Newest pictures

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2024

STADEN RALLY 2024

TBR RALLY 2024

YPRES RALLY 2024

WERVIK RALLY 2024

MONTEBERG 2024

ESCORT RALLY SPECIAL 2023

RALLY STADEN 2023

YPRES RALLY 2023

WERVIK RALLY 2023

SEZOENS RALLY 2023

ORC RALLY 2023

MONTEBERG 2023

RALLYLEGEND SAN MARINO 2022

RALLY VERMENTINO 2022

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2022

ELBA RALLY 2022

WRC YPRES 2022

RALLY STADEN 2022

WERVIK RALLY 2022

SEZOENS RALLY 2022

RALLY KORTRIJK 2021

CONDROZ RALLY 2021

HEMICUDA 2021

RALLYLEGEND SAN MARINO 2021

RALLY VERMENTINO 2021

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2021

RALLY YPRES BELGIUM 2021

RALLY STADEN 2021

MONTEBERG 2021

Rallylegend San Marino 2020

Review 10 years Monteberg 2020

Adriatico 2020

Rallylegend San Marino 2019

Rally Condroz 2019

Hemicuda Rally 2019

Aarova Shortrally 2019

Omloop 2019

Rally Staden 2019

Rally Ypres 2019

Wervik Rally 2019

ORC Rally 2019

Sezoens Rally 2019

Monteberg 2019

Rally de Wallonie 2019

Condroz Rally 2018

Rallylegend San Marino 2018

AAROVA RALLYSPRINT 2018

Hemicuda Rally 2018

Ypres Rally 2018

Wervik 2018

Sezoens 2018

Monteberg 2018

Wallonie 2018

Condroz 2017

Oudenaarde 2017

Staden 2017

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2017

Hemicuda 2017

Ypres Rally 2017

Condroz Rally 2019

Condroz Rally 2019

Na de TAC is het tijd om na een kleine 2 maand van inactiviteit de motoren terug op gang te brengen. Kan Van Wanseele Jeroen hetzelfde niveau halen als in de TAC? Haalt Catteeuw Rudy zijn eerste zege in 2015? Blijft Olivier Kurt gespaard van pech , wat gaat Vannieuwenhuyse Rik terug brengen? We komen het allemaal te weten in de ORC Rally op 31 mei !
Van Wanseele Jeroen zal proberen om zijn prestaties van de TAC te herhalen, al wordt de concurrentie iets heviger dan in de TAC.
Anckaert Christof is terug van de partij na afwezigheid in Tielt, Bert Cornelis, De Waele Koen komen in de ORC de rangen vervoegen ! Over één iets zijn we het allemaal  eens, er zal terug hard gereden en gestreden worden. Cornelis Bert komt hier niet om voor spek en bonen te rijden en zal willen strijden voor die 1ste plaats. De Waele Koen (2de plaats in 2014) is terug van de partij en wil ook meedoen voor het podium.
Anckaert Christof is deze keer de thuisrijder en wil net zoals Van Wanseele Jeroen winnen in z’n achtertuin. Dan hebben we het nog niet gehad over Catteeuw Rudy (Kampioen 214) ,Vannieuwenhuyse Rik & Olivier Kurt die ook alles uit de kast zullen halen om mee te strijden voor de bovenste plaatsen.
Kortom iedereen wil een podiumplaats halen alleen is er maar plaats voor 3 piloten. Warnez Sam komt na zijn forfait in Tielt voor de 1ste keer in de Cup aan de start, en na zijn test op de Monteberg was de snelheid al goed aanwezig dus ook hij kan verrassend uit de hoek komen .
Nemegheer Tom mogen we zeker ook niet vergeten, na een iets mindere start in Tielt wil ook hij terug mee zijn met de Pinto Trein en het niveau van vorig jaar heropnemen. Dan hebben we nog Verhaeghe Koen die na zijn onverwachte opgave in Tielt terug zal proberen belangrijke punten te scoren voor het kampioenschap,
Kom hen aanmoedigen langs het Parcours en in ons Pinto Dorp, dat op het Service te vinden zal zijn in en om Oostrozebeke op 31 mei !

Gestart in 1993 met slechts een handvol wagens, is de Ypres Historic Rally intussen uitgegroeid tot een vaste waarde in het Europees kampioenschap, die jaar na jaar op een groeiende interesse kan rekenen.
Het zal dit jaar vooral uitkijken worden naar de “nieuwe generatie” historicwagens. Bovendien met allemaal klasbakken aan het stuur, die het parcours van de Ieperse rally door en door kennen. De Subaru Legacy van Paul Lietaer, de Toyota Celica van Didier Vanwijnsberghe, de BMW M3 met Melissa Debackere aan het stuur, de Dirk Vermeirsch-Ford Sierra Cosworth, 2de in Tielt, het worden hoe dan ook een deel van de hoofdrolspelers.
Maar het bij deze vier houden zou de waarheid zeker geweld aandoen. Na een moeilijke aanloop draait de Porsche van Stefaan Stouf inmiddels als een Zwitsers uurwerk. Getuige daarvan zijn uitschieters in Moorslede, Tielt en de Monteberg. De Nieuwpoortse visboer wil hoe dan ook komaf maken met het feit dat de pechduivel hem blijft achtervolgen in de Ypres Historic Rally. Stefaan zal door velen getipt worden als kandidaat nummer één voor de eindzege, en zijn naam zou de erelijst zeker sieren.
Dirk Deveux zal zijn run naar een nieuwe Belgische titel in Ieper willen verder zetten, terwijl ook mensen als Wim Decock en Glenn Janssens, beiden met Porsche, nooit uit het oog mogen verloren worden . Traditiegetrouw verschijnen ook een aantal, vooral Ford-en Porsche, rijders aan de start die zich vaak beperken tot enkel een deelname aan de Ypres Historic. De komende weken zal het uitkijken zijn naar de inschrijvingslijst, maar in de wandelgangen wordt gefluisterd dat Robert Droogmans terug zijn opwachting zou maken.
Ook in het buitenland is de Ypres Historic Rally heel geliefd, en zodoende maken heel wat piloten de trip naar de Westhoek. Jimmy Mc Rae siert intussen al de inschrijvingslijst met een Opel Ascona, net zoals Howard Redhouse (Porsche), Tim Pearcey en Anton Moree, allebei met Ford Escort. Ongetwijfeld wordt deze lijst in de komende dagen nog serieus aangedikt.
De FIA Ypres Historic Rally start op vrijdag rond 18.50 uur op het podium in Boezinge. Het juiste startuur zal afhangen van het aantal starters in het ERC. De “oudjes” krijgen in een eerste ronde Boezinge (8,33 km) en Langemark (12,56 km) voorgeschoteld. Na een assistentiebeurt in Boezinge vertrekt men dan terug voor Boezinge, Langemark én Dikkebus, één van de Ieperse klassiekers en dit jaar goed voor 14,22 km. De eerste wagen gaat richting wagenpark rond 23 uur.
Zaterdag volgt dan de hoofdmoot met achtereenvolgens Reninge (14,50 km), Watou (14,29 km), Westouter-Boeschepe (19,28 km), Kemmelberg (13,60 km), Hollebeke (23,23 km) en terug Reninge en Watou. De eerste wagen zou het eindpodium bereiken om 21,19 uur. Interessant weetje: na Westouter komen alle resterende historicrijders over het podium op de Ieperse Grote Markt (ongeveer rond 15.30 uur).

