Newest pictures

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2024

STADEN RALLY 2024

TBR RALLY 2024

YPRES RALLY 2024

WERVIK RALLY 2024

MONTEBERG 2024

ESCORT RALLY SPECIAL 2023

RALLY STADEN 2023

YPRES RALLY 2023

WERVIK RALLY 2023

SEZOENS RALLY 2023

ORC RALLY 2023

MONTEBERG 2023

RALLYLEGEND SAN MARINO 2022

RALLY VERMENTINO 2022

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2022

ELBA RALLY 2022

WRC YPRES 2022

RALLY STADEN 2022

WERVIK RALLY 2022

SEZOENS RALLY 2022

RALLY KORTRIJK 2021

CONDROZ RALLY 2021

HEMICUDA 2021

RALLYLEGEND SAN MARINO 2021

RALLY VERMENTINO 2021

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2021

RALLY YPRES BELGIUM 2021

RALLY STADEN 2021

MONTEBERG 2021

Rallylegend San Marino 2020

Review 10 years Monteberg 2020

Adriatico 2020

Rallylegend San Marino 2019

Rally Condroz 2019

Hemicuda Rally 2019

Aarova Shortrally 2019

Omloop 2019

Rally Staden 2019

Rally Ypres 2019

Wervik Rally 2019

ORC Rally 2019

Sezoens Rally 2019

Monteberg 2019

Rally de Wallonie 2019

Condroz Rally 2018

Rallylegend San Marino 2018

AAROVA RALLYSPRINT 2018

Hemicuda Rally 2018

Ypres Rally 2018

Wervik 2018

Sezoens 2018

Monteberg 2018

Wallonie 2018

Condroz 2017

Oudenaarde 2017

Staden 2017

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2017

Hemicuda 2017

Ypres Rally 2017

Condroz Rally 2019

Condroz Rally 2019

Ook in de TAC Rally werden de jonge rallytalenten van het Junior BRC weer extra in de kijker gezet door een vroege positie op de startorde, waardoor ze de garantie hebben dat het publiek nog talrijk langs de proeven staat wanneer ze passeren. Bovendien werd een van die jongeren, zoals na elke manche van het Belgian Rally Championship, extra in de spotlights gezet via de Junior Award, een prijs toegekend voor een jongere die een bijzondere prestatie levert.
Met drie Juniors aan de start, was de bezetting in de TAC Rally niet uitzonderlijk, maar niemand zal kunnen betwisten dat de jonge Andy Dewallef aan een uitzonderlijk seizoen bezig is. De jongste van de Juniors reed in Tielt pas zijn vierde rally ooit, maar de 18-jarige uit Rocourt maakt indruk met zijn maturiteit. Net zoals in de Spa Rally reed Dewallef, goed bijgestaan door Philippe Rasdolsky, een foutloze en regelmatige wedstrijd, bekroond met de overwinning in categorie RC5 en in R1 Junior. Daardoor blijft Andy afgetekend aan de leiding in het Junior BRC.

"We kwamen in Tielt aan de start zoals we de andere wedstrijden van het Belgisch kampioenschap benaderen: rijden om te leren en kilometers maken om de proeven te leren kennen. Dat is prima gelukt, hoewel de TAC Rally dit jaar erg verraderlijk was en couperen in de bochten nieuw was voor mij. Deze Award is heel belangrijk voor ons, want met ons budget is een gratis inschrijving voor de Rally van Wallonië heel welkom," verklaarde Andy Dewallef.

