Newest pictures

ESCORT RALLY SPECIAL 2023

RALLY STADEN 2023

TBR RALLY 2023

YPRES RALLY 2023

WERVIK RALLY 2023

ORC RALLY 2023

SEZOENS RALLY 2023

MONTEBERG 2023

RALLYLEGEND SAN MARINO 2022

RALLY VERMENTINO 2022

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2022

ELBA RALLY 2022

WRC YPRES 2022

RALLY STADEN 2022

WERVIK RALLY 2022

SEZOENS RALLY 2022

RALLY KORTRIJK 2021

CONDROZ RALLY 2021

HEMICUDA 2021

RALLYLEGEND SAN MARINO 2021

RALLY VERMENTINO 2021

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2021

RALLY YPRES BELGIUM 2021

RALLY STADEN 2021

MONTEBERG 2021

Rallylegend San Marino 2020

Review 10 years Monteberg 2020

Adriatico 2020

Rallylegend San Marino 2019

Rally Condroz 2019

Hemicuda Rally 2019

Aarova Shortrally 2019

Omloop 2019

Rally Staden 2019

Rally Ypres 2019

Wervik Rally 2019

ORC Rally 2019

Sezoens Rally 2019

Monteberg 2019

Rally de Wallonie 2019

Condroz Rally 2018

Rallylegend San Marino 2018

AAROVA RALLYSPRINT 2018

Hemicuda Rally 2018

Ypres Rally 2018

Wervik 2018

Sezoens 2018

Monteberg 2018

Wallonie 2018

Condroz 2017

Oudenaarde 2017

Staden 2017

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2017

Hemicuda 2017

Ypres Rally 2017

Condroz Rally 2019

Condroz Rally 2019

Deze keer aanzien als een volwaardige etappe, is het tijdens de show-proef op de Citadelle dus mogelijk om de toegewezen startpositie te verbeteren i.f.v. het tweede gedeelte op zaterdag. Maar wat er ook gebeurt, de top-15 (of de krachtigste en snelste wagen) zullen zaterdag om veiligheidsredenen hoe dan ook als eerste van start gaan, al kan ook voor hen de startvolgorde wijzigen. Als bijvoorbeeld nr 13 (niet toegewezen) de snelste tijd neerzet op de Citadelle, dan zal hij daags nadien als eerste van start gaan op de showproef van Mohiville ! En… als voor welke reden dan ook nr 13 door problemen vrijdagavond slechts de 85ste tijd zou laten optekenen, dan vertrekt hij zaterdagmorgen als 15de. Maar… als nr 123 (ook niet toegewezen) de besttijd zou realiseren op de Citadelle dan start hij daags nadien niet als eerste maar als 16de.

Voor de passage van de deelnemers, vrijdag vanaf 20u45, zullen de toeschouwers op de Esplanade van de Citadelle kunnen genieten van een show die opgezet werd door de organisatoren met de hulp van Laurent Molle. Samen met een tal van andere spectaculaire piloten zal Laurent er het publiek opwarmen. Naast zijn BMW M3 or Compact (die nadien ook dienst doet als 00-wagen) zal o.a. Christophe Jacob er van de partij zijn met zijn Metro 6R4, Bernard Herman (Ford Escort) en een tiental andere piloten...

De Autoclub van Namen, die de rally van Wallonië organiseert, besliste om dit jaar het Fonds « Emile Salamon » dat beheerd word door de Koning Boudewijn stichting, te steunen. Deze organisatie van vrijwilligers begeleidt geïsoleerde kankerpatiënten naar kankercentra. Jaarlijks maken deze vrijwilligers hiervoor zo’n 390.000 km en samen met de noodzakelijke verzekeringen vertegenwoordigt dat een kost van ongeveer 100.000 Euro ! Hoewel de kilometers tussen de woonplaats van de patiënt en het centrum ten laste zijn van de patiënt (maar vergoed worden door het ziekenfonds) is dat niet het geval voor de verplaatsingen die de vrijwilligers maken tussen hun woonplaats en die van de patiënten die ze gaan helpen. Die verplaatsingskosten worden daarom via schenkingen e.d. ondersteund door het Salamon Fonds . Op dit moment voor een bedrag van circa 30.000 Euro, bemoedigend maar onvoldoende !

Praktisch zal de Autoclub van Namen in eerste instantie het inschrijvingsgeld van het team Bouillon-Pirotte (Levensloop), of 900 €, storten naar het Salamon Fonds. Vervolgens zal ze in september tijdens de eerstvolgende braderie van Jambes een maaltijd serveren, waarvan de winst volledig naar het Fonds Salamon zal gaan !

Info: www.fonds-salamon.be of Dr Willemart (081 / 720 772 of This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.)

Het is alom bekend dat rallypiloten een groot hart hebben en tijdens de 31ste rally van Wallonië gaan sommigen dat zelfs dubbel onderstrepen. Zo zullen Harry Bouillon en Clément Pirotte, die in hun eigen familie reeds meermaals geconfronteerd werden met kanker, hun wagen (een Ford Fiesta R200) in de kleuren van Levenloop zetten ! Dat is een organisatie die fondsen werft voor de stichting tegen kanker, om o.a. kankerpatienten te steunen en aan te moedigen, maar ook familieleden en verzorgers dagelijks te begeleiden.

Info: www.relaispourlavie.be of This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.

Komend weekend wordt de 31ste Rallye De Wallonie gereden. De derde wedstrijd van het Belgisch kampioenschap heeft op de inschrijvingslijst maar liefst 121 wagens staan plus een 32 tal wagens in het gedeelte RACB Criterium. De beroemde Citadel van Namen zal op vrijdagavond opnieuw de wedstrijd opgang brengen .

