Newest pictures

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2024

STADEN RALLY 2024

TBR RALLY 2024

YPRES RALLY 2024

WERVIK RALLY 2024

MONTEBERG 2024

ESCORT RALLY SPECIAL 2023

RALLY STADEN 2023

YPRES RALLY 2023

WERVIK RALLY 2023

SEZOENS RALLY 2023

ORC RALLY 2023

MONTEBERG 2023

RALLYLEGEND SAN MARINO 2022

RALLY VERMENTINO 2022

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2022

ELBA RALLY 2022

WRC YPRES 2022

RALLY STADEN 2022

WERVIK RALLY 2022

SEZOENS RALLY 2022

RALLY KORTRIJK 2021

CONDROZ RALLY 2021

HEMICUDA 2021

RALLYLEGEND SAN MARINO 2021

RALLY VERMENTINO 2021

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2021

RALLY YPRES BELGIUM 2021

RALLY STADEN 2021

MONTEBERG 2021

Rallylegend San Marino 2020

Review 10 years Monteberg 2020

Adriatico 2020

Rallylegend San Marino 2019

Rally Condroz 2019

Hemicuda Rally 2019

Aarova Shortrally 2019

Omloop 2019

Rally Staden 2019

Rally Ypres 2019

Wervik Rally 2019

ORC Rally 2019

Sezoens Rally 2019

Monteberg 2019

Rally de Wallonie 2019

Condroz Rally 2018

Rallylegend San Marino 2018

AAROVA RALLYSPRINT 2018

Hemicuda Rally 2018

Ypres Rally 2018

Wervik 2018

Sezoens 2018

Monteberg 2018

Wallonie 2018

Condroz 2017

Oudenaarde 2017

Staden 2017

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2017

Hemicuda 2017

Ypres Rally 2017

Condroz Rally 2019

Condroz Rally 2019

Nadat hij al in de rally van de Elzas in Frankrijk de bronzen medaille veroverde, droomt Kris Meeke ervan om twee trapjes hoger te eindigen in Catalonië. Maar hij
Nadat hij al in de rally van de Elzas in Frankrijk de bronzen medaille veroverde, droomt Kris Meeke ervan om twee trapjes hoger te eindigen in Catalonië. Maar hij bereidt eveneens zijn deelname aan de Condroz voor.

Kris Meeke zal één van de vedetten zijn van de 41ste Rally van de Condroz in Hoei. De Noord-Ier zal er een Citroën DS3 R5 besturen en zal de referentie vormen voor alle Belgische rijders die in dezelfde klasse zijn ingeschreven.

Afgelopen weekend bevestigde de officiële Citroënrijder zijn

.

Kris Meeke zal één van de vedetten zijn van de 41ste Rally van de Condroz in Hoei. De Noord-Ier zal er een Citroën DS3 R5 besturen en zal de referentie vormen voor alle Belgische rijders die in dezelfde klasse zijn ingeschreven.

Afgelopen weekend bevestigde de officiële Citroënrijder zijn huidige vorm door zich derde te klasseren in de Rally van de Elzas in Frankrijk achter de twee vertegenwoordigers van VW Motorsport: Jari-Matti Latvala en Andreas Mikkelsen. Op de wegen van de Elzas kruiste hij een delegatie uit Hoei en kreeg zo een officieel petje van de Condroz in handen. Een leuke manier om nu al in de sfeer te komen van deze wedstrijd die Meeke vroeger al betwistte. Dat was in 2006 en toen reed hij in een kleine Citroën C2-R2. Mooie herinneringen...

De East Belgian Rally was een succes! Reeds bij de eerste deelname in 2013 werd het parcours gesmaakt. De verwachtingen waren dus hoog gespannen voor deze editie 2014.Met een voorsprong van 1 luttel punt in het kampioenschap was de boodschap duidelijk : aanvallen !!!Niks werd aan het toeval overgelaten en de wagen kreeg een grondig nazicht bij KBRacing vooraleer richting St Vith te vertrekken.

Aan de start van de eerste proef werden we jammergenoeg wel verrast door een defecte intercom.Mister CONNECTUS Bram Maes heeft zijn zich zo goed en kwaad mogelijk beholpen met signalen (links, rechts & volgas) om de schade in het klassement zoveel mogelijk te beperken. Op de verbinding werd het intercom euvel opgelost door het plaatsen van een andere batterij waarna we pas echt konden beginnen aanvallen. Na de eerste lus konden we tevreden de servicezone binnenrijden. We hadden het verlies van de 1ste proef goedgemaakt en stonden reeds 2de historic met 1 seconde voorsprong op onze grootste titelrivaal. De rest van de dag beloofde dus spannend te worden. Tijdens deze rally was er geen sprake van parcourskennis , dus werd zeer veel verwacht van copiloot Bram Maes maar desondanks een grieperig gevoel leverde hij perfecte nota’s af. Nota’s lezen met een zwakke maag en hoofdpijn : chapeau ! In het begin van de 2de ronde nam D.Deveux de leiding terug over, maar ik wist dat mijn favoriete proeven nog aan bod zouden komen. Op het einde van deze 2de ronde hadden we dan ook een voorsprong van 7 seconden. Intussen had R.DeBorman de wedstrijd verlaten na een technisch probleem en stonden we voor het eerst aan de leiding van een nationale wedstrijd! Met nog 3 proeven in het donker werd beslist de aanval verder te zetten. Op de eerste snelle proef realiseerden we een 14de tijd algemeen en werden 18sec extra voorsprong genomen op onze titelrivaal. Op de 2de proef realiseerden we nogmaals een extra voorsprong van 18sec en met een voorsprong van 45 seconden werd beslist om het gaspedaal iets te lichten voor de laatste proef. De eerste nationale overwinning was onverwachts maar wel zeer welkom! Na verschillende podia eerder dit jaar is dit reeds een eerste bekroning op de vele opofferingen. Intussen staat ook copiloot Bram virtueel op het podium met een 3de plaats in het klassement en voor Tobi is de titel nu wel heel dichtbij, maar er zal alsnog hard moeten gereden worden in de Condroz! Gezien de Condroz eigenlijk niet gepland was is ook uw steun zeer hard nodig. Steun ons via http://www.worldofcrowdfunding.com/podium-racb-historic-rally-2014-het-podium-zicht Zonder partners waren we nooit zover geraakt , dus grote dank hiervoor. Ook aan KBRacing, Bram Maes en de supportersclub Maes,Pauwels & Dumon : dikke merci !

