Op zondag 15 september wordt de 6deeditie verreden van de Aarova Shortrally, die dit jaar uitgroeit naar een heuse Shortrally met twee verschillende klassementsproeven. Naast de gekende klassementsproef "De Bruwaan" in Oudenaarde, wordt een nieuwe proef verreden op grondgebied Kruisem. En het grote rallyfeest begint deze keer al op zaterdag 14 september met een ceremoniële start op de Markt van Oudenaarde.
 
Ceremoniële start op de Markt
Het rallyfeest op zaterdagavond opent al om 18h met een Apero-avond in samenwerking met Horeca Oudenaarde en een DJ-set. Vanaf 19h30 worden alle teams voorgesteld op het podium, waarna ze hun bolides parkeren in het gesloten wagenpark op de Markt, waar de fans de glimmende rallywagens kunnen bewonderen. Omstreeks 20h30 volgt een signeersessie en een "meet & greet" met de fans. Vanaf 18h kunnen in de tent de tickets in voorverkoop ingeruild worden voor toegangsbandjes.
Voor de eerste keer staan de rallyteams in de spotlights op de Markt van Oudenaarde. 
"Dat is fantastisch. Als rallypiloot droom je er altijd van om in je eigen stad op de Markt te kunnen starten. Dat zal dit jaar gebeuren. Ik kan je verzekeren dat de lokale rijders hiervan zullen genieten," vertelt Fred Miclotte, die een Skoda Fabia R5 van zijn team SXM zal besturen. ......

“Ik kan niet wachten om de rallycross Kia Rio RX van mijn GRXX-team voor de eerste keer naar de speciale rally te brengen. Ik beloof een show, de sleutel is "maximale glijden". Ik weet zeker dat we veel plezier zullen hebben, allemaal samen, zowel publiek als chauffeurs ”. De Kia Rio RX is een 1300 kg, 600 pk beest dat in 1,9 seconden van 0 naar 100 km / u gaat en waarmee Gigi Galli momenteel het Italiaanse Rallycrosskampioenschap 2019 domineert. En het is met deze auto dat hij zich bij de sterren van Rallylegend 2019 zal voegen.
 
Op donderdag 10 oktober zal Galli een van de grote namen zijn die deelnemen aan de "Legend Show", een echte adrenaline-aangedreven uitdaging voorbehouden aan twintig elite-coureurs en hun auto's, die het uitvechten rond twee rotondes, gelegen op slechts een korte afstand van het Rallylegend Village en verbonden door een rechte lijn van 350 meter. Het spreekt voor zich dat de meest langverwachte strijd Ken Block en zijn Ford Escort Cosworth zal betreffen, voor een werkelijk geweldige show. In de daaropvolgende dagen neemt Gigi Galli ook deel aan de speciale etappes met zijn Kia Rio RX en vermaakt hij de fans met zijn acrobatische rijgedrag. De Italiaanse kampioen is al enthousiast.
 
Nadat hij gekozen had voor de rallysport, was hij een officiële Mitsubishi-coureur in het World Rally Championship in 2004 en 2005, en een semi-officiële coureur met de Ford Focus WRC Stobart, waarmee hij een derde plaats behaalde in Zweden en een vierde plaats in Sardinië in 2008. “Een paar jaar geleden vond ik mezelf opnieuw uit als constructeur - legt Gigi Galli uit - versterkt vanaf mijn vroege dagen als monteur en om een ​​passie te bevredigen die ik altijd heb gehad. Bijgestaan ​​door enkele getalenteerde ingenieursvrienden van mij, heb ik samen met mijn GGRX-team de rallycross Kia Rio RX gemaakt en ben ik begonnen met een lege pagina. ......

Piet Van Hoof won de Short Rally van Kasterlee. Tradities zijn er immers om in ere te worden gehouden en net als de vorige jaren speelden de Nederlanders een prominente rol. De spanning voor de deelnemers aan de VAS regionale competitie moest worden gezocht binnen de divisies en de klasses. Zinderend heet werd het in de Kempen.
 
