Newest pictures

ESCORT RALLY SPECIAL 2023

RALLY STADEN 2023

TBR RALLY 2023

YPRES RALLY 2023

WERVIK RALLY 2023

ORC RALLY 2023

SEZOENS RALLY 2023

MONTEBERG 2023

RALLYLEGEND SAN MARINO 2022

RALLY VERMENTINO 2022

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2022

ELBA RALLY 2022

WRC YPRES 2022

RALLY STADEN 2022

WERVIK RALLY 2022

SEZOENS RALLY 2022

RALLY KORTRIJK 2021

CONDROZ RALLY 2021

HEMICUDA 2021

RALLYLEGEND SAN MARINO 2021

RALLY VERMENTINO 2021

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2021

RALLY YPRES BELGIUM 2021

RALLY STADEN 2021

MONTEBERG 2021

Rallylegend San Marino 2020

Review 10 years Monteberg 2020

Adriatico 2020

Rallylegend San Marino 2019

Rally Condroz 2019

Hemicuda Rally 2019

Aarova Shortrally 2019

Omloop 2019

Rally Staden 2019

Rally Ypres 2019

Wervik Rally 2019

ORC Rally 2019

Sezoens Rally 2019

Monteberg 2019

Rally de Wallonie 2019

Condroz Rally 2018

Rallylegend San Marino 2018

AAROVA RALLYSPRINT 2018

Hemicuda Rally 2018

Ypres Rally 2018

Wervik 2018

Sezoens 2018

Monteberg 2018

Wallonie 2018

Condroz 2017

Oudenaarde 2017

Staden 2017

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2017

Hemicuda 2017

Ypres Rally 2017

Condroz Rally 2019

Condroz Rally 2019

Het rallyseizoen 2014 is veelbelovend van start gegaan. In de Oostenrijkse Jänner Rally ging de overwinning naar Ice Master Robert Kubica, terwijl Sébastien Ogier zijn wereldtitel bevestigde in de Rally van Monte-Carlo. Alle tenoren van het Europees rallykampioenschap komen van 19 tot 21 juni in actie in West-Vlaanderen, waar de organisatoren van de Geko Ypres Rally een uitdagend parcours hebben uitgestippeld voor de 50ste editie van de Belgische manche van het ERC.

“Voor deze 50ste editie maken we er een erezaak van om de wedstrijd zo aantrekkelijk mogelijk te maken voor de deelnemers en de fans,” vertelt Alain Penasse, Rally Manager van de Geko Ypres Rally. “Het evenement is heel compact en het ritme zal hoog liggen, want we presenteren 20 klassementsproeven over een totale lengte van 325 km. Met een totale lengte van 610 km, betekent dit dat 53% van de lengte tegen de chrono wordt afgewerkt. Het ritme zal hoog liggen en dat is precies wat elke rallypiloot wenst.”

Meer details over het parcours zijn te vinden in de Rallyguide 1 die ondertussen gepubliceerd is op de website www.ypresrally.com . De 50ste editie van de Geko Ypres Rally wordt in elk geval opnieuw een grensoverschrijdende wedstrijd met minimaal één klassementsproef op Frans grondgebied.

Een halve eeuw Ypres Rally in de Westhoek betekent geenszins dat enkel het verleden telt. Voor jonge talenten is het Europees kampioenschap het ideale toneel om zich in de kijker te rijden. Een standpunt dat gedeeld wordt door Marcus Grönholm, de tweevoudige Wereldkampioen Rally die de openingsmanche van het Europees kampioenschap volgde: “Heel wat piloten in het Wereldkampioenschap hebben eerst hun sporen verdiend in het Europees kampioenschap. Voor jongeren is het een logische stap naar een internationale carrière.”

De Geko Ypres Rally is één van de 7 manches op de kalender van het nieuwe Junior Kampioenschap in het ERC, een kampioenschap voor piloten jonger dan 25 jaar die met een R2 rijden. Zij mogen de 4 beste resultaten in rekening brengen. Voor de eerste manche van het FIA ERC Junior Championship hebben zich al 15 jonge talenten uit 10 verschillende landen aangemeld: Fabrizio Andolfi (IT), Jan Cerny (CZ), Andrea Crugnola (IT), Marijan Griebel (DE), Risto Immonen (FIN), Chris Ingram (UK), Petter Kristiansen (N), Jean-Mathieu Leandri (F), Stéphane Lefebvre (F), Mattias Olsson (SE), Tomas Pospisilik (CZ), Steve Rokland (N), Florin Tinescu (RO), Kevin van Deijne (NL) en Aleks Zawada (UK). Zij mogen zich opmaken voor een zware strijd, want ook de jongeren van het Belgian Junior Rally Championship willen zich meten met de Europese talenten.

