In de vijfde manche van het Pirelli Junior BRC, verreden in het kader van de Sezoensrally in Bocholt, krijgen de getalenteerde jongeren een heel specifieke ondergrond voor de wielen geschoven. Ongeveer een vijfde van het parcours bestaat uit maaskiezel, een uitdagende ondergrond die lef en car control vergt.

Kortom, een mooie leerschool voor een jonge rallyrijder.Jean Dilley staat aan de leiding in het Pirelli Junior BRC, maar de Brusselaar heeft nog geen overwinning op zijn naam kunnen zetten. De Ford-rijder wil in Bocholt een gooi doen naar de overwinning. 

We zijn benieuwd of de Ford Fiesta's met hun turbomotor voordeel kunnen halen uit de onverharde stroken. Dankzij hun extra koppel, lijken ze een licht voordeel te hebben. Dat kan ook in de kaart spelen van Niels Reynvoet, de winnaar van Haspengouw die helaas forfait moest geven voor de Rally van Wallonië. Grégoire Munster zit ongetwijfeld in het ritme na zijn passages in Duitsland. De zoon van Bernard doet een gooi naar de leidersplaats met zijn Opel Adam R2, maar ook Tobias Brüls heeft zijn draai gevonden in de snelle Peugeot 208 R2. Thibaud Mazuin verdedigt de kleuren van Skoda bij de jongeren. 

Stand na 4/9: 1. Dilley 30 punten; 2. Munster 28; 3. Reynvoet 26; 4. Mazuin 21; 5. Brüls 20; 6. Pyck 13; 7. Pacolet 6

Ook in de vijfde wedstrijd van het Historic Belgian Rally Championship moeten we niet lang zoeken naar de naam van de favoriet. Paul Lietaer haalt zijn Subaru Legacy RS van stal om te knallen op de snelle proeven met flinke porties onverhard. Het lijkt een ongelijke strijd met de tweewielaangedreven Porsche, BMW's, Opels en Fords, maar rally is gelukkig geen exacte wetenschap.

Na twee overwinningen met zijn Opel Manta 400 is Paul Lietaer logischerwijze de topfavoriet, zeker met zijn vierwielaangedreven Subaru. Maar, de typische maaskiezel is niet meteen vertrouwd terrein voor de "Snor", die uit moet kijken voor de BMW's van Guino Kenis en Tom Van Rompuy, maar vooral voor de Opel Ascona 400 van Stefaan Prinzie, die houdt van de kiezelproeven. 

Ook Dirk Deveux is elk jaar erg snel op de onverharde proeven in Noord-Limburg. In afwachting van zijn Sierra Cosworth, start de Limburger nog met zijn vertrouwde Ford Escort. Patrick Mylleville zal zijn leidersplaats in het Historic BRC verdedigen met zijn gekende Porsche 911.  Verder is het uitkijken naar de tijden van de Opel Ascona's van Eric Louies, Dirk Van Rompuy en Jens Maes, terwijl Frank Baert zijn Ford Sierra Cosworth aan de start brengt.

Voor de 24-jarige Christophe De Leeuw is deze Sezoensrally de belangrijkste afspraak van het seizoen. "Vorig jaar was de Sezoens mijn allereerste rally. Ik heb er altijd van gedroomd om hier aan de start te staan. Gunther Monnens is een goede kameraad. Ik ben heel vaak samen met hem op de kiezel gaan rijden. Zijn car control is ongezien, zeker op de kiezel. Een maand geleden ben ik in Duitsland aan hoge snelheid over de kop gegaan, maar de auto staat weer klaar voor mijn thuisrally, die ik absoluut niet wilde missen!," lacht de 24-jarige Christophe De Leeuw, die zich wil tonen voor eigen publiek.

De affiche van de 42steSezoensrally in Bocholt oogt indrukwekkend. Het belooft een erg boeiende strijd voor de overwinning te worden, want de twee favorieten, Kris Princen en Vincent Verschueren, krijgen er een speelkameraad bij. Adrian Fernémont, winnaar in Spa, wil zijn titelambities benadrukken met een topprestatie in Noord-Limburg met de Skoda Fabia R5 van San Mazuin. 

De vraag die gesteld kan worden is of de Skoda Fabia's R5 ongeslagen blijven. De kans is groot, want de drie favorieten starten met een Fabia R5. Kris Princen is licht favoriet. De Limburger won vorig jaar op de maaskiezel, maar hij heeft bovendien de TAC Rally gewonnen, na zijn eerdere zege in Haspengouw. Zijn grootste rivaal is Vincent Verschueren, die recent de Rally van Wallonië won met de Skoda van GoDrive. Adrian Fernémont kon zijn partners overtuigen om een 5dewedstrijd toe te voegen aan zijn programma in Wallonië. Na zijn overwinning in Spa, is dit een unieke kans voor Fernémont om zijn titelambities te onderlijnen. 

Maar, er zijn nog enkele kanshebbers met een Skoda Fabia R5, toch nog altijd de referentie in ons land. BMA zet, naast de wagen van Kris Princen, nog twee Fabia's R5 in. Steve Matterne zal zijn laatste wedstrijd rijden met de Fabia R5, terwijl Didier Duquesne op verplaatsing wil schitteren.  De jonge rekruut van Skoda België, Sébastien Bedoret, is uitstekend aan zijn leercampagne begonnen. In Bocholt zal de 22-jarige het wellicht een beetje lastiger hebben, want de jonge rijder debuteert op de maaskiezel.  

Met onverhard heeft de Nederlander Erik Van Loon zeker geen problemen. De voormalige Nederlandse kampioen leeft zich tegenwoordig elk jaar uit in Dakar, dus wat stof is hem niet vreemd. Van Loon komt zijn snelheid aanscherpen met zijn Fabia R5 om goed voorbereid aan de start te komen van de ELE Rally, zijn thuiswedstrijd. In die wedstrijd wil Martin van Iersel zich ook graag tonen met zijn nieuwe Hyundai i20 R5.  

Nog een buitenlander met ambitie is natuurlijk Stephen Wright, ondertussen een vertrouwd gezicht in de Sezoensrally. De Ier stond al drie keer op het podium met zijn Ford Fiesta R5. Voldoende om met vertrouwen aan de start te komen. "Stephen wil weer op het podium staan, maar ik denk dat het startveld dit jaar nog sterker is," lacht Eddy Smeets, zijn navigator. "Maar, hij kent zijn Fiesta R5 goed en hij is altijd gemotiveerd om in Bocholt goed te scoren. We zullen trouwens rijden met dempers die M-Sport ontwikkelde voor Ierse asfaltwedstrijden. In feite zijn het dempers voor onverhard, aangepast aan asfaltwedstrijden. Benieuwd hoe die zullen reageren op de maaskiezel," besluit de navigator. Een tweede Ford Fiesta R5 is de wagen in de kleuren van JobFixers van Pieter-Jan Michiel Cracco, de enige van het team die in Bocholt aan de start zal staan.  

Aan outsiders geen gebrek, te beginnen met de snelle Mitsubishi's van Steve Becaert en Bastien Rouard. Maar, ook de Porsches van Patrick Snijers en Gunther Monnens mikken op een plaats in de buurt van de Top 5.  "Ik ben opgegroeid op de maaskiezel, een heel specifieke ondergrond. Met de Porsche wordt het een apart verhaal. Je hebt enorm veel power, maar al het gewicht ligt op de achtertrein, je rijdt met erg brede banden, waardoor je uit het spoor van de R5's komt… Allemaal zaken die het extra moeilijk maken, maar de 997 GT3 blijft een fenomenale bolide om mee te rijden, ook op onverhard! Ik wil toch kort bij de Top 5 finishen." 