Een uurtje lichte regen heeft de 42ste TAC Rally zaterdagochtend meteen in een definitieve plooi gelegd. Freddy Loix maakte de beste bandenkeuze en trok meteen alle registers open, terwijl zijn belangrijkste titelconcurrent Kris Princen met harde slicks, banden voor droog weer, niet het gepaste schoeisel gekozen had. De Belgische kampioen haalde meteen uit en de concurrentie zou de kloof nooit meer gedicht krijgen. Na 16 klassementsproeven mocht Freddy Loix de champagne ontkurken, voor de tweede keer op drie wedstrijden in het Belgian Rally Championship 2015.
"Nochtans had ik op dit parcours verwacht dat het met onze Skoda Fabia S2000 moeilijk zou worden tegen de R5's met hun turbomotor. Toen het regende wist ik dat ik een goede zaak kon doen, want ik had gekozen voor een zacht rubbertype. We stonden na de eerste ronde 52" voor Kris Princen. Daarna ben ik wel aan een hoog tempo blijven rijden, want de wedstrijd was nog lang niet afgelopen. Deze tweede overwinning is geweldig, want binnenkort kunnen we overstappen naar de Fabia R5, een wagen waar ik nu al het volste vertrouwen in heb," vertelde Freddy Loix.
Kris Princen wist halfweg de wedstrijd al dat een tweede plaats het maximaal haalbare was met zijn Peugeot 208 T16. "Een kleine minuut, dat maak je in deze korte en compacte wedstrijd niet meer goed, zeker niet op Freddy Loix. De eerste ronde heeft ons de das om gedaan," aldus de Peugeot-piloot, die wel leider blijft in het Belgian Rally Championship.
Andy Lefevere was met zijn Mitsubishi Lancer EvoX de ganse dag supersnel en de West-Vlaming bleef ook foutloos, wat hem een onverhoopte podiumplaats opleverde. "In de slotronde begon ik de vermoeidheid te voelen, waardoor ik me neer moest leggen bij de derde plaats. Strijden met Kris Princen was niet haalbaar. Logisch."
Bert Cornelis maakte zijn debuut met een Ford Fiesta R5, met een 4de plaats als resultaat. Een schitterende prestatie van de lokale specialist: "De Fiesta is verrassend makkelijk onder de knie te krijgen. Vooral in de regen was de Ford verbluffend efficiënt. Dit smaakt naar meer, maar dan moeten we eerst een budget vinden," lachte Bert. Michiel Becx stuurde de tweede Fiesta R5 naar de vijfde plaats, voor Timothy Van Parijs, die op de zesde plaats strandde met de enig overgebleven Porsche 997 GT3.
"Als het droog was gebleven, dan zouden we dicht bij een podiumplaats gekomen zijn, maar in de derde ronde begon het helaas weer te regenen. Vanaf dan hebben we de handrem weer wat meer gebruikt om spektakel te geven. Nochtans was onze goesting even zoek na de zware sortie van onze vriend Jochen Claerhout op de eerste proef," vertelde Tim, die meteen stopte om Jochen en copiloot Piero bij te staan na de crash met hun Porsche. Wat later verdween ook Patrick Snijers met zijn Porsche uit de wedstrijd, opnieuw door een gebroken versnellingsbak.
Tobi Vandenberghe stuurde zijn BMW 130i naar een knappe 7de plaats, als winnaar van de M Cup, terwijl Kevin Demaerschalk als snelste bij de voortrekkers als 8ste finishte.
Vincent Verschueren reed in de slotronde nog twee snelste tijden met de DS 3 R5 van GoDrive, maar in de openingsronde had Verschueren alle kansen op een podiumplaats verspeeld. Eerst ging hij rechtdoor in de tweede remzone van de wedstrijd, wat hem drie minuten kostte, waarna ook de aandrijfas rechts vooraan stuk ging. In totaal verloor hij 6 minuten, waardoor hij slechts 10de werd. Daarmee deed hij beter dan Bertrand Grooten, die op gaf met de DS 3 R5 van D-Max, en Benoît Allart, die zijn Skoda Fabia WRC op de trailer zette uit onvrede over een beslissing van een startverantwoordelijke. Jonas Langenakens was aan het strijden voor een 6de plaats, tot de motor helaas begaf op KP 13.
In het Junior BRC ging de zege makkelijk naar Polle Geusens, die in zijn klasse wel Steven Dolfen voor zich moest dulden. Andy Dewallef stuurde zijn Twingo R1 naar winst in RC5, waarin Jelle Vermeire moest opgeven. Dewallef blijft leider in het Junior BRC.
In Historic zagen we de ganse dag een mooi duel tussen Dirk Vermeirsch en Stefaan Stouf. Nadat de piloot van de Ford Sierra een minuut straftijd kreeg, was Porsche-piloot Stouf helemaal zeker van de zege. Paul Lietaer drong nog aan, maar de Ford-piloot moest de strijd in de slotronde staken met motorpech.

Met de TAC Rally staat de derde wedstrijd van het Belgian Rally Championship zaterdag op het programma in het West-Vlaamse Tielt. Op de smalle en snelle klassementsproeven zal de strijd bijzonder spannend zijn, want in Tielt blijven de verschillen traditioneel heel klein. Kris Princen komt met zijn Peugeot 208 T16 als leider in het kampioenschap aan de start, maar de jacht op de Leeuw is geopend!

Het Belgisch rallykampioenschap heeft geen Play Off's nodig om de titelstrijd spannend te houden. Na twee wedstrijden is iedereen ervan overtuigd dat het een razend interessant kampioenschap zal worden. Een overwinning en een derde plaats, dat is de prima score van Kris Princen na twee wedstrijden. Freddy Loix, tweevoudig kampioen, heeft een zege en een opgave met de officiële Skoda Fabia S2000. En Cédric Cherain, de officiële piloot van DS Belux, boekte een vierde en een tweede plaats, goed voor een voorlopige tweede plaats in de tussenstand, op amper 5 punten van leider Princen. Het geeft aan hoe spannend het seizoen belooft te worden.

Het derde luik in de thriller met onbekende ontknoping wordt geschreven in Tielt, waar de strijd uitgevochten zal worden op 16 verraderlijke proeven. Kris Princen klopte vorig seizoen al de Skoda Fabia S2000 van Freddy Loix, maar hij kon toen pas halfweg de wedstrijd afstand nemen met zijn Subaru Impreza WRC. Deze keer zijn de wagens, de Peugeot 208 T16 en de Skoda Fabia S2000, aan elkaar gewaagd. Freddy Loix weet hoe hij het verschil kan maken op dit parcours, maar hij zal niet alleen moeten uitkijken voor Kris Princen.

Nieuwe winnaar in het BRC ?

Cédric Cherain staat niet toevallig tweede in de tussenstand en bovendien heeft de Luikenaar ervaring met een R5 op deze proeven. En, reken ook Vincent Verschueren maar bij de kanshebbers met de DS 3 R5 van GoDrive. Michiel Becx heeft na twee mooie wedstrijden gekozen voor een andere copiloot om nog meer snelheid te halen uit de Fiesta R5. We zijn vooral benieuwd naar de prestatie van Bert Cornelis, die in laatste instantie besliste om met een Ford Fiesta R5 aan de start te komen. Met de Fiesta, een wagen die door de piloten omschreven wordt als "makkelijk te besturen", zal Bert snel het vertrouwen hebben om voluit te gaan.

