Newest pictures

ESCORT RALLY SPECIAL 2023

RALLY STADEN 2023

TBR RALLY 2023

YPRES RALLY 2023

WERVIK RALLY 2023

ORC RALLY 2023

SEZOENS RALLY 2023

MONTEBERG 2023

RALLYLEGEND SAN MARINO 2022

RALLY VERMENTINO 2022

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2022

ELBA RALLY 2022

WRC YPRES 2022

RALLY STADEN 2022

WERVIK RALLY 2022

SEZOENS RALLY 2022

RALLY KORTRIJK 2021

CONDROZ RALLY 2021

HEMICUDA 2021

RALLYLEGEND SAN MARINO 2021

RALLY VERMENTINO 2021

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2021

RALLY YPRES BELGIUM 2021

RALLY STADEN 2021

MONTEBERG 2021

Rallylegend San Marino 2020

Review 10 years Monteberg 2020

Adriatico 2020

Rallylegend San Marino 2019

Rally Condroz 2019

Hemicuda Rally 2019

Aarova Shortrally 2019

Omloop 2019

Rally Staden 2019

Rally Ypres 2019

Wervik Rally 2019

ORC Rally 2019

Sezoens Rally 2019

Monteberg 2019

Rally de Wallonie 2019

Condroz Rally 2018

Rallylegend San Marino 2018

AAROVA RALLYSPRINT 2018

Hemicuda Rally 2018

Ypres Rally 2018

Wervik 2018

Sezoens 2018

Monteberg 2018

Wallonie 2018

Condroz 2017

Oudenaarde 2017

Staden 2017

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2017

Hemicuda 2017

Ypres Rally 2017

Condroz Rally 2019

Condroz Rally 2019

De Geko Ypres Rally viert in 2014 zijn 50ste editie. Om dit jubileum extra in de verf te zetten, wordt het logo van de Belgische klassieker van het FIA Europees rallykampioenschap in een nieuw kleedje gestoken. Gedurende 50 jaar een topwedstrijd organiseren die internationaal erg hoog aangeschreven staat, dat verdient een gepast logo.

“Het jubileum van de Geko Ypres Rally zal zeker niet onopgemerkt blijven,” kondigt Jan Huyghe, de Marketing Manager van het evenement aan. “We gaan de 50ste editie op gepaste wijze vieren, een gans jaar lang, maar daarover binnenkort meer. De wedstrijd kondigt zich in elk geval veelbelovend aan, want de FIA heeft recent een aantal nieuwigheden geïntroduceerd in het Europees kampioenschap die onze wedstrijd extra aantrekkelijk zullen maken.”

ERC Asphalt Master

Er zal niet enkel voor de punten in het Europees en Belgisch kampioenschap gestreden worden, maar ook voor een van de drie nieuwe eretitels: de ERC Asphalt Master. Om de kwaliteiten van specialisten in de spotlights te zetten, lanceert de FIA immers drie eretitels in het Europees kampioenschap: de ERC Ice Master, de ERC Gravel Master en de ERC Asphalt Master. De Geko Ypres Rally is de tweede wedstrijd die meetelt voor de ERC Asphalt Master, na het Circuit of Ireland. Daarna volgen nog de Barum Rally, de Rallye du Valais en de Tour de Corse. Stuk voor stuk asfaltrally’s met internationale faam. Het zal de Geko Ypres Rally in elk geval nog interessanter maken voor de echte tarmacspecialisten.

ERC Junior Championship

Dit jaar werd het spektakel in de Geko Ypres Rally in grote mate verzorgd door de getalenteerde jongeren die streden voor de Belgische Junior-titel. In 2014 zal er ook in het Europees kampioenschap een afzonderlijk kampioenschap zijn voor Juniors. Het kampioenschap telt zeven manches, waaronder natuurlijk de Geko Ypres Rally. Met hun R2′s zullen de Europese toptalenten de degens kruisen met de Belgische juniors. Een strijd om naar uit te kijken, want de hoofdprijs voor laureaat van het Europees Junior Kampioenschap, een Europees programma aan het stuur van een R5, kan de springplank zijn naar een internationale carrière. We mogen dus de snelste jongeren van Europa aan de start van de Geko Ypres Rally verwachten.

Qualifying Stage

De strijd zal trouwens al op donderdagavond 19 juni losbarsten. De traditionele shakedown in Nieuwerkerke zal, net zoals dit jaar, van cruciaal belang zijn voor de deelnemers die mikken op de overwinning in de Kattenstad. Voor FIA en ERC prioritaire piloten is de shakedown immers een Qualifying Stage. Wie de snelste tijd realiseert, mag vrijdagmiddag zijn startpositie als eerste kiezen. In de voorbije editie zagen we dat Freddy Loix er een erezaak van maakte om als eerste van start te gaan om vrijdagavond meteen het verschil te maken, terwijl het duo Tsjoen-Casier op de Qualifying Stage al een kruis mocht maken over hun wedstrijd.

In afwachting van de start van het Europees kampioenschap 2014 met de Oostenrijkse Jänner Rally begin januari, wensen de organisatoren van de Geko Ypres Rally alle piloten, teams en rallyfans alvast een prettig eindejaar en de allerbeste wensen voor 2014!

