Newest pictures

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2024

STADEN RALLY 2024

TBR RALLY 2024

YPRES RALLY 2024

WERVIK RALLY 2024

MONTEBERG 2024

ESCORT RALLY SPECIAL 2023

RALLY STADEN 2023

YPRES RALLY 2023

WERVIK RALLY 2023

SEZOENS RALLY 2023

ORC RALLY 2023

MONTEBERG 2023

RALLYLEGEND SAN MARINO 2022

RALLY VERMENTINO 2022

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2022

ELBA RALLY 2022

WRC YPRES 2022

RALLY STADEN 2022

WERVIK RALLY 2022

SEZOENS RALLY 2022

RALLY KORTRIJK 2021

CONDROZ RALLY 2021

HEMICUDA 2021

RALLYLEGEND SAN MARINO 2021

RALLY VERMENTINO 2021

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2021

RALLY YPRES BELGIUM 2021

RALLY STADEN 2021

MONTEBERG 2021

Rallylegend San Marino 2020

Review 10 years Monteberg 2020

Adriatico 2020

Rallylegend San Marino 2019

Rally Condroz 2019

Hemicuda Rally 2019

Aarova Shortrally 2019

Omloop 2019

Rally Staden 2019

Rally Ypres 2019

Wervik Rally 2019

ORC Rally 2019

Sezoens Rally 2019

Monteberg 2019

Rally de Wallonie 2019

Condroz Rally 2018

Rallylegend San Marino 2018

AAROVA RALLYSPRINT 2018

Hemicuda Rally 2018

Ypres Rally 2018

Wervik 2018

Sezoens 2018

Monteberg 2018

Wallonie 2018

Condroz 2017

Oudenaarde 2017

Staden 2017

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2017

Hemicuda 2017

Ypres Rally 2017

Condroz Rally 2019

Condroz Rally 2019

Ben je beginnend piloot of copiloot?

Dan besef je zeker en vast hoe tijdrovend het is om ervaring op te doen tijdens een rallywedstrijd! Vandaag krijg je immers geen tijd meer om je te ontplooien. De lat ligt hoog en je moet direct presteren want één rallyseizoen kost tijd en geld. Op een zo kort mogelijke tijd moet je zoveel mogelijk leren en ervaring opdoen.

Ben je reeds piloot maar je wil je ervaring nog bijschaven?

Je hebt al ervaring, maar vindt toch dat je nog kan bijleren, of op een aantal vlakken nog met veel vragen zit?

Je bent nog geen (co) piloot maar ambieert wel een carrière in de autosport?

Wil je volgend jaar (of later) pas starten in de autosport? Dan is het belangrijk om nu al zoveel mogelijk te leren. Wat heb je nodig om te starten? Hoe geraak ik aan geld…? Hoe lees ik nota’s? Wat is rebound? Welke banden gebruik ik wanneer? Is Sport belangrijk, enz….

Een antwoord op al deze vragen hebben wij samengevat is één krachtig programma, genaamd: Future Stars Rally Academy. Je leert er alles wat je nodig hebt om goed voorbereid aan een rallyseizoen te beginnen. Kortom: Heb je weinig of geen ervaring? Rijd je al of totaal nog niet?  Dan is het volgen van de Future Stars Rally Academy een must. Het is immers niet nodig om al je licentie te hebben.

Om meer toelichting te geven omtrent de opleidingen, de werkwijze en het kostenplaatje nodigen wij je graag uit onze infoavond. Ken je andere mensen die eveneens geïnteresseerd zijn in dit programma, laat het ons gerust weten. Ook zij zijn welkom.

De info avond, geheel vrijblijvend, vindt plaats op vrijdag 4 april om 19h30 in VIVES HOGE SCHOOL, Doorniksesteenweg 145, 8500 Kortrijk – lokaal VAC004, in de gebouwen van Autotechnologie.

Na de presentatie kun je ons vragen stellen bij een drankje. Inschrijven kan ook ter plaatse.

Gelieve voor 27 maart op This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it. te laten weten indien je aanwezig zal zijn.

Op 16 maart kwamen Kurt en Jasper aan de start van de 12de Rallysprint van Moorslede. Het was de eerste samenwerking voor piloot en copiloot maar na een geslaagde verkenning op zaterdag kon het team vol vertrouwen de wedstrijd aanvatten. Deze wedstrijd was ook de eerste afspraak van de nieuwe Ford Pinto Cup waar 6 teams het tegen elkaar zouden opnemen. De weergoden waren de deelnemers goed gezind want de wedstrijd kon afgewerkt worden onder een stralende zon. De typische wegen rond Dadizele lagen er echter wel niet minder glad door op sommige plaatsen wat best wel wat deelnemers verraste met meerdere sorties tot gevolg. Wat de Pint Cup betreft was het een bewogen start. Thomas Vauterin kwam als eerste over de meet maar hij had lichte schade opgelopen aan de wagen, echter met beperkt tijdverlies. Als tweede werd Rik Vannieuwenhuyse verwacht aan de finish maar het was Kurt die aankwam. Rik stond aan de kant met motorpech… Rudy Catteeuw, Koen Dewaele en Koen Verhaeghe kwamen ook ongeschonden uit de eerste van de 4 proeven maar het was Kurt Olivier die aan de leiding kwam met de snelste tijd bij “De Pinto’s”. De tweede en derde proef klokte Kurt opnieuw de snelste tijd in de cup en stond hij zo 5de algemeen maar Thomas Vauterin kwam hard opzetten. Na de derde proef werd bij Kurt een klein probleem met de koppeling vastgesteld. Het serviceteam kon een noodreparatie uitvoeren binnen de toegestane tijd zodat Kurt en Jasper de laatste KP als leider in de cup konden aanvatten. In deze laatste proef, meetellend als Powerstage voor de Pinto rijders, konden extra punten gescoord worden wat ervoor zorgde dat de uitslag nog helemaal niet gekend was. Vauterin reed de snelste tijd en kaapte zo extra punten mee maar Kurt kon de eindzege veilig stellen met de tweede tijd. Zo eindigde Kurt als laureaat van de eerste wedstrijd in de Ford Pinto Cup. Dit was ook goed voor een 5de plaats algemeen bij de Historics en een 17de plaats algemeen!!! Deze overwinning werd postuum opgedragen aan Carl Lagae. Kurt had niet durven dromen op zo’n manier het nieuwe seizoen te starten en het team kijkt dan al uit naar de volgende afspraak in kader van de Ford Pinto Cup, meerbepaald de TBR Rally op zondag 11 mei.