“Voor de jongeren doen we alvast extra inspanningen,” vervolgt Alain Penasse. “Het inschrijvingsgeld wordt voor de deelnemers aan het FIA ERC Junior Championship beperkt tot 1.000 euro. De enige voorwaarde die we stellen is dat de deelnemers voor Ieper aan minstens één manche van het Europees Junior-kampioenschap hebben deelgenomen.”

Het is duidelijk: de Geko Ypres Rally maakt zich op voor een knallende 50ste editie!

Het nieuwe technische reglement van het Belgische Historic Rally kampioenschap onderging enkele wijzigingen en dat deed in het tussenseizoen al heel wat stof opwaaien over homologatiefiches en toegestane bouwjaar, motoren en het maximale cilinderinhoud, …

Een andere belangrijke wijziging in het reglement betreft de banden, dat voor het BHRC enkel banden met E-merk of DOT markering toegelaten zijn en deze ook moeten toegelaten zijn voor de openbare weg.

“Dus m.a.w., hier zullen ook misverstanden ontstaan wanneer er op de band “for competition use” staat, maar toch over een E markering beschikt. Maar het is enkel wanneer er “for competition use ONLY” opstaat, dat dit geldt, zie reglement. De ‘only’ is dus de maatstaf. Er is een wezenlijk verschil tussen aanbevolen voor competitie of ‘enkel’ voor competitie,” verduidelijkt FIXION zaakvoerder Chris Debyser.

“De betaalbare Dunlop banden met E markering kunnen dus verder gebruikt worden in het BHRC kampioenschap en zullen bij FIXION verkrijgbaar blijven. Ook DMack, Hankook, Michelin, Pirelli & Kumho zullen beschikbaar blijven en zijn FIA approved en kunnen dus voor het BHRC besteld worden in zowel 13 als 15 duim.”

Goed nieuws bij het Rally Team uit Beveren... "Ook in 2014 met de Clio R3 maxi en tuner Pevatec "
We zijn al een tijdje verschillende pistes aan het bekijken waaronder een aantal Clio's,een Peugeot R2  en een Honda R3.
Vandaag hakten we de knoop door.
Dit jaar kiezen we opnieuw voor de Clio R3 Maxi,waar we afgelopen jaar ook meer reden. Momenteel staan er al 5 wedstrijden op de kalender. We beginnen met de TBR rally in Mei, gevolgd door de ORC// Staden//OVV en Kortrijk. Onder voorbehoud de Hemicuda en Ieper.Maar niets houdt ons tegen om eens op Waalse bodem te rijden..dit zijn altijd mooie en snelle proeven.
Natuurlijk zou het mooi zijn om terug in Ieper van start te gaan...maar deze rally rijden betekend, een ferme hap uit ons budget.
Over budget gesproken...we hebben voor komende jaar een paar nieuwe sponsors kunnen aantrekken,en kunnen terug rekenen op
onze vaste & trouwe partners...waarvoor dank !
De nota's worden dit jaar terug gelezen door Francis Vandaele en Peter Verpoort "Mister Magic Clean"

Het is al een tijdje geweten dat de evenemententak van DG Sport de coördinatie van de Peugeot 208 Rally Trophy Belux op zich mag nemen. De competitieafdeling van het bedrijf uit Theux wil echter niet achterblijven.

Na door het behalen van de Belgische titel in R2 zijn professionalisme te hebben bewezen is het team van Alain Georges sinds 1 januari ook officieel verdeler voor Peugeot Sport. Voortaan is het dus mogelijk om wagens en onderdelen van de competitieafdeling van Peugeot rechtstreeks bij de preparateur aan te kopen. Deze laatste kan ook de montage van de onderdelen en kits Peugeot Sport op zich nemen. Naast die service kan DG Sport ook de versnellingsbakken van Sadev reviseren.

DG Sport Compétition zal op alle wedstrijden van de 208 Rally Trophy met een voorraad onderdelen aanwezig zijn. De truck van de officiële verdeler zal deel uitmaken van de assistentiezone voorbehouden aan de deelnemers van de 208 Rally Trophy Belux. Herhalen we trouwens nog eens dat deze promotiecup bestaat uit zes wedstrijden: de TAC Rally, de Rallye de Wallonie, de Geko Ypres Rally, de Rally van Luxemburg, de Omloop van Vlaanderen en de Condroz Rally.

