130 Foto's - Pictures ONLINE : TBR RALLY 2015 !
130 Foto's - Pictures ONLINE : TBR RALLY 2015 !
Op zondag 12 juli is het in Roeselare weer tijd voor de TBR rally. De organisatie gaat in deze, ondertussen toch al 35ste editie, aan de slag op deze nieuwe datum en met een vernieuwd parcours. De rally wordt gezien als het kleine broertje van de Omloop van Vlaanderen en zal ook dit jaar een trekpleister zijn voor een keur aan regionale rijders. Het servicepark zal zoals vanouds te vinden zijn op de parking van de Expohallen.
De klassementsproeven liggen in Passendale, Moorslede, Ledegem en Roeselare.
De “bassin” in Roeselare is een overblijfsel uit de tijd dat de textielindustrie heerste in West-Vlaanderen. Om de fabrieken in Roeselare te voorzien van water werden er twee bekkens uitgegraven: ééntje in de Mandelbeek en ééntje in de St-Amandsbeek. Het is van deze “bassins” dat de gekende regionale rally zijn naam haalt. Autoclub Team Bassin Roeselare werd in 1976 opgericht door enkele autosportfanaten om bijstand te verlenen aan de eigen leden tijdens de wedstrijden. Het hoofdkwartier ligt in het nog steeds bestaande Café Bassin, op de hoek van de Weststraat en de Kattenstraat in Roeselare. Al snel gaat men over tot het inrichten van eigen wedstrijden. Eerst een rallysprint in het naburige Hooglede in 1978, en vanaf 1979 de eigen “Team Bassin” Rally, TBR dus.
In hun 35 jarig bestaan hebben de leden en het bestuur van de TBR alles al meegemaakt: succesedities, spijtige ongevallen, overstromingen,
afgelastingen, een dodelijk ongeval, winst en verlies... De afgelopen jaren liepen de deelnemersaantallen terug en er werd vooral gezocht naar een geschikte datum. Men wilde weg uit het vaarwater van de Omloop van Vlaanderen, van oktober verhuisde men naar het voorjaar, en vanaf dit jaar dus naar de zomer. Vettige wegen en wisselende weersomstandigheden waren in het najaar en het voorjaar dikwijls op de afspraak en dat leidde al eens tot een verrassende winnaar. Benieuwd hoe de zaken nu in deze zomereditie zullen verlopen.
Een favoriet aanduiden blijft een moeilijke zaak. Misschien moeten we uitkijken voor Geert Beauprez? “De Buze” haalt nog eens de Subaru WRC uit de garage en dat maakt hem meteen tot een ernstige kanshebber op de zege. Al moeten we deze keer zeker Dirk Vermeirsch
en de Ford Sierra Cosworth vermelden, wat de weersomstandigheden ook zullen zijn! Maar met de komst van de Nederlanders Arjen De Konick en Piet Van Hoof tellen we uiteraard twee krachtige Mitsubishi Lancer Evo wagens, die absoluut in staat zijn een overwinning na te streven. Dat bewees Piet Van Hoof eerder al in Kasterlee, en met ook Jasper Van den Heuvel aan de start zit de kans op een Nederlands podium er wel degelijk in! Reken daarbij ook nog Bert Coene en zijn prachtige G&V Lancer Evo X. Bert is een trage starter maar hij kent de wagen en de streek rond Roeselare zeer goed, en dus is hij een vaste podiumkandidaat. Bovendien liggen er nog andere kapers op de kust. Outsiders als lokale held Jimmy Taveirne,de Nederlander Hein Jonkers. Podiumkandidaten zijn er ook in Hans Depla bijvoorbeeld, met zijn krachtige Renault Clio R3, Alex Taylor en zijn Subaru Forester (ingeschreven in de FIRC), Chris Dobbelaere
en de bedrieglijk snelle Opel Kadett... En als het weer droog blijft dan moeten we voor de ereplaatsen nog rekening houden met een aantal snelle BMW’s, zoals die van Brecht Hoorne (nooit te onderschatten), Thierry Cokelaere en Marc Maertens. Of misschien wordt het een onuitgegeven podium en hebben we de winnaar zelfs niet in dit lijstje staan!
Hoe dan ook, zondag 12 juli vertrekken de eerste deelnemers om 8u stipt op het podium in de Hallen, aan de Diksmuidsesteenweg in Roeselare, om dan tegen 8u27 de eerste proef op Passendale aan te vangen. Deze 35° Rally T.B.R. wordt verreden over 236 kilometer,
waarvan 130 km tegen de tijd worden gereden in 4 ronden van telkens 4 proeven. Omstreeks 18u zullen we dan weten wie deze editie van de TBR op zijn palmares mag schrijven.
Ondanks eerdere opgaves dit seizoen, kijkt Climawest Racing vol goede moed uit naar de tweede seizoenshelft. Tuur Vanden Abeele en zijn nieuwe vast co-rijder Frederick Bekaert willen straks nog mooie resultaten neerzetten met de Mitsubishi Lancer Evo VII. Het najaar wordt op 11 juli afgetrapt met een feestelijk BBQ-eetfestijn.
“Laat ons eerlijk zijn. Na de opgaves in de eerste seizoenshelft kunnen we niet spreken van een goed begin. Het kwaad blijft ons achtervolgen, maar onze prestatie in de ORC Canal Rally in Oostrozebeke wekte veel vertrouwen op”, opent Vanden Abeele. Zonder te forceren stond Tuur na vijf proeven op de vierde plaats op enkele tellen van het Franse talent Victorien Heuninck. “We keken pas na de eerste ronde naar de tijden. Frederick en ik schrokken er zelf van. Nochtans waren tijden ondergeschikt, aankomen was de boodschap.” Maar het noodlot sloeg opnieuw toe. “We kregen af te rekenen met motorproblemen door de benzine. Een gekend euvel bij enkele collega’s zoals Jonas Langenakens.”
Inmiddels is Tuur begonnen met de Lancer terug in standaardversie te zetten. “We gaan ook weer met gewone racebenzine in plaats van biobrandstof rijden om de nieuw aangekochte motor te sparen. We blijven geloven in de wagen. Alles is vernieuwd, alle kwaaltjes zijn eruit. De motorproblemen staan los van eerdere problemen. We willen nu snel rijden, uitrijden en ervaring opdoen.”
