Newest pictures

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2024

STADEN RALLY 2024

TBR RALLY 2024

YPRES RALLY 2024

WERVIK RALLY 2024

MONTEBERG 2024

ESCORT RALLY SPECIAL 2023

RALLY STADEN 2023

YPRES RALLY 2023

WERVIK RALLY 2023

SEZOENS RALLY 2023

ORC RALLY 2023

MONTEBERG 2023

RALLYLEGEND SAN MARINO 2022

RALLY VERMENTINO 2022

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2022

ELBA RALLY 2022

WRC YPRES 2022

RALLY STADEN 2022

WERVIK RALLY 2022

SEZOENS RALLY 2022

RALLY KORTRIJK 2021

CONDROZ RALLY 2021

HEMICUDA 2021

RALLYLEGEND SAN MARINO 2021

RALLY VERMENTINO 2021

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2021

RALLY YPRES BELGIUM 2021

RALLY STADEN 2021

MONTEBERG 2021

Rallylegend San Marino 2020

Review 10 years Monteberg 2020

Adriatico 2020

Rallylegend San Marino 2019

Rally Condroz 2019

Hemicuda Rally 2019

Aarova Shortrally 2019

Omloop 2019

Rally Staden 2019

Rally Ypres 2019

Wervik Rally 2019

ORC Rally 2019

Sezoens Rally 2019

Monteberg 2019

Rally de Wallonie 2019

Condroz Rally 2018

Rallylegend San Marino 2018

AAROVA RALLYSPRINT 2018

Hemicuda Rally 2018

Ypres Rally 2018

Wervik 2018

Sezoens 2018

Monteberg 2018

Wallonie 2018

Condroz 2017

Oudenaarde 2017

Staden 2017

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2017

Hemicuda 2017

Ypres Rally 2017

Condroz Rally 2019

Condroz Rally 2019

Na hun sterke start in de Kenotek Ypres Rally, hebben Joachim Wagemans en Andy De Baeremaeker de smaak van het FIA European Rally Championship te pakken. Dit weekend staan ze aan de start van de Barum Czech Rally Zlin, de Tsjechische klassieker van het ERC. De Peugeot 208 R2 van E Racing, het team van John Eggerickx, gaat vrijdag van start met het nummer 37.
In Ieper bewees Joachim Wagemans dat hij de snelheid had om te rivaliseren met de tenoren van het Junior ERC, maar een klein foutje vrijdagavond kostte veel tijd, waarna de Peugeot zaterdagochtend van het toneel verdween. Meteen na de Belgisch topwedstrijd van het FIA ERC werd beslist om dit weekend van start te gaan in de Barum Rally, verreden in het mooie Zlin. Deze keer start Joachim met een andere doelstelling.
"We rijden in de Barum Rally om ervaring op te doen met het oog op volgend seizoen. In eerste instantie wil ik de finish halen, zodat ik zeker alle proeven kan afwerken. Maar, als we een goed ritme vinden, dan is een mooi resultaat niet uitgesloten," vertelt Joachim, die alvast onder de indruk is van de klassementsproeven.
"Het is een bijzonder gevarieerd parcours. Sommige stroken zijn vergelijkbaar met de proeven van de East Belgian Rally, andere proeven doen meer denken aan de Rally van Duitsland, terwijl de stroken in de bossen erg verraderlijk zijn omdat er veel vuil op de baan ligt. Maar, er is één constante: het zijn allemaal bijzonder snelle proeven!," vervolgt Joachim.
Aan referenties zal het niet ontbreken. De voltallige top van het Junior ERC is van de partij, terwijl er in totaal maar liefst 16 Peugeot 208 R2's aan de start komen.
De Barum Rally Zlin start vrijdagavond met de beroemde showproef in de stad, nadat de teams in de voormiddag strijden voor een goede startpositie op de Qualifying Stage. De wedstrijd telt 15 klassementsproeven, goed voor een totaal van 229 km tegen de chrono.

Na een verkwikkende zomervakantie, staat volgend weekend in Roeselare de 7de manche van het Belgian Rally Championship op het programma. De Automobielclub Midden-Vlaanderen presenteert opnieuw een uitdagende wedstrijd met 18 selectieve klassementsproeven. De inschrijvingen zijn nog niet afgesloten, maar we kunnen al uitkijken naar een spannende strijd tussen de tenoren met aan elkaar gewaagde R5's, de topklasse in het BRC.
De wedstrijd gaat vrijdagavond 4 september om 18h van start. De openingsavond telt drie klassementsproeven, goed voor 25 km tegen de chrono: twee passages op de proef van De Ruiter en tussendoor de proef van Koolskamp. Zaterdag staan maar liefst 15 klassementsproeven op het programma, met telkens drie passages in Passendale, Houthulst, Oekene, Zilverberg en natuurlijk de Zoning, de beruchte en gevreesde rondkoers waar de piloten eens kunnen testen wie de krachtigste motor heeft. De wedstrijd wordt trouwens afgesloten met de Zoning, waar dus eventueel de tenoren in een rechtstreekse confrontatie over winst of verlies kunnen beslissen. In totaal zijn de 18 chronoritten goed voor 186 km tegen de chrono.
Het debuut van de Skoda Fabia R5 in Ieper leverde Freddy Loix meteen een overwinning op. De titelverdediger start dan ook logischerwijze als favoriet, maar Kris Princen wil zijn overwinning van vorig jaar herhalen met de officiële Peugeot 208 T16. Kris Princen en Peter Kaspers willen in de resterende drie manches van het BRC voluit voor dagzeges gaan. Na zijn podiumplaats in Ieper is Vincent Verschueren, op een parcours dat hem ligt, klaar om de strijd aan te gaan met de DS 3 R5 van GoDrive.
De kleuren van Ford worden in de thuiswedstrijd van TeamFloral verdedigd door de Fiesta R5 van Didier Duquesne, die de Renties-kleuren opnieuw wil laten schitteren. Ook Tom Van Rompuy zal een eerste keer proeven van de efficiëntie van een moderne Fiesta R5. De Antwerpenaar deed eerder ervaring op met een Fiesta R2 en een Opel in Historic. Van Rompuy zal zeker een aanpassingsperiode nodig hebben, maar aan ambitie ontbreekt het niet, want deze Omloop van Vlaanderen is de voorbode voor nog meer moois...
En dan is er nog de recordhouder, 8-voudig Omloop-winnaar Pieter Tsjoen. In principe zal Pieter de nota's lezen voor Stéphane Lefebvre, die in de recente Rally van Duitsland schitterde bij zijn debuut met een Citroën DS 3 WRC. Bij J-Motorsport wordt in elk geval dag en nacht gewerkt om de DS 3 R5 weer op te bouwen, na de sortie van Kevin Abbring in Ieper. J-Motorsport brengt trouwens nog een juweeltje aan de start, want teambaas Jourdan Serderidis zal in de Omloop van Vlaanderen aan de start komen met een Citroën DS 3 WRC...
De affiche is nog verre van compleet, maar oogt nu al indrukwekkend. De Omloop van Vlaanderen wordt een niet te missen afspraak op 4 en 5 september!