De organisatoren van de Geko Ypres Rally, de zesde manche van het FIA European Rally Championship, presenteren voor de 50ste editie een bijzonder compact evenement waarin de deelnemers amper de tijd krijgen om even op adem te komen. Maar liefst 53% van de totale lengte van het parcours wordt tegen de chrono afgewerkt.

Het competitieve gedeelte van de 50ste editie van de Belgische manche van het Europees kampioenschap begint al op donderdag 19 juni met de Qualifying Stage in Nieuwkerke. Vorig jaar introduceerde de Geko Ypres Rally als eerste een dergelijke kwalificatieproef in het Europees kampioenschap.

Qualifying Stage

“Het programma van de QS in Nieuwkerke begint om 18h. De deelnemers die geselecteerd zijn voor de kwalificatieproef krijgen twee passages “vrije training” tussen 18h en 20h, waarna ze tussen 20h en 20h45 met een interval van 2 minuten van start gaan om hun kwalificatietijd te realiseren. Na de QS volgt de traditionele shakedown voor alle andere teams,” vertelt Yves Qvick, Route Manager van de Geko Ypres Rally. “Het parcours van de QS in Nieuwkerke, goed voor 4,88 km tegen de chrono, zal dit jaar trouwens niet gebruikt worden tijdens de wedstrijd. Het is voorlopig ook de laatste keer dat we de shakedown organiseren in Nieuwkerke, waar de komende jaren grote infrastructuurwerken gepland zijn.”

Vrijdag 20 juni is het tijd voor het grote werk. Nadat de deelnemers van de QS om 13h hun startpositie hebben gekozen op het podium op de Grote Markt, rijdt de eerste wagen om 16h15 over het startpodium. De eerste avond staan er meteen 7 klassementsproeven op het menu, goed voor 105 km tegen de chrono.

“De wedstrijd begint met een lus van vier proeven: Dikkebus, Wijtschate, Mesen en Langemark. De proef van Wijtschate is een beetje ingekort, terwijl de deelnemers in Mesen een volledig nieuwe route voorgeschoteld krijgen. In de tweede lus werken we de eerste drie proeven een tweede keer af, zodat de eerste wagens omstreeks 21h30 terug zijn op de Grote Markt in Ieper,” vervolgt Qvick.

Nostalgie in Reninge

Het zwaartepunt van de wedstrijd ligt op zaterdag 21 juni, met 13 klassementsproeven en 218 km tegen de chrono.

“De showproef in het Franse Wasquehal, waar de rally altijd uitstekend ontvangen werd door het Stadsbestuur, staat niet meer op het programma, zodat de verbindingsroute aanzienlijk korter is en het ritme in de wedstrijd een stuk hoger zal liggen,” vervolgt Jan Huyghe, Marketing Manager van de Geko Ypres Rally. “De openingsproef op zaterdag is Reninge, een klassieker die na 25 jaar afwezigheid weer zijn opwachting maakt. Deze klassieker paste absoluut in deze 50ste jubileumeditie van de Geko Ypres Rally. Na de proef van Vleteren-Krombeke houden de deelnemers even halt op de Markt in Poperinge, waar de fans een praatje kunnen maken met hun idolen. De lus van vier proeven wordt verder gezet met de KP’s van Watou en Westouter. Voor die laatste proef houden we nog een verrassing achter de hand. Het zou wel eens een unieke proef kunnen worden, met start in België en finish in het Franse Boeschepe… Na de service in Ieper volgen de Kemmelberg en Hollebeke, met 28 km de langste proef van de wedstrijd. In de namiddag maken we tussen deze twee proeven een uitstapje naar Frankrijk voor de mooie proef “Lille-Eurométropole” in Lincelles.”

Kortom, een vijfsterren parcours voor de 50ste editie van de Geko Ypres Rally, die garant staat voor een intense strijd op internationaal niveau.

Na de geslaagde persvoorstelling, verschenen er 6 teams aan de start van de rallysprint van Moorslede. De sfeer zat er momenteel goed in.

Na de eerste kp kenden we al 3 feiten; de opgave van Rik Vannieuwenhuyse met moterpech, een kleine sortie van Thoms Vauterin met lichte schade vooraan de auto en de scratch voor Kurt Olivier. Verder op en tiental seconden zagen we Rudy Catteeuw met in zijn spoor Koen De Waele en Koen Verhaeghe.

Na wat sleutelwerk aan de Escort van Thomas Vauterin kon de 2de kp aangevangen worden. Zoals op de eerste kp draaide Kurt Olivier de scratch, met een minieme voorsprong op Thomas Vauterin, die na zijn kleine sortie opnieuw het goede ritme had gevonden. Plaatsen 3, 4 en 5 werden opnieuw ingevuld zoals kp1.

Kp 3 was een kopie van kp 2, dus geen veranderingen in het algemene klassement.

Dan hadden we kp 4, de laatste kp, meetellend als powerstage. Hier konden de teams extra punten verzamelen voor het kampioenschap. Thomas Vauterin trok nog eens alle registers open en won de laatste kp voor Kurt Olivier en Rudy Catteeuw. Dus 3 punten extra voor Tomas, 2 voor Kurt en 1 punt voor Rudy.

Maar ondanks de scratch van Thomas Vauterin, werd Kurt Olivier niet meer bedreigd voor de eindzege. Rudy Catteeuw werd derde, Koen De Waele vierde en Koen Verhaeghe vijfde.

