Newest pictures

ESCORT RALLY SPECIAL 2023

RALLY STADEN 2023

TBR RALLY 2023

YPRES RALLY 2023

WERVIK RALLY 2023

ORC RALLY 2023

SEZOENS RALLY 2023

MONTEBERG 2023

RALLYLEGEND SAN MARINO 2022

RALLY VERMENTINO 2022

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2022

ELBA RALLY 2022

WRC YPRES 2022

RALLY STADEN 2022

WERVIK RALLY 2022

SEZOENS RALLY 2022

RALLY KORTRIJK 2021

CONDROZ RALLY 2021

HEMICUDA 2021

RALLYLEGEND SAN MARINO 2021

RALLY VERMENTINO 2021

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2021

RALLY YPRES BELGIUM 2021

RALLY STADEN 2021

MONTEBERG 2021

Rallylegend San Marino 2020

Review 10 years Monteberg 2020

Adriatico 2020

Rallylegend San Marino 2019

Rally Condroz 2019

Hemicuda Rally 2019

Aarova Shortrally 2019

Omloop 2019

Rally Staden 2019

Rally Ypres 2019

Wervik Rally 2019

ORC Rally 2019

Sezoens Rally 2019

Monteberg 2019

Rally de Wallonie 2019

Condroz Rally 2018

Rallylegend San Marino 2018

AAROVA RALLYSPRINT 2018

Hemicuda Rally 2018

Ypres Rally 2018

Wervik 2018

Sezoens 2018

Monteberg 2018

Wallonie 2018

Condroz 2017

Oudenaarde 2017

Staden 2017

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2017

Hemicuda 2017

Ypres Rally 2017

Condroz Rally 2019

Condroz Rally 2019

U leest het goed. Freddy Loix heeft voor de 9e keer in zijn carrière de rally van Ieper gewonnen, een onwaarschijnlijke prestatie. De zege van dit jaar is één van de moeilijkste, zo niet dé moeilijkste, van de reeks. Freddy Loix en Johan Gitsels moesten vrijdag meteen achtervolgen en stonden voor een moeilijke opdracht op zaterdag. Het SKODA duo moest 25 seconden goedmaken. Na de eerste ronde van 4 ritten pitsten ze er 5 seconden van af en legden zo de druk bij de leider. Maar toen die wegens technische problemen de handdoek moest werpen kwamen Loix en Gitsels aan de leiding om die niet meer uit handen te geven. Freddy Loix wint voor de 9e keer in Ieper, SKODA voor het vijfde jaar op rij en BMA-Autosport van Bernard Munster verslaat als privé-team het fabrieksteam van SKODA Motorsport. Het hoeft niet gezegd dat de midzomernacht in Ieper de kortste nacht van het jaar was voor iedereen die Loix, Gitsels, SKODA en BMA-Autosport een warm hart toedragen.

9de zege Freddy Loix

Ik denk dat sinds ik met SKODA rij dit de moeilijkste zege van allemaal was zegt een gelukkige Freddy Loix. De concurrentie was met onder andere Abbring en Rossetti niet van de poes. Dat merkte ik donderdagavond al tijdens de shakedown. Maar ik wist ook dat deze wedstrijd meer dan 300 km klassementsrit telde en als ik de concurrenten mijn ritme zou kunnen opleggen er geheid zouden sneuvelen. Vrijdag kreeg ik de vraag of ik niet onder druk stond. Ik vertelde die journalist dat we nog niet eens halfweg waren en het zwaartepunt van de wedstrijd op zaterdag lag. Ik denk dat mijn analyse klopte. 9 keer winnen in Ieper is onwaarschijnlijk al denk ik dat ook dit record ooit verbroken zal worden. Je mag de nieuwe generatie niet onderschatten. Anderzijds ben ik enorm fier dat ik dit al heb kunnen realiseren.

5e opeenvolgende zege SKODA.

Fantastisch! Wauw! Het doet heel veel deugd om vijf keer op rij deze wedstrijd te winnen” glundert Vincent Struye, perswoordvoerder SKODA België. “Dit is een hoog aangeschreven rally met jaarlijks een sterk deelnemersveld. Een wagen van de vorige generatie verslaat een wagen van de nieuwe generatie. Het doet heel veel plezier voor SKODA België. De SKODA Fabia S2000 bewees nogmaals zijn betrouwbaarheid maar dat mooie woord slaat ook op Freddy Loix. Hij is heel betrouwbaar. Hij gaat weinig van de baan en slaagde er nogmaals in om zich niet te verslikken in de scherpe randen van de koorden. Freddy en Johan reden niet één keer lek. Dat moet je toch maar doen! Chapeau! We zijn nu over halfweg het seizoen en de titel lacht ons toe. Het zou de eerste titel ooit zijn voor SKODA. Ook dat is mooi! Maar, de buit is nog niet binnen. We blijven er voor gaan.

BMA-Autosport klopt ŠKODA Motorsport.

Dit is super! Ik ben écht fier op mijn team zegt Bernard Munster. We hebben een hechte band met elkaar, weten wat we van elkaar mogen verwachten en werken allemaal samen aan hetzelfde. Het was een heel moeilijke wedstrijd. Kevin Abbring was waarschijnlijk de snelste maar het blijft een mechanische sport en dan is betrouwbaarheid een belangrijke factor. We hebben dit jaar een foutloos jaar. Dat is fantastisch net als samenwerken met Freddy al moet ik eerlijk zijn en zeggen dat ik in het begin eerder sceptisch was. Ik twijfelde of ik deze uitdaging wel zou aangaan maar Freddy heeft zelf alle twijfels weggenomen. Vanaf dag één denken en doen wij hetzelfde. We bespreken alles en willen alleen het beste. Freddy trekt het niveau van het team op. Hij is enorm veeleisend maar ook op dat vlak zijn we elkaars gelijken. Ik ben ook zo. En de titel … die lacht ons al toe.

Fantastisch hoe hij luistert!

