Newest pictures

WERVIK RALLY 2024

MONTEBERG 2024

ESCORT RALLY SPECIAL 2023

RALLY STADEN 2023

TBR RALLY 2023

YPRES RALLY 2023

WERVIK RALLY 2023

SEZOENS RALLY 2023

ORC RALLY 2023

MONTEBERG 2023

RALLYLEGEND SAN MARINO 2022

RALLY VERMENTINO 2022

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2022

ELBA RALLY 2022

WRC YPRES 2022

RALLY STADEN 2022

WERVIK RALLY 2022

SEZOENS RALLY 2022

RALLY KORTRIJK 2021

CONDROZ RALLY 2021

HEMICUDA 2021

RALLYLEGEND SAN MARINO 2021

RALLY VERMENTINO 2021

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2021

RALLY YPRES BELGIUM 2021

RALLY STADEN 2021

MONTEBERG 2021

Rallylegend San Marino 2020

Review 10 years Monteberg 2020

Adriatico 2020

Rallylegend San Marino 2019

Rally Condroz 2019

Hemicuda Rally 2019

Aarova Shortrally 2019

Omloop 2019

Rally Staden 2019

Rally Ypres 2019

Wervik Rally 2019

ORC Rally 2019

Sezoens Rally 2019

Monteberg 2019

Rally de Wallonie 2019

Condroz Rally 2018

Rallylegend San Marino 2018

AAROVA RALLYSPRINT 2018

Hemicuda Rally 2018

Ypres Rally 2018

Wervik 2018

Sezoens 2018

Monteberg 2018

Wallonie 2018

Condroz 2017

Oudenaarde 2017

Staden 2017

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2017

Hemicuda 2017

Ypres Rally 2017

Condroz Rally 2019

Condroz Rally 2019

Sezoensrally 2024: Niels Reynvoet wint op de maaskiezel en blijft leider in het BRC.

De 47ste editie van de Sezoensrally kende opnieuw een bijzonder spannend verloop. De uiteindelijke beslissing viel zelfs pas enige tijd na de finish. Voor de start van de allerlaatste klassementsproef, de powerstage in Veldhoven, stonden leider Maxime Potty en dichtste achtervolger Niels Reynvoet op amper 1"7 van elkaar.

Op de allerlaatste proef klokte Niels Reynvoet de snelste tijd, 0"3 sneller dan Maxime Potty, die de wedstrijd leek te winnen, maar er hing nog elektriciteit in de lucht. Niels Reynvoet was immers niet akkoord met de chrono die hem was toegekend op klassementsproef Brueghel (KP 10), waar hij volgens zijn eigen data een betere chrono had gerealiseerd. Na het bekijken van de aangeleverde bewijzen en data, besliste de Commissie van Sportcommissarissen om Niels Reynvoet op KP 10 dezelfde chrono toe te kennen als zijn concurrent Maxime Potty. Een tijd die 5" sneller was, zodat Niels Reynvoet en Kris D'Alleine uiteindelijk met 3"6 voorsprong de Sezoensrally winnen, voor Maxime Potty. Het is meteen de derde overwinning op rij voor Niels Reynvoet die leider blijft in het kampioenschap.
"Het waren vandaag extreem moeilijke weersomstandigheden, maar we hebben vanaf de eerste proef ons eigen tempo opgelegd. We reden snel, maar gecontroleerd. Op de eerste proeven konden we wat afstand nemen van de rest van het veld. Het duel met Maxime was spannend. Toen het zaterdag bij het begin van de slotronde begon te regenen, werd het even spannend omdat we slicks en regenbanden gekruist moesten monteren, maar Maxime had dezelfde bandenkeuze gemaakt. Het bleef spannend tot de laatste proef, maar we wisten al dat onze tijd niet correct was. We waren zeker dat we de wedstrijd gewonnen hadden, ook al viel de uiteindelijke beslissing pas later. We doen in elk geval een schitterende zaak voor het kampioenschap," aldus Niels Reynvoet.
Maxime Potty legde zich neer bij de tweede plaats, al had hij zijn bedenkingen. "Weet je, we zijn op de allerlaatste proef nog voluit gegaan om onze leidersplaats vast te houden. Wanneer dan nadien de uitgangspositie niet correct blijkt, hadden we misschien minder risico's genomen... Ach, we vochten een mooi duel uit," aldus Maxime Potty, de titelverdediger die voor de vierde keer dit jaar tweede werd. .....