Patrick Snijers beseft wel dat hij de streekrijder in het oog moet houden. "Gunther zal zeker een kwaaie klant worden. Hij kent de kiezel als geen ander. Ik zal opnieuw rijden met Davie Thierie, die me de rest van het seizoen zal navigeren. Ik denk dat we toch in de buurt van de Top 5 moeten kunnen geraken…" 

De drie andere Porsches zijn in handen van Johan Dekens, Robby Moers en Darrel Taylor. In GT nemen ze het op tegen de Nissan 350Z's van Ditr Toprek en Dirk Ceyssens. De M Cup zal op de maaskiezel ook voor een prachtig spektakel zorgen.  Zoals elk jaar, nemen de BMW's een belangrijk deel van het spektakel voor hun rekening. Met 300 pk op de achterwielen, staan de "Beemers" garant voor dwarse passages op het grind. Maar, ze zijn ook erg snel. Na twee zeges, mikt Mats Van den Brand op een derde overwinning op rij, maar deze keer moet hij het zonder zijn vaste copiloot Eddy Smeets redden. De nota's in de M3 E30 worden gelezen door Martijn Wydaeghe, aangekondigd als de nieuwe navigator van Guillaume de Mevius, die in Bocholt helaas aan de kant blijft.  Franky Boulat, die in Tielt pas in de slotfase moest plooien, tracht de Nederlander van de zege te houden. Tom Ceuppens tracht zijn 3de plaats te verdedigen. Andere kleppers zijn Wim Muilwijk, Tobi Vandenberghe en vooral Patrick Diels, die op de Limburgse kiezel mee kan strijden voor het podium. 

Jeff Steensels, al 42 jaar voorzitter van RT Moustache, organisator van de Sezoensrally, mag tevreden zijn, want het startveld is kwantitatief en kwalitatief uitstekend. Het parcours blijft trouw aan het gekende concept, met drie lussen van vijf klassementsproeven. In vergelijking met vorig jaar neemt KP Goolder opnieuw zijn plaats in ten koste van de KP in Peer. De deelnemers werken drie keer de lus De Hees, Goolder, Veldhoven, Steenberg en Gerdingen af.

Voor Sébastien Bedoret en Thomas Walbrecq is het seizoen 2018 in de eerste plaats een leerjaar. Leren hoe de R5-categorie in elkaar steekt, hoe om te gaan met het statuut van officieel rijder van ŠKODA België ook. Over enkele dagen krijgt het jonge duo alweer een nieuwigheid voorgeschoteld.

“Nooit eerder stond ik aan de start van de Sezoens Rally, de enige wedstrijd van het Belgische rallykampioenschap die ik nog moet leren kennen”, stelt de rijder van de ŠKODA FABIA R5 van het Pevatec team. “Iedereen weet echter dat de Sezoens een unieke wedstrijd is, met nogal wat stukken onverhard. Voor mij wordt dat een première!”

“Niet alleen moeten de deelnemers hier over een bijzonder soort onverhard, de maaskiezel zijn eigenlijk allemaal kleine bolletjes, maar bovendien moeten ze dat met slicks doen, banden die bedoeld zijn voor het asfalt”, benadrukt Freddy Loix, de coach van Sébastien en Thomas. “Het komt dan ook nogal eens voor dat ervaren rijders hier van bij het begin een hoofdrol opeisen en onmiddellijk het verschil maken. Om maar te zeggen dat we dat van Sébastien hier absoluut niet verwachten! Net zoals in de TAC Rally en de Rallye de Wallonie heb ik hen opgedragen rustig te beginnen en gestaag het ritme te verhogen. De ervaring die ze hier op onverhard kunnen opdoen is cruciaal voor de toekomst! Tijdens de chronoritten waar er geen stroken onverhard moeten worden afgewerkt kan Sébastien dan weer zijn reeds opgedane kennis in de praktijk omzetten.”

Derde in Tielt en dan in de top-5 in Namen, Sébastien en Thomas hebben al bewezen dat deze voorzichtige aanpak uiteindelijk toch zijn vruchten kan afwerpen. “Ik heb hier wel niet de kans gehad om op deze voor mij nieuwe ondergrond te kunnen testen”, voegt Sébastien er evenwel aan toe. “Ik hou er dus rekening mee dat ik in de eerste lus heel wat tijd zal verliezen, want ik wil vooral het rijgedrag van mijn ŠKODA FABIA R5 op onverhard onder de knie krijgen. Eens te meer is een goed resultaat niet het doel. Mocht dat zo zijn is dat een mooie bonus, maar ik ben niet van plan om onnodige risico’s te nemen.”

Bij gebrek aan testwerk voor de start van de rally hebben Sébastien en Thomas enkele andere intense momenten gedeeld om hun samenwerking wat extra te smeden. “We maakten allebei deel uit van het team van ŠKODA België tijdens de Air Games, een sportief parcours waarbij we nogal wat opblaasbare obstakels moesten weten te overwinnen”, grinnikt Thomas. “En op dezelfde dag trokken we ook naar Mariembourg, waar we samen met enkele mensen uit onze entourage een endurance kartrace hebben gereden. We hebben ons ontzettend goed geamuseerd… en onze categorie gewonnen! Dat zal tijdens de Sezoens Rally niet gebeuren, maar ik kan je wel vertellen dat we er mentaal helemaal klaar voor zijn om deze nieuwe uitdaging aan te gaan!”

De start van de rally wordt zaterdagochtend om 7u45 gegeven, op het kerkplein van Bocholt. Er staan 15 chronoritten op het programma, goed voor 162 km tegen de klok. Het eindpodium staat geprogrammeerd om 20u28.

