Newest pictures

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2024

STADEN RALLY 2024

TBR RALLY 2024

YPRES RALLY 2024

WERVIK RALLY 2024

MONTEBERG 2024

ESCORT RALLY SPECIAL 2023

RALLY STADEN 2023

YPRES RALLY 2023

WERVIK RALLY 2023

SEZOENS RALLY 2023

ORC RALLY 2023

MONTEBERG 2023

RALLYLEGEND SAN MARINO 2022

RALLY VERMENTINO 2022

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2022

ELBA RALLY 2022

WRC YPRES 2022

RALLY STADEN 2022

WERVIK RALLY 2022

SEZOENS RALLY 2022

RALLY KORTRIJK 2021

CONDROZ RALLY 2021

HEMICUDA 2021

RALLYLEGEND SAN MARINO 2021

RALLY VERMENTINO 2021

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2021

RALLY YPRES BELGIUM 2021

RALLY STADEN 2021

MONTEBERG 2021

Rallylegend San Marino 2020

Review 10 years Monteberg 2020

Adriatico 2020

Rallylegend San Marino 2019

Rally Condroz 2019

Hemicuda Rally 2019

Aarova Shortrally 2019

Omloop 2019

Rally Staden 2019

Rally Ypres 2019

Wervik Rally 2019

ORC Rally 2019

Sezoens Rally 2019

Monteberg 2019

Rally de Wallonie 2019

Condroz Rally 2018

Rallylegend San Marino 2018

AAROVA RALLYSPRINT 2018

Hemicuda Rally 2018

Ypres Rally 2018

Wervik 2018

Sezoens 2018

Monteberg 2018

Wallonie 2018

Condroz 2017

Oudenaarde 2017

Staden 2017

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2017

Hemicuda 2017

Ypres Rally 2017

Condroz Rally 2019

Condroz Rally 2019

Hellendoorn Rally belooft wederom hoogtepunt te worden van het seizoen
Komend weekeinde vindt het hoogtepunt van het Nederlandse rallyseizoen plaats in en rond Hellendoorn. Vrijdagavond 19 september staan er 70 equipes voor de rally aan de start en zaterdag voegen zich daar nog eens 32 equipes voor de short rally bij. De Unica Schutte ICT Hellendoorn Rally vormt al jaren het belangrijkste evenement op de kalender van het Nederlands Rallykampioenschap. Onder de deelnemers bevinden zich dit keer weer 8 equipes met een Nissan 350Z, die met hun 300 pk en achterwielaandrijving het ongetwijfeld talrijke publiek zullen vermaken. De Belgische coureur Matthias Boon stelde de titel al veilig in de Nissan 350Z Rally Challenge, maar dat weerhoudt de deelnemers er niet van om het gas er op te houden in Hellendoorn.
Omdat Matthias Boon zich onlangs in de Omloop van Vlaanderen al liet kronen tot kampioen kan de sympathieke Belgische coureur van het Deltion Rallyteam in Hellendoorn onbevangen de sportieve strijd aangaan met Antoine Biesheuvel. Biesheuvel kende dit seizoen veel pech en is belust op revanche. Maar ook Mike Veldhuisen is weer van de partij, nadat hij vanwege budgettaire redenen een aantal rally’s moest missen – hij zal Hellendoorn aangrijpen om het Boon en Biesheuvel lastig te maken.
Unica Schutte ICT Hellendoorn Rally
De Hellendoorn Rally telt in totaal 15 klassementsproeven, waarvan er 6 op vrijdagavond worden verreden en 9 op zaterdag. De totale lengte bedraagt 506,86 km, waarvan 209,20 km over de klassementsproeven. Vooral de ruim 23 km lange proef ‘Hellendoorn’, die zaterdags drie keer zal worden verreden zal scherprechter vormen voor de deelnemende equipes. Meer informatie over de Unica Schutte ICT Hellendoorn Rally is te vinden op de website van de organisatie, www.hellendoornrally.eu.
Deelnemers
De deelnemende equipes aan de Nissan 350Z Rally Challenge die op vrijdag 19 en zaterdag 20 september tijdens de Unica Schutte ICT Hellendoorn Rally in actie zullen komen zijn (in alfabetische volgorde):
Antoine Biesheuvel / Frans van den Einde (startnummer 31)
Voor Antoine Biesheuvel telt maar een ding: uitrijden. “We hebben dit jaar zo ontzettend veel pech gehad, dat we nu echt kilometers willen maken en de finishvlag willen zien,” zegt Biesheuvel, die onlangs in België nog een testrally reed om te kijken of het technische malheur verdwenen was. “Helaas deed het euvel zich daar weer voor (warm lopen van de motor) en hebben we nu rigoureus de hele motor en alle ‘toebehoren’ vervangen door standaard Nissan onderdelen. Weliswaar hebben we nu zo’n 50 Nm minder koppel, maar we hopen aan betrouwbaarheid te hebben gewonnen. Het zal wel niet mogelijk zijn om het nu Matthias Boon moeilijk te maken, maar we gaan dan gewoon voor het spektakel – elke camera zal dan op ons gericht zijn…!”
Matthias Boon / Diederik Pattijn (startnummer 29)
Met de titel op zak gaat Matthias Boon in Hellendoorn vooral voor zijn team van het Deltion College er een feestje van maken: “Hellendoorn is voor het Deltion (Zwolle) zo’n beetje hun thuiswedstrijd en nu de titel ons niet meer kan ontgaan, wil ik hen graag een mooie laatste wedstrijd van het seizoen bieden. Ik heb het dit seizoen ontzettend naar mijn zin gehad in Nederland en hoop dat ik volgend jaar weer van de partij kan zijn!” De sympathieke Belg roemt ook de sfeer in de Nissan 350Z Rally Challenge: “Met alle deelnemers in deze cup is het gewoon heel leuk en altijd sportief.” Omdat Davy Thierie wederom in de Ford Fiesta van Bernhard ten Brinke plaats neemt zal Boon worden genavigeerd door Diederik Pattijn.
Arjan Heijstek / Lieke Bouman (short rally, startnummer 110)
Voor Arjan Heijstek betekent Hellendoorn een kort uitstapje: “Vanwege tijdgebrek red ik het niet om de hele rally te rijden en daarom hebben wij dit keer ingeschreven voor de Short Rally.” Na zijn succesvolle optreden in Vlaanderen, waar hij de tweede plaats in de titelstrijd behaalde gaat Heijstek in Hellendoorn vooral voor het plezier rijden: “Maar een zekere vorm van competitie verhoogt het plezier…,” zegt Heijstek die weer met Lieke Bouman rijdt: “In Vlaanderen hebben we weer sinds lange tijd samen gereden en dat klikte weer als vanouds. Dus Lieke gaat ook in Hellendoorn voor mij de notes lezen.”
Diter Toprek / Dennis Lippens (startnummer 34)
In de Omloop van Vlaanderen moest Diter Toprek verstek laten gaan: “Ik was voor mijn werk een maand naar Moskou geweest en kon het helaas niet redden. Dus ik zie er nu naar uit om in Hellendoorn weer de draad op te pakken. En de enige keer dat ik al in Hellendoorn heb gereden heb ik mij kostelijk geamuseerd!” Hoewel hij dus wat wedstrijdritme mist ziet hij uit naar de strijd op de proeven: “Ik wil het goede gevoel uit de GTC Rally (3e plaats) graag meenemen en hoop op goed weer; regen is voor mij en voor het publiek niet leuk….”
Mike Veldhuisen / Dennis Goossens (startnummer 30)
Na lange tijd komt ook de tweede equipe van het Deltion College weer aan de start: Mike Veldhuisen heeft dankzij Ymor IT en de Nathan Group voldoende budget weten te vinden om in Hellendoorn de strijd weer aan te binden met de concurrentie: “In de Tank S en in Tielt behaalde ik twee fraaie derde plaatsen, maar daarna moest ik helaas afhaken. Ik sta nu dan ook te trappelen van ongeduld om weer te gaan rijden. Ik weet niet of ik Matthias Boon en Antoine Biesheuvel meteen partij kan geven, maar wie weet kan ik vrijdagavond in het donker al een eerste plaagstootje uitdelen,” zegt een zeer gemotiveerde Veldhuisen.
Henk Westerbeek / Radbout Mutsaers (short rally, startnummer 111)
Voor Henk Westerbeek is het een beetje vreemd seizoen: “Ik was in 2009 na een tiental jaren rally’s rijden gestopt vanwege mijn nieuwe baan bij de Gemeente Voorschoten, maar eind vorig jaar begon het weer te kriebelen,” aldus de 55-jarige Westerbeek. “En dank zij mijn sponsors That’s Lease, Auto Deal en JD Staal zijn we dit jaar in staat om met een prachtige Nissan 350Z onze comeback te maken.” Tot nu toe nam Henk Westerbeek dit jaar alleen deel aan twee Belgische rally’s, maar nu voegt hij zich in de Short Rally bij de Nissan 350Z Rally Challenge. Westerbeek kan bogen op veel ervaring met verschillende type auto’s: “Maar de Nissan is een geweldig leuke auto en we zien met ons hele team ‘Just 4 Fun’ uit naar een mooie Hellendoorn Rally.”
Roel van der Zanden / Ilse van de Sande (startnummer 32)
In zijn zoektocht naar een vaste navigator voor het seizoen 2015 komt Roel van der Zanden ook tijdens deze loodzware wedstrijd in het oosten van het land aan de start met een andere navigator. Ditmaal zal Ilse van de Sande op de hot seat plaats nemen. Na de voortijdige exit tijdens Vlaanderen start Roel nu weer op bekend terrein. Tweemaal eerder kwam hij aan de start in Hellendoorn. Vorig jaar eindigde Roel op de 5e plaats in het Nissan klassement. Het doel voor dit jaar is een hogere klassering maar vooral het finishen van de wedstrijd. “Ik heb ontzettend veel zin in Hellendoorn. Het is een mooie wedstrijd met lastige klassementsproeven. Vrijdagavond wordt vaak al het verschil gemaakt, het is dus zaak er direct vanaf de start goed bij te zitten. Ilse heeft de nodige ervaring, ook in Hellendoorn; ik zie onze samenwerking dus met veel vertrouwen tegemoet.”