Deze wedstrijd kan altijd rekenen op een mooi en groot deelnemersveld en ook dit jaar is het niet anders .Deze 31ste editie heeft zelfs 11 WRC wagens , 3 SUPER 2000 wagens  en 2 hedendaagse R5 wagens.

De kanshebbers in Namen moeten normaal gezien gezocht worden onder de WRC’s wegens het ultra-rap parkoer . Kris Princen ( Subaru Impreza WRC S12 ) wil natuurlijk bevestigen na zijn zege in het mistige Tielt . Iemand die in Namen altijd goed presteerde is Chris Van Woensel . Hij heeft reeds bewezen heeft dat hij de Subaru Impreza WRC S5 onder de knie heeft en zal zeker meestrijden tot het einde .

Een belangrijke outsider die nog nooit met een topwagen aan de start kwam is Anthony Martin . Hij heeft in het verleden met Mitsu’s meermaals zijn snelheid laten zien in zijn streek en zal zeker vooraan te vinden zijn indien gespaard van pech. Deze keer komt Anthony aan de start met de Skoda Fabia WRC van David Bonjean gevolgd door Benoit Allart die met een identieke wagen verschijnt uit het team van Aldero Rally Sport.

David Bonjean , die zijn eigen wagen verhuurt in Namen , vond een Citroën Xsara WRC bij het Italiaanse D-Max Racing. Uit hetzelfde team komen nog nog andere Citroen’s met Philippe Stéveny ( Citroën C4 WRC  ) , Bertrand Grooten ( Citroën Xsara WRC ) en Xavier Bouche ( Citroën C4 WRC ) . Laatstgenoemde is weliswaar nog niet 100 procent zeker , want er is nog budget tekort voor het ogenblijk . Hopelijk kan Bouche starten want de ex Belgische kampioen heeft in rally’s in Wallonie ( zoals Condroz 2013 ) meerdere malen hoog kunnen scoren .

De Rallye De Wallonie krijgt ook 2 Nederlanders aan de start met name regerend Nederlands kampioen Bob de Jong ( Mitsubishi Lancer WRC 05 ) en Edwin Schilt ( Subaru Impreza WRC S14 ) . Zullen deze noorderburen er wel in slagen om in het zuiden van Belgie te schitteren ? Sébastien Sturbois is ook iemand waar we rekening moeten mee houden . Zijn Toyota Corolla WRC blijft een mooie verschijning ook al is deze reeds verouderd.

Bij de SUPER2000 wagens krijgen we ongetwijfeld een vervolg van de strijd tussen Freddy Loix en Hermen Kobus . Tijdens de beginfase van de TAC rally was Hermen immers vlugger dan Fast Freddy en zal dus zeker en vast de strijd opnieuw aangaan in Namen. De West-Vlaamse Melissa Debackere ( Peugeot 207 S2000 ) heeft ook dringend punten nodig wil ze nog meedoen voor de titel dit jaar . Vincent Verschueren geeft jammer genoeg forfait voor deze wedstrijd omdat het budget volledig zal gebruikt worden voor de nieuwe Citroën DS3 R5.

De titelstrijd moet eigenlijk nog beginnen want ook Cédric Cherain ( Ford Fiesta R5 ) wil extra punten scoren voor het kampioenschap . Ook teameigenaar Jourdan Serderidis  van J-Motorsport zal van de partij zijn met de Fiesta R5.

Bij de GT’s zien we Timothy Van Parijs met zijn nieuwe Porsche , Francis Lejeune met zijn vertrouwde Porsche en de BMW 130i van Patrick Snijers .

Voor het eerst dit seizoen zijn er 3 promotieformules aan de start in de rally de Wallonie ; nl. Peugeot, Ford en Renault. Dit zal zeker voor het nodige vuurwerk en spektakel zorgen.

Deze keer drie promotieformules present. Namelijk de 208 Rally Trophy Belux (reeds aan de derde manche toe) die in Namen echter vergezeld worden door de Ford Fiesta Sport Trophy en de door RACB net geofficialiseerde Renault RSBE Trophy. In de groep van elf Peugeot–deelnemers zijn de referenties zeker David Croes en Cédric De Cecco (vorig jaar de eerste laureaat) zij vergezellen o.a. Dilley, Wright of De Mévius. Verder 3 « R200-versies » (evenwel buiten de Trophy) en 8 Fiesta’s R2 waarmee wellicht Radoux, Fernémont, Demaerschalk en Brown de snelsten zullen zijn. Tot slot ook nog 5 strijdende Twingo’s R1 uit het Renault kamp, die aangevoerd worden door Nigel Casier. Bij de voortrekkers moeten we echter zeker ook een reeks « eenzame » snelle jongens vermelden. Deze groep wordt aangevoerd door Stephan Hermann (Fiat Punto M15, reeds 16de vorig jaar maar verrassend 6de algemeen tijdens de TAC-rally), Frédéric Hébette (Citroën Saxo M14), Jean-Louis Boesmans (Renault Twingo R2), ex ASAF-kampioen Laurent Mottet (Peugeot 306 M15) of Christophe Verstaen (Opel Astra M2000).

Spektakel met de historics !
Maar de liefhebbers van achtertrekkers zullen ook hun gading vinden bij de 12 ingeschreven historics. Daarbij o.a. de Fords Escort RS1800 Gr.4 van Dirk Deveux (winnaar in Haspengouw), Raphaël de Borman en Pascal Regnier, de Porsche’s 911 van Glenn Janssens (nog steeds met Stéphane Prévot als co-piloot), Patrick Mylleville, François Kicq of Roland de Bargigli en de Opels (Kadett of Ascona) van Tobi Vandenberghe, Tom Van Rompuy, Jens Maes en Dirk Dumon, zonder de originele Volvo 242 van Bram Fonteyne te vergeten.

