Newest pictures

ESCORT RALLY SPECIAL 2023

RALLY STADEN 2023

TBR RALLY 2023

YPRES RALLY 2023

WERVIK RALLY 2023

ORC RALLY 2023

SEZOENS RALLY 2023

MONTEBERG 2023

RALLYLEGEND SAN MARINO 2022

RALLY VERMENTINO 2022

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2022

ELBA RALLY 2022

WRC YPRES 2022

RALLY STADEN 2022

WERVIK RALLY 2022

SEZOENS RALLY 2022

RALLY KORTRIJK 2021

CONDROZ RALLY 2021

HEMICUDA 2021

RALLYLEGEND SAN MARINO 2021

RALLY VERMENTINO 2021

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2021

RALLY YPRES BELGIUM 2021

RALLY STADEN 2021

MONTEBERG 2021

Rallylegend San Marino 2020

Review 10 years Monteberg 2020

Adriatico 2020

Rallylegend San Marino 2019

Rally Condroz 2019

Hemicuda Rally 2019

Aarova Shortrally 2019

Omloop 2019

Rally Staden 2019

Rally Ypres 2019

Wervik Rally 2019

ORC Rally 2019

Sezoens Rally 2019

Monteberg 2019

Rally de Wallonie 2019

Condroz Rally 2018

Rallylegend San Marino 2018

AAROVA RALLYSPRINT 2018

Hemicuda Rally 2018

Ypres Rally 2018

Wervik 2018

Sezoens 2018

Monteberg 2018

Wallonie 2018

Condroz 2017

Oudenaarde 2017

Staden 2017

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2017

Hemicuda 2017

Ypres Rally 2017

Condroz Rally 2019

Condroz Rally 2019

O'Callaghan duwt Kelly tot het maximum voor een geweldige overwinning. Spanjaard Lopez in Classic en Schmetz in Pinto maken indruk.