Na een geslaagde eerste manche van de cup, werd het podium gehuldigd op de serviceplaats van de winnaar. Rik Vannieuwenhuyse kreeg de pechprijs.

De volgende manche is de TBR rally tijdens het weekend van 10 en 11 mei.

Tijdens de rallysprint van Moorslede waren de weergoden ons gunstig gezind en daarom was het ideaal om de BMW 130i beter te leren kennen. Op de eerste ronde ging het even mis, na een gemiste gladde remzone kwamen we op een akker terecht. Gelukkig waren er enkele toeschouwers die meteen hun handen uit de mouwen staken en ons terug de baan op kregen. Met verlies van meer dan een minuut kwamen we pas als 86ste wagen aan de finish waardoor een goed eindklassement al uitgesloten was. We besloten op het service om de tijden naast ons neer te leggen en vooral de verschillende afstellingen van de wagen uit te proberen.

Iedere ronde kwamen we aan de start met een andere afstelling waardoor het telkens spannend was hoe de auto ging reageren (tijdens rem zones, in waaiers, ..) Brecht kreeg weer vertrouwen in de BMW en dit werd meteen bevestigd met een 5de en een 8ste algemene tijd tijdens de volgende rondes. Op de slot-kp moesten we tot 2x toe inhouden voor een gele-vlagsituatie en op het spektakelpunt waren we iets te enthousiast, zo reden we enkele meters naast het parcours.

We hebben tijdens deze sprint veel bijgeleerd over deze wagen en zijn mogelijke afstellingen. Waarvoor zeker een ‘dank u wel’ naar het service toe (Schmid racing) voor het geleverde werk. We zijn gefinisht op een 17de plaats maar zonder onze fout was een top10 plaats zeker haalbaar geweest. Dit bewijst nog maar eens het kunnen van deze wagen en zijn piloot.

Het was een zeer geslaagde test in functie van onze volgende wedstrijd.”

Verder zouden we graag onze Sponsors, Schmid racing en Frank Baert willen bedanken voor de kansen en de mogelijkheden die we elke rally krijgen.

Het mocht niet zo zijn voor het FABORY Rallyteam tijdens de Tank S Rally afgelopen weekend. Na een mooie start moesten Johan Faes en Christiaan van der Rijsen na de tiende klassementsproef hun Mitsubishi Lancer Evo 9 aan de kant parkeren met een defecte turbo. Toch blikt het team tevreden terug op een mooie strijd in de standaardklasse, groep N.

Afgelopen zaterdag, 15 maart, stond het FABORY Rallyteam aan de start van de eerste echte rally van het seizoen: de Tank S Rally. Een wedstrijd die met name bekend staat om de technische proeven over de dijken, het verraderlijke weer en de afsluitende proeven in het donker. Op het programma stonden 17 klassementsproeven rondom Kampen en Emmeloord.

Met startnummer 11 op de deuren reden Faes en Van der Rijsen zaterdagochtend rond tien over negen over het podium in het centrum van Emmeloord. De eerste boucle bestond uit drie klassementsproeven rond Kuinre en Blokzijl. Helaas moest de organisatie de eerste proef, Vollenhove, neutraliseren in verband met verbindings- en communicatieproblemen, maar op de technische dijkproeven Blankenham en Lindedijk kon de equipe meteen vol aan de bak. “We hadden alleen nog maar de Short Rally op Zandvoort samen gereden, dus dit was een goede vuurdoop voor de samenwerking tussen Christiaan en mij. Deze twee proeven behoren toch wel tot de meest technische van Nederland. Het ging echter perfect,” blikt Faes terug. Dat was te zien aan de tijden. Op beide proeven noteerde de equipe een vijfde tijd algemeen. In de standaardklasse lag het team na drie proeven derde, 0.1 seconde voor Antoine van Ballegooijen met zijn Evo X.

Na de eerste service in Emmeloord volgden nog eens dezelfde drie proeven. Christiaan: “We waren meteen aan het stuivertje wisselen met Van Ballegooijen. Na zes proeven was het voordeel voor Antoine, hij lag 1.3 seconden voor ons. Leuk om zo tegen elkaar te strijden.” Het gevecht ging verder en na negen klassementsproeven lag Van Ballegooijen slechts 0.6 seconden voor. Vol goede moed toog de equipe naar de proeven rondom Kampen, te beginnen met proef tien, Kampereiland Oost. Helaas.. “Gaandeweg op de proef kregen we problemen met de turbo. Na de proef heb ik de auto aan de kant geparkeerd. Enorm jammer, want we reden nog niet op het limiet en ik was graag de strijd met Antoine in het donker aangegaan. Zonde, maar het is een mechanische sport. Het kan zijn dat dit probleem ontstaan is doordat we van E85 naar normale brandstof zijn overgeschakeld, dat gaan we de komende tijd uitzoeken,” analyseert Faes.

De volgende wedstrijd voor Faes en Van der Rijsen is in België: op zaterdag 11 april staat het FABORY Rallyteam aan de start van de TAC Rally rondom Tielt. Ook daar bent u van harte welkom!