De Peugeots 208 R2 zijn ook te huur voor andere wedstrijden, of die nu deel uitmaken van het nationale kampioenschap, de Franse 208 Rally Cup of zelfs het ERC.

Bij DG Sport Compétition kan u zich met alle vragen tot twee contactpersonen. Renaud Jamoul, This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it. , ontfermt zich over de verhuur en het klaarstomen van de rallywagens en Alain Georges, This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it. , is de man voor de kits en onderdelen van Peugeot Sport.

Preparateur, deelnemer en nu ook verdeler: DG Sport Compétition doet er alles aan om de Franse Leeuwtjes te temmen! Afspraak tijdens het seizoen 2014 om hun avonturen van dichtbij te volgen.

De snelheidsproef is voor deze editie volledig hertekend en is nu 11,3 km lang.

Ook nieuw is een gedeelte servicepark. Deze zone werd uitgebreid met een deel van de Azalealaan. Daar hebben we de mogelijkheid om grote vrachtwagens ( 10-tal ) en/of grotere teams te plaatsen. Doch dit moet voordien aangevraagd worden aan de organisatie. Ook nieuw is dat de regroup onmiddellijk na de STOP gelegen is. ( gemakkelijker naar eventuele bandenkeuze ). Een andere nieuwigheid is het gesloten wagenpark na de wedstrijd. Deze zal dit jaar gelegen zijn op de parking van Het Kapelleveld ( dicht bij rallycentrum ).

Onze spektakelprijs wordt dit jaar ook opnieuw uitgereikt, maar hiervoor hebben we enige hulp nodig. Wij willen enkele toeschouwers hiervoor inzetten. Toeschouwers die interesse hebben, mogen een email sturen naar This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it. Dit met vermelding : kandidaat spektakelprijs. Het is de bedoeling dat de aangeduide toeschouwers, samen met mensen van de pers en de baanposten de meest spectaculaire deelnemer doorgeven. Uit alle geïnteresseerden zullen we een tiental mensen selecteren. Indien u hiervoor interesse hebt, kan u zich hiervoor inschrijven tot 15 februari.”

De inschrijvingen voor de Rallysprint Van Moorslede zijn inmiddels geopend en het reglement is beschikbaar op www.rallysprintmoorslede.be Affiches en stickers zijn te verkrijgen in het clublokaal De Pompeschitter te Dadizele.

Voor alle info : www.rallysprintmoorslede.be

The Big Rally Event was de voorbije jaren uitgegroeid tot de eerste belangrijke afspraak van het seizoen, maar na zeven edities (waaronder de jongste drie in de nokvolle evenementenzaal Qubus) besloot Tim Van Parijs om even een korte break in te lassen.

Toch zullen er op zaterdag 8 februari rallywagens te bewonderen zijn in Oudenaarde in de vorm van een kleinschaligere Rally Event. De organisatie ligt in de handen van de fanclub Tim Van Parijs – Kurt Heyndrickx, met medewerking van radio Brouwer.

“Het bedrijf AutoService, Neringstraat 9 te Oudenaarde, wordt dit jaar the place to be. Net als vorig jaar verwelkomen we hier onze vrienden van Slowly Sideways Belgium voor hun eerste rit van 2014. Het gaat hier om een rondrit op basis van gewone bolleke-pijl. Enkel de wagens gekeurd voor de openbare weg kunnen hieraan deelnemen. De leden wiens wagen niet gekeurd is voor openbaar verkeer kunnen starten met een andere wagen. Aanvullend worden een aantal wildcards uitgedeeld aan eigenaars van oldtimers. Info via This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it. .

De start van de rit is voorzien omstreeks 11 uur, de terugkomst in het rallydorp omstreeks 17 uur. Halfweg houdt de rit naar jaarlijkse gewoonte weer halt in de dorpskom van Saint Sauveur. De auto’s rijden dit jaar een NIEUW parkoers, powered by AutoService.

Ondertussen openen wij omstreeks 16 uur onze rallykantine in een loods van AutoService, met een aantal rallywagens en waar iedereen van harte welkom is. De Slowly-wagens zullen er bij hun aankomst ook staan en we voorzien animatie,” aldus Eric De Temmerman.