De nationale rijders krijgen vrijdag enkel Boezinge en Langemark als aperitief te verwerken. Start rond 19.40 uur, finish rond 21 uur. Zaterdag leggen ze dan exact hetzelfde traject af als de FIA-rijders. Start op zaterdag rond 13.55 uur, finish is voorzien rond 22 uur.
Meer info op www.ypreshistoricrally.be of via de fb pagina van ypres historic rally.

Dit weekend vond de Sezoensrally plaats rondom het gezellige kerkplein te Bocholt, de 5de manche van het Belgian Rally Championship en meteen ook 3de manche van de RACB M-Cup.
Met 6 BMW's aan de start van de M-cup was er veel tegenstand voor onze Champion Lubes M3 en was het duidelijk dat er hard gereden zou moeten worden om punten te scoren. Het beloofde wederom een spannende rally te worden met de unieke maaskiezel als scheidsrechter. Met slicks op de maaskiezel heeft de wagen een extreem zwevend gevoel. Ervaring en stuurmanskunst kunnen in deze omstandigheden het verschil maken.
15 KP’s met ongeveer 35% maaskiezel stonden op het programma. Met de nieuwkomer 'circuitproef De Hees’ werd meteen het startschot gegeven zaterdagmorgen waar we meteen de scratch konden draaiden (0.9 sec sneller dan Vandenberghe met de snelle 1-serie). De toon van de strijd was gezet...
In de loop van de 1ste ronde hadden enkele concurrenten helaas meteen al te kampen met ernstige mechanische problemen en moesten ze de strijd reeds voortijdig staken. Dit betekende echter niet dat we konden controleren want buiten de M-Cup reed immers nog een M3 mee met aan het stuur de snelle Nederlander Gerritsen. Deze was meteen de grootste concurrent voor de 1ste achterwielaangedreven wagen.

Het wisselvallige weer waarbij zon afgewisseld werd met regenbuien maakten dat het de ganse dag oppassen was om niet in de fout te gaan op de steeds wisselende ondergronden. Halfweg wedstrijd stonden we ruim aan de leiding in de M-Cup. Enkel de snelle Nederlander Gerritsen draaide regelmatig snellere tijden. Om de kampioenschapspunten voor de M-Cup niet in gevaar te brengen werd er beslist om geen onnodige risico’s te nemen in deze strijd en de Nederlander te laten gaan.

Na 15 zware KP's hebben we een schitterend resultaat kunnen neerzetten. Gespaard van technische problemen hebben we de overwinning in de M-Cup kunnen binnenhalen op een schitterende 13de plaats algemeen. Met 11 scratchen in de M-Cup hebben we deze overwinning zeker verdiend. Met dit resultaat staan we meteen ook aan de leiding in de voorlopige tussenstand van de RACB M-Cup. Het M-Cup kampioenschap is terug volledig open en het belooft een intense strijd te worden in het 2de helft van het seizoen waarbij alles nog mogelijk is.

Een grote dank gaat wederom uit naar het serviceteam dat een ganse dag in de weer is geweest om onze Champion Lubes M als een klokje te laten draaien!
De volgende afspraak is in september voor de volgende manche van de RACB M-cup, de Omloop van Vlaanderen in Roeselare op 4 en 5 September. Deze wedstrijd is een echte uithoudingsproef met reeds 3 proeven vrijdagnacht en 15 proeven op zaterdag in totaal goed voor maar liefst 188km klassementsproeven tegen de chrono.