Freddy Loix stuurde zijn inschrijving binnen voor de Rally van de Condroz in Hoei. Hij zal er het stuur nemen van de Skoda Fabia S2000 die hem al een tweede opeenvolgende Belgische titel opleverde.

Hij sloeg de East Belgian Rally over maar Freddy Loix zal wel degelijk aan de start staan van de 41ste Rally van de Condroz. Hij schreef zich daadwerkelijk in en zal starten in de Skoda Fabia S2000, ingezet door BMA, het team van Bernard Munster.

We kennen het doel van "Fast Freddy": hij wil zijn titel van Belgisch kampioen (de tweede op rij) eer aandoen en schitteren tegenover de concurrentie, die scherp zal staan. Die wordt aangevoerd door een zekere Kris Meeke: zijn aanwezigheid op de Citroën DS3 R5 van MY Racing werd donderdag bevestigd. En meerdere andere toppers worden nog verwacht...

Na zaterdag is de East Belgian Rally met stip binnengekomen in mijn top 3 van favoriete rally’s. Wat heb ik genoten van de klassementsproeven rond Sankt Vith. Dit is qua proeven onbetwist de mooiste rally die ik ooit heb gereden. Technische passages, hoogteverschil, spannende stukken tussen de bomen en ook delen waar het keihard gaat. Wát een feest!
De East Belgian Rally is geen wedstrijd waar je de eerste keer heel hard gaat. Kijk naar de uitslag en je weet dat ervaring telt op deze proeven. De overgang van een 2-liter WRC naar een R5 is bovendien een grote stap.
De Ford Fiesta stuurt heel strak en remt nog veel beter - je kunt héél erg laat remmen -, maar qua vermogen moet je flink inleveren ten opzichte van een WRC. Waar je in een 2-liter WRC een krappe bocht in de tweede of derde versnelling neemt, moet je in een R5 terug naar z’n één. Onderin toeren heeft zo’n auto minder in huis.
In z’n nekvel
Zo moest ik niet alleen de weg vinden op compleet nieuwe proeven, maar ook mijn rijstijl aanpassen aan het karakter van de Fiesta. Ik heb 13 proeven hard moeten werken, want als je hard wilt gaan in een R5 dan moet je het karretje echt in z’n nekvel pakken. Om in de toekomst voorin mee te doen, moet je alle proeven een keer gereden hebben. Samen met Bjorn (Degandt, navigator, red.) heb ik gekozen om de nodige marge te houden. Ik wilde perse kilometers maken. Met een 11e plaats en drie top 10-tijden, ben ik heel tevreden met mijn debuut in de East Belgian Rally.
Mega veel geleerd
Ook omdat ons klassement al op de eerste proef aan diggelen lag door een lekke band. Ik weet trouwens nog steeds niet hoe dat kwam. Ik heb niets geks geraakt. Zonder die lekke band hadden we zevende of achtste kunnen worden, maar ook anderen hebben hun problemen gekend. Ik heb in ieder geval heel erg veel plezier gehad en heel veel geleerd. Alles liep heerlijk soepel. Hans Weijs Motorsport had z’n zaakjes weer perfect voor elkaar en ook de Ford gaf geen slag verkeerd.
De sponsor- en relatiedag op donderdag was eveneens een groot succes. Zo konden we onze partners Axians, Capi Europe, Imex, Potonline.nl, Power to the People, Pruymboom Metaal, Profclean, Piet Hoevenaars belettering en Van Vliet Transport, net als tal van andere gasten en de media, laten ervaren wat Bjorn en ik meemaken op de klassementsproeven.
Condroz Rally?
Kortom: Bjorn, de andere leden van Imex Racing en ik hebben het zeer naar onze zin gehad in België. En ook de Belgen waardeerden onze aanwezigheid. We hebben een uitnodiging liggen voor de Condroz Rally, de Belgische seizoensfinale. Het trekt zeker, maar ik ga er eerst eens even goed over nadenken. Datzelfde geldt voor ons rallywapen in de toekomst. In mijn hart blijf ik fan van de brute power van een WRC, dat is toch net iets meer ‘no risk, no fun’...

Twee overwinningen elk. Elk een joker gebruikt. Na vier van de vijf manches in de Ford Fiesta SportTrophy 2014 staan Thibault Radoux en Adrian Fernémont gedeeld aan de leiding met 64 punten op hun conto. Wie van deze twee jonge piloten pakt de titel en de bijbehorende deelname aan de Wales Rally GB?

Het aangekondigde duel tussen Thibault Radoux en Adrian Fernémont voor de titel in de Ford Fiesta SportTrophy was van korte duur op de proeven van de East Belgian Rally. De twee  piloten waren vastbesloten om voluit te gaan, maar het ging meteen mis voor Adrian.

“Nadat ik de snelste tijd reed op de eerste proef, voor Thibault, brak ik helaas een aandrijfas in een remzone,” aldus een aangeslagen Adrian, winnaar in de FFST in Roeselare en Ieper. “Er was geen schok en het onderdeel was nog niet aan zijn kilometers voor vervanging. Maar, dat is rally… Deze opgave is erg jammer, want ik hoopte hier het kampioenschap te beslissen. We staan nu beiden perfect gelijk en we hebben beiden onze joker al gebruikt. Alles zal beslist worden in de Condroz, waar we zullen strijden voor een schitterende hoofdprijs.”