Aankomend weekend zal Rally Team Brabant wederom met twee auto’s aan de start van een rally verschijnen. Het team gaat in één van Nederlands grootste rally’s, de Unica Schutte ICT Hellendoorn Rally,proberen om een goed resultaat neer te zetten. Antoine en Johan gaan in hun vertrouwde Mitsubishi Lancer Evo X van start, Stijn en Marco nemen onder de vlag van Rookie weer plaats in de Nissan 350Z.

Er staat de equipe’s geen makkelijke opgave te wachten. Vrijdagavond krijgen ze meteen zes klassementsproeven voor hun kiezen, waarna er op zaterdag nog tien op ze liggen te wachten. De proeven rondom Hellendoorn zijn snel en vrij technisch. Een goed aanpassingsvermogen is vereist door de overgangen van verhard naar onverhard op de diverse klassementsproeven.

Antoine van Ballegooijen / Johan Findhamme

Deze heren gaan door de goede resultaten van de afgelopen rally’s met vertrouwen en vol goede moed van start, al hebben ze een haat-liefde verhouding met deze rally. Twee jaar geleden gleden ze op vrijdagavond in een sloot en vorig jaar kampten ze meteen op de eerste avond met technische problemen. Driemaal is scheepsrecht dus gaan ze proberen om deze pechreeks te doorbreken.

De winst die dit duo in deze wedstrijd gaat zoeken i s de overwinning in de groepN, door het verhogen van het opgebouwde wedstrijdritme gaan ze proberen deze binnen te halen. Daarnaast is het theoretisch ook nog mogelijk om de tweede plaats in het kampioenschap binnen te slepen, ook dat zullen ze niet nalaten!!

Stijn van Bree / Marco Schillemans

Voor Stijn is deze wedstrijd als rijder geheel nieuw, hij heeft deze wedstrijd alleen nog maar “achter het lint” beleeft. Hij hoopt dan ook gebruik te maken van de ervaring van Marco die deze wedstrijd al meerdere malen heeft gereden. “ Voor mij en Stijn zal met name de verkenning van groot belang zijn omdat het Stijn’s eerste deelname is. Zeker de proeven in het donker vragen de nodige aandacht.Mijn timing zal daarin een grote toevoeging zijn om Stijn keurig over de klassementsproeven te navigeren” aldus een gemotiveerde Marco. Stijn vult aan:“ Ik kijk nog steeds met een hele grote glimlach terug op onze laatste rally. Gestart met nummer 44 en over de finish op een schitterende 18e plaats algemeen. Ik denk dat ik door de ervaringen eerder dit jaar nu toe ben aan mijn climax voor 2014: de Hellendoorn Rally.” De heren zijn duidelijk in hun doelstelling, het motto was en blijft genieten en uitrijden en daarna pas kijken naar het resultaat. De overwinning voor dit duo ligt daardoor op het persoonlijke vlak, ze willen heel graag “DE” rally van Nederland finishen.

Algemene gegevens Unica Schutte ICT Hellendoorn

Datum: Vrijdag 19 en Zaterdag 20 September

Locatie: Hellendoorn

Locatie Serviceterrein: Industrieterrien ’t Lochter Nijverdal

Totale lengte van de rally: ca 533 Km

Aantal klassementsproeven: 16 Vrijdagavond 6, Zaterdag 10

Totale lengte klassementsproeven: ca 221 Km

Wegdek van de klassementsproeven: 87% verhard, 13% onverhard

Start van de rally: Vrijdag 19:01(1e deelnemer op podium) Zaterdag 09:01 (1e deelnemer vanaf service)

Finish van de rally: Vrijdag 00:31 Zaterdag 19:39 (Restaurant de Kroon,Hellendoorn)

Website: www.hellendoornrally.eu

Uitslagen: www.rallytiming.nl

Startnummer: Antoine en Johan nummer 9, Stijn en Marco nummer 33

Hellendoorn, 15 september 2014 – Komend weekeinde vindt Nederlands bekendste rally plaats, de Unica Schutte ICT Hellendoorn Rally. Dit evenement trekt jaarlijks enkele tienduizenden toeschouwers en mag zich ook dit jaar weer verheugen in een aantrekkelijk deelnemersveld, met meer dan 100 deelnemende equipes. Ook het Vacansoleil Rally Sport team maakt zijn opwachting in deze klassieker van het Nederlands Rallykampioenschap. Met twee equipes in de populaire en competitieve R2 klasse wil dit jonge rallyteam van zich doen spreken. Timo van der Marel en Leo van der Eijk lieten onlangs in het buitenland al zien de concurrentie in de R2 klasse niet te schuwen en beiden zijn dan ook super gemotiveerd om een goed resultaat neer te zetten.