Het vertrouwen komt dus terug en dat wil het team graag laten zien in het najaar. “Ik ga opnieuw een vast duo vormen met Frederick Bekaert. We willen samen iets moois opbouwen en een vertrouwensband kweken. Het resterende programma dit seizoen bestaat uit nog zeker drie wedstrijden: de Omloop van Vlaanderen, de East Belgian Rally, beide meetellend voor het Belgisch Rallykampioenschap, en de Hemicuda Rally in Koekelare. En als het wat meezit voegen we daar graag nog Oudenaarde en de Condroz aan toe. Doel is om klaar te zijn om in 2016 het Belgische Kampioenschap te rijden met de Group N-versie van de wagen. We willen de wagen nog een mooi palmares meegeven voor we uitkijken naar iets anders”, licht Tuur een tipje van de sluier. “We danken uiteraard de sponsors die ons trouw zijn gebleven doorheen deze moeilijke periode, en uiteraard ook de nieuwe partners.”
3 Rally’s in 4 weken het waren zeer drukke tijden voor iedereen om alles voor te bereiden. 7 Piloten zouden er uiteindelijk in de legendarische Ypres Historic Rally starten. Woensdag werd er al eens getest op de shakedown in Boezinge om de laatste check up te doen voor de officiële start op vrijdagavond op KP Boezinge . En het was Kurt Olivier die op zijn elan van de laatste wedstrijden verder deed en zo de 1ste scratch beet had.
Rik Vannieuwenhuyse bleef in het spoor en gaf 2,5 sec toe. Bij Christof Anckaert & Jeroen Van Wanseele was het verschil al respectievelijk 15 & 20 sec en werd er verteld dat er niet op de limiet werd gereden mede doordat op zaterdag nog een lange wedstrijd voor de boeg stond gepland. Platton Jochen reed een mooie 5de tijd gevolgd door Warnez Sam en Verhaeghe Koen. De laatste Kp op vrijdag stond KP Langemark ingepland en Olivier K. wou de kloof nog wat groter maken op de concurrenten en deed dit ook. Alleen Vannieuwenhuyse R. kon terug de schade beperken , maar voor de rest waren de verschillen toch al boven de 45 sec. en wisten ze wel dat zaterdag nog lang was , maar zonder pech of uitschuivers zou de 2 koplopers inhalen een zware opdracht zijn.
Zaterdagmorgen kon iedereen rustig ontwaken en werden de motoren kort na de middag terug op gang gebracht. Alleen had de wagen van Anckaert Christof net iets te lang op vrijdagnacht van zijn batterij gebruikt en weigerde die dienst bij het uitrijden van het wagenpark . Ook Verhaeghe Koen had problemen, een breuk van de koppelingskabel kon maar net op tijd hersteld worden en haalde hij het nog net om voor de laatste bezemwagen de start te halen. Met later een toegekende straftijd van 1min40 . Zo kon toch iedereen starten en was Olivier K de 1ste die zijn tijd kon neerzetten. Maar die was niet aan het tempo van de dag voordien , reden daarvoor was een gebroken achter ophanging. Daardoor was het 3 kp’s lang rijden met een zwaar gehavende wagen en een verlies van om en bij de 6 min. Het was hopen op een terugkeer naar het service!! Hij zag zijn opgebouwde voorsprong van vrijdag zo zeer vlug wegslinken. Weg winst en was de schade beperken de enige mogelijkheid. Ook voor het team van Coudron was de start op zaterdag niet zoals ze hadden verwacht. Vannieuwenhuyse R. ging van de baan met opgave tot gevolg. Alsook Warnez Sam mocht met een afgebroken linker achterwiel een kruis maken over de rest van de rally. Spijtig voor de spanning en de onderlinge duels maar ook dit hoort er jammer genoeg bij . Zo zag Anckaert C. zijn kans en greep die met beide handen, hij reed KP per KP weg van Van Wanseele J en kon op de langste KP Hollebeke een 6de tijd algemeen rijden. Van Wanseele had ook weet van de problemen van zijn dichtste concurrenten en kon met een 2de plaats een uitstekende zaak doen in het kampioenschap. Zo kwam Platton J. door de opgaves van Vannieuwenhuyse R. en Warnez S. op een mooie 3de plaats. Maar op dat moment waren ze daar nog niet zeker van want Verhaeghe Koen kwam nog opzetten tot op 7 sec van Platton J. Maar uiteindelijk moest hij nog zijn werkelijke straftijd verkrijgen van 1m40s. Dit zou uiteindelijk geen spelbreker zijn, want op KP Hollebeke valt hij uit met een gebroken steekas. Op die manier kon Platton Jochen het zwarte beest ( Uitvallen bij 1ste deelname aan de cup ) doorbreken en bij zijn debuut meteen een Podiumplaats voor zijn rekening nemen. Nog 1 ronde te gaan en het was Anckaert C. die comfortabel aan de leiding reed. Maar er ging hem nog iets boven het hoofd door eerder op de dag een verkeerde pointering te doen. Bij het ingaan van de laatste KP was nog altijd niet duidelijk hoeveel straftijd het zou worden. Maar het werden uiteindelijk 4 volle minuten die hij kreeg. En zo zag hij een 1ste
zege door zijn vingers wegglippen en moest de overwinning laten aan Van Wanseele Jeroen.
Jeroen was hier in de Ypres Rally misschien niet de snelste , maar ze hebben wel een rally gereden zonder enige fouten en hij wist alle valkuilen te omzeilen en dit zullen er als Rookie hem weinig nadoen hier in Ypres. Olivier K. perste op de Powerstage nog eens alles uit zijn escort en kon met een scratch op de laatste Kp toch in de cup eindigen op een 4de plaats . Kortom het was terug een rally met alle ingrediënten erin met uiteindelijk een mooi podium als resultaat .
1ste plaats: Team Van Wanseele Jeroen – Durie Kris
2de plaats: Team Anckaert Christof – Dierick Frederik
3de plaats: Team Platton Jochen – Vanden Plas Vincent
4de plaats: Team Olivier Kurt – Vermeulen Jasper
Freddy Loix en corijder Johan Gitsels hebben de rally van Ieper gewonnen. Voor de Limburger is het in 20 deelnames zijn 10e zege. Voor de Tsjechische constructeur ŠKODA is het de zesde opeenvolgende zege in de Kattenstad, de derde op rij met Freddy Loix.
De openingsdag verliep niet naar wens voor Freddy, Johan en met hun het volledige BMA-Autosportteam. De Limburger sloot de dag af op de vijfde plaats op 25.8 seconden van de leider. Na een debriefing vrijdagavond werd zaterdagochtend de afstelling volledig aangepast. Rit per rit ging het beter en kreeg Freddy Loix vertrouwen in de nagelnieuwe ŠKODA Fabia R5. Freddy reed enkele snelste tijden en zette daardoor de concurrentie onder druk. Breen mistte een remzone, reed lek en ging in de daaropvolgende rit van de baan. De Fransen Lefebvre en Bouffier reden eveneens lek op het moment dat ze de hete adem van de Limburger voelden. Freddy Loix en Johan Gitsels kwamen op twee ritten van het einde aan de leiding en werden door een uitzinnige massa als winnaars onthaald op de Grote Markt van Ieper.
