Achttien klassementsproeven lang zaten ze te genieten in hun Mitsubishi Lancer Evo 9. Johan Faes en zijn navigator Christiaan van der Rijsen kijken dan ook met een goed gevoel terug op de Omloop van Vlaanderen die afgelopen weekend verreden werd. Ondanks een lekke band en koelproblemen eindigde het team, uitkomend voor FABORY, op een verdienstelijke zestiende plek algemeen.
Op vrijdag 5 en zaterdag 6 september stond het FABORY Rallyteam aan de start van de Omloop van Vlaanderen rondom het Belgische Roeselare. Vorig jaar deed Faes voor het eerst mee aan deze rally en hij keek ernaar uit om weer aan de start te kunnen staan: “Het is een mooi, compact evenement en de proeven zijn uitdagend en snel. In Nederland mogen we nergens de bochten afsnijden, iets wat hier wel toegestaan is en waar ik enorm van geniet.” Met startnummer 30 op de deuren reed de equipe vrijdagavond om 18.30 uur over het startpodium om te beginnen met de drie proeven die voor die avond op het programma stonden. Met een 20ste, 18de en 23ste tijd konden de mannen hun blauwwitte Evo vrijdagavond uiteindelijk als 18de algemeen en derde groep N in het nachtpark plaatsen. Een goed begin!
Zaterdag kregen de deelnemers de resterende vijftien klassementsproeven voorgeschoteld. “Het was weer enorm genieten geblazen. Het talent Guillaume de Ridder (Evo IX) konden we niet bijhouden, maar we waren op de buitenproeven regelmatig sneller dan Antoine van Ballegooien (Evo X) en Filip Pyck (Evo IX).” Tijdens de eerste boucle van 4 klassementsproeven bewees Faes opnieuw een zeer constante rijder te zijn, met een 17de en drie 18de tijden. Na die eerste zaterdagboucle was de equipe een positie geklommen in het algemeen klassement, met een achterstand van slechts 2 seconden op Pyck. Op proef 8 echter kreeg de equipe een lekke band. “Ik geniet enorm van het snijden en soms zelfs zeer diep snijden op deze proeven. Helaas loop je dan ook het risico om een lekke band te krijgen. Dat gebeurde op de eerste proef van de tweede boucle, Passendale. We verloren een minuut.” Faes noteerde een 72ste tijd, maar wist de schade in het algemeen klassement te beperken: hij viel terug naar de 19de plek algemeen. De achterstand op Pyck was nu iets meer dan een minuut, terwijl Van Ballegooien het team passeerde in het klassement met een voorsprong van bijna 30 seconden. Tijdens de laatste boucle kreeg Faes vervolgens koelingsproblemen, waardoor de motor te warm werd en de ALS regelmatig uitviel. Toch wisten ze de schade te beperken en ’s avonds reed de equipe over het finishpodium als zestiende algemeen en vierde in de standaardklasse, groep N. “We zijn erg tevreden en hebben enorm genoten. Zonder de problemen waren we wellicht tweede groep N geworden en dat geeft een goed gevoel. Voor mij is een wedstrijd als de Omloop van Vlaanderen rallyrijden zoals rallyrijden bedoeld is. Diep snijden, verschillende soorten wegdek, wisselend grip en op zaterdag maar liefst 15 klassementsproeven, geweldig,” besluit Faes.