Polle en Sil Geusens werden na de Sezoensrally weer in de kijker gezet als winnaars van de Junior Award, een speciale aanmoediging voor jonge rallytalenten uitgereikt door de promotor van het BRC en de organisator van de volgende manche van het BRC, in dit geval de Kenotek Ypres Rally. Voor de derde keer op rij won Polle Geusens de strijd in het Junior BRC, zelfs zonder koppeling in de slotfase.
Al voor de start was het vertrouwen toegenomen bij Polle en Sil.
"In de Rally van Wallonië voelden we dat de motor van de Peugeot haperde. We hebben de oorzaak gevonden: een elektrische storing veroorzaakt door de kabelboom. Al het ganse seizoen is onze motor niet zo scherp. Mogelijk hebben we hierdoor al vanaf het begin van het seizoen een iets minder competitieve motor," vertelt Polle voor de start.
In de openingsronde nam de Peugeot-piloot meteen ruim afstand van zijn concurrenten in R2, die op meer dan anderhalve minuut volgden, maar de tweede passage op de rondkoers De Hees leverde een probleem op.
"Na de eerste ronde waren de bochten dieper uitgereden en bij het snijden in een heel snelle bocht in vijfde versnelling sprong de achtertrein uit het spoor. Ik werd verrast en we schoven achteruit een sloot in. Het duurde drie minuten voor de toeschouwers ons weer op de baan kregen, maar ik was al blij dat we verder konden, want aan die snelheid hadden we de 208 R2 ook volledig af kunnen schrijven," vertelt Polle.
Bij die schuiver werd de koppeling geraakt. Met nog 9 proeven te rijden, werd het bijzonder lastig om de finish te halen. Maar, het team ging tot het uiterste en stelde de zege in het Junior BRC veilig.
"Op de KP's was het geen probleem om zonder koppeling te rijden, maar wel op de verbindingen in het verkeer. We hebben de versnellingsbak zwaar moeten forceren. Ik denk dat de bak nu wel toe is aan een vervanging, maar de finish halen was heel belangrijk om de punten in het Junior BRC veilig te stellen. Ik heb nog geprobeerd om Van der Heijden terug te pakken, maar we eindigden op 8"4. Bijna hadden we de drie minuten tijdverlies goed gemaakt. De Junior Award was natuurlijk een mooie beloning."

In de periode tussen de Rallye de Wallonie en de Sezoensrally werd binnen het team van Patrick Snijers en Arne Bruneel een belangrijke beslissing genomen. De wagen wordt vanaf nu onderhouden door MI International, het team van Willy Plas. “En meteen met succes,” vult Patrick aan.

“De eerste ronde had ik nog wat angst. Na alles wat we reeds hadden meegemaakt was ik toch op mijn hoede… Maar toen die angst overwonnen was kon ik eindelijk relaxed achter het stuur kruipen van de Porsche.” Het team van Willy Plas behoort tot de top van België en heeft zowel ervaring in de rallysport als op circuit.

“Zo moest het eigenlijk zijn vanaf de eerste koers …” vult copiloot Arne Bruneel aan. “Nadien is het natuurlijk eenvoudig praten, maar met dit team stonden we zeker al in de top 3 van het kampioenschap! De motivatie is opnieuw bijzonder groot voor de rest van het kampioenschap.”

Het publiek was ook bijzonder enthousiast over de Porsche. Voor Patrick is Bocholt een thuiswedstrijd en hij kreeg dan ook bijzonder veel aanmoedigingen. “Qua resultaat konden we niet veel beter op dit onverhard, iedereen in het team is bijzonder tevreden! Nu staan alle neuzen richting Ieper! Een belangrijke wedstrijd voor het ganse team!”

Ieper is de thuisrally van Grondwerken DEGRO en staat ook hoog op het verlanglijstje van Arne en natuurlijk ook van viervoudig winnaar Patrick Snijers. Om aan de start te komen moet de wagen worden omgebouwd naar de FIA regels en dat is duur! Bovendien is er door de problemen met de wagen meer budget nodig dan voorzien om het kampioenschap af te werken… Deze week is cruciaal, want ten laatste deze week moet de aanvraag voor het FIA paspoort binnen.

“Het zou heel jammer zijn moesten we Ieper missen…” aldus Arne. “Het publiek is razend enthousiast over de Porsche en het zou bijzonder leuk zijn om in Ieper de strijd aan te gaan tegen de Porsches van ex-WK piloot François Delecour en Romain Dumas.”

Het team is heel gemotiveerd en is ondanks de onzekerheid reeds gestart met de voorbereidingen voor de wedstrijd. “Nee, we zijn nog niet gaan verkennen,” lacht Patrick. “Maar we hebben al een samenwerking met de lokale horeca en een plaatselijk radiostation om onze deelname en onze partners in het daglicht te zetten… Ik heb er vertrouwen in dat we de Porsche zullen kunnen laten brullen op de Markt van de kattestad!”

Afgelopen zaterdag stonden Johan Faes en Christiaan van der Rijsen onder de vlag van het FABORY Rallyteam aan de start van de Sezoenrally rondom het Belgische Bocholt. Faes bewees opnieuw hoezeer hij het naar zijn zin heeft op het beruchte Maaskiezel. Na vijftien prachtige proeven eindigde de equipe met hun Mitsubishi Lancer Evo 9 op de vijfde plaats algemeen en de eerste plaats in de standaardklasse. Een prachtig resultaat met hun auto uit de standaardklasse, groep N.

Zaterdagochtend 16 mei reed de FABORY-Evo rond kwart voor negen over het startpodium op het Kerkplein in Bocholt. Op het programma stonden vijftien uitdagende klassementsproeven, vijf verschillende die drie keer werden verreden. De Sezoenrally is een van de favoriete evenementen voor Johan Faes: “Ik houd van de proeven met de lange halen over het rollende Maaskiezel. Het vergt een speciale aanpak die mij erg goed ligt. Vorig jaar hadden we op de laatste proeven last van een krakende versnellingsbak, waardoor ik de auto heel naar de finish moest zien te brengen. Toen eindigden we op de achtste plek algemeen, tweede in de standaardklasse, groep N. Ik hoopte natuurlijk in ieder geval dit resultaat te kunnen evenaren.”

