De organisatoren van R.T. Titanic houden voor hun 11de editie van de Short Rally vast aan hun klassiekers. Voor de mooie inschrijvingslijst van nu al meer dan 75 deelnemers betekent dit zoals vanouds een sterke Nederlandse vertegenwoordiging, voorbode van (wellicht) een Nederlandse overwinning.
Het Paradigit team met negenvoudig winnaar Piet Van Hoof (Mitsubishi Lancer Evo 4 Gr A), neefje Sander Van Hoof (Evo X R4) en teambaas Arjen De Koning (Evo 6,5) tekent present.
Maar ook Hein Jonkers (Mitsubishi Evo 6,5) zal voor een podium meespelen en vorige week werd ook de inschrijving aangekondigd van Dennis Kuipers, bijgestaan door onze landgenoot Robin Buysmans op zijn Ford Fiesta S2000. Het zal moeilijk worden voor de Belgen om de Nederlandse hegemonie te doorbreken. Het spektakel zou kunnen verzorgd worden door Johan Dekens en zijn nieuwe Porsche 996 GT3. Voor de rest blijft de wedstrijd een typische streekrally met een grote schare aan lokale helden die het niet zullen nalaten om zich in de kijker te rijden. We vernoemen lukraak Martin Van Iersel, de Nederlander op de Evo X die al het hele seizoen mooi vooruitgang boekt, Tom en Guino Kenis bij de historics (en uiteraard op BMW), Erik Vanwinkelen met de krachtige, gereviseerde Opel Astra, spektakelman Johnny Louies, die met zijn BMW M3 nooit om een stunt verlegen zit...enz. Maar zoals iedere keer, en naargelang incidenten en de weersomstandigheden, kunnen we plaatselijke matadors plots een rol zien opnemen in de voorste linies. Afwachten dus wat het eindverdict zal worden.
De Short Rally van Kasterlee wordt verreden over 135 kilometer, waarvan 69 kilometer tegen de tijd op de klassementsproeven en 65 kilometer verbindingstraject. Ook parcoursgewijze blijft de Short Rally bij zijn klassiekers: de klassementsproeven van De Hese en Goor, die worden verreden in een schema van 4x2 en vervolgens 3x2. De eerste start is voorzien om 9u op zondagmorgen. En er is nog meer goed nieuws voor de teams want na enkele modderige edities in de afgelopen jaren wordt dit seizoen de centrale tent verhuisd naar een nieuwe locatie waar het servicepark op compleet verharde grond kan staan. De teams noteren best alvast De Hese 15 in 2460 Kasterlee als nieuw adres.
Samen met de rally van Kasterlee, herneemt ook het VAS Regularity kampioenschap.
De 8ste Regularity van Kasterlee vindt plaats in de rand van de rally en is uiteraard ook een organisatie van R.T. Titanic! Begeef u iets eerder naar de proeven want dan kan u ook een glimp opvangen van deze regularity. De deelnemers dienen hier de proeven (hetzelfde traject als de rallywagens) af te leggen tegen een vooraf opgestelde gemiddelde snelheid. Onderweg krijgen ze te maken met controleposten of met geheime “secondencontroles”. Op schema blijven is in deze discipline de absolute boodschap.
De deelnemers aan de Regularity zijn met Kasterlee toe aan hun tweede wedstrijd. Eerder dit seizoen (op 1 mei al) was Jan Verschaeve met een Ford Escort de verrassende winnaar bij de openingswedstrijd “Antwerp Regularity”. Deze atypische wedstrijd gebruikte het Glosso-Circuit in Arendonk. In Kasterlee, als annexe van de short rally, mogen we ons verwachten aan een heel andere rangschikking. Al 28 inschrijvingen telt de lijst en hier mogen we toch spreken van een onuitgegeven succes in de discipline. De strijd zal dus hard worden. Jan Verschaeve laat deze keer verstek gaan en er staan een handvol favorieten klaar om de overwinning na te jagen. Zoals voormalig winnaar en VAS kampioen Mario Leys, opnieuw met Wouter Devos op de Opel Manta, of die andere legende en VAS kampioen Leo Rackham, die met dochter Inge, de Peugeot 205 GTi zijn regularity debuut laat maken. Zij zullen waarschijnlijk moeten afrekenen met Frank Jorissen en Jeff Mullens, die voor de gelegenheid in de co-stoel zit van de Opel Ascona, en met Erwin Knaepen, die in de Kadett C Coupé Raymond Mullens meeneemt. De wagens van de Regularity wedstrijd hebben hun passage voor de nulwagen en de rallywagens op de proeven.