Voor bepaalde mensen, zoals de ijscoman, betekende dit een recordomzet. Voor de rallydeelnemers gemengde gevoelens. Er was niet alleen de hitte, maar ook het feit dat het parcours kurkdroog en stoffig lag en dat veel droge aarde en zand vanuit de coupures op de baan terecht kwam. Het maakte het allemaal zeer verraderlijk. En dat zouden sommigen geweten hebben, zoals de broers Brulez, die de SEAT Ibiza afschreven na een klap tegen een boom. “Einde seizoen”, liet Lieven Brulez weten via zijn facebook, “maar we zijn al blij dat we dit nog kunnen navertellen…”. Later op de dag zou ook Craenenbroeckx zijn Evo X, na een kwalijk uitziende crash, in de kant boren. Ook daar kwam men met de schrik vrij.
 
Voor Piet Van Hoof was het business-as-usual. De Nederlander reed met zijn Evo IV naar een voorsprong van drie seconden op de eerste proef. Daarna begon hij zijn vermenigvuldigingsdans: vijf seconden, dan tien, dan elf… tot hij op de laatste proef uitbolde en met  36 seconden verschil over de streep ging. Achter hem wisselden de achtervolgers af met Roald Leemans (Citroën DS3 R5) en Erik Van Loon (Subaru Impreza WRC)  Van Iersel klampte nog even aan op de derde plaats maar toen hij met de Hyundai i20 R5 uit de wedstrijd verdween lag de weg naar het podium open voor respectievelijk Van Loon, tweede, en Leemans, derde. Een Nederlands podium dus. Tegenstand moest er komen van een peloton aan BMW’s maar de achterwielaangedreven wagens hadden op het droge  zanderige parcours geen verhaal tegen de vierwielaangedreven bolides. Tom Ceuppens plaatste zijn BMW 130i op de vierde plaats. Serge Vervondel (Lancer Evo VI), zesde, en Kjell Vandenberghe (BMW E36 M3), zevende, volgden om de Belgische eer te redden. .....

Pieter-Jan Michiel Cracco (Skoda Fabia R5) is in de rally van Duitsland als 25e geëindigd. De jonge West-Vlaming kan terugblikken op een foutloze wedstrijd. Minder goed verging het de Fransmans Stéphane Lefebvre (VW Polo R5). De Fransman reed zaterdagochtend aan de leiding in WRC 2 maar moest na een foutje opgeven. Eerder had ook al de Duitser Sebastian Schwinn (VW Polo R5) de strijd moeten staken.

Pieter-Jan Michiel Cracco stond donderdagavond voor de derde keer aan de start van de rally van Duitsland. Bij zijn twee vorige deelnames in 2013 en 2014 moest de 24 jarige West-Vlaming telkens opgeven. Daar wou Cracco nu verandering in brengen. De ambitie was om uit te rijden en ervaring op te doen. Pieter-Jan Michiel Cracco slaagde met glans in zijn opzet. “Dit was de mooiste maar ook meteen moeilijkste wedstrijd uit mijn carrière. De klassementsritten waren pareltjes, de sfeer fantastisch. Het opzet was om te finishen en ervaring op te doen. Opdracht volbracht! Ik ben heel tevreden. Omdat we maar twee keer mochten verkennen moest ik volledig op nota’s rijden. Dat was een heel goede leerschool. Tijdens een lange klassementsrit zoals die van Panzerplatte komt het erop aan om de focus te houden en alert te blijven. Mijn corijder Jasper moedigde mij aan en voor je het weet sta je aan de finish. Onze volgende wedstrijd komt er snel aan. Over twee weken rijden wij de Omloop van Vlaanderen.” .....