Alle specialisten waren het erover eens: de editie van dit jaar, verreden van 21 tot 29 november tussen Kenia en Tanzania, was de zwaarste van de East African Safari Classic Rally. Met zowat 6000 kilometer op het programma, wist team BMA dat het een zware klus zou worden, maar Bernard Munster kon zich vooraf niet echt een beeld vormen van de uitdaging die hen te wachten stond... « Volgens de specialisten, zoals Blomqvist en Duncan, was deze Safari de extreemste ooit, vertelt de preparateur uit Petit-Rechain. 40% van het parcours was compleet uitgereden. Het was eerder een trial of een rallyraid dan een rally. Dat geeft nog meer glans aan het feit dat de vier Porsches 911 die we prepareerden ook de finish haalden... »

Met een interessant slaagpercentage, zelfs de maximale score wat de betrouwbaarheid betreft, kan het Belgische team tevreden zijn. De teambaas was toch niet helemaal tevreden na de finish... « Globaal gesproken realiseerden we een sterke wedstrijd, maar het had nog beter kunnen zijn, vervolgt Munster. Grégoire de Mevius en Alain Guehennec hadden net de leiding genomen toen ze hun enige probleem kenden. Dat is autosport, zeker op Afrikaans onverhard, maar het is duidelijk dat ze de snelheid hadden om minstens op het podium te finishen... »

De voormalige Wereldkampioen Rally Groep N werd uiteindelijk 8ste, nadat hij problemen kende op de 11de proef. Een etappe die team BMA niet snel zal vergeten... « Het was een lange proef van 120 km en vanaf het begin hoorde ik een abnormaal geluid, vertelt Grégoire de Mevius. De aandrijfas brak 7 of 8 km voor de finish. We hadden gepland dat Bernard ons zou helpen bij een dergelijke panne, zeker omdat hij normaal drie wagens na ons zou passeren... Maar, hij had zelf een probleem met een bout van een schokdemper, waardoor hij op dezelfde proef ook stil stond. Hij is nooit bij ons gepasseerd... Resultaat: een plaatselijke bewoner heeft ons met zijn wagen naar de finish gesleept. Het kostte ons 90 minuten straftijd. We mochten meteen een kruis maken over onze winstkansen. Jammer, want de rest van de wedstrijd verliep uitstekend en we hadden zeker de snelheid. Maar, men mag niet uit het oog verliezen dat we dit soort avontuurlijke wedstrijden in de eerste plaats voor het plezier rijden. Wanneer je winstkansen op de vierde dag al verkeken zijn, dan ben je twee of drie uur teleurgesteld, maar dan besef je dat er nog een halve rally te rijden is en dat je moet genieten van deze fabuleuze wedstrijd, al was die dit jaar te slopend voor de oude rallywagens. We hebben trouwens het genoegen om de wedstrijd te kunnen rijden in een topteam met een familiale sfeer. We hadden drie topmecaniciens die zich ontfermden over onze wagen, aangevuld met Lionel Hansen. Een vraag volstond om 's avonds de afstellingen aan te passen of iets te veranderen. Wat wil je nog meer? »

Bernard Munster, genavigeerd door Johan Gitsels, kreeg op dezelfde proef ook de maximale straftijd. Erg spijtig, want Mijnheer BMA had vanaf de tweede proef het juiste ritme gevonden... « Twee jaar geleden was ik team-manager in deze wedstrijd, waardoor ik mijn eigen mening niet kon vormen als piloot, analyseert Bernard. Ik wist voor de start niet goed welk ritme ik moest rijden. De grote specialisten van de Safari hadden me gewaarschuwd: als je denkt dat je niet snel genoeg bent, neem dan nog wat gas terug! Resultaat: 7 minuten verloren op de eerste proef van 80 km en een 20ste plaats algemeen! Ik stelde orde op zaken op de volgende proeven, met een scratch op de tweede en een derde tijd op de derde proef. Het ging uitstekend. Wanneer je de snelste tijden van Grégoire en mij optelt, dan zie je dat BMA de meeste snelste tijden reed, samen met de latere winnaar Ian Duncan. Dat geeft veel voldoening. Ik weet nu wat we nog aan de auto's moeten doen om ze nog beter bestand te maken voor deze intense beproeving. Ik wil trouwens onze partners van Reiger Racing, de schokdemperspecialist, bedanken. Zij hebben er mee voor gezorgd dat onze wagens heel competitief waren. In dit soort wedstrijd hangt de rest voor een groot stuk van het geluk af...»

Alain de Mevius, genavigeerd door André Leyh, reed een prachtige wedstrijd tot hij een grote kei raakte in fech-fech strook, een traditionele beproeving in Afrikaanse wedstrijden. Het linkervoorwiel begaf, wat eveneens resulteerde in de maximale straftijd wegens drie niet verreden proeven. Het serviceteam had enige moeite om het gestrande team terug te vinden op de proef van 120 kilometer, maar eens de wagen hersteld, kon de BMA Porsche verder zonder verder in de problemen te komen.

De laatste bolide die ingezet werd door de formatie van Bernard Munster, de Porsche van François Kicq en Jean-André Collard, werd het slachtoffer van twee gebroken stabilisatoren, waarna ze problemen kregen met de versnellingsbak. Toch bereikten ook zij het finishpodium na deze extreme wedstrijd.

Bij het opmaken van de balans van dit avontuur, dat zeker een vervolg krijgt binnen twee jaar, wilde Bernard Munster vooral de mensen bedanken die deze deelname mogelijk maakten... « Naast onze drie teams, die schitterend presteerden, wil ik ook het werk van mijn vrouw Andrée Hansen benadrukken. Zij vervulde de rol van team-manager, zodat ik me kon concentreren op het besturen van de Porsche. Dat is echt geen makkelijke taak, want je moet alles coördineren. Ze heeft het perfect gedaan. Bedankt ook aan onze mecaniciens, die weer buitengewoon waren, aan Lionel Hansen, die ons kwam helpen, en aan onze stagiair Mehdi, die de logistiek voor zijn rekening nam, wat zeker geen sinecure is in een dergelijke rally. Ook een dikke merci aan Vicky Vandewalle, die het geheel uitstekend coördineerde en wiens aanwezigheid erg gewaardeerd werd door het team. We richten ons vanaf nu op de Legend Boucles de Spa, een heel andere oefening waarmee we zullen beginnen aan het autosportseizoen 2014... »

Het internationale seizoen 2013 werd dit weekend afgesloten met de Wales Rally GB, maar binnen anderhalve maand, in het eerste weekend van januari, gaat het FIA Kampioenschap van Europa Rally 2014 al van start met de winterse Jänner Rally in Oostenrijk. De kalender van het Europees kampioenschap werd recent onthuld en telt twaalf wedstrijden gespreid over elf maanden, van januari tot november. Eind juni zijn de tenoren van het ERC opnieuw te gast in Ieper. De Geko Ypres Rally blijft immers een klassieker op de kalender van het Europees kampioenschap.

