Newest pictures

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2024

STADEN RALLY 2024

TBR RALLY 2024

YPRES RALLY 2024

WERVIK RALLY 2024

MONTEBERG 2024

ESCORT RALLY SPECIAL 2023

RALLY STADEN 2023

YPRES RALLY 2023

WERVIK RALLY 2023

SEZOENS RALLY 2023

ORC RALLY 2023

MONTEBERG 2023

RALLYLEGEND SAN MARINO 2022

RALLY VERMENTINO 2022

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2022

ELBA RALLY 2022

WRC YPRES 2022

RALLY STADEN 2022

WERVIK RALLY 2022

SEZOENS RALLY 2022

RALLY KORTRIJK 2021

CONDROZ RALLY 2021

HEMICUDA 2021

RALLYLEGEND SAN MARINO 2021

RALLY VERMENTINO 2021

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2021

RALLY YPRES BELGIUM 2021

RALLY STADEN 2021

MONTEBERG 2021

Rallylegend San Marino 2020

Review 10 years Monteberg 2020

Adriatico 2020

Rallylegend San Marino 2019

Rally Condroz 2019

Hemicuda Rally 2019

Aarova Shortrally 2019

Omloop 2019

Rally Staden 2019

Rally Ypres 2019

Wervik Rally 2019

ORC Rally 2019

Sezoens Rally 2019

Monteberg 2019

Rally de Wallonie 2019

Condroz Rally 2018

Rallylegend San Marino 2018

AAROVA RALLYSPRINT 2018

Hemicuda Rally 2018

Ypres Rally 2018

Wervik 2018

Sezoens 2018

Monteberg 2018

Wallonie 2018

Condroz 2017

Oudenaarde 2017

Staden 2017

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2017

Hemicuda 2017

Ypres Rally 2017

Condroz Rally 2019

Condroz Rally 2019

In afwachting van de komst van de nieuwe Ford Fiesta R2 EcoBoost, blijven TeamFloral en Ford België de piloten steunen die in het Belgian Rally Championship rijden met een Ford Fiesta R2 of een Ford Fiesta R200. In de Rally van Wallonië is er een interessante prijs te winnen voor de vele piloten die met Fiesta's R2 en R200 aan de start komen.
"We hadden het beloofd en we houden onze belofte," lacht Davie Meert. "Ondanks de afwezigheid van de Trophy, waar we later mee van start gaan omdat we wachten op de komst van de nieuwe motor, zijn we blij dat er een tiental Ford Fiesta's R2 en zijn krachtigere neef, de R200, aan de start komen van de Rally van Wallonië. We zullen met onze vertrouwde infrastructuur aanwezig zijn in het servicepark van de Rally van Wallonië. Om de piloten die in onze producten blijven geloven te steunen, krijgt de piloot van de best geklasseerde Ford Fiesta R2 bij de finish een gratis inschrijving voor de Rally van Ieper + 1 week testrijden met de nieuwe Ford Mustang. De best geklasseerde piloot aan het stuur van een R200 krijgt een gratis inschrijving voor de Omloop van Vlaanderen + 1 week testrijden met de nieuwe Ford Focus ST."

Om in aanmerking te komen voor dit aantrekkelijk geschenk, moeten de piloten van de Fiesta's R2 en R200 aan enkele eenvoudige voorwaarden voldoen, meer bepaald rijden met Pirelli banden geleverd door CB Events Racing, al jaren een trouwe partner van de Fiesta SportTrophy. In Namen zijn maar liefst zeven piloten in de klasse RC4 ingeschreven met een Ford Fiesta R2: Adrian Fernémont, Xavier Baugnet, Gert-Jan Kobus, Geoffrey Collard, Geoffroy Defays en Simon Mirguet. Klasse NCM zal geanimeerd worden door de Ford Fiesta's R200 van Thibault Radoux, Jean-Louis Boesmans en Harry Bouillon. Kortom, mooi volk om de kleuren van Ford te verdedigen!

En hoe staat het met de Ford Fiesta SportTrophy 2015? Die zal iets later in het seizoen van start gaan. "We hopen de Trophy te lanceren in de Kenotek Ypres Rally," vervolgt Davy Meert. "De verkoop van de nieuwe R2-kit draait goed, want we hebben er al 8 verkocht. TeamFloral is trouwens bezig met de bouw van het eerste exemplaar van de Fiesta R2 EcoBoost. Op vraag van heel wat eigenaars van een Fiesta R2 met een atmosferische 1,6-liter, zullen we in de Trophy zowel de Fiesta's R2 van de vorige generatie als de nieuwe Fiesta's R2 met de 1.0 EcoBoost verwelkomen. 2015 wordt een overgangsjaar waarin twee verschillende motortypes worden toegestaan."

Afspraak op 1, 2 en 3 mei in Namen voor de Rally van Wallonië, die zich veelbelovend aankondigt voor de Ford-teams.

Door het wisselvallige weer, met vooral een kletsnatte vierde en laatste passage op de klassementsproef van 8,1 km, was de 43ste editie van de Rallysprint van de Monteberg een verraderlijke wedstrijd. Vooral de krachtige achterwielaandrijvers hadden het moeilijk om de pk's aan de grond te krijgen.
Net voor de tenoren van start gingen voor hun eerste manche, begon het te regenen in het centrum van Dranouter, traditioneel het zenuwcentrum van de RS van de Monteberg.

Andy Lefevere realiseerde meteen de snelste tijd met zijn Mitsubishi Lancer EvoX R4, voorzien van een Gr.A 34 mm restrictor. De Mitsubishi-piloot was 6" sneller dan Lorenzo Bossu en 7" sneller dan Steven Dolfen, die met zijn kleine Peugeot 208 R2 zijn topprestatie van de TAC Rally bevestigde.
Andy Lefevere was meteen gelanceerd en hij zou zijn koppositie niet meer uit handen geven.