De laatste proef zorgde voor nog meer positiewissels. Jos Verstappen, de ganse dag op de derde plaats op korte afstand van de twee koplopers, ging in de laatste kilometers nog van de baan met zijn Skoda. Voor de tweede keer op rij, na zijn sortie in de Rally van Wallonië, liet Jos Verstappen kostbare punten liggen.
Omdat Cédric Cherain op de voorlaatste proef lek reed en ruim twee minuten verloor, ging de derde plaats uiteindelijk naar Bastien Rouard, ook in een Hyundai i20 N Rally2.
"Het geluk heeft vandaag mijn kant gekozen. Ik heb al zo vaak pech gehad. Denk maar aan die lekke band die mie de zege kostte in de Rallye des Ardennes. Vandaag viel ik terug door een lekke band in Gerdingen, maar in de laatste ronde reed Cédric Cherain daar ook lek. Het levert me de derde plaats op. Eindelijk! Nu zal ik er alles aan doen om ook in Ieper aan de start te staan," vertelde Bastien Rouard.
Cédric Cherain was natuurlijk ontgoocheld: "Je hebt soms wedstrijden waarin het niet wil lukken. Vandaag had ik nooit het optimale vertrouwen op de maaskiezel. Ik maakte op de eerste proef al twee foutjes en mijn gebrek aan ervaring in deze wedstrijd speelde me parten. Toch was ik in strijd voor het podium, tot ik op de voorlaatste proef en op de laatste proef lek reed... Erg zuur."
Charles Munster reed in de Sezoensrally zijn eerste snelste tijd in het Belgisch kampioenschap. De Hyundai-rijder werd vorig seizoen ook al .vierde en hij evenaarde die prestatie, ondanks een gebrek aan ritme. "In het begin van de wedstrijd hadden we een nadeel door onze late startpositie. De proeven lagen er al heel vuil en modderig bij wanneer wij van start gingen. In de tweede helft van de wedstrijd ging het beter. Ik denk dat we op het onverhard niet ver van de limiet zaten," vertelde Charles Munster.
Vincent Verschueren werd vijfde, maar daar kon de winnaar van 2018 niet tevreden mee zijn. Hij deed immers nooit mee voor het podium met zijn Citroën C3 Rally2. "Ik denk dat we voor Ieper echt moeten samenwerken met een goede ingenieur, want we hebben vandaag foute keuzes gemaakt op het vlak van de afstellingen. Er zit zeker meer in," aldus Vincent Verschueren eerlijk.
Hoewel het al van 2013 geleden was dat Cédric De Cecco in de Sezoensrally aan de start stond, stuurde hij zijn Citroën naar de zesde plaats, voor John Wartique, die de VW Polo naar de zevende stek stuurde. Nicolas Stampaert sloot de wedstrijd af met enkele prima tijden, goed voor een achtste plaats, voor pechvogel Cédric Cherain en Tom Boonen, die voor de tweede keer in de Top 10 eindigde.
Na problemen voor Gunther Monnens, die de stuurbekrachtiging stuk reed op een steen op de openingsproef en vervolgens nog eens de radiator lek reed op een paaltje, en na de diskwalificatie van Patrick Snijers wegens een technisch niet-conforme restrictor, ging de zege bij de Porsches naar Henri Schmelcher.
In de Stellantis Motorsport Rally Cup was Lander Depotter bij zijn BRC-debuut met de Opel Corsa Rally4 de snelste, voor Tom Heindrichs, die tijd verloor door een lekke band, en Pierre-Manuel Brasseur, die te voorzichtig van start ging. In de Clio Trophy profiteerde Nard Ippen van een schuiver van Cristian Sugar om overtuigend te winnen. Patrick Diels won de M-Cup, na een afvallingsrace, voor Bert Bosmans en Dany Claesen. En in Historic was er een logische overwinning van Dirk Deveux met zijn Ford Sierra Cosworth.

JUNIORS:

Voor de derde manche van het Kroon-Oil Belgian Rally Championship Divisie 1 reisden de jongeren af naar Noord-Limburg. In het gezellige Bocholt kregen ze een atypisch parcours voor de wielen geschoven. Zowat 30% van het parcours bestaat er immers uit kiezel, de zogenaamde maaskiezel, geliefd, maar ook gevreesd door veel rallyrijders. Door het regenweer in de aanloop naar de wedstrijd, werd het een zware wedstrijd. De ideale leerschool voor jonge rallypiloten.
Jonas Dewilde nam in de eerste lus drie snelste tijden voor zijn rekening, maar het was Lander Depotter die de beste start nam in zijn eerste BRC-wedstrijd met een Opel Corsa Rally4. Na een scratch op de eerste proef, liet hij het tempo wat zakken, waardoor Dewilde en Heindrichs hun achterstand in konden lopen. Halfweg de wedstrijd was Tom Heindrichs genaderd tot op... 0"1, maar Jonas Dewilde moest afhaken toen hij de wagen op de flank legde op KP Brueghel.
"Een klein stuurfoutje met grote gevolgen," verklaarde de titelverdediger. "Ik stuurde aan lage snelheid een fractie te vroeg in. We raakten een paaltje aan de binnenkant en de auto kantelde op de flank. Het duurde meer dan 5 minuten voor de toeschouwers ons weer op de vier wielen kregen, want we zaten met de neus in een haag..."
Dewilde zou tevreden moeten zijn met de zesde plaats. Op de volgende proef moest ook Tom Heindrichs definitief afhaken. "We reden lek in Gerdingen, in de bocht net voor de grote jump waar je links moet snijden. We raakten de boordsteen. Ik had het eerst niet gevoeld en in de remzone na de snelle bochtenreeks die volgt op de jump, kreeg ik de wagen maar net op tijd gestopt voor een muurtje. We verloren 14" en die kon ik niet meer goedmaken op Lander Depotter. Maar, ik ben wel tevreden, want in de Stellantis Cup nemen we de leiding en pak ik dankzij de powerstage evenveel punten als Lander."
Pierre-Manuel Brasseur pakte een mooie derde plaats in Bocholt, waar hij met zijn Opel Corsa Rally4 nog wat ervaring miste om mee te strijden met Depotter en Heindrichs. Maxim Decock had graag het duel aangegaan met Brasseur, maar twee proeven voor de finish draaide de motor plots op drie cilinders, zodat Decock nog blij mocht zijn met de vierde plaats, voor Cristian Sugar, de Roemeen die weer de snelste was bij de jongeren met een Rally5. Leny Cols, die door een klein foutje in een remzone meteen 6 minuten verloor, eindigde op de zevende plaats bij de jongeren. 

