De strijd in het Junior BRC in de Sezoensrally werd een driestrijd tussen de drie jongeren die dit seizoen trouw zijn aan het Belgisch kampioenschap. De overwinning ging logischerwijze naar Polle Geusens, voor de derde keer op rij, al was de tweede helft van de wedstrijd bijzonder moeilijk voor de piloot uit Lommel.
Met 11 snelste tijden in R2, domineerde Geusens zijn categorie, maar een schuiver op KP 6 bracht de zege nog even in gevaar. "In een snelle bocht sprong de achtertrein in de koord plots uit het spoor. We schoven aan hoge snelheid achterwaarts een sloot in. Het duurde meer dan 3 minuten voor de toeschouwers ons weer op de baan hadden geduwd, maar ik was al blij dat we verder konden rijden. Waarschijnlijk door de klap, vielen we even later zonder koppeling. We moesten absoluut finishen, dus zijn we zonder koppeling verder gereden. Op de proeven was het geen groot probleem, maar vooral op de verbindingen was het bijzonder lastig, want we moesten altijd op de startmotor vertrekken. Ik vrees wel dat de versnellingsbak veel geleden heeft," vertelt Polle, die 31 punten scoorde voor het Junior BRC. Zijn prestatie werd beloond met de Junior Award, goed voor een gratis inschrijving voor de Kenotek Ypres Rally.
Andy Dewallef scoorde met 33 punten het beste bij de Juniors, maar als enige R1-piloot was de uitdaging wel minder groot. "We hebben gereden om te leren, zoals we elke wedstrijd dit seizoen rijden, want het is mijn debuutjaar op nationaal niveau," vertelt Andy. "Het was een heel aparte kennismaking met het onverhard, zeker omdat we veel last hadden van stof in de cockpit toen het nog droog was. Voor ons is de opdracht volbracht: winst in R1, tweede bij de Juniors en vooral de maximale 15 bonuspunten voor de snelste tijden in R1."
Jelle Vermeire maakte de overstap van een DS 3 R1 naar een Ford Fiesta R2. Twee lekke banden kostten heel veel tijd, maar over de ervaring was Jelle heel enthousiast: "Het was de eerste keer dat ik met een sperdifferentieel reed en ik moet zeggen dat het een serieuze aanpassing was. Bij het couperen moet je het stuur goed vast hebben, maar het was fantastisch om met de Fiesta R2 te rijden. Wanneer de achtertrein uitbreekt moet je gewoon op het gas blijven en de wagen trekt zich weer recht. Ik heb me geamuseerd, maar twee keer reden we lek zonder dat ik weet waar. In meer dan 20 rally's was ik nog nooit lek gereden en vandaag rijden we twee keer lek... Jammer, maar deze ervaring was in elk geval heel leerrijk," vertelde Jelle, derde bij de Juniors in Bocholt en tevens derde in de tussenstand van het Junior BRC.
Tussenstand Junior BRC na 5 rally's (Beste 6 resultaten tellen): 1. Dewallef 132; 2. Geusens 103; 3. Vermeire 65; 4. Büx 31; 5. Kobus 30; 6. Pacolet & Molle 22