Newest pictures

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2024

STADEN RALLY 2024

TBR RALLY 2024

YPRES RALLY 2024

WERVIK RALLY 2024

MONTEBERG 2024

ESCORT RALLY SPECIAL 2023

RALLY STADEN 2023

YPRES RALLY 2023

WERVIK RALLY 2023

SEZOENS RALLY 2023

ORC RALLY 2023

MONTEBERG 2023

RALLYLEGEND SAN MARINO 2022

RALLY VERMENTINO 2022

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2022

ELBA RALLY 2022

WRC YPRES 2022

RALLY STADEN 2022

WERVIK RALLY 2022

SEZOENS RALLY 2022

RALLY KORTRIJK 2021

CONDROZ RALLY 2021

HEMICUDA 2021

RALLYLEGEND SAN MARINO 2021

RALLY VERMENTINO 2021

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2021

RALLY YPRES BELGIUM 2021

RALLY STADEN 2021

MONTEBERG 2021

Rallylegend San Marino 2020

Review 10 years Monteberg 2020

Adriatico 2020

Rallylegend San Marino 2019

Rally Condroz 2019

Hemicuda Rally 2019

Aarova Shortrally 2019

Omloop 2019

Rally Staden 2019

Rally Ypres 2019

Wervik Rally 2019

ORC Rally 2019

Sezoens Rally 2019

Monteberg 2019

Rally de Wallonie 2019

Condroz Rally 2018

Rallylegend San Marino 2018

AAROVA RALLYSPRINT 2018

Hemicuda Rally 2018

Ypres Rally 2018

Wervik 2018

Sezoens 2018

Monteberg 2018

Wallonie 2018

Condroz 2017

Oudenaarde 2017

Staden 2017

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2017

Hemicuda 2017

Ypres Rally 2017

Condroz Rally 2019

Condroz Rally 2019

Kenotek Ypres Rally 2015 : Premiere op asfalt van de Ford Fiesta R2 EcoBoost.

De Rally van Ieper wordt een grote testsessie.
In juni 2009 was Ieper het theater van de officiële voorstelling van de gloednieuwe Ford Fiesta R2 ontwikkeld door M-Sport. In 2013 presenteerde M-Sport in Ieper zijn fonkelnieuwe Ford Fiesta R5 voor de wagen gehomologeerd werd. In 2015 verwelkomt de Kattenstad opnieuw een primeur, want M-Sport en Ford hebben beslist om in Ieper de gloednieuwe Ford Fiesta R2 EcoBoost voor de eerste keer in te zetten op asfalt. De Ford Fiesta R2 EcoBoost wordt aangedreven door een 1.0 driecilinder turbo, een motor die al drie keer de prijs "International Engine of the Year" won.
De Ford Fiesta R2 EcoBoost werd in het Wereldkampioenschap Rally in Portugal ingezet door piloten van de Drive DMack Fiesta Trophy, maar de wagen is nog steeds in ontwikkeling op asfalt. De Rally van Ieper, een van de grootste Europese wedstrijden, werd niet toevallig gekozen voor de ontwikkeling van de Ford Fiesta R2 aangedreven door de 1.0 EcoBoost. "Het parcours van de Rally van Ieper is uitstekend om te werken aan de ontwikkeling van nieuwe wagens," vertelt Jean-Marc Valckenaere, de verantwoordelijke van TeamFloral, het team dat de Ford Fiesta R2 EcoBoost in zal zetten in samenwerking met M-Sport. "Het optreden in 2013 van de Ford Fiesta R5 van M-Sport met Thierry Neuville was trouwens heel nuttig om de set-up van de nieuwe R5 te bepalen voor asfaltrally's. Omdat er in Ieper heel wat jonge piloten met een R2 aan de start komen in het kader van het Junior ERC, zullen we heel goed kunnen zien waar de EcoBoost zich situeert ten opzichte van de concurrentie. Maar, we mogen niet vergeten dat de Ford Fiesta R2 EcoBoost nog nieuw is en dat deze rally in feite een testsessie op ware grootte wordt."

"Echt een eer voor mij"
Het voorrecht om de nieuwe Ford Fiesta R2 EcoBoost, rechtstreeks afkomstig van M-Sport, op asfalt in competitie te laten debuteren komt toe aan Adrian Fernémont, een trouwe piloot van het merk met de blauwe ovaal. "Ik ben echt vereerd dat ik deze kans krijg van Ford, M-Sport en TeamFloral," lacht de piloot uit Namen. "Ik ben me ook bewust van mijn verantwoordelijkheid. Omdat deze rally in de eerste plaats een grote testsessie is voor M-Sport en Ford, is het allerbelangrijkste dat ik zoveel mogelijk kilometers kan rijden. Zo kunnen we de meeste data verzamelen en de set-up bij elke service aanpassen."
Adrian, een jaar geleden winnaar van de Ieperse manche in de Ford Fiesta SportTrophy, kent en houdt van de Rally van Ieper: "Bij mijn twee vorige deelnames zat ik telkens in de kopgroep met de Fiesta R2. De Ford Fiesta R2 met de atmosferische 1.6 liter motor heeft geen geheimen meer voor mij, maar ik zal de nieuwe wagen nog moeten ontdekken. Ik heb nog nooit met een wagen met turbomotor gereden. De 1.0 3-cilinder EcoBoost heeft natuurlijk een heel ander karakter dan de 1.6 atmosferische viercilinder. Ik zal mijn rijstijl moeten aanpassen en nieuwe automatismen moeten vinden. Ik ben er zeker van dat de ingenieurs en het ganse team me daarbij zullen helpen."

In Klasse RC4 zijn alle wagens van categorie R2 verzameld. Het startveld in deze Rally van Ieper is ronduit uitzonderlijk, want alle tenoren van het Europees Junior-kampioenschap zijn van de partij om het op te nemen tegen de piloten van het Belgisch kampioenschap. Aan referenties zal Adrian Fernémont met de nieuwe Ford Fiesta R2 EcoBoost in elk geval geen gebrek hebben: "Dat is zeker! Alle referenties in de categorie R2 zullen van de partij zijn. En natuurlijk de beste Europese jongeren. Het hoofddoel wordt het bereiken van de finish om de wagen te laten evolueren en om een goede afstelling te vinden op asfalt, maar natuurlijk wil ik graag tonen hoe competitief de wagen is."