De prijs voor de winnaar van de Ford Fiesta Sport Trophy 2014 is immers een deelname met een Ford Fiesta R2 aan de Wales Rally GB, de laatste manche van het Wereldkampioenschap Rally. Thibault Radoux liet de kans niet liggen om de wedstrijd te domineren in Sankt-Vith. Een mooie revanche op de pech in Roeselare: “Deze overwinning doet me bijzonder veel deugd, want ik begon hier heel moe aan de wedstrijd. Ik heb deze week erg hard gewerkt om de motor te herstellen na Roeselare. Ik heb weinig geslapen, want elke ochtend moest ik vroeg uit de veren om te gaan werken. Nu ben ik wel verplicht om de Condroz te rijden (lacht). Ik zou ook graag de Valais rijden een week voor de Condroz. Het beloven dus twee drukke weken te worden. Natuurlijk hoop ik dat daarna de Wales Rally GB nog volgt…”

Wim Carton ging op de eerste proef van deze selectieve East Belgian Rally van de baan, waardoor zijn titelkansen verkeken zijn. Een podium in het kampioenschap blijft zeker nog haalbaar, al deed Jamie Brown een goede zaak in St-Vith. De jonge Brit, deze keer genavigeerd door Rebecca Smart, werd tweede in de Trophy en rukt daarmee op in het kampioenschap.

De Est Sander Pärn, die buiten de Trophy reed, net zoals Joachim Wagemans die bio-brandstof gebruikte, haalde helaas de finish niet van de East Belgian Rally. De huidige leider in de merkencup van Ford in het WRC kwam in België de Rally van de Elzas voorbereiden. Met zijn spectaculaire en aanvallende rijstijl verwende hij de toeschouwers, maar in de laatste ronde ging hij van de baan.

Harry Bouillon, aan de start met een Ford Fiesta R200, kende de ganse dag pech. Een klein contact met een talud beschadigde even zijn stuurinrichting, waarna hij ettelijke minuten verloor door een lekke band: “En toch heb ik me geamuseerd en dat blijft het belangrijkste,” lachte Harry, die uiteindelijk nog moest opgeven met een gebroken aandrijfas op de allerlaatste proef.

Klassement FFST 2014:

1. A. Fernémont & T. Radoux 64 pts; 2. W. Carton 41; 3. J. Brown 34; 4. B. Deruyter 18; 5. F. Perneel 16; 6. M. Vandenberghe & J. Wagemans 15; 9. G. Van Kemmel & A. Tanghe 14; 11. M. Vatanen 13; 12. C. South 12; etc.

Hermen Kobus en Erik de Wild hadden voorspeld dat ze voor een verrassing zouden zorgen in de East Belgian Rally, de voorlaatste wedstrijd van het Belgian Rally Championship. Ze hebben hun woord gehouden, want met een geweldige eindsprint in het donker behaalden ze een prachtige derde plaats algemeen. Hermen en Erik mochten mee op het podium naast winnaar Thierry Neuville, de fabriekspiloot van Hyundai Motorsport die de volgende manche van het Wereldkampioenschap kwam voorbereiden in eigen streek.

Met vijf WRC's en vijf R5's aan de start, leek het een zware klus te worden voor Hermen Kobus met zijn Ford Fiesta Super 2000. Na de eerste vijf proeven in Sankt-Vith stond de jonge Nederlander op de vijfde plaats, amper 6"8 achter Kris Princen, dit jaar winnaar van vier manches van het BRC met zijn Subaru Impreza WRC S12B.

"We zijn iets voorzichtiger gestart dan vorig jaar, toen ik op de eerste proef meteen een halve minuut verloor door een foutje. Ik was blijkbaar niet helemaal scherp. Maar, we blijven voluit aanvallen..."

Vorig jaar realiseerde Hermen op de laatste proeven in het donker een fenomenale eindsprint, waarbij hij Van Woensel naar de derde plaats verdrong. Ook dit jaar ging Hermen er eens goed voor zitten op de drie laatste proeven in het donker. Op de allerlaatste proef ging Hermen helemaal voluit om uiteindelijk met 4" voorsprong de derde podiumplaats te veroveren ten koste van Chris Van Woensel.

"Die laatste proef was ongelofelijk. Ik had 11"7 achterstand op Van Woensel. We namen alle risico's en op het onverhard ging ik even van de baan. De verstralers waren stuk en er lag een groot stuk van de struik op ons dak, maar ik bleef pushen. Ik dacht dat de derde plaats verkeken was, maar Chris Van Woensel maakte op die slotproef in Amel ook een foutje. Ongelofelijk dat we weer op het podium staan, deze keer naast Thierry Neuville! We klopten een aantal snelle WRC-piloten, zoals Van Woensel en Bob De Jong, maar we waren ook ruim sneller dan de R5's van Verschueren en Swaanen. Ik ben heel tevreden. In het kampioenschap loopt Cédric Cherain, die tweede werd met zijn Fiesta R5, een beetje uit, maar de zes punten die ons scheiden van de tweede plaats zijn zeker nog te overbruggen in de Condroz Rally."

Thierry Neuville, magistraal van start tot finish, verzorgde de show voor zijn supporters in de streek van Sankt-Vith. Met hun officiële Hyundai i20 WRC uit het Wereldkampioenschap domineerden Thierry Neuville en Nicolas Gilsoul logischerwijze de East Belgian Rally, de voorlaatste manche van het Belgian Rally Championship. Een drievoudige première voor de Belgische rallysport: het eerste optreden van de Hyundai i20 WRC in België, de eerste overwinning van Thierry Neuville in het Belgisch kampioenschap en de eerste zege van Hyundai in het BRC.

"We hebben de ganse dag zwaar aangevallen, want ik voelde me goed in mijn sas in de wagen," lachte Thierry voor hij als winnaar op het podium gehuldigd werd. "Het was een heel nuttige dag, want we hebben alle afstellingen die we willen gebruiken in de Elzas kunnen testen. Vanaf morgen, zondag, zal ik me weer helemaal concentreren op de volgende wedstrijd van het Wereldkampioenschap. Ik heb me in elk geval goed geamuseerd."