De wedstrijd begon meteen goed. Tijdens de eerste vijf proeven werden respectievelijk een elfde, zevende, tweemaal een zesde en eenmaal een achtste plek genoteerd. Het resultaat na vijf proeven was een mooie zevende plek algemeen en de leiding in de standaardklasse! Toch was het gevoel er nog niet helemaal voor Faes: “Ik begon niet ontspannen en reed voor mijn gevoel te krampachtig. Toch bleken de tijden prima te zijn. Dat was goed voor het vertrouwen.” De bandenkeuze bleek tijdens dit evenement voor alle deelnemers een harde dobber te zijn: “We hadden elke keer de juiste keuze gemaakt en dat helpt natuurlijk fantastisch om mooie dingen neer te kunnen zetten. Op de rondkoers, De Hees, bleven Martin van Iersel (Mitsubishi Evo 10, R4) en Patrick Snijers (Porsche 997 GT3) ons voor, maar op de buitenproeven waren wij sneller.” Na de tweede boucle van vijf proeven was Faes een plaatsje in het algemeen klassement gezakt, naar de achtste plek, maar wat hij liet zien was indrukwekkend. De equipe had een gat geslagen naar de N4’s en R4’s en was in een strijd verwikkeld met de snellere wagens in de klasses R5, S2000 en WRC. Toen de equipe uiteindelijk over het finishpodium reed was het eindresultaat een prachtige vijfde plek algemeen en de winst in de standaardklasse! Een schitterend resultaat met de standaard-Evo 9. “We hebben een aantal echt snellere auto’s achter ons weten te houden, waaronder meervoudig kampioen en lokale rijder Patrick Snijers. Oké, hij heeft een achterwielaangedreven Porsche, maar dat ding maakt snelle meters op de rechte stukken en die waren ruimschoots aanwezig.”

Faes besluit: “Ik heb hard moeten werken. De omstandigheden waren verraderlijk. Soms nat, soms droog, soms was het onverhard goed hard en vervolgens was het weer compleet uitgereden… Kortom, een echte rally. We hebben enorm genoten, hulde aan de organisatie. Mooie proeven, een prachtige serviceplek op het Kerkplein, een relaxte sfeer, er wordt niet moeilijk gedaan en iedereen heeft goede zin. Top!”

Vincent Verschueren en team GoDrive mag met vertrouwen toeleven naar de Kenotek Ypres Rally, want na de probleemloze Rally van Wallonië, presteerde de DS 3 R5 ook van het team van Gaby Goudezeune ook dit weekend weer feilloos in de Sezoensrally. Door stelselmatig het tempo te verhogen, eindigde Vincent op een prima en zelfs onverhoopte tweede plaats, waardoor hij weer helemaal de aansluiting heeft gemaakt in het kampioenschap met het groepje achtervolgers van leider Freddy Loix.
Voor de start in Bocholt benadrukte Vincent Verschueren zijn gebrek aan ervaring op de maaskiezel en dat bleek toch een handicap in de openingsronde, al stond de GoDrive DS 3 R5 al meteen op een mooie 4de plaats op 37".
"In de eerste ronde van vijf proeven moest ik aftasten hoe de wagen zou reageren op de onverharde stroken. Pas toen ik in de tweede ronde met meer vertrouwen reed en de auto agressiever in de bocht zette, werden de tijden beter. In het begin remde ik ook te vroeg omdat ik niet zeker was van de grip," vertelde Vincent.

Terwijl Vincent en navigator Gert Broeckaert het tempo verhoogden, vielen Chris Van Woensel en Kris Princen vooraan weg, zodat de GoDrive-piloot een knappe tweede plaats behaalde, net als in Haspengouw in het begin van het seizoen. Niet slecht voor een pure privé-piloot.
"Gelet op mijn gebrek aan ervaring op dit parcours, is dat een prachtig resultaat. We hadden even wat vermogensverlies toen de "pop off valve" open ging, maar voor de rest was de auto weer perfect," lachte Vincent, die nadert tot op 2 puntjes van Kris Princen en tot op 1 punt van Cédric Cherain in de tussenstand van het BRC.

Kortom, Vincent kan met vertrouwen afzakken naar Ieper, al heeft hij in de Westhoek vooral pech gekend. Dit is het seizoen om een einde te maken aan die zwarte reeks.

De 39ste editie van de Sezoensrally, de vijfde manche van het Belgian Rally Championship, werd vanaf de eerste meter gedomineerd door Chris Van Woensel en Rik Snaet. De Yokohama Mitsubishi Lancer WRC ging met een comfortabele voorsprong de laatste ronde in, maar een schuiver aan hoge snelheid in Goolder, de 12de van de 15 klassementsproeven, wierp een schaduw over de sterke prestatie van de piloot uit Schriek.
Na de eerste vijf klassementsproeven keerden Chris en Rik als leiders terug naar het servicepark op het Kerkplein in Bocholt. Het duo had zijn start niet gemist, al was het verschil van 6"4 op Kris Princen niet geruststellend.

"Het was al een tijdje geleden dat ik nog gereden had en de Lancer WRC heeft weer indruk op me gemaakt. Hij is echt een veel sneller en agressiever dan onze vorige Subaru, zodat ik even tijd nodig had om mijn draai te vinden, zeker omdat ik me op de maaskiezel op de tweede proef bijna verslikte in een remzone. En op de eerste proef besefte ik plots dat ik mijn oude gewoontes nog aan het gebruiken was. Met deze wagen moet je gewoon links remmen, maar ik was braaf alles met rechts aan het doen. De FIA-banden van Yokohama bevallen me wel prima. Ze zijn heel baanvast en geven een goed gevoel. Het was niet zo makkelijk om het verschil te maken, want de proeven liggen er toch wat vuiler bij wanneer wij passeren, terwijl Princen en Loix op een propere baan kunnen rijden."

In de tweede ronde vergrootte Chris zijn voorsprong, al had hij een momentje in Gerdingen.
"Het was even schrikken toen de flippers om te schakelen aan het stuur niet werkten. Er bleek gelukkig niets mis. Ik had gewoon een verkeerd knopje geraakt, waardoor de flippers uitgeschakeld werden," vertelde Chris, die met 25" voorsprong aan de slotronde begon. De tweede nationale overwinning, na de Rally van Wallonië 2002, leek nog slechts een kwestie van tijd. Maar, in Goolder schoof de Yokohama-piloot aan hoge snelheid even van de baan.