“Vrijdagavond verliep niet zoals ik verwacht had” zegt Freddy Loix. “Het was een moeilijke avond en ik was verrast dat we zoveel onderstuur hadden. De ŠKODA Fabia R5 is een nieuwe wagen en we wisten dat we met enkele verrassingen zouden geconfronteerd worden. Dat onderstuur was één van die verrassingen. Aan de finish van de eerste rit wist ik dat het niet goed zat. Zaterdagochtend heeft het BMA-Autosportteam de wagen onder handen genomen en vanaf de eerste meters voelde ik beterschap en wist ik dat ik kon rijden voor de overwinning. We zijn altijd rustig gebleven en hebben geen fouten hebben gemaakt. Deze wedstrijd heb ik niet alleen gewonnen. Dit is een zege van het collectief, van het team. We zijn blijven geloven, blijven werken. Deze tiende zege is fantastisch.”
“Het was een speciale wedstrijd want het was de eerste keer met de ŠKODA Fabia R5” begint Johan Gitsels zijn analyse. “Na de testen van vorig weekend hadden we een afstelling waarvan we dachten dat die zou voldoen maar al snel bleek het tegendeel. Vanaf de eerste service op vrijdag zijn we beginnen werken om de wagen te verbeteren en dat heeft geloond. Elke keer we de assistentiezone verlieten voelde dat aan alsof we een andere, verbeterde wagen hadden. Dat heeft ervoor gezorgd dat het vertrouwen snel groeide. Het plan was om de concurrentie onder druk te zetten. We hadden geen andere keuze. En je hebt gezien wat er gebeurde. Voor mij is dit de tweede zege, voor Freddy de tiende. Wij zijn zeer gelukkig.”
“Een tiende zege in Ieper voor Freddy. Een zesde opeenvolgende voor Skoda en een derde keer op rij en een vijfde in totaal voor Freddy Loix met een ŠKODA” zegt Vincent Struye, marketingmanager ŠKODA België. “Wat kan je als merk nog meer wensen dan dit! De ŠKODA Fabia R5 is een nieuwe wagen en die toonde meteen zijn competitiviteit alsook zijn betrouwbaarheid, twee kenmerken waarover de ŠKODA Fabia S2000 ook over beschikte. Ik heb het heel sereen beleefd. Gisterenavond was niet iedereen even blij. We zijn blijven zoeken naar een oplossing en eens die gevonden heb ik groen licht gegeven om niet in functie van het kampioenschap te rijden maar voluit voor de zege te gaan. En kijk, het is allemaal goed gekomen.”
“Dit was een vergelijkbaar scenario met vorig jaar” zegt Bernard Munster, teammanager BMA-Autosport. “Vorig jaar hadden we een vergelijkbare achterstand als dit jaar. Freddy wil altijd een perfect afgestelde auto en vrijdag hadden we het moeilijk om de juiste afstelling te vinden. Daardoor had Freddy niet het vertrouwen. We hebben vorige week getest maar testen op een parcours van 4 kilometer kan je niet vergelijken met een wedstrijd. Tijdens de kwalificatierit op donderdag was het me al opgevallen dat de wagen met onderstuur sukkelde. Na de eerste rit op vrijdag zag ik dat Freddy niet tevreden was. Wij wisten wat ons te doen stond. Je moet ook weten dat Freddy, zeker hier in Ieper, onder een enorme druk start. Iedereen verwacht dat hij wint maar dat is niet zo eenvoudig. Vorig jaar hadden we het ook moeilijk op vrijdag. Dit jaar was hetzelfde scenario. Vandaag hebben we Freddy en Johan een andere wagen gegeven waardoor hij meer vertrouwen had en dan komt alles vanzelf. Dat is gebleken. We hebben ook veel te danken aan Yannick Willockx. Hij heeft zoveel ervaring en Freddy heeft veel vertrouwen in hem. Vrijdag was hij er niet en hebben we telefonisch overlegd. Vrijdagnacht is hij ingevlogen en zaterdagochtend hebben we alles radicaal omgegooid. De aanpak heeft gewerkt.”
In de Belgische manche van het Europees kampioenschap, de Kenotek Ypres Rally, kregen onze nationale jongeren de kans om zich te meten met de snelste jonge talenten van Europa. Een vergelijking die niet altijd op gaat, want de ERC Juniors rijden met topmateriaal, om niet te zeggen fabrieksmateriaal, en de leider bij de ERC Juniors, Emil Bergkvist, werkt dit seizoen maar liefst 27 rally's af.
De leider in het Junior BRC, Andy Dewallef, besliste deze afspraak over te slaan om budget te sparen voor de rest van het seizoen. Een begrijpelijke keuze van de Twingo-piloot die in de eerste vijf manches van het kampioenschap een mooie voorsprong kon uitbouwen.
In Ieper was Joachim Wagemans, die dit seizoen vooral in Frankrijk actief is, de enige Belgische jongere die zich effectief kon meten met de toppers. Wagemans draaide vrijdagavond een snelste tijd, maar door een sortie op de eerste proef in Langemark verspeelde de Peugeot-piloot meteen 1'35". Zondagochtend ging Wagemans een tweede keer van de baan, deze keer definitief.
Gino Büx, de vertegenwoordiger van het RACB National Team, kwam voor de tweede keer aan de start in Ieper, niet meteen een thuisrally voor de piloot uit Malmedy. De piloot in de nationale kleuren eindigde op een mooie 4de plaats: "Er zat zelfs een beetje meer in, want we zijn in Dikkebus vrijdagavond even rond gegaan. Maar, we hebben ons tempo gereden en ons geamuseerd, al had ik niet het volste vertrouwen in de afstellingen om in de snelle waaiers voluit aan te vallen."
Gino Büx scoorde het maximum van de punten, terwijl Polle Geusens met 16 punten voor de tweede plaats zijn achterstand op Dewallef aanzienlijk verkleinde, ondanks een enorm tijdverlies vrijdagavond: "Op de derde proef brak onze versnellingspook af en de bak was geblokkeerd in eerste versnelling. We verloren er meer dan vier minuten. Met een tang kon ik de derde versnelling inschakelen voor de vierde proef, maar dat kostte ons nog eens een minuut. Uiteindelijk zijn we nog opgerukt naar de 8ste plaats in RC4. En we eindigden op de eerste plaats bij de atmosferische Ford Fiesta's R2."