Stellen dat Sébastien Bedoret en Thomas Walbrecq zaterdagavond ontgoocheld waren is zwak uitgedrukt. De twee jonge Belgen bleven na de Deutschland Rally, negende manche van het wereldkampioenschap, duidelijk op hun honger zitten. Tijdens de Panzerplatte-proef hadden ze hun ŠKODA FABIA R5 voortijdig moeten parkeren, na te zijn geraakt door een... everzwijn.

“Ik kon er absoluut niets aan doen”, stelde rijder van het SXM-team. “In volle rechte lijn kwamen er opeens drie everzwijnen uit het bos de weg opgelopen. Ik kon er twee vermijden, maar niet het derde. Ik had onmiddellijk door dat de schade te groot was om onze weg verder te zetten. Dit valt heel moeilijk te verteren.”

Ook al omdat voor het incident de vertegenwoordigers van ŠKODA België in hun derde deelname aan een WK-manche een mooie progressie hadden laten optekenen. “Vrijdag was de dag nochtans niet zo goed begonnen”, stelt Thomas. “Tijdens de eerste proef van de dag haalden we een andere deelnemer bij die net een band had gewisseld en vlak voor ons opnieuw de baan opkwam. Gedurende vijf kilometer zaten we vast achter hem. Zonder frisse lucht liepen onze remmen warm en dat kostte ons ook in de volgende proef heel wat tijd.” ......

Kasterlee is altijd een scharnierpunt in het regionale seizoen want het vormt de allereerste wedstrijd, in de vorm van een Short Rally, “buiten de provincie”.  Dit geldt voor heel wat deelnemers, in casu de West-Vlaamse rallyrijders. Het wordt typisch Kempen-weer, met temperaturen die volop zomers kunnen worden want voor zondag staan er 27 à 28 graden op het programma. En de deelnemerslijst? Die afficheert voorlopig 77 deelnemers. Er zal voor elk wat wils zijn. Liefhebbers van het zware rallygeweld kunnen zich nog eens vergapen aan een WRC wagen, met de Subaru Impreza WRC van Erik Van Loon.
 
Voor de rest staan er een aantal top R5 wagens aan de start, de Citroën DS3 R5 van Roald Leemans bijvoorbeeld en de Hyundai i20 R5 van Martin Van Iersel. Het zijn ernstige tegenstanders voor Piet Van Hoof en zijn Mitsubishi Lancer Evo, de absolute koning van Kasterlee. Maar daarmee is het verhaal nog niet afgelopen want er zijn nog wat serieuze outsiders zoals spektakelman Hans Weijs Jr. op de BMW 130i en uiteraard ook stuurkunstenaar Mats Van den Brand met de BMW M3. Mogen we hem nog eens vermelden voor de ereplaatsen? Eddy Vandevelde met de Mitsubishi Lancer Evo X. Het geluk zit niet altijd aan zijn zijde maar gegeven de juiste omstandigheden kan hij zeker voor de verrassing zorgen. 
 
Vanuit VAS kampioenschaps-standpunt zien we de gooi naar de titel van Stefaan T’Joens (Evo X) in Divisie 1-2, en bevestigen Dick Lambrecht (Opel Corsa) in Divisie 5, Matthieu Lietaer (Ford Escort MkII) en Koen Verhaeghe (Ford Escort MkI) in Divisie 4 alvast hun titelambities met deelname in Kasterlee. Ook weer van de partij, Ronny Declercq die met de gele Opel al slechte, maar ook goede tijden kende in de Kempen. .....

Drie weken voor de wedstrijd, stromen de inschrijvingen voor de 60ste editie van de ConXioNOmloop van Vlaanderen, die op 6 en 7 september verreden wordt, binnen. De inschrijvingen zijn nog een kleine week geopend, maar de kaap van 100 inschrijvingen is al net overschreden.

