Gestart in 1993 met slechts een handvol wagens, is de Ypres Historic Rally intussen uitgegroeid tot een vaste waarde in het Europees kampioenschap, die jaar na jaar op een groeiende interesse kan rekenen.
Het zal dit jaar vooral uitkijken worden naar de “nieuwe generatie” historicwagens. Bovendien met allemaal klasbakken aan het stuur, die het parcours van de Ieperse rally door en door kennen. De Subaru Legacy van Paul Lietaer, de Toyota Celica van Didier Vanwijnsberghe, de BMW M3 met Melissa Debackere aan het stuur, de Dirk Vermeirsch-Ford Sierra Cosworth, 2de in Tielt, het worden hoe dan ook een deel van de hoofdrolspelers.
Maar het bij deze vier houden zou de waarheid zeker geweld aandoen. Na een moeilijke aanloop draait de Porsche van Stefaan Stouf inmiddels als een Zwitsers uurwerk. Getuige daarvan zijn uitschieters in Moorslede, Tielt en de Monteberg. De Nieuwpoortse visboer wil hoe dan ook komaf maken met het feit dat de pechduivel hem blijft achtervolgen in de Ypres Historic Rally. Stefaan zal door velen getipt worden als kandidaat nummer één voor de eindzege, en zijn naam zou de erelijst zeker sieren.
Dirk Deveux zal zijn run naar een nieuwe Belgische titel in Ieper willen verder zetten, terwijl ook mensen als Wim Decock en Glenn Janssens, beiden met Porsche, nooit uit het oog mogen verloren worden . Traditiegetrouw verschijnen ook een aantal, vooral Ford-en Porsche, rijders aan de start die zich vaak beperken tot enkel een deelname aan de Ypres Historic. De komende weken zal het uitkijken zijn naar de inschrijvingslijst, maar in de wandelgangen wordt gefluisterd dat Robert Droogmans terug zijn opwachting zou maken.
Ook in het buitenland is de Ypres Historic Rally heel geliefd, en zodoende maken heel wat piloten de trip naar de Westhoek. Jimmy Mc Rae siert intussen al de inschrijvingslijst met een Opel Ascona, net zoals Howard Redhouse (Porsche), Tim Pearcey en Anton Moree, allebei met Ford Escort. Ongetwijfeld wordt deze lijst in de komende dagen nog serieus aangedikt.
De FIA Ypres Historic Rally start op vrijdag rond 18.50 uur op het podium in Boezinge. Het juiste startuur zal afhangen van het aantal starters in het ERC. De “oudjes” krijgen in een eerste ronde Boezinge (8,33 km) en Langemark (12,56 km) voorgeschoteld. Na een assistentiebeurt in Boezinge vertrekt men dan terug voor Boezinge, Langemark én Dikkebus, één van de Ieperse klassiekers en dit jaar goed voor 14,22 km. De eerste wagen gaat richting wagenpark rond 23 uur.
Zaterdag volgt dan de hoofdmoot met achtereenvolgens Reninge (14,50 km), Watou (14,29 km), Westouter-Boeschepe (19,28 km), Kemmelberg (13,60 km), Hollebeke (23,23 km) en terug Reninge en Watou. De eerste wagen zou het eindpodium bereiken om 21,19 uur. Interessant weetje: na Westouter komen alle resterende historicrijders over het podium op de Ieperse Grote Markt (ongeveer rond 15.30 uur).
De nationale rijders krijgen vrijdag enkel Boezinge en Langemark als aperitief te verwerken. Start rond 19.40 uur, finish rond 21 uur. Zaterdag leggen ze dan exact hetzelfde traject af als de FIA-rijders. Start op zaterdag rond 13.55 uur, finish is voorzien rond 22 uur.
Meer info op www.ypreshistoricrally.be of via de fb pagina van ypres historic rally.