Newest pictures

WERVIK RALLY 2024

MONTEBERG 2024

ESCORT RALLY SPECIAL 2023

RALLY STADEN 2023

TBR RALLY 2023

YPRES RALLY 2023

WERVIK RALLY 2023

SEZOENS RALLY 2023

ORC RALLY 2023

MONTEBERG 2023

RALLYLEGEND SAN MARINO 2022

RALLY VERMENTINO 2022

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2022

ELBA RALLY 2022

WRC YPRES 2022

RALLY STADEN 2022

WERVIK RALLY 2022

SEZOENS RALLY 2022

RALLY KORTRIJK 2021

CONDROZ RALLY 2021

HEMICUDA 2021

RALLYLEGEND SAN MARINO 2021

RALLY VERMENTINO 2021

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2021

RALLY YPRES BELGIUM 2021

RALLY STADEN 2021

MONTEBERG 2021

Rallylegend San Marino 2020

Review 10 years Monteberg 2020

Adriatico 2020

Rallylegend San Marino 2019

Rally Condroz 2019

Hemicuda Rally 2019

Aarova Shortrally 2019

Omloop 2019

Rally Staden 2019

Rally Ypres 2019

Wervik Rally 2019

ORC Rally 2019

Sezoens Rally 2019

Monteberg 2019

Rally de Wallonie 2019

Condroz Rally 2018

Rallylegend San Marino 2018

AAROVA RALLYSPRINT 2018

Hemicuda Rally 2018

Ypres Rally 2018

Wervik 2018

Sezoens 2018

Monteberg 2018

Wallonie 2018

Condroz 2017

Oudenaarde 2017

Staden 2017

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2017

Hemicuda 2017

Ypres Rally 2017

Condroz Rally 2019

Condroz Rally 2019

Ardeca Ypres Rally 2024: Freddy Loix start met de Toyota Yaris GR Rally2 van PTR.

De affiche van de 59ste Ardeca Ypres Rally krijgt stilaan vorm. Het startveld oogt erg sterk. De voltallige Belgische top komt aan de start op 21 en 22 juni in Ieper, waar het zegerecord met 11 overwinningen nog altijd op naam staat van Freddy Loix. Dit jaar zorgt de recordhouder voor een primeur, want samen met navigator en teambaas Pieter Tsjoen zal Fast Freddy de Toyota Yaris GR Rally2 aan het Belgische publiek presenteren. Het was trouwens met een Toyota, toen een Celica, dat Freddy in 1996 voor de eerste keer de Ypres Rally won. Het begin van een erg mooie carrière.
"Het idee om met de Toyota Yaris GR te rijden, komt van Pieter Tsjoen. Via Jari-Matti Latvala hadden we de kans om de Yaris GR te testen op asfalt in Kroatië, in het kader van de WRC-wedstrijd. We hebben een volledige dag als enige team getest met de Toyota, omdat zij ook wel interesse hadden in mijn bevindingen en feedback. Op het einde van de dag hebben we beslist om Ieper met de Yaris te rijden. Vooral de uitdaging om de Toyota beter te maken, eerst in Wervik en daarna in Ieper, spreekt me enorm aan. Ik heb in mijn carrière heel wat werk als testrijder verricht, dus ik kan die ervaring wel benutten," vertelt Freddy Loix........

De eerste kennismaking in Kroatië was niet eenvoudig. "Ik had niet verwacht dat de aanpassing zo moeilijk zou zijn. De Yaris heeft een 1,6 turbo driecilinder onder de motorkap liggen. Dat maakt de Toyota ook helemaal anders dan alle andere wagens waar ik al mee gereden heb. Het geluid van de motor zorgt voor verwarring. Ik moet echt naar de schakellampjes kijken om te weten wanneer ik moet schakelen, terwijl ik dat in een viercilinder gewoon op gevoel doe. Je weet ook niet hoeveel koppel en vermogen er komt op basis van het geluid en het toerental. Echt, een grote aanpassing."
Freddy was meer dan 10 jaar testrijder voor Skoda, waarbij hij diverse rallywagens ontwikkelde. Dit is niet het begin van een tweede carrière als testrijder voor Toyota. "Nee, zeker niet. Daar heb ik geen tijd voor, maar ik ben er zeker van dat de Yaris GR al sterk geëvolueerd is sinds Monte-Carlo. We zijn 5 maanden verder en het team heeft heel wat ervaring en data verzameld om mee aan de slag te gaan."
Vorig seizoen was Freddy Loix op een bepaald moment de beste Belg in de wedstrijd en leek de recordhouder op een podiumplaats af te stevenen, tot hij lek reed. Deze keer ligt de lat minder hoog.
"Ik kom dit jaar met minder wedstrijden en dus minder ritme aan de start. Bovendien moeten we de Toyota ook nog naar mijn hand zetten op erg korte tijd. We zullen na Wervik en een goede testdag al meer weten over de mogelijkheden, maar ik maak me niet druk over het resultaat. Ik besef heel goed dat er dit jaar erg hard gereden wordt in het Belgisch kampioenschap," besluit Freddy Loix.
Freddy heeft trouwens veel respect voor de huidige leider in het BRC, Niels Reynvoet, die hij nog gecoacht heeft.
"Ik wist wel dat Niels het potentieel had. Drie jaar geleden reed hij scratches in de regen, toen alle toppers nog voluit gingen. Dan weet je dat die jongen met een auto kan rijden. Hij miste gewoon nog een constante in zijn prestaties, maar dat is ervaring. Je mag ook niet vergeten dat Niels lang wielrenner is geweest, terwijl andere piloten aan karting hebben gedaan. Zoveel ervaring heeft hij nog niet. Hij heeft nu ook de maturiteit en rust om te weten wat hij kan en waar zijn limiet ligt. Hij voelt goed aan welk tempo hij kan blijven rijden," besluit Freddy Loix. 
Maar, wees er maar zeker van dat Freddy Loix hem de overwinning in Ieper niet cadeau zal doen...