Eventjes leek het er op dat de zeven klassementsproeven op zaterdag, die de Historics voor de wielen kregen geschoven, een kopie zouden worden van het vrijdaggedeelte. Stefaan Stouf bleef zijn voorsprong van ongeveer 20 à 30 seconden consolideren, en alles leek al in zijn definitieve vorm gegoten met Paul Lietaer op twee en de Franse Porsche-rijder Frederique Chambon op drie.
Maar dat was buiten de waard, in casu Lietaer gerekend. De Zwevegemse snor laat zich nooit zomaar in een hoekje duwen. Op de meer dan 20 km van KP Hollebeke klokte hij acht tellen sneller af dan de Nieuwpoortnaar. Nadien ging hij ook nog eens tien seconden sneller over KP Reninge dan Stouf. Wat er voor zorgde dat er, met nog één proef te gaan, een verschil was tussen beide kemphanen van 2.3 seconde. Spanning alom dus aan de finish in Watou, maar Stouf wist het hoofd koel te houden en uiteindelijk zijn eerste zege in Ieper mee te pikken. “Het was echt op het randje” aldus co-rijder Joris Erard. “Soms was het niet meer warm in bepaalde situaties, maar bereikten we bijna het kookpunt. Ik had er alle vertrouwen in, gezien Watou echt een proef is die Stefaan ligt. Natuurlijk dachten we eventjes dat het weer niet voor dit jaar zou zijn toen we de opmars van Paul zagen in twee klassementsproeven. Maar eind goed al goed. Eindelijk hebben we komaf kunnen maken met de jarenlange pechreeks in deze rally, waar Stefaan in een twaalftal deelnames enkel eenmaal op het podium stond.”
Paul Lietaer was zeker niet ontgoocheld met de tweede plaats. “Wij hebben geprobeerd maar stuitten op een berensterke Stefaan. Zo is het zeker geen schande om verwezen te worden naar de dichtste ereplaats. En de nieuwe Subaru Legacy toonde zich van zijn beste kant, zodat dit ons vertrouwen geeft naar de toekomst toe.”
Chambon bleef op plaats drie, en de Escort MK I-piloten Geert Vandoorne en Kurt Vanderspinnen waren goed voor de resterende plaatsen in de top-vijf.
Ypres Historic Rally-Nationaal
Niemand opgewassen tegen Glenn Janssens
Wat hij gisteren wist te verwezenlijken op amper twee klassementsproeven, zette Glenn Janssens in dezelfde lijn verder in het zaterdaggedeelte. Hij wist haast alle scratchtijden te lukken, en had bij het afvlaggen van de rally een voorsprong van bijna twee minuten. “Bij Tuthill hebben ze weer schitterend werk afgeleverd. De Porsche gaf geen krimp en draaide perfect. De wijzigingen die François Delecour, na een testrit samen, aan onze wagen wilde doorvoeren werden weer aangepast naar mijn normen. Misschien waren deze wel goed, maar ik had niet zo veel vertrouwen meer, vooral in de rappe stukken. Nu stond het vertrouwen weer heel hoog.”
Alain Vermeulen was zeker even tevreden met zijn tweede plaats. “Vorig jaar derde, nu tweede...We hadden gemikt op een podiumplaats en dit hebben we kunnen verwezenlijken. Als we de goede lijn doortrekken moeten we volgend jaar dan nog een stapje hogerop. Dit zal echter niet meer met deze vertrouwde BMW E21 zijn. We zij immers een M3 aan het prepareren.”
Wie ook al de overstap maakt naar een M3 is Robin Maes. De Kortrijknaar kocht in Spanje een Prodrive-BMW aan in Camel-kleuren. Maes vierde zijn debuut in Ieper aan het stuur van een Opel Kadett City en bezegelde dit met een derde plaats algemeen. Kind van de rekening hierbij was Patrick Mylleville. Hij viel met een halve seconde net naast het podium. “Misschien mijn eigen fout. Ik pakte de lange proef in Hollebeke te voorzichtig aan en verloor daar een 14-tal seconden op Robin. De rekening is dan natuurlijk vlug gemaakt.’'
Oude getrouwe Jimmy McRae was met de Opel Ascona goed voor de vijfde stek.
In het zware zaterdaggedeelte regende het opgaves, van mensen die na vrijdag nog in de top-tien stonden. Denken we daarbij maar aan Yves Bruneel (brug), Pieter Lemahieu (technische problemen), Wim De Cock, Christophe Merlevede (sortie) en Dirk Deveux (motor).