Newest pictures

ESCORT RALLY SPECIAL 2023

RALLY STADEN 2023

TBR RALLY 2023

YPRES RALLY 2023

WERVIK RALLY 2023

ORC RALLY 2023

SEZOENS RALLY 2023

MONTEBERG 2023

RALLYLEGEND SAN MARINO 2022

RALLY VERMENTINO 2022

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2022

ELBA RALLY 2022

WRC YPRES 2022

RALLY STADEN 2022

WERVIK RALLY 2022

SEZOENS RALLY 2022

RALLY KORTRIJK 2021

CONDROZ RALLY 2021

HEMICUDA 2021

RALLYLEGEND SAN MARINO 2021

RALLY VERMENTINO 2021

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2021

RALLY YPRES BELGIUM 2021

RALLY STADEN 2021

MONTEBERG 2021

Rallylegend San Marino 2020

Review 10 years Monteberg 2020

Adriatico 2020

Rallylegend San Marino 2019

Rally Condroz 2019

Hemicuda Rally 2019

Aarova Shortrally 2019

Omloop 2019

Rally Staden 2019

Rally Ypres 2019

Wervik Rally 2019

ORC Rally 2019

Sezoens Rally 2019

Monteberg 2019

Rally de Wallonie 2019

Condroz Rally 2018

Rallylegend San Marino 2018

AAROVA RALLYSPRINT 2018

Hemicuda Rally 2018

Ypres Rally 2018

Wervik 2018

Sezoens 2018

Monteberg 2018

Wallonie 2018

Condroz 2017

Oudenaarde 2017

Staden 2017

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2017

Hemicuda 2017

Ypres Rally 2017

Condroz Rally 2019

Condroz Rally 2019

Ook Alain Vermeulen had, net zoals Vanneste, Casier en Verschueren bij de moderne, Wervik voorzien als een grote test voor Ieper. Maar van in de eerste kilometers nam hij de leiding in de Geko Rally van Wervik en niemand kon hem deze nog afpakken. “Eerlijkheidshalve had ik misschien wel wat meer tegenstand verwacht. Maar het feit is dat de BMW optimaal draaide en we dus vol vertrouwen naar de Ypres Historic Rally kunnen trekken” reageerde de Poperingse garagist na afloop. Patrick Mylleville bleef lange tijd in het kielzog van Vermeulen, maar in de laatste ronde verloor hij anderhalve minuut door een lekke band op Kruiseke. Wat zorgde voor een terugval naar de vierde plaats. Voor de Zonnebeeknaar was het mentaal ook moeilijk, gezien zoon Sander, als co van Rik Vannieuwenhuyse (Ford Escort), zwaar crashte en naar het ziekenhuis werd overgebracht. Gelukkig zonder veel erg.
De strijd om de tweede plaats bleef tot de laatste meters heel spannend. Uiteindelijk haalde Bram Fonteyne het met de Volvo 242 in een pure secondenslag van Geert Glorieux (BMW). Patrick Lievens sloot met de Porsche de top-vijf af.

Na enkele jaren afwezigheid in de VAS Rally's besloten we om dit weekend aan de start te komen in de sterk bezette Geko Rally van Wervik. De startlijst oogde alvast indrukwekkend, daar er velen kwamen testen voor de rally van Ieper komend weekend.

Voor de wedstrijd kochten we nog enkele 2de hands slicks, zodat we er s'morgens met volle moed konden invliegen. Helaas bleken deze een te zachte zijkant te hebben waardoor in snelle situaties de auto onstabiel werd. Hiermee verloren we toch snel een 30sec op de eerste 3 proeven.

Na 3 proeven aftasten en er het beste van maken konden we terugkeren naar service. Dit op een 14e plaats algemeen, onze oude banden terug gemonteerd en met het mes tussen de tanden vertrekken. Dit resulteerde meteen in een 7e tijd. Zo klommen we stilletjes op in het klassement. De tweede ronde werd afgesloten op een 9e plaats.

De derde ronde bleven we een stevig tempo aanhouden om zo op te klimmen naar een 8e plaats. We besloten om onze plaats veilig te houden om zo op een 7e plaats algemeen te eindigen.

Doordat Casier en Verschueren in het oog als testsessie na elke proef service gedaan hebben, werden deze dan uiteindelijk niet opgenomen in het klassement. Zo mochten we nog 2 trapjes hoger naar een 5de plaats algemeen.

Jammer van de 30sec s'morgens, anders was dit een 4de plaats. Maar tot onze grootste verbazing werden we toch op het podium gevraagd om onze beker af te halen van 3e algemeen... Door een of andere reden kwamen de buitenlandse teams niet in aanmerking voor de bekers. Dit achter Van Parijs en Vanneste!

We kunnen terugblikken op een geslaagde rally, met 3 verschillende uitslagen.

Waarom opteer je voor de Ypres Historic Rally?
Dat gaat terug naar de dag waarop ik besliste om rally te gaan rijden, zo een kleine 2 jaar geleden. Van kleins af aan was ik grote supporter van mijn vader Piet in de autosportwereld. Hij reed toen bijna voornamelijk met historic wagens. zo heb ik dus de voorliefde beginnen krijgen voor het historic circus.. ik ging er toen ook vanuit dat een oude auto leren besturen een goed begin kon zijn in mijn leerproces. Wel moet ik zeggen dat de nieuwsgierigheid nr de moderne groter en groter wordt. Dus het verlangen om eens met een moderne wagen aan de start te staan komt steeds meer opdraven, wie weet voor de toekomst..

