Newest pictures

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2024

STADEN RALLY 2024

TBR RALLY 2024

YPRES RALLY 2024

WERVIK RALLY 2024

MONTEBERG 2024

ESCORT RALLY SPECIAL 2023

RALLY STADEN 2023

YPRES RALLY 2023

WERVIK RALLY 2023

SEZOENS RALLY 2023

ORC RALLY 2023

MONTEBERG 2023

RALLYLEGEND SAN MARINO 2022

RALLY VERMENTINO 2022

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2022

ELBA RALLY 2022

WRC YPRES 2022

RALLY STADEN 2022

WERVIK RALLY 2022

SEZOENS RALLY 2022

RALLY KORTRIJK 2021

CONDROZ RALLY 2021

HEMICUDA 2021

RALLYLEGEND SAN MARINO 2021

RALLY VERMENTINO 2021

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2021

RALLY YPRES BELGIUM 2021

RALLY STADEN 2021

MONTEBERG 2021

Rallylegend San Marino 2020

Review 10 years Monteberg 2020

Adriatico 2020

Rallylegend San Marino 2019

Rally Condroz 2019

Hemicuda Rally 2019

Aarova Shortrally 2019

Omloop 2019

Rally Staden 2019

Rally Ypres 2019

Wervik Rally 2019

ORC Rally 2019

Sezoens Rally 2019

Monteberg 2019

Rally de Wallonie 2019

Condroz Rally 2018

Rallylegend San Marino 2018

AAROVA RALLYSPRINT 2018

Hemicuda Rally 2018

Ypres Rally 2018

Wervik 2018

Sezoens 2018

Monteberg 2018

Wallonie 2018

Condroz 2017

Oudenaarde 2017

Staden 2017

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2017

Hemicuda 2017

Ypres Rally 2017

Condroz Rally 2019

Condroz Rally 2019

Donderdagavond werd de strijd in de 51ste KENOTEK Ypres Rally geopend met de Qualifying Stage in Nieuwkerke. Het publiek was weer massaal op post om de toppers aan het werk te zien tijdens hun kwalificatierun.
De kwalificatieproef was dit jaar erg belangrijk. Alle piloten die zich inschreven in het ERC, in totaal 44 teams aan de start, kregen één kans om een snelle tijd op de tabellen te zetten. De 15 snelste piloten mogen vrijdagmiddag hun startpositie kiezen, terwijl de startorde van de overige deelnemers wordt bepaald door het resultaat van de QS. Op de proeven van Ieper is het ongetwijfeld een voordeel om vooraan te starten, want dan kan je diep snijden om grind op de baan te werpen.
De zegekandidaten namen de oefening heel serieus. En Kevin Abbring sloeg meteen toe, waarmee hij een kleine tik uit deelde aan zijn opponent Freddy Loix. Abbring klokte op de proef van 4,79 km een tijd van 2'45"263, of 0"821 beter dan Freddy Loix. Stéphane Lefebvre, Craig Breen (niet erg tevreden) en Bryan Bouffier vervolledigden de top 5, op een zakdoek binnen 1"650. Het belooft erg spannend te worden tussen de snelste R5's!
Opvallend waren de mindere tijden van Kris Princen, pas 23ste op meer dan 12", door een schuiver. Cédric Cherain kwam niet verder dan de 14de plaats op 5"637 door een probleem met de versnellingsbak.
De Porsches in de FIA R-GT Cup toonden hun potentieel, al waren het de Fransen die domineerden op de QS. Romain Dumas was de snelste (10de) voor François Delecour op 3"48. Onze twee landgenoten Marc Duez (+11"20) en Patrick Snijers (+13"58) eindigden op ruime afstand.
Bij de Juniors was de Duitser Marijan Griebel de snelste met zijn Opel Adam R2, terwijl teamgenoot Emil Bergkvist derde werd. Tussen de ERC-tenoren klokte Joachim Wagemans een sterke tweede chrono met zijn Peugeot 208 R2. Gino Büx volgt op ongeveer 3 seconden van Griebel.
Voor de QS moesten we enkele forfaits noteren, waaronder die van Robert Consani, ingeschreven met een DS 3 R5 en Steven Dolfen (Peugeot 208 R2).
Afspraak morgen vanaf 16h50 voor de eerste klassementsproef van deze 51ste editie van de Kenotek Ypres Rally: Langemark!

1. Abbring-Tsjoen (Citroën DS3 R5), 2’45’’263 ;
2. Loix-Gitsels (Skoda Fabia R5), + 0'821’’ ;
3. Lefebvre-Prévot (Peugeot 208 T16), + 1'371’’ ;
4. Breen-Martin (Peugeot 208 T16), + 1'576’’ ;
5. Bouffier-De La Haye (Citroën DS3 R5), + 1'650’’ ;
6. McCormack-O'Reilly (Skoda Fabia S2000), + 2’279’’ ;
7. Verschueren-Hostens (Citroën DS3 R5), + 2’943’’ ;
8. Casier-Vyncke (Ford Fiesta R5), + 4'199’’ ;
9. Moffett-Atkinson (Ford Fiesta RRC), + 4'288’’ ;
10. Dumas-Giraudet (Porsche 911 GT3 RS), + 4'534’’ ;

Woensdagavond konden alle deelnemers aan de Ypres Historic Rally hun rallywagen testen tijdens de gekende shakedown in en om Boezinge. En het was echt weer op de koppen lopen, zowel langs het traject als in het “sasdorp” zelf. De braadworsten konden niet vlug genoeg gebakken worden, de tapkranen bleven bijna constant open staan...De goede toon is alvast gezet voor de rest van het rallyweekend.
Sommige deelnemers sloten deze testrit wel met een iets minder positief gevoel af. Tom en Arnel Calcoen mochten vroegtijdig richting kust, gezien hun Ford Escort MKI olie verloor. Motorproblemen waren er aan de Opel Manta van Frank Baert, terwijl er bij de Escort van Geert Vandoorne in de komende uren nog een nieuwe koppeling moet gemonteerd worden.

Het was ook de lang verwachte première van de nieuwe Toyota Celica van Didier Vanwijnsberghe. “Ik reed van bij ASD, het tuninghuis van Hendrik Debackere in Wervik, tot hier in Boezinge, zo’n twintig kilometers. En dan kon ik amper nog een tweetal keren de shakedown afrijden. Nu heb ik het gevoel dat het nog altijd de wagen is die met mij rijdt, in plaats van ik met de auto. Verwacht zeker geen wonderen van mij naar eindresultaat, en tegen kleppers als Lietaer en Stouf zal ik wel een flink stuk te kort komen. We zullen blij zijn de eindmeet te bereiken. Later op het seizoen, in de rest van het BK, zullen we mogelijks wel de waarde van de auto kunnen aantonen.”

Rondvraag bij de kandidaat-kanshebbers, leerde ons vooral dat ze de favorietenrol een beetje naar elkaar doorschuiven. Dit gebeurde zowel bij de FIA’s met Paul Lietaer en Stefaan Stouf, maar ook bij de nationalers, waar Glenn Janssens, Wim Decock, Alain Vermeulen en Yves Bruneel elkaar op nummer één zetten.

Enkele commentaren

FIA:
Paul Lietaer: “Wervik was een goede test voor ons en de Legacy. We starten vol vertrouwen en zien wel wat er zal gebeuren, maar hoe dan ook gaan we de handschoen opnemen tegen Stouf en misschien in iets mindere mate Vanwijnsberghe.”
Stefaan Stouf: “Er is toch wel een serieuze kloof tussen de oudere Historics en de nieuwe generatie. Wat gaat dit binnen een tiental jaren brengen, weer een hele evolutie? Ik kan goed omgaan met een favorietenrol, maar verlies toch maar de rest niet uit het oog. Paul is altijd gevaarlijk.”
Geert Beauprez: “Een mooie ereplaats behalen stellen we niet voorop, al willen we natuurlijk de eindstreep bereiken. Voor ons zal het er op aankomen om waar het kan het nodige spektakel te verkopen met de Wim Soenens- Chevrolet Corvette Stingray.”

