Op zondag 12 juli is het in Roeselare weer tijd voor de TBR rally. De organisatie gaat in deze, ondertussen toch al 35ste editie, aan de slag op deze nieuwe datum en met een vernieuwd parcours. De rally wordt gezien als het kleine broertje van de Omloop van Vlaanderen en zal ook dit jaar een trekpleister zijn voor een keur aan regionale rijders. Het servicepark zal zoals vanouds te vinden zijn op de parking van de Expohallen.
De klassementsproeven liggen in Passendale, Moorslede, Ledegem en Roeselare.
De “bassin” in Roeselare is een overblijfsel uit de tijd dat de textielindustrie heerste in West-Vlaanderen. Om de fabrieken in Roeselare te voorzien van water werden er twee bekkens uitgegraven: ééntje in de Mandelbeek en ééntje in de St-Amandsbeek. Het is van deze “bassins” dat de gekende regionale rally zijn naam haalt. Autoclub Team Bassin Roeselare werd in 1976 opgericht door enkele autosportfanaten om bijstand te verlenen aan de eigen leden tijdens de wedstrijden. Het hoofdkwartier ligt in het nog steeds bestaande Café Bassin, op de hoek van de Weststraat en de Kattenstraat in Roeselare. Al snel gaat men over tot het inrichten van eigen wedstrijden. Eerst een rallysprint in het naburige Hooglede in 1978, en vanaf 1979 de eigen “Team Bassin” Rally, TBR dus.
In hun 35 jarig bestaan hebben de leden en het bestuur van de TBR alles al meegemaakt: succesedities, spijtige ongevallen, overstromingen,
afgelastingen, een dodelijk ongeval, winst en verlies... De afgelopen jaren liepen de deelnemersaantallen terug en er werd vooral gezocht naar een geschikte datum. Men wilde weg uit het vaarwater van de Omloop van Vlaanderen, van oktober verhuisde men naar het voorjaar, en vanaf dit jaar dus naar de zomer. Vettige wegen en wisselende weersomstandigheden waren in het najaar en het voorjaar dikwijls op de afspraak en dat leidde al eens tot een verrassende winnaar. Benieuwd hoe de zaken nu in deze zomereditie zullen verlopen.
Een favoriet aanduiden blijft een moeilijke zaak. Misschien moeten we uitkijken voor Geert Beauprez? “De Buze” haalt nog eens de Subaru WRC uit de garage en dat maakt hem meteen tot een ernstige kanshebber op de zege. Al moeten we deze keer zeker Dirk Vermeirsch
en de Ford Sierra Cosworth vermelden, wat de weersomstandigheden ook zullen zijn! Maar met de komst van de Nederlanders Arjen De Konick en Piet Van Hoof tellen we uiteraard twee krachtige Mitsubishi Lancer Evo wagens, die absoluut in staat zijn een overwinning na te streven. Dat bewees Piet Van Hoof eerder al in Kasterlee, en met ook Jasper Van den Heuvel aan de start zit de kans op een Nederlands podium er wel degelijk in! Reken daarbij ook nog Bert Coene en zijn prachtige G&V Lancer Evo X. Bert is een trage starter maar hij kent de wagen en de streek rond Roeselare zeer goed, en dus is hij een vaste podiumkandidaat. Bovendien liggen er nog andere kapers op de kust. Outsiders als lokale held Jimmy Taveirne,de Nederlander Hein Jonkers. Podiumkandidaten zijn er ook in Hans Depla bijvoorbeeld, met zijn krachtige Renault Clio R3, Alex Taylor en zijn Subaru Forester (ingeschreven in de FIRC), Chris Dobbelaere
en de bedrieglijk snelle Opel Kadett... En als het weer droog blijft dan moeten we voor de ereplaatsen nog rekening houden met een aantal snelle BMW’s, zoals die van Brecht Hoorne (nooit te onderschatten), Thierry Cokelaere en Marc Maertens. Of misschien wordt het een onuitgegeven podium en hebben we de winnaar zelfs niet in dit lijstje staan!
Hoe dan ook, zondag 12 juli vertrekken de eerste deelnemers om 8u stipt op het podium in de Hallen, aan de Diksmuidsesteenweg in Roeselare, om dan tegen 8u27 de eerste proef op Passendale aan te vangen. Deze 35° Rally T.B.R. wordt verreden over 236 kilometer,
waarvan 130 km tegen de tijd worden gereden in 4 ronden van telkens 4 proeven. Omstreeks 18u zullen we dan weten wie deze editie van de TBR op zijn palmares mag schrijven.