Het was een vraag die heel wat volgers en liefhebbers van het Belgisch Rallykampioenschap bezighield sinds de dramatische opgave in de Rally van Ieper. Vandaag kunnen Peugeot België-Luxemburg, DG Sport en Kris Princen het heuglijke nieuws bekend maken: hun avontuur in het BRC gaat ook de rest van het seizoen verder!

Niemand in het team rond Kris Princen en Peter Kaspers maakte er een geheim van: alle betrokken partijen bij het programma met de Peugeot 208 T16 hadden een akkoord tot en met de rally van Ieper, en zouden na die eerste zes manches samen evalueren hoe de rest van het seizoen verder zou verlopen. Dat overleg heeft intussen plaatsgevonden, met een fantastisch resultaat. Het programma van Kris en Peter gaat onveranderd verder voor de rest van het seizoen, met zowel de Omloop van Vlaanderen, de East Belgian Rally én de Condrozrally. Alle drie de partijen tonen zich laaiend enthousiast.

“Uitstekend nieuws is dit”, vertelt een breed lachende Alain Georges, Rally Manager van DG Sport. “We kregen in die eerste zes manches heel wat tegenslagen te verwerken, maar we voelden wel aan dat de chemie in het team perfect zat, en dat er veel meer had ingezeten. Dat we ook na die tegenslagen als één blok verder willen blijven werken aan ons project, toont alleen maar aan hoe sterk we staan als team. Ik ben er dan ook van overtuigd dat er nog heel bijzondere momenten zitten aan te komen!”

Eenzelfde verhaal horen we bij Kris Princen zelf: “Na Ieper bleef ik als sporter vooral achter met een gevoel van frustratie, en een zin voor revanche. Maar in onze sport is de zin voor revanche alleen niet genoeg om alles verder te laten gaan. Belangrijkste voorwaarde is ook dat het nodige budget op tafel komt, en dat vraagt dan weer dat er heel grondige afspraken worden gemaakt. Daarin zijn we geslaagd, op precies dezelfde manier als we het hele seizoen hebben aangepakt: heel open en met inspanningen van iedereen. Nu dat akkoord op tafel ligt, kunnen Peter en ik ons weer volop beginnen concentreren op het sportieve en alles in het werk stellen om nog een paar spetterende resultaten bij elkaar te rijden.”

Bij Peugeot België-Luxemburg klinkt het al even positief. “We waren dit seizoen begonnen met de titel als doelstelling. Na Ieper was die titel ver buiten bereik, en wilden we vooral nog revanche nemen voor al onze tegenslagen”, zo vertelt Wim Doms, Directeur Communicatie van Peugeot Belux. “Maar tijdens onze gesprekken na Ieper bleek al snel dat er meer in ons team leefde dan alleen die honger naar nog één resultaat. De samenwerking met DG Sport en met Kris en Peter is dit seizoen zo hecht geweest, dat we op langere termijn willen denken. En als we daarbij al vooruit willen blikken naar 2016, is het ook belangrijk dat we het hele team in competitieritme houden. Er zal nog heel veel besproken moeten worden voor we weten hoe het seizoen 2016 er zal uitzien, maar dat we dit jaar de drie resterende manches kunnen betwisten, dankzij verregaande inspanningen van alle betrokken partijen, stemt me bijzonder hoopvol. Iedereen is hypergemotiveerd, en ik hoop dat we dit najaar terug kunnen aanknopen met onze winst in Haspengouw zoveel maanden geleden. De Peugeot 208 T16 zal in elk geval nog veel van zich laten horen, letterlijk en figuurlijk!”

De organisatoren van R.T. Titanic houden voor hun 11de editie van de Short Rally vast aan hun klassiekers. Voor de mooie inschrijvingslijst van nu al meer dan 75 deelnemers betekent dit zoals vanouds een sterke Nederlandse vertegenwoordiging, voorbode van (wellicht) een Nederlandse overwinning.
Het Paradigit team met negenvoudig winnaar Piet Van Hoof (Mitsubishi Lancer Evo 4 Gr A), neefje Sander Van Hoof (Evo X R4) en teambaas Arjen De Koning (Evo 6,5) tekent present.

Maar ook Hein Jonkers (Mitsubishi Evo 6,5) zal voor een podium meespelen en vorige week werd ook de inschrijving aangekondigd van Dennis Kuipers, bijgestaan door onze landgenoot Robin Buysmans op zijn Ford Fiesta S2000. Het zal moeilijk worden voor de Belgen om de Nederlandse hegemonie te doorbreken. Het spektakel zou kunnen verzorgd worden door Johan Dekens en zijn nieuwe Porsche 996 GT3. Voor de rest blijft de wedstrijd een typische streekrally met een grote schare aan lokale helden die het niet zullen nalaten om zich in de kijker te rijden. We vernoemen lukraak Martin Van Iersel, de Nederlander op de Evo X die al het hele seizoen mooi vooruitgang boekt, Tom en Guino Kenis bij de historics (en uiteraard op BMW), Erik Vanwinkelen met de krachtige, gereviseerde Opel Astra, spektakelman Johnny Louies, die met zijn BMW M3 nooit om een stunt verlegen zit...enz. Maar zoals iedere keer, en naargelang incidenten en de weersomstandigheden, kunnen we plaatselijke matadors plots een rol zien opnemen in de voorste linies. Afwachten dus wat het eindverdict zal worden.
De Short Rally van Kasterlee wordt verreden over 135 kilometer, waarvan 69 kilometer tegen de tijd op de klassementsproeven en 65 kilometer verbindingstraject. Ook parcoursgewijze blijft de Short Rally bij zijn klassiekers: de klassementsproeven van De Hese en Goor, die worden verreden in een schema van 4x2 en vervolgens 3x2. De eerste start is voorzien om 9u op zondagmorgen. En er is nog meer goed nieuws voor de teams want na enkele modderige edities in de afgelopen jaren wordt dit seizoen de centrale tent verhuisd naar een nieuwe locatie waar het servicepark op compleet verharde grond kan staan. De teams noteren best alvast De Hese 15 in 2460 Kasterlee als nieuw adres.
Samen met de rally van Kasterlee, herneemt ook het VAS Regularity kampioenschap.
De 8ste Regularity van Kasterlee vindt plaats in de rand van de rally en is uiteraard ook een organisatie van R.T. Titanic! Begeef u iets eerder naar de proeven want dan kan u ook een glimp opvangen van deze regularity. De deelnemers dienen hier de proeven (hetzelfde traject als de rallywagens) af te leggen tegen een vooraf opgestelde gemiddelde snelheid. Onderweg krijgen ze te maken met controleposten of met geheime “secondencontroles”. Op schema blijven is in deze discipline de absolute boodschap.
De deelnemers aan de Regularity zijn met Kasterlee toe aan hun tweede wedstrijd. Eerder dit seizoen (op 1 mei al) was Jan Verschaeve met een Ford Escort de verrassende winnaar bij de openingswedstrijd “Antwerp Regularity”. Deze atypische wedstrijd gebruikte het Glosso-Circuit in Arendonk. In Kasterlee, als annexe van de short rally, mogen we ons verwachten aan een heel andere rangschikking. Al 28 inschrijvingen telt de lijst en hier mogen we toch spreken van een onuitgegeven succes in de discipline. De strijd zal dus hard worden. Jan Verschaeve laat deze keer verstek gaan en er staan een handvol favorieten klaar om de overwinning na te jagen. Zoals voormalig winnaar en VAS kampioen Mario Leys, opnieuw met Wouter Devos op de Opel Manta, of die andere legende en VAS kampioen Leo Rackham, die met dochter Inge, de Peugeot 205 GTi zijn regularity debuut laat maken. Zij zullen waarschijnlijk moeten afrekenen met Frank Jorissen en Jeff Mullens, die voor de gelegenheid in de co-stoel zit van de Opel Ascona, en met Erwin Knaepen, die in de Kadett C Coupé Raymond Mullens meeneemt. De wagens van de Regularity wedstrijd hebben hun passage voor de nulwagen en de rallywagens op de proeven.

