De Historic Rally van Marokko, een van de belangrijkste wedstrijden op de kalender van de historische wedstrijden, was vorige week aan zijn zesde editie toe. De deelnemers werkten tussen Agadir en Tanger een parcours af van meer dan 2700 kilometer, opgedeeld in 25 uiterst selectieve klassementsproeven. Een zware test voor de rallybolides van vroeger die aan de start stonden. Team BMA van Bernard Munster kwam met ambitie aan de start, gesterkt door hun ervaring in tal van grote historic evenementen. Net zoals in 2012 werd de verantwoordelijke van de formatie uit Petit-Rechain, perfect genavigeerd door Johan Gitsels, als grote winnaar gehuldigd in de oude stad van Tanger. De Opel Manta en Ascona 400 van de Fransen Bérenguer en Oreille toonden op een bepaald moment in de wedstrijd hun snelheid, maar de BMA Porsche maakte met zijn bedrijfszekerheid en regelmaat duidelijk het verschil...
« We hadden een precieze strategie uitgewerkt. We wilden vooral niet te snel zijn op de Proloog, om te vermijden dat we de eerste dag de weg zouden moeten openen, vertelt Bernard Munster. Opdracht volbracht, want we gingen als 15de van start en na de eerste etappe stonden we al op de 2de plaats in het algemene klassement. De problemen van Bérenguer en Oreille maakten het ons wel makkelijker, maar het is wel belangrijk om te onderlijnen dat deze piloten het parcours voor de start van de Historic Rally van Marokko al verkend hadden. Dat is trouwens perfect toegelaten... Maar, het vergt wel een tiental dagen om 2500 km te verkennen en... zoveel tijd hadden we niet! Wie vooraf niet verkend heeft, waaronder alle piloten met een BMA Porsche 911, maar ook Grégoire de Mevius, zijn er de nota's van Yves Loubet, maar die zijn natuurlijk minder nauwkeurig. Het resultaat kan je, volgens mij, schatten op 2 seconden per kilometer! Het aantal scratches van de Opels was dan ook geen verrassing. Wij wilden geen risico's nemen, want we hadden een comfortabele voorsprong op Grégoire. Onze aanpak werd beloond, zelfs meer dan we verwacht hadden. Onze wagen kende een week lang geen enkel technisch probleem en bovendien konden we het gedrag van de wagen via een aantal testen tijdens de wedstrijd nog verbeteren. In een rally zoals de Historic Rally van Marokko, is snelheid een zaak, maar betrouwbaarheid nog wat anders. Dat hebben we duidelijk bewezen... Ik wil trouwens nog benadrukken dat de meeste wagens die onder de vlag van BMA reden, banden van DMACK gebruikten, net zoals Grégoire de Mevius trouwens. De resultaten waren bijzonder positief, wat veelbelovend is voor de toekomst.»
Bernard Munster en Johan Gitsels wonnen de editie 2015 van de Marokkaanse klassieker, maar ook de andere Porsches 911 uit de ateliers van het team uit Petit-Rechain behaalden een prima resultaat. Patrick Borne en Andrée Hansen, de vriendin van Bernard Munster, werden na een probleemloze wedstrijd 11de. « Ze stonden halfweg de wedstrijd zelfs op de 4de plaats, maar het speciale reglement van de wedstrijd heeft hen benadeeld in de eindstand, vervolgt Bernard. De toppers die door problemen moesten opgeven en terug van start gingen in SupeRally, werden gepositioneerd na de drie leiders in de startorde. Zo werd Patrick Borne verrast door een grote steen die verplaatst was door de Manta van Bérenguer. Resultaat: schade aan de auto, een noodherstelling en een minuut te laat ten opzichte van de maximaal toegelaten tijd. Daardoor werden Patrick en Andrée uit koers gezet, waarna ze via SupeRally opnieuw konden starten, maar met een straftijd van 10 minuten. Zonder dat voorval hadden ze een veel beter resultaat behaald… »
Philippe Vandromme en Frédéric Vivier sloten een heel regelmatige wedstrijd af in de top 15. De piloot moest zijn draai nog vinden in het begin van de wedstrijd, waarin het sportieve niveau elk jaar toeneemt. Gérard Brianti en Freddy Delhorme kenden problemen met de ontsteking. Een weerkerend probleem op deze wagen die in het verleden werd geprepareerd. « Het positieve punt is dat we in de loop van de wedstrijd de oorzaak van de storingen hebben gevonden. Het probleem situeerde zich in de kabelboom, verduidelijkt de verantwoordelijke van BMA. Door de ontstekingsproblemen verloor het team tijd, maar deze keer weten we precies wat de oorzaak is. Door een gebrek aan tijd en onderdelen, was het onmogelijk om de kabelboom nog te vervangen voor de wedstrijd. Dat gaan we nu wel doen voor de volgende wedstrijden van Gérard Brianti… »
Het grote feest van de Historic Rally van Marokko en de zege van BMA werd helaas overschaduwd door het dramatische ongeval waarbij de Franse piloot Sébastien Bonnisseau om het leven kwam. De ongelukkige piloot ging van de baan, waarna hij werd aangereden door de Porsche 911 van Alain Deveza... « Een heel noodlottig incident, vertelt Bernard Munster. Alain Deveza kon er absoluut niets aan doen, maar dat maakt het niet minder zwaar om mee te leven. Het volledige team van BMA was zwaar aangeslagen door het drama. Toen de rally verder ging, had iedereen het moeilijk... »
Deze Historic Rally van Marokko was een eerste generale repetitie voor de East African Safari Classic die in november op de kalender staat. BMA zal maar liefst vier Porsches 911 aan de start brengen voor Grégoire de Mevius, François Kicq, Kurt Dujardyn en natuurlijk Bernard Munster. « In de East African Safari is elke etappe zo lastig als het volledige Marokkaanse parcours, » lacht die laatste...
In afwachting staan er nog mooie avonturen op het programma. Eind deze week arriveert de lang verwachte ŠKODA Fabia R5 in de ateliers van BMA. De volgende doelstelling: de Rally van Ieper, de Belgische manche van het Europees kampioenschap, waar Freddy Loix en Johan Gitsels aan een nieuw hoofdstuk van hun gemeenschappelijk avontuur beginnen. Enkele dagen voor Ieper staat een testsessie op de planning. 'Fast Freddy' heeft een duidelijke doelstelling: een tiende overwinning in de Kattenstad, de eerste met zijn nieuwe wagen...