De Geko Ypres Rally zal in 2014 verreden worden van 19 tot 21 juni. Meer dan ooit zal het een topevenement worden, want VZW Superstage, de organisator van de Geko Ypres Rally, wil de 50ste editie op gepaste wijze vieren.

“We willen van de 50ste editie een topeditie maken,” vertelt Jan Huyghe, die met zijn rijke ervaring in de autosport en het bedrijfsleven de organisatie komt versterken als Marketing Manager.“Symbolisch streven we in deze 50ste editie naar een aandeel van minimaal 50% kilometers tegen de chrono, zodat we een erg compact parcours aanbieden met een hoog ritme voor de piloten. Met de terugkeer van de klassementsproef van Reninge keert een klassieker terug. Deze proef stond, samen met Hollebeke en de Kemmelberg, al op het programma van de eerste editie van de ’6 Uren van Ieper’ in 1965.”

Het weekend van 19-21 juni 2014 wordt een absoluut topweekend voor de autosport in België, want tijdens hetzelfde weekend zal het WTCC, het Wereldkampioenschap voor Toerwagens, te gast zijn op het Circuit van Spa-Francorchamps. De organisatoren van de Geko Ypres Rally, al vele jaren een topafspraak in het Europees kampioenschap, willen er alvast een grandioos rallyweekend van maken in West-Vlaanderen.

Aanstaand weekend krijgen we terug van weggeweest de Rally van Kortrijk . In de jaren ’80 was er immers de befaamde 6 u van Kortrijk . Na vele jaren kwam de nostalgie terug en kwam er dus een nieuw enthousiast bestuur die de 6u Van Kortrijk op zondag 24 november organiseert . De rally zal dit jaar de laatste wedstrijd zijn op de VAS rallykalender. De komst van deze nieuwe wedstrijd kwam geregeld in de belangstelling door een goede marketing . Dit werd gerealiseerd door enkele nieuwe mensen die nauw betrokken zijn bij de rallysport , aangevuld met enkele oudgedienden van vroeger . Opmerkelijk was dat de inschrijvingslijst eerder deze maand in 3 dagen volledig volzet was.

De organisatie heeft er dan ook alles aan gedaan om een kwalitatief deelnemersveld voor te leggen , waar ze dan ook 100 procent in geslaagd zijn .

Freddy Loix zal na vele geruchten uiteindelijk toch rijden ! Namelijk samen met PJM Cracco die een beurtrol zullen hanteren zodat het jonge talent kan bijleren . Achtvoudig Belgisch kampioen Pieter Tsjoen zal ook nog eens rijden met de Structo Ford Focus WRC 05 . Hij zal het opnemen tegen Paul Lietaer met de vertrouwde Subaru Impreza WRC S6 . Een andere Belgische kampioen ; nl. Marc Duez komt eveneens aan de start met een Subaru Impreza WRC S5 .

Uiteraard krijgen we net zoals in de Condroz Rally een nieuw duel tussen Davy Vanneste (Peugeot 207 S2000) en Vincent Verschueren (Polo S2000) . Beide piloten zullen zeker de strijd in Kortrijk verderzetten . Een derde S2000 word ingezet door NCRS met niemand minder dan Johan Caen (Peugeot 207 S2000) die zelf nog eens aan het stuur zit .

We zien tevens een wederoptreden van John Dekoninck met een vertrouwde Mitsubishi Lancer Evo X . Deconinck zal wedstrijdritme ontbreken en rekening moeten houden met andere mitsu boys ; nl Bert Coene (Evo X), Filip Barbier (Evo 9), Jimmy Taveirne (Evo 9) , Vincent Vermeeren (Evo 9) en last but not least Patrick Snijers die op het laatste beslist heeft om ook te rijden met een Evo 9 .

Een andere outsider voor een dichte ereplaats kan ook komen uit de hoek van thuisrijder Didier Duquesne die nogmaals de Toyota Celica GT4 van stal haalt . Ook Alex Taylor ( Subaru Forester ) komt terug uit Groot Britanie om zijn leidersplaats in het FIRC te verdedigen.

Zoals eerder dit seizoen krijgen we opnieuw een mooie strijd tussen de Porsche GT3's . Deze keer krijgen we maar liefst 4 stuks  De namen die met porsche aan de start staan zijn Jochen Claerhout , Timothy Van Parijs , Yves Bruneel en Carlo Mylle . Een andere publiekslieveling komt uit Wallonie . Van De Wauwer zal alweer de BMW 130i van Schmid Racing besturen en zeker zich proberen te mengen tussen de GT's.

Andere piloten waar we rekening zullen moeten houden vooraan zijn de achterwielaangedreven BMW's van Thierry Cokelaere , Stefaan Prinzie , Christophe Merlevede en Peter Desmet . Porschisten Ruben Maes en Glenn Janssens zijn ook nog eens van de partij en zullen deze keer niet rijden in de historic maar bij de moderne wagens .

Bij de voortrekkers zal er ook weer een helse strijd zijn tussen thuisrijder Grégoire Coulembier (Puma S1600) en de twee Fiesta’s R2 van Geoffrey Vander Schelden en Stef Depuydt . Deze piloten zullen echter alles uit de kast moet halen om zich te meten met de clio's van Hans Depla en Michael Lynneel .

Bij de historics krijgen we ook weer een enorm mooi deelnemersveld . Didier Vanwijnsberghe ( Escort MK2 BDA ) die zeer sterk voor de dag kwam in Hoei is favoriet . Mathias Viaene is ook terug fit en zal deze keer rijden met een Porsche 911 . Zijn co-piloot van vroeger , Pieter Vyncke , staat ook aan de start met een Opel Ascona A die hij zal delen met de Nederlander Kevin Abbring .