De jonge Antwerpenaar Tom Van Rompuy zal in de Omloop van Vlaanderen, de zevende manche van het Belgische Rallykampioenschap, zijn eerste wedstrijdkilometers van het seizoen afmalen. Hij pakt daarvoor uit met een grote verrassing, namelijk een Ford Fiesta R5. Van Rompuy krijgt in Roeselare thuisrijder Bert Feys naast zich.

Dat de ambitie er bij Van Rompuy van af druipt is geen geheim. Na een seizoen in de Ford Fiesta R2 in 2013 en een jaar in de Opel Kadett in 2014, kiest hij in Roeselare voor de Ford Fiesta R5, een absolute topwagen.

Het worden de eerste wedstrijdkilometers met een vierwielaangedreven rallywagen. “We hebben vorig weekend de wagen voor het eerst aan de tand gevoeld tijdens een testsessie in streek van Erquelinnes. We voelden ons meteen thuis in Team Floral, en kregen heel wat goede tips mee. We werkten uiteindelijk zo’n 120 kilometer af. We hebben de wagen wat naar onze hand kunnen zetten, en het ging steeds beter”, aldus Van Rompuy. Ambities durft de Antwerpenaar niet uitspreken. “We willen vooral ervaring opdoen met deze prachtige wagen en hopen finaal op een mooie ereplaats te eindigen.”

Van Rompuy krijgt straks Bert Feys naast zich. De Izegemnaar deed de jongste jaren enorm veel ervaring op naast Tobi Vandenberghe en kent de wegen rond Roeselare goed. Hij komt uiterst gemotiveerd aan de start. “Het is een unieke kans in mijn jonge carrière. Tom is een uitstekende piloot met een duidelijke toekomstvisie. Maar het belangrijkste is dat er een goede klik is in de wagen. Vorig jaar reden we al eens samen in de Rally van Sint-Truiden, en we wonnen meteen bij de historics. In Roeselare willen we onze band versterken. Ik wil dat Tom me blindelings kan vertrouwen.”

Beide heren waren enorm onder de indruk van de wagen. “De acceleratie, het remvermogen, de stabiliteit. Het is een topwagen. Tom kreeg de wagen snel onder de knie. Ik ben nu al benieuwd naar onze tijden in de Omloop van Vlaanderen”, besluit Feys.

Of dit verhaal een vervolg krijgt, wil het duo nog niet kwijt. “We willen vooral genieten van dit moment. Ik wil dan ook mijn vader Dirk Van Rompuy ongelooflijk hard bedanken om mij deze kans te geven en mij te laten proeven van deze topwagen.”

De 56ste Omloop van Vlaanderen vindt plaats op 4 en 5 september. Er moeten, gespreid over twee dagen achttien klassementsproeven worden afgewerkt, goed voor bijna 187 kilometer tegen de klok. De rally eindigt zaterdagavond, rond 21 uur.

"We zullen tevreden zijn als het op 15 augustus niet stortregent en als we een paar kleppers aan de start krijgen", zei voorzitter Freddy Trio van de Automobielclub van Staden voor de aanvang van de rally. Aan zijn wensen werd grotendeels tegemoet gekomen. Met Hermen Kobus, maar toch ook met Tobi Vandenberghe kreeg hij twee rijders met zekere naam en faam. En de aangekondigde "hevige regenbuien" bleven beperkt tot wat lokale lichte regen.

Voor de eerste kennismaking met hun gloednieuwe Skoda Fabia R5 kwamen Hermen Kobus en Erik de Wild aan de start van de Rally van Staden, en daarmee was dan meteen ook de winnaar van de wedstrijd gekend. De compacte wedstrijd met korte rondes over identieke proeven en voldoende servicetijd was voor het Nederlandse team een ideale testsessie. De toon werd meteen gezet met een reeks aan besttijden en de overwinning zou tenslotte uitmonden in een demonstratierit met 12 scratchtijden op 12 proeven.

"De afstelling was zeker nog niet optimaal", vertelde Hermen na de finish. "We reden zeker nog niet op de limiet. De afstellingen werden nog aangepast om onderstuur tegen te gaan." Het meeste onder de indruk was de Nederlandse rijder nog van de snelheid die in deze regionale rally werd aangehouden. "Je hebt als rijder niet de indruk dat het zo hard gaat. Met de Fiesta zaten we altijd hoog in de toeren en met 170 km/u tegen de begrenzer, maar de Skoda trekt vlot door tot tegen de 200 km/u. Op de snelle stroken ging het veel harder. Het chassis is uitstekend, al durft de achtertrein wel eens een stapje opzij te zetten in de snelle bochten. De aanpassing aan de vijfbak en de turbomotor verliep wel heel vlot." De overwinning in Staden was voor copiloot Erik de Wild alvast een vervroegd verjaardagsgeschenk, want de navigator vierde op 16 augustus zijn 40ste verjaardag.

Achter de oppermachtige Fabia R5 zagen we een spannende strijd om de ereplaatsen. Tobi Vandenberghe, Paul Lietaer, Steve Bécaert, Bert Coene en Lorenzo Bossu streden tot de allerlaatste klassementsproef voor hun plaats. Een straftijd voor een verkeerde aanmelding en motorproblemen in de namiddag remden de opmars van Bossu en zijn Lancer Evo af. Steve Bécaert stond met zijn Evo op de 2de plaats maar verloor tijd door een lekke band, waarna hij opgaf. Paul Lietaer (Subaru Legacy) en Tobi Vandenberghe (BMW 130i) startten de laatste proef met 1 seconde verschil in het voordeel van Tobi, en beide rijders draaiden dezelfde tijd! De fel bestreden tweede plaats ging dus naar Tobi Vandenberghe.