Het zat de organisatoren van de Short Rally van de Monteberg mee in deze editie 2018. Een stralende zomerdag, een talrijk opgekomen publiek en een West-Vlaamse winnaar met Davy Vanneste maar die moest eerst afrekenen met het “probleem” Piet Van Hoof. De snelle Nederlander, in de mooie ex-Makinen Evo IV, stond vooraf dan wel getipt als een winnaar, maar het was toch even afwachten wat de ervaren Van Hoof vermocht tegen het moderne geweld van de R5 wagens of de Porsche GT3.
In de eerste plaats keken we dan naar Davy Vanneste. Hij zat wel aan het stuur van de Ford Fiesta R5 met Evo motor maar toch moest hij in de eerste lus zijn meerdere erkennen in Piet Van Hoof. De Nederlander trok onmiddellijk in de aanval en Vanneste moest achtervolgen. “Opgelet”, vertelde hij in de service, “het is een tijdje geleden dat ik nog achter het stuur zat. Ik moet mijn draai nog vinden maar ik ga in de tweede ronde het tempo wel verhogen.”  
Op de derde plaats, Piet’s neefje Sander Van Hoof, die met de Evo X naar eigen zeggen rustig was vertrokken. “De ALS (het zogenaamde bang-bang systeem) stond af”, liet hij weten en nonkel Piet, die was nog niet tevreden. “Het tempo moet nog naar omhoog. Ik was vijf seconden trager dan vorig jaar”, rekende hij uit. Ook in de tweede lus bleef het spannend. Davy Vanneste trok op jacht maar beet opnieuw zijn tanden stuk op een bloedsnelle Evo IV met Piet Van Hoof. Naast Van Hoof en Vanneste hadden we zeker regerend VAS-kampioen Steven Dolfen verwacht. Hij kwam immers met de Citroen DS3 R5 aan de start maar bij de tweede passage op Bussenboom draaide de Franse wagen op drie cilinders. “We moesten stoppen om schade aan de motor te voorkomen”, vertelde een teleurgestelde Dolfen. Een nieuwe lus begon en Davy Vanneste moest tot de 5de klassementsproef jagen op Piet Van Hoof. Dan maakte de snelle Nederlander een schuiver en verloor zes minuten in het avontuur.
De buit was binnen voor Vanneste die nu zijn voorsprong op Sander Van Hoof kon controleren. “Deze overwinning doet enorm veel deugd, want ik maakte 20 jaar geleden op de Monteberg mijn rallydebuut. Ik had nooit gedacht dat ik 20 jaar later hier zou winnen”, aldus een gelukkige winnaar. Sander Van Hoof schoof aan op de tweede plaats, dat stond al vast.
Daarachter was het spannender voor de derde podiumtrede. Frederic Delplace kon in de laatste proef nog voorbij de Evo X van Bécaert en werd in zijn thuisrally schitterend derde met zijn Porsche 997 GT3. “Wat een ongelofelijke machine, deze Porsche,” genoot Delplace nog na. “Het ging vandaag ontzettend hard. Ik krijg de wagen steeds beter onder de knie. Ik hoop dat er in Ieper veel Porsches aan de start komen, want ik ben er klaar voor!” Stefaan Stouf (Ford Sierra Cosworth) werd de winnaar bij de Historics en ging op de slotproef nog voorbij Steve Bécaert naar de 4de plaats. Hij strandde op amper 3”40 van het podium. “Ik had nog een aanval in kunnen zetten op de derde plaats, maar ik heb in de eerste ronden telkens een beetje tijd verloren op de rondkoers van de Monteberg achter tragere deelnemers.” Een probleem dat ook Bécaert al aanhaalde, want hij werd in de eerste ronde gehinderd door een Porsche. “Misschien zat er zelfs een tweede plaats in, maar ik ben natuurlijk al uiterst tevreden met deze vierde plaats,” vervolgde Stouf.
 De Short Rally van de Monteberg was dan wel de tweede manche van het VAS regionale kampioenschap, maar niemand lag nu al wakker van de jacht op de titel. Slechts weinigen lieten al in hun kaarten kijken. Stefaan T’Joens joeg de Mégane RS naar een nieuwe zege in de Divisie 1-2. Hij speelt in principe de titel in die categorie. En ook Denis Degroote maakte al bekend de VAS kaart te willen trekken, maar dan wel in de Divisie 3 met de Mitsubishi Lancer Evo X. Hij eindigde op een 10de plaats nadat hij tijd verloor toen hij geblokkeerd zat achter Brecht Hoorne, die in de problemen zat met de handrem. Rondkoersen en rally… het zal wellicht nooit echt goed komen.
Het vervolg van het kampioenschap volgt nu al snel, op 27 mei, met de ORC Canal Rally in Wielsbeke.

Onder een stralende zon en voor talrijk opgekomen fans, heeft Davy Vanneste de Station Le Seau Short Rally van de Monteberg gewonnen. Na 7 klassementsproeven was hij een 26"9 sneller dan de Nederlander Sander Van Hoof, die de eer van de familie redde na de sortie van zijn oom Piet. 
 
Davy Vanneste moest tot de 5deklassementsproef jagen op Piet Van Hoof. De Ford-piloot ondervond waarom de Nederlander met zijn Mitsubishi Lancer Evo4 vorig jaar al op het podium stond in de Monteberg. "Ik had wel gehoord dat Van Hoof snel was met zijn Mitsubishi, maar vorig jaar begreep ik toch niet dat Hans Weijs Jr zo moeilijk afstand kon nemen van Piet. Vandaag bevestigde hij zijn snelheid, want ik kreeg hem niet te pakken," vertelde Davy, die na een schuiver van Van Hoof toch leider werd en de SR van de Monteberg won. "Deze overwinning doet enorm veel deugd, want ik maakte 20 jaar geleden op de Monteberg mijn rallydebuut. Ik had nooit gedacht dat ik 20 jaar later hier zou winnen…"
 
Sander Van Hoof, vorig jaar al derde, bekroonde een feilloze wedstrijd met een tweede plaats, voor Frederic Delplace, die in zijn thuisrally schitterend derde werd met zijn Porsche 997 GT3. "Wat een ongelofelijke machine, deze Porsche," genoot Delplace nog na. "Het ging vandaag ontzettend hard. Ik krijg de wagen steeds beter onder de knie. Ik hoop dat er in Ieper veel Porsches aan de start komen, want ik ben er klaar voor!"
 
Stefaan Stouf, winnaar in Historic, ging op de slotproef nog voorbij Steve Becaert naar de 4deplaats. En, hij strandde op amper 3"40 van het podium. "Ik had nog een aanval in kunnen zetten op de derde plaats, maar ik heb in de eerste ronden telkens een beetje tijd verloren op de rondkoers van de Monteberg achter tragere deelnemers. Misschien zat er zelfs een tweede plaats in, maar ik ben natuurlijk al uiterst tevreden met deze vierde plaats," aldus Stouf. 
 
Claudie Tanghe eindigde als tweede Porschist op de 6deplaats: "We hadden deze ochtend koppelingsproblemen en daarna nog een leegloper op KP 4, wat ons die extra tijd heeft gekost."
 
Hein Jonkers werd 7de, voor Erik Moree, die weer veel heeft bijgeleerd in zijn tweede rally met de ex-De Jong Citroën DS3 R5. Die andere DS3 R5, de wagen van Steven Dolfen, moest vroegtijdig de strijd staken. De motor van de R5 draaide op drie cilinders. Yves Bruneel genoot ook met de Porsche 997 GT3 van Fixion. "Dit was nog eens genieten, maar de overstap van een R5 naar een Porsche is niet zo eenvoudig. Een R5 heeft een fantastisch chassis en erg krachtige remmen, maar de motor is niet zo sterk. Een Porsche heeft dan weer een geweldige motor. Het was fijn om nog eens zoveel pk's onder de voet te hebben."
 
In Historic werd de Brit Reddington tweede, voor Stefaan Prinzie. 

Een wedstrijd die drie dagen lang op het scherp van de snee werd betwist en waarin iedere gewonnen of verloren seconde het verschil kon maken ! Dat was het scenario waarin drie Skoda Fabia's afgelopen weekend onvoorwaardelijk voor de zege in de Rallye de Wallonie bleven knokken. Daarbij verdeelden ze niet alleen alle scratchtijden netjes onder elkaar... de drie tenoren pakten elk ook met een verschillende bandenfabrikant uit... 