Ook kersvers VAS-historic kampioen Tobi Vandenberghe (Opel Kadett GTE) wil zijn titel alle eer aandoen en vooraan strijden voor de overwinning . Verder zien we ook de vertrouwde escort-piloten Geert Vandoorne ( Escort MK1 BDA ) en Thomas Vauterin ( Escort MK2 ) aan de start en zullen hun vel zeker duur verkopen. Andere outsiders zijn Wim Decock ( Porsche 911 RS ), Tom Tytgat ( Opel Manta ) , Danny Kerckhof ( BMW E21 ) , Danny Vancoillie ( Opel Ascona ), Alain Vermeulen ( BMW E21 ), Filip Cailliau ( Audi Quattro ) en Kurt Dujardin ( Porsche 911 ) .

Comebacks krijgen we bij de historics van Lieven Denys (Opel Ascona B) , Olivier Tanghe (Audi Quattro) en Filip Vanmarcke (BMW 2002) . Een andere verrassing komt van Melissa Debackere die met een Porsche 911 zal meedoen in Kortrijk .

Verder is er een oproep van de organisatie ( Autostal Groeninghe ) :

Roekeloos en illegaal verkennen wordt streng bestraft in Kortrijk . “We hebben naast de 4 politiezones die geregeld controles uitvoeren ook 4 feitenrechters aangesteld. Deze bestuursleden hebben de mogelijkheid om een nummerplaat te laten opzoeken door de politie en daadwerkelijk op te treden bij calamiteiten. Dat optreden is voor ons eenvoudig qua afspraken : die meent cowboy te moeten spelen wordt genoteerd, op basis van het VAS reglement berrecht, en wordt uit koers gezet ZONDER teruggave van zijn inschrijvingsgeld. Wij willen graag in 2014 samen met jullie de 22ste editie organiseren, het hangt dus van jullie af!,” aldus wedstrijdleider Jan Verschaeve.

De 6u Van Kortrijk gaat door op zondag 24 november en worden verreden over 3 x 4 snelheidsritten ( Kooigem, Bellegem, Tombroek en Aalbeke ). De toegang tot de klassementsproeven en het servicepark is volledig gratis.

2013 moest voor Tobi Vandenberghe het seizoen worden waarin hij eindelijk de Ypres Historic Rally zou rijden. De eerste seizoenshelft werd dan ook als voorbereiding aangevat. Maar door de knappe resultaten kwam er plots nog een doel in het vizier: het VAS Historic kampioenschap.

“Dankzij podia in de ORC Rally en de Rally Van Wervik stonden we hoog geklasseerd in het VAS Historic klassement. De overwinningen in Tienen en Kasterlee zorgden voor de bevestiging en stilletjes aan kwam de VAS-Historic titel wederom binnen bereik.

Tijdens de Hemicuda kwamen we net 1 plaats te kort voor het podium en in Linter werd bewust niet gestart om de wagen te sparen voor de EBR het weekend nadien.

De afgelopen weken werd de rekenmachine bovengehaald en om mathematische zekerheid te hebben moesten in Sint Truiden 61 punten gescoord worden.

We namen onszelf voor om aftastend te starten op de vettige wegen, maar we hadden vanaf de eerste proef de leiding in handen. De Manta van Tom Tytgat bleek een te duchten concurrent, maar hij moest snel de strijd staken met mechanische problemen. Vanaf dat ogenblik moesten we enkel controleren en finishen.

Het feit dat Kortrijk 1 week later reeds op de planning staat zorgde er allicht voor dat het deelnemersveld in Sint Truiden iets minder was, maar dit neemt niet weg dat we toch alle historic-scratches op onze naam mochten schrijven. Dankzij dit resultaat volgen we onszelf op als VAS Historic kampioen.

Met dank aan de partners die dit mogelijk maakten: www.computercheckpoint.be , www.de-dakdokter.be , www.pieters-autos.be en www.kbracing.be

Op naar Kortrijk voor de seizoensafsluiter!,” besluit Tobi Vandenberghe.

De wedstrijd bestaat uit 3 KP's die elk 4 maal verreden worden, goed voor 100 km KP en 80 km verbinding.
Om 8 uur starten de regularity's vanuit het wagenpark. Deze oldtimers leggen de proeven af tegen een gemiddelde van maximum 49,9 km/u waarbij het er op aan komt om de opgegeven gemiddeldes zo dicht mogelijk te benaderen. Elke proef wordt aan een verschillend gemiddelde afgewerkt.
Daarna komen de Historics aan de beurt, zij starten omstreeks 8u45 vanuit het wagenpark.
Hierna komen tenslotte de divisies 1, 2 en 3 aan de beurt.
Het wedstrijdcentrum bevindt zich in het PC Sint-Martinus, Sint-Martinusstraat te Velm.
Hier kan men zaterdag tussen 11 en 19 uur en zondag vanaf 7 uur terecht om inkomkaarten (10 euro) en programmaboekjes (2 euro) aan te schaffen.
Het wagenpark ligt op het Velmerplein, hier heeft zaterdag tussen 14 en 17u30 de technische controle plaats.
Ook belangrijk: de N80 is momenteel éénrichtingsverkeer van Sint-Truiden richting Hannuit (E40).
Wie via de E40 komt verlaat deze normaal gezien via afslag 28 in Walshoutem om dan de N80 te nemen richting Sint-Truiden (zelfde weg als Rally van Haspengouw). Makkelijkst is om op de N80 in Gingelom de omleiding te volgen en dan via Muizen en de N755 richting Velm te komen.

Doordat de 6u Van Kortrijk de laatste VAS rally is dit jaar heeft de Rally Van St-Truiden het dit jaar iets moeilijker qua deelnemers . Dit is dus duidelijk want er is dit jaar een flinke daling in het aantal inschrijvingen . Er zijn komende zondag slechts 57 wagens op de afspraak maar de kwaliteit zal zeker niet ontbreken .