Na de drukke periode van de feestdagen, wordt het stilaan tijd om het nieuwe rallyseizoen aan te vatten. Zoals de vorige jaren wordt het startschot van het kampioenschap 2014 ook weer in Landen gegeven. En de piloten die hun zinnen hebben gezet op deze titel moeten zorgen dat ze er van in het begin bij zijn, aangezien er geen schrapresultaten meer in rekening worden gebracht.

Hoe het kampioenschap er gaat uitzien dit jaar is voor iedereen koffiedik kijken. WRC wagens kunnen geen punten scoren voor de titel, maar kunnen zeker meestrijden voor de overwinning in een wedstrijd. De kampioenschapskandidaten gaan namelijk met minder snel materiaal aan de start verschijnen, maar kunnen het minder aantal pk’s wel goedmaken met hun stuurmanskunst. Als we de geruchtenmolen mogen geloven, ziet het ernaar uit dat het met Loix, Tsjoen, Snijers, Verschueren, en nog andere toppers een machtig rallyjaar gaat worden. Maar wie uiteindelijk aan het langste eind gaat trekken….

Organisatie TopSpeed Rally Club Haspengouw houdt voor de 17e editie van de Rally van Haspengouw vast aan de succesformule van de afgelopen jaren, maar voorziet toch enkele wijzigingen aan het parcours.

“De toppers hebben we behouden. De klassementsproeven van Halle-Booienhoven en Zepperen zullen dus weer voor het nodige spektakel zorgen, misschien met iets meer modder dit jaar. Naast deze 2 hebben we 2 klassementsproeven van onder het stof gehaald, met de nodige aanpassingen.

Kp Gelmen (14.9km) is geen onbekende, maar de eerste kilometers na de start zijn onuitgegeven. En dat zal men geweten hebben…..

Kp Walshoutem(14.7km), met de doortocht aan de bekende kapel, is er ook terug bij. Deze kp is ook uitgebreid met een grote lus op het grondgebied van de gemeente Gingelom.”

Het service terrein is nog steeds het voormalige legerdomein gelegen langs de Hannuitsesteenweg en nu definitief omgedoopt tot  ‘Domein ’t Park’. Ook het rally HQ is daar te vinden.

Verder zijn er de gebruikelijke ingrediënten aanwezig, namelijk service die voor een gedeelte overdekt is, rally radio met de mensen van Trudo FM, geholpen door de gevestigde rally radio stemmen en een online-tijdenverwerking, ditmaal gewaarborgd door het team van Cap47 en Superstage.

De deelnemers starten vanaf 8u ‘s morgens met 3 kp’s. Daarna volgen 2 ronden van 4 kp’s  en we sluiten af met 2 lange kp’s in het donker. De criterium rijders zijn er natuurlijk ook weer bij en rijden de 2 ronden van 4 kp’s. Zij zullen iets voor de middag inpikken vanaf kp Walshoutem.

Ook zijn de leden van Slowly Sideways uitgenodigd om de wachtende toeschouwers nog even te laten genieten van de sound van de jaren 90’ en vroeger.

Vanaf nu zijn de inschrijvingen ook geopend via www.rallyvanhaspengouw.be .

De eindejaarsfeesten liggen nu zo ongeveer volledig achter de rug, en hoewel de winter nog even aarzelt om helemaal zijn opwachting te maken worden de dagen toch beetje bij beetje iets langer. Het moge duidelijk zijn: het seizoen 2014 zit er aan te komen! Voor het team van DG Sport is het eigenlijk zelfs al begonnen, want er staan Christian Jupsin en zijn troepen dit jaar heel wat uitdagingen te wachten.

Al die uitdagingen hebben één grote gemene deler: de Peugeot 208 R2. Bij DG Sport kent men het kleine Leeuwtje door en door, want de bolide leverde het team zijn eerste nationale lauweren op. Hoeft het immers nog worden herhaald dat het aan het stuur van een 208 ‘Made in Theux’ was dat Cédric De Cecco de Belgische titel in R2 binnenrijfde? Nochtans, en daar waren alle kenners het over eens, was de R2-klasse zonder twijfel de sterkst bezette categorie van het BRC 2013. Bij iedere wedstrijd streden zo een twintigtal rijders om iedere morzel grond, om ieder tiende van een seconde.

Voor DG Sport is deze bekroning slechts een eerste stap. De volgende wordt nog interessanter, want die bestaat uit een heel veelzijdig programma.