Nationaal:
Glenn Janssens: “Deze week ging ik testen met François Delecour in Frankrijk. Hij deed enkele wijzigingen aan mijn Porsche, die me echter niet zo goed bevallen. Dus zullen de mecaniciens alles weer in zijn oorspronkelijke staat zetten, zodat ik me echt goed voel in de wagen om er meteen de beuk in te gooien.”
Wim Decock: “We moeten een kat een kat noemen, de Porsche van Glenn is een stuk sneller dan de mijne. Al ga ik mijn huid toch heel duur verkopen. Moest het gaan regenen, dan hebben ze zeker nog niet gedaan met Decock, nu ik via Stefaan Stouf beschik over de ideale regenband.”
Yves Bruneel: “De Opel Transeurope is de laatste tijd weer in handen van de gekende Ieperse tuner Serge Lahouter, wat een grote bedrijfszekerheid geeft aan de piloot. Zonder aan grootspraak te doen en met alle respect voor de concurrentie ga ik voluit voor een plaats op het podium.”
Jimmy McRae: “Ik ben een eindje over de zeventig maar amuseer me hier nog als een jonge gast. De publieke opkomst, zoals woensdagavond in Boezinge, is echt ongelooflijk, dit zelfs voor een shakedown. Kun je als liefhebber zelfs niet inbeelden in het Verenigd Koninkrijk. Mijn doel is om zo dicht mogelijk te finishen en zeker weer iets te behalen in de klasse aan het stuur van de SMS-Opel Ascona.”
Alain Vermeulen: “Onze streekkennis moet ons zeker een flinke stap vooruit helpen. Door het beperkt aantal kilometers voor de nationale deelnemers, zal het er op aankomen vrijdag meteen met het mes tussen de tanden te starten.”

Er is al veel gesproken over de toppers vooraan in het startveld. De vijfde manche van het Europees rallykampioenschap kan immers rekenen op maar liefst 22 R5's en S2000's, aangevuld met 4 potente GT's. Maar, bij de voortrekkers mogen we ook spanning en spektakel verwachten, want de voltallige Europese top van het Junior-kampioenschap staat aan de start. Zij nemen het met hun snelle R2's op tegen de kleppers uit het Belgisch kampioenschap.

Stephan Hermann, de referentie voor Bergkvist

16 piloten van het Junior ERC komen aan de start in Ieper, aangevoerd door Emil Bergkvist, de favoriet met zijn Opel Adam R2. Marijan Griebel, Aleksander Zawada en Julius Tannert, genvigeerd door de Luxemburgse Jennifer Thielen, zijn de drie andere Opel-piloten in het ERC, maar ze zullen hun handen vol hebben met Stephan Hermann, altijd indrukwekkend snel met een voortrekker en recent heel overtuigend met de Adam R2 in de Rally van Wallonië.

Peugeot is het best vertegenwoordigd met 11 208 R2's. Chris Ingram domineerde de wedstrijd in de Azoren en wil in Ieper, een wedstrijd die hem moet liggen, goed scoren om de aansluiting te maken met Bergkvist in het kampioenschap. Ingram belooft aan te vallen, net als de Portugees Diogo Gago, tweede op de Azoren, en de teamgenoten Ralfs Sirmacis en Vasily Gryazin. Jon Armstrong, die het rallyrijden leerde op hobbelig Iers asfalt, moet zich thuis voelen in de Westhoek, maar we kijken toch vooral uit naar de Belgische kleppers die vooraan mee willen strijden, te beginnen met Gino Büx, de vertegenwoordiger van het RACB National Team, en Joachim Wagemans, die de Peugeot van E-Racing zal besturen waarmee we eerder dit jaar Polle Geusens aan het werk zagen.

Ford Fiesta EcoBoost R2

Ford laat in R2 zijn lang verwachte Ford Fiesta R2 EcoBoost debuteren. Voor de 1.0 driecilinder turbo, ontwikkeld door M-Sport, wordt Ieper een test op ware grootte, want het is het competitiedebuut op asfalt voor de nieuwe R2 van Ford. Adrian Fernémont krijgt de eer de EcoBoost te presenteren.

Amaury Molle verdedigt de kleuren van J-Motorsport met een Fiesta R2, de atmosferische 1,6 liter, in het Junior ERC, terwijl Polle Geusens punten wil scoren in het Junior BRC en ERC3 met een andere Fiesta R2.

Dilley wil de tweede plaats behouden

Voor eigen publiek willen de Belgische R2-piloten zich meten met de Europese top. Steven Dolfen, dit seizoen erg snel met zijn 208 R2, wil in eigen streek een gooi doen naar de zege in R2, maar hetzelfde kan gezegd worden van Victorien Heuninck, die zich uitermate goed heeft voorbereid op de afspraak in Ieper. Deze keer zal de Nordist geen gebrek aan ritme hebben.

Naast spanning in R2, kijken we ook uit naar de prestaties van de snelste R3's, te beginnen met die van Guillaume Dilley. De Brusselaar is bezig aan een feilloos seizoen met zijn Citroën DS 3 R3T. Door telkens het maximum van de punten te scoren in zijn klasse, staat Dilley in het Belgisch kampioenschap op een onwaarschijnlijke tweede plaats algemeen, achter Freddy Loix, maar voor de andere R5-toppers. Om die positie vast te houden wil Dilley graag de categorie winnen in Ieper, maar dan moet hij eerst voorbij de Renault Clio's R3T van Frédéricq Delplace, Alain Pyrame en Frédéric Perrard.

Freddy Loix en Johan Gitsels nemen dit weekend deel aan de rally van Ieper. Voor de Limburger wordt zijn 20e deelname een speciale want hij laat de ŠKODA Fabia R5 debuteren in België.

Freddy Loix nam in 1991 voor het eerst deel aan de rally van Ieper. Het werd een debuut in mineur want met de Mitsubishi Galant botste hij op een Ieperse duiker, einde wedstrijd. Het is één van de twee opgaves van Loix in de Kattenstad. Twee uitzonderlijke valse noten want voor het overige zijn de statistieken van de Limburger in de Kattenstad ongezien: 19 deelnames, 9 zeges, 2 opgaves.

Vanaf vrijdag gaat hij samen met corijder Johan Gitsels en met de ŠKODA Fabia R5 by BMA-Autosport op zoek naar een tiende zege. “9 zeges in 19 wedstrijden is een aardig gemiddelde” glimlacht Freddy Loix. “Wat ik het strafste vind is dat ik bij mijn 20e deelname nog steeds tot de favorieten hoor. Dat vind ik toch wel speciaal. Mijn kansen voor dit weekend schat ik hoog in al weet ik dat ik alles uit de kast zal moeten halen om te winnen. Abbring, Lefebvre en Princen hebben ongeveer dezelfde speed als ik. Dat wordt knokken tot de laatste klassementsrit maar dat is mooi voor ons en voor het steeds enthousiaste publiek. De rally van Ieper is een buitenbeentje in het kampioenschap omdat de organisatie er steeds in slaagt om een sterk deelnemersveld bij elkaar te krijgen. Dat was vroeger het geval en nu is dat nog steeds zo. De sfeer op de Grote Markt voor, tijdens en na de rally is uitzonderlijk.”

Uiteraard behoren we tot de favorieten voor de eindzege maar je hoort me duidelijk zeggen favorieten” zegt Johan Gitsels. “Er zijn meerdere snelle rijders die met de ambitie om te winnen naar Ieper afzakken. Maar vooraleer we aan de wedstrijd toe zijn wacht ons nog een pak werk.”