Maar, de R5's zijn zeker niet de enige kanshebbers. De Porsches van Patrick Snijers, Timothy Van Parijs en Jochen Claerhout kunnen bij droog weer verrassen, maar of ze de power aan de grond krijgen op het gladde asfalt is de vraag. Wie daar zeker geen probleem mee zal hebben is Benoît Allart, die kennis zal maken met de proeven van de TAC Rally met zijn Skoda Fabia WRC. Hopelijk kan de voormalige racepiloot zijn draai snel vinden op de smalle proeven en blijft hij gespaard van nadelige neutralisaties. De koplopers kijken best uit voor de Skoda-piloot, al is een foutje op dit parcours snel gemaakt.

Max-duel tussen Dilley en Demaerschalk

In het BRC blijven we ook de snelste voortrekkers op de voet volgen. Guillaume Dilley staat na twee prima wedstrijden zelfs op de derde plaats in het kampioenschap, voor een zekere... Freddy Loix. Maar, Kevin Demaerschalk gaf forfait voor de Spa Rally om met een identieke Max-kit het duel aan te gaan.

De Mitsubishi's R4 en Gr.A zijn misschien iets minder wendbaar dan de R5's, maar met Andy Lefevere, oud-winnaar in Tielt, Bert Coene, de lokale specialist, Tuur Vanden Abeele, Jonas Langenakens, Johan Faes, Philip Barbier en Steen Andersen zal er hard gestreden worden voor de ereplaatsen.

Het was een sportief paasweekend voor Joachim Wagemans en Andy Debaeremaeker. Het duo kwam aan de start van de Terre des Causses, de openingsmanche van het Kampioenschap van Frankrijk Rally's op Onverhard, in het kader van de Peugeot 208 Rally Cup. De Peugeot geprepareerd door Pit Stop haalde de finish niet, maar toch keerde Joachim met een goed gevoel terug uit Frankrijk.

"Het concept van de Franse rally's op onverhard is ons uitstekend bevallen. 's Ochtends een passage om te verkennen en nota's te maken en daarna meteen aan de wedstrijd beginnen. De klassementsproeven waren ook prachtig, maar helaas werden we quasi van bij de start in de achtervolging gedwongen. Na 5 km op de eerste proef in Loupiac hadden we een probleem met de remmen. Aanvankelijk dacht ik dat het de koppeling was die haperde, want we omdat de remmen bleven hangen geraakten we amper bergop. We hebben de Peugeot zelfs even aan de kant moeten zetten om de remmen te laten afkoelen. We moesten drie proeven rijden met dat remprobleem, waardoor we een kwartier verloren. In de tweede ronde, na de service, reden we voor de eerste keer echt op snelheid over de proeven, wat opnieuw een nadeel was ten opzichte van de overige Peugeot-piloten," vertelt Joachim.

"Zondagochtend moesten we door het tijdverlies als 107de van start gaan, waardoor we op elke proef tragere deelnemers moesten inhalen. En, op de tweede proef ging de riem van de waterpomp stuk, waardoor de motor warm liep. Na de service hebben we nog een proef zonder problemen afgewerkt. Die proef heeft me een positief gevoel gegeven, want op de 16 km van Montsales eindigden we op 6" van de snelste bij de Peugeots. Dat was goed voor een... 12de tijd. Om maar te zeggen dat de verschillen heel klein zijn. Helaas bleek nadien de koppakking lek, zodat we voor de laatste proef de handdoek in de ring moesten werpen," vertelt de 20-jarige piloot uit Kapellen.

De volgende wedstrijd is de Rallye d'Antibes eind mei, een wedstrijd die Joachim en Andy grondig zullen voorbereiden. "De samenwerking met het team was super in deze Terre des Causses. Om ons goed voor te bereiden, zullen we vooraf nog een wedstrijd rijden op asfalt om de Peugeot 208 R2 goed af te stellen. Na deze eerste wedstrijd ben ik ervan overtuigd dat er dit jaar zeker nog iets mogelijk is..."

Na de bewogen Spa Rally, maakt GoDrive zich op voor de derde manche van het Belgian Rally Championship, de TAC Rally. In het West-Vlaamse Tielt wil Vincent Verschueren weer in de kopgroep meestrijden met de DS 3 R5. De nota's worden voor de eerste keer dit seizoen gelezen door Veronique Hostens.

Voor Vincent Verschueren uit Gavere is de TAC Rally in Tielt bijna een thuisrally. De eerste van de drie West-Vlaamse rally's in het Belgisch kampioenschap staat dan ook met stip genoteerd in zijn agenda.
"Ik hou wel van de proeven in Tielt. Het parcours is snel, smal en verraderlijk," lacht Vincent, die de teleurstelling van Spa duidelijk verteerd heeft. "Op de proeven van de TAC Rally voel ik me goed. Het niveau zal weer erg hoog liggen, want Freddy Loix is elk jaar razend snel op dit parcours en ik verwacht dat ook Kris Princen en Cédric Cherain hard zullen gaan. Met Bert Cornelis in een Fiesta R5 hebben we er een interessante speelkameraad bij. Hoe spannender de strijd, hoe plezanter! Daarom vind ik het ook jammer dat Pieter Tsjoen zo snel heeft beslist om de strijd te staken met de DS 3 van J-Motorsport."

Vincent zal woensdagavond de DS 3 R5 van GoDrive een laatste keer aan de tand voelen en afstellen voor de 16 klassementsproeven in Tielt.
"Ik zal zaterdag opnieuw genavigeerd worden door Veronique Hostens. Door professionele verplichtingen heeft zijn niet meer in de DS 3 gezeten sinds Kortrijk vorig jaar, waar we de wedstrijd wonnen," vertelt Vincent, die klaar zal zijn om voluit te gaan op de vier lussen van vier klassementsproeven. "Het parcours is niet veel veranderd, dus ik weet wat we mogen verwachten. Vier passages over dezelfde proeven, dat betekent doorgaans dat de verschillen erg klein zijn, want na twee passages weet je wat je mag verwachten. Het zal van details afhangen en ik verwacht een erg spannende wedstrijd. Een podiumplaats zou heel mooi zijn..."