Nadat Kris Princen reeds 2 maal na elkaar ; nl in de East Belgian Rally en de Condroz Rally heeft moet opgeven ; wil Kris Princen zeker en vast revanche nemen met de Subaru Impreza WRC S9 met co-rijder en eigenaar van de wagen Peter Kaspers . Als enige WRC is Princen uiteraard meteen topfavoriet . De rally van St-Truiden wordt ook een deelname voor Jonas Langenakens ( Lancer Evo 8 Gr A ) die sinds de Omloop Van Vlaanderen aan de kant bleef staan . Verder zijn er nog mitsu's aan de start , nl .Claude Bal ( Lancer Evo X R4 ) , Jan Jacobs ( Lancer Evo 7 ) , Stefaan Prinzie ( Lancer Evo X ) , Erik Degeling ( Lancer Evo 6,5 ) en Erik Deveux ( Lancer Evo X) die dan ook klaar staan om over te nemen indien Kris Princen opnieuw mocht uitvallen . Stefaan Tjoens en Johan Dekens zullen het beste van zichzelf geven met hun vertrouwde Subaru Impreza.

Bij de achtertrekkers zien we vooral de Porsche GT3 van Henri Schmelcher en Kris Cools die de BMW 130i van Schmid Racing zal proberen . Verder is er ook de winnaar van de Short Rally Van Linter nl. Patrick Diels met de BMW M3 E36. Kan hij opnieuw voor de verrassing zorgen ... ? Andere BMW’s die show willen verkopen in en rond Velm zijn ; Stefan Trekels , Gerry Heusdens , Frank Baert , … en last but not least Brecht Hoorne. Deze piloot , die het nooit nalaat om show te verkopen op de kp's ; zal de BMW E30 325i voor 1 keer op stal laten staan en deelnemen met de BMW M3 van Stefaan Prinzie.

In de F2 klasse gaat Eric Vanwinckelen , die normaal rijdt met de astra , deze keer over de Opel Corsa Kit-car van Kristof Vermeulen beschikken . Hij wil namelijk extra punten scoren voor het VAS kampioenschap.

Bij de Historics zal Tobi Vandenberghe (Kadett GTE) zijn handen vol hebben met namen zoals Tom Tytgat (Opel Manta) , Stefan Van Craenenbroeck (Toyota Corolla) , Kurt Vanderspinnen (Alfa Romeo GTV6) en Robby Moers (Porsche 911)

Parcours & timing

De Rally Van St-Truiden bestaat dit jaar terug uit 3 kp’s ( Aalst, Velm en Kerkom ). Aalst en Kerkom zijn identiek zoals vorig jaar en de Kp Velm is door wegenwerken volledig veranderd . Alle proeven worden viermaal gereden , samen goed voor 100 km tegen de chrono. De eerste wagen vertrekt zondagmorgen om 8u36 van start vanuit het rallycentrum. De finish is voorzien om 17u20 .

Rallycentrum

Het rallycentrum is naar jaarlijke gewoonte in het PC St-Martinus in Velm ( St-Martinusstraat ) gevestigd. Hier kan u ook terecht voor de aankoop van inkom-tickets en een programmaboekje met parkoers .

Vanaf heden heeft fast time engineering van zaakvoerder Houttekiet Frederik en Mr motorsport ( Proflex Belgie) beslist om samen te werken wat betreft de revisie van proflex dempers. Door de grote afstand tussen Mr motorsport en de “vlaanders” waren de mensen van Mr motorsport op zoek naar iemand die dichter in de streek aanwezig was. Gezien de ervaring van fast time engineering met proflex dempers kwam de samenwerking al vlug tot stand. De revisies zullen volledig identiek verlopen als bij proflex belgie zelf, alleen wordt het voor de klanten een heel stuk gemakkelijker gezien de veel kleinere afstand. Alle onderdelen komen rechtstreeks van proflex belgie. De prijzen betreffende onderdelen en revisies zijn ook identiek aan deze van proflex.

Fast time engineering beschik over een stock aan onderdelen zodat nodige revisies onmiddellijk kunnen uitgevoerd worden en klanten altijd vlug kunnen geholpen worden. De grootste doelstelling van fast time engineering is ervoor te zorgen dat de klanten altijd kunnen geholpen worden en zeker geen wedstrijd moeten laten schieten door problemen met dempers.

Je kan eveneens terecht bij fast time engineering voor de bestelling van nieuwe dempers of advies betreffende proflex dempers en afstellingen.

Buiten de revisie van proflex dempers kan je bij fast time engineering ook terecht voor revisie en bouwen van motoren en versnellingsbakken, kms motormanagement systemen, op maat gemaakte uitlaten en ophangingen.

Meer info hierover kan je binnenkort ontdekken op de website waar we nu volop mee bezig zijn.

Fast time engineering is gelegen in de bavikhoofsestraat 72 8710 ooigem en frederik is altijd te bereiken op het nummer 0486242272

De rally van Kortrijk zal een succes worden , daar is geen twijfel over mogelijk . Er wonen immers veel regionale piloten in de regio in en rond Kortrijk.  Morgenavond , nl. donderdag 14 november, is er in café@the finish Zwevegem een voorstelling van de volgende regionale teams ( adres : Otegemstraat 144 D in Zwevegem). Vele piloten zullen aanwezig zijn , alvast enkele namen :

Paul Lietaer , Vincent Verscheuren , Mathieus Lietaer , Jacques Maroy , Mathias Viaene , Thomas Vauterain , Tom Tytgat , Jim Lampole , Nico Vanherzeele , Filip Vanmarcke , Johan Delaere , Nico Dejonghe , Jens Maes , Peter Demeyere , Denys Lieven .....