Voor die opmerkelijke comeback en rekening houdend met het programma van Gino Büx in het ERC, werd de Junior Award ook toegekend aan Polle Geusens, die zijn jarige copilote Justine Demeestere een mooie verjaardag bezorgde.
De derde plaats in het Junior BRC ging naar Amaury Molle, die zijn Fiesta naar de 11de plaats in RC4 stuurde. Amaury is daardoor opgerukt naar de 5de plaats in het Junior BRC.
Tussenstand Junior BRC na 6 rally's (Beste 6 resultaten tellen): 1. Dewallef 132; 2. Geusens 119; 3. Vermeire 65; 4. Büx 51; 5. Molle 34; 6. Kobus 30; 7. Pacolet 22; 8. Wagemans
Met meer dan dertig deelnemers in Klasse RC4, waaronder een vijftiental Juniors die deelnemen aan het Europees kampioenschap, is de zesde plaats van Adrian Fernémont aan het stuur van de gloednieuwe Ford Fiesta R2 1.0L 3cylinder EcoBoost bijzonder opmerkelijk, want de wagen reed in Ieper voor de eerste keer op asfalt. De balans van deze testsessie op ware grootte is dan ook uitermate positief."Onze nieuwe Ford Fiesta R2 1.0L EcoBoost kende niet het minste mechanische probleem tijdens deze nochtans loodzware wedstrijd verreden bij warm weer," verklaarde Jean-Marc Valckenaere, de teambaas van TeamFloral, bij de finish.
"De wagen was niet alleen betrouwbaar, maar de EcoBoost toonde ook zijn enorm potentieel. Hij reageerde perfect op de aanpassingen die we deden tijdens de wedstrijd. Dankzij het werk van ingenieur Door Geusens die ons bijstond in deze wedstrijd, hebben we de wagen elke keer wanneer er een service was verbeterd. We hebben natuurlijk vooral gewerkt aan de afstelling van de drieweg schokdempers Op vraag van M-Sport hebben we ook twee types remblokken getest. We hebben ook een aantal punten gevonden die verbeterd kunnen worden, zoals de progressie van de motor bij de hernemingen, de bang-bang die iets te agressief was voor dit soort parcours. Voor we verder gaan testen met onze wagen met het oog op de volgende rally's, zullen we die informatie natuurlijk doorspelen aan M-Sport. Ik wil ook de verdienste van Adrian onderlijnen, want hij heeft zijn rijstijl aangepast om het potentieel van de nieuwe Ford Fiesta R2 EcoBoost optimaal te benutten. Hij zat vaak dicht in de buurt van de nieuwe referenties in de categorie, wagens die al veel meer geëvolueerd zijn dan de nieuwe Ford."
Adrian Fernémont, twaalf maanden geleden winnaar van de Ford Fiesta SportTrophy, had een brede glimlach op de lippen na de 250 km tegen de chrono in deze hoogstaande editie van de Rally van Ieper: "Ik wil maar één zaak: zo snel mogelijk weer een rally rijden met de nieuwe Ford Fiesta R2 EcoBoost! Zoals verwacht, had ik vrijdag een paar proeven nodig om mijn draai te vinden en om mijn rijstijl aan te passen om het koppel van de 1.0 turbomotor optimaal te benutten. De koppelcurve is immers helemaal anders dan die van een atmosferische 1.6-liter. Ik heb meteen gemerkt dat het potentieel veel hoger is. In Dikkebus, een proef die niet veranderd is, waren we 9" sneller dan vorig jaar."
Zaterdag zetten Adrian Fernémont, Samuel Maillen en de Ford Fiesta R2 EcoBoost hun opmars verder. Ze klokten tijden tussen de top in de categorie, hoewel op dat moment vooraan in het Junior ERC bijzonder hard gereden werd. Adrian Fernémont haalde de finish op de Grote Markt in Ieper op de 23ste plaats, amper een veertigtal seconden van het podium bij de Juniors. De piloot uit Namen had zijn opdracht meer dan volbracht: "De wagen is in de loop van het weekend goed geëvolueerd en werd steeds efficiënter. En er waren geen kinderziektes, wat toch knap is. Meer nog, de wagen gaf me een geweldig gevoel! Aan het stuur voel je echt dat dit een rallywagen is, dankzij het vermogen en het fraaie geluid. Bedankt aan TeamFloral en M-Sport voor het vertrouwen dat ze me gaven."
Niet alleen het team en de bemanning was erg tevreden, maar ook Ford België. "Bravo aan Adrian en TeamFloral. Ze hebben het potentieel van de Ford Fiesta R2 EcoBoost op asfalt bewezen," verklaarde Jo Declercq, Communication & Public Affairs Manager. "Eens te meer was de samenwerking met M-Sport uitstekend. Dat we deze nieuwe R2 met zijn 1.0 driecilinder turbo op asfalt mochten laten debuteren in België was echt een eer. Ford bewijst ook de voordelen van 'downsizing' in de rallysport en vooral in de categorie R2 met een innoverende motor. Het is geen toeval dat deze kleine 1.0 driecilinder EcoBoost al drie keer werd uitgeroepen tot "International Engine of the Year". Ik ben er zeker van dat de nieuwe Ford Fiesta R2 EcoBoost heel snel zal uitgroeien tot de nieuwe referentie in R2, waardoor we jonge, beloftevolle talenten zullen ontdekken, een maximaal rijplezier kunnen bieden aan debutanten, en amateur-piloten de kans kunnen geven om hun passie te beleven voor een redelijke prijs."
Een tiende overwinning op twintig deelnames in Ieper voor Freddy Loix, een eerste overwinning voor de ŠKODA Fabia R5 bijgestaan door BMA bij het debuut op Belgische bodem, maar ook en vooral de eerste internationale overwinning in het hoogstaande ERC: een perfect scenario! Nochtans vloeide er heel wat inkt in de Westhoek dit weekend, want Freddy Loix moest tot het uiterste gaan om de sterke concurrentie te verslaan... terwijl hij tegelijkertijd een ideale set-up voor zijn nieuwe wagen moest vinden.