Na een foutloze prestatie en foutloze wedstrijd, behaalde Cédric Cherain een knappe tweede plaats, waarbij hij voortdurend de overige tenoren van het BRC domineerde: "Op de voorlaatste proef maakte ik nog een klein foutje, waarbij ik de radiator beschadigde, maar het liep goed af. Ik ben heel blij met onze prestatie. Het is een mooie beloning voor al het werk dat we geleverd hebben."

De strijd voor de derde plaats was boeiend tot de finish. Chris Van Woensel begon met 11 seconden voorsprong op Hermen Kobus aan de laatste proef. Een voorsprong die voldoende moest zijn, maar in de eerste remzone maakte de Subaru-piloot een foutje wat hem de derde plaats zou kosten. Hermen Kobus ging op dezelfde proef ook nog van de baan, maar hij kon in extremis toch als derde finishen. Vincent Verschueren, die zijn leerproces aan het stuur van de DS3 R5 verder zette, werd vijfde.

Ook bij de tweewielaandrijvers was er een prachtige strijd tot het einde. Caren Burton begon aan de laatste ronde van drie proeven met 1"8 achterstand op Stephan Hermann. Burton ging tot het uiterste..., maar een foutje kostte hem een minuut en zelfs de zege in R3, die naar Alex Garcia ging met zijn officiële Renault Clio R3T. In het algemeen klassement eindigde de eerste R3 voor de BMW 130i van Patrick Snijers, 8ste algemeen in de wedstrijd die hij vorig jaar nog won.

Guillaume De Ridder domineerde de conventionele Gr.N met zijn Mitsubishi Lancer Evo9 en werd 9de. In R2 en het Junior BRC ging de zege naar Guillaume Dilley die de ganse dag in een duel verwikkeld was met Gino Büx tot de piloot uit Malmédy in de fout ging. Thibault Radoux won overtuigend de strijd in de Ford Fiesta SportTrophy en in Historic zette Tobi Vandenberghe zijn titelambities kracht bij door de wedstrijd in het donker te beslissen ten koste van Rainer Hermann en Dirk Deveux, zijn naaste belager in de titelstrijd.

De East Belgian Rally bleek ook dit jaar weer een zware wedstrijd op een uitermate selectief parcours. Pieter Tsjoen (wiel afgebroken), Kris Princen (idem), Anthony Martin (van de baan) en Bob De Jong (turbo) waren de belangrijkste slachtoffers.

Dit weekend gaat de East Belgian Rally van start. In samenwerking met de TAC werd deze rally op de kalender gezet, deze heeft alvast bij velen een groot succes! Sankt Vith is hierbij dan ook de place to be, één van de verste uithoeken in België. Het belooft alvast een ware strijd te worden met de vele toppiloten op een parcour die er uitstekend bij ligt.

Geen rally zonder topfavorieten, niet? De topfavoriet voor deze rally staat al een tijdje vast, eentje waar er na dit weekend nog van zal gepraat worden, namelijk Thierry Neuville. Hij beheerst de kennis, omdat dit zijn thuishaven is, en de snelheid met zijn officiële Hyundai i20 WRC. Tweede favoriet op de lijst is Kris Princen met zijn vertrouwde Subaru Impreza S12B. Kersvers kampioen Freddy Loix komt niet aan de start in Sankt Vith. Al staat er wel nog drietal WRC te wachten om het Princen niet gemakkelijk te maken. het gaat over Bob de Jong (Lancer WRC 05)Chris Van Woensel ( Subaru S5 WRC) en Anthony Martin (Fabia WRC). Verrassingen zullen waarschijnlijk van de R5 passage komen. Zo zien we Cedric Cherain ( Fiësta R5), Jeroen Swaanen (Fiësta R5), Jourdan Sederidis (Fiësta R5) starten. Ook Pieter Tsjoen waagt terug zijn kans na zijn opgave in Roeselare met de Peugeot 208 T16. Vincent Verschueren hoopt dan weer van zijn kinderziektes af te zijn met de Citroën DS3 R5. Verder zien we nog de Hermen Kobus (Fiësta S2000) meestrijden voor een top 5.

Tuur Vanden Abeele kan na lange tijd nog eens starten in een rally met de Mitsubishi Lancer Evo VII na veel problemen. Ook Xavier Bouche laat nog eens van zich horen, hij komt aan de start met een Mitsubishi Lancer Evo X, net als Jasper Van den Heuvel. Als we verder op de lijst kijken zien we nog Benoit Allart (Impreza STI), Wouter Ploeg (BMW 125i 1M Coupe) Caren Burton (Citroën DS3), Armand Fumal (Citroën DS3), Stephan Hermann (Fiat Punto), Sander Parn (Ford Fiësta)en Frederic Berville (Peugeot 208). Als we naar de GT klasse kijken zien we 3 Porsches van dezelfde klasse. Tim Van Parijs (Porsche 997 GT3), Jochen Claerhout (997 GT3) en Francis Lejeune (997 GT3). Patrick Snijers zal de power nog wat opdrijven met zijn BMW 130i.

In het Criterium is het Kurt Breackevelt die de touwtjes stevig in handen heeft met zijn BMW M3 E36. Hij krijgt terug stevige tegenstand van Franky Boulat (BMW M3), Philip Lommers (BMW M3), en Stefaan Tjoens (Megane RS). Verder zien we nog namen zoals Günther Lenges (Clio R3), Erik Vleminckx (BMW E36 M3), Bjorn Renier (Clio Ragnotti) , Jelle Vermeire (Citroën C2),Jo Muylle (Citroën Xsara), en Patrick Moens (Citroën Saxo).