"Een snelle rechtse op een natte baan met veel grind. We gingen iets te snel en toen het achterwiel het gras raakte aan de buitenkant van de baan, was er geen houden meer aan. We tikten een paaltje aan en daardoor gingen we aan de binnenkant van de bocht van de baan. Omdat alles zo snel ging en door het opvliegende zand, had ik niet gezien dat we iemand geraakt hadden. Ik probeerde zo snel mogelijk weer te vertrekken, maar toen we terug op de baan stonden, deden toeschouwers teken dat we iemand geraakt hadden. We zijn ter plaatse gebleven tot de baanposten ons vertelden dat we niet langer ter plaatse moesten blijven (de ongelukkige toeschouwer had een beenbreuk). We zijn rustig van de proef gereden. De commotie achteraf heeft me veel pijn gedaan. Wie me een beetje kent als mens, weet dat ik nooit uit eigen beweging van de plaats van het ongeval weg zou rijden. Dat hebben we trouwens achteraf ook allemaal uitgepraat. Het was een ongelukkige schuiver. die zonder gevolgen had moeten blijven..."

Hoe dan ook, we onthouden vooral het sterk optreden van Chris en Rik met hun Lancer WRC. Hopelijk hebben ze volgende keer meer geluk om de sterke prestatie ook te kunnen vertalen in een overwinning.

Freddy Loix en corijder Johan Gitsels hebben op zaterdag de Sezoensrally gewonnen, dat is de vijfde wedstrijd van het BK Rally. Voor Loix-Gitsels is het de derde zege dit seizoen. In de tussenstand van het BK vergroot het duo hun voorsprong op hun eerste achtervolger.

Het lenteweer van de afgelopen dagen had plaats geruimd voor een grijs grauwe lucht. Na de eerste ronde van drie klassementsritten begon het in Bocholt en omstreken zelfs wat te druppelen. Maar ook dat mocht niet baten, Freddy Loix en Johan Gitsels moesten vanuit de derde positie flink aan de bak. Het duo bleef de concurrentie onder druk zetten en profiteerde na 12 ritten maximaal van de opgaves van Chris Van Woensel (ongeval) en Kris Princen (mechanische pech). Vanaf dat moment lag de weg naar de zege wijd open. Na 2013 behaalde Freddy Loix zijn tweede zege ooit in Bocholt.

En zo bezorgden Loix en Gitsels zichzelf, hun team en vooral hun constructeur ŠKODA een afscheid in grandeur. Na vijf jaar lief en leed te hebben gedeeld kuste Loix zijn ŠKODA Fabia Super 2000 vaarwel. 35 wedstrijden, 13 zeges, 26 keer op het podium en slechts 3 opgaves waaronder één door mechanisch falen. Het is duidelijk dat de ŠKODA Fabia Super 2000 zijn plaats in het museum van de Tsjechische constructeur meer dan verdiend heeft.

Voor Freddy Loix was de zege in de Sezoensrally zijn 40e zege ooit in zijn carrière. “Het is een fantastische zege en die onderstreept nogmaals de competitiviteit en de betrouwbaarheid van onze ŠKODA Fabia Super 2000. Ik had al snel in het snuitje dat Kris Princen en Chris Van Woensel op dit parcours en deze omstandigheden deze keer een maatje te groot waren. Ik hoopte op regen maar net toen die er kwam ging Chris Van Woensel jammer genoeg van de baan en kreeg Kris Princen te maken met technische problemen. Ik kreeg de leiding cadeau maar ik had er liever om gebikkeld. Vanaf dat moment had ik vrij spel en moest ik enkel nog maar controleren om mijn 40e wedstrijd ooit te winnen. Het was een mooi en tegelijk een emotioneel moment. Die wagen heeft me de voorbije 5 jaar zoveel gegeven. Deze afsluiter is fantastisch en zal me altijd bij blijven maar mijn mooiste moment aan het stuur van de ŠKODA Fabia Super 2000 is mijn overwinning in Ieper in 2010. Kris Meeke en ikzelf streden voor elke seconde tot Meeke van de baan ging. Het was een memorabele strijd die ik winnend kon afsluiten.”

Het BMA-Autosport team had voor het afscheid de wagen van een andere livery voorzien. Het traditionele ŠKODA groen had plaats gemaakt voor een gouden kleur. “Toen Freddy en ikzelf de wagen vrijdag voor het eerst zagen waren we totaal verrast en kregen we een krop in de keel” zegt Johan Gitsels. “Dit hadden we echt niet verwacht. Het was een fantastische verrassing.

De Sezoensrally was moeilijker dan verwacht. “Het was geen evidente wedstrijd” vervolgt Johan Gitsels zijn uitleg. “De eerste rit was een nieuwe en achteraf waren we toch wel wat ontgoocheld over onze tijd. Het was even slikken toen we onze tijd zagen. We hadden niet verwacht dat het verschil met de concurrentie toch zo groot zou zijn. Ook bij de volgende twee doortochten hadden we het daar moeilijk en verloren we er veel tijd. Maar alles is goed gekomen. Dit is een gedroomd afscheid van een wagen en dit is tegelijk onze manier om dankjewel te zeggen tegen onze constructeur ŠKODA die blijft geloven in onze kwaliteiten, in onze aanpak en die blijft investeren in onze sport. Tegelijk zet deze prestatie het harde werk van de mecaniciens, van de mensen achter de schermen en iedereen die deel uitmaakt van BMA-Autosport in de verf. Telkens slaagt Bernard Munster er in om samen met zijn mensen ons een competitieve wagen af te leveren. Dat is pure klasse!”

