Newest pictures

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2024

STADEN RALLY 2024

TBR RALLY 2024

YPRES RALLY 2024

WERVIK RALLY 2024

MONTEBERG 2024

ESCORT RALLY SPECIAL 2023

RALLY STADEN 2023

YPRES RALLY 2023

WERVIK RALLY 2023

SEZOENS RALLY 2023

ORC RALLY 2023

MONTEBERG 2023

RALLYLEGEND SAN MARINO 2022

RALLY VERMENTINO 2022

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2022

ELBA RALLY 2022

WRC YPRES 2022

RALLY STADEN 2022

WERVIK RALLY 2022

SEZOENS RALLY 2022

RALLY KORTRIJK 2021

CONDROZ RALLY 2021

HEMICUDA 2021

RALLYLEGEND SAN MARINO 2021

RALLY VERMENTINO 2021

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2021

RALLY YPRES BELGIUM 2021

RALLY STADEN 2021

MONTEBERG 2021

Rallylegend San Marino 2020

Review 10 years Monteberg 2020

Adriatico 2020

Rallylegend San Marino 2019

Rally Condroz 2019

Hemicuda Rally 2019

Aarova Shortrally 2019

Omloop 2019

Rally Staden 2019

Rally Ypres 2019

Wervik Rally 2019

ORC Rally 2019

Sezoens Rally 2019

Monteberg 2019

Rally de Wallonie 2019

Condroz Rally 2018

Rallylegend San Marino 2018

AAROVA RALLYSPRINT 2018

Hemicuda Rally 2018

Ypres Rally 2018

Wervik 2018

Sezoens 2018

Monteberg 2018

Wallonie 2018

Condroz 2017

Oudenaarde 2017

Staden 2017

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2017

Hemicuda 2017

Ypres Rally 2017

Condroz Rally 2019

Condroz Rally 2019

Rally van Staden 2015 : Voorbeschouwing.

De Stadense rally zag zijn ontstaan in een ver verleden met kart-races in de buurgemeentes Houthulst en Oostnieuwkerke omdat geen toelating werd verkregen…in Staden. In 1985 mocht men voor het eerst rond de kerk in Staden karten en dat was de start van een decennium aan kartraces voordat in 1994 de Rallysprint van Staden het licht zag. Daarna volgde de Short Rally van Staden en al vrij snel schakelde men over naar de “Rally” van Staden.
Ook de editie 2015 wordt traditioneel verreden op 15 augustus, deze keer is dat dus een zaterdag. Het “open” statuut zorgt er voor dat ook nationale en internationale rijders kunnen deelnemen. Iets wat in het verleden al kleppers als... Freddy Loix aantrok! De rally flirt nu met de 100 inschrijvingen en een pronostiek maken op basis van een voorlopige deelnemerslijst is steeds moeilijk. Bovendien weet je nooit wie er nog opdaagt… Zo ook in deze editie 2015 want nog maar net liep het bericht binnen dat de Nederlander Hermen Kobus zal deelnemen met zijn nieuwe Skoda Fabia R5. Een primeur dus voor de rally van Staden!
Het team van Gerrit Kobus is nu eigenaar van een fonkelnieuwe Skoda Fabia R5, een topwagen die enkele maanden na zijn internationaal debuut al uitgegroeid is tot de nieuwe referentie in zijn categorie. Met deze Skoda Fabia R5 is Hermen Kobus goed gewapend om de volgende stap in zijn carrière te zetten. Kobus: “We presenteren de wagen in Staden, een kleine rally en omdat we vier keer dezelfde proeven rijden, is het een ideale wedstrijd om het tempo op te bouwen en aan de afstellingen te werken. Na onze titel van vice-Kampioen van Nederland in 2012, heb ik twee seizoenen gereden in het Belgisch kampioenschap met de Ford Fiesta Super 2000. Ik voelde dat ik over de limiet van de auto moest rijden om vooraan mee te draaien. Daarom was het tijd om te investeren in een wagen van de nieuwe generatie voor de komende jaren.”
Behoudens problemen mogen we stellen dat daarmee de winnaar van deze rally van Staden al gekend is. Maar opgelet! Want het Stadens parcours toonde zich al meer dan eens zeer verraderlijk. Bij het minste probleem zal Paul Lietaer met de Subaru Legacy er als de kippen bij zijn om zijn graantje mee te pikken. Op de West-Vlaamse rally’s moeten we met hem steeds rekening houden, en zeker als hij met de 400 pk sterke Legacy op racebanden aantreedt... Denk maar even terug aan vorig jaar toen hij hier met de (historic) Escort vanop de tweede plaats ambitie toonde voor de overwinning!
Andere podiumpretendenten worden de Nederlanders Martin Van Iersel (Evo X R4) en Sander Van Hoof (op pad met de Evo 9 van Jimmy Taveirne) terwijl Bert Coene, met de toch wel krachtige en goed onderhouden Mitsubishi Lancer Evo X, zeker even goed zal willen doen dan zijn podiumplek van verleden jaar. Steve Bécaert (Mitsubishi Lancer Evo X) tenslotte zal ook uit zijn op een goed resultaat. We moeten uiteraard ook nog Tobi Vandenberghe vermelden. We weten dat hij van geen kleintje vervaard is en deze keer treedt hij aan met BMW 130i van Schmid Racing, op dit parcours dat hem in het verleden al goed gezind was. Bij de Historics moet Danny Kerckhof (BMW E21) de favorietenrol opnemen, en hij zal het moeilijk gemaakt worden door de Porschisten Patrick Mylleville en Wim De Cock, terwijl ook Wim Soenens opnieuw met de Escort aan de slag gaat en we zeker vader en zoon Calcoen, die ook een Escort met BDA motor ter beschikking hebben, en spektakelman Bert Cornelis (in de eigen Opel Monza) bij voorbaat niet mogen wegdenken.
De wedstrijd wordt verreden over 179 kilometer, waarvan 119 wedstrijdkilometers en 59 km verbindingswegen. Voorzien zijn 4 ronden over de drie klassementsproeven van Staden, Westrozebeke en Oostnieuwkerke. Eén stukje van 2.76 km is onverhard. Voor de rijders wordt het vooraf nog opletten want omdat er in het verleden al eens problemen waren met de verkenningen, zal de organisatie dan ook streng optreden op het illegaal verkennen
van het parcours. Bij een overtreding zal worden overgegaan tot startweigering met inbeslagname van het inschrijvingsrecht.
Om 7u44 op zaterdagmorgen staat de eerste wagen aan de start van de openingsproef in Staden. Als alles goed gaat kennen we tegen 18u de winnaar van deze Rally van Staden.