Dat Renaud Jamoul, DMACK Belgium verantwoordelijke, een tijdje geleden al voor Cédric Cherain en Filip Cuvelier had gekozen, bleek opnieuw een juiste beslissing te zijn.  Want vrijdagavond tijdens de chronoritten op de Naamse Citadelle, werd meteen duidelijk dat Cherain een potentiële kandidaat zou zijn voor de eindzege...   “Nog nooit werden zoveel ex-aequo tijden gerealiseerd in een BRC manche als afgelopen weekend”, stelt Renaud Jamoul vast. “Het feit dat Cédric nooit meer dan 10 seconden achterstand telde op de latere winnaar Vincent Verschueren, is opmerkelijk. Net zoals het feit dat we in de drie etappes... ook drie verschillende bandentypes gebruikten. Vrijdagavond op de Citadelle reed hij met “soft” banden, de zaterdagritten werden op “medium” rubbers afgewerkt en zondag werd geopteerd voor “regenbanden”. Kortom: het is duidelijk dat de DMACK banden onder alle omstandigheden mee kunnen en dat ze niet moeten onder doen voor de andere constructeurs, die al langer actief zijn dan wijzelf. En natuurlijk was er wat frustratie omdat we 'maar' tweede werden, maar het belangrijkste was dat Cédric opnieuw vertrouwen heeft kunnen tanken na zijn vroegtijdige opgaves in Landen en in Spa. Daarom ook dat hij zondag namiddag – toen de druk nóg groter werd – nooit het uiterste ging zoeken, zeker niet wat de bandenkeuze betreft”.

Na de 3de eindplaats in de East Belgian Rally 2017 en de zilveren medaille in de jongste Rallye de Wallonie, zijn alle ogen nu gericht op Ieper... “We gaan alles in het werk stellen om de voorbereiding  van deze 6e BK manche optimaal te laten verlopen”, vervolledigt Renaud Jamoul. “Cédric Cherain zal ook in de Westhoek met een Skoda Fabia aantreden... én met DMACK banden. Bedoeling is om hem vooraf, tijdens een intensieve testsessie, uitgebreid kennis te laten maken met het beschikbare bandenpotentieel. We weten allemaal hoe sterk de concurrentie in Ieper ook dit jaar weer zal zijn, maar de gerealiseerde chrono's in Namen hebben aangetoond dat we over sterke troeven beschikken...”.   

Vermelden we nog dat ook Francis Lejeune, voor het eerst in een Skoda Fabia WRC, voor DMACK banden had geopteerd. En hij kon er – ondanks een opgave in de slotronde – alleen maar tevreden om zijn, getuige een aantal chrono's die heel dicht in de buurt lagen van de toch wel meer ervaren Manu Canal-Roblès.    Zoals gezegd: op naar de Ypres Rally, tot nader order nog steeds dé Belgische rallyafspraak met de grootste internationale faam. Een reden te meer voor DMACK ook ook daar een belangrijke rol te gaan spelen...

Het was de afgelopen maanden even stil rond het SRP Racing-team van de Vlaams-Brabantse Stefan Van Craenenbroeck. De laatste jaren zagen we Stefan vooral aan het werk met achterwielaangedreven wagens maar heeft nu toch beslist om opnieuw over te stappen naar een potente integraal aangedreven bolide.

De Liedekerkenaar geeft hierbij tekst en uitleg: “Sinds 2010 hebben we eigenlijk steeds met achterwielaandrijvers gereden. Eerst was er de superamusante Toyota Corolla AE86 waar we met ons beperkt vermogen toch vaak goed voor de dag kwamen. Deze werd ingeruild voor een krachtige Nissan 350Z en daarna volgde nog een hoogst originele Lexus IS300. Elk van deze wagens had een zeer eigen specifiek karakter en heb er dan ook veel plezier aan beleefd. Maar ik moet toegeven dat ik nog vaak terugdacht aan de periode 2003-2009 waar we veel wedstrijden afwerkten met een zeer betrouwbare Lancer Evo 6.5. Met dergelijke wagens kan je met een beperkt budget toch hoger in het algemene klassement eindigen. Nu deed de kans zich voor om een ex-Van den Heuvel Mitsubishi Lancer Evo VII aan te kopen en ik heb dan ook niet getwijfeld! Het spreekt voor zich dat de Evo VII iets recenter is dan onze vroegere Evo 6.5. Ik verwacht dat deze Evo iets stabieler zal zijn in de snelle waaiers. Aan vermogen zou er alvast geen gebrek mogen zijn aangezien de wagen al in Groep A-configuratie staat. ”

Wie in de periode vanaf 2003 tot en met 2009 vaak naast de rallypaden vertoefde, zal zich misschien nog wel herinneren dat Stefan aardig uit de voeten kon met een snelle 4x4. Verscheidene overwinningen en tal van podiumplaatsen werden behaald in het RACB Critérium en wedstrijden meetellende voor het VAS en ASAF-kampioenschap. “Ik heb goede herinneringen aan onze overwinningen in de Critérium-manches van de East Belgian Rally (2007) en Sezoensrally (2009) en ook in de Rallye des Ardennes van 2004 waren we de snelste. Deze wedstrijden zullen me altijd bijblijven. Het is een beetje afwachten of we na al die jaren nog zullen meekunnen”, lacht Stefan.

Het team zou graag voor de eerste maal aantreden met de Evo VII in de Rallye Haute-Senne dewelke verreden wordt op zondag 17 juni. Hoewel deze ASAF-wedstrijd op amper 20km van de woonplaats van Stefan wordt verreden, stond hij er nooit eerder aan de start. Later op het seizoen staan ook nog deelnames gepland in Rallye de Famenne, Rallye J.L. Dumont en Rallye de Mettet. Gelenaar Han De Bock zal de nota’s voor zijn rekening nemen: “Ik ken Stefan al zeer lang en we reden verleden jaar al eens samen in de Rally van Haspengouw Critérium waar we op het podium eindigden met de Nissan 350Z. Dat is zeer goed bevallen en ik kijk al uit naar onze eerste wedstrijd samen in de Evo. Ik zal de geplande wedstrijden combineren met mijn programma dat ik rijd samen met Bart Windmolders, eveneens in een Mitsubishi Lancer, maar dan een Evo X. Enkel voor de Rallye J.L. Dumont zal Stefan met een andere co aantreden, aangezien ik hier ook rijd met Bart”, vertelt Han.

Het SRP-rallyseizoen 2018 wordt mede mogelijk gemaakt dankzij de trouwe partners:

  • Electro Light
  • Café Natekens
  • Hoogspanning De Cock Hans
  • MB Poorten
  • Gebroeders Asselman algemene grondwerken
  • Verzekeringen Rossignol
  • Kingkong Advertising
  • Wireless LAN Consultant & Skyline Networks
  • Auto’s Serge
  • Gentinis Keukens

De Rallysprint van de Monteberg was lange tijd een klassieker in de regionale rallysport in West-Vlaanderen, waarvan de faam zich tot ver buiten de landsgrenzen verspreidde. Na meer dan veertig edities als rallysprint, kreeg het evenement vorig jaar een upgrade en het werd de “Short Rally van de Monteberg”. Naast de klassieke proef op de Monteberg, kwam er een tweede klassementsproef, Busseboom. Op zondag wordt er dus vier keer de proef op de Monteberg (10,76 km) afgewerkt en driemaal de proef Busseboom (8,47 km). De Short Rally noteert dus 68,45 km tegen de chrono. De inschrijvingslijst sloot af op 164 deelnemers.
 