Bij de Historics zal Tobi Vandenberghe (Opel Kadett GTE) moeten strijden tegen de Ford Escort MK2 van Dirk Deveux. Maar ook Patrick Mylleville zou graag meegenieten van een podiumplaats met zijn Porsche 911. Didier Vanwijnsberghe zal zeker ook van zich laten horen in de Ford Escort MK2. Lokale piloten voor deze rally zijn Rainier Hermann (Ascona 400) en Raphaël de Bormann (Escort RS 1800).

Het rallycentrum bevindt zich in het cultuurcentrum "Triangel" te Sankt Vith. Op zaterdag 27 september zullen er programma's en toegangskaarten worden verkocht. De wedstrijd bestaat uit 2 ronden van 5 proeven en een laatste ronde van 3 proeven. De proeven zijn via onboard beelden allemaal te bekijken op de website www.eastbelgianrally.eu. Veel succes iedereen en hou het veilig!

Zaterdag in Sankt-Vith zal de Hyundai i20 WRC voor de allereerste keer op Belgische bodem aan de start komen van een rally. De East Belgian Rally heeft de eer om het officiële team van Hyundai in het Wereldkampioenschap te verwelkomen in de zevende en voorlaatste manche van het Belgian Rally Championship. Met Thierry Neuville, kind van de streek, aan het stuur, is meteen de topfavoriet bekend.
Een WRC-fabrieksteam dat aan de start komt van een nationale rally buiten het Wereldkampioenschap is hoogst uitzonderlijk. Maar, Thierry Neuville is niet vergeten hoeveel inspanningen de AMC Sankt-Vith en de Tieltse Automobiel Club, de organisatoren van de East Belgian Rally, de voorbije jaren hebben gedaan om hem aan de start te brengen van zijn thuisrally. Bovendien kunnen Thierry Neuville en Nicolas Gilsoul op deze manier nog eens hun fans bedanken voor de massale steun in de Rally van Duitsland, waar ze hun allereerste overwinning in het Wereldkampioenschap behaalden. De deelname van Thierry en Nicolas in Sankt-Vith past bovendien wonderwel in hun WK-programma.

"We gebruiken de East Belgian Rally dit jaar als een testdag als voorbereiding op de Rally van de Elzas in Frankrijk, de WK-manche die volgend weekend op het programma staat. In plaats van twee dagen te testen in Frankrijk, heb ik één dag ingeruild om de East Belgian Rally te rijden. Het is voor ons een testdag. Ik zal een aantal zaken proberen en de afstellingen verfijnen voor de WK-wedstrijd in Frankrijk. Bovendien kan ik extra competitieritme opdoen," vertelde Thierry aan Herbert Simon van de AMC Sankt-Vith.

Precies omdat het aantal testdagen reglementair beperkt is, zal Thierry donderdagavond niet deelnemen aan de shakedown, waar hij wel zijn broer Yannick zal aanmoedigen en adviseren.

Sportief is het resultaat ondergeschikt aan de voorbereiding op de volgende afspraak in het WRC, maar na zijn eerste zege in het Wereldkampioenschap wil Thierry voor eigen publiek natuurlijk graag een eerste zege in het Belgian Rally Championship behalen.

"Er komen een aantal sterke concurrenten uit het BRC aan de start, maar natuurlijk ga ik met de Hyundai i20 WRC voluit voor de overwinning en zal ik trachten het spektakel te verzorgen," aldus Thierry.

Afspraak zaterdag in de East Belgian Rally!

Eindelijk goed nieuws voor Tuur Vanden Abeele, want hij zal komend weekend de East Belgian Rally beslechten. “Na vele maanden met administratieve beslommeringen, bezitten we eindelijk de goede papieren om onze Mitsubishi Lancer Evo VII Groep A terug op de baan te brengen”, slaakt Vanden Abeele een zucht van opluchting.

Tuur Vanden Abeele had in het begin van het jaar de ambitie om zoveel mogelijke wedstrijden af te werken van het Belgische Rallykampioenschap, maar een mallemolen van papierwerk om de wagen gekeurd te krijgen, verhinderde dat. “Maar nu is het eindelijk gelukt. We zijn de wagen maandagochtend gaan keuren, en hij is erdoor. We stomen de wagen nu klaar om deel te nemen in Sankt-Vith”, aldus de Kortrijkzaan. Onder meer de livery krijgt nog een kleine upgrade.

Daar in de Oostkantons staat de East Belgian Rally op het programma, de voorlaatste manche van Belgische kampioenschap. Een fantastische wedstrijd met een schitterend parcours waar Vanden Abeele van houdt. “Maar we zijn hier in de eerste plaats om kilometers af te werken. Vorig jaar hadden we wat problemen met de wagen, dus we willen absoluut eerst in het ritme raken, ervaring opdoen en uiteraard finishen”, blikt Vanden Abeele voorruit. De wagen kreeg een nieuwe motor, is volledig gereviseerd en is dus klaar voor de strijd.

Nog een opmerkelijk nieuwsje is dat Eddy Snaet zal plaats nemen in de co-rijderskuip. We krijgen dus een West-Vlaams duo in de Mitsubishi.

De organisatie krijgt er dus in extremis nog een verrassing bij nadat ze onder meer WRC-vedettes Sander Pärn en uiteraard Thierry Neuville wisten te strikken. Bovendien krijgen ze met de nieuwe Renault Clio R3T een Belgische première op het podium, bestuurd door het Franse rastalent Axel Garcia.

Zaterdagochtend, bij het krieken van de dag, starten de teams hun onderneming die hen zal leiden over 13 proeven, goed voor 150 wedstrijdkilometers.

Tuur Vanden Abeele wenst opnieuw zijn trouwe sponsors te bedanken voor de steun!

89 teams trotseerden gisteren de apocalyptische weersomstandigheden tijdens de Critérium Jean-Louis Dumont. Deze ASAF rally, verreden nabij Waremme, werd gewonnen door Jonas Langenakens en zijn Mitsubishi Lancer Evo 8 Gr A. Raphaël Beaufort (Skoda Fabia RS) heerste in Div 1-2-3 en Valentino Niro (Opel Kadett GT/E) pakte de bloemen in het compacte Historic veld.