Ieper betekent een hoog tempo van veel en vaak lange kp's. Hoe kijk je daar naar toe?
Wat betreft de lange kp’s is dit ook nieuw voor mij, alhoewel ik vorig jaar wel al Tielt en de Omloop heb gereden. Maar toch heb ik een sterk vermoeden dat Ieper nog van een ander kaliber is. Veel verborgen gevaren en de concentratie hoog kunnen houden lijkt mij niet zo evident.
Wat betreft het hoge tempo dat zien we dan wel op de dag zelf hoe het vlot..
Het is wel een feit dat ik zal moeten leren om een constante te rijden, wat in mijn vorige rally's niet zo het geval was..

Wat verwacht je van de eerste deelname aan deze rally?
Zoals praktisch iedereen is mijn eerste doel toch de eindmeet overschrijden, en dit wordt al een heuse opdracht denk ik. Het tweede doel is dan voornamelijk veel bijleren, terug een volgende stap zetten in mijn leerfases. Het blijft natuurlijk een koers dus zullen we zeker ook proberen een mooi tempo aan te houden

Wie is jouw favoriet FIA & nationaal?
Bij de fia gaat mijn voorkeur uit naar de snor ofte Paul Lietaer. Wat die kan is gewoon een droom voor mij, alhoewel Didier Vanwijnsberghe ook bij de pinken zal zijn om naar de eerste plaats te proberen te fietsen. En ik zag Stouf ook op de lijst pronken, die kan ook wel het een en ander achter het stuur van een rallywagen.
Bij de nationale ligt het net iets anders en is het wat moeilijker om er zo maar een naam op te plakken. Maar Glenn Janssens is al lang op zoek naar een zege in Ieper. Vergeet echter nooit Tobi Vandenberghe, die op het einde van de race altijd wel komt kijken hoe het zit vooraan.

Twintig proeven lang streden afgelopen weekend 77 deelnemers om het eremetaal tijdens de ELE Rally rondom Helmond en Eindhoven. Johan Faes en navigator Christiaan van der Rijsen van het FABORY Rallyteam stonden eveneens aan de start. Ondanks enkele problemen wist de equipe als 6de algemeen en 2de groep N met hun Mitsubishi Lancer Evo IX over het finishpodium te rijden. Een prachtig resultaat tijdens de thuiswedstrijd van het Reuselse team.

Op vrijdag 13 en zaterdag 14 juni stond de 50ste editie van de ELE Rally op het programma. Samen met zijn navigator Christiaan van der Rijsen stond Johan Faes aan de start voor de strijd om de zege in de standaardklasse, groep N. Het zou geen makkelijke opgave worden. Johan Faes voor de wedstrijd: “De ELE Rally is een mooi evenement en typisch eentje die op het podium pas afgelopen is. Doordat het een wedstrijd is die een aanslag doet op je uithoudingsvermogen en daarmee concentratie, gebeurt er de laatste proeven vaak nog veel. Het deelnemersveld is bovendien erg sterk. Wij gaan er in ieder geval, zoals altijd, weer voor.”

Op vrijdagavond kregen de deelnemers vier klassementsproeven voorgeschoteld. Johan en Christiaan noteerden op alle vier de proeven een tweede tijd in de groep N, achter Piet van Hoof met zijn snellere Evo X. Na die vier proeven kon de equipe hun Lancer Evo IX vrijdagnacht bovendien met een voorlopige zesde positie algemeen in het nachtpark plaatsen. Zaterdag stonden de resterende 16 proeven op het programma. Hoewel de vrijdag probleemloos verliep, kreeg de equipe op zaterdag met wat probleempjes te kampen. “De vermoeidheid begon mij op een gegeven moment parten te spelen. Zaterdagmiddag kreeg ik een dipje waardoor de tijden wat minder snel werden. Vervolgens maakte ik ook nog een foutje op de tweede keer dat we Berkendonk reden, wat veel tijd kostte. Toen op proef Spoordonk vlak na de start de motorkap openvloog, was het feest compleet. De voorruit brak en dat had weer tot gevolg dat ik een bocht miste op proef 13, Wintelre. We reden rechtsachter lek en hebben de halve proef met een lekke band gereden. Daardoor kelderden we verder naar de negende positie algemeen. Gelukkig was de marge op nummer drie in de groep N, Van Ballegooien met zijn Evo X, groot genoeg om hem voor te blijven.” De equipe liet zich niet kisten en bleef vechten voor goede tijden. Uiteindelijk behaalden ze na 20 proeven de eindstreep met een 6de plek algemeen en 2de plek in de groep N op zak. Faes: “Ook anderen hadden zo hun problemen, waardoor we de 6de plek van de vrijdagavond weer wisten te heroveren. Piet van Hoof (Evo X) was een maatje te groot, maar we zijn dik tevreden met onze tweede plek in de standaardklasse. Ik wil overigens het team via deze weg bedanken voor de geweldige service. Ze wisten onze voorruit te vervangen binnen de servicetijd van 30 minuten, daar kunnen de bekende ruitreparateurs nog wat van leren.”