Daaronder een paar leuke experimenten, zoals Bram Fonteyne, die voor één keer copiloot is van Isidoor Espeel en eens wil proeven van het kunnen van een “moderne” R2 wagen. Bij die R2 wagens, die in klasse 3F de dienst zullen uitmaken, tellen we Jo Muylle en de Opel Adam R2 bij de kanshebbers in zijn categorie. Klasse 3H zal zoals vanouds het spektakel verzorgen, met een sliert aan BMW E36, zoals de exemplaren van Deprez, Gellinck, Taillieu, Dumortier enz...
Richten we onze aandacht even naar de kanshebbers op de algemene zege en dan komen we uiteraard bij het zwaardere materiaal.
Steven Dolfen en de Citroën DS3 R5 bij voorbeeld. Dolfen kent de streek goed en de DS3 R5 is snel. Dan wordt het uiteraard zaak het geheel op de baan te houden.
 
Piet Van Hoof is de andere zegekandidaat die er met kop en schouders bovenuit steekt met de Mitsubishi Lancer Evo IV. Maar laat u niet beetnemen door de “oude” typeaanduiding. Het betreft de voormalige wagen van wereldkampioen Makinen, in full groep A versie! Menig rijder met nominaal moderner materiaal beet hierop zijn tanden al stuk. Of de Porsche’s van Delplace, Claudie Tanghe en Bruneel enig weerwerk kunnen bieden zal vooral van de weersomstandigheden afhangen. Maar normaal gezien mogen we hen aanduiden als podium-materiaal. Bij de andere podiumaspiranten mogen we de vloot van Lancer Evo X rekenen zoals de exemplaren van Sander Van Hoof, Steve Becaert, Hein Jonkers (met de Evo 6) en uiteraard Bert Coene! Daarnaast zijn er uiteraard ook nog de Oldtimers van de Divisie 4, met een pak Escorts, Porsches, Kadetts en ook de leuke Fiat 124 Spider van Dirk Vermeersch en de originele Triumph TR7 van Kevin Vanmassenhove.
 
Dan de Youngtimers van de Divisie 5 met de BMW M3’s van Vermeulen en Merlevede tegen de Sierra Cosworths van Vermeirsch en Stouf. Ook de Divisie 1-2 zal felbevochten worden, getuige de 36 inschrijvingen in de klasse 2... De moeite om eens te volgen want vergeet niet dat de “Monteberg” in de eerste plaats een regionale rally is en dat het belang in de eerste plaats ligt op het verwerven van punten voor het VAS regionale kampioenschap! Het wedstrijdcentrum is ondertussen verhuisd van Dranouter naar Westouter, waar het is ondergebracht in zaal “Corneblomme” (Poperingestraat 4 te Westouter). Na de administratieve en technische keuring op zaterdag, tevens de dag van de verkenningen, begint het serieuze werk zondag 6 mei vanaf 8u30.

Kilometers afmalen, de finish halen met een onbeschadigde wagen en bij elke lus progressie boeken. Dat waren de drie doelen die Freddy Loix voor de start van de Rallye de Wallonie had meegegeven aan Sébastien Bedoret en Thomas Walbrecq. Voor het duo van ŠKODA België was de vierde manche van het Belgische rallykampioenschap amper hun tweede wedstrijd met de FABIA R5 van het Pevatec-team, maar ze kweten zich uitstekend van hun taak. Niet alleen is hun vijfde plaats, achter vier referenties van de Belgische rallysport, een goed resultaat, maar het zijn vooral de tijden die tijdens de tweede en derde lus werden neergezet die bij het team en hun entourage voor tevredenheid zorgden.

Op zaterdag had de ŠKODA FABIA R5 in de eerste lus 51 seconden toegegeven op regerend Belgisch kampioen Vincent Verschueren. Bij de tweede doortocht op dezelfde klassementsritten werd dat verschil herleid tot 30 seconden, bij de derde tot 17 tellen. In de vooravond kwamen Sébastien en Thomas enkele malen heel dicht bij de scratch, vooral tijdens de lange KP van Nettine-Mohiville. Op zondagochtend noopte de regen het duo tot enige voorzichtigheid, want nooit eerder hadden ze met een vierwielaangedreven machine in zo een omstandigheden gereden. ’s Namiddags droogden de wegen op en tot vier keer toe zette de ŠKODA FABIA R5 een vierde tijd neer, achter de drie tenoren die op het scherp van de snee om de zege aan het strijden waren.

“We zijn nogal tevreden over onze rally, want we wisten de opdrachten die Freddy ons gegeven had perfect te vervullen”, glimlachte Sébastien aan de finish. “Niet één keer hebben we grote risico’s genomen. Nooit hebben we moeten forceren, en behalve een klein bezoekje aan een weide in Crupet gingen we ook geen enkele keer in de fout. De tijden die we tijdens de laatste lus van de dag, zowel op zaterdag als op zondag, konden neerzetten waren heel bemoedigend.”

Sébastien Bedoret: “Nog maar eens verrast door de wegligging van mijn ŠKODA”

Wie denkt dat Sébastien Bedoret nu helemaal in zijn nopjes is, kent de jongeman uit Donstiennes slecht. “Ik ben een beetje ontgoocheld, ja”, geeft hij toe. “Bij de eerste passages op de chronoritten – vrijdagavond op de Citadel, zaterdagochtend en zondagochtend – waren we te voorzichtig! Ik ken mijn ŠKODA FABIA R5 nog niet helemaal en ik blijf verrast door de ongelooflijke wegligging. Het gaat heel wat sneller dan met mijn R2 van de afgelopen jaren! Tijdens de eerste lussen heb ik tientallen keer tegen mezelf gezegd dat het sneller kon… Maar ik besefte ook dat het beter was iets te voorzichtig te zijn, dan te forceren en alles in één bocht te verliezen. We wilden zeker geen onnodige risico’s nemen… maar voor de toekomst weten we nu dat we sneller uit de startblokken kunnen komen!”

Gezeten in het rechterzitje wist Thomas Walbrecq van deze Rallye de Wallonie te genieten. “Het was eerlijk gezegd een heel plezant weekend en we hebben heel wat geleerd”, stelde de corijder. “We kwamen tot de vaststelling dat de wijzigingen die we aan ons notasysteem hebben doorgevoerd een echte verbetering vormen. Over het algemeen waren onze nota’s goed… maar dat beseften we pas na een eerste doortocht, tijdens dewelke we wat te voorzichtig waren. Die vierde tijden die we aan het eind van de dag lieten optekenen, terwijl het leidende trio toch voluit ging, bewijzen dat we vooruitgang boeken.”

Freddy Loix: “Sébastien en Thomas hebben hun wedstrijd goed ingedeeld”

Na een hele wedstrijd lang elk detail te hebben bestudeerd, in het assistentiepark zijn rol te hebben gespeeld en langs het parcours aandachtig te hebben toegekeken had Freddy Loix op zondagavond een brede glimlach op het gelaat. “Sébastien en Thomas hebben gedaan wat we van hen gevraagd hebben en ze hebben hun wedstrijd perfect ingedeeld”, stelde de coach die hen door ŠKODA België ter beschikking is gesteld. “Ze stonden aan de finish en hebben zo in deze moeilijke wedstrijd – niet alleen door de hoge snelheid, maar ook door de natte omstandigheden op zondagochtend – heel wat ervaring opgedaan. Je hoeft de tijden maar eens onder de loep te nemen om vast te stellen dat ze van de ene op de andere lus heel wat progressie hebben geboekt! Ze missen nog wat parcourskennis, zeker aan het stuur van een krachtige wagen als de ŠKODA FABIA R5, maar we beseffen dat ze bij de eerste passages op de chronoritten wat dichter bij de snelsten moeten kunnen zijn. Dat komt wel, daar zullen we in de toekomst aan werken. Maar ik ben wel heel tevreden met de manier waarop alles verloopt.”

