Westhoek kent. Bij Peugeot rekent men op Kevin Abbring, de voormalige teamgenoot van Thierry Neuville bij Hyundai. Abbring heeft in het verleden al bewezen dat hij zelfs sneller kon zijn dan Freddy Loix, de 11-voudige recordhouder van de Ypres Rally die dit jaar niet van de partij is.

Verder oogt het startveld van Belgische zijde indrukwekkend. Guillaume Dilley kiest ook voor een Hyundai i20 R5, net als , Cédric De Cecco heeft een Peugeot 208 T16 gehuurd, Bernd Casier, vorig jaar op het podium, blijft trouw aan zijn Ford Fiesta R5, net als Polle Geusens, Pieter-Jan Maeyaert, Philip Cracco, Bruno Parmentier, Davy Vanneste en Didier Duquesne  (Ford). Naast Princen en Verschueren, wordt Skoda ook vertegenwoordigd door Achiel Boxoen, de officiële piloot van Skoda België. Melissa Debackere heeft wegens budgettaire redenen forfait gegeven.

Kevin Demaerschalk, recent nog mooi 5de in de Rally van Wallonië, wil een mooie ereplaats behalen met de DS 3 R5 van J-Motorsport, net als streekpiloot Steve Becaert.

Een andere outsider voor een plaats in de Top 5 is Hermen Kobus, die al drie keer in de Top 5 eindigde in Ieper. Hermen Kobus start met zijn Skoda Fabia R5. Giandomenico Basso, leider in de Tour European Rally, mikt eveneens op een topprestatie met zijn Hyundai i20 R5, net als zijn merkgenoot, de Koreaan Chewon Lim.

En dan zijn er natuurlijk nog de talrijke Britten, die voor hun kampioenschap zullen strijden. Voor de meesten van hen wordt het de eerste kennismaking met de Ypres Rally. Daarom kijken we vooral uit naar de tijden van Keith Cronin, bijzonder snel in de Rally van Wervik, een voorbereidingswedstrijd in de regio, en Marty McCormack, die al twee keer te gast was in de Westhoek. Zij worden getipt als asfaltspecialisten, net als Osian Pryce. Dat kan niet gezegd worden van Fredrik Ahlin en David Bogie, de twee Skoda-rijders die het Brits kampioenschap aanvoeren.

Naast de 35 R5's aan de start, is het natuurlijk uitkijken naar het spektakel van de vijf Porsches 997 GT3. Zij zullen het spektakel verzorgen met Tim Van Parijs, Chris Van Woensel, Jochen Claerhout, Chris Debyser en Frederic Delplace. Mooie referenties voor BMW-rijder Claudie Tanghe.

En dan zijn er de talrijke jonge talenten, zoals Peugeot-speerpunt Guillaume de Mevius met zijn Peugeot 208 R2. De piloot van het RACB National Team wil opnieuw belangrijke punten scoren voor het Junior BRC, waarin hij het zal opnemen tegen Joachim Wagemans, Jelle Vermeire, Sébastien Bedoret, Pierre Vauterin en Niels Reynvoet. Maar, in R2 zullen vooral de buitenlanders te duchten concurrenten zijn, met vooraan ERC-topper Chris Ingram en de Nederlandse referentie Timo Van der Marel. Zij rijden beiden met een snelle Opel Adam R2. Ook hier zijn we benieuwd of de Britse Juniors kunnen rivaliseren met onze Belgische talenten.

Een indicatie van de machtsverhoudingen zullen we vanavond al te zien krijgen op de Qualifying Stage in Nieuwkerke, die bepalend zal zijn voor de startorde.