Klaar voor de grote afspraak van het seizoen!
Voor team BMA van Bernard Munster is de topafspraak van het seizoen 2013 onmiskenbaar de East African Safari Classic Rally, een evenement dat om de twee jaar georganiseerd wordt. Van 21 tot 29 november zullen zowat 60 teams meer dan 6000 km op snelheid afwerken tussen Kenia en Tanzania aan het stuur van bolides van vroeger. Het team uit Petit-Rechain is vastbesloten om de enorme uitdaging tot een goed einde te brengen...
In 2003 werd deze voormalige klassieker uit het Wereldkampioenschap Rally voor de eerste keer georganiseerd als Historic rally en sindsdien is het succes alleen maar toegenomen! De beste internationale teams tekenen present. BMA brengt dit jaar maar liefst vier Porsches 911 met ambitie aan de start voor Grégoire de Mevius en Alain Guehennec, Bernard Munster en Johan Gitsels, Alain de Mevius en André Leyh en François Kicq en Jean-André Collard.
Om de afstellingen van de Porsches 911 te verfijnen voor de nakende verscheping naar Afrika werden de spectaculaire Duitse bolides enkele weken geleden aan de tand gevoeld op de onverharde testbasis van Philippe Wambergue in de buurt van Parijs. Een testbasis die regelmatig gebruikt wordt door de fabrieksteams uit het Wereldkampioenschap Rally, te beginnen bij Citroën. Deze testsessie was heel nuttig, zeker omdat twee verantwoordelijken van Reiger, de specialist van de schokdempers, van de partij waren. Gerard Seesing en Sander Van Haverkant kwamen ter plaatse verifiëren of hun laatste evoluties beter waren. Een enorme troef voor BMA en het bewijs dat het team het vertrouwen geniet van Reiger...
« De wagen is echt goed geëvolueerd, vooral wat de ophanging betreft, vertelt Grégoire de Mevius. De wagen is nog fijner af te stellen, maar dat bevalt me wel. De Porsches 911 waarmee we tegenwoordig rijden zijn veel efficiënter dan de bolides die vroeger streden voor de overwinning in de East African Safari Rally! Twee jaar geleden bezorgde Björn Waldegard Porsche een eerste overwinning in deze wedstrijd. Omdat het startveld nu ongeveer voor de helft uit 911's bestaat, verwacht ik een tweede zege voor Porsche dit jaar. De BMA Porsches zijn snel, efficiënt en robuust. Daarmee kunnen we strijden voor de overwinning... »
Om deze armada van vier topwagens bij te staan, heeft Bernard Munster beslist om zijn serviceteam in twee groepen in te delen. De eerste groep zal de twee best geklasseerde BMA 911's servicen, terwijl de tweede groep de andere twee wagens zal bijstaan. Strategie is immers heel belangrijk in een dergelijke uithoudingswedstrijd. « Op de testbasis van Wambergue konden we aan 100% van de mogelijkheden van de wagen rijden, maar in de East African Safari Classic Rally benut je als piloot maar 80% van het potentieel, vervolgt Grégoire de Mevius. Je weet immers nooit precies waar je de wielen kan zetten. Je moet constant een zekere veiligheidsmarge in acht nemen om onaangename verrassingen te vermijden... »
De BMA Porsches 911 zullen het opnemen tegen een aantal gelijkaardige wagens, maar ook tegen Ford Escorts en Capri's, Datsuns 240, 260 en 280Z, een Ferrari 308 Dino, een Chevrolet Corvette GS en twee Mazda's RX-7. De favorieten voor deze editie van het Afrikaans evenement zijn Björn Waldegard (Porsche), Stig Blomqvist (Porsche), Ian Duncan (Capri), Gérard Marcy (Porsche), maar natuurlijk ook Grégoire de Mévius en Bernard Munster. We kijken al uit naar deze klassieker in een regio waar rally nog steeds de charmes van vroeger heeft...

Christophe Kerkhove heeft zich in de Condroz Rally tot kampioen gekroond in het Yokohama Belgian Historic Rally Championship 2013. De zege in de 40ste jubileumeditie ging naar Didier Vanwijnsberghe.

De slotmanche van het Yokohama Belgian Historic Rally Championship werd betwist in erg wisselvallige weersomstandigheden. Dit zorgde voor flink wat modder op de weg en diverse stijlfiguren. In deze moeilijke condities vochten Christophe Kerkhove en Patrick Mylleville hun ultieme titelduel uit.

Kerkhove koos met zijn riante voorsprong in de puntenstand in het achterhoofd voor een behouden aanpak, terwijl Mylleville moest aanvallen. De piloot uit Zonnebeke deed wat hij moest, maar helaas draaide dit verkeerd uit. “Alles verliep goed voor ons en we konden lange tijd in de buurt van Christophe Jacob blijven, die toch in de running was voor de derde podiumplaats. Zaterdagavond verloor ik echter heel wat tijd in het donker door een probleem met de lichten, maar ik had wel reeds een mooie voorsprong uitgebouwd op Kerkhove. Zondagmorgen was ik vastbesloten om verloren tijd in te halen, maar een sortie op Kp 18 Ombret-Strée en een lekke band op Kp 20 Marchin kosten me samen terug 7 à 8 minuten. Daarna was het voor ons afgelopen en konden we enkel nog proberen te finishen.”

Mylleville eindigde uiteindelijk als vierde net voor kersvers kampioen Christophe Kerkhove die erg blij was met zijn eerste nationale Belgische rallytitel. “Ik rij nu 25 jaar rally, maar dit is pas de tweede maal dat ik een volledig kampioenschap rij. Vorig jaar was een leerschool en zaten we nog in een ontwikkelingsfase met de wagen, waarvan ik nu de vruchten kan plukken. Ik denk dat vooral de zege in de Wallonie aan de basis lag van deze titel.

Hier moest ik me enkel concentreren op het resultaat van Patrick. Omdat ik al snel een ruime voorsprong had op mijn naaste achtervolgers kon ik me permitteren om rustig uit te rijden zonder risico’s te nemen. Dit is me gelukt en ik wil dan ook Johan Dekens, Jean-Marie Dehaye en Lionel Hansen bedanken om mijn wagen op te bouwen en te laten evolueren tot deze succeswagen. En niet te vergeten mijn copiloot Jonathan Lemaire, want ik ben zelf ook regelmatig copiloot en weet dus goed zijn prestatie naar waarde te schatten,” aldus de gelukkige kampioen.

Voor de strijd om de zege vielen beide Porschisten te licht uit. Die eer was weggelegd voor de BDA Escorts van Didier Vanwijnsberghe en Raphael De Borman. De Borman nam de beste start door in de show-kp in Ben-Ahin 5 sec sneller af te klokken dan Vanwijnsberghe. De West-Vlaming zag zijn achterstand zaterdagmorgen in Engis meteen oplopen tot 25 sec toen de Kp alsnog geneutraliseerd werd na de crash van Renaud Verreydt en hij een normtijd kreeg.