De laatste grote naam die werd toegevoegd aan de lijst is Kris Princen, genavigeerd door Bram Eelbode. De Limburger wil met zijn VW Polo GTI R5 van team BMA zijn overwinning van vorig jaar (met een Skoda Fabia) bevestigen om zijn leidersplaats in het JobFIXers Belgian Rally Championship te verstevigen. Hij zal ongetwijfeld rekening moeten houden met Sébastien Bedoret, de officiële rijder van Skoda Belgium. Hij gaf met de nieuwe Skoda Fabia R5 Evo een demonstratie van zijn kunnen in de Rally van Staden, op een parcours dat vergelijkbaar is met dat van de Omloop van Vlaanderen.  

Minstens één ander exemplaar van de nieuwste versie van de populaire Tsjechische wagen zal van de partij zijn, bestuurd door de recordhouder in Roeselare (8 zeges), Pieter Tsjoen. De vroegere navigator van Pieter, Steven Vergalle, maakt zijn comeback in competitie. Maar niet als copiloot. Hij zal het stuur nemen van een andere Fabia R5. De strijd belooft erg boeiend te worden voor de algemene overwinning en hetzelfde kan gezegd worden van de strijd in de Tour European Rally, want de Duitser Stefan Göttig, 2de in het voorlopige klassement op amper 7 punten van Luxemburger Steve Fernandes, gaat de uitdaging in West-Vlaanderen aan met zijn Skoda Fabia R5. Hij zal genavigeerd worden door Michaela Alexy.  .....

Grégoire Munster en Louis Louka hebben het einde van de Barum Rally niet gehaald. Na een moeilijk wedstrijdbegin doken er op de slotdag problemen met de alternator op waardoor Munster zijn officiële Opel Adam aan de kant moest zetten. Ook het debuut van de VW Polo R5 in het Keniaanse kampioenschap verliep niet meteen zoals beoogd. Vanaf donderdag neemt BMA met drie wagens deel aan de WRC wedstrijd in Duitsland.
 
Na een bemoedigend leerproces op het hoogste niveau in de rally van Finland en een dominante zege in de Opel Adam Cup in Sullingen vertrok Grégoire Munster met hoge verwachtingen naar de Barum rally. “Ons tempo op de eerste dag was niet goed. Ik was ook niet meteen tevreden over de afstelling van de wagen wat ook niet goed was voor het vertrouwen. Ik had de indruk dat ik hard reed maar dat bleek niet uit de tijden. Om hetzelfde tempo als mijn tegenstanders te rijden had ik het gevoel dat ik veel meer risico’s zou moeten nemen. In de tweede ronde ging het iets beter. Vandaag zijn we, met een andere afstelling, terug vanaf nul begonnen. Het gevoel zat meteen goed, net als onze tijden. Jammer genoeg hebben we maar drie ritten kunnen rijden tot de alternator stuk ging. Een gelijkaardig probleem kenden we ook tijdens de rally van de Azoren. Het is niet evident om op te geven door mechanische pech maar het is onlosmakelijk verbonden met een mechanische sport. Dit is niet de manier waarop we onze Europese campagne wilden beëindigen. Maar het is niet anders. Ons Europees seizoen was niet perfect maar we hebben heel wat ervaring opgedaan en die nemen ze mij niet meer af.”  .....

Het zou bijzonder worden op de Rally van Staden. Dat was vooraf duidelijk toen Sébastien Bédoret op de persconferentie werd onthuld als de “mystery driver”. Hij voegde zich bij Pieter Tsjoen, Patrick Snijers en Paul Lietaer, en daarmee hadden we een select “nationaal” groepje dat aanspraak kon maken op de top 4 van het algemeen klassement. Een vijfde positie zou dus de meest haalbare kaart worden voor de “regionalen” en alles dat hoger lag zou een bonus wezen.
 
Niels Reynvoet, een maand geleden nog winnaar van de TBR Rallysprint met de Skoda Fabia R5, mocht met nummer 1 op de deuren het parcours inleiden. Maar Niels vond op de natte baan zijn draai niet, schoot even rechtdoor en kreeg later in de ochtendlus nog een lekke band te verwerken. Pas in de namiddag, toen de wegen volledig opgedroogd waren en een heel deel deelnemers al verdwenen waren, mengde hij zich in de strijd om de top 3. Hij strandde echter aan de voet van het podium op een vierde plaats.
 