Vincent Struye, Marketing & Communication Manager ŠKODA Import, werd emotioneel toen Freddy Loix bij aankomst op het Kerkplein in Bocholt zijn ŠKODA Fabia Super 2000 kuste. “We nemen afscheid van een icoon en dat doet mij toch wel iets. Sinds 2010 is de wagen in handen van Freddy Loix maar sinds 2008 neemt de ŠKODA Fabia Super 2000 al deel aan wedstrijden. Het was een zeer betrouwbare wagen. We werden nauwelijks geconfronteerd met technische defecten en dat is toch wel uitzonderlijk, zeker als je dat kan koppelen aan een geweldige competitiviteit. We zijn destijds anderhalf jaar later gestart dan de concurrentie. We hebben toen onze tijd genomen om de wagen te ontwikkelen en dat herhaalt zich nu ook met de ŠKODA Fabia R5. Die wagen heeft geen kinderziektes gehad. Dit is Duitse kwaliteit voor een Tsjechisch merk.”

De volgende wedstrijd van het BK is de rally van Ieper, een wedstrijd die Loix in totaal al 9 keer won. Dit jaar hoopt hij met de nagelnieuwe ŠKODA Fabia R5 de wedstrijd een 10e keer te winnen. “Ik kijk er nu al naar uit om daar met de R5 te starten. Ik heb de afgelopen weken en maanden de wagen intensief getest. Echt veel geheimen heeft de wagen niet meer voor mij maar toch wordt het afwachten hoe de R5 zal reageren op de typische wegen in en om Ieper want op een soortgelijk parcours hebben we de wagen nog niet getest” besluit Freddy Loix.

De rally van Ieper wordt georganiseerd op 26 en 27 juni.

De strijd in het Junior BRC in de Sezoensrally werd een driestrijd tussen de drie jongeren die dit seizoen trouw zijn aan het Belgisch kampioenschap. De overwinning ging logischerwijze naar Polle Geusens, voor de derde keer op rij, al was de tweede helft van de wedstrijd bijzonder moeilijk voor de piloot uit Lommel.
Met 11 snelste tijden in R2, domineerde Geusens zijn categorie, maar een schuiver op KP 6 bracht de zege nog even in gevaar. "In een snelle bocht sprong de achtertrein in de koord plots uit het spoor. We schoven aan hoge snelheid achterwaarts een sloot in. Het duurde meer dan 3 minuten voor de toeschouwers ons weer op de baan hadden geduwd, maar ik was al blij dat we verder konden rijden. Waarschijnlijk door de klap, vielen we even later zonder koppeling. We moesten absoluut finishen, dus zijn we zonder koppeling verder gereden. Op de proeven was het geen groot probleem, maar vooral op de verbindingen was het bijzonder lastig, want we moesten altijd op de startmotor vertrekken. Ik vrees wel dat de versnellingsbak veel geleden heeft," vertelt Polle, die 31 punten scoorde voor het Junior BRC. Zijn prestatie werd beloond met de Junior Award, goed voor een gratis inschrijving voor de Kenotek Ypres Rally.

Andy Dewallef scoorde met 33 punten het beste bij de Juniors, maar als enige R1-piloot was de uitdaging wel minder groot. "We hebben gereden om te leren, zoals we elke wedstrijd dit seizoen rijden, want het is mijn debuutjaar op nationaal niveau," vertelt Andy. "Het was een heel aparte kennismaking met het onverhard, zeker omdat we veel last hadden van stof in de cockpit toen het nog droog was. Voor ons is de opdracht volbracht: winst in R1, tweede bij de Juniors en vooral de maximale 15 bonuspunten voor de snelste tijden in R1."

Jelle Vermeire maakte de overstap van een DS 3 R1 naar een Ford Fiesta R2. Twee lekke banden kostten heel veel tijd, maar over de ervaring was Jelle heel enthousiast: "Het was de eerste keer dat ik met een sperdifferentieel reed en ik moet zeggen dat het een serieuze aanpassing was. Bij het couperen moet je het stuur goed vast hebben, maar het was fantastisch om met de Fiesta R2 te rijden. Wanneer de achtertrein uitbreekt moet je gewoon op het gas blijven en de wagen trekt zich weer recht. Ik heb me geamuseerd, maar twee keer reden we lek zonder dat ik weet waar. In meer dan 20 rally's was ik nog nooit lek gereden en vandaag rijden we twee keer lek... Jammer, maar deze ervaring was in elk geval heel leerrijk," vertelde Jelle, derde bij de Juniors in Bocholt en tevens derde in de tussenstand van het Junior BRC.

Tussenstand Junior BRC na 5 rally's (Beste 6 resultaten tellen): 1. Dewallef 132; 2. Geusens 103; 3. Vermeire 65; 4. Büx 31; 5. Kobus 30; 6. Pacolet & Molle 22

