Vrijdagavond start in Roeselare de Omloop van Vlaanderen, dat is de zesde wedstrijd van het BK rally. Een kampioenschap dat zaterdag mogelijk beslist wordt want Freddy Loix en Johan Gitsels kunnen met een nagelnieuwe ŠKODA Fabia S2000 hun tweede titel op rij pakken. ŠKODA België staat op een zucht van hun eerste titel ooit.
Zaterdagavond zou er dus wel eens een feest kunnen losbarsten in Roeselare. Maar vooraleer dat het geval is moeten Freddy Loix en Johan Gitsels 18 klassementsritten afwerken, goed voor 175.44 km racen tegen de tijd. “Als we één punt meer scoren dan Hermen Kobus en Cedric Cherain is de titel binnen” weet Freddy Loix. “We willen wat graag zaterdag al kampioen zijn maar eigenlijk is de opdracht dezelfde als anders, zo snel mogelijk proberen te rijden zonder onnodige risico’s te nemen. Als ik begin te rekenen verlies ik mijn focus en die focus is net nodig om snel te kunnen rijden.”
“Het is aan mij om Freddy scherp te houden” pikt Johan Gitsels in. “Die focus moet er zijn en het woord kampioenschap is vanaf morgen verboden. Als we ons daar op zouden instellen kan het alleen maar verkeerd gaan. We moeten onze wedstrijd rijden zoals die vijf andere die we eerder dit jaar gereden hebben. Zo snel mogelijk rijden om zo hoog mogelijk te scoren. Lukt dat, dan volgt de titel vanzelf.”
Bernard Munster is een man van vele oorlogen maar de Omloop van Vlaanderen kan ook voor hem en zijn BMA-Autosport team een speciale wedstrijd worden. “In 2008 pakten we al eens de titel toen we de wagen van Hubert Deferm onder onze hoede hadden. Dit kan onze tweede titel zijn want voor het eerst werken we voor een invoerder. Met Patrick Snijers hadden we al eens een topper onder onze vleugels maar Freddy is toch nog net iets anders. Voor het seizoen was het doel de titel. Als je er dan heel dicht bij bent en je kan die ambitie inlossen dan is dat fantastisch. Maar laat ons toch nog maar de voeten op de grond houden. De statistieken ogen mooi maar de wedstrijd moet nog gereden worden. Het verhaal van het vel en de beer weet je wel.”
De nieuwe ŠKODA is lichter!
Loix krijgt een nieuwe wagen onder de poep geschoven. “In Ieper was onze ŠKODA Fabia S2000 98% dezelfde als de officiële fabriekswagens” zegt Freddy Loix. “Onze nieuwe wagen is identiek dezelfde als de officiële wagens van ŠKODA-Motorsport. Op donderdag testen we de wagen maar veel geheimen heeft de ŠKODA niet meer voor mij. Op papier lijkt het dat ik beter gewapend ben tegen de WRC’s en vooral de nieuwe R5 wagens maar in de praktijk wijzigt er niets. Iedereen weet dat de ŠKODA bijzonder betrouwbaar is. Als ik na de vakantie mijn snelheid van het eerste deel van het seizoen kan terugvinden dan zal de concurrentie het al moeilijk genoeg hebben om te volgen” knipoogt Freddy Loix.
“Veel verschil is er niet tussen de oude en de nieuwe ŠKODA Fabia S2000” weet Bernard Munster. “De wagen is 30 kilo lichter waardoor we 30 kilo ballast moeten meenemen. Het voordeel is dat we die ballast kunnen verdelen over de wagen wat de efficiëntie ten goede kan komen. Het chassis is van begin dit jaar. De wagen heeft slechts vijf wedstrijden op de teller.”
“Ik kijk er enorm naar uit om de wagen op donderdag te testen” pikt Johan Gitsels in. “Sinds de rally van Ieper hebben we niets meer gedaan maar dat hoeft geen ramp te zijn want de eerste zes maanden van het jaar hebben we heel veel gereden. Die automatismen die we daar hebben opgebouwd zullen we niet verliezen op enkele maanden. Ik verwacht dat we donderdag snel opnieuw het goede ritme beet zullen hebben en dat we goed voorbereid aan de start van de Omloop van Vlaanderen zullen komen. De wedstrijd wordt in mijn achtertuin gereden en dat is toch altijd wel iets speciaal. Via het youtube kanaal van de organisatie hebben we gemerkt dat er twee nieuwe klassementsritten zijn. Eén snelle en één technische, zoals het overgrote deel van de ritten. Een technisch parcours is iets wat in ons voordeel zou kunnen spelen maar de koers moet nog altijd gereden worden.”