De organisatoren van de West-Vlaamse ORC-Canal rally hadden de weergoden niet aan hun kant! De hele dag werd geplaagd door strakke wind en aanhoudende regenbuien. Bovendien zorgden enkele zware klappers (o.a. van de Brit Tony Clements) voor vertragingen in de timing, die de hele dag werden meegesleept. Lastige omstandigheden die echter een kolfje naar de hand waren van de winnaar: Andy Lefevere!
De blonde West-Vlaming is stilaan keizer in eigen streek aan het worden want na de Monteberg liet Andy Lefevere, deze keer begeleid door Marc Noppe in de Mitsubishi Lancer Evo X R4, een tweede opeenvolgende overwinning noteren in het regionale rallykampioenschap. De man uit Ieper zal echter zijn goede vorm niet meebrengen naar de eigen rally in de Kattenstad. “De inschrijvingsgelden voor Ieper zijn te hoog en ik ga mijn wagen niet opnieuw in een andere configuratie zetten”, herhaalde hij. In de wedstrijd kwam de leidersplaats van Lefevere nooit in gevaar. Paul Lietaer kwam uiteindelijk niet aan de start met de verwachte Subaru Legacy. “Deze wagen opbouwen is lastiger dan verwacht”, liet Lietaer weten.
“We kwamen nog wat onverwachte problemen tegen maar mechanisch is de wagen wel afgewerkt.”
Voor de ORC werd nog eens de Subaru WRC bovengehaald. Even kon Lietaer dreigen maar tegenover zijn 3 besttijden kon Lefevere echter 8 keer KP-winst zetten. Lietaer moest dus vrede nemen met de tweede plaats op het podium. De derde podiumtrede ging naar de snelle Fransman Victorien Heuninck. Hij bracht de Mitsubishi Lancer Evo 9 mee die hij van Filip Pyck overnam. Met het vertrouwde gezicht van Roeselarenaar François Geerlandt aan zijn zijde, strandde hij op bijna twee minuten van de leider. Achter hen volgden nog twee Lancer Evo X’s, het G&V exemplaar van streekrijder Bert Coene op de vierde plaats, gevolgd door Ieperling Steve Bécaert. Stefaan T’Joens haalde nog eens de Subaru Impreza STi uit de garage en bijgestaan door Olivier Balcaen pakte hij zonder veel problemen de zege in Divisie 1-2.
Bij de Historics ging het wat stroever. De wedstrijd leek geen probleem te worden voor Wim De Cock die met zijn Porsche 911 de hele dag de Historics klasse beheerste. Maar na de allerlaatste proef kreeg hij een tijdstraf van 5 minuten toebedeeld voor een te vroege aanmelding. Daardoor schoof Danny Kerckhof met zijn BMW E21 naar de zege. Op de derde podiumstek bij de Historics vonden we de Ford Escort van Kurt Olivier en Jasper Vermeulen. Zij werden tevens de winnaars van de Ford Pinto Cup en konden tevreden terug keren naar het imposante Pinto-dorp dat ook in de ORC werd opgesteld.
In de marge van de rally, en een veel grotere kluif voor de diverse media, was er het optreden van de triple-nul wagen van het Britse Race2Recovery team. In de imposante Bowler Wildcat “Paris-Dakar” wagen zat de 24-jarige Stéphanie Boddez uit Kortemark, niet zo heel ver weg van Oostrozebeke.
Verbazingwekkend omdat Stéphanie beide benen verloor door hersenvliesontsteking toen ze 17 jaar oud was. “Nadien zocht ik een doel in mijn leven”, vertelt ze. Die vond ze toen ze tijdens haar revalidatie in contact kwam met de BMSAD, de British Motor Sports Association for the Disabled.
De vereniging, met oorsprong in het Britse leger, begeleidt zijn minder-valide leden bij deelname aan verschillende autosportdisciplines. “We rijden in Engeland in de gewone competitie, tegen rijders die wel valide zijn. Maar dit is de eerste keer dat ik op een rally in België kom”, aldus Stéphanie Boddez. Uiteraard nam de 000-wagen niet deel aan de competitie, maar de prestatie is er niet minder om.
Het regionale rallyseizoen is ondertussen aan een versnelling toe want binnen amper twee weken, op zaterdag 13 juni, gaan de VAS deelnemers al opnieuw aan de slag in de Rally van Wervik. Dat wordt een emotioneel beladen rally want Niels, de zoon van organisator Filip Forrest, kwam verleden week om het leven bij een verkeersongeval. Als teken van rouw droegen alle wagens op de ORC rally trouwens een zwart lintje.