Zaterdag bij het ontwaken van de dag wisten we al dat het er terug hard zou aan toe gaan. De weergoden leken ons op buienradar goedgezind te zijn. Allen dus gemotiveerd naar Wervik voor een spannende dag. Op de eerste KP was het duidelijk dat er al 2 teams wakker genoeg waren om de rest reeds op een hoopje te rijden. 9 sec. aan de broek tegenover het derde team! Efkes slikken!
Op naar de 2de KP. Hupla weer van dat! Van Nieuwenhuyse en Roelens 4 sec. sneller dan Olivier. Die op zijn beurt 9 sec sneller was dan Anckaert. Dan hadden de achtervolgers maar 1 motivatie, de prijzen worden afgegeven aan de eindstreep.
De 3de KP: Olivier 1 sec. sneller dan Roelens. Roelens 3 sec sneller dan Anckaert en Van Nieuwenhuyse.
4de KP, eerste opgave. Olivier gestopt met ontstekingsproblemen.
De 5de KP het jammerlijke ongeval van Van Nieuwenhuyse met ook een opgave tot gevolg. Ook Roelens moest opgeven met een gebroken versnellingsbak.
Voor de start van de 3de ronde moest ook Anckaert aan de kant door het uit koers nemen van de VAS. Voor deze en laatste ronde hebben de 3 overgebleven teams, zijnde Nemegheer, Verhaeghe en Van Wanseele nog eens alles gegeven om in deze volgorde over de eindstreep te rijden. Proficiat mannen, het ging hard en soms te hard, maar in Staden proberen we het opnieuw!
Algemeen klassement in de Cup na Wervik
1 Verhaeghe Koen 95 P
2 Anckaert Christof 60 P
3 Catteeuw Rudy 57 P
4 Vauterin Thomas 55 P
5 Dewaele Koen 54 P
6 Nemegheer Tom 49 P
7 Olivier Kurt 42 P
8 Roelens Bart 41 P
9 Van Wanseele J 25 P
10 Van Nieuwenhuyse Rik 20 P
11 Caby Frank 5 P

Op 20 en 21 juni vindt in Ieper de 22ste Ypres Historic Rally, manche voor het FIA European Historic Sporting Rally Championship, plaats. Silver-Arrows Racing zal aan de start staan met de M.Ex.T. wagen met als piloot Bart Vanhaverbeke en als Copiloot niemand minder dan Dennis Giraudet.
Reeds enkele jaren focust het Silver-Arrows team op het rijden van Safari raids. Niettemin blijven grote Nationale en Internationale Rally’s op asfalt leuk om in te participeren. Niet alleen is dit fun maar tevens een goed moment om techniek, piloot en Copiloot op elkaar af te stemmen.
Voor Dennis Giraudet is de Rally van Ieper geen onbekende. Meerdere malen nam hij deel als Copiloot voor het WRC kampioenschap. In 2010 was hij zelfs Copiloot in één van de Silver-Arrows Racing wagens bestuurd door Bjorn Waldegard !
In november 2014 neemt Silver-Arrows Racing deel aan de “Ralley du Sénégal Historique ” met 2 wagens. Ter ondersteuning van het ganse team en met als hoofddoel de Mercedes 500 SLC hoger in de eind ranking te brengen heeft Dennis Giraudet als copiloot het team vervoegd.
Het moge dan ook duidelijk zijn dat de deelname van Silver-Arrows Racing niet onopgemerkt zal voorbijgaan in deze 22ste editie van Ypres Historic Rally. Naast de optimalisatie van de samenwerking tussen piloot en copiloot, worden de aangepaste ophanging en motor op de proef gesteld tijdens deze rally. Bart Vanhaverbeke, piloot en oprichter van Silver-Arrows steekt zijn ambitie niet onder stoelen of banken en verwacht te finishen op een podiumplaats in de eigen categorie.
Spektakel verzekerd dus!
Over Silver Arrows Racing
Silver Arrows Racing is een organisatie die gespecialiseerd is in full service verhuur van Mercedes-Benz 500 SLC historic rallywagens voor historic rally en regularity evenementen. Het bedrijf beschikt naast de rallywagens over een volledige infrastructuur voor het onderhoud, transport en stockage voor, tijdens en na een evenement. Silver Arrows Racing concentreert zich vooral op Belgische evenementen maar biedt zijn klanten ook de mogelijkheid om deel te nemen aan internationale evenementen.
Meer informatie over Silver Arrows Racing is te vinden op www.silver-arrows.com.

De ELE Rally werd dit weekeinde voor de 50e keer verreden met mooie klassementsproeven in de omgeving van Eindhoven. In de 350Z Challenge ging de zege naar Dirk Garvelink en zijn navigator Nicky van Gerwen na een spannende strijd in de slotfase van de rally met het Belgische rallytalent Matthias Boon. Roy Clijnk pakte zijn eerste podiumplaats. Antoine Biesheuvel viel uit met technische problemen en zag daarmee zijn titelaspiraties in rook opgaan.

Vrijdagavond – tijdens de WK voetbalwedstrijd Nederland-Spanje – ging de 50e ELE Rally van start met 4 klassementsproeven. De rally werd onder prima weersomstandigheden verreden, een lustrum editie waardig! Vanaf de start zette regerend Nederlands rallykampioen Bob de Jong met zijn WRC Mitsubishi Lancer de toon en reed hij samen met zijn navigator Bjorn Degandt vrijwel onbedreigd naar een welverdiende overwinning. De Jong was 12 keer de snelste tijd op de 20 klassementsproeven. Hij bleef daardoor Jeroen Swaanen met de Citroën C4 WRC 35 seconden voor, terwijl Erik van Loon met zijn WRC Ford Fiesta bijna 4 minuten moest toegeven op Bob de Jong.