De Haspengouw streek werd gisteren getroffen door hevige regenval. De dikke modderpartijen op de weg en overstroomde beken deden zelfs het meest gevreesde Condroz parcours even verbleken. De weersomstandigheden hadden ook hun invloed op de wedstrijd, want de organisatie moest bepaalde stroken schrappen wegens ‘onberijdbaar’ en ook de tweede klassementsproef werd geneutraliseerd toen de nulwagen zich vast reed in een overstroomde beek.

Als enige WRC aan de start vertrok Lionel Hansen als topfavoriet, maar de piloot-ingenieur werd van bij de eerste proef voorafgegaan door Jonas Langenakens. Toen Hansen met zijn ex-Gronholm Peugeot 307 WRC even later op kp 4 van de baan ging, lag de weg naar de zege helemaal open voor de Landenaar. Maar ook Langenakens liet zich ‘s namiddags op enkele schoonheidsfoutjes betrappen, waardoor Frederic Jamoulle (Lancer Evo X), zelf ook al in de achtervolging na een uitstapje in een akker, plots terug uitzicht kreeg op de koppositie. De voormalige Gr N kampioen pareerde echter gevat met enkele kanontijden in de slotlus wat hem een verdiende eindzege opleverde. Jamoulle strandde als tweede op 40 sec en Jan Jacobs (Lancer Evo 7) maakte de Mitsubishi tiercé rond door derde te worden op ruim drie minuten. Christian Delleuse (Ford Escort MK2 RS 2000 16v) en Jonathan Remilly (Clio RS) maakten vervolledigden op ruime afstand de top 5. Aan Vlaamse zijde noteren we wel nog een zesde plaats voor Nico Demeire (Ascona B) en een 8ste plaats voor streekrijder Luc Lemmens (BMW M3 E30).

In div 1-2-3 (wagens op straatbanden) beleefde Raphaël Beaufort een rustige namiddag in de Skoda Fabia RS van René Georges Motorsport na de motorpech van Jean-Michel Dumont (Clio RS) en het tijdverlies van Julien Thirifays (VW Polo Gti) na twee lekke banden. Thirifays redde wel nog zijn tweede plaats, weliswaar op bijna vier minuten van winnaar Beaufort. Voormalig ASAF kampioen Jean-Luc Berleur (Skoda Fabia RS) maakte het feestje in het kamp van René Georges bijna compleet, maar hij kwam 5 sec te kort om Julien Delleuse (Astra GSi 16v). Marc Janssens en zijn spectaculaire Opel Manta B sloten de top 5 af.

Bij de Historics profiteerde Valentino Niro (Kadett GT/E) maximaal van de motorpech van Bernard Lamy(Volvo 122 S), de eerste leider in de rally, om met de winst aan de haal te gaan. Francis Pesser (Ascona B) en Olivier Tassin (Ford Escort MK2) completeerden het podium.

Met 50% van het totale startveld was de lijst met opgevers opmerkelijk lang. Bij pechvogels waren oa. ook nog Eddy Vandevelde (Impreza, mechanisch), Erik Deveux (Lancer Evo X), Patrick Diels (BMW M3 E36, mechanisch), Xavier Debaere (BMW Compact M3, ?), Laurent Mottet (Peugeot 306, motor), …

Thuisrijder Hubert Deferm (Peugeot 207 S2000) en Christophe Depreay (Escort Cosworth, motor) gaven forfait.

De 33e editie van de Unica Schutte ICT Hellendoorn Rally werd geteisterd door de weersomstandigheden. Mist en regen gooiden het verloop van de rally danig in de war. Van de geplande zes klassementsproeven op vrijdagavond werden er slechts twee verreden. Dikke mistflarden, in de streek bekend als ‘witte wieven’, maakten verder rijden te gevaarlijk. Vier proeven werden geannuleerd. Zaterdagmiddag gooide een plaatselijke onweersbui ook nog roet in het eten; de grotendeels onverharde en in eerste instantie stoffige klassementsproef bij Rijssen veranderde in een paar minuten in een modderpoel.