Dit weekeinde ging in Emmeloord het Nederlandse Rallykampioenschap van start met de Tank S Rally. Deze rally vormde ook voor de Nissan 350Z Rally Challenge de start van een nieuw seizoen. De Tank S Rally ontvouwde zich zoals vooraf werd verwacht: Jasper van den Heuvel was oppermachtig en won op één na alle klassementsproeven en zegevierde met een voorsprong van ruim 2 minuten. In de 350Z Challenge was er aanzienlijk meer spanning en ging de uiteindelijke overwinning naar Dirk Garvelink, nadat hij lange tijd een heftig secondenspel uitvocht met Antoine Biesheuvel.
Zaterdag om 09:00 uur ging in Emmeloord de Tank S Rally van start. Hoewel er 17 fraaie klassementsproeven op het programma stonden moest de organisatie twee proeven neutraliseren. Dat begon al meteen zaterdagochtend toen bleek dat op de eerste proef bij Vollenhove de radioverbinding tussen start en finish niet functioneerde. Maar vanaf de 7,5 km lange proef Blankenham barste de strijd los. Voorin waren het de Mitsubishi’s Evo X die de toon zetten, met Jasper van den Heuvel aan kop. Niet minder dan 8 Evo’s bezetten de eerste plaatsen in het klassement na de eerste proef en dat beeld bleef ook gedurende de rest van de rally bestaan. Onder goede weersomstandigheden legden de deelnemers de proeven af; het bleef de gehele dag droog, met af en toe een zonnetje om de door de frisse wind afgekoelde duizenden rallyfans langs de dijken enigszins op te warmen. Alleen aan het eind van de rally op de industrieterrein proef in Emmeloord viel er alsnog wat regen. De finish van de rally vond plaats direct na de laatste proef in het bedrijfspand van Event Catering en daar barstte na binnenkomst van de deelnemers een mooi rallyfeest los, waarbij de winnende equipes hun prijzen in een leuke ambiance in ontvangst namen.
Nissan 350Z Rally Challenge
De snelste equipes uit de 350Z Challenge lieten zich direct vanaf de start op zaterdagochtend niet onbetuigd. Antoine Biesheuvel was het meest uitgeslapen; hij nestelde zich meteen in de top-10 van het klassement en wist gedurende de dag een voorsprong van bijna een halve minuut op te bouwen op Dirk Garvelink. Er leek voor Biesheuvel gen vuiltje aan de lucht, totdat hij bemerkte dat de motortemperatuur opliep. Bij terugkeer in het servicepark na de 12e klassementsproef werd geconstateerd dat de motor inderdaad kapot was en verder rijden onmogelijk bleek. Een enorme teleurstelling voor de equipe Biesheuvel/Van den Einde. De equipe Dirk Garvelink/Nicky van Gerwen reed een foutloze wedstrijd en wist de snelle Belgische coureur Matthias Boon op afstand te houden. Boon, vorig seizoen gekroond tot Belgisch Junior Kampioen wist dat hij eerst moest wennen aan de auto en aan de typisch Nederlandse proeven en deed dat professioneel: rustig opbouwen vanaf het begin en steeds snellere tijden op de klokken zettend. Ook de andere deelnemers in de 350Z Challenge bouwden het tempo na de lange winterstop rustig op zonder risico’s te nemen. Alleen Roel van der Zanden moest al meteen op de eerste proef opgeven door een onfortuinlijk uitstapje naast de weg. Roy Clijnk kende aanvankelijk benzinetoevoer problemen, maar toen dat was opgelost op de eerste service kreeg hij de smaak te pakken en kwamen er steeds snellere tijden op de klokken en een grotere glimlach op zijn gezicht. KNAF Talent First rijder Mike Veldhuisen, die net als Matthias Boon voor het team van het Deltion College uitkomt in de kleuren van het Ministerie van Defensie, was goed op dreef, totdat hij zich verremde en een hek met prikkeldraad aan zijn auto zag hangen…. Maar de schade viel mee en ook hij kon de rally uitrijden; en meer dan dat, hij eindigde vooral tot zijn eigen verrassing op het ‘podium’ van de 350Z Challenge (3e plaats). Arjan Heijstek, die zijn Nissan 350Z in een compleet nieuwe ‘chique’ kleur aan de start bracht had het ook naar zijn zin en lijkt samen met zijn Belgische navigatrice Cindy Verbaeten steeds beter in vorm te komen, getuige zijn vierde plaats aan de finish. Diter Toprek zocht de reden van zijn 6e plaats in de 350Z Challenge vooral bij zichzelf; hij vond het moeilijk om de knop om te zetten en meer durf te tonen.
De volgende rally voor de Nissan 350Z Rally Challenge vindt op zaterdag 12 april plaats, de TAC Rally in Tielt, België.
Uitslag Tank S Rally
1. Jasper van den Heuvel/Harmen Scholtalbers, Mitsubishi Evo X, 1 uur 15 min 17,6 sec
2. Claude Bal/Bjorn Deforche (B), Mitsubishi Evo X, op 2 min 18,6 sec
3. Piet van Hoof/Max Jacobs, Mitsubishi Evo X, op 2 min 44,9 sec
9. Dirk Garvelink/Nicky van Gerwen, Nissan 350Z, op 6 min 24,8 sec
11. Matthias Boon/Davy Thierie (B), Nissan 350Z, op 7 min 20,2 sec
16. Mike Veldhuisen/Dennis Goossens, Nissan 350Z, op 11 min 50,3 sec
20. Arjan Heijstek/Cindy Verbaeten (NL/B), Nissan 350Z, op 13 min 15,7 sec
29. Roy Clijnk/Marlous Kion, Nissan 350Z, op 16 min 50,9 sec
32. Diter Toprek/Dennis Lippens, Nissan 350Z, op 17 min 41,4 sec
In totaal gingen er 51 equipes van start en kwamen er 37 aan de finish.
Stand Nissan 350Z Rally Challenge (na 1 wedstrijd)
1. Dirk Garvelink/Nicky van Gerwen, 30 punten
2. Matthias Boon/Davy Thierie (B), 25
3. Mike Veldhuisen/Dennis Goossens, 21
4. Arjan Heijstek/Cindy Verbaeten (NL/B), 18
5. Roy Clijnk/Marlous Kion, 16
6. Diter Toprek/Dennis Lippens, 14
Deelnemers
De 9 deelnemende equipes aan de 350Z Rally Challenge die op zaterdag 15 maart tijdens de Tank S Rally in Emmeloord in actie kwamen aan het woord (op klassement):
Dirk Garvelink / Nicky van Gerwen (1e)