Vooraan dicteerde Sébastien Bédoret de wet. Zonder Freddy Loix in de coulissen deze keer maar wel met teambaas Fred Miclotte en met de gloednieuwe Skoda Fabia R5 EVO. Hij klaarde de klus op de best mogelijke manier. Twaalf klassementsproeven, vier passages op telkens Staden, Westrozebeke en Oostnieuwkerke... en twaalf besttijden. Game, set en match. De anderen stonden erbij en keken ernaar. Achter hem woedde de strijd om het podium tussen Paul Lietaer, met de snelste Escort Cosworth RS ter wereld, zo lijkt wel, en Pieter Tsjoen, die steeds beter zijn draai vindt in de eigen Skoda Fabia R5. Het werd Tsjoen die de overhand haalde, tweede dus, voor Lietaer. Om de regionale rijders een hart onder de riem te steken hadden we Philip Barbier. Ondanks een schrijnend gebrek aan wedstrijdritme op de Evo X, zette hij alles op alles in de laatste lus en hij hield Chris Debyser, met de rauw klinkende Porsche 997 GT3, van het lijf. Een mooie vijfde plaats die bijna een zege waardig was!
 
Onderweg sneuvelde heel wat volk, zoals Snijers (opgave na een lekke band en versnellingsbakproblemen in de openingslus), net als Cockelaere (versnellingsbak stuk op de BMW) en Braeckevelt (motorprobleem), Stefaan Prinzie (motorproblemen op de Opel), Stefaan Stouf (koppelingsproblemen), en nog heel wat regionale rijders die punten voor ogen hadden in de kleinere klassen. Maar daardoor zagen we bijvoorbeeld ook de neefjes Boone op de zevende plaats aankomen, in hun eerste uitje met de ex-Langenakens Evo X, en met schoon wat punten voor het regionale kampioenschap in Divisie 3. .....

Voor Sébastien Bedoret en Thomas Walbrecq is de zomervakantie ten einde gekomen en staat een nieuwe start voor de deur. Door morgen deel te nemen aan de Rally van Staden, worden de twee vertegenwoordigers van ŠKODA België de eersten in ons land die mogen proeven van de gloednieuwe ŠKODA FABIA R5. Die bolide, ingezet door SXM, zal volgende week ook de dienst uitmaken tijdens de Deutschland Rally, hun tweede afspraak van het seizoen in het Wereldkampioenschap Rally.

“Na anderhalve maand pauze vormt de Rally van Staden voor ons een uitstekende gelegenheid om de tweede seizoenshelft voor te bereiden”, opent Sébastien met een glimlach. “Dit wordt onze eerste rally sinds de crash in Ieper eind juni, waardoor het een perfecte kans is om het juiste ritme terug te vinden en vertrouwen op te doen. Maar het wordt tegelijk een kennismaking met de wagen, die we zullen afstellen met het oog op de Omloop van Vlaanderen begin september en… de Deutschland Rally! Ik trappel van ongeduld om de nieuwe ŠKODA FABIA R5 te ontdekken, vooral omdat de eerste testkilometers me optimistisch hebben gestemd.”  .....

BMA, het Belgische team van Bernard Munster, is bezig aan een indrukwekkend seizoen met telkens één constante: winnen of meedoen voor de zege. Afgelopen weekend won Christian Riedemann met een VW Polo R5 de rally van Sullingen. Met Dennis Rostek (6e plaats en winnaar van de powerstage) parkeerde BMA een tweede wagen in de top 10. Ook Grégoire Munster liet in Duitsland weer van zich spreken. Hij won in Sullingen de Opel Adam Cup, reed alle snelste tijden, inclusief de powerstage die hem vijf extra punten opleverde. Na drie van de vijf manches neemt Grégoire Munster de leiding. Charles Munster eindigde vijfde in de Opel Adam Cup. Vorige week domineerden de Porsches die BMA voor het Kabras Racing Team bouwde de Top Fry Rally in Kenia. Baldev Chaver won voor Onkar Rai. De derde BMA Porsche, die van Tejveer Rai, eindigde als vierde.