De Hellendoorn Rally start vrijdag 19 september ’s avonds om 19:01 uur; er staan dan 6 klassementsproeven op het programma. Na een ongetwijfeld korte nachtrust starten de deelnemers zaterdagochtend om 09:31 uur voor nog eens 9 klassementsproeven. De finish is zaterdagavond voorzien om 20:01 uur. De totale lengte van de rally bedraagt ruim 500 km, waarvan 209,20 km over de in totaal 15 proeven in en rond start- en finishplaats Hellendoorn. Het centrale servicepark bevindt zich op Industrieterrein ‘t Lochter in Nijverdal. Onder de 102 deelnemende equipes bevindt zich een aantal spectaculaire WRC auto’s, waaronder de Fords Fiesta van Bernhard ten Brinke en Dennis Kuipers en de Subaru Impreza van Edwin Schilt.

Vacansoleil Rally Sport rijder Timo van der Marel kijkt uit naar de Hellendoorn Rally. Samen met gelegenheidsnavigator Tim Rietveld wil hij het publiek vermaken en de strijd aangaan met de voltallige Nederlandse top in de R2 klasse: “Hellendoorn is altijd een bijzondere rally, omdat die goed is georganiseerd, er mooie en gevarieerde klassementsproeven zijn en vanwege de enorme publieke belangstelling. Daar komt dit jaar nog bij dat echt alle concurrenten in de R2 klasse er zijn, dus dat belooft een mooie strijd te worden.” Niet minder dan vijf gelijkwaardige Fords Fiesta R2 staan ingeschreven, plus nog een Peugeot 208 R2 en een Citroën C2 R2 Max. “Bovendien vormt deze wedstrijd voor mij een ideale laatste gelegenheid om mij voor te bereiden op mijn komende deelname aan de WRC Rally van Spanje eind oktober,” aldus Van der Marel, die vorige maand in de voor het wereldkampioenschap meetellende ADAC-Rallye Deutschland al van zich deed spreken door op de tweede dag enkele zeer snelle tijden op de klokken te zetten ondanks de lastige omstandigheden.

Ook Leo van der Eijk kijkt uit naar Hellendoorn. “Vorige week hadden we pech in de ‘generale repetitie’, toen wij in de Omloop van Vlaanderen uitvielen met een kapotte krukaspoelie, maar we konden wel de internationale concurrentie het hoofd bieden,” aldus Vacansoleil rijder Leo van der Eijk. Van der Eijk lag in België zelfs aan de leiding van de sterk bezette R2 klasse, waarmee hij zijn status als KNAF Talent First rijder nog maar eens onderstreepte. “Na Vlaanderen hebben we de rally goed geëvalueerd met mijn navigator Jac Gillis en het team van MCC Sport en KNAF Bondscoach Gerard Grouve,” vertelt Van der Eijk. “En daar kwam nog wel een aantal nuttige punten naar voren, zoals het vinden van de juiste balans en afstelling van de auto en het aanscherpen van de pace notes; alles met het oog op meer controle en om constanter te worden. Tegen geroutineerde rijders als mijn teamgenoot Timo van der Marel of WRC-rijder Kevin van Deijne kan ik mij in Hellendoorn geen fouten permitteren. Dan moet alles kloppen van start tot finish.” Hellendoorn roept bij Leo goede herinneringen op: “In 2012 vormde Hellendoorn mijn debuut in de rallysport en vorig jaar wist ik de overwinning te behalen in de Nissan 350Z Rally Challenge.”

We zitten in de laatste rechte lijn voor de Short Rally en Regularity van Linter.
Op de deelnemerslijst staan 38 deelnemers voor de Short Rally en 11 voor de Regularity.
De wedstrijd bestaat uit 2 KP's die 5 maal verreden zullen worden, goed voor 73,5 km KP.
De Regularity rijdt eerst, gevolgd door de Historics en de deelnemers van divisie 1, 2 en 3.
De eerste Historic start om 09u07 op de eerste KP, om 16u31 komt de eerste Historic terug binnen na 5 ronden.
Inkomkaarten en programmaboekjes zijn te verkrijgen in het wedstrijdcentrum, gelegen in de voetbalkantine van SC Orsmaal.
Voor de toeschouwers is er parking voorzien aan het gemeentehuis van Linter, gelegen in de Helen-Bosstraat 43 te Orsmaal.
Dit is 300 meter wandelen van de voetbalkantine.
Tussenstanden en klassementen kunnen online gevolgd worden via www.rallyuitslagen.be

Freddy Loix en Johan Gitsels (ŠKODA Fabia S2000) zijn in de Omloop van Vlaanderen, de zesde wedstrijd van het BK rally, op de tweede plaats geëindigd. Dankzij de daaraan verbonden punten is het duo op twee wedstrijden van het einde van het kampioenschap zeker van de titel.

Voor Freddy Loix en BMA-Autosport is dit hun tweede titel. Co-rijder Johan Gitsels en ŠKODA België winnen hun eerste titel ooit. Bij aanvang van het seizoen stelde ŠKODA België twee doelen voorop. De rally van Ieper winnen en het kampioenschap winnen. Beide doelen zijn gerealiseerd. Mission accomplished!

We hebben niet gewonnen maar de titel is wel een feit en daar ben ik bijzonder blij mee” zegt Freddy Loix. “Ook met mijn tweede plaats ben ik zeer tevreden want op een bepaald moment zag het er niet zo goed uit en was de situatie bijzonder moeilijk. Maar we zijn rustig gebleven, hebben ons niet laten opjagen en zijn uiteindelijk als tweede geëindigd. Ik heb er hard voor moeten knokken en ik ben fier dat Johan en ikzelf ŠKODA de titel kunnen schenken. Zij hadden van meet af aan vertrouwen in ons en wij bedanken hen nu met de titel. Vooraf had ik tegen de verantwoordelijken van ŠKODA gezegd dat we kans maakten op de titel alsook zouden kunnen meestrijden voor de zege in Ieper. Ik heb altijd geloofd in de mogelijkheden van de ŠKODA Fabia S2000. De wagen is niet alleen snel maar nog betrouwbaarder dan een Zwitsers uurwerk. De titel is binnen en ook in Ieper hebben we gewonnen. Iedereen is tevreden denk ik. Nu is het uitkijken naar de volgende wedstrijden en naar de ŠKODA Fabia R5. Die zal er zeker komen alleen weten we nog niet wanneer. Waarschijnlijk is dat in het begin van volgend seizoen en dan hoop ik dat ik met die wagen op pad mag.”

Dit is een speciaal gevoel” glundert co-rijder Johan Gitsels. “Ik ben gelukkig omdat ik de kans gekregen heb om dit jaar met Freddy te kunnen samenwerken. Als je bij aanvang van het seizoen een duidelijke opdracht meekrijgt en je kan de hooggespannen verwachtingen inlossen dan geeft dat een enorm gevoel van voldoening. Iedereen weet dat Freddy de lat altijd hoog legt, niet alleen voor hem zelf maar ook voor zijn entourage en voor mezelf. Dat brengt toch wat druk met zich mee want hij verwacht dat ik de nota’s feilloos voorlees. Dat is enorm boeiend.”