Ook daarna bleef De Borman op kop tot hij op kp 10 Anthisnes van de baan ging. Met een defecte starter en omdat hij vastzat tussen de bomen, duurde het ruim 11 min vooraleer de toeschouwers hem terug op weg konden helpen. Gelukkig volgde een normtijd na een sortie van een andere deelnemer, maar een straftijd van 1min30 voor te laat inklokken op de volgende proef kon niet vermeden worden. Kort nadien volgde opnieuw 20 sec straftijd voor te laat inklokken toen zijn corijder zijn tijdskaart was verloren. Vanwijnsberghe kon hiervan profiteren en mocht als leider de slotdag aanvatten.

Maar De Borman, tweede op 1min 03, had zich nog niet neergelegd bij de nederlaag. Dit bleek uit de serie besttijden die hij zondag uit zijn mouw schudde. Met drie proeven te gaan was hij tot op 14sec van zijn strijdmakker genaderd, maar op kp 25 Marchin werd hij iets te overmoedig en raakte hij even van de baan. Het tijdverlies bleef beperkt, want De Borman reed desondanks de snelste tijd maar zijn motor begon op drie cilinders te draaien. De zaakvoerder van Eventattitude probeerde het nog even op de voorlaatste proef, maar besloot er dan de brui aan te geven.

Didier Vanwijnsberghe kon zo zijn vierde deelname in Hoei afronden met zijn eerste overwinning in deze prestigieuze wedstrijd. “Het was niet eenvoudig. De Borman was erg snel dit weekend. Gisteren kon ik zijn ritme volgen, maar vooral deze morgen was hij erg sterk in de regen. Bij het ingaan van de slotronde heb ik raad opgevolgd van Hendrik Debackere (de papa van Melissa) die op het parcours was gaan kijken om zuiverder te rijden. De tijden volgden meteen, maar jammer genoeg moest De Borman nog opgeven. Dit is een mooie zege, maar ik ben vooral tevreden dat hiermee een eind komt aan de pechreeks die in de Rally Van Wallonië begonnen was.”

Ter gelegenheid van deze 40ste editie vierde streekrijder Gerard De Ville De Goyet zijn wederoptreden in Hoei. Net als bij zijn laatste deelname in 1986 ging dit gepaard met een tweede plaats. “Dit was een mooi project dat ik met Stéphane Prévot heb kunnen afsluiten. Samen reden we de East Belgian Rally om de Porsche te testen, maar op dit parcours was het niet gemakkelijk maar de Escorts voor ons waren niet te volgen. Of er nog een vervolg komt op deze one-shot weet ik niet … Misschien wel als de wagen niet verhuurd is.”

Christophe Jacob besefte na afloop dat 2 à 3 passages tijdens de verkenningen te weinig is om bij een eerste deelname in de Condroz het tempo van de koplopers te volgen. Bovendien raakte de Escortrijder ook nog het vertrouwen kwijt toen hij in Lavoir een onvoorzichtige bewoner moest ontwijken. Toen hij nadien ook nog 50 sec verloor met een lekke band was de kloof een feit en beperkte hij zich op de slotdag op het veiligstellen van zijn derde plaats.

Voor Benoit Gillot (Escort MK2) was het spektakel belangrijker dan het resultaat. De piloot uit Namen was dan ook meer dan tevreden met zijn zesde plaats. In zijn spoor eindigden twee Condroz debutanten. Streekrijder Patrick Deblauwe (Porsche 911) verkeek zich eenmaal op een bandenkeuze, maar remonteerde nadien naar een zevende plaats. Laurent Le Millin, de zaakvoerder van LLM Meca Sport, kwam aan de start met een nieuw opgebouwde Porsche die voor verhuur bestemd is. Behalve een klein sortietje zonder veel erg verliep de uitdaging van de tuner uit Verviers vlekkeloos. Yves Oblin (Opel Manta) en Kurt Vandevenne (Escort MK1) sloten de top 10 af. Normaal was hierin ook plaats voor André Lausberg (Opel Kadett GTE), maar hij werd vroegtijdig uitgeschakeld door pech.

De 40ste rally van de Condroz is onder uitermate natte weersomstandigheden van start gegaan op vrijdagmiddag met een show kp , voor ons was deze rally heel belangrijk ifv het BK historic . We konden nog kampioen geraken maar moesten een super resultaat neer zetten waar onze tegenstrever Christophe Kerckhove enkel aan uitrijden moest denken . Aanvallen was de boodschap maar dit is niet zo makkelijk in deze super gladdige en vettige Condroz met de talrijke aanwezige valstrikken .

Vrijdag verliep vlot voor ons en we zaten op schema kort bij onze tegenstanders . Op zaterdag begon het echte werk en moesten we terug aanvallen . We kozen voor een type band die we nog nooit gebruikt hadden en dachten een goede keuze gemaakt te hebben maar dit klopte niet de wagen begon te zweven en de eerste 4 kp’s moesten we afwerken op een gematigd tempo toch bleven we redelijk in de buurt van de andere historic boys .

De 2 ronde wisselden we van banden waar we direct het verschil zagen in onze tijden , zo konden we een deel van onze achterstand wegwerken . De laatste ronde in het donker moest super worden , maar terug hadden we pech . Op Lavoir de eerste kp in het donker kregen we bij het ingaan van het onverhard een grote plas water op onze lichten waarna deze ons niet meer konden helpen , de modder droogde direct op van de warmte waar we de rest moesten afwerken wel in de donkerste kp die ik ooit reed in mijn carriere we zagen echt niks . Terug wat tijd verloren maar toch hadden we al dik 3 min voorsprong op Christophe , alles was nog mogelijk .

Zondag moest onze dag worden waar we resoluut in de aanval zouden gaan . We gingen van start op de eerste kp waar we het verschil gingen proberen te maken maar wat een risico was is ook gebeurt , op een gladde links 10 verloren we de controle over de wagen waarna we 2 x tolden rond de as en vast kwamen te zitten in het veld . Na enkele minuten en de hulp van toegesnelde toeschouwers konden we onze weg verder zetten zonder schade aan de wagen . Alvast bedankt aan deze moedige personen om ons te helpen zodat onze wedstrijd verder gezet kon worden .