Wie zaterdag in de TAC Rally, de derde wedstrijd van het Belgian Rally Championship, een fouloos parcours afwerkt, zal een gouden zaak doen in het Junior kampioenschap. Met 16 klassementsproeven op het programma op het menu, kunnen er maximaal 36 punten verdiend worden.

Mede door het forfait van Stijn Pacolet, is Polle Geusens de logische favoriet. Geusens is de enige Junior die aan de start komt met een R2. De Limburger jaagt dit seizoen nog altijd op zijn eerste Junior-zege, nadat hij door lekke banden zowel in Haspengouw als in Spa in de achtervolging gedwongen werd. Uit de problemen blijven, dat is de doelstelling in Tielt, al kan Polle de bonuspunten voor snelste tijden in R2 natuurlijk goed gebruiken. Daarvoor zal hij wel moeten uitkijken voor Steven Dolfen, dit seizoen ook erg snel met zijn Peugeot 208 R2.

Andy Dewallef komt als leider in het Junior BRC aan de start met zijn Renault Twingo R1. Na een foutloze wedstrijd in Spa, heeft de jonge Renault-piloot een voorsprong van 22 punten op Geusens en Bux in de tussenstand, al mag niet uit het oog verloren worden dat in het Junior BRC enkel de 6 beste resultaten mee zullen tellen in de eindstand. Bovendien start Andy zonder parcourskennis in Tielt, wat niet gezegd kan worden van zijn rechtstreekse concurrent in R1. Jelle Vermeire, die forfait gaf voor Spa, wil met zijn Citroën DS 3 R1 in eigen streek bewijzen dat zijn sterke chrono's in de Rally van Haspengouw geen toeval waren.

Tussenstand Junior BRC na 2 rally's (Beste 6 resultaten tellen): 1. Dewallef 53; 2. Geusens & Bux 31; 4. Pacolet & Molle 22; 6. Vermeire 19; 7. Kobus 16

Aanstaande zaterdag, 11 april, staat het FABORY Rallyteam in de startblokken voor het echte rallywerk: snijden, wisselende ondergronden, snelle stukken en technische delen. Voor de tweede maal achtereen staan Johan Faes en Christiaan van der Rijsen aan de start van de TAC Rally rondom het Belgische Tielt. Met hun Mitsubishi Lancer Evo IX gaan ze er opnieuw alles aan doen om een mooi resultaat in de standaardklasse, Groep N, neer te zetten.

Na eerder dit jaar de Rally van Haspengouw en de Tank S Rally te hebben gereden, staan Faes en Van der Rijsen te trappelen om opnieuw in België in actie te komen. “Ik houd van de mogelijkheid tot diep snijden, in Nederland word je meestal gehinderd door paaltjes, strobalen of pallets in de bochten. Hoewel het elke keer weer wennen is om de ideale lijn te nemen, is het ook enorm leuk. Dit is zoals rallyrijden bedoeld is,” aldus Faes.

Het team staat voor de tweede maal achtereen aan de start in Tielt. “De proeven lijken erg op die van de Omloop van Vlaanderen. Het is ten slotte in dezelfde regio. Sommige stukken proef zijn zelfs hetzelfde. De wedstrijd kenmerkt zich door stukken extreem glad asfalt, afgewisseld door snelle en glooiende passages. Vorig jaar hadden we wat pech. Christiaan werd misselijk in de mist en we hadden een lekke band. Ook dit jaar moeten we erop letten niet ‘lek te rijden’. Door het snijden kom je soms in aanraking met de scherpe randen van het betonnen wegdek. Dit jaar gaan we er opnieuw voor. De weersvoorspellingen zijn in ieder geval goed,” analyseert Faes.

Ook dit jaar bestaat de TAC Rally uit vier verschillende proeven, die vier keer verreden worden. Om 07.45 uur start de eerste deelnemer op het podium. Johan en Christiaan hebben nummer 23 op de deuren en volgen dan ook, als de startpositie zo blijft, een dikke 20 minuten na startnummer 1. De start van de eerste proef, Schuiferskapelle,  is om 08.13 uur. De deelnemers rijden iedere keer vier proeven, waarna ze een service van een half uur hebben. Als om 20.58 uur de eerste deelnemer over het podium rijdt, weten we hoe de FABORY-equipe het er vanaf heeft gebracht. De mannen hebben er dan 185 kilometer op snelheid opzitten. “We kijken ernaar uit weer in België in actie te komen. We hebben vorig jaar genoten van de proeven en de compactheid van het evenement,” besluit Faes.

Aanstaande zaterdag wordt de derde wedstrijd van het BK rally gereden. Met de TAC Rally verhuist de rallykaravaan richting West-Vlaanderen waar de deelnemers op vrijdag het parcours verkennen en op zaterdag de wedstrijd afwerken. Tussen zaterdagochtend 07.45u en zaterdagavond 21.00u staan er 16 klassementsritten gepland goed voor net geen 185 km racen tegen de tijd.

Voor de studenten en veel andere mensen is het paasvakantie, niet voor Freddy Loix die deze week een zeer zwaar programma afwerkt. “Ik ben de ganse week in Perpignan om voor Michelin nieuwe banden te testen. Donderdagavond brengt mijn vriendin me met de wagen naar Tielt, een trip van ruim 1100 km. Maar mij hoor je niet klagen, ik doe het graag.”