Dat werk begon met een uitgebreide testsessie op zondag. “Van 09.00u ’s morgens tot 17.00u ’s avonds hebben we ruim de tijd genomen om te zoeken naar een goede afstelling” weet Freddy Loix. “Het was een vruchtbare dag waarbij we vooral oog hadden voor de ophanging.”

Het testwerk dat we op zondag deden kan je niet vergelijken met de testen die we de voorbije weken en maanden in Tsjechië en Italië deden” vult Johan Gitsels aan. “De Ieperse wegen zijn zo uniek, met niets te vergelijken. Nergens ter wereld snij je een bocht zo fel af als in Ieper. We hebben hard gewerkt en de crew van BMA-Autosport heeft alles wat we vroegen tot in de details uitgevoerd. Ik denk te mogen stellen dat we, wat betreft de wagen, min of meer klaar zijn voor de wedstrijd. Het komt er nu op aan om de nota’s te verbeteren. Dat zal een eerste keer gebeuren tijdens de verkenningen, een tweede keer tijdens de wedstrijd. Met de ŠKODA Fabia R5 zullen we bochten helemaal anders nemen dan met de ŠKODA Fabia S2000. De rempunten zullen anders zijn net als de topsnelheid of een situatie die we tegen een topsnelheid zullen nemen. Een ‘à fond’ met de ŠKODA Fabia S2000 zal wellicht geen ‘à fond’ zijn met de ŠKODA Fabia R5. Dat wordt wennen, dat wordt aftasten en dat wordt pennen. Veel pennen. Maar dat doen we met plezier.”

De grote afwezige in Ieper dit jaar is ongetwijfeld Mies Racing. Overal is het wel een drukte van jewelste bij rallyrijdend België met de grote afspraak voor de deur, bij Mies Racing is dit niet anders maar wel voor heel andere doeleinden, namelijk een deelname in de Forest Rally Stage op Goodwood Festival of Speed. De organisatie van FIRC houdt al jaren goede contacten met de International Rally Drivers Club, die op Goodwood de ondersteuning van de rallyproef op zich neemt. Elk jaar heeft de club een demowagen bij de stand, vorig jaar nog een originele ex-McRae Impreza WRC, maar het Britse team die dit regelt zond dit jaar zijn kat, een unieke kans dus voor FIRC en Mies Racing. Aangezien Goodwood erg strikte regels hanteert inzake livery en presentatie viel de keuze op de welbekende ex-fabrieks Sierra 4x4, de traditionele rode kleur maakte plaats voor de Mobil/Autoglass livery, waarmee Miki Biasion aan de Tour de Corse ‘92 deelnam. Momenteel wordt de laatste hand gelegd aan de finishing touch van de wagen voor de afreis naar Engeland morgen. Rally blijft dus present dit weekend voor het team, wel in een ander land....

De deelnemerslijst van zowel de Kenotek Ypres Rally als de Ypres Historic Rally wordt gesierd door heel wat Atlantic-leden. Jaar na jaar blijft de West-Vlaamse autostal, met als thuishaven Koekelare, een van de hoofdleveranciers voor de rally. Over de drie rally’s gezien verdedigen meer dan 60 teams de kleuren van Atlantic.
Voor de 51e editie van de Ieperse rally treedt Atlantic zo mogelijk nog meer op de voorgrond.
Met zelfs enkele leden die zeker een plaatsje in de top-tien kunnen beogen. Maar ook in de diverse klassen kan iemand voorzitter Danny Debruyne en secretaris Freddy Hindryckx terecht fier maken.
Wat zowel de FIA als de nationale Ypres Historic Rally betreft, zou het zelfs al heel erg moeten mislopen om niet één of meerdere vertegenwoordigers op het podium te zien eindigen. Overwinningen of ereplaatsen die het clubbestuur zeker deugd doen. Maar eenvoud blijft de gulden maatregel binnen de club, en al wie start, al wie finisht, ongeacht plaats of uitslag, kan op het nodige respect en vertrouwen rekenen van Danny en Freddy.
Ook nu weer zijn deze mensen met een uitgebreide assistentiestand aanwezig op de Kenotek Ypres rally. “We staan terug op het Minneplein, langs de kant van de gevangenis, zoals vorig jaar” opent Freddy Hindryckx. “We staan er in de eerste plaats voor de deelnemende teams, die bij ons tijdens hun assistentiebeurt naar hartenlust kunnen sleutelen aan de wagen. Maar ook de supporters, familieleden en iedereen die ons met een bezoekje wil vereren, is van harte welkom. Bij ons kun je ook steeds op de hoogte blijven van de voorlopige stand van uw favoriete team. En met ons hart zijn we natuurlijk ook voor een deel in Boezinge, waar heel wat van onze jongens de Atlantic-eer willen hoog houden. We zijn blij dat deze rijders op zaterdagnamiddag toch eens Ieper aandoen. Als we eventjes kans krijgen gaan we hen zeker ook wel ergens een hart onder de riem gaan steken. Het zijn nu echter eenmaal keuzes die moeten worden gemaakt, en voor onze sponsors is en blijft een aanwezigheid in het hart van Ieper nog altijd van primordiaal belang.
Deelnemers Kenotek Ypres Rally
10. Vincent Verschueren-Veronique Hostens (Citroën DS3 R5); 11. Bernd Casier-Pieter Vyncke (Ford Fiesta R5); 20.Didier Duquesne-Filip Cuvelier (Ford Fiesta R5); 26. Patrick Snijers-Arne Bruneel (Porsche 997 GT3); 51. Philip Barbier-Tom Debergh (Mitsubishi Lancer Evo IX); 52. Bert Coene-Petra De Duytsche (Mitsubishi Lancer Evo X); 54. Stefaan Prinzie-Sharon Vermeulen (Mitsubishi Lancer Evo X); 58. Fredericq Delplace-Kurt Declerck (Renault Clio R3T); 64. Steve Becaert-Gregory Verfaillie (Mitsubishi Lancer Evo X); 65. Vincent Vermeeren-Sabine Bruyneel (Mitsubishi Lancer Evo IX) 66. Stefaan Tjoens-Olivier Balcaen (Renault Megane); 67.Frederic Berville-Christophe Dewicker (Renault Clio R3); 68. Hans Depla-Steven Caytan (Renault Clio R3); 69. Pedro Samaey-Kristof Bultynck (Peugeot 207); 71. Bjorn Deruyter-Maxime Bostyn (Ford Fiesta R2); 77. Johnny Vandewalle-Sven Baghein (Renault Clio RS); 81. Xavier Lannoo-Filip Maes (Subaru Impreza STI)
Deelnemers Ypres Historic Rally-FIA
201.Didier Vanwijnsberghe-Paul Snoeck (Toyota Celica); 203. Paul Lietaer-Marc Noppe (Subaru Legacy); 205. Frederique Chambon-Patrick Milleville (Porsche 930); 206. Stefaan Stouf-Joris Erard (Porsche 911 RSR); 208. Geert Vandoorne-Filip Vandamme (Ford Escort MK I); 211. Tom Calcoen-Arnel Calcoen (Ford Escort RS); 213. Edwin Degeyter-Michael Houthoofd (Ford Escort RS 1800); 214. Chris Debyser-Bjorn Depoortere (Ford Escort MK II); 215. Pieter-Jan Maeyaert-Peter Van Laeken (Ford Escort MK II); 216. Bart Vanhaverbeke-Stefaan Vanassche (Mercedes-Benz 500 SLC); 217. Geert Beauprez-Danny Markey (Chevrolet Corvette Stingray); 218. Piet Declercq-Dieter Denys (Ford Escort MK I); 219. Dirk Depuydt-Peter Meuleman (BMW M3); 224. Jochen Platton-Vincent Vandenplas (Ford Escort MK II); 225. Philippe Vallaeys-Caroline D’Haese (Volkswagen Golf); 228. Jef Lapeire-Nigel Casier (Toyota Celica)
Deelnemers Ypres Historic Rally-Nationaal
303. Alain Vermeulen-Bart Ruyssen (BMW E21); 305.Jimmy McRae-Marc Vandemoortele (Opel Ascona B); 306. Patrick Mylleville-Kristof Dejonghe (Porsche 911); 308. Wouter Lievens-Nico Hoflack (Porsche 911 SC); 309. Peter Lemahieu-Didier Bostoen (Ford Escort MK II); 310. Jackie Vanhove-Isidoor Smets (Opel Ascona); 311. Robin Maes-Christophe Declerck (Opel Kadett City); 312. Christophe Merlevede-Paul Devrieze (BMW E30 M3); 314. Kurt Olivier-Jasper Vermeulen (Ford Escort MK II); 315. Jeroen Van Wanseele-Kris Durie (Ford Escort); 316. Rik Vannieuwenhuyse-Nadine Michaux (Ford Escort MK II); 318. Christof Anckaert-Frederik Dierick (Ford Escort MK II); 319. Nichias Priem-Maxim Froyman (Opel Corsa); 321. Ronny Declerck-Steven Ramboer (Opel Ascona A); 322.Frank Baert-Christophe Verhelle (Opel Manta B); 324. Rudi Dekimpe-Jeroen Vanhamme (Opel Kadett); 325. Christophe Lagache-Wesley Keyngnaert (Opel Ascona A); 328. Jurgen Vanderhaeghe-Filip Collez (BMW 2002 ti); 329. Jens Maes-Kurt Pauwels (Opel Ascona B); 331. Mr Perfect Talent-Jeannick Breyne (Volkswagen Kever 1303S); 333. Gauthier Bovy-Kevin Maerten (Mercedes Daimler 190E 2.3-1.6); 338. Sam Warnez-Bjorn Pattyn (Ford Escort); 339. Koen Verhaeghe-Filip De Munck (Ford Escort); 340. Mathieu Lietaer-Gauthier Algoet (Ford Escort MK II); 341. Bjorn Hamiaux-Werner Frank (Ford Escort); 342. Franky Wallijn-Bjorn Verhamme (Opel Ascona A); 343. Wilfried Masschelein-Edwin Vitse (BMW 1602); 346. Wouter Dekeyser-Bjorn Stroobant (Volkswagen Golf 1); 347. Stefan De Wulf-Guido Stroobant (Volkswagen Golf I); 348. Pascal Clarys-David Deroo (Opel Kadett D); 349. Koen Verlinde-Greet Campens (VW Golf I)

