Het Renties Racing Team heeft zijn potentieel getoond in de Kenotek Ypres Rally, de Belgische manche van het Europees rallykampioenschap. Na een paar foutjes knokten Didier Duquesne en Filip Cuvelier zich naar een prachtige 8ste plaats, maar rond 1h30 zaterdagochtend volgde een koude douche. Het team werd uit de uitslag geschrapt wegens een misverstand bij een tijdscontrole. We onthouden vooral de knappe prestatie van Didier en Filip op de klassementsproeven...
Op de Qualifying Stage bleek meteen hoe hoog het niveau dit jaar lag in de Kenotek Ypres Rally. De Ford Fiesta R5 van het Renties Racing Team klokte de 17de tijd.
"We waren heel goed onderweg. De proef was perfect verlopen, maar op het marktplein in Nieuwkerke liet ik misschien twee tellen liggen. De wagen schoof iets teveel en dat kostte tijd," vertelde Didier.
Vrijdagavond verloren Didier en Filip meteen een halve minuut op de proef van Langemark, waarna een hele reeks top 10 tijden volgden, waarmee ze de eerste etappe afsloten op de 12de plaats.
"Heel jammer van onze schuiver in Langemark. We gingen door een misverstand aan hoge snelheid rechtdoor. Gelukkig was er ruimte en hebben we niets geraakt, maar het voorval kostte ons wel een halve minuut en in dit startveld maak je dat niet meer goed. We draaien constant tijden in de top 10 en zonder die schuiver hadden we bij Vincent Verschueren rond de 7de plaats gestaan, maar zaterdag is nog een lange dag," vertelde Didier vrijdagavond.
Zaterdag was het team vastbesloten te knokken om terug in de top 10 te geraken, maar een probleem met de remmen zorgde voor een paar schuivers.
"Blijkbaar een combinatie van twee factoren. De remmen achteraan reageerden iets sneller dan de remmen vooraan en ik trapte te agressief op het rempedaal. Daardoor brak de wagen bij het remmen twee keer heel bruusk uit, waarbij we een keer achterstevoren tegen een paal schoven. Toen we bij de service de data analyseerden, heb ik daarna mijn rijstijl wat aangepast. Gewoon vijf meter vroeger remmen en meer progressief omgaan met het rempedaal. Vanaf dat moment kwam het vertrouwen terug en kon ik weer goede chrono's rijden."
Didier zette zich nog eens schrap voor de laatste proef in Hollebeke. In één klap werden drie plaatsen gewonnen en sprong de Renties Racing Ford Fiesta R5 van de 11de naar de 8ste plaats! De beoogde top 10 was binnen.
"Er zat zelfs een top 5 in, want bij die schuiver deze ochtend verloren we een minuut. Maar, met de achtste plaats kan ik wel tevreden zijn," verklaarde Didier.
De feestvreugde sloeg helaas enkele uren later om, toen het team vernam dat ze uitgesloten werden wegens het missen van een tijdscontrole op weg naar het finishpodium. Een beslissing die het team met verstomming sloeg, want er was verzekerd dat alles in orde was...
"Op weg naar het finishpodium misten we een tijdscontrole, maar toen we onze fout opmerkten, noteerde een official bij de tijdscontrole aan het podium onze ideale tijd in voor de gemiste TK en werd ons duidelijk verzekerd dat alles hiermee in orde was. We moesten niet terug naar die TK rijden. Als een official je ideale tijd noteert, dan is het logisch dat je erop vertrouwt dat het in orde is. We hebben dus absoluut niets zelf ingevuld op het boekje, zoals men zou kunnen denken bij het lezen van de officiële beslissing van de koersdirectie. We zijn zwaar aangedaan door deze beslissing en we bekijken welke stappen we nog kunnen ondernemen om de uitsluiting ongedaan te maken, maar uiteindelijk moeten we vooral het positieve onthouden. Op de klassementsproeven hebben we ons getoond en werden we 8ste algemeen in een bijzonder sterk bezette Europese wedstrijd," besluit Filip Cuvelier.