32 Criterium-deelnemers
Op zondag worden de 121 BRC-deelnemers aangevuld met 32 criterium-teams. In die proef zal er door de verschillende BMW M3-eigenaars wellicht hevig gestreden worden om de zege. Want… aangezien de 4x4 wagens door de federatie uitgesloten werden heeft BMW de dominante rol overgenomen van Mitsubishi. In het bijzonder de E36 van Franky Boulat (winnaar van vorig jaar), Kurt Braeckevelt (winnaar van de TAC rally), Philip Lommers (de laureaat in Haspengouw) of Patrick Diels (de snelste in Haspengouw) Maar misschien zorgt de E30 van Many Bouts wel voor de verrassing. Hij won hier in 2008 maar kende nadien weinig geluk. Kortom… er hangt revanche in de lucht.

Met meer dan 150 inschrijvingen en zo’n 15 tal zegekandidaten, belooft de 31ste editie van de rally van Wallonië tijdens het laatste weekend van april een mooie strijd tussen de generaties te worden. Want hoewel de talrijke WRC’s, aangevoerd door de Subaru van Princen, de winnaar van de TAC-rally, het best scoren op de pronostieklijstjes, zullen Loix (Skoda S2000) en Cherain (Fiesta R5) zich niet beperken om enkel goed te scoren i.f.v. het kampioenschap.

Laat ons niet rond de pot draaien : op een typisch parkoers zoals dat van de rally van Wallonië, met een profiel waarvoor vermogen en snelheid de belangrijkste troeven zijn, is Freddy Loix ondanks zijn talent, zijn zege van vorig jaar (met de Focus WRC) als regerend Belgisch kampioen en actueel leider in de tussenstand van 2014, niet de topfavoriet voor de Naamse klassieker. Hij komt er immers aan de start met een Skoda Fabia S2000, die t.o.v. de WRC’s vermogen en topsnelheid mist.

Nog geen podium voor een S2000 in Namen…
Het parkoers rondom Namen is zelfs zo specifiek, dat er nog nooit een S2000-wagen het eindpodium van deze rally haalde ! Voor het beste resultaat tot dusver tekende Freddy Loix die in 2010 aan het stuur van een Skoda Fabia S2000 vierde werd. Hoewel hij het moet opnemen tegen een tiental WRC’s van uitstekend niveau, zal Fast Freddy, niettegenstaande het nieuwe puntensysteem in zijn voordeel is, toch absoluut de uitdaging aangaan om voor een podiumplaats te strijden.

11 WRC’s ingeschreven !
Een doel dat uiteraard ook tal van andere teams zullen nastreven. Te beginnen met het merendeel van de 11 WRC-piloten, maar ook de overige piloten die aantreden met een S2000 of een R5. Kris Princen, de winnaar van de TAC-rally mikt dit seizoen vooral op overwinningen en het zou tof zijn indien dat in Namen zou lukken, aangezien zijn tuner First Motorsport, waar zijn Subaru S12B geprepareerd wordt, in die regio gevestigd is. Toch is de winnaar van de editie 1999, niet op voorhand gewonnen, want… het Italiaanse D-Max team brengt vier glimmende Citroen WRC aan de start : twee Xsara’s voor Bertrand Grooten en David Bonjean en twee C4’s voor Philippe Stéveny en Xavier Bouche... ten minste als die er in slaagt het budget daarvoor rond te krijgen. Laat het ons hopen, want hoewel hij nog slechts sporadisch actief is maakte zijn tweede plaats in de Condroz duidelijk dat Xavier het nog steeds kan. Idem trouwens voor Chris Van Woensel, niettegenstaande zijn Subaru S5 toch al een zekere ouderdom heeft. Hij zal alvast een goed referentiepunt vormen voor de andere WRC-piloten zoals de Nederlander Edwin Schilt (Subaru S14) en Bob De Jong (die vorig jaar met zijn imposante Mitsubishi Lancer WRC vierde werd) maar ook Benoît Allart en Anthony Martin (elk met een Skoda Fabia, al is dat voor Anthony pas de eerste keer) zonder Sébastien Sturbois met zijn prachtige Toyota Corolla te vergeten, al is die omwille van een verlopen homologatie ingeschreven in NCE.

Kobus en Cherain in het kielzog van Loix?
Het zal ook interessant zijn om te ontdekken waar Melissa Debackere (Peugeot 207 S2000), Hermen Kobus, die andere Nederlander, momenteel de naaste belager van Loix in het BRC en vooral Cedric Cherain zich t.o.v. die piloten situeren. Opnieuw met de Ford Fiesta R5 van J-Motorsport komt Cedric alvast met grote ambities aan de start. De tweede wagen van het team zal bestuurd worden door Jourdan Serderidis. Zij zullen zeker ook moeten uitkijken naar de krachtige Gr.N en R4-wagen, meerbepaald de Mitsubishi’s van Langenakens, Collard, Streel, Cunin, Renkin, Benoît, De Ridder of Van Iersel, net zoals de Subaru Sti van Léonard en… mogelijk nog enkele anderen.

Van Parijs met zijn nieuwe Porsche 997 GT3 op een ideaal parkoers
Na een moeizame eerste test in Tielt, vindt ook Tim Van Parijs in de Naamse regio een terrein op maat van zijn krachtige achtertrekker waardoor hij - zeker bij goed weer - alles uit zijn nieuwe Porsche 997 GT3 kan halen en… daardoor zou menig 4x4-piloot wel eens groen kunnen lachen. In zijn zog met een identieke wagen alvast Francis Lejeune, maar ook Patrick Snijers, ten minste als de transmissie van zijn BMW 130i dat ritme wil volgen of de Nederlander Wouter Ploeg met zijn prachtige BMW 1M.