Na alweer een geslaagde editie in de Woodstox rally Wervik bereiden sommige piloten zich voor op de legendarische Ypres Historic Rally. 6 piloten zullen deze wedstrijd starten. Daaronder de winnaar van de laatste 2 wedstrijden Olivier Kurt. Hij zal opnieuw vol voor de overwinning strijden. Met zijn ervaring in Ieper kan dit goed van pas komen. Wordt het 3 op een rij?

Of moet hij de overwinning laten aan de alsook startende leider in het tussenklassement Van Wanseele Jeroen? De Ford garagehouder uit Tielt zal als Rookie de ervaren mannen proberen uit te dagen. Dan hebben we niet te vergeten ook nog Rik Vannieuwenhuyse , die de laatste 2 rally’s de regelmatigste tijden draaide. Alleen de kers op de taart ontbrak nog ,misschien wordt de Ypres Rally zijn kans om zijn 1ste overwinning in de wacht te slepen. Ook Christof Anckaert zal proberen om zijn 1ste podiumplaats van het seizoen binnen te halen. Na zijn sterke 2de wedstrijdshelft in Wervik liet hij zien dat zijn snelheid nog altijd aanwezig is en zeker kan meestrijden voor de trofeeën. Spijtig voor hem was het podium zo goed als binnen handbereik, alleen
moest hij die in laatste instantie laten aan Jeroen Van Wanseele met een zelfde eindtijd. Ook Koen Verhaeghe kan hier mooie dingen laten zien. Hij wordt gezien als de grootste outsider van het kampioenschap. Hij die vorig jaar tot aan de laatste rally titelkandidaat was, moet dit jaar mede door zijn uitval in Tielt de mannen vooraan los laten. Maar door zijn ervaring en regelmaat weet je nooit in Ieper. Waardoor de mannen vooraan zich geen fouten kunnen veroorloven. Ook voor Sam Warnez wordt Ieper iets nieuws. Na zijn opgave in de ORC is de honger groot om de Ypres Historic Rally te starten. Onze jongste van de Cup zal hier proberen zoveel mogelijk ervaring op te doen en de wagen op een veilige manier iedere ronde terug brengen naar het Ford Pinto Cup Service Dorp. Uitrijden in deze rally in al een grootse prestatie op zich.
Wat zal de strategie van onze 6 mannen worden? Wordt het terug aanvallen vanaf KP1 of wordt gewacht tot op de langere KP’s. Het wordt in ieder geval terug interessant om te volgen.
Wie van deze 6 piloten mag zaterdagavond de trofee als winnaar mee naar huis nemen en zeggen dat hij de legendarische Ypres Historic Rally op zijn palmares heeft geschreven in het Pinto Cup klassement?
Bij deze willen we ook meegeven dat Platton Jochen zal deelnemen bij de FIA Historic deelnemers. We wensen hem ook alle succes toe!!
Kom hen allen aanmoedigen tijdens de Ypres Historic Rally.

In het prachtige kader van het Vijverhof in Wevelgem organiseerde het Renties Racing Team maandagavond de officiële voorstelling van de nieuwe Ford Fiesta R5 waarmee Didier Duquesne en Filip Cuvelier dit weekend willen schitteren in de Kenotek Ypres Rally. Didier en Filip hadden bovendien hun collega's Davy Vanneste en Bernd Casier uitgenodigd om de drie Fiesta's R5 gezamenlijk voor te stellen.
Rally is een teamsport en de deelname van de Renties Ford Fiesta R5 is enkel mogelijk dankzij de gezamenlijke inspanningen van diverse partners, zoals Renties, het dynamische verhuurbedrijf van auto's uit Wevelgem, ICS Services, Essef Cleaning Tools, RS Motors en Team Floral. Didier en Filip willen hun partners dit weekend bedanken met een topresultaat in Ieper.

"Natuurlijk willen we zo goed mogelijk scoren, maar het is en blijft een mechanische sport en in Ieper kan er veel gebeuren," temperde Didier de verwachtingen. "Onze test in Wervik heeft me een prima gevoel gegeven. We draaiden de tijden van Davy Vanneste en ik had het volste vertrouwen in de set-up van de wagen. Maar, vorig jaar verloren we door een lekke band een drietal plaatsen in de eindstand, wat bewijst dat het geluk ook een grote rol speelt in een zware wedstrijd zoals Ieper. We gaan er alles aan doen om hoog te eindigen. We strijden met gelijke wapens tegen Europese toppers, die bijna dagelijks in een rallywagen zitten. Ik mik op een plaats in de top 10."

Maar, even later, toen de Qualifying Stage, beslissend voor de startorde, ter sprake kwam, liet Didier toch even in zijn kaarten kijken. De ambitie om te knallen is duidelijk aanwezig: "Ik heb de onboards van Luca Rossetti al grondig bestudeerd. Het was ronduit fenomenaal hoe hij vorig jaar de snelste tijd op de kwalificatieproef reed; Ik ga me ook schrap zetten, maar zonder overdreven risico's te nemen..."

