Ze hadden er veel zin in, Johan Faes en navigator Christiaan van der Rijsen van het FABORY Rallyteam. Afgelopen weekend stonden ze aan de start van een van hun meest favoriete wedstrijden: de Rallye de Wallonie. Op de zeventiende klassementsproef stak het Belgische pechduiveltje echter weer de kop op: een van de schokbrekers van de Mitsubishi Lancer Evo IX ging kapot, waardoor het team de wedstrijd onvrijwillig moest staken. Desondanks kijkt het team opnieuw terug op een fijn evenement.
De Rallye de Wallonie bestond uit 27 klassementsproeven, verdeeld over vrijdag 1 mei tot en met zondag 3 mei. De aftrap vormde ook dit jaar de showproef Citadelle, een spraakmakende proef in een historische setting in Namen. Deze proef werd op vrijdagavond tweemaal verreden. Met startnummer 31 deuren op de FABORY-Evo liet Faes zien dat hij er zin in had. Na deze eerste twee proeven kon de equipe hun wagen met een mooie 15de plek algemeen in het nachtpark parkeren. Een goede uitgangspositie voor de zaterdagetappe.Zaterdag stond het echte werk op het programma: vijftien uitdagende, tricky klassementsproeven. Na elke boucle van vijf proeven kwamen de deelnemers weer naar Namen om de auto door het serviceteam na te laten kijken. “We gingen op zich prima van start, maar het werd op zaterdag eerder warm dan we dachten. Achteraf gezien hadden we tijdens de eerste boucle te zachte banden gemonteerd. Ik voelde dat het gemakkelijk harder had gekund als we er de juiste rubbers onder hadden gehad,” analyseert Faes.
Na vijf proeven keerde de equipe als 21ste algemeen en eerste in de standaardklasse, N4, terug naar de service. De volgende vijf proeven ging het tempo omhoog. “We gingen hard en we waren in staat om tijden in de top 20 te noteren. Ook de boucle erna ging het prima. We reden mooi op met de snelle R5’s, S2000’s en groep A-auto’s. Het voelde ook allemaal vrij relaxt tot we, net na de start van de tweede proef van die boucle, een hels kabaal hoorden. Omdat ik niet meteen begreep wat er aan de hand was, ging ik wat behoudender rijden. Achteraf bleek dat we, linksvoor, vier proeven lang met een volledig lekgeslagen schokbreker hadden gereden. Dit beïnvloedde wonder boven wonder het rijgedrag niet heel erg, maar het deed wel wat tussen mijn oren. Gelukkig konden we het tijdverlies beperkt houden,” aldus Faes.
Eenmaal terug op de service, na de laatste proef van de dag, moest het team helaas constateren dat het onverantwoord was om door te rijden. “We hadden geen reserveschokbreker bij ons omdat het een onderdeel is dat normaal gesproken niet kapot gaat. We hebben van alles geprobeerd om nog wat te regelen, maar dat is helaas niet gelukt. Onze wedstrijd eindigde dus in het parc fermé.”
Na zeventien klassementsproeven had het FABORY Rallyteam de zestiende plek algemeen op zak en nog steeds de leiding in de standaardklasse. “Het was erg jammer om op te moeten geven, omdat er met de proeven op zondag wellicht wel een positie in de top tien in had gezeten. Toch hebben we, tot aan onze opgave, weer met volle teugen genoten. We hebben ons visitekaartje vast en zeker weer afgegeven,” zo besluit Van der Rijsen.