Dirk Garvelink (Bladel) en navigator Nicky van Gerwen (Helmond) zegevierden in de eerste wedstrijd van het seizoen. Dirk Garvelink toonde zich uiteraard zeer tevreden: “Ik begon iets te voorzichtig, dat lag echt aan mijzelf. De auto was na de uitgebreide rebuild van afgelopen winter top; we pasten alleen de demping gedurende de wedstrijd nog iets aan. Toen Antoine (Biesheuvel) meer dan 20 seconden voorsprong had en hij na onze eerste echte aanval die meteen pareerde hielden wij rekening met een mooie tweede plaats. We hebben Antoine nog water uit onze drinkflessen gegeven voor zijn koelproblemen, maar helaas moest hij toch opgeven en kregen wij de zege in de schoot geworpen. Uiteraard zijn we blij met de zege, maar die had meer glans gehad als we er tot aan de finish om hadden kunnen strijden met Antoine.” De TAC Rally in Tielt moet Garvelink laten schieten, omdat hij als teammanager en monteur met Erik van Loon mee gaat naar de Baja Abu Dhabi, waar Van Loon met de MINI van start gaat.
Matthias Boon / Davy Thierie (2e)
De 25-jarige Belg Matthias Boon had het enorm naar zijn zin bij zijn eerste optreden in Nederland: “Ons viel vooral ook de gezelligheid en de goede onderlinge sfeer op. En natuurlijk de mooie snelle proeven die zeer geschikt zijn voor de Nissan. We hebben ons eigen tempo gereden en geen onnodige risico’s genomen om de auto en de Nederlandse omstandigheden goed te leren kennen. We vonden het spijtig dat Antoine Biesheuvel door pech uit viel, maar zijn uiteraard blij met onze tweede plaats. En in Tielt gaan we er zeker een mooie strijd van maken: ik ken de auto nu en daar heb ik geen achterstand door het gebrek aan kennis van het parcours, zoals hier in de Tank S.”
Mike Veldhuisen / Dennis Goossens (3e)
KNAF Talent First 2013 Mike Veldhuisen uit het Noord-Hollandse Grosthuizen is opgetogen over zijn debuut in de 350Z Challenge: “Het ging echt lekker; de auto voelt meteen vertrouwd aan en stuurt goed op deze snelle polderwegen. Er is zeker nog ruimte voor verbetering, maar ik ben uiteraard zeer tevreden met onze 3e plaats.” Ook over de samenwerking met zijn navigator Dennis Goossens is de 21-jarige Mike Veldhuisen te spreken: “We kennen elkaar goed, maar dit was pas onze tweede rally samen en we voelen elkaar goed aan. Dat is goed voor het zelfvertrouwen en we verheugen ons op de rest van het seizoen.”
Arjan Heijstek / Cindy Verbaeten (4e)
Voor Arjan Heijstek (Almkerk) en Cindy Verbaeten (België) was het ook een geslaagde dag in en rond Emmeloord: “Op de eerste proeven moesten we nog even ‘warm’ draaien, maar daarna hebben we echt progressie geboekt! Na twee jaar viel alles nu op z’n plek leek het wel. We reden goede, constante tijden en konden er met Roy (Clijnk) en Mike (Veldhuisen) een mooie strijd van maken met gelijkwaardige tijden. Dat werkt ook zeer motiverend.” Het team Heijstek/Verbaeten scoort ook goed als het gaat om de presentatie: zowel de auto als de teamoutfit ogen zeer professioneel!
Roy Clijnk / Marlous Kion (5e)
In de derde Nissan 350Z van Team Rally Sport deed Roy Clijnk het samen met Marlous Kion erg goed: “Jammer van onze brandstofproblemen in het begin van de rally. Maar toen dat verholpen was ging het steeds lekkerder. In de auto hadden wij het ook goed voor elkaar; we reden voor het eerst samen en hoewel Marlous nog niet zo ervaren is deed ze het geweldig.” Roy Clijnk is ook enthousiast over de mogelijkheden met de 350Z: “In vergelijking met een vierwielaangedreven auto is dit wel echt werken, maar het geeft ook heel veel voldoening als het dan goed gaat. Ik heb het gevoel dat we een mooi seizoen tegemoet gaan!”
Diter Toprek / Dennis Lippens (6e)
De 43-jarige Diter Toprek uit Etten-Leur was na afloop positief over zijn deelname aan de Tank S Rally: “We hebben het enorm naar ons zin gehad; dat de tijden enigszins tegenvallen is totaal ondergeschikt aan het plezier dat we beleven aan het rijden. We moeten gewoon nog meer oefenen en meer lef tonen. De rally was ook echt mooi, met technische proeven waarop het echt aankomt op de juiste ‘instelling’ om snelle tijden neer te zetten. Nu richten we ons vizier op de rest van het seizoen; maar vanwege drukke werkzaamheden weten we nog niet zeker of we in Tielt aan de start zullen staan. Hoewel het rijden in België altijd een feest is!”
Antoine Biesheuvel / Frans van den Einde (uitgevallen)
Antoine Biesheuvel (Werkendam) genavigeerd door Frans van den Einde was van meet af aan snel onderweg. Al snel bouwde Biesheuvel een voorsprong van bijna een halve minuut op ten opzichte van Dirk Garvelink: “Het ging echt lekker, de auto liep als een zonnetje, de wegligging was top en de pace notes van mijn navigator Frans van den Einde gaven mij veel vertrouwen. Er was echt geen vuiltje aan de lucht.” Op KP12 draaide Biesheuvel nog de snelste tijd, maar had toen door een oververhitte motor wel al wat koelvloeistof verloren: “De proef er voor dacht ik wel iets van vermogensverlies te merken, maar daarna draaide het toch weer lekker. Maar op de service constateerden de mannen van Team Rally Sport toch dat de motor zijn beste tijd had gehad en dat verder rijden de schade alleen maar zou verergeren. Dat was dus helaas einde verhaal.”
Theo van den Berg / Etienne Struijs (uitgevallen)
Met zijn in de kleuren van sponsor Informatique getooide Nissan 350Z reed Theo van den Berg samen met Etienne Struijs buiten mededinging voor de cup mee om voor Biesheuvel Autosport één bepaald type (allround) Yokohama banden te testen. “We begonnen de rally uitstekend en ik was onder de indruk van de prestaties van deze allround band, waarmee we tot en met de 5e proef keurig meedraaiden in de top-3; toen vergiste ik mij met het schakelen en daarmee ging de versnellingsbak kapot. Heel spijtig, want we hadden het enorm naar ons zin en ik had graag meer kilometers gemaakt om te zien hoe lang de band goed blijft.” Nico Biesheuvel: “Ik ben blij met deze eerste bandentest en we gaan dat dit seizoen zeker nog een keer herhalen.”