Dit is mijn eerste zege ooit in Ieper en ik ben zeer gelukkig zegt co-rijder Johan Gitsels. Freddy heeft mij een schitterend cadeau gegeven. We hebben er heel hard voor gewerkt. Niet alleen vandaag maar ook tijdens de voorbereiding. Dit is de kers op de taart. Of er druk was? Ik denk dat het niet fair zou zijn om te zeggen dat er geen druk was als alles en iedereen een negende zege van Freddy in Ieper verwacht. De organisatie had gezorgd voor een sterk deelnemersveld en er stonden heel wat goede R5 wagens aan de start. Freddy heeft het verschil gemaakt met zijn ervaring en dan heb ik het over de ervaring met de wagen alsook de ervaring met het parcours. Het mooiste aan het verhaal is dat hij luistert naar wat ik zeg. Hij heeft die nota’s nodig. Als ik één keer een nota net iets te laat lees dan zegt hij mij dat meteen. Elke nota, elk detail heeft hij nodig. Hij is ook zelfkritisch als hij iets niet goed uitvoert. Deze zege was enkel mogelijk dankzij de steun van onze trouwe partners. De SKODA was opnieuw een toonbeeld van betrouwbaarheid en het harde werk van iedereen van BMA-Autosport droeg bij tot dit fantastisch resultaat. Ik zag Bernard Munster glunderen. Hij mag terecht fier zijn!

Na hun schitterende vijfde plaats vorig jaar in de Geko Ypres Rally, een van de topwedstrijden van het FIA European Rally Championship, leek het voor Hermen Kobus en Erik de Wild quasi onmogelijk om beter te doen. Het niveau lag dit jaar immers nog een stuk hoger door de komst van een aantal toppers met snelle R5's. Maar, Hermen en Erik deden na twee dagen op de limiet op de snelle baantjes in West-Vlaanderen nog beter dan in 2013. Ze stuurden hun Ford Fiesta S2000, als enige van het veld op Kumho-banden, naar de 4de plaats algemeen!

Na de Qualifying Stage, waar Hermen nog moest wennen aan de nieuwe ERC-gehomologeerde banden die speciaal voor hem werden gemaakt in Korea, had het vertrouwen van Hermen een tik gekregen. "Onze run voelde heel snel aan, maar de tijd was gewoon ondermaats. Ik heb er geen verklaring voor," vertelde Hermen, terwijl Erik ons meteen gerust stelde: "Ach, het komt wel goed in de wedstrijd. Er is een groot verschil tussen een testproefje dat iedereen uit het hoofd kent en een wedstrijd van 300 km tegen de chrono."

Dat bleek vrijdagavond meteen. De Ford Fiesta S2000 draaide meteen mee voorin en sloot de eerste dag af op de 6de plaats, nadat de fabriekspiloot van Skoda Deutschland, Sepp Wiegand, op de laatste proef van de dag, de vijfde plaats van Hermen over had genomen.

"We zijn heel tevreden. Ik ben ondertussen al wat gewend aan de banden, waarmee ik vooraf niet heb gereden. Vooraan gaat het ongelofelijk hard. Je merkt duidelijk dat het tempo hier een stuk hoger ligt dan in de andere wedstrijden van het Belgisch kampioenschap. We staan nu kort bij de top 5. De tweede dag wordt nog erg zwaar, met 200 km tegen de tijd..."

Zelfs met een handrem die niet werkte, bleef Hermen meedraaien in de top. Na de opgave van Kevin Abbring was zelfs een podiumplaats in zicht, al moest Hermen daarvoor Sepp Wiegand nog passeren. Dat lukte net niet, maar Hermen en Erik schoven wel op naar de vierde plaats algemeen! Een schitterend resultaat in een Europese topwedstrijd. In het Belgisch kampioenschap blijft Hermen daardoor op de tweede plaats achter Freddy Loix, die voor de 9de keer won in Ieper.

"Loix is een fenomeen, zeker in Ieper. Hij laat niets liggen en draait heel constante tijden op het maximum van het potentieel van zijn wagen. Maar, hier had Freddy duidelijk een opgepepte motor van het fabrieksteam, dus speelde hij in een andere categorie. Het was belangrijk om vandaag rustig te blijven en geen fouten te maken, maar ik moest wel blijven pushen, want op een bepaald moment kwam Luca Rossetti, drievoudig Europees kampioen, nog sterk opzetten. Een vierde plaats in Ieper, daar hadden we vooraf zeker voor getekend. We hebben onze snelheid nog eens getoond op internationaal niveau! Op naar de volgende afspraak in het Belgisch kampioenschap: de Omloop van Vlaanderen."

Gino Bux en Eric Borguet stonden aan de finish van de Geko Ypres Rally en wisten hun Peugeot 208 R2 op de vierde plaats bij de FIA ERC Juniors te hijsen. Bij zijn eerste deelname aan de belangrijkste wedstrijd op de Belgische rallykalender kon de winnaar van het RACB National Team Rallystuurwiel meteen aan den lijve ondervinden hoe lastig deze wedstrijd is.

Als ijverige student heeft Gino Bux de gewoonte om zijn examens tijdens zijn eerste zit te passeren. Ook in de rallysport. Bij de Belgische manche van het FIA European Rally Championship wist het jonge rallytalent de 20 chronoritten in de Westhoek tot een goed einde te brengen.
“Men had me verwittigd dat dit een lastige wedstrijd was, maar je moet hier echt gereden hebben om te beseffen hoe zwaar een debutant het hier te verduren krijgt”, stelde Gino Bux aan de finish.

“In Ieper moet je vooral heel bescheiden blijven, want de wegen liggen hier bezaaid met wolfijzers en schietgeweren. Samen met Eric heb ik me er op toegelegd foutloos te blijven, maar toch kregen we af te rekenen met een lekke band, wat ons dertig seconden kostte. Ik zat ook vast achter een auto die in de problemen zat, en ik maakte ook een keer de verkeerde bandenkeuze. Maar over het algemeen ben ik toch tevreden. Ik heb het gevoel dat ik hier heel veel geleerd heb. Zo wist ik al voor de start dat ik me vooral op de snelle stroken moest concentreren. Gedurende de hele rally wist ik vooruitgang te boeken. Ik heb geleerd om in vijfde versnelling en vol gas door een bocht te gaan. Daarvoor moet je het volste vertrouwen in het rijgedrag van de Peugeot 208 R2 hebben en naarmate de rally vorderde voelde ik me steeds meer één met mijn gele bolide.”