Tussenstand Junior BRC: 1. J. Dewilde 73; 2. P-M. Brasseur; 3. T. Heindrichs 36; 4. C. Fiasse 28; 5. D. De Rycke & L. Depotter 25; 7. M. Decock 24; 8. C. Sugar 18; 9. L. Cols 12; 10. L. Baudet 4

Michelin star of the weekend

Na elke wedstrijd van het Kroon-Oil Belgian Rally Championship Divisie 1 wordt door Michelin een bijzondere prijs uitgereikt voor iemand die een uitzonderlijke prestatie heeft geleverd. Dat kan een rijder of team zijn, maar ook een vrijwilliger, een mecanicien, enz. Deze prijs, de Michelin Star of the Weekend, wordt toegekend door een jury bestaande uit een vertegenwoordiger van de organisatie, een vertegenwoordiger van Michelin/Kronos en iemand van de pers.

Na de Sezoensrally werd de Michelin Start of the Weekend, goed voor een diner in een Michelin sterrenrestaurant, toegekend aan Gunther Monnens en zijn team.
"Gunther Monnens is elk jaar een smaakmaker in de Sezoensrally met zijn Porsche 991 GT3. Zeker dit jaar heeft hij enorme inspanningen geleverd om aan de start te komen, want twee weken geleden brak hij de motor van de Porsche in de Monteberg Rally. Gunther Monnens heeft de voorbije weken tot diep in de nacht aan zijn Porsche gesleuteld, samen met enkele vrienden, om de auto aan de start te krijgen. Toen hij op de eerste proef een grote steen raakte, waardoor het stuurhuis scheurde en de stuurbekrachtiging defect was, bleef hij volhouden tot de wagen hersteld kon worden tijdens de service. En toen hij wat later bij een tik tegen een paaltje de radiator brak, werd de Porsche opnieuw hersteld om na een herstart toch het spektakel te blijven verzorgen voor de fans. Bovendien is Gunther al jaren een trouwe klant van Michelin. Het is vooral de volharding, voor en tijdens de wedstrijd, en het feit dat hij alles samen met gepassioneerde kameraden doet, met beperkte middelen, die we willen belonen," vertelde Nicolas Gilsoul van Michelin/Kronos.

HISTORICS:

Op de maaskiezel van de Sezoensrally, werd het een afvallingswedstrijd in het Historic BRC. Door het wisselvallige weer lag het onverhard er glad en modderig bij, terwijl er ook wat meer spoorvorming was. Dirk Deveux domineerde logischerwijze de wedstrijd met zijn Ford Sierra Cosworth 4x4, de enige van de klassiekers die over vierwielaandrijving beschikte.

"We hebben dit jaar onze dosis pech al gehad," vertelde Dirk Deveux. "Daarom doet deze overwinning deugd. We hebben in de tweede helft van de wedstrijd, toen Frank Jorissen en Christophe De Leeuw uitgevallen waren, op zekerheid gereden om de auto te sparen. Na de Wallonie hebben we de motor weer compleet vernieuwd. Blij dat alles nu weer in orde is."

Met een tweede plaats deed Koen Verhaeghe, winnaar in klasse HRC4, weer een prima zaak in het kampioenschap. "We hebben veel werk gehad om de auto klaar te krijgen voor deze wedstrijd. Tijdens de Rally van de Monteberg reden we op een paal. We hebben de rechterflank helemaal moeten vernieuwen. De auto was net op tijd klaar en onze inspanningen werden beloond, al zat die crash nog wel een beetje in mijn achterhoofd in het begin van de wedstrijd. De Sierra Cosworth van Dirk Deveux, die was van een andere categorie natuurlijk," vertelde Koen Verhaeghe.

De eerste scratch van de wedstrijd werd gereden door Christophe De Leeuw met zijn Opel Ascona A. De winnaar van de Legend Condroz Rally moest echter al snel opgeven met een kapotte achterbrug. Ook Frank Jorissen brak de achteras van zijn Opel Ascona 400. Bram Schrooten stuurde zijn Ford Escort naar de derde plaats, al eindigde hij op ruime afstand. Schrooten gaf na de eerste proef op en vervolgde zijn rally pas halfweg de wedstrijd. 

Foto BRC