Na hun indrukwekkende overwinning in de Rally van Haspengouw enkele weken geleden, kwamen Freddy Loix en Johan Gitsels afgelopen zaterdag in Tielt opnieuw aan de start met de Škoda Fabia S2000 geprepareerd door BMA, het team van Bernard Munster. Dichte mist maakte de eerste ronde bijzonder delicaat. Na een openingsronde die hij zelf omschreef als te voorzichtig, voerde ‘Fast Freddy’ het tempo op en nam hij de leiding in de wedstrijd op de vijfde proef. Ondanks een lekke band, hield hij die koppositie twee proeven lang vast.
De dreiging voor de Fabia S2000 van BMA kwam van de Subaru Impreza WRC bestuurd door een Kris Princen in grootse doen die kon profiteren van de hogere topsnelheid van zijn krachtigere bolide. In de derde ronde moest Loix logischerwijze plooien voor het geweld van Princen en in die volgorde bereikten ze ‘s avonds in Tielt ook de finish.
« Er was niets te beginnen tegen een goed bestuurde tweeliter WRC, vertelt Freddy Loix. Maar, deze tweede plaats is wel prima, want we verstevigen daarmee onze leidersplaats in het kampioenschap. » Na twee wedstrijden heeft de Škoda Fabia S2000 die officieel gesteund wordt door de invoerder al 38 punten gescoord met Freddy aan het stuur. De Nederlander Hermen Kobus heeft 27 punten en Kris Princen 16.
Bij BMA heerste tevredenheid. Net zoals in Landen, draaide de Fabia S2000 als een Zwitsers uurwerk, zonder het minste probleem. « Als team zijn we uitermate trots op dit resultaat, vertelt teammanager Bernard Munster. Men mag vooral niet uit het oog verliezen dat Freddy en Johan niet in dezelfde categorie rijden als Princen. Bovendien is Kris een prima piloot, zodat zijn overwinning logisch is. Dit scenario zou zich wel eens kunnen herhalen binnen twee weken in de Rally van Wallonië… tenzij het regent! Het parcours in de buurt van Namen is immers nog sneller dan de proeven van de TAC. De bedoeling van Loix, Gitsels en team BMA is het verdedigen van de leidersplaats in het kampioenschap. Het is aan de anderen om risico’s te nemen. We zullen zien hoe de wedstrijd evolueert, want de Wallonie is een lange en moeilijke rally, met start op vrijdagavond gevolgd door twee zware wedstrijddagen aan een hoog tempo. Omdat de Škoda Fabia S2000 van BMA zijn betrouwbaarheid al meermaals bewezen heeft, zal de eindafrekening pas gemaakt worden zondagavond op het finishpodium… »

In de tweede wedstrijd van het Belgian Rally Championship hebben Hermen Kobus en Erik de Wild opnieuw een prachtige podiumplaats veroverd, waardoor ze hun tweede plaats in de tussenstand van het kampioenschap verstevigen. Hermen en Erik slaagden er bovendien in om Freddy Loix het vuur aan de schenen te leggen. In de mistige openingsronde stond Hermen Kobus vier proeven lang aan de leiding in de wedstrijd.

Bij de start van de wedstrijd hing er dichte mist, maar Hermen Kobus trok meteen in de aanval met zijn Ford Fiesta S2000 op Kumho banden. In Schuifferskapelle zette Hermen een kanontijd op de tabellen, want hij was de snelste met 8" voorsprong op Kris Princen in een Subaru Impreza WRC S12B en 8"4 op Freddy Loix in zijn officiële Skoda Fabia S2000. Na de eerste vier proeven stonden Hermen en Erik aan de leiding met 3"3 voorsprong op Loix.

"Op die eerste proef was het zicht heel beperkt, maar met vertrouwen in de nota's gingen we toch in de aanval. We hebben die eerste proef gewonnen op lef," lachte Hermen. "In de tweede ronde van vier proeven nam Loix de leiding over, terwijl we logischerwijze de WRC van Princen moesten laten passeren. We hebben in de derde lus nog geprobeerd om met een harder bandentype terug te vechten, maar Freddy koos ook voor een harder bandentype. Na de derde ronde hebben we het tempo wat laten zakken om onze derde plaats veilig te stellen, maar we bleven dicht genoeg in de buurt van Princen en Loix om te profiteren als er met hen iets zou gebeuren. Een podiumplaats in de TAC Rally is prachtig, want er stonden toch een zestal WRC's en een R5 aan de start."

Met deze derde plaats achter de Belgische kampioenen Princen en Loix blijft Hermen Kobus op de tweede plaats in het kampioenschap. Het respect van Freddy Loix voor de prestatie van Hermen en Erik was veelzeggend.

"Freddy heeft er deze keer voor moeten knokken om ons te kloppen en daar heeft hij ons voor gefeliciteerd. De sfeer tussen ons is heel goed. Als we onze tijden vergelijken met die van vorig jaar in Tielt, dan hebben we duidelijk weer een flinke stap vooruit gezet. In elk geval reizen we binnen twee weken met vertrouwen af naar de Rally van Wallonië!"

Het was een wedstrijd vol avonturen voor het FABORY Rallyteam, de TAC Rally rondom Tielt afgelopen zaterdag. Mist, met als gevolg een zieke navigator, en een lekke band weerhielden Johan Faes en Christiaan van der Rijsen echter niet van de winst in de standaardklasse, groep N. Daarnaast eindigde de equipe met de Mitsubishi Lancer Evo IX als tweede Nederlander in het eindklassement.