De 39ste Sezoensrally in het gezellige Bocholt werd de ganse dag gedomineerd door Chris Van Woensel, maar uiteindelijk behaalde Freddy Loix zijn derde opeenvolgende overwinning in het Belgisch kampioenschap. Een zege met een gouden randje, want het was de 13de overwinning van Freddy Loix met de Skoda Fabia Super 2000, die in Ieper opgevolgd zal worden door de nieuwe Fabia R5.
Op de eerste klassementsproef, de Hees, realiseerde Chris Van Woensel de scratch en de Yokohama-piloot zou de leidersplaats niet meer uit handen geven, ondanks fel aandringen van Kris Princen en Freddy Loix. Naarmate de wedstrijd vorderde, vergrootte Van Woensel zijn voorsprong, maar in Goolder, op KP 12 ging de leider aan hoge snelheid van de baan. Kris Princen had op dat moment de zege voor het grijpen, maar de versnellingsbak van zijn Peugeot 208 T16 blokkeerde op de proef in eerste en weigerde verdere dienst na de finish.
Freddy Loix liet de kans niet liggen om zijn derde opeenvolgende overwinning te behalen in het Belgisch kampioenschap. Een gepast afscheid van de Skoda Fabia Super 2000, voor de gelegenheid in een goudkleurig kleedje gestoken.
"Het was een zware wedstrijd, want op bepaalde proeven was onze atmosferische tweeliter duidelijk in het nadeel, maar nog maar eens heeft de betrouwbaarheid van onze Skoda het verschil gemaakt, en natuurlijk de betrouwbaarheid van de piloot," lacht Loix, die zijn leidersplaats in het kampioenschap verstevigt. "Voor het seizoen had ik niet verwacht nog drie keer te winnen met de Fabia Super 2000. Ik had eerder gedacht de schade te beperken met enkele podiumplaatsen, maar in Ieper starten we als leider in het Belgisch kampioenschap met de Fabia R5, een wagen die zeker klaar zal zijn om voor een tiende overwinning te gaan!"
De tweede plaats ging naar Vincent Verschueren, die dit weekend voor de eerste keer sinds 2010 nog eens in actie kwam op de Noord-Limburgse maaskiezel. Met zijn DS 3 R5 bleef Verschueren foutloos: "Ik had wel een ronde nodig om mijn draai te vinden op het onverhard. Ik was in het begin te voorzichtig. Pas toen ik agressiever reed, werden de tijden beter en met een tweede plaats ben ik heel tevreden."
Stephen Wright profiteerde in de slotfase nog van de sortie van Michiel Becx om een onverhoopte podiumplaats te scoren. Vooral voor copiloot Eddy Smeets smaakte de podiumplaats in zijn thuiswedstrijd erg zoet. Benoît Allart opende aarzelend met zijn Skoda Fabia WRC, maar naarmate de dag vorderde klom hij op in het klassement om uiteindelijk nog vierde te worden, voor de Nederlander Johan Faes, winnaar van de klassieke Gr.N. Patrick Snijers was bij de finish al even gelukkig als Freddy Loix, want voor de eerste keer dit seizoen was zijn Porsche 997 GT3, voortaan geprepareerd door M.I., uitermate betrouwbaar. "Dit zal het ganse team enorm deugd doen," lachte Snijers. "Natuurlijk wisten we vooraf dat we op het onverhard geen kans maakten tegen de 4x4's met onze Porsche, maar ik heb me wel geweldig geamuseerd op de maaskiezel."
Jourdan Serderidis werd 7de, voor Martin van Iersel en Guillaume Dilley, die opnieuw de klasse RC3 won en die daarmee oprukt naar een ongelofelijke tweede plaats in de tussenstand van het Belgisch kampioenschap.
In het Junior BRC ging de zege naar Polle Geusens, ondanks een sortie en een defecte koppeling, terwijl Frank Jorissen op de allerlaatste proef de strijd in Historic in zijn voordeel besliste. In de M Cup moest topfavoriet Tobi Vandenberghe al vroeg opgeven, waardoor Franky Boulat onbedreigd naar de zege reed.

Vijftien proeven staan er dit jaar op het programma tijdens de Sezoensrally rondom het Belgische Bocholt. Johan Faes en Christiaan van der Rijsen sturen zaterdag 16 mei opnieuw hun Mitsubishi Lancer Evo 9 over het spectaculaire Maaskiezel. Onder de vlag van het FABORY Rallyteam willen ze ook dit jaar hoge ogen gooien in het klassement.

Een van de bijna jaarlijks terugkerende deelnemers aan de Sezoensrally is Johan Faes. Ook dit jaar is hij van de partij. Samen met zijn navigator Christian van der Rijsen kijkt hij enorm uit naar de bijzondere proeven rondom Bocholt. Faes blikt vooruit: “De grote delen onverhard van de Sezoensrally voeren vooral over het zogenaamde Maaskiezel. Het zijn lange halen onverhard met kleine rollende steentjes. Deze ondergrond vraagt om een aparte aanpak van de proeven. Een aanpak die wel bij mij past. Ik kijk er altijd enorm naar uit om deze wedstrijd te kunnen rijden.”

Dit jaar is de Sezoensrally met een proef uitgebreid. In plaats van vier, zijn er dit jaar vijf verschillende proeven. De nieuwe proef, Hees, is tevens de openingsproef. De toeschouwers worden tijdens deze showproef getrakteerd op meerdere doorkomsten van de deelnemers. De proef Beek-Bree is dit jaar geen rondkoers meer en is bovendien wat ingekort. In totaal leggen de deelnemende equipes 147 kilometer op snelheid af. “Het is een enorm leuke wedstrijd. Lekker compact en met een geweldige entourage op en rond het Kerkplein in het gezellige Bocholt.”

Vorig jaar eindigden Faes en Rijsen als achtste algemeen en tweede in de standaardklasse, groep N. “We gaan ook dit jaar voor een positie in de top tien. Vorig jaar moesten we het de laatste proeven wat rustiger aan doen omdat onze versnellingsbak begon te kraken, dus wellicht had er toen ook wel meer ingezeten. Het is altijd afwachten wat de andere deelnemers doen, maar deze ondergrond ligt mij goed.”

De Sezoensrally is voor het FABORY Rallyteam bijna een thuiswedstrijd, ze pakken er dan ook extra uit. “We hebben een speciale gastentent en hebben een leuk programma voor onze vips opgesteld. We gaan er alles aan doen om onze gasten en het publiek te vermaken!” besluit Faes.

 

Aanstaande zaterdag wordt in Bocholt en omstreken de Sezoensrally georganiseerd, de vijfde van in totaal negen wedstrijden van het BK Rally. Dankzij de tweede plaats in de rally van Wallonië prijkt Freddy Loix na 4 wedstrijden helemaal bovenaan in de tussenstand van het BK.