Filip Cuvelier is ook klaar voor de klassieker in Ieper. "We zijn goed voorbereid, we hebben in Wervik veel vertrouwen opgedaan en we gaan zeker het beste van onszelf geven dit weekend," vertelde Filip, die zijn gasten alvast verwende met een gezellige feestavond op niveau.

Het Renties Racing Team had ook zijn collega's uitgenodigd. Met Davy Vanneste en Bernd Casier waren twee andere Fiesta R5-piloten van de partij tegen wie Didier Duquesne destijds nog reed in de Challenge Citroën.

"In die jaren dachten we nog dat we wereldkampioen konden worden en gingen we nog vaak over de limiet. Maar, zoveel jaar later is het heel tof dat we met ons drieën weer met gelijke wapens aan de start staan van de topwedstrijd in België. Deze keer hebben we in elk geval een pak meer ervaring en zullen we ons niet meer zo snel laten vangen," lachte Didier Duquesne.

De Rally van Ieper wordt een grote testsessie.
In juni 2009 was Ieper het theater van de officiële voorstelling van de gloednieuwe Ford Fiesta R2 ontwikkeld door M-Sport. In 2013 presenteerde M-Sport in Ieper zijn fonkelnieuwe Ford Fiesta R5 voor de wagen gehomologeerd werd. In 2015 verwelkomt de Kattenstad opnieuw een primeur, want M-Sport en Ford hebben beslist om in Ieper de gloednieuwe Ford Fiesta R2 EcoBoost voor de eerste keer in te zetten op asfalt. De Ford Fiesta R2 EcoBoost wordt aangedreven door een 1.0 driecilinder turbo, een motor die al drie keer de prijs "International Engine of the Year" won.
De Ford Fiesta R2 EcoBoost werd in het Wereldkampioenschap Rally in Portugal ingezet door piloten van de Drive DMack Fiesta Trophy, maar de wagen is nog steeds in ontwikkeling op asfalt. De Rally van Ieper, een van de grootste Europese wedstrijden, werd niet toevallig gekozen voor de ontwikkeling van de Ford Fiesta R2 aangedreven door de 1.0 EcoBoost. "Het parcours van de Rally van Ieper is uitstekend om te werken aan de ontwikkeling van nieuwe wagens," vertelt Jean-Marc Valckenaere, de verantwoordelijke van TeamFloral, het team dat de Ford Fiesta R2 EcoBoost in zal zetten in samenwerking met M-Sport. "Het optreden in 2013 van de Ford Fiesta R5 van M-Sport met Thierry Neuville was trouwens heel nuttig om de set-up van de nieuwe R5 te bepalen voor asfaltrally's. Omdat er in Ieper heel wat jonge piloten met een R2 aan de start komen in het kader van het Junior ERC, zullen we heel goed kunnen zien waar de EcoBoost zich situeert ten opzichte van de concurrentie. Maar, we mogen niet vergeten dat de Ford Fiesta R2 EcoBoost nog nieuw is en dat deze rally in feite een testsessie op ware grootte wordt."

"Echt een eer voor mij"
Het voorrecht om de nieuwe Ford Fiesta R2 EcoBoost, rechtstreeks afkomstig van M-Sport, op asfalt in competitie te laten debuteren komt toe aan Adrian Fernémont, een trouwe piloot van het merk met de blauwe ovaal. "Ik ben echt vereerd dat ik deze kans krijg van Ford, M-Sport en TeamFloral," lacht de piloot uit Namen. "Ik ben me ook bewust van mijn verantwoordelijkheid. Omdat deze rally in de eerste plaats een grote testsessie is voor M-Sport en Ford, is het allerbelangrijkste dat ik zoveel mogelijk kilometers kan rijden. Zo kunnen we de meeste data verzamelen en de set-up bij elke service aanpassen."
Adrian, een jaar geleden winnaar van de Ieperse manche in de Ford Fiesta SportTrophy, kent en houdt van de Rally van Ieper: "Bij mijn twee vorige deelnames zat ik telkens in de kopgroep met de Fiesta R2. De Ford Fiesta R2 met de atmosferische 1.6 liter motor heeft geen geheimen meer voor mij, maar ik zal de nieuwe wagen nog moeten ontdekken. Ik heb nog nooit met een wagen met turbomotor gereden. De 1.0 3-cilinder EcoBoost heeft natuurlijk een heel ander karakter dan de 1.6 atmosferische viercilinder. Ik zal mijn rijstijl moeten aanpassen en nieuwe automatismen moeten vinden. Ik ben er zeker van dat de ingenieurs en het ganse team me daarbij zullen helpen."

In Klasse RC4 zijn alle wagens van categorie R2 verzameld. Het startveld in deze Rally van Ieper is ronduit uitzonderlijk, want alle tenoren van het Europees Junior-kampioenschap zijn van de partij om het op te nemen tegen de piloten van het Belgisch kampioenschap. Aan referenties zal Adrian Fernémont met de nieuwe Ford Fiesta R2 EcoBoost in elk geval geen gebrek hebben: "Dat is zeker! Alle referenties in de categorie R2 zullen van de partij zijn. En natuurlijk de beste Europese jongeren. Het hoofddoel wordt het bereiken van de finish om de wagen te laten evolueren en om een goede afstelling te vinden op asfalt, maar natuurlijk wil ik graag tonen hoe competitief de wagen is."

GoDrive, het team van Gaby Goudezeune, laat niets aan het toeval over om Vincent Verschueren en Veronique Hostens in de best mogelijke omstandigheden aan de start te brengen van de Kenotek Ypres Rally, de jaarlijkse topafspraak van het Europees kampioenschap in de Westhoek. De DS 3 R5 werd, zoals voor elke wedstrijd, weer op en top geprepareerd om te knallen op de West-Vlaamse proeven.
Vincent Verschueren heeft de voorbije jaren niet veel plezier beleefd aan de Rally van Ieper. Daarom tempert de Oost-Vlaming liever de verwachtingen.
"In 2011 won ik de Fiesta Trophy in Ieper, maar daarna heb ik de finish niet meer gezien," vertelt de piloot uit Gavere. "In 2012 vielen we op de laatste proef uit en in 2013 schoof ik met de VW Polo S2000 vrijdagavond van de baan. Vorig jaar debuteerden we met de DS 3 R5 en hadden we veel technische problemen. Wanneer je al zoveel pech hebt gehad in Ieper, dan blijf je wel voorzichtig in je voorspellingen. Natuurlijk willen we goed scoren, maar de eerste opdracht is de finish halen."

GoDrive, het team van Gaby Goudezeune, heeft zijn thuisbasis in Heuvelland, de sponsors zijn uit de streek, de mecaniciens zijn van het Ieperse... Voor Vincent voelt de Kenotek Ypres Rally aan als een thuisrally.
"Natuurlijk wil ik iedereen een topweekend bezorgen door goed te scoren. De DS 3 R5 is weer op en top geprepareerd door het team. Gaby laat nooit iets aan het toeval over. Deze keer rijden we zelfs met een nieuwe motor en een nieuwe versnellingsbak. Bovendien ben ik ervan overtuigd dat de Belgen vooraan mee zullen spelen, want het niveau in het Belgisch kampioenschap ligt enorm hoog. De Europese toppers zullen rekening met ons moeten houden," vervolgt Vincent, die zondag een testdag afwerkte.

Samen met Veronique Hostens, die natuurlijk ook droomt van een top 5 in Ieper, zal Vincent Verschueren vanaf donderdag voluit gaan.