Het team uit Theux ontfermt zich immers over de Peugeot 208 R2 in de kleuren van het RACB National Team, een wagen die zal worden toevertrouwd aan de jonge laureaat van het RACB Stuurwiel. Die zal vijf manches van het Europees kampioenschap afwerken (Ierland, Azoren, Ieper, Barum en Corsica), en ook in de Condroz aan de start komen. Ook dit jaar wordt in het kader van het ERC een Europese Juniortitel uitgereikt. Die titel zal worden toegekend aan de beste rijder onder de 25 en aan het stuur van een R2. Het moge duidelijk zijn dat de winnaar van het RACB Stuurwiel een belangrijke rol zal spelen in deze titelstrijd. Misschien zet DG Sport in dezelfde wedstrijd ook een tweede Peugeot 208 R2 in. Er meldden zich al heel wat kandidaten – Belgen én buitenlanders – die duidelijke interesse toonden in dit hoogstaande programma.

En nu we het over Cédric hebben: om zijn ervaring nog wat uit te breiden en nieuwe rally’s (en tegenstanders) te leren kennen is de Belgische kampioen R2 vast van plan om meerdere manches van de felbevochten Franse Peugeot 208 Rally Cup af te werken.Het tweede belangrijke strijdtoneel dat DG Sport in 2014 zal betreden is dat van de Peugeot 208 Rally Trophy Belux. Daar zouden twee wagens worden ingezet, uiteraard onder het waakzaam oog van Alain Georges. Ook daar hebben al heel wat rijders die het voorbeeld van Cédric De Cecco willen volgen zich gemeld.

Net zoals in 2013, toen Guillaume Dilley de titel pakte in Groep M en 6de eindigde in het eindklassement, zal de Belgian VW Club ook dit jaar present tekenen in het Belgisch Kampioenschap Rally. Daarvoor is het wel nog op zoek naar drie ploegen om de door RGMI geprepareerde VW Polo GTI te bemannen.

De Belgian VW Club heeft zijn terugkeer naar het nationale rallykampioenschap in ieder geval niet gemist. Guillaume Dilley en Geoffrey Brion behaalden de titel in Groep M en wisten zich bovendien te onderscheiden in het algemene klassement: de Brabander eindigde zesde algemeen bij de piloten terwijl zijn ploegmaat bij de co-piloten mocht plaatsnemen op het podium.

“Naast zijn talent, kon Guillaume rekenen op de betrouwbaarheid van de door René Georges geprepareerde VW Polo GTI”, blikt Charles-Henri Bonnet, secretaris-generaal van de Belgian VW Club terug. “Hij bevond zich ook in een comfortabele positie aangezien hij zeker was van een deelname aan alle proeven van het kampioenschap. Een gegeven dat belangrijk is met het oog op de sereniteit en vertrouwen. Bovendien ontfermen wij ons, samen met RGMI, over de teams door ze goed te omkaderen waardoor ze zich voor de volle 100% kunnen concentreren op hun hoofdtaak: zo snel mogelijk trachten te gaan en zo hoog mogelijk te eindigen.”

Ook in 2014 zal de Belgian VW Club van de partij zijn met mogelijk een totaal van drie wagens. De context blijft dezelfde en de teams zullen opnieuw in de watten worden gelegd. Ook nu zal er worden gecommuniceerd naar de invoerder, journalisten en het grote publiek.

Net zoals reeds vorig jaar het geval was, zal ook nu de Belgian VW Club instaan voor een deel van het budget. Het overige deel moet door het team worden aangebracht. “Om de acht wedstrijden van het kampioenschap af te werken, vragen wij 50.000 euro exclusief BTW”, licht Charles-Henri het voorstel toe. “We zijn er ons heel goed van bewust dat het om een belangrijk bedrag gaat, maar ik wil toch benadrukken dat het hier gaat om een all-in formule die alles voorziet, zelfs het logement. De enige bijkomende kosten zijn de vergunningen (voor piloot en co-piloot), de kosten van de verkenningen en een franchise in geval van schade aan de wagen, bijvoorbeeld bij een sortie. Ook raden wij een persoonlijke verzekering aan.”

Als je de prestaties van de VW Polo GTI bekijkt, kan je alleen maar vaststellen dat hij een unieke kans biedt aan een piloot – jong of al wat minder jong – om zich te onderscheiden en dit voor een budget, gezien de professionele context en het feit dat een heel kampioenschap wordt afgewerkt, dat relatief beperkt is.

