Aanstaande zaterdag, 11 april, staat het FABORY Rallyteam in de startblokken voor het echte rallywerk: snijden, wisselende ondergronden, snelle stukken en technische delen. Voor de tweede maal achtereen staan Johan Faes en Christiaan van der Rijsen aan de start van de TAC Rally rondom het Belgische Tielt. Met hun Mitsubishi Lancer Evo IX gaan ze er opnieuw alles aan doen om een mooi resultaat in de standaardklasse, Groep N, neer te zetten.
Na eerder dit jaar de Rally van Haspengouw en de Tank S Rally te hebben gereden, staan Faes en Van der Rijsen te trappelen om opnieuw in België in actie te komen. “Ik houd van de mogelijkheid tot diep snijden, in Nederland word je meestal gehinderd door paaltjes, strobalen of pallets in de bochten. Hoewel het elke keer weer wennen is om de ideale lijn te nemen, is het ook enorm leuk. Dit is zoals rallyrijden bedoeld is,” aldus Faes.
Het team staat voor de tweede maal achtereen aan de start in Tielt. “De proeven lijken erg op die van de Omloop van Vlaanderen. Het is ten slotte in dezelfde regio. Sommige stukken proef zijn zelfs hetzelfde. De wedstrijd kenmerkt zich door stukken extreem glad asfalt, afgewisseld door snelle en glooiende passages. Vorig jaar hadden we wat pech. Christiaan werd misselijk in de mist en we hadden een lekke band. Ook dit jaar moeten we erop letten niet ‘lek te rijden’. Door het snijden kom je soms in aanraking met de scherpe randen van het betonnen wegdek. Dit jaar gaan we er opnieuw voor. De weersvoorspellingen zijn in ieder geval goed,” analyseert Faes.
Ook dit jaar bestaat de TAC Rally uit vier verschillende proeven, die vier keer verreden worden. Om 07.45 uur start de eerste deelnemer op het podium. Johan en Christiaan hebben nummer 23 op de deuren en volgen dan ook, als de startpositie zo blijft, een dikke 20 minuten na startnummer 1. De start van de eerste proef, Schuiferskapelle, is om 08.13 uur. De deelnemers rijden iedere keer vier proeven, waarna ze een service van een half uur hebben. Als om 20.58 uur de eerste deelnemer over het podium rijdt, weten we hoe de FABORY-equipe het er vanaf heeft gebracht. De mannen hebben er dan 185 kilometer op snelheid opzitten. “We kijken ernaar uit weer in België in actie te komen. We hebben vorig jaar genoten van de proeven en de compactheid van het evenement,” besluit Faes.
Aanstaande zaterdag wordt de derde wedstrijd van het BK rally gereden. Met de TAC Rally verhuist de rallykaravaan richting West-Vlaanderen waar de deelnemers op vrijdag het parcours verkennen en op zaterdag de wedstrijd afwerken. Tussen zaterdagochtend 07.45u en zaterdagavond 21.00u staan er 16 klassementsritten gepland goed voor net geen 185 km racen tegen de tijd.
Voor de studenten en veel andere mensen is het paasvakantie, niet voor Freddy Loix die deze week een zeer zwaar programma afwerkt. “Ik ben de ganse week in Perpignan om voor Michelin nieuwe banden te testen. Donderdagavond brengt mijn vriendin me met de wagen naar Tielt, een trip van ruim 1100 km. Maar mij hoor je niet klagen, ik doe het graag.”
De TAC Rally is al de derde wedstrijd van het BK en ook de twee volgende wedstrijden komen er snel aan. Tegen half mei is het kampioenschap al meer dan halfweg. “Voor de rijders is dat een voordeel want zo blijf je toch wat in het ritme maar voor de teams kan het zwaar worden, vooral als er technische problemen opduiken. Zij hebben niet zoveel tijd om de wagen tegen de volgende wedstrijd rijklaar te krijgen en moeten dus hun tenen uitkuisen”aldus co-rijder Johan Gitsels.