Er was geen doorkomen aan en dus werd ook deze proef afgelast. Het deerde de kersverse Nissan 350Z Rally Challenge winnaar Matthias Boon niet om ook in Hellendoorn de zege te pakken.
Omdat Matthias Boon zich onlangs in de Omloop van Vlaanderen al liet kronen tot kampioen kon de Belgische Deltion Rallyteam rijder in Hellendoorn onbevangen de sportieve strijd aangaan met Antoine Biesheuvel. Biesheuvel kende dit seizoen veel pech en was belust op revanche. Vrijdagavond nam Biesheuvel al wat afstand van Boon en bouwde hij zijn voorsprong zaterdagochtend uit tot een halve minuut. Helaas kreeg de strijd geen vervolg, omdat Biesheuvel in zijn enthousiasme op een van de onverharde proeven iets te hard aanviel en zijn cardan brak. Vooral Matthias Boon had zich verheugd op een mooie finale van het seizoen door ’s middags de aanval in te zetten, omdat hij ’s ochtends te voorzichtig was geweest. De terechte kampioen van de Nissan 350Z Rally Challenge was vol lof over de cup en de Nederlandse rallysport: “In België wordt vaak wat minachtend gedaan over de Nederlandse rallysport, maar ik heb het dit jaar enorm naar mijn zijn gehad. Leuke rally’s, sportieve sfeer en goede competitie vormden de ingrediënten van een goed seizoen, waarbij ik uiteraard het Deltion Rallyteam moet complimenteren met een perfect geprepareerde auto; wij zijn de enigen die het gehele seizoen zonder technische problemen zijn doorgekomen.”
Nissan 350Z Rally Challenge organisator Nico Biesheuvel toonde zich ook tevreden: “Weliswaar had ik op iets meer reguliere deelnemers gerekend dit seizoen, maar de kwaliteit was goed. Ik heb respect voor Matthias Boon, die een waardig kampioen is van de Nissan 350Z Rally Challenge.” Achter de schermen wordt al hard gewerkt aan de opzet van de populaire cup voor volgend seizoen: “Uiteraard rekenen we op meer deelnemers en we gaan ook werken aan een iets gewijzigde opzet. De deelnemers krijgen daar ook duidelijk zeggenschap in. Want het enthousiasme van de teams dit jaar moeten we meenemen naar 2015.”
De Unica Schutte ICT Hellendoorn Rally werd voor de tweede achtereenvolgende maal gewonnen door Dennis Kuipers (Ford Fiesta WRC). Kuipers was op alle proeven het snelst en had een ruime voorsprong op zijn achtervolgers.
Uitslag Unica Schutte ICT Hellendoorn Rally
1. Dennis Kuipers/Robin Buysmans (NL/B), Ford Fiesta WRC, 1 uur 19 min 27,2 sec
2. Bernhard ten Brinke/Davy Thierie (NL/B), Ford Fiesta WRC, op 2 min 01,7 sec
3. Kevin Kooijman/Hans van Goor (NL), Mitsubishi Lancer Evo10, op 3.08,0
16. Matthias Boon/Diederik Pattyn (B), Nissan 350Z, op 13 min 10,2 sec
25. Mike Veldhuisen/Dennis Goossens (NL), Nissan 350Z, op 19 min 06,1 sec
28. Roel van der Zanden/Ilse van de Sande (NL), Nissan 350Z, op 21 min 13,8 sec
In totaal gingen er 70 equipes van start en kwamen er 48 aan de finish.
Uitslag Hellendoorn Short Rally
1. Jan Nijhof/Henk-Jan Elbert (NL), BMW Compact M3, 48 min 07,8 sec
2. Ivo van Rijn/Danny Hoekstra (NL), Subaru Impreza STi, op 2 min 06,8 sec
3. Martin Menzing/Peter van Teunenbroek (NL), Mitsubishi Lancer Evo8, op 3.24,2
7. Henk Westerbeek/Radbout Mutsaers (NL), Nissan 350Z, op 6.57,2
13. Arjan Heijstek/Lieke Bouman (NL), Nissan 350Z, op 8.28,0

De Amersfoortse rallycoureur Timo van der Marel heeft zich in de dit weekeinde verreden Hellendoorn Rally uitstekend kunnen opwarmen voor zijn komende deelname aan de voor het wereldkampioenschap meetellende Rally van Spanje. En passant pakte Van der Marel de tweede plaats in de R2 klasse. Vacansoleil Rally Sport teamgenoot Leo van der Eijk kende helaas opnieuw tegenslag. Op de 8e proef raakte hij bij hoge snelheid van de weg en reed zijn Ford Fiesta total loss. Gelukkig kwamen Van der Eijk en zijn navigator Jac Gillis er zonder schrammetje van af.

Vrijdagavond stonden er 6 klassementsproeven op het programma van de Unica Schutte ICT Hellendoorn Rally. Helaas moest de wedstrijdleiding al na de tweede proef het besluit nemen om de rally voor die avond stil te leggen vanwege dichte mist. Een verstandig besluit aldus de meeste deelnemers. “Natuurlijk heb je je pace notes en kun je rustig aan rijden, maar het waren wel heel lastige mistbanken die opdoemden. En niet iedereen weet daar mee om te gaan,” meende ook Timo van der Marel. “Al met al heeft de organisatie een verstandig besluit genomen om de veiligheid te laten prevaleren,” voegde Leo van der Eijk daar aan toe. “En dat valt te respecteren!”

Leo van der Eijk moest na de eerste twee proeven 1,1 seconde (!) toegeven op Mats van den Brand; Van der Eijk nam na de eerste dag de verrassende 10e plaats in het algemeen klassement in: “Eigenlijk ging het vanaf de start prima en was het ook wel ‘kicken’ in de mist. Onze pace notes waren goed en ik zat goed in mijn ritme, remde op tijd en had steeds een goede exit snelheid, dus we waren de tweede dag gebrand op de eerste plaats in de R2 klasse.” En al meteen op de eerste proef van zaterdag slaagde KNAF Talent First coureur Van der Eijk er in om met zijn Vacansoleil Ford Fiesta de leiding te pakken door 1,3 seconde sneller te rijden dan Mats van den Brand en de 9e plaats in het algemeen klassement voor zich op te eisen. Maar op de volgende proef (‘Hellendoorn 1’) ging het vreselijk mis. “Dit was de mooiste en langste (ruim 23 km) proef van de rally en het ging goed tot een snelle bochtencombinatie, waar wij een linkerbocht in de notes als ‘vol’ hadden genoteerd, maar dat bleek in de 5e versnelling toch iets te snel,” kon Van der Eijk later gelukkig rustig navertellen. De achterkant van de auto ‘brak’ iets uit en kwam op het zand en voordat Leo van der Eijk en Jac Gillis er erg in hadden draaide de auto 180˚ om zijn as. “Het ging razendsnel en we kwamen in de berm en vervolgens raakten we drie bomen; de impact was enorm en de auto echt zwaar beschadigd, maar wij zelf hadden niets – de auto is stevig en beschermt ons uitstekend….” Een wat pijnlijke, stijve nek hield Leo van der Eijk er wel aan over. “Maar dat is binnen een paar dagen wel weer over; het gevoel dat we nu voor de derde keer in leidende positie in de competitieve R2 klasse uitvallen dit seizoen zit mij voorlopig echter nog wel even dwars!”