Piloten en teams die geïnteresseerd zijn in een samenwerking met de Belgian VW Club en dit volgens de voorgestelde voorwaarden kunnen contact opnemen met het Clubsecretariaat op 02/640.80.14 of via e-mail (This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.). Kandidaturen zijn welkom t.e.m. 24 januari.

Op tien dagen van het afsluiten van de inschrijvingen, komen de aanvragen voor de Classic, Legend en de nieuwe categorie Demo vlot binnen, via de site www.racspa.be .

De eerste vaststelling: de verhoging van het gemiddelde van 50 naar 60 km/u in de Classic zorgt voor een boost in die categorie. Classic is de categorie bij uitstek voor de liefhebbers van regularity of voor mensen die met de sport kennis willen maken. “De specialisten van de regularity, waar ik deel van uit maak, geven aan dat 10 km/u een groot verschil maakt”, legt Jean Caro, verantwoordelijke van het parcours van de Legend Boucles de Spa uit. “Zelfs zonder winterse omstandigheden, zal het geen wandeling meer worden, want om een gemiddelde van 60 km/u te halen op de wegen in de Ardennen, moet er gereden worden, het zal niet voor iedereen mogelijk zijn. De rol van de corijder blijft belangrijk, maar de rijder zal zelf ook zijn best moeten doen.”

De verhoging van het gemiddelde verandert echter niets voor de liefhebbers die met hun prachtige wagen eens op gesloten wegen willen rijden. Ook de minder ervaren deelnemers kunnen nog steeds genieten van de wedstrijd. Anderzijds zal de uitdaging vooraan er niet kleiner op worden. Trouwens bij de ingeschreven deelnemers in Classic vinden we al een bekende Belgische Nederlander, met name Xavier Maassen. De GT-rijder, die onder meer voor ProSpeedCompetition en SRT, uitkwam, doet het met Chrysler Avenger 1600, samen met zijn vader Servé.

Heel wat aanvragen en contacten ook in de nieuwe categorie Demo, voor wagens die niet aan de Legend kunnen deelnemen, ofwel dus Groep B verboden door de FIA, of de Groep A van ingezet van 1986 tot 1996. Het selectiecomité zal zeer strikt zijn, want de wagen moet een geschiedenis hebben, in de kleuren staan van een fabriekswagen of in de kleuren van een deelname aan Boucles. Het maximale aantal bedraagt 15 auto’s en dat aantal is nog niet bereikt. We weten nu al wel dat er enkele juweeltjes gaan bij zijn die de liefhebbers van het genre meer dan plezier zullen doen. De toeschouwers zullen dus zeker tijdig op de RT’s aanwezig zijn.

Het hoogtepunt van de dag blijft uiteraard de Legend zelf. Wie zal François Duval opvolgen? De man uit Cul-des-Sarts zal met een nog krachtigere Ford Escort MKII Gordon zijn titel verdedigen. De concurrentie lijkt echter behoorlijk. We hebben de jeugd en ervaren rotten uit eigen land, goede rijders uit onze buurlanden, tot Ierland toe, en één grote internationale vedette. Al enkele dagen weten we nu met zekerheid dat er minstens één grote naam op de afspraak zal zijn. De man in kwestie wil de eerste buitenlander zijn die de Legend Boucles de Spa op zijn palmarès inschrijft. De organisatie hoopt het geheim te bewaren tot de presentatie op 31 januari in Bastogne, de nieuwe etappestad van de Boucles, met twee mooie lussen.

Die dag volgt ook meer uitleg over de Power Stage, een grote première voor de editie 2014. Ondertussen krijgt u regelmatig nieuws, te beginnen met informatie midden deze week. De editie 2014 van de Legend heeft plaats op 15 februari.

Gisterenavond werd ons gemeld dat Chris Soete is overleden . Chris die reeds een tijdje wist dat hij kanker had heeft de strijd moeten opgeven . Chris was reeds actief in de rallysport sedert 1987 en reed zelfs de eerste rally van Kortrijk in dat zelfde jaar . Zijn carriere als rallyrijder zou slechts compleet zijn mocht hij nog 1 keer zijn thuisrally kunnen rijden eind 2013 . Chris heeft in november nog met zijn zoon Laurent de rally kunnen rijden en kon zelfs de rally verdienstelijk uitrijden . Chris was altijd opgewekt tijdens de rally's en altijd klaar voor een babbel . Hij had de wens om thuis te sterven waar hij dan ook maandagmorgen overleed .