"Het was 5 jaar geleden dat ik hier nog aan de start stond en dit is normaal niet mijn favoriet spelletje," vertelde Andy, die wat pijn in de rug had. "Het is moeilijk om de ganse dag geconcentreerd te blijven door het vele wachten. Maar, het ging uitstekend en mijn gelegenheidscopiloot, Melvin Florissoone, las de nota's prima. Het is voor mij in elk geval geen voorbereiding op Ieper, want daar zal ik niet starten dit jaar. Ik heb de voorbije twee jaar getoond wat ik kan, maar deze keer zal ik de wedstrijd als toeschouwer volgen. Het inschrijvingsgeld voor het ERC is te duur en ik heb ook geen zin om mijn R4 te de-tunen naar een N4."
Voor de tweede plaats werd in de slotronde nog fel strijd geleverd. Dirk Vermeirsch, die de strijd in Historic domineerde met zijn Ford Sierra Cosworth 4x4, ging met 1" voorsprong op Lorenzo Bossu van start in de slotmanche. Bossu ging tot het uiterste en realiseerde de snelste tijd algemeen in de laatste heat, 2"1 sneller dan Jasper Van den Heuvel en 3"1 sneller dan Andy Lefevere, die niet meer bedreigd werd voor de leidersplaats.
Dirk Vermeirsch strandde op de derde plaats op 27"3 met zijn Historic Sierra, voor de leider in het Nederlands kampioenschap, Jasper Van den Heuvel, die zaterdagmiddag werd gecontacteerd door Filip Pyck om hem te vervangen aan het stuur van de Pico's Koffie Lancer. "Filip heeft me gisteren gebeld om te komen rijden, omdat hij door een blessure aan de heup niet kan rijden. Zonder veel voorbereiding en met een copiloot die voor de eerste keer in een rallywagen zat, was winnen niet mogelijk met onze Mitsubishi Gr.N, maar ik heb me geamuseerd, zeker in de regen."
Patrick Snijers had met het regenweer niet de ideale omstandigheden om de power van zijn Porsche aan de grond te krijgen, maar de vernieuwde versnellingsbak van de 997 GT3 bleef deze keer wel betrouwbaar. Na een 10de tijd in de eerste manche, toen hij niet op de juiste banden stond, eindigde de Degro-piloot nog als 5de in de thuisrally van zijn copiloot Arne.
Steven Dolfen bekroonde zijn knappe wedstrijd met een 6de plaats met de Peugeot 208 R2, voor Victorien Heuninck, die op 11" van de winnaar bij de voortrekkers strandde. Stefaan Stouf werd tweede in Historic en 8ste algemeen met zijn Porsche, voor de Brit White. De attractie van de wedstrijd was het Belgische debuut van de Ford Fiesta R5+ van de Brit Worley. Ondanks de 80 extra paarden in vergelijking met een "gewone" R5 (evenveel pk's als een Fiesta WRC), strandde Worley op de 12de plaats.

Wat zondag voor wielerliefhebbers de beklimming van de Redoute is in Luik-Bastenaken-Luik, is voor de rallyfans de beklimming van de Monteberg in Dranouter. De deelnemers aan de 43ste Rallysprint van de Monteberg maken zich op om zondag vier keer een kanontijd te realiseren op de befaamde proef van 8,1 km. Zowel voor de piloten als voor de medewerkers van Superstage, de organisator, is de Monteberg de ideale voorbereiding op de grote afspraak eind juni, de Kenotek Ypres Rally.
Met 135 inschrijvingen blijft de Monteberg duidelijk tot de verbeelding spreken, zelfs ver buiten de landsgrenzen. Na het afhaken van tienvoudig winnaar Paul Lietaer, wiens Subaru niet tijdig klaar is, start Andy Lefevere logischerwijze als favoriet met zijn Mitsubishi Lancer EvoX R4, zeker na zijn knappe podiumplaats in de voorbije TAC Rally. Er staat wel een prestigestrijd op het programma, want Lefevere mag zich aan weerwerk verwachten van Jasper Van den Heuvel, de winnaar van de eerste twee wedstrijden van het Nederlands rallykampioenschap. De twee Mitsubishi-kleppers zullen in de Kenotek Ypres Rally ongetwijfeld opnieuw met elkaar in duel gaan voor een dichte ereplaats.

Het wisselvallige weer speelt in elk geval niet in de kaart van de outsider voor de overwinning. Patrick Snijers en Arne Bruneel komen aan de start met de snelle Porsche 997 GT3 in Degro-kleuren. Na drie opgaves in het Belgisch kampioenschap hoopt Snijers eindelijk een probleemloze wedstrijd af te werken in de aanloop naar de Rally van Wallonië, die volgend weekend op het programma staat.

Naast deze drie tenoren zijn er nog een reeks outsiders, zoals de Brit Taylor met zijn beruchte Subaru Forester, en de Mitsubishi-piloten Jimmy Taveirne, Tuur Vanden Abeele, Steve Becaert en Lorenzo Bossu. Bij de voortrekkers wil Steven Dolfen zijn knalprestatie van de TAC Rally bevestigen met zijn Peugeot 208 R2, maar Vic Heuninck, altijd snel in West-Vlaanderen, zal hem de zege niet cadeau doen. Nico Denys presenteert trouwens een prachtige ex-Ragnotti Renault Maxi Mégane.

Het startveld in Historic is al even sterk bezet. Een veertigtal klassiekers gaan de strijd voor de overwinning aan. Voor de zege krijgen we een heruitgave van het duel om de overwinning van de TAC Rally tussen Stefaan Stouf met zijn snelle Porsche en Dirk Vermeirsch met de brute Ford Sierra Cosworth 4x4. Bij regenweer zal de 4x4 van Vermeirsch ongetwijfeld in het voordeel zijn. Fredericq Delplace (Porsche), Danny Kerckhof (BMW) en Bert Cornelis (Opel Monza) willen zich echter graag mengen in de strijd voor het podium.

Afspraak zondag op de Monteberg in Dranouter vanaf 8h30 voor een dag autosportspektakel!

De Rallysprint van de Monteberg is een begrip in de Vlaamse rallywereld. Sedert enkele jaren staat deze rallysprint, een organisatie van Superstage vzw, gekend van de Ypres Rally, enkel nog op de kalender van het (VAS) regionale kampioenschap. Op zondag 26 april strijkt de rallykaravaan opnieuw neer in en om de dorpskern van Dranouter. In de grote tent aan de start van de proef op het einde van de Letting-straat, zit je meteen midden in de actie. Maar natuurlijk wordt er ook druk overlegd en duchtig nagekaart in de horecazaken rond de kerk van Dranouter, het hart van het gezellige servicepark.
Twee rondjes mogen de deelnemers verkennen op zaterdag 25 april (van 16u tot 19u), en op zondag zijn er vier ritten op de rondkoers langs de Monteberg. Om 8u30 wordt de eerste wagen op pad gestuurd voor de eerste rit. Daarna verwacht men nog passages om 11u00, 13u30 en 16u00.
Het parcours is goed gekend door alle rijders. Het is een compacte rondkoers, volledig op asfalt van 8,1 km en een korte verbindingsrit van 3.69 km naar de service. De maximale tijd bedraagt 18 minuten en dit is een belangrijke regel. Vraagt u dat maar eens aan Paul Lietaer, die enige jaren
geleden ooit uit koers werd gezet wegens het overschrijden van deze termijn... Een maximum van 120 deelnemers stelde de organisatie voorop maar zoals bijna ieder jaar werd dat quotum vlot bereikt. Uiteindelijk zullen 136 equipes zich naar de technische controle op zaterdag begeven. Wie de deelnemerslijst bekijkt zal geen grote kijkcijferkanonnen vinden. Geen Loeb, Loix, Princen of ... maar wel een dwarsdoorsnede van de regionale en West-Vlaamse competitie.
De lokale en de ervaren rijders proberen zeker hun terreinkennis en thuisvoordeel uit te spelen. De vraag beperkt zich dan ook tot hetvolgende: “Wie houdt Paul Lietaer van de winst?” maar ... Lietaer zou echter forfait kunnen geven aangezien zijn Subaru WRC nog niet hersteld is, de nieuwe Legacy nog niet klaar is en de Escort gespaard wordt voor de komende manche van het Historic Belgisch Kampioenschap in de Wallonie. Als de tienvoudige winnaar niet aan de start komt dan krijgen we een zeer open editie met Patrick Snijers (Porsche GT3) en heel wat rijders uit de vloot van Mitsubishi Lancers die aanspraak kunnen maken op de overwinning. In de eerste plaats Andy Lefevere (Evo X), die onlangs nog schitterde in de TAC, maar ook Filip Pyck (Lancer Evo X), een Jimmy Taveirne (Evo9) op een goede dag, Lorenzo Bossu (Evo7), de niet onverdienstelijke Steve Becaert (Evo X) en misschien zelfs Tuur Van den Abeele (Evo7) als de omstandigheden meezitten.
En er is natuurlijk ook de Brit Mark Worley met de Fiesta R5+.
Bij de Historics is het helemaal feest want daar geven een paar toppers toch present. Stefaan Stouf, winnaar in de TAC, gaat verder met zijn leerproces in de Porsche Carrera RS. Hij zal zeker moeten rekening houden met Dirk Vermeirsch (Ford Sierra Cosworth), uitstekend 2de in de afgelopen TAC, en met de winnaar van vorig jaar, Bert Cornelis, die opnieuw zijn Opel Monza meebrengt. Verder zullen Danny Kerkhof (BMW E20), Fredericq Delplace (Porsche 911), Alain Vermeulen
(BMW 323i) en Piet Declercq (Escort) zeker meedingen voor de ereplaatsen.
Tickets (€12,00) zijn te koop bij het binnenkomen van het parkoers. Kinderen tot 12 jaar mogen gratis binnen.

