Een tiende overwinning op twintig deelnames in Ieper voor Freddy Loix, een eerste overwinning voor de ŠKODA Fabia R5 bijgestaan door BMA bij het debuut op Belgische bodem, maar ook en vooral de eerste internationale overwinning in het hoogstaande ERC: een perfect scenario! Nochtans vloeide er heel wat inkt in de Westhoek dit weekend, want Freddy Loix moest tot het uiterste gaan om de sterke concurrentie te verslaan... terwijl hij tegelijkertijd een ideale set-up voor zijn nieuwe wagen moest vinden.
Dit succes in de Kattestad lag vooraf zeker nog niet vast... « Je moet weten dat het voor Freddy nooit makkelijk is in Ieper, vertelt Bernard Munster, de verantwoordelijke van team BMA. De druk was enorm voor de start, want iedereen verwachtte dat hij een tiende keer zou winnen in Ieper. Maar, we wisten dat het niet zo simpel zou zijn met de gloednieuwe Fabia R5... »
Vrijdagavond, na de eerste etappe, stond de ŠKODA Fabia R5 op de 5de plaats algemeen, 25"8 achter leider Craig Breen. « Op de Qualifying Stage donderdagavond hadden we al gemerkt dat de wagen veel onderstuur had, vervolgt Bernard Munster. Dat werd vrijdag tijdens de eerste ronde bevestigd. Het bewijst nog maar eens dat een testproef van 4 km nooit hetzelfde is als een echte rally. Net zoals vorig jaar hadden we het moeilijk in het begin van de wedstrijd. Freddy had niet het volste vertrouwen in de wagen, maar we wisten wat we moesten doen. De samenwerking met ingenieur Yannick Willocx, heel ervaren en iemand die Freddy perfect kent, was op dat vlak heel belangrijk. Hij arriveerde in de nacht van vrijdag op zaterdag in Ieper en zaterdagochtend hebben we de set-up van de ŠKODA grondig veranderd voor de tweede etappe, met nog tien proeven op het programma … »
Het resultaat liet niet op zich wachten. Freddy Loix en Johan Gitsels klokten meteen twee snelste tijden op de tweede en de derde proef van de dag... « Vanaf de eerste meters bleek dat het werk van de mecaniciens van BMA zijn vruchten zou afwerpen, vertelt Freddy Loix. Vanaf dat moment wist ik dat we nog konden strijden voor de overwinning. Ik moest vooral rustig blijven, geen fouten maken en zeker hard aanvallen! »
Naarmate de wedstrijd vorderde sneuvelden de concurrenten een voor een onder de druk van Freddy Loix. Sommigen reden lek, anderen gingen van de baan. Zaterdagavond werden Freddy en Johan als grote winnaars gevierd op de Grote Markt in Ieper... « Een collectieve overwinning, vertelde de piloot van de ŠKODA Fabia R5 van BMA. Dit is een zege van het volledige team. Ondanks de problemen op vrijdag, zijn we erin blijven geloven. We zijn blijven werken aan de wagen. Deze tiende overwinning is gewoon fantastisch! »
Team BMA was trots en blij dat ze op het podium mochten in deze Belgische manche van het Europees kampioenschap. « Wat kan je nog meer verlangen?, juichte Bernard Munster. De nieuwe Fabia R5 was meteen competitief en betrouwbaar, al was het niet evident om de wagen meteen voor de leeuwen te gooien in de belangrijkste afspraak van het seizoen, tegenover de internationale top van het ERC. De ervaring en de professionaliteit van het team, het vakmanschap van onze ingenieurs en mecaniciens en het talent van Freddy en Johan hebben geleid tot deze grandioze overwinning voor een massa toeschouwers. We zijn heel trots dat we bij konden dragen aan de zesde overwinning van een ŠKODA in Ieper. Ik wil trouwens ŠKODA Motorsport bedanken, want ze hebben ons goed geholpen door een ingenieur, motorist en mecanicien ter beschikking te stellen. Ik wil ook de Duitse piloot Mark Wallenwein bedanken, want hij stelde zijn nieuwe Fabia R5 ter beschikking om eventueel onderdelen daarvan te gebruiken mocht het nodig zijn. Gelukkig bleek het niet nodig. Die samenwerking tussen de teams die de kleuren van ŠKODA verdedigen is belangrijk en tof. Dit seizoen verloopt tot op heden uitstekend. Met de Fabia R5 zijn we begonnen aan een nieuw tijdperk, op weg naar nog meer successen! »