Met een vierde plaats in de FIA ERC Juniors op zak kunnen Gino en Eric nu gebruik maken van de zomerpauze om hun fysieke conditie te onderhouden, om in optima forma te steken voor de volgende afspraak in het FIA ERC, de Rally Zlin in Tsjechië, van 29 tot 31 augustus.

De 6de manche van het FIA European Rally Championship, de Geko Ypres Rally, was tevens de vijfde manche van het Belgian Rally Championship. Tienduizenden fans genoten op de proeven, onder een stralend zonnetje, van het geboden spektakel verzorgd door de Super 2000's en de gloednieuwe R5's, de topwagens van de toekomst.

De comeback van achtvoudig Belgisch kampioen Pieter Tsjoen ging niet onopgemerkt voorbij, al was de wijze waarop Pieter de aandacht trok niet gepland. Donderdagavond, net voor zijn beslissende run op de Qualifying Stage, vatte de gloednieuwe Peugeot 208 T16 van DG Sport vuur. Na een nacht sleutelwerk en het vervangen van de motor, kwam Tsjoen toch aan de start, maar met 5 minuten straftijd was puntenwinst al vooraf verkeken.
"Het team heeft fantastisch werk geleverd. Eerst bouwden ze op twee weken tijd deze 208 T16 en daarna hebben ze 's nachts de schade van de brand nog hersteld. Ik moet zeggen dat het geen makkelijke wedstrijd was voor mij, want met de R5 moet ik helemaal opnieuw leren rijden. De 208 T16 is niet vergelijkbaar met een WRC of een S2000. Helaas ging ik in de slotfase van de baan, waarbij ik teveel tijd verloor om nog geklasseerd te worden," vertelde Pieter Tsjoen.

Bernd Casier had al evenmin geluk. Hij schoof met zijn nieuwe Ford Fiesta R5 meteen van de baan in een van de eerste bochten van de wedstrijd. Vooraan werd de wedstrijd gewonnend oor Freddy Loix, die voor de 9de keer won in Ieper. Cédric Cherain opende de wedstrijd met een tweede tijd. De Luikenaar reed een bijzonder regelmatige wedstrijd en realiseerde zijn droom: een podiumplaats in Ieper. De Europese toppers hadden het zwaar in Ieper met de lokale rijders. Hermen Kobus eindigde net achter Sepp Wiegand op de vierde plaats, waarmee hij net voldoende punten pakte om tweede te blijven in de tussenstand van het kampioenschap.

De punten van de 4de plaats waren voor Davy Vanneste, die na een voorzichtige start zaterdag goed op dreef was, gevolgd door Andy Lefevere, overtuigend winnaar in Production, Didier Duquesne, die uitstekend debuteerde met zijn Fiesta R5, en Melissa Debackere, die in de laatste meters haar Peugeot voelde begeven. Het laatste puntje ging naar Filip Pyck, 13de algemeen en de eerste in de eindstand met een klassieke Gr.N.

In het kampioenschap springt Cédric Cherain over Kris Princen naar de 3de plaats op 3 punten van Hermen Kobus. Met een zege in RC5, zijn tweede op rij, rukt Junior Amaury Molle op naar de 5de plaats met 33 punten, twee meer dan Armand Fumal, die in RC3 zijn meerdere moest erkennen in Steven Dolfen.

Het wedstrijdscenario van de Ypres Historic Rally FIA ontpopte zich tot een ware thriller. Met Didier Vanwijnsberghe, die zich uiteindelijk de beste toonde, in één van de hoofdrollen !
Ondanks het feit dat Paul Lietaer en Didier Vanwijnsberghe met hun BDA-Ford Escort vooraf getipt werden als de grote favorieten, plaatste de Fransman Frederic Chambon (Porsche) de eerste scratch op zijn rekening. Maar vanaf de volgende proef namen Didier en Paul het commando in handen.
“Op de laatste proef in het vrijdaggedeelte, die van Dikkebus, ging ik enkele tellen vroeger over de finish dan Paul. Misschien wel een leep trucje van de Zwevegemnaar, om mij zo de leiding op te dringen om als eerste van start te moeten gaan op zaterdag. Maar het leek hoe dan ook een boeiende strijd te gaan worden in het lange en zware zaterdaggedeelte.
En zo geschiedde. Op de eerste proeven kon ik een kloof slaan, zodat ik een verschil maakte van een zeventien seconden. Niet om al victorie te kraaien, maar altijd beter voor dan achter. Tot we net voor de start van de langste klassementsproef, die van Hollebeke (28 km), met een Ford Escort zaten die weigerde te starten. Later bleek het om de benzinetoevoer te gaan. We klokten een tweetal minuten te laat in, wat omgerekend 20 strafseconden betekende. En meteen stonden we op achtervolgen aangewezen. En zeker niet gemakkelijk om dergelijke lange proef te rijden als je net voor de start uit je concentratie gehaald wordt. Toch beperkten we het verschil tot 0.6 seconde!
Ik dacht om, na de assistentie in Boezinge, alle registers open te trekken in Reninge, maar daar gaf Paul me weer een draai om de oren van een tweetal seconden. Zodat we, met nog drie proeven te rijden, 4.8 seconde achterstand telden. De volgende KP was die van Vleteren-Krombeke, een proef die me nog nooit echt goed heeft gelegen. Maar toch vocht ik met het mes tussen de tanden en kon mijn achterstand terug brengen tot 2.1 seconde. Dergelijk duel is zeker niet goed voor hartlijders !
Toen we vertrokken in Watou, zag ik plots halverwege de wagen van Polle aan de kant staan. Later bleek het om een defecte benzinepomp te gaan. Op dat moment gaat er alles door je heen. Je moet ten eerste zelf volop geconcentreerd blijven, want een fout is vlug gemaakt. Maar toch weet je dat een nieuwe zege heel dichtbij komt. Al had ik natuurlijk graag gestreden tot in de laatste meters met Lietaer. We hebben er een leuke en boeiende strijd van gemaakt. Dan geklopt worden op je waarde is zeker geen schande. Maar we klaarden de klus en ik was echt dolblij toen we over de finish in Westouter kwamen. Met een mooi bilan van 9 scratchtijden op 15 klassementsproeven ! Na 1999, 2000 en 2009 meteen een vierde deugddoende overwinning in de Ypres Historic Rally. Vooral door het feit dat we de laatste jaren te veel pech kenden in Boezinge. Dit laat alvast het beste vermoeden voor het najaar” besluit een gelukkige winnaar.

