20 wagens aan de start, 10 aan de finish: het bewijst dat de eerste editie van de Spa Rally een zware wedstrijd was voor de deelnemers aan de tweede manche van het Belgian Historic Rally Championship. Na het forfait van Marc Duez, die met de Fina BMW M3 niet van start kon gaan na een motorbreuk tijdens de shakedown, werd het een Ford-onderonsje, uiteindelijk gewonnen door François de Spa, de specialist van de streek, met zijn snelle Escort MK1
Na het afhaken van Didier Vanwijnsberghe, die wegens professionele redenen forfait moest geven, en door de afwezigheid van Wim Decock en Jens Maes, kreeg titelverdediger Dirk Deveux een mooie kans om zijn achterstand na de opgave in Landen meteen goed te maken. Maar, er stonden serieuze kleppers aan de start. Marc Duez ontbrak helaas op het appel. Nadat de motor van de BMW M3 Gr.A brak op de shakedown, moest Duez afhaken.
De Zwitser Florian Gonon nam met zijn Escort MK1 de beste start, maar op de tweede proef nam François de Spa het commando over met een gelijkwaardige Escort. Even later viel de beslissing op de Clémentine, de lievelingsproef van François de Spa, destijds een van de snelle kerels van de Challenge Citroën en vooral in de Legend Boucles telkens indrukwekkend op het beroemdste onverhard van de Belgische rallysport. De Spa reed zijn dichtste achtervolger op... 31" ! Florian Gonon had immers een cruciale misrekening gemaakt: "We gingen voor de eerste ronde van start zonder de lichtbak mee te nemen, maar de wedstrijd liep veel vertraging op, waardoor we in het donker zonder verstralers de Clémentine moesten afwerken. Onbegonnen werk..."
Zaterdag bleef Gonon op 37" hangen van De Spa. Het was een prachtig duel, tot de Zwitser een wiel verloor op de proef in Barisart. François De Spa reed vanaf dat ogenblik onbedreigd naar de zege.
"Het was heel jammer dat Florian moest opgeven, want het duel was tof. Op het einde van de wedstrijd voelde ik mijn armen bijna niet meer, want zonder stuurbekrachtiging is onze Escort heel viriel om te besturen. Het was geweldig om de Clémentine eens op snelheid te kunnen rijden zonder onderweg te moeten stoppen voor een pointage," lachte François, die geen verdere ambitie heeft in het Historic BRC bij gebrek aan tijd.
Dirk Deveux stuurde zijn Escort naar een prima tweede plaats, ondanks zijn gebrek aan ervaring in Spa. In de slotronde moest hij nog flink aanvallen om een sterk rijdende Kurt Vanderspinnen af te houden. De piloot van Blix Motorsport concentreert zich voortaan op buitenlandse wedstrijden.
"We reden Haspengouw als voorbereiding op de Spa Rally. In Landen vielen we in de slotfase uit door een probleem met de delco. Hier konden we tot het einde blijven aanvallen, maar de Escort van Dirk heeft wel wat meer power. Wij rijden met een FIA-Escort, terwijl hij een "Belgische" Mk2 heeft," vertelde Kurt.
De vierde plaats ging naar André Lausberg, die zich amuseerde met zijn Porsche, voor Didier Flohimont, de eerste die dit seizoen een Young Timer, een BMW 325i, aan de start bracht. Journalist Benoît Galand stuurde zijn VW Golf GTi ook naar de finish, al moest hij wel via Rally2 passeren nadat de koppeling vrijdagavond begaf. "Het was super om de Clémentine eens te kunnen rijden met nota's," lachte Galand, 9de achter de Escort van Bernard André en voor de Datsun Violet van Nestor Schwanen. De 10de en laatste wagen aan de finish was de Ford Escort van Rudy Buyse. Dirk Van Rompuy moest na een sortie opgeven.