Op minder dan twee weken voor de aftrap van onze proef, nemen de organisatoren hun verantwoordelijkheid. De WRC’s van welke generatie dan ook, zijn zoals dat hoort van harte welkom en dat zowel voor het plezier van hun piloten als dat van het publiek.

De start van het Belgisch rallykampioenschap 2015 liep niet van een leien dakje voor de WRC-piloten. Na een herziening door de FIA verschenen deze wagens voorzien van een turbo in een 2000cc-versie in 1997 in het wereldkampioenschap. Na de “downsizing” in 2010 werd hun cilinderinhoud beperkt tot 1600cc. Maar…gebouwd door de constructeurs of de satellietteams die hun vertegenwoordigen blijven deze wagens – ongeacht van welke generatie – het publiek aanspreken.

Toch besliste de promotor van het Belgisch rallykampioenschap om voor dit seizoen hun startpositie te herzien. Een degradatie in die mate dat ze nu pas na de eerste groep juniors (de eerste vijf uit de tussenstand) van start gaan. Kortom ze starten nu achter de minder geavanceerde wagens van de categorie R2 of R1. Een situatie die sommigen danig op hun zenuwen werkte, zodanig dat ze zelfs niet aarzelden om vrijwillig uit de vorige manches te stappen. Een gegeven dat de Automobielclub van Namen alarmeerde. “Sinds het begin van het seizoen is er spanning voelbaar op alle niveaus. Een situatie die ik uiteraard betreur,” aldus voorzitter Etienne Lerson. “Deze week werden we zelfs gebombardeerd met telefoontjes over deze kwestie. Of het nu ging over piloten of preparateurs, sommigen weten niet meer tot welke “heilige” ze zich moeten wenden en wij weten het evenmin. Niettegenstaande het hier slechts gaat over een tiental teams, zijn het precies die wagens die het publiek plezieren en bovendien zitten wij niet in een positie die ons toelaat om wie dan ook te weigeren. Het beste bewijs daarvoor is het gegeven dat we één week voor het afsluiten van inschrijvingen zich slechts 60 teams aangemeld hebben een situatie die we hier sedert jaren niet meer meegemaakt hebben ! Het was dus absoluut noodzakelijk om te reageren, niet alleen voor onszelf trouwens, maar ook voor de organisatoren in het algemeen die dreigen met de rug tegen de muur komen te staan.”

Geconfronteerd met de begrijpelijke terughoudendheid van sommige deelnemers, heeft de koersdirectie beslist om gebruik te maken van haar recht, om sommige piloten te herpositioneren i.f.v. hun startvolgorde. “We moesten iedereen snel geruststellen en daarom onze keuze om de WRC’s in te voegen na de eerste vijftien wagens uit de categorieën RC2 en R-GT. Ook andere piloten uit de klasse RC1, met een indrukwekkend palmares, die evenwel niet met een WRC rijden, kunnen van deze maatregel genieten. We zullen dat omwille van evidente veiligheidsredenen en een vlot koersverloop geval per geval analyseren . In dat verband mogen we niet vergeten dat we over het geheel van de rally immers drie show-proeven hebben. En… om er voor te zorgen dat het probleem niet verschuift zullen we er systematisch over waken dat de kwintet van de beste juniors daar pas vertrekt als alle WRC’s  de showgedeelte afgereden hebben.” vervolgt wedstrijdleider Jules Liegeois

Een beslissing die geenszins de bedoeling heeft de promotor van het kampioenschap of de RACB terug te wijzen en evenmin mag geïnterpreteerd worden als een gebrek aan respect voor de invoerders en de juniors. “Ik denk trouwens niet dat de juniors zich op een proef op hun gemak voelen als ze weten dat er een WRC volgt. We willen zeker niet doorgaan als marginalen en we streven er tevens naar om de grote lijnen van het reglement te respecteren. Het is meer dan zinvol om prioriteit te geven aan de wagens van de nieuwe generatie die gesteund worden door invoerders. Maar we moeten elkaars belangen verzoenen en daarom kozen wij ervoor om piloten en wagens waarop we tijdens de magere jaren konden rekenen, nu niet te degraderen.” besloot Etienne Lerson

Afgelopen weekend vond de 3de manche van het Belgisch Rally kampioenschap (BRC) plaats te Tielt, tevens de 2de manche van de M-Cup, zie hierbij kort verslag van team Boulat-Van Tichelen met de Champion Lubes M3. Exclusief voor de M-Cup was er op donderdagavond voor de wedstrijd reeds een geslaagde persvoorstelling met ruime publieke belangstelling waar alle teams werden voorgesteld.

Deze 42ste editie van de TAC rally zal de geschiedenis ingaan als een heel moeilijke wedstrijd door de wisselende en moeilijke weersomstandigheden. Het parcours van Tielt is zelfs bij droog weer al een van de moeilijkste en gladste op de Belgische rallykalender dus het beloofde een boeiende en spannende rally te worden.

We stonden aan de start met ambitie om een goed algemeen resultaat te rijden en een sterk klassement te veroveren in de M-Cup. Dat dit niet gemakkelijk ging zijn bleek al snel na een blik op de deelnemerslijst met in totaal zelfs 16 inschrijvingen in de M-Cup. Deze formule is een succes die vele goede piloten aantrekt en goed populair is bij het publiek.

Aan de start van de 1ste boucle werd al snel duidelijk dat we een totaal foute bandenkeuze hadden gemaakt. De buienrader waarop we vertrouwd hadden bleek volledig foutief want we stonden op slicks terwijl het zeer fel bleef regenen. Regenbanden waren eigenlijk een noodzaak. ‘Op eieren rijden’ kreeg een hele nieuwe betekenis. Desondanks hebben we de 1ste vier proeven  zonder kleerscheuren overleefd en konden we de 2de reeks van vier proeven aanvangen op een 22ste plaats.