Bij aanvang van het seizoen kreeg BMA-Autosport, het team van Bernard Munster, het vertrouwen van ŠKODA om de wagen van Freddy Loix klaar te stomen voor het seizoen met als dubbele opdracht de rally van Ieper winnen en de titel pakken. “Uiteraard hebben we die challenge aanvaard” zegt Bernard Munster. “Als een constructeur je de kans geeft om voor hen te werken moet je die kans met twee handen grijpen. Een doel is mooi en oogt soms makkelijk op papier. De verwachtingen kunnen inlossen is een andere zaak. Ik ben bijzonder fier op mijn team dat we erin geslaagd zijn om onze doelen te bereiken en vanavond samen de titel te kunnen vieren. Achteraf bekeken was de zege in Ieper de moeilijkste uitdaging. Die zege zorgde voor een enorme ontlading. Als privé-team die wedstrijd winnen is het mooiste wat ik ooit meegemaakt heb. De titel winnen was iets minder moeilijk maar als we naar de toekomst kijken dan wordt het in 2015, als we met zijn allen zouden kunnen blijven samenwerken, een moeilijkere maar tegelijk ook een uitdagendere opdracht. Voor BMA-Autosport is dit onze tweede titel maar deze titel is zo veel meer waard in vergelijking met de vorige omdat we nu de steun en het vertrouwen van een constructeur hebben gekregen. Dit is opnieuw een belangrijke stap in de ontwikkeling van ons team.”

Uiteraard was de vreugde bij Vincent Struye, communicatieverantwoordelijke van ŠKODA België, enorm groot. “Ik ben blij en tegelijk ook fier dat de vooropgestelde doelen behaald zijn. Dit is gewoon schitterend! Het voelt fantastisch aan want met nog twee wedstrijden te rijden is de titel nu al binnen. De komende dagen gaan we de koppen bij elkaar steken om het budget na te kijken zodat we weten wat er nog mogelijk is voor dit jaar en volgend jaar. In 2015 komt de R5 er aan maar de wagen moet eerst gehomologeerd worden. Momenteel staat die homologatie op 1 maart 2015 gepland. Zo’n homologatie houdt verschillende zaken in. De FIA moet de wagen homologeren maar er moeten tegen de vooropgestelde datum ook 25000 voertuigen van dat model geproduceerd worden. De productie begint wereldwijd begin november wat dus wil zeggen dat tussen november en 1 maart er wereldwijd 25000 wagens gebouwd moeten worden. Als er een seizoen 2015 komt, wat zeker de doelstelling is, dan zou dat willen zeggen dat Freddy Loix eind februari in de Haspengouw rally met de ŠKODA Fabia S2000 zal starten. De wagen is en blijft betrouwbaar, dat hebben we dit weekend nog gezien, dus daar maak ik me niet al te veel zorgen om. Het objectief van volgend jaar zal waarschijnlijk hetzelfde zijn als dat van dit jaar. De rally van Ieper winnen en de titel winnen.”

Omdat zijn vaste speelkameraad snel moest opgeven, reed Adrian Fernémont makkelijk naar zijn tweede overwinning van het seizoen in de derde van de vijf manches van de Ford Fiesta SportTrophy 2014. In het kampioenschap blijven de verschillen erg klein. De naam van de eindwinnaar zal ongetwijfeld pas gekend zijn in november...
Thibault Radoux was naar Roeselare gekomen met de intentie om als enige leider in de Trophy het weekend af te sluiten, maar hij moest vrijdagavond al op de eerste proef, De Ruiter, opgeven: "We kregen een alarm van de motortemperatuur en we beslisten om te stoppen om water bij te vullen. Het kostte ons 6 minuten. Terug in de service besloten we op te geven om de mechaniek niet verder te beschadigen, zodat we de rest van het seizoen nog kunnen afwerken. Heel jammer, maar dat is rally..."
Vanaf dat moment wist Adrian Fernémont wat hem te doen stond. "De finish halen zonder een fout te maken en de eerste plaats verstevigen," vertelde de piloot uit Namen, die stelselmatig meer voorsprong nam op de andere Fiesta's R2 in de Trophy. Zaterdagavond won Adrian de wedstrijd met een comfortabele voorsprong op zijn dichtste achtervolger: "Opdracht volbracht! Ik had natuurlijk liever een spannende strijd gestreden zoals in de Rally van Wallonië en in Ieper, maar deze kans kon ik niet laten liggen. Het is spijtig dat ik niet meer kon aanvallen, want ik hou van dit parcours. De proeven zijn hier heel gevarieerd en je moet voortdurend opletten. Voor de titel is er nog niets beslist. Ik denk dat Thibault Radoux in St-Vith zal proberen om terug op gelijke hoogte te komen..."
Achter Adrian was de wedstrijd heel bewogen. Jamie Brown, op dat moment tweede, reed lek op de zesde proef, bij de eerste doortocht van Oekene-Ledegem. De jonge Brit wilde de drie verloren minuten weer goed maken en trok in de aanval. Met de finish in zicht liet hij zich echter verrassen. Meteen zijn tweede blanco score na Ieper. Daarvan profiteerde Wim Carton, die voor de derde keer dit jaar een mooi resultaat behaalde met een derde plaats achter Bjorn Deruyter, auteur van een knappe comeback in de rallysport met de tweede plaats achter Adrian Fernémont.
De Nederlanders Leo Van der Eijk, Kevin Van Deijne en Gert-Jan Kobus reden met hun Fiesta's R2 sterk buiten de Trophy, maar ook zij beleefden geen rustig weekend. Na de opgave van Van der Eijk, eindigde Van Deijne net naast het podium in RC4, terwijl Kobus de finish haalde op de 56ste plaats.
Claudi Tanghe, gedurende een groot deel van de wedstrijd aan de leiding bij de voortrekkers, kende een chaotisch einde van de wedstrijd met zijn Ford Fiesta R200: "Eerst kostte een lekke band me iets minder dan een minuut en daarna stonden we zeven minuten stil door een elektrisch probleem. Maar, ik wilde absoluut de finish halen voor mijn copiloot Peter Van Laeken, die nog nooit de finish van een rally had gehaald! Ik heb me goed geamuseerd met deze Fiesta R200. Omdat mijn zoon Arthur beslist heeft zich te concentreren op zijn studies en het voetbal, zal ik de Rally van Frankrijk en de Wales Rally GB rijden met deze Fiesta, maar dan natuurlijk terug in R2. Ik rijd al vele jaren, maar ik heb nog nooit een WK-rally gereden. Het is nu of nooit!"
Joke Van de Velde ontdekte de rallysport. Met een brede glimlach reed ze de wedstrijd uit met de Ford Fiesta R1 van TeamFloral als openingswagen. "Ik heb een schitterende dag gehad en ik heb me geweldig geamuseerd," vertelde de stralende Miss België 2000."Ik hou wel van een uitdaging. Het was een serieuze adrenalinerush. Ik wil Ford en TeamFloral bedanken voor deze unieke ervaring!"
De vierde wedstrijd van de Ford Fiesta SportTrophy staat binnen drie weken al op het programma, want de deelnemers komen aan de start van de East Belgian Rally, een wedstrijd met een bijzonder selectief en natuurlijk parcours in Sankt-Vith. Bij Ford en TeamFloral zijn de voorbereidingen voor 2015 al begonnen. "We wachten ongeduldig op het nieuwe wapen van Ford voor de promotieformules," bevestigt Jean-Marc Valckenaere. "M-Sport is volop bezig met de ontwikkeling van een nieuwe R2, die sneller zal zijn dan de huidige versie. Die nieuwe Fiesta R2 zal aangedreven worden door een krachtige 1.0T EcoBoost... Het is geen verrassing dat die extreem compacte driecilinder verkozen werd tot Internationale Motor van het Jaar in 2012, 2013 en 2014!"
Klassement : 1. A. Fernémont 64 pts; 2. W. Carton & T. Radoux 41; 4. B. Deruyter 18; 5. F. Perneel & J. Brown 16; 7. M. Vandenberghe & J. Wagemans 15; 9. G. Van Kemmel & A. Tanghe 14; 11. M. Vatanen 13; 12. C. South 12; etc.