Dit succes in de Kattestad lag vooraf zeker nog niet vast... « Je moet weten dat het voor Freddy nooit makkelijk is in Ieper, vertelt Bernard Munster, de verantwoordelijke van team BMA. De druk was enorm voor de start, want iedereen verwachtte dat hij een tiende keer zou winnen in Ieper. Maar, we wisten dat het niet zo simpel zou zijn met de gloednieuwe Fabia R5... »
Vrijdagavond, na de eerste etappe, stond de ŠKODA Fabia R5 op de 5de plaats algemeen, 25"8 achter leider Craig Breen. « Op de Qualifying Stage donderdagavond hadden we al gemerkt dat de wagen veel onderstuur had, vervolgt Bernard Munster. Dat werd vrijdag tijdens de eerste ronde bevestigd. Het bewijst nog maar eens dat een testproef van 4 km nooit hetzelfde is als een echte rally. Net zoals vorig jaar hadden we het moeilijk in het begin van de wedstrijd. Freddy had niet het volste vertrouwen in de wagen, maar we wisten wat we moesten doen. De samenwerking met ingenieur Yannick Willocx, heel ervaren en iemand die Freddy perfect kent, was op dat vlak heel belangrijk. Hij arriveerde in de nacht van vrijdag op zaterdag in Ieper en zaterdagochtend hebben we de set-up van de ŠKODA grondig veranderd voor de tweede etappe, met nog tien proeven op het programma … »
Het resultaat liet niet op zich wachten. Freddy Loix en Johan Gitsels klokten meteen twee snelste tijden op de tweede en de derde proef van de dag... « Vanaf de eerste meters bleek dat het werk van de mecaniciens van BMA zijn vruchten zou afwerpen, vertelt Freddy Loix. Vanaf dat moment wist ik dat we nog konden strijden voor de overwinning. Ik moest vooral rustig blijven, geen fouten maken en zeker hard aanvallen! »
Naarmate de wedstrijd vorderde sneuvelden de concurrenten een voor een onder de druk van Freddy Loix. Sommigen reden lek, anderen gingen van de baan. Zaterdagavond werden Freddy en Johan als grote winnaars gevierd op de Grote Markt in Ieper... « Een collectieve overwinning, vertelde de piloot van de ŠKODA Fabia R5 van BMA. Dit is een zege van het volledige team. Ondanks de problemen op vrijdag, zijn we erin blijven geloven. We zijn blijven werken aan de wagen. Deze tiende overwinning is gewoon fantastisch! »
Team BMA was trots en blij dat ze op het podium mochten in deze Belgische manche van het Europees kampioenschap. « Wat kan je nog meer verlangen?, juichte Bernard Munster. De nieuwe Fabia R5 was meteen competitief en betrouwbaar, al was het niet evident om de wagen meteen voor de leeuwen te gooien in de belangrijkste afspraak van het seizoen, tegenover de internationale top van het ERC. De ervaring en de professionaliteit van het team, het vakmanschap van onze ingenieurs en mecaniciens en het talent van Freddy en Johan hebben geleid tot deze grandioze overwinning voor een massa toeschouwers. We zijn heel trots dat we bij konden dragen aan de zesde overwinning van een ŠKODA in Ieper. Ik wil trouwens ŠKODA Motorsport bedanken, want ze hebben ons goed geholpen door een ingenieur, motorist en mecanicien ter beschikking te stellen. Ik wil ook de Duitse piloot Mark Wallenwein bedanken, want hij stelde zijn nieuwe Fabia R5 ter beschikking om eventueel onderdelen daarvan te gebruiken mocht het nodig zijn. Gelukkig bleek het niet nodig. Die samenwerking tussen de teams die de kleuren van ŠKODA verdedigen is belangrijk en tof. Dit seizoen verloopt tot op heden uitstekend. Met de Fabia R5 zijn we begonnen aan een nieuw tijdperk, op weg naar nog meer successen! »
Voor Joachim Wagemans en Andy De Baeremaeker was de Kenotek Ypres Rally een ideale gelegenheid om het Belgische publiek te tonen dat ze in het Frans kampioenschap heel wat progressie hebben gemaakt dit seizoen. Het duo kwam voor de gelegenheid aan de start met de Peugeot 208 R2 van E-Racing, het team van John Eggerickx, de baas van CRLS Tegelcenter. Joachim hield woord en toonde vrijdag zijn snelheid door de strijd aan te gaan met de fabriekspiloten van het Opel Junior Team in de kopgroep van de ERC Juniors.
Dat het vertrouwen meteen goed zat, bewees Joachim met een knaltijd op de Qualifying Stage donderdagavond in Nieuwkerke. De Peugeot-piloot klokte er de tweede tijd op 0"2 van Marijan Griebel, maar voor de andere Europese tenoren Emil Bergkvist en Chris Ingram, maar ook voor Gino Büx, de piloot van het RACB National Team.
"We hebben een goede proef afgewerkt, hoewel we misschien hier of daar nog een tiende konden winnen. We zijn hier aan de start gekomen om ons nog eens te tonen aan het Belgische publiek, want we rijden dit jaar in het Frans kampioenschap. Omdat we daar een gebrek hebben aan parcourskennis en vooral compleet andere proeven voor de wielen krijgen, is het niet altijd goed in te schatten voor de buitenwereld waar we ons situeren tussen de Belgische piloten in R2," vertelde Joachim.
Vrijdag gingen Joachim en Andy verder op hun elan, al werd een klein foutje meteen afgestraft op de openingsproef in Langemark.
"We doken misschien 2 of 3 km te snel een rechtse in. Die was net iets gladder dan we dachten en plots brak de wagen uit. We gingen rond en eindigden met de achterwielen in de sloot. We verloren 1'35" door het kleine foutje. Op de volgende proef moest ik nog even zoeken naar het vertrouwen en op de derde proef dacht ik dat we lek waren gereden, waardoor ik even het voetje lichtte. We verloren in die eerste ronde heel wat tijd," vertelde Joachim, die zich vervolgens wel herpakte door een scratch te rijden in RC4. In totaal verloor hij amper 14" op de leider in RC4 wanneer we geen rekening houden met zijn sortie op de eerste proef. Daarmee had hij 4de gestaan, in het spoor van de latere winnaar Aleks Zawada.
Zaterdag trok Joachim meteen weer in de aanval, maar in Reninge ging de Peugeot-rijder van de baan. Deze keer definitief. Het opzet, zijn snelheid tonen, was ondertussen wel gelukt.
Na de stopzetting van de samenwerking met E-Racing, bleven Polle Geusens en zijn broers niet bij de pakken neerzitten. Om de gratis inschrijving te benutten, wilde de piloot uit Lommel in elk geval aan de start komen in Ieper en de keuze viel op een Ford Fiesta R2 van TeamFloral. Ondanks een problematische start, reed Polle zich opnieuw in de kijker, wat beloond werd met de Junior Award.