Voor de start van de 2de ronde kwam de zon erdoor en droogde het parcours op. Slicks waren de juiste keuze en eindelijk konden we aanvallen en algemeen terug klimmen in het klassement. Ondertussen hadden we ook de 2de plaats te pakken in de M-Cup achter de ongenaakbare Tobi met zijn snelle BMW 1 M.

Tijdens de 3de omloop regende het opnieuw fel maar omdat we nu wel op de juiste regenbanden stonden konden we zelfs een scratch draaien in de M-Cup  op de technische KP Oosthoek. De laatste boucle werd weer verreden in droog weer, we trokken hard ten aanval om onze goede klassering te behouden en nog wat plaatsjes op te schuiven. Spijtig genoeg dook de pechduivel weer op op de voorlaatste KP. Halverwege de proef kregen we een lekke band en moesten we wisselen op de proef. Hiermee verloren we ruim 3 minuten en verschillende plaatsen in het eindklassement. Buiten dit voorval heeft de auto feilloos gedraaid en de bemanning een perfect foutloos parkoers afgelegd in moeilijke omstandigheden.

We werden uiteindelijk toch nog zeer mooi 18de plaats algemeen en een 2de plaats in de M-Cup met nog steeds ruime voorsprong op de volgende achtervolgers in de M-Cup.  Zonder de tegenslag van de lekke band op de voorlaatste proef was een top 15 plaats algemeen makkelijk mogelijk. Dankzij dit resultaat zijn we meteen 2de algemeen in de tussenstand van de M-Cup. Tobi inhalen op regelmaat zal niet mogelijk zijn, maar omdat er nog 3 wedstrijden zijn blijft alles nog mogelijk in de M-Cup.

Een grote dank gaat uit naar ons schitterende serviceteam en de trouwe supporters die het wisselvallige weer trotseerden.

De volgende afspraak van de M-Cup is de Sezoensrally in het gezellige Bocholt op zaterdag 16 mei. We trachten eveneens van de partij zijn en houden u zeker nog op de hoogte.

Zaterdagmorgen 11 april waren de hemelsluizen een beetje het noorden kwijt. Waar we vrijdag nog in t-shirt zaten, kon zaterdag een dikke pull en regenvest terug worden bovengehaald.

Iets na 8 uur begon de TAC aan KP 1, maar na een paar minuten gebeurde een zwaar ongeval dat zelf tot neutralisatie van de KP leidde. Met gevolg een normtijd voor onze piloten en zodoende dat hun rally pas begon bij KP 2 Ondank. Op KP Ondank was het thuisrijder Jeroen Van Wanseele die met een kanontijd gestart was. Hij nam onmiddellijk 23 sec voorsprong op Rudy Catteeuw en 30 sec op Rik Vannieuwenhuyse. Daarachter reed Kurt Olivier, Tom Nemegheer, Koen Verhaeghe en Olivier Paquot.

Op dit moment waren de kaarten voor de eerste keer geschud en wist iedereen hoe laat het was. Van Wanseele was zelf onder de indruk van zijn tijden. Op naar KP Oosthoek en daar was het opnieuw Van Wanseele die zich heer en meester maakte van de typische gladde smalle wegen waar je bij het minste foutje de grachten zeer dichtbij ziet komen. Maar enkel Catteeuw, Vannieuwenhuyse en Olivier konden aanklampen. Voor de rest kwam een verlies van gemiddeld 20 sec per KP niet meer als een verrassing. Er werd gehoopt op droger weer en dat kwam er ook. KP Poelberg kon verreden worden op een sterk opdrogende weg en de tegenstanders zouden er vol tegenaan gaan om de schade te beperken. Maar veel weerwerk kwam er niet. Het was opnieuw Jeroen die zonder blozen iedereen het kijken naliet en zo ronde 1 beëindigde met een kleine minuut voorsprong.

Bij de start van ronde 2 waren de wegen volledig opgedroogd en kregen de piloten door neutralisatie in ronde 1 KP Schuiferskapelle voorgeschoteld. Maar ook op een droge weg konden er maar 3 piloten (Catteeuw R. , Vannieuwenhuyse R. en Olivier K.) in de buurt van Van Wanseele blijven. Deze KP betekende ook een onverwachte opgave voor Verhaeghe, die nochtans met nieuwe banden de 2de ronde was gestart. Hij was op weg om een goeie tijd neer te zetten tot een probleem met de koppeling roet in het eten gooide. Zo bleven we nog met 6 over… Rudy Catteeuw wou en zou aanvallen en dat sierde ook de kampioen van 2014. Hij reed dan ook de snelste tijd op KP6 maar met maar een winst van 1 sec die hij voor zijn aanvalslust terug kreeg, zou hij deze battle niet kunnen winnen. Ook Tom Nemegheer reed een anonieme wedstrijd in z’n achtertuin en reed rond op een 5de plaats, Olivier Paquot was onder de indruk van onze West Vlaamse wegen met de daarbij horende coupeur zones die je moet gebruiken om hier snelle tijden te kunnen realiseren. Door de droge wegen werden in ronde 2 de verschillen iets kleiner, maar was er eigenlijk niemand die Jeroen in zijn TAC zou bedreigen .

Stand na halfweg wedstrijd was als volgt 1) Van Wanseele J. 2) Catteeuw R. 3) Vannieuwenhuyse R. 4) Olivier K. 5) Nemegheer T. 6) Paquot O.

Ronde 3 kon beginnen en die werd meteen ook het einde voor het Team Olivier Kurt – Vermeulen Jasper, die opnieuw de finish niet konden bereiken door mechanische problemen. Nochtans waren ze bezig aan een sterke wedstrijd waar ze voor hun opgave nog altijd in de running waren voor een podium plaats. Jeroen bleef verder een strak tempo rijden en zonder foutjes of mechanische problemen kon hij zijn 1ste overwinning bijna niet meer kwijt spelen. Zelfde scenario voor Catteeuw Rudy. Enkel voor plaats 3 kon nog gestreden worden, maar uiteindelijk zou Vannieuwenhuyse Rik ook die veilig stellen. Alleen op 2 KP’s voor het einde ging het nog bijna mis voor het Team Paquot Olivier – Maurice Bruno, versnellingsbak problemen gooiden roet in het eten en ging iedereen ervan uit dat ook zij de finish niet zouden halen , maar niets was minder waar. Hij wou en zou de eindstreep halen en kon dit ook verwezenlijken. Chapeau Olivier . Dus ging alle aandacht nog uit naar de top 4. Daar zouden die op de laatste KP de powerstage rijden met extra punten voor de snelste 3. De snelste tijd was voor euh …….. ja natuurlijk, wie anders dan Van Wanseele J. nam die voor zijn rekening. Voor die andere 2 plaatsjes was het andere koek. We hadden zelf meer nodig dan een sec. teller Vannieuwenhuyse R. , Catteeuw R. & Nemegheer reden allen 5 min. 25 sec. Vannieuwenhuyse R. reed 05:25,0 Catteeuw R. reed 05:25,8 Nemegheer T. reed 05:25,9 Spannender kan niet!!!!!!