Nissan 350Z Rally Challenge

Uiteindelijk stonden er vrijdagavond in Helmond zes equipes uit de Nissan 350Z Rally Challenge aan de start van de jubilerende ELE Rally. Grote afwezige was Arjan Heijstek. “Helaas moeten wij verstek laten gaan, omdat mijn navigatrice Cindy Verbaeten zich op het laatste moment met een bacteriële infectie moest afmelden. Dat is echt jammer, want we hadden ons zo verheugd om hier te rijden,” aldus Arjan Heijstek, die wel de moeite nam om als toeschouwer zijn ‘concurrenten’ in actie te zien. En die schotelden de duizenden toeschouwers een mooi schouwspel voor. Antoine Biesheuvel ging razendsnel van start en pakte de leiding ondanks een nog steeds af en toe haperende versnellingsbak. Na het vervangen van de versnellingspook ging het zaterdagochtend veel beter en vooral veel harder en kwamen top-10 tijden in zicht voor Biesheuvel; ook zijn grootste concurrent Matthias Boon reed supersterk. Op KP9 (Stiphout) was Biesheuvel echter opeens uit de rangschikking verdwenen toen er zich een probleem voordeed met het differentieel. De weg leek vrij voor Matthias Boon om na zijn zege in Tielt bij de TAC Rally opnieuw met de overwinning huiswaarts te keren. Maar Dirk Garvelink gaf zich niet gewonnen en sloeg op KP15 (St. Oedenrode) zijn slag toen Boon op het onverhard kostbare tijd liet liggen. Vervolgens verloor Boon ook nog eens 20 seconden door een lekke band op de één na laatste proef (KP19, Wintelre) en moest de slotproef op het industrieterrein van Son de beslissing brengen in de secondenstrijd. De Nissan van Matthias Boon kampte echter met motorproblemen en daardoor pakte Garvelink zijn tweede seizoenszege, nadat hij in de openingsrally van het seizoen, de Tank S Rally, ook al de overwinning voor zich opeiste.

De volgende rally voor de Nissan 350Z Rally Challenge vindt op 4/5 juli plaats, de GTC Rally in en rond Etten-Leur.

Uitslag ELE Rally

1. Bob de Jong/Kees Hagman (NL/NL), Mitsubishi Lancer WRC, 1 uur 52 min 14,2 sec

2. Jeroen Swaanen/Bjorn Degandt (NL/B), Citroen C4 WRC, op 35,4 sec

3. Erik van Loon/Davy Thierie (NL/B), Ford Fiesta WRC, op 3 min 44,6 sec

15. Dirk Garvelink/Nicky van Gerwen (NL/NL), Nissan 350Z, op 16 min 01,2 sec

17. Matthias Boon/Hein Verschuuren (B/NL), Nissan 350Z, op 16 min 24,8 sec

22. Roy Clijnk/Marlous Kion (NL/NL), Nissan 350Z, op 22 min 19,6 sec

37. Diter Toprek/Dennis Lippens (NL/NL), Nissan 350Z, op 31 min 03,2 sec

In totaal gingen er 70 equipes van start en kwamen er 50 aan de finish.

Stand Nissan 350Z Rally Challenge (na 3 wedstrijden)

 

#

Rijder

Tank S

TAC

ELE

GTC

OvV

Hell.

TOTAAL

1.

Matthias Boon

25

30

25

 

 

 

80

2.

Dirk Garvelink

30

-

30

 

 

 

60

3.

Mike Veldhuisen

21

21

-

 

 

 

42

4.

Roy Clijnk

16

-

21

 

 

 

37

5.

Arjan Heijstek

18

18

-

 

 

 

36

6.

Diter Toprek

14

-

18

 

 

 

32

7.

Antoine Biesheuvel

-

25

-

 

 

 

25

8.

Roel van der Zanden

-

-

-

 

 

 

0

Deelnemers

De 6 deelnemende equipes aan de 350Z Rally Challenge die op zaterdag 12 april tijdens de ELE Rally in Helmond in actie kwamen aan het woord (op klassement):

Dirk Garvelink / Nicky van Gerwen (1e)

Na zijn eclatante zege in de Tank S Rally liet Garvelink in Tielt verstek gaan, omdat hij in het service team van Erik van Loon mee was naar de Abu Dhabi Desert Challenge. Daarom was de ELE Rally voor Garvelink belangrijk om de aansluiting voor de titelstrijd te herstellen: “Het ging eigenlijk allemaal prima; een keer hadden we een remprobleem en schoten we rechtdoor bij een chicane.” Halverwege de tweede dag stond Garvelink desondanks 45 seconden achter Boon, maar toen Garvelink op de proeven van Wintelre en St. Oedenrode een verrassende aanval plaatste en een halve minuut goedmaakte werd het een spannend slot: “Met nog twee proeven te gaan had ik nog ruim 20 seconden achterstand, dus ik dacht al dat het niet meer ging lukken. Toen verloor Matthias op Wintelre door een lekke band kostbare tijd en ging ik met 2,1 sec verschil de laatste proef op; daar heb ik volle bak gereden en wonnen we op de meet de rally – prachtig!”