Timo van der Marel had een iets andere strategie voor Hellendoorn: “Voor ons stond er niet zo veel op het spel en was dit een mooie gelegenheid om nog wat wedstrijdritme voor onze deelname komende maand aan de Rally van Spanje op te doen. Ook reed ik voor deze gelegenheid met Tim Rietveld, dus we hebben vrijdagavond al helemaal geen risico genomen in de mist.” Op de tweede dag van de rally wist de Vacansoleil equipe door enkele snelle tijden toch al snel richting de top-10 te rijden en de tweede plaats op te eisen in de R2 klasse. “Op de onverharde proeven ging het ook goed, maar sommige plekken waren zo slecht, met diepe gaten, dat ik uit respect voor het materiaal daar toch iets rustiger aan heb gedaan. Het is zonde om daar je auto stuk te rijden. Daardoor bleek de top-10 toch net niet haalbaar, maar ik ben tevreden met het resultaat en heb weer genoten van de bijzondere sfeer in Hellendoorn.”

Unica Schutte ICT Hellendoorn Rally

De 33e Hellendoorn Rally werd van start tot finish gedomineerd door Dennis Kuipers in zijn Ford Fiesta WRC. Kuipers won alle klassementsproeven en zegevierde met meer dan 2 minuten voorsprong op Bernhard ten Brinke, eveneens rijdend in een Ford Fiesta WRC. Kevin Kooijman eindige op de derde plaats in zijn Mitsubishi Lancer Evo 10.

Uitslag Unica Schutte ICT Hellendoorn Rally

1. Dennis Kuipers/Robin Buysmans (NL/B), Ford Fiesta WRC, 1 uur 19 min 27,2 sec

2. Bernhard ten Brinke/Davy Thierie (NL/B), Ford Fiesta WRC, op 2 min 01,7 sec

3. Kevin Kooijman/Hans van Goor (NL), Mitsubishi Lancer Evo10, op 3.08,0

13. Timo van der Marel/Tim Rietveld (NL), Ford Fiesta R2, op 11 min 04,2 sec

Volgende rally

WRC Rally van Spanje (Salou), 24 – 26 oktober 2014

Autostal Groeninghe organiseert op 22 en 23 november de 22ste editie van de “6 uren van Kortrijk”. Een editie die in het teken zal staan van ons lid Lieven Ghekiere, die op vijf september overleed.

Na de eerste heruitgave vorig jaar, de eerste editie sinds 1987, waren de evaluaties dermate positief dat er geen moment getwijfeld werd om de “6 uren” in 2014 opnieuw te organiseren. Meteen schoot Autostal Groeninghe, het organiserend comité, in actie om deze editie nog beter te maken, voor zowel deelnemers, toeschouwers en omwonenden.

Twee dagen actie

Het commentaar van de piloten klonk vorig jaar eensluidend: “Het is een enorm uitdagende en mooie rally!”. Dit jaar wordt het nog beter! De grootste verandering dit jaar, is dat de rally gespreid wordt over twee dagen. Zaterdagnamiddag werken de piloten namelijk een klassementsproef af in Moeskroen. Veel willen we er nog niet over kwijt, maar dat het speciaal zal zijn en spektakel zal opleveren, zijn we alvast zeker. Op zondag staan net zoals vorig jaar vier klassementsproeven op het programma, die elk drie keer moeten worden afgewerkt. Dat brengt de totale afstand op 97,35 kilometer, bijna een vierde meer dan vorig jaar. Het afgesloten parcours bestaat uit 95 procent verharde wegen en 5 procent onverhard.

Rallyspektakel en animatie voor iedereen

Ook voor de toeschouwers belooft het terug een spetterende editie te worden. Alles blijft gratis. Net zoals vorig jaar zal het historische centrum van Kortrijk het decor bieden van deze rally, met de Grote Markt als epicentrum. De straten rond de markt, de Graanmarkt, het Casino- en Conservatoriumplein zullen opnieuw dienst doen als servicepark.

Vanaf zaterdagochtend kunnen autosportfans en omwonenden in het centrum van Kortrijk terecht voor de technische controle. Een unieke kans om eens te loeren onder de motorkap van zo’n rallywagen. In de namiddag wordt de start gegeven aan het stadhuis van Kortrijk. ’s Avonds rijden de wagens voor het eerst over het podium, in de schaduw van het Belfort, kort na de doortocht op de gloednieuwe proef in Moeskroen. Besluiten doen we die avond met een spetterend optreden van coverband Wolfgang die ook vorig jaar zorgde voor een stomend feestje. Op zondag staan dan nog twaalf klassementsproeven op het programma. Toeschouwers kunnen de wagens op de proeven in actie zien, of kunnen gezellig in de binnenstad rond kuieren, want constant zullen er rallywagens aanwezig zijn in de Kortrijkse binnenstad.

Met streekrijder Didier Duquesne kreeg de “6 uren van Kortrijk” vorig jaar een fantastische winnaar. We zijn er zeker van dat Autostal Groeninghe dit jaar opnieuw een mooi deelnemersveld zal kunnen voorschotelen voor deze laatste VAS-wedstrijd op de kalender. De “6 uren” zijn alvast het decor van de finale van de Ford Pinto Cup en de Opel Historic Cup.

Alle informatie is te vinden  op de website van de 6 uren van Kortrijk, www.rallykortrijk.be. Vanaf 1 oktober zullen de inschrijvingsformulieren en het reglement voor de deelnemers op dit adres beschikbaar zijn. Wees er snel bij, want de plaatsen zijn beperkt tot maximaal 135 deelnemers.

Dankwoord

De organisatie wenst bij deze eerste publieke communicatie iedereen die meewerkt aan het project uitdrukkelijk te bedanken. Dank alvast aan alle sponsors, de stadsbesturen van Kortrijk, Zwevegem, Menen en Moeskroen, en de politiezones Vlas, Grensleie, Mira en Zone de Police Mouscron.

Autostal Groeninghe draagt deze uitgave op aan Lieven Ghekiere. Ons dragend lid kwam op 5 september om het leven na een tragisch ongeval. Lieven stond mee aan de wieg van de eerste heruitgave in 2013, en was lid bij Autostal Groeninghe.