Dit was dan ook het einde van het 1ste rally van het seizoen . We kunnen terug spreken van een geslaagde editie met een over verdiende 1ste overwinning van het Team Van Wanseele Jeroen – Baekelandt Davy, 2de plaats ging naar Team Catteeuw Rudy – Liefooghe Claude, 3de plaats is voor het Team Vannieuwenhuyse Rik – Michaux Nadine, 4de plaats is voor Team Nemegheer Tom – Van Den Berghe Rudy, 5de plaats was voor het Team Paquot Olivier – Maurice Bruno.

Na het succes van het opleidingsprogramma Future Stars in 2013 en 2014, hebben Evelien Deschuytter en Fred Miclotte logischerwijze beslist deze Rally Academy dit jaar opnieuw te organiseren. Future Stars biedt een professionele en complete opleiding voor piloten en copiloten in de rallysport via verschillende workshops en stages.
In de loop van de twee voorbije seizoenen profiteerden tal van jonge piloten en copiloten van de raad van professionele coaches, waaronder Freddy Loix en Yannick Willocx, om hun kennis en competenties uit te breiden, niet alleen op het vlak van het rijden, maar ook inzake de techniek en de afstelling van de wagen. Door de aanpak geïntegreerd in de rallysport, verfijnden de deelnemers aan het programma van Future Stars eveneens hun notasysteem en werkten ze aan hun fysieke conditie onder leiding van Fred Miclotte. De opleidingen over het omgaan met de media en het zoeken van sponsors werden verzorgd door Evelien Deschuytter."De twee voorbije jaren van Future Stars was een succes. Enkele van onze jonge leerlingen reden zich recent nog in de kijker. Ze waren uitstekende ambassadeurs van het programma, want ze hebben wat ze geleerd hadden omgezet in de praktijk," verheugt Evelien Deschuytter zich. “Als je ziet welke progressie de Future Stars van het eerste jaar reeds gemaakt hebben dan mogen we wel terecht trots zijn. Denk maar aan Polle Geusens; Joachim Wagemans; Guillaume Deridder, …. Vorig jaar waren het vooral nieuwe piloten die nu hard aan het werken zijn om hun budgettenrond te krijgen. Maar dat er talent op komst is, is een feit!"

De workshops

Het programma Future Stars bestaat uit zes workshops, telkens voorafgegaan door een fysieke training, zodat de deelnemers in een ideale context aan hun conditie konden werken. De workshops hadden volgende thema's: notasysteem, de technische kennis van een rallywagen, creatief zoeken naar sponsors, de ideale lijn, communicatie met de media en het beheersen van een rallywagen.

" In 2014 hebben we het opleidingsprogramma verder uitgebreid met nieuwe workshops over het technische en sportreglement van rally's en het trainen van de rijvaardigheid op een simulator. Ook tijdens de opleiding Car Control, in het VOC in Brugge, boden we extra oefeningen aan. Na een slipcursus werden de jonge wolven onderworpen aan een rallyproef in een Fiesta R2 met Freddy Loix aan hun zijde. De derde oefening werd afgewerkt met een Opel Manta onder leiden van Vincent Verschueren als optimale coach hiervoor!” Vervolgt Evelien.

Getalenteerde coaches

Om de Future Stars van de rallysport te vormen, moet je natuurlijk kunnen rekenen op talentvolle coaches die een referentie zijn in hun vakgebied. "We kunnen dit jaar opnieuw rekenen op de medewerking van coaches met enorme kwaliteiten. We krijgen immers medewerking van enkele absolute referenties: Freddy Loix en Yannick Willocx, maar ook Kevin Demaerschalk en Vincent Verschueren, twee piloten die hun snelheid al afdoende bewezen hebben," vervolgt Fred. "De deelnemers krijgen bovendien advies op maat tijdens de wedstrijden waaraan ze deelnemen. Wat de opleiding reglementen betreft, alsook de simulator, kunnen wij rekenen op het team van RACB Sport. Dit jaar gaan we nog een stapje verder en deelt Alain Penasse, inrichter van de Ypres Rally én Team Manager van Hyundai Motorsport, zijn kennis op het gebied van sponsoring en rally in het algemeen.”

De opleiding blijft heel toegankelijk op financieel vlak. "Hoewel we het programma opnieuw uitbreiden, zal de prijs min of meer hetzelfde zijn als in 2014," preciseert Evelien. "We hebben bovendien een aanzienlijke korting voorzien voor teams die zich samen inschrijven. En als kers op de taart, krijgt niet enkel de meest verdienstelijke piloot op het einde van het jaar een bijzonder interessante bijkomende opleiding, ook de anderen zullen beloond worden! De deelnemers zullen zeker extra gemotiveerd worden wanneer we deze beloningen onthullen.

Op donderdag 23 april organiseren we een info avond waarbij we het programma uitleggen en je kennis kan maken met de teams van de voorbije 2 jaren. Deze info avond vindt plaats in Eat@Doorn - Doorn 12 – 9700 Oudenaarde. Iedereen is welkom om 19h30. De voorstelling begint om 20h00 stipt. Nadien krijgt elke aanwezige nog een spaghetti en een drankje aangeboden door Aarova Oudenaarde! Inschrijven kan voor dinsdag 21 april. Indien u er niet bij kan zijn, maar toch interesse hebt in ons programma, gelieve dan uw gegevens door te sturen naar This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.. We nemen zo snel mogelijk contact op.

Op enkele weken tijd werden de eerste drie wedstrijden van het Kampioenschap van België Rally verreden. Na de Rally van Haspengouw in Landen en de Spa Rally, kwamen de titelkandidaten zaterdag aan de start in Tielt van de TAC Rally, een heel compacte wedstrijd. Na hun zege in Spa, namen Freddy Loix en Johan Gitsels weer plaats in de ŠKODA Fabia S2000 gesteund door de Belgische invoerder en geprepareerd in de ateliers van BMA in Petit-Rechain.

Loix moest opnieuw het duel aan gaan met de Peugeot 208 T16 R5 van Kris Princen. Hij paste het recept toe waarvan hij enkel het geheim kent: de concurrentie van bij de eerste meter in de achtervolging dwingen. Deze keer begon het plots en iets vroeger dan verwacht te regenen tussen het startpodium en de eerste proef, waardoor veel piloten tijd verloren... behalve 'Fast Freddy', die natuurlijk gekozen had voor de ideale banden, waardoor hij meteen een kloof sloeg van meer dan 50 seconden... « Om eerlijk te zijn had ik zwaar weerwerk verwacht van de R5's met hun turbomotoren op dit parcours, vertelde Freddy. Toen het begon te regenen, wist ik dat dit positief zou zijn voor ons, want ik stond op slicks met een zachte compound. Toen ik een comfortabele voorsprong had op Princen, hebben we onze voorsprong gecontroleerd door aan een stevig tempo te blijven rijden. Eens te meer functioneerde de Fabia S2000 geprepareerd door BMA als een Zwitsers uurwerk. Johan las zijn nota's perfect en met deze tweede overwinning doen we weer helemaal mee in het kampioenschap. »

De zege in de TAC Rally samen met Johan Gitsels is de 39ste overwinning van 'Fast Freddy' in zijn carrière. De 40ste is in aantocht, net als de R5-versie van de ŠKODA Fabia, die begin vorige week groen licht kreeg van de Internationale Automobiel Federatie. De bolide zal wellicht zijn debuut maken in Ieper, de lievelingswedstrijd van Freddy Loix...