Onze wedstrijd was verloren al van het begin van deze dag maar we wilden toch doorzetten om de finish te halen van deze mooie maar moeilijke rally . Toen we nog lek reden op de derde kp was het totaal over . Onze enige ambitie was dan nog uitrijden en te finishen voor Christophe die kampioen zou worden .

Dit lukte ons en eindigden op een mooie 4 de plaats , te weinig om kampioen te worden maar toch super tevreden met de titel van vice kampioen .

Alle foto’s en filmpjes van deze wedstrijd kun je terugvinden op onze site : www.mas-racing.be

Nog een dikke proficiat aan Christophe Kerckhove en Jonathan Lemaire met hun knappe prestatie van het afgelopen seizoen .


De Rallye du Condroz betekende voor Timo van der Marel een fantastische afsluiting van het seizoen. Onder natte weersomstandigheden zette Van der Marel de concurrentie in de Ford Fiesta Sport Trophy opnieuw gedecideerd op grote achterstand en kon zo zijn zesde zege op rij veilig stellen. Aan de finish moest de snelle Nederlander helaas 7 seconden (!) toegeven op Matthias Boon, die in zijn snellere Peugeot nipt de juniorentitel in het Belgisch kampioenschap voor de neus van Van der Marel wegkaapte.

Timo van der Marel en zijn Australische navigatrice Rebecca Smart reden wederom een vrijwel foutloze rally met hun Ford Fiesta. “Door de lastige omstandigheden hadden we dit keer wel een paar spannende ‘momenten’, maar de schade bleef in ons geval beperkt tot een achteras en een licht gedeukte rechterportier,” aldus Timo van der Marel. “We hebben echt volop de aanval gekozen en dat was onder deze weersomstandigheden niet zonder risico.” De 40e Rallye du Condroz in en rond Huy was een zware rally, met drie dagen volop actie. De grote publiekstrekker was Sébastien Loeb, die met grote overmacht de zege voor zich opeiste. De 27 klassementsproeven waren door de veelvuldige regen spiegelglad en boden daardoor volop spektakel.

Het Nederlandse/Australische koppel eindigde op een perfecte 15e plaats in het algemeen klassement, net achter een trio snelle Peugeots. “Ik vond het een prachtige rally; het was voor mij de eerste keer hier, maar ik heb er echt volop van genoten. En wat een prachtige afsluiting van ons seizoen,” aldus een vermoeide Timo van der Marel zondagavond na de uitputtende rally. “Timo heeft geweldig goed gereden en is dit jaar echt enorm gegroeid,” voegde een glunderende Rebecca Smart daar aan toe. “We vormen en goed team met z’n allen, de technische crew van MCC Sport geeft Timo ook het vertrouwen en als het goed voelt komen de snelle tijden op de proeven ook – zo werkt dat nu eenmaal bij Timo.”

Na het succesvolle seizoen 2013 waarin Timo van der Marel in elke rally de winst in de klasse wist te pakken plus de felbegeerde titel in de Fiesta Sport Trophy is het tijd om naar volgend seizoen te kijken. “Alles is nog open en zoals altijd staat of valt de beslissing met het vinden van voldoende sponsoring. Ik zou graag de stap omhoog willen zetten naar een aansprekend internationaal kampioenschap, met een R3 of R5 auto, maar of we dat ook echt voor elkaar gaan krijgen valt nu nog niet te zeggen,” aldus een ambitieuze Van der Marel. “Ik ben onze sponsors van dit jaar enorm dankbaar dat ze mij de kans hebben gegeven om op dit niveau te kunnen rijden – want het is niet de snelste auto waar we mee rijden, maar we hebben wel kunnen laten zien dat we het zelfs de concurrenten in veel sneller geachte auto’s lastig kunnen maken!”

Vincent Verschueren en Francis Caesemaeker stonden dit weekend aan de start van de Condroz Rally, de traditionele slotwedstrijd van het BFO Belgian Rally Championship in de omgeving van Hoei. Met 27 klassementsproeven op het programma, hadden de piloten geen moment om even op adem te komen en werd de mechaniek van de wagens zwaar op de proef gesteld, zeker door de wisselende weersomstandigheden.
Vincent Verschueren wist wat hem te doen stond: finishen. Dat zou hem de titel van vice-kampioen van België opleveren, aangezien Melissa Debackere niet aan de start kwam.
De showproef op vrijdag en de eerste echte etappe verliep voor Vincent zonder al teveel problemen. De VW Polo Super 2000 van GoDrive sloot de eerste dag af op de 12de plaats, als leider in Klasse 2.
"Het niveau ligt duidelijk hoger dan vorig jaar," vertelde Vincent na een dag van 16 klassementsproeven. "Ik begon wat te braaf aan de wedstrijd en in Engis gingen we rechtdoor aan de finish. Dat was een eerste verwittiging. In de namiddag zijn we nog een keer in een veld geschoven, maar gelukkig zonder erg. De omstandigheden zijn dit jaar heel moeilijk, maar omdat Davy Vanneste 's avonds ook veel tijd liet liggen, stonden we voor de slotetappe toch aan de leiding in Klasse 2."
Zondag in de openingsronde werd Vincent enorm gehinderd door condens op de voorruit: "Ik zag bijna niets meer. Het was erger dan rijden in de mist. We hebben heel wat tijd laten liggen..."
De leiding in Klasse 2 en de tweede plaats in het kampioenschap kwamen nooit in gevaar... tot de VW Polo S2000 van de baan schoof in Vierset, de 24ste van de 27 chronoritten. Een afgebroken wiel betekende meteen het einde van de wedstrijd. De tweede plaats in het kampioenschap glipte Vincent door de vingers, maar laten we niet vergeten dat hij Belgisch kampioen Klasse 2 werd, voor het tweede jaar op rij. In 2014 volgt wellicht een nieuwe uitdaging, maar daarover op het gepaste moment meer...