Polle Geusens en zijn broers, ze vormen een hecht familieteam, maar deze keer had Sil zijn zitje als copiloot afgestaan aan Justine Demeestere, die overigens op zaterdag jarig was. Sil kon zich deze keer beroepshalve niet vrijmaken om de wedstrijd grondig voorbereiden, zodat gekozen werd voor Justine. Na een korte kennismaking met de Fiesta R2 tijdens een voorbereidende testsessie, realiseerde Polle een 14de tijd in RC4 op de Qualifying Stage donderdagavond in Nieuwkerke.
"De Fiesta R2 heeft duidelijk minder vermogen dan de Peugeot waar ik eerder dit jaar mee reed, maar het chassis is wel uitstekend en erg stabiel. Ik zal in het begin van de wedstrijd nog wat moeten zoeken, want ik moet mijn rijstijl een beetje aanpassen aan de kwaliteiten van de Fiesta. Maar, op de Qualifying Stage hebben we absoluut geen risico's genomen. We hebben gewoon ons eigen tempo gereden," vertelde Polle.
De wedstrijd zelf begon heel problematisch voor Polle en Justine, waardoor ze meteen aan een lange achtervolging moesten beginnen.
"De schakelpook brak af en de bak was geblokkeerd in eerste versnelling. We zijn wel verder gereden op die manier, maar we verloren natuurlijk een pak tijd. Eerst ruim 4 minuten Wijtschate, waarna we nog een minuut verloren in Mesen. Voor de start van die proef had ik de bak in derde versnelling gekregen, maar schakelen lukte natuurlijk niet meer. Pas na de eerste ronde van vier proeven kon onze wedstrijd beginnen, maar op dat moment hadden we al 5'39" achterstand op de leiders in RC4..."
Samen met de jarige Justine, amuseerde Polle zich zaterdag. Het duo rukte van de 26ste plaats in de categorie op naar de 8ste plaats.Bovendien werden alle andere atmosferische Fiesta's R2 nog gepasseerd, ondanks die 5' handicap. In het Junior BRC leverde het een tweede plaats op achter Gino Büx, piloot van het RACB National Team.
"Gelet op onze problemen in het begin, mogen we tevreden zijn met het resultaat, want zaterdag moesten we een stuk later starten en reden we op proeven die er veel vuiler bij lagen. Maar, het is duidelijk dat de Fiesta R2 het inzake vermogen moet afleggen tegen de Peugeots en vooral de Opels, Deze zomer gaan we bekijken met welke wagen we aan de start komen in de Omloop van Vlaanderen," vertelde Polle, die Justine alvast een heel prettige verjaardag bezorgde.
Vincent Verschueren en Veronique Hostens hebben van zich doen spreken in de Kenotek Ypres Rally, de Belgische manche van het Europees kampioenschap. Na jaren van pech in de Ieperse klassieker, maakte Vincent resoluut een einde aan de reeks van tegenslagen met een klinkende derde plaats in de Europese topwedstrijd. Een schitterende bekroning voor Vincent, Veronique en het volledige team van GoDrive, maar niet in het minst voor teambaas Gaby Goudezeune, die samen met zijn poulain in "zijn" Ieper op het podium mocht genieten van de triomf.
Het weekend in Ieper begon donderdagavond met een mooie zevende plaats op de Qualifying Stage in Nieuwkerke, waar Vincent één kans kreeg om een snelle tijd op de tabellen te zetten. Nadat hij vrijdagmiddag voor de Europese fotografen eerst bij "Il Gusto d'Italia" een ijsje schepte voor Véronique, wat mooie plaatjes opleverde, koos Vincent op het podium resoluut voor de eerste startplaats voor de eerste avond. De DS 3 R5 van GoDrive kreeg de eer het parcours te openen.
"Ik schrok wel even van de keuze van Vincent, want als copiloot is het natuurlijk makkelijker wanneer je gewoon je voorganger kunt volgen bij het inklokken," vertelde Veronique. "Maar, achteraf gezien vond ik het een heel toffe ervaring. Het gaf me verrassend genoeg zelfs meer rust en alles verliep probleemloos. Trouwens, op die manier heb je altijd de snelste tijd wanneer je aan de finish komt als eerste wagen," lachte de copilote.
"Ik had de keuze tussen de 8ste startpositie of de eerste. Als 8ste wagen op het parcours zouden de bochten al flink uitgereden zijn en voor GoDrive was het natuurlijk fantastisch om als eerste te starten. Het was een kans die ik niet kon laten liggen," vertelde Vincent, die vrijdagavond als 7de op 57"8 de eerste etappe kon afsluiten. "We hebben ons eigen tempo gereden zonder ons druk te maken over de tijden van de anderen. Het tempo van Loix, Abbring en Breen lag te hoog, maar zij rijden in een andere context. Als privé-piloot ben ik heel tevreden met onze positie, zeker omdat we met de korte verhoudingen in de versnellingsbak rijden, wat ons 20 km/h aan topsnelheid kost. Maar, op het parcours van dit jaar is dat geen groot nadeel en persoonlijk heb ik een beter gevoel met de korte verhoudingen."
Zaterdag rukte Vincent stelselmatig op in het klassement. De piloot uit Gavere bleef foutloos, de DS 3 R5 bleef uitstekend zijn werk doen en de concurrentie liet steken vallen. Met nog vijf proeven te rijden stond de GoDrive-piloot op een schitterende derde plaats.
"En toen werd het erg spannend, want de eerste versnelling deed het niet meer," vertelt Vincent. "Ik gebruik die versnelling in de haakse bochten, dus het was een serieuze handicap. Maar, we lieten niets blijken van onze problemen, zodat onze achtervolgers niet zouden denken dat ze ons nog konden inhalen. Met een bang hart werkten we de laatste vijf proeven af, hopend dat de versnellingsbak het tot de finish uit zou houden. Gelukkig lukte het."
Samen met Veronique, behaalde Vincent Verschueren een schitterende podiumplaats in Ieper, iets wat teambaas Gaby Goudezeune nooit lukte in zijn thuiswedstrijd. De vreugde bij het ganse team was enorm.
"Een podium in Ieper, daar had ik vooraf niet van durven dromen. Ik mikte op een top 6, maar zaterdag begon ik te beseffen dat er misschien wel een podium in zat. Maar, ik zette die gedachte telkens meteen opzij, want ik heb hier al te vaak pech gehad. Eerst finishen en dan pas vieren... Deze keer lukte het en het is gewoon een fantastische bekroning voor het team dat altijd in me is blijven geloven!"