"De strijd begint inderdaad donderdag al, want de Qualifying Stage in Nieuwkerke wordt heel belangrijk," besluit Vincent. "Een goede startpositie is essentieel in Ieper, dus het zal een felle strijd worden om een chrono in de top 15 te rijden. Je krijgt maar één kans, dus het moet perfect zijn... We zijn er klaar voor. We zijn goed voorbereid en we gaan het maximum geven...."

Vorig jaar leek hij met de Peugeot 208 T16 op weg naar de overwinning, maar zaterdagnamiddag liet de mechaniek Kevin Abbring in de steek. Zijn knappe prestatie bleef niet onopgemerkt, want in het tussenseizoen werd de jonge Nederlander aangetrokken door Hyundai Motorsport als vierde piloot in het Wereldkampioenschap Rally. De fabriekspiloot van het Koreaanse team verschijnt vrijdag in Ieper aan de start met de DS 3 R5 van J-Motorsport, met 8-voudig Belgisch rallykampioen Pieter Tsjoen als copiloot.
"Toen Pieter me het voorstel deed om de DS 3 R5 te besturen, was ik meteen enthousiast, want ik kom altijd met plezier een wedstrijd rijden in België, waar de fans me altijd gesteund hebben," vertelt Kevin Abbring. "Dit seizoen heb ik nog niet veel echte wedstrijdkilometers in de benen. Buiten de Rally van Zweden, heb ik vooral testwerk gedaan en WK-rally's verkend. Het grootste deel van het testwerk met de nieuwe Hyundai i20 WRC is vanaf nu gepland. Maandag en dinsdag voor Ieper ga ik twee dagen testen in Finland. Ik kan wel wat echte wedstrijdkilometers gebruiken, zeker omdat ik binnenkort de Rally van Polen zal rijden."

Deze keer zal Kevin samen met Pieter Tsjoen rijden. Voor beiden wordt het een interessante uitdaging. "Ik twijfel niet aan de kwaliteiten van Pieter als copiloot, maar het zal wel een uitdaging zijn om de nota's in het Engels te lezen. Het lijkt me normaal dat we hierdoor misschien af en toe een tiende van een seconde zullen laten liggen, want het is toch anders dan wanneer je met je vaste copiloot kunt rijden. Maar, ook Freddy Loix zal niet overal het maximum uit zijn nieuwe Fabia R5 kunnen halen. Op het vlak van bochtensnelheid is een R5 niet sneller, dus het verschil zal niet groot zijn."

Als piloot zal Kevin Abbring de overstap maken van de Hyundai i20 WRC naar de DS 3 R5, een wagen die hij relatief goed kent, want de DS is quasi identiek aan de Peugeot 208 T16 die hij vorig jaar bestuurde.

"Toen Pieter twee weken geleden een codriving organiseerde voor zijn sponsors, heb ik even gereden met de DS3. Ik had een tiental minuten nodig om terug om de omschakeling te maken, maar de wagen voelde vertrouwd aan. Ik heb wel meteen een aantal afstellingen laten aanpassen. Nee, mijn rijstijl met de WRC verschilt niet zoveel van de rijstijl met de R5. Ik heb van nature een vloeiende, zuivere stijl, dus dat mag geen probleem zijn voor de mechaniek van de R5. Het belangrijkste is dat we technisch een probleemloze wedstrijd kunnen afwerken, zodat we voluit de strijd met Freddy aan kunnen gaan. Als de wagen feilloos blijft, dan heeft hij zeker de snelheid om vooraan mee te draaien."

Want, Kevin Abbring komt niet naar Ieper om zich te amuseren, maar om ritme op te doen. Een hoog ritme. Zoals het past voor een piloot die door wil breken op het hoogste niveau, wil Abbring immers winnen!

Hij werd lang verwacht en er is reikhalzend naar hem uitgekeken maar eindelijk is hij daar, de gloednieuwe ŠKODA Fabia R5. De wagen toonde zijn snelheid en betrouwbaarheid al in het WK en in wedstrijden in Tsjechië en Oostenrijk maar nu is de ŠKODA Fabia R5 ook beschikbaar in België. Vanaf de rally van Ieper eind deze maand zetten Freddy Loix en Johan Gitsels hun jacht op een nieuwe titel verder met deze wagen. Net zoals dat het geval was met de ŠKODA Fabia S2000 wordt ook de ŠKODA Fabia R5 klaargestoomd in de ateliers van BMA-Autosport.

Ik sta werkelijk te trappelen om met de wagen over de Ieperse wegen te scheuren” zegt Freddy Loix. “In vergelijking met de S2000 is zijn topsnelheid een grote troef, zeker wat betreft de Belgische rally’s die niet altijd even technisch zijn en waar topsnelheid enorm belangrijk is. Ook bij richtingveranderingen, een T links of rechts situatie, gaan we het verschil merken. De acceleratie van de ŠKODA Fabia R5 is enorm.”

Freddy Loix en Johan Gitsels hebben de wagen maandenlang getest maar dat is geen garantie om meteen succesvol te zijn in een wedstrijd. “Ik ga een enorme open deur intrappen en zeggen dat een wedstrijd niet te vergelijken is met een test” zegt Freddy Loix. “Het is een cliché, maar wel eentje dat staat als een huis. Ik verklaar me nader. Door mijn ervaring met de S2000 ken ik haast alle situaties in België en weet ik waar ik voluit kan gaan. Doordat de R5 over een hogere topsnelheid beschikt wordt het op dat vlak zoeken want door de verbeterde acceleratie bij lage toeren ga ik sneller weg rijden uit een bocht waardoor ik ook sneller aan de topsnelheid zal komen, een topsnelheid die hoger ligt dan die van de S2000. Dat wordt dus zoeken. Maar mij hoor je niet klagen hoor.”

Jan Kopecky won in eigen land al enkele wedstrijden met de ŠKODA Fabia R5. De wagen is meteen competitief. “Dat verbaast me helemaal niet gezien de vooruitgang die het team geboekt heeft” aldus Johan Gitsels. “De R5 is meteen betrouwbaar al kan je nooit uitsluiten dat er in het begin hier of daar nog kinderziektes opduiken. Net als het bij de S2000 het geval was hebben we een tijd moeten wachten op de ŠKODA Fabia R5. Het voordeel daarvan is dat je de tijd kan nemen om bepaalde dingen te bestuderen om ze vervolgens te ontwikkelen. Wachten is niet fijn maar als het loont is iedereen winnaar. We debuteren met de ŠKODA Fabia R5 in de rally van Ieper. Ondanks de competitiviteit die er nu al is zal er toch ook wat stress zijn.”

Sinds de eerste testen is er een grote evolutie geweest” zegt Johan Gitsels. “De motor voelde meteen goed aan maar er waren nogal wat andere dingen waar hard aan gewerkt moest worden. Het is verbluffend hoe professioneel het team  te werk is gegaan en hoe zeer ze rekening hebben gehouden met onze input. Ze gingen ver, heel ver en hadden oog voor detail, zelfs tot de plaats van bepaalde knopjes tussen de zetels, de plaats van het lampje van de corijder en de lichtsterkte van het lampje. De grootste stappen voorwaarts zijn geboekt op vlak van ophanging, versnellingsbak en differentieel.