Eens te meer was de ŠKODA FABIA R5 de referentie op ’s lands rallywegen. Van de tien exemplaren aan de start stonden er vijf… op de eerste vijf plaatsen. “Felicitaties aan alle teams”, glimlachte Catherine Van Geel, PR voor het Tsjechische merk in België. “En we zijn heel trots dat ons jonge duo na een lange en lastige rally in de top-5 wist te finishen. Het startveld was van hoog niveau en de tijden die Thomas en Sébastien tijdens de laatste lussen van elke dag lieten optekenen zijn veelbelovend. Bij ŠKODA België kunnen we hun aanpak wel smaken: ze willen steeds meer progressie boeken, en staan open voor goede raad. Ze weten waar ze moeten aan werken, en we zijn er van overtuigd dat het beste nog moet komen.”

De volgende afspraak wordt voor Sébastien en Thomas echter een grote stap in het onbekende. Nooit eerder werkten ze de proeven van de Sezoens Rally af en hun ervaring op onverhard is heel beperkt. Maar op zaterdag 19 mei zijn ze vast van plan om in en rond Bocholt hun progressie verder te zetten!

De vierde wedstrijd van het Pirelli Junior Belgian Rally Championship kende een bijzonder spannend verloop. Het tempo in R2 werd aangegeven door de Nederlander Timo van der Marel, die met zijn officiële Opel Adam R2 de ideale referentie was voor de Belgische jongeren. 
 
In het Pirelli Junior BRC zijn de bonuspunten erg belangrijk, aangezien het verschil tussen een zege en een tweede plaats slechts twee punten is. Vandaar dat Romain Delhez aanvankelijk toch probeerde om de strijd aan te gaan met Van der Marel. Maar, zaterdagnamiddag braken de wielbouten op zijn Opel Adam R2, waardoor hij van de baan ging.
 
Meteen lag de strijd weer open, want Grégoire Munster was met enige reserve aan de wedstrijd begonnen. "De auto stond te hoog achteraan, waardoor ik in de zware remzones het gevoel had dat de Opel begon te zweven. De achtertrein was te nerveus. Bovendien ging ik vorig jaar op de eerste proef van de baan, zodat ik amper parcourskennis heb. Dat bleek een nadeel ten opzichte van Romain Delhez," vertelde Grégoire Munster, de eerste R2-rijder op Pirelli's.
 
Jean Dilley bleef in het spoor van de Opel-rijder en hij had in Natoye, waar Delhez van de baan ging, de leiding over kunnen nemen… Grégoire Munster maakte immers een schuiver, verloor een 20-tal seconden, maar kreeg vervolgens een normtijd door de sortie van zijn merkgenoot. 
 
Dilley bleef jagen, tot hij 's avonds in Mohiville lek reed en meer dan een minuut verloor. "Ik weet echt niet waar we iets geraakt hebben. Plots stond ik lek. Heel jammer," aldus Jean Dilley, die zaterdag meteen vier snelste tijden reed in de regen. "Die punten doen me enorm veel deugd. In de regen heb ik maximaal aangevallen. Dat ik vier keer sneller was dan Van der Marel, dat is toch een referentie!"
 
De Ford-rijder leek nog op te rukken naar de tweede plaats, maar in de slotfase reed hij nog eens lek, waardoor hij vrede moest nemen met de derde plaats. Toch neemt Jean Dilley met de leiding in de tussenstand van het Pirelli Junior BRC dankzij de vier snelste tijden van deze ochtend. Tobias Brüls werd na een regelmatige wedstrijd mooi tweede. 
 
"Ik ben heel tevreden met deze tweede plaats," lachte Tobias, die beloond wordt voor zijn derde plaats met een gratis Pirelli-band. "In vergelijking met de Spa Rally is het ritme dit jaar enorm verhoogd in het Junior BRC."
 
Leider Grégoire Munster leek het nog even spannend te maken. Zondagochtend ging hij rechtdoor in Vedrin, waarna hij in Crupet nog eens lek reed links vooraan. Maar, Munster hield het hoofd koel, reed in de slotfase nog een scratch en pakte zijn tweede overwinning van het seizoen, goed voor een prachtig Rodania-horloge en vier gratis Pirelli's.
 
"Na onze schuiver in Tielt, doet deze overwinning deugd. Het was een felle strijd bij de Juniors. Van der Marel was een erg sterke referentie in R2, maar dat maakte het erg moeilijk om een bonuspunt te scoren. Met deze zege op zak, kunnen we met vertrouwen naar de volgende afspraak, de Sezoensrally in Bocholt," aldus Grégoire Munster.
 
Achter Brüls en Dilley, ging de vierde plaats naar Thibaud Mazuin, die vrijdagavond op de Citadel al uit viel met een gebroken aandrijfas. De Skoda-rijder ging via Rally2 zaterdag opnieuw van start. Glenn Snaet, die voor Mazuin eindigde, deed niet mee in het Junior BRC, aangezien hij debuteerde met andere banden. Gilles Pyck, de winnaar van de TAC Rally, viel vroeg uit met motorproblemen, terwijl Niels Reynvoet, de vorige leider in het Pirelli Junior BRC, forfait moest geven door motorproblemen bij een laatste test met zijn Ford Fiesta R2T.
 
Stand na 4/9: 1. Dilley 30 punten; 2. Munster 28; 3. Reynvoet 26; 4. Mazuin 21; 5. Brüls 20; 6. Pyck 13; 7. Pacolet 6

Na zijn tweede plaats in Haspengouw en Tielt, pakte Vincent Verschueren (Skoda Fabia R5) tijdens de 35ste editie van de Rally van Wallonie zijn eerste zege van het seizoen ! Hoewel hij op uitzondering van vrijdagavond - toen Adrian Fernémont op de Citadel de beste was in de showproeven - de ganse wedstrijd aan de leiding reed, was het voor de regerende kampioen een felbevochten zege. “Inderdaad, want Cédric en Adrian hebben twee dagen fel aangedrongen.
Dit is mijn eerste overwinning in Namen en ik wil ze opdragen aan mijn vriend Mathias Viaene, die eind vorig jaar te vroeg van ons heenging. Hij won deze rally in 2000 en ik herinner me dat ik hem hier vaak zag rijden. Ik hou trouwens van dit snelle parkoers dat me toeliet om het nadeel - dat ik niet over een Evo-motor beschikte - te compenseren. Zaterdag maakte ik immers telkens het verschil op de lange proef van Nettinne-Mohiville (23.4 km) de scherprechter van deze rally. Uiteraard ben ik ook erg tevreden dat ik via deze zege een goede zaak doe i.f.v. het kampioenschap, aangezien ik in de tussenstand nader tot op 4 punten van Kris Princen.”  
 
Cédric Cherain en Adrian Fernémont deden dan wel hun uiterste best om Vincent van de leiding te verdringen, maar omdat ze elk enkele foutjes maakten lukte dat niet. Terwijl de piloot uit  Namen zaterdagmorgen rechtdoor schoof, liet de Luikenaar zijn motor immers afslaan bij de start van Bois de Villers. En… zoals ze zelf vertelden is de winnaar meestal diegene die het minste fouten maakt en zodoende was Vincent dit weekend dus de beste.  
 