Matthias Boon / Hein Verschuuren (2e)

Natuurlijk was het enerzijds een teleurstelling voor Matthias Boon om de zege in de slotfase te verspelen: “Maar ik word liever tweede na een spannende strijd dan eerste zonder tegenstand. En Dirk heeft geweldig sterk gereden,” was het sportieve commentaar van de snelle Belgische Nissan-rijder. “Vrijdagavond verloren we de aansluiting met Biesheuvel door een kapotte remtang en waren we al tevreden met de tweede plek, maar toen Antoine uitviel gingen we uiteraard voor de tweede opeenvolgende zege. Maar Dirk Garvelink kwam op de proeven in St. Oedenrode en Wintelre verrassend sterk opzetten en daar verloren we op het onverhard en door de lekke band de rally. Op de laatste proef konden we de aanval niet meer openen, omdat de motor niet meer vol vermogen gaf. Maar we staan er heel goed voor in de titelstrijd en hopen op een mooie strijd in de GTC Rally met zowel Biesheuvel als Garvelink.”

Roy Clijnk / Marlous Kion (3e)

Met de derde plaats in de Nissan 350Z Rally Challenge was Roy Clijnk uiteraard zeer content: ”We zij moe, maar voldoen en dit resultaat hadden we vooraf niet verwacht, maar het is mooi om hier onze eerste beker te kunnen winnen. Die krijgt een mooi plekje!” Behalve tijdens de verkenning had de equipe Clijnk/Kion in de ELE Rally geen problemen: “Met het maken van de pacenotes hadden we een probleem met de GPS tripmeter die we daarvoor gebruiken en daardoor hebben we niet overal de juiste afstanden kunnen noteren. Omdat Marlous altijd heel contentieus de meters voor mij afroept ging dat nu niet overal goed…. Daarmee zie je ook hoe belangrijk de navigator is,” aldus een altijd enthousiaste Roy Clijnk, die erkende dat ze samen nog veel moeten leren: “Het is mooi om steeds meer ervaring op te doen, maar je komt er dan ook achter wat je nog niet kunt. Maar we hebben wel weer kunnen genieten; vooral op de proef St. Oedenrode heb ik mij enorm vermaakt en heb ik veel progressie geboekt.”

Diter Toprek / Dennis Lippens (4e)

De equipe Diter Toprek/Dennis Lippens toonde zich tevreden aan de finish over de vierde plaats. Weliswaar miste Diter Toprek de strijd met ‘concurrent’ Arjan Heijstek, maar kon hij toch een lekkere wedstrijd rijden: “Natuurlijk is die vierde plaats mooi; maar we hebben vooral weer optimaal kunnen genieten en ook weer veel geleerd. Vooral op het onverhard laten we nog wel te veel liggen, maar dat is een kwestie van ervaring,” analyseerde Diter Toprek zijn deelname aan de ELE Rally. “We hadden een nieuwe ‘lichtbak’ op de auto, die inderdaad op de nachtelijke proeven behoorlijk beter zicht opleverde.” Op de laatste proef maakte de equipe Toprek/Lippens nog een hachelijk moment mee: “We verremden ons en eerst kwam er een sloot angstvallig dichtbij, maar uiteindelijk doemde er ook nog een lantaarnpaal voor ons op, waar we letterlijk een centimeter voor tot stilstand kwamen…”

Roel van der Zanden / Paul Geerts (uitgevallen)

Voor Roel van der Zanden ging het in zijn thuisrally opnieuw mis. Eerst vrijdagavond met twee (!) kapotte bobines en uitgerekend zaterdag bij de tweede doorkomst op de klassementsproef in zijn woonplaats St. Oedenrode, toen een aandrijfas van zijn Nissan 350Z het begaf. “Vrijdagavond begon het al slecht met twee bobines die op hetzelfde moment kapot gingen; we hebben die kunnen vervangen en door te kiezen voor de SuperRally waren we zaterdag weer van de partij.” Ze reden de resterende proeven vrijdagavond niet en kregen daarvoor een ‘normtijd’, maar konden zaterdag wel weer gewoon van start: “Dat was belangrijk, omdat we een grote groep gasten hadden. Die hebben genoten van een dag vol spektakel, met mooi weer. We hebben ze ook op de service kunnen laten zien wat we in korte tijd allemaal kunnen doen. Maar helaas konden we ze niet ’trakteren’ op een finishresultaat, want bij de tweede doorkomst in St. Oedenrode moesten we flink gas geven om het onverhard door te ‘ploegen’ en daarbij brak een aandrijfas. We slaagden er in de finish van de proef te halen en probeerden nog verder te komen, maar onderweg naar de proef in Son ging ook het differentieel kapot en was het over en uit voor ons.”

Antoine Biesheuvel / Frans van den Einde (uitgevallen)

Voor Antoine Biesheuvel was de teleurstelling groot: “We waren zo goed op weg en hadden al een comfortabele voorsprong van 50 seconden op Matthias en alles ging voorspoedig. Totdat we zaterdagmiddag opeens merkten dat er een probleem was met het differentieel.” Later bleek dat de bevestigingsbout van het differentieel los was geraakt en er uit was gelopen. Verder rijden bleek onmogelijk en daarmee vervlogen ook de titelaspiraties van de sterk rijdende Biesheuvel: “Ja, met twee 0-resultaten kunnen we de titel nu wel vergeten en gaan we voor dagsuccessen in de resterende wedstrijden. Te beginnen met onze ‘thuiswedstrijd’ in Achtmaal.”


Afgelopen weekend werd de 50ste editie verreden van de ELE Rally,natuurlijk ontbrak Rally Team Brabant niet tijdens deze thuisrally. De rally bracht het team wat kleine tegenslagen waardoor ze steeds op achtervolgen waren aangewezen. Door goed teamwerk is het toch gelukt om de Evo met zijn mooie nieuwe “Rookie” jasje binnen de top tien aan de finish te brengen.