Het zijn hoogdagen voor BMA. Eind juni won het team met Craig Breen de Ypres Rally. Terwijl het zomervakantie hier nog even duurt scoort BMA internationaal. Grégoire Munster en Louis Louka deden in Finland heel wat ervaring op. Vorig weekend namen ze met succes deel aan de rally van Sullingen. De overstap van een krachtige vierwiel aangedreven Skoda R5 naar de Cupversie van de Opel Adam werd moeiteloos verteerd, al is dat eerder een understatement. Grégoire Munster domineerde de wedstrijd van A tot Z. “Ik blik met grote tevredenheid terug op die wedstrijd. Alles verliep perfect. Het was alleen jammer dat mijn rechtstreekse concurrent Eerik Pietarinen niet deelnam. Met hem erbij was het een veel intensere strijd geworden. We wonnen alle klassementsritten, inclusief de powerstage. Met nog twee wedstrijden te gaan hebben we in het kampioenschap 22 punten voorsprong op Pietarinen.” Charles Munster reed in Duitsland zijn eerste rally en hij deed het voortreffelijk. Zijn progressiecurve was impressionant. Bij aanvang van de rally was Charles zo’n 3 sec per km trager dan de snelste tijden van broer Grégoire. Tegen het einde van de rally had Charles het verschil verkleind tot 1.2 sec. ......

De Rally van Staden,  gehouden op het hoogtepunt van de zomer, leidt de tweede helft in van het regionale rallyseizoen. We stevenen af op een typische, klassieke rally met veel kansen voor de regionale rijders als zij voorbij de favorieten geraken! De drie klassementsproeven, Staden, Westrozebeke en Oostnieuwkerke, staan ongewijzigd op het programma en de deelnemerslijst oogt meer dan de moeite waard voor de Vlaamse rallyliefhebber.
 
Niels Reynvoet (Skoda Fabia R5) voert het startnummer 1, en wordt gesterkt door zijn recente zege in de TBR Rallysprint. Maar de concurrentie zal zwaar zijn want eveneens aan de start staan achtvoudig Belgisch kampioen Pieter Tjsoen (op de eigen Fabia R5 bijgestaan door zijn eeuwige compagnon Eddy Chevalier), Sebastien Bedoret (met het debuut van zijn gloednieuwe Fabia R5 Evo) en drie zware kanonnen op Porsche 997 GT3 met Patrick Snijers, Chris Debyser en Andy Lefevere.  Daarmee hebben we zeker de zegekandidaten opgesomd.
 
Maar vergeten we daarnaast zeker niet Paul Lietaer, aangekondigd op zijn Ford Escort Cosworth RS en we hebben al verscheidene malen gezien wat “the best in the West” daarmee vermag.
 
Dan zijn er nog de regionale toppers die er alles zullen aan doen om hun positie in het VAS kampioenschap te verstevigen met de Evo X bolides van  Steve Becaert, Philip Barbier, Kurt Boone en Stefaan Tjoens. .....

Grégoire Munster en Louis Louka (Skoda Fabia R5) zijn als 45e geëindigd in de WK rally van Finland. Het jonge duo haalt bij hun tweede deelname aan een WK rally het einde. Een beginnersfout op vrijdag maakte een goed resultaat onmogelijk maar dat was niet de doelstelling van het weekend. Ervaring opdoen op het hoogste niveau was dat wél en daar zijn Grégoire Munster en Louis Louka in geslaagd.