Het spreekt voor zich dat iedereen bij BMA erg blij was met deze tweede opeenvolgende overwinning in het Belgian Rally Championship 2015. « Het was gewoon een perfecte wedstrijd waarin we nog maar eens getoond hebben dat de Fabia S2000 heel competitief blijft, vertelt Bernard Munster. Dat is goed voor de toekomst, want we weten dat de Fabia R5 nog sneller zal zijn. Freddy maakt in elke wedstrijd het verschil in de eerste meters. In tegenstelling tot onze rechtstreekse concurrenten, maakten we de juiste bandenkeuze voor de eerste ronde. Alles werd beslist op de eerste proeven, waarna de voorsprong gecontroleerd kon worden. Dat hebben Freddy en Johan perfect gedaan. Een sublieme wedstrijd! »

Voor BMA blijven de wedstrijden elkaar in snel tempo opvolgen. Volgend weekend zal het team van de partij zijn in het Duits rallykampioenschap in het kader van de ADAC Hessen Rally Vogelsberg, waar de Duitser Mark Wallenwein nog beter wil doen dan zijn recente 2de plaats in de Rally Erzgebirge aan het stuur van de ŠKODA Fabia S2000. Daarna volgt de Rallye de Wallonie, de vierde manche van het BRC, gevolgd door de Sezoensrally, die dit jaar intens belooft te worden. Daags na de vijfde manche van het BRC vertrekt het team immers naar de Historic Rally van Marokko, een organisatie van Yves Loubet. Daar komt BMA aan de start met maar liefst... zes Porsches 911. Voor vijf van die wagens verzorgt het team de service. Met piloten als Bernard Munster (genavigeerd door Johan Gitsels, die pas vlak voor de start kan vertrekken uit Bocholt), Alain Deveza, Patrick Borne, Gérard Brianti en Philippe Vandromme, heeft het team hoge ambities, maar daarover later meer...

Afgelopen zaterdag heeft het FABORY Rallyteam opnieuw genoten van de uitdagende proeven en gezellige ambiance van de Belgische rallysport. Dit keer stonden Johan Faes en navigator Christiaan van der Rijsen met hun Mitsubishi Lancer Evo IX aan de start van de TAC Rally rondom Tielt. Helaas weerhield een lekke band de equipe van een mooi resultaat, maar het team kijkt terug op een geweldig evenement.

De TAC Rally, die zaterdag 11 april op de rallykalender stond, schotelde de deelnemers 16 klassementsproeven voor. Met startnummer 23 op hun blauwwitte Lancer konden Faes en Van der Rijsen iets na half negen ’s morgens beginnen met de eerste boucle van vier proeven. Faes blikt terug:  “Het begon niet echt lekker. Ik zat niet goed in mijn vel en had de dag voorafgaand aan de rally grotendeels op het toilet doorgebracht. Desondanks konden we het tempo goed volgen.” Dat bleek wel uit de tijden: op de tweede proef noteerde de equipe zelfs een negende tijd algemeen. Na vier klassementsproeven lag het team zestiende algemeen en eerste in de standaardklasse, groep N, maar liefst 19 seconden voor nummer twee.

Op de vijfde proef kwam het Tieltse pechduiveltje echter weer om de hoek kijken. “Vorig jaar kregen we een lekke band en ook nu ontkwamen we er niet aan. Blijkbaar heb ik bij het aansnijden van een bocht op de vijfde proef iets scherps geraakt. De rechterachterband was haarscherp doorgesneden. We hebben op de proef gewisseld en verloren alles bij elkaar ruim vijf minuten.” Een 71ste en laatste tijd op die proef was het gevolg, waardoor het team werd teruggeworpen naar de 61ste plek algemeen. De rest van de boucle verliep gelukkig zonder problemen, waardoor na proef acht het FABORY Rallyteam alweer de 52ste positie bezette.

Met uitzondering van proef 12, waar een klein schuivertje werd gemaakt, liep ook de derde boucle van vier proeven goed. Met nog vier proeven te gaan was de 36ste plek algemeen veroverd. “Pas in de vierde en laatste boucle ging het echt lekker lopen. Daarvoor moest het de hele dag uit mijn tenen komen. Toch konden we gedurende de dag het tempo redelijk volgen. We reden de hele dag achter, en soms voor, de snelle R5’s, Porsches en A8-en. Over het algemeen waren we 5 tot 20 seconden sneller dan onze concurrenten in de klasse N4.” De laatste vier proeven ging de equipe er dan ook nog even goed voor zitten. Dit was goed voor vier tijden in de top 13. Toen Faes en Van der Rijsen ’s avonds moe maar voldaan over het finishpodium reden, hadden ze de 26ste plek algemeen in handen. Een mooie opmars!

“Het was een tricky wedstijd. Dan was het nat, dan weer droog, dan weer nat. Het was ook vreselijk lastig om de juiste bandenkeuze te maken. Wel hebben we weer enorm genoten. Het is een geweldig evenement. Compact en toch vol actie. De organisatie is strak en de entourage fantastisch. Wij kijken met plezier uit naar onze volgende wedstrijd: de Rallye de Wallonie,” aldus Van der Rijsen.

32 van de 78 wagens die zaterdagochtend van start gingen in de TAC Rally behoorden tot de categorie Historic. De categorie voor klassiekers blijft erg populair, zeker in West-Vlaanderen. Vooraf werden Paul Lietaer, de specialist van de TAC Rally, en Didier Vanwijnsberghe, zijn eeuwige concurrent bij de Escorts, getipt als favorieten, maar het was Stefaan Stouf die zich met een indrukwekkend snelle Porsche in de kijker reed. De Nieuwpoortse vishandelaar won overtuigend in Historic en pakte bovendien een 9de plaats algemeen tussen het moderne geweld.

De wedstrijd begon op een nat parcours. Bijna alle tenoren stonden op slicks, sommigen hadden uit veiligheid gekozen voor intermediates, maar één man maakte de beste bandenkeuze. Stefaan Stouf had vier regenbanden gemonteerd op zijn Porsche 911 en daarmee nam hij meteen de leiding. Na de eerste ronde volgde Paul Lietaer op 12", terwijl Dirk Vermeirsch met zijn Ford Sierra 4x4 Cosworth op 1'03" stond, maar dan vooral door een straftijd van 1 minuut. Een straftijd die Vermeirsch kreeg toen hij voor de start van een proef een extra minuut interval vroeg, die niet kreeg om vervolgens zijn gordels los te klikken zodat hij alsnog een minuutje langer mocht wachten.