Voor de vijfde editie was de Escort Rally Special een nieuw succes. Ondanks het meer dan zomers weer hebben de beste gemodificeerde escorts niet al te veel geleden in PH/SR en de Ieren Christopher O'Callaghan en Frank Kelly een geweldige show geboekt, ten voordele van Chris voor een première in Chimay. In Classic was het alleen voor de Spanjaard Francisco Lopez die de test ontdekte. Eindelijk, leuke verrassing in Pinto met de Belgische overwinning van Laurent Schmetz... vooraan vanaf de eerste speciale show van het circuit.
Gepassioneerd of niet, het publiek was opnieuw talrijk aan de kant van Chimay voor een evenement dat een echte Europese referentie blijft. Hoewel het in de toekomst zou kunnen evolueren als gevolg van de toekomstige werkzaamheden binnen het circuit, willen Henegouwen Motor Club en het Circuit de Chimay nog steeds samen vooruitgaan om het evenement te blijven bestendigen. Op één auto na begon de proef met hetzelfde aantal Escorts als in 2022... ook al is bekend dat veel van hen nog steeds in Belgische garages verblijven, jammer. Gezien het weer zou de balans echter positief moeten blijven dankzij de toegang van het publiek op het circuit. Over het geheel genomen zeer respectvolle kijkers die de test op een mooie manier hebben laten verlopen. Zaterdagavond startte de vijftiental monturen in de Demo op de eerste speciale show van het circuit, gekenmerkt door een stagnerend stof. De organisatie verontschuldigde zich voor de concurrenten en het publiek en nam de volgende dag de nodige maatregelen om het landgedeelte ideaal water te geven. Bruno Thiry is als eerste onderweg tijdens het weekend en heeft het spel tot het einde gespeeld door in Chimay te blijven. Als de beroemde Escorth Cosworth waarmee hij de weg zou openen in Demo aanwezig was maar niet op tijd klaar was, nam de voormalige officiële piloot het stuur van auto 0 vlak voor de eerste passage. .........
Ondanks deze moeilijke omstandigheden hield Chris O’Callaghan (MK2 met KPG) vier seconden vast aan de MK2 Millington van Welsh Barry Jones en de Belgische Cédric Deshayes, maar vooral... 34 seconden voor Frank Kelly zaterdagavond bijna verloren in het stof. Het was niet minder nodig om op zondagochtend een losgeslagen Frank terug te vinden die na de eerste lus weer voorop kwam ondanks een scratch van Chris en een andere van de Ierse Robert Duggan (MK2 Honda). Verwachtte dat deze laatste duidelijk in staat was om het podium te spelen, maar een fout halverwege de rally dwong hem tot de afschaffing. Voor de eerste twee trappen woedde het gevecht tussen O'Callaghan en Kelly. De eerste die uiteindelijk voor negen seconden de dubbele winnaar van de wedstrijd na een geweldige aanval van beide referenties. Altijd goed in het tempo voor de derde plaats, de Luxemburger Bob Kellen (MK2 KGP) klom uiteindelijk op het podium toen Edward O’Callaghan (vader van Chris op een andere MK2 KGP) tijd verspilde. De top 5 werd afgesloten door de Spanjaard Jesus Ferreiro die voor het eerst reed met een MK2 Millington in de S/R-klassement (grote motor tot 350 pk, sequentiële bak of zelfs, schorsingen van de allerlaatste generatie). Zevende en elfde van de generaal met hun minder krachtige Vauxhall-mechanica, de Ier Justin McCauley won de klasse 22 net als de Brit Paul Hands in SR/21. Ook vermeldingen aan Cédric Deshayes en Magali Simon, eerste Belgen met hun MK2 Millington, maar ook aan Hazel O’Callaghan, de moeder van Chris die het succes van de familie voltooide door ook terug te keren naar de top 10 finale.
In Classic, waar de Escorts identiek zijn aan die van toen, kwam het eerste slechte nieuws uit de shakedown toen Bastien Rouard de BDG-motor van zijn MK1 te snel kapot maakte. Een eerste versie die toch vanaf zaterdagavond zou schitteren met de indrukwekkende Francisco Lopez. Op de speciale show kon de Spanjaard zich zelfs beter weer veroorloven en drie seconden voor O'Callaghan! De volgende dag slaagden Christophe Jacob en Marc Duez erin om een betere klok te ondertekenen voor mechanische complicaties. Als Marc ook de BDG-motor van zijn MK2 kapot zou maken, waren het grote zorgen om de remmen die Christophe Jacob in eerste instantie vertraagden voordat de MK2 definitief werd afgeschaft op de plaat “PYB 106”. Plaats voor verrassingen dus om te volgen met de Spanjaard die nooit het hoofd van de wedstrijd in Classic heeft verlaten om met 2’34 te winnen op een concurrentie onder leiding van de regionale Christophe Dupon en Dimitri Latour, reeds tweede Classic en eerste Belgen zaterdagavond. Wat te zeggen over de vreselijke prestatie van de lokale Geoffrey Watremez! Alleen voor zijn tweede rally was de piloot van de MK2 BDG terug op het podium in contact met Dupon. Helaas besloot de motor ook om het daarbij te laten toen de Ier Keith McIvor (MK2 BDA) derde werd. Ook de Duitser Thomas Schulz (MK2 BDG) sluit zich aan bij de lijst van verlateningen: mechanica...
Tot slot was de race met de minder krachtige Pinto motor ook spannend om te volgen. Onder de moeilijke omstandigheden van de eerste dag eindigden Laurent Detal, Julien Elleboudt en een zekere Laurent Schmetz ex-aequo en derde van de generaal in Classic. Hij had amper tijd om op zondagochtend te profiteren toen Julien ook zijn motor kapot maakte. Schmetz nam het voordeel weer in beslag voordat Detal geleidelijk voorop kwam. Alvorens daarna zijn koppakking te breken, ging Detal algemeen voor op de Fransman Olivier Breittmayer (MK1 BDG) en de Britse Mark Follain (MK1 BDG) die in de finale top 5 zullen eindigen. Ondertussen kwam de uitstekende Réginald Togaert geleidelijk terug naar Pinto om aan het einde drie specials aan de leiding te nemen. Helaas moest hij speciaal stoppen om zijn motorkap goed te sluiten en Schmetz weer het voordeel te geven. Voor het podium daarentegen was het nog erg warm aangezien Benoit Gillot, Michaël Magerotte en Michaël Nuée in acht seconden samen waren! Laurent Schmetz en zijn co-piloot André Maquinay, die zich op een mooie manier willen opleggen, tekenden nog de vierde keer in Classic op het circuit voor Nuée, zesde. Iets om hem terug te laten draaien op de laatste trede van het podium Pinto achter Schmetz en Magerotte, Gillot faalt maar op één seconde en Togaert op acht. Wat een finale! En wat een mooie rally in een regio waar sommigen duizenden kilometers doorbrengen om Chimay te bereiken en een buitengewoon evenement in de wereld van de Escort.
Bron Pers: Escort Rally Special