Newest pictures

ESCORT RALLY SPECIAL 2023

RALLY STADEN 2023

TBR RALLY 2023

YPRES RALLY 2023

WERVIK RALLY 2023

ORC RALLY 2023

SEZOENS RALLY 2023

MONTEBERG 2023

RALLYLEGEND SAN MARINO 2022

RALLY VERMENTINO 2022

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2022

ELBA RALLY 2022

WRC YPRES 2022

RALLY STADEN 2022

WERVIK RALLY 2022

SEZOENS RALLY 2022

RALLY KORTRIJK 2021

CONDROZ RALLY 2021

HEMICUDA 2021

RALLYLEGEND SAN MARINO 2021

RALLY VERMENTINO 2021

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2021

RALLY YPRES BELGIUM 2021

RALLY STADEN 2021

MONTEBERG 2021

Rallylegend San Marino 2020

Review 10 years Monteberg 2020

Adriatico 2020

Rallylegend San Marino 2019

Rally Condroz 2019

Hemicuda Rally 2019

Aarova Shortrally 2019

Omloop 2019

Rally Staden 2019

Rally Ypres 2019

Wervik Rally 2019

ORC Rally 2019

Sezoens Rally 2019

Monteberg 2019

Rally de Wallonie 2019

Condroz Rally 2018

Rallylegend San Marino 2018

AAROVA RALLYSPRINT 2018

Hemicuda Rally 2018

Ypres Rally 2018

Wervik 2018

Sezoens 2018

Monteberg 2018

Wallonie 2018

Condroz 2017

Oudenaarde 2017

Staden 2017

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2017

Hemicuda 2017

Ypres Rally 2017

Condroz Rally 2019

Condroz Rally 2019

Rally of Bertrix 2023: Eerste info ivm het parcours.

Van bij zijn eerste jaar van bestaan, de vrucht van de goede wil van de gemeentelijke overheden, staat de Rally of Bertrix op de kalender van het Kroon-Oil Belgian Rally Championship. Dat zette de Royal Automobile Club de Spa ertoe aan om, naar voorbeeld van de Legend Boucles @ Bastogne, een parcours voor te stellen dat kan behagen aan de meerderheid van de deelnemers. En daarin zien we nogal wat gemeenschappelijke punten met de winterse klassieker…
 
“De drie klassementsproeven die we gaan rijden in drie lussen hernemen wel degelijk redelijk goed de wegen die gebruikt worden in het kader van de Legend Boucles @ Bastogne, maar ze worden op een andere manier opgebouwd”, legt Eric Chapa, de parcoursverantwoordelijke binnen de RAC Spa, uit. “En de bos etappes, die specifiek zijn aan de Legend Boucles, werden eruit gelaten. Concreet hebben we een stuk parcours ontworpen dat zal gebruikt worden voor de Shakedown op vrijdag, en drie klassementsproeven waarover eenmaal op zaterdag en tweemaal op zondag zal worden gereden. .......
De klassementsproeven zitten verdeeld over drie gemeentes. Dat zijn Bertrix, voor het grootste deel, Bouillon en Paliseul. Slechts drie kleine stukjes met zeer goede gravel staan op het programma, in totaal 1,4 kilometer. Die maken de verbinding naar  de geasfalteerde wegen. Het parcours telt een afwisseling tussen snelle sectoren en gedeeltes die veel bochtiger en smaller zijn. Ik heb me laten inspireren door de Rally van  Bertrix, die op provinciaal niveau werd gereden in de jaren 90, met inbegrepen een gekende helling van 16%…
 
De Shakedown, die redelijk kort is met een afstand van 2,8 kilometer, is een omloop die dicht bij het centrum van Bertrix en het assistentiepark ligt. Het doel is duidelijk om aan de teams toe te laten hun setup fijn te stellen op deze wegen van beton en afbrokkelend asfalt. Nog even herhalen dat de Shakedown enkel is voorbehouden aan de deelnemers van het Kroon-Oil BRC die daartoe een aanvraag hebben ingediend op het moment van inschrijven.
 
De eerste proef, “Bois de Bertrix” (Bertrix Bos), zal al indruk maken met 13 kilometers doorheen de wouden en met veel verval. “Het gaat om een proef die goed is gekend door de trouwe bezoekers van de Legend Boucles @ Bastogne, met niettemin een onuitgegeven en zeer verraderlijk gedeelte, met een duizelingwekkende helling en een finale die erg lijkt op een circuit, met brede banen waar het kiezen van de juiste lijn niet onbelangrijk zal blijken…”, vervolgt Eric Chapa.
  
Met zijn 10 kilometer aan geasfalteerde wegen, dan eens betonweg, dan weer asfalt dat niet zelden in slechte staat is, zal de proef van Auby heel wat herinneringen oproepen… “Deze proef werd eveneens al gereden in de Legend Boucles, met niet minder dan 5 kilometer op de oude omloop van een heuvelklim. Bochtiger dan dat wordt het niet en het zal een feest worden voor de rijders”, onthult de parcoursverantwoordelijke. “Dit stuk zal wel moeilijker toegankelijk zijn voor de toeschouwers, die zich zullen moeten concentreren rond de eerste vier kilometer van de proef, in de omgeving van dorp van Auby.”
 
Blijft er nog Jehonville. Dat is een gedeelte van 15 kilometer rondom het dorp van  Jehonville en zijn militaire basis, met 500 meter aan gravel. Er zijn vooral meerdere gemakkelijke toegangswegen voor de toeschouwers. “Het is de klassementsproef met het minste verval”, herneemt Eric Chapa. “Het parcours slingert zich doorheen de velden, vooraleer een finale te kennen doorheen de bossen om de militaire basis te vervoegen. De meerderheid van de gebruikte wegen zijn afbrokkelden asfaltwegen. De helft van deze proef is zeer technisch, met mooie bochten, maar ook met twee chicanes om de geestdrift van de heethoofden wat te temperen, en een mooi en heel natuurlijk parcours bij wijze van sluitstuk.”
 
Vermelden we tenslotte nog het bestaan van twee Slow Zones, één in de KP van Auby en de andere in Jehonville. Ze zijn enkel van toepassing voor de deelnemers aan de Legend Boucles Series (binnen de klasse ‘Legend’), en ze zullen zo worden geplaatst dat er maximaal  spektakel wordt gegarandeerd bij het verlaten van de zone.
 
Afspraak op vrijdag 9 juni voor de Shakedown, en op zaterdag 10 juni om kennis te maken met de eerste commentaren van de toppers binnen het Kroon-Oil BRC, maar ook met de  deelnemers aan de Legend Boucles Series, na afloop van de eerste lus van de  Rally of Bertrix 2023…