Met meer dan 40 R2's aan de start en alle Europese en Belgische Juniors die voluit voor de punten streden op de verraderlijke proeven van de 50ste Geko Ypres Rally, was het onmogelijk om vooraf een favoriet aan te duiden voor de eindzege in Klasse RC4 en voor de zege in het Junior BRC.

Na een kanonstart van Stéphane Lefebvre met zijn Peugeot 208 R2, nam Kevin Demaerschalk het commando over in R2 toen de Fransman, onder druk van de piloot uit Hoeilaart, lek reed op een steen die verborgen lag in een koord. Demaerschalk controleerde meesterlijk met veel maturiteit zijn leidersplaats, waardoor hij zaterdagavond de prestigieuze overwinning in RC4 mocht vieren. Lefebvre won nog wel de strijd in het ERC Junior Championship, maar op meer dan 2 minuten van de Belgische winnaar in het Junior BRC. Kevin Demaerschalk was trouwens de enige Belgische Junior die een scratch kon rijden in de categorie. Het waren er zelfs 6, goed voor een totale score van 26 punten.

De tweede plaats in het Junior BRC ging naar... Gino Bux, die nochtans geen rekening hield met de Belgische concurrenten: "Voor mij telde vooraf enkel de strijd in het ERC Junior Kampioenschap, omdat we maar een paar keer in België rijden. Als debutant in Ieper had ik niet gedacht mee te kunnen strijden met mijn jonge landgenoten die meer parcourskennis hebben. Ik heb in elk geval veel geleerd en vertrouwen opgedaan in de Peugeot. Op dit snelle parcours moet je durven. Ik weet nu hoe het voelt om een bocht tegen de begrenzer in vijfde te nemen!"

Guillaume Dilley reed een sterke openingsetappe. Hij stond tweede, ruim voor Gino Bux, maar op de eerste proef van de tweede etappe, Reninge, ging hij van de baan. Ook Jamie Brown waren we vrijdagavond al kwijt na een sortie en de jonge Grégoire Vankemmel liet zich ook verrassen.

De derde plaats bij de Juniors in R2 ging naar Thibault Radoux, tevens tweede in de Ford Fiesta SportTrophy, terwijl Stephen Wrigth zijn kennismaking met Ieper bekroonde met de vierde plaats. Joachim Wagemans verloor een aantal minuten toen de krik brak bij het vervangen van een lekke band, zodat er niet meer dan een vijfde plaats mogelijk was. Na een wedstrijd met twee lekke banden en een koppelingsprobleem, strandde Guillaume de Mevius op de zesde plaats. Arthur Tanghe deed bij zijn debuut in Ieper beter dan papa Claudie, die vrijdagavond met een technisch probleem moest opgeven.

Het laatste puntje "algemeen" werd verdiend door Amaury Molle, die bovendien de eindzege pakte bij de BRC Juniors in R1 na de opgave van Stijn Pacolet, die toch nog 11 punten kon scoren door zaterdag een reeks snelste tijden te klokken.

Tussenstand Junior BRC (5/8): 1. S. Pacolet 93 ptn; 2. G. Dilley 73; 3. A. Molle 61; 4. G. de Mevius 44; 5. S. Wright 43; 6. G. Bux & J. Brown 27; 8. K. Demaerschalk 26; 9. Th. Radoux 24; 10. A. Tanghe 18; 11. N. Casier 17; 12. P-J. M. Cracco 6; 13. M. Vandenberghe 4; 14. G. Vankemmel 2

In de Vechtdal Rally – in en om Hardenberg – liet rallyrijder Timo van der Marel zaterdag de Opel Adam Rallye in Nederland debuteren. Het werd een zeer geslaagde test met dit inmiddels in een aantal landen zeer populaire rallywapen van Opel.

In de 80’er jaren was Jan van der Marel, de vader van Timo, zeer succesvol in de Nederlandse rallysport en behaalde hij vier titels met Opel (Opel Ascona 400 en Opel Manta 400). Jan van der Marel twijfelde dan ook geen moment toen hem een Opel Adam R2 rally auto aangeboden werd: “Voor Timo is het belangrijk om zo veel mogelijk ervaring op te doen met verschillende auto’s om voor 2015 de juiste keuze te kunnen maken. En met de ontwikkeling van een snellere R5 rally auto bij Opel is ook dat merk voor komend seizoen een serieuze optie.” Timo van der Marel en zijn Australische navigatrice Rebecca Smart gingen zaterdag in Hardenberg dan ook gemotiveerd van start en al snel leerde Van der Marel de auto kennen: “Wat een geweldig fijne motor (190 pk) ligt hier in. Dat rijdt echt heel fijn en de motor voelt heel soepel en krachtig aan,“ liet Van der Marel zich lovend uit over de Opel Adam. “Het weggedrag en de remmen voelen wel anders aan als ik gewend ben, maar we kunnen de vering en de demping op verschillende manieren snel aanpassen, dus dat is een kwestie van kilometers maken en uitproberen wat het beste past bij mijn rijstijl,” analyseerde de talentvoller rallycoureur uit Amersfoort, die bedolven werd onder de aandacht voor zijn bijzondere rallywapen in deze Vechtdal Rally.

