Newest pictures

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2024

STADEN RALLY 2024

TBR RALLY 2024

YPRES RALLY 2024

WERVIK RALLY 2024

MONTEBERG 2024

ESCORT RALLY SPECIAL 2023

RALLY STADEN 2023

YPRES RALLY 2023

WERVIK RALLY 2023

SEZOENS RALLY 2023

ORC RALLY 2023

MONTEBERG 2023

RALLYLEGEND SAN MARINO 2022

RALLY VERMENTINO 2022

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2022

ELBA RALLY 2022

WRC YPRES 2022

RALLY STADEN 2022

WERVIK RALLY 2022

SEZOENS RALLY 2022

RALLY KORTRIJK 2021

CONDROZ RALLY 2021

HEMICUDA 2021

RALLYLEGEND SAN MARINO 2021

RALLY VERMENTINO 2021

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2021

RALLY YPRES BELGIUM 2021

RALLY STADEN 2021

MONTEBERG 2021

Rallylegend San Marino 2020

Review 10 years Monteberg 2020

Adriatico 2020

Rallylegend San Marino 2019

Rally Condroz 2019

Hemicuda Rally 2019

Aarova Shortrally 2019

Omloop 2019

Rally Staden 2019

Rally Ypres 2019

Wervik Rally 2019

ORC Rally 2019

Sezoens Rally 2019

Monteberg 2019

Rally de Wallonie 2019

Condroz Rally 2018

Rallylegend San Marino 2018

AAROVA RALLYSPRINT 2018

Hemicuda Rally 2018

Ypres Rally 2018

Wervik 2018

Sezoens 2018

Monteberg 2018

Wallonie 2018

Condroz 2017

Oudenaarde 2017

Staden 2017

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2017

Hemicuda 2017

Ypres Rally 2017

Condroz Rally 2019

Condroz Rally 2019

Hellendoorn Rally 2014 : generale voorbereiding voor Timo Van Der Marel.

De Amersfoortse rallycoureur Timo van der Marel heeft zich in de dit weekeinde verreden Hellendoorn Rally uitstekend kunnen opwarmen voor zijn komende deelname aan de voor het wereldkampioenschap meetellende Rally van Spanje. En passant pakte Van der Marel de tweede plaats in de R2 klasse. Vacansoleil Rally Sport teamgenoot Leo van der Eijk kende helaas opnieuw tegenslag. Op de 8e proef raakte hij bij hoge snelheid van de weg en reed zijn Ford Fiesta total loss. Gelukkig kwamen Van der Eijk en zijn navigator Jac Gillis er zonder schrammetje van af.

Vrijdagavond stonden er 6 klassementsproeven op het programma van de Unica Schutte ICT Hellendoorn Rally. Helaas moest de wedstrijdleiding al na de tweede proef het besluit nemen om de rally voor die avond stil te leggen vanwege dichte mist. Een verstandig besluit aldus de meeste deelnemers. “Natuurlijk heb je je pace notes en kun je rustig aan rijden, maar het waren wel heel lastige mistbanken die opdoemden. En niet iedereen weet daar mee om te gaan,” meende ook Timo van der Marel. “Al met al heeft de organisatie een verstandig besluit genomen om de veiligheid te laten prevaleren,” voegde Leo van der Eijk daar aan toe. “En dat valt te respecteren!”

Leo van der Eijk moest na de eerste twee proeven 1,1 seconde (!) toegeven op Mats van den Brand; Van der Eijk nam na de eerste dag de verrassende 10e plaats in het algemeen klassement in: “Eigenlijk ging het vanaf de start prima en was het ook wel ‘kicken’ in de mist. Onze pace notes waren goed en ik zat goed in mijn ritme, remde op tijd en had steeds een goede exit snelheid, dus we waren de tweede dag gebrand op de eerste plaats in de R2 klasse.” En al meteen op de eerste proef van zaterdag slaagde KNAF Talent First coureur Van der Eijk er in om met zijn Vacansoleil Ford Fiesta de leiding te pakken door 1,3 seconde sneller te rijden dan Mats van den Brand en de 9e plaats in het algemeen klassement voor zich op te eisen. Maar op de volgende proef (‘Hellendoorn 1’) ging het vreselijk mis. “Dit was de mooiste en langste (ruim 23 km) proef van de rally en het ging goed tot een snelle bochtencombinatie, waar wij een linkerbocht in de notes als ‘vol’ hadden genoteerd, maar dat bleek in de 5e versnelling toch iets te snel,” kon Van der Eijk later gelukkig rustig navertellen. De achterkant van de auto ‘brak’ iets uit en kwam op het zand en voordat Leo van der Eijk en Jac Gillis er erg in hadden draaide de auto 180˚ om zijn as. “Het ging razendsnel en we kwamen in de berm en vervolgens raakten we drie bomen; de impact was enorm en de auto echt zwaar beschadigd, maar wij zelf hadden niets – de auto is stevig en beschermt ons uitstekend….” Een wat pijnlijke, stijve nek hield Leo van der Eijk er wel aan over. “Maar dat is binnen een paar dagen wel weer over; het gevoel dat we nu voor de derde keer in leidende positie in de competitieve R2 klasse uitvallen dit seizoen zit mij voorlopig echter nog wel even dwars!”

Timo van der Marel had een iets andere strategie voor Hellendoorn: “Voor ons stond er niet zo veel op het spel en was dit een mooie gelegenheid om nog wat wedstrijdritme voor onze deelname komende maand aan de Rally van Spanje op te doen. Ook reed ik voor deze gelegenheid met Tim Rietveld, dus we hebben vrijdagavond al helemaal geen risico genomen in de mist.” Op de tweede dag van de rally wist de Vacansoleil equipe door enkele snelle tijden toch al snel richting de top-10 te rijden en de tweede plaats op te eisen in de R2 klasse. “Op de onverharde proeven ging het ook goed, maar sommige plekken waren zo slecht, met diepe gaten, dat ik uit respect voor het materiaal daar toch iets rustiger aan heb gedaan. Het is zonde om daar je auto stuk te rijden. Daardoor bleek de top-10 toch net niet haalbaar, maar ik ben tevreden met het resultaat en heb weer genoten van de bijzondere sfeer in Hellendoorn.”

Unica Schutte ICT Hellendoorn Rally

De 33e Hellendoorn Rally werd van start tot finish gedomineerd door Dennis Kuipers in zijn Ford Fiesta WRC. Kuipers won alle klassementsproeven en zegevierde met meer dan 2 minuten voorsprong op Bernhard ten Brinke, eveneens rijdend in een Ford Fiesta WRC. Kevin Kooijman eindige op de derde plaats in zijn Mitsubishi Lancer Evo 10.

Uitslag Unica Schutte ICT Hellendoorn Rally

1. Dennis Kuipers/Robin Buysmans (NL/B), Ford Fiesta WRC, 1 uur 19 min 27,2 sec

2. Bernhard ten Brinke/Davy Thierie (NL/B), Ford Fiesta WRC, op 2 min 01,7 sec

3. Kevin Kooijman/Hans van Goor (NL), Mitsubishi Lancer Evo10, op 3.08,0

13. Timo van der Marel/Tim Rietveld (NL), Ford Fiesta R2, op 11 min 04,2 sec

Volgende rally

WRC Rally van Spanje (Salou), 24 – 26 oktober 2014