De 31ste editie van de Rallye De Wallonie vindt dit jaar plaats tijdens het weekend van 25, 26 en 27 april. De derde manche van het Belgisch kampioenschap viert één week na Pasen zijn 30ste verjaardag met een aantal ingrijpende wijzigingen, zelfs voor een aantal specifieke karakteristieken van deze rally, waardoor hij zowel in de wereld van de autosport, maar ook daarbuiten de status van “niet te missen” zal krijgen.
Voor het eerst sinds vele jaren, zal de Rallye De Wallonie immers bestaan uit drie etappes! Op die manier wordt één van de symbolen van deze wedstrijd, de showproef op de Citadel, extra in de verf gezet: “Of men het wil of niet, maar deze showproef is de ideale manier om de autosport te promoten bij het grote publiek,” vertelt Etienne Lerson, de voorzitter van de Automobielclub van Namen. “Vlakbij het centrum van Namen – met onze dank aan de lokale autoriteiten- trekt deze proef immers elke jaar enorm veel buitenstaanders die er met het ganse gezin komen genieten van het spektakel. Dat populaire succes bezorgt ons een enorme voldoening. Die enorme interesse willen we graag behouden, zowel bij het gespecialiseerd publiek, als bij alle anderen, maar uiteraard ook bij de piloten en daarom hebben we het parkoers op de Esplanade volledig vernieuwd. Zo is de start er nu vlak voor de tribunes en bovendien kan ik u verzekeren dat iedereen aan bod zal komen, want als kers op de taart is het voor de teams tijdens deze enige proef van deze eerste etappe dus mogelijk om hun startpositie voor daags nadien te verbeteren. Voor de krachtigste wagens, zeg maar de top-15 (mogelijk zelfs de top-20) geldt dat evenwel niet, zij starten ook tijdens de tweede dag in dezelfde positie. “En dat voor evidente veiligheidsredenen” verduidelijkt de organisator. Want…de tweede etappe start met de heropgeviste showproef van Mohiville, die de ultra snelle kp van Gesves vervangt.
Naast deze twee essentiële nieuwigheden zijn er ook aanpassingen in de kp’s van Wartet, Malonne en Arbre, al blijft het schema voor zowel zaterdag als zondag nagenoeg identiek aan dat van vorig jaar.
Nog steeds gehuisvest in het centrum van Jambes, ondergaat ook het vertrouwde zenuwcentrum van de rally enkele aanpassingen. “Niet zozeer qua inhoud maar wel op gebied van vorm. Na enkele excessen tijdens de vorige edities, hebben we immers de installatie-procedure in het servicepark in de straten van Jambes herzien. Ik bedank hier trouwens nogmaals de deelnemers van vorig jaar voor het goede verloop via de Decathlon-controlepost en het respecteren van de aangeduide plaatsen. Maar uit respect voor de bewoners enerzijds en de kleinere teams anderzijds (die vaak verpletterd worden door de vaak enorme infrastructuren van de officiële of grote teams) moesten we toch bijsturen. Daarom hebben we – met formulieren die men kan downloaden van onze website- een procedure uitgewerkt waardoor men nauwkeuriger de gereserveerde service-oppervlaktes kan bepalen, maar die ons tegelijk ook toelaat om die plaatsen tijdens de installatie van de teams op een eenvoudige manier precies kunnen te controleren. Toch blijft ons inziens ook een vriendelijke omgang tussen de teams, essentieel in een sport als de onze.”