In het licht van deelname aan de WRC rally’s van Duitsland en Spanje later dit seizoen voor het Vacansoleil Rally Sport team testte Van der Marel de DMack banden: “In het WRC mag je maar één type band gedurende de gehele rally gebruiken en daarom willen wij zo veel mogelijk kennis van die band opdoen en testten wij ook hier met die band – het is echt fantastisch hoe de banden zich houden onder extreme omstandigheden en toch voldoende grip blijven geven.” Voor navigatrice Rebecca Smart was de Vechtdal Rally ook een mooi cadeau voor haar 28e verjaardag: “Wat is er mooier dan op je verjaardag een extra rally te mogen rijden met een geweldig leuke auto als de Opel Adam?”

De Vechtdal Rally eindigde in een overwinning voor Arjen de Koning (Mitsubishi), op slechts 6 seconden gevolgd door Piet van Hoof (Mitsubishi), met Kevin Kooijman (Mitsubishi) op de derde plaats. Timo van der Marel en Rebecca Smart wonnen met de Opel Adam R2 hun klasse voor de snelle Noor Joar Andre Obrestad (Ford Fiesta).

De shakedown gisterenavond in Nieuwkerke werd door Melissa Debackere en Cindy Cokelaere nog eens aangegrepen om de Peugeot 207 S2000 aan een laatste ultieme test te onderwerpen. Een we hoorden niets dan positieve geluiden. “De nieuwe motor raakte tijdig klaar en de nodige wijzigingen werden doorgevoerd om toch maar niets aan het toeval over te laten. We konden als test wel niet deelnemen aan de rally van Wervik, maar enkele doorgevoerde testen zorgen er voor dat we in principe klaar zijn voor de start.
Het zal in deze Geko Ypres Rally zeker keihard knokken worden in de strijd om eindzege en ereplaatsen. Moesten we onze prestatie van vorig jaar kunnen herhalen, toen we als zevende finishten, zou ons dit al dik tevreden stemmen. Natuurlijk was er vorig jaar een vreemd einde, met onder andere de Peugeot van Davy Vanneste die in de vlammen opging, zodat die eindplaats wel wat gemengde gevoelens opriep.
We hopen hoe dan ook in de eerste plaats om nog eens de eindmeet te halen, gezien we dit seizoen al met flink wat pech te kampen kregen. We hadden van het Belgisch kampioenschap ons hoofddoel gemaakt, maar die ambities mochten we al na enkele rally’s opbergen. Zowel in Haspengouw, Tielt als Wallonie moesten we vroegtijdig aan de kant. Een deftig resultaat en vooral een rally zonder problemen zou ons moreel zeker een ferme boost geven naar het tweede deel van het seizoen toe.
De Geko Ypres Rally is gekend om zijn lengte, heel zwaar voor mens en mechaniek. Hopelijk zijn we van in de eerste kilometers mee met de “bende”, en er ligt een boeiende strijd in het verschiet met de nieuwe R5-wagens. Ik kreeg eventjes de kans om me de nieuwe Fiesta R5 een testritje te doen, maar wie op het Ieperse parcours in het voordeel zal zijn, is nog niet gekend. De merken staan wel 100 % achter die nieuwe R5-bolides, wat wel kan betekenen dat dit de toekomst zal zijn.”
Melissa Debackere en Cindy Cokelaere starten met nr.23

De komende dagen maakt de WK-koorts plaats voor rallygekte in Ieper en omstreken want vrijdagnamiddag start op de Grote Markt van Ieper de Geko Ypres Rally oftewel de rally van Ieper! Het wordt een feesteditie want deze wedstrijd is aan zijn 50e editie toe. Eén man slaagde erin om in Ieper 8 keer de champagne te ontkurken. Freddy Loix, de ongekroonde koning van Ieper, kan dit weekend deze wedstrijd voor een 9e keer winnen.

Freddy Loix en co-rijder Johan Gitsels starten met hun vertrouwde ŠKODA Fabia S2000 die eerder deze week uitvoerig getest en voorbereid werd op deze klassieker. “De testen waren goed en we houden er een goed gevoel aan over” zegt Freddy Loix. “Het chassis is zo mogelijk nog beter dan vorig jaar en de motor is uitstekend. We zijn klaar voor de strijd” klinkt het vol vertrouwen uit de mond van Freddy Loix.

Co-rijder Gitsels straalt hetzelfde vertrouwen uit als zijn teammaat ook al staat hij voor een loodzware opdracht. “Mijn werk is uiteraard hetzelfde als tijdens de andere rally’s en aan het notasysteem wordt niet geraakt” zegt Johan Gitsels. “Het enige verschil met de andere rally’s is dat de nota’s hier nog gedetailleerder zijn dan bij andere wedstrijden. De klemtoon ligt op de koorden, een typisch fenomeen in Ieper. Bij het aansnijden en verlaten van zo’n koord bepaal je de snelheid van de strook achter de bocht. In zo’n koord kan je veel winnen maar ook alles verliezen want als je er lek rijdt kunnen de boeken toe. In vergelijking met andere wedstrijden zal ik in Ieper nog minder van het wegdek zien en nog meer met de neus in de nota’s zitten.”

Gelukkig bleef ik in Ieper vaak gespaard van lekke banden” weet Freddy Loix. “Toen ik hier met de Toyota won beschikten we over ATS banden. Als je lek reed kwam er meteen een mousse vrij die ervoor zorgde dat je probleemloos verder kon rijden. Ik herinner me dat ik in 2006 met de Citroën eens lek ben gereden net als in 2009 toen ik met Meeke aan het bikkelen was voor de zege. Ik moet die konijnenpoot dit weekend dus best op zak hebben.”

Loix eerste deelname dateert van 1991. Toen startte hij met een Mitsubishi Lancer met Benny Bielen als co-rijder. Loix belandde in een gracht en haalde de finish niet. De daaropvolgende jaren ging het in stijgende lijn en won Loix van 1996 tot 1999 vier jaar op rij in Ieper. Met in totaal acht zeges is de Limburger de uitgesproken topfavoriet. “Het zou belachelijk zijn dat te ontkennen” glimlacht Freddy Loix. “Het is zo en ik kan dat niet veranderen. Laat me enkele clichés gebruiken en zeggen dat elke koers gereden moet worden en zolang je niet aan de finish staat alles mogelijk is. En eigenlijk is het zo. Je bent hier nooit klaar. Als ik terugkijk naar de beginperiode en het parcours vergelijk met het huidige dan is de basis dezelfde gebleven met dat verschil dat er minder klassementsritten zijn en dat de wegen minder hobbelig geworden zijn. Dat laatste komt door onderhoudswerken die door de jaren heen zijn doorgevoerd aan de wegen. Maar de ritten blijven boeiend. Heuvelland raak je nooit beu en de Kemmel kan je altijd verrassen. Zo heeft elke rit zijn eigen karakter, zijn eigen identiteit.”