Net achter dit schitterend podium was ook Olivier Collard super tevreden over zijn R5-debuut. Met zijn Skoda Fabia R5 zat hij namelijk snel in het ritme van Xavier Bouche en toen die  zaterdag een tijdstraf van 3 minuten kreeg voor een overtreding op de verbinding, erfde Olivier definitief de vierde plaats. Idem voor Sebastien Bedoret (Skoda Fabia R5) die ook in Jambes zijn evolutie bevestigde, ondermeer door de leuke strijd met Manu Canal-Roblès. Die moest zijn Skoda Fabia WRC zondagmorgen in Wartet evenwel aan de kant zetten toen zijn  versnellingsbak begaf. Pech ook voor Achiel Boxoen (na een schuiver enkele proeven voor het einde), David Bonjean (differentieel) en Guillaume De Mévius die zaterdagmiddag met de Peugeot 208 T16 van het RACB National Team van de baan ging. 
 
In de GT-categorie was Patrick Snijers ongenaakbaar en daardoor parkeerde hij zijn Porsche bovendien op een knappe zesde plaats algemeen mede omdat hij in de slotfase nog profiteerde van de lekke band van de Nederlander Edwin Schilt (Skoda Fabia R5). Leuk voor Patrick, want hij was hier in 1984 met een… Porsche 911 ook de winnaar van de allereerste editie ! Verder in de top-10 vermelden we zeker ook de knappe prestatie van Jonas Langenakens (Mitsubishi Lancer Evo10), de onofficiële winnaar van de klasse N4, al was het jammer dat hij snel zijn  speelkameraad Bastien Rouard verloor. Olivier Cartelle werd finaal tweede in GT. 
 
Bij de voortrekkers kregen we het ganse weekend een erg spannend gevecht tussen Stephan 
Hermann en Christophe Verstaen. Het eindigde finaal in het voordeel van de piloot van de Fiat Punto S1600, die won met slechts 5 seconden voorsprong op de Opel Astra" M2000”. Vlak  achter hen heerste de Nederlander Timo Van Der Marel met zijn Opel Adam gemakkelijk in de categorie R2. Hij had uiteindelijk één minuut voorsprong op merkgenoot Grégoire Munster, de winnaar bij de juniors, waar Romain Delhez (eveneens met een Opel Adam) van de baan ging. De zoon van Bernard won voor Tobias Brüls (Peugeot 208 R2) en Jean Dilley ( Ford Fiesta R2T) die even de boer op ging en daardoor lek reed. Vlak achter Munster Jr. merken we ook de fraaie prestatie van Harry Bouillon op, met zijn DSR R3 werd hij de winnaar in klasse RC3. 
 
Bij de historics tot slot mocht Paul Lietaer (Opel Manta 400) na 9 jaar afwezigheid zijn terugkeer naar de Rally van Wallonië vieren met een klinkende zege. "Het was te lang geleden en dus kon ik niet meteen aanvallen. Terwijl de eerste doortocht voor mij een soort snelle verkenning was, pushte ik pas tijdens de tweede lus, grapte « De Polle »
 
De Automobielclub van Namen was tevreden met het verloop van deze 35ste editie. Hun  volgende afspraak is de traditionele Rallye-Sprint Condruzien op 12 augustus in Haversin.

Na zijn overtuigend debuut in de TAC Rally, hadden we in de Rally van Wallonië wat meer weerwerk verwacht voor Paul Lietaer met zijn 'nieuwe' Opel Manta 400. Niets bleek minder waar, want zaterdagmiddag was de "snor" al zegezeker. Maar, in het kampioenschap blijft Patrick Mylleville, een van de eerste opgevers, aan de leiding.

De aangekondigde tegenstand kwam er enkel vrijdagavond op de Citadel, waar Guino Kenis de snelste was met zijn BMW M3, maar op de eerste echte klassementsproef nam Lietaer de leiding over. Even later viel de BMW-dealer uit met een kapotte motor, terwijl ook Tom Van Rompuy zijn Ascona 400 aan de kant zette met een defecte transmissie. Even later moest vice-kampioen Stefaan Prinzie de strijd staken met een kapotte koppeling. Aangezien Patrick Mylleville vrijdagavond al was uitgevallen met een defecte koppeling, was Patrick Deblauwe de enige die nog enigszins in de buurt kon blijven... Hoewel, de afstand was ruim.

"Helaas was er weinig weerwerk, maar daar heb ik geen schuld aan," lachte Paul Lietaer, die voor de eerste keer na zijn laatste deelname in 2009 met de Subaru Impreza WRC nog eens aan de start stond in Jambes. "In de eerste ronde kon ik niet echt aanvallen, want ik miste parcourskennis. Pas in de tweede ronde kon het tempo omhoog. Nadat ik "los" was, heb ik beredeneerd gereden, want ik heb nog last van mijn pijnlijke pols. Vorige week ging ik in de Salamandre van de baan en mijn pols voelde nog pijnlijk aan. Ik kon niet zo snel tegensturen. Deze Manta 400 vraagt immers heel wat spierkracht, want we rijden zonder stuurbekrachtiging."

Zondag gingen nog een aantal rijders opnieuw van start, waaronder Prinzie, die zijn wagen niet in het wagenpark zetten en dus geen punten pakte. Achter Mylleville, die tweede werd, eindigde Stephen Stringer op de derde plaats, voor Bjorn Hamiaux met zijn Escort. Kevin Haselden werd met zijn charmante Mini vierde, voor Tom Van Rompuy, die zondag nog wat ritme op kon doen voor hij met de BMW M3 terug van de partij is in de Sezoensrally. Daar komt ook Lietaer aan de start, maar dan met zijn snelle Subaru Legacy RS. 

In de 35ste editie van de Rally van Wallonië was de strijd voor de overwinning drie dagen lang uitermate spannend. Vincent Verschueren en Veronique Hostens gingen in de slotfase tot het uiterste. De Godrive-formatie behaalde zijn eerste overwinning van het seizoen, waarmee Vincent Verschueren weer in het spoor komt van Kris Princen, die nog 4 punten voorsprong heeft in de tussenstand van het BRC. 

Na een snelle opening van Adrian Fernémont op de Citadel, sloeg Vincent Verschueren zaterdagochtend meteen toe op de 23 km lange proef van Mohiville. De Skoda-rijder zou er twee keer op rij de snelste tijd rijden, telkens met een handvol seconden verschil. Op de overige klassementsproeven hield hij gelijke tred met Cédric Cherain, die een Fabia R5 met evolutiemotor bestuurde.

"Ik wist dat het mogelijk zou zijn om op die lange proef het verschil te maken. Het is een proef met een aantal vloeiende bochten aan hoge snelheid. De evolutiemotor van Cherain en Fernémont biedt vooral een voordeel in de hernemingen en bergop. Ik had me voor die lange proef echt geprogrammeerd om het gas niet te lossen in die snelle waaiers. Het ging hard, maar het loonde," lachte Vincent, die in totaal 11"8 pakte op die proef. "Op de andere proeven kon ik het verschil niet maken. We reden echt maximaal, veel sneller dan vorig jaar, maar Cédric Cherain bleef gelijke tijden rijden..."

Zondagvoormiddag, in de regen, kwam Adrian Fernémont sterk opzetten. Vincent zag zijn voorsprong krimpen tot 4 seconden op Fernémont en 6 op Cherain. "Ik had regenbanden gemonteerd, maar die werden te warm. De Michelins werken goed als er water op de baan staat, maar niet als de baan gewoon nat ligt. Op drie van de vier proeven begon ik te vegen omdat de banden te heet waren. Ik was kansloos in die omstandigheden tegen Fernémont en Cherain."