Vrijdagavond werd gekozen om eerst ritme te vinden en daarna het tempo op te voeren. Echter was er meteen op de tweede klassementsproef al een warm momentje, de Mitsubishi Lancer Evo X brak uit voor het aanremmen van een bocht. Na alle hoeken van de weg gezien te hebben konden ze gelukkig wel hun weg vervolgen. De auto bleef dit mankement houden maar Antoine was er nu op bedacht waardoor hij de auto toch onder controle wist te houden.

Tijdens de service werd alles gecontroleerd maar niets gevonden. Helaas bleek op eerst volgende klassementsproef dat er echt wel een serieus probleem was en dat de achterremmen niet goed functioneerden. Op de laatste klassementsproef van de vrijdagavond verloor de Evo veel remolie en was ineens de remdruk helemaal weg. “ Ik hoor Antoine met nog zo’n 6 km te gaan door de intercom zeggen “we hebben geen remmen meer.” Ik dacht dat het wel mee zou vallen maar dit was een understatement, we hadden echt totaal niets aan remmen meer. Door stapvoets te rijden en de handrem te gebruiken wist Antoine ons keurig aan de finish te brengen. “ verteld Johan.Het duo duikelde hierdoor in het klassement naar een 18e plaats algemeen. Het serviceteam heeft daarna de lekkage die er bleek te zitten bij de aansluiting naar de remklauw professioneel weten te dichten.

Zaterdagmorgen werd vol goede moed weer gestart met als missie om toch de top tien te gaan proberen te bereiken. Het vertrouwen van Antoine in de auto en zichzelf kwam langzaam maar zeker weer terug en op klassementsproef Stiphout brachten ze een vijfde tijd algemeen op de klok.

Stukje bij beetje slopen ze naar voren in het klassement, na vier proeven op de zaterdag bereikten ze weer de tiende plaats. Op klassementsproef 13 (Wintelre) kwam de pechduivel echter weer om de hoek, er werd een stoeprandje geraakt en 100 meter verder was de band leeg. Met een lekke band werd de resterende 5,3 kilometer afgelegd wat een tijdsverlies bracht van 51 seconden. Het team bleef gesteund door het serviceteam gemotiveerd om de inhaalslag door te blijven zetten. In de laatste klassementsproeven op zaterdagavond liep het allemaal als vanouds en werden er constant tijden in de top tien gereden. Ook een defect in de uitlaat op de laatste klassementsproef kon het duo niet stoppen. De rally werd afgesloten op een verdiende 7e plaats algemeen en een 2e plaats in het Open Nederlands Rally Kampioenschap. Loon naar werken voor het hele team!

“Alle lof gaat deze keer uit naar het serviceteam. Dit was voor hun een hele lastige rally. Het gebruiken van twee serviceplekken bracht nogal wat organisatorische zaken met zich mee. En daarnaast was het team niet in zijn vertrouwde samenstelling. Twee teamleden die er niet de gehele wedstrijd bij konden zijn en twee nieuwe teamleden die nog helemaal ingewerkt moesten worden.

Onze complimenten gaan uit naar het gehele team zij hebben er voor gezorgd dat wij heel het weekend in de strijd konden blijven voor deze top tien positie” aldus Antoine en Johan.

De Evo krijgt nu een rebuild om over drie weken tijdens de GTC Rally in het weekend van 4 en 5 juli weer van start te gaan.

Traditiegetrouw staat dit weekend de Rally van Wervik op het programma . Exact 1 week voor de Belgische IRC wedstrijd in Ieper , komen verschillende teams hun wagen afstellen in de tabakstad omwille van de ongeveer gelijkaardige West-Vlaamse parkoers . De organisatie heeft opnieuw meer dan 130 tal deelnemers met tal van wagens met kwaliteit van hoog niveau .

Vincent Verschueren ( Citroën DS3 R5 ) en Bernd Casier ( Ford Fiesta R5 ) komen testdraaien in Wervik om zodoende de ideale afstellingen te vinden voor de grootste afspraak van het jaar in Ieper . Beide R5 piloten rijden weliswaar buiten klassement , zodat ze na iedere KP de nodige aanpassingen aan de wagen kunnen doen .

Verder vinden we enkele WRC-kleppers aan de start met recordhouder Paul Lietaer ( Subaru Impreza WRC ) en de snelle Fransman Laurent Bayard (  Toyota Corolla WRC ) . Davy Vanneste ( Peugeot 207 S2000 ) komt ook wedstrijdritme opdoen in zijn thuisrally , maar zal niet kunnen strijden tegen Melissa Debackere want ze heeft in laatste instantie moeten afhaken. "Alles wordt volop voorbereid voor de Geko Ypres Rally van volgende week en Wervik komt voor ons gewoon enkele dagen te vroeg. Spijtig dat ik niet kan aantreden voor eigen volk, maar er zit niets anders op , reageert Melissa toch wat ontgoocheld."

In de ORC rally waren we reeds getuige van de snelheden van de porsches zodat bij droog weer we Tim Van Parijs ( Porsche 997 GT3 ) niet uit het oog mogen verliezen met zijn krachtige Porsche 997 GT3. Jochen Claerhout zal echter niet kunnen deelnemen door rugklachten en hoopt de volgende wedstrijd in Nederland opnieuw te kunnen rijden . Er is toch nog een tweede Porsche aan de start in Wervik , namelijk de Fransman Houssin Jean -Benoit .