De Ford Fiesta SportTrophy zal, zoals elk jaar, een groot deel van het spektakel verzorgen in Ieper. De trouwste en populairste promotieformule in het Kampioenschap van België Rally blijft de beste leerschool om het vak te leren en de ideale oplossing voor amateurs die willen genieten van een professionele omkadering. In de Kattenstad wordt het peloton van de FFST uitgebreid met Max Vatanen, de zoon Ari Vatanen, de Wereldkampioen Rally van 1981. Natuurlijk een wereldtitel die hij veroverde met een Ford Escort...
Nadat hij in Namen de Rally van Wallonië domineerde, heeft Thibault Radoux nog een rekening te vereffenen in de Geko Ypres Rally. De jonge piloot uiit Houffalize werd de voorbije twee jaar telkens tweede. Dit jaar mikt hij resoluut op de overwinning in de FFST, naast een topresultaat in het Belgisch Junior Kampioenschap.
Adrian Fernémont, vorig jaar afwezig, komt met ambitie aan de start. Na de ereplaats die hij behaalde in Wallonië, presenteert de piloot uit Namen nieuwe kleuren in de Westhoek. Natuurlijk wil hij nog beter doen... Maar, in het peloton van twaalf deelnemers in de Trophy, bevinden zich nog een aantal kleppers. Te beginnen met Jamie Brown, die op het podium eindigde in de eerste manche, maar ook Joachim Wagemans, Nikias Priem en Arthur Tanghe.
De deelnemers aan de FFST zullen hun tijden kunnen vergelijken met de piloten van de Ford Fiesta's R2 uit het ERC Junior Kampioenschap. De Zweed Mattias Olsson en de Brit Alex Parpottas zullen vervoegd worden door Max Vatanen. De zoon van de Wereldkampioen Rally 1981, toen ook met een Ford, maakte vorig jaar kennis met het parcours in Ieper en wil dit jaar profiteren van de opgedane ervaring. Hij vormt een team met de 19-jarige Grégoire Vankemmel in de Cuckoomobile Young Rally Academy.
Het peloton van de Ford Fiesta SportTrophy is in de Westhoek bijzonder internationaal met Franse, Britse, Finse en Belgische piloten. We vermelden nog dat het reglement dit jaar voorziet dat er een bonus van 3 punten gegeven wordt aan de piloot die de meeste snelste tijden klokt in de Trophy. Met 23 punten op zijn naam, scoorde Thibault Radoux maximaal in de Rally van Wallonië: 20 punten voor de zege en 3 bonuspunten. Wie kan hem evenaren in Ieper?

Klassement FFST 2014: 1. T. Radoux 23 ptn; 2. A. Fernémont 18; 3. J. Brown 16; 4. M. Vandenberghe 15; 5. G. Van Kemmel 14; 6. W. Carton 13: 7. C. South 12; 8. K. Demaerschalk 0.

Bob de Jong trad afgelopen weekend in de voetsporen van zijn vader door voor de tweede maal de ELE Rally te winnen. Samen met navigator Kees Hagman stuurde hij zijn Mitsubishi Lancer WRC bekwaam over de 20 proeven. Uiteindelijk reed de equipe met 35 seconden voorsprong over de finishstreep, gevolgd door Jeroen Swaanen (Citroen C4 WRC) en Erik van Loon (Ford Fiesta WRC).

Op vrijdag 13 en zaterdag 14 juni werd rondom Eindhoven en Helmond de 50ste editie van de ELE Rally verreden. Vooraan zou de strijd gaan tussen de drie mannen met de WRC’s: De Jong, Swaanen en Van Loon, die allen hun zinnen hadden gezet op de algemene overwinning.

Vrijdagavond stonden de eerste vier klassementsproeven op het programma. De Jong: “We zijn gelijk vlot gestart op de eerste proef. Het gevoel was goed, waardoor we er op de tweede proef, Somerlo, echt voor zijn gaan zitten. Somerlo ligt mij goed en het is een lange proef waar je meteen verschil kunt maken.” De Jong blijkt de juiste strategie te hebben gekozen, na de eerste twee proeven ligt hij maar liefst 16.6 seconden voor nummer twee, Jeroen Swaanen met zijn Citroen C4 WRC. Uiteindelijk plaatsten Bob en Kees na vier proeven de auto met 19.4 seconden voorsprong in het nachtpark. Op zaterdag kwamen de resterende 16 klassementsproeven aan bod. “We wilden meteen weer snel van start gaan, maar ik liet de auto afslaan en we verloren een seconde of vijf. Op de volgende proeven wist ik mij te herpakken, maar ik voelde de hete adem van Swaanen in mijn nek. Er begon een superspannend secondenduel waarbij beide partijen afwachtten wie het eerst een foutje zou maken. Ik denk dat wij mede door onze ervaring met onze auto aan het langste eind trokken. Zowel Swaanen als Van Loon rijden minder wedstrijden en hebben minder ervaring met hun WRC’s dan ik met de mijne.” Na 14 klassementsproeven bedroeg de voorsprong van De Jong en Hagman 10.6 seconden. De proef erna, Sint Oedenrode, maakte Swaanen echter een klein foutje, waardoor Bob 15 seconden cadeau kreeg. “Vanaf dat moment konden we het wat rustiger aan gaan doen en de wedstrijd consolideren, hoewel we natuurlijk wel door moesten rijden, zo groot was het gat ook alweer niet.” Uiteindelijk reed de equipe vrijdagnacht als eerste algemeen over het podium, voor Swaanen (+35.4) en Van Loon (+3:44.6).