Chris Soete zal komende zaterdag worden begraven om 11.30 uur in de Sint-Eutropiuskerk te Heule .

Onze steun en medeleven aan familie en vrienden van Chris.

2013 was voor Freddy Loix een topjaar. Een grand cru zoals men dat in het Franse Plan-de-la-Tour, de woonplaats van Freddy Loix, zou zeggen. Loix won dit jaar alle zes de wedstrijden aan dewelke hij deelnam en behaalde zijn vooropgesteld doel. In Roeselare won hij zijn eerste Belgische algemene titel.

“Nu het jaar ten einde loopt denk ik met heel veel voldoening terug aan het voorbije jaar” zegt Freddy Loix. “Het vooropgestelde doel bereikten we in Roeselare waarna we besloten om de resterende wedstrijden niet meer af te werken. Deels om budget te sparen voor volgend seizoen maar vooral om 2014 al beginnen voor te bereiden. Wie in november, na afloop van de Condroz rally, nog aan de bak moet hinkt achterop. We zijn nu eind december en ik kan nu stellen dat ik grotendeels klaar ben voor volgend jaar. Het budget is nog niet helemaal rond maar het gaat de goede kant uit. Ik hoop de komende weken nog enkele dossiers te finaliseren, maar ik kan nu wel al stellen dat ik eind februari aan de start sta van de Haspengouw Rally en

Nadat vorige week bekend raakte dat Frederic Miclotte een ander project verkoos moest Freddy Loix op zoek naar een nieuwe co-rijder. “Fred en Fred is niet meer en dat is jammer” zegt Freddy Loix. “We hebben dit jaar een fantastische tijd beleefd en ik ben Fred ook heel dankbaar. We hebben dit jaar beiden enorm veel plezier beleefd onder andere in de Rally Van Wallonië waar Fred achter het stuur kroop en ik de nota’s probeerde te lezen.”

“Rallyrijden en deelnemen aan wedstrijden van het BK is maar een klein deel van mijn job” gaat Freddy Loix verder. “Als testrijder voor de Franse bandenfabrikant Michelin breng ik heel veel tijd door in een rallywagen en uiteraard heb ik daar ook een co-rijder voor nodig. Dit jaar vergezelde Johan Gitsels mij enkele keren tijdens die testen. Hoe vaker we elkaar zagen hoe beter we elkaar leerden kennen. De gedrevenheid en leergierigheid bij Johan bevalt me enorm. Johan is net als ik ambitieus en wil altijd tot het uiterste gaan. Enkele weken geleden raakten we aan de praat en net voor Kerstmis beslisten we om volgend jaar samen te werken.”

“Ik beschouw dit als een logische stap in mijn carrière” zegt Johan Gitsels. “Dankzij Patrick Snijers kreeg ik de rallymicrobe te pakken en investeerde ik de afgelopen jaren met Logi-technic in de rallysport. Het hoogtepunt kwam er eind september toen we met een nagelnieuwe Porsche de East Belgian Rally wonnen. Het was een fantastisch moment voor ons beiden. Enerzijds heb ik het moeilijk om afscheid te nemen van Patrick Snijers met wie ik fantastische momenten beleefd heb. Anderzijds is dit een unieke kans om samen te werken met een professioneel rijder als Freddy Loix en die kans wou ik niet laten schieten. Ik verhuis van de ene topper naar de andere en dat is inderdaad een luxe. Ik wens Patrick Snijers te bedanken voor de mooie jaren en dank Freddy Loix voor het vertrouwen in mijn persoon. Volgend jaar gaan we samen voor de titel! Dat is een mooie uitdaging voor 2014.”

Het programma, de ambitie en de co-rijder voor 2014 is gekend. Rest de wagen met dewelke het duo Loix-Gitsels op zoek gaat naar de titel. “Zoals ik eerder reeds aangaf heb ik de voorbije weken ontzettend hard gewerkt aan het project voor volgend jaar zodat ik nu mijn ambities en mijn co-rijder kan aankondigen. Over de wagen waarmee we samen op zoek gaan naar successen wens ik nog niets te zeggen. De volgende weken zijn er belangrijke afspraken gepland en om die niet in het gedrang te brengen kan ik niets zeggen. Van zodra er nieuws is communiceren we dat onmiddellijk” aldus Freddy Loix.