Er zijn zo van die weekends waarin het niet wil lukken. Hermen Kobus en Erik de Wild kunnen erover meepraten na deze 55ste editie van de ConXioN Omloop van Vlaanderen, de 6de wedstrijd van het Belgian Rally Championship. De Ford Fiesta Super 2000 kwam vrijdagavond al in de problemen en dat bleek slechts het begin te zijn van een reeks incidenten. Uiteindelijk wist Hermen Kobus de schade in de stand nog goed te beperken met een 7de plaats.

Hermen Kobus gaat traditioneel als een speer van start, maar vrijdagavond stond de Ford Fiesta Super 2000 op de 9de plaats op 17" van leider Freddy Loix.

"We zijn gestart met een ander merk remblokken, maar dat bleek niet de juiste keuze op deze gladde proeven. Ik had geen vertrouwen in de remmen, waardoor we veel tijd lieten liggen," vertelde Hermen vrijdagavond in Roeselare.

Zaterdagochtend wilden Hermen en Erik voluit in de aanval gaan, maar opnieuw werden ze geremd door kleine problemen.

"In de eerste ronde zaterdagochtend ging ik in de achtervolging op Cédric Cherain, de derde in de tussenstand van het BRC. Ik kreeg de Fiesta R5 in het vizier, maar op een bepaald moment voelde ik dat de motor begon in te houden. Hoog in de toeren haperde de motor. Ik vreesde even voor een motorbreuk, maar we kregen geen alarmsignaal in de wagen. We zijn tot de service geraakt, maar natuurlijk zonder het maximum van de motor te vragen. In de tweede ronde, toen die problemen verholpen waren, verloren we de eerste versnelling. Dat bleek toch een serieuze handicap in de korte situaties. En uiteindelijk begon de koppeling te slippen... Er zijn zo van die wedstrijden waarin het niet wil lukken..."

In het kampioenschap heeft Freddy Loix de titel veilig gesteld in de Omloop van Vlaanderen, terwijl Cédric Cherain over Hermen naar de tweede plaats springt, maar de titel van vice-kampioen blijft zeker nog haalbaar voor Kobus, die in de East Belgian Rally zijn favoriet parcours voorgeschoteld krijgt.

Broer Gert-Jan, genavigeerd door Radboud van Hoek, debuteerde in het Belgisch kampioenschap met een Ford Fiesta R2. Het was een heel leerrijke wedstrijd voor Gert-Jan, die een 56ste plaats behaalde in zijn tweede rally ooit.

Achttien klassementsproeven lang zaten ze te genieten in hun Mitsubishi Lancer Evo 9. Johan Faes en zijn navigator Christiaan van der Rijsen kijken dan ook met een goed gevoel terug op de Omloop van Vlaanderen die afgelopen weekend verreden werd. Ondanks een lekke band en koelproblemen eindigde het team, uitkomend voor FABORY, op een verdienstelijke zestiende plek algemeen.

Op vrijdag 5 en zaterdag 6 september stond het FABORY Rallyteam aan de start van de Omloop van Vlaanderen rondom het Belgische Roeselare. Vorig jaar deed Faes voor het eerst mee aan deze rally en hij keek ernaar uit om weer aan de start te kunnen staan: “Het is een mooi, compact evenement en de proeven zijn uitdagend en snel. In Nederland mogen we nergens de bochten afsnijden, iets wat hier wel toegestaan is en waar ik enorm van geniet.” Met startnummer 30 op de deuren reed de equipe vrijdagavond om 18.30 uur over het startpodium om te beginnen met de drie proeven die voor die avond op het programma stonden. Met een 20ste, 18de en 23ste tijd konden de mannen hun blauwwitte Evo vrijdagavond uiteindelijk als 18de algemeen en derde groep N in het nachtpark plaatsen. Een goed begin!

Zaterdag kregen de deelnemers de resterende vijftien klassementsproeven voorgeschoteld. “Het was weer enorm genieten geblazen. Het talent Guillaume de Ridder (Evo IX) konden we niet bijhouden, maar we waren op de buitenproeven regelmatig sneller dan Antoine van Ballegooien (Evo X) en Filip Pyck (Evo IX).” Tijdens de eerste boucle van 4 klassementsproeven bewees Faes opnieuw een zeer constante rijder te zijn, met een 17de en drie 18de tijden. Na die eerste zaterdagboucle was de equipe een positie geklommen in het algemeen klassement, met een achterstand van slechts 2 seconden op Pyck. Op proef 8 echter kreeg de equipe een lekke band. “Ik geniet enorm van het snijden en soms zelfs zeer diep snijden op deze proeven. Helaas loop je dan ook het risico om een lekke band te krijgen. Dat gebeurde op de eerste proef van de tweede boucle, Passendale. We verloren een minuut.” Faes noteerde een 72ste tijd, maar wist de schade in het algemeen klassement te beperken: hij viel terug naar de 19de plek algemeen. De achterstand op Pyck was nu iets meer dan een minuut, terwijl Van Ballegooien het team passeerde in het klassement met een voorsprong van bijna 30 seconden. Tijdens de laatste boucle kreeg Faes vervolgens koelingsproblemen, waardoor de motor te warm werd en de ALS regelmatig uitviel. Toch wisten ze de schade te beperken en ’s avonds reed de equipe over het finishpodium als zestiende algemeen en vierde in de standaardklasse, groep N. “We zijn erg tevreden en hebben enorm genoten. Zonder de problemen waren we wellicht tweede groep N geworden en dat geeft een goed gevoel. Voor mij is een wedstrijd als de Omloop van Vlaanderen rallyrijden zoals rallyrijden bedoeld is. Diep snijden, verschillende soorten wegdek, wisselend grip en op zaterdag maar liefst 15 klassementsproeven, geweldig,” besluit Faes.

