Freddy Loix en corijder Johan Gitsels hebben de rally van Ieper gewonnen. Voor de Limburger is het in 20 deelnames zijn 10e zege. Voor de Tsjechische constructeur ŠKODA is het de zesde opeenvolgende zege in de Kattenstad, de derde op rij met Freddy Loix.
De openingsdag verliep niet naar wens voor Freddy, Johan en met hun het volledige BMA-Autosportteam. De Limburger sloot de dag af op de vijfde plaats op 25.8 seconden van de leider. Na een debriefing vrijdagavond werd zaterdagochtend de afstelling volledig aangepast. Rit per rit ging het beter en kreeg Freddy Loix vertrouwen in de nagelnieuwe ŠKODA Fabia R5. Freddy reed enkele snelste tijden en zette daardoor de concurrentie onder druk. Breen mistte een remzone, reed lek en ging in de daaropvolgende rit van de baan. De Fransen Lefebvre en Bouffier reden eveneens lek op het moment dat ze de hete adem van de Limburger voelden. Freddy Loix en Johan Gitsels kwamen op twee ritten van het einde aan de leiding en werden door een uitzinnige massa als winnaars onthaald op de Grote Markt van Ieper.
“Vrijdagavond verliep niet zoals ik verwacht had” zegt Freddy Loix. “Het was een moeilijke avond en ik was verrast dat we zoveel onderstuur hadden. De ŠKODA Fabia R5 is een nieuwe wagen en we wisten dat we met enkele verrassingen zouden geconfronteerd worden. Dat onderstuur was één van die verrassingen. Aan de finish van de eerste rit wist ik dat het niet goed zat. Zaterdagochtend heeft het BMA-Autosportteam de wagen onder handen genomen en vanaf de eerste meters voelde ik beterschap en wist ik dat ik kon rijden voor de overwinning. We zijn altijd rustig gebleven en hebben geen fouten hebben gemaakt. Deze wedstrijd heb ik niet alleen gewonnen. Dit is een zege van het collectief, van het team. We zijn blijven geloven, blijven werken. Deze tiende zege is fantastisch.”
“Het was een speciale wedstrijd want het was de eerste keer met de ŠKODA Fabia R5” begint Johan Gitsels zijn analyse. “Na de testen van vorig weekend hadden we een afstelling waarvan we dachten dat die zou voldoen maar al snel bleek het tegendeel. Vanaf de eerste service op vrijdag zijn we beginnen werken om de wagen te verbeteren en dat heeft geloond. Elke keer we de assistentiezone verlieten voelde dat aan alsof we een andere, verbeterde wagen hadden. Dat heeft ervoor gezorgd dat het vertrouwen snel groeide. Het plan was om de concurrentie onder druk te zetten. We hadden geen andere keuze. En je hebt gezien wat er gebeurde. Voor mij is dit de tweede zege, voor Freddy de tiende. Wij zijn zeer gelukkig.”
“Een tiende zege in Ieper voor Freddy. Een zesde opeenvolgende voor Skoda en een derde keer op rij en een vijfde in totaal voor Freddy Loix met een ŠKODA” zegt Vincent Struye, marketingmanager ŠKODA België. “Wat kan je als merk nog meer wensen dan dit! De ŠKODA Fabia R5 is een nieuwe wagen en die toonde meteen zijn competitiviteit alsook zijn betrouwbaarheid, twee kenmerken waarover de ŠKODA Fabia S2000 ook over beschikte. Ik heb het heel sereen beleefd. Gisterenavond was niet iedereen even blij. We zijn blijven zoeken naar een oplossing en eens die gevonden heb ik groen licht gegeven om niet in functie van het kampioenschap te rijden maar voluit voor de zege te gaan. En kijk, het is allemaal goed gekomen.”
“Dit was een vergelijkbaar scenario met vorig jaar” zegt Bernard Munster, teammanager BMA-Autosport. “Vorig jaar hadden we een vergelijkbare achterstand als dit jaar. Freddy wil altijd een perfect afgestelde auto en vrijdag hadden we het moeilijk om de juiste afstelling te vinden. Daardoor had Freddy niet het vertrouwen. We hebben vorige week getest maar testen op een parcours van 4 kilometer kan je niet vergelijken met een wedstrijd. Tijdens de kwalificatierit op donderdag was het me al opgevallen dat de wagen met onderstuur sukkelde. Na de eerste rit op vrijdag zag ik dat Freddy niet tevreden was. Wij wisten wat ons te doen stond. Je moet ook weten dat Freddy, zeker hier in Ieper, onder een enorme druk start. Iedereen verwacht dat hij wint maar dat is niet zo eenvoudig. Vorig jaar hadden we het ook moeilijk op vrijdag. Dit jaar was hetzelfde scenario. Vandaag hebben we Freddy en Johan een andere wagen gegeven waardoor hij meer vertrouwen had en dan komt alles vanzelf. Dat is gebleken. We hebben ook veel te danken aan Yannick Willockx. Hij heeft zoveel ervaring en Freddy heeft veel vertrouwen in hem. Vrijdag was hij er niet en hebben we telefonisch overlegd. Vrijdagnacht is hij ingevlogen en zaterdagochtend hebben we alles radicaal omgegooid. De aanpak heeft gewerkt.”