De TAC Rally is al de derde wedstrijd van het BK en ook de twee volgende wedstrijden komen er snel aan. Tegen half mei is het kampioenschap al meer dan halfweg. “Voor de rijders is dat een voordeel want zo blijf je toch wat in het ritme maar voor de teams kan het zwaar worden, vooral als er technische problemen opduiken. Zij hebben niet zoveel tijd om de wagen tegen de volgende wedstrijd rijklaar te krijgen en moeten dus hun tenen uitkuisen”aldus co-rijder Johan Gitsels.

De TAC Rally is een wedstrijd die Freddy Loix ligt. In 2007 (VW Polo S2000) en in 2013 (Ford Focus WRC) was de Limburger er de beste, vorig jaar eindigde hij met zijn ŠKODAFabia S2000 als tweede. “Het is een rally die me ligt” zegt Freddy Loix. “Het parcours en de sfeer is er prachtig. Ik ben mij er wel van bewust dat de R5 wagens in het voordeel zullen zijn. Korte hernemingen, langzame bochten, veel richtingsveranderingen. Het wordt knokken voor een podiumplaats. Johan en ik gaan dezelfde strategie als in Spa hanteren. Aanvallen vanaf de eerste meters. Het enige voordeel dat ons nu nog rest is dat we het gewoon ben om constant een hoog ritme aan te houden. Het is een manier om de druk bij de concurrentie te leggen want zij hebben die gewoonte niet.”

“Het parcours is identiek aan dat van vorig jaar”zegt Johan Gitsels. “Het voordeel is dat we de nota’s die we hebben vrijdag alleen nog maar moeten verfijnen. Ik ben er deze week niet bij tijdens de testen wat het voordeel heeft dat ik alles tot in het kleinste detail kan voorbereiden. Ik heb het al eerder gezegd en herhaal het nogmaals. Details zullen op het einde van dit seizoen van doorslaggevend belang zijn.”

De TAC Rally wordt dit jaar een topwedstrijd op meerdere niveaus. In Historic oogt de affiche bijzonder indrukwekkend. De Historics vertegenwoordigen meer dan een derde van het startveld en het aantal kanshebbers op de overwinning is minstens even hoog als bij de moderne wagens. Paul Lietaer, de absolute recordhouder van het aantal overwinningen in Tielt, start als favoriet, maar deze keer zal de Polle zijn grenzen moeten verleggen om de zege te veroveren...

Vorig seizoen werd het duel tussen Didier Vanwijnsberghe en Paul Lietaer voortijdig afgebroken door mechanische pech. Het duel tussen de specialisten van de Ford Escort belooft opnieuw razend spannend te worden, al zal Lietaer met een nieuwe Escort, gebouwd voor een klant, aan de start komen.

Youngtimers van de partij

Maar, deze keer komen een aantal outsiders met moderner materiaal zich mengen in de strijd. Dirk Vermeirsch start met een Ford Sierra 4x4 Cosworth, een wagen van een andere generatie. En Melissa Debackere verschijnt aan de start met een snelle BMW M3! Ook Christophe Merlevede en Tom Schoolmeesters presenteren een BMW M3. Andere YoungTimers zijn de Mazda 323 van Koen Verlinde en de Citroën Visa 1000 Pistes van Dominiek Kindt. Het lijkt een ongelijke strijd, een Sierra 4x4 of een BMW M3 tegen een Escort BDA, maar Paul Lietaer en Didier Vanwijnsberghe kennen hun Escorts als geen ander...

Dirk Deveux verdedigt zijn leidersplaats in Historic, maar de Limburger zal de punten niet cadeau krijgen. Stefaan Stouf moet zeker bij de kanshebbers gerekend worden met zijn Porsche, net als Wim Decock en Patrick Mylleville. Chris Debyser rekent op zijn vertrouwde Escort, terwijl Wouter Lievens de strijd aan gaat met zijn Porsche.

Geert Beauprez krijgt van Wim Soenens de kans om het potentieel van de bloedmooie Chevrolet Corvette Stingray te tonen, nadat de koppeling in Landen te vroeg stuk ging. Stefaan Prinzie verdedigt de kleuren van Opel, net als Jens Maes en Dirk Dumon. Voor een andere exotische noot zorgt de Deen Kurt Mejer met zijn Volvo 240 Turbo.

De Historics staan weer garant voor heel wat dwars spektakel op het gladde asfalt van de proeven van de TAC Rally. Afspraak zaterdag in Tielt!

Met de TAC Rally staat zaterdag de derde manche van het Belgian Rally Championship op het programma. In West-Vlaanderen starten Polle en Sil Geusens als favorieten in het Junior BRC, maar de TAC Rally blijft een wedstrijd die je nooit mag onderschatten. In Tielt heb je immers geen foutmarge...

Polle Geusens laat niets aan het toeval over om zaterdag weer voluit aan te vallen op de 16 klassementsproeven van de TAC Rally. "Zoals voor elke wedstrijd, hebben we de Peugeot 208 R2 volledig gecontroleerd," vertelt Polle. "Het ganse paasweekend hebben we aan de wagen gewerkt."

Als enige Junior met een R2, start Polle zaterdag logischerwijze als favoriet. "Natuurlijk mikken we op de overwinning bij de Juniors, maar we willen ook de bonuspunten in R2 pakken. Steven Dolfen, die in eigen streek rijdt, is zeker niet te onderschatten. We zullen na een paar proeven zien hoe de verhoudingen liggen. Ik wil graag strijden voor de snelste tijden in de categorie, maar zonder teveel risico's te nemen, want de zege in het Junior BRC komt op de eerste plaats."