“Ik wil via deze weg zowel Swaanen als Van Loon bedanken voor hun sportiviteit. Door miscommunicatie met mijn navigator Kees reed ik direct de hergroepering uit. Ik had daar echter tien minuten moeten wachten. Ik ontdekte mijn fout meteen en parkeerde alsnog in de hergroepering. Dit is natuurlijk niet toegestaan. Mijn concurrentie was echter zo sportief de beslissing over een eventuele straftijd aan de organisatie over te laten en het op de proeven uit te willen vechten. Ook wil ik mijn team bedanken voor het opnieuw neerzetten van een geweldige auto en mijn sponsors PM Piping en Group B voor het mogelijk maken van het rijden van deze wedstrijd,” besluit De Jong.

Dat autostal Atlantic een begrip is geworden in de Vlaamse autosportwereld, staat zeker buiten kijf. Voorzitter Danny Debruyne en secretaris Freddy Hindrykx zijn ook in de Geko Ypres Rally en de Ypres Historic Rally met een uitgebreide delegatie aanwezig. “In totaal leveren we voor de beide rally’s toch een derde van het totale deelnemersveld aan. Zeker niet min voor een club die ooit begon op kleine, provinciale basis. Bovendien hebben we ook zowat in alle geledingen sterke vertegenwoordigers, zodat het er zeker in zit dat onze leden enkele mooie klassezeges binnenrijven. En bij de Historics kunnen we zeker, zowel FIA als nationaal, aanspraak maken op iets meer...” aldus Freddy Hindryckx.
Ondanks het succes blijft Atlantic zijn eigenheid bewaren. Iedereen, van startnummer 1 tot nummer 350, wordt op dezelfde manier behandeld. “Iedereen is bij ons even welkom, iedereen wordt altijd met raad en daad bijgestaan. Onze serviceploeg, onder leiding van Jozef Willemyns, staat de twee dagen in Ieper klaar om ieder team te helpen waar en wanneer het nodig is. Onze ruime assistentiestand op het Minneplein, zal weer menig rallyliefhebber weten te bekoren. Iedereen is er van harte welkom om de vele sleutelende mecaniciens aan het werk te zien, een babbeltje te slaan met de teams of gewoon om eventjes te verpozen van de rallydrukte. Je blijft er ook steeds op de hoogte van het klassement en de laatste nieuwsjes van de Atlantic-teams.
We vinden het nog altijd spijtig dat we ook niet met een assistentiestand in Boezinge kunnen aanwezig zijn. Maar wat niet is, kan in de toekomst nog altijd komen. Maar ook deze teams volgen we van heel dichtbij op onze stand.
Hopelijk wordt het eerst en vooral een veilige rally voor iedereen, met knappe prestaties en mooie resultaten, en wie weet, enkele uitschieters van Atlantic-leden. En voor de pechvogels zouden we nu al stellen kop op, volgende keer beter ! “
De assistentiestand van autostal Atlantic is terug te vinden op het Minneplein, nabij de gevangenis. Breng hen zeker een bezoekje !!!
Deelnemende Atlantic-leden
Geko Ypres Rally:
10. Vincent Verschueren-Veronique Hostens (Citroën DS3 R5); 11. Bernd Casier-Pieter Vyncke (Ford Fiesta R5); 21. Didier Duquesne-Filip Cuvelier (Ford Fiesta R5); 33. Bert Coene-Petra de Duytsche (Mitsubishi Lancer Evo X); 34. Philip Barbier-Daniel Defever (Mitsubishi Lancer Evo IX); 35. Vincent Vermeeren-Sabine Bruyneel (Mitsubishi Lancer Evo IX); 66. Fredericq Delplace-Dominique Callens (Suzuki Swift S1600); 67. Hans Depla-Steven Caytan (Renault Clio R3); 68. Steven Dolfen-Pieter Lemahieu (Peugeot 206 RC); 73. Benoit Lacante-Christophe Dewicker (Citroën C2 R2); 74. Nichias Priem-Maxim Froyman (Ford Fiesta R2); 77. Joachim Wagemans-Jeroen Wydaeghe (Ford Fiesta R2); 78. Frederic Berville-Brian Renier (Renault Clio Ragnotti); 80. Pedro Samaey-Kristof Bultynck (Peugeot 207 R3T); 81. Joost Ghyssel-Tony Vandamme (Renault Clio R3); 96. Grégoire Vankemmel-Frank Werner (Ford Fiesta R2); 98. Patrick Deroo-Sabine Liefooghe (Renault Clio); 100. Nigel Casier-Bart Sagaert (Renault Twingo R1)
Ypres Historic Rally-FIA:
203.Paul Lietaer-Marc Noppe (Ford Escort); 204.Frederic Chambon-Patrick Milleville (Porsche 911 turbo); 205.Didier Vanwijnsberghe-Paul Snoeck (Ford Escort MKII); 207.Chris Debyser-Bjorn Depoortere (Opel Transeurope); 211. Geert Vandoorne-Filip Vandamme (Ford Escort MKI); 216.Piet Declercq-Dieter Denys (Ford escort); 217.Bart Vanhaverbeke-Denis Giraudet (Mercedes W107); 218.Edwin Degeyter-Michaël Houthoofd (Ford escort MKII); 219.Dirk Depuydt-Peter Meuleman (Ford Escort MKII); 220.Eric Clement-Vincent Despriet (Porsche 911); 221.Johan Delaere-Geert Bosschaert (BMW 2002 TI); 222.Jan Wydooghe-Joeri Dekiere (Porsche 911 SC); 223.Roland de Bargigli-Sharon Mylleville (Porsche 911); 224.Philippe Vallaeys-Bjorn Verhamme (VW Golf GTI)
Ypres Historic Rally-Nat.:
301. Tobi Vandenberghe-Bram Maes (Opel Kadett); 302. Dirk Deveux-Kris D’Alleine (Ford Escort MKII); 305. Patrick Mylleville-Nico Beernaert (Porsche 911 RS); 306. Filip Cailliau-Wouter Goudeseune (Audi Quattro); 307. Wim Decock-Kurt Ghekiere (Porsche Carrera); 308. Alain Vermeulen-Bart Ruyssen (BMW 2000 TI); 309. Jimmy McRae-Marc Vandemoortele (Opel Ascona A); 310. Thomas Vauterin-Kurt Declerck (Ford escort MKII); 311. Rik Vannieuwenhuyse-Kristof Dejonghe (Ford Escort RS); 312. Kurt Olivier-Tom Fieuw (Ford Escort MK2); 315. Frank Baert-Christoph Verhelle (Opel Kadett); 316. Bram Fonteyne-Jan verschaeve (Volvo 242); 317. Stefaan Prinzie-Sharon Vermeulen (Opel Ascona); 318. Ronny Declerck-Ruben Wostyn (Opel Ascona); 319. Jacky Vanhove-Isidoor Smets (Opel Ascona A); 321. Patrick Lievens-Filip Onraedt (Porsche 911); 322. Eric Devos-James Gruwez (Opel Ascona); 323. Etienne Verbeke-Claude Debue (Ford Escort); 327. Rudi Dekimpe-Jeroen Vanhamme (Opel Kadett); 328. Koen Verhaeghe-Nikita Wyllemet (Ford Escort MKI); 331. Christophe Lagache-Jochen Lippinois (Opel Ascona B); 333. Jurgen vanderhaeghe-Kris Durie (BMW 316); 336. Jacques Boury-Christophe Dequecker (Mercedes 190); 337. Mr.Perfect Talent-Jeannick Breyne (VW Kever 1303S); 338. Jim Lampole-Christof Duyck (Opel Ascona); 339. Jens Maes-Kurt Pauwels (Opel Ascona B); 340. Bjorn Hamiaux-Anna Vervaeke (Ford Escort MKII); 341. Franky Wallyn-Younnes Hammache (Opel Ascona); 342. Dries Tulpin-Tjorven Couvreur (Opel Ascona); 344. Wilfried Masschelein-Dirk Vandewalle (BMW 1602); 346. Geert Truyaert-Eddy Maertens (Ford Escort MKI); 347. Dominiek Kindt-Sylvia Van Heuveln (Citroën Visa 1000 Pistes); 348. Pascal Clarys-Mehdy Capoen (Opel Kadett D); 349. Stefan Dewulf-Mathieu Vandoolaeghe (VW Golf I)