De betrouwbaarheid van de ŠKODA Fabia S2000 was dé grote troef van de wagen. “Ik durf er bijna gif op innemen dat de betrouwbaarheid van de R5 net zo groot is” zegt Freddy Loix. “In al die maanden dat Johan en ik de wagen getest hebben zijn we nooit voor verrassingen komen te staan, zijn er nooit onverwachte technische problemen opgedoken. ŠKODA Motorsport heeft de tijd genomen om de R5 te bouwen. Hun streefdoel was betrouwbaarheid. Ze zijn in dat opzet geslaagd. Net zoals ik met de S2000 fantastische tijden heb beleefd verwacht ik hetzelfde van de R5”

Toen vorig jaar ŠKODA België BMA-Autosport koos als preparateur vond ik dat fantastisch” zegt teammanager Bernard Munster. “Begin dit jaar werd dat vertrouwen bevestigd. Dat we nu de kans krijgen om mee te schrijven aan een nieuw hoofdstuk in hun autosportverhaal vind ik overweldigend. Het is een enorme blijk van vertrouwen waar ik zelfs een beetje van ga blozen. Naast het vertrouwen van ŠKODA België is er ook het vertrouwen van Freddy Loix en Johan Gitsels. Sinds het begin van onze samenwerking is er een enorme honger, een enorme goesting om samen resultaten neer te zetten. Alle neuzen staan in dezelfde richting en dat is knap. De ŠKODA Fabia R5 werd drie weken geleden geleverd. In aanloop van de rally van Ieper wacht ons nog heel wat werk want de wagen is afgeleverd met een basisafstelling. Alles moet nu op maat komen van Freddy zodat hij in perfecte omstandigheden aan de start kan komen in Ieper.”

Het slotwoord is voor Christian Rampelbergh, directeur ŠKODA België. “Elk afscheid is een nieuw begin maar vooraleer ik het over de nieuwe ŠKODA Fabia R5 heb wil ik toch nog eens die prachtige cijfers van de combinatie ŠKODA Fabia S2000 en Freddy Loix citeren. 36 rally’s gereden, 13 zeges, 26 podia en slechts één opgave door een technisch euvel. Dit zijn feiten, dit zijn cijfers die er staan. Dit is een toonbeeld van betrouwbaarheid en diezelfde betrouwbaarheid trachten we eveneens over te brengen op onze ‘klassieke’ auto’s. Voor ŠKODA is de rally een fantastisch uithangbord en zijn Freddy Loix en Johan Gitsels schitterende ambassadeurs die ons helpen om het merkimago van ŠKODA verder uit te bouwen. De nieuwe ŠKODA Fabia R5 is de sportiefste versie van de serie geproduceerde ŠKODA Fabia die in België voorgesteld werd tijdens het autosalon van januari jongsleden. Binnen het ŠKODA gamma is de Fabia een succesmodel en we zijn ervan overtuigd dat de R5 dit succes zal helpen vergroten. De doelstelling voor 2015 is dezelfde als die voor 2014, namelijk het kampioenschap en de rally van Ieper winnen. Wat het kampioenschap betreft zijn Freddy en Johan goed bezig. Ieper is en blijft altijd een speciale wedstrijd en voor iemand als Freddy Loix is die wedstrijd zo mogelijk nog specialer. Dit jaar staat hij voor de 20e keer aan de start en kan hij de wedstrijd voor een 10e keer winnen. Dat zijn hallucinante cijfers. Wij wensen het team van BMA-Autosport, Freddy Loix en Johan Gitsels een fantastische rally en een uitstekende verderzetting van het kampioenschap toe. Ik heb er alle vertrouwen in.”

Het zijn drukke tijden voor de Pinto Cup piloten en Co’s. Na de ORC werden de tenten nu opgeslagen in Wervik. We konden hier met trots onze 1ste buitenlandse piloot verwelkomen! Smith Andrew nam de oversteek en wou zich meten met onze Belgische piloten . Aan het weer zou het deze keer zeker niet liggen. We hadden het mooie weer mee en op die manier konden de piloten hun wens in vervulling laten gaan.

En zo elkaar in droge omstandigheden bekampen. Het was meteen Van Wanseele Jeroen die de besttijd kon neerzetten. Gevolgd door Olivier Kurt die een sec. prijs gaf. 2 tellen later plaatsten Nemegheer Tom, Anckaert Christof alsook Vannieuwenhuyse Rik, alle drie dezelfde tijd neer. Ook onze Engelse vriend verbaasde ons door met een 5 de tijd aan te kloppen. Het werd al vroeg duidelijk dat het er terug hard zou aan toegaan .
Op Kp 2 ging Nemegheer Tom een Catteeuwke doen, zoals vorig jaar in Kortrijk (een rondje teveel op de zoning). Met als gevolg meteen een grote achterstand op de kopgroep. Het was ook op diezelfde Kp dat Van Wanseele Jeroen de scratch voor zijn rekening nam met enkel Vannieuwenhuyse Rik & Smith Andrew die in zijn buurt kon blijven. Op de laatste kp van de 1ste ronde verremde Olivier Kurt zich en kon zo al op een achterstand aankijken van 16 sec op de leider. Paquot Olivier nam de laatste plaats in beslag na een iets wat aftastende start, zo reed ook Verhaeghe Koen een ietwat eenzame wedstrijd rond op een 7de plaats. Er kon zo voor het eerst terug naar het service worden gereden om de 1ste vaststelling & eventuele wijzigingen aan de auto’s aan te brengen .
Op naar ronde 2! Het was in die ronde dat Olivier K. met een besttijd een stuk van zijn opgelopen achterstand terug wou inhalen op Van Wanseele J. Ook Nemegheer T. bleef een heel goede wedstrijd rijden met zeer scherpe tijden na zijn opgelopen achterstand van KP2. Anders zou hij zeker meegedaan hebben voor een podium plaats . Iedereen verbeterde zijn tijd enkel Van Wanseele J. kon geen verbetering noteren en zag op die manier zijn opgebouwde voorsprong in dit weer smelten als sneeuw voor de zon. Ook Anckaert Christof bleef de druk op de ketel zetten bij zijn concurrenten. Maar Vannieuwenhuyse R. bleef de constante tijden draaien die altijd in de buurt van Olivier K. bleven. Op die manier kon hij als leider na ronde 2 terug naar het service rijden.
In Ronde 3 sloeg Olivier K. toe in de ORC en ook in Wervik was dit zijn uitgekozen moment om toe te slaan. Hij reed de ene scratch na de andere met als resultaat dat hij de laatste ronde zou ingaan als de nieuwe leider. Ook Anckaert Christof voelde zich beter en beter in zijn vel in deze ronde en zette zijn pijlen op Van Wanseele Jeroen en zo een achterstand van 6 sec dicht reed. Zo kregen we terug een zeer spannende wedstrijd met 3 verreden rondes en 3 nieuwe leiders met een zeer sterk rijdende Smith Andrew die op een 5de plaats algemeen rond reed.
Nog een laatste keer service en nog altijd 4 piloten die volop streden voor de ereplaatsen.
Wie zou nog da tikkeltje extra vinden in deze laatste ronde?
Het was jammer genoeg op KP 11 dat we onze 1ste uitvaller moesten noteren, Smith Andrew kampte op 50 m. voor de Finish met gearbox problemen en zag zijn prachtige 5de plaats in mineur beëindigen. Al keek hij na wedstrijd zeer tevreden en terecht terug naar zijn gezette prestaties. Op de 7de plaats kon Paquot O. iedere ronde betere tijden draaien en deze ervaring meenemen naar volgend jaar. Ook Verhaeghe K. kon tevreden zijn met zijn resultaat hier te Wervik die als voorbereiding telde voor Ypres. Nemegheer Tom reed een bere sterke wedstrijd en zoals eerder vermeld was het spijtig van zijn opgelopen achterstand op KP2. Anders zou hij zeker ook een rol hebben gespeeld in de strijd voor de ereplaatsen. Van Wanseele J. sloeg de 1ste aanval van Anckaert C. af voor de 3de plaats en kon met nog 2 kp’s te gaan een kleine voorsprong van welgeteld 3 sec. nemen. Anckaert C. probeerde nog alles op alles te zetten en zou uiteindelijk stranden op een zelfde eindtijd als Van Wanseele J. Wat was dit een duel om van te smullen! Vannieuwenhuyse R. kon niets meer doen aan de tijden van Olivier K. en eindigde op een 2de plaats. Met als resultaat dat Olivier K. terug de overwinning pakt alsook de Powerstage en Wervik verlaat met het maximum van de punten.
Nu kunnen de teams terug hun bolides, in het geval Olivier ( Marreitje ), in orde zetten om binnen een week naar Boezinge te trekken voor de Ypres Historic Rally.