De TAC Rally is een wedstrijd die Freddy Loix ligt. In 2007 (VW Polo S2000) en in 2013 (Ford Focus WRC) was de Limburger er de beste, vorig jaar eindigde hij met zijn ŠKODAFabia S2000 als tweede. “Het is een rally die me ligt” zegt Freddy Loix. “Het parcours en de sfeer is er prachtig. Ik ben mij er wel van bewust dat de R5 wagens in het voordeel zullen zijn. Korte hernemingen, langzame bochten, veel richtingsveranderingen. Het wordt knokken voor een podiumplaats. Johan en ik gaan dezelfde strategie als in Spa hanteren. Aanvallen vanaf de eerste meters. Het enige voordeel dat ons nu nog rest is dat we het gewoon ben om constant een hoog ritme aan te houden. Het is een manier om de druk bij de concurrentie te leggen want zij hebben die gewoonte niet.”
“Het parcours is identiek aan dat van vorig jaar”zegt Johan Gitsels. “Het voordeel is dat we de nota’s die we hebben vrijdag alleen nog maar moeten verfijnen. Ik ben er deze week niet bij tijdens de testen wat het voordeel heeft dat ik alles tot in het kleinste detail kan voorbereiden. Ik heb het al eerder gezegd en herhaal het nogmaals. Details zullen op het einde van dit seizoen van doorslaggevend belang zijn.”
Kronkelende weggetjes over dijkjes in de polder en een proef over industrieterrein vormden de ingrediënten van de Tank S Rally, die zaterdag 21 maart verreden werd. Het FABORY Rallyteam bracht opnieuw de Mitsubishi Lancer Evo 9 aan de start en Johan Faes en navigator Christiaan van der Rijsen wisten de wedstrijd als negende algemeen af te sluiten. Een keurig resultaat tussen de snellere wagens van de concurrenten.
Na in februari de Rally van Haspengauw te hebben gereden, stond het FABORY Rallyteam zaterdag 21 maart aan de start van de eerste Nederlandse rally van het seizoen, de Tank S Rally. Rondom Emmeloord stonden twaalf klassementsproeven op het programma. Het strijdtoneel van de eerste tien was de omgeving van Kuinre en Blokzijl. Dit zijn uitdagende, technische proeven over dijken en buitenweggetjes. De industrieterreinproef Nagelerweg werd als laatste tweemaal achtereen afgelegd.
Om 13.37 uur reden Faes en Van der Rijsen over het startpodium om te beginnen aan hun polderavontuur. Door de regen die de hele ochtend was gevallen lagen de buitenproeven er glibberig en nat bij. Niet iets waar Faes zich door af laat schrikken. Hij blikt terug: “Op de proeven die in het buitengebied werden gereden konden we prima volgen. We zaten netjes tussen de snellere Mitsubishi’s Lancer Evo 10-en en de groep A’s en lieten de dikke divisie 5-auto’s achter ons. Na tien proeven lagen we dan ook zesde algemeen. Op het industrieterrein echter, moesten we toegeven. We hebben daar niet voldoende koppel en pk’s om een vuist te kunnen maken. Een Evo 9 is daar geen partij voor de modernere 10-en. Op het industrieterrein gaat iedereen bovendien hard. Dit keer was die proef ook nog eens het langst, bijna 18 kilometer. Dus dat betekende dat we bijna 36 kilometer lang in moesten leveren. We verloren jammer genoeg drie posities. Maar dat wisten we van tevoren en neemt niet weg dat we enorm veel plezier hebben gehad. We zijn dan ook dik tevreden met waar we geëindigd zijn.” De equipe kon de wedstrijd afsluiten met een mooie derde plek in de standaardklasse, groep N, en de negende plek algemeen.
De volgende wedstrijd op de kalender is de TAC Rally rondom het Belgische Tielt. “We hebben er enorm veel zin in. Daar kunnen we weer lekker snijden en glibberen. Dat past toch beter bij ons en het rally rijden, op die wegen kunnen we met de gedateerde Evo 9 nog het verschil maken,” besluit Faes. De TAC Rally wordt op zaterdag 11 april verreden. Later volgt meer informatie over de deelname van het FABORY Rallyteam aan deze mooie, compacte wedstrijd!