Naam in het vet = Atlantic-lid.

Na een schitterende start met de overwinning in de Pinto Cup tijdens de Rallysprint van Dadizele keek het team halsreikend uit naar de rest van het seizoen. De eerstvolgende afspraak was de TBR Rally maar door een administratieve fout konden we niet starten… Aangezien er in de Pinto Cup twee “schrapresultaten” zijn was dit een spijtig voorval maar het seizoen is/was nog lang. Na de TBR Rally was het dan de beurt aan de ORC Rally te Oostrozebeke. Deze wedstrijd verliep met meerdere hoofdrolspelers voor de ereplaatsen in de Pinto Cup. Na 9 KP’s stonden 5 teams op niet minder dan 16 seconden van elkaar. Voor Kurt Olivier was de eerst plaats moeilijk haalbaar maar er werd gestart met het mes tussen de tanden voor de laatste drie proeven. Kurt reed opnieuw de snelste tijd en mathematisch lag alles nog open. Groot was dan natuurlijk de ontgoocheling toen de motor op de voorlaatste proef afsloeg en niet meer startte. Een klein elektrisch probleem gooide ons uit deze spannende finale en we moesten weer naar huis zonder punten. Nog steeds geen man over boord en kort na de ORC Rally stond al de 12 uren van Wervik op het programma. Daar schoot iedereen in de Pinto Cup weer snel uit de startblokken. Iedereen tilt elkaar naar een hoger niveau en de kameraadschap onderling groeit. Nu al kunnen we zeggen dat de Pinto Cup een zeer geslaagd initiatief is! Na de eerste 3 KP’s stond alles opnieuw zeer dicht bij elkaar, met Kurt Olivier aan de leiding, 3 seconden voor op Roelens, nipt gevolgd door Van Nieuwnhuyze, maar net voor de 4de KP viel de motor opnieuw stil en waren we opnieuw gedwongen tot opgave .
De snelheid is zeker aanwezig, de samenwerking tussen Kurt en de “nieuwe” co-piloot Jasper loopt ook gesmeerd maar rallysport is nu eenmaal een sport die afhankelijk is van techniek. In het verleden moesten we al door dergelijke periodes en ook nu zijn we ervan overtuigd dat de oplossing zal gevonden worden en dat we deze – mindere - pagina snel kunnen omslaan.
Komend weekend staat al de volgende rally op het programma. Nu is het nog eens de beurt aan Tom Fieuw om de nota’s te lezen voor Kurt in de Ypres Historic Rally. Er zal gereden worden in de configuratie van 2013 waar het team in hun 50ste wedstrijd samen een schitterend resultaat boekte en als 10de algemeen over het podium mocht. Doelstelling is – net als in de vorige deelnames te Ieper – foutloos rijden aan een strak tempo en we zien wel waar we daarmee komen. We starten in het Nationaal gedeelte met nummer 312.

De Geko Ypres Rally viert zijn 50ste jubileum, maar ook voor Jeannick Breyne wordt het een feestelijke editie. De Ieperling staat immers voor de 30ste keer op rij aan de start van de Ypres Rally. Het mooie avontuur begon in 1985 als copiloot van Omer Saelens. Het duo behaalde meteen een 14de plaats algemeen met een Opel Manta. Breyne behaalde twee keer een 10de plaats in zijn thuisrally, in 1989 met Saelens en in 1999 met Geert Beauprez. De copiloot reed zelf ook twee keer als piloot de 24U van Ieper, in 1992 en 1993, met zelfs een zege in N3 als bewijs dat hij zich zeker niet belachelijk maakte. Na 25 deelnames in de moderne wedstrijd, start Jeannick dit jaar voor de vijfde keer in Historic met de VW Kever van Mr. Perfect Talent.