Afgelopen zaterdag, 12 april, werd de TAC Rally rondom Tielt verreden. Deze wedstrijd telde mee voor zowel het Belgisch kampioenschap als het Nederlands kampioenschap. Het deelnemersveld was dan ook om van te smullen. Johan Faes en Christiaan van der Rijsen stonden voor het eerst aan de start van dit evenement en genoten met volle teugen. Faes blikt terug: “Wat een leuk evenement! Ik moest wel weer wennen aan het snijden, maar toen ik dat weer in mijn systeem had zitten gingen we erg hard. Prachtig als je de bochten aan kunt snijden zoals ze bedoeld zijn en niet, zoals in Nederland, om de paaltjes, strobalen en pallets heen moet sturen. Ik kon gewoon een versnelling hoger als ik lekker in de bocht kon hangen met de Evo, geweldig.”

De zestien klassementsproeven tellende wedstrijd verliep echter niet probleemloos. “Er hing echt een enorme mist en rondom ons vlogen deelnemers van de weg af. Door het onregelmatige rijden (remmen, gas geven, remmen), werd Christiaan ook nog eens ziek. Hij heeft vier proeven lang over moeten geven, heel erg jammer. Wellicht speelde de mist in dat opzicht in ons voordeel, omdat de rest niet veel harder reed op de mistige proeven dan ik zonder notes. Gelukkig knapte Christiaan daarna weer op. Tijdens de tweede en derde boucle gingen we dan ook steeds harder. Tijdens de laatste boucle van vier proeven waren we in een leuk gevecht met een Porsche en die strijd hebben wij uiteindelijk ook weten te winnen. Helaas kregen we op proef 13 een lekke band en spinde ik op proef 14 op het onverhard. Zonde, anders waren we misschien nog een plaatsje opgeschoven. Desondanks zijn we dik tevreden,” aldus Faes.

Uiteindelijk eindigde de equipe op een knappe eerste plaats in de groep N, ruim vier minuten voor nummer twee. “Wij kijken met veel plezier terug op de TAC Rally en gaan ons nu voorbereiden op de prachtige Rallye de Wallonie,” besluit Van der Rijsen.

Binnenkort meer informatie over de Rallye de Wallonie, die van 25 tot en met 27 april rondom het Belgische Namen verreden wordt

Nieuwe notes, dichte mist en vervolgens een weigerachtige Lancer WRC maakten de TAC Rally voor Bob de Jong en navigator Kees Hagman een wedstrijd om snel te vergeten. Na een moeizame start moest de equipe de Mitsubishi Lancer WRC op klassementsproef negen aan de kant parkeren in verband met problemen met de versnellingsbak.

Na een aantal jaren het Nederlands Kampioenschap te hebben gereden, gaat Bob de Jong dit seizoen een nieuwe uitdaging aan: “Ik heb een paar jaar meegedaan aan het NK. Eerst het sprintkampioenschap, later het rallykampioenschap. Afgelopen winter besloten we om meer in het buitenland te gaan rijden. De wedstrijden zijn in België echt anders dan in Nederland en ik rijd er ook erg graag. Daarom besloot ik mij dit seizoen op de Zuiderburen te gaan focussen. De TAC Rally afgelopen zaterdag was voor ons het eerste echte evenement van het seizoen, na een testsprint op Circuit Park Zandvoort.” De equipe rijdt nu met een totaal ander notessysteem. “Ik miste wat in mijn oude systeem en had het idee dat ik meer uit de notes zou kunnen halen. We zijn nu overgestapt naar een systeem met gradaties van 6 tot 1, ik gebruikte hiervoor Engelse, beschrijvende, notes.”

Zaterdagochtend 12 april stonden De Jong en Hagman vol goede moed aan de start van de wedstrijd rondom Tielt. Er bleek echter een zeer dikke mist te hangen gedurende de eerste proeven. “We hadden er erg veel zin in, maar een nieuw notessysteem uittesten in dikke mist is gewoonweg niet ideaal. Het is veel moeilijker om dan echt op de notes te gaan rijden. Na twee momentjes op de eerste proef ben ik dan ook van het gas gegaan. Op de tweede proef heb ik mijn hoofd leeggemaakt en mij opnieuw gefocust. Toen ging het al een stuk beter, net zoals op proef drie en vier,” blikt De Jong terug.

Ook de tweede boucle van vier proeven begon goed en de equipe noteerde een aantal mooie tijden. Tot op proef zeven het pechduiveltje om de hoek kwam kijken. “We kregen problemen met het schakelen. De koppeling en shift cut werkten nog, maar de versnellingsbak wisselde niet van versnelling. We dachten het euvel op de service na de achtste proef verholpen te hebben. Helaas, op de negende proef kregen we weer problemen en besloten we te stoppen om verdere schade aan de auto te voorkomen. Enorm teleurstellend. We gaan de komende tijd aan de slag om het probleem definitief te verhelpen en kijken reikhalzend uit naar onze volgende wedstrijd, de Rally de Wallonie.”

De Rallye de Wallonie wordt van 25 tot en met 27 april rondom Namen (B) verreden.

Freddy Loix en co-rijder Johan Gitsels kunnen terugblikken op een geslaagde TAC Rally waarin ze met hun ŠKODA Fabia S2000 by BMA motorsport op een knappe tweede plaats eindigden. In de tussenstand van het kampioenschap blijft Freddy Loix aan de leiding.

Moeilijke omstandigheden zaterdagochtend in Tielt en omstreken dat gehuld was in een laag hangend wolkendek.  “Op de eerste proef was ik niet zo snel maar tijdens de tweede en derde rit ging het een pak beter en draaiden we uitstekende tijden. De eerste rit vond ik het moeilijk maar nadien begon ik me zelfs in de mist te amuseren” aldus Freddy Loix. “Na vijf ritten namen we de leiding over van Hermen Kobus en zelfs na een lekke band tijdens de 7e rit bleven we op kop maar op pure snelheid konden we Kris Princen vandaag niet kloppen. In de derde ronde buigt hij zijn achterstand om in een voorsprong. Dat zegt genoeg. Al bij al ben ik zeer tevreden over mijn wedstrijd en voor het kampioenschap doen we een goede zaak. Uiteraard win ik liever maar we moeten realistisch blijven en durven zeggen dat er vandaag eentje sneller was.”