Bij de historics ging de strijd tussen Wim Decock ( Porsche 911) en Bert Cornelis ( Opel Monza ). Een defecte benzinepomp dwong Decock tot opgave, Cornelis nam de winst. Maar de beste zaak was voor de tweede geplaatste Danny Kerkhof (BMW E21) die geen enkele van zijn tegenstanders in het kampioenschap op zijn weg vond. De Brit Martin Jones, op zijn Escort RS1800 bijgestaan door Juha Bos, vervolledigde het podium.

Nico Denys en Frank Gillebert haalden met de Renault Clio, en na een mooie strijd met de BMW van Brecht Hoorne, de winst binnen in Divisie 1-2. Het probleem van de sputterende motor, waarmee ze in de slotfase te maken kregen, loste gelukkig zichzelf op. Besluiten we met deze uitsmijters: Wim Dereu was met de BMW op de 12de plaats de eerste "Stadenaar" en AMCS voorzitter Freddy Trio beloofde nu al de organisatie van een editie 2016!

Hermen Kobus en Erik de Wild hebben hun debuut met de Skoda Fabia R5 niet gemist. In de Rally van Staden toonde Hermen meteen het potentieel van zijn nieuwe R5 door op de twaalf klassementsproeven telkens de snelste tijd op de tabellen te zetten. De eerste testsessie werd bekroond met een klinkende overwinning met ruim 2 minuten voorsprong op dichtste achtervolgers Tobi Vandenberghe en Paul Lietaer.

Voor de eerste kennismaking met hun gloednieuwe Skoda Fabia R5 kwamen Hermen Kobus en Erik de Wild aan de start van de Rally van Staden, een compacte wedstrijd in West-Vlaanderen, verreden op proeven die vergelijkbaar zijn met die van de Omloop van Vlaanderen en de TAC Rally. Op het menu: 120 km tegen de chrono, verdeeld over vier ronden van 3 verschillende klassementsproeven en voldoende servicetijd om de afstellingen aan te passen. Ideaal voor een testsessie.

De toon werd meteen gezet. Hoewel het de eerste meters waren met de nieuwe Skoda Fabia R5, opende Hermen meteen met drie snelste tijden. Een demonstratie die de ganse dag bleef duren. 12 op 12 en meteen de eerste overwinning met de Skoda, de tweede algemene zege van Hermen en Erik na hun triomf in de Tank S Short-Rally in 2013.

"Winnen is altijd leuk, maar ik heb vandaag zeker nog niet maximaal aangevallen," vertelde Hermen na de finish. "We wisten dat de set-up nog niet optimaal was. Het differentieel vooraan is te strak, waardoor we in de korte situaties teveel onderstuur hebben. Daar konden we vandaag niets aan veranderen, want het differentieel zal pas veranderd worden tijdens de testsessie die we voor de Barum afwerken samen met Skoda Motorsport. We hebben een klein beetje veranderd aan de settings van de schokdempers. Om het onderstuur tegen te gaan, heb ik mijn rijstijl wat aangepast. Door agressiever te rijden en de handrem wat meer te gebruiken, kon ik het onderstuur wel opvangen in de korte situaties."

Het ging in elk geval hard op de West-Vlaamse baantjes...

"Je hebt als piloot niet de indruk dat het zo hard gaat. Met de Fiesta zaten we altijd heel hoog in de toeren en zaten we aan 170 km/h tegen de begrenzer, maar de Skoda trekt vlot door tot tegen de 200 km/h. Op de snelle stroken ging het veel harder. Het chassis is uitstekend, al durft de achtertrein wel eens een stapje opzij te zetten in de snelle bochten. De aanpassing aan de vijfbak en de turbomotor verliep wel heel vlot."

De overwinning in Staden was voor Erik de Wild alvast een vervroegd verjaardagsgeschenk, want de navigator viert vandaag zijn 40ste verjaardag. Ook Erik was in de wolken na de eerste zege met de Skoda.

"Je voelt gewoon dat dit een topauto is. Zelfs met de basisafstelling ging het al heel hard. Hermen heeft vandaag weer indruk op me gemaakt door de manier waarop hij het onderstuur heeft opgevangen door zijn rijstijl een klein beetje aan te passen. Klasse," vertelde Erik.

Hermen Kobus en Erik de Wild trekken met vertrouwen naar hun eerste afspraak in het Europees kampioenschap met de Skoda: de Barum Rally in het Tsjechische Zlin van 28 tot 30 augustus.

Gert-Jan tankt vertrouwen.

Ook Gert-Jan Kobus kwam aan de start van de Rally van Staden met zijn vertrouwde Ford Fiesta R2. De jongere broer van Hermen wilde opnieuw vertrouwen opdoen na een schuiver aan hoge snelheid in Duitsland. Na een voorzichtige openingsronde, werd het tempo verhoogd in de tweede lus. Met Marius Aasen, een jonge Noor die in het Wereldkampioenschap actief is met zijn Fiesta R2 EcoBoost, had Gert-Jan alvast een mooi mikpunt. Halfweg de wedstrijd volgde Kobus op amper 3" van de Noor.

"In de tweede helft van de wedstrijd werden we twee keer opgehouden door een andere deelnemer, waardoor we uiteindelijk op 35" van Aasen zijn gestrand," vertelde Gert-Jan, die voor de gelegenheid genavigeerd werd door Cindy Verbaeten. "Maar, het belangrijkste was terug het vertrouwen vinden en het tempo in de loop van de wedstrijd verhogen. Dat is goed gelukt en ik kijk al uit naar mijn volgende wedstrijd met de Fiesta R2: de East Belgian Rally."