Paul Lietaer, die binnen enkele weken zijn Subaru Legacy wil presenteren, bleef Stouf onder druk zetten, maar bij het begin van de slotronde, op zijn favoriete proef Schuiferskapelle, begaf de motor van zijn Escort. Stefaan Stouf reed verdiend naar een onverhoopte overwinning.
"We hebben vrijdagavond nog heel laat moeten werken, omdat we bij een laatste controle van de wagen merkten dat de koppeling stuk was. Om die te vervangen moesten we de motor volledig demonteren. In de wedstrijd ging alles schitterend, al was het pas mijn tweede wedstrijd met deze Porsche," lachte Stefaan Stouf.

Dirk Vermeirsch finishte op een knappe 11de plaats algemeen, op 46" van de Porsche. Minder dan de minuut straftijd die hij in het begin van de rally kreeg. "Ik ben blij dat we het potentieel van de Sierra getoond hebben, hoewel we hier nog met een restrictor van 34 mm rijden, hoewel we met een inlaat van 38 mm zouden mogen rijden. We zijn enkele van deze Sierra's aan het bouwen voor het Historic-kampioenschap en dit jaar wil ik zelf de wagen testen om onze klanten het beste te kunnen aanbieden," vertelde de thuisrijder.

Danny Kerckhof, die later dit jaar ook zal overstappen naar een "modernere" Historic, stuurde zijn BMW naar de derde plaats, voor Didier Vanwijnsberghe, die door de sortie van Dirk Deveux vroeg in de rally toch aan de leiding blijft in het Historic BRC. "Dit was echt niet mijn rally. Na de eerste ronde stonden we al anderhalve minuut in het verlies en in de derde ronde verloren we nog eens 3 minuten door een lekke band," vertelde Didier.

Stefaan Prinzie werd vijfde met zijn Ascona, 5" voor Christophe Merlevede met zijn BMW M3 E30. Met een gelijkaardige BMW M3 moest Melissa Debackere vroegtijdig opgeven door een defecte benzinepomp. Achter Jeroen Van Wanseel, mooi 7de met zijn Escort, eindigde Wim Decock na een moeizame wedstrijd met zijn Porsche: "Ik heb nog nooit zo wisselvallig gereden," lachte Wim. "Even wisselvallig als het weer, want telkens wanneer het regende, moest ik het voetje lichten. We hadden immers geen banden voor nat weer voorzien en ik had geen zin om mijn Porsche hier in een sloot te leggen."

Rudy Catteeuw (Ford) en Dirk Dumon (Opel) maakten de top 10 vol. Jens Maes gaf op met een gebroken achterbrug, Tom Schoolmeesters ging van de baan met zijn M3 en Wouter Lievens moest zijn Porsche aan de kant zetten door een elektrische panne.

De TAC Rally was een heel bijzondere wedstrijd voor Polle en Sil Geusens, de twee broers in de Peugeot 208 R2 in de kleuren van CLRS Tegelcenter. Omdat de TAC Rally niet op de kalender van de Peugeot 208 Rally Cup staat, was er amper concurrentie in de categorie en Polle was de enige Junior met een R2. Finishen betekende meteen een flinke puntenoogst.
Polle had deze keer alles te verliezen in Tielt. Winst bij de Juniors zou iedereen "normaal" vinden, bij gebrek aan tegenstand, maar een opgave of mechanische panne zou ongetwijfeld kritiek opleveren. Kortom, het was mentaal een moeilijke oefening voor Polle Geusens, die als jonge piloot natuurlijk niets liever wil dan voluit aan te vallen om zijn talent te tonen.

"Het was echt een moeilijke wedstrijd. In het verleden heb ik me al eens laten verrassen op dit parcours toen ik aan de leiding stond bij de Juniors, dus ik besefte als geen ander hoe verraderlijk het gladde asfalt is in Tielt," vertelde Polle. "Zeker in de regen, tijdens de eerste en de derde ronde, heb ik geen risico's genomen, want ik moest absoluut finishen en de 20 punten pakken voor het Junior BRC. Ik ging niet voluit, maar in die omstandigheden is het des te moeilijker om de concentratie te behouden. Als rallypiloot is er niets makkelijker dan voluit aan te vallen, zonder ergens aan te moeten denken. Deze opdracht, finishen en punten pakken, hoort echter ook bij het vak van rallypiloot."

Maar, Polle voelde natuurlijk ook de drang om het duel aan te gaan met Steven Dolfen...
"Steven was als man van de streek heel snel, maar ik mocht me niet op laten jagen. Deze keer reed ik enkel in functie van het Junior BRC. Steven komt niet aan de start van de Rally van Wallonië, dus zullen we moeten wachten tot Ieper voor we het duel wel voluit aan kunnen gaan."

Binnen drie weken staat de volgende wedstrijd al op het programma voor Polle en Sil Geusens: de Rally van Wallonië in Jambes.

De derde manche van het Belgian Rally Championship werd zaterdag verreden in het West-Vlaamse Tielt. Voor Vincent Verschueren en Veronique Hostens leverde de wedstrijd niet het verhoopte resultaat op, maar toch straalde Vincent bij de finish, na 16 uitdagende en moeilijke klassementsproeven. De DS-piloot sloot de wedstrijd immers af met twee snelste tijden algemeen op de laatste twee proeven. De eerste besttijden van Vincent Verschueren in het Belgian Rally Championship.

"Na die eerste scratch op de voorlaatste proef, heb ik me op de Poelberg nog eens schrap gezet om nog een tweede besttijd te rijden, deze keer voor Gaby Goudezeune, die al zoveel voor mij gedaan heeft en zonder wie ik niet met deze DS 3 R5 zou kunnen rijden," lachte Vincent Verschueren. "Dat ik twee snelste tijden heb gereden, geeft me veel voldoening, want het niveau in het BRC ligt dit jaar ongelofelijk hoog. Freddy Loix en Kris Princen zijn twee piloten die niets laten liggen. Als je op een proef twee keer een paar meter te vroeg in de remmen gaat, dan mag je de snelste tijd meteen vergeten!"

Voor Vincent en Veronique was de TAC Rally een lange achtervolging. Na de eerste proef stonden ze immers op de 71ste plaats, om uiteindelijk nog als 10de te finishen.
"Het was nat bij de start van de eerste proef en we stonden op harde slicks. Een verkeerde bandenkeuze en in de tweede remzone werd ik al verrast. We gingen rechtdoor en het duurde drie minuten voor de toeschouwers ons weer op de baan geduwd hadden. Op de volgende drie proeven voor de service gedroeg de wagen zich heel bizar. Ik had absoluut geen grip. In het servicepark ontdekte het team dat de aandrijfas rechts vooraan stuk was."

Vanuit een uitzichtloze positie moesten Vincent en Veronique zich terug in de wedstrijd knokken. Mentaal geen makkelijke opgave.
"Wanneer je zes minuten verloren hebt, dan moet je ook verstandig zijn. Het heeft geen zin om dan nog veel risico's te nemen, want die achterstand maak je nooit meer goed op kleppers als Freddy Loix en Kris Princen. In de loop van de namiddag heb ik wat andere zaken geprobeerd. Zo hebben we een lus gereden met de nieuwe FIA-banden die we vanaf de Rally van Wallonië zullen gebruiken. In de slotronde hebben we ons nog eens schrap gezet om een aantal toptijden op de tabellen te zetten, want het gevoel aan het stuur van de DS 3 R5 werd steeds beter. En, er zit nog meer in, want ik voel dat ik nog een fractie meer uit de wagen kan halen."