En, Polle weet als geen ander hoe verraderlijk de proeven in Tielt kunnen zijn...
"In Tielt moet alles kloppen, want een foutmarge is er niet. Een remzone missen is meestal fataal, want langs de smalle baantjes liggen diepe grachten. In 2013 gingen we hard van de baan in Tielt. Zelfs wanneer je aan de leiding rijdt in je categorie, mag je de concentratie geen moment laten verslappen. Dat is de grote uitdaging in de TAC Rally!"

Joachim Wagemans en Andy Debaeremaeker kijken dit jaar reikhalzend uit naar het paasweekend, maar niet voor de traditionele paaseieren. Wel omdat er een nieuwe uitdaging op het programma staat in de Peugeot 208 Rally Cup in het Frans rallykampioenschap. De 20-jarige piloot uit Kapellen komt zaterdag aan de start van de Terre des Causses met een Peugeot 208 R2 geprepareerd door het Franse team Pit Stop.
Na zijn tweede seizoen in de rallysport, bestudeerde Joachim Wagemans de voorbije winter alle mogelijke opties om zijn carrière verder uit te bouwen. "Een campagne in het Europees kampioenschap bleek budgettair niet haalbaar, vooral door de kosten voor de logistiek. Daarom hebben we gekozen voor een seizoen in Frankrijk in het kader van de Peugeot 208 Rally Cup. Het programma bestaat uit 7 rally's, waarvan vier wedstrijden op onverhard. Rijden op onverhard is de ideale leerschool, zeker als je internationale ambities hebt, en het niveau in Frankrijk ligt bijzonder hoog. Bovendien zijn de premies heel interessant in de Franse merkencup van Peugeot. De hoofdprijs voor de eindwinnaar is fantastisch: een seizoen in het Europees kampioenschap met de 208 T16 van de Peugeot Rally Academy. Ook voor jongeren is er een prachtige hoofdprijs: de winnaar bij de piloten jonger dan 23 jaar krijgt een seizoen in het ERC met een Peugeot 208 R2. Ik ben nog maar 20 jaar, dus we mikken dit seizoen voluit op de titel bij de Juniors in de Peugeot 208 Rally Cup, Eventueel doen we er nog een tweede jaar bij om de titel te veroveren," vertelt Joachim Wagemans.

Een kleine dertig piloten hebben zich ingeschreven in de Peugeot 208 Rally Cup. Aan tegenstand geen gebrek voor Joachim en Andy, die zaterdag van start gaan met nr. 55 in de Terre des Causses, de openingsmanche van het seizoen. Joachim zal een Peugeot 208 R2 besturen van de Franse formatie Pit Stop, het team van Marc Dalmasso.
"Ik heb al getest met de 208 R2 van Pit Stop. De motor van de Peugeot heeft duidelijk meer power en meer koppel dan de motor van de Fiesta waarmee ik vorig jaar reed. De tractie bleek ook opmerkelijk goed. Het team van Pit Stop heeft voor ons een nieuwe 208 R2 gebouwd die exclusief voor ons bestemd is. De context is ideaal om er een mooi seizoen van te maken in Frankrijk," lacht Joachim, die tijdens de manches op onverhard bij Pit Stop het gezelschap zal krijgen van Guillaume de Mevius, een mooie referentie.

De Terre des Causses gaat zaterdagmiddag om 11h55 van start. De piloten krijgen 10 klassementsproeven, goed voor 151 km tegen de chrono, voor de wielen. Zondagnamiddag wil Joachim met zijn Peugeot nr. 55 over het finishpodium rijden.
"In deze eerste wedstrijd willen we meteen punten scoren bij de Juniors. Ik weet dat we op onverhard misschien wat ervaring missen, want het gravel in Frankrijk is niet vergelijkbaar met het onverhard van de Wales Rally GB, maar op asfalt hebben we wel veel snelheid. Ik ben benieuwd!"

Nadat hij vorig jaar zijn 50ste verjaardag vierde, komt de Ford Mustang officieel  naar Europa. Vanaf september 2015 zal het meest legendarische model van het merk uit Dearborn, in Michigan, verkrijgbaar zijn in België via het netwerk van de FordStores. De Ford Mustang 2015 heeft een uitgesproken sportief karakter. Hij zal zijn kwaliteiten ook kunnen tonen in de autosport. In rally vanaf dit najaar, maar vanaf 2016 ook op de Belgische circuits...
TeamFloral, sinds méér dan 15 jaar bevoorrechte partner van Ford Motor Company Belgium voor Motorsportprogramma's, gaat samenwerken met Skylimit Events voor de creatie en de organisatie van de Mustang Grandprix Days met de nieuwe Ford Mustang EcoBoost. Gedurende het seizoen 2015 zal het nieuwe concept gelanceerd en gepresenteerd worden, waarna de competitie van start gaat in 2016.