Belgisch rallykampioen Freddy Loix heeft een bijzonder druk jaar achter de rug. In het Kampioenschap van België verpletterde Freddy de concurrentie met de Ford Focus WRC van 2C Compétition en in de Geko Ypres Rally reed hij de concurrentie helemaal zoek met een officiële Skoda Fabia Super 2000 van het fabrieksteam, maar tussendoor had Loix ook geen tijd om zich te vervelen. Als testpiloot voor Michelin en Skoda Motorsport, werkte Freddy actief mee aan nieuwe ontwikkelingen met het oog op 2014, en zelfs 2015, want Skoda Motorsport zal zijn nieuwe R5 pas binnen een jaar laten debuteren.

Freddy Loix wil zijn Belgische titel graag verlengen. Achter de schermen werd de voorbije weken druk onderhandeld met diverse partners. Omdat Skoda België uiterst gemotiveerd is om verder samen te werken met Freddy Loix, is de kans groot dat de Limburger op titeljacht gaat met een Skoda Fabia Super 2000. Een R5 is wellicht sneller, maar Loix houdt wel van een pittige strijd waarin hij maximaal moet aanvallen.

“Dat is voor mij het belangrijkste. Daarom heb ik de voorbije weken andere invoerders, teams en piloten warm gemaakt voor het Belgisch kampioenschap. Met Vincent Verschueren in een Citroën DS3 R5 is de eerste serieuze concurrent al bekend. Ik hoop dat Pieter Tsjoen zijn comeback kan maken, dat Davy Vanneste een volledig programma kan afwerken met de Peugeot 207 S2000, enz. Hoe meer kandidaten voor de overwinningen en de titel, hoe intenser de strijd, hoe groter de voldoening en hoe beter voor het kampioenschap,” lacht Freddy Loix.

Bron : BFO-BRC

Na twee titels in Super 2000 zal Vincent Verschueren in de loop van 2014 afscheid nemen van de VW Polo Super 2000 van GoDrive. Gaby Goudezeune heeft immers een Citroën DS3 R5 gereserveerd bij Citroën Racing. Met de DS3 R5, die op 1 maart gehomologeerd zal worden, kan Vincent Verschueren, dit seizoen derde algemeen in de eindstand van het BRC, volgend seizoen een gooi doen naar de algemene Belgische rallytitel. De piloot tempert echter de verwachtingen.

“Natuurlijk ben ik bijzonder blij dat Gaby investeert in een Citroën DS3 R5,” vertelt Vincent. “Het zal de eerste keer zijn dat ik met gelijke wapens kan strijden voor de titel. De voorbije jaren waren fantastisch met de VW Polo S2000, maar de WRC-piloten waren altijd favoriet voor de titel. Bovendien reden we in S2000 met een wagen die meer jaren op de teller had dan de wagens van de concurrentie. Deze keer zal ik me kunnen meten met de nieuwe generatie R5. De Rally van Haspengouw zullen we wel rijden met de Polo S2000, want de R5 zal pas later geleverd worden. Maar, ik voel me zeker geen titelfavoriet. Als Freddy Loix met een fabrieks Skoda Fabia S2000 aan de start komt, dan blijft hij de grote favoriet. Freddy blijft een klasse apart.”

Bron : BFO-BRC

Met acht Belgische titels blijft Pieter Tsjoen de recordhouder op nationaal niveau, maar de Oost-Vlaamse zakenman kwam in 2013 slechts sporadisch in actie. In de Geko Ypres Rally viel het unieke project samen met Bernd Casier door een motorpanne in het water, waarna het duo met een Skoda Fabia S2000 de Croatia Rally reed. In de 6U van Kortrijk haalde Pieter zijn Ford Focus WRC05 nog eens van stal, maar een kapotte aandrijfas maakte vroegtijdig een einde aan zijn wedstrijd. Pieter laat er echter geen twijfel over bestaan: hij wil dolgraag in 2014 meer rally’s betwisten.

“Mijn goesting om rally’s te rijden is altijd intact gebleven. Ik heb afgelopen jaar minder gereden bij gebrek aan een budget,” vertelt Pieter, die volop aan het zoeken is naar een oplossing om met een R5 te rijden in 2014. Een Peugeot 208 T16 lijkt de meest waarschijnlijke oplossing. “We zijn met verschillende partijen in onderhandeling, maar zonder steun van de invoerder wordt het moeilijk. Ik heb bij verschillende teams geïnformeerd naar de prijzen. Het is opvallend hoe groot de prijsverschillen zijn, omdat men blijkbaar nog niet goed kan inschatten wat de running kosten zullen zijn.”

Bron :BFO-BRC.