De Stadense rally zag zijn ontstaan in een ver verleden met kart-races in de buurgemeentes Houthulst en Oostnieuwkerke omdat geen toelating werd verkregen…in Staden. In 1985 mocht men voor het eerst rond de kerk in Staden karten en dat was de start van een decennium aan kartraces voordat in 1994 de Rallysprint van Staden het licht zag. Daarna volgde de Short Rally van Staden en al vrij snel schakelde men over naar de “Rally” van Staden.
Ook de editie 2015 wordt traditioneel verreden op 15 augustus, deze keer is dat dus een zaterdag. Het “open” statuut zorgt er voor dat ook nationale en internationale rijders kunnen deelnemen. Iets wat in het verleden al kleppers als... Freddy Loix aantrok! De rally flirt nu met de 100 inschrijvingen en een pronostiek maken op basis van een voorlopige deelnemerslijst is steeds moeilijk. Bovendien weet je nooit wie er nog opdaagt… Zo ook in deze editie 2015 want nog maar net liep het bericht binnen dat de Nederlander Hermen Kobus zal deelnemen met zijn nieuwe Skoda Fabia R5. Een primeur dus voor de rally van Staden!
Het team van Gerrit Kobus is nu eigenaar van een fonkelnieuwe Skoda Fabia R5, een topwagen die enkele maanden na zijn internationaal debuut al uitgegroeid is tot de nieuwe referentie in zijn categorie. Met deze Skoda Fabia R5 is Hermen Kobus goed gewapend om de volgende stap in zijn carrière te zetten. Kobus: “We presenteren de wagen in Staden, een kleine rally en omdat we vier keer dezelfde proeven rijden, is het een ideale wedstrijd om het tempo op te bouwen en aan de afstellingen te werken. Na onze titel van vice-Kampioen van Nederland in 2012, heb ik twee seizoenen gereden in het Belgisch kampioenschap met de Ford Fiesta Super 2000. Ik voelde dat ik over de limiet van de auto moest rijden om vooraan mee te draaien. Daarom was het tijd om te investeren in een wagen van de nieuwe generatie voor de komende jaren.”
Behoudens problemen mogen we stellen dat daarmee de winnaar van deze rally van Staden al gekend is. Maar opgelet! Want het Stadens parcours toonde zich al meer dan eens zeer verraderlijk. Bij het minste probleem zal Paul Lietaer met de Subaru Legacy er als de kippen bij zijn om zijn graantje mee te pikken. Op de West-Vlaamse rally’s moeten we met hem steeds rekening houden, en zeker als hij met de 400 pk sterke Legacy op racebanden aantreedt... Denk maar even terug aan vorig jaar toen hij hier met de (historic) Escort vanop de tweede plaats ambitie toonde voor de overwinning!
Andere podiumpretendenten worden de Nederlanders Martin Van Iersel (Evo X R4) en Sander Van Hoof (op pad met de Evo 9 van Jimmy Taveirne) terwijl Bert Coene, met de toch wel krachtige en goed onderhouden Mitsubishi Lancer Evo X, zeker even goed zal willen doen dan zijn podiumplek van verleden jaar. Steve Bécaert (Mitsubishi Lancer Evo X) tenslotte zal ook uit zijn op een goed resultaat. We moeten uiteraard ook nog Tobi Vandenberghe vermelden. We weten dat hij van geen kleintje vervaard is en deze keer treedt hij aan met BMW 130i van Schmid Racing, op dit parcours dat hem in het verleden al goed gezind was. Bij de Historics moet Danny Kerckhof (BMW E21) de favorietenrol opnemen, en hij zal het moeilijk gemaakt worden door de Porschisten Patrick Mylleville en Wim De Cock, terwijl ook Wim Soenens opnieuw met de Escort aan de slag gaat en we zeker vader en zoon Calcoen, die ook een Escort met BDA motor ter beschikking hebben, en spektakelman Bert Cornelis (in de eigen Opel Monza) bij voorbaat niet mogen wegdenken.
De wedstrijd wordt verreden over 179 kilometer, waarvan 119 wedstrijdkilometers en 59 km verbindingswegen. Voorzien zijn 4 ronden over de drie klassementsproeven van Staden, Westrozebeke en Oostnieuwkerke. Eén stukje van 2.76 km is onverhard. Voor de rijders wordt het vooraf nog opletten want omdat er in het verleden al eens problemen waren met de verkenningen, zal de organisatie dan ook streng optreden op het illegaal verkennen
van het parcours. Bij een overtreding zal worden overgegaan tot startweigering met inbeslagname van het inschrijvingsrecht.
Om 7u44 op zaterdagmorgen staat de eerste wagen aan de start van de openingsproef in Staden. Als alles goed gaat kennen we tegen 18u de winnaar van deze Rally van Staden.

Na enkele zenuwslopende maanden waarin het geduld flink op de proef werd gesteld, is het nieuwe wapen van Kobus Tuning gearriveerd in Lichtenvoorde. Het team van Gerrit Kobus is de trotse eigenaar van een fonkelnieuwe Skoda Fabia R5, een topwagen die enkele maanden na zijn internationaal debuut al uitgegroeid is tot de nieuwe referentie in zijn categorie. Met deze Skoda Fabia R5 is Hermen Kobus op zijn 28ste goed gewapend om de volgende stap in zijn carrière te zetten: aansluiten bij de Europese top!

Eindelijk is het zo ver. De Skoda Fabia R5, het nieuwe wapen van Kobus Tuning, is gearriveerd in Lichtenvoorde. Hermen Kobus popelt van ongeduld om te knallen over de klassementsproeven met deze topwagen.

"Het is fantastisch dat we vandaag deze nieuwe Skoda Fabia R5 kunnen voorstellen, maar het waren inderdaad zenuwslopende maanden," lacht de 28-jarige piloot uit Lichtenvoorde. "Ik had mijn zinnen gezet op een debuut met de Skoda in Ieper, waar ik eindelijk eens met gelijke wapens wilde strijden tegen Freddy Loix, maar ons geduld werd nog een beetje langer op de proef gesteld. Een half seizoen aan de kant staan is heel vervelend, maar anderzijds bewijst het wel dat Skoda Motorsport niets aan het toeval overlaat. Enkel wanneer alles tot in de puntjes perfect is, wordt een wagen geleverd. Kwaliteit komt op de eerste plaats bij het Tsjechische fabrieksteam dat zijn kwaliteiten de voorbije jaren al voldoende heeft bewezen, want de Fabia Super 2000 groeide uit tot de meest betrouwbare en succesvolle Super 2000 in de geschiedenis."

De limiet bereikt

Het was voor Hermen Kobus eind vorig seizoen al duidelijk dat het tijd was om over te stappen naar een R5, want de wagens van de nieuwe generatie hebben met hun turbomotor meer mogelijkheden.

"Na onze titel van vice-Kampioen van Nederland in 2012, heb ik twee seizoenen gereden in het Belgisch kampioenschap met de Ford Fiesta Super 2000. Onze Fiesta was een Evo2 uit 2010, terwijl Freddy Loix met de recentste evolutie van de Skoda Fabia Super 2000 aan de start kwam. Verder stapten Cédric Cherain, Vincent Verschueren en Pieter Tsjoen vorig jaar al over naar een R5, een wagen met een hogere topsnelheid en meer koppel dankzij de turbomotor. Ik voelde dat ik over de limiet van de auto moest rijden om vooraan mee te draaien. Wanneer we de onboardbeelden bekeken, dan bleek duidelijk dat ik meer risico's moest nemen. Daarom was het tijd om te investeren in een wagen van de nieuwe generatie voor de komende jaren."

"Ik zag ook aan de mechaniek dat Hermen de Fiesta S2000 moest forceren om vooraan mee te strijden," bevestigt Gerrit Kobus. "Hermen werd nog derde in het Belgisch kampioenschap, achter Loix en Cherain, nadat hij de slotwedstrijd van het kampioenschap, de Condroz Rally, met de Ford Fiesta R2 van broer Gert-Jan reed. De S2000 was op dat moment immers al verkocht. Voor mij is het duidelijk dat Hermen klaar is voor de volgende stap in zijn carrière. Om op Europees niveau te tonen wat hij kan, is hij met deze Skoda goed gewapend!