Vorige vrijdag werd de Ford Pinto Cup voorgesteld in garage Bert te Tielt. Met 8 aanwezige auto’s en tal van andere piloten mochten we toch spreken van een geslaagde voorstelling, waarvan deze week een artikel zal verschijnen in “De Weekbode”. Sponsors kwamen ons de eerste voorstellen doen. Onze vesten, wat een bijval, een 2de productie is al op gang. Doorlopend kon het talrijk opgekomen publiek genieten van een hapje en een drankje….

“De bedoeling van onze cup is om erkenning te krijgen voor onze minder krachtige auto’s en de vriendschap en de samenhorigheid tussen te piloten te versterken. Door zoveel mensen samen te krijgen, zowel deelnemers als sympathisanten, kunnen we tevreden terugkijken naar de persvoorstelling,” aldus Christof Anckaert. “Een grote dank aan Garage Bert voor het aanbieden van deze receptie!! Eerste afspraak is komende zondag tijdens de rallysprint van Moorslede. We wensen dan ook alle Cuprijders veel succes!”

Vorig seizoen eindigde voor ons team dramatisch met het verlies van Carl Lagae.
Na het ongeval beslisten we om onze helm aan de haak te hangen.
Hoe gepassioneerd ook we onze hobby beoefenden, de tol die toen betaald werd was het allemaal niet waard. Na enige tijd begon het toch weer te kriebelen en na meerdere gesprekken met onder andere de vrienden van het XRST Team werd beslist om te kijken of we toch niet zouden verder gaan. We weten allemaal dat Carl niet zou gewild hebben dat iemand zou stoppen met het beoefenen van deze fijne sport maar hoe, wat, waar en wanneer is nu misschien wel de grootste uitdaging. Carl zorgde er samen met zijn team altijd voor dat we in ideale omstandigheden konden rally rijden. “Het enige wat jullie moeten doen is rijden” zei hij altijd, al de rest keek hij wel voor. Zonder Carl kan XRST nooit meer hetzelfde zijn, hoe hard iedereen ook zijn best doet. Voor de service en de technische opvolging van de Escort proberen we in 2014 een samenwerking op te zetten met de mensen die deel uitmaakten van XRST en we kunnen ook rekenen op de steun van andere teams, waarvoor dank.
Binnen de wagen zelf is er ook een serieuze wijziging want in eerste instantie neemt Jasper Vermeulen de nota’s bij Kurt voor zijn rekening. Tom verlaat het team zeker niet maar een engagement voor een volledig kampioenschap is nu ( nog ) niet aan de orde. Waar het kan probeert Tom samen met De Peters Kurt en Jasper te steunen met raad en daad.
Jasper zelf is nu twee jaar actief als Co en dit zowel op provinciaal als nationaal vlak. Hij kijkt enorm uit naar deze uitdaging!
Wat het programma voor 2014 betreft neemt Kurt deel aan de nieuwe Ford Pinto Cup die n het lever geroepen werd door Christof Anckaert en Frank Caby. Met dit initiatief komen ze tegemoet aan de meeste opmerkingen van de Pinto rijders. Bedoeling van de Cup is om een “eerlijke” competitie te houden waar kameraadschap en plezier minstens even belangrijk is dan de rangschikking. Ook hiervoor van ons team alvast een dikke proficiat voor dit initiatief.
In functie van de Cup is het de bedoeling om aan volgende wedstrijden deel te nemen :
- Rallysprint van Moorslede (16 maart)
- TBR Rally (11 mei)
- ORC Rally (1 juni)
- 12 Uren van Wervik (14 juni)
- Rally van Staden (15 augustus)
- Hemicuda Rally (12 oktober)
- 6 uren van Kortrijk (23 november)
Naast dit kampioenschap proberen we ook nog deel te nemen aan de Ypres Historic Rally maar dit is nog onder voorbehoud.

Bernd Casier werd begin de jaren 2000 gebeten door het rallyvirus. Dankzij zijn uitstekende resultaten in België, kreeg Bernd de kans om voor verschillende invoerders te rijden, met mooie successen als resultaat. De voorbije jaren kwam hij nog enkel sporadisch in actie, maar het belette hem niet om de East Belgian Rally en de Condroz Rally te winnen in 2012 met een Ford Focus WRC. In 2013 ging hij zelfs de unieke uitdaging aan om samen met Pieter Tsjoen een Super 2000 te delen in Ieper…

Het virus is duidelijk nog aanwezig, want Bernd heeft beslist om zich opnieuw te engageren in de rallysport met het oog op een volledig programma. “Toen ik als toeschouwer de Rally van Zweden volgde, besefte ik dat ik nog altijd even gepassioneerd ben door de sport,” lacht Bernd. “Samen met Jean-Marc Valckenaere hebben we beslist een nieuwe Ford Fiesta R5 te kopen bij M-Sport. Het is de bedoeling de Geko Ypres Rally te rijden met die wagen. Om ons voor te bereiden, komen we misschien al aan de start in de Rally van Wervik, een week voor Ieper. Het vervolg van het programma zal afhangen van het budget.”