De ConXion Omloop van Vlaanderen werd dit weekeinde voor de 55e keer in en rond Roeselare georganiseerd. Op de gladde asfaltproeven in Vlaanderen werd hevige strijd geleverd in diverse klassementen. Hoewel er deze keer slechts 3 equipes waren ingeschreven voor de Nissan 350Z Rally Challenge vermaakte het talrijke publiek zich met het optreden van de spectaculair driftende Nissans. Na 18 klassementsproeven wist Matthias Boon zijn tweede seizoenzege te boeken en daarmee de titel in de Nissan 350Z Rally Challenge veilig te stellen.
Vrijdagavond gingen de drie Nissan equipes alle met een andere navigator dan in de voorbije wedstrijden van start. Matthias Boon had zijn vaste navigator Davy Thierie vrijaf gegeven om met Bernhard ten Brinke in een WRC Ford Fiesta te rijden en daarom reed Boon met Steven Ramboer. Arjan Heijstek had Lieke Bouman aan zijn zijde, terwijl Roel van der Zande voor een Belgische co-piloot koos, Jo van Lee. Alle drie waren ze zeer te spreken over hun nieuwe teamgenoten, waarbij uiteraard vrijdagavond in het teken stond van het wennen aan elkaar en vertrouwen opbouwen. Na de drie klassementsproeven op vrijdagavond werden de titelaspiraties van Matthias Boon al meteen duidelijk en ook dat Arjan Heijstek en Roel van der Zanden een mooie onderlinge strijd zouden gaan uitvechten. In het algemeen klassement speelden de Nissans de eerste dag geen rol van betekenis; Boon 40e, Van der Zanden 64e en Heijstek 66e, dat waren de posities na de eerste dag. Er stonden in Roeselare 108 equipes aan de start. Arjan Heijstek verspeelde op de derde proef in het donker kostbare tijd: “Ik had echt moeite met kijken en ben blij dat we zonder brokken die proef door kwamen,” aldus Heijstek.
Op de tweede dag concentreerde Matthias Boon zich op een aantal GT’s en R2’s, waarmee hij een aardige strijd had. Heijstek en Van der Zanden wisselden stuivertje op de proeven en maakten zich op voor een mooi duel op de vaak gladde proeven. Helaas duurde dat duel niet lang, want op KP11 raakte Van der Zanden van de weg en in een greppel. Na ruim 3 minuten en met hulp van het toegesnelde publiek kon Van der Zanden zijn weg vervolgen, maar op de daaropvolgende proef kende hij minder geluk: “We gingen iets te hard de bocht in en met onderstuur dreigden we bij het uitkomen op een paal te botsen; die wist ik nog te ontwijken, maar gevolg was dat we wederom een greppel tegen kwamen. Deze keer kwamen we daar niet meer weg en was de rally helaas over.” Matthias Boon raakte steeds beter in zijn ritme en sloot de rally af met een prachtige 16e plaats op de laatste proef. Arjan Heijstek wist de rally zonder druk uit te rijden en was uiteraard tevreden met zijn tweede plaats, die hem ook de tweede plaats lijkt op te leveren in Nissan 350Z Rally Challenge: “Daar hadden we voor aanvang van het seizoen niet op durven hopen.”
De volgende rally voor de Nissan 350Z Rally Challenge vindt op 19/20 september plaats, de Unica Schutte ICT Hellendoorn Rally.
Uitslag 55e ConXion Omloop van Vlaanderen
1. Kris Princen/ Peter Kaspers (B), Subaru Impreza WRC S12, 1 uur 38 min 41,2 sec
2. Freddy Loix/ Johan Gitsels (B), Skoda Fabia S2000, op 54,8 sec
3. Bob de Jong/Kees Hagman (NL), Mitsubishi Lancer WRC5, op 1 min 05,9 sec
26. Matthias Boon/Steven Ramboer (B), Nissan 350Z, op 10 min 58,7 sec
45. Arjan Heijstek/Lieke Bouman (NL), Nissan 350Z, op 20 min 07,7 sec
In totaal gingen er 108 equipes van start en kwamen er 67 aan de finish.

Deelnemers :
De deelnemende equipes aan de 350Z Rally Challenge die tijdens de Omloop van Vlaanderen in Roeselare aan de start stonden kwamen aan het woord (op klassement):
Matthias Boon / Steven Ramboer (1e)
“Natuurlijk zijn we heel blij met de titel. Die had nog iets meer glans gehad als er wat meer deelnemers waren geweest. Maar tegelijkertijd moet ik het Deltion Rallyteam complimenteren: wij hebben als enige equipe dit jaar zonder technische problemen de 5 rally’s tot nu toe kunnen doen. In Nederland had ik vooral moeite om het tempo van Antoine Biesheuvel en Dirk Garvelink bij te houden, maar dank zij onze regelmaat en betrouwbaarheid zijn wij nu kampioen,” aldus Matthias Boon, voordat hij met zijn teamgenoten de titel ging vieren in Roeselare. “We gingen eigenlijk iets te voorzichtig van start en kwamen niet goed in ons ritme. Daarom hebben we halverwege de zaterdag het tempo wat opgeschroefd en dat was goed. We willen ook in de aanloop naar Hellendoorn nog de limiet van de auto beter leren kennen, want daar willen we ook voor het Deltion College (het is hun thuiswedstrijd) nog een keer alles geven.”
Arjan Heijstek / Lieke Bouman (2e)
“Vrijdagavond verloor ik wat tijd in het donker, maar zaterdag hebben we lekker gereden. Natuurlijk was het jammer dat Roel (Van der Zanden) uitviel, want het is altijd leuker om strijd te voeren met een directe ‘concurrent’. Daarom vind ik het ook spijtig dat een aantal andere equipes af zag van deelname hier in Vlaanderen, want het is echt een uitdagende rally.” Zaterdag wist Heijstek zijn tijden steeds verder te verbeteren en ging hij als tweede over de finish. “Prachtig, ik ben heel blij, want voor het seizoen hadden we natuurlijk nooit durven dromen van een tweede plaats achter Matthias Boon in de eindrangschikking van de 350Z Rally Challenge.” In Hellendoorn zal Arjan Heijstek met Lieke Bouman aan de short rally mee doen.
Roel van der Zanden / Jo van Lee (uitgevallen)
“We hebben toch wel een mooie rally gehad, ondanks onze ‘uitstapjes’ in de greppels,” analyseert Roel van der Zanden zijn deelname in Vlaanderen. “Het zijn wel echt moeilijke proeven hier en het asfalt is op sommige plaatsen spekglad.” Hoewel Van der Zanden lovend is over zijn Vlaamse navigator Jo van Lee zal hij in Hellendoorn toch weer met een andere navigator van start gaan: “We hebben besloten om met een aantal verschillende navigatoren te rijden voordat ik definitief een besluit neem met wie ik door wil. Maar met Jo van Lee was het dit keer top. Zijn benadering is geweldig goed bevallen en de pace notes waren super. In Hellendoorn rij ik met Ilse van der Sande en dan kan ik daarna mooi vergelijken in wie ik het meeste vertrouwen heb voor de toekomst.”

Het ging niet zonder slag of stoot, maar toch wisten Kevin van Deijne en navigatrice Annemieke Hulzebos afgelopen weekend de Omloop van Vlaanderen af te sluiten als snelste van de Ford Fiësta Trophy-rijders. Na 18 klassementsproeven reed de equipe als 29ste algemeen en eerste Fiësta R2 over de eindstreep in het Belgische Roeselare. Ondanks een foutje op de zesde klassementsproef, dat 50 seconden kostte, eindigde de equipe ruim 20 seconden voor Adrian Fernémont, leider van de Belgische Ford Fiësta Trophy. Tevens namen Van Deijne en Hulzebos de leiding van de Nederlandse Ford Fiësta Trophy over van KNAF-talent Mats van den Brand.