Johan, ikzelf, de BMA-Autosport familie en de mensen van ŠKODA België willen in stijl afscheid nemen van de ŠKODA S2000” zegt Freddy Loix. “Of dat ook daadwerkelijk gaat lukken is voor een groot deel afhankelijk van de weersomstandigheden. Bij droog weer is de Sezoensrally een snelle wedstrijd en dan wordt het moeilijk. Als het regent wordt het een interessante wedstrijd en zijn er mogelijkheden. Uit de statistieken blijkt dat we in de voorbije 34 wedstrijden slechts één keer hebben moeten opgeven met mechanische problemen. Onze ŠKODA is oerdegelijk en betrouwbaar. De Sezoensrally is een zware wedstrijd, eentje waar de transmissie het enorm hard te verduren krijgt. De overgang van gravel naar asfalt en omgekeerd is bijzonder zwaar voor de mechaniek. Hier hebben we toch wel een voordeel ten opzichte van de concurrentie.”

Een ander voordeel dat het duo Loix-Gitsels heeft is ervaring op onverhard. “We hebben dit jaar al veel onverhard testen gedaan” zegt Johan Gitsels. “80% van het testwerk voor Michelin gebeurt op onverharde wegen en het testwerk voor ŠKODA, met de R5, gebeurde gedeeltelijk op gravel. Dat is een enorme troef en die moeten we uitspelen. Ten opzichte van vorig jaar is er procentueel minder gravel in de Sezoensrally. De organisatoren hebben een nieuwe klassementsrit uitgewerkt, eentje die volledig verhard is. Afgaande op de onboardbeelden op de website kan ik concluderen dat het een bijzonder snelle rit is, eentje waar we rondjes moeten rijden.”

De prachtige Mitsubishi Lancer WRC van Chris Van Woensel en Rik Snaet maakt dit weekend zijn comeback in het Belgian Rally Championship. Op de maaskiezel lijkt de Yokohama-piloot een serieuze kanshebber op de overwinning, maar Chris tempert te verwachtingen, omdat er teveel onbekende factoren zijn.
"Laten we zeggen dat ik mik op een Top 5," lacht Chris, die de Rally van Wallonië logischerwijze liet schieten voor de communie van zijn jongste dochter Renee. "Ik ben vrijdag en zondag wel als toeschouwer gaan kijken in Namen en ik moet zeggen dat er bijzonder hard gereden werd. Het is duidelijk dat Kris en Freddy veel beter in het ritme zullen zitten. Zij zullen zaterdagochtend vanaf de eerste meter in de aanval gaan, terwijl ik eerst terug in het ritme moet komen. En, we hebben dit seizoen nog niet veel kilometers gereden met de Lancer WRC. De Mitsubishi is een heel snelle WRC, maar ik heb nog niet genoeg ervaring met de wagen om er al het maximum uit te halen. Het zal dus niet zo simpel zijn in Bocholt."

In de Sezoensrally zal Chris Van Woensel voor de eerste keer rijden met de nieuwe FIA-banden.
"We hebben deze week onze banden ontvangen. De FIA-banden die ik besteld heb, zijn nog onderweg vanuit Japan. We hebben 24 banden ontvangen van de invoerder van Yokohama in Italië. We beschikken over de verschillende compounds, maar ik heb nog geen meter gereden met die nieuwe banden, dus ik weet niet hoe ze zullen aanvoelen.Ik heb wel het volste vertrouwen in de kwaliteit van de nieuwe Yokohama's, want de vorige banden waren ook uitstekend, maar het zal wel zoeken worden naar de limiet van de grip. Samen met mijn gebrek aan ritme en ervaring met de Mitsubishi, zijn dat nogal wat onbekende factoren."

Chris en Rik, die heel gedreven en enthousiast aan het seizoen begonnen, willen zich in de Sezoensrally vooral terug amuseren. Een goed resultaat kan het enthousiasme ongetwijfeld opnieuw aanwakkeren. Afspraak zaterdagochtend in Bocholt!

Na de geslaagde Rally van Wallonië, maakt GoDrive zich op voor de volgende manche van het Belgian Rally Championship, de Sezoensrally. Voor Vincent Verschueren was de klassieker in Noord-Limburg, gekenmerkt door een groot aantal kilometers op de fameuze maaskiezel, de voorbije jaren geen vaste afspraak. Maar, ondanks zijn gebrek aan ervaring op het Limburgse onverhard, wil Vincent, de enige vertegenwoordiger van DS bij de grote jongens, zijn positie in het kampioenschap verbeteren.
"Ik heb inderdaad niet veel ervaring in de Sezoensrally. Ik heb er twee keer gereden, een keer met de Ascona in 2009 en met de Subaru Gr.N in 2010. Het is niet meteen mijn lievelingswedstrijd. Dit jaar hebben we beslist om alle wedstrijden van het BRC te rijden, want dan kan je nog eens 9 bonuspunten verdienen op het einde van het seizoen."

Samen met Gert Broeckaert mikt Vincent op een mooi resultaat in de Sezoensrally, al zal zijn beperkte parcourskennis toch een handicap zijn.
"Het is heel speciaal om op maaskiezel te rijden. We rijden met een asfaltafstelling en op slicks, terwijl de snelheid vaak erg hoog ligt. De kiezelsteentjes rollen onder de banden, waardoor je heel weinig grip hebt. Je kan het niet vergelijken met het rijden van een gravelwedstrijd met aangepaste banden. Ik ben ervan overtuigd dat Freddy Loix en Kris Princen vanaf de eerste meter zullen aanvallen, maar ik zal de eerste ronde nodig hebben om af te tasten hoe onze DS 3 R5 reageert op het onverhard. Ik weet in feite niet goed wat ik ervan kan verwachten, want het is al te lang geleden, maar ik denk dat onze DS 3 misschien niet de makkelijkste is om tractie te vinden."

Vincent wil in elk geval oprukken in het kampioenschap.
"Onze opgave in Spa blijft me zwaar op de maag liggen. Als we daar punten hadden gescoord, dan stonden we nu vlak achter Cédric Cherain en deden we volop mee in de titelstrijd. Maar, het seizoen is nog lang..."