Ook voor autostal Atlantic uit Koekelare worden het weer heel drukke dagen. In de komende Ieperse rally brengen zij over de Ypres Rally, de Las Vegas Ypres Historic Rally en de Classics Ypres Historic Rally gezien meer dan 70 teams aan de start.
In alle geledingen, van moderne tot historic, van de toppers tot in de kleinste klassen, is Atlantic goed vertegenwoordigd. “We hopen voor iedereen op een veilige rally, zonder veel technische problemen, zodat we met heel wat clubleden zaterdagavond het glas kunnen heffen op een succesrijk Ieper-weekend” aldus voorzitter Danny Debruyne en secretaris Freddy Hindryckx. “Bij ons worden er geen namen naar voor geschoven of krijgen ze een speciale behandeling. Van startnummer 5 tot 337, iedereen is voor ons gelijk en wordt met evenveel plezier geholpen en ontvangen op onze stand. We slaan zoals de laatste jaren onze tenten weer op aan het Minneplein in Ieper, waar alle teams de nodige assistentie kunnen verrichten. Bovendien is iedereen er welkom om eventjes een glimp op te vangen van hun favoriet team, van de sleutelende mecaniciens, om nieuws en info te krijgen over hun geliefkoosde piloot, om de laatste klassementen te bekijken of gewoon om eventjes te verpozen. We begrijpen wel dat niet alle teams bij ons kunnen staan, gezien sommigen verplichtingen hebben bij een merk of een sponsor. En ook het feit dat we de Historics weinig te zien krijgen in Ieper, hebben we al meermaals aangekaart. Voor ons is het onmogelijk om op de twee plaatsen tegelijk een assistentiestand te plaatsen, en ook onze sponsors mikken vooral op aanwezigheid in Ieper zelf. Maar we proberen al deze jongens van dichtbij te volgen, en zullen het niet nalaten wanneer de kans zich voordoet om hen eventjes een hart onder de riem te steken in het Historicdorp van Boezinge.”
Atlantic-rijders in Ypres Rally:
5.Bert Cornelis-Matthijs Debaeke (Citroën DS3 R5); 12.Bernd Casier-Pieter Vyncke (Ford Fiesta R5); 20.Achiel Boxoen-Jasper Vermeulen (Skoda Fabia R5); 29.Steve Bécaert-Nico Beernaert (Citroën DS3 R5); 30.Didier Duquesne-François Geerlandt (Ford Fiesta RRC); 35.Pieter-Jan Maeyaert-Bert Ceys (Ford Fiesta R5); 38.Bruno Parmentier-Koen De Waele (Ford Fiesta R5); Filip Pyck-Peter Dehouck (Mitsubishi Lancer Evo X); 47.Matthias Boon-Diederik Pattyn (Subaru Impreza); 51.Bert Coene-Petra De Duytsche (Mitsubishi Lancer Evo X); 57.Fredericq Delplace-Wouter Polfliet (Porsche 997 GT3); 59.Brecht Hoorne-Ward Hanssens (BMW M3 Compact); 60.Steven Dolfen-Laurent Decroupette (Renault Clio R3 max); 67.Pierre Vauterin-Kurt Declerck (Peugeot 208 R2); 72.Jelle Vermeire-Tom Debergh (Ford Fiesta R2T); 75.Frédéric Berville-Wim Eggermont (Opel Adam R2); 78.Hans Depla-Steven Santy (Mitsubishi Lancer Evo X); 79.Vincent Vermeeren-Sabine Bruyneel (Mitsubishi Lancer Evo9); 85.Pedro Samaey-Laure Poissonnier (Peugeot 207 R3T); 87.Wim Carton-Jeroen Wydaeghe (Citroën DS3 R3T); 90. Thomas Vauterin-Renaat Callewaert (Peugeot 208); 100.Bjorn Deruyter-Christophe Samyn (Peugeot 208 R2); 101.Patrick Lefevere-Guido Stroobant (Subaru Impreza); 102.Peter Lemahieu-Didier Bostoen (Ford Escort MKII); 103.Thierry Cokelaere-Stefaan Vanassche (BMW M1); 104.Tom Ceuppens-Frank Werner (BMW 130i); 105.Wim De Reu-John Azou (BMW M3 E30); 106.Jens Sinnaeve-Jurgen Deckmyn (BMW M3 Compact); 107.Cris Algoedt-Bjorn Pattyn (BMW 1M); 108.Dries Vergote-Jonas Samyn (BMW M3); 109.Anthony Caron-Damon Noyelle (BMW M3); 115.Vincent Verstraete-Christophe Dewickere (Renault Clio R3); 116.Gauthier Bovy-Sharon Despriet (Mercedes 190); 119.Steve Parmentier-Pieter Lampaert (Peugeot 205); 120.Christophe Lagache-Pieter Clabau (Opel Ascona B); 121.Luc Pannekoecke-Kimberly Gryson (Peugeot 206 RC); 122.Ludovic Vitse-Kevin Maerten (Opel Astra); 123.Wesley Keyngnaert-Bavo Dael (Suzuki Swift)
Atlantic-rijders in deLas Vegas Ypres Historic Rally:
201.Paul Lietaer-Marc Noppe (Subaru Legacy); 204.Didier Vanwijnsberghe-Paul Snoeck (BMW M3); 205.Stefaan Stouf-Joris Erard (Ford Sierra Cosworth 4x4); 207.Dirk Depuydt-Peter Meuleman (BMW M3); 210.Edwin Degeyter-Michaël Houthoofd (Ford Escort RS1800); 214.Danny Kerckhof-Christof Dejonghe (BMW M3); 215.Patrick Spillebeen-Danny Markey (Ford Escort RS1800); 220.Geert Vandoorne-Filip Vandamme (Ford Escort RS1600); 225.Jozef Lapeire-Stefaan Bekaert (Toyota Celica GT4); 233.Philippe Vallaeys-Bjorn Verhamme (VW Golf GTI).
Atlantic-rijders in de Classics Ypres Historic Rally:
301.Christophe Merlevede-Giljan Vandromme (BMW E30 M3); 302.Frederic Chambon-Patrick Milleville (Porsche 911 Turbo); 304.Alain Vermeulen-Peter Van Laeken (BMW E30 M3); 305.Robin Maes-Bram Maes (BMW M3 E30); 307.Stefaan Prinzie-Sharon Vermeulen (Opel Ascona 400); 309.Rik Vannieuwenhuyse-Kenny Deroo (Ford Escort); 310.Danny Vancoillie-Bjorn Depoortere (Opel Kadett C GTE); 311.Piet Declercq-Dieter Denys (Ford Escort RS1600); 313.Gunther Monnens-Claudine Deruytter (Ford Escort); 314.Christophe Declerck-Stefaan Vanneste (BMW M3 E30); 315.Rudi Dekimpe-Christophe Leroy (Opel Kadett C); 316.Nichias Priem-Maxim Froyman (Opel Corsa); 317.Koen Verhaeghe-Pieter Gouwy (Ford Escort MKI); 318.Pascal Clarys-Geoffrey Vercaigne (Opel Kadett); 319.Patrick Mylleville-Marc Vandemoortele (Porsche 911); 322.Ward Vergote-Geert Demuynck (Ford Escort); 323.Mathieu Lietaer-Gauthier Algoet (Ford Escort MKII); 324.Geert Lacour-Kris Casier (Porsche 911 SC); 326.Eric Louies-Colin Degroote (Opel Kadett GTE); 327.Wouter De Keyser-Mathieu Vandoolaeghe (VW Golf); 330.Frank Baert-Christophe Verhelle (Ford Sierra); 331.Franklin Temperville-Xavier Van Eeckhoutte (Ford Escort MKII); 332.Christof Anckaert-Kris Durie (Ford Escort); 334.Koen Beyne-Eli Peel (Peugeot 205 GTI); 336.Bart Ruyssen-Timothy Alliet (Volkswagen Golf II GTI 16V); 337.Ruben De Keyser-Wim Cailliau (Volkswagen Golf)