De derde plaats is bovendien goed voor de punten van de tweede plaats in het Belgisch kampioenschap, want de Fransman Bryan Bouffier scoort geen punten. Met 16 punten erbij komt Vincent op de derde plaats in de tussenstand, 1 puntje achter Guillaume Dilley. Alles blijft mogelijk...
Bernd Casier en Pieter Vyncke stonden terug zeer gemotiveerd aan de start van de Kenotek Ypres Rally die al aan zijn 51ste editie toe is. Met hun vertrouwde Ford Fiësta R5 kon het rallyweekend beginnen met de Shakedown in Nieuwkerke op donderdag. Bernd kon een 8ste tijd op zijn naam zetten en koos op vrijdag ook nummer 8 als startnummer.
Op vrijdag stonden er 7 klassementsproeven op het programma. Bernd en Pieter werkten deze vlekkeloos af . Na het afwerken van deze proeven stond men 6de algemeen. Bernd vertelt “: Ik weet dat ik in deze rally wat ritme mis, het deelnemersveld is natuurlijk zeer sterk en ik heb alle vertouwen in de wagen, die trouwens heel goed afgesteld is. Maar ik wil kunnen bewijzen dat ik nog steeds meekan met de rest. We strijden mee voor een top 5, maar ik merk ook dat de start nog altijd wat moeilijk is om direct voluit te gaan. Eens ik op weg ben, ga ik voluit, met goede tijden als resultaat”
Op zaterdag stonden er nog maar eens 14 proeven voor de boeg. Een zeer zware dag voor de piloten met eveneens ook zware proeven die zeker niet te onderschatten zijn. Het weer zat goed, de positie zat goed. Men had zich gesetteld op een 5de plaats algemeen. Maar de wedstrijd was nog niet gedaan. Integendeel…. Op SS 12 ging het helaas fout met alle gevolgen van dien. Bernd vertelt: “Ik voelde al aan de start dat deze KP er erg glad bijlag en had niet echt een vast ritme op de baan waardoor ik een tandje bijstak. ik nam die beruchte bocht in vierde versnelling in plaats van in derde waardoor ik de controle verloor en overkop ging. Ik wilde eerst nog verder rijden, maar er was niets meer aan te doen. De ophaning links achteraan was gebroken, net als de velg en ook rechts vooraan was de ophanging gebroken. We waren goed op weg voor een top 5, maar de prijzen worden maar uitgedeeld aan de finish. Het blijft voor mij vooral een hobby, maar dan eentje met winner-talent.”
Bernd en Pieter bedankten Team Floral voor de zeer goede service. Ook worden alle sponsors bedankt voor het vertrouwen in hen. En last but not least alle medewerkers, supporters en andere mensen die van de partij waren om dit mogelijk te maken!
Eventjes leek het er op dat de zeven klassementsproeven op zaterdag, die de Historics voor de wielen kregen geschoven, een kopie zouden worden van het vrijdaggedeelte. Stefaan Stouf bleef zijn voorsprong van ongeveer 20 à 30 seconden consolideren, en alles leek al in zijn definitieve vorm gegoten met Paul Lietaer op twee en de Franse Porsche-rijder Frederique Chambon op drie.
Maar dat was buiten de waard, in casu Lietaer gerekend. De Zwevegemse snor laat zich nooit zomaar in een hoekje duwen. Op de meer dan 20 km van KP Hollebeke klokte hij acht tellen sneller af dan de Nieuwpoortnaar. Nadien ging hij ook nog eens tien seconden sneller over KP Reninge dan Stouf. Wat er voor zorgde dat er, met nog één proef te gaan, een verschil was tussen beide kemphanen van 2.3 seconde. Spanning alom dus aan de finish in Watou, maar Stouf wist het hoofd koel te houden en uiteindelijk zijn eerste zege in Ieper mee te pikken. “Het was echt op het randje” aldus co-rijder Joris Erard. “Soms was het niet meer warm in bepaalde situaties, maar bereikten we bijna het kookpunt. Ik had er alle vertrouwen in, gezien Watou echt een proef is die Stefaan ligt. Natuurlijk dachten we eventjes dat het weer niet voor dit jaar zou zijn toen we de opmars van Paul zagen in twee klassementsproeven. Maar eind goed al goed. Eindelijk hebben we komaf kunnen maken met de jarenlange pechreeks in deze rally, waar Stefaan in een twaalftal deelnames enkel eenmaal op het podium stond.”
Paul Lietaer was zeker niet ontgoocheld met de tweede plaats. “Wij hebben geprobeerd maar stuitten op een berensterke Stefaan. Zo is het zeker geen schande om verwezen te worden naar de dichtste ereplaats. En de nieuwe Subaru Legacy toonde zich van zijn beste kant, zodat dit ons vertrouwen geeft naar de toekomst toe.”
Chambon bleef op plaats drie, en de Escort MK I-piloten Geert Vandoorne en Kurt Vanderspinnen waren goed voor de resterende plaatsen in de top-vijf.
Ypres Historic Rally-Nationaal
Niemand opgewassen tegen Glenn Janssens
Wat hij gisteren wist te verwezenlijken op amper twee klassementsproeven, zette Glenn Janssens in dezelfde lijn verder in het zaterdaggedeelte. Hij wist haast alle scratchtijden te lukken, en had bij het afvlaggen van de rally een voorsprong van bijna twee minuten. “Bij Tuthill hebben ze weer schitterend werk afgeleverd. De Porsche gaf geen krimp en draaide perfect. De wijzigingen die François Delecour, na een testrit samen, aan onze wagen wilde doorvoeren werden weer aangepast naar mijn normen. Misschien waren deze wel goed, maar ik had niet zo veel vertrouwen meer, vooral in de rappe stukken. Nu stond het vertrouwen weer heel hoog.”
Alain Vermeulen was zeker even tevreden met zijn tweede plaats. “Vorig jaar derde, nu tweede...We hadden gemikt op een podiumplaats en dit hebben we kunnen verwezenlijken. Als we de goede lijn doortrekken moeten we volgend jaar dan nog een stapje hogerop. Dit zal echter niet meer met deze vertrouwde BMW E21 zijn. We zij immers een M3 aan het prepareren.”
Wie ook al de overstap maakt naar een M3 is Robin Maes. De Kortrijknaar kocht in Spanje een Prodrive-BMW aan in Camel-kleuren. Maes vierde zijn debuut in Ieper aan het stuur van een Opel Kadett City en bezegelde dit met een derde plaats algemeen. Kind van de rekening hierbij was Patrick Mylleville. Hij viel met een halve seconde net naast het podium. “Misschien mijn eigen fout. Ik pakte de lange proef in Hollebeke te voorzichtig aan en verloor daar een 14-tal seconden op Robin. De rekening is dan natuurlijk vlug gemaakt.’'