Chassis nr. 15, een voorrecht

Kobus Tuning, in tegenstelling tot eerdere geruchten zelf eigenaar van de Fabia R5, besliste om te kiezen voor een Skoda.

"De Fabia Super 2000 was de voorbije jaren de absolute referentie in het Europees kampioenschap en in België met Freddy Loix," vertelt Gerrit. "En, de betrouwbaarheid van de Fabia was fenomenaal. Skoda Motorsport is die wagen blijven ontwikkelen en verbeteren, om ook hun fabriekspiloten de beste titelkansen te geven. Bij M-Sport stopte de ontwikkeling van de Fiesta S2000 na de Evo2. Ik reken erop dat Skoda Motorsport dezelfde succesvolle werkwijze zal volgen voor de Fabia R5, waarmee hun fabriekspiloten nu in WRC-2 rijden."

Heel wat topteams in Europa zijn overtuigd van de kwaliteiten van de Fabia R5. De bestellingen stromen binnen bij Skoda Motorsport. Kobus Tuning heeft het voorrecht om nu al zijn Fabia R5 te kunnen presenteren.

"We hebben chassis 15 en zijn daarmee een van de eerste privé-teams die een Fabia R5 geleverd hebben gekregen. We hebben onze wagen besteld samen met Erik Wevers, die ook een exemplaar heeft gekocht," legt Gerrit Kobus de oorzaak van de geruchten uit.

Overstap naar een turbomotor

Voor Hermen Kobus is de Skoda Fabia R5 een logisch vervolg na de Mitsubishi Colt, de F2-titel met de Renault Clio R3 en drie succesvolle jaren met de Ford Fiesta Super 2000.

"Ik heb de Fabia R5 even kunnen testen toen we de wagen gingen afhalen bij Skoda Motorsport en het voelde meteen goed aan," lacht Hermen. "Misschien heeft hij niet de snelste motor van de R5's, maar het chassis en de remmen zijn fenomenaal.

Na de Mitsubishi Colt heb ik altijd met atmosferische motoren gereden die hoog in de toeren gehouden moesten worden. Met de R5 zal ik weer het koppel van de turbomotor moeten benutten. Omdat de motor minder toeren maakt en met de vijfbak heb je als piloot in eerste instantie niet het gevoel dat het hard gaat, maar dat is een valse indruk, want het ging meteen heel hard."

Aan het potentieel van de Fabia R5 moet niet getwijfeld worden.

"Het potentieel van de Fabia R5 werd al voldoende bewezen. Loix won Ieper bij zijn debuut met de nieuwe Skoda en in Finland domineerde Lappi de strijd in WRC-2, waarbij hij fantastische tijden klokte. De topsnelheid ligt ruim 20 km/h hoger dan die van de Fiesta. Ik zal als piloot wel wat kilometers nodig hebben om het potentieel van de Skoda helemaal te benutten, maar dat komt wel goed. Ik ben er klaar voor!"

Barum Rally, Hellendoorn en East Belgian Rally

Het seizoen 2015 is ondertussen al ruim halfweg. Daarom zullen Hermen Kobus en Erik de Wild, de vaste navigator van Hermen die al even ambitieus en ongeduldig is om er eindelijk nog eens in te vliegen, in het najaar enkele internationale wedstrijden rijden om de Skoda Fabia R5 onder de knie te krijgen.

"We presenteren de wagen volgende week in Staden, een kleine rally in West-Vlaanderen. Daar zal ik voor de eerste keer met de Skoda rijden. Omdat we vier keer dezelfde proeven rijden, is het een ideale wedstrijd om het tempo op te bouwen en aan de afstellingen te werken. Daarna volgt eind augustus de Barum Rally in het Tsjechische Zlin, meteen een belangrijke wedstrijd in het Europees kampioenschap. Voor de start van de Barum gaan we in Tsjechië een dag testen samen met Skoda Motorsport. Daar zullen we een aantal afstellingen helemaal trachten te verfijnen, want ik start in de Barum wel met ambitie. Het is een heel snelle, maar toch technische wedstrijd. Het parcours zou me moeten liggen en het is alvast een mooie voorbereiding met het oog op 2016… Na de Barum Rally presenteren we de Fabia R5 op Nederlandse bodem in onze thuiswedstrijd, de Hellendoorn Rally. Voor onze trouwe partners Kroon-Oil en Kumho tyre is het een belangrijke afspraak en bovendien willen we ook Skoda Nederland overtuigen om mee in ons project te stappen in 2016. Als alles goed verloopt, starten we een week later in de East Belgian Rally, de voorlaatste wedstrijd van het Belgisch kampioenschap.

Het parcours van de rally in Sankt-Vith is fantastisch en de slotfase wordt er in het donker afgewerkt. Ik stond al twee keer op het podium in Sankt-Vith en deze keer zal ik het met gelijke wapens kunnen opnemen tegen Freddy Loix, maar ook tegen Kris Princen, Vincent Verschueren en de andere Belgische kleppers. Hopelijk is Junior Wereldkampioen Stéphane Lefebvre er dan ook bij als extra referentie…"

Europese ambities in 2016

De deelname aan de Barum Rally in Zlin is alvast een voorteken van de ambitie van Hermen Kobus en Erik de Wild.

"Natuurlijk hangt alles samen met het budget, maar het is onze doelstelling om in 2016 een aantal wedstrijden van het European Rally Championship te betwisten. Ieper en de Barum zijn alvast twee manches waarin we willen schitteren…"

Mogelijk zal de Skoda Fabia R5 van Kobus Tuning nog vaker in actie komen. Gelet op de enorme vraag naar de Fabia R5 is het niet uitgesloten dat de wagen ook verhuurd zal worden.

"Kobus Tuning heeft in het verleden al rallywagens verhuurd, zoals de Subaru Impreza WRC en eerder Gr.A's. Als we vertrouwen hebben in de piloot en als het financiële plaatje klopt, dan zijn we zeker bereid om de Fabia R5 te verhuren. Maar, we zullen het programma van Hermen natuurlijk wel voorrang geven," besluit Gerrit Kobus.

Afspraak zaterdag in Staden voor het competitiedebuut van Hermen Kobus en Erik de Wild met de Skoda Fabia R5 !

Renstal R.T. Titanic presenteert in het weekend van 29 en 30 augustus 2015 de elfde editie van zijn Short Rally in Kasterlee. De organisatie houdt vast aan haar beproefd recept van twee klassementsproeven en schotelt de deelnemers de proeven De Hese en Goor voor. KP De Hese werd verlengd tegenover verleden jaar en wordt vier keer verreden.

KP Goor wordt wederom gekenmerkt door enkele leuke onverharde stroken en staat drie keer op het menu. Een primeur voor de enige overgebleven Antwerpse rally, is dat de service vanaf nu plaatsvindt op een verharde ondergrond, wat het comfort voor de deelnemende teams moet verhogen. Zowel de servicezone als het wedstrijdcentrum verhuizen naar De Hese en zijn zeer vlot bereikbaar via de N19 Turnhout – Kasterlee. Nog steeds een unicum voor Vlaanderen is het wedstrijdcentrum en servicezone die op wandelafstand van het parcours gelegen zijn.