Teamfloral met de ervaring van Skylimit Events

De sportieve organisatie van de Mustang Grandprix Days zal toevertrouwd worden aan Skylimit Events, een structuur die zijn professionaliteit al heeft bewezen. "Het technische aspect zal natuurlijk volledig in handen zijn van TeamFloral, maar Skylimit Events zal de organisatie en het sportieve beheer van de Mustang Grandprix Days op circuit verzorgen," verduidelijkt Andy Jaenen. "Tot groot genoegen van heel wat Belgische liefhebbers, zal de nieuwe Mustang eindelijk in Europa gecommercialiseerd worden en hij zal zeker succes hebben. Ford heeft een rijke geschiedenis in de autosport. Ook op circuit. In België herinnert iedereen zich nog de prachtige races in de Ford Mexico Cup, begin jaren '70, maar ook in de Ford Escort Star Cup eind jaren '80. Deze filosofie willen we opnieuw tot leven wekken met de Mustang Grandprix Days. Zeker omdat de Ford Mustang een heel betaalbare wagen is, wat tegenwoordig zeldzaam is in de autosport."

De plannen voor de Mustang Grandprix Days liggen vast: "De eerste testen zullen afgewerkt worden tijdens de zomer en we willen de Mustang EcoBoost, die gebruikt zal worden, officieel voorstellen in het voorprogramma van de 24 Uren van Zolder 2015, eind augustus," vervolgt de verantwoordelijke van Skylimit Events. "In 2016 willen we de rangen vervoegen van het Belcar kampioenschap, dat opnieuw gelanceerd wordt. Dat kampioenschap past perfect bij onze filosofie en ons concept, meer bepaald uithoudingswedstrijden waarin gentlemen-drivers perfect op hun plaats zijn. Omdat de kalender voor 2016 nog niet gekend is, kunnen we natuurlijk nog andere evenementen op de kalender plaatsen."

Yokohama, een gereputeerde partner

Een dergelijke competitie organiseren zonder partners is natuurlijk niet mogelijk. Voor de Mustang Grandprix Days kunnen TeamFloral en Skylimit Events rekenen op de steun van een belangrijke partner: bandenfabrikant Yokohama, die exclusief de banden zal leveren. "Ik ben heel enthousiast over dit project en ik kijk ernaar uit om de eerste Ford Mustang over het circuit te zien scheuren," lacht Olivier Hermans, General Manager van Yokohama Belgium. "De Mustang is echt een mythische wagen. Een wagen die je kippenvel bezorgt! Het is niet alleen de ideale wagen voor gentlemen-drivers die zich willen amuseren op circuit, maar de Mustang is ook een uitzonderlijke bolide. Omdat ik vaak aanwezig ben op Belgische rally's, ken ik TeamFloral ook goed. Het team heeft misschien weinig ervaring op circuit, maar met Skylimit Events hebben ze een ideale partner gevonden om alles in goede banen te leiden. Bij Yokohama kennen we de kwaliteiten van de mensen van Skylimit Events."

Olivier Hermans is overtuigd van het succes van de formule, zodat hij enkel voordelen ziet voor Yokohama als partner van de Mustang Grandprix Days: "Dit kampioenschap zal voor ons een uitstekende vitrine zijn. Yokohama is gespecialiseerd in hoge prestatie banden, met het gamma Advan, en de piloten die met deze Mustangs zullen rijden zijn precies onze doelgroep. Het is ook een partnership op langere termijn. Om ons engagement te versterken, zetten we zelf ook twee Mustangs in de kleuren van Yokohama in voor de Mustang Grandprix Days."

2.3 EcoBoost motor: krachtig en betaalbaar

Op technisch vlak zullen de aanpassingen aan de Ford Mustang EcoBoost voor de Mustang Grandprix Days beperkt blijven, behoudens natuurlijk de veiligheidsuitrusting en de vereiste aanpassingen voor de racerij. Het is immers de bedoeling om de kosten beperkt te houden. "De technische fiche zal bepaald worden na onze testen in de zomer," bevestigt Jean-Marc Valckenaere. "We hebben al contacten gehad met Ford Racing in de Verenigde Staten. Zij hebben de Mustang al ontwikkeld voor diverse competities op circuit in Amerika. We weten in welke richting we moeten werken om een aantrekkelijk, competitief en betaalbaar product aan te bieden."

De 2.3 motor in de Ford Mustang EcoBoost levert standaard al geweldige prestaties. Net zoals Andy Jaenen en Olivier Hermans, is Jean-Marc Valckenaere bijzonder enthousiast over het potentieel van de Mustang Grandprix Days: "De 2.3 EcoBoost levert standaard 310 pk en de motor belooft veel goeds want hij werd ook uitgekozen voor de nieuwe  Ford Focus RS! Piloten zullen zich voluit kunnen uitleven op circuit voor een beperkt budget. We kijken reikhalzend uit naar het eerste exemplaar dat zijn rondjes kan afwerken op circuit deze zomer..."

Op zaterdag 16 mei maakt Bocholt zich op voor de 39ste editie van de Sezoensrally. Nog geen jubileum, maar voor de editie 2015 heeft Racing Team Moustache wel een aantal nieuwigheden in petto. De wedstrijd gaat van start met een gloednieuwe show-KP, genaamd "De Hees", waardoor de BRC-deelnemers drie ronden van vijf proeven zullen afwerken.
"Als kleine club van vrijwilligers is het moeilijk om alles georganiseerd, en vooral betaald, te krijgen, maar ook deze keer zijn we met onze ploeg hard aan de slag gegaan om de toeschouwers en de deelnemers een attractieve rally aan te bieden," vertelt opper-Moustache Jeff Steensels. "Omdat er dit jaar maar één schrapresultaat is in het BRC en er een bonus gegeven wordt voor piloten die alle wedstrijden rijden, hopen we dat de voltallige top van het BRC aan de start komt. In elk geval ligt het onverhard er prima bij en is de maaskiezel veel minder zwaar voor de mechaniek dan sommige stukken onverhard die de teams eerder dit jaar voor de wielen kregen. De nieuwe show-KP is trouwens volledig verhard. We hopen ook dit jaar weer een aantal buitenlanders, vooral Nederlanders, aan de start te krijgen met mooi materiaal."