Afgelopen week brachten Freddy Loix en co-rijder Johan Gitsels veel tijd met elkaar door bij ontwikkelingstesten van de ŠKODA Fabia R5. “We reden daar op een onbekend parcours en dan komt het er op aan om goede nota’s te hebben. Tijdens de testen hebben we ons notasysteem nog verfijnd en dat hebben we vandaag in de praktijk kunnen omzetten. Deze ochtend reden we eigenlijk ook op onbekend terrein want door de mist kon je vaak maar enkele meters zien. Het is dan dat een co-rijder helemaal tot zijn recht komt. Ik gaf de nota’s minutieus aan en Freddy volgde alles tot in de puntjes op. Ik heb me geamuseerd en vond het leuk. Freddy vroeg constant bevestiging en als je hem die kan geven dan geeft dat enorme voldoening. Vandaag heb ik als co-rijder een enorme fijne, boeiende dag gehad en heb ik weer wat progressie gemaakt. We moeten tevreden zijn met onze tweede plaats. Meer zat er echt niet in. Princen is tijdens de twee laatste ronden bijzonder sterk voor de dag gekomen. We konden niet volgen en moesten hem laten gaan.”

Ook al heeft het ŠKODA duo niet gewonnen toch was er tevredenheid. “Voor het kampioenschap doen we een uitstekende zaak en behouden we de leiding want de WRC’s scoren niet voluit” zegt Vincent Struye, PR-verantwoordelijke ŠKODA België. “Een tweede plaats in een rally is altijd mooi en de leidersplaats in het kampioenschap is fantastisch! De ŠKODA Fabia S2000 was heel betrouwbaar en opnieuw heel snel. We reden één keer lek, dat kan altijd gebeuren, maar voor de rest draaide onze ŠKODA als een Zwitsers of beter gezegd een Tsjechisch uurwerk. Het is en blijft een heel betrouwbare wagen. Dat bewijs werd eens te meer geleverd.”

Tot slot ook grote tevredenheid bij Bernard Munster en het BMA motorsport team. “Voor de tweede wedstrijd op rij kennen we een probleemloze wedstrijd en dat maakt van mij een gelukkige en fiere teammanager. Mijn mensen hebben uitstekend gewerkt! Uiteraard is het plezanter om te winnen maar je moet realistisch blijven en durven vaststellen dat het niet om dezelfde categorie van wagens gaat. Kris Princen is een goede rijder en heeft verdiend gewonnen. Zijn Subaru is een totaal andere wagen dan onze ŠKODA Fabia S2000. Het zal niet gemakkelijk zijn om dit jaar de prestatie van de Haspengouw te herhalen. Regen in de volgende wedstrijd, de rally van Wallonië, is welkom. Daar wordt het nog moeilijker en zijn de WRC’s nog meer in het voordeel.”