Een 45e plaats algemeen en een 8e plaats in WRC2 zijn de eindcijfers op het Finse rapport van Grégoire Munster. Na een goede start vrijdagochtend gleed het duo in vierde rit tegen lage snelheid van de weg. “Op zo’n 500 meter van de finish ben ik in een rechtste bocht tegen nauwelijks 40 km/u van de baan in een gracht geschoven. De wagen zat behoorlijk diep. Op het moment van mijn slipper waren er geen toeschouwers in de buurt. Ik heb geprobeerd om uit eigen kracht uit de gracht te raken, zonder succes. Na afloop van de klassementsrit werd ik geholpen door toeschouwers die richting finish stapten. In geen tijd was ik eruit. De wagen was niet beschadigd. Louis en ik zijn gewoon naar de assistentie gereden waar ze de koppeling en versnellingsbak vervangen werden.” ......

Ieder jaar organiseert het RACB National Team een Stuurwiel om een jonge en getalenteerde rijder te ontdekken en hem of haar te helpen de autosportladder te beklimmen. In de loop van de volgende weken wordt er opnieuw zo een wedstrijd georganiseerd, in drie fasen, voor Belgen die geboren zijn tussen 1 januari 1993 en 1 januari 2001. Voor maximaal 30 euro kan de laureaat in 2020 gratis een volledig seizoen in het Junior Belgian Rally Championship afwerken, aan het stuur van een zwart-geel-rode Peugeot 208 R2. 

De Belgische automobielsport beschikt in heel wat wereldkampioenschappen over enkele uitzonderlijke ambassadeurs. Daar is het RACB National Team niet vreemd aan. Iets minder dan tien jaar geleden genoot Thierry Neuville van de steun van de Belgische federatie om de eerste stappen te zetten richting het WRC, waar hij nu wedstrijden wint en om de titel strijdt. "Ieder jaar organiseert het RACB National Team een Stuurwiel om een jonge en getalenteerde rijder te ontdekke", stelt Geoffroy Theunis, directeur van het RACB National Team. "Dat maakt deel uit van ons DNA. In de loop van de volgende weken richt dit Stuurwiel zich op jongeren die het in de rallysport willen maken." 

De wedstrijd richt zich op Belgen die geboren zijn tussen 1 januari 1993 en 1 januari 2001, en die over een rijbewijs beschikken. Concreet worden er drie fasen afgewerkt: De shakedown: De simulatortests gaan door op 4 ,5 ,6, 11, 12, 13, 18, 19, 20, 25, 26, 27, 28 & 29 september in de kantoren van de RACB. Elke deelnemer wordt getimed op dezelfde simulator en zelfde chronorit. .....

Het Jobfixers Belgian Rally Championship geniet van een zomerbreak tot het eerste weekend van september, maar het Jobfixers Rally Team komt al eerder opnieuw in actie. Vader Philip en zoon Pieter-Jan Michiel Cracco komen van 22 tot 25 augustus immers aan de start van de ADAC Rallye Deutschland, beiden met een Skoda Fabia R5 ingezet door BMA. 

Voor Pieter-Jan Michiel Cracco en zijn navigator Jasper Vermeulen is het in elk geval een wedstrijd om naar uit te kijken, want zij zullen voor de eerste keer aantreden met een nieuwe Skoda Fabia R5 Evo.

"Ik heb nog niet met de Evo gereden. De wagen zal tijdig geleverd worden bij BMA, maar ik verwacht niet dat het verschil voor mij zo groot zal zijn," vertelt Pieter-Jan Michiel bescheiden. "Als piloot haal ik nog niet het maximum uit de huidige Fabia R5. Daarom zal het verschil tussen de twee versies voor mij niet zo essentieel zijn. Het zal veel belangrijker zijn om de proeven foutloos af te werken. De klassementsproeven van de Rally van Duitsland zijn ongelofelijk technisch en speciaal. Ik herinner me nog dat ik bij mijn vorige deelnames mezelf de vraag stelde hoe ik die erg speciale bochten in de wijngaarden moest beschrijven in de nota's. Het is een parcours met bochten die we hier niet kennen..." .....

Page 4 of 120