Na zijn 4de plaats in de Ypres Rally 2016 zagen we Hermen Kobus en Erik de Wild niet meer aan het werk in Belgische rally's. Precies een jaar later keren ze terug naar de Westhoek met hun Skoda Fabia R5. En ook dit jaar mikt Hermen, leider in de FIA Benelux European Rally Trophy, op een plaats in de Top 5. Het seizoen begon uitstekend voor de Skoda-rijder, die meteen de Zuiderzee Rally won. Dit jaar kiest Kobus immers voor een programma in eigen land. "Ik wil wel eens een titel op mijn naam hebben en daarom doe ik dit jaar een gooi naar de Nederlandse rallytitel," vertelt Hermen. "Die keuze is ook ingegeven door het budget. Vorig seizoen hebben we twee zware klappers gemaakt, op de Canarische Eilanden en in de Barum Rally.

Die twee crashes waren een zware dobber op financieel vlak, dus daarom doen we het dit seizoen iets rustiger aan op dat vlak. En tot slot heb ik professioneel minder tijd. Wanneer je in België wil meestrijden voor een overwinning, dan moet je uitgebreid verkennen. Dat kost veel tijd en geld. Maar, de afspraak in Ieper wilde ik niet missen."

Hermen en Erik hebben al een jaar niet meer gereden in België. Het zal wellicht wel enige tijd kosten voor ze in het Ieperse ritme komen...

"Ik hoop dat het niet zo lang zal duren, want in Ieper moet je meteen goed wakker zijn. Als je teveel tijd nodig hebt, dan krijg je de kloof niet meer dicht. Vorig jaar voelde ik in het begin ook dat ik weer wat tijd nodig had om te wennen aan de snelheid op de smalle baantjes. Op de smalle proeven in Ieper gaat het ontzettend hard. Dat is elk jaar een drempel waar je over moet, een knop die je moet omdraaien in je hoofd. Men beseft het niet altijd, maar het niveau in België ligt gewoon erg hoog!"

In de ELE Rally wonnen Hermen Kobus en Erik de Wild de strijd in de Dutch R5 Challenge, maar in het algemene klassement moest de Skoda-rijder de duimen leggen voor Jasper van den Heuvel.