De 7 deelnemende equipes aan de 350Z Rally Challenge die op zaterdag 12 april tijdens de TAC Rally in Tielt in actie kwamen aan het woord (op klassement):
Matthias Boon / Davy Thierie (1e)
Natuurlijk waren in Tielt alle ogen gericht op de 25-jarige Matthias Boon en dus was hij blij dat hij de verwachtingen kon waarmaken: “Er moet toch altijd eerst gereden worden en een klein foutje is zo gemaakt, dus ik ben blij dat we met de zege naar huis zijn gegaan.” Behalve de lekke band op KP7 liep alles op rolletjes voor de Deltion equipe: “De auto was ook weer prima en ik vind het een prachtige cup om aan mee te doen. De sfeer is goed, er wordt goed gereden en de auto’s zijn spectaculair. Jammer dat we niet echt een man-tot-man gevecht met Antoine (Biesheuvel) hebben kunnen leveren door de vroege lekke band van hem, maar ik ben er zeker van dat we dit seizoen nog genoeg strijd zullen hebben om de secondes. Want we zijn echt aan elkaar gewaagd.”
Antoine Biesheuvel / Frans van den Einde (2e)
Antoine Biesheuvel (Nieuwendijk) kon niet anders dan tevreden zijn aan de finish: “We hadden Matthias Boon hier ook als favoriet getipt en dus was een tweede plaats het doel met de kans om eventueel te profiteren van pech van hem. Maar toen wij al vroeg door een lekke band vier minuten verspeelden en laatste stonden moest er nog heel wat gebeuren om aan onze doelstelling te voldoen.” Door constant en strak te rijden wist Biesheuvel zich naar de tweede plek terug te knokken: “Dat geeft wel voldoening, maar de laatste boucle hadden we nog wel wat spanning doordat de elektronica van de versnellingsbak begon op te spelen. Gelukkig konden we de tweede plaats veilig stellen en kunnen we ons nu richten op de rest van het seizoen en op een spannend gevecht met Boon.”
Mike Veldhuisen / Dennis Goossens (3e)
Net als in de Tank S Rally snelde KNAF Talent First 2013 Mike Veldhuisen (Grosthuizen) naar de 3e plaats in de 350Z Challenge en klimt hij op naar de 2e plaats in de tussenstand: “We hadden nog wel een angstig momentje toen we op KP8 in een snelle bochtencombinatie van de weg vlogen en in een weiland tot stilstand kwamen. Met de hulp van toeschouwers konden we zonder schade onze weg vervolgen, maar het kostte wel ruim 2 minuten. Ik moet nu nog mijn meerdere erkennen in Boon en Biesheuvel, maar als ik nog iets meer durf met de auto hoop ik toch bij hen in de buurt te komen. Dat heeft echter nog wat tijd nodig,” erkent Mike Veldhuisen tevreden, die op het eind van de rally toch al een paar knappe tijden niet al te ver achter Matthias Boon liet noteren.
Arjan Heijstek / Cindy Verbaeten (4e)
Opnieuw wisten Arjan Heijstek (Almkerk) en Cindy Verbaeten (België) beslag te leggen op de vierde plaats: “We hebben een fantastisch leuke dag gehad met een mooi resultaat als bonus. De proeven leken dit jaar nog gladder en lastiger en in het begin met die dichte mist was ook geen pretje.” Daarom besloot Arjan Heijstek zijn eigen tempo te rijden: “We wilden geen onnodige risico’s nemen en letten dan ook niet op onze tijden en die van onze concurrenten. Maar bij het bestuderen van de klassementen nu we thuis zijn valt wel op dat we gewoon op sommige proeven keurige derde tijden draaien achter Boon en Biesheuvel. Daar zijn we natuurlijk helemaal trots op.” Voor de ELE Rally wil Arjan Heijstek nog een rally rijden: “Dat bestuderen we nu, omdat we in het Nederlands Kampioenschap nu een tweede plaats bezetten, dus wellicht willen we in Sullingerland starten.”
Roel van der Zanden / Paul Geerts (uitgevallen)
Na 14 proeven stond Roel van der Zanden (St. Oedenrode) derde in de 350Z Challenge, toen het op de volgende proef Oosthoek misging: “We zaten prima in ons ritme en het vertrouwen was 100%; het ‘snijden’ van de bochten ging ons ook goed af. Maar op KP15 ging het mis: we sneden met zo’n 140 km/uur een bocht aan zoals zovele eerder, maar nu kwam er iets te veel overstuur en raakten we in de berm en in de grasrand van een sloot. Ik kreeg de auto er niet uit en na 50 meter knalden we vol op een betonnen paal, die vervolgens op ons dak viel.” Dank zij de zware auto en de stevige rolkooi kwamen Van der Zanden en Geerts met de schrik vrij. “Een beetje spierpijn, een gedeukt ego en een zwaar beschadigde auto komen we wel weer te boven,” aldus Roel van der Zanden.
Roy Clijnk / Marlous Kion (uitgevallen)
Roy Clijnk viel helaas op de 11e klassementsproef uit (op exact hetzelfde punt als eerder Diter Toprek): “Eigenlijk gebeurde er niets bijzonders en raakten we met de voorwielen net buiten het parcours en in een vrijwel droge sloot. Achteruit kwamen we er niet uit door te weinig grip en toen probeerden we het vooruit, maar de greppel was toch iets te drassig… Echt stom om zo uit te vallen, want de auto heeft helemaal geen schade,” aldus een altijd enthousiaste Roy Clijnk. “Maar we hebben het verder prima naar ons zin gehad en we hebben mooie strijd kunnen leveren met Mike (Veldhuisen) en Arjan (Heijstek). Marlous had het ook enorm naar haar zin in haar eerste Belgische rally en zeer tot onze eigen verbazing lagen we na 10 proeven 2e in de 350Z Challenge. Dat smaakt naar meer!”
Diter Toprek / Dennis Lippens (uitgevallen)
Voor Diter Toprek uit Etten-Leur viel het doek al op de 7e klassementsproef: “We stuurden een rechterbocht goed in en sneden die af zoals dat in deze rally moet, maar kwamen toen bij het asfalt in overstuur terecht en gleden net met de achterwielen een greppel in en bleven ‘hangen’ op de bodemplaat met de wielen min of meer in de lucht. Er was daar uitgerekend geen publiek, maar alleen 2 marshalls en die konden ons er niet uitduwen. We moesten wachten totdat iedereen voorbij was en dat betekende einde rally,” aldus Toprek, die in de mist rustig was begonnen. “Dat was geen fijn begin, maar gaandeweg kwamen we toch in ons ritme en hebben we toch weer veel geleerd. We kijken al uit naar de ELE.”

Helaas viel het doek voor Timo van der Marel in zijn eerste rally van het nieuwe seizoen al vroeg. De 24-jarige rallyrijder uit Amersfoort kwam uiterst gemotiveerd naar Tielt om de TAC Rally te betwisten op uitnodiging van het Belgische TeamFloral. Maar al op de allereerste klassementsproef vlogen Timo van der Marel en zijn Australische navigatrice Rebecca Smart met de prachtige Ford Fiesta R200 in dichte mist van de weg.
Na een lange winterstop was dit een enorme teleurstelling voor Van der Marel: “We hebben ons heel goed voorbereid, woensdag een prima shake doen gedaan en vrijdag de proeven op notes gezet en waren zeer geconcentreerd. De weersomstandigheden waren slecht, met zeer dichte mist, maar dat mag geen excuus zijn.” Al na een paar kilometer op de allereerste proef vloog Van der Marel in een snelle bochtencombinatie van de weg en kwam met vier wielen in het gras: “Eenmaal op het gras was er geen houden meer aan,” vertelt de onfortuinlijke Timo van der Marel. “We gleden door en kwamen met een grote klap tot stilstand tegen een betonnen duiker in een sloot en dat was het einde van onze TAC Rally.”
Voor Van der Marel moest de TAC Rally de opmaat worden van een bijzondere periode, waarin hij een nieuwe sponsor in de rallysport en een nieuw programma op hoog niveau zal gaan bekend maken. “Dit ongeval is enorm spijtig, vooral ook voor Team Floral die mij de nieuwe Ford Fiesta R200 toevertrouwde. Natuurlijk kennen zij de risico’s van de sport, maar ik had ze graag een beter prestatie terug willen geven. Nu moeten wij ons gaan concentreren op de rest van het seizoen.”
De TAC Rally telde naast het Nederlands-Australische duo vele uitvallers; van de 105 equipes aan de start bereikten er slechts 61 de finish. De winst ging naar Kris Princen/Peter Kaspers (Subaru WRC), voor Freddy Loix/Johan Gitsels (Skoda Fabia) en de Nederlanders Hermen Kobus/Erik de Wild (Ford Fiesta).