“Ik ben heel blij met deze samenwerking met Bernd, die nog altijd een van de referenties in België is,” vervolgt Roeland Verschaeve van TeamFloral. “We hebben bij M-Sport een nieuwe Ford Fiesta R5 besteld. De wagen zal in de loop van de maand mei geleverd worden. Het is onze bedoeling om Bernd een paar wedstrijden met de wagen te laten rijden dit jaar, maar de Fiesta R5 ook te verhuren, want er is veel vraag naar. Ik ben overtuigd van het feit dat de categorie R5 de toekomst is van de rallysport op nationaal niveau. Dit is het ideale moment om een nieuwe R5 te kopen.”

De terugkeer van Bernd Casier vanaf de maand juni, met Pieter Vyncke aan zijn rechterzijde, is slechts een eerste stap… “Ik wil inderdaad een volledig seizoen afwerken in 2015,” vervolgt Bernd. “Wanneer we onze eigen wagen hebben, zal het makkelijker zijn om een programma rond te krijgen. We gaan er alles aan doen om partners te vinden voor een volledig seizoen. Door meer te rijden dan de voorbije jaren, zal ik ook makkelijker het juiste ritme vinden. Ik kijk al uit naar de eerste wedstrijd met de Fiesta R5. Iedereen vertelt veel goeds over de wagen!”

De Rallysprint van Moorslede staat al langer bekend om zijn spektakelbeker, waar menig deelnemer zich schuin zet in iedere bocht, om deze trofee in ontvangst te mogen nemen. De organisator verwacht hier zeker geen onverantwoorde toestanden en zou deze zeker niet tolereren, maar voor enkele piloten met een sterke stuurkunst is dit toch een uitdaging en vooral voor het publiek is dit mooi meegenomen.

De organisatie sloot deze week een overeenkomst met ASB uit Menen), het bedrijf gerund door Rino Beernaert gekend in het rallymilieu en ex-winnaar in de Rallysprint Van Moorslede.

ASB verbindt aan deze trofee een waardebon van 200 € die kan omgeruild worden in diensten die ASB levert. Dit maakt het uiteraard nog aantrekkelijker voor de smaakmakers van het schuif- en slipwerk.

De organisatie dankt in ieder geval Rino voor zijn bijdrage en hoopt in de toekomst nog bij soortgelijke projecten te kunnen samenwerken.

Voor de liefhebbers van het betere driftwerk was deze editie 2014 van de Rally van Haspengouw een wedstrijd om te smullen. Voor de achterwielaangedreven Historics was het voortdurend zoeken naar tractie op het gladde parcours in de buurt van Landen. Dirk Deveux reed van start tot finish een schitterende wedstrijd en pakte de eerste overwinning van het seizoen in het Yokohama Belgian Historic Rally Championship.

Voor de start van de wedstrijd werd vooral uitgekeken naar het wederoptreden van Glenn Janssens, de kampioen van 2012, met zijn Tuthill Porsche en naar het duel tussen de West-Vlaamse Ford-specialisten Paul Lietaer en Didier Vanwijnsberghe. Helaas kwam dat duel er niet, want Paul Lietaer kampte op de tweede proef met schakelproblemen en in het slot van KP 3, Zepperen, moest de Polle zijn Escort definitief aan de kant zetten.

Ondertussen had Didier Vanwijnsberghe al ondervonden dat de betonbanen tussen de fruitbomen verraderlijk glad waren: “Het is mijn eerste deelname aan deze wedstrijd. Ik had wel verwacht dat het glad zou zijn, maar op de eerste proef werden we toch een paar keer serieus verrast. Op sommige momenten kwam ik handen te kort om de Escort op de baan te houden,” lachte Didier, die in de tweede ronde ruim 7 minuten verspeelde door een losgekomen versnellingspook, waarna hij de strijd staakte.

Vooraan had Dirk Deveux meteen de leiding genomen en de zakenman zou die koppositie niet meer uit handen geven. Een opsteker voor Deveux, die bovendien een prachtige 9de plaats algemeen behaalde: “Deze overwinning zal me deugd doen, want na onze zware sortie in Bocholt vorig jaar was het vertrouwen nog niet terug. Deze punten zijn belangrijk, maar ik denk niet dat ik het volledige kampioenschap zal afwerken. Ik heb het professioneel te druk. Maar, in Tielt zal ik wel mijn leidersplaats verdedigen.”

Na een voorzichtige start, rukte Glenn Janssens op in het klassement, maar de Porsche-piloot strandde op de derde plaats, achter Tobi Vandenberghe: “Nee, met de beperking van de cilinderinhoud tot 3 liter had het niets te maken. Ik miste gewoon ritme. Ik had in het begin van de wedstrijd, toen het bijzonder glad en vettig was, zelfs schrik bij momenten. Ik had kilometers nodig om terug te wennen aan de snelheid, maar daardoor werd de kloof te groot.”

Tobi Vandenberghe was bijzonder blij met zijn tweede plaats in de Opel Kadett: “Het was mijn kennismaking met de Rally van Haspengouw en ik heb me geweldig geamuseerd. Het was tof om zoveel toeschouwers langs de proeven te zien staan. Afsluiten met een scratch op de proef van Zepperen,maakt mijn dag extra goed,” lachte Tobi, die nog niet kon bevestigen of hij het volledige seizoen zal afwerken.

De overige ereplaatsen gingen naar François Kicq met de BMA Porsche 911, voor Jan Wydooghe (Porsche), Sam Vanoutryve (Opel Ascona A), Robby Moers (Porsche) en Jens Maes (Opel Ascona B).