Op vrijdag 5 en zaterdag 6 september werd rondom het Belgische Roeselare de Omloop van Vlaanderen verreden. Deze wedstrijd telde mee voor het Belgisch Rally Kampioenschap en de Nederlandse en Belgische Ford Fiësta Trophy. De wedstrijd staat bekend om de snelle, doch verraderlijk gladde klassementsproeven. Na zijn deelname aan de WK rally in Duitsland stond Kevin van Deijne te popelen om zich te meten met zijn landgenoten en de zuiderburen. Op het programma stonden 18 klassementsproeven, waarvan 3 op vrijdag en 15 op zaterdag werden verreden. Van Deijne: “We besloten om deze wedstrijd aanvallend te beginnen en in de loop van de rally te bepalen of we er nog een tandje bij moesten zetten of niet. De start verliep goed, we pakten op de eerste proef direct de snelste tijd in de klasse RC4. Na drie proeven stonden we tweede in de klasse, op vijf seconden van de leider. We lieten alle Belgische Trophy-rijders en de Peugeot 208-rijders (die met hun snellere wagens eveneens in de klasse RC4 vallen) achter ons. Een goed begin.” Na de eerste avond stonden Van Deijne en Hulzebos 26ste algemeen. Op zaterdag werden de resterende 15 proeven verreden. Van Deijne: “Op de zesde proef moest onze grootste concurrent zijn wedstrijd staken. Helaas maakten wij op de zesde proef zelf een foutje. We werden verrast door het feit dat die proef een stuk gladder was dan de voorgaande proeven en schoten rechtdoor. We kwamen vast te staan en hadden de hulp van het publiek nodig om onze weg te kunnen vervolgen. Helaas verloren we meer dan 50 seconden.” De equipe, op dat moment snelste in de klasse RC4, keek opeens aan tegen een achterstand van 24,3 seconden op Adrian Fernémont, leider van de Belgische Ford Fiësta Trophy. “Op dat moment besloten we om er een tandje bij te zetten,” blikt Hulzebos terug. En met succes… De equipe ging ervoor zitten en reed een schitterende wedstrijd. Uiteindelijk noteerden ze 5 scratches in de RC4-klasse, waarin 8 Fiësta’s R2, 1 Fiësta ST en 4 Peugeots 208 om de snelste tijden streden. Na achttien klassementsproeven reed de equipe tevreden over het podium. Het resultaat: snelste Ford Fiësta, maar liefst 21.5 seconden voor Fernémont, vierde in de klasse RC4 en 29ste algemeen. “Het is ongelooflijk dat we in 9 proeven 46 seconden hebben teruggepakt op de leider in de Belgische Trophy. Dit is voor mij toch wel het bewijs hoe Kevin zich heeft ontwikkeld het afgelopen jaar. Vorig seizoen reed hij mee in de Belgische Trophy en was Fernémont nog een maatje te groot. Ik heb echt enorm genoten dit weekend. Vanaf deze plek wil ik, ook namens Kevin, bovendien mijn dank uitbrengen naar het team. Opnieuw heeft de auto geen klap verkeerd gegeven en liep alles gesmeerd,” besluit Hulzebos.

Het volgende evenement voor Van Deijne is de Hellendoorn Rally, op 19 en 20 september. Kijk voor meer informatie op www.hellendoornrally.eu.

Leo van der Eijk en Jac Gillis maakten dit weekend voor het eerst kennis met de sterke competitie in de Belgische rally Omloop van Vlaanderen. Maar ondanks de verraderlijke omstandigheden, de sterke tegenstand en hun debuut in deze rally weerde de 22-jarige KNAF Talent First rijder zich uitstekend. Aan het stuur van zijn Vacansoleil-Ford Fiesta R2 verraste hij vrijdagavond door brutaal de leiding te nemen in de R2 klasse. Helaas moest de ambitieuze Leo van der Eijk op de tweede dag door een technisch probleem vroegtijdig de strijd staken.

Vrijdagavond begon de 55e Omloop van Vlaanderen met 3 proeven rond start- en finishplaats Roeselare. Voor Vacansoleil Rally Sport coureur Leo van der Eijk was het wel weer even wennen: “Ik had twee maanden geen rally gereden en sta hier aan de start tussen allemaal equipes die vrijwel elke twee weken een rally rijden, tot aan het wereldkampioenschap aan toe.” Maar toen Leo en zijn ervaren navigator Jac Gillis op de eerste klassementsproef de derde tijd neerzetten in de R2 klasse wist het duo dat er meer in zat: “Er viel een last van mijn schouders na die eerste spannende kilometers,” vertelt Leo van der Eijk later. “Het is altijd lekker om zo te beginnen en het geeft ook je zelfvertrouwen een enorme boost.” Ook toen het later op de vrijdagavond donker werd bleef Van der Eijk het gas er op houden. Na de eerste dag sloot de coureur uit Nieuwerkerk a/d IJssel af met een prachtige 24e plaats in het algemeen klassement en de eerste plaats (!) in de klasse R2, voor de sneller geachte Peugeot’s 208 van enkele sterke Belgische rijders.

De tweede dag zette het Vacansoleil Rally Sport team het sterke optreden voort en boekten Leo van der Eijk en Jac Gillis meteen 3 plaatsen winst in het algemeen klassement en waren ze hard op weg naar een mooie klassering in de top-20; in totaal gingen er vrijdags 108 equipes van start! Op de vijfde proef maakte Leo een klein foutje: “Ik liet mij toch even verrassen door het spekgladde Belgische asfalt en we spinden, maar konden met een paar seconden tijdverlies zonder problemen onze weg vervolgen.” Na de finish van de proef bleek dat de motor warm liep en stopten Leo en Jac om zelf te kijken wat er aan de hand was. Toen alles in orde leek en ze hun weg vervolgden was de watertemperatuur gezakt en meldden zij zich aan de start van KP6. Op het moment van de start ging het waarschuwingslampje voor de temperatuur toch weer aan en begon de motor te ‘koken’. “Helaas bleek er toch een technisch probleem te zijn: de krukaspoelie was kapot en daardoor was de riem die de waterpomp aandrijft er af gelopen. Geen koeling betekende einde verhaal, helaas,” aldus een berustende Leo van der Eijk. “We hebben wel wat last van een pechduiveltje dit seizoen, maar ik kijk toch positief terug op mijn debuut in België. Met Jac ging het ook uitstekend, de notes klopten en we vormen echt een goed team. We kijken dan ook uit naar onze deelname aan de Hellendoorn Rally over twee weken.”

De Omloop van Vlaanderen eindigde in een overwinning voor de Belg Kris Princen (Subaru), voor zijn landgenoot Freddy Loix (Skoda), die daarmee de Belgische rallytitel veilig stelde. Nederlands succes was er voor Bob de Jong (Mitsubishi), die beslag wist te leggen op een fraaie 3e plaats in de eindrangschikking.

Na de Geko Ypres Rally was er de traditionele zomerbreak in het Belgian Rally Championship, maar tijdens het eerste weekend van september begint de tweede helft van het seizoen. In de ConXioN Omloop van Vlaanderen staan de broers Hermen en Gert-Jan Kobus voor de eerste keer samen aan de start in het Belgisch kampioenschap, al hebben ze natuurlijk niet dezelfde ambitie. Terwijl Gert-Jan vooral wil leren op de typische West-Vlaamse klassementsproeven, verdedigt Hermen zijn tweede plaats in het Belgian Rally Championship.

"Voor Gert-Jan is het zijn eerste Belgische rally met de Ford Fiesta R2. Ik heb hem tijdens de verkenningen, die we vorig weekend al afwerkten omdat Erik, mijn navigator, zich beroepshalve niet vrij kan maken voor de officiële verkenningen, wat tips gegeven en gewezen op bepaalde valstrikken. Omdat ik zelf enorm veel heb bijgeleerd door in België te komen rijden, is het voor mijn broertje ook belangrijk om hier ervaring op te doen," vertelt Hermen, die klaar is voor het vervolg van de strijd in het BRC.