Na deelname aan twee eerdere edities van de Rallye de Wallonie, zal de Nederlandse rijder Edwin Schilt ook deze 2014 editie ons een plezier doen met zijn deelname. Hoewel de rally niet langer meetelt voor het Nederlands Kampioenschap, zullen er toch vele nederlandse equipes ons vereren met hun aanwezigheid.

« Wij hebben goede herinneringen aan de Rallye de Wallonie, wat onze eerste wedstrijd als equipe was. Het is een prachtig parcours en we zullen ons zeker vermaken », zegt de charmante teamgenoot van Edwin, Lisette Bakker.

Met pech tijdens de laatste deelname in 2012 (radiateur lek), zal de equipe, wederom met de Subaru Impreza WRC S14, proberen hun vijfde plaats van het jaar ervoor te verbeteren.

Terwijl regerend Junior-kampioen Matthias Boon zich amuseerde in de Nederlandse Nissan 350Z Challenge, die hij overigens met overwicht won, streden de jongeren in de categorie R2 voor de punten op elke klassementsproef van deze TAC Rally. Met de start van de merkencup van Peugeot was er heel wat animo in de categorie, maar toch was het de leider in de tussenstand, Guillaume Dilley, die de wedstrijd opnieuw controleerde.

Een van de smaakmakers in R2, Quentin Collignon, ging op de allereerste proef over de kop. Omdat een aantal Juniors daardoor de proef niet konden afwerken, werd het resultaat geschrapt voor de bonuspunten, net als de voorlaatste proef, waar een andere deelnemer een elektriciteitspaal velde.

Van bij de start nam Guillaume Dilley de wedstrijd in handen met vijf opeenvolgende snelste tijden, maar de Brusselaar kreeg vanaf dat moment af te rekenen met remproblemen: “Zonder een precieze oorzaak te vinden, bleken we telkens na een paar km zonder remmen te vallen. Ik moest het slot van de proef dan afwerken op de handrem. Heel moeilijk, want op dit parcours wordt het kleinste foutje afgestraft.”

Guillaume de Mevius rook zijn kans, zette twee snelste tijden op de tabellen, maar liet zich vervolgens verrassen op KP 11 waar hij zijn Peugeot vernielde met een reeks koprollen. Guillaume Dilley kon zo zijn tweede opeenvolgende overwinning veilig stellen, ondanks een sterk oprukkende Jamie Brown. De jonge Brit reed een opmerkelijk knappe wedstrijd met zijn Ford Fiesta R2, bekroond met twee snelste tijden. Door een aanpassing van zijn chrono op de eerste proef, waar hij geblokkeerd werd door de gecrashte wagen van Collignon, werd Brown nog tweede, al was hij daar niet tevreden mee: “We waren op de proef van Schuiferskapelle twee keer ruim sneller dan Dilley. Maar, dat vertaalde zich niet in een betere normtijd op de eerste proef…”

Bij de Juniors in R2 ging de derde plaats naar Stephen Wright, winnaar van de Junior Award, voor Gino Bux, die bij zijn nationaal debuut veel progressie maakte en meteen een snelste tijd op de tabellen zette.

De grote winnaar van deze manche van het Junior-kampioenschap, althans wat de punten betreft, was Stijn Pacolet. Met zijn Renault Twingo R1 reed Pacolet maar liefst 13 snelste tijden in zijn categorie, wat hem in totaal 27 punten opleverde, tegenover 25 voor Guillaume Dilley. Pacolet rukt op naar de 2de plaats in de tussenstand.

Dit weekend wordt in het West-Vlaamse Tielt de tweede manche van het Belgian Rally Championship 2014 afgewerkt. Achter de schermen wordt door de RACB Sport en de promotor van het Belgian Rally Championship echter al gewerkt aan de toekomst. Om de veiligheid tijdens het transport en de bevoorrading van benzine te optimaliseren, zal er in de toekomst samengewerkt worden met een vaste leverancier voor verschillende benzinetypes die niet verkrijgbaar zijn bij een commercieel tankstation.

De levering en bevoorrading van speciale benzine voor rallywagens zal vanaf 2015 verzorgd worden door een enkele leverancier, die via innoverende containers met ingebouwde tanksystemen ideale veiligheidsvoorzieningen biedt voor de tankbeurten. De “normale” commerciële benzine zullen de deelnemers nog steeds kunnen tanken bij de tankstations aangeduid door de organisator van de wedstrijd.

RACB Sport en de promotor van het BRC hebben contact genomen met diverse leveranciers van competitiebrandstoffen en de onderhandelingen met GUTTS zijn in de eindfase. GUTTS heeft ervaring als leverancier van brandstof in de rallysport, want het Nederlands bedrijf leverde in 2013 GEM Fuel in het Junior Wereldkampioenschap en kondigde deze week een samenwerking aan met de Drive DMack Fiesta Trophy in het Wereldkampioenschap.

Er zullen twee competitiebrandstoffen aangeboden worden, die enkel getankt mogen worden bij GUTTS: Careless hiperflo 300 en GEM Fuel, een bio-brandstof die door de FIA werd gekozen voor het Junior Wereldkampioenschap 2013 en die dit jaar in de DMack Fiesta Trophy gebruikt zal worden.

GUTTS zal in de loop van dit seizoen al vrijblijvend aanwezig zijn. Zo kunnen teams en organisatoren al vertrouwd geraken met de nieuwe werkwijze die vanaf 2015 van kracht zal worden.