De gezelligste rally van het jaar krijgt bovendien een nieuwe wedstrijdleider: Gerard Vrijens. "Omdat we beginnen met een rondkoers, zullen we extra aandacht moeten besteden aan de startorde, maar die kunnen we pas bekijken wanneer de inschrijvingen bekend zijn. De proef van Beek-Bree is door de komst van "De Hees" ingekort, maar de piloten zullen het niet erg vinden dat er een paar lange rechte stukken verdwenen zijn. Het Criterium zal aansluiten vanaf KP 4 tot en met KP 13 en we bekijken ook de mogelijkheid of we eventueel een VHRS met een maximaal gemiddelde van 60 km/h kunnen inrichten, naar het voorbeeld van de Spa Rally."

Afspraak in elk geval op 16 mei in Bocholt! Alle info: www.sezoensrally.be.

Kronkelende weggetjes over dijkjes in de polder en een proef over industrieterrein vormden de ingrediënten van de Tank S Rally, die zaterdag 21 maart verreden werd. Het FABORY Rallyteam bracht opnieuw de Mitsubishi Lancer Evo 9 aan de start en Johan Faes en navigator Christiaan van der Rijsen wisten de wedstrijd als negende algemeen af te sluiten. Een keurig resultaat tussen de snellere wagens van de concurrenten.

Na in februari de Rally van Haspengauw te hebben gereden, stond het FABORY Rallyteam zaterdag 21 maart aan de start van de eerste Nederlandse rally van het seizoen, de Tank S Rally. Rondom Emmeloord stonden twaalf klassementsproeven op het programma. Het strijdtoneel van de eerste tien was de omgeving van Kuinre en Blokzijl. Dit zijn uitdagende, technische proeven over dijken en buitenweggetjes. De industrieterreinproef Nagelerweg werd als laatste tweemaal achtereen afgelegd.

Om 13.37 uur reden Faes en Van der Rijsen over het startpodium om te beginnen aan hun polderavontuur. Door de regen die de hele ochtend was gevallen lagen de buitenproeven er glibberig en nat bij. Niet iets waar Faes zich door af laat schrikken. Hij blikt terug: “Op de proeven die in het buitengebied werden gereden konden we prima volgen. We zaten netjes tussen de snellere Mitsubishi’s Lancer Evo 10-en en de groep A’s en lieten de dikke divisie 5-auto’s achter ons. Na tien proeven lagen we dan ook zesde algemeen. Op het industrieterrein echter, moesten we toegeven. We hebben daar niet voldoende koppel en pk’s om een vuist te kunnen maken. Een Evo 9 is daar geen partij voor de modernere 10-en. Op het industrieterrein gaat iedereen bovendien hard. Dit keer was die proef ook nog eens het langst, bijna 18 kilometer. Dus dat betekende dat we bijna 36 kilometer lang in moesten leveren. We verloren jammer genoeg drie posities. Maar dat wisten we van tevoren en neemt niet weg dat we enorm veel plezier hebben gehad. We zijn dan ook dik tevreden met waar we geëindigd zijn.” De equipe kon de wedstrijd afsluiten met een mooie derde plek in de standaardklasse, groep N, en de negende plek algemeen.

De volgende wedstrijd op de kalender is de TAC Rally rondom het Belgische Tielt. “We hebben er enorm veel zin in. Daar kunnen we weer lekker snijden en glibberen. Dat past toch beter bij ons en het rally rijden, op die wegen kunnen we met de gedateerde Evo 9 nog het verschil maken,” besluit Faes.  De TAC Rally wordt op zaterdag 11 april verreden. Later volgt meer informatie over de deelname van het FABORY Rallyteam aan deze mooie, compacte wedstrijd!

Na de 50ste feesteditie van de Ypres Rally, staat VZW Superstage in de startblokken voor zijn eerste evenement van 2015: de 43ste Rallysprint van de Monteberg. De klassieker van de Vlaamse rallysprints is al jaren een ideale voorbereidingswedstrijd en testgelegenheid voor de internationale topwedstrijd van Superstage, de Kenotek Ypres Rally.
Achter de schermen werd de voorbije maanden hard gewerkt en het resultaat is bovenaan deze nieuwsbrief te zien. Designer Frederik Debruyne, tevens de drijvende kracht achter de Kenotek Ypres Rally op de sociale media tijdens het evenement, heeft een herkenbare identiteit ontwikkeld voor organisator Superstage en al zijn organisaties, waaronder de Rallysprint van de Monteberg. Alle informatie over de rallysprint en vooral de inschrijvingsformulieren zijn te vinden op www.monteberg.com, of klik door via www.ypresrally.com en neem ook eens een kijkje op de vernieuwde webshop.
De 43ste editie van de Rallysprint van de Monteberg op zondag 26 april blijft trouw aan zijn succesformule: 2 ronden om te verkennen op zaterdag en 4 passages op snelheid op zondag vanaf 8h30. De start van de klassementsproef van 8,1 km, volledig op asfalt, ligt natuurlijk in de Lettingstraat in Dranouter, aan de voet van de Monteberg.
Wie zich geroepen voelt om Paul Lietaer, de absolute recordhouder van de Monteberg, het vuur aan de schenen te leggen, kan zich al inschrijven. Fans die op zondag 26 april willen genieten van een dagje top rallysport noteren best de Monteberg in hun agenda!