"We zullen tevreden zijn als het op 15 augustus niet stortregent en als we een paar kleppers aan de start krijgen", zei voorzitter Freddy Trio van de Automobielclub van Staden voor de aanvang van de rally. Aan zijn wensen werd grotendeels tegemoet gekomen. Met Hermen Kobus, maar toch ook met Tobi Vandenberghe kreeg hij twee rijders met zekere naam en faam. En de aangekondigde "hevige regenbuien" bleven beperkt tot wat lokale lichte regen.
Voor de eerste kennismaking met hun gloednieuwe Skoda Fabia R5 kwamen Hermen Kobus en Erik de Wild aan de start van de Rally van Staden, en daarmee was dan meteen ook de winnaar van de wedstrijd gekend. De compacte wedstrijd met korte rondes over identieke proeven en voldoende servicetijd was voor het Nederlandse team een ideale testsessie. De toon werd meteen gezet met een reeks aan besttijden en de overwinning zou tenslotte uitmonden in een demonstratierit met 12 scratchtijden op 12 proeven.
"De afstelling was zeker nog niet optimaal", vertelde Hermen na de finish. "We reden zeker nog niet op de limiet. De afstellingen werden nog aangepast om onderstuur tegen te gaan." Het meeste onder de indruk was de Nederlandse rijder nog van de snelheid die in deze regionale rally werd aangehouden. "Je hebt als rijder niet de indruk dat het zo hard gaat. Met de Fiesta zaten we altijd hoog in de toeren en met 170 km/u tegen de begrenzer, maar de Skoda trekt vlot door tot tegen de 200 km/u. Op de snelle stroken ging het veel harder. Het chassis is uitstekend, al durft de achtertrein wel eens een stapje opzij te zetten in de snelle bochten. De aanpassing aan de vijfbak en de turbomotor verliep wel heel vlot." De overwinning in Staden was voor copiloot Erik de Wild alvast een vervroegd verjaardagsgeschenk, want de navigator vierde op 16 augustus zijn 40ste verjaardag.
Achter de oppermachtige Fabia R5 zagen we een spannende strijd om de ereplaatsen. Tobi Vandenberghe, Paul Lietaer, Steve Bécaert, Bert Coene en Lorenzo Bossu streden tot de allerlaatste klassementsproef voor hun plaats. Een straftijd voor een verkeerde aanmelding en motorproblemen in de namiddag remden de opmars van Bossu en zijn Lancer Evo af. Steve Bécaert stond met zijn Evo op de 2de plaats maar verloor tijd door een lekke band, waarna hij opgaf. Paul Lietaer (Subaru Legacy) en Tobi Vandenberghe (BMW 130i) startten de laatste proef met 1 seconde verschil in het voordeel van Tobi, en beide rijders draaiden dezelfde tijd! De fel bestreden tweede plaats ging dus naar Tobi Vandenberghe.
Bij de historics ging de strijd tussen Wim Decock ( Porsche 911) en Bert Cornelis ( Opel Monza ). Een defecte benzinepomp dwong Decock tot opgave, Cornelis nam de winst. Maar de beste zaak was voor de tweede geplaatste Danny Kerkhof (BMW E21) die geen enkele van zijn tegenstanders in het kampioenschap op zijn weg vond. De Brit Martin Jones, op zijn Escort RS1800 bijgestaan door Juha Bos, vervolledigde het podium.
Nico Denys en Frank Gillebert haalden met de Renault Clio, en na een mooie strijd met de BMW van Brecht Hoorne, de winst binnen in Divisie 1-2. Het probleem van de sputterende motor, waarmee ze in de slotfase te maken kregen, loste gelukkig zichzelf op. Besluiten we met deze uitsmijters: Wim Dereu was met de BMW op de 12de plaats de eerste "Stadenaar" en AMCS voorzitter Freddy Trio beloofde nu al de organisatie van een editie 2016!