Er is een waslijst van piloten die in aanmerking komen voor dichte ereplaatsen en wie weet zit er nog meer in . De voortrekkers met de Fransman Victorien Heuninck ( Citroën C2 R2 ) , Grégoire Coulembier ( Ford Fiesta S1600 ) en Claudie Tanghe ( Clio R3 ) .

De onlangs aangekochte Suzuki Swift S1600 van Fredericq Delplace zal ook worden ontdekt in Wervik . De BMW M3 piloten Wim Lootens en Christophe Merlevede zullen voor het nodige spektakel zorgen en in GR N staan Patrick Milleville ( Lancer Evo 8 ) en Jordy Heyrick ( Impreza GT ) bovenaan de lijst .

Ook tal van FIRC piloten uit Groot-Britanie komen aan de start met oa de Brit Alex Taylor ( Subaru Forester ), Andrew Thomson ( Evo 6 ) en Tony Clements ( Evo 9 ) die onderling de strijd van ORC willen verderzetten .

Bij de Historic wagens zullen we ongetwijfeld een mooie strijd zien voor de overwinning want tal van piloten komen hiervoor in aanmerking . Het lijstje is indrukwekkend te noemen met namen zoals Alain Vermeulen ( BMW 323i ) ,Chris Debyser ( Opel Transeurope ) , Geert Glorieux ( BMW E21 ) , Patrick Mylleville ( Porsche 911 ) , Bart Roelens ( FORD MK2 ) , Kurt Olivier ( FORD MK2 ) en Christof Anckaert ( FORD MK2 ).

In de editie 2014 in Wervik zijn er parkoersveranderingen te noteren . Scuderia Vervica behoud wel dezelfde drie klassementsproeven in Kruiseke, Wervik en Geluwe maar dan wel met tal van wijzigingen want zowel Kruiseke als Geluwe worden grotendeels in omgekeerde richting afgelegd , terwijl er op Kp Wervik op het einde ook een lichte wijziging is . Alle KP's worden 4 keer afgewerkt . De wedstrijd start om 8u15 en rond 18u15 is de winnaar bekend van de Rally Van Wervik.

Het rallycentrum is zoals elk jaar in de Broederschool van Wervik ( Magdalenastraat 29 ) . Op vrijdag om 17u30 is er de technische controle .

Prijs van een inkomticket bedraagt 15 euro en een programmaboekje 5 euro.

Na de geslaagde samenwerking vorig jaar, wordt het engagement van AAROVA in de Geko Ypres Rally dit jaar nog uitgebreid. Het bedrijf uit Oudenaarde stelt meer dan 300 licht mentaal gehandicapten en andere mindervaliden te werk en zal met meerdere teams meewerken aan de Geko Ypres Rally.

"Vorig jaar hebben we onze mensen ingezet voor het schilderen van het podium en voor het opstellen en opruimen van een aantal klassementsproeven," vertelt Thierry Snauwaert van Aarova. "Het enthousiasme bij onze personeelsleden was bijzonder groot. Het geeft hen een enorme voldoening dat ze mee kunnen werken aan een topevenement dat internationale uitstraling heeft. Het feit dat ze het podium dat zij geschilderd hebben vervolgens op televisie zien, geeft een erg positieve boost aan hun zelfvertrouwen."

Dit jaar zal Aarova zich nog meer engageren. "We gaan naast de taken die we vorig jaar deden, ook een deel van de catering verzorgen. Aarova heeft in Oudenaarde een goed draaiend restaurant, waar de keuken geleid wordt door een voormalige souschef van Jeroen Meus. Met onze medewerkers zullen we de catering verzorgen in het Rally Café op de Markt."

Aarova heeft nauwe banden met de rallysport, want de beschutte werkplaats levert dagdagelijks prestaties voor enkele rallypiloten.

"Aarova heeft drie vestigingen in Oudenaarde. Een van onze klanten is het bedrijf van Pieter Tsjoen, die trouwens regelmatig in ons restaurant te gast is. Onze personeelsleden zijn altijd vereerd dat ze voor Pieter, een groot rallykampioen, kunnen werken, zeker wanneer ze ook nog eens tijdens het rallyweekend in Ieper van de partij kunnen zijn. Ook Bernd Casier is al op bezoek geweest en we werken ook voor Timothy Van Parijs. Kortom, Aarova heeft nauwe banden met de rallyrijders uit Oudenaarde."

De mindervaliden die werken bij Aarova krijgen trouwens allemaal de gelegenheid om op donderdagavond de shakedown in Nieuwkerke bij te wonen. Natuurlijk zal vooral Pieter Tsjoen luid aangemoedigd worden!

Het heeft veel langer geduurd dan voorzien, maar de Citroën DS3 R5 is eindelijk aangekomen in het atelier in Kemmel. Afgelopen vrijdag werd de wagen afgehaald bij Citroën Sport, waarna even buiten Parijs een korte testsessie werd gehouden.

De eerstvolgende test is er meteen één op ware grootte, nl. de Geko Rally van Wervik van komende zaterdag. "We rijden er buiten wedstrijd om de wagen rustig verder te leren kennen en waar nodig aanpassingen te kunnen doen tussen de proeven. Ook voor het serviceteam valt nog veel te ontdekken.",

De DS3 R5 ‘#005’, het derde exemplaar dat door Citroën aan een klant werd afgeleverd, blijft tot na Wervik maagdelijk wit om dan net voor Ieper gedecoreerd te worden.