Cherain ging zelf even van de aan en hij reed lek, waardoor de grootste dreiging van Fernémont leek te komen. Maar, die begon aan de laatste lus op regenbanden, terwijl de proeven droger werden. Vincent Verschueren en Veronique Hostens beslisten de wedstrijd definitief in hun voordeel. 

"Met clicks ging het beter, al hadden we in Crupet nog even geluk, toen ik twee velgen beschadigde. Blijkbaar hadden enkele onverlaten grote stenen in een koord gelegd. Gelukkig reden we niet lek," lachte de winnaar, die voor de eerste keer de Rally van Wallonië won. 

"Hier winnen, dat had ik niet gedacht, want op deze snelle proeven zou ik vermogen tekort komen. In het kampioenschap doen we een goede zaak. Ik moest hier winnen om Kris Princen bij te benen. Ik wil deze overwinning graag opdragen aan Mathias Viaene, mijn betreurde makker. Toen Mathias aan zijn tweede carrière begon in Historic, begon ik aan mijn carrière. Hij sprak me toen vaak over zijn zege in de Rally van Wallonië 2000. Ik had toen nooit gedacht dat ik hier ooit zou winnen..."

Het was een erg geslaagde 35ste editie van de Rally van Wallonië voor het Jobfixers Rally Team. De twee jongeren maakten heel wat progressie op de snelle proeven van de vierde manche van het  JobFIXers Belgian Rally Championship, terwijl Philip Cracco met een brede smile de finish haalde van een intense driedaagse aan hoge snelheid.

Pieter-Jan Michiel Cracco: "Veel geleerd en enorm geamuseerd"

De ganse wedstrijd zagen we een mooi duel tussen de twee jongeren van het JobFIXers Rally Team, Pieter-Jan Michiel Cracco en Achiel Boxoen. Voor Pieter-Jan Michiel en Jasper Vermeulen begon het 's ochtends niet zo goed.

"We hebben inderdaad twee keer een probleem gehad op de openingsproef, waardoor we niet goed aan de dag konden beginnen. Het eerste probleem hadden we op de lange openingsproef zaterdagochtend. Mijn HANS-systeem was stuk. Ik vroeg aan de starter om te mogen wachten op een andere HANS, maar daar wilde men niet van weten. Uiteindelijk heb ik toch een andere HANS genomen, maar ondertussen was de klok al aan het lopen. We verloren daardoor een veertigtal seconden en die tijd werd niet gecorrigeerd. Jammer, want het gaat toch om veiligheid," vertelde Pieter-Jan Michiel, die vanaf zaterdagmiddag beter in het ritme kwam, met onder andere een vijfde tijd algemeen in Natoye, een van de snelste proeven van de wedstrijd. "Die snelle proeven zijn ongelofelijk. De eerste ronde moet ik wel gebruiken om het parcours wat beter te leren kennen en daarna kan ik met wat meer vertrouwen aanvallen. Het ging erg hard. Maar, in vergelijking met de Fabia's hebben we op dit parcours een tekort aan topsnelheid. Onze top is 188 km/h, terwijl de Fabia's zeker 200 km/h halen. Dat wil ik echter niet gebruiken als excuus. Zet Sébastien Ogier aan het stuur van onze Fiesta R5 en hij rijdt iedereen naar huis!"

Ook zondagochtend begon in mineur voor Pieter-Jan Michiel. Het regende en de voorruit was beslagen. "Een heel frustrerende ervaring, want ik zag quasi niets. Maar, na twee proeven hadden we het opgelost en kon ik me weer amuseren. Ik mocht van Jasper niet naar de tijden kijken. We eindigen op een zevende plaats, op 15 seconden van Patrick Snijers. Een mooi resultaat, want zonder onze problemen zouden we zeker zesde geweest zijn. Ik heb in elk geval erg veel geleerd en me goed geamuseerd."

Achiel Boxoen: "Veel vertrouwen opgedaan!"

De Rally van Wallonië heeft het vertrouwen van Achiel Boxoen een boost gegeven. Ondanks het feit dat hij de slotfase moest opgeven, was de progressie in deze vierde manche van het Belgisch kampioenschap duidelijk. Achiel, die voor de eerste keer werd genavigeerd door Renaud Herman, leek op weg naar een mooie zesde plaats tot hij een klein foutje maakte.

De wedstrijd begon voor Achiel Boxoen ook niet vlekkeloos. "Op de eerste proef in Mohiville liet ik me even verrassen en schoven we van de baan. De auto stond te zacht afgeveerd, waardoor ik hem niet goed aanvoelde. We hadden wat geluk, maar vanaf de derde proef zaterdagmiddag kreeg ik terug een goed gevoel. Alleen de proef in Natoye ligt me niet om een of andere reden."

Achiel rukte stelselmatig op in het klassement. Hij ging het duel aan met Patrick Snijers. Van de 8ste plaats zaterdagavond, schoof hij zondagmiddag door naar de zesde plaats. De nota's werden door Renaud Herman perfect gelezen in het Nederlands. Helaas ging het drie proeven voor de finish mis in Vedrin. 

"Wat later liep de temperatuur van de motor op en moest ik de wagen aan de kant zetten om verdere schade te voorkomen,"aldus Achie Boxoen, die veel progressie maakte. "Ik vertrek hier wel met een goed gevoel. We reden een vierde tijd in Bois-de-Villers. Dat betekent dat we toptijden kunnen rijden, maar dan moet alles perfect gaan. Elke remzone op het juiste moment in de remmen, op het juiste moment op het gas, weten waar je kan aanvallen... Die ervaring hebben de toppers. Ik ben nog niet voldoende constant op dat vlak. We hebben in elk geval de kloof al flink verkleind..."

Philip Cracco: "Een geweldige ervaring..."

De vloeiende, technische proeven van de Rally van Wallonië zijn geliefd, maar ook berucht. De snelheid ligt erg hoog op dit parcours voor lefgozers. Voor Philip Cracco een mooie uitdaging om zijn grenzen te verleggen.

"Deze klassementsproeven zijn een enorme uitdaging. Na drie of vier snelle bochten die je vol gas moet nemen, pompt de adrenaline wel door je lichaam. Ik kan je verzekeren dat ik een paar keer tegen mezelf heb moeten praten. Je moet je mentaal prepareren om in de volgende snelle waaier de rechtervoet niet te liften, maar gewoon tegen de vloer te houden. Als het lukt, krijg je wel een kick! Maar, we hebben ook een paar momenten gehad dat de wagen aan hoge snelheid begon te schuiven over de vier wielen. Een keer gingen we door een links 25 in pure WK-stijl," lachte Philip, die de afstellingen zaterdagochtend liet aanpassen. "De wagen stond te zacht afgeveerd, waardoor hij teveel bewoog. Ik ben twee keer rechtdoor gegaan in het begin."

Philip Cracco en Jeannick Breyne eindigden op een mooie 14de plaats algemeen, na drie intensieve dagen. "We hebben ons geweldig kunnen uitleven op deze snelle proeven," vertelde Philip Cracco, die de volgende wedstrijd, de Sezoensrally in Bocholt, niet zal kunnen rijden. Op dat moment neemt hij immers deel aan de beroemde Mille Miglia!
 

Page 4 of 103