Vol spanning keken we uit naar de eerstemanche van het Belgische Historic kampioenschap 2014.
Voor de piloot werd deze wedstrijd verreden op onbekend terrein, en ook de klassementsproef Zepperen met het vele onverhard zorgde voor een grote uitdaging.
De eerste proef behaalden we echter reeds de 5de tijd, en op de 2de proef deden we nog beter met een 4de tijd. Een top 5 eindresultaat behoorde dus zeker tot de mogelijkheden.
Dat de eerste rally voor sommige teams iets te vroeg komt bleek al snel. Niet alle wagens bleken even goed voorbereid en sommigen hadden snel te kampen met technische problemen. Hiervan konden wij profiteren en schoven we omhoog in klassement om halfweg de dag post te vatten op een 2de positie. Met de snelle Porsche van Glenn Janssens op positie 3 beloofde de 2 de wedstrijdhelft zeker pittig te worden. Glenn was van plan alle registers te openen om de 2de plaats binnen te halen. We hebben deze aanvallen echter perfect gecounterd door zelf ook nog net een tikkeltje sneller te rijden.
Zeer tevreden mochten we s’avonds als 2de over het podium, en dat voor een eerste kennismaking met de Haspengouw rally. Terloops slaagden we er ook in om de snelste tijd te rijden op de onverharde proef in Zepperen, onverharde parcours liggen ons dus blijkbaar.
Next op onze planning : Circuit des Ardennes in Dinant !

Freddy Loix en zijn co-rijder Johan Gitsels (ŠKODA Fabia S2000) hebben de rally van Haspengouw gewonnen. Het duo ging verschroeiend van start en sloeg meteen een kloof die de concurrentie niet meer gedicht kreeg. Loix reed van start tot finish aan de leiding en wint voor de derde keer in zijn carrière de Haspengouw. De openingswedstrijd van het BK was een schot in de roos voor Freddy Loix en Johan Gitsels, ŠKODA België en BMA-Autosport.
“Ik ben zeer tevreden met deze zege en de manier waarop we het seizoen aanvatten” zegt een tevreden Freddy Loix. “Twee dagen voor de wedstrijd hebben we de ŠKODA Fabia S2000 uitvoerig getest, bepaalden we de tactiek en legden we de basis van de zege. Ik heb het geluk dat het team van BMA-Autosport net zoals ik nooit iets aan het toeval wil overlaten. We hadden afgesproken dat als het zaterdagochtend slecht weer zou zijn we meteen zouden aanvallen. Zaterdagochtend waren we meteen bij de les en sloegen we toe. Bam! We hebben de concurrentie verrast, sloegen een kloof waardoor zij moesten achtervolgen. Enerzijds denk je dat wanneer de klassementsritten er gevaarlijk bij liggen je toch een beetje voorzichtig moet zijn. Anderzijds wist ik dat als ik het zo zou aanpakken ik hen nooit zou kunnen verrassen en dus nooit een kloof zou kunnen slaan.”
Voor Johan Gitsels betekende de Haspengouw zijn debuut als co-rijder van Freddy Loix. Gitsels was de ganse dag gefocust en loodste Loix foutloos over de Haspengouwse wegen. “Het was geen evidente wedstrijd en we wisten dat het een zware opdracht zou zijn om op dit parcours de handschoen op te nemen tegen de WRC’s” glimlacht Johan Gitsels. “Maar kijk. Het is gelukt! Deze ochtend regende het. Prima weer voor ons. Iets minder weer voor de WRC’s. We zijn zeer snel gestart en bouwden een voorsprong uit. Deze namiddag droogden de wegen sneller op dan we verwacht hadden. De tik die we deze ochtend hadden uitgedeeld was blijkbaar hard genoeg want we hebben standgehouden tot het einde. Fantastisch! Ik heb me de ganse dag rustig gehouden maar voelde de druk op mijn schouders wel degelijk. Ik heb geprobeerd om daar zo goed als mogelijk mee om te gaan en dat is me aardig gelukt denk ik.”
Druk was er toch ook wel voor het BMA-Autosport team dat voor het eerst voor een invoerder werkte. Na afloop van de wedstrijd glunderde teambaas Bernard Munster. “Het seizoen kon niet beter beginnen. Dit is een fantastische zege. Het was super om met Freddy samen te werken. De Haspengouw was niet alleen de eerste keer dat we voor een invoerder werken maar ook de eerste keer dat we met een professioneel rijder samenwerken. Als je dan zo’n resultaat kan neerzetten dan kan je niet anders dan tevreden zijn. Dit geeft zoveel voldoening. Ik ben fier om mijn team! Freddy geeft altijd heel veel informatie en wil alles in de puntjes verzorgd hebben. Hij is een pietje precies en een perfectionist. Daar hou ik van want eigenlijk ben ik dat ook. Op dat vlak voelen we elkaar nu al perfect aan. In de aanloop naar deze wedstrijd hebben we echt heel goed samengewerkt. Het kan er alleen nog maar beter op worden want dit is nog maar het begin. Alles is zeer goed verlopen. Op een bepaald moment stond ik er echt van te kijken want deze wedstrijd is toch niet op maat van een Super 2000.”

Ook dit jaar staat er voor de jongeren die deelnemen aan het Junior BRC een extra prijs op het spel. Na elke wedstrijd van het Belgisch rallykampioenschap wordt een jong talent extra in de kijker gezet met de Junior Award, goed voor een gratis inschrijving voor de volgende manche van het BRC.

In de Rally van Haspengouw werd de strijd bij de Juniors gedomineerd door Guillaume Dilley, die logischerwijze ook de Junior Award in ontvangst mocht nemen. De 23-jarige Brusselaar werd al twee keer Kampioen van België, in 2012 in A6 en in 2013 in Klasse 12, al kreeg die laatste titel vorig jaar minder weerklank omdat hij met een wagen reed die niet in aanmerking kwam voor het Junior BRC. Deze keer is het wel prijs voor Guillaume Dilley, die zich meteen profileert als titelkandidaat in het Junior BRC.

“Deze erkenning doet deugd,” vertelde een gelukkige Guillaume. “Natuurlijk gaan we in de TAC Rally van start, wellicht met de nieuwe Peugeot 208 R2. Het was heel plezant om opnieuw de strijd aan te gaan met de andere R2′s, zeker op een parcours dat zo glad en verraderlijk was als de Haspengouw dit seizoen. Dat heb ik vorig jaar wel gemist.”