"We hebben tijdens de zomer de Fiesta S2000 weer op en top geprepareerd en zelf heb ik veel aan sport gedaan om topfit aan de start te komen. Het startveld in de Omloop van Vlaanderen is weer bijzonder sterk en ik moet realistisch zijn. Freddy Loix heeft een nieuwe, lichtere ex-fabriekswagen ter beschikking, Pieter Tsjoen heeft in Ieper bewezen erg snel te zijn met zijn R5 en Cédric Cherain heeft zijn R5 ondertussen heel goed onder de knie. Wij zitten aan het maximum van onze Ford Fiesta S2000, maar ik ga natuurlijk het beste van mezelf geven om zo hoog mogelijk te finishen."

Hermen staat bekend om zijn snelle start. Vrijdagavond staan er drie proeven op het programma en daarin willen Hermen en Erik meteen aanvallen.

"Ik voel me altijd goed in het donker. Ik ga vrijdagavond zo hard mogelijk aanvallen om zaterdag een goede startpositie te hebben. De nieuwe proef van Koolskamp vrijdagavond lijkt me een prima opwarming. Zaterdag staat er ook een nieuwe proef op het menu in Houthulst. Een van de bochten ken ik nog van de Rally van Ieper, want een paar jaar geleden ging ik in die bocht van de baan met de Clio... Daar ga ik me niet laten vangen! Met zoveel snelle piloten en wagens aan de start, ben ik heel benieuwd hoe hoog we kunnen finishen zaterdagavond in Roeselare..."

Bruno Vandeput : "Na rijp beraad hebben we besloten om de Rally van Linter om te vormen tot de Short Rally van Linter. Onder meer het tekort aan baanposten dwingt ons tot deze beslissing.

Er zullen nu 5 ronden van 2 KP's gereden worden, goed voor 73,5 km KP. Het inschrijvingsbedrag zal dan ook 160 euro bedragen i.p.v. 240 euro.

De starttoelating aan de VAS, te betalen aan de inschrijvingstafel tijdens de administratieve controle, zal nu 125 euro bedragen i.p.v. 187 euro.

De totale inschrijving zal dus 285 euro bedragen i.p.v. 427 euro.
De inschrijvingen worden dan ook verlengd tot woensdag 10 september om 12 uur, die avond zullen om 20 uur de wedstrijdnummers bekend gemaakt wordenWij hopen dat deze beslissing nog verschillende deelnemers over de streep kan trekken om toch te komen deelnemen zodat we toch nog een goed deelnemersveld bij elkaar krijgen."

Voor meer info kan je mailen naar: This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.

Vrijdagavond start in Roeselare de Omloop van Vlaanderen, dat is de zesde wedstrijd van het BK rally. Een kampioenschap dat zaterdag mogelijk beslist wordt want Freddy Loix en Johan Gitsels kunnen met een nagelnieuwe ŠKODA Fabia S2000 hun tweede titel op rij pakken. ŠKODA België staat op een zucht van hun eerste titel ooit.

Zaterdagavond zou er dus wel eens een feest kunnen losbarsten in Roeselare. Maar vooraleer dat het geval is moeten Freddy Loix en Johan Gitsels 18 klassementsritten afwerken, goed voor 175.44 km racen tegen de tijd. “Als we één punt meer scoren dan Hermen Kobus en Cedric Cherain is de titel binnen” weet Freddy Loix. “We willen wat graag zaterdag al kampioen zijn maar eigenlijk is de opdracht dezelfde als anders, zo snel mogelijk proberen te rijden zonder onnodige risico’s te nemen. Als ik begin te rekenen verlies ik mijn focus en die focus is net nodig om snel te kunnen rijden.”

Het is aan mij om Freddy scherp te houden” pikt Johan Gitsels in. “Die focus moet er zijn en het woord kampioenschap is vanaf morgen verboden. Als we ons daar op zouden instellen kan het alleen maar verkeerd gaan. We moeten onze wedstrijd rijden zoals die vijf andere die we eerder dit jaar gereden hebben. Zo snel mogelijk rijden om zo hoog mogelijk te scoren. Lukt dat, dan volgt de titel vanzelf.”

Bernard Munster is een man van vele oorlogen maar de Omloop van Vlaanderen kan ook voor hem en zijn BMA-Autosport team een speciale wedstrijd worden. “In 2008 pakten we al eens de titel toen we de wagen van Hubert Deferm onder onze hoede hadden. Dit kan onze tweede titel zijn want voor het eerst werken we voor een invoerder. Met Patrick Snijers hadden we al eens een topper onder onze vleugels maar Freddy is toch nog net iets anders. Voor het seizoen was het doel de titel. Als je er dan heel dicht bij bent en je kan die ambitie inlossen dan is dat fantastisch. Maar laat ons toch nog maar de voeten op de grond houden. De statistieken ogen mooi maar de wedstrijd moet nog gereden worden. Het verhaal van het vel en de beer weet je wel.”

De nieuwe ŠKODA is lichter!

Loix krijgt een nieuwe wagen onder de poep geschoven. “In Ieper was onze ŠKODA Fabia S2000 98% dezelfde als de officiële fabriekswagens” zegt Freddy Loix. “Onze nieuwe wagen is identiek dezelfde als de officiële wagens van ŠKODA-Motorsport. Op donderdag testen we de wagen maar veel geheimen heeft de ŠKODA niet meer voor mij. Op papier lijkt het dat ik beter gewapend ben tegen de WRC’s en vooral de nieuwe R5 wagens maar in de praktijk wijzigt er niets. Iedereen weet dat de ŠKODA bijzonder betrouwbaar is. Als ik na de vakantie mijn snelheid van het eerste deel van het seizoen kan terugvinden dan zal de concurrentie het al moeilijk genoeg hebben om te volgen” knipoogt Freddy Loix.

Veel verschil is er niet tussen de oude en de nieuwe ŠKODA Fabia S2000” weet Bernard Munster. “De wagen is 30 kilo lichter waardoor we 30 kilo ballast moeten meenemen. Het voordeel is dat we die ballast kunnen verdelen over de wagen wat de efficiëntie ten goede kan komen. Het chassis is van begin dit jaar. De wagen heeft slechts vijf wedstrijden op de teller.”

Ik kijk er enorm naar uit om de wagen op donderdag te testen” pikt Johan Gitsels in. “Sinds de rally van Ieper hebben we niets meer gedaan maar dat hoeft geen ramp te zijn want de eerste zes maanden van het jaar hebben we heel veel gereden. Die automatismen die we daar hebben opgebouwd zullen we niet verliezen op enkele maanden. Ik verwacht dat we donderdag snel opnieuw het goede ritme beet zullen hebben en dat we goed voorbereid aan de start van de Omloop van Vlaanderen zullen komen. De wedstrijd wordt in mijn achtertuin gereden en dat is toch altijd wel iets speciaal. Via het youtube kanaal van de organisatie hebben we gemerkt dat er twee nieuwe klassementsritten zijn. Eén snelle en één technische, zoals het overgrote deel van de ritten. Een technisch parcours is iets wat in ons voordeel zou kunnen spelen maar de koers moet nog altijd gereden worden.”