"Dat mag in Ieper niet gebeuren. In Nederland komen we met een R5 gewoon een fractie te kort tegenover de power van de Mitsubishi. Maar, dat heeft soms ook met andere zaken te maken. In de ELE Rally hadden we geen bijstand van een ingenieur en reden we met minder turbodruk dan reglementair toegelaten. Dan ben je natuurlijk kansloos. In Ieper moet alles top zijn en dan kunnen we hoog eindigen. Ik ga deze week ook het nieuwe gamma van Kumho nog eens testen. Het startveld is weer indrukwekkend sterk, maar ik heb wel de ambitie mee te strijden voor een plaats in de Top 5. Ik heb echt geen idee wat ik van de Engelsen mag verwachten. Het zal hard gaan, maar ik heb er ongelofelijk veel zin in," lacht Hermen Kobus, die van bij de start voluit zal gaan met de Skoda Fabia R5 in de kleuren van Kroon Oil.

Afspraak in Ieper voor 20 uitdagende klassementsproeven op vrijdag 23 en zaterdag 24 juni. Meer info op www.ypresrally.com.

Voor het Renties Racing Team is de Ypres Rally al drie jaar een erg belangrijke afspraak. Renties wil goed voor de dag komen in de toprally van het Belgisch kampioenschap. Polle Geusens en Filip Cuvelier komen in elk geval met vertrouwen aan de start, na hun schitterende tweede plaats algemeen in de Sezoensrally.
Sinds de finish van de Sezoensrally hebben Polle Geusens en zijn team niet op hun lauweren gerust. Integendeel. De Ford Fiesta R5 werd grondig nagekeken en vernieuwd.
"De Ford Fiesta R5 is in Ieper exact twee jaar oud en bepaalde onderdelen waren aan vervanging toe. We hebben alles wat slijtage vertoonde vernieuwd. De auto was prima in Bocholt, maar er waren toch bepaalde details die niet helemaal klopten. Zo hebben we de voorbije dagen de schokdempers nog verbeterd. Ik denk dat de auto weer top zal zijn in Ieper," vertelt Polle.

In de West-Vlaamse klassieker neemt Polle het onder andere op tegen Thierry Neuville. Polle werd nog nooit geklopt door Neuville...
"Zo kan je het ook bekijken," lacht Polle. "Ik heb nog nooit een wedstrijd gereden waar Thierry ook aan de start stond. Toen hij met de Hyundai WRC de East Belgian Rally reed, was ik niet van de partij. En eerder in Luxemburg, toen hij nog met een Citroën C2 reed, was ik evenmin van de partij. Het is tof om dezelfde wedstrijd te rijden, maar ik maak me geen illusies. Thierry is van een andere categorie."

Wat de ambitie betreft, heeft Polle Geusens wel een realistische doelstelling. "Het is heel moeilijk in te schatten welke tijden de Engelsen zullen rijden. Maar, ik kijk vooral naar de concurrenten die met een Fiesta R5 rijden. Ik ben ervan overtuigd dat Bernd Casier erg snel zal zijn en er rijden een paar Britten met een Ford. Een Top 3 bij de Fiesta's, daar zou ik heel blij mee zijn. En hopelijk kan ik voor het Belgisch kampioenschap ook weer goed scoren," besluit Polle, die vooraf geen uitgebreide testsessie zal afwerken. "Nee, we zullen enkel de Qualifying Stage rijden. Als de auto goed is, dan stoppen we daar. Anders testen we nog wat verder op de shakedown. Ik mik op een top 15 op de QS..."

Het zou alvast een goed uitgangspunt zijn om vanaf vrijdagavond de groene Renties-kleuren te laten schitteren in de West-Vlaamse klassieker.

Ondanks zijn sortie in de slotfase van de Sezoensrally, waar hij de ganse wedstrijd domineerde, komt Vincent Verschueren vrijdag als leider in het Belgisch rallykampioenschap aan de start van de Ypres Rally. Samen met copilote Veronique Hostens, zal Vincent trachten die leidersplaats te verdedigen in de toprally van het Belgisch kampioenschap, die dit seizoen ook meetelt voor het Brits kampioenschap. De Skoda Fabia R5 van Godrive is er alvast klaar voor.
"We hebben dit weekend een testsessie afgewerkt en de wagen voelde goed aan. Natuurlijk is een test nooit vergelijkbaar met echte wedstrijdomstandigheden. We zullen pas donderdagavond op de Qualifying Stage in Nieuwkerke weten waar we staan. Als de auto daar goed aanvoelt, dan werken we enkel de verplichte kwalificatieproef af," vertelt Vincent Verschueren.
De concurrentie is dit jaar bijzonder sterk. Onder andere Thierry Neuville, onze landgenoot die op de tweede plaats staat in het Wereldkampioenschap, komt aan de start met een Hyundai i20 R5.
"Thierry, dat is buitencategorie. We moeten niet dromen om met hem de strijd aan te gaan. Thierry zit in de vorm van zijn leven. Het is fantastisch hoe hij geëvolueerd is. Je kan als piloot talent hebben, maar Thierry bewijst dat hij ook het talent heeft om door te groeien tot de absolute top. Daar heb ik enorm veel respect voor," vertelt Vincent Verschueren met oprechte bewondering.