Daar de inschrijvingen op dit ogenblik nog volop binnenstromen, is het nog te vroeg om een blik te werpen op de deelnemerslijst. Feit is dat, zoals de traditie het wil, weer een ruime Nederlandse delegatie de grens zal oversteken om er zich te komen meten met de Vlaamse piloten. En het moet gezegd, tot op heden was het steeds een Noorderbuur die het laken naar zich toe wist te trekken. We dagen de Vlamingen natuurlijk uit om hier verandering in te brengen!

Niet enkel de snelste tijd telt. Tijdens de 8ste Regularity van Kasterlee moeten de deelnemers met hun oldtimer een bepaalde opgelegde gemiddelde snelheid zo dicht mogelijk trachten te benaderen. De nauwkeurigste in deze discipline neemt ’s avonds de grootste beker mee naar huis. Al leert de ervaring ons dat vele deelnemers het spektakel niet schuwen en hun veelal achterwielaangedreven bolides aardig de sporen geven! De regularityrijders gaan de eigenlijke rallywedstrijd vooraf.

Meer info over deze beide wedstrijden vind je op www.rallykasterlee.be. Deelnemers vinden er ook de reglementen en kunnen er online inschrijven

Met een nieuwe datum, een mooi gevulde inschrijvingslijst en een boeiende rally kwam de Team Bassin Roeselare, alias, de TBR Rally, er als winnaar uit op zondag 12 juli. De Nederlanders domineerden de debatten in hun krachtige Mitsubishi Lancer Evo’s met Jasper Van den Heuvel als eindwinnaar. Maar ook op regionaal vlak konden er goede zaken worden gedaan in deze typische lokale rally. Het VAS rallykampioenschap zit met de TBR, de vijfde wedstrijd van elf, immers nog niet aan de helft van het seizoen. Alle wegen liggen dus nog open!

"Dit was zo goed als het kon worden. Ja, ik ben zeer tevreden", sprak Hans Degryse van de organiserende TBR. De wedstrijd, die de laatste jaren enorm geplaagd werd door allerlei omstandigheden, lijkt eindelijk zijn nieuwe plaats op de kalender te hebben gevonden. "We zijn nu tevreden met deze datum. Je kan blijven zoeken naar een ideale datum, maar er zal altijd wel iets zijn... Deze keer blijven we hier. Noteer alvast 10 juli op de kalender voor volgend jaar." aldus Hans Degryse. De lijst gaf 98 equipes aan, waarvan er 94 naar de start mochten.

De wedstrijd zelf zag een groot contingent aan buitenlanders doordat de wedstrijd op het programma stond van de FIRC (Flanders International Rally Challenge) en dat trekt steeds wat Engelsen aan. Anderzijds omdat een groot aantal Nederlanders de weg naar de West-Vlaamse rally’s lijken te hebben gevonden. De strijd in de TBR werd dus een waar Lancer Evo festival. Eerst duelleerden Jasper Van den Heuvel (Evo X) en Piet Van Hoof (R4). Jasper opende sterk met drie besttijden maar Van Hoof volgde vlot en nam met een scratch op KP4 voor het eerst de leiding over in de TBR rally. De "Euroshop" proef lijkt Van Hoof goed te liggen want al neemt Van den Heuvel daarna weer over met een trio aan besttijden, op KP8 haalt Piet Van Hoof een nieuwe scratch om tot op 5 seconden te komen aansluiten. Maar op de 9de proef is het definitief gedaan met het spelletje haasje-over als de Evo van Piet Van Hoof de geest geeft. Achter Van den Heuvel komt nu Arjen De Koning, ook op een Evo X R4, sterk opzetten. De Koning, bijgestaan door Cindy Verbaeten, sluit telkens aan op de tweede plaats na de scratchtijden van Van den Heuvel en noteert op de laatste twee klassementsproeven zelf de besttijden. Dat laat hem toe om vanaf KP13 de derde plaats van Jimmy Taveirne (Evo 9) over te nemen en op de voorlaatste proef zelfs de regionale rijder Geert Beauprez met zijn Subaru Impreza WRC te ontzetten van de tweede plaats. Een Nederlands succes dus in Roeselare. "Het ging heel snel", zei Van den Heuvel achteraf, die graag West-Vlaanderen blijft opzoeken. "Ik kijk ernaar uit om van start te kunnen gaan in de Omloop", aldus de Nederlander. De regionale rijders moeten wel verder rekening houden met Arjen De Koning want die is, naar jaarlijkse gewoonte, van plan om Kasterlee nog te rijden. "Het is mijn thuisrally", licht Arjen toe. "Zelf woon ik immers in Turnhout."

Roeselarenaar Jimmy Taveirne besloot achter "De Buze" Beauprez op een uitstekende 4de plaats. De lokale rijder had dan ook veel geïnvesteerd in "zijn" rally met gesponsorde helikoptervluchten en live onboardbeelden op het internet. Het resultaat, dat hem vooruit helpt in het regionale kampioenschap, stelde hem dan ook uitermate tevreden. Vincent Vermeeren en Sabine Bruyneel stuurden hun Lancer Evo 9 naar een 5de plaats. "Meer zat er echt niet in", verklaarde Vermeeren. De overwinning in de Divisie 1-2 ging naar de wederoptredende Kevin De Stoop. Na meer dan twee jaar afwezigheid loodste De Stoop zijn eigen Lancer Evo 8 naar de winst in de klasse. We zien hem naar eigen zeggen zeker nog terug...

Paul Lietaer kwam met de Escort en domineerde, in zijn eigen spectaculaire stijl, het Historic-gebeuren. Wim Decock plaatste de Porsche 911 op de tweede plaats, zij het dan wel op 2 minuten 21 seconden, terwijl Mayaert en de Escort, opnieuw in zeer goede doen, de derde podiumplek veroverde bij de oudjes. Lietaer schrijft zijn eerste resultaat in de Divisie 4 (aangezien hij in zijn vorige deelnames regionaal stond ingeschreven in klasse 3H) en dus doet wellicht Danny Kerckhof, mister "Euroshop", met zijn vierde plaats de betere zaak in de tussenstand van het regionale Historic kampioenschap.

Zoals gezegd zit het regionale rallykampioenschap met deze geslaagde TBR nog niet halfweg van het seizoen. Een duidelijk beeld schetsen van de krachtsverhoudingen in het kampioenschap is dus wat academisch. Het volstaat om te onthouden dat nog ongeveer alles mogelijk is voor iedereen die zich de regionale rallytitel in de divisie 3, divisie 1-2 of de Historics tot doel wil stellen. Het helpt dan om op de volgende afspraak te zijn en dat wordt de Rally van Staden, traditioneel verreden op "Halfoogst", 15 augustus.