De inschrijvingen voor de Geko Ypres Rally zijn nog niet afgesloten, maar nu al kunnen we de rallyfans bevestigen dat er heel wat kwaliteit aan de start zal staan van de 50ste editie van de Geko Ypres Rally. Maar liefst 5 piloten die de "Rally van Ieper" in het verleden op hun naam schreven gaan zullen dit jaar opnieuw het beste van zichzelf geven op de befaamde asfaltbaantjes in West-Vlaanderen, waar "couperen" een andere dimensie krijgt.

De recordhouder van het aantal overwinningen is natuurlijk Freddy Loix, die 8 keer de champagne mocht ontkurken op het podium in de Kattenstad. Zijn eerste overwinning behaalde Fast Freddy in 1996 aan het stuur van een Toyota Celica GT-Four. Het was meteen het begin van een reeks van vier opeenvolgende overwinningen, drie met een Toyota en de laatste met een Mitsubishi Carisma GT van het fabrieksteam. Het tweede tijdperk van Freddy Loix begon in 2008 met een overwinning aan het stuur van de Peugeot 207 Super 2000. Daarna volgden nog drie zeges (2010, 2011, 2013) met een Skoda Fabia Super 2000, de wagen waarmee hij ook dit seizoen zal jagen op de overwinning in Ieper.

Luca Rossetti was in 2007 de snelste met een Peugeot 207 Super 2000. De Italiaanse topper komt dit jaar opnieuw naar Ieper, maar nu met een Skoda Fabia Super 2000. Rossetti wil er sinds zijn overwinning elk jaar bij zijn in de Westhoek, zoals vorig jaar als coach van Michal Solowow. De legendarische afterparty zit er ook voor iets tussen...

Nog een oud-winnaar is achtvoudig Belgisch rallykampioen Pieter Tsjoen, die in 2001 zijn Toyota Corolla WRC naar de overwinning stuurde. De Oost-Vlaamse zakenman heeft nooit echt zijn draai gevonden in een Super 2000, maar de overstap naar een Peugeot 208 T16 met turbomotor maakt van Tsjoen meteen een te duchten kandidaat voor de overwinning.

De vierde laureaat die van start gaat is... Jimmy McRae, die in 1987, het jaar na de Gr.B's, de zege in de toenmalige "24 Uren van Ieper" pakte met een Ford Sierra RS Cosworth. Net zoals de voorbije jaren komt Jimmy aan de start van de Ypres Historic Rally, deze keer met een Opel Ascona A.

De naam van de vijfde oud-winnaar aan de start in Ieper werd op tot het laatste moment stil gehouden. Tweevoudig winnaar Bruno Thiry komt aan de start met een Opel Adam R2. Daarmee is 'Moustic' de ideale referentie voor de jongeren in het ERC Junior Championship...

Naar goede gewoonte zal de Geko Ypres Rally ook dit jaar weer voor een record en een primeur zorgen. De 50ste editie van de West-Vlaamse klassieker wordt de eerste rechtstreekse confrontatie tussen de drie merken die momenteel een R5 gehomologeerd hebben. Zowel de Ford Fiesta R5, de Peugeot 208 T16 als de Citroën DS3 R5 komen in actie op de smalle asfaltproeven rond Ieper.

Het worden nog spannende weken voor Vincent Verschueren, de tweevoudige Kampioen van België Super 2000, die reikhalzend uitkijkt naar zijn eerste wedstrijd met de Citroën DS3 R5 geprepareerd door GoDrive, het team van Gaby Goudezeune.

Het Peugeot-kamp wordt vertegenwoordigd door de twee piloten van de Peugeot Rally Academy, Craig Breen en Kevin Abbring. De Ier is gebrand op een overwinning na twee opeenvolgende opgaves in Ierland en op de Azoren, terwijl Kevin Abbring in Ieper bijna een thuiswedstrijd afwerkt en met het voordeel van parcourskennis zeker in staat moet geacht worden om zijn eerste overwinning in het ERC binnen te halen. Pieter Tsjoen, achtvoudig Belgisch rallykampioen, zal eveneens een 208 T16 besturen, geprepareerd door het Belgische team DG Sport, dat ook instaat voor de 208 R2 van Gino Bux, momenteel zesde in het ERC Junior Championship.

De Ford Fiesta's R5 zijn in de meerderheid, waarbij vooral uitgekeken wordt naar de chrono's van Bernd Casier die zijn comeback maakt in Ieper. J-Motorsport zet twee Fiesta's R5 in voor Cédric Cherain en Didier Duquesne. Xevi Pons maakt zijn debuut in Ieper met het nieuwste wapen van Ford, terwijl ook Philip Cracco een Fiesta R5 in stelling brengt.

Wie wordt de Asphalt Master?

Esapekka Lappi komt als leider in het Europees kampioenschap naar Ieper, maar hij is tevens de leider in de tussenstand van de ERC Asphalt Master. Deze officieuze titel bekroont de snelste op asfaltproeven. Per klassementsproef worden punten toegekend aan de snelste vijf piloten (10-6-4-2-1). Na de eerste dag van de Acropolis Rally op asfalt en het Circuit of Ireland voert Lappi de tussenstand aan met 156 punten, terwijl Craig Breen 105 punten heeft. Met veel Belgische toppers aan de start zullen de ERC-piloten moeten knokken om extra punten te scoren in Ieper.