Ook voor de dichte ereplaatsen zal de strijd pittig zijn. "Ieper heeft me de laatste jaren wel een paar mooie resultaten opgeleverd. Twee jaar geleden stond ik op het podium en vorig jaar was ik op weg naar de derde plaats, maar op de laatste proef kreeg ik fysiek een zware inzinking en verloren we nog twee plaatsen. Nu kan ik niet zeggen waar we ons zullen situeren. Er zullen wel een paar snelle Engelsen zijn, terwijl ook Bouffier, Princen en Kobus erg snel zullen zijn. Het zal knokken worden voor een podiumplaats."

Een vaste strategie heeft Vincent niet. "Ieper is een wedstrijd waar alles moet kloppen. Als je daar goed wil scoren, dan moet je uit de problemen blijven: niet lek rijden, geen foutje maken,... Ik probeer vrijdagavond van bij de start mee te gaan met de kopgroep en zaterdag zullen we zien waar de andere Belgen staan. Dan zullen we onze strategie verder bepalen..."

Hoe dan ook, Vincent Verschueren kijkt al uit naar de strijd in Ieper, waar het weer ontzettend hard zal gaan met een peloton van 35 R5's aan de start.

Na de Rally van Wervik, was het vertrouwen toegenomen bij Pieter-Jan Maeyaert om in Ieper zijn progressie met de Ford Fiesta R5 verder te zetten. Maar, door de drukte op het werk is het niet zo makkelijk om de vereiste rust en concentratie te vinden in de aanloop naar de topwedstrijd.
"Het bouwverlof is in aantocht en daardoor is het razend druk in onze zaak.Daardoor heb ik geen tijd om te gaan testen en op dit moment zit mijn hoofd meer bij mijn werk dan bij de rally. Maar, vanaf woensdag moet mijn hoofd volledig bij de verkenningen zitten," vertelt Pieter-Jan eerlijk.
Pieter-Jan staat ook niet ingeschreven met zijn vaste navigator, Yves Dewulf. "Nee, ik zal in Ieper rijden met Bert Feys, een van de weinige piloten met ervaring die nog vrij was. Yves heeft een zwaar verkeersongeval gehad. Hij herstelt gelukkig goed, maar Ieper komt te vroeg..."

Sportief gesproken, ging het in Wervik best goed voor Pieter-Jan Maeyaert. De Ford-rijder deed vertrouwen op voor de grote afspraak in Ieper.
"In de Wallonie had ik geen goed gevoel. In Wervik begon ik met een te zachte afstelling aan de wedstrijd en verloren we nog een 15-tal seconden door de sortie van Achiel Boxoen, maar daarna vond ik steeds beter mijn draai. In de slotronde draaiden we een paar tijden dicht bij de scratch. Ik denk dat we nu een goede afstelling hebben gevonden waarmee ik me goed voel. Na die prestatie wil ik de Fiesta verder onder de knie krijgen in Ieper."

De geruchten over een andere wagen blijken dus voorbarig en ongegrond.
"Er waren inderdaad al geruchten over een Porsche, maar dat is voorbarig. Ik heb er aan gedacht, want met een R5 rijden vergt veel tijd en inspanningen. Je moet veel kilometers maken om vertrouwen te krijgen in de wagen en om de juiste afstellingen te vinden. Er komt veel bij kijken en de verwachtingen liggen ook hoger. Ik wil dat rally een ontspannende hobby blijft. Rally mag me geen stress bezorgen en dat was niet altijd het geval de voorbije weken. Maar, Wervik gaf me weer een goed gevoel, dus in Ieper ga ik proberen die progressie verder te zetten. Zonder druk en zonder testsessie, want op de zaak is het ook razend druk. Alleen moet ik eerst mijn concentratie trachten te vinden..."

Pieter-Jan Maeyaert en Bert Feys starten dit weekend met het nr. 35 in de Ypres Rally.