Op zondag 12 juli is het in Roeselare weer tijd voor de TBR rally. De organisatie gaat in deze, ondertussen toch al 35ste editie, aan de slag op deze nieuwe datum en met een vernieuwd parcours. De rally wordt gezien als het kleine broertje van de Omloop van Vlaanderen en zal ook dit jaar een trekpleister zijn voor een keur aan regionale rijders. Het servicepark zal zoals vanouds te vinden zijn op de parking van de Expohallen.

De klassementsproeven liggen in Passendale, Moorslede, Ledegem en Roeselare.
De “bassin” in Roeselare is een overblijfsel uit de tijd dat de textielindustrie heerste in West-Vlaanderen. Om de fabrieken in Roeselare te voorzien van water werden er twee bekkens uitgegraven: ééntje in de Mandelbeek en ééntje in de St-Amandsbeek. Het is van deze “bassins” dat de gekende regionale rally zijn naam haalt. Autoclub Team Bassin Roeselare werd in 1976 opgericht door enkele autosportfanaten om bijstand te verlenen aan de eigen leden tijdens de wedstrijden. Het hoofdkwartier ligt in het nog steeds bestaande Café Bassin, op de hoek van de Weststraat en de Kattenstraat in Roeselare. Al snel gaat men over tot het inrichten van eigen wedstrijden. Eerst een rallysprint in het naburige Hooglede in 1978, en vanaf 1979 de eigen “Team Bassin” Rally, TBR dus.
In hun 35 jarig bestaan hebben de leden en het bestuur van de TBR alles al meegemaakt: succesedities, spijtige ongevallen, overstromingen,
afgelastingen, een dodelijk ongeval, winst en verlies... De afgelopen jaren liepen de deelnemersaantallen terug en er werd vooral gezocht naar een geschikte datum. Men wilde weg uit het vaarwater van de Omloop van Vlaanderen, van oktober verhuisde men naar het voorjaar, en vanaf dit jaar dus naar de zomer. Vettige wegen en wisselende weersomstandigheden waren in het najaar en het voorjaar dikwijls op de afspraak en dat leidde al eens tot een verrassende winnaar. Benieuwd hoe de zaken nu in deze zomereditie zullen verlopen.
Een favoriet aanduiden blijft een moeilijke zaak. Misschien moeten we uitkijken voor Geert Beauprez? “De Buze” haalt nog eens de Subaru WRC uit de garage en dat maakt hem meteen tot een ernstige kanshebber op de zege. Al moeten we deze keer zeker Dirk Vermeirsch
en de Ford Sierra Cosworth vermelden, wat de weersomstandigheden ook zullen zijn! Maar met de komst van de Nederlanders Arjen De Konick en Piet Van Hoof tellen we uiteraard twee krachtige Mitsubishi Lancer Evo wagens, die absoluut in staat zijn een overwinning na te streven. Dat bewees Piet Van Hoof eerder al in Kasterlee, en met ook Jasper Van den Heuvel aan de start zit de kans op een Nederlands podium er wel degelijk in! Reken daarbij ook nog Bert Coene en zijn prachtige G&V Lancer Evo X. Bert is een trage starter maar hij kent de wagen en de streek rond Roeselare zeer goed, en dus is hij een vaste podiumkandidaat. Bovendien liggen er nog andere kapers op de kust. Outsiders als lokale held Jimmy Taveirne,de Nederlander Hein Jonkers. Podiumkandidaten zijn er ook in Hans Depla bijvoorbeeld, met zijn krachtige Renault Clio R3, Alex Taylor en zijn Subaru Forester (ingeschreven in de FIRC), Chris Dobbelaere
en de bedrieglijk snelle Opel Kadett... En als het weer droog blijft dan moeten we voor de ereplaatsen nog rekening houden met een aantal snelle BMW’s, zoals die van Brecht Hoorne (nooit te onderschatten), Thierry Cokelaere en Marc Maertens. Of misschien wordt het een onuitgegeven podium en hebben we de winnaar zelfs niet in dit lijstje staan!
Hoe dan ook, zondag 12 juli vertrekken de eerste deelnemers om 8u stipt op het podium in de Hallen, aan de Diksmuidsesteenweg in Roeselare, om dan tegen 8u27 de eerste proef op Passendale aan te vangen. Deze 35° Rally T.B.R. wordt verreden over 236 kilometer,
waarvan 130 km tegen de tijd worden gereden in 4 ronden van telkens 4 proeven. Omstreeks 18u zullen we dan weten wie deze editie van de TBR op zijn palmares mag schrijven.

Ondanks eerdere opgaves dit seizoen, kijkt Climawest Racing vol goede moed uit naar de tweede seizoenshelft. Tuur Vanden Abeele en zijn nieuwe vast co-rijder Frederick Bekaert willen straks nog mooie resultaten neerzetten met de Mitsubishi Lancer Evo VII. Het najaar wordt op 11 juli afgetrapt met een feestelijk BBQ-eetfestijn.

“Laat ons eerlijk zijn. Na de opgaves in de eerste seizoenshelft kunnen we niet spreken van een goed begin. Het kwaad blijft ons achtervolgen, maar onze prestatie in de ORC Canal Rally in Oostrozebeke wekte veel vertrouwen op”, opent Vanden Abeele. Zonder te forceren stond Tuur na vijf proeven op de vierde plaats op enkele tellen van het Franse talent Victorien Heuninck. “We keken pas na de eerste ronde naar de tijden. Frederick en ik schrokken er zelf van. Nochtans waren tijden ondergeschikt, aankomen was de boodschap.” Maar het noodlot sloeg opnieuw toe. “We kregen af te rekenen met motorproblemen door de benzine. Een gekend euvel bij enkele collega’s zoals Jonas Langenakens.”

Inmiddels is Tuur begonnen met de Lancer terug in standaardversie te zetten. “We gaan ook weer met gewone racebenzine in plaats van biobrandstof rijden om de nieuw aangekochte motor te sparen. We blijven geloven in de wagen. Alles is vernieuwd, alle kwaaltjes zijn eruit. De motorproblemen staan los van eerdere problemen. We willen nu snel rijden, uitrijden en ervaring opdoen.”

Het vertrouwen komt dus terug en dat wil het team graag laten zien in het najaar. “Ik ga opnieuw een vast duo vormen met Frederick Bekaert. We willen samen iets moois opbouwen en een vertrouwensband kweken. Het resterende programma dit seizoen bestaat uit nog zeker drie wedstrijden: de Omloop van Vlaanderen, de East Belgian Rally, beide meetellend voor het Belgisch Rallykampioenschap, en de Hemicuda Rally in Koekelare. En als het wat meezit voegen we daar graag nog Oudenaarde en de Condroz aan toe. Doel is om klaar te zijn om in 2016 het Belgische Kampioenschap te rijden met de Group N-versie van de wagen. We willen de wagen nog een mooi palmares meegeven voor we uitkijken naar iets anders”, licht Tuur een tipje van de sluier. “We danken uiteraard de sponsors die ons trouw zijn gebleven doorheen deze moeilijke periode, en uiteraard ook de nieuwe partners.”