Van alle Belgische steden kan Spa buigen op de grootste en oudste automobieltraditie. Volgens de gespecialiseerde historici werd de eerste automobielwedstrijd in ons land inderdaad in het kuuroord georganiseerd, op 12 juli… 1896 om precies te zijn. De wedstrijd ging over 12 km. en eindigde op een ex-aequo tussen de Fransen Roussel en Laumaille. Later kwam Spa regelmatig op de affiche, niet alleen wegens het wereldwijd bekende circuit dat enkele kilometers verderop ligt, maar ook dankzij heel wat rallywedstrijden.
Toch houdt het Belgische rallykampioenschap sinds een tiental jaar niet langer halt in deze regio die zo rijk is aan rallytraditie. Op 13 en 14 maart wordt die traditie echter opnieuw op gang getrokken, met de eerste editie van de Spa Rally. Men zou bij wijze van spreken kunnen stellen dat de geschiedenis een nieuwe start neemt…
De autoriteiten van Spa wilden opnieuw met de traditie aanknopen en opnieuw de vele gepassioneerden uit alle hoeken van het land ontvangen. Ze vonden in DG Sport de ideale partner om deze wedstrijd te organiseren, die tegelijk plaats biedt voor de allermodernste bolides als voor de wagens uit de historic-categorie.
DG Sport, het bedrijf uit Theux dat gespecialiseerd is in evenementen op twee en vier wielen en dat wordt geleid door Christian Jupsin, heeft al heel wat kleppers op zijn palmares staan: de Bikers Classic, Spa Italia, de Ronde van België, enz. Nu gaat ze met deze Spa Rally opnieuw een uitdaging aan, want de wedstrijd wordt onmiddellijk opgenomen in het nationale rallykampioenschap, waar het na de Haspengouw (28 februari) de tweede manche vormt. “Er had zich op evenementenkalender van Spa en omliggende gemeenten een opening gevormd”, legt Christian Jupsin uit. “Samen met het team van DG Sport wilden we onze activiteiten nog wat diversifiëren. We hebben ons project aan de stad Spa voorgelegd en het plan werd er enthousiast onthaald. De RACB en de promotor gaven ons hun akkoord om in het Belgische rallykampioenschap te worden opgenomen, dus zijn we er helemaal voor gegaan! Dit gezegd zijnde, we zijn er ons terdege van bewust dat we voor een enorme opdracht staan, ook al omdat we heel weinig tijd hebben. Maar dat maakt de uitdaging des te interessanter!”
Robert Vandevorst leidt het sportieve gedeelte van de Spa Rally in goede banen en haalt al weken alles uit de kast om het parcours en de timing samen te stellen. Het roadbook is al helemaal opgesteld, maar Vandevorst doet er – uiteraard – alles aan om dat geheim te houden… Toch wil de wedstrijddirecteur wel een tipje van de sluier lichten over de manier waarop hij te werk ging: “Of het de bijgelovigen nu bevalt of niet, we gaan wel degelijk op vrijdag 13 maart van start. De deelnemers verlaten om 16 uur Spa, om een lus van drie chronoritten twee keer af te werken. Ze worden rond 23 uur terug in de stad verwacht. ’s Anderendaags is het menu uiteraard iets uitgebreider, met een start vanaf 8 uur, voor een lus van vijf andere chronoritten, die ook twee keer zal worden afgewerkt. Het dessert is een derde passage in drie van die chronoritten. De finish wordt verwacht rond 21 uur, na 19 chronoritten, goed voor 200 km. tegen de klok.”
Het is al geweten dat het nationale rallykampioenschap 2015 onder een gunstig gesternte zal beginnen, want meerdere invoerders hebben een inbreng in de koninginnenklasse, voor de wagens uit de R5- en S2000-klasse. Titelverdediger Freddy Loix ontvangt zijn nieuwe Skoda Fabia R5 pas in de loop van het seizoen en werkt de eerste wedstrijden dus af met zijn Fabia Super 2000. Dat zal ook het geval zijn in Spa, maar toch zal Fast Freddy de te kloppen man zijn: hij kent zijn bolide door en door en met zijn uitgebreide ervaring zal hij in de onuitgegeven spéciales die aan de deelnemers worden voorgeschoteld onmiddellijk competitief zijn.
De concurrentie wordt – vooral – aangevoerd door Cédric Cherain, die zijn Ford Fiesta R5 heeft ingeruild voor een Citroën DS3 R5, maar er worden ook andere kleppers verwacht aan het stuur van de meest recente modellen van Peugeot, Ford en Citroën. Voeg daar nog de traditionele WRC’s, R4, Groep N, de vele voortrekkers – Renault Clio, Peugeot 208, Ford Fiesta, wagens uit de klassen R2 en R3, enz. – en de steeds populairder wordende GT’s bij en het spektakel van de Spa Rally 2015 zal schitterend worden en zo een ware link vormen tussen verleden en heden.
Want ook de historic (BHC en VHRS) wagens zullen een belangrijke rol spelen op de chronoritten waar ze al heel wat interessante pagina’s van de Belgische rallygeschiedenis hebben geschreven. Het lange driften van de Ford Escort RS, Porsche 911, Opel Kadett GT/E en andere Lancia Beta staat bij velen in het geheugen gegrift, net zoals het geluid van die motoren die in het rood werden gejaagd of het gekraak van de versnellingsbakken. DG Sport is vast van plan om het talrijke publiek langs de Ardense rallywegen opnieuw die magische momenten te laten beleven en staat in contact met meerdere buitenlandse specialisten die de Belgische tenoren van weerwerk kunnen dienen.
Met rallybolides uit het heden en het verleden en met een mythisch parcours is de Spa Rally 2015 – de eerste in een lange reeks – nu al ‘the place to be’ voor het nieuwe rallyseizoen.