Vorig jaar leek hij met de Peugeot 208 T16 op weg naar de overwinning, maar zaterdagnamiddag liet de mechaniek Kevin Abbring in de steek. Zijn knappe prestatie bleef niet onopgemerkt, want in het tussenseizoen werd de jonge Nederlander aangetrokken door Hyundai Motorsport als vierde piloot in het Wereldkampioenschap Rally. De fabriekspiloot van het Koreaanse team verschijnt vrijdag in Ieper aan de start met de DS 3 R5 van J-Motorsport, met 8-voudig Belgisch rallykampioen Pieter Tsjoen als copiloot.
"Toen Pieter me het voorstel deed om de DS 3 R5 te besturen, was ik meteen enthousiast, want ik kom altijd met plezier een wedstrijd rijden in Belgiƫ, waar de fans me altijd gesteund hebben," vertelt Kevin Abbring. "Dit seizoen heb ik nog niet veel echte wedstrijdkilometers in de benen. Buiten de Rally van Zweden, heb ik vooral testwerk gedaan en WK-rally's verkend. Het grootste deel van het testwerk met de nieuwe Hyundai i20 WRC is vanaf nu gepland. Maandag en dinsdag voor Ieper ga ik twee dagen testen in Finland. Ik kan wel wat echte wedstrijdkilometers gebruiken, zeker omdat ik binnenkort de Rally van Polen zal rijden."
Deze keer zal Kevin samen met Pieter Tsjoen rijden. Voor beiden wordt het een interessante uitdaging. "Ik twijfel niet aan de kwaliteiten van Pieter als copiloot, maar het zal wel een uitdaging zijn om de nota's in het Engels te lezen. Het lijkt me normaal dat we hierdoor misschien af en toe een tiende van een seconde zullen laten liggen, want het is toch anders dan wanneer je met je vaste copiloot kunt rijden. Maar, ook Freddy Loix zal niet overal het maximum uit zijn nieuwe Fabia R5 kunnen halen. Op het vlak van bochtensnelheid is een R5 niet sneller, dus het verschil zal niet groot zijn."
Als piloot zal Kevin Abbring de overstap maken van de Hyundai i20 WRC naar de DS 3 R5, een wagen die hij relatief goed kent, want de DS is quasi identiek aan de Peugeot 208 T16 die hij vorig jaar bestuurde.
"Toen Pieter twee weken geleden een codriving organiseerde voor zijn sponsors, heb ik even gereden met de DS3. Ik had een tiental minuten nodig om terug om de omschakeling te maken, maar de wagen voelde vertrouwd aan. Ik heb wel meteen een aantal afstellingen laten aanpassen. Nee, mijn rijstijl met de WRC verschilt niet zoveel van de rijstijl met de R5. Ik heb van nature een vloeiende, zuivere stijl, dus dat mag geen probleem zijn voor de mechaniek van de R5. Het belangrijkste is dat we technisch een probleemloze wedstrijd kunnen afwerken, zodat we voluit de strijd met Freddy aan kunnen gaan. Als de wagen feilloos blijft, dan heeft hij zeker de snelheid om vooraan mee te draaien."
Want, Kevin Abbring komt niet naar Ieper om zich te amuseren, maar om ritme op te doen. Een hoog ritme. Zoals het past voor een piloot die door wil breken op het hoogste niveau, wil Abbring immers winnen!
"Toen Pieter me het voorstel deed om de DS 3 R5 te besturen, was ik meteen enthousiast, want ik kom altijd met plezier een wedstrijd rijden in Belgiƫ, waar de fans me altijd gesteund hebben," vertelt Kevin Abbring. "Dit seizoen heb ik nog niet veel echte wedstrijdkilometers in de benen. Buiten de Rally van Zweden, heb ik vooral testwerk gedaan en WK-rally's verkend. Het grootste deel van het testwerk met de nieuwe Hyundai i20 WRC is vanaf nu gepland. Maandag en dinsdag voor Ieper ga ik twee dagen testen in Finland. Ik kan wel wat echte wedstrijdkilometers gebruiken, zeker omdat ik binnenkort de Rally van Polen zal rijden."
Deze keer zal Kevin samen met Pieter Tsjoen rijden. Voor beiden wordt het een interessante uitdaging. "Ik twijfel niet aan de kwaliteiten van Pieter als copiloot, maar het zal wel een uitdaging zijn om de nota's in het Engels te lezen. Het lijkt me normaal dat we hierdoor misschien af en toe een tiende van een seconde zullen laten liggen, want het is toch anders dan wanneer je met je vaste copiloot kunt rijden. Maar, ook Freddy Loix zal niet overal het maximum uit zijn nieuwe Fabia R5 kunnen halen. Op het vlak van bochtensnelheid is een R5 niet sneller, dus het verschil zal niet groot zijn."
Als piloot zal Kevin Abbring de overstap maken van de Hyundai i20 WRC naar de DS 3 R5, een wagen die hij relatief goed kent, want de DS is quasi identiek aan de Peugeot 208 T16 die hij vorig jaar bestuurde.
"Toen Pieter twee weken geleden een codriving organiseerde voor zijn sponsors, heb ik even gereden met de DS3. Ik had een tiental minuten nodig om terug om de omschakeling te maken, maar de wagen voelde vertrouwd aan. Ik heb wel meteen een aantal afstellingen laten aanpassen. Nee, mijn rijstijl met de WRC verschilt niet zoveel van de rijstijl met de R5. Ik heb van nature een vloeiende, zuivere stijl, dus dat mag geen probleem zijn voor de mechaniek van de R5. Het belangrijkste is dat we technisch een probleemloze wedstrijd kunnen afwerken, zodat we voluit de strijd met Freddy aan kunnen gaan. Als de wagen feilloos blijft, dan heeft hij zeker de snelheid om vooraan mee te draaien."
Want, Kevin Abbring komt niet naar Ieper om zich te amuseren, maar om ritme op te doen. Een hoog ritme. Zoals het past voor een piloot die door wil breken op het hoogste niveau, wil Abbring immers winnen!