Oude getrouwe Jimmy McRae was met de Opel Ascona goed voor de vijfde stek.
In het zware zaterdaggedeelte regende het opgaves, van mensen die na vrijdag nog in de top-tien stonden. Denken we daarbij maar aan Yves Bruneel (brug), Pieter Lemahieu (technische problemen), Wim De Cock, Christophe Merlevede (sortie) en Dirk Deveux (motor).
Deze 51ste editie van de Kenotek Ypres Rally was weer enorm boeiend. Zoals altijd in de Kattestad lag het tempo bijzonder hoog op de proeven, maar ook het aantal incidenten was amper bij te houden. Het wedstrijdverloop was weer razend spannend met uiteindelijk toch de verwachte winnaar, Freddy Loix, die voor de 10de keer de Kenotek Ypres Rally op zijn naam schreef, op 20 deelnames.
Drie internationale tenoren reden achtereenvolgens aan de leiding. Eerst domineerde Kevin Abbring, daarna volgden Craig Breen en Bryan Bouffier. Maar, Abbring ging van de baan, Breen brak de motor bij een sortie en Bryan Bouffier verloor de leiding door een lekke band. Ze werden onder druk gezet door Freddy Loix, die eens te meer zegevierde in West-Vlaanderen.
Romain Dumas domineerde de strijd bij de Porsches, maar hij moest opgeven aan de voet van de Kemmelberg. Josh Moffet ging zwaar van de baan op de slotproef in Hollebeke, net als Diogo Gago. De Portugees had kunnen winnen bij de ERC Juniors, want Marijan Griebel reed lek op de laatste proef. Uiteindelijk ging de zege bij de Juniors nog naar Aleksander Zawada, die tijdens de verkenningen nochtans van de baan ging. Blijkbaar een goede les voor de echte wedstrijd. Het podium bij de Juniors werd trouwens volledig bezet door Opel-piloten, met Griebel en Tannert op de tweede en derde plaats. In RC4 eindigde Victorien Heuninck op de derde plaats met zijn Peugeot 208 R2.
Door de opgave van Romain Dumas op de Kemmelberg en de problemen van François Delecour (benzinepomp), ging de overwinning nog onverhoopt naar Patrick Snijers. De Fransman beperkte de schade in de R-GT Cup door Marc Duez nog in extremis te passeren.
Om terug te keren naar de top 10, eindigde Bryan Bouffier op een mooie 2de plaats na zijn lekke band, voor Vincent Verschueren, die enorm genoot van zijn eerste podiumplaats in Ieper, de thuisbasis van GoDrive. De patron van GoDrive, Gaby Goudezeune, was wellicht nog gelukkiger dan Vincent. In de slotfase hield het team de vingers gekruist, want de DS 3 R5 van Verschueren moest het vijf proeven zonder eerste versnelling doen. Bruno Magalhaes, die aanvankelijk met moeite tijden in de top 10 kon rijden, eindigde nog op de 4de plaats, voor de uitstekende jongere Stéphane Lefebvre, die door twee lekke banden meer dan drie minuten verloor.
Achter Jaroslav Orsak en Jaromir Tarabus (6de en 7de), realiseerde Didier Duquesne een knappe eindsprint, waarbij hij Davy Vanneste verraste. Vanneste werd misleid door de sortie van Josh Moffett op de laatste proef. "Ik zag een groene Fiesta en ik dacht dat het Duquesne was die van de baan was gegaan. Daarom lichtte in het voetje, maar het kostte me nog twee plaatsen," vertelde Davy Vanneste. Zowel Duquesne als McCormack gingen op de slotproef nog voorbij Vanneste, die in het begin van de wedstrijd meer dan twee minuten verloor door een losgekomen turbodarm. Zonder dat voorval zat een top 5 er zeker in, net als voor Bernd Casier, die zaterdagmiddag over de kop ging.
Freddy Loix heeft zijn tiende zege in Ieper zeker niet gestolen. Integendeel. Hij moest er hard voor knokken en geduld hebben, maar het was wel de allereerste zege van een Skoda Fabia R5 in het Europees kampioenschap.
"Dit is de mooiste overwinning van de 10 zeges die ik hier behaalde," vertelde Loix. "In het begin was onze Fabia R5 niet stabiel in de snelle stroken en ik moest ook rekening houden met de hogere topsnelheid van de R5 in vergelijking met mijn vroegere Fabia S2000. De Fabia R5 gaat 20 km/h harder. Een bocht die ik vroeger aan topsnelheid nam, zonder na te denken, zorgde nu toch een paar keer voor een hachelijk moment, want wanneer je die aan 190 km/h neemt in plaats van aan 170 km/h, dan reageert je wagen toch anders. Uiteindelijk vond ik zaterdagochtend een goede set-up, na het vervangen van de achtertrein. Vanaf dat moment wist ik dat we onze achterstand goed zouden maken. We waren genaderd tot op enkele seconden van Breen en Bouffier toen ze in de problemen kwamen."
In elk geval: bedankt aan de piloten voor het grandioze spektakel!
Wedstrijdfeiten
KP 16 : Dumas (opgave)
KP 17 : Moffett (van de baan), Griebel (lek), Gago (opgave)0
Final classification
1. Loix-Gitsels (Skoda Fabia R5), 2:22’29’’9 ; 2. Bouffier-De La Haye (Citroën DS3 R5), + 27’’5 ; 3. Verschueren-Hostens (Citroën DS3 R5), + 1’02’’5 ; 4. Magalhães- Magalhães (Peugeot 208 T16), + 1’53’’1 ; 5. Lefebvre-Prévot (Peugeot 208 T16), + 2’01’’9 ; 6. Orsak-Smeidler (Skoda Fabia S2000), + 2’20’’8, 7. Tarabus-Trunkat (Skoda Fabia S2000), + 3’25’’0 ; 8. Duquesne-Cuvelier (Ford Fiesta R5), + 4’46’’2 ; 9. McCormack-O’Reilly (Skoda Fabia S2000), + 4’48’’2 ; 10. Vanneste-Snaet (Ford Fiesta R5), + 5'58"3 ; … 18. Griebel-Clemens (Opel Adam), 1st RC4, + 8’34’2’ ; … 14. Snijers-Bruneel (Porsche 911 997 GT3), 1st RGT, + 9’27’’5 ; … 16. Zawada-Derousseaux (Opel Adam), 1st Jr, + 10’23’’6 ; …