Aanstaande zaterdag staat een van de mooiste eendagswedstrijden van het seizoen op het programma: de Vechtdalrally rondom het Overijsselse Hardenberg. Het FABORY Rallyteam is ook van de partij, maar dit keer in een iets andere samenstelling. Rijder Johan Faes zal met de Mitsubishi Lancer Evo 9 meedoen als X1-rijder en neemt een aantal familieleden mee.

De Vechtdalrally is een prachtig compact eendagsevenement met mooie landelijke proeven rondom Hardenberg. Dit keer zal het FABORY Rallyteam niet meedoen in de competitie, maar als een van de voorauto’s van het evenement. “Ik heb ervoor gekozen de Vechtdalrally als voorrijder mee te doen. In eerste instantie wilde ik met sponsors gaan rijden, maar toen die geen tijd bleken te hebben heb ik de kans aangegrepen enkele familieleden een keer van het rallyrijden te kunnen laten proeven.” Faes neemt zijn jongste dochter en twee van zijn schoonzoons mee met de Evo om hen een onvergetelijke dag te gaan bezorgen. “We gaan natuurlijk 100% voor lol maken. De tijden en de snelheid zijn zwaar ondergeschikt. Maar uiteraard ga ik wel op een leuk tempo rijden, zodat ze de ultieme ervaring krijgen.”

Niet alleen de familieleden worden getrakteerd, ook de vips. “We hebben weer vip-gasten op de service, dus het belooft een hele leuke dag te worden. Mijn voormalig navigator en nog steeds gewaardeerd teamlid, Arie Lekkerkerker, zal tijdens de verkenning de pacenotes gaan maken. Tijdens de wedstrijd zelf vertelt hij de gasten meer over wat rallysport nou eigenlijk is. We hebben er ontzettend veel zin in.”

Het evenement bestaat uit drie verschillende proeven waarvan een proef driemaal en twee proeven tweemaal verreden worden. Ze zijn allemaal gesitueerd nabij het serviceterrein in Hardenberg. De langste klassementsproef is maar liefst 27 kilometer lang.

U bent, zoals altijd, welkom op de service van FABORY Rallyteam.

Iedere keer weer zorgt de Rally van Wervik voor het nodige drama. Dat was deze 41ste editie niet anders. Voor organisator Filip Forrest sloeg het noodlot al toe in de voorbereidingsperiode van deze rally. Hij verloor enkele weken geleden zijn zoon bij een verkeersongeval. Uit medeleven startten alle deelnemers met een “in memoriam”
plaatje op de wagen. De winst ging uiteindelijk naar thuisrijder Davy Vanneste, maar ook dat ging niet zomaar vanzelf!
De verraderlijke reputatie van de proeven op de Rally van Wervik werd snel duidelijk. Steven Dolfen (met een koprol voor de Peugeot 208 R2), podiumaspiranten Bossu-Ozeel in de Mitsubishi Lancer Evo 7 en nog wat later Hoendervangers (Evo9) zorgden voor onderbrekingen die de organisatie één uur achter zetten op het normale tijdsschema, een euvel dat de hele dag zou meegesleept worden.
Andy Lefevere is in topvorm, en zo ook zijn Mitsubishi Evo Lancer X R4. Hij bouwde dan ook al snel een behoorlijke voorsprong uit op de achtervolgers Davy Vanneste en Didier Duquesne, beiden op hun nieuwe Fiesta R5. Zowel Vanneste als Duquesne dienden nog te wennen aan hun nieuwe montuur en tegen half wedstrijd leek geen van beiden in staat Lefevere te komen bedreigen. Bij het ingaan van de 9de klassementsproef (Geluwe) had de Ieperse
garagehouder een voorsprong van 14 seconden, moeilijk bij te halen op de relatief korte maar snelle proeven.
Maar dan dook ook de pechduivel op voor Lefevere, aan de flying finish op Geluwe ging hij er af... Game over en weg leiding!
Op dezelfde KP9 reed ook de leider in de Historics, Stefaan Stouf, een wiel van zijn Porsche 911. Ook hij moest opgeven en zag zijn leidersplaats verloren gaan.
“Ik zou graag mijn thuisrally winnen, uiteraard”, sprak Davy Vanneste voor aanvang van de wedstrijd. En uiteindelijk mocht hij dus zijn allereerste algemene overwinning in een Belgische rally laten noteren. “Alles zat perfect in elkaar, het team leverde me de perfecte wagen af. Een overwinning in mijn thuisstad is iets waar ik steeds van gedroomd heb”, aldus een dolblije Vanneste, die toonde dat zijn nieuwe Ford Fiesta R5 klaar is voor de grote Ieperse afspraak binnen twee weken. Ook Historics winnaar,
Poperingenaar Alain Vermeulen (BMW 323i) was meer dan gelukkig. Nadat favorieten Vanwijnsberghe (1 rondje teveel in de Wervikse rondkoers) en Stefaan Stouf (afgebroken wiel na ongeval) zich uit koers hadden gecijferd, loodste Vermeulen, bijgestaan door de ervaren Kurt Declerck, de blauwe BMW naar winst. “Vorig jaar voor het eerst in 10 jaar met Kurt gereden en gewonnen. We hadden de afspraak voor dit jaar dadelijk opnieuw gemaakt en opnieuw een geweldig resultaat. Nochtans zijn we vrijdag maar één keer over de proef gereden!” vertelde Vermeulen.
Voor de organisatie was er nog meer spannends aan de hand want ze kregen het officiële Opel Adam Junior team op bezoek, en in extremis nog de inschrijving van de Fiesta R2 van Chris Ingram. De Zweed Bergkvist, leider in de Europese tussenstand, zette de kleine R2 tussen de diverse R5’s en Lancer Evo’s op een fenomenale 4de plaats. Bergkvist moest toegeven dat het voor hem “een leerrijke dag was geweest en een goede test als voorbereiding op Ieper.”
Paul Lietaer maakte in Wervik het langverwachte debuut met zijn Subaru Legacy. In de VAS reglementering trad Lietaer aan in div. 3 klasse H maar het was meteen duidelijk dat hij veel sneller was dan de traditionele Historics van de divisie 4. Dat belooft voor het vervolg van het seizoen op Belgisch niveau want deze wagen staat nog maar aan het prille begin van zijn ontwikkeling. Het FIRC werd gewonnen door smaakmaker Alex Taylor die 16de algemeen werd.
Afsluitend was er in de rand van de rally nog de uitreiking van de “Golden Poppy Trophy”. De gouden munt kwam toe aan Val Thompson, die de oversteek maakte vanuit Engeland. “Dit betekent veel voor me”, zei de rallydame (Thompson treedt soms aan in de West-Vlaamse rally’s van het FIRC). “Mijn grootvader
sneuvelde hier. Hij staat op plak 33 van de Meensepoort in Ieper. Toen ik onderzoek deed naar mijn familiegeschiedenis besefte ik plots dat dit de streek is waar wij onze rally’s rijden. Het is zeker belangrijk voor mij want het zijn mensen als mijn grootvader die ons tenslotte de wereld gegeven hebben die we nu kennen”, aldus een geëmotioneerde Val Thompson.
De rijders voor het Vlaamse regionale rallykampioenschap spreken af op zondag 12 juli. Dan strijden ze opnieuw voor de overwinning in de TBR Rally te Roeselare.