Hopelijk blijven Vincent en Veronique binnen drie weken gespaard van pech in de Rally van Wallonië en kan de GoDrive-formatie zijn sterke chrono's opnieuw omzetten in een topresultaat. Afspraak in Namen!

Freddy Loix en corijder Johan Gitsels hebben met hun ŠKODAFabia S2000 de TAC Rally gewonnen, dat is de derde van in totaal negen wedstrijden die meetellen voor het Belgische kampioenschap. Voor Loix-Gitsels is het na de Spa rally de tweede zege dit seizoen. In de tussenstand van het BK loopt het duo enkele punten in op leider Kris Princen.

Het was een sombere zaterdagochtend in Tielt en toen het enkele minuten voor de start van de TAC rally ook nog eens begon te regenen moesten er knopen worden doorgehakt voor wat betreft de bandenkeuze. “Zo’n keuze maak je nooit alleen” zegt Freddy Loix. “Ook dat is teamwork. De ingenieurs bekijken en bestuderen verschillende weersites. Vijf minuten voor de start steken we de koppen bij elkaar, geven we elk onze mening om dan tot een besluit te komen.Eens de beslissing is genomen wijken we daar niet meer van af. Wisselvallige weersomstandigheden, het is niet de eerste keer dat we dat meemaken. Het komt er dan op neer met de gekozen rubbers foutloos de eerste ronde door te komen.”

De bandenkeuze voor de eerste ronde waren zachte slicks. “De vier proeven lagen ver uit elkaar. Je kan onmogelijk een perfecte keuze maken voor al die vier proeven maar je kan wel een keuze maken om op de eerste twee ritten probleemloos door te komen om nadien proberen toe te slaan. De realiteit bleek anders. Na de eerste twee ritten hadden we al een kloof geslagen. Nadien hielden we er een strak tempo op na en bleven we foutloos.” zegt Freddy Loix.

“Wij hadden vertrouwen in onze bandenkeuze maar we wisten niet voor welke banden de concurrentie gekozen had” zegt Johan Gitsels. “Bij de aankomst na de eerste rit is het dan toch altijd even spannend als je de tijden bekijkt. Toen bleek dat we meteen een kloof hadden geslagen gaf dat een goed gevoel. Na vier klassementsritten hadden we een mooie bonus van 25 seconden op eerste achtervolger Andy Lefevere. Princen volgde toen al op 52 seconden. Dat was een mooie kloof maar met nog 12 ritten te rijden en de wispelturige weersomstandigheden was het nog veel te vroeg om dan al beginnen te controleren, laat staan te zeggen dat de koers toen al beslist was.”

“Ik val misschien in herhaling maar ik kan het niet genoeg benadrukken dat onze ŠKODA eens te meer zijn betrouwbaarheid heeft bewezen” zegt Freddy Loix. “Voeg daarbij het uitstekende werk van BMA-Autosport aan toe en de professionele manier waarop Johan mij de nota’s aanreikt, dan moet ik het alleen nog maar afmaken. Een knap staaltje teamwork, nog maar eens. In het kampioenschap sluipen we weer wat dichter maar ik ben niet zo bezig met het telwerk. Ik ben zeer blij met de intense duels die ik kan uitvechten met Kris Princen. We bikkelen voor elke seconde en dat is schitterend.”

“Dit was opnieuw een fantastische wedstrijd en een geweldige zege” glundert Johan Gitsels. “Het grappige is dat niemand nu nog spreekt over een Super 2000 of een R5. Freddy heeft nog maar eens bewezen wat hij met de ŠKODA Fabia S2000 kan. Dat is fenomenaal. De TAC was de derde wedstrijd dit seizoen, goed voor de tweede opeenvolgende zege. Twee op drie is een aardig gemiddelde. We zijn er in geslaagd om weer een paar punten in te lopen op Princen. Ik kijk nu al uit naar de rally van Wallonië begin mei.”

Met slechts drie jongeren aan de start van de derde manche van het Belgian Rally Championship, de TAC Rally, was de opdracht voor de piloten die van de partij waren vooraf duidelijk: finishen en zoveel mogelijk punten sprokkelen voor het kampioenschap om het ongelijk van de afwezigen optimaal te benutten. Geen evidente opdracht voor jeugdig talent dat liefst zo hard mogelijk wil knallen aan het stuur van een rallywagen.

Polle Geusens deed wat van hem gevraagd werd. Hoe groot de drang ook was om het duel aan te gaan met Steven Dolfen met een gelijkwaardige Peugeot 208 R2, voor Polle was het enige wat telde de zege in R2 Junior en de bijkomende punten. Opdracht volbracht, met onderweg toch nog een bonuspunt voor een snelste tijd.
"Dit was een van de moeilijkste wedstrijden van het seizoen. Een hele wedstrijd met de handrem op rijden, dat is niet plezant, maar ik kon me geen risico's veroorloven en in het verleden heb ik al ondervonden hoe verraderlijk de proeven in Tielt zijn. Deze kans mocht ik niet laten liggen. Gelukkig zal er meer concurrentie zijn in de Rally van Wallonië," vertelde de piloot uit Lommel.

In R1 werd wel een spannend duel verwacht tussen de leider in het Junior BRC, Andy Dewallef, en man van de streek Jelle Vermeire. Helaas was het duel van korte duur, want Vermeire moest zijn DS 3 R1 precies halfweg de rally aan de kant zetten. "Een enorme teleurstelling. De steun van de versnellingsbak was gebroken. In het servicepark kregen we de wagen niet helemaal hersteld en we hebben beslist de strijd te staken om niet het risico te nemen nog meer schade te rijden," verklaarde Jelle.

Vanaf dat moment wist Andy Dewallef dat hij een gouden zaak kon doen om zijn leidersplaats in het Junior BRC verder te verstevigen. De 18-jarige Renault-piloot deed wat hij moest doen en pakte 11 bonuspunten voor snelste tijden in zijn categorie. Na drie rally's heeft de neofiet, bijgestaan door routinier Philippe Rasdolsky, al een optie op de titel genomen.

"Omdat het mijn eerste seizoen is, pak ik elke rally op dezelfde manier aan: rijden om te finishen om de parcours te leren kennen, want volgend jaar wil ik de overstap maken naar een snellere R2. In Tielt ontdekte ik een nieuw aspect van het rallyrijden: diep snijden in de koorden, iets wat met een R1 zonder sper normaal niet ideaal is, maar hier hadden we geen keuze. We hebben gedaan wat we moesten doen. Afspraak in de Rally van Wallonië," lachte Andy Dewallef, die ondanks zijn jonge leeftijd dit seizoen al heel wat maturiteit toonde.

Tussenstand Junior BRC na 3 rally's (Beste 6 resultaten tellen): 1. Dewallef 82; 2. Geusens 52; 3.Bux 